Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 312 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.356.962 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:45
Hier ook uit curiositeit op de Android Play Store ingeschreven op het béta Daikin Onecta programma. App geupdate en geinstalleerd en kreeg ik de melding om te updaten naar een nieuwe firmware. Ik heb mij terug uitgeschreven, beta app verwijderd en terug naar de normale versie gegaan. De firmware update optie bleef beschikbaar en heb dit dan toch uitgevoerd. Het goede nieuws is dat de AP SSID's niet meer worden uitgezonden op mijn 2022 FTXM Perfera's maar zoals andere aangegeven hebben is de optie Vraagbesturing/Demand Control verdwenen. Nu weet ik niet of de binnenunits nog op 60% VB staan want deze was de setting voor de firmware update.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-09 23:45
Mistig en temperatuur rond het vriespunt. Defrost festival 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:48
Termy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:48:
@itguy013 is dat de beta? Ik zie geen update voor onecta en de huidige versie is van december.
Jup, via Testflight ontvangen. Kan ook bevestigen dat na de update er geen SSID meer uitgezonden wordt.De optie Vraagbesturing ben ik nu wel kwijt indd. :(

4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
itguy013 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:31:
Goed nieuws voor de eigenaren van een Daikin Lucht/Lucht WP waarvan de SSID bleef uitzenden na het koppelen met het Wi-Fi netwerk[Afbeelding]
Hopelijk gebeurt dat ook bij MHI op termijn. Ik zie telkens de wi-fi module (WF-RAC) in mn lijst met wifi verbindingen. phi_xxxxx

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42
Ik heb zojuist de nieuwe onecta app geinstalleerd (09:00 uur) maar ik heb vraagbesturing gewoon er bij staan,
Samsung S20+ android telefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Yellos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:59:
Ik heb zojuist de nieuwe onecta app geinstalleerd (09:00 uur) maar ik heb vraagbesturing gewoon er bij staan,
Samsung S20+ android telefoon
Gaat ook niet om de app update maar bij de BRP069C4 is een firmware update noodzakelijk in de Beta die de vraagbesturing er (tijdelijk) uitgooit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

itguy013 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:58:
[...]

Jup, via Testflight ontvangen. Kan ook bevestigen dat na de update er geen SSID meer uitgezonden wordt.De optie Vraagbesturing ben ik nu wel kwijt indd. :(
Dan ga ik iig nog even niet voor deze beta ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb een tweetal Mitsubishi airco's hangen. Begin me eraan te irriteren dat de afstandsbediening maar éénweg communiceert. Als ik via domotica de A/C aanzet, kan ik op het schermpje niet zien welke temperatuur er is ingesteld.

Nu zit ik te zoeken of er ook tweeweg varianten zijn, maar het lijkt erop dat dit niet het geval is. Iemand enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:19:
[...]

Hier ook IOS maar de vraagbesturing is weer uit de app verdwenen zie ik, die gebruik ik nu toch niet maar hopelijk voor het voorjaar wel weer terug.
Ik ben in contact met support van Daikin Betatesting afdeling ze zijn er van op de hoogte in ieder geval. Word ongetwijfeld vervolgd.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:19
MikeyMan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:07:
Ik heb een tweetal Mitsubishi airco's hangen. Begin me eraan te irriteren dat de afstandsbediening maar éénweg communiceert. Als ik via domotica de A/C aanzet, kan ik op het schermpje niet zien welke temperatuur er is ingesteld.

Nu zit ik te zoeken of er ook tweeweg varianten zijn, maar het lijkt erop dat dit niet het geval is. Iemand enig idee?
Niet zonder harware-aanpassingen; de binnenunit heeft een IR-ontvanger, evt. wifi en evt. bedrade AB. De IR-AB heeft alleen een IR-zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 21:36
Shwan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:09:
Beste Tweakers,

Ik wil vragen of jullie mee willen kijken met deze opstelling, de prijs maakt mij minder uit; het gaat mij meer om de juiste opstelling.

Voor de volgende ruimtes:

Begane grond:
- Woonkamer / Keuken, zonder scheiding (70,5 m2)
- Speelkamer (14,1 m2)

Eerste verdieping:
- Slaapkamer 1 (24 m2)
- Slaapkamer 2 (12,5 m2)
- Slaapkamer 3 (8,2 m2)

Er is voor nu een offerte voor het volgende:
- 1x SRK60ZSX-WTF 6,5 kw (woonkamer / keuken)
- 1x SRK35ZSWTF 3,5kw (Speelkamer)
- 1x SRK35ZSWTF 3,5kw (Slaapkamer 1)
- Voorbereiding leidingwerk voor slaapkamer 2 en 3 zodat tzt alleen een binnenunit geplaatst hoeft te worden (bijv. wanneer de kamer in gebruik genomen gaat worden)

Dit allemaal incl. WiFi en op één multisplit buiten op een plat dak boven de berging naast een bestaande warmtepomp:
- 1x SCM100ZS-W

Totaalprijs €9500

Graag jullie mening!

Mvg,

Shwan
Ik vermoed dat je over de eerst regel hier heen gelezen hebt:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:48
Vandaag last van dat in mn Daikin app twee van de drie binnenunits offline zijn, en ook niet een twee drie terug online komen. Iemand daar een oplossing voor om te reconnecten met wifi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:44
Hallo allemaal, ik ben blij om te zien dat die SSID van de Daikins binnenkort uitkunnen. Ze schreeuwen nogal hard in huis :). Dat gezegd hebbende heb ik een andere vaagheid met de Daikin app. Ik heb het nu een paar keer gehad dat ik het idee hat dat onze 3.5kW vloermodel unit wat harder stond te blazen dan normaal. En dat ik dan in de app kijk en dat ineens blijkt dat de verwarmen/koelen stand van verwarmen naar auto is gegaan. Dan staat hij dus op 25 graden te verwarmen ineens. Ik heb dit sinds dit weekend nu 3x gehad. Hebben andere mensen dit ook?

Nu vinden onze dochters het fijn om er met hun neus voor te gaan staan (lekker warm), maar er zit toch niet ergens een magische switch op dat ding die ik over het hoofd zie toch? Dat ze op de unit per ongeluk iets aanzetten.

EDIT: ok, dus toch een magische knop. Gewoon de ON/OFF knop:

Uit de handleiding:
ON/OFF button
If the user interface (e.g. wireless remote control) is missing, you can
use the ON/OFF button on the indoor unit to start/stop operation.
When operation is started using this button, the following settings
are used:
▪ Operation mode = Automatic
▪ Temperature setting = 25°C
▪ Airflow rate = Automatic

Dus een tip voor mensen met bijdehandte kinderen van 2 en 4: laat ze niet op die ON/OFF knop drukken |:(

[ Voor 25% gewijzigd door E-Hoog op 07-02-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:45
Waah schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:43:
De fluctuaties van mijn mhi-ac-ctrl zijn ook boven water: gewoon een bug in de code. Niet geüpdate sinds ik de unit heb. Na een update van de versie (absolom) is het gedrag ook weg. Nu een update gedaan naar de andere versie (ginkake of zoiets :+ ) omdat daar de auto stand ook echt auto is, en niet standje orkaan en de optie voor blaasrichting. Ook daar geen problemen.

Dus toch de code :9 maar omdat ik nooit een update had gedaan. :D

Gebruik trouwens de simpele ESPhome versie waarbij je geen mqtt hoeft te snappen. :Y) Wel zo makkelijk.

Oh en dat de temperatuur zo lang gelijk bleef via de remote klopt gewoon. Want hij houd het hier gewoon best goed op temperatuur. Als die niet zo raar fluctueerd door gehackte code... Dan werkt die eigenlijk best stabiel en goed :Y)
Heb je wat linkjes hoe je het gedaan hebt en welke files, etc.?
Ik loop tegen exact hetzelfde aan en heb de modules vorig jaar via hier gekocht, maar verder niet mee bezig geweest.
Tot nu en ik vol met automations bezig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:33

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@E-Hoog , werkt bij MHI hetzelfde. In de handleiding noemen ze het de noodbediening. Maar hangt jouw unit zo laag dat kiddo's van 2 of 4 bij de aan/uit knop kunnen komen? Handige donders dan.

Edit: mochten ze de AB ontdekken dan kun je daar bij MHI een kinderslot op aanzetten. Neem aan dat Daikin dat ook heeft. Ik had over het vloermodel heengelezen 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door vdr01 op 07-02-2023 13:38 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
vdr01 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:35:
@E-Hoog , werkt bij MHI hetzelfde. Maar hangt jouw unit zo laag dat kiddo's van 2 of 4 bij de aan/uit knop kunnen komen? Handige donders dan.
Nou, hij schrijft toch echt dat hij een vloermodel heeft :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
vdr01 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:35:
@E-Hoog , werkt bij MHI hetzelfde. Maar hangt jouw unit zo laag dat kiddo's van 2 of 4 bij de aan/uit knop kunnen komen? Handige donders dan.
Vloermodel :). Nu zijn de meiden ook nog formaat vloermodel, maar dat is voldoende blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
MXMan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:45:
Hier ook uit curiositeit op de Android Play Store ingeschreven op het béta Daikin Onecta programma. App geupdate en geinstalleerd en kreeg ik de melding om te updaten naar een nieuwe firmware. Ik heb mij terug uitgeschreven, beta app verwijderd en terug naar de normale versie gegaan. De firmware update optie bleef beschikbaar en heb dit dan toch uitgevoerd. Het goede nieuws is dat de AP SSID's niet meer worden uitgezonden op mijn 2022 FTXM Perfera's maar zoals andere aangegeven hebben is de optie Vraagbesturing/Demand Control verdwenen. Nu weet ik niet of de binnenunits nog op 60% VB staan want deze was de setting voor de firmware update.
On top of that merk ik ook dat de bediening in Google Home naar de vaantjes is.
Toen de units nog als slimme thermostaten stonden vermeld kon je nog kiezen tussen Koelen/Verwarmen/Drogen/Fan only en nu krijg je enkel dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bvi6DE9c8qmsxvIWGbuFp0x5Nms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWHLB8gByUIgOUNThVpANJyy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fBOghVIxhdhUodQfcWDK-lz7ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2Wkvg81RsK2MJzTR958cFU9.jpg?f=fotoalbum_large

In Amazon Alexa zijn er geen wijzigingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGg6Lnl4M_tDGyhe929HI_KKUI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAgE8v7yt12mb5qlOlh3ynOT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhiXgRIhN0FCHMHGd1jmXG-lBQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d66LRXoCjMv3QtFDYE4bcqch.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou zeker niemand aanraden om te updaten. Je wint één ding en verliest er 2
Bij Daikin is het lang wachten eer ze met updates komen.

Win:
Geen SSID's die meer uitgezonden worden

Loss:
Demand Control verdwenen
Functionaliteit in Google Home weg
Weer lang wachten voor een patch

[ Voor 6% gewijzigd door MXMan op 07-02-2023 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 29-09 21:36
E-Hoog schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:27:
EDIT: ok, dus toch een magische knop. Gewoon de ON/OFF knop:

Uit de handleiding:
ON/OFF button
If the user interface (e.g. wireless remote control) is missing, you can
use the ON/OFF button on the indoor unit to start/stop operation.
When operation is started using this button, the following settings
are used:
▪ Operation mode = Automatic
▪ Temperature setting = 25°C
▪ Airflow rate = Automatic

Dus een tip voor mensen met bijdehandte kinderen van 2 en 4: laat ze niet op die ON/OFF knop drukken |:(
Mochten ze er op blijven drukken, HomeAssistant opzetten en dan scripten dat bij setpoint > 25 dan een nieuw setpoint/instellingen.
Je kinderen kunnen waarschijnlijk wel opgevoed worden dat ze er af moeten blijven, hun vriendjes/vriendinnetjes waarschijnlijk niet, want knopjes drukken is leuk! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:54
Goeiemiddag,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit probleem.

Ik heb een daikin airco gekocht in Italie, alleen nu hebben we een probleem met het schroefdraad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTTB71Tih_ZHOkgzEpUwbRWPTsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sZ2s2hm0MbU8c6bqLBtQYIO.jpg?f=fotoalbum_large

We dachten aan het opnieuw tappen, want de leverancier stuurt alleen onderdelen op en dat is behoorlijk wat werk volgens mij om de aansluiting te vervangen.

Maar nu zit ik met het probleem dat ik niet weet welke 1/4 buitendraad tap ik moet hebben. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-10 21:39
fujiphoto schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:08:
Goeiemiddag,

Ik heb een daikin airco gekocht in Italie, alleen nu hebben we een probleem met het schroefdraad.
[Afbeelding]

We dachten aan het opnieuw tappen, want de leverancier stuurt alleen onderdelen op en dat is behoorlijk wat werk volgens mij om de aansluiting te vervangen.

Maar nu zit ik met het probleem dat ik niet weet welke 1/4 buitendraad tap ik moet hebben. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Alvast erg bedankt!
Om de kraan te vervangen zal deze zeker eerst van alle koelgas ontdaan moeten worden. Denk dat de aansluiting gesoldeerd is. Dat zal ook wel wat kosten. Op marktplaats zetten en een nieuwe buitenunit bestellen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
fujiphoto schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:08:
Goeiemiddag,

[Afbeelding]

Alvast erg bedankt!
Wat zegt de installatiehandleiding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4arN2g-IJRA8Mhp0lYEhVOC5OOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmKJJLgXsNTFOZzgFYvrbNxP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Frag1le schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:40:
[...]

Mochten ze er op blijven drukken, HomeAssistant opzetten en dan scripten dat bij setpoint > 25 dan een nieuw setpoint/instellingen.
Je kinderen kunnen waarschijnlijk wel opgevoed worden dat ze er af moeten blijven, hun vriendjes/vriendinnetjes waarschijnlijk niet, want knopjes drukken is leuk! :+
Goede reden om HA weer eens af te stoffen ja ;-). Nog niet opgezet na het verhuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:49
dennistd schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:49:
[...]

Er is een nieuwe zs-wf waar ie wel ingebouwd zit. Is meteen ook het enige verschil met de zs-w, verdere specs allemaal gelijk. Nou ja, en het logo is een stuk kleiner en minder prominent aanwezig op de binnenunit.

[Afbeelding]
Ik zit de technische handleiding voor de SRK35ZS-WF nog even door te lezen, maar daar vind ik nog een heel groot verschil met de SRK35ZS-W (zonder F): er zit namelijk een 110W elektrische defrost heater in de buitenunit. Deze heeft de volgende startcondities:
(23) Defrost heater control

(a) Starting conditions
When all of the following conditions (i) – (iv) have been met for 1 minute continuously, with the compressor frequency at 0 rps or higher:
  • (i) Operation is in the heating mode.
  • (ii) Outdoor heat exchanger sensor(TH2) temperature is lower than -2.0°C.
  • (iii) Outdoor air temperature sensor(TH3) temperature is lower than 0°C.
  • (iv)
    • 1) Outdoor air temperature, at 0°C
      Difference between the outdoor air temperature and the outdoor heat exchanger sensor temperature is larger than 4°C.
    • 2) Outdoor air temperature, higher than -5°C and lower than 0°C
      Difference between the outdoor air temperature and the outdoor heat exchanger sensor temperature is larger than 2°C.
    • 3) Outdoor air temperature, higher than -10°C and lower than -5°C
      Difference between the outdoor air temperature and the outdoor heat exchanger sensor temperature is larger than 0°C.
    • 4) Outdoor air temperature, higher than -15°C and lower than -10°C
      Difference between the outdoor air temperature and the outdoor heat exchanger sensor temperature is larger than -5°C.
    • 5) Outdoor air temperature, lower than -15°C
      Difference between the outdoor air temperature and the outdoor heat exchanger sensor temperature is larger than -5°C.
(b) Releasing conditions
When either of the following conditions is satisfied
  • (i) Compressor frequency becomes 0 rps.
  • (ii) When even one of the starting conditions of (a) is lost (When continuing for 1 minute)
Note (1) The heater is forced to turn off during defrost operation. When the defrost operation is over and the outdoor fan is turned on, the heater is forced to turn on for 5 minutes. If the outdoor fan is turned off, the heater is also turned off.
Als ik het zo lees gaat deze dus aan om defrosts te voorkomen, want hij gaat namelijk uit bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 01-10 07:32
dennistd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:32:
[...]

Ik zit de technische handleiding voor de SRK35ZS-WF nog even door te lezen, maar daar vind ik nog een heel groot verschil met de SRK35ZS-W (zonder F): er zit namelijk een 110W elektrische defrost heater in de buitenunit. Deze heeft de volgende startcondities:

[...]

Als ik het zo lees gaat deze dus aan om defrosts te voorkomen, want hij gaat namelijk uit bij een defrost.
Heb je een link? Ik vind bij MHI alleen maar de gebruiksaanwijzing.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:49
GermanPivo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:53:
[...]

Heb je een link? Ik vind bij MHI alleen maar de gebruiksaanwijzing.
https://www.coolmark.nl/m...l-manual/22-SRK-T-361.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:58
jobr schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:13:
[...]

Via mhi-ac-ctrl kan het wel als je de laatste versie gebruikt en ENHANCED_RESOLUTION aanzet. Als je dan een x.5 setpoint via MQTT stuurt, gaat deze wel met halve graden werken.
Ik zelf ook een versie (voor mhi-ac-ctrl.) waarmee ik dit ook met de RC kan met een trucje (bepaalde cyclus doorlopen).
Interessant! Hoe zet je dit precies aan?

Ik gebruik deze setup, mqtt. Zou je je yaml kunnen delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Gasoline1234 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:23:
Ik heb besloten all-electric te gaan. In maart worden een aantal MHI ZSX (Hyper Inverter) units geplaatst in mijn woning. Belangrijk voor de WAF en mijn eigen HAF is het geluid van de binnenunit. Bij deze airco's is dit terug te brengen tot 19 dB, volgens de specs.

Qua plaatsing van de binnenunit vraag ik mij het volgende af: Als ik deze in een hoek plaats, en standaard naar links naar het midden van de kamer laat blazen, is dan het geruis harder dan als het uitblaaspatroon rechtdoor is? Wat is jullie ervaring? Dit zou mij eventueel doen besluiten de binnenunit midden in de kamer te plaatsen, en de lelijke leidingen over de binnenmuur voor lief te nemen.
staar je niet blind op 19 db. in de winter is dat een utopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
ralphkeb schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Heb je wat linkjes hoe je het gedaan hebt en welke files, etc.?
Ik loop tegen exact hetzelfde aan en heb de modules vorig jaar via hier gekocht, maar verder niet mee bezig geweest.
Tot nu en ik vol met automations bezig ben.
De snelle manier is:
  • In Home Assistant bij Settings/Addons de ESPHome addon installeren
  • In de WebUI van de addon, zie je dan al je ESPHome devices volgens mij. Daar stond bij mij direct de optie "update"
En klaar!

Als je de andere versie wil met Vanes support:
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome
  1. Groene knop Code, Download Zip (of download los)
  2. Upload (via bijvoorbeeld studio code server) de bestanden met de extensie .h en .ccp naar de map ESPHome. (dus NIET de YAML file, want hier staat de configuratie in van je wachtwoord, username etc)
  3. Kopieer de code van de .YAML file die je gedownload hebt vanaf "# Enable Web server." en plak deze over de code in je eigen .yaml file op de server. Op die manier blijft je wachtwoord, wifi SSID etc hetzelfde als voorheen.
  4. Ga naar de ESPHome web interface, de 3 puntjes naast je device, en kies Install, Wirelessly en voila, hij installeert de files uit het esphome-mapje waar je de files net hebt neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
E-Hoog schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:27:
Hallo allemaal, ik ben blij om te zien dat die SSID van de Daikins binnenkort uitkunnen. Ze schreeuwen nogal hard in huis :).
Ik heb nog nooit gehad dat de SSID zat te "schreeuwen" heb jij hem toevallig op AP mode gezet?
Daarnaast zou het niet moeten uitmaken op je andere netwerken tenzij op dezelfde WiFi kanaal staat of in de buurt dat het overlapt.

Verbonden aan het WiFi met je router wordt het een client en zie je geen SSID.

mbt de powerknop is bekend(verwarmen op 25c), de meeste mensen hebben een wandmodel en daar kunnen 4 jarige kinderen niet bij.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@Waah + @ralphkeb , nog een korte aanvulling voor Ralph, mocht jij een RPI3 gebruiken waarop homeassistant draait dan kun je esphome vergeten. Het apparaatje heeft te weinig geheugen om de bestanden te compileren. Ik draai mede daarom de mqtt versie die via Arduino op de mhi-ac-ctrl is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:47
Mijn MHI SRK 3.5 meet als room temperature continue een veel te hoge waarde, waardoor hij stopt met verwarmen. Hij hangt wel redelijk in een hoek van de woonkamer, maar zelfs met de fan op max en de luchtstroom schuin naar beneden meet hij al snel een te hoge waarde.

Om de ruimte op 20 graden te krijgen moet ik de setpoint wel op 28 graden zetten om te voorkomen dat hij te snel afslaat. Ik heb de filters al een keer schoongemaakt, maar de t-room blijft te hoog. Wat zou ik nog kunnen doen om dit op te lossen?

Dan zit ik nog met het volgende: in mijn units zit de MHI-AC-Ctrl obv mqtt. Ik wil deze dingen bijwerken naar de nieuwste versie, zodat ik ook de fanmodus 'auto' kan gebruiken. Ik kan online niet vinden of ik deze update 'over the air' kan uitvoeren of dat ik de modules eerst moet uitbouwen.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
mr_evil08 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Ik heb nog nooit gehad dat de SSID zat te "schreeuwen" heb jij hem toevallig op AP mode gezet?
Daarnaast zou het niet moeten uitmaken op je andere netwerken tenzij op dezelfde WiFi kanaal staat of in de buurt dat het overlapt.

Verbonden aan het WiFi met je router wordt het een client en zie je geen SSID.

mbt de powerknop is bekend(verwarmen op 25c), de meeste mensen hebben een wandmodel en daar kunnen 4 jarige kinderen niet bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYZw_G9lvBI1C0x5a1GOfiz9POc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SW8AwDEB4J1rN29JiD5rquV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had dus inderdaad last van deze unit, want hij is op kanaal 1, net zoals mijn wifi access point dat er nagenoeg naast hangt. Sinds ik het kanaal van de access point veranderd heb is het beter. Maar dit Wifi gedrag doen de airco's al vanaf het begin. Met de installatie moest ik de AP van de airco aanzetten en dat kon daarna niet meer uit. Terwijl ze dus idd wel gewoon op mijn thuisnetwerk zitten nu.

[ Voor 6% gewijzigd door E-Hoog op 08-02-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
E-Hoog schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:50:
[...]

[Afbeelding]

Ik had dus inderdaad last van deze unit, want hij is op kanaal 1, net zoals mijn wifi access point dat er nagenoeg naast hangt. Sinds ik het kanaal van de access point veranderd heb is het beter. Maar dit Wifi gedrag doen de airco's al vanaf het begin. Met de installatie moest ik de AP van de airco aanzetten en dat kon daarna niet meer uit. Terwijl ze dus idd wel gewoon op mijn thuisnetwerk zitten nu.
Vreemd dit heb ik nooit gehad, nadat het apparaat aangemeld was op het netwerk verdween de SSID, ik heb wel een ander model, draai nog bewust onder een oude firmware zodat ik de lokale api nog heb, ik kan hem nog lokaal besturen via de daikin controller die veel stabieler werkt gezien dan de nieuwe via de cloud.
Bij nieuwere firmware,s moest alles via de cloud dus updaten verlies ik de functionaliteit.

Maar je hebt meer last van "sveliba", 40mhz op 2,4 is funest wanneer er buurtnetwerken zijn.
Kanaal 1,6 & 11 aanhouden, de rest overlapt, beter 2 AP,s op dezelfde kanaal dan overlapping.

kastje wel terug op Run gezet ipv AP mode? geen idee of jouw model dat heeft.
De 2,4 wifi is sowieso verziekt maar dat wist je denk ik al.

Grote nadeel is dat ze geen 5 ghz support hebben, alleen om die reden als enige apparaat in huis MOET ik de 2,4 aan laten op mijn router.

Eerste keer in mijn carriere dat ik een WiFi apparaat een ander SSID zie uitzenden wanneer ze aangemeld zijn op een ander netwerk(repeater mode bedoel ik niet), doorgaans alleen het enterprise spul kan dat meerdere SSID,s uitzenden terwijl ze ook op een netwerk zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2023 19:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
DynamicDreams schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:11:
Mijn MHI SRK 3.5 meet als room temperature continue een veel te hoge waarde, waardoor hij stopt met verwarmen. Hij hangt wel redelijk in een hoek van de woonkamer, maar zelfs met de fan op max en de luchtstroom schuin naar beneden meet hij al snel een te hoge waarde.

Om de ruimte op 20 graden te krijgen moet ik de setpoint wel op 28 graden zetten om te voorkomen dat hij te snel afslaat. Ik heb de filters al een keer schoongemaakt, maar de t-room blijft te hoog. Wat zou ik nog kunnen doen om dit op te lossen?

Dan zit ik nog met het volgende: in mijn units zit de MHI-AC-Ctrl obv mqtt. Ik wil deze dingen bijwerken naar de nieuwste versie, zodat ik ook de fanmodus 'auto' kan gebruiken. Ik kan online niet vinden of ik deze update 'over the air' kan uitvoeren of dat ik de modules eerst moet uitbouwen.
Dat kan door een externe sensor aan te sluiten op de MHI-AC-Ctrl of via MQTT een temperatuur te sturen naar de set/Troom topic. Staat allemaal hier https://github.com/absalo...aster/SW-Configuration.md.
Je moet wel minimaal elke 120sec een temp sturen. Beter elke 30 sec of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Megalomania schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:22:
Interessant! Hoe zet je dit precies aan?
Ik gebruik deze setup, mqtt. Zou je je yaml kunnen delen?
Welke software gebruik je nu ?
De esphome variant https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome of deze https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl ?
En wil je die halve graad via MQTT of via de RC ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:45
vdr01 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:49:
@Waah + @ralphkeb , nog een korte aanvulling voor Ralph, mocht jij een RPI3 gebruiken waarop homeassistant draait dan kun je esphome vergeten. Het apparaatje heeft te weinig geheugen om de bestanden te compileren. Ik draai mede daarom de mqtt versie die via Arduino op de mhi-ac-ctrl is gezet.
Waah schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:12:
[...]

De snelle manier is:
  • In Home Assistant bij Settings/Addons de ESPHome addon installeren
  • In de WebUI van de addon, zie je dan al je ESPHome devices volgens mij. Daar stond bij mij direct de optie "update"
En klaar!

Als je de andere versie wil met Vanes support:
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome
  1. Groene knop Code, Download Zip (of download los)
  2. Upload (via bijvoorbeeld studio code server) de bestanden met de extensie .h en .ccp naar de map ESPHome. (dus NIET de YAML file, want hier staat de configuratie in van je wachtwoord, username etc)
  3. Kopieer de code van de .YAML file die je gedownload hebt vanaf "# Enable Web server." en plak deze over de code in je eigen .yaml file op de server. Op die manier blijft je wachtwoord, wifi SSID etc hetzelfde als voorheen.
  4. Ga naar de ESPHome web interface, de 3 puntjes naast je device, en kies Install, Wirelessly en voila, hij installeert de files uit het esphome-mapje waar je de files net hebt neergezet.
Home Assistant draait hier in een VM op een Synology dus komt wel goed 👍🏻

Ik ga van het weekend maar eens aan de slag in ESPHome dan om te kijken of ik alles kan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:58
jobr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:26:
[...]

Welke software gebruik je nu ?
De esphome variant https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome of deze https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl ?
En wil je die halve graad via MQTT of via de RC ?
https://github.com/DYLaKo/MHI-WiFi-Controller Deze gebruik ik, via MQTT. Van de Tweaker DaLass. Ik zou graag via MQTT per halve graad regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
mr_evil08 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:16:

Eerste keer in mijn carriere dat ik een WiFi apparaat een ander SSID zie uitzenden wanneer ze aangemeld zijn op een ander netwerk(repeater mode bedoel ik niet), doorgaans alleen het enterprise spul kan dat meerdere SSID,s uitzenden terwijl ze ook op een netwerk zitten.
Mijn omvormer heeft dit ook. Is een Omnik. Helaas kan je dat niet uit zetten, is de fabrikant failliet en stoort het 2.4ghz netwerk enorm op mijn bluetooth controllers 8)7

Dus het komt meer voor. Klinkt wel als overkill oplossing natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het vriest weer dus m'n Daikin trekt het niet meer met demand control aan. Kwam vanochtend in de woonkamer en ipv 19,5 wat het al vele dagen constant is, was het afgezakt naar 19,0. Wederom weigerde hij om op hoger vermogen te gaan draaien ook al was dat zeker mogelijk. Setpoint verhogen of powerful deed niks.

Dus geprobeerd om demand control uit te zetten maar dat maakte geen verschil. Weer het riedeltje door van setpoint heel laag zetten, naar koelen schakelen en spanningsloos maken en uiteindelijk was het eindelijk gelukt en kon het vermogen weer naar ruim het dubbele (~1500-1700 W op powerful ipv 700).

Maar nu komt het interessante: nu loopt ie opeens perfect stabiel en gemoduleerd zonder demand control :o. Nog strakkere lijn in honewizard dan met demand control aan en moduleert terug van ruim boven kW naar ergens ~250 W. Setpoint een graad hoger (19) om 19,5 te bereiken op de kamerthermostaat dan voorgaande weken met DC aan (18).

Wat nu anders is dan eerder toen ik met DC uit probeerde te draaien in de koude periode van december is dat de zolderunit uit staat (werd daar 25 graden in kamer van 3x5x2,6 m met deur dicht en 3x2,4 m aan raampartij, voor degene die beweren dat zon niks doet wanneer het koud is..) en de woonkamer in 3D ipv vast op ~45 graden naar voren.

Zolang het zonnig is laat ik de zolderunit uit want die blijft dan ruim warm zat. Kijken of fan op 5/5 zetten in de nacht nog iets doet (of de boel verpest). Zou wel nice zijn als hij nu opeens het licht gezien heeft en zich aan de specs houdt..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
Toch bijzonder dat je af en toe ziet dat bij sommigen het verbruik (en dan met name constant verbruik) flink verbeterd na een bepaalde volgorde van dingen, waaronder het spanningsloos maken etc. Je zou haast denken dat je eens per x tijd de boel eens van de stroom moet halen icm wat andere foefjes om de boel continu strak te laten draaien. Maar dat is misschien te kort door de bocht :+

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
Ik ervaar een raar gedrag van mijn Daikin Perfera 3.5 buitenunit. Afgelopen nacht setpoint een graadje verlaagd unit draait dan op ca 200-300 W, dan krijg ik erg veel defrosten om de 50 minuten vannacht.
Zet ik de setpoint omhoog draait unit op 400-450W krijg ik bijna geen defrosten meer.

Lijkt dat de buitenunit de fan maar 2 standen heeft boven de 360W hard en tussen 150-360 zacht. Kan alleen maar verklaren dat de warmtewisselaar te koud wordt door te lage lucht flow.

Buitenunit staat goed vrij luchtflow wordt niet beperkt.
Optie buitenunit geruisloos staat uit op ab.
Buitenunit is pas bijgevuld met koudemiddel was wat te kort (heeft niet geholpen)

Iemand een verklaring voor de vele defrosten? En herkend met de buitenfan standen?

Zet hem nu meestal maar uit in de nacht bij vorst. Wil graag 24/7 verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:47
renzo4000 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:55:
normaliter worden de gaten netjes gepurred
Wilke schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:30:
Uiteraard horen ze dat even netjes dicht te maken.
Nog bedankt voor de reacties! Deze week zijn ze nog even teruggekomen om het dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Pizzalucht

Snotneus.

mr_evil08 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:16:
[...]

Vreemd dit heb ik nooit gehad, nadat het apparaat aangemeld was op het netwerk verdween de SSID, ik heb wel een ander model, draai nog bewust onder een oude firmware zodat ik de lokale api nog heb, ik kan hem nog lokaal besturen via de daikin controller die veel stabieler werkt gezien dan de nieuwe via de cloud.
Bij nieuwere firmware,s moest alles via de cloud dus updaten verlies ik de functionaliteit.

Maar je hebt meer last van "sveliba", 40mhz op 2,4 is funest wanneer er buurtnetwerken zijn.
Kanaal 1,6 & 11 aanhouden, de rest overlapt, beter 2 AP,s op dezelfde kanaal dan overlapping.

kastje wel terug op Run gezet ipv AP mode? geen idee of jouw model dat heeft.
De 2,4 wifi is sowieso verziekt maar dat wist je denk ik al.

Grote nadeel is dat ze geen 5 ghz support hebben, alleen om die reden als enige apparaat in huis MOET ik de 2,4 aan laten op mijn router.

Lijkt wel een vrij bekend probleem te zijn hoor, hoor het veel en mijn Daikin's (FTXM35R2V1B) hebben het ook. Het is blijkbaar niet uit te zetten tot ze het fixen in de firmware, geen idee waarom dat zo lang moet duren, blijkbaar vinden ze het zelf niet zo erg.

Ik heb mij thuis een tweede SSID gemaakt die ik alleen voor 2.4Ghz gebruik, dus heb er zelf verder geen last van. Moet je die optie natuurlijk wel hebben in je access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 09:32
Ik heb een Toshiba RAS-137SKV-E7 (2015), is deze slimmer te maken om het met HA aan te kunnen sturen? Voor zover ik zelf heb kunnen vinden:
  • Toshiba wifi module - niet beschikbaar voor dit model blijkbaar
  • Toshiba/Tado/etc wifi-to-IR - ben ik niet echt een fan van... is toch een beetje hout touwtje wifi (eenwegcommunicatie)
  • Aftermarket hack inbouw module oid - nog niet kunnen vinden.. ideen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
DynamicDreams schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:11:

Je kunt 3D Auto proberen. Met 3D Auto actief slaat hij minder snel af. En wanneer je een andere fan stand dan 1 kiest zal hij ook veel minder of zelfs niet meer terug moduleren naar een lagere fanstand.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Toniboy schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:47:
Ik ervaar een raar gedrag van mijn Daikin Perfera 3.5 buitenunit. Afgelopen nacht setpoint een graadje verlaagd unit draait dan op ca 200-300 W, dan krijg ik erg veel defrosten om de 50 minuten vannacht.
Zet ik de setpoint omhoog draait unit op 400-450W krijg ik bijna geen defrosten meer.

Lijkt dat de buitenunit de fan maar 2 standen heeft boven de 360W hard en tussen 150-360 zacht. Kan alleen maar verklaren dat de warmtewisselaar te koud wordt door te lage lucht flow.

Buitenunit staat goed vrij luchtflow wordt niet beperkt.
Optie buitenunit geruisloos staat uit op ab.
Buitenunit is pas bijgevuld met koudemiddel was wat te kort (heeft niet geholpen)

Iemand een verklaring voor de vele defrosten? En herkend met de buitenfan standen?

Zet hem nu meestal maar uit in de nacht bij vorst. Wil graag 24/7 verwarmen.
Afgelopen nacht was ook gewoon een lastige nacht voor de airco-units. Ondanks dat ik graag ook test, is het erg lastig om op basis van 1 nacht iets testen een conclusie te trekken. Zeker mbt defrosts.

Hoeveel "kost" je zo'n defrost? Want je kan je afvragen hoeveel het je echt kost om een defrost te draaien, zeker snachts als het je toch geen comfort kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Afgelopen nacht was ook gewoon een lastige nacht voor de airco-units. Ondanks dat ik graag ook test, is het erg lastig om op basis van 1 nacht iets testen een conclusie te trekken. Zeker mbt defrosts.

Hoeveel "kost" je zo'n defrost? Want je kan je afvragen hoeveel het je echt kost om een defrost te draaien, zeker snachts als het je toch geen comfort kost.
Hier maar 2 defrost gehad vannacht, de luchtvochtigheid was hier 56% gisteravond toen ik naar bed ging, ook geen krabsessie vanmorgen dus juist een optimale situatie voor met lage temperaturen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
KoningPaulus schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:46:
Toch bijzonder dat je af en toe ziet dat bij sommigen het verbruik (en dan met name constant verbruik) flink verbeterd na een bepaalde volgorde van dingen, waaronder het spanningsloos maken etc. Je zou haast denken dat je eens per x tijd de boel eens van de stroom moet halen icm wat andere foefjes om de boel continu strak te laten draaien. Maar dat is misschien te kort door de bocht :+
Ik zie dat het voornamelijk Daikin is. Ook dingen als de app, trage software updates.
Ben dan ook blij dat ik voor MHI heb gekozen heb. Of zijn er ook dit soort problemen met MHI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
[...]

Het gebeurd elke nacht met vorst of iets boven nul. Snachts heb ik er ook geen last van maar als ik met dit weer 24/7 ga verwarmen krijg ik ze overdag/savonds ook veel meer door het op temperatuur zijn. Wat niet echt comfortabel is, vandaar dat die nu uit gaat in de nacht.
Beetje tegenstrijdig wat hier vaak wordt gezegd om defrosten te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:21
Willempie27 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Ik zie dat het voornamelijk Daikin is. Ook dingen als de app, trage software updates.
Ben dan ook blij dat ik voor MHI heb gekozen heb. Of zijn er ook dit soort problemen met MHI?
Ik herken dat soort dingen niet van mijn MHI in ieder geval. Wat ik wel af en toe van anderen lees is dat hij anders reageert op aansturing via de app of Home Assistant ten opzichte van de afstandsbediening (en dat de instelmogelijkheden hierin ook verschillen - zoals het ontbreken van de eco-modus en het ontbreken van de 45 graden verticale uitblaasinstelling - wat in mijn optiek al niet zou moeten). Dus ook MHI is niet perfect, maar het lijkt in ieder geval niet zo'n roulette te zijn als wat ik met enige regelmaat van Daikin-bezitters lees.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
MiBe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Ik herken dat soort dingen niet van mijn MHI in ieder geval. Wat ik wel af en toe van anderen lees is dat hij anders reageert op aansturing via de app of Home Assistant ten opzichte van de afstandsbediening (en dat de instelmogelijkheden hierin ook verschillen - zoals het ontbreken van de eco-modus en het ontbreken van de 45 graden verticale uitblaasinstelling - wat in mijn optiek al niet zou moeten). Dus ook MHI is niet perfect, maar het lijkt in ieder geval niet zo'n roulette te zijn als wat ik met enige regelmaat van Daikin-bezitters lees.
Heb jij de standaard wifi module of MHI-AC-CTRL. Je zou denken dat die paar opties toch geen enkel probleem moet zijn om in een app te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Willempie27 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:22:
[...]

Heb jij de standaard wifi module of MHI-AC-CTRL. Je zou denken dat die paar opties toch geen enkel probleem moet zijn om in een app te zetten.
Ik heb momenteel (nog) geen WiFi-modules, bedien ze momenteel via de AB. Het doel is echter wel om alles hier straks in Home Assistant te gooien, maar omdat dat om aanzienlijk meer dan alleen de AC gaat wordt dat een projectje voor als ik het iets rustiger heb :9

Je zou inderdaad denken dat als het via de AB kan, het ook geen probleem moet zijn om het via WiFi in te kunnen stellen maar bij MHI blijkt dat dus geen vanzelfsprekendheid te zijn helaas.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:50 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Willempie27 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:22:
[...]

Zie dit draadje dan kun je zelf lezen dat het niet makkelijk is. https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/77

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 09-02-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
Gekke vraag: ik heb een offerte voor een 3,5kw MHI liggen en wil die gaan accepteren maar wat doet de luchtstroom met etenslucht?

We hebben geen open keuken maar ik ga langs de keukendeur blazen richting m'n slaapkamer maar (partner) zit er niet op te wachten om de hele nacht in gebakken uienlucht te liggen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Waarom verwarm je uberhaupt 's nachts als de efficiency van de unit op z'n slechtst is? Ik snap dat je met alleen overdag verwarmen 's ochtends liever geen hoog verbruik wilt hebben. Ik los dat op met stille modus. Temperatuur+wind dichtbij de unit is niveau Hawaii, dus lekker ontbijten in korte broek :) De iets afgekoelde massa van het huis neem ik op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 23:10
GudZ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:01:
Gekke vraag: ik heb een offerte voor een 3,5kw MHI liggen en wil die gaan accepteren maar wat doet de luchtstroom met etenslucht?

We hebben geen open keuken maar ik ga langs de keukendeur blazen richting m'n slaapkamer maar (partner) zit er niet op te wachten om de hele nacht in gebakken uienlucht te liggen.
Ja, gekke vraag: gaat dit over een warmtepomp?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Voor wat betreft de verdwenen vraagbesturing na de laatste firmware update; de reactie van development Daikin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeFtBQm--eva3IS_xgzTpft-nDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dURSn0b33tW1UBJn403t1Sgm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 09-02-2023 15:01 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:58
[...]

Vrijwel iedereen is hier ook beta tester omdat ze anders deze app problemen niet gehad hadden dus daar kan je niet direct over Daikin in het algemeen oordelen. Ik vind de app zelf prima werken met veel functionaliteiten (al heb ik die van MHI nooit gezien). Aansturing via Home Assistant gaat ook prima.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Megalomania schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:13:
https://github.com/DYLaKo/MHI-WiFi-Controller Deze gebruik ik, via MQTT. Van de Tweaker DaLass. Ik zou graag via MQTT per halve graad regelen.
Dat is dan niet zo moeilijk. Je moet de laatste versie van de software ophalen van https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl en dan moet je voor compileren en uploaden in support.h de regel
code:
1
#define ENHANCED_RESOLUTION true
aanzetten (comment tekens weghalen).
Staat ook hier: https://github.com/absalo...ion-of-tsetpoint-supporth
Dat is dus een extra stap t.o.v. die handleiding waar je naar toe verwees.

En natuurlijk je andere wijzigingen die je had in support.h ook weer overnemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Mijn advies zou zijn om 's nachts geen uien te bakken :P

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
Servee schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:59:
Voor wat betreft de verdwenen vraagbesturing na de laatste firmware update; de reactie van development Daikin.

[Afbeelding]
Via welk kanaal kan men het beste andere bugs melden zoals de besturing in Google Home waar men enkel nog de fan speed kan aanpassen en de binnenunit enkel nog kan aan-
of uitzetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fBOghVIxhdhUodQfcWDK-lz7ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2Wkvg81RsK2MJzTR958cFU9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuuT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 23:06
Hallo, er zijn deze week bij mij twee Seiya R32 binnenunits (Toshiba) geplaatst. Nu horen wij bij beide airco’s op het moment dat ze uit staan een irritant sissend/fluitend geluid. Het is weliswaar zacht maar duidelijk hoorbaar (ze hangen op twee slaapkamers).

Het lijkt een beetje op het geluid van een defecte transformator ofzo.

Iemand bekend met dit fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Als jullie iets zeggen als: met setpoint ... wordt het ... graden in mijn kamer.

Waar meten jullie dan hoe warm het daadwerkelijk wordt?

Ik meet aan de andere kant vd kamer op tafel hoogte. (Al moet ik zeggen dat het overal in huis op die hoogte ongeveer even warm is)

Setpoint 22 (auto fan = fan 2) leverd mij op dit moment 18.5 graden op. (Bij de grond ongeveer iets boven de 15 graden, sloffen aan dus :+)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MXMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:37:
[...]

Via welk kanaal kan men het beste andere bugs melden zoals de besturing in Google Home waar men enkel nog de fan speed kan aanpassen en de binnenunit enkel nog kan aan-
of uitzetten

[Afbeelding]
In TestFlight vind je onder app details het e-mailadres, al zul jij niet de enige zijn en mogelijk zullen ze dit meteen doorvoeren bij een volgende release maar dat mail adres is de kortste klap.

Hier kun je eventueel nog een bug melden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Servee schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Hier maar 2 defrost gehad vannacht, de luchtvochtigheid was hier 56% gisteravond toen ik naar bed ging, ook geen krabsessie vanmorgen dus juist een optimale situatie voor met lage temperaturen.
Zo zie je dat het klimaat kan verschillen. Ik mocht namelijk de voorruit krabber én alles was wit van de bevroren dauw.

Je ziet vaak dat als het gaat vriezen allles aanrijpt. En dat is dus juist lastig, ook bij lage luchtvochtigheid bevriest en dan nog relatief veel.

Hier 4 defrosts, maar de temperatuur is ook 21 graden continu. Ook dat maakt uit. Maar defrosts voorkomen rond het vriespunt is lastig, dat is alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
Servee schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:45:
[...]

In TestFlight vind je onder app details het e-mailadres, al zul jij niet de enige zijn en mogelijk zullen ze dit meteen doorvoeren bij een volgende release maar dat mail adres is de kortste klap.

Hier kun je eventueel nog een bug melden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRN7DR2wyUwXhs0pK036eIHt-Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cafstDcoS3yE0frBhvXuI3cl.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 00:15:
[...]

Ik heb hier een luchtmixer (plafond ventilator) hangen die de luchtlagen mengt. Er is immers geen natuurlijke convex mogelijk die, menging zou bewerkstelligen.
De vrouw is vandaag van huis. Dus ik ga met mn zoontje een staande ventilator naar het plafond takelen, om te kijken wat voor effect dat heeft op de kamertemperatuur.

Even testen voordat ik met een plafond model aan de klus ga. Met het risico dat ik het hele plafond opnieuw moet laten stucen. :+

Ben wel nog steeds benieuwd waar iedereen zulke mooie hoge temperaturen meet? (Bij het plafond of ook op tafel hoogte?) En dus of de isolate van mijn huis dus echt zo veel meer bagger is dan de rest hier.

Ik ben er nl achter dat de hoekplaatsing die ik heb (op zo'n kleine woonkamer als ik heb) niet veel uit maakt. Dus daar ligt het grote verschil in setpoint en werkelijke temp niet aan, want in het voorste gedeelte vd kamer waar de airco hangt is het precies even warm op tafelhoogte als aan de andere kant vd kamer.

Edit: de paarse stip is dat een goede plek voor een plafond ventilator? Daar zit nu nl een lamp. (Groen is trouwens waar ik meet op de tafel) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P527y_mW9uNFgYExQFrBzYwg4Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FXnkzHStjtm37PJE9zBf9be.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door xHEMANx op 10-02-2023 09:49 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4grjFJpzPXBbJNumP6y6bBOJgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhcaZG9EnuEmSNJuGp32uonK.jpg?f=fotoalbum_large

Hahaha. Let the testing begin...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:26:
[...]

De vrouw is vandaag van huis. Dus ik ga met mn zoontje een staande ventilator naar het plafond takelen, om te kijken wat voor effect dat heeft op de kamertemperatuur.

Even testen voordat ik met een plafond model aan de klus ga. Met het risico dat ik het hele plafond opnieuw moet laten stucen. :+

Ben wel nog steeds benieuwd waar iedereen zulke mooie hoge temperaturen meet? (Bij het plafond of ook op tafel hoogte?) En dus of de isolate van mijn huis dus echt zo veel meer bagger is dan de rest hier.

Ik ben er nl achter dat de hoekplaatsing die ik heb (op zo'n kleine woonkamer als ik heb) niet veel uit maakt. Dus daar ligt het grote verschil in setpoint en werkelijke temp niet aan, want in het voorste gedeelte vd kamer waar de airco hangt is het precies even warm op tafelhoogte als aan de andere kant vd kamer.

Edit: de paarse stip is dat een goede plek voor een plafond ventilator? Daar zit nu nl een lamp. (Groen is trouwens waar ik meet op de tafel) [Afbeelding]
Je had hem misschien ook gewoon op de grond kunnen laten liggen zodat de koude lucht naar boven wordt geblazen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xHEMANx
Willempie27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:20:
[...]

Je had hem misschien ook gewoon op de grond kunnen laten liggen zodat de koude lucht naar boven wordt geblazen.
Minder realistisch. En mn zoon van 5 vondt dit leuker om te doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42

Volgens mij heb je bij MHI een DSD functie om nare geurtjes uit de slaapkamer te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:25

Dit heeft meer met de ventilatie en afzuiging van je huis in het algemeen te maken. De airco (m.u.v. kanaalmodellen) zuigt lucht aan en blaast deze uit in dezelfde ruimte. Dus het staat in principe los van je slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Begint test. Setp 22. Temp tafelhoogte 18.6, temp vloer 15.6.

Eind test. Setp 22. Temp tafelhoogte 18.8, temp vloer 17.

Scheelt bij de grond 1.5 graad.(Lekkere warme voeten) Voor het midden van de kamer maakt het niet veel uit, die is 0.2 graad omhoog gegaan, maar kan ook komen omdat het buiten opwarmt.

In het gedeelte van de kamer waar de ventilator nu hangt is het zelfs 20.7 graden bij de grond. Haha. Met de blote voeten op het laminaat. :Y

Ik ga zeker een plafond ventilator overwegen. Lekker. Nu de vrouw nog zo gek krijgen. oOo

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:34
Prachtig dit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoiCi0SA6UqaMuooDs8tlISOPEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7uq275jAGE99VwC13WrnlnC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
beste leden,

vraagje. verwarm nu al een tijdje met de airco's. wat me opvalt als ik boven langere tijd verwarm dat er een soort witte waas onstaat in de kamer..

iemand ervaring mee. of weet men wat dit kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Scheelt bij de grond 1.5 graad.(Lekkere warme voeten) Voor het midden van de kamer maakt het niet veel uit, die is 0.2 graad omhoog gegaan, maar kan ook komen omdat het buiten opwarmt.

In het gedeelte van de kamer waar de ventilator nu hangt is het zelfs 20.7 graden bij de grond. Haha. Met de blote voeten op het laminaat. :Y

Ik ga zeker een plafond ventilator overwegen. Lekker. Nu de vrouw nog zo gek krijgen. oOo
Nee toch geen ventilator voor mij.... Check even het verbruik op homewizard. Je verbruikt sowieso extra energie om de ventilator te draaien, maar aan de grafiek te zien, verbruikt de airco ook meer, omdat hij de lucht bovenin blijft opwarmen, die de ventilator naar beneden drukt.

Dus... sloffen aan en niet meer zeuren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPNNwpky85zIwzYgzKe7eD4IaAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjrdDeG8RRwlSShNkmE44rJb.jpg?f=fotoalbum_large
Van 11.30 tot 1400 stond de ventilator aan.

@Verwijderd ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen qua verbruik van de airco met de plafondventilator uit en aan??

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 10-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:03
arie-verdetti schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:25:
beste leden,

vraagje. verwarm nu al een tijdje met de airco's. wat me opvalt als ik boven langere tijd verwarm dat er een soort witte waas onstaat in de kamer..

Is de waas in de lucht? Op spullen wanden of ramen? Gaat het weer weg? Heb je een foto? Ik denk dat de meesten hier geen idee hebben wat je bedoeld. Kan je iets beschrijvender zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
De waas hangt in de lucht. Heb geen foto helaas.

Maar het is net alsof je door de kamer heen kijkt en dat dan alles net niet scherp ziet. Ik kan het niet echt anders beschrijven als een waas die in de kamer hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik had het helemaal gemist, maar MHI heeft al een tijdje een eigen topic in MHI instellingen topic
(was hier al aangekondigd: Master-T in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen")
Wellicht iets voor in de TS van @Glashelder? Zijn er nog meer specifieke topics die ik over het hoofd heb gezien?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 01-10 13:37
Ik heb al 1,5 jaar een MHI 3,5 ZS-W draaien. Maar vandaag ineens toch iets nieuws:

Normaal is het verbruik bij verwarmen altijd minimaal 180 watt. Dat komt ook overeen met de specs, maar vanochtend heb ik per ongeluk de ventilator op de maximale stand laten staan. Zie ik nu net dat hij al bijna 2 uur lang staat te draaien op slechts 155 watt. Hoe kan dat nou ineens :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvQEBLbuY_zOAs5FmyfkdxddiU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVO458hvIhXOGlwQ24Fqh8ha.png?f=fotoalbum_large

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:06
beste leden,

Heb je toevallig ook een ultrasoon luchtbevochtiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Scooper schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:02:
Ik heb al 1,5 jaar een MHI 3,5 ZS-W draaien. Maar vandaag ineens toch iets nieuws:

Normaal is het verbruik bij verwarmen altijd minimaal 180 watt. Dat komt ook overeen met de specs, maar vanochtend heb ik per ongeluk de ventilator op de maximale stand laten staan. Zie ik nu net dat hij al bijna 2 uur lang staat te draaien op slechts 155 watt. Hoe kan dat nou ineens :?

[Afbeelding]
Veel units gaan buiten spec en maximale fan stand is de efficiëntste manier om te verwarmen dus dat de unit daardoor een keer naar z'n laagst opgenomen vermogen gaat is niet vreemd.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Scooper schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:02:

[Afbeelding]
Klopt. A.g.v. hogere luchtflow wordt het temperatuurverschil van het koelgas lager en ontlast je de buitenunit. De binnenunit gebruikt iets meer stroom, de buitenunit een stuk minder. Ik denk dat je nog wel iets lager kan, heb hier met MHI 130W gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 01-10 13:37
Team-RiNo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Veel units gaan buiten spec en maximale fan stand is de efficiëntste manier om te verwarmen dus dat de unit daardoor een keer naar z'n laagst opgenomen vermogen gaat is niet vreemd.
Martin7182 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Klopt. A.g.v. hogere luchtflow wordt het temperatuurverschil van het koelgas lager en ontlast je de buitenunit. De binnenunit gebruikt iets meer stroom, de buitenunit een stuk minder. Ik denk dat je nog wel iets lager kan, heb hier met MHI 130W gezien.
Ik snap dat de buitenunit minder warmte hoeft te genereren wanneer de binnenunit makkelijker warmte 'lekt', maar waar wordt het verbruik dan gewonnen?

Ik had de binnenunit fan weer op auto gezet. Het verbruik liep direct terug naar 150w (binnenfan minder hard) en vervolgens op naar het ouderwetse 178w.

De compressor frequentie bleef daarbij gelijk: 19,7hz. Ook de fanspeed van de buitenunit blijft gelijk. Waar komt het verschil in verbruik dan vandaan?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Scooper schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:21:
[...]

[...]

Ik snap dat de buitenunit minder warmte hoeft te genereren wanneer de binnenunit makkelijker warmte 'lekt', maar waar wordt het verbruik dan gewonnen?

Ik had de binnenunit fan weer op auto gezet. Het verbruik liep direct terug naar 150w (binnenfan minder hard) en vervolgens op naar het ouderwetse 178w.

De compressor frequentie bleef daarbij gelijk: 19,7hz. Ook de fanspeed van de buitenunit blijft gelijk. Waar komt het verschil in verbruik dan vandaan?
Drukverschillen/de weerstand die de compressor ondervindt zullen ook een rol spelen in het verbruik. Ik weet de details er niet van maar kan me voorstellen dat een meer afgekoeld koudemiddel -door hogere fanstand- daar invloed op kan uitoefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

xHEMANx schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:21:
[...]

De test is duidelijk maar wat aan de korte kant wat mij betreft. Als je de fan non-stop laat lopen over een langere periode heb je de kans dat de temperatuur overal gelijk wordt. Zo werkt het bij mij althans. Heb de fan wel op winterstand staan uiteraard. Nadeel is uiteraard wel dat de fan geluid maakt. Al doet mijn airco dat ook omdat ik met de auto stand niet wegkom met deze temperaturen. Heb de fanspeed dus redelijk hoog staan.

[ Voor 8% gewijzigd door vdr01 op 10-02-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:03
arie-verdetti schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:04:
De waas hangt in de lucht. Heb geen foto helaas.

Maar het is net alsof je door de kamer heen kijkt en dat dan alles net niet scherp ziet. Ik kan het niet echt anders beschrijven als een waas die in de kamer hangt.
Hmm geen idee. Ik verwarm 3 etages met 4 units in dit huis en nog nooit meegemaakt. Het lijkt idd wat op condensatie in de lucht. Of veel stof misschien wat op de wanden zat (verbouwing gehad?) maar dat zou dan elders neerdwarrelen en zou je dat merken. Ik geeft vocht/condensatie de grootste kans. Maar nooit gehad hier….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:41:
Ik had het helemaal gemist, maar MHI heeft al een tijdje een eigen topic in MHI instellingen topic
(was hier al aangekondigd: Master-T in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen")
Wellicht iets voor in de TS van @Glashelder? Zijn er nog meer specifieke topics die ik over het hoofd heb gezien?
Dat heb ik ook gemist. Als ik straks thuis ben neem ik het wel even op in de TS :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Een hele korte vraag voor de specialisten: binnenkort wil ik een MHI SRK35ZSX-W laten plaatsen. Buitenunit op de grond, binnenunit aan dezelfde muur en 1,5 meter hoger. Simpele installatie dus met weinig leidingwerk.

Ik denk erover om deze op een nieuwe (eigen) groep aan te sluiten en even een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast (zwemmend door het piepschuim in de kruipruimte...). Maar moet dit dan een geaard buitenstopcontact zijn bij MHI, of juist binnen? Dus trekt de binnenuinit stroom via de buitenunit, of andersom?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
beste leden,

Mijn broertje is een fanatieke damper (elektronische sigaret) en als ik daar ben hangt er altijd een “mist” sluier in de kamer en geurend naar een pot jam :+ . Alles daarnaast zie ik geen verband met het gebruik van een airco en mist in je woonkamer.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Scooper schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:21:
[...]

[...]

De compressor draait even hard en levert evenveel warmte, maar hij ondervindt minder weerstand en gebruikt daardoor minder stroom. Alles waardoor de weerstand afneemt zorgt voor stroombesparing; kortere leidingen, soepelere lagers etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
vdr01 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:30:
[...]

De test is duidelijk maar wat aan de korte kant wat mij betreft. Als je de fan non-stop laat lopen over een langere periode heb je de kans dat de temperatuur overal gelijk wordt. Zo werkt het bij mij althans. Heb de fan wel op winterstand staan uiteraard. Nadeel is uiteraard wel dat de fan geluid maakt. Al doet mijn airco dat ook omdat ik met de auto stand niet wegkom met deze temperaturen. Heb de fanspeed dus redelijk hoog staan.
Dat ding moest weer van het plafond af voordat de vrouw thuiskwam. :*)

Ja miss maakt zakt het verbuik uiteindelijk wel als de kamer verzadigd is. De wattage liep wel wat af. Al lekt ons huis wel aan alle kanten warmte, dus het verbuik zal wrs hoger blijven, maarja de temp in de onderste helft van de kamer is dan ook hoger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Laatst online: 21:45
[...]

Ik heb dit met mijn Mitsubishi SCM71ZS-W 7,1kW ook wel gehad.
Unit moduleerde niet meer lekker terug.
Nadat ik alles had uitgezet en in de meterkast 10 minuten de stroom eraf haalde liep het geheel weer beter.
Geen idee hoe het ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
Ribruijn schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:06:
Een hele korte vraag voor de specialisten: binnenkort wil ik een MHI SRK35ZSX-W laten plaatsen. Buitenunit op de grond, binnenunit aan dezelfde muur en 1,5 meter hoger. Simpele installatie dus met weinig leidingwerk.

Ik denk erover om deze op een nieuwe (eigen) groep aan te sluiten en even een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast (zwemmend door het piepschuim in de kruipruimte...). Maar moet dit dan een geaard buitenstopcontact zijn bij MHI, of juist binnen? Dus trekt de binnenuinit stroom via de buitenunit, of andersom?

Dank!
De buitenunit moet gevoed worden bij MHI, de binnenunit wordt vervolgens gevoed vanaf de buitenunit. Zou trouwens voor een werkschakelaar gaan in plaats van een buitenstopcontact ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MiBe op 10-02-2023 17:30 ]

Pagina: 1 ... 312 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic