Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 311 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.357.059 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:47
Willempie27 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:40:
Momenteel heb ik in mn oude 1890 woning helemaal geen vaste verwarming meer de gaskraan staat dan ook dicht. Nu lees is al een tijdje mee. Omdat ik nu zoveel mogelijk met Home Assistent regelt is mn oog gevallen op de MHI 35ZS-W serie in combinatie met MHI-AC-CTRL. Dat lijkt me wel een degelijk voor verwarming. Zijn er mensen hier die 100% met een airco verwarmen? Ik lees vaak dat er bij erge kou toch nog de vloerverwarming wordt aangezet. Zijn er hier nog mensen die zeggen absoluut niet doen maar een CV terug hangen?
Bij koude dagen heb ik geen enkel probleem met 24h verwarming of evt een kachel bij de zetten als het kouder is als bijv -5 buiten is.
Is die MHI wat of zegt iemand voor 100% Luch/Lucht verwarming zou ik een Daikin nemen?
Wij doen het ook zonder cv en is onze hoofdverwarming. Lukt nu aardig maar hangt volledig af van je isolatiegraad en welk verbruik je bereid bent te aanvaarden. Voor de echt koude dagen en defrosts, zorgen we voor een houtkachel tegen volgende winter om de scherpste randen er af te vijlen op die momenten want vooral die defrosts laten je verbruik exponentieel stijgen.
Ik ben op zich niet ontevreden maar werk verder aan onze isolatiegraad en een back-up voor de omstandigheden waar de apparaten niet ideaal zijn dus.
Dan pas ga ik echt de balans opmaken.

Maar het is op zich wel goed te doen als je je bewust bent van je situatie en je je daar aan aanpast. Panasonic overigens, zou dat mss niet meer opnieuw doen maar installateur bood niets anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:45:
[...]

De unit blijft steeds gas geven komt niet toe aan een regelmatige curve, waarom dat weet ik niet maar toch zou ik eens gaan kijken waar je warmteverlies (bij de unit) vandaan komt. Dit gedrag zal bij hogere buiten temperaturen denk ik tot pendelgedrag leiden omdat de unit niet constant kan lopen om een af andere reden en steeds gas geeft. Zou eea kunnen verklaren waarom je de kamer niet egaal op temperatuur krijgt terwijl de 3,5kW met jouw oppervlakte bijna de verf van de muur zou moeten oplossen :+

Mogelijk heb je een tekort aan koudemiddel als het gat naar buiten dicht is, de unit niet op de tocht hangt oid, maar dat is suggestief.

Hier een curve van mijn unit gisteren;
[Afbeelding]
Hele strakke lijn idd... Het tocht niet bij de binnenunit. Tenminste... Niet meer dan in de rest van mijn matig geisoleerde woning.

Ik zal hem zo eens van de "wide" stand af halen. In de wide stand (of 3dauto van mhi) schommelt hij namelijk meer. Hij schommelt wel naar beneden, dus verbruikt minder energie. Aangezien ik niets van het geschommel merk, heb ik hem op de wide stand laten staan. Zal over een paar uur nog een grafiekje posten met het resultaat.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-10 22:15

Vos

AFCA

Ik heb twee Daikins hangen, de Perfera FTXM35R en FTXM42R. Nu valt het mij op dat de 35 qua fanstand niet harder wil blazen dan stand 1. Als ik hem op stand 5 of auto zet blaast hij net zo hard als op 1. De silence stand pakt ie wel.

De 42 reageert gelijk als ik de fanstand aanpas. Zijn er meer gebruikers dit herkennen? Of een idee hebben wat dit kan zijn?

Geen eco mode, vraagbesturing aan/uit getest, verschillende temperaturen getest.

[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 04-02-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Vos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:17:
Ik heb twee Daikins hangen, de Perfera FTXM35R en FTXM42R. Nu valt het mij op dat de 35 qua fanstand niet harder wil blazen dan stand 1. Als ik hem op stand 5 of auto zet blaast hij net zo hard als op 1. De silence stand pakt ie wel.

De 42 reageert gelijk als ik de fanstand aanpas. Zijn er meer gebruikers dit herkennen? Of een idee hebben wat dit kan zijn?

Geen eco mode, vraagbesturing aan/uit getest, verschillende temperaturen getest.
Gaat je opgenomen vermogen bij verhogen setpoint wel mee omhoog?
Is de ruimte wel al op temperatuur?
Kan de unit vrij blazen?
Betreft het een multi of 2x single?

Daikin heeft namelijk de gewoonte om de fanstanden in te perken als volgens de meting de ruimte al op ingestelde temperatuur is waardoor hogere fanstanden worden beperkt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:08
Vos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:17:

Filters schoonmaken wil wel eens helpen. Als die te vuil zijn blaast ie niet meer hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Gaat je vermogen bij verhogen setpoint wel mee omhoog?
Is de ruimte wel al op temperatuur?
Kan de unit vrij blazen?
Betreft het een multi of 2x single?

Daikin heeft namelijk de gewoonte om de fanstanden in te perken als volgens de meting de ruimte al op ingestelde temperatuur is waardoor hogere fanstanden worden beperkt.
Als ik het setpoint verhoog van 16 naar 20, gaat het verbruik omhoog. De ruimte is dan nog niet op temperatuur. Ik gebruik hem om de bovenverdieping rond de 16-18 graden te houden.

Hij hangt in een trapgat, dat is niet ideaal, maar heeft wel meer ruimte dan wat Daikin minimaal aangeeft wat nodig is. De 42 hangt veel vrijer aan een brede muur.

Betreft beide een single.

[edit]
Ik gooi hem net naar 25 maar het verbruik verandert nu nagenoeg niet, zal hem nog wat langer de tijd geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 04-02-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Flatisa schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Filters schoonmaken wil wel eens helpen. Als die te vuil zijn blaast ie niet meer hard.
Dat kan ik inderdaad nog doen, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Vos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Als ik het setpoint verhoog, gaat het verbruik omhoog. De ruimte is dan nog niet op temperatuur.

Hij hangt in een trapgat, dat is niet ideaal, maar heeft wel meer ruimte dan wat Daikin minimaal aangeeft wat nodig is. De 42 hangt veel vrijer aan een brede muur.

Het zou kunnen dat het trapgat de boosdoener is, nu er amper warmteverlies is zeker in het midden van je huis zal de software wellicht proberen toch aan te blijven maar op minimale fanstand. De fanstand zal moduleren op basis van gemeten temperatuur en het warmteverlies. Je kan twee ramen even tegen elkaar open zetten voor en achter en als de unit dan wel harder gaat blazen dan heb je de oorzaak gevonden. Maar als je filters idd helemaal dichtzitten kan dit ook een oorzaak zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

[edit]
Ik gooi hem net naar 25 maar het verbruik verandert nu nagenoeg niet, zal hem nog wat langer de tijd geven.
Wat nog wel eens wil dat de vraagbesturing getriggert blijft ondanks uitzetten in de app. Je zou even op koelen kunnen zetten voor korte tijd en dan weer op verwarmen met vraagbesturing uit dan reset je deze namelijk.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
[...]

Als ik het setpoint verhoog van 16 naar 20, gaat het verbruik omhoog. De ruimte is dan nog niet op temperatuur. Ik gebruik hem om de bovenverdieping rond de 16-18 graden te houden.

[edit]
Bij een trapgat zal het eerst boven opwarmen en kan het veel langer duren voordat je beneden iets van gaat merken en je hebt meer risico op een luchtbel.

Ik snap dat mensen het doen maar je hangt ook niet 1 radiator op in de gang en dan verwachten dat de rest ook goed mee warmt.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 04-02-2023 12:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

mr_evil08 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Bij een trapgat zal het eerst boven opwarmen en kan het veel langer duren voordat je beneden iets van gaat merken en je hebt meer risico op een luchtbel.

Ik snap dat mensen het doen maar je hangt ook niet 1 radiator op in de gang en dan verwachten dat de rest ook goed mee warmt.
Er hoeft beneden niets verwarmt te worden met de 3.5, boven juist. En dat gaat prima op stand 1/2. Het viel me alleen op dat een stand hoger dus niets doet.

(Beneden hangt de 4.2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
Vos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Er hoeft beneden niets verwarmt te worden, boven juist. En dat gaat prima op stand 1/2. Het viel me alleen op dat een stand hoger dus niets doet.

(Beneden hangt de 4.2)
Stand 3 tot 5 doet hier ook niks, behalve meer lucht blazen, kwa zuinigheid valt het niet terug te zien.
Alleen bij hele hoge warmtevraag zoals buiten -12 voegt stand 3 nog iets toe.

Stand 1 of fluisterstand gebruik ik vaak maar in prencipe is autostand ook goed en vergelijkbaar.
Hier is de werklast te laag waardoor hogere standen niets toevoegen.

Edit: als je bedoelt met voegt niks toe omdat de fan niet harder wil/gaat blazen dan heb je te maken met een luchtbel en registreert de voeler dat het al warm is(hier hangt de voeler niet in de binnenunit).

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 04-02-2023 12:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:49
Pim57 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:12:

Van mijn woning heb ik zo het gas verbruik van voor de airco berekend op 0,38 m3/graaddag.
Nu met airco kom ik op 0,11 m3/graaddag. Een flinke besparing dus! ;)
Maar hoeveel kWh stroom is erbij gekomen? Je kunt in principe 100% gas besparen, maar de kosten verschuiven dan naar elektriciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-10 18:08
Martin7182 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Maar hoeveel kWh stroom is erbij gekomen? Je kunt in principe 100% gas besparen, maar de kosten verschuiven dan naar elektriciteit.
Dat klopt. Ik gebruik nu 0,5 kWh/graaddag extra voor de airco en 0,27 m3/graaddag minder aan CV.

Voordeel is dan (0,27 m3 x €1,40) - (0,5 kWh x €0,40) = €0,18 per graaddag (prijzen afhankelijk van contract)

Besparing december 22 is dan 469 graaddagen x €0,18 = €84
Besparing januari 2023 is dan 409 graaddagen x €0,18 = €74

[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 04-02-2023 17:44 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:45:
[...]

De unit blijft steeds gas geven komt niet toe aan een regelmatige curve, waarom dat weet ik niet maar toch zou ik eens gaan kijken waar je warmteverlies (bij de unit) vandaan komt. Dit gedrag zal bij hogere buiten temperaturen denk ik tot pendelgedrag leiden omdat de unit niet constant kan lopen om een af andere reden en steeds gas geeft. Zou eea kunnen verklaren waarom je de kamer niet egaal op temperatuur krijgt terwijl de 3,5kW met jouw oppervlakte bijna de verf van de muur zou moeten oplossen :+

Mogelijk heb je een tekort aan koudemiddel als het gat naar buiten dicht is, de unit niet op de tocht hangt oid, maar dat is suggestief.

Hier een curve van mijn unit gisteren;
[Afbeelding]
Vannacht setp 20, toen om 9 uur setp 21 max fan, de grote piek, daarna auto fan, toen geswitched van wide naar 30° links, geen verschil, allemaal golfjes.
We zijn nu weg tot morgen middag, dus setpoint weer op 20 gezet. Rechte streep als gevolg. Let wel. De hele nacht stond hij ook op setp 20 auto, dus precies hetzelfde. Snapt jij het nog? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apaDmAu_vZbwrRmqu0iGzbveqAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f14euJzlSiaXRv3TuRMvlhRy.jpg?f=fotoalbum_large

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:37

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

xHEMANx schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Vannacht setp 20, toen om 9 uur setp 21 max fan, de grote piek, daarna auto fan, toen geswitched van wide naar 30° links, geen verschil, allemaal golfjes.
We zijn nu weg tot morgen middag, dus setpoint weer op 20 gezet. Rechte streep als gevolg. Let wel. De hele nacht stond hij ook op setp 20 auto, dus precies hetzelfde. Snapt jij het nog? [Afbeelding]
Niet gewoon de eenvoudige kwestie dat het 's nachts wat kouder is dan overdag? Mijn grafiek ziet er soortgelijk uit terwijl de unit vannacht op setpoint 18 stond en sinds ik wakker ben op 19. Vannacht was de laagste temperatuur volgens de outdoor unit 2 graden terwijl deze vanmiddag de 9 aantikte.

[ Voor 11% gewijzigd door vdr01 op 04-02-2023 16:00 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:44

Oekol

waka waka hey hey

Hoe zit het met de 24/7 verwarmers hier. Tot wanneer gaan jullie dat doen? Tot het een graad of 10+ buiten is of zo? Heb nu in de maand december 634 kWh verbruikt en november 313 kWh. Maar november heeft 't niet hele maand aangestaard met verbruik.

Twijfel of ik 't nog wel 24/7 wil, heb 't idee dat de lucht heel droog wordt in de woonkamer en ik daarom zo'n last van m'n keel heb.

M'n daikin 4,2kw staat op 19,5 of 20 graden verwarmen 24/7 met de 2/5 stand in de woonkamer + open keuken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Oekol schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:45:
Hoe zit het met de 24/7 verwarmers hier. Tot wanneer gaan jullie dat doen? Tot het een graad of 10+ buiten is of zo? Heb nu in de maand december 634 kWh verbruikt en november 313 kWh. Maar november heeft 't niet hele maand aangestaard met verbruik.

Twijfel of ik 't nog wel 24/7 wil, heb 't idee dat de lucht heel droog wordt in de woonkamer en ik daarom zo'n last van m'n keel heb.

M'n daikin 4,2kw staat op 19,5 of 20 graden verwarmen 24/7 met de 2/5 stand in de woonkamer + open keuken.
Ik woon slecht geisoleerd en daarom staat het apparaat altijd aan totdat de warmere maanden er weer aankomen. Te droge lucht komt bij mij alleen voor als het vriest. Unit moet dan keihard werken en door de koudeval bij een defrost kan hij daarna weer hard aan de slag. IQua luchtvochtigheidspercentage in huis zou je een hygrometer kunnen aanschaffen want meten is weten. Ventileer je de hut ook met enige regelmaat? Dit gaat bij mij vanzelf vanwege de matige isolatie :+

[ Voor 3% gewijzigd door vdr01 op 04-02-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:36:
[...]

We zijn nu weg tot morgen middag, dus setpoint weer op 20 gezet. Rechte streep als gevolg. Let wel. De hele nacht stond hij ook op setp 20 auto, dus precies hetzelfde. Snapt jij het nog? [Afbeelding]
Blijkbaar is 24 uur stoken bij jou dus geen goede optie bij deze buitentemperaturen. Je rommelt best veel aan setpoints en fanstanden, ik heb die settings al een paar maanden niet meer aangeraakt. Hier gewoon altijd setpoint 20 en bij kouder weer en zeker bij defrosts fanstand fixed 2 en bij iets “warmer” weer fanstand auto. In het begin wil je van alles uitproberen wat het beste bij jouw situatie past en dat is logisch maar de ervaring leert hier, als je een setting hebt die goed is, niet meer aankomen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

vdr01 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Ik woon slecht geisoleerd en daarom staat het apparaat altijd aan totdat de warmere maanden er weer aankomen. Te droge lucht komt bij mij alleen voor als het vriest. Unit moet dan keihard werken en door de koudeval bij een defrost kan hij daarna weer hard aan de slag. IQua luchtvochtigheidspercentage in huis zou je een hygrometer kunnen aanschaffen want meten is weten. Ventileer je de hut ook met enige regelmaat? Dit gaat bij mij vanzelf vanwege de matige isolatie :+
Hm jaa dat ventileren is denk ik waar 't even misging wellicht. Heb toen het vroor de ventilatierooster bij de keuken helemaal gesloten en in de uitbouw bijna helemaal dicht (staan recht tegenover elkaar). Maar de mechanische ventilatie, keuken, wc beneden en badkamer staat 24/7 aan op stand 1. Dus helemaal niks geen ventilatie was ook absoluut niet 't geval.

Wellicht is 't iets anders. We hoesten allemaal thuis, onze kleine dochter ook. Beetje last van keel, wat veel vastzittend slijm etc.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Blijkbaar is 24 uur stoken bij jou dus geen goede optie bij deze buitentemperaturen. Je rommelt best veel aan setpoints en fanstanden, ik heb die settings al een paar maanden niet meer aangeraakt. Hier gewoon altijd setpoint 20 en bij kouder weer en zeker bij defrosts fanstand fixed 2 en bij iets “warmer” weer fanstand auto. In het begin wil je van alles uitproberen wat het beste bij jouw situatie past en dat is logisch maar de ervaring leert hier, als je een setting hebt die goed is, niet meer aankomen.
Waarom is een rechte lijn "beter"? (Qua comfort merk ik geen verschil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:45:

Hier zou ik normaliter bij aanhoudend 10+ overdag en zachtere nachten over kunnen gaan op ad-hoc. Aangezien er aankomende week weer nachtvorst aankomt laat ik de boel lekker draaien, warmte bufferen en daarna zien we wel verder. Ik had ook meer last van een droger klimaat in huis met 24/7 stoken en daarom heb ik de Venta LW45 comfort plus luchtbevochtiger aangeschaft. Het is hier al de hele winter 50%+ luchtvochtigheid in huis en dat is een stuk comfortabeler en beter voor je huid en luchtwegen. Op koude dagen voeg ik zomaar 5 tot 7 liter water toe per dag en dat mis jij dus zo ongeveer in je huis dus kun je wel nagaan wat dit doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 04-02-2023 16:16 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Waarom is een rechte lijn "beter"? (Qua comfort merk ik geen verschil)
Een strakke lijn is niet perse beter of slechter maar jouw systeem moet er iets harder aan trekken en die pieken en dalen komen je COP ook niet ten goede. Je compressor draait best onrustig en als tweaker zou ik proberen de curve “the flatten” >:) en pendelen zoveel mogelijk te voorkomen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:05:
[...]

Hier zou ik normaliter bij aanhoudend 10+ overdag en zachtere nachten over kunnen gaan op ad-hoc. Aangezien er aankomende week weer nachtvorst aankomt laat ik de boel lekker draaien, warmte bufferen en daarna zien we wel verder. Ik had ook meer last van een droger klimaat in huis met 24/7 stoken en daarom heb ik de Venta LW45 comfort plus luchtbevochtiger aangeschaft. Het is hier al de hele winter 50%+ luchtvochtigheid in huis en dat is een stuk comfortabeler en beter voor je huid en luchtwegen. Op koude dagen voeg ik zomaar 5 tot 7 liter water toe per dag en dat mis jij dus zo ongeveer in je huis dus kun je wel nagaan wat dit doet.
Ja ga de hydrometer van zolder eens beneden zetten. Benieuwd wat die beneden zegt. Wat betreft de 2/5 stand die we beiden hebben. Wat is de gedachte achter auto stand als het warmer is? Zie het je hierboven zeggen, probeer het te snappen om 't hier dan ook 'goed' in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 20:18
Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:05:
[...]

Hier heb ik de luchtbevochtiger nog niet nodig gehad (afgelopen jaren wel met de cv). Vreemd dat je dan toch zoveel liters nodig hebt om het het boven de 50% te krijgen. Hier een enkele keer richting de 48/49% maar zoals je ziet hier meestal 55%-63%. Goed ventileren en goed afgestelde ventilatiesysteem is wel belangrijk natuurlijk.

Bij langdurige "droge kou" gaat de lv wel snel omlaag natuurlijk en moeten we hier waarschijnlijk ook weer gaan bevochtigen maar dat is deze winter bijna nog niet zo geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubExeKuIICkNwZNMNQKv_sHb6qA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kc9NCzRxwUS5lGudL2GD0hdW.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Ja ga de hydrometer van zolder eens beneden zetten. Benieuwd wat die beneden zegt. Wat betreft de 2/5 stand die we beiden hebben. Wat is de gedachte achter auto stand als het warmer is? Zie het je hierboven zeggen, probeer het te snappen om 't hier dan ook 'goed' in te stellen.
Auto stand maakt minder geluid, fanstand 2 zorgt er in mijn situatie (155m3) voor dat bij meer warmteverlies en zeker tussen de defrost door de kamer perfect op temperatuur blijft en na een defrost zo weer terug op temperatuur is met maximaal 0,3 graden temp verlies. Fanstand 2 maakt wel meer geluid maar wel comfortabel warm In alle hoeken van de kamer.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
renzo4000 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:19:
[...]

Hier heb ik de luchtbevochtiger nog niet nodig gehad (afgelopen jaren wel met de cv). Vreemd dat je dan toch zoveel liters nodig hebt om het het boven de 50% te krijgen. Hier een enkele keer richting de 48/49% maar zoals je ziet hier meestal 55%-63%. Goed ventileren en goed afgestelde ventilatiesysteem is wel belangrijk natuurlijk.

Bij langdurige "droge kou" gaat de lv wel snel omlaag natuurlijk en moeten we hier waarschijnlijk ook weer gaan bevochtigen maar dat is deze winter bijna nog niet zo geweest.

[Afbeelding]
Zal per huis en gezin verschillen, hier een houten vloer over de gehele beneden verdieping en we eten regelmatig buiten de deur dus er word weinig gekookt. Tussendeur naar boven staat 24 uur per dag open, en vocht gaat ook omhoog net als warmte. Ventileren doen we 24 uur per dag. Te weinig ventileren houd ook je luchtvochtigheid hoog. Ook het aantal personen in huis doet iets met je luchtvochtigheid. Maar goed ik ben er blij mee want dat “probleem” is hier ook opgelost ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Auto stand maakt minder geluid, fanstand 2 zorgt er in mijn situatie (155m3) voor dat bij meer warmteverlies en zeker tussen de defrost door de kamer perfect op temperatuur blijft en na een defrost zo weer terug op temperatuur is met maximaal 0,3 graden temp verlies. Fanstand 2 maakt wel meer geluid maar wel comfortabel warm In alle hoeken van de kamer.
Ja ik merk na jouw vorige tip dat het heel erg constant behaaglijk blijft bij ons op fans tand 2 uit 5 (170m3) en dat een defrost zeker te voelen is maar ook zo weer over is. Auto gebruikte ik op 't begin. Wellicht weer straks als het warmer wordt. Heb 't idee dat je dan minder stroom verbruikt maar geen idee of dat echt zo is moet ik nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 20:18
Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Zal per huis en gezin verschillen, hier een houten vloer over de gehele beneden verdieping en we eten regelmatig buiten de deur dus er word weinig gekookt. Tussendeur naar boven staat 24 uur per dag open, en vocht gaat ook omhoog net als warmte. Ventileren doen we 24 uur per dag. Te weinig ventileren houd ook je luchtvochtigheid hoog. Ook het aantal personen in huis doet iets met je luchtvochtigheid. Maar goed ik ben er blij mee want dat “probleem” is hier ook opgelost ;)
Hier ook 50m2 eikenhouten vloer en een gezin van 4 + hond + 2 katten ;). Tussendeur staat hier niet open overigens. Ventileren gaat hier sws automagisch middels roosters die altijd iets open staan (ook als ze "gesloten zijn). Maar met de luchtvochtigheid buiten kun je wel goed sturen hoeveel je daarvan weer binnen laat.

Het is overigens niet belerend bedoeld mocht dat zo zijn overgekomen. Maar ik zou het nu in deze tijden niet verwachten met de relatief hoge luchtvochtigheid van bijna 90% gemiddeld in januari.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Ja ik merk na jouw vorige tip dat het heel erg constant behaaglijk blijft bij ons op fans tand 2 uit 5 (170m3) en dat een defrost zeker te voelen is maar ook zo weer over is. Auto gebruikte ik op 't begin. Wellicht weer straks als het warmer wordt. Heb 't idee dat je dan minder stroom verbruikt maar geen idee of dat echt zo is moet ik nog proberen.
Goed te lezen dat dit bij jou ook werkt. Het stroomverbruik is afhankelijk van de warmte vraag, als voorbeeld; bij dezelfde omstandigheden merk ik dat fanstand 2 op een koude dag iets zuiniger is dan auto fanstand maar dat mag geen naam hebben en blijft het comfortabel egaal warm.

Nadeel van de auto fanstand bij koud (vries) weer is dan een iets hoger verbruik en heel langzaam zie je in de uithoeken de temperatuur al iets dalen en als dit 24 uur aanhoud krijg ik best wel verschillen in kamertemperatuur en ook “koude” benen omdat de lucht hoeveelheid te weinig is voor de vraag.

Het terug moduleren duurt wel langer op stand 2, ook logisch want de ruimte is ineens een stuk groter bij koud weer dan de “bel” rond de unit.

In een warmere periode 10+ zal de unit sneller terug moduleren vanwege minder warmteverlies maar ook sneller gaan pendelen als je stand 2 aanhoud en het geeft meer geluid maar dat zal per situatie verschillen.

Dus zodra het weer iets warmer word gaat die hier weer op auto fanstand dat gaat heel goed.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
renzo4000 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:10:
[...]

Hier ook 50m2 eikenhouten vloer en een gezin van 4 + hond + 2 katten ;). Tussendeur staat hier niet open overigens. Ventileren gaat hier sws automagisch middels roosters die altijd iets open staan (ook als ze "gesloten zijn). Maar met de luchtvochtigheid buiten kun je wel goed sturen hoeveel je daarvan weer binnen laat.

Het is overigens niet belerend bedoeld mocht dat zo zijn overgekomen. Maar ik zou het nu in deze tijden niet verwachten met de relatief hoge luchtvochtigheid van bijna 90% gemiddeld in januari.
Nee hoor kwam zeker niet zo over :9 , hier geen gestuurde ventilatie dus wellicht ventileren we wel iets teveel maar op deze dagen hoeft er weinig vocht bij. Bij temperaturen rond en onder nul en zeker bij regelmatig defrost word er best een hoop vocht verdampt met die haardroger aan de muur _O-.

Als ik de tussendeur dicht doe dan word het een heel ander verhaal, ander klimaat maar overige vertrekken niet meer zo comfortabel maar dat is een keuze.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Verwijderd
offtopic:
oeps, dat is de default als een mod andermans post edit. Gefixt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:34
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:15:
Hier de actuele versie voor de MHI L/L warmtepomp gebaseerd op de Ginkage software voor ESPhome/Home Assistant.

- fan snelheid aangepast zodat stand vier nu ook werkt met de standaard implementatie door Ginkage. Stand vier heeft als naam "middle" naast de bestaande auto, low, medium en high.
- halve graden overgenomen van @jobr en maakt gebruik van de offset
- er kan een extra correctie/overshoot/WAF als één waarde worden aangeven die uiteindelijke temperatuur verhoogt of verlaagt.
- de mogelijkheid om de ingebouwde temperatuur sensor te negeren.
- is de mode "heat" dan kan je gebruik maken van een routine die onder de 18 graden de temperatuur te zetten. Dit is alleen mogelijk als de mode "heat", in andere modes is de minimale temperatuur 18 graden.

De YAML file voor ESPhome/Home Assistant:

[...]

En de Ginkage C++ file ook voor ESPhome/Home Assistant

[...]

De benodigde Absalom files is versie 2.6 en er komt nog een update aan voor het niet beschikbaar zijn van bepaalde fan modes als de airco van de stroom is afgeweest.

Dank aan jobr voor eerdere wijzigingen en ik kon zo beter begrijpen hoe alles nu precies werkt.

Ik werk nog aan de preciese afregeling van de temperatuur dus daar kan het nog soms nog even anders reageren dan verwacht.
Ook moet nog het mixen van de afstandsbeiding en de software verder getest worden.
Hebben jullie met mhi-ac-ctrl geen vreemd pendelgedrag?

Ik heb de laatste dagen getest met bediening via Home Assistant (die mhi-ac-ctrl schakelt) 3n via de remote.

Maar met de remote krijg ik netjes een vrij strak verbruik zonder of met weinig pieken. Als ik hem start via Home Assistant heb ik continu pieken en dalen. Het lijkt er dus op dat aanzetten of aanpassen via Home Assistant ervoor zorgt dat die daarna vreemd gedrag gaat vertonen....

Meer mensen opgevallen?

Heb nog wel de voorgeïnstalleerde software, niet de aangepaste versie. Maar bij 1x aanpassen via Home Assidtant blijft het gedrag zo tot ik de afstandsbediening gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 04-02-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Waah schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:15:
Maar met de remote krijg ik netjes een vrij strak verbruik zonder of met weinig pieken. Als ik hem start via Home Assistant heb ik continu pieken en dalen. Het lijkt er dus op dat aanzetten of aanpassen via Home Assistant ervoor zorgt dat die daarna vreemd gedrag gaat vertonen....
Misschien een plaatje?
Ik gebruik zelf altijd alleen de RC. Gebruik je de esphome variant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
jobr schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Misschien een plaatje?
Ik gebruik zelf altijd alleen de RC. Gebruik je de esphome variant ?
ESPhome variant.

aangezet via Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJAmX4wrh-MoJVmWtYczD1Uw8g4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yyXiNFjrZj9Z3WqUor5fpCtb.png?f=fotoalbum_large

savondslaat met de remote aangepast, en vanaf dan zie je nog maar 2 kleine piekjes en daarna gelijkmatig.
dit is de volgende dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7PWqsibYzIlf78-4w9KBCVng94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3WiQgWeKOxLJfpGo1W3U7E58.png?f=fotoalbum_large
Heel mooi constant, op de eerste piek na. daarna weer met Home Assistant ingesteld (vlak voor de 2e piek) en daarna hetzelfde gedrag weer.

Afgelopen dagen nog wat andere dingetjes getest (enkel temperatuur veranderen, enkel de blaasstand wisselen) maar het resultaat is gelijk: Remote is stabiel, HA is vrij onstabiel. Heb alle andere automations uit. Dus puur 1x de temperatuur aanpassen (niet eens aan of uit) en het is instabiel.... tot ik de remote gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Waah schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:57:
Afgelopen dagen nog wat andere dingetjes getest (enkel temperatuur veranderen, enkel de blaasstand wisselen) maar het resultaat is gelijk: Remote is stabiel, HA is vrij onstabiel. Heb alle andere automations uit. Dus puur 1x de temperatuur aanpassen (niet eens aan of uit) en het is instabiel.... tot ik de remote gebruik.
Begrijp ik het goed dat als je bijv de AC aanzet met de RC en na een tijdje het setpoint of bijv de fan stand aanpast vanuit HA dat daarna die pieken ontstaan?
En zodra je weer wat met de remote doet, dat die pieken weer weg zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
jobr schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Begrijp ik het goed dat als je bijv de AC aanzet met de RC en na een tijdje het setpoint of bijv de fan stand aanpast vanuit HA dat daarna die pieken ontstaan?
En zodra je weer wat met de remote doet, dat die pieken weer weg zijn ?
Exact. Hij draait 24/7 dus hij staat altijd aan.

Enige verschil: Ik zet hem hoger via Home Assistant. Miss Waah met de remote (want die gebruikt HA nog niet).

En toen zag ik opeens een patroon. En na testen is dat patroon best duidelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:54 . Reden: Grafiek erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:25:
Ik herken het gedrag en ik gebruik NodeRed samen met ESPhome. De RC gebruik ik nooit en doe alles via Node Red.

Ik kijk dan of er wat aan mijn kant niet goet gaat maar de parameters die ik zie zijn goed. Ik kan die overshoots snel onderdrukken door de target temperatuur te verlagen.

Ik denk dat het ergens in de Core aansturing zit die dan doorplust.

Ik zal straks kijken of ik iets in de grafiek kan vinden die Home Assist bijhoudt.

Gebruik je externe temperatuur sensor of nog de interne.
Momenteel een externe sensor. Maar met de interne heeft die hetzelfde gedrag volgens mij. Maar dat zou ik nog wel kunnen testen....
Zie zelf in de history wel een patroon. Er zit vaak ±2 uur tussen de start van de spikes. Maar soms ook 1 of 3 uur. Maar het lijkt best consequent te zijn rond met een min/max van 5 minuten.

Voor mij betekent het dat ik het maar even met de remote doe, ESPhome gebruik voor logging van data.... En ga kijken of ik een ESPhome IR blaster kan maken om de commando's van de remote te versturen. Dan kan ik ook alle opties gebruiken ipv enkel wat MHI-AC-CTRL aanbied. Maar dat zal een lange-termijn projectje worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
@Waah
Laat mqqt explorer eens meedraaien terwijl er een piek komt.
Je kunt daar ook grafieken mee laten lopen.
Gaat dan om:
compressor frequency
return air temperatur
outdoor temperature
en onder climate om target temperature.

Kijk eens wat daarmee gebeurd voor en tijdens de piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
jobr schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:23:
@Waah
Laat mqqt explorer eens meedraaien terwijl er een piek komt.
Je kunt daar ook grafieken mee laten lopen.
Gaat dan om:
compressor frequency
return air temperatur
outdoor temperature
en onder climate om target temperature.

Kijk eens wat daarmee gebeurd voor en tijdens de piek.
Climate target temp heb ik nog geen zicht op (of history van eigenlijk)

Maar de return air temp is best veelzeggend volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7L2D6aI5m0as4AlIzOjwOJPRVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mpufOI7mQ65QgMXbcdXXix8U.png?f=fotoalbum_large
Zodra die 1 graad onder de ingestelde temperatuur komt , is er een spike tot die weer (net) boven de setpoint zit.

Dit is met de AB (tot de spikes)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qvh0C9cukSueF6aJnQU0De-IIfY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oZqy5VqljFYSmegtJZ81Q5od.png?f=fotoalbum_large

Lijkt dus geen issue met de ESPhome. Maar met de return air temp. Heb nu de externe sensor uit gezet, en maar eens kijken hoe die het dan doet met een aanpassing in HA. Nu draait die even op interne sensor met AB ingesteld. Morgen de hele dag op HA aanpassing en vervolgens overmorgen maar AB testen de hele dag met interne sensor.

Als hij het dan bij beide doet, is het een issue met de interne sensor, en geen ESPhome issue. Als via AB nog steeds strak is, en vis ESPhome rommelig is het wél een ESPhome issue.

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 04-02-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:06:
@Waah als de update frequentie van de externe temperatuur sensor laag is dan kan de interne sensor de meting verstoren. De interne sensor heeft bij Gingkage/ESPhome een time-out van 40 seconden en als binnen die tijd niet een externe meting komt dan krijg je verschillende temperatuur waarden binnen een korte tijd.

Ik heb daarom een aanpassing gemaakt om de interne sensor helemaal te kunnen negeren en alleen de externe sensor te gebruiken. (- de mogelijkheid om de ingebouwde temperatuur sensor te negeren.)
Daar kan ik wel eens naar kijken dan. Al zegt mijn gevoel dat dit hier niet van toepassing is. Dan zou ik het ook zien in de grafiek. Sowieso stuur ik de waarde elke 30 seconde, ik wacht niet op een state change dus. Maar in de grafiek zie ik vooral dat de temperatuur sneller daalt. Maar om het uit te sluiten, zou het een goede oplossing kunnen zijn.

Al wil ik eerst even kijken wat er nu gebeurd met enkel de interne sensor. Kijken of dat een groot verschil heeft of niet.

Dan zal ik daarna wel een update doen naar jouw versie. Kijken wat er dán gebeurd.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 04-02-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 18:27
DriesLec schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Wij doen het ook zonder cv en is onze hoofdverwarming. Lukt nu aardig maar hangt volledig af van je isolatiegraad en welk verbruik je bereid bent te aanvaarden. Voor de echt koude dagen en defrosts, zorgen we voor een houtkachel tegen volgende winter om de scherpste randen er af te vijlen op die momenten want vooral die defrosts laten je verbruik exponentieel stijgen.
Ik ben op zich niet ontevreden maar werk verder aan onze isolatiegraad en een back-up voor de omstandigheden waar de apparaten niet ideaal zijn dus.
Dan pas ga ik echt de balans opmaken.

Maar het is op zich wel goed te doen als je je bewust bent van je situatie en je je daar aan aanpast. Panasonic overigens, zou dat mss niet meer opnieuw doen maar installateur bood niets anders aan.
Het is redelijk goed geïsoleerd. Ik hou er dan inderdaad ook een backup erbij. Stook je wel 24/7 bij kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Pim57 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Vanwege het geluid heb ik een peristaltische pomp op Amazon gekocht. Het pompje hangt bij mij in een technische ruimte. Als de compressor loopt, krijgt het pompje ook stroom.

Ook dit pompje maakt geluid, maar dat kun je goed isoleren in een kastje of zo.

[Afbeelding]

Bij de airco heb ik het stukje afvoer slang omhoog gestoken. En daar zit dan weer het slangetje naar het pompje in.
[Afbeelding]
Draait deze dan continu als de auto aan staat? En gaat die niet slurpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-10 18:08
Willempie27 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:33:
[...]

Draait deze dan continu als de airco aan staat? En gaat die niet slurpen?
Het pompje kan continu, wat langzamer of met tijdsintervallen draaien. De pomp capaciteit is over bemeten.
Zelf heb ik voor tijdsintervallen gekozen. Weer een hobby projectje met een Arduino Nano. :P

Slurp geluiden is een kwestie van het slangetje positioneren. Iets hoger of lager maakt uit.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Waah schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:55:
Climate target temp heb ik nog geen zicht op (of history van eigenlijk)

Maar de return air temp is best veelzeggend volgens mij:
Die target temperatuur (setpoint) moet er eigenlijk wel even bij.

En de volgende keer even de grafieken met een kleiner tijdsperiode zodat je wat meer detail kan zien (met bijv max 2 pieken).
Graag ook de temperature van de gebruikte temp sensor erbij.

Die return air temp is eigenlijk hetzelfde (als het goed is) van de room temperatuur die je naar de AC stuurt, maar dan aangepast naar een resolutie van max .25 graad.
Die return air temp verklaart inderdaad die pieken.
Nu de vraag wat er echt naar de AC wordt gestuurd qua room temp.

Die compressor freq grafiek mag de volgende keer wel weg.

Maar het is beter om met MQTT explorer (desktop) te kijken naar de waardes. Die moet je dan continue laten lopen. je kunt daar de historie ook bekijken. Dan schakel je HA ook even uit qua grafieken e.d.
Je kan dan ook nog eerst iets met de RC doen zodat het goed moet zijn. En daarna met MQTT explorer bijv het setpoint aanpassen (eigenlijk wat HA ook doet maar dan iets andere manier). En kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:09
Voor in onze woonkamer willen we dit jaar een Mitsubishi single split airco aanschaffen. De binnenunit kan echter alleen op de binnenmuur met de buren. Kunnen de leidingen gewoon links via de zijkant van deze unit naar buiten worden gevoerd of gaat dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
zeezuiper schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:57:
Voor in onze woonkamer willen we dit jaar een Mitsubishi single split airco aanschaffen. De binnenunit kan echter alleen op de binnenmuur met de buren. Kunnen de leidingen gewoon links via de zijkant van deze unit naar buiten worden gevoerd of gaat dit niet?
Ja hoor. Heb ik ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:06:
Ik heb daarom een aanpassing gemaakt om de interne sensor helemaal te kunnen negeren en alleen de externe sensor te gebruiken. (- de mogelijkheid om de ingebouwde temperatuur sensor te negeren.)
Standaard is de timeout 120s.
Ik zou het niet uitzetten. Als je externe sensor uitvalt blijft deze eeuwig op deze laatste waarde hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 08:21
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:28:
Weer een kleine update van mijn kant:

Heb een eenvoudige interface gemaakt om alle settings van de warmtepomp te veranderen.

De module meet nu met twee externe sensoren de kamertemperatuur en buitentemperatuur(die laatste wil ik nog wat mee doen icm. bijv dynamische contracten of gevoelstemperatuur compensatie) en stuurt de binnenunit op deze waardes aan.

Het geheel draait op de module die je op de binnenunit aansluit. Dus geen domoticz/home automation of cloud nodig. Gewoon inpluggen, sensoren koppelen, verbinden met je wifi netwerk en gaan.

Wil je geen fratsen zoals onderstaande interface dan is het nog makkelijker. Module inpluggen in de binnenunit, sensoren koppelen en je kan je binnenunit bedienen met de app van de fabrikant of de gewone afstandsbediening. Maar wél met externe temperatuurmeting. Dus je merkt er niets van behalve dat de regeling van temperatuur beter is.

Ben nu met een klein touchscreen display bezig zodat je de binnenunit met een touchscreen in de kamer kan bedienen.

Optioneel is de airco na insteken van deze module ook te bedienen via MQTT of GET. Leuk voor als je al iets van home automation in huis hebt.

Uiteraard worden alle metingen van de laatste 24 uur opgeslagen voor grafieken. :)

Ik had er altijd heel erg last van dat in de ochtend de binnenunit vol ging blazen en er dan al snel mee stopte omdat de kamer op temperatuur zou zijn. Door dit gedrag duurde het lang voordat het binnen warm was en als de kamer dan op temperatuur was, dan stopte hij regelmatig met verwarmen waardoor de temperatuur best kon schommelen. Dit probleem is volledig verdwenen. *O* Hij blijft nu altijd doorblazen, tenzij er een defrost is of als de buitenunit echt niet verder kan terugschakelen.

[Afbeelding]

Er zijn nu een aantal setjes naar mij onderweg, zullen midden januari aankomen.
Wel eerst gelimiteerd tot Mitsubishi Electric warmtepompen. MHI ga ik na volgende week mee aan de slag.
Even een ouder topic uppen: is hier al meer nieuws over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
BGFG schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:47:
[...]

Even een ouder topic uppen: is hier al meer nieuws over?
Voor Mitsubishi electric wel. Voor MHI doet de douane flauw en is het nog even wachten..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Betreft MHI en de app met WF-RAC:

Ik ben even wat bezig geweest met het tracen van de communicatie tussen WF-RAC en de AC.
In de app kun je halve graden instellen. Ik weet nu vrijwel zeker dat een + .5 graad helemaal niets doet.

Als je bijv 20 graden als setpoint hebt dan is het setpoint voor de AC ook 20 graden (als offset uit staat). Als je nu het setpoint van 20 naar 19.5 graden zet, dan blijft het setpoint 20 graden voor de AC. Dus geen verschil voor de AC.
Als je nu het setpoint van 20 naar 20.5 graden zet, dan wordt het setpoint 21 graden voor de AC, wel een verschil. Maar dit is dus identiek aan als je het setpoint op 21 graden zou zetten.

M.a.w. die halve graad in de app houdt je voor de gek.

disclaimer: ik heb niet heel lang gewacht na wijzigen van setpoint. Stroomverbruik bleef in de korte tijd wel identiek bij 20->19.5 en bij 20.5 > 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@jobr , ik constateer exact hetzelfde maar via aansturing middels mhi-ac-ctrl. Mijn vermoeden is dat het in de originele firmware niet zit ingebakken en dat deze halve graden afrond op een heel getal. Dit zou tevens verklaren waarom je geen halve graden via de AB kan instellen.

Edit: bedankt voor onderstaande update @Verwijderd, dat wist ik nog niet.

[ Voor 127% gewijzigd door vdr01 op 05-02-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 161% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:55 . Reden: Afbeelding van de nieuwe remote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 03-10 08:21
LED-Maniak schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:55:
[...]

Voor Mitsubishi electric wel. Voor MHI doet de douane flauw en is het nog even wachten..
En je was ook nog bezig met Panasonic toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:47
Willempie27 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:20:
[...]

Het is redelijk goed geïsoleerd. Ik hou er dan inderdaad ook een backup erbij. Stook je wel 24/7 bij kou?
Nu wel ja aangezien ik nog geen back-up heb. Als je die wel al hebt, kun je zelf aanvoelen wat je nodig hebt. Bij mij ook nog niet top geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
vdr01 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:04:
@jobr , ik constateer exact hetzelfde maar via aansturing middels mhi-ac-ctrl. Mijn vermoeden is dat het in de originele firmware niet zit ingebakken en dat deze halve graden afrond op een heel getal. Dit zou tevens verklaren waarom je geen halve graden via de AB kan instellen.

Edit: bedankt voor onderstaande update @Verwijderd, dat wist ik nog niet.
Via mhi-ac-ctrl kan het wel als je de laatste versie gebruikt en ENHANCED_RESOLUTION aanzet. Als je dan een x.5 setpoint via MQTT stuurt, gaat deze wel met halve graden werken.
Ik zelf ook een versie (voor mhi-ac-ctrl.) waarmee ik dit ook met de RC kan met een trucje (bepaalde cyclus doorlopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
jobr schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:03:
Betreft MHI en de app met WF-RAC:

Ik ben even wat bezig geweest met het tracen van de communicatie tussen WF-RAC en de AC.
In de app kun je halve graden instellen. Ik weet nu vrijwel zeker dat een + .5 graad helemaal niets doet.

Als je bijv 20 graden als setpoint hebt dan is het setpoint voor de AC ook 20 graden (als offset uit staat). Als je nu het setpoint van 20 naar 19.5 graden zet, dan blijft het setpoint 20 graden voor de AC. Dus geen verschil voor de AC.
Als je nu het setpoint van 20 naar 20.5 graden zet, dan wordt het setpoint 21 graden voor de AC, wel een verschil. Maar dit is dus identiek aan als je het setpoint op 21 graden zou zetten.

M.a.w. die halve graad in de app houdt je voor de gek.

disclaimer: ik heb niet heel lang gewacht na wijzigen van setpoint. Stroomverbruik bleef in de korte tijd wel identiek bij 20->19.5 en bij 20.5 > 21.
Vreemd dat je met eco modus dan wel -2.5 kan instellen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:22:
@vdr01 De nieuwe AB (F serie) kan nu ook halve graden.

[Afbeelding]
maar werkt die op alle oude devices ook? of enkel met die nieuwe variant?
kan zo even het linkje niet vinden waar je deze gevonden hebt namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
xHEMANx schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:46:
Vreemd dat je met eco modus dan wel -2.5 kan instellen. Toch?
Geen idee. Ik heb het specifiek over het instellen vanuit de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
jobr schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Geen idee. Ik heb het specifiek over het instellen vanuit de app.
Ik bedoel dat halve graden dus wel in de originele firmware zitten. Ze zitten nl in de originele eco modus.

Zat alleen even mee te denken, ookal heb ik geen bal verstand van die programmas waar jullie mee werken. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
jobr schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Die target temperatuur (setpoint) moet er eigenlijk wel even bij.

En de volgende keer even de grafieken met een kleiner tijdsperiode zodat je wat meer detail kan zien (met bijv max 2 pieken).
Graag ook de temperature van de gebruikte temp sensor erbij.

Die return air temp is eigenlijk hetzelfde (als het goed is) van de room temperatuur die je naar de AC stuurt, maar dan aangepast naar een resolutie van max .25 graad.
Die return air temp verklaart inderdaad die pieken.
Nu de vraag wat er echt naar de AC wordt gestuurd qua room temp.

Die compressor freq grafiek mag de volgende keer wel weg.

Maar het is beter om met MQTT explorer (desktop) te kijken naar de waardes. Die moet je dan continue laten lopen. je kunt daar de historie ook bekijken. Dan schakel je HA ook even uit qua grafieken e.d.
Je kan dan ook nog eerst iets met de RC doen zodat het goed moet zijn. En daarna met MQTT explorer bijv het setpoint aanpassen (eigenlijk wat HA ook doet maar dan iets andere manier). En kijken wat er dan gebeurd.
met MQTT doe ik dan later. Moet ik weer een pc laten draaien, leren werken met, recorden. Veel werk voor data die ik in HA in principe ook heb :+

Maar hier info van vannacht/vanmorgen.

1:20 met de AB de airco aangezet op 21 graden, 3 streepjes. Geen externe sensor dus gebruikt gewoon de interne sensor. dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66z8lkY5e-sWM97CRtS1-kPKpyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeFeYj9LNlq7ka2T6S1dWMHl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhVISmB0DecqSWcVJ-ENgGhOxeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJwcunQ8LLmKlmPa5Wg4DYic.png?f=fotoalbum_large
vrij continu verbruik van 0.6 ampere, met later een stijging naar 0.8 Ampere. Dat is een minimaal verschil (134/184 watt)

S'ochtends via Home Assistant enkel de blaasstand aangepast naar High (wat gelijk is aan 3 streepjes, dus eigenlijk veranderd er niets aan de instellingen). Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp6u10ZJQ-3GrF7Mw08SCqODNEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wUXqAbVZFOmAma5B1AKsyWOe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK6V0Ew0q3MIxlNdkGDrExdDK4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nx2Jgjn9VZitYOA4QUei9WAg.png?f=fotoalbum_large

Van 0 tot 2,5 amp en terug (690 watt). De daadwerkelijke temperatuur is aardig stabiel toch ondanks het gedrag. Maar niet wat je wil.

het enige wat me opvalt is dat die bij de eerste ingesteld is op 21 graden, hij 20 graden als huidige temperatuur geeft en daar zijn sturing op instelt. Via AH is die op 21 ingesteld, en meet die 21 en gaat die jusit vanaf die 21 graden al verwarmen.

Maar dat verklaart het vreemde gedrag niet. Ga binnenkort eerst maar eens kijken hoe ik kan updaten naar die nieuwe versie en kijken of die het blijft doen. Was vooral benieuwd of er meer mensen waren met hetzelfde gedrag met HA vs afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:50:
@Waah Je kunt beter de compressor frequentie gebruiken dan Ampertage:

Update: als ik naar jouw laatste grafiek kijkt dan gaat de airco uit totdat 1,25 graden verschil is bereikt, gaat aan en dan gaat die standaard naar 60Hz. Hij schiet door en begint dan weer opnieuw. Hoe verder in de tijd hoe regelmatiger, niet pendelen, hij wordt. Dit alles kun je ondervangen worden door als hij opnieuw start een graad extra te zetten en zodra de stabiel is, paar minuten, terug te gaan naar de gewenste temperatuur.
@jobr had specifiek gevraagd de compressorfreq weg te halen.

Verder: nee, dat lijkt zo door hoe ik hem knip (ook op aanvraag van). Al laat ik hem een week draaien, het gedrag blijft en is wisselend.

En we at je beschrijft is een workaround met allerlei if/else acties. Weet je wat ook werkt?

Gewoon de remote gebruiken :+ dan doet die namelijk gewoon wat die moet doen. De aansturing zou gelijk moeten zijn want zelfde instellingen.bmaar dat is dus niet zo O-)

Op het moment dat je een eigen smart-thermostaat moet gaan schrijven om dezelfde basisfunctionaliteit als de afstandsbediening te krijgen gaat er iets mis IMHO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Waah schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:36:
met MQTT doe ik dan later. Moet ik weer een pc laten draaien, leren werken met, recorden. Veel werk voor data die ik in HA in principe ook heb :+
Valt wel mee. programma installeren. Verbinding naar MQTT instellen en klaar. Wijst zichzelf.
Probleem is dat HA mogelijk ook nog iets doet waardoor het er anders uit ziet dan de werkelijkheid. Met MQTT zie je echt wat de module doet.
Geen externe sensor dus gebruikt gewoon de interne sensor. dit is het resultaat:
Dat kan niet kloppen. Die interne sensor (=current temperature) moet fluctueren. Uren dezelfde waarde lijkt me sterk. Lijkt net of die afgerond wordt oid. Hoe heb je die externe sensor uitgezet ?

Wat voor MHI heb je eigenlijk ?
S'ochtends via Home Assistant enkel de blaasstand aangepast naar High (wat gelijk is aan 3 streepjes, dus eigenlijk veranderd er niets aan de instellingen).

het enige wat me opvalt is dat die bij de eerste ingesteld is op 21 graden, hij 20 graden als huidige temperatuur geeft en daar zijn sturing op instelt. Via AH is die op 21 ingesteld, en meet die 21 en gaat die jusit vanaf die 21 graden al verwarmen.
Heb je hier ook de interne sensor gebruikt ?
Want het kan niet dat de current temperature op 21 blijft liggen. Ook die moet fluctureren.
De return air moet de current temp volgen.

Ik heb het idee dat de current temp wordt afgerond waardoor je de fluctuaties niet ziet. Daarom MQTT bekijken :-)
Je hoeft maar een uur oid current temp te vergelijk met de HA grafiek. Dan moet je al verschil zien.

Maar misschien inderdaad updaten naar laatste versie wel handig.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 05-02-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Waah schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:02:
@jobr had specifiek gevraagd de compressorfreq weg te halen.
Dat is prima om die weg te laten. Power is voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 07:38
jobr schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:04:
[...]

Valt wel mee. programma installeren. Verbinding naar MQTT instellen en klaar. Wijst zichzelf.
Probleem is dat HA mogelijk ook nog iets doet waardoor het er anders uit ziet dan de werkelijkheid. Met MQTT zie je echt wat de module doet.

[...]

Dat kan niet kloppen. Die interne sensor (=current temperature) moet fluctueren. Uren dezelfde waarde lijkt me sterk. Lijkt net of die afgerond wordt oid. Hoe heb je die externe sensor uitgezet ?

Wat voor MHI heb je eigenlijk ?

[...]

Heb je hier ook de interne sensor gebruikt ?
Want het kan niet dat de current temperature op 21 blijft liggen. Ook die moet fluctureren.
De return air moet de current temp volgen.

Ik heb het idee dat de current temp wordt afgerond waardoor je de fluctuaties niet ziet. Daarom MQTT bekijken :-)
Je hoeft maar een uur oid current temp te vergelijk met de HA grafiek. Dan moet je al verschil zien.

Maar misschien inderdaad updaten naar laatste versie wel handig.
Ik heb geprobeerd MQTT server aan te maken in HA op een Pi3 maar ik snap er de ballen van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Ik stook vooral onder de 18 graden en dat is een tempratuur waar de afstandsbediening niet kan regelen.
Dit zou dus wel instelbaar moeten zijn via de wandbediening, maar waarom dat dan weer niet kan via de normale AB 8)7

Met de wandbediening kun je ook temperaturen tussen 10ºC - 18ºC instellen, in stapjes van 1ºC. Met de standaard afstandsbediening en de wifi-module kun je alleen temperaturen van 18ºC en hoger instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 06-02-2023 12:17 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42
Willempie27 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:40:
Momenteel heb ik in mn oude 1890 woning helemaal geen vaste verwarming meer de gaskraan staat dan ook dicht. Nu lees is al een tijdje mee. Omdat ik nu zoveel mogelijk met Home Assistent regelt is mn oog gevallen op de MHI 35ZS-W serie in combinatie met MHI-AC-CTRL. Dat lijkt me wel een degelijk voor verwarming. Zijn er mensen hier die 100% met een airco verwarmen? Ik lees vaak dat er bij erge kou toch nog de vloerverwarming wordt aangezet. Zijn er hier nog mensen die zeggen absoluut niet doen maar een CV terug hangen?
Bij koude dagen heb ik geen enkel probleem met 24h verwarming of evt een kachel bij de zetten als het kouder is als bijv -5 buiten is.
Is die MHI wat of zegt iemand voor 100% Luch/Lucht verwarming zou ik een Daikin nemen?
Ik verwarm sinds september 99% met de airco (3,5 Daikin op 122m3)
Betreft een 2-onder-een-kap met 3 gezinsleden waarvan de vrouw 3 dagen werkt.

Ik heb geëxperimenteerd met standen, ad-hoc en 24/7 verwarmen en ben er nu achter dat 24/7 het beste werkt deze koude maanden. Zodra de temperatuur boven de 10 blijft kan hij 's nachts weer uit.

Het gasverbruik is enorm gedaald. voorgaande jaren zat ik op +/- 200m3 in januari, dit jaar 40m3
(Normale maanden zit ik zelf onder de 15m3 maar ik heb uit pure luxe / experimenteren een paar dagen de CV aangezet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbaNodHBv8HI4miHtEc3z9DfVQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ukarDMn1u8Dr6ZTBzA4B64aQ.png?f=user_large

*vorig jaar ook minder gas, daar gebruikte ik elektrische kacheltjes. maar daardoor wel 2 keer zo veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:49
GermanPivo schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Dit zou dus wel instelbaar moeten zijn via de wandbediening, maar waaran dat dan weer niet kan via de normale AB 8)7

Met de wandbediening kun je ook temperaturen tussen 10ºC - 18ºC instellen, in stapjes van 1ºC. Met de standaard afstandsbediening en de wifi-module kun je alleen temperaturen van 18ºC en hoger instellen.
Als je de 2 graden offset eraf haalt, dan gaat hij tot 16 °C. Bij mij blijkt dat laag genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
Martin7182 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Als je de 2 graden offset eraf haalt, dan gaat hij tot 16 °C. Bij mij blijkt dat laag genoeg :)
Yes, maar dat werkt alleen als setpoint 18 ook 18 graden (of lager) is in de ruimte.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
GermanPivo schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:21:
[...]

Yes, maar dat werkt alleen als setpoint 18 ook 18 graden (of lager) is in de ruimte.
Dan heb je nog eco stand. 8)

(En als dat nog niet koud genoeg is, kan je altijd nog een raam open zetten. :+ )

[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 06-02-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:58:
Hieronder mijn inzicht hoe alles werkt.

Setpoint komt niet onder de 18 graden en laat zich alleen in hele graden naar boven regelen. Vandaar dat er daar niet aan te draaien valt.

Wat wel werkt is om de terug gemelde temperatuur te beïnvloeden om zo airco te laten denken dat erbij gestookt moet worden ondanks dat de feitelijke temperatuur veel lager is:

temperatuur = temperatuur + ( 18 - doel_temperatuur )

Voorbeeld het is 14 graden en het moet 15 graden worden. Dan 18 min 15 is 3. 14 plus 3 is 17 graden.

Vertel de airco dat het 17 graden is en hij denkt ik moet één graad bijstoken....naar 18 want dat is de minimale setpoint.

De offset, gaat van de gemeten temperatuur af en gebruik je dat bij 18 graden setpoint en 18 graden gemeten temperatuur dan zeg je dat er 3 graden bijgestookt moet worden.

Ecomode telt 1 tot 2.5 graden bij de gemeten temperatuur op en night setback telt er 10 graden erbij.

High mode (mannetje met de spierballen) gaat via setpoint en via gemeten temperatuur zodat die niet afslaat binnen de 15 minuten maximale looptijd.
Dus jij zegt dat de offset zo werkt?
temperatuur = (temperatuur - 2) + ( 18 - doel_temperatuur )

Doel temp = setpoint? Gok ik?

15 graden in huis. Setpoint 18 even rekenen wat er dan gebeurd volgens jouw formule:

13 = 13 + 0 hij denkt dus met de offset dat het 13 graden is en met setpoint 18. En zal het volgens jou 5 graden gaan opwarmen? 15 + 5 = 20 graden

Zonder de offset met dezelfde temp en setpoint:
15 = 15 + 0 hij denkt dus dat het 15 graden (en dat is het ook) is en gaat 3 graden verwarmen. 15+3=18 graden.

De offset maakt het dan warmer in huis. De offset staat standaard aan.

Zelfde temp 15 graden hogere setpoint 21:
Met offset: 10 =13+ -3 , gaat 11 verwarmen
Zonder: 12=15+ -3, gaat 9 verwarmen.

Ok ik snap hem. :Y

Dan is dit de eco modus (na 2 uur):
temperatuur = (temperatuur+2,5) + ( 18 - doel_temperatuur )

[ Voor 25% gewijzigd door xHEMANx op 06-02-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Yellos schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Ik verwarm sinds september 99% met de airco (3,5 Daikin op 122m3)
Betreft een 2-onder-een-kap met 3 gezinsleden waarvan de vrouw 3 dagen werkt.

Ik heb geëxperimenteerd met standen, ad-hoc en 24/7 verwarmen en ben er nu achter dat 24/7 het beste werkt deze koude maanden. Zodra de temperatuur boven de 10 blijft kan hij 's nachts weer uit.

Het gasverbruik is enorm gedaald. voorgaande jaren zat ik op +/- 200m3 in januari, dit jaar 40m3
(Normale maanden zit ik zelf onder de 15m3 maar ik heb uit pure luxe / experimenteren een paar dagen de CV aangezet)

[Afbeelding]

*vorig jaar ook minder gas, daar gebruikte ik elektrische kacheltjes. maar daardoor wel 2 keer zo veel stroom.
Goed om te horen. Ik heb ook een 3,5 maar slechts 80m³ te verwarmen. Dus denk dat het gemakkelijk moet gaan. Inmiddels al druk bezig met ophangen alleen door betonboren is nog wel een klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:45

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik heb besloten all-electric te gaan. In maart worden een aantal MHI ZSX (Hyper Inverter) units geplaatst in mijn woning. Belangrijk voor de WAF en mijn eigen HAF is het geluid van de binnenunit. Bij deze airco's is dit terug te brengen tot 19 dB, volgens de specs.

Qua plaatsing van de binnenunit vraag ik mij het volgende af: Als ik deze in een hoek plaats, en standaard naar links naar het midden van de kamer laat blazen, is dan het geruis harder dan als het uitblaaspatroon rechtdoor is? Wat is jullie ervaring? Dit zou mij eventueel doen besluiten de binnenunit midden in de kamer te plaatsen, en de lelijke leidingen over de binnenmuur voor lief te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Gasoline1234 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:23:
Ik heb besloten all-electric te gaan. In maart worden een aantal MHI ZSX (Hyper Inverter) units geplaatst in mijn woning. Belangrijk voor de WAF en mijn eigen HAF is het geluid van de binnenunit. Bij deze airco's is dit terug te brengen tot 19 dB, volgens de specs.

Qua plaatsing van de binnenunit vraag ik mij het volgende af: Als ik deze in een hoek plaats, en standaard naar links naar het midden van de kamer laat blazen, is dan het geruis harder dan als het uitblaaspatroon rechtdoor is? Wat is jullie ervaring? Dit zou mij eventueel doen besluiten de binnenunit midden in de kamer te plaatsen, en de lelijke leidingen over de binnenmuur voor lief te nemen.
Ik hem iets verder van de hoek af zitten maar dan wel door de muur heen geboord en aan de andere kant een koof de kruipruimte in. Bij veel goot zie ik ook vaak een condenspomp erbij. En aan de hand van sommige berichten hier ben ik naar de optie zonder pomp gegaan omdat je die niet wilt hebben. Die 19dB zou ook niet teveel waarde aan hechten als je all electric wil gaan. Want hij zal zeker harder moeten blazen om alles goed te kunnen verspreiden. Tenniste daar hou ik wel rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 13:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Gasoline1234 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:23:

Ik zou hem sowieso voor een betere airflow in de winter in het midden hangen. In de hoek geeft bij mij uitdagingen en hoger verbruik.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
elektriekert schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:29:
Ik heb geprobeerd MQTT server aan te maken in HA op een Pi3 maar ik snap er de ballen van 8)7
Ik ken HA niet. Ik gebruik Mosquitto als MQTT server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

Vliegvlug

Flight Simple

Pim57 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:39:
@Vliegvlug Ten eerste vond ik die reguliere condens pompjes schreeuwend duur. En als tweaker vond ik dat dit beter kon. Die peristaltische pompjes kende ik al van de infuus pompen. En die kunnen prima iets opzuigen, ook als de slang droog is. En droog lopen is geen enkel bezwaar.

Het slangetje is 3 x 5 mm, nog dunner dan een rietje. Je kunt eerst wat water opzuigen en dan lucht zonder dat het water terugloopt.
Kijk dat klinkt goed :)
Het is dus een hobby project geworden. Het resultaat werkt alweer twee jaar storingsvrij 😊.
In dit forum kun je ook lezen dat die reguliere pompjes soms storing geven.
Elk apparaat kan natuurlijk stuk gaan maar ik begrijp uit jouw opmerking dat dit vaker dan je zou verwachten optreedt met deze condenswaterpompjes.
Dat is wel erg slecht dan zeker als het daadwerkelijk van die dure dingen zijn.
Je zou dit zelf kunnen doen en de garantie behouden voor alles behalve het pompje.
Op zich zou ik het geen enkel probleem vinden zelf een dergelijke oplossing te maken maar ik ben tegelijkertijd bang dat een installateur daar niet in mee gaat.

Als hij twee airco’s moet ophangen waarvan de leidingen naar boven toe weglopen en zo’n condenswaterpompje dus noodzakelijk is vraag ik met echt af of hij dat wel wil doen want zonder zo’n pompje functioneert de airco niet goed en levert hij in feite een niet werkende installatie op.
En zelfs als dat wel kan vraag ik me af in hoeverre er nog garantie op gegeven wordt en er niet meteen gewezen wordt op een probleem met de afwatering of dat het als excuus wordt gebruikt indien er problemen optreden.

En in hoeverre is die peristaltische pomp op de compressor aan te sluiten zonder dat er daarvoor aansluitingen moeten worden gemaakt die de garantie van de compressor aantasten?
Zo’n reguliere pomp bevat een vlotter schakelaar en moet gelijk bij de binnenunit geplaatst worden. Kan dus niet daarbuiten.
Hmm, dat is erg jammer.
Ik had nog de hoop een installateur te kunnen vragen zo’n reguliere condenswaterpomp ipv in de unit boven de unit op de vliering te plaatsen zodat hij zelf een complete installatie kan opleveren en ik me ook niet druk hoef te maken over verlies van of gedoe over de garantie.
Maar als dat niet kan houdt het helaas op. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Ben benieuwd of ik correct zit met mijn idee.

Wij hebben momenteel een relatief nieuwbouw huis. (in BE, bijna energie neutraal , verwarmen met een L/W Warmtepomp van viessman, hebben zonnepanelen, sunscreens op alle ramen en alles werkt goed (7500Kwh met 4500kwh van het net maar)
Maar we zouden graag in de zomer wat 'energie'zuiniger koelen. (nu zit er een actieve vloerkoeling op en dit werkt goed maar draait veel uren...)
En in de winter (de echt koude dagen) eens graag kort en krachtig kunnen opwarmen. (werken veel thuis...)
Al werkt de vvw goed en stabiel, eigenlijk geen klagen. (gewoon extra comfort)

Ik heb ook domotica (Niko Home Control) (en Home Assistant) daarom wil ik graag naar een systeem dat compatibel is. (Daikin werkt voor beide en ken iemand die daar werkt, die me dit aanraad)

Ruimte voor warmen en koelen : +-100m² ( lees 230-260m³)
Mijn idee is om 3 modules te plaatsen (1 slaapkamern, 1 woonkamer, 1 keuken) met 1 buitenunit.

buitenunit : RXM60R
binnenunits : FTXM25R + 2x FTXM35R

Ik denk hiermee voldoende te kunnen doen maar ook niet te zwaar te gaan, is tenslotte als bij verwarming/koeling. (deze zomer nooit warmer of 25° geweest, in de vrieskou laatste kon de vvw makkelijk 21° geven met max 20Kwh per dag.)

Klopt mijn verhaal iets en lijkt dit realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• itguy013
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:44
Goed nieuws voor de eigenaren van een Daikin Lucht/Lucht WP waarvan de SSID bleef uitzenden na het koppelen met het Wi-Fi netwerkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNtP8xSEW9Rw_dl9VXHsVH6vmrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l55cmCPQ3P4115x0ZLKSxCka.jpg?f=fotoalbum_large

4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

@itguy013 is dat de beta? Ik zie geen update voor onecta en de huidige versie is van december.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:18
Voor android sowieso de beta. Zojuist geïnstalleerd en er is een optie in het menu bij gekomen bij de c controller.
En het werkt ook nog eens _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n-kYD7dlgssUVOA6wTIC5vL7FQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flWEOxqupxTrFDmf0Qf5LV38.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:57:
Voor android sowieso de beta. Zojuist geïnstalleerd en er is een optie in het menu bij gekomen bij de c controller.
En het werkt ook nog eens _/-\o_
[Afbeelding]
Hier ook IOS maar de vraagbesturing is weer uit de app verdwenen zie ik, die gebruik ik nu toch niet maar hopelijk voor het voorjaar wel weer terug.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:18
Dat is idd een hele nare..
Wat als die voor de upgrade aan stond, waarschijnlijk staat die dan na de upgrade nog steeds aan.. Zonder de mogelijkheid om uit te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:59
Willempie27 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:41:
[...]

Ik hem iets verder van de hoek af zitten maar dan wel door de muur heen geboord en aan de andere kant een koof de kruipruimte in. Bij veel goot zie ik ook vaak een condenspomp erbij. En aan de hand van sommige berichten hier ben ik naar de optie zonder pomp gegaan omdat je die niet wilt hebben. Die 19dB zou ook niet teveel waarde aan hechten als je all electric wil gaan. Want hij zal zeker harder moeten blazen om alles goed te kunnen verspreiden. Tenniste daar hou ik wel rekening mee.
Soms kom je niet om een condenwaterspomp heen maar als het enigszins mogelijk is om het zonder af te kunnen dan scheelt dat enorm veel geluid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
De fluctuaties van mijn mhi-ac-ctrl zijn ook boven water: gewoon een bug in de code. Niet geüpdate sinds ik de unit heb. Na een update van de versie (absolom) is het gedrag ook weg. Nu een update gedaan naar de andere versie (ginkake of zoiets :+ ) omdat daar de auto stand ook echt auto is, en niet standje orkaan en de optie voor blaasrichting. Ook daar geen problemen.

Dus toch de code :9 maar omdat ik nooit een update had gedaan. :D

Gebruik trouwens de simpele ESPhome versie waarbij je geen mqtt hoeft te snappen. :Y) Wel zo makkelijk.

Oh en dat de temperatuur zo lang gelijk bleef via de remote klopt gewoon. Want hij houd het hier gewoon best goed op temperatuur. Als die niet zo raar fluctueerd door gehackte code... Dan werkt die eigenlijk best stabiel en goed :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:46:
Dat is idd een hele nare..
Wat als die voor de upgrade aan stond, waarschijnlijk staat die dan na de upgrade nog steeds aan.. Zonder de mogelijkheid om uit te zetten..
Ik denk dat je middels de afstandsbediening die wel kan omzeilen maar via de app heb je mogelijk dan wel dat probleem inderdaad. Is al vaker gebeurt bij firmware updates dat er eea wijzigt maar vaak trekken ze dat wel weer recht.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:20
Servee schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:19:
[...]

Hier ook IOS maar de vraagbesturing is weer uit de app verdwenen zie ik, die gebruik ik nu toch niet maar hopelijk voor het voorjaar wel weer terug.
Bij mijn ftxa niet en bij de ftxm wel. Maak er zelf wel gebruik van dus hopen dat het weer snel terug komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
cverkooyen schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:55:
[...]

Bij mijn ftxa niet en bij de ftxm wel. Maak er zelf wel gebruik van dus hopen dat het weer snel terug komt
Melding maken via Beta feedback kan helpen, het komt door de firmware update niet door de app update. Heb je bij de ftxa ook een firmware update moeten doen?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:20
Servee schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:04:
[...]

Melding maken via Beta feedback kan helpen, het komt door de firmware update niet door de app update. Heb je bij de ftxa ook een firmware update moeten doen?
Nee, hiervoor was geen firmware update beschikbaar
Pagina: 1 ... 311 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic