Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 310 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.357.103 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
Kurios schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:24:
[...]

wat is het verschil dan tussen een 'wifi module' (Airconwithme IS-ACX-WIFI-1 Module ?) en een WF-RAC. Kunnen die beiden op dit type airco?
WF-RAC is de nieuwste module en heeft ook een nieuwe app (i.p.v. airconwithme app).
Maar als je toch met HASS aan de gang gaat, dan kan je ook zoiets overwegen - werkt als een zonnetje. Zijn een paar medetweakers die zoiets aanbieden als pakket.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:36
Martin7182 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:29:
[...]

MHI-ZSX doet het inderdaad beter bij vriestemperaturen. Maar binnen een serie maakt het vermogen niet veel uit qua dichtvriezen; ze hebben allemaal een evengrote buitenunit. Misschien bij Daikin ook. Een 'grotere' unit kan juist eerder dichtvriezen omdat hij daarvoor mogelijk harder draait. Bij droog vriesweer gaat een 'grotere' unit natuurlijk wel een stukje harder.
Eh, ja, dat "kan" "misschien", daar doe ik liever niet aan. Ik zie gewoon bij de ene test / certificaat dat die 2 kW haalt, de andere 3.0 en 3.5. Als het ongeveer evenveel kost, doe maar eentje die blijft werken.

Het is altijd beter om je machine op half power te draaien dan voluit, dat is dan makkelijker bij de MHI met bijvoorbeeld 1.5 kW nodig (~500W stroom), 50% vermogen, dan 75% (1.5/2.0) bij de Daikin Stylish "3.5" kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:44
w00key schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Eh, ja, dat "kan" "misschien", daar doe ik liever niet aan. Ik zie gewoon bij de ene test / certificaat dat die 2 kW haalt, de andere 3.0 en 3.5. Als het ongeveer evenveel kost, doe maar eentje die blijft werken.

Het is altijd beter om je machine op half power te draaien dan voluit, dat is dan makkelijker bij de MHI met bijvoorbeeld 1.5 kW nodig (~500W stroom), 50% vermogen, dan 75% (1.5/2.0) bij de Daikin Stylish "3.5" kW.
Gedeeltelijk eens, je hebt het meest aan de unit die het beste past bij je warmtevraag. En bedenk dat een 2.0 volle bak eigenlijk hetzelfde doet als een 3.5 ergens halverwege (~60%, MHI). Want de buitenunits zijn even groot. Als je met de 3.5 nooit boven dat percentage komt, dan kun je beter een kleinere hebben, want die draait rustiger vlak na het (her-)starten en in stille modus. Daarom is 'kleiner' ook zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Begin januari 200watt verbruik bij 7 graden buiten. Setpoint 20 en zelfs pendelen. 18.5 a 19c in huis

Nu 320watt verbruik bij 7 graden. Setpoint 22. 18.5 a 19c in huis.

Watskuburt??

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-10 03:18
xHEMANx schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:45:
Begin januari 200watt verbruik bij 7 graden buiten. Setpoint 20 en zelfs pendelen. 18.5 a 19c in huis

Watskuburt??
Meer wind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
https://youtu.be/bX-SR6UVMFE

Heeft er iemand ervaringen met self flare koppelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Frag1le schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:19:
De nieuwste MHI units worden met WF-RAC geleverd. Hiervoor is inmiddels een stabiel functionerende HA integratie.
Nou helemaal 100% stabiel zal dat niet kunnen zijn. Met die WF-RAC module kan je soms geen verbinding krijgen. Die weigert dan soms een tijdje (1-60min) de verbinding. Komt elke dag wel een paar keer voor.
Ik lees (niet met HA) deze maar 1 keer per minuut uit en dan nog krijg ik dit verschijnsel.
Maar het is wel werkbaar hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 21:36
jobr schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:52:
[...]

Nou helemaal 100% stabiel zal dat niet kunnen zijn. Met die WF-RAC module kan je soms geen verbinding krijgen. Die weigert dan soms een tijdje (1-60min) de verbinding. Komt elke dag wel een paar keer voor.
Ik lees (niet met HA) deze maar 1 keer per minuut uit en dan nog krijg ik dit verschijnsel.
Maar het is wel werkbaar hoor.
Dat is vervelend, dat ervaar ik niet en deze is hier volledig stabiel zowel op 0.2 (na een manuele code wijziging) als nu in 0.3 waar die fix in gemerged is.
Nu bedien ik de airco amper met HA, maar ik heb nooit onderbrekingen in de entities.
Wellicht dat de oorzaak bij jou aan iets anders ligt, zoals je netwerk of de WF-RAC module zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
xHEMANx schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:45:

Watskuburt??
Eind december en begin januari was gewoon warm in verhouding, nu hebben we een koudere periode achter de rug dus je casco van je huis is ook kouder en idd daarnaast waait het best aardig door. Hier draait de boel op 256w. Na een weekje iets warmer weer en dan ineens 7 graden draait de boel hier rond de 200w, dus niks raars aan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Frag1le schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:09:
Dat is vervelend, dat ervaar ik niet en deze is hier volledig stabiel zowel op 0.2 (na een manuele code wijziging) als nu in 0.3 waar die fix in gemerged is.
Nu bedien ik de airco amper met HA, maar ik heb nooit onderbrekingen in de entities.
Wellicht dat de oorzaak bij jou aan iets anders ligt, zoals je netwerk of de WF-RAC module zelf.
Ik gebruik ook die 0.3. Beide airco's hebben dit. Meestal duurt het maar 1 minuut maar heel soms langer. Dus dat zie je waarschijnlijk niet in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-10 21:47
Allrightie

We zijn eind januari, december was hier een beetje een hel maand. Ramen vervangen en dak geïsoleerd (moet dampscherm nog aanbrengen, heeft dat nog een grote invloed?).

Heb op mijn ene (hoofd)buitenunit een lager verbruik van 20% tov december maar wel meer uren gedraait.
Op mijn twee units samen 33% minder verbruik.

Hoe zit het bij anderen? Ik wil een beetje inschatten hoeveel % aan het weer ligt en hoeveel % aan mijn "improvements". Ik weet dat dat heel moeilijk is. Ik vul ook nog de spouw na in mei, praktisch alle ruimtes hebben buitenmuren dus daar verwacht ik ook wel nog wat winst van volgende winter.

Ben benieuwd ^^ als jullie nu ook zeggen dat je zoveel minder hebben verbruikt dan zijn mijn investeringen nutteloos geweest 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 21:36
DriesLec schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:21:
Allrightie

We zijn eind januari, december was hier een beetje een hel maand. Ramen vervangen en dak geïsoleerd (moet dampscherm nog aanbrengen, heeft dat nog een grote invloed?).

Heb op mijn ene (hoofd)buitenunit een lager verbruik van 20% tov december maar wel meer uren gedraait.

Hoe zit het bij anderen? Ik wil een beetje inschatten hoeveel % aan het weer ligt en hoeveel % aan mijn "improvements". Ik weet dat dat heel moeilijk is. Ik vul ook nog de spouw na in mei, praktisch alle ruimtes hebben buitenmuren dus daar verwacht ik ook wel nog wat winst van volgende winter.

Ben benieuwd ^^ als jullie nu ook zeggen dat je zoveel minder hebben verbruikt dan zijn mijn investeringen nutteloos geweest 😁
Dat kun jij alleen zelf meten. Neem een dag met verbruik na de maatregelen en zoek daarbij een vergelijkbare dag van voor de maatregelen. Dan zul je vrij snel het verschil zien.
je kunt hiervoor https://www.weerstatistieken.nl of https://www.meteoblue.com/nl/weer/historyclimate gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Meer wind inderdaad. Je hebt niet voor niets een twee graden hoger setpoint nodig.
Als je met autorijden meer tegenwind hebt, dan moet je ook meer gas geven om op snelheid te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Eind december en begin januari was gewoon warm in verhouding, nu hebben we een koudere periode achter de rug dus je casco van je huis is ook kouder en idd daarnaast waait het best aardig door. Hier draait de boel op 256w. Na een weekje iets warmer weer en dan ineens 7 graden draait de boel hier rond de 200w, dus niks raars aan.
Fijne site. Thx

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:05:
[...]

Meer wind inderdaad. Je hebt niet voor niets een twee graden hoger setpoint nodig.
Als je met autorijden meer tegenwind hebt, dan moet je ook meer gas geven om op snelheid te blijven.
Wist niet dat aircos daar zo'n last van hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:36
xHEMANx schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:57:
[...]

Wist niet dat aircos daar zo'n last van hebben....
Nee je huis koelt harder af door harde wind. Ook op de CV merkte ik dat sterk, het was binnen gewoon kouder met een heftige westenwind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
DriesLec schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:21:
Allrightie

In januari 63 kilowatt minder verbruikt dan in december. 1 unit.

269 dec
206 januari

Jan is 23% minder verbruik. 😅 Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
w00key schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:07:
[...]

Nee je huis koelt harder af door harde wind. Ook op de CV merkte ik dat sterk, het was binnen gewoon kouder met een heftige westenwind.
Haha ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Frag1le schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Dat kun jij alleen zelf meten. Neem een dag met verbruik na de maatregelen en zoek daarbij een vergelijkbare dag van voor de maatregelen. Dan zul je vrij snel het verschil zien.
je kunt hiervoor https://www.weerstatistieken.nl of https://www.meteoblue.com/nl/weer/historyclimate gebruiken.
Dat werkt ook niet, want ik heb nu een veel hoger verbruik dan op een soortgelijke dag in begin dec. En ik heb helemaal niets extra's geïsoleerd. 😁

Dat vergelijken is bijna onmogelijk volgens mij...

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 01-02-2023 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

codeneos schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:39:
Heeft er iemand ervaring met de PUMY serie van Mitsubishi? Ik heb een offerte gekregen waarin de PUMY-P125 van Mitsubishi Electric wordt aangeraden omdat je daarmee tot 8 binnenunits kan aansluiten via 2 branchboxes.

Het principe spreekt mij wel aan alleen gebruikt de PUMY serie R410a koelmiddel.

Het plan is om 7 binnen units aan te sluiten met een gezamenlijke capaciteit van ongeveer 19kw. Ze worden niet allemaal tegelijk gebruikt. Een andere optie is twee quad-multisplit buitenunits en daar de binnenunits over verdelen.
Iemand ervaring met deze multicity unit van Mitsubishi in vergelijk met een standaard multisplit opstelling??

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
xHEMANx schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:09:
[...]

269 dec
206 januari

Lol, haha het is bewezen, isoleren dient tot nx. 30 k in de vuilnisbak.
Mss kunnen panasonic gebruikers me hier helpen. Is er een manier om je gegevens te exporteren? Want ik ben vrij zeker dat er veel meer uren zijn gedraaid.
En ik merk wel het verschil maar zoals aangegeven wellicht moeilijk te berekenen. Hoeveel ruimtes verwarm je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
-

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 01-02-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
DriesLec schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:27:
[...]

Lol, haha het is bewezen, isoleren dient tot nx. 30 k in de vuilnisbak.
Mss kunnen panasonic gebruikers me hier helpen. Is er een manier om je gegevens te exporteren? Want ik ben vrij zeker dat er veel meer uren zijn gedraaid.
En ik merk wel het verschil maar zoals aangegeven wellicht moeilijk te berekenen. Hoeveel ruimtes verwarm je?
Haha.. ik zou niet alleen op mijn gegevens een conclusie trekken. Ik heb wel enorm met mn airco zitten spelen afgelopen 2 maanden. Nachten uit, dan weer 24/7, dan weer nachtverlaging, dan weer hogere fanstand, om mn airco zo effectief mogelijk te gebruiken, (in ons huis) dus mijn info is niet helemaal betrouwbaar.
Ik verwarm 1 ruimte.
En wat je al aangeeft is dat je in jan de airco meer aan hebt gehad dan in dec. Dus dat scheelt ook alweer.

Naast de standaard isolatie (ramen, muren etc,) ook alle kieren dicht gemaakt, bij de deuren bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 23:20
Hier in januari ook een flink lager verbruikt dan december. We hebben aardig wat zachte dagen gehad. Misschien telt het ook wel iets mee dat we in december de airco iets langer/later aan hebben gehad op bepaalde dagen.
December: 211 kWh
Januari: 155 kWh

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
xHEMANx schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:05:
[...]

Haha.. ik zou niet alleen op mijn gegevens een conclusie trekken. Ik heb wel enorm met mn airco zitten spelen afgelopen 2 maanden. Nachten uit, dan weer 24/7, dan weer nachtverlaging, dan weer hogere fanstand, om mn airco zo effectief mogelijk te gebruiken, (in ons huis) dus mijn info is niet helemaal betrouwbaar.
Ik verwarm 1 ruimte.
En wat je al aangeeft is dat je in jan de airco meer aan hebt gehad dan in dec. Dus dat scheelt ook alweer.

Naast de standaard isolatie (ramen, muren etc,) ook alle kieren dicht gemaakt, bij de deuren bijvoorbeeld?
Kieren niet nee :) we hebben geen mechanisch ventilatiesysteem dus dat vind ik op zich niet zo heel erg dat er hier en daar nog iets door komt.

De ramen zijn ook nog niet helemaal afgewerkt aan de buitenzijde dat scheelt mss ook nog een slokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
xHEMANx schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:09:
[...]

269 dec
206 januari

Headshot_NL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:52:
Hier in januari ook een flink lager verbruikt dan december. We hebben aardig wat zachte dagen gehad. Misschien telt het ook wel iets mee dat we in december de airco iets langer/later aan hebben gehad op bepaalde dagen.
December: 211 kWh
Januari: 155 kWh
Ik heb 3 units in huis. 2 hebben minder verbruik in januari en 1 heeft exact hetzelfde als december. Vreemd, maar ik ga er vanuit dat dit een toevalstreffer betreft.

December
Unit 1: 100
Unit 2: 158
Unit 3: 194
Totaal: 452

Januari
Unit 1: 72,8
Unit 2: 158
Unit 3: 177
Totaal: 407,8

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 23:18
Ik lees vaak dat een compressor slecht gaat op veelvuldig aan/uit schakelen en dat het veel beter is voor de levensduur om langere tijd ingeschakeld te blijven. Ik was benieuwd of iemand weet waarom dat zo is, wat er dan precies die slijtage veroorzaakt? Als ik er zonder al teveel voorkennis over nadenk zou ik namelijk zeggen dat slijtage evenredig opgaat met draaiuren. Heb uiteraard al even zitten googlen maar nog zonder antwoord en wil het graag begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:32
Mijn vergelijking:

Keuken December: 169,2 kWh - Januari: 122 kWh
Woonkamer December: 405 kWh - Januari: 365,7 kWh

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:32
thys schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:21:
Ik lees vaak dat een compressor slecht gaat op veelvuldig aan/uit schakelen en dat het veel beter is voor de levensduur om langere tijd ingeschakeld te blijven. Ik was benieuwd of iemand weet waarom dat zo is, wat er dan precies die slijtage veroorzaakt? Als ik er zonder al teveel voorkennis over nadenk zou ik namelijk zeggen dat slijtage evenredig opgaat met draaiuren. Heb uiteraard al even zitten googlen maar nog zonder antwoord en wil het graag begrijpen.
Het is een pak complexer waarschijnlijk.. , en hangt heel erg af van constructie en smering.

10h draaien aan 200W of 5h aan 400W, of 3h aan 650W met 3 herstarts...
Wie zal het zeggen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat is reeds ontkracht.
Hespy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:19:
[...]

De uitleg die je geeft klopt totaal niet, een compressor is zuiggas gekoeld en zal door het draaien de olie en de windingen kouder hebben dan wanneer hij stil staat, dit is een misvatting die de mensen zonder koeltechnieshe achtergrond maken. 95% van de compressor is lage druk enkel vanaf de persklep zal het warm worden waar de compressie gebeurt.

Het pendelen met een inverter compressor heeft totaal geen invloed op de levensduur. De mensen leggen een link van vroeger toen er nog een hoofd en een start wikkeling in de compressor zat met een start relais en een contactor. Door het veel starten en stoppen kwam er slijtage aan de relais en contacten. Maar sinds de inverter speelt dit geen rol. Een compressor van een frigo star ook tussen de 4 en 6 keer per uur. Het enige nadeel van pendelen is dat het comfort minder zal zijn omdat de temperatuur niet constant blijft.
Heb dit ook maar even in de TS opgenomen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Bedankt German!

Ga ik wat in de gaten houden :)
Was vooral benieuwd naar het verbruik van de L/L pompen daarom hier gedropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:22
Ik wil een mhi binnenunit ophangen zodanig dat de koelleidingen rechts uit de unit komen. Standaard buigen deze naar links, dus ze moeten 180° de andere kant op. Er zit geloof ik al wel een veer om de bocht. Hoe hoor je dit te buigen? Over de buitenkant van de bocht, of kun je deze gewoon om z'n as draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:29
Frag1le schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Ja de app heeft het weken probleemloos gedaan maar toevallig afgelopen dagen 2x een timer die niet getriggerd heeft. Ik denk dat ik persoonlijk in HomeAssistant een redundantie script ga implementeren die setpoint monitort tijdens specifieke tijden.

Over temperatuur verschil:
Hetgeen jij schrijft is mij als volgt opgevallen.
Ik bekijk het verbruik niet want deze wordt beïnvloed door de buitentemperatuur maar ik kijk naar de historie van de door de binnenunit waargenomen temperatuur. (in HomeAssistant)

De offset is standaard 2 graden.

Dit zou betekenen (als het setpoint is bereikt):
setpoint 19 -> 21 sensor binnenunit
setpoint 19,5 -> 21,5 sensor binnenunit
setpoint 20 -> 22 sensor binnenunit

Maar wat ik zie in de historie van de geregistreerde binnentemperatuur is dat deze soms minder dan 2 graden offset gebruikt en een enkele keer meer. Ik heb hierbij alleen naar de zachte dagen van januari en december gekeken. De historie van de dagen met veel defrosts heb ik hierbij buiten beschouwing gelaten.

Uit de historie:
setpoint 19 -> soms urenlang 20,5 / 20,7 / 21 (in de nacht)
setpoint 19,5 -> soms urenlang 21,5 / 21,7 of 22 (overdag)
setpoint 20 -> soms urenlang 21,7 / 22 / 22,2 of 22,5 ('s avonds)

Als ik naar de binnentemperatuur historie kijk van setpoint 19,5 en setpoint 20 lijken ze veel op elkaar, alleen de binnentemp ligt bij setpoint 20 veel vaker rond de 22 graden dan setpoint 19,5 in de buurt van 22 graden komt.

Nu is de dataset nog te klein voor mij om te spreken dat setpoint 19,5 hetzelfde is als setpoint 20.
Ik zeg dus nog niet dat het niet klopt, ik ga dit de komende tijd in de gaten houden.
Want anders hebben halve graden natuurlijk geheel geen zin om te schedulen.
Dank voor je uitgebreide antwoord, "blij" dat het niet aan mij lag. Ben benieuwd naar je vervolganalyses / stappen.

Ik zie dat we volgende week weer vorst gaan krijgen, richting -4 / -5. Tijdig weer naar 24/7 dus. Heb de CV ketel nog niet aangehad tijdens de laatste vorstperiode, maar mn overschot van de PV gaat er in rap tempo doorheen zo :+

[ Voor 5% gewijzigd door KoningPaulus op 01-02-2023 10:27 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:22
Vandaag en gisteren weer gehad dat de remote helemaal reset bij opstarten van mijn mhi zsx.

Volgens mij vriendin knippert als je op onn klikt op de remote eerst de 0. 4 keer op de plek waar het aantal graden staat en gaat vervolgens aan de gang met de basis instellingen auto 25 graden met een geresetten klok.

Vandaag leek het wel 6x te zijn dat de 0 knipperde.

De lampjes op de airco blijven uit dus aan de zelf diagnose lijk ik ook niet veel te hebben :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldVbt8CEQiYSGdfYhksl2ktkG18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfu2xUFqW6n1Fj0KboRXI7md.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:53
Hier draait een 4MXM68 Daikin met voornamelijk kantoor 1.5kw en woonkamer 3.5kw aan in een goed geisoleerde tussenwoning (bj2014). Ik heb de units enkel tussen 8u-20u aanstaan.

Maandverbruik december 2022 296.4 kwh (3.5kw) + 18.1 kwh (1.5kw)
Maandverbruik januari 2023 256.6 kwh (3.5kw) + 30.2 kwh (1.5kw)

Valt me toch op dat ik rond de 1 kwh constant strooomverbruik heb als enkel de woonkamer aanstaat met zo 5 graden buitentemperatuur. Vind ik vrij hoog met de gegevens 3.5kw en een geschatte COP van 3. Zou betekenen dat de woonkamer 3.5kw unit vol vermogen draait? Al lees ik in dit topic wel meerdere xMXM68 gebruikers met een hoog stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
tinusa4 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:26:
Hier draait een 4MXM68 Daikin met voornamelijk kantoor 1.5kw en woonkamer 3.5kw aan in een goed geisoleerde tussenwoning (bj2014). Ik heb de units enkel tussen 8u-20u aanstaan.

Valt me toch op dat ik rond de 1 kwh constant strooomverbruik heb als enkel de woonkamer aanstaat met zo 5 graden buitentemperatuur. Vind ik vrij hoog met de gegevens 3.5kw en een geschatte COP van 3. Zou betekenen dat de woonkamer 3.5kw unit vol vermogen draait? Al lees ik in dit topic wel meerdere xMXM68 gebruikers met een hoog stroomverbruik.
Lees je de airco apart uit? Want ik kom ergens anders op ;)

Januari 2023 = 256.6 / 31 dagen = 8,26 kWh per dag / 12 uur per dag = 688 W continu (dat is natuurlijk hoger bij inschakelen en lager als de boel is opgewarmd).

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 01-02-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 172% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:53 . Reden: Code verwijdert en verwijzing geplaatst naar complete en nieuwe versie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moontje75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-02-2023
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn LG airco (S12ew 3,5 kw)

De airco is feruari 2021 geplaatst in de woonkamer (27 m2) als hoofdverwarming (infrarood panelen aan plafond als backupbij extreem koud weer)

Mijn huis is gasloos (met verbouwing gekozen voor verwijderen gasinstallatie).

Tot eind december 2021 werkte de airco perfect.
Teperatuur bleef constant, apparaat toerde af en bleef altijd 1 a 2 gr boven setpoint (in de app).

- Setpoint ingesteld op 20 of 21 gr
- stille buitenunit modus
- automatische blaasstand
- waaierstand op comfort air lo

Omgevingstemperatuur blijf 19 a 20 gr. Iedereen was verbaasd hoe warm het aanvoelde in huis.

vanaf eind december begon het aparaat steeds uit te schakelen bij het bereiken van setpoint. Bij afkoelen ging het weer aan en ging in no time weer opwarmen naar 3gr boven setpoint en ging weer uit. Dit gebeurde ook na defrost.

Na 24 uur ging het apparaat zichzelf eindelijk weer regelen (moduleren?) en bleef dan weer constant werken totdat ik de temperatuur een x wat hoger zette en na een paar uur weer lager. Dan was setpoint weer bereikt en ging het riedeltje weer van voor af aan. Super irritant.

Ik heb hierover contact gezocht met LG customer service. kreeg eerst wat tips omdat ze vermoedde dat de temperatuur sensor tijdelijk bleef hangen of wellicht iets software matigs.

Ik moest de installatie eerst een paar x opnieuw opstarten om te zien of dat wat zou helpen.
Dit heeft even gewerkt totdat het zich weer ging voordoen.

Toen ik weer mailde kreeg ik een andere setpoint regelingen meegestuurd zodat het apparaat weer stabiel zou draaien. (uit te voeren via je afstandbediening)

standaard is de setpoint regeling -0,5/+2
met de gekregen instelling werd de setpoint -1/+1

Nadat ik dit ingesteld had bleef het apparaat idd aan, alleen ervaarde ik op de momenten dat het apparaat het setpoint bereikt had dat, er koudere lucht geblazen werd. Ook niet fijn en de temperatuur blijf lang onder het setpoint hangen waardoor de ruimte nu niet meer opgewarmt werd. resultaat dat ik de temperatuur ineens 2 gr hoger moest instellen om het huis behaagelijk te krijgen.

Deze setpoint regeling wilde ik dus ongedaan maken maar hoe? Hier krijg ik van LG geen reactie meer op.

Uiteindelijk heb ik de installatie een paar x gereset om terug de fabrieksinstellingen terug te krijgen. Maar helaas blijft dat aan en utigaan dan weer een issue en moet ik de setpoint nog steeds hoger instellen om dezelfde omgevingstemperatuur te krijgen als voor deze problemen.

Excuus voor het lange verhaal. Ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem herkennen en wat de oplossing hiervoor is. Wellicht toch de temperatuur sensor diet niet goed meet en daardoor ander gedrag vertoond?

Groeten Simone

Note. Overigens met mijn airco monteur de keuze gemaakt dat in de woonkamer een Panasonic Etherea 5 kw komt en de LG airco verplaatst wordt naar de bijkeuken.

mijn woonkamer is nl half open met de keuken en gang met trapopgang totaal 36m2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrsHlmnjP1x56rhr335f4AN2LPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/njJNSba9hZAzWEKMdmWnSb3q.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcEHAkOYG3KLhpBpil5nBYde_8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B89WmF4qAzYhX5vSMqQUlCef.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bH2IECKhppUICFVuuMm-hesd6CA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uqP0fSo2FhffHj464LoNjqmC.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uVa94GGi5As0Hx6X5baxclHDFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qZxaFnm24wrM9OzLfCK9vlQ7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:06
jupinator schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:11:
Vandaag en gisteren weer gehad dat de remote helemaal reset bij opstarten van mijn mhi zsx.

Volgens mij vriendin knippert als je op onn klikt op de remote eerst de 0. 4 keer op de plek waar het aantal graden staat en gaat vervolgens aan de gang met de basis instellingen auto 25 graden met een geresetten klok.

Vandaag leek het wel 6x te zijn dat de 0 knipperde.

De lampjes op de airco blijven uit dus aan de zelf diagnose lijk ik ook niet veel te hebben :?

[Afbeelding]
Begin is met nieuwe batterijen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 21:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

tinusa4 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:26:

Is dit het verbruik volgens de app of een aparte kWmeter? Je situatie is aardig vergelijkbaar met de mijne zo te zien, behalve dat ik hier voornamelijk een 2.0 (boven) en een 3.5 (woonkamer) aan heb staan op een 3MXM40. Volgens de app heeft de 3.5 234 in december en 188,5 in januari gebruikt en de 2.0 47,6 en 46,7, respectievelijk. Het gros van de tijd 24/7 aan, zeker in januari. In december was ik nog aan't kutten met nachtverhoging (ivm dynamische tarieven) en wel/niet demand control aan/uit/auto/x%. In januari draaide ik het gros van de tijd op 1 setpoint 24/7 en zowel op een vaste stand als in 3D.
Bouwjaar 2020 dus isolatie is prima, maar zoninstraling heb ik amper in hartje winter, alleen boven. Woonkamer (+keuken) is zo'n 35 m2 en boven een afgesloten kamer van 15 m2.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Hier in december 244kWh en in januari 211kWh verbruikt met een single split Daikin Perfera FTXM35R op een oppervlakte van begane grond 40m2 maar tussendeur naar boven altijd open en hiermee verwarm ik 155m3 in totaal in een goed geïsoleerde woning 24/7 sinds november.

Heb deze set nu bijna een jaar over drie weken en tot nog toe 1116kWh verbruikt (volgens de erg ambitieuze Daikin meting…..) voor zowel verwarmen als koelen en niet beknibbeld op stroomkosten, dus buiten warm 24 uur aan op koelen, buiten koud ook 24uur aan op verwarmen (setpoint 20 24/7).

Volgens de Homewizard kWh meter is in totaal 920kWh verbruikt maar daar mis ik precies 1 week omdat ik de meter pas een week later heb aangesloten op 1 maart 2022 maar als ik daar een ruwe schatting op loslaat op basis van verbruik in maart dan zal daar max 30kWh bijkomen dus 950kWh is het meest realistisch voor het hele jaar tot nu toe.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Zachtjes doordraaien is ietsje beter dan aan/uitschakelen. Bij het opstarten van een motor heb je altijd een inschakelpiek die een relatief hoge belasting geeft op de regelelektronica en de draaiende delen. Maar een motor die zachtjes start geeft maar een kleine startpiek. Het hangt van de kwaliteit van de onderdelen af en van de economische levensduur of je er last van gaat krijgen. Als een airco gemiddeld b.v. 50 jaar mee gaat, dan is die allang vervangen voordat hij het begeeft. Ook als er b.v. 5 jaar afgaat omdat hij veel heeft gependeld. (fictieve getallen)
Het idee is niet achterhaald, maar wel dat je er last van gaat krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
Termy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:35:
[...]

Is dit het verbruik volgens de app of een aparte kWmeter? Je situatie is aardig vergelijkbaar met de mijne zo te zien, behalve dat ik hier voornamelijk een 2.0 (boven) en een 3.5 (woonkamer) aan heb staan op een 3MXM40. Volgens de app heeft de 3.5 234 in december en 188,5 in januari gebruikt en de 2.0 47,6 en 46,7, respectievelijk. Het gros van de tijd 24/7 aan, zeker in januari. In december was ik nog aan't kutten met nachtverhoging (ivm dynamische tarieven) en wel/niet demand control aan/uit/auto/x%. In januari draaide ik het gros van de tijd op 1 setpoint 24/7 en zowel op een vaste stand als in 3D.
Bouwjaar 2020 dus isolatie is prima, maar zoninstraling heb ik amper in hartje winter, alleen boven. Woonkamer (+keuken) is zo'n 35 m2 en boven een afgesloten kamer van 15 m2.
Genoemde maandverbruik is volgens de Daikin app. Hier draait het systeem op automatische stand, in 3D en 20.5 graden. Woonkamer is 55-60m2 en Kantoor is 16m2. Demand control heb ik ook geprobeerd, maar met de koude dagen liep dat niet lekker. Het minimale stroomverbruik van 360w voor de 4MXM68 nog nooit opgemerkt. Wel heb ik het idee dat als ik 2 units aan hebt staan, het stroomverbruik 10-20% lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
GermanPivo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Lees je de airco apart uit? Want ik kom ergens anders op ;)

Januari 2023 = 256.6 / 31 dagen = 8,26 kWh per dag / 12 uur per dag = 688 W continu (dat is natuurlijk hoger bij inschakelen en lager als de boel is opgewarmd).
Ja ik ben bang dat dit vooral lager (688W) gemiddeld uitkomt doordat de 8-20u niet elke dag de situatie is.

Middels HomeWizard zie ik savonds met enkel verlichting aan (doorgaans continue verbruik van 150w huishouden) alsnog 1100-1400w aan continue stroomverbruik. Volgens de daikin app is het verbruik dan ook 1.7kw-2kw in het betreffende 2uur bestek. Temperatuur staat dan op 20.5c (zo 19-19,5 graden volgens thermostaat) ingesteld. Klinkt nog steeds vrij hoog indien COP3-4 moet zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Capt Waffles
Zo, nu alweer meer dan 2 volledige maanden op L/L aan het verwarmen, en het ziet er best goed uit voor de x2 vuistregel om m3 gasverbruik naar kWh voor een warmtepomp te vertalen :)
  • Met gas deden we ongeveer 0.36 m3 per graaddag (gasverbruik sinds installatie gasketel, +/- 6 jaar aan data met een correctiefactor om SWW ervan af te trekken, gedeeld door aantal heating degree days over die periode).
  • Met de L/L warmtepomp hebben we over januari en december 0.77kWh per graaddag verbruikt. Best dicht bij de 2:1 vuistregel! Ik moet wel zeggen dat de data enigszins vervuild is, aangezien er op koude dagen nog een klein beetje bijgestookt is met gas, wat de kWh/graaddag brerekening er iets te positief doet uitzien voor de warmtepomp. Aan de andere kant zijn dit natuurlijk wel, normaalgesproken, de 2 koudste maanden van het jaar, dus de COP zou de rest van het jaar beter moeten zijn, dus die 2 factoren zullen elkaar wel deels opheffen.
Overigens hebben we in januari meer verbruikt dan in december, maar dat is te verklaren door:
  • (nog) minder op gas bijgestookt
  • tussendeur richting badkamer ging in december nog 's nachts dicht, die laten we nu altijd open staan (badkamer werd anders toch wat fris)
  • setpoint is verhoogd van 20 naar 21 graden. Gezien de temperatuursverdeling binnen het huis toch beter, hoe verder van de warmtepomp hoe kouder het was t.ov. het setpoint.
Het verbruik trackt overigens mooi met de graaddagen, zoals je zou verwachten. Ik denk een kleine offset te zien tussen graaddagen en het warmtepomp verbruik gemeten met de HomeWizzard kWh meter, da's ofwel een thermisch massa-inertie effect, ofwel beeld ik het me in :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMaeiVNm_ZjUkVxFoA-98BGGWfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/StwRHAiiSzAO2irAvRAvifXw.png?f=fotoalbum_large

Al bij al ben ik erg tevreden met het resultaat tot nu toe. Voor de warmtepomp zouden we ~334 m3 gas verbruikt hebben voor de verwarming in januari en december, en nu slechts 42 m3! Hopelijk nog minder in de toekomst, de warmtepomp is bewust onderbemeten met het oog op toekomstige isolatieverbeteringen die de warmtevraag zullen doen dalen.

Ik moet wel zeggen, op de dagen dat het gas aanstond was de vloerverwarming zalig, en als er een defrost is en de warmtepomp binnen even stil wordt dan is dat toch ook wel heerlijk, maar: het is het helemaal waard als bijdrage naar CO2 neutraliteit en om Rusland een dikke middelvinger te geven.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realdeal93
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-07-2023
Ik heb voor volgende week gepland staat voor een plaatsing van een 3,5KW airco in de woonkamer.

De woonkamer is ongeveer 90m3 en goed geïsoleerd. Nu heeft de leverancier van de airco aangeraden om een 5KW airco te kopen, omdat een 3,5kw niet voldoende zou verwarmen.

Heeft iemand ervaring met een gelijkwaardige ruimte met een 3,5KW airco? Betreft een Cooper & Hunter 3,5KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:40
Realdeal93 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:50:
Ik heb voor volgende week gepland staat voor een plaatsing van een 3,5KW airco in de woonkamer.

De woonkamer is ongeveer 90m3 en goed geïsoleerd. Nu heeft de leverancier van de airco aangeraden om een 5KW airco te kopen, omdat een 3,5kw niet voldoende zou verwarmen.

Heeft iemand ervaring met een gelijkwaardige ruimte met een 3,5KW airco? Betreft een Cooper & Hunter 3,5KW.
Heeft de leverancier een warmteverliesberekening gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realdeal93
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-07-2023
elektriekert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:52:
[...]

Heeft de leverancier een warmteverliesberekening gemaakt?
Nee hij is niet komen kijken, maar puur op de inhoud van de woonkamer. Ik heb wel doorgegeven dat de woonkamer al goed geïsoleerd is. In de winter komt die eigenlijk nooit onder de 17 graden zonder verwarming.
Voor mij is de airco sowieso belangrijker en ik zie het verwarmen als een luxe, maar op basis van een aantal reacties wat ik hier heb gelezen zou een 3,5KW dus ook nog wel kunnen verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx

Iets kleinere woonkamer 78m3, maar matige isolatie. 65 woning muren met pluisjes ingespoten en oud dubbel glas. 3.5kw MHI. Houd het prima warm als het vriest. Boven de 10 graden gaat hij pendelen.

Edit: zonder verwarming wordt het hier onder de 10 graden. Als het vriest is het na 1 nacht geen verwarming al 13 graden. Dus ik gok dat die 3.5 meer dan genoeg is om het bij jullie net die 2 a 3 graden hoger te krijgen.

Maar dit is enkel mijn ervaring. Ik ben geen expert.

[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 02-02-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:47

Wanneer je moet kiezen tussen 2 modellen en beide verschillen in minimaal vermogen dan altijd het model nemen met een lager minimaal vermogen.

Hier 77m3 en 3,5Kw, trekt het nog tot -12 buitentemperaturen, prima geisoleerd.
Bedenk ook op welke temperaturen je wil verwarmen, is dat altijd tot 19 graden of 22 graden maakt nogal uit.

Ik stook tussen de 21 en 22c.

De reactie,s hier geven een vertekend beeld omdat er ook mensen zijn die 18c al behoorlijk warm vinden maar vertellen dat er niet bij.

De formules waar airco boeren mee rekenen is op een zomerdag even wilt ad-hoc koelen zonder zonwering, met een airco verwarmen is niet comfortabel als je dat ad-hoc doet (wanneer het echt koud wordt).

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2023 13:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Wanneer je moet kiezen tussen 2 modellen en beide verschillen in minimaal vermogen dan altijd het model nemen met een lager minimaal vermogen.

Hier 77m3 en 3,5Kw, trekt het nog tot -12 buitentemperaturen, prima geisoleerd.
Bedenk ook op welke temperaturen je wil verwarmen, is dat altijd tot 19 graden of 22 graden maakt nogal uit.

Ik stook tussen de 21 en 22c.

De reactie,s hier geven een vertekend beeld omdat er ook mensen zijn die 18c al behoorlijk warm vinden maar vertellen dat er niet bij.

De formules waar airco boeren mee rekenen is op een zomerdag even wilt ad-hoc koelen zonder zonwering, met een airco verwarmen is niet comfortabel als je dat ad-hoc doet (wanneer het echt koud wordt).
Hij heeft het al bijna 18c in huis als hij niet stookt. 😉 Die paar graden hoger zijn dan volgens mij niet eens zo spannend. Tenzij je er graag een sauna van wilt maken, maar hij wil de airco voornamelijk voor koelen gebruiken, dus dat denk ik niet. 🥶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hier goed geïsoleerd 95 m3 met een 3.5 kW en dat werkte prima afgelopen maanden. Wel een multi (zie sig). Ik was meer bezig met knijpen om pendelen te voorkomen dan dat ik tekort kom.

Maar een warmteverliesberekening maken is altijd handig. Mijn installateur ging daar ook volledig aan voorbij en liep alleen maar te piepen dat ik te klein gekozen heb maar ik heb voet bij stuk gehouden en werkte prima tot nu toe. Wel soft dempers en rubbermatjes gebruiken als de buitenunit aan de gevel komt te hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Termy op 02-02-2023 20:01 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:40
Realdeal93 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Nee hij is niet komen kijken, maar puur op de inhoud van de woonkamer. Ik heb wel doorgegeven dat de woonkamer al goed geïsoleerd is. In de winter komt die eigenlijk nooit onder de 17 graden zonder verwarming.
Voor mij is de airco sowieso belangrijker en ik zie het verwarmen als een luxe, maar op basis van een aantal reacties wat ik hier heb gelezen zou een 3,5KW dus ook nog wel kunnen verwarmen?
De leverancier gaat voor zekerheid, dat wil zeggen dat hij zeker wil weten dat je het warm gestookt krijgt.
Maar als je in de winter niet onder de 17 graden komt zonder te stoken dan heb je mijns inziens niet veel nodig :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 22:10
Hoi,

ik zie deze uitleg met de afstandsbediening voor het eerst. Dank voor het delen!
De LG wordt niet geroemd vanwege zijn fantastische software. Verwarmen kan ie prima maar wel onbehouwen en met een forse zaagtand grafiek qua temperatuur. D.w.z. opwarmen, uithijgen en pas weer wakker worden als de temperatuur redelijk onder het setpoint is gekomen. Naar nu blijkt kan je dat dus instellen. Ik ben toch sceptisch want de interne temperatuurvoeler is super sloom naar mijn idee. Als je de app opent dan schijnt hij zich vaak ineens te herinneren dat de temperatuur weer gezakt is en dan gaat hij opeens weer aan het werk. Ik ga ook maar eens bellen met de customer service. Wil je het telefoonnummer delen?
Moontje75 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:49:
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn LG airco (S12ew 3,5 kw)

De airco is feruari 2021 geplaatst in de woonkamer (27 m2) als hoofdverwarming (infrarood panelen aan plafond als backupbij extreem koud weer)

Mijn huis is gasloos (met verbouwing gekozen voor verwijderen gasinstallatie).

Tot eind december 2021 werkte de airco perfect.
Teperatuur bleef constant, apparaat toerde af en bleef altijd 1 a 2 gr boven setpoint (in de app).

- Setpoint ingesteld op 20 of 21 gr
- stille buitenunit modus
- automatische blaasstand
- waaierstand op comfort air lo

Omgevingstemperatuur blijf 19 a 20 gr. Iedereen was verbaasd hoe warm het aanvoelde in huis.

vanaf eind december begon het aparaat steeds uit te schakelen bij het bereiken van setpoint. Bij afkoelen ging het weer aan en ging in no time weer opwarmen naar 3gr boven setpoint en ging weer uit. Dit gebeurde ook na defrost.

Na 24 uur ging het apparaat zichzelf eindelijk weer regelen (moduleren?) en bleef dan weer constant werken totdat ik de temperatuur een x wat hoger zette en na een paar uur weer lager. Dan was setpoint weer bereikt en ging het riedeltje weer van voor af aan. Super irritant.

Ik heb hierover contact gezocht met LG customer service. kreeg eerst wat tips omdat ze vermoedde dat de temperatuur sensor tijdelijk bleef hangen of wellicht iets software matigs.

Ik moest de installatie eerst een paar x opnieuw opstarten om te zien of dat wat zou helpen.
Dit heeft even gewerkt totdat het zich weer ging voordoen.

Toen ik weer mailde kreeg ik een andere setpoint regelingen meegestuurd zodat het apparaat weer stabiel zou draaien. (uit te voeren via je afstandbediening)

standaard is de setpoint regeling -0,5/+2
met de gekregen instelling werd de setpoint -1/+1

Nadat ik dit ingesteld had bleef het apparaat idd aan, alleen ervaarde ik op de momenten dat het apparaat het setpoint bereikt had dat, er koudere lucht geblazen werd. Ook niet fijn en de temperatuur blijf lang onder het setpoint hangen waardoor de ruimte nu niet meer opgewarmt werd. resultaat dat ik de temperatuur ineens 2 gr hoger moest instellen om het huis behaagelijk te krijgen.

Deze setpoint regeling wilde ik dus ongedaan maken maar hoe? Hier krijg ik van LG geen reactie meer op.

Uiteindelijk heb ik de installatie een paar x gereset om terug de fabrieksinstellingen terug te krijgen. Maar helaas blijft dat aan en utigaan dan weer een issue en moet ik de setpoint nog steeds hoger instellen om dezelfde omgevingstemperatuur te krijgen als voor deze problemen.

Excuus voor het lange verhaal. Ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem herkennen en wat de oplossing hiervoor is. Wellicht toch de temperatuur sensor diet niet goed meet en daardoor ander gedrag vertoond?

Groeten Simone

Note. Overigens met mijn airco monteur de keuze gemaakt dat in de woonkamer een Panasonic Etherea 5 kw komt en de LG airco verplaatst wordt naar de bijkeuken.

mijn woonkamer is nl half open met de keuken en gang met trapopgang totaal 36m2

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:24

Hier 120m³. Goed geïsoleerde tussenwoning uit 2010. 3,5KW doet het hier op zijn sloffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:45
Termy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:59:
[...]
Wel soft dempers en rubbermatjes gebruiken als de buitenunit aan de gevel komt te hangen.
Is dit niet standaard bij ophangen aan de gevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:39
Na eerder wat ideetjes gespuid te hebben op dit topic wordt het nu eindelijk wat concreter en is de bouw gestart. Hoogste tijd dus om concrete beslissingen te gaan nemen. Ik ben afgestapt van mijn eerdere idee om een kanaal-unit te gaan gebruiken en ga nu toch voor een Daikin 3:1 split. Ik heb mijn idee zoals in de topic warning genoemd netjes in een eigen topic geplaatst.

Ben benieuwd naar de mening van de ervaringsdeskundigen en andere experts hier (no pun intended O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Rsport40 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Dat ligt sterk aan je installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moontje75
K!aus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:34:
Hoi,

ik zie deze uitleg met de afstandsbediening voor het eerst. Dank voor het delen!
De LG wordt niet geroemd vanwege zijn fantastische software. Verwarmen kan ie prima maar wel onbehouwen en met een forse zaagtand grafiek qua temperatuur. D.w.z. opwarmen, uithijgen en pas weer wakker worden als de temperatuur redelijk onder het setpoint is gekomen. Naar nu blijkt kan je dat dus instellen. Ik ben toch sceptisch want de interne temperatuurvoeler is super sloom naar mijn idee. Als je de app opent dan schijnt hij zich vaak ineens te herinneren dat de temperatuur weer gezakt is en dan gaat hij opeens weer aan het werk. Ik ga ook maar eens bellen met de customer service. Wil je het telefoonnummer delen?

[...]
Thnx voor je reactie.
Klopt idd wat je zegt dat de app ineens een andere temperatuur weergeeft na openen. Dus niet altijd update.

Alleen voordat ik de temperatuur regeling had veranderd, bleef de temperatuur juist altijd boven setpoint en nu constant eronder.

Overigens heb ik gemaild, ik zou ze graag bellen maar heb geen nr. Via de mail gaat het langs elkaar heen. Ze lezen niet goed het verhaal.

Overigens heb ik deze codes ook geprobeerd
00 (blijft gelijk aan setpoint, hoger verbruik)
20
30

Dit email adres kreeg ik via de thinq app door

ae.svcsupport@lge.com

Service support | LG Electronics Air Solutions

Krijgsman 1 | 1186 DM Amstelveen | The Netherlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Nu online
patrickt35 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:42:
[...]

Hier 120m³. Goed geïsoleerde tussenwoning uit 2010. 3,5KW doet het hier op zijn sloffen.
Bij welke temperaturen?

Ik heb een redelijk geïsoleerde hoekwoning van vergelijkbaar volume uit 2002. Met 5+ graden buiten doet die het op zijn sloffen ja. Onder deze temperatuur niet hoor. Dan laat je hem het liefst draaien de hele dag omdat het anders moeilijk warm wordt / blijft richting 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:24
banaliteit schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:04:
[...]

Bij welke temperaturen?

Ik heb een redelijk geïsoleerde hoekwoning van vergelijkbaar volume uit 2002. Met 5+ graden buiten doet die het op zijn sloffen ja. Onder deze temperatuur niet hoor. Dan laat je hem het liefst draaien de hele dag omdat het anders moeilijk warm wordt / blijft richting 21 graden.
Je zegt zelf al "redelijk geïsoleerde hoekwoning". Hier betreft het een goed geïsoleerde tussenwoning.
Ik hou het hier strak op 21°C. Ook wanneer het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-10 07:43
Wij hebben sinds juni een Daikin Stylish om te koelen en verwarmen op de benedenverdieping. Nu probeer ik inzichtelijk te krijgen of de daling van ons gasverbruik inderdaad zo hoog is als we hadden gehoopt.
Ik kan best ver terugkijken voor wat betreft verbruik gas en stroom per maand.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet bekijken ten opzichte van de gemiddelde temperatuur die maand.
Is daar een soort berekening voor?
Wij stoken overigens niet volledig met airco beneden.
Omdat we boven alleen cv hebben staat de cv in de ochtend een tijdje aan en in de avond gebruiken we alleen de cv.
We zoeken nog naar een goede verhouding. Boven willen we ook naar verwarmen met airco maar zoeken nog naar een goede plek.
We hebben overigens in 2021 verbouwd en meer te verwarmen oppervlakte gekregen.
Ons huis was al goed geïsoleerd met bijv HR++ glas.
Door die aanbouw is het natuurlijk nu toch een soort appels met peren vergelijken maar het gaat me vooral om de methodiek.

Voorbeeld maand december.
2020. Verbruik 199m3 - gem temp 5,1
2021. Verbruik. 191m3 - gem temp 5,5
2022. Verbruik 176m3 - gem temp 4,0

2020. Verbruik 545 kWh
2021. Verbruik 501kwh
2022 verbruik 582kwh

Maand januari:
2020 verbruik 237 gem temp 3,4
2021 verbruik 237 gem temp 3,0
2022 verbruik 205 gem temp 4,4
2023 verbruik 165 gem temp 5,3

2020 verbruik 520 kWh
2021 verbruik 513 kWh
2022 verbruik 408 kWh
2023 verbruik 504 kWh
(Totaalverbruik, ook verbruik voor de meter meegenomen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Lowlands schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:30:
Wij hebben sinds juni een Daikin Stylish om te koelen en verwarmen op de benedenverdieping. Nu probeer ik inzichtelijk te krijgen of de daling van ons gasverbruik inderdaad zo hoog is als we hadden gehoopt.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet bekijken ten opzichte van de gemiddelde temperatuur die maand.
Omdat we boven alleen cv hebben staat de cv in de ochtend een tijdje aan en in de avond gebruiken we alleen de cv.
We zoeken nog naar een goede verhouding. Boven willen we ook naar verwarmen met airco maar zoeken nog naar een goede plek.
Door die aanbouw is het natuurlijk nu toch een soort appels met peren vergelijken maar het gaat me vooral om de methodiek.

2020. Verbruik 545 kWh
2021. Verbruik 501kwh
2022 verbruik 582kwh

Maand januari:

2020 verbruik 520 kWh
2021 verbruik 513 kWh
2022 verbruik 408 kWh
2023 verbruik 504 kWh
Terugrekenen naar verbruik per graaddag. Maak hier maar eens een account: https://www.mindergas.nl/home Grove vuistregel = (aantal m3 - m3 voor SWW (warm water)) * 2 = kWh nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Nu online
Klopt het dat je met de Daikin app bij het tijdschema geen optie hebt om de horizontale en verticale standen te programmeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moontje75
Moontje75 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 06:40:
[...]

Thnx voor je reactie.
Klopt idd wat je zegt dat de app ineens een andere temperatuur weergeeft na openen. Dus niet altijd update.

Alleen voordat ik de temperatuur regeling had veranderd, bleef de temperatuur juist altijd boven setpoint en nu constant eronder.

Overigens heb ik gemaild, ik zou ze graag bellen maar heb geen nr. Via de mail gaat het langs elkaar heen. Ze lezen niet goed het verhaal.

Overigens heb ik deze codes ook geprobeerd
00 (blijft gelijk aan setpoint, hoger verbruik)
20
30

Dit email adres kreeg ik via de thinq app door

ae.svcsupport@lge.com

Service support | LG Electronics Air Solutions

Krijgsman 1 | 1186 DM Amstelveen | The Netherlands
Oh ik zie in de thinq historie toch een telefoonnummer van LG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RO_UJCMPANMIt85yX68OmIO4kI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miyf8WK4ymOvMqicKVehVOBW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42
Rsport40 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:14:
[...]

neen, sterker nog... ik had hier om gevraagd en toch standaard rubbers gebruikt. Later nieuwe afspraak moeten maken voor aanvullende service a €50 voor het plaatsen van extra dempers. Verder heel tevreden dus de zelfde firma ook aanbevolen bij mijn vader. Die heeft ook weer uitdrukkelijk gevraagd voor extra dempers omdat hij bij mij thuis echt ervaren heeft wat dat voor verschil maakt en TOCH wil de installateur hem normale dempers aansmeren.

Extra service achteraf is natuurlijk ook een bron van inkomsten.. werk hebben en werk houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moontje75
[quote]Moontje75 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:32:
[...]

Zojuist gebeld met LG
Code 60 komt overeen met de fabrieksinstellingen. Dan zou de temperatuur dus boven setpoint moeten blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-09 20:09
Sinds vorig jaar heb ik een Daikin 5kW unit in de woonkamer (75m2) hangen. Ik heb een EPC0.4 woning van ongeveer 5 jaar oud.
De vloerverwarming staat uit sinds ik de Daikin unit gebruik. Als ik deze bij thuiskomst circa 15-20 minuten laat aanstaan op stand 3/5 dan warmt de woonkamer van 18,5 graden op tot circa 21 graden. De rest van de avond hoeft de unit meestal niet meer aan en rond 22:30 uur is de woonkamer weer afgekoeld tot 18,5 graden.
Bij zeer koude dagen (<0 graden) zet ik de unit rond 21:00 uur weer even 15 minuten aan en dan kunnen we er weer de rest van de avond tegenaan.

Ik heb het gevoel dat mijn 5kW unit extreem over gedimensioneerd is. Ik had verwacht dat een dergelijke unit nog steeds lange tijd aan zou moeten staan om het behagelijk te krijgen, maar met circa 30 minuten draaitijd per dag blijft het bij ons warm in de woonkamer.
Klopt het dat een dergelijke unit eigenlijk veel te zwaar is voor een moderne woning en ik het vermogen van 5kW eigenlijk helemaal niet nodig heb?

ps. als ik de woning in de zomer koel dan staat deze wel de gehele dag aan, echter wel op stand 2/5 (circa 700-800 watt opgenomen vermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42
_sepulnation_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:34:Klopt het dat een dergelijke unit eigenlijk veel te zwaar is voor een moderne woning en ik het vermogen van 5kW eigenlijk helemaal niet nodig heb?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Wie kan mij uitleggen, hoe ik dit moet lezen.

Het gaat om een DAIKIN FTXM 35 R -RXM 35R(5vb1b9)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXebQ8ow1z_Sy-gvpnJHFpu89zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEiUSPZJfDim7gvrMft0zrAm.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel is het hier 8 graden.
Als we de gegevens van 7 graden in het gemiddelde klimaat erbij pakken ( zie boven):
COPd van 6,25.

Vraagbesturing 100 %
Horizontale en verticale lamellen draaien.
Vraag temperatuur op 31 graden. Vol aan.
Econo uit.
Ventilator automatisch

De airco verbruikt nu 835 kW. Terwijl de power input bij 7 graden 0,15 kW is. Dit begrijp ik dus niet.

Dat zou betekenen dat er 6,25 x 835 = 5218 kW uitkomt aan warmte. Nom capacity is 5,2 kW. Dat komt met elkaar overeen, dus dat begrijp ik.

De declared capacity voor heating is 0,93. Ofte wel 0,15 x 6,25 = 0,93 kW . En waar slaat dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:47
_sepulnation_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:34:
Sinds vorig jaar heb ik een Daikin 5kW unit in de woonkamer (75m2) hangen. Ik heb een EPC0.4 woning van ongeveer 5 jaar oud.
De vloerverwarming staat uit sinds ik de Daikin unit gebruik. Als ik deze bij thuiskomst circa 15-20 minuten laat aanstaan op stand 3/5 dan warmt de woonkamer van 18,5 graden op tot circa 21 graden. De rest van de avond hoeft de unit meestal niet meer aan en rond 22:30 uur is de woonkamer weer afgekoeld tot 18,5 graden.
Bij zeer koude dagen (<0 graden) zet ik de unit rond 21:00 uur weer even 15 minuten aan en dan kunnen we er weer de rest van de avond tegenaan.

Ik heb het gevoel dat mijn 5kW unit extreem over gedimensioneerd is. Ik had verwacht dat een dergelijke unit nog steeds lange tijd aan zou moeten staan om het behagelijk te krijgen, maar met circa 30 minuten draaitijd per dag blijft het bij ons warm in de woonkamer.
Klopt het dat een dergelijke unit eigenlijk veel te zwaar is voor een moderne woning en ik het vermogen van 5kW eigenlijk helemaal niet nodig heb?

ps. als ik de woning in de zomer koel dan staat deze wel de gehele dag aan, echter wel op stand 2/5 (circa 700-800 watt opgenomen vermogen).
Waarom laat je hem niet gewoon aan staan en maak je gebruik van de thermonstaat die erop zit?
Antwoord op je vraag, Ja het klopt dat een 5kw aan de zware kant is bij een modern woning of het moet een glazenbox zijn zonder zonwering en buiten 40c terwijl je binnen naar 16 graden wil koelen.

Mijn ouders hebben zelfde situatie de binnenunit staat te pendelen als een malle, je kan helemaal geen gebruik maken van de inverter techniek ondanks het buiten al 0c is, doordat de monteur steenvast hield aan een 5kw en niets van het minimaal vermogen wil weten.

Handig als je tijdens vorst 30 graden binnen wil maken. 8)7
Ik had er werk van gemaakt maargoed zo zijn ze niet(had bij mij het zaakje er weer af kunnen halen).

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2023 12:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:14
Een veel gestelde vraag maar voor ik definitief de bestelling plaats toch nog even advies vragen:
Wij willen 4 L/L wp ophangen (daikin perfera)
- 2 slaapkamers (18m2 - 42m3 elk) zeer goed geisoleerd
- 1 bureau (ook 28m2 - 42m3) zeer goed geisoleerd
- Keuken/ eetruimte (38m2 - 91m3), ZW orientatie, met heel veel glas (met zonnewering), matige isolatie (4cm in spouw)

Bedoeling is koelen in de zomer en bijverwarming in de winter

Voorstellen van de installateurs:

Optie 1:
- Multiplit unit 4MXM80A
- 3 x CTXM15R
- 1 x FTXM50R (voor keuken)

Optie 2:
- Multiplit unit 4MXM40A
- 3 x CTXM15R
- FTXM35R Single split voor keuken

Zoals ik hier al lees heb de multisplits de neiging tot pendelen, dus neig ik eerder naar optie 2.
Ik denk ook dat 5KW te veel is voor deze ruimte.

Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
@Pieterve Beide opties waarschijnlijk niet: een buitenunit van 8kW is veel te overbemeten. Maar voor goed advies zijn meer gegevens nodig dan en dat moet dan weer in een apart topic ;)

@Pieterve Optie twee is dan inderdaad stukken beter.

[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 03-02-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
M.B.te L. schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:03:

[Afbeelding]

Als we de gegevens van 7 graden in het gemiddelde klimaat erbij pakken ( zie boven):
COPd van 6,25.

Vraagbesturing 100 %
Econo uit.
Ventilator automatisch

De airco verbruikt nu 835 kW. Terwijl de power input bij 7 graden 0,15 kW is. Dit begrijp ik dus niet.

Dat zou betekenen dat er 6,25 x 835 = 5218 kW uitkomt aan warmte. Nom capacity is 5,2 kW. Dat komt met elkaar overeen, dus dat begrijp ik.

De declared capacity voor heating is 0,93. Ofte wel 0,15 x 6,25 = 0,93 kW . En waar slaat dit op?
Je warmteverlies hangt af van het verschil tussen binnen en buiten, hoe groter dat verschil hoe meer je verbruikt. Van 8 naar 20 of van 8 naar 31 is een wereld van verschil. Dus heb je meer kw nodig bij die COP. Geen idee wat dan de 0,15 is dat is voor specialisten. Ik veronderstel dat 0,15 onder bepaalde omstandigheden qua isolatie en temperatuurvraag is die onder de regels vallen om die cop te berekenen. Wijk jij daar van af dan gaat ook je verbruik er van afwijken. Kan me moeilijk voorstellen dat vraag 31 graden als normaal wordt aanzien.
Ik vind iets meer dan 800 watt voor 31 graden overigens echt weinig 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
DriesLec schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Ik veronderstel dat 0,15 onder bepaalde omstandigheden qua isolatie en temperatuurvraag is die onder de regels vallen om die cop te berekenen.
Heb je goed.
Ik vind iets meer dan 800 watt voor 31 graden overigens echt weinig 😁
De binnenunit kan op papier niet meer dan 5,2 kW (ofzoiets) warmte afgeven binnen, dus dat limiteert dan uiteinlijk ook het opgenomen vermogen van de buitenunit. ;) Als het kouder wordt buiten, dan loopt het opgenomen vermogen natuurlijk vanzelf op om dezelfde hoeveelheid warmte af te kunnen geven.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 03-02-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[Afbeelding]

COPd van 6,25.

Vraagbesturing 100 %
Econo uit.
Ventilator automatisch

Je COP is nu 5.5 ipv 6.25, maar dat is niet zo schokkend, zal nooit precies kloppen.

Maar; Kijk even naar je eenheden, ik hoop niet dat je airco 835 kW gebruikt, 5218kW aan warmte is ook een beetje veel :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterve
GermanPivo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:37:
@Pieterve Beide opties waarschijnlijk niet: een buitenunit van 8kW is veel te overbemeten. Maar voor goed advies zijn meer gegevens nodig dan en dat moet dan weer in een apart topic ;)
Was een typo, optie 2 heeft een 4KW buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[Afbeelding]

COPd van 6,25.

Vraagbesturing 100 %
Econo uit.
Ventilator automatisch

Die tabel geeft zo te zien een deellast weer, waarschijnlijk omdat dit een betere sCOP oplevert :)
De sCOP die op de sticker moet is een gewogen gemiddelde van deze vier datapunten (A, B, C en D).
Of je op vol vermogen ook 6,25 haalt valt te bezien (en is niet uit deze gegevens te halen).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Verwijderd ik heb om je code tags ook een quote tag gezet zodat ze inklappen :)
Dat kan je voor de leesbaarheid ook de volgende keer zelf doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182

[Afbeelding]

COPd van 6,25.

Vraagbesturing 100 %
Econo uit.
Ventilator automatisch

Volgens mij gelden die getallen om een bepaalde (gemiddelde) standaardkamer op temperatuur te houden. Als het buiten 7 graden is en binnen 20 graden, dan gebruikt de unit 150 W.

De unit levert dit thermisch vermogen als het buiten 7 graden is en binnen 20. Het is inderdaad vreemd; in feite staat hier het warmteverlies van de standaardkamer dat aangevuld wordt door de unit om op temperatuur te blijven. Maar bij grotere units staat een hoger getal; zullen ze daar een grotere standaardkamer gebruiken? Het blijft vreemd. Ze kunnen beter vermelden hoeveel thermisch vermogen bij welke temperatuur maximaal geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 18:27
Momenteel heb ik in mn oude 1890 woning helemaal geen vaste verwarming meer de gaskraan staat dan ook dicht. Nu lees is al een tijdje mee. Omdat ik nu zoveel mogelijk met Home Assistent regelt is mn oog gevallen op de MHI 35ZS-W serie in combinatie met MHI-AC-CTRL. Dat lijkt me wel een degelijk voor verwarming. Zijn er mensen hier die 100% met een airco verwarmen? Ik lees vaak dat er bij erge kou toch nog de vloerverwarming wordt aangezet. Zijn er hier nog mensen die zeggen absoluut niet doen maar een CV terug hangen?
Bij koude dagen heb ik geen enkel probleem met 24h verwarming of evt een kachel bij de zetten als het kouder is als bijv -5 buiten is.
Is die MHI wat of zegt iemand voor 100% Luch/Lucht verwarming zou ik een Daikin nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:12
Lowlands schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:30:

2020. Verbruik 545 kWh
2021. Verbruik 501kwh
2022 verbruik 582kwh

Maand januari:

2020 verbruik 520 kWh
2021 verbruik 513 kWh
2022 verbruik 408 kWh
2023 verbruik 504 kWh
Het is maar net de vraag hoe extreem je de L/L warmtepomp wil gebruiken voor het verwarmen.
Heb je het al eens geprobeerd te verwarmen zonder gebruik te maken van de CV ?

Wij hebben sinds het najaar L/L warmtepomp en zonnepanelen.
Afgelopen maanden hebben wij het verwarmen met L/L warmtepomp vrij extreem toegepast
Voornamelijk alleen maar de woonkamer met L/L verwarmt. ( soms deuren open naar keuken / hal )

Verbruik Gas :
-December 2022 : 36 m3 ( vorig jaar 220 m3 )
-Januari 2023 : 20 m3 ( vorige jaar 219 m3)

Verbruik stroom totaal : klein beetje hulp van de zonnepanelen
-December 2022 : 315 kWh ( vorig jaar 225 kWh )
-Januari 2023 : 254 kWh ( vorig jaar 211 kWh )

Stroomverbruik van het komende jaar kunnen we waarschijnlijk compleet salderen.

Voor ons was dit een besparing-test, om te kijken hoeveel het maximaal haalbare was.
Denk overigens dat we volgend winter een soort middenweg gaan kiezen. Vooral ‘s avonds was het comfort ver te zoeken deze afgelopen maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 03-02-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Willempie27 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:40:
Momenteel heb ik in mn oude 1890 woning helemaal geen vaste verwarming meer de gaskraan staat dan ook dicht. Nu lees is al een tijdje mee. Omdat ik nu zoveel mogelijk met Home Assistent regelt is mn oog gevallen op de MHI 35ZS-W serie in combinatie met MHI-AC-CTRL. Dat lijkt me wel een degelijk voor verwarming. Zijn er mensen hier die 100% met een airco verwarmen? Ik lees vaak dat er bij erge kou toch nog de vloerverwarming wordt aangezet. Zijn er hier nog mensen die zeggen absoluut niet doen maar een CV terug hangen?
Bij koude dagen heb ik geen enkel probleem met 24h verwarming of evt een kachel bij de zetten als het kouder is als bijv -5 buiten is.
Is die MHI wat of zegt iemand voor 100% Luch/Lucht verwarming zou ik een Daikin nemen?
MHI of Daikin doen niet voor elkaar onder. Keuze tussen die twee is persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 18:27
GermanPivo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:36:
[...]

MHI of Daikin doen niet voor elkaar onder. Keuze tussen die twee is persoonlijke voorkeur.
Ik heb inmiddels de MHI 35ZS-W besteld. Anders zou ik voor een Perfera gaan maar die heeft zo'n bolling volgens mij wat ik er toch wat minder mooi/strak uit vind zien. Ook in combinatie met Home Assistant lijkt het me beter werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:15:
De benodigde Absalom files is versie 2.6 en er komt nog een update aan voor het niet beschikbaar zijn van bepaalde fan modes als de airco van de stroom is afgeweest.
Dat is mijn wijziging :)
Dit zit echter niet in de core. Maar ik heb ook de wijziging voor de esphome variant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
#include "MHI-AC-Ctrl-core.h"
#define ROOM_TEMP_MQTT 1

/*

Using .5 degrees with remote control. It is working as follows:

- set the setpoint with the RC to the setpoint (=x) you want to add .5 degree and wait >7 sec
  (or skip this step if you already on the setpoint where you want to add .5 degree; current setpoint must be x.0 degrees)
- increase the setpoint with the RC with 1 degree (=x+1)
- slowly count to 7 (wait 6-9 seconds)
- decrease the setpoint with the RC with 1 degree (=x)
After about 5 seconds the setpoint on the AC will be x.5 degrees
If the setpoint was already n.5 degrees before, you have to do the first step first!

Of course when using the RC buttons again after above cycle, the setpoint will be again without .5 degrees.

This cycle will only work with the RC. Using climate control target temperature in between will abort this cycle.
Also doing the same steps with climate control target temperature won't add .5 degrees. 
Of course you can still set the setpoint to y.5 degrees with climate control target temperature.

*/
#define ENHANCED_RESOLUTION_RC true             // uncomment this to enable above function.

static const char* TAG = "mhi_ac_ctrl";

unsigned long room_temp_api_timeout_ms = millis();

#ifdef ENHANCED_RESOLUTION_RC
unsigned long previous_setpoint_set_time_Millis = millis();
float previous_setpoint = 0;
bool previous_setpoint_1_degree_up = false;
#endif

class MhiAcCtrl : public climate::Climate,
                  public Component,
                  public CallbackInterface_Status {
public:
    void setup() override
    {
        ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "setup() started");
        power_status = unknown;

this->power_ = power_off;
        this->current_temperature = NAN;
        // restore set points
        auto restore = this->restore_state_();
        if (restore.has_value()) {
            restore->apply(this);
        } else {
            // restore from defaults
            this->mode = climate::CLIMATE_MODE_OFF;
            // initialize target temperature to some value so that it's not NAN
            this->target_temperature = clamp(this->current_temperature, this->minimum_temperature_, this->maximum_temperature_);
            this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_AUTO;
            this->swing_mode = climate::CLIMATE_SWING_OFF;
        }
        // Never send nan to HA
        if (isnan(this->target_temperature))
            this->target_temperature = 20;

error_code_.set_icon("mdi:alert-circle");

outdoor_temperature_.set_icon("mdi:thermometer");
        outdoor_temperature_.set_unit_of_measurement("°C");
        outdoor_temperature_.set_accuracy_decimals(2);

return_air_temperature_.set_icon("mdi:thermometer");
        return_air_temperature_.set_unit_of_measurement("°C");
        return_air_temperature_.set_accuracy_decimals(2);

thi_r1_.set_icon("mdi:thermometer");
        thi_r1_.set_unit_of_measurement("°C");
        thi_r1_.set_accuracy_decimals(2);

thi_r2_.set_icon("mdi:thermometer");
        thi_r2_.set_unit_of_measurement("°C");
        thi_r2_.set_accuracy_decimals(2);

thi_r3_.set_icon("mdi:thermometer");
        thi_r3_.set_unit_of_measurement("°C");
        thi_r3_.set_accuracy_decimals(2);

tho_r1_.set_icon("mdi:thermometer");
        tho_r1_.set_unit_of_measurement("°C");
        tho_r1_.set_accuracy_decimals(2);

tdsh_.set_icon("mdi:air-filter");
        tdsh_.set_unit_of_measurement("°C");
        tdsh_.set_accuracy_decimals(1);

opdata_Tsetpoint_.set_icon("mdi:thermometer");
        opdata_Tsetpoint_.set_unit_of_measurement("°C");
        opdata_Tsetpoint_.set_accuracy_decimals(1);

fan_speed_.set_icon("mdi:fan");

outdoor_unit_fan_speed_.set_icon("mdi:fan");

indoor_unit_fan_speed_.set_icon("mdi:fan");

compressor_frequency_.set_icon("mdi:sine-wave");
        compressor_frequency_.set_unit_of_measurement("Hz");
        compressor_frequency_.set_accuracy_decimals(1);

indoor_unit_total_run_time_.set_icon("mdi:clock");
        indoor_unit_total_run_time_.set_unit_of_measurement("h");

compressor_total_run_time_.set_icon("mdi:clock");
        compressor_total_run_time_.set_unit_of_measurement("h");

current_power_.set_icon("mdi:current-ac");
        current_power_.set_unit_of_measurement("A");
        current_power_.set_accuracy_decimals(2);

defrost_.set_icon("mdi:snowflake-melt");

vanes_pos_.set_icon("mdi:air-filter");

mhi_ac_ctrl_core.MHIAcCtrlStatus(this);
        mhi_ac_ctrl_core.init();
    }

void loop() override
    {
        if(millis() - room_temp_api_timeout_ms >= id(room_temp_api_timeout)*1000) {
            mhi_ac_ctrl_core.set_troom(0xff);  // use IU temperature sensor
            room_temp_api_timeout_ms = millis();
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor");
        }

int ret = mhi_ac_ctrl_core.loop(100);
        if (ret < 0)
            ESP_LOGW("mhi_ac_ctrl", "mhi_ac_ctrl_core.loop error: %i", ret);
    }

void dump_config() override
    {
        LOG_CLIMATE("", "MHI-AC-Ctrl Climate", this);
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Min. Temperature: %.1f°C", this->minimum_temperature_);
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Max. Temperature: %.1f°C", this->maximum_temperature_);
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Supports HEAT: %s", YESNO(true));
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Supports COOL: %s", YESNO(true));
    }

void cbiStatusFunction(ACStatus status, int value) override
    {
        float tmp_value;
        float offset = mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset();

static int mode_tmp = 0xff;
        ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "received status=%i value=%i power=%i", status, value, this->power_);

if (this->power_ == power_off) {
            // Workaround for status after reboot
            this->publish_state();
        }

switch (status) {
        case status_power:
            // After powerdown AC (230V), fan status is only showing 1, 2 or 3. 4 and Auto is not shown when changing with RC.
            // Only when setting fan to Auto one time after powerdown AC, it will show 4 and Auto.
            // Below will take care of this.
            if (power_status == unknown) {  // First time after startup esp
                ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "power_status: unknown; received status_power: %i", value);
                if (value == power_off) {  // Only when status is power off, set fan to Auto.
                    ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "Set fan to Auto to fix fan status after powerdown (230V) AC");
                    mhi_ac_ctrl_core. set_fan(7);
                }
            } else if (power_status == off) 
                ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "power_status: off; received status_power: %i", value);
            else if (power_status == on) 
                ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "power_status: on; received status_power: %i", value);

if (value == power_on) {
                this->power_ = power_on;
                // output_P(status, (TOPIC_POWER), PSTR(PAYLOAD_POWER_ON));
                cbiStatusFunction(status_mode, mode_tmp);
                power_status = on;
            } else {
                // output_P(status, (TOPIC_POWER), (PAYLOAD_POWER_OFF));
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_OFF));
                this->power_ = power_off;
                this->publish_state();
                power_status = off;
            }
            break;
        case status_mode:
            mode_tmp = value;
        case opdata_mode:
        case erropdata_mode:
            switch (value) {
            case mode_auto:
                // if (status != erropdata_mode)
                //    output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_AUTO));
                // else
                //    output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_STOP));
                //    break;
                if (status != erropdata_mode && this->power_ > 0) {
                    this->mode = climate::CLIMATE_MODE_HEAT_COOL;
                } else {
                }
                break;
            case mode_dry:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_DRY));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_DRY;
                break;
            case mode_cool:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_COOL));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_COOL;
                break;
            case mode_fan:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_FAN));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_FAN_ONLY;
                break;
            case mode_heat:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_HEAT));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_HEAT;
                break;
            default:
                ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "unknown status mode value %i", value);
            }
            this->publish_state();
            break;
        case status_fan:
            switch (value) {
            case 0:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_LOW;
                fan_speed_.publish_state("1");
                break;
            case 1:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_MEDIUM;
                fan_speed_.publish_state("2");
                break;
            case 2:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_MEDIUM;
                fan_speed_.publish_state("3");
                break;
            case 6:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_HIGH;
                fan_speed_.publish_state("4");
                break;
            case 7:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_AUTO;
                fan_speed_.publish_state("Auto");
                break;
            }
            this->publish_state();
            break;
        case status_vanes:
            switch (value) {
            case vanes_swing:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_VANES), PSTR(PAYLOAD_VANES_SWING));
                this->swing_mode = climate::CLIMATE_SWING_VERTICAL;
                break;
            default:
                // itoa(value, strtmp, 10);
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_VANES), strtmp);
                this->swing_mode = climate::CLIMATE_SWING_OFF;
            }
            vanes_pos_.publish_state(value);
            this->publish_state();
            break;
        case status_troom:
            // dtostrf((value - 61) / 4.0, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TROOM), strtmp);
            this->current_temperature = ((value - 61) / 4.0);
            this->current_temperature = this->current_temperature - mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset();
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "status_troom received: %f with already substracted offset: %f", this->current_temperature, mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset());
            this->publish_state();
            break;
        case status_tsetpoint:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TSETPOINT), strtmp);

tmp_value = (value & 0x7f)/ 2.0;

if (((round(tmp_value) - tmp_value) == 0.0f ) ) {  // only when x.0 degrees
                ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "status_tsetpoint: Start checking setpoint cycle. Previous setpoint: %f New setpoint: %f", previous_setpoint, tmp_value);
                if (!previous_setpoint_1_degree_up) {  // if cycle is not started
                  if ( (tmp_value - previous_setpoint) == 1 ) {  // new setpoint is 1 degree higher; start cycle
                    previous_setpoint_1_degree_up = true;  // start cycle
                    previous_setpoint_set_time_Millis = millis();
                    ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "status_tsetpoint: Setpoint cycle detect started");
                  } else {
                    ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "status_tsetpoint: No setpoint cycle");
                  }
                } else {  // cycle was started before
                  if (((tmp_value - previous_setpoint) == -1) & (millis() - previous_setpoint_set_time_Millis <= 10*1000 ) ) {  // new setpoint 1 degree lower when cycle detected in 10s
                    // cycle +1 and -1 degree detected -> use setpoint + 0.5 degree
                    ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "status_tsetpoint: Setpoint cycle detected. Add .5 degrees to setpoint");
                    previous_setpoint_1_degree_up = false;  // end cycle
                    mhi_ac_ctrl_core.set_tsetpoint((byte)(2 * (tmp_value + 0.5)));  // adjust setpoint
                  } else {  // no -1 degree or outside time cycle
                    previous_setpoint_1_degree_up = false;  // reset cycle
                    ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "status_tsetpoint: Setpoint cycle reset");
                  }
                }
            } else { // when x.5 degrees
                previous_setpoint_1_degree_up = false;  // reset cycle when setpoint is x.5 degrees
                ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "status_tsetpoint: Setpoint cycle reset because of setpoint is x.5 degrees");
            }
            previous_setpoint = tmp_value;
#endif          

offset = round(tmp_value) - tmp_value;  // Calculate offset when setpoint is changed
            mhi_ac_ctrl_core.set_troom_offset(offset);
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set_troom_offset: %f Target temperature: %f", offset, tmp_value);

this->target_temperature = (value & 0x7f)/ 2.0;
            this->publish_state();
            break;
        case erropdata_tsetpoint:
        case opdata_tsetpoint:
            // dtostrf((value & 0x7f)/ 2.0, 0, 1, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TSETPOINT), strtmp);
            opdata_Tsetpoint_.publish_state((value & 0x7f) / 2.0);
            break;
        case status_errorcode:
        case erropdata_errorcode:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_ERRORCODE), strtmp);
            error_code_.publish_state(value);
            break;
        case opdata_return_air:
        case erropdata_return_air:
            // dtostrf((value - 61) / 4.0, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_RETURNAIR), strtmp);
            return_air_temperature_.publish_state((value - 61) / 4.0);
            break;
        case opdata_thi_r1:
        case erropdata_thi_r1:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // only rough approximation
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THI_R1), strtmp);
            thi_r1_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            //this->publish_state();
            break;
        case opdata_thi_r2:
        case erropdata_thi_r2:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // formula for calculation not known
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THI_R2), strtmp);
            thi_r2_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            //this->publish_state();
            break;
        case opdata_thi_r3:
        case erropdata_thi_r3:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // only rough approximation
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THI_R3), strtmp);
            thi_r3_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            //this->publish_state();
            break;
        case opdata_iu_fanspeed:
        case erropdata_iu_fanspeed:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_IU_FANSPEED), strtmp);
            indoor_unit_fan_speed_.publish_state(value);
            break;
        case opdata_total_iu_run:
        case erropdata_total_iu_run:
            // itoa(value * 100, strtmp, 10);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TOTAL_IU_RUN), strtmp);
            indoor_unit_total_run_time_.publish_state(value * 100);
            break;
        case erropdata_outdoor:
        case opdata_outdoor:
            // dtostrf((value - 94) * 0.25f, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_OUTDOOR), strtmp);
            outdoor_temperature_.publish_state((value - 94) * 0.25f);
            break;
        case opdata_tho_r1:
        case erropdata_tho_r1:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // formula for calculation not known
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THO_R1), strtmp);
            tho_r1_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            break;
        case opdata_comp:
        case erropdata_comp:
            // dtostrf(
            //    highByte(value) * 25.6f + 0.1f * lowByte(value), 0, 2, strtmp); // to be confirmed
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_COMP), strtmp);
            compressor_frequency_.publish_state(highByte(value) * 25.6f + 0.1f * lowByte(value));
            break;
        case erropdata_td:
        case opdata_td:
            // if (value < 0x12)
            //    strcpy(strtmp, "<=30");
            // else
             //   itoa(value / 2 + 32, strtmp, 10);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TD), strtmp);
            break;
        case opdata_ct:
        case erropdata_ct:
            // 20221116 changed
            // dtostrf(value * 14 / 51.0f, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_CT), strtmp);
            //this->current_power = (value * 14 / 51.0f);
            //this->publish_state();
            current_power_.publish_state(value * 14 / 51.0f);
            break;
        case opdata_tdsh:
            // itoa(value, strtmp, 10); // formula for calculation not known
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TDSH), strtmp);
            // 20221118 publish uitgezet en nu alleen via een YAML techSenor te publiseren
            //this->tdsh_ = {value * 0.327f - 11.4f};            
            tdsh_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            break;
        case opdata_protection_no:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_PROTECTION_NO), strtmp);
            break;
        case opdata_ou_fanspeed:
        case erropdata_ou_fanspeed:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_OU_FANSPEED), strtmp);
            outdoor_unit_fan_speed_.publish_state(value);
            break;
        case opdata_defrost:
            // if (value)
            //     output_P(status, PSTR(TOPIC_DEFROST), PSTR(PAYLOAD_OP_DEFROST_ON));
            // else
            //     output_P(status, PSTR(TOPIC_DEFROST), PSTR(PAYLOAD_OP_DEFROST_OFF));
            defrost_.publish_state(value != 0);
            break;
        case opdata_total_comp_run:
        case erropdata_total_comp_run:
            // itoa(value * 100, strtmp, 10);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TOTAL_COMP_RUN), strtmp);
            compressor_total_run_time_.publish_state(value * 100);
            break;
        case opdata_ou_eev1:
        case erropdata_ou_eev1:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_OU_EEV1), strtmp);
            break;
//        case opdata_tsetpoint:
//        case erropdata_tsetpoint:
        case opdata_0x94:
        case opdata_unknown:
            // skip these values as they are not used currently
            break;
        }
    }

std::vector<Sensor *> get_sensors() {
        return {
            &error_code_,
            &outdoor_temperature_,
            &return_air_temperature_,
            &outdoor_unit_fan_speed_,
            &indoor_unit_fan_speed_,
            &current_power_,
            &compressor_frequency_,
            &indoor_unit_total_run_time_,
            &compressor_total_run_time_,
            &vanes_pos_
        };
    }

std::vector<Sensor *> get_tech_sensors() {
        return {
            &thi_r1_,
            &thi_r2_,
            &thi_r3_,
            &tho_r1_,
            &tdsh_,
            &opdata_Tsetpoint_
        };
    }

std::vector<BinarySensor *> get_binary_sensors() {
        return { &defrost_ };
    }

std::vector<TextSensor *> get_text_sensors() {
        return { &fan_speed_ };
    }

void set_room_temperature(float value) {
        value = value + mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset() ;  // increase Troom with current offset to compensate higher setpoint
        if ((value > -10) & (value < 48)) {
            room_temp_api_timeout_ms = millis();  // reset timeout
            byte tmp = value*4+61;
            mhi_ac_ctrl_core.set_troom(tmp);
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set room_temp_api: %f %i with already added offset: %f Resulting set_troom: %f", value, (byte)tmp, mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset(), (float)((tmp - 61) / 4.0));
        }
    }

void set_vanes(int value) {
        mhi_ac_ctrl_core.set_vanes(value);
        ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set vanes: %i", value);
    }

void set_fan(int value) {
        mhi_ac_ctrl_core.set_fan(value);
        ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set fan: %i", value);
    }

protected:
    /// Transmit the state of this climate controller.
    void control(const climate::ClimateCall& call) override
    {
        if (call.get_mode().has_value()) {
            this->mode = *call.get_mode();

power_ = power_on;
            switch (this->mode) {
            case climate::CLIMATE_MODE_OFF:
                power_ = power_off;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_COOL:
                mode_ = mode_cool;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_HEAT:
                mode_ = mode_heat;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_DRY:
                mode_ = mode_dry;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_FAN_ONLY:
                mode_ = mode_fan;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_HEAT_COOL:
            default:
                mode_ = mode_auto;
                break;
            }

mhi_ac_ctrl_core.set_power(power_);
            mhi_ac_ctrl_core.set_mode(mode_);
        }

if (call.get_target_temperature().has_value()) {
            this->target_temperature = *call.get_target_temperature();

tsetpoint_ = (float)clamp(this->target_temperature, minimum_temperature_, maximum_temperature_);

mhi_ac_ctrl_core.set_tsetpoint((byte)(2 * tsetpoint_));
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "Control target_temperature: %f set_tsetpoint: %f", this->target_temperature, tsetpoint_);
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "control: Setpoint cycle reset");
            previous_setpoint_1_degree_up = false; // Never use cycle detection when setpoint is set by MQTT
#endif          
        }

if (call.get_fan_mode().has_value()) {
            this->fan_mode = *call.get_fan_mode();

switch (*this->fan_mode) {
            case climate::CLIMATE_FAN_LOW:
                fan_ = 0;
                break;
            case climate::CLIMATE_FAN_MEDIUM:
                fan_ = 1;
                break;
            case climate::CLIMATE_FAN_HIGH:
                fan_ = 6;
                break;
            case climate::CLIMATE_FAN_AUTO:
            default:
                fan_ = 7;
                break;
            }

mhi_ac_ctrl_core.set_fan(fan_);
        }

if (call.get_swing_mode().has_value()) {
            this->swing_mode = *call.get_swing_mode();

switch (this->swing_mode) {
            case climate::CLIMATE_SWING_VERTICAL:
                mhi_ac_ctrl_core.set_vanes(vanes_);
                vanes_ = vanes_swing;
                break;
            default:
            case climate::CLIMATE_SWING_OFF:
                vanes_ = vanes_unknown;
                mhi_ac_ctrl_core.set_vanes(vanes_);
                break;
            }
        }

this->publish_state();
    }

/// Return the traits of this controller.
    climate::ClimateTraits traits() override
    {
        auto traits = climate::ClimateTraits();
        traits.set_supports_current_temperature(true);
        traits.set_supported_modes({ CLIMATE_MODE_OFF, CLIMATE_MODE_HEAT_COOL, CLIMATE_MODE_COOL, CLIMATE_MODE_HEAT, CLIMATE_MODE_DRY, CLIMATE_MODE_FAN_ONLY });
        traits.set_supports_two_point_target_temperature(false);
        traits.set_visual_min_temperature(this->minimum_temperature_);
        traits.set_visual_max_temperature(this->maximum_temperature_);
        traits.set_visual_temperature_step(this->temperature_step_);
        traits.set_supported_fan_modes({ CLIMATE_FAN_AUTO, CLIMATE_FAN_LOW, CLIMATE_FAN_MEDIUM, CLIMATE_FAN_HIGH });
        traits.set_supported_swing_modes({ CLIMATE_SWING_OFF, CLIMATE_SWING_VERTICAL });
        return traits;
    }

float minimum_temperature_ { 18.0f };
    float maximum_temperature_ { 30.0f };
    float temperature_step_ { 0.5f };

ACPower power_;
    ACMode mode_;
    float tsetpoint_;
    uint fan_;
    ACVanes vanes_;

MHI_AC_Ctrl_Core mhi_ac_ctrl_core;

Sensor error_code_;
    Sensor outdoor_temperature_;
    Sensor return_air_temperature_;
    Sensor outdoor_unit_fan_speed_;
    Sensor indoor_unit_fan_speed_;
    Sensor compressor_frequency_;
    Sensor indoor_unit_total_run_time_;
    Sensor compressor_total_run_time_;
    Sensor current_power_;
    BinarySensor defrost_;
    Sensor vanes_pos_;
    Sensor thi_r1_;
    Sensor thi_r2_;
    Sensor thi_r3_;
    Sensor tho_r1_;
    Sensor tdsh_;
    Sensor opdata_Tsetpoint_;
    TextSensor fan_speed_;

enum POWER_STATUS
    {
      unknown,
      off,
      on
    } power_status;

};
Zoek de verschillen :)
Ook gebaseerd op de 2.6 versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Pieterve schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:34:
Een veel gestelde vraag maar voor ik definitief de bestelling plaats toch nog even advies vragen:
- Keuken/ eetruimte (38m2 - 91m3), ZW orientatie, met heel veel glas (met zonnewering), matige isolatie (4cm in spouw)

Optie 1:
- Multiplit unit 4MXM80A
- 3 x CTXM15R

Optie 2:
- Multiplit unit 4MXM40A
- 3 x CTXM15R

Zoals ik hier al lees heb de multisplits de neiging tot pendelen, dus neig ik eerder naar optie 2.

Wat is jullie mening?
Die 80 lijkt me veel te groot.
Ik heb de 4MXM68 met 5+2+2+2 in een vrijstaande woning. De 5 doet de begane grond (ong 160m3).
De 2kW zijn te groot voor de kleine kamers maar de 1,5 waren toen veel duurder.

Ben wel benieuwd hoe het bij jou boven heel goed geïsoleerd kan zijn en beneden maar 4cm spouw isolatie?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 17:41

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Pieterve schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:34:

Optie 1:
- Multiplit unit 4MXM80A
- 3 x CTXM15R

Optie 2:
- Multiplit unit 4MXM40A
- 3 x CTXM15R

Wat is jullie mening?
Sowieso optie 2. (Bij)verwarmen/koelen van een echte leefruimte kan het beste met een single split. De overige ruimtes zal je hooguit op temperatuur willen brengen/koelen als je er verblijft, maar dat zal op een dag gezien veel minder zijn dan de keuken.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-10 07:43
pjotter1965 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:46:
[...]

Het is maar net de vraag hoe extreem je de L/L warmtepomp wil gebruiken voor het verwarmen.
Heb je het al eens geprobeerd te verwarmen zonder gebruik te maken van de CV ?

Wij hebben sinds het najaar L/L warmtepomp en zonnepanelen.
Afgelopen maanden hebben wij het verwarmen met L/L warmtepomp vrij extreem toegepast
Voornamelijk alleen maar de woonkamer met L/L verwarmt. ( soms deuren open naar keuken / hal )

Verbruik Gas :
-December 2022 : 36 m3 ( vorig jaar 220 m3 )
-Januari 2023 : 20 m3 ( vorige jaar 219 m3)

Verbruik stroom totaal : klein beetje hulp van de zonnepanelen
-December 2022 : 315 kWh ( vorig jaar 225 kWh )
-Januari 2023 : 254 kWh ( vorig jaar 211 kWh )

Stroomverbruik van het komende jaar kunnen we waarschijnlijk compleet salderen.

Voor ons was dit een besparing-test, om te kijken hoeveel het maximaal haalbare was.
Denk overigens dat we volgend winter een soort middenweg gaan kiezen. Vooral ‘s avonds was het comfort ver te zoeken deze afgelopen maanden.
@pjotter1965
Wat een mega besparing zeg!
Wij hebben het heel even geprobeerd zonder CV maar het werd boven onaangenaam koud en beneden in andere ruimtes helaas ook.
Gaan wellicht wel proberen om toch meer de CV uit te laten.
We hebben nog steeds een overschot van de zonnepanelen dus in elk geval beter dan gas gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:43
@pjotter1965 en @Lowlands, om verschillende periodes te vergelijken werkt men met “gewogen graaddagen”. Er is een Graaddagencalculator op de website van mindergas.nl.

Bijvoorbeeld:
December 2021 had 422 graaddagen voor de locatie rondom meetstation Schiphol.
December 2022 had 469 graaddagen voor de locatie rondom meetstation Schiphol.

De maand december van 2022 was dus 11% kouder dan die van 2021.
Het gas verbruik ligt dan ook 11% hoger in december 2022 als je woning nog hetzelfde is.

Van mijn woning heb ik zo het gas verbruik van voor de airco berekend op 0,38 m3/graaddag.
Nu met airco kom ik op 0,11 m3/graaddag. Een flinke besparing dus! ;)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Nachtverlaging setpoint -2 werkt "perfect" hoor!! :N (Bij mij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gED5O5zEp8rX5tpPGXjNWpCXmwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGb97ZyxVjf1FARRDbZdEsmI.jpg?f=fotoalbum_large
Hij heeft vanacht meer verbruikt om het 17.5 c te houden, dan toen hij het overdag 19.5c hield. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
mwk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Ben wel benieuwd hoe het bij jou boven heel goed geïsoleerd kan zijn en beneden maar 4cm spouw isolatie?
Nieuwbouw uitbreiding op een bestaande woning.
De oude spouw bijisoleren is onmogelijk zonder alle buitenmuren af te breken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
xHEMANx schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:54:
Nachtverlaging setpoint -2 werkt "perfect" hoor!! :N (Bij mij)

[Afbeelding]
Hij heeft vanacht meer verbruikt om het 17.5 c te houden, dan toen hij het overdag 19.5c hield. :o
Het enige wat ik hier zie, is dat de airco na 22:00 aan/uit gaat omdat de ruimte op temperatuur is. Logisch ook als je de setpoint twee graden lager zet. Dat betekent niet direct een hoger verbruik.

De resolutie van de HomeWizard grafieken in het dagoverzicht is niet hoog genoeg om te kunnen zien dat er momenten zijn dat het opgenomen vermogen 0W is geweest.

[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 04-02-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
GermanPivo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Het enige wat ik hier zie, is dat de airco na 22:00 aan/uit gaat omdat de ruimte op temperatuur is. Logisch ook als je de setpoint twee graden lager zet. Dat betekent niet direct een hoger verbruik.

De resolutie van de HomeWizard grafieken in het dagoverzicht is niet hoog genoeg om te kunnen zien dat er momenten zijn dat het opgenomen vermogen 0W is geweest.
Ik had vanochtend 2.6kw verbruikt om 8.30.

2.6kw : 8.5 = 306watt

De dag ervoor liep hij even voor tienen gemiddeld 270 watt

Dus 30 watt hoger verbruik voor -2 graden. 😅 Slechte deal

EDIT: volgens mij als je hem strak op minimum vermogen laat lopen 190watt, dan is er niet veel winst meer te behalen met gependel (aan/uit). Zal het nog eens bewust proberen te testen.

[ Voor 12% gewijzigd door xHEMANx op 04-02-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:11:
[...]

Ik had vanochtend 2.6kw verbruikt om 8.30.

2.6kw : 8.5 = 306watt

De dag ervoor liep hij even voor tienen gemiddeld 270 watt

Dus 30 watt hoger verbruik voor -2 graden. 😅 Slechte deal
Wat mij opvalt dat je sowieso een “onrustige” curve hebt gedurende de dag. Dat kan door de plaatsing komen of je hebt behoorlijk warmteverlies. De inverter is continue aan het sturen. Hangt de unit vlak naast een raam ofzo? Is je gat naar buiten goed dicht? Hangt de unit in een luchtstroom van ventilatie?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:17:
[...]

Wat mij opvalt dat je sowieso een “onrustige” curve hebt gedurende de dag. Dat kan door de plaatsing komen of je hebt behoorlijk warmteverlies. De inverter is continue aan het sturen. Hangt de unit vlak naast een raam ofzo? Is je gat naar buiten goed dicht? Hangt de unit in een luchtstroom van ventilatie?
Gister waren hier een stuk of 6 kinderen die steeds de deur weer open smijten. Plus matig geïsoleerd.

Maar ook 's avonds trok hij niet bij.

Dit was 30 jan, toen heb ik de hele dag niet aan de airco gezeten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NoSGODzIwjioApyALaAHnc4oAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1k0pW9H4jQLel0pCbfrLwVPr.jpg?f=fotoalbum_large
Dat op en neer komt volgens mij door de wide stand. Als ik hem in een andere stand zet 30° links blazen dan word de lijn wat minder bobbelig. De temp in huis gaat trouwens niet op en neer. Enkel de lijn.

Ik vraag me wel af dat als ik een externe temp sensor plaats of de temp dan wel op en neer gaat.
Ik kan namelijk de interne temp niet uitlezen, dus geen idee wat de temp boven bij het plafond doet. (Kan eens een thermometer op de binnenunit zetten...)

[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 04-02-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:24:
[...]

Gister waren hier een stuk of 6 kinderen die steeds de deur weer open smijten. Plus matig geïsoleerd.

Maar ook 's avonds trok hij niet bij.

Dit was 30 jan, toen heb ik de hele dag niet aan de airco gezeten: [Afbeelding]
Dat op en neer komt volgens mij door de wide stand. Als ik hem in een andere stand zet 30° links blazen dan word de lijn wat minder bobbelig. De temp in huis gaat trouwens niet op en neer. Enkel de lijn.

Ik vraag me wel af dat als ik een externe temp sensor plaats of de temp dan wel op en neer gaat.
Ik kan namelijk de interne temp niet uitlezen, dus geen idee wat de temp boven bij het plafond doet. (Kan eens een thermometer op de binnenunit zetten...)
De unit blijft steeds gas geven komt niet toe aan een regelmatige curve, waarom dat weet ik niet maar toch zou ik eens gaan kijken waar je warmteverlies (bij de unit) vandaan komt. Dit gedrag zal bij hogere buiten temperaturen denk ik tot pendelgedrag leiden omdat de unit niet constant kan lopen om een af andere reden en steeds gas geeft. Zou eea kunnen verklaren waarom je de kamer niet egaal op temperatuur krijgt terwijl de 3,5kW met jouw oppervlakte bijna de verf van de muur zou moeten oplossen :+

Mogelijk heb je een tekort aan koudemiddel als het gat naar buiten dicht is, de unit niet op de tocht hangt oid, maar dat is suggestief.

Hier een curve van mijn unit gisteren;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXdUHc-FxxXosUR2VaHXKiJBZ6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwMgztSwcN0u40J5sdNrffWg.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Op die grafiek pendelt de unit zich een slag in de rondte in de nacht idd.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 310 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic