MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
We hebben de Comfort LW45 en zijn er super tevreden over, hiervoor een Stadler Oskar (Big) geprobeerd, maar die kon de luchtvochtigheid niet boven de 45% krijgen begin december toen het zo koud en droog was.patrickt35 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:11:
Ik sta wel op het punt een luchtbevochtiger aan te schaffen omdat mijn luchtvochtigheid op dit moment constant 30% is. Dit is te laag. Mijn vrouw heeft zelfs laat ben geïrriteerde ogen.
Nu is mijn oog gevallen op de Venta LW25.
Iemand ervaring met Venta?
De Venta kreeg het zonder problemen naar de 55% voor 125m3 en staat nu ingesteld op 50%.
Ja, wij hebben de 35 meen ik. Top apparaat. Zou niet een te klein model kopen.. zou hier adviseren een ruim bemeten apparaat te kopen.patrickt35 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:11:
Ik sta wel op het punt een luchtbevochtiger aan te schaffen omdat mijn luchtvochtigheid op dit moment constant 30% is. Dit is te laag. Mijn vrouw heeft zelfs laat ben geïrriteerde ogen.
Nu is mijn oog gevallen op de Venta LW25.
Iemand ervaring met Venta?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier hangt de airco in de woonkeuken (L-vorm) in de keuken, verste afstand van de bank die om de hoek in het kleine deel van de L staat.xHEMANx schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:09:
[...]
Ik lees pas mee sinds ik een airco heb. 😁
Plus degene die er verstand van zou moeten hebben (de installateur) zei dat het niets uitmaakt waar ik hem zou hangen, omdat het zon kleine ruimte is. Dus toen was het de "expert" plus de vrouw (visueel mooiste plek) tegen 1. Wat ga je dan nog beginnen? (En ja ik heb de installateur met de hoogste recenties op meerdere sites hier laten komen, geen beunhaas.)
En even ongeacht waar die hangt, toch is een sensor in de afstandsbediening handig. ☺️
De airco staat gericht op de vrije doorloop (tussen muur en uitstekend keukenblok) Aan het plafond zit ook nog een koof die met de keuken mee uitloopt, want inductieplaat.
Als de airco op de meest ideale plek had gehangen dan had ik 5 meter condensleiding nodig gehad en een pompje.
Nu moet de airco wat harder blazen maar vanaf 5+ graden is het een erg goede comfort vinden wij.
Zeker nu het kruipruimte deel geïsoleerd is (in de hoek waar de bank staat) blijft het veel aangenamer.
Dus ja, het was een compromis, maar tot nu toe geen spijt van gehad.
Venta LW45, draait de heledag op stand 1.
Is eerst wel 24h bezig(op hogere stand) met het op pijl te brengen, in principe laat je die altijd aan staan.
Het apparaat heeft overcapaciteit volgens de boeken, stand 2 begint al verveld te worden kwa geluid en stand 3 al helemaal.
@patrickt35 Advies om een stap groter te nemen zodat het apparaat zachter kan draaien als je aan de LW25 denkt neem dan de LW35.
[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2023 12:47 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Goed bezig!Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:11:
Rekening na 2 weken airco (MEL 3,5 kW) en wp-boiler (Viessmann Vitocal 060-A)
Verbruik voorbije jaren voor januari:
[Afbeelding]
Huidige gasprijs (energie.be): 0,147 €/kWh
Huidige elektriciteitsprijs (ecopower): 0,435 €/kWh
Kost voor gemiddeld januari verbruik aan huidig tarief:
Gas: 108 euro
Elektriciteit: 72 euro
Samen: 180 euro
Gemiddeld verbruik per dag sinds airco en wp-boiler: 8,98 kWh, waarvan gemiddeld 4,88 kWh voor airco en 1,25 kWh voor boiler, x 31 dagen = 279 kWh of 121 euro
Kanttekeningen:
- januari is gemiddeld de koudste maand
- de 2e helft van januari was kouder dan gemiddeld
- hoe lager de temperatuur, hoe lager de efficiëntie van de airco
Naarmate het warmer wordt zal de efficiëntie toenemen (zie tabel), waardoor het verschil met gas nog groter zal zijn. Met zonnepanelen zal de elektriciteitsfactuur nog lager zijn + koeling met het overschot aan zonne-energie 's zomers.
[Afbeelding]
Prijs airco living (enige verwarmde ruimte): 2860 euro - 480 euro premie = 2380 euro
Prijs wp-boiler: 3477 euro - 1080 euro premie = 2397 euro
Samen: 4777 euro (en het zijn 2 duurdere merken)
Prijs zonnepanelen: 7056 euro - 628 euro premie = 6428 euro
Samen met airco en boiler: 11205 euro
Geschatte jaarlijkse factuur: 300 euro
Geschatte jaarlijkse besparing: 967 euro
Terugverdientijd van alles samen: 11,6 jaar
Gemiddelde prijs gascondensatieketel met boiler: 4750 euro - 1800 euro premie (!!!) = 2950 euro
Volgens een andere site gemiddeld 7000 euro - 1800 euro premie = 5200 euro
Bij zo'n systeem moet je eigenlijk ook de radiatoren of vloerverwarming tellen, wat bij een airco niet nodig is, en dan heb je ook geen koeling.
Conclusie: van het gas af gaan kan in aanschaf goedkoper zijn dan een nieuwe gasketel kopen, en het verbruik is zelfs met lage gasprijzen lager. In de toekomst zal het verschil nog vergroten en het zou logisch zijn om de premie voor gasketels te verlagen.
Ik vraag me nu wel nog af of dit voor minder goed geïsoleerde huizen ook van toepassing is. Het gasverbruik ligt daar ook wel hoger, maar je hebt ter vervanging wel een zwaardere en duurdere airco nodig, en waarschijnlijk ook in meerdere kamers.
Ik zou die het liefst recht van boven laten komen vanaf de vliering erboven zodat je het minst van de leidingen ziet.
Is dat altijd mogelijk of juist niet, of hangt dat van het merk en model airco af?
Tevens vraag ik me af het mogelijk om het condenswaterafvoerpompje niet in de airco zelfs te plaatsen maar op de vliering erboven met een langer slangetje de airco unit in? Of zijn ze daar niet krachtig genoeg voor?
Ik heb namelijk gelezen dat deze pompjes nogal irritante geluiden maken wat je niet wilt in een slaapkamer waar ik de airco wil plaatsen.
Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Samenvatting: In oktober 2022 heb ik een Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B (met bijbehorende buitenunit MUZ-LN35VG2) laten installeren door "de installateur". In december ging de binnenunit stuk. Na 2 weken kwam de installateur en hij zei dat de power supply stuk was. De airco is afkomstig van Climamarket en ik heb dus "de installateur" alles laten installeren, zie hier. Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen". We spreken even van "de installateur" omdat de volledige bedrijfsnaam shamen ook weer iets té is.
____
Dan nu het meest trieste installatieverhaal ooit.. Gisteren is "de installateur" gekomen, en nadat hij de powersupply heeft vervangen, werkte de unit nog steeds niet. Meneer 'wist het niet meer' en dacht dat het dan maar de microcontroller was. Niet gek, want dat is het enige andere PCB in de binneunit.
Hij heeft nooit een troubleshoot gebruikt, wat best specifiek is per model airco. Hij is gewoon willekeurig wat punten gaan meten. Weliswaar wel de 230-12V kant, maar verder niks. Op een gegeven moment heb ik zelf de troubleshooting van de binnenunit gedownload, en die kwam met wat heel anders. Wat blijkt: je moet de "emergency operation" knop indrukken, die geforceerd de unit laat koelen of verwarmen. Maar, na X-tal seconden, gaat het voltage terug naar 0V, als iets niet werkt (of dergelijke strekking). Logisch dus dat hij geen stroom kon meten,
Ik heb hem uiteindelijk op mijn aanwijzingen bepaalde punten op de PCB's laten meten, volgens de troubleshoot, iets wat hij helemaal niet deed. Het is maar goed dat ik dat heb gedaan, en ook foto's heb gemaakt, want ik ga gigantisch voor lul staan bij de buitenlandse verkoper nu ik straks een 2e garantieclaim voor de microcontroller ga aanvragen.
Dus, in totaal is deze 'installateur" nu drie keer over de vloer geweest.
- De installatie - na afloop anderhalve dag bouwstof lopen opruimen, gordijnen en plissé vies en een nieuwe stofzuiger moeten kopen. Denk dat ik in totaal €150 verder was (excl de tijd schoonmaken).
- De diagnose (achteraf foutief of niet compleet) - meneer dacht dat het de power supply was. Kan, maar microcontroller gemist, of niet gemeten.
- De reparatie (mislukt) - Verkeerde reparatie, slecht werk uitgevoerd. Heeft nog wel de buitenunit op (erg goedkoop ogende) voetjes geplaatst, want bij defrosts hoorde ik binnen alles. Ik betwijfel of dit werkt.
Als dat lukt, moet de droeftoeter voor de 4e keer terugkomen. Ben daar echt helemaal klaar mee, maar er is voor betaald en geld terugvragen gaat niet werken. Ook heb ik geen zin/tijd in gedoe en wil ik het hem nog wel laten oplossen. Tot slot, om een illustratie van de werkwijze te geven; hij belde overigens de avond vóór de reparatie op dat hij wel betaald wilde hebben, want hij had nog reiskosten. Kosten die hij sowieso zou maken, omdat hij zijn "fouten" zou herstellen. Zelf zag hij het meer als extra service, zo tapet hij nooit de buitenleidingen in en ontbreken er ook goten buiten aan de muur. Doet hij nooit en is 'overbodig'.
Met installatiewerk (cv-ketel, zonnepanelen) een aantal keren goed gegokt door materiaal en arbeid gescheiden in te kopen, wat flink geld scheelt. En dit keer slecht gegokt. Logisch dat deze meneer een kleine bijdrage vraagt voor de reparatie, dat is een kwestie buiten het installatiewerk om. Het is lastig aantonen dat het defect door zijn belabberde werk komt (de buitenunit was immers niet geaard, dus in theorie kan het), maar als zelfs een diagnose en reparatie mislukt ....

Advies altijd welkom, de volgende keer neem ik een groter, wat meer gerenommeerder bedrijf in plaats van een of andere ZZP'er.
edit: tijdens het doornemen van de foto's voor de garantieclaim zag ik dat meneer z'n voltmeter op "AC" had, terwijl hij toch echt spanning ná de voeding (DC) aan het meten is. Ook erg handig.... dus die foto's kan ik niet gebruiken.
Vanwege het geluid heb ik een peristaltische pomp op Amazon gekocht. Het pompje hangt bij mij in een technische ruimte. Als de compressor loopt, krijgt het pompje ook stroom.Vliegvlug schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:22:
Een vraag over waarvandaan de aansluiting op een airco kan komen.
Ik zou die het liefst recht van boven laten komen vanaf de vliering erboven zodat je het minst van de leidingen ziet.
Is dat altijd mogelijk of juist niet, of hangt dat van het merk en model airco af?
Tevens vraag ik me af het mogelijk om het condenswaterafvoerpompje niet in de airco zelfs te plaatsen maar op de vliering erboven met een langer slangetje de airco unit in? Of zijn ze daar niet krachtig genoeg voor?
Ik heb namelijk gelezen dat deze pompjes nogal irritante geluiden maken wat je niet wilt in een slaapkamer waar ik de airco wil plaatsen.
Ook dit pompje maakt geluid, maar dat kun je goed isoleren in een kastje of zo.
:strip_exif()/f/image/ZGF4GelBa8QSaNBYReaeYa20.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de airco heb ik het stukje afvoer slang omhoog gestoken. En daar zit dan weer het slangetje naar het pompje in.
:strip_exif()/f/image/pI48eOtW2Se0BvP1YfRfNKAs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Pim57 op 29-01-2023 16:14 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Hoe zit het dan met vacumeren? Je zegt dat de unit voorgevuld is, dat zie je vaker inderdaad, buitenunit voorgevuld, maar na aansluiten binnenunit en bijbehorende leidingwerk moet het leidingwerk en de binnenunit toch gevacumeerd worden voordat je de afsluiters op de buitenunit open draait?patrickt35 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 00:08:
[...]
Na veel research heb ik een 4 maanden geleden mijn keuze laten vallen op een Qlima.
De "betere" merken zoals Daikin zijn mij gewoon te duur. Niet dat ik het niet kan betalen, maar ik zie het verwarmen met een l/l warmtepomp als een tijdelijke oplossing.
Ik betaalde voor mijn 3,5 kw Qlima €700,--.
Het minimaal vermogen van dit apparaat ligt iets hoger dan bv een Daikin. Stabiel draait hij hier het grootste gedeelte van de dag op 350 watt.
Wanneer ik een rekensommetje maak, kan ik dat verschil heel lang bekostigen door het prijsverschil.
Verder is de Qlima gewoon stil, en heeft uitgebreide mogelijkheden.
Niet onbelangrijk is dat de Qlima de huiskamer temperatuur kan meten via de afstandsbediening. Zet ik mijn setpoint op 21°C, is het de rest van de dag stabiel die temperatuur. En ik lees hier toch veel problemen met het stabiel houden van de temperatuur.
Systeem is vooraf gevuld, dus je hebt geen kennis nodig om het apparaat aan de praat te krijgen. Paar wartels aansluiten, opendraaien en gaan met die banaan.
(Alhoewel ik uit het verleden gecertificeerd was voor airco's)
Het enige nadeel wat mijn unit heeft is dat ik via de app geen temperatuur kan aangeven bij het maken van een schema. Dit is geen gebrek van de unit, maar van de wifi dongle.
Het is op te lossen door de aanschaf van een Tado of een Sensibo of een dongle voor nethome plus.
Echter hier staat de temp altijd op 21°C, dus waarom daar nog geld aan uit geven.
Dus hier een tevreden gebruiker van een airco van mindere kwaliteit(zoals jij het omschrijft).
De leidingen zijn gevuld met het koelmiddel.Stokertje schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:29:
[...]
Hoe zit het dan met vacumeren? Je zegt dat de unit voorgevuld is, dat zie je vaker inderdaad, buitenunit voorgevuld, maar na aansluiten binnenunit en bijbehorende leidingwerk moet het leidingwerk en de binnenunit toch gevacumeerd worden voordat je de afsluiters op de buitenunit open draait?
Je sluit ze eerst aan, daarna draai je 2 inbus bouten los op de buitenunit.
That's all
Vacumeren is alleen wanneer je hem moet vullen.
[ Voor 4% gewijzigd door patrickt35 op 29-01-2023 17:32 ]
Je hebt het compleet fout.patrickt35 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:31:
[...]
De leidingen zijn gevuld met het koelmiddel.
That's all
Leidingen zijn niet gevuld, de buitenunit is gevuld. Vacumeren doe je na het aansluiten van de leidingen, zodat het vocht er uit is.
Oh, zo, dan wordt er ergens iets doorboord bij het aandraaien van de koppelingen. Dus geen leidingen op lengte…. Met een beetje pech veel teveel leiding die je moet “opbossen”, maar het kan ook goed uitkomen natuurlijk.patrickt35 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:31:
[...]
De leidingen zijn gevuld met het koelmiddel.
That's all
Wanneer je gaat vacumeren trek al al het koelmiddel uit het systeem.BlazeMuis schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:36:
[...]
Je hebt het compleet fout.
Leidingen zijn niet gevuld, de buitenunit is gevuld. Vacumeren doe je na het aansluiten van de leidingen, zodat het vocht er uit is.
Vacumeren doe je na een reparatie, of bij het vullen van een nieuw leeg systeem.
Beide buitenunits zouden buiten aan de slaapkamerwand gemonteerd worden.
Nee, je sluit de leidingen aan waarna je met de afsluiters op buitenunit dicht alleen de leidingen en binnenunit vacumeerd, en dan draai je de afsluiters op de buitenunit open waarna het koelmiddel het gevacumeerde deel van het systeem in kan. Niet vacumeren van open leidingen en verdampers is een no go. Alles wat “open” is geweest en blootgesteld aan atmosfeer moet je vacumeren.patrickt35 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:38:
[...]
Wanneer je gaat vacumeren trek al al het koelmiddel uit het systeem.
Vacumeren doe je na een reparatie, of bij het vullen van een nieuw leeg systeem.
De leidingen, buitenunit en binnenunit zijn voorzien van afsluitbare snelkoppelingen. Deze openen zich pas wanneer je de wereld aandraait.Stokertje schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:41:
[...]
Nee, je sluit de leidingen aan waarna je met de afsluiters op buitenunit dicht alleen de leidingen en binnenunit vacumeerd, en dan draai je de afsluiters op de buitenunit open waarna het koelmiddel het gevacumeerde deel van het systeem in kan. Niet vacumeren van open leidingen en verdampers is een no go. Alles wat “open” is geweest en blootgesteld aan atmosfeer moet je vacumeren.
Dan kan de Qlima inderdaad zonder vacumeren, maar bij de meeste andere merken moet er wel gevacumeerd worden na aansluiten binnenunit en leidingwerk. Kan ook niet anders, leidingwerk is immers op lengte gemaakt en daardoor “open”.patrickt35 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:43:
[...]
De leidingen, buitenunit en binnenunit zijn voorzien van afsluitbare snelkoppelingen. Deze openen zich pas wanneer je de wereld aandraait.
Klinkt als een vs de mannen die hier de zonnepanelen is komen leggenProcessorkoeler schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:31:
Nounou, weer 'n update van Processorkoeler's kapotte (gloednieuwe) airco. Als je wilt weten hoe fout een installatie kan gaan, lees vooral! Follow-up vanuit
Samenvatting: In oktober 2022 heb ik een Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B (met bijbehorende buitenunit MUZ-LN35VG2) laten installeren door "de installateur". In december ging de binnenunit stuk. Na 2 weken kwam de installateur en hij zei dat de power supply stuk was. De airco is afkomstig van Climamarket en ik heb dus "de installateur" alles laten installeren, zie hier. Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen". We spreken even van "de installateur" omdat de volledige bedrijfsnaam shamen ook weer iets té is.
____
Dan nu het meest trieste installatieverhaal ooit.. Gisteren is "de installateur" gekomen, en nadat hij de powersupply heeft vervangen, werkte de unit nog steeds niet. Meneer 'wist het niet meer' en dacht dat het dan maar de microcontroller was. Niet gek, want dat is het enige andere PCB in de binneunit.
Hij heeft nooit een troubleshoot gebruikt, wat best specifiek is per model airco. Hij is gewoon willekeurig wat punten gaan meten. Weliswaar wel de 230-12V kant, maar verder niks. Op een gegeven moment heb ik zelf de troubleshooting van de binnenunit gedownload, en die kwam met wat heel anders. Wat blijkt: je moet de "emergency operation" knop indrukken, die geforceerd de unit laat koelen of verwarmen. Maar, na X-tal seconden, gaat het voltage terug naar 0V, als iets niet werkt (of dergelijke strekking). Logisch dus dat hij geen stroom kon meten,
Ik heb hem uiteindelijk op mijn aanwijzingen bepaalde punten op de PCB's laten meten, volgens de troubleshoot, iets wat hij helemaal niet deed. Het is maar goed dat ik dat heb gedaan, en ook foto's heb gemaakt, want ik ga gigantisch voor lul staan bij de buitenlandse verkoper nu ik straks een 2e garantieclaim voor de microcontroller ga aanvragen.
Dus, in totaal is deze 'installateur" nu drie keer over de vloer geweest.Goed, nu dus Climamarket mailen en hopen op een goedgekeurde garantieclaim. Mijn troubleshooting, bestaande uit de stappen aangewezen door de installateur wijst uit dat het de microcontroller is.
- De installatie - na afloop anderhalve dag bouwstof lopen opruimen, gordijnen en plissé vies en een nieuwe stofzuiger moeten kopen. Denk dat ik in totaal €150 verder was (excl de tijd schoonmaken).
- De diagnose (achteraf foutief of niet compleet) - meneer dacht dat het de power supply was. Kan, maar microcontroller gemist, of niet gemeten.
- De reparatie (mislukt) - Verkeerde reparatie, slecht werk uitgevoerd. Heeft nog wel de buitenunit op (erg goedkoop ogende) voetjes geplaatst, want bij defrosts hoorde ik binnen alles. Ik betwijfel of dit werkt.
Als dat lukt, moet de droeftoeter voor de 4e keer terugkomen. Ben daar echt helemaal klaar mee, maar er is voor betaald en geld terugvragen gaat niet werken. Ook heb ik geen zin/tijd in gedoe en wil ik het hem nog wel laten oplossen. Tot slot, om een illustratie van de werkwijze te geven; hij belde overigens de avond vóór de reparatie op dat hij wel betaald wilde hebben, want hij had nog reiskosten. Kosten die hij sowieso zou maken, omdat hij zijn "fouten" zou herstellen. Zelf zag hij het meer als extra service, zo tapet hij nooit de buitenleidingen in en ontbreken er ook goten buiten aan de muur. Doet hij nooit en is 'overbodig'.
Met installatiewerk (cv-ketel, zonnepanelen) een aantal keren goed gegokt door materiaal en arbeid gescheiden in te kopen, wat flink geld scheelt. En dit keer slecht gegokt. Logisch dat deze meneer een kleine bijdrage vraagt voor de reparatie, dat is een kwestie buiten het installatiewerk om. Het is lastig aantonen dat het defect door zijn belabberde werk komt (de buitenunit was immers niet geaard, dus in theorie kan het), maar als zelfs een diagnose en reparatie mislukt ....![]()
Advies altijd welkom, de volgende keer neem ik een groter, wat meer gerenommeerder bedrijf in plaats van een of andere ZZP'er.

Wat een drama als je zo’n prutser hebt.
Ik hoop dat je claim gaat lukken in ieder geval.
En hoe is de temp in het rechtse vak en dan rechts onderaan ?xHEMANx schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:32:
[...]
Meters staan op de eet tafel. Zie groene vlek plaatje.[Afbeelding]
Als ik het niet goed warm krijg, verhoog ik de fan niet, maar de setpoint.
Of het nu 19 graden is doormiddel van de setpoint of doormiddel van de hogere fan (en lagere setpoint), de airco verbruikt bij mij ongeveer evenveel energie in beidde gevallen.
(zal wel de keuken zijn)
En heb jij de fan vast staan op een stand of op auto ?
Tja, mijn havo-natuurkunde was niet top, maar ik kan wel echt concluderen dat dit 3x niks was.elektriekert schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:30:
[...]
Klinkt als een vs de mannen die hier de zonnepanelen is komen leggen.
Wat een drama als je zo’n prutser hebt.
Ik hoop dat je claim gaat lukken in ieder geval.
Hij meet hier de spanning op de microcontroller's + en de ground. Die is tussen 5 en 12V. 230V komt op de binnenunit binnen en gaat op de PSU van 230 naar allerlei andere spanningen. Lijkt mij dat je dan daarna DC meet toch?
Meter staat op AC. En hoe dit ooit 112V is weet ik ook niet. Waarschijnlijk heeft ie wat anders gemeten dan dat ik aangaf.
:strip_exif()/f/image/d5plnrIdtMYpdIsSJxxoAOnr.jpg?f=fotoalbum_large)
Oja, ook meette deze meneer het voltage terwijl de connectors nog waren aangesloten. Dan onderbreek je het circuit toch niet? Dus meet je niks. Ik ben geen afgestudeerde monteur, maar dacht dat je wel het circuit moest onderbreken om te meten

[ Voor 16% gewijzigd door Processorkoeler op 29-01-2023 20:14 ]
Als je een airco als hoofdreden neemt om te verwarmen ben je dan beter met MHI dan Daikin Perfera?
Hierdoor neigt mijn keuze meer naar MHI. Iemand die dit kan tegenspreken of bevestigen?
/f/image/ShjcXBP14bRbZZLGpjzeN2nf.png?f=fotoalbum_large)
Uit tests Daikin RXM35R9/ FTXM35R
/f/image/XyeN0QHbMcNp22kf7yAszcIC.png?f=fotoalbum_large)
Uit tests MHI SRC35ZSX-W/SRK35ZSX-W
/f/image/MKgqx2ESGeFIgED59mkR5tXZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie de bomen door het bos niet meer.
Jinko [8x 420wp☆OOST][8x420wp☆WEST] APS [ds3-l] / Daikin 3MXM52A -[ FTXA35R - FTXM20R ]]
Da's een mooie FlukeProcessorkoeler schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:01:
[...]
Tja, mijn havo-natuurkunde was niet top, maar ik kan wel echt concluderen dat dit 3x niks was.
Hij meet hier de spanning op de microcontroller's + en de ground. Die is tussen 5 en 12V. 230V komt op de binnenunit binnen en gaat op de PSU van 230 naar allerlei andere spanningen. Lijkt mij dat je dan daarna DC meet toch?
Meter staat op AC. En hoe dit ooit 112V is weet ik ook niet. Waarschijnlijk heeft ie wat anders gemeten dan dat ik aangaf.
[Afbeelding]
Oja, ook meette deze meneer het voltage terwijl de connectors nog waren aangesloten. Dan onderbreek je het circuit toch niet? Dus meet je niks. Ik ben geen afgestudeerde monteur, maar dacht dat je wel het circuit moest onderbreken om te metenof meet dat ding dan "de helft", omdat ie AC meet en DC in principe alleen boven de 0 is? Dus /2?
Prachtig ding, nu nog correct gebruiken
Meten onder belasting is juist fijn, dan weet je of de voedingsspanning een beetje op peil blijft. Tenzij er kortsluiting in zit, maar daar kom je ook snel genoeg achter.Processorkoeler schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:01:
[..]
Oja, ook meette deze meneer het voltage terwijl de connectors nog waren aangesloten. Dan onderbreek je het circuit toch niet? Dus meet je niks. Ik ben geen afgestudeerde monteur, maar dacht dat je wel het circuit moest onderbreken om te metenof meet dat ding dan "de helft", omdat ie AC meet en DC in principe alleen boven de 0 is? Dus /2?
Voltage meet je meestal juist terwijl alles aangesloten is. Om stroom te meten onderbreek je het circuit meestal wel. Deze meter lijkt een 'ampereknijper' die stroom m.b.v. inductie kan meten zonder het circuit te onderbreken. Maar de foto laat niet alles zien.Processorkoeler schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:01:
[...]
Na de PSU hoeft toch niet altijd DC te zijn.Processorkoeler schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:01:
[...]
Tja, mijn havo-natuurkunde was niet top, maar ik kan wel echt concluderen dat dit 3x niks was.
[Afbeelding]
Transformeren gaat altijd met wisselspanning, als ze daarna niet gelijkrichten kan het nog steeds AC zijn.
Maar ik weet niet wat je waardes behoren te zijn.
Ik denk dat je met je natuurkunde kennis wel een heel eind kan komen.
Dat heb je al laten zien iig.
Volgens mij gaat je meting niet door de helft met DC, geeft eerder een fluctueren waarde maar kan ook afhankelijk van de meter zijn.
Helaas heb ik alleen een topcraft en geen Fluke
Ik heb ook geen idee wanneer de AC/DC wordt, maar bij een PC is het vanaf de voeding gewoon DC richting de 12, 5,5 en 3V lijnen.elektriekert schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:54:
[...]
Na de PSU hoeft toch niet altijd DC te zijn.
Transformeren gaat altijd met wisselspanning, als ze daarna niet gelijkrichten kan het nog steeds AC zijn.
Maar ik weet niet wat je waardes behoren te zijn.
Ik denk dat je met je natuurkunde kennis wel een heel eind kan komen.
Dat heb je al laten zien iig.
Volgens mij gaat je meting niet door de helft met DC, geeft eerder een fluctueren waarde maar kan ook afhankelijk van de meter zijn.
Helaas heb ik alleen een topcraft en geen Fluke
Hier de troubleshoot van de unit. Vrij simpel. Begint met het scenario "indoor unit does not operate".
/f/image/79gbQxrJnCL4VgkRNJ67zKjQ.png?f=fotoalbum_large)
Even kort samengevat: CN211 is de connector op de indoor PSU naar de fan. CN102 is de connector op electronic control board. Die fan zal wel een soort systeem zijn als een mechanische ventilatie met perilex, drie fasen en een nul, met verschillende voltages voor de fanstanden.
De 1e keer had meneer dus uberhaupt de aangegeven punten niet gemeten, maar gewoon willekeurig op het PCB (waar de 230V naar 12V gaat), wat gemeten. Terwijl de troubleshoot zei:
Dat was de keer dat ik nog dacht "ik ben té bijdehand als ik me ermee ga bemoeien, hij is tenslotte de installateur". Nouja, even ClimaLED afwachten, heb in ieder geval het verhaal netjes gebracht zoals hoe de troubleshoot nu is doorlopen. En dan is het heel logisch dat je bij een kapotte PSU uitkomt, terwijl de microcontroller ook misschien stuk is. Dat kun je dan nog niet meten, want die krijgt z'n stroom van de PSU.Turn ON the power supply, wait 5 seconds or more, and then press
EMERGENCY OPERATION switch.
Measure the supply voltage as follows within 12 seconds after EMERGENCY
OPERATION switch is pressed.
If more than 12 seconds passes, turn OFF the power supply and turn it
ON again, then measure the voltage. *
Ik had ook de unit bij een installateur kunnen kopen en het laten installeren. Dan had ik geen hoofdpijn en was het al gefixt. Maar tot nu toe is dit 'gedoe' me nog geen €1000 extra waard (de besparing die ik in theorie heb excl. de hoofdpijn).
Op de begaande grond koel en verwarm ik met een single 3,5kw mhi split airco.
Nu heb ik op de eerste verdieping 3 slaapkamers, 2 daarvan zitten tegen de kopse kant van het huis.. (2/1kap woning)
Kamers zitten allemaal rond de 20-23m3 inhoud ongeveer.
Ik wil boven een multisplit airco om te verwarmen en te koelen.
Nu twijfel ik tussen duosplit op de 2 slaapkamers tegen de buitenmuur. Of meteen alle 3 de kamers een binnenunit. De kamer die niet aan de kopse kant van het huis grenst heeft minder last van koude/warmte invloeden.
Het nadeel van een multisplit met 3 binnendelen is dat je dan meteen een hele grote buitenunit krijgt.
Terwijl er nu maar 1 kamer echt veel verwarmd en gekoeld gaat worden, in in de toekomst misschien 2.
Een duo heb je nog met 4kw buitenunit, de multi/triple start pas bij 5kw.
Is dat niet heel inefficiënt?
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Multisplit is beter als je meer units tegelijkertijd aan hebt. Heb je maar 1 unit aan, dan is single split beter.ron36 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:39:
Iemand advies voor het volgende?
Nu heb ik op de eerste verdieping 3 slaapkamers, 2 daarvan zitten tegen de kopse kant van het huis.. (2/1kap woning)
Nu twijfel ik tussen duosplit op de 2 slaapkamers tegen de buitenmuur. Of meteen alle 3 de kamers een binnenunit. De kamer die niet aan de kopse kant van het huis grenst heeft minder last van koude/warmte invloeden.
Het nadeel van een multisplit met 3 binnendelen is dat je dan meteen een hele grote buitenunit krijgt.
Terwijl er nu maar 1 kamer echt veel verwarmd en gekoeld gaat worden, in in de toekomst misschien 2.
Zoek de prijzen ven de diverse oplossingen eens op.ron36 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:39:
Iemand advies voor het volgende?
Ik gok zo dat 3 single spilts goedkoper in aanschaf kunnen zijn dan 1+3 multi-split.
En dan zou ik altijd voor 3 x single oplossing kiezen. (En als het toch een beetje duurder is ook
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Klopt inderdaad. Dit is een Fluke Amperetang.Martin7182 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:01:
[...]
Voltage meet je meestal juist terwijl alles aangesloten is. Om stroom te meten onderbreek je het circuit meestal wel. Deze meter lijkt een 'ampereknijper' die stroom m.b.v. inductie kan meten zonder het circuit te onderbreken. Maar de foto laat niet alles zien.
Daar zit bij ons de deur naar de gang. Zal het eens meten. De rest van het rechtse vak is de keuken idd.jobr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:45:
[...]
En hoe is de temp in het rechtse vak en dan rechts onderaan ?
(zal wel de keuken zijn)
En heb jij de fan vast staan op een stand of op auto ?
Ik verwarm wel 24/7 op auto.
Als ik niet 24/7 verwarm heb ik wel een tijd een hardere fanstand nodig om het op te warmen.
Ik kom terug op de temp bij de deur. Eerst even slapen
Edit: toch nog even gemeten. Is daar ongeveer een halve graad kouder dan waar ik de thermometers eerst had staan.
[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 30-01-2023 00:20 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
De T/S is idd erg overzichtelijk.Processorkoeler schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:04:
[...]
Ik heb ook geen idee wanneer de AC/DC wordt, maar bij een PC is het vanaf de voeding gewoon DC richting de 12, 5,5 en 3V lijnen.
Hier de troubleshoot van de unit. Vrij simpel. Begint met het scenario "indoor unit does not operate".
[Afbeelding]
Even kort samengevat: CN211 is de connector op de indoor PSU naar de fan. CN102 is de connector op electronic control board. Die fan zal wel een soort systeem zijn als een mechanische ventilatie met perilex, drie fasen en een nul, met verschillende voltages voor de fanstanden.
De 1e keer had meneer dus uberhaupt de aangegeven punten niet gemeten, maar gewoon willekeurig op het PCB (waar de 230V naar 12V gaat), wat gemeten. Terwijl de troubleshoot zei:
[...]
Dat was de keer dat ik nog dacht "ik ben té bijdehand als ik me ermee ga bemoeien, hij is tenslotte de installateur". Nouja, even ClimaLED afwachten, heb in ieder geval het verhaal netjes gebracht zoals hoe de troubleshoot nu is doorlopen. En dan is het heel logisch dat je bij een kapotte PSU uitkomt, terwijl de microcontroller ook misschien stuk is. Dat kun je dan nog niet meten, want die krijgt z'n stroom van de PSU.
Ik had ook de unit bij een installateur kunnen kopen en het laten installeren. Dan had ik geen hoofdpijn en was het al gefixt. Maar tot nu toe is dit 'gedoe' me nog geen €1000 extra waard (de besparing die ik in theorie heb excl. de hoofdpijn).
Dan is het echt gewoon een installateur die ff snel de boel komt hangen om centjes te verdienen, zeker als ik zie hoe de afwerking is geweest

Helaas heb je pech ermee
In welk opzicht vind je een multisplit beter? Ik kan als enige argument de enkele buitenunit verzinnen, en dan alleen als je buiten echt geen plek hebt voor een tweede unit. Maar ik weet er niet alles van.Processorkoeler schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:53:
[...]
Multisplit is beter als je meer units tegelijkertijd aan hebt. Heb je maar 1 unit aan, dan is single split beter.
Dat is voor mij ook enige reden die ik kan bedenken waarom je voor multi zou gaan mbt plaats gebrek.Martin7182 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:18:
[...]
In welk opzicht vind je een multisplit beter? Ik kan als enige argument de enkele buitenunit verzinnen, en dan alleen als je buiten echt geen plek hebt voor een tweede unit. Maar ik weet er niet alles van.
1. Storing in de airco je kunt werkt andere niet
2. Je kunt of alleen koelen of alleen verwarmen.
AnimeAdicted
Precies zoals ik het zeg, een single split is bij een enkele unit zuiniger, maar een multisplit werkt beter als je meerdere units tegelijkertijd aan hebt. En dan heb je logischerwijs de aspecten zoals ruimte, aanzicht e.d. ER is volgens mij ergens een overzicht of configurato voor die dingen qua efficientie. Heb 'm nu niet direct bij de hand, maar er is een bedrijf die dat soort dingen test. Even terugzoeken in het topic.Martin7182 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:18:
[...]
In welk opzicht vind je een multisplit beter? Ik kan als enige argument de enkele buitenunit verzinnen, en dan alleen als je buiten echt geen plek hebt voor een tweede unit. Maar ik weet er niet alles van.
Bedoel je Eurovent?Processorkoeler schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:26:
[...]
Precies zoals ik het zeg, een single split is bij een enkele unit zuiniger, maar een multisplit werkt beter als je meerdere units tegelijkertijd aan hebt. En dan heb je logischerwijs de aspecten zoals ruimte, aanzicht e.d. ER is volgens mij ergens een overzicht of configurato voor die dingen qua efficientie. Heb 'm nu niet direct bij de hand, maar er is een bedrijf die dat soort dingen test. Even terugzoeken in het topic.
Het zou jammer zijn als je niets meer van je zou laten horen, ik en vele met mij hebben het zeer gewaardeerd en ik ben het helemaal met je eens wb verwarmen met lucht.MotorBeast schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:53:
[...]
Ik zal me stil houden.Jullie
NB: dit hele topic is helaas vaak een vastzittende plaat met weinig nieuws onder de zon. Dus mensen die regelmatig hun kennis en ervaring posten zijn trollen? Ik zal het melden in L/W aan diegene die daar dagelijks posten. Dat mag niet jongens.
Ik heb ook geen vragen meer na langjarige gebruik. Probeer alleen de vragen van mensen te beantwoorden maar dat wordt blijkbaar hier niet op prijs gesteld. (Wel via D/M gelukkig , dus er zijn er genoeg die het wel waarderen)
@Servee en @mr_evil08 Succes. Jullie zijn de laatste met nog echte ervaring. Niet teveel posten want dan ben je een trol.
Check! Volgens mij wel.
Excuses, ik had niet zo snel door dat je met 'beter', 'zuiniger' bedoelde. Begrijp ik het goed dat een multisplit (met meer binnenunits aan) een hogere COP heeft dan een singlesplit?Processorkoeler schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:26:
[...]
Precies zoals ik het zeg, een single split is bij een enkele unit zuiniger, maar een multisplit werkt beter als je meerdere units tegelijkertijd aan hebt. En dan heb je logischerwijs de aspecten zoals ruimte, aanzicht e.d. ER is volgens mij ergens een overzicht of configurato voor die dingen qua efficientie. Heb 'm nu niet direct bij de hand, maar er is een bedrijf die dat soort dingen test. Even terugzoeken in het topic.
Ik denk dat het per geval verschilt, ben ook geen expert, maar dit lees ik wel vaker. Een multi-split heeft een hogere "minimum" afgifte. Bijv: singlesplit kan moduleren tot bijv 600W warmte, een multisplit bijv. 900W.Martin7182 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:15:
[...]
Excuses, ik had niet zo snel door dat je met 'beter', 'zuiniger' bedoelde. Begrijp ik het goed dat een multisplit (met meer binnenunits aan) een hogere COP heeft dan een singlesplit?
Makkelijkste vergelijking is denk ik wel gewoon je single-split variant pakken en daar de specsheet van pakken, en dan de multi-split variant(en) van Eurovent ertegenaan houden. Denk ik zelf.
Als anderen iets anders vinden, let me know, ben ook geen expert
De vuistregel is, hoe meer binnenunits tegelijk draaien op een multisplit, hoe energiezuiniger de multisplit werkt in vergelijking met eenzelfde aantal binnenunits welke via singlesplit zouden werken.Martin7182 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:15:
[...]
Excuses, ik had niet zo snel door dat je met 'beter', 'zuiniger' bedoelde. Begrijp ik het goed dat een multisplit (met meer binnenunits aan) een hogere COP heeft dan een singlesplit?
Echter om COP, exacte minimale/maximale stroomverbruik en minimale/maximale performance te weten zul je in de combinatietabellen moeten duiken. Je kunt bij multi namelijk uit verschillende buitenunits kiezen, elk met zijn eigen voor- en nadelen in de door jouw beoogde setup.
Zodra je een multisplit op het oog heb moet je ook gelijk de specs van de singlesplit vergeten. Het zou zomaar kunnen dat een singlesplit met een A+++ waarde ineens nog maar A+ is met een multi. En andersom kan ook, dat een A+ machine in singlesplit ineens A+++ is in multisplit opstelling. Allemaal puur afhankelijk van je combinatie van binnenunits (niet alleen de aantallen maar ook het aantal kW elke unit aankan) en buitenunit.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je niet teveel op 1 specifiek model binnenunit moet focussen omdat die goede specs heeft in singlesplit opstelling indien je toch van plan bent om multi te gaan. Dan kunnen andere modellen welke je niet op het oog had ineens beter uit de bus komen (afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt).
Daikin Combinatietabellen
MHI Combinatietabellen
[ Voor 17% gewijzigd door ThaBEN op 30-01-2023 11:14 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Waar heb je die gevonden? Ik zoek die van ME, maar kon 'm niet vinden.ThaBEN schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:07:
[...]
De vuistregel is, hoe meer binnenunits tegelijk draaien op een multisplit, hoe energiezuiniger de multisplit werkt in vergelijking met eenzelfde aantal binnenunits welke via singlesplit zouden werken.
Echter om COP, exacte minimale/maximale stroomverbruik en minimale/maximale performance te weten zul je in de combinatietabellen moeten duiken. Je kunt bij multi namelijk uit verschillende buitenunits kiezen, elk met zijn eigen voor- en nadelen in de door jouw beoogde setup.
Zodra je een multisplit op het oog heb moet je ook gelijk de specs van de singlesplit vergeten. Het zou zomaar kunnen dat een singlesplit met een A+++ waarde ineens nog maar A+ is met een multi. En andersom kan ook, dat een A+ machine in singlesplit ineens A+++ is in multisplit opstelling. Allemaal puur afhankelijk van je combinatie van binnenunits (niet alleen de aantallen maar ook het aantal kW elke unit aankan) en buitenunit.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je niet teveel op 1 specifiek model binnenunit moet focussen omdat die goede specs heeft in singlesplit opstelling indien je toch van plan bent om multi te gaan. Dan kunnen andere modellen welke je niet op het oog had ineens beter uit de bus komen (afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt).
Daikin Combinatietabellen
MHI Combinatietabellen
Ik weet niet in hoeverre een R410A combinatie tabel nog van toepassing is op de huidige R32 systemen.
In dit document vind je alle R32 combinatie tabellen van de Daikin multi split units.
[ Voor 21% gewijzigd door Servee op 30-01-2023 12:34 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dit weekend de sensor verplaatst naar de koudste hoek van de woonkamer, naast een bank.
Het wordt wel aangenaam warm, maar ik wordt niet gelukkig van het verbruik en geluid van de binnenunit.
De sensor stond eerst tegenover de binnenunit, net niet in de luchtstroom.
Die was ik ook proberen aan het zoeken, maar ook niet zo gauw kunnen vinden. Normaliter zou je die op de website van de fabrikant moeten kunnen vinden, maar het is soms best een gedoe de juiste documenten te vinden.Processorkoeler schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:36:
[...]
Waar heb je die gevonden? Ik zoek die van ME, maar kon 'm niet vinden.
Zoals @Servee al aankaart, check even goed wanneer je iets vind of het nog up-to-date is, het juiste koelmiddel betreft en ook gebaseerd is op Nederland (of in ieder geval de EU).
Andere werelddelen hebben andere klimaten en dus ook andere waardes staan in de tabellen bij exact dezelfde machines.
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Tip:tims95 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:37:
Als ik de brochures bekijk van Daikin Perfera 2kW/2,5kW/3,5kW zie ik amper verschil in het vermogen om te verwarmen Pdesign is respectievelijk 2,3/2,4/2,5 kW. Dit is toch vreemd?
Als je een airco als hoofdreden neemt om te verwarmen ben je dan beter met MHI dan Daikin Perfera?
Hierdoor neigt mijn keuze meer naar MHI. Iemand die dit kan tegenspreken of bevestigen?
[Afbeelding]
Uit tests Daikin RXM35R9/ FTXM35R
[Afbeelding]
Uit tests MHI SRC35ZSX-W/SRK35ZSX-W
[Afbeelding]
Ik zie de bomen door het bos niet meer.
- Kijk naar de scop bij verwarmen, ook naar de COP tabellen.
- Kijk naar minimaal vermogen (lager is beter ivm pendelen voor/najaar).
- Kijk naar -10 verwarmen (maar focus daar niet teveel op).
- db(A) binnen/buitenunits.
Ik heb het even opgezocht en bij MHI-25ZSX ontloopt het elkaar niet veel; bij de meeste scenarios zijn 2 losse singlesplits iets zuiniger, bij +2 °C is de multisplit zuiniger;Processorkoeler schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:05:
[...]
Ik denk dat het per geval verschilt, ben ook geen expert, maar dit lees ik wel vaker. Een multi-split heeft een hogere "minimum" afgifte. Bijv: singlesplit kan moduleren tot bijv 600W warmte, een multisplit bijv. 900W.
Makkelijkste vergelijking is denk ik wel gewoon je single-split variant pakken en daar de specsheet van pakken, en dan de multi-split variant(en) van Eurovent ertegenaan houden. Denk ik zelf.
Als anderen iets anders vinden, let me know, ben ook geen expert
SCM50ZS-W/SRK25ZSX-W (x2):
/f/image/P66Ms0boRSUBIdeWkg9XaYUs.png?f=fotoalbum_large)
SRC25ZSX-W/SRK25ZSX-W:
/f/image/CXHaakBRCdq9rw5UK8l1CN4M.png?f=fotoalbum_large)
Bij de 60 multisplit in combinatie met 2 25ZSX binnenunits zie ik iets andere getallen. Ik denk niet dat je de algemene conclusie kunt trekken dat een multisplit zuiniger is.
Van de mxz-lijn?Processorkoeler schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:36:
[...]
Waar heb je die gevonden? Ik zoek die van ME, maar kon 'm niet vinden.
Yess inderdaad, MSZ is de singlesplit variant. Heb zelf alleen oude tabellen uit +- 2018 gevonden, die zijn niet meer actueel.
Waarom moet punt 2 nadelig zijn bij een multisplit?Offens1490 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:25:
[...]
Dat is voor mij ook enige reden die ik kan bedenken waarom je voor multi zou gaan mbt plaats gebrek.
1. Storing in de airco je kunt werkt andere niet
2. Je kunt of alleen koelen of alleen verwarmen.
In praktijk als je verwarmd op binnenunit A ga je op binnunit B niet koelen(tenzij je daar een server/datacenter hebt zitten bijvoorbeeld).
Het is meer kan nadelig zijn, misschien is dat beter verwoord.mr_evil08 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:43:
[...]
Waarom moet punt 2 nadelig zijn bij een multisplit?
In praktijk als je verwarmd op binnenunit A ga je op binnunit B niet koelen(tenzij je daar een server/datacenter hebt zitten bijvoorbeeld).
Als je multi inzet op 2 verschillende etages bijvoorbeeld. Ben het eens dat als je bij op slaapkamers hebt staan meestal zelfde instelling hebt staan verwarmen of koelen ongeacht verschil in temperatuur.
AnimeAdicted
Verwijderd
Ik verwarm sinds 2 weken uitsluitend met airco (+ wp-boiler voor sww) en hou dagelijks mijn totale verbruik bij = gemiddeld 9,32 kWh/dag aan 0,435 €/kWh = 126 euro voor de maand januari, terwijl mijn januariverbruik voordien gemiddeld 734 kWh voor gas en 165 kWh voor elektriciteit was: 734 x 0,147 €/kWh + 165 x 0,435 €/kWh = 180 euro voor januari. Dat is een winst van 54 euro voor de koudste maand.
Als ik nu de lijn doortrek naar een jaar, dan kwam ik voordien op een totaal van 4000 kWh (350 m³) voor gas = 588 euro en 1600 kWh voor elektriciteit = 696 euro. Samen 1284 euro. Met het gas weg zou ik in het slechtste geval uitkomen op bijna 1000 kWh extra, incl. koeling:
:fill(white):strip_exif()/f/image/V4H1t7ZPSK01wfQO9yMzwuFM.png?f=user_large)
De laatste rij is gebaseerd op Melcloud (airco monitoring) met gemiddeld 6,29 kWh per dag, en dan ahv het gasverbruik per maand omgerekend naar het verbruik voor de airco. Dus op basis van 2 weken verwarmen tijdens een koude periode, heb ik het verbruik voor de komende maanden geschat, wat door de stijgende COP uiteindelijk een overschatting zou moeten zijn.
Met 1000 kWh extra + 400 kWh voor de WP-boiler (1,1 kWh/dag) kom ik op 3000 kWh per jaar, aan 0,435 €/kWh is dat 1305 euro, wat méér is dan met gas.
Als ik in de koudste maand, waarvan de 2 laatste weken kouder waren dan gemiddeld, een besparing heb van bijna 30% (elektriciteitsfactuur tov gas+elektriciteitsfactuur), waarom is er op jaarbasis dan geen besparing? Vooral als je bedenkt dat de airco de komende maanden door de hogere temperaturen een stuk efficiënter zal draaien. Het lijkt alsof ik enkel tijdens de koudste maanden bespaar? Het geschatte verbruik voor koeling in de zomer maakt ook niet veel verschil. Zonder koeling zou het 1226 euro kosten. Iets minder dan met gas.
Edit: aanvullende vraag. Ik merk ook dat een halve graad verhoging of verlaging in de app niet wordt gezien als halve maar als hele graad. Voorbeeld. Ruimte is op temperatuur, setpoint 21 geeft bijv 700w continu verbruik. Halve graad verlaging doet niks. Andersom. Setpoint 20 geeft x verbruik en bij 1 graad verhoging hetzelfde extra stroomverbruik als bij een hele graad setpoint verhoging.
Herkent iemand dit? Of nog beter; heeft iemand een fix?
[ Voor 31% gewijzigd door KoningPaulus op 30-01-2023 20:51 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik kom met meerdere toestellen aan op een +-25-30kWh per dag uit in januari. Met uitschieters tot 35kWh
3 toestellen slaapkamers + bureau (17.5m²; 17,5m² en 5m²) op 17.5 graden overdag aan.
2 toestellen (keuken 2.5kW + living 3,5kW) 140m² op 23op 22 graden en 25 graden.
Groetjes
Wij zetten de units boven alleen aan als de kinderen daar gaan spelen / het extreem koud isillya89 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:43:
Een vraagje, wat doen jullie met de slaapkamers overdag? Laten jullie die 24u verwarmen op een lagere temperatuur of zetten jullie het toestel helemaal uit?
Ik kom met meerdere toestellen aan op een +-25-30kWh per dag uit in januari. Met uitschieters tot 35kWh
3 toestellen slaapkamers + bureau (17.5m²; 17,5m² en 5m²) op 17.5 graden overdag aan.
2 toestellen (keuken 2.5kW + living 3,5kW) 140m² op 23op 22 graden en 25 graden.
Groetjes
Slaapkamers verwarmenillya89 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:43:
Een vraagje, wat doen jullie met de slaapkamers overdag? Laten jullie die 24u verwarmen op een lagere temperatuur of zetten jullie het toestel helemaal uit?
Groetjes
Er ligt een dik dekbed voor 's nachts
Wat je niet verwarmt, kost ook niks.
Maargoed, misschien vinden anderen het prettig om daar wel te verwarmen. Ik stook zo'n 7 kWh per dag als het buiten rond nul is en dat vind ik al meer dan zat
Zo weinig, hoe doe je dat, stoken aan 18 graden?Martin7182 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:56:
[...]
Slaapkamers verwarmen![]()
Er ligt een dik dekbed voor 's nachts
Wat je niet verwarmt, kost ook niks.
Maargoed, misschien vinden anderen het prettig om daar wel te verwarmen. Ik stook zo'n 7 kWh per dag als het buiten rond nul is en dat vind ik al meer dan zat
Ik heb het niet nagerekend, maar:Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:16:
Maak ik een denk- en/of rekenfout?
Ik verwarm sinds 2 weken uitsluitend met airco (+ wp-boiler voor sww) en hou dagelijks mijn totale verbruik bij = gemiddeld 9,32 kWh/dag aan 0,435 €/kWh = 126 euro voor de maand januari, terwijl mijn januariverbruik voordien gemiddeld 734 kWh voor gas en 165 kWh voor elektriciteit was: 734 x 0,147 €/kWh + 165 x 0,435 €/kWh = 180 euro voor januari. Dat is een winst van 54 euro voor de koudste maand.
Als ik nu de lijn doortrek naar een jaar, dan kwam ik voordien op een totaal van 4000 kWh (350 m³) voor gas = 588 euro en 1600 kWh voor elektriciteit = 696 euro. Samen 1284 euro. Met het gas weg zou ik in het slechtste geval uitkomen op bijna 1000 kWh extra, incl. koeling:
[Afbeelding]
De laatste rij is gebaseerd op Melcloud (airco monitoring) met gemiddeld 6,29 kWh per dag, en dan ahv het gasverbruik per maand omgerekend naar het verbruik voor de airco. Dus op basis van 2 weken verwarmen tijdens een koude periode, heb ik het verbruik voor de komende maanden geschat, wat door de stijgende COP uiteindelijk een overschatting zou moeten zijn.
Met 1000 kWh extra + 400 kWh voor de WP-boiler (1,1 kWh/dag) kom ik op 3000 kWh per jaar, aan 0,435 €/kWh is dat 1305 euro, wat méér is dan met gas.
Als ik in de koudste maand, waarvan de 2 laatste weken kouder waren dan gemiddeld, een besparing heb van bijna 30% (elektriciteitsfactuur tov gas+elektriciteitsfactuur), waarom is er op jaarbasis dan geen besparing? Vooral als je bedenkt dat de airco de komende maanden door de hogere temperaturen een stuk efficiënter zal draaien. Het lijkt alsof ik enkel tijdens de koudste maanden bespaar? Het geschatte verbruik voor koeling in de zomer maakt ook niet veel verschil. Zonder koeling zou het 1226 euro kosten. Iets minder dan met gas.
1. Je gas is naar verhouding erg goedkoop.
2. Koeling zou je niet mee moeten rekenen.
3. SWW elektrisch is normaal gesproken niet veel goedkoper en in jouw geval misschien zelfs duurder dan met gas.
4. Elektrisch koken kost bijna niets, als je gelijk van het gas af gaat dan bespaar je daar nog flink mee (vaste kosten +/- €200 p.j.)
5. Van het gas af wordt pas echt voordelig in combinatie met zonnepanelen omdat de elektraprijs dan geen of nog maar weinig invloed heeft.
https://library.mitsubish..._Comination_Tables#page-1Processorkoeler schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:14:
[...]
Yess inderdaad, MSZ is de singlesplit variant. Heb zelf alleen oude tabellen uit +- 2018 gevonden, die zijn niet meer actueel.
Ik weet niet hoe recent het is, maar ik gebruik die.
Wij hebben alleen een unit in de keuken en stoken vaak met opengezette deuren naar boven, maar alleen als we thuis zijn. Keuken 20/22 °C, de rest wordt ~15/18 °C. Ik vind het wel zat, we zitten nu rond de 270 kWh voor dit stookseizoen; precies 3 kWh/dag gemiddeld.illya89 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:12:
[...]
Zo weinig, hoe doe je dat, stoken aan 18 graden?
Ja vindt ik ook weinig, stook zelf op 20 graden , nu een verbruik van 15 kwh per dag, alleen LL , kamer 46 m2 met daikin stylish 4,2 kw , jaarverbruik in 2022 1300 kwh inclusief koelen 2a3 weekjes in 2022illya89 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:12:
[...]
Zo weinig, hoe doe je dat, stoken aan 18 graden?
Verwijderd
De prijs komt van energie.be: geschatte jaarfactuur gedeeld door jaarverbruik, daar zit ook wel 120 euro jaarlijkse vaste kosten in, die verdwijnen ook omdat ik mijn abo ga stopzetten.Martin7182 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:15:
[...]
Ik heb het niet nagerekend, maar:
1. Je gas is naar verhouding erg goedkoop.
Idd.2. Koeling zou je niet mee moeten rekenen.
Volgens mijn schatting zou ons sww met gas 196 euro kosten, met de wp-boiler 174 euro, dus dat valt best mee. Ik gebruik de boiler ook enkel op eco-stand, dus zonder gebruik van het elektrische verwarmingselement.3. SWW elektrisch is normaal gesproken niet veel goedkoper en in jouw geval misschien zelfs duurder dan met gas.
Idd, in november heb ik een inductieplaat en een nieuwe koelkast gekocht, daardoor was ons verbruik in december zelfs lager dan in december 20214. Elektrisch koken kost bijna niets, als je gelijk van het gas af gaat dan bespaar je daar nog flink mee (vaste kosten +/- €200 p.j.)
Die komen in april, dan doet de elektriciteitsprijs er idd niet veel meer toe.5. Van het gas af wordt pas echt voordelig in combinatie met zonnepanelen omdat de elektraprijs dan geen of nog maar weinig invloed heeft.
Vorige week heeftie de hele week gedraaid maar had hem vannacht weer is een keer uitgezet omdat de buiten temperatuur weer milder is geworden. Ik heb dit al ooit een keer vaker gehad. Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
@VerwijderdVerwijderd schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:36:
[...]
De prijs komt van energie.be: geschatte jaarfactuur gedeeld door jaarverbruik, daar zit ook wel 120 euro jaarlijkse vaste kosten in, die verdwijnen ook omdat ik mijn abo ga stopzetten.
[...]
Idd.
[...]
Volgens mijn schatting zou ons sww met gas 196 euro kosten, met de wp-boiler 174 euro, dus dat valt best mee. Ik gebruik de boiler ook enkel op eco-stand, dus zonder gebruik van het elektrische verwarmingselement.
[...]
Idd, in november heb ik een inductieplaat en een nieuwe koelkast gekocht, daardoor was ons verbruik in december zelfs lager dan in december 2021De nieuwe koelkast compenseert dus het extra verbruik van de inductieplaat.
[...]
Die komen in april, dan doet de elektriciteitsprijs er idd niet veel meer toe.
Als je echt de verwarming goed wilt vergelijken met vorig jaar moet je bepaalde onderdelen isoleren (woordgrap). Dus:
SWW niet meerekenen. Dat is een aparte calculatie en moet je apart boeken. Dus ook je SSW gasverbruik van vorig jaar uit de vergelijking halen.
Gas is afhankelijk van je ketel, stookgedrag en afgifte 8 tot 9 kwh per m3.
Koelen uit de vergelijking halen.
Je extrapoleert op januari en geeft zelf al aan dat 10 andere maanden een betere cop gaan halen. Neem dat erin mee.
Je rondt 932 af naar 1.000. Dat is nogal een verschil!
Heb je iets veranderd aan je stookgedrag? L/L nu 24h en voorheen nachtverlaging misschien, of misschien je binnentemperatuur verhoogd?
Als een nieuwe koelkast het verbruik van de inductiekookplaat kan compenseren wil ik daar weleens cijfers van zien. Bij ons gaat er met gemak 1-2kwh per dag naar het kokkerellen. Dan was jouw originele koelkast erg lomp of de nieuwe zeer zuinig en klein...
Meet je de L/L volledig apart?
Ik zou tevreden zijn, mits je genoeg comfort hebt. Dit scheelt een boel CO2e en misschien bespaar je nog iets op je vastrecht?
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Zo te zien werkt het wel als ik naar de code kijk.Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2023 @ 00:34:
Halve graden zetten met een offset kan ik niet zo zien of dat werk. De waarde MHI-AC-Ctrl OpData Tsetpoint temperature geeft altijd hele getallen terug.
OpData Tsetpoint is altijd in hele graden. Die .5 graad bereik je door die Troom offset van .5 graad toe te passen.
Ik moet nog een keer kijken hoe de wifi module dat met de app doet.
Op de plek zetten waar je wilt dat de gewenste temp wordt gehaald.loyske schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:12:
Hoe doen jullie het mbt plaatsen externe temp sensor?
Dit weekend de sensor verplaatst naar de koudste hoek van de woonkamer, naast een bank.
Het wordt wel aangenaam warm, maar ik wordt niet gelukkig van het verbruik en geluid van de binnenunit.
De sensor stond eerst tegenover de binnenunit, net niet in de luchtstroom.
Ik merk bijv al dat 50 cm hoger of lager al een redelijk verschil kan maken van de gemeten temperatuur.
Uiteraard kan afhankelijk van de luchtstroom de ene plek wat warmer zijn dan de andere.
Het is een beetje experimenteren.
Het principe spreekt mij wel aan alleen gebruikt de PUMY serie R410a koelmiddel.
Het plan is om 7 binnen units aan te sluiten met een gezamenlijke capaciteit van ongeveer 19kw. Ze worden niet allemaal tegelijk gebruikt. Een andere optie is twee quad-multisplit buitenunits en daar de binnenunits over verdelen.
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
Ik verwarm vrijwel nooit boven. Gemiddeld genomen is het in de winter zo'n 15 a 16 graden in alle ruimtes behalve de woonkamer en heb dat nooit dermate storend gevonden dat ik de verwarming ervoor aan zet. Met de ramen op het zuiden is het ook binnen no-time weer warm als de zon een beetje schijnt. Alleen als het echt hard vriest en de temperatuur onder die 15 graden daalt zet ik hem nog wel eens aan vlak voor ik ga slapen om het scherpe randje eraf te halen.illya89 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:43:
Is het makkelijk te zeggen wat de jaarlijkse besparing is voor verwarmen van een SCOP van 7 versus een SCOP van 4,6? Bijvoorbeeld de vrij dure Toshiba's hebben gemiddeld een SCOP van 4,6. Daikins hebben tussen de 6 en 7.mr_evil08 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:34:
[...]
Tip:
- Kijk naar de scop bij verwarmen, ook naar de COP tabellen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Had jij eerst een pompje in de binnenunit zitten en heb je die verwijderd omdat je je irriteerde aan het geluid wat dat ding maakte?Pim57 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:42:
[...]
Vanwege het geluid heb ik een peristaltische pomp op Amazon gekocht.
Dat wil ik voor zijn inderdaad.
In een technische ruimte zal dat niet heel veel uitmaken lijkt mij.Het pompje hangt bij mij in een technische ruimte. Als de compressor loopt, krijgt het pompje ook stroom.
Ook dit pompje maakt geluid, maar dat kun je goed isoleren in een kastje of zo.
[Afbeelding]
Is er nog reden dat je deze peristaltische pomp hebt gekocht ipv een gebruikelijk airco pompje toepassen?
(ik ga er even vanuit dat er normaal geen peristaltische pomp wordt gebruikt aangezien je dat expliciet vermeldt)
Wauw, 7 meter is een flinke afstand, had niet gedacht dat het afzuigslangetje zo lang kon zijn eigenlijk.Bij de airco heb ik het stukje afvoer slang omhoog gestoken. En daar zit dan weer het slangetje naar het pompje in.
[Afbeelding]
Bij mij zou het max een metertje zijn aangezien ik de pomp wel kwijt zou kunnen recht boven de binnenunit op de vliering.
Uit jouw verhaal maak ik op dat je dit allemaal zelf heb aanlegt maar ik wil de airco graag laten installeren en garantie behouden en ik denk niet dat de installateur daar nog wat voor voelt als ik zelf een pomp ga plaatsen verbonden met de compressor.
Mijn vraag is dus eigenlijk of een regulier pompje wat normaal in de binnenunit geplaatst wordt ook buiten de buitenunit zou kunnen functioneren?
En dan nog de installateur nog zo ver krijgen dat hij dit wil doen en nog garantie erop geeft ook
Dat kan ik niet doen met mijn huis. Dan wordt het 10 graden in de kamers. Ik woon in een bungalow van 1989. Er komen wel in de zomer nieuwe ramen in. Momenteel ligt er 10cm PIR. Daar komt hopelijk van de zomer nog 10cm bij.TigerXtrm schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:19:
[...]
Ik verwarm vrijwel nooit boven. Gemiddeld genomen is het in de winter zo'n 15 a 16 graden in alle ruimtes behalve de woonkamer en heb dat nooit dermate storend gevonden dat ik de verwarming ervoor aan zet. Met de ramen op het zuiden is het ook binnen no-time weer warm als de zon een beetje schijnt. Alleen als het echt hard vriest en de temperatuur onder die 15 graden daalt zet ik hem nog wel eens aan vlak voor ik ga slapen om het scherpe randje eraf te halen.
Daikins hebben geen scop tussen de 6 en7, dat zal 5+ zijn voor de topmodellen.Sebazzz schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:26:
[...]
Is het makkelijk te zeggen wat de jaarlijkse besparing is voor verwarmen van een SCOP van 7 versus een SCOP van 4,6? Bijvoorbeeld de vrij dure Toshiba's hebben gemiddeld een SCOP van 4,6. Daikins hebben tussen de 6 en 7.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Gewoon niet verwarmen?illya89 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:43:
Doe mij maar een lekkere dikke dekbed daar slaap ik heerlijk om(hier wordt niet kouder dan 16 graden boven).
Als ik het wel zou verwarmen zou dat ad-hoc zijn omdat het een kleine ruimte betreft is die ontzettend snel warm, elke airco heeft flink overcapaciteit voor een doorsnee Nederlandse slaapkamer.
(Boven hangt nog geen airco, was die er wel zou die alleen voor koelen gebruikt worden).
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2023 21:18 ]
We ventileren op de slaapkamers ook bovengemiddeld met roosters open en ramen op tochtstand, want dat vinden we allemaal wel zo prettig. Er wordt incidenteel een keer verwarmd, bijv als er gespeeld wordt oid maar dat mag geen naam hebben. Sws slaap ik lekker met dat soort temperaturen ... de ijspegels mogen aan mijn neus hangen bij wijze van spreken
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 6% gewijzigd door Team-RiNo op 30-01-2023 22:15 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Poeh 19 graden zou ik al veel te warm vinden (winterdekbed). Als ik de deuren beneden open zou zetten dan redden wij die 18 graden ook wel maar dat vind ik erg zonde van het warmteverlies en daarmee de inefficiëntie van het verwarmen beneden.Servee schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:59:
Hier blijven de slaapkamers 18 graden, met deze temperaturen moet ik echt actief ramen flink openzetten want vanmorgen was het alweer 19 graden. Met vorst en rond 0 komt het niet onder de 18 graden met 24/7 stoken en deur naar boven permanent open, slaapkamers gesloten.
Enige uitdaging die we hadden was de badkamer, dat hebben we nu opgelost met een elektrische kachel. Ideaal, eventjes aan en de badkamer is binnen no time opgewarmd en eigelijk veel effectiever dan hoe het ooit was met het stoken middels de cv (warmte wanneer je het echt nodig hebt).
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Het slangetje is 3 x 5 mm, nog dunner dan een rietje. Je kunt eerst wat water opzuigen en dan lucht zonder dat het water terugloopt.
Het is dus een hobby project geworden. Het resultaat werkt alweer twee jaar storingsvrij 😊.
In dit forum kun je ook lezen dat die reguliere pompjes soms storing geven.
Je zou dit zelf kunnen doen en de garantie behouden voor alles behalve het pompje.
Zo’n reguliere pomp bevat een vlotter schakelaar en moet gelijk bij de binnenunit geplaatst worden. Kan dus niet daarbuiten.
[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 30-01-2023 22:46 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Klopt, 19 is mij ook te warm vandaar ook actief de boel open. Hier gaat het echt goed met tussendeur open, hele huis is (ex slaapkamers) lekker op temperatuur en de badkamer deur staat hier ook permanent open en daar dus ook geen extra verwarming nodig. Vandaag 6kWh (24/7) tot nu toe gebruikt om dus 155m3 warm te houden.renzo4000 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:34:
[...]
Poeh 19 graden zou ik al veel te warm vinden (winterdekbed). Als ik de deuren beneden open zou zetten dan redden wij die 18 graden ook wel maar dat vind ik erg zonde van het warmteverlies en daarmee de inefficiëntie van het verwarmen beneden.
Enige uitdaging die we hadden was de badkamer, dat hebben we nu opgelost met een elektrische kachel. Ideaal, eventjes aan en de badkamer is binnen no time opgewarmd en eigelijk veel effectiever dan hoe het ooit was met het stoken middels de cv (warmte wanneer je het echt nodig hebt).
Vorig jaar stookte ik alleen de woonkamer, en dat was iets zuiniger alleen moest ik wel vaker de heteluchtverwarming erbij aanzetten om het comfortabel te houden buiten de woonkamer om en die heb ik dit stookseizoen nog niet gebruikt. De airco moduleert prima terug al is de aanloop wel iets langer dan voorheen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik heb reactie van ClimaLED. Ze zeggen dat het klinkt alsof er of iets niet goed is aangesloten, of dat er een foutieve diagnose is gesteld. Als de troubleshoot goed wordt gevolgd, geven ze aan dat dit niet mag gebeuren. Mitsubishi zei hetzelfde. Ze sturen op eigen kosten eenmalig nog de microcontroller op en zeggen dat dat de laatste vervanging is onder garantie, anders is er of een foute diagnose gesteld, of fout geïnstalleerd.
De laatste twee items heb ik bij de installateur neergelegd. Jammer dat er contant betaald is en de factuur ook nog eens niet klopt, en het feit dat hij zelf geen rapport heeft van zijn diagnose maar alles mondeling gaat. Zoiets vastleggen is ook weer lastig en overdreven, maar als dit gezeik wordt ga ik nog hard moeten werken om het aan te tonen ook.
@elektriekert @jadjong @Martin7182 hier de followup. Airco heeft dus wel 2 maandjes gewerkt, dus foutieve installatie lijkt mij niet de oorzaak? Alleen de buitenunit was niet geaard, maar er is nooit een aardlek of automaat uitgeschoten. Puur technisch gekeken hoor, ik vind het nog steeds een prutsinstallatie.
Is de aarde tussen binnen-en buitenunit wel aangesloten? Dan heb je in feite een zwevende aarde en daar kan dan inductiestroom ontstaan. Ik zou de buitenunit alsnog op de aarde aansluiten.Processorkoeler schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:56:
Ik heb reactie van ClimaLED. Ze zeggen dat het klinkt alsof er of iets niet goed is aangesloten, of dat er een foutieve diagnose is gesteld. Als de troubleshoot goed wordt gevolgd, geven ze aan dat dit niet mag gebeuren. Mitsubishi zei hetzelfde. Ze sturen op eigen kosten eenmalig nog de microcontroller op en zeggen dat dat de laatste vervanging is onder garantie, anders is er of een foute diagnose gesteld, of fout geïnstalleerd.
De laatste twee items heb ik bij de installateur neergelegd. Jammer dat er contant betaald is en de factuur ook nog eens niet klopt, en het feit dat hij zelf geen rapport heeft van zijn diagnose maar alles mondeling gaat. Zoiets vastleggen is ook weer lastig en overdreven, maar als dit gezeik wordt ga ik nog hard moeten werken om het aan te tonen ook.
@elektriekert @jadjong @Martin7182 hier de followup. Airco heeft dus wel 2 maandjes gewerkt, dus foutieve installatie lijkt mij niet de oorzaak? Alleen de buitenunit was niet geaard, maar er is nooit een aardlek of automaat uitgeschoten. Puur technisch gekeken hoor, ik vind het nog steeds een prutsinstallatie.
Maarten
De binnenunit is geaard aan de buitenunit, maar de aarde van meterkast <> buitenunit niet. Dus de buitenunit was niet geaard. Dat is nu wel gedaan.mwk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:46:
[...]
Is de aarde tussen binnen-en buitenunit wel aangesloten? Dan heb je in feite een zwevende aarde en daar kan dan inductiestroom ontstaan. Ik zou de buitenunit alsnog op de aarde aansluiten.
Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Na twee maanden?
[ Voor 7% gewijzigd door Processorkoeler op 31-01-2023 09:08 ]
Doordat de aarde draad niet aangesloten was kan er zeker een constante lek spanning aanwezig geweest zijn die normaal zou zijn opgemerkt door de aardlek. Zeker in combinatie met vocht in je buitenunit kan dit geleid hebben tot een sluiting in een van je main board componenten.Processorkoeler schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:07:
[...]
De binnenunit is geaard aan de buitenunit, maar de aarde van meterkast <> buitenunit niet. Dus de buitenunit was niet geaard. Dat is nu wel gedaan.
Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Na twee maanden?
Je had toch ook al vanaf het begin issues met je temperatuur regeling? Zou een en ander kunnen verklaren mogelijk, als er iets rommelt in je elektronische circuit kun je hele vreemde storingen krijgen en uiteindelijk dus mogelijk een sluiting.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Heb je een specifiek model? Ik zie geen 6 of 7 bij de Daikins.Sebazzz schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:26:
[...]
Is het makkelijk te zeggen wat de jaarlijkse besparing is voor verwarmen van een SCOP van 7 versus een SCOP van 4,6? Bijvoorbeeld de vrij dure Toshiba's hebben gemiddeld een SCOP van 4,6. Daikins hebben tussen de 6 en 7.
FXTA 3.5 kW: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724426
2.5 kW kW design capacity, haalt ie alleen niet (2.17 kW bij -7).
Als je een de standaard (goedkope) MHI neem dan heeft die gewoon een 3.0 kW design capacity die tot -10 wordt gehaald, met een iets lagere SCOP van 4.7. Maar als je deze limiteer tot ~2 kW zoals de Daikin haal je meer dan 4.7, met iets meer emergency power mocht dat nodig zijn.
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199576105
De ZSX die fancier is haalt betere scores en 3.5 kW bij -10.
De Daikin "3.5" die maar iets meer dan 2 kW kan leveren is beetje weinig, dan zit je snel met een defrost loop als het vriest, zeker als je maar net groot genoeg koop. 3 kW vs 2 kW is 50% meer power, dat is groot verschil.
Erg jammer dat het allemaal zo is gelopen, wel fijn dat Climaled alsnog een microcontroller wil opsturen.Processorkoeler schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:56:
Ik sluit me aan bij wat @mwk zegt dat inductiestroom wellicht een probleem kan zijn geweest.
Misschien dat zelfs de lucht die door de buitenunit wordt getrokken voor statische elektriciteit zorgt dat zich ophoopt en dan op eoa manier ontlaadt.
(Vandaar dat aan de vleuguiteinden van vliegtuigen static dischargers zijn geplaatst om ophoping van statische lading veilig af te voeren.)
Verwijderd
Ik heb alles eens opgesplitst. De elektriciteit toen ik nog geen airco had was duurder per kWh (mbt vaste kosten), vandaar het verschil in de tabel. Koken doen we met een 3,5 kW toestel, dus gewoon op 230 volt, terwijl veel andere inductieplaten zwaarder zijn. De oude koelkast was 14 jaar oud en had voortdurend ijs, nu hebben we een heel zuinige gekocht. Vergeet niet dat die 24/7 draait, waardoor de impact groot is. Warm water komt wonderbaarlijk op dezelfde prijs uit. Verwarmen doen we nog steeds ad-hoc en op 19 graden. Monitoring gebeurt via Melcloud, een platform van Mitsubishi zelf. Het totale verschil blijft klein, omdat elektriciteit zonder airco of WP-boiler in verhouding zo veel is, maar de zonnepanelen in april gaan veel veranderen.GudZ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:49:
[...]
@Verwijderd
Als je echt de verwarming goed wilt vergelijken met vorig jaar moet je bepaalde onderdelen isoleren (woordgrap). Dus:
SWW niet meerekenen. Dat is een aparte calculatie en moet je apart boeken. Dus ook je SSW gasverbruik van vorig jaar uit de vergelijking halen.
Gas is afhankelijk van je ketel, stookgedrag en afgifte 8 tot 9 kwh per m3.
Koelen uit de vergelijking halen.
Je extrapoleert op januari en geeft zelf al aan dat 10 andere maanden een betere cop gaan halen. Neem dat erin mee.
Je rondt 932 af naar 1.000. Dat is nogal een verschil!
Heb je iets veranderd aan je stookgedrag? L/L nu 24h en voorheen nachtverlaging misschien, of misschien je binnentemperatuur verhoogd?
Als een nieuwe koelkast het verbruik van de inductiekookplaat kan compenseren wil ik daar weleens cijfers van zien. Bij ons gaat er met gemak 1-2kwh per dag naar het kokkerellen. Dan was jouw originele koelkast erg lomp of de nieuwe zeer zuinig en klein...
Meet je de L/L volledig apart?
Ik zou tevreden zijn, mits je genoeg comfort hebt. Dit scheelt een boel CO2e en misschien bespaar je nog iets op je vastrecht?
:fill(white):strip_exif()/f/image/R6ZaHX2UcH6OxpOaJ508jlhD.png?f=user_large)
Lekspanning bestaat niet, lekstroom welServee schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:08:
[...]
Doordat de aarde draad niet aangesloten was kan er zeker een constante lek spanning aanwezig geweest zijn die normaal zou zijn opgemerkt door de aardlek. Zeker in combinatie met vocht in je buitenunit kan dit geleid hebben tot een sluiting in een van je main board componenten.
Je had toch ook al vanaf het begin issues met je temperatuur regeling? Zou een en ander kunnen verklaren mogelijk, als er iets rommelt in je elektronische circuit kun je hele vreemde storingen krijgen en uiteindelijk dus mogelijk een sluiting.
Zonder aarde heb je denk ik eerder het probleem van statische elektriciteit waar @elektriekert het over heeft. Dus juist bij droge lucht.
MHI-ZSX doet het inderdaad beter bij vriestemperaturen. Maar binnen een serie maakt het vermogen niet veel uit qua dichtvriezen; ze hebben allemaal een evengrote buitenunit. Misschien bij Daikin ook. Een 'grotere' unit kan juist eerder dichtvriezen omdat hij daarvoor mogelijk harder draait. Bij droog vriesweer gaat een 'grotere' unit natuurlijk wel een stukje harder.w00key schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:22:
[...]
Heb je een specifiek model? Ik zie geen 6 of 7 bij de Daikins.
FXTA 3.5 kW: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724426
2.5 kW kW design capacity, haalt ie alleen niet (2.17 kW bij -7).
Als je een de standaard (goedkope) MHI neem dan heeft die gewoon een 3.0 kW design capacity die tot -10 wordt gehaald, met een iets lagere SCOP van 4.7. Maar als je deze limiteer tot ~2 kW zoals de Daikin haal je meer dan 4.7, met iets meer emergency power mocht dat nodig zijn.
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199576105
De ZSX die fancier is haalt betere scores en 3.5 kW bij -10.
De Daikin "3.5" die maar iets meer dan 2 kW kan leveren is beetje weinig, dan zit je snel met een defrost loop als het vriest, zeker als je maar net groot genoeg koop. 3 kW vs 2 kW is 50% meer power, dat is groot verschil.
Ja de app heeft het weken probleemloos gedaan maar toevallig afgelopen dagen 2x een timer die niet getriggerd heeft. Ik denk dat ik persoonlijk in HomeAssistant een redundantie script ga implementeren die setpoint monitort tijdens specifieke tijden.KoningPaulus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:25:
Ik merk dat mijn MHI icm de wifi module (en dus de smart m air app) soms bepaalde triggers / weekschema items mist danwel overslaat. Nu al een aantal keer meegemaakt dat hij bijv. niet savonds op de ingestelde tijd uitgaat en vandaag toevallig dat ie niet op de ingestelde tijd inschakelde. Ik gebruik enkel de smart m air app , afstandsbediening ligt in de la.
Edit: aanvullende vraag. Ik merk ook dat een halve graad verhoging of verlaging in de app niet wordt gezien als halve maar als hele graad. Voorbeeld. Ruimte is op temperatuur, setpoint 21 geeft bijv 700w continu verbruik. Halve graad verlaging doet niks. Andersom. Setpoint 20 geeft x verbruik en bij 1 graad verhoging hetzelfde extra stroomverbruik als bij een hele graad setpoint verhoging.
Herkent iemand dit? Of nog beter; heeft iemand een fix?
Over temperatuur verschil:
Hetgeen jij schrijft is mij als volgt opgevallen.
Ik bekijk het verbruik niet want deze wordt beïnvloed door de buitentemperatuur maar ik kijk naar de historie van de door de binnenunit waargenomen temperatuur. (in HomeAssistant)
De offset is standaard 2 graden.
Dit zou betekenen (als het setpoint is bereikt):
setpoint 19 -> 21 sensor binnenunit
setpoint 19,5 -> 21,5 sensor binnenunit
setpoint 20 -> 22 sensor binnenunit
Maar wat ik zie in de historie van de geregistreerde binnentemperatuur is dat deze soms minder dan 2 graden offset gebruikt en een enkele keer meer. Ik heb hierbij alleen naar de zachte dagen van januari en december gekeken. De historie van de dagen met veel defrosts heb ik hierbij buiten beschouwing gelaten.
Uit de historie:
setpoint 19 -> soms urenlang 20,5 / 20,7 / 21 (in de nacht)
setpoint 19,5 -> soms urenlang 21,5 / 21,7 of 22 (overdag)
setpoint 20 -> soms urenlang 21,7 / 22 / 22,2 of 22,5 ('s avonds)
Als ik naar de binnentemperatuur historie kijk van setpoint 19,5 en setpoint 20 lijken ze veel op elkaar, alleen de binnentemp ligt bij setpoint 20 veel vaker rond de 22 graden dan setpoint 19,5 in de buurt van 22 graden komt.
Nu is de dataset nog te klein voor mij om te spreken dat setpoint 19,5 hetzelfde is als setpoint 20.
Ik zeg dus nog niet dat het niet klopt, ik ga dit de komende tijd in de gaten houden.
Want anders hebben halve graden natuurlijk geheel geen zin om te schedulen.
Echter ik vind het leuk om met Home Assistant wat te prutsen en zou het liefste hier deze ook aan koppelen. De leverancier die hier vandaag was om een offerte te maken, zei dat er momenteel niets goed werkt, en dat de aircos in storing schieten.
Ik heb een offerte voor een Mitsubishi Single Split set SRK 25 ZS-W 2.5kW buitenunit + binnenunit of een Mitsubishi Single Split set SRK 35 ZS-W 3.5kW buitenunit + binnenunit. Deze werken met een infrarood afstandbediening.
Zijn er andere aircos die inmiddels al wel 'smart' zijn of via bijv WIFI aan of uit te zetten zijn?
Het hoeft niks ingewikkelds te zijn, maar de temperatuur instellen bijv via een app/api/wifi/ Homeassistant zou wel grote voorkeur hebben.
Op elke bovengenoemde unit kan een WiFi module worden gebruikt.Kurios schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:15:
Ook ik kijk naar een lucht/lucht warmtepomp om mijn zolderkamer/werkkamer te koelen in de zomer en te verwarmen in de winter.
Echter ik vind het leuk om met Home Assistant wat te prutsen en zou het liefste hier deze ook aan koppelen. De leverancier die hier vandaag was om een offerte te maken, zei dat er momenteel niets goed werkt, en dat de aircos in storing schieten.
Ik heb een offerte voor een Mitsubishi Single Split set SRK 25 ZS-W 2.5kW buitenunit + binnenunit of een Mitsubishi Single Split set SRK 35 ZS-W 3.5kW buitenunit + binnenunit. Deze werken met een infrarood afstandbediening.
Zijn er andere aircos die inmiddels al wel 'smart' zijn of via bijv WIFI aan of uit te zetten zijn?
Het hoeft niks ingewikkelds te zijn, maar de temperatuur instellen bijv via een app/api/wifi/ Homeassistant zou wel grote voorkeur hebben.
De nieuwste MHI units worden met WF-RAC geleverd. Hiervoor is inmiddels een stabiel functionerende HA integratie. (Het enige wat deze niet kan is de L/R aansturing van de lamellen)
https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration/
wat is het verschil dan tussen een 'wifi module' (Airconwithme IS-ACX-WIFI-1 Module ?) en een WF-RAC. Kunnen die beiden op dit type airco?Frag1le schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:19:
[...]
Op elke bovengenoemde unit kan een WiFi module worden gebruikt.
De nieuwste MHI units worden met WF-RAC geleverd. Hiervoor is inmiddels een stabiel functionerende HA integratie. (Het enige wat deze niet kan is de L/R aansturing van de lamellen)
Sorry, dit kan ik niet beantwoorden ik heb alleen ervaring met WF-RAC.Kurios schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:24:
[...]
wat is het verschil dan tussen een 'wifi module' (Airconwithme IS-ACX-WIFI-1 Module ?) en een WF-RAC. Kunnen die beiden op dit type airco?
L/R aansturing kan wel, alleen dan als een service call. Zit inderdaad niet in de Climate entity/card:Frag1le schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:19:
[...]
Op elke bovengenoemde unit kan een WiFi module worden gebruikt.
https://github.com/jeathe...RAC-Integration/issues/39
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic