Tikkend geluid split airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:11
Ik heb een Daikin split airco waarvan de binnenunit een tikkend geluid maakt. Het geluid is hier te horen:

YouTube: Geluid split airco

De installateur heeft er al eens naar gekeken en iets in de binnenunit gedaan (wat aangedraaid), maar het heeft helaas niet geholpen. Weet hier iemand wat het kan zijn? Het geluid gaat sneller wanneer de fan sneller gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 14-06-2023 09:56 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-07 22:50
Bekend probleem bij Daikin. Bij mij is onder garantie van Daikin het binnenwerk vervangen. Ik zou opnieuw contact opnemen met de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
markweb4871 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:40:
Bekend probleem bij Daikin. Bij mij is onder garantie van Daikin het binnenwerk vervangen. Ik zou opnieuw contact opnemen met de installateur.
Dankjewel, dat zal ik doen!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:40
Even benieuwd, hier af en toe hetzelfde probleem.

Hebben ze dit uiteindelijk opgelost, en zo ja; hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Nog niet, wel aangeboden dit te doen wanneer zijn laatste redmiddel niet meer helpt. Alles is losgemaakt, ingesmeerd, vaster gezet en het lijkt goed. In koude periodes buiten hoor je ook weinig (was ook zal zo). Pas wanneer buiten de temperatuur behoorlijk op loopt en de airco harder moet werken (?), begint het weer. Ik wacht daarom tot de warme periode om weer uitgebreid te gaan testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:27
okijokii schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:49:
Nog niet, wel aangeboden dit te doen wanneer zijn laatste redmiddel niet meer helpt. Alles is losgemaakt, ingesmeerd, vaster gezet en het lijkt goed. In koude periodes buiten hoor je ook weinig (was ook zal zo). Pas wanneer buiten de temperatuur behoorlijk op loopt en de airco harder moet werken (?), begint het weer. Ik wacht daarom tot de warme periode om weer uitgebreid te gaan testen
Je kan ook handmatig de fan harder zetten daarvoor hoef je niet te wachten evenals kun je powerfull inschakelen en trap je hem ook op zijn staart.

En ook handig om te weten of het ook in verwarm modus gebeurd.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 28-10-2022 09:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
okijokii schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:49:
Hier lijkt het inderdaad ook vooral te gebeuren bij 'warm' weer (gisteren), bij mij bij het verwarmen.

Klinkt alsof jij het hebt bij het koelen, en dat was inderdaad mijn angst dat ik het ook zou hebben bij koelen omdat het dan warm is. Lijkt bij warmer weer dat het plastic ergens uitzet oid waardoor het gaat aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Je kan ook handmatig de fan harder zetten daarvoor hoef je niet te wachten evenals kun je powerfull inschakelen en trap je hem ook op zijn staart.

En ook handig om te weten of het ook in verwarm modus gebeurd.
Dan gebeurt het bij mij niet :). Wanneer het gebeurt (bij warmte buiten), gaat het geluid ook sneller bij het verhogen van de fansnelheid. Nu gebeurt er niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Penait1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Hier lijkt het inderdaad ook vooral te gebeuren bij 'warm' weer (gisteren), bij mij bij het verwarmen.

Klinkt alsof jij het hebt bij het koelen, en dat was inderdaad mijn angst dat ik het ook zou hebben bij koelen omdat het dan warm is. Lijkt bij warmer weer dat het plastic ergens uitzet oid waardoor het gaat aanlopen.
Dus net andersom dan bij mij 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:19
Daikin single split hier en ik heb hier ook last van. Ik heb de kap er al af gehad en de ventilator rol 1-2mm opgehoogd dus er iets tussen te doen en dat lijkt dan even te helpen, maar naar verloop van tijd komt het weer terug. Zet ik de fan sneller, word het getik inderdaad ook sneller. Vooral bij gebruik van de airco, koude lucht. Bij verwarmen gebeurd het ook, maar hoe hoger de uitblaas temp is dan gaat het op een gegeven moment weg. Iets zet er dus uit of krimpt wat dit tikken veroorzaakt. Mijn twee andere binnenunits doen dat niet.

Ik heb nog niet verwarmd dit jaar, maar dit speelde vorig jaar ook al en deze zomer. Goed om te horen dat ik niet de enige ben :)

[ Voor 10% gewijzigd door vinom op 28-10-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
vinom schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:02:
Daikin single split hier en ik heb hier ook last van. Ik heb de kap er al af gehad en de ventilator rol 1-2mm opgehoogd dus er iets tussen te doen en dat lijkt dan even te helpen, maar naar verloop van tijd komt het weer terug. Zet ik de fan sneller, word het getik inderdaad ook sneller. Vooral bij gebruik van de airco, koude lucht. Bij verwarmen gebeurd het ook, maar hoe hoger de uitblaas temp is dan gaat het op een gegeven moment weg. Iets zet er dus uit of krimpt wat dit tikken veroorzaakt. Mijn twee andere binnenunits doen dat niet.

Ik heb nog niet verwarmd dit jaar, maar dit speelde vorig jaar ook al en deze zomer. Goed om te horen dat ik niet de enige ben :)
Als ik het goed begrijp heb je dus 1 perfera die 't wel doet en de andere 2 perfera's niet?

Kan niet geloven dat dit zo'n common probleem is. Er lijken dus wel units te zijn die er geen last van hebben? Mooi klaar mee, 2400eu betaald en dan zit je af en toe naar zo'n tikkend ding te luisteren 8)7 Ik ga even afwachten wat de installateur zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Penait1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je dus 1 perfera die 't wel doet en de andere 2 perfera's niet?

Kan niet geloven dat dit zo'n common probleem is. Er lijken dus wel units te zijn die er geen last van hebben? Mooi klaar mee, 2400eu betaald en dan zit je af en toe naar zo'n tikkend ding te luisteren 8)7 Ik ga even afwachten wat de installateur zegt
Correct. Mijn Daikin Perfera multisplit boven hebben er geen last van. Mijn single split had er eerst ook geen last van, maar sinds een tijd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Eergisteren voor het eerst begonnen met verwarmen en nog geen getik mogen waarnemen. Let wel op dat ik de ventilator rol dus een paar mm heb opgehoogd met een klein kartonnetje ertussen, misschien dat dat heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
vinom schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:50:
Eergisteren voor het eerst begonnen met verwarmen en nog geen getik mogen waarnemen. Let wel op dat ik de ventilator rol dus een paar mm heb opgehoogd met een klein kartonnetje ertussen, misschien dat dat heeft geholpen.
Still going strong?

Hier hebben de monteurs ondertussen een lager vervangen en de radiator(?) opgehoogd met een ringetje, zonder succes nog helaas. Hij zei dat die een soort van los hangt boven de rol en door het verwarmen misschien de tolerantie te klein wordt. Hij had dat echt zien gebeuren bij een ander adres bij hetzelfde probleem maar kon dat bij mij niet zo precies zien; maar ivm zelfde geluid dezelfde oplossing

[ Voor 12% gewijzigd door Penait1 op 15-11-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Penait1 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:17:
[...]

Still going strong?

Hier hebben de monteurs ondertussen een lager vervangen en de radiator(?) opgehoogd met een ringetje, zonder succes nog helaas. Hij zei dat die een soort van los hangt boven de rol en door het verwarmen misschien de tolerantie te klein wordt. Hij had dat echt zien gebeuren bij een ander adres bij hetzelfde probleem maar kon dat bij mij niet zo precies zien; maar ivm zelfde geluid dezelfde oplossing
Yep! Gaat nog steeds goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Helaas, de koudere temperaturen zorgen er blijkbaar voor dar het getik weer terug is. Het komt en het gaat.

Hoe staat het bij jou @Penait1

[ Voor 14% gewijzigd door vinom op 21-11-2022 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Penait1
vinom schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:07:
Helaas, de koudere temperaturen zorgen er blijkbaar voor dar het getik weer terug is. Het komt en het gaat.
Bij mij is het ook weer terug sinds vandaag, donderdag was de installateur er weer om iets te proberen en had er met de hele koude temps geen last van; nu met een verbruik van 230watt (vraagsturing 40%) is het weer terug...

Ze hadden gebeld donderdag met Daikin en die had aangegeven dat ze misschien een randje plastic wat was blijven zitten van het plastic gieten konden wegsnijden in de buurt van de roller. Dat heeft de monteur gedaan maar leek er al niet veel vertrouwen in te hebben. Hij kon verder ook geen aanloop schade vinden en wat hem betreft als het niet opgelost was na dat wegsnijden was de volgende stap een nieuwe binnenunit want hij had ook geen idee meer (3x is er nu een monteur geweest)

Morgen maar weer bellen..... Ontzettend vervelend probleem want ze proberen iets en als de monteur weg gaat is het probleem weg, en het is ook niet gelijk dezelfde dag weer terug. Ik was weg van huis en had 'm begrensd op 40% (230watt) en hoorde nu bij terugkomst het getik, heb vraagsturing net op 50% (320watt) gezet en het getik gaat weer weg na een tijdje

[ Voor 17% gewijzigd door Penait1 op 21-11-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
vinom schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:50:
Karton zakt in zeker als het vochtig word, een kunstofring of misschien wel 2 a 3 en dan is het opgelost als het goed is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-07 09:46
Heb hier ook last van tikkende geluid. Koel mode.

Heb de binnen unit op silent binnen mode staan. Waarbij het linksonder tikkende geluid maakt. Wat erg vervelend is.

Valt dit onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Probook8979 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:56:
Heb hier ook last van tikkende geluid. Koel mode.

Heb de binnen unit op silent binnen mode staan. Waarbij het linksonder tikkende geluid maakt. Wat erg vervelend is.

Valt dit onder garantie?
Bij mij is ie onder garantie vervangen, sindsdien is het geluid niet noemenswaardig meer aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Penait1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:04:
[...]

Bij mij is ie onder garantie vervangen, sindsdien is het geluid niet noemenswaardig meer aanwezig
Niet noemenswaardig.... betekent nog steeds niet helemaal weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
okijokii schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:25:
[...]

Niet noemenswaardig.... betekent nog steeds niet helemaal weg?
Klopt, bij verwarmen op z'n laagste vermogen (~180w) heb ik kans dat ik het hoor als ik dichtbij de unit sta en ik erop ga letten

Vroeger hoorde ik het hard aan de andere kant van de woonkamer en overstemde het dingen zoals de TV, dat is nu zeker niet meer het geval dus in dat opzicht een verbetering :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Penait1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Klopt, bij verwarmen op z'n laagste vermogen (~180w) heb ik kans dat ik het hoor als ik dichtbij de unit sta en ik erop ga letten

Vroeger hoorde ik het hard aan de andere kant van de woonkamer en overstemde het dingen zoals de TV, dat is nu zeker niet meer het geval dus in dat opzicht een verbetering :|
Dat is inderdaad een grote verbetering! Wel bijzonder dat het blijkbaar niet helemaal op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aantjuh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-10-2023
Koelmiddel gecontrodleerd? Voldoende aanwezig in het systeem? Anders kunnen de kleppen gaan resoneren. Heb hier nu net een zelfde tik ontwikkeld in een split unit mitsubishi heavy industries binnen unit. Wat ik wel weet is dat als je de andere unit hebt aangehad, het even wat draaitijd kost voor het koudemiddel weer is overgeheveld richting de andere unit. Het getik is bij mij dan ook na een minuut of 10 koelen bijna volkomen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:40
Voor wie het nog kan helpen als het probleem er nog is: ik had hier ook last van en heb in aanvang ook geprobeerd om iets tussen de binnenunit en de muur te zetten. Dat hielp maar een korte tijd. De leverancier verving toen het linker lager van de rol. Dat heeft enkele maanden geholpen waarna het geluid terug kwam. Zoals aangegeven betreft het een tikkend geluid.
Onlangs heeft de leverancier een nieuwe rol geplaatst met de opmerking dat dit een gekend probleem is. Nu is het geluid geheel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Rojado schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:00:
Voor wie het nog kan helpen als het probleem er nog is: ik had hier ook last van en heb in aanvang ook geprobeerd om iets tussen de binnenunit en de muur te zetten. Dat hielp maar een korte tijd. De leverancier verving toen het linker lager van de rol. Dat heeft enkele maanden geholpen waarna het geluid terug kwam. Zoals aangegeven betreft het een tikkend geluid.
Onlangs heeft de leverancier een nieuwe rol geplaatst met de opmerking dat dit een gekend probleem is. Nu is het geluid geheel weg.
Is de rol gereviseerd ondertussen, of hetzelfde type maar geen problemen meer? Misschien het proberen waard, maar als het dezelfde rol is heb ik er niet veel vertrouwen in aangezien de hele binnenunit vervangen is bij mij en nog steeds af en toe tikt voor korte periodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Het is een geheel nieuwe rol. Kwam uit het Daikin magazijn in België. De installateur gaf bij het tweede bezoek aan dat die problemen met het type rol die er eerst inzat (noemde ook toen een nummer) bekend was. Ik zal nog eens nakijken of op de leverbon een nummer staat. Zo ja, laat ik dat nog even weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
Pakbon gevonden!
Product nummer 5016237
Product naam Cross flow fan assy
Airco: Perfera ftxm20r2v1b (folder naam FTXM 25M)

[ Voor 10% gewijzigd door Rojado op 11-02-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Overigens netjes onder garantie vervangen, kosten: kopje koffie en een goed gesprek 😊
Pagina: 1