iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
I know, I know... Libelle, maar 2x per WEEK is gezonder dan 2x per DAGHemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:00:
[...]
2 keer per dag douchen vaak? Sinds Aangezien ik geen goornek ben is dat niet meer dan normaal.
Lekker trouwens, iedereen die minder dan 2x per dag doucht wegzetten als 'goornek'...

(Betekenis van het Engelse "since" in deze context)
[Voor 25% gewijzigd door Icephase op 08-03-2022 11:09]
Hoezo weet je niet waarvoor je 300 euro betaald, ik neem toch aan dat je weet hoeveel gas en stroom je verbruikt?Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:00:
[...]
Ja geen idee. Wellicht krijgen we uiteindelijk gewoon knettersveel terug. Volgens Frank app zijn we zelfs sommige dagen "boven verwachting".
Ik heb deze maand onderhoud van de 18 maanden oude CV ketel en zal hem eens vragen of dat kreng sluipverbruik heeft.
Wat we deze week nog gaan uitzetten is de NAS (60-100watt) maar dan is het passieve verbruik toch echt wel afgelopen, centrale ventilate, vriezer (A met wat plussen) en koelkast (aan vervanging toe, dus maar eens kijken deze week) zijn niet optioneel. We hebben ook allebei een laptop, dus geen zware pc die slurpt.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Het vriest 's nachts en overdag is het 6/7 graden. Weet niet of je een ijsbeer bent, maar ik vind dat best koud.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Ik zie hier overal nog veel schoorstenen de hele dag roken terwijl het toch niet echt koud is.
Ik heb een baan waar ik gewoon representabel moet zijn dus 's ochtends douchen. En 's avonds twee uur intensieve sport, dan is niet douchen ook geen optie.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:02:
[...]
Wat een onzin, wij douchen maar een paar keer per week en zijn echt geen goornekken!
Nooit van een washandje gehoord aan de wasbak?
Verbruik op dit moment is ca 60 m3 per maand gas en 270 kwh stroom.
Niet perse heel handig om bij een flexleverancier te zitten als je geen idee hebt wat je verbruik is. Ik denk dat je voor niets in barbaarse koude omstandigheden leeft.Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:00:
[...]
Ja geen idee. Wellicht krijgen we uiteindelijk gewoon knettersveel terug. Volgens Frank app zijn we zelfs sommige dagen "boven verwachting".
Bij een flexleverancier zijn de wintermaanden veel duurder dan gemiddeld omdat je daadwerkelijk verbruik afrekent (als het goed is) en verkijk je je misschien op energiekosten op jaarbasis.
Ja dan heb je ‘s ochtends even de verwarming aan, en ‘s avonds nog een keer, maar toch niet de hele dag!Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:04:
[...]
Het vriest 's nachts en overdag is het 6/7 graden. Weet niet of je een ijsbeer bent, maar ik vind dat best koud.
15 graden in huis vinden wij niet barbaars koud. Eigenlijk wel lekker.Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Niet perse heel handig om bij een flexleverancier te zitten als je geen idee hebt wat je verbruik is. Ik denk dat je voor niets in barbaarse koude omstandigheden leeft.
Bij een flexleverancier zijn de wintermaanden veel duurder dan gemiddeld omdat je daadwerkelijk verbruik afrekent (als het goed is) en verkijk je je misschien op energiekosten op jaarbasis.
Daarom ook de opmerking" zijn niet optioneel".
[Voor 15% gewijzigd door Hemingr op 08-03-2022 11:09]
Zo lang je met je representabele baan gewoon 1,5 meter afstand blijft houden is er toch geen probleem?Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Ik heb een baan waar ik gewoon representabel moet zijn dus 's ochtends douchen. En 's avonds twee uur intensieve sport, dan is niet douchen ook geen optie.

Wat is er trouwens mis met koud douchen ?

2x per dag douchen (of zelfs dagelijks douchen) is slecht voor je weerstand.Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:00:
[...]
2 keer per dag douchen vaak? Sinds ik geen goornek ben is dat niet meer dan normaal.
Russisch gas komt ook niet uit Moskou, maar daar gaat wel het geld heen. Verder wel met je eens dat er meer geld in Groningen mag blijven. In de VS blijft oliegeld uit Texas ook voornamelijk in Texas. OK andere schaalgrootte, maar toch. Nederland had met beter besteden van de gasbaten het Noorwegen aan de Noordzee kunnen zijn.JDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:37:
[...]
Die winst op de winning van gas zou je dus kunnen verdelen door de vermindering energiebelasting hoger te maken hoe dichter je bij het wingebied woont.
Mensen kunnen dan als ze willen hun huis misschien ook voor meer verkopen omdat de nieuwe bewoner veel lagere energiekosten heeft.
Als gas uit Rusland komt krijgt Rusland dat geld ook, als gas uit Groningen komt, waarom dan heel NL.
PS. ik woon er zelf niet.
Douchen op de sport locatie mogelijk? Zo ja... dat bespaart natuurlijk ook meteenHemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Ik heb een baan waar ik gewoon representabel moet zijn dus 's ochtends douchen. En 's avonds twee uur intensieve sport, dan is niet douchen ook geen optie.

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp
Home gym.Thalaron schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:10:
[...]
Douchen op de sport locatie mogelijk? Zo ja... dat bespaart natuurlijk ook meteen
De schade zou dan dus ook voor de Nederlandse staat moeten zijn, maar wordt veelal neergelegd bij de inwoners van provincie Groningen.Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:46:
De mineralen onder de grond zijn eigendom van de Nederlandse staat en niet van de inwoners van de provincie Groningen.
Mooi hoe de lusten wel gedeeld worden, maar bij de lasten ieder z'n eigen broek maar op moet zien te houden. Een 'gaaf land' zoals Rutte het zou noemen.
Wat loop je toch de hele tijd zinloze verwijten uit te delen aan mensen die je helemaal niet kent. Mooi dat jij thuis alles zo voor elkaar hebt, maar ga lekker op een eiland wonen als je je zo ergert.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:59:
Ik zie hier overal nog veel schoorstenen de hele dag roken terwijl het toch niet echt koud is.
V.w.b. temperatuur; het vriest al de hele week iedere nacht en de gemiddelde temperatuur overdag is 2 graden: https://www.knmi.nl/neder...overzichten/lopende_maand
[Voor 36% gewijzigd door Ypuh op 08-03-2022 11:16]
Het heeft (te) lang geduurd, maar de schade komt ook voor rekening van de NL staat (en de winningsbedrijven).Ypuh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:11:
[...]
De schade zou dan dus ook voor de Nederlandse staat moeten zijn, maar wordt veelal neergelegd bij de inwoners van provincie Groningen.
Dat is trouwens best veel gas voor alleen warm water en koken.Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Een gemiddeld huishouden gebruikt daar 270+40 = 310 m3 per jaar voor.
En met een dergelijk verbruik zou je bij Frank voor januari en februari geen 300 euro hoeven te betalen.
[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 08-03-2022 11:21]
Ja, daar kijken we ook van op. Ik heb net even in de boiler software gekeken.Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:19:
[...]
Dat is trouwens best veel gas voor alleen warm water en koken.
Een gemiddeld huishouden gebruikt daar 270+40 = 310 m3 per jaar voor.
Januari was 55m3 water/koken, 20m3 verwarmen (ik had gasten over de vloer die op leeftijd waren, en die laat je niet in 15 graden zitten)
Feb was 30m3 water/koken. Maar we waren 12 dagen op vakantie. 0 verwarmen
Maart zit nu op ca 7m3 water/koken. 0 verwarmen.
Overigens zag ik in de boiler app dat deze een "douche timer" heeft.
Vanavond, na 5 minuten zal mijn lieve wederhelft, zonder dat ik het haar ga vertellen, dit testen.
[Voor 12% gewijzigd door Hemingr op 08-03-2022 11:25]
Hier staat de verwarming ook nog aan hoor, ik ga niet in de kou zitten.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Mee eens, er wordt nog steeds teveel gas gebruikt en te makkelijk geroepen dat de gaskraan in Groningen weer open moet.
Het voorjaar komt eraan dus de verwarming hoeft dan niet meer aan en mensen hebben dan de tijd tot de volgende winter om wat aan hun gasverbruik te doen.
Niet iedereen vind het comfortabel als het 15c in huis wordt...
De verwarming staat hier op 21c en soms op 22c, wij houden niet van kou maar klagen ook niet over de prijzen ik heb een warmtepomp.
[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 08-03-2022 11:25]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
In geval van vloerverwarming werkt dat dus niet. En steeds meer mensen nemen vloerverwarming. ( zit vaak standaard in nieuwbouw woningen afgelopen jaren. )HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Ja dan heb je ‘s ochtends even de verwarming aan, en ‘s avonds nog een keer, maar toch niet de hele dag!
Dat valt onder de equivalentiefactoren v=die het CBS bijhoudt: https://www.cbs.nl/nl-nl/...mijn-besteedbaar-inkomen-Ivow85 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:44:
[...]
Maar de basisbehoefte aan woonruimte (of het deel van de totale woonruimte wat voor een redelijk normaal leven verwarmd moet worden) is wel weer grotendeels afhankelijk van het aantal personen in je huishouden.
Voor een éénpersoons huishouden volstaat het tot verblijfstemperatuur van ca 20 graden verwarmen van een zit-/eetkamer van 15m² en tot 15 graden verwarmen van één slaapkamer van een 10m².
Voor elke persoon extra komt daar een X warmtebehoefte bij, omdat bij meer personen voor een "basisniveau" aan wooncomfort en persoonlijke privacy extra ruimte nodig is. Om voor een gezin van 5 personen een goede comfortable plaats te kunnen bieden in de zithoek of aan de eettafel zal de woonkamer ruimer moeten zijn. En je hebt dan meerdere slaapkamers die op een basis-temperatuur gestookt moeten worden voor een gezond binnenklimaat.
Zo heeft een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen 91% meer netto inkomen nodig als een alleenstaande om vergelijkbare welvaart te genieten.
In ons progressieve belastingsysteem wordt veel te weinig rekening gehouden met die factoren. relatief gezien worden gezinnen zwaarder belast dan passend zou zijn bij hun welvaart. Wat dan weer in de sfeer van de toeslagen wordt opgelost. Maar de meeste toeslagen zijn een doekje voor het bloeden als het inkomen te laag is. De groep die in de kou staat zijn de gezinnen met een redelijk inkomen.
Tot de volgende winter.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Mee eens, er wordt nog steeds teveel gas gebruikt en te makkelijk geroepen dat de gaskraan in Groningen weer open moet.
Het voorjaar komt eraan dus de verwarming hoeft dan niet meer aan en mensen hebben dan de tijd tot de volgende winter om wat aan hun gasverbruik te doen.
Leuk.. bedrijven zitten vaak al veel verder vol.
Mijn groene dak had een wachttijd van 7 maanden.
Nu een advies gesprek warmtepomp, over 6 weken tijd en plaatsing mogelijk eind van het jaar.
Niet iedereen kan zelf grote klussen aan, heeft hier het geld voor of de middelen toe. Soms ben je afhankelijk. En het is deze week best koud, hier rookt hij ook.
Droger staat wel weer uit nu tot ~oktober. Droogmolen buiten werkt prima vanaf nu.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hoe dat zo?t_captain schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:27:
[...]
In ons progressieve belastingsysteem wordt veel te weinig rekening gehouden met die factoren. relatief gezien worden gezinnen zwaarder belast dan passend zou zijn bij hun welvaart.
Sorry, off topic vraag.
[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 08-03-2022 11:29]
*knip*Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Niet zo oordelen.
[Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 08-03-2022 22:18]
We vermoeden dat er iets in de ketel aanstaat dat veel verbruikt, twee kuub per dag zou een uur douchen zijn, daar zitten we lang niet aan.
*knip*Ypuh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:11:
[...]
Wat loop je toch de hele tijd zinloze verwijten uit te delen aan mensen die je helemaal niet kent. Mooi dat jij thuis alles zo voor elkaar hebt, maar ga lekker op een eiland wonen als je je zo ergert.
V.w.b. temperatuur; het vriest al de hele week iedere nacht en de gemiddelde temperatuur overdag is 2 graden: https://www.knmi.nl/neder...overzichten/lopende_maand
Dit stokpaardje mag wel eens op stal blijven.
[Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 08-03-2022 22:15]
Staat die boiler dat water continue op temperatuur te houden? Dat lijkt me ook niet efficient.Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:23:
[...]
Ja, daar kijken we ook van op. Ik heb net even in de boiler software gekeken.
Januari was 55m3 water/koken, 20m3 verwarmen (ik had gasten over de vloer die op leeftijd waren, en die laat je niet in 15 graden zitten)
Kun je die boiler niet alleen aan laten slaan een tijdje voor het douchen en daarna weer uit te laten gaan? Dan hoeft die niet de hele dag het water op temperatuur te houden. Moet je wel nog een oplossing verzinnen voor warm water voor de afwas.
Heb je naast de boiler ook gewoon een CV? Dan zou je de boiler er misschien uit kunnen doen.
[Voor 6% gewijzigd door rvk op 08-03-2022 11:37]
Ik zou het maar laten nakijken, misschien zit er wel een lek.Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:33:
[...]
We vermoeden dat er iets in de ketel aanstaat dat veel verbruikt, twee kuub per dag zou een uur douchen zijn, daar zitten we lang niet aan.
Wij gebruik de helft en dat is inclusief 1-2x per dag een groot bad vol en 2 douchende tieners.
Warm tapwaterfunctie aan? Warm water en CV ingesteld op 60°?Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:33:
[...]
Heb je echt de verwarming niet meer aan?
Als je dat op de 'normale' ochtend en avondtijden blijft doen (dwz met de huidige zon niet tussen 10:00 en 15:00) ben je deze week met uurprijzen veel duurder uit.
Om op €300 per maand te komen terwijl je niet stookt moet je het heel beroerd timen en ben je met een jaarcontract beter af.
@corporalnl juist wel, met die plaat beton kan je prima warmte bufferen. Mijn warmtepomp draait dus vooral na 12:00: hoger PV eigengebruik, hogere buitentemperatuur. Binnen merk je het niet.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Nee, verwarming staat echt uit, boiler laat ook geen verbruik niet op verwarmingsfunctie.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Warm tapwaterfunctie aan? Warm water en CV ingesteld op 60°?
Warm water staat op 60.
Het is een 18 maanden oude Nefit Trendline HRC30/CW5 dus heel veel beter op puur gas is er niet.
https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
Zelfs dat kan het niet verklaren met zo'n nieuwe CV-ketel. Misschien wel een lek ergens, of stiekem toch de verwarming aan 's nachts of zo.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Warm tapwaterfunctie aan? Warm water en CV ingesteld op 60°?
Nefit Trendline is geen boiler. Dat is een CV. Heb je nog een aparte boiler dan?Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:37:
[...]
Nee, verwarming staat echt uit, boiler laat ook geen verbruik niet op verwarmingsfunctie.
Warm water staat op 60.
Het is een 18 maanden oude Nefit Trendline HRC30/CW5 dus heel veel beter op puur gas is er niet.
Dan douche je 's avonds na het sporten en douche je 's ochtends niet. Want wordt je nu echt smerig/ga je stinken van een nacht in bed liggen?Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Ik douche om de dag, kleding 2 dagen dragen en daarna in de was, wasmachine draait 2 of 3x per week
Mwah eens per week is voor mij ook net iets te weinig hoorHereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:02:
[...]
Wat een onzin, wij douchen maar een paar keer per week en zijn echt geen goornekken!
Nooit van een washandje gehoord aan de wasbak?

[Voor 26% gewijzigd door FastFred op 08-03-2022 11:41]
Je hebt gelijk, ik haal de termen door elkaar, beetje ouderwets brein.rvk schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:39:
[...]
Nefit Trendline is geen boiler. Dat is een CV. Heb je nog een aparte boiler dan?
Ik heb het dan vooral over in combinatie met een CV installatie ( gas ), niet een warmte pomp. Vloerverwarming kan je dan het beste in een constante temperatuur instellen zonder teveel wisseling.Proton_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:36:
@Hemingr met een ultravariabel contract / dagprijzen moet je vooral naar verplaatsbaar piekverbruik kijken, dus was draaien / gamen op de tv / koken / auto laden / sauna met zonnebank.
Als je dat op de 'normale' ochtend en avondtijden blijft doen (dwz met de huidige zon niet tussen 10:00 en 15:00) ben je deze week met uurprijzen veel duurder uit.
Om op €300 per maand te komen terwijl je niet stookt moet je het heel beroerd timen en ben je met een jaarcontract beter af.
@corporalnl juist wel, met die plaat beton kan je prima warmte bufferen. Mijn warmtepomp draait dus vooral na 12:00: hoger PV eigengebruik, hogere buitentemperatuur. Binnen merk je het niet.
[Voor 5% gewijzigd door corporalnl op 08-03-2022 11:41]
Analyse van belastingdruk van inkomensgerelateerde heffingen en toeslagen naar gezinssituatie. De bedoeling is dat deze belastingdruk louter een functie is van gestandaardiseerd inkomen, maar de curve voor gezinnen ligt hoger dan die van 1- en 2-persoons huishoudens.
Dan klopt er toch echt iets niet 60m3 p.mnd. gas zonder verwarming is echt heel veel!Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:37:
[...]
Nee, verwarming staat echt uit, boiler laat ook geen verbruik niet op verwarmingsfunctie.
Warm water staat op 60.
Ja dat heeft wel degelijk zin, als je ‘m op 60° of lager zet is het verbruik een stuk minder en het comfort hoger omdat het dan niet steeds heet en weer koud wordt maar meer op temperatuur blijft.henkebek schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:39:
Heeft het op een modulerende CV ketel eigenlijk nog zin om de aanvoertemperatuur aan te passen? Dat doet de CV ketel toch ook zelf? Of heb ik dat verkeerd begrepen.
Afgelopen januari was bij mij als alleenstaande 90m3. Dat was in 2021 nog 102m3, toen was het ook kouder.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:46:
[...]
Dan klopt er toch echt iets niet 60m3 p.mnd. gas zonder verwarming is echt heel veel!
Betreft een 84m2 appartement met 2 slaapkamers (met verdieping) met een Atag A244 uit 2015.
Kan dit beamen, heb mijn Nefit Proline HRC30/CW5 op 60C gezet gisteren (stond op 75C). Hele CV systeem is nu ook een stuk rustiger geworden en verbruik nog minder gas dan voorheen.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Ja dat heeft wel degelijk zin, als je ‘m op 60° of lager zet is het verbruik een stuk minder en ook het comfort omdat het dan niet steeds heet en weer koud wordt maar meer op temperatuur blijft.
Comfort is hoger bedoel je denk ik?

@Hemingr Met 2x per dag douchen (regendouche) en tapwater zit ik rond de 15m3 per maand in de zomer.
Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3
Lezen! Er staat alleen voor warm water, maar 90m3 voor een appartement is ook wel veel, slaapkamers hoef je toch niet te verwarmenFastFred schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:56:
[...]
Afgelopen januari was bij mij als alleenstaande 90m3. Dat was in 2021 nog 102m3, toen was het ook kouder.
Betreft een 84m2 appartement met 2 slaapkamers (met verdieping) met een Atag A244 uit 2015.
Toch niet echt koud? Ben je wel buiten geweest vanmorgen?HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Het is eindelijk een beetje echt winter, in tegenstelling tot de afgelopen maanden.
Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier
Ja hoor ik weet dat het ‘s morgen buiten koud is, maar dan hoef je het binnen niet 21° te stoken, vooral niet als je meteen weer de deur uit gaat en de hele dag weg bent.JDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Toch niet echt koud? Ben je wel buiten geweest vanmorgen?
Het is eindelijk een beetje echt winter, in tegenstelling tot de afgelopen maanden.
Echt winter hebben we allang niet meer, als het ‘s nachts -10 is en overdag net boven 0° dan is het pas winter, nu praten we over nachtvorst.
Men ervaart het als “koud” omdat men het binnen te warm stookt.
[Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 08-03-2022 12:18]
Ja, maar als je de verwarming niet aan zet wordt het 12 graden binnen, heb een collega die zit met handschoenen en een sjaal om achter de pc, dat gaat ook wel wat ver.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:17:
[...]
Ja hoor ik weet dat het ‘s morgen buiten koud is, maar dan hoef je het binnen niet 21° te stoken, vooral niet als je meteen weer de deur uit gaat en de hele dag weg bent.
Echt winter hebben we allang niet meer, als het ‘s nachts -10 is en overdag net boven 0° dan is het pas winter, nu praten we over nachtvorst.
Men ervaart het als “koud” omdat men het binnen te warm stookt.
En de prijzen waren de afgelopen jaren al zo duur dat de mensen de verwarming allang op 19 hebben staan.
Tja als je echt zo’n slecht geïsoleerd huis hebt, dan heb je een probleem, helemaal als het huur is.JDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:22:
[...]
Ja, maar als je de verwarming niet aan zet wordt het 12 graden binnen, heb een collega die zit met handschoenen en een sjaal om achter de pc, dat gaat ook wel wat ver.
En de prijzen waren de afgelopen jaren al zo duur dat de mensen de verwarming allang op 19 hebben staan.
Maar met een eigen huis had je daar de afgelopen jaren ook wat aan kunnen doen.
Ik vind het ook vreemd dat die argumenten op het nieuws maar steeds terug blijven komen.
De meeste mensen hebben dat ook wel gedaan, behalve misschien de mensen die 3x per jaar op vakantie gaan ofzo. Een nieuwe gevel kost toch al gauw 5000 - 10.000 euro.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:24:
[...]
Tja als je echt zo’n slecht geïsoleerd huis hebt, dan heb je een probleem, helemaal als het huur is.
Maar met een eigen huis had je daar de afgelopen jaren ook wat aan kunnen doen.
Niet iedereen hoor ken er nog genoeg die niet veel hebben veranderd, zie dit topic maar met 2x douchen per dagJDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:24:
De laatste jaren is er ook al zo enorm gehamerd op de verwarming een graadje lager, een warme trui aan en korter douchen, dat iedereen dat wel al doet, behalve de mensen die geld zat hebben misschien.
Ik vind het ook vreemd dat die argumenten op het nieuws maar steeds terug blijven komen.

Ken er ook genoeg die nog steeds niet weten wat ze verbruiken en de thermostaat 24 uur op 21° hebben staan en wel klagen als ze hun voorschot moeten verdubbelen.
Lijkt me vooral ook vervelend voor de mensen die huren en al jaren proberen te kopen en dat nu hun spaargeld op gaat aan de energierekening. Ja twee keer per dag douchen is wel vreemd, tenzij je in de bouw werkt ofzo en veel zweet, maar dan zou ik alleen bij terugkomst douchen, niet voordat ik er heen ga.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:27:
[...]
Niet iedereen hoor ken er nog genoeg die niet veel hebben veranderd, zie dit topic maar met 2x douchen per dag
Ken er ook genoeg die nog steeds niet weten wat ze verbruiken en de thermostaat 24 uur op 21° hebben staan en wel klagen als ze hun voorschot moeten verdubbelen.
Dat mensen hun verbruik moeten verminderen en hun woning moeten verbeteren is een feit, maar het is ook een feit dat het onnodig is dat onze overheid extra inkomsten maakt over onze rug ten tijde van een crisis.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:34:
[...]
Ja dat erger ik me inderdaad dood aan, mensen die allemaal zo lopen te klagen, maar er zelf niks of maar weinig aan doen om te besparen.
Allemaal maar zeggen dat de overheid het moet vergoeden en we de kraan in Groningen weer open moeten draaien zodat we lekker in luxe kunnen leven.
Het is eigenlijk wel mooi dat de prijs nu zo hoog is worden mensen eindelijk eens wakker.
Deze winter is één van de warmste, als het een week -10 is dan mag je gaan klagen dat het koud is.
Als 1M3 gas €1,21 koste is die €0,21 voor de overheid. Daar wordt op begroot. Geen probleem. Als de 1M3 vandaag dankzij crisis €3,63 kost is €0,63 voor de overheid. Dat betekent €0,42 pure extra inkomsten. Waarom moet de overheid extra inkomsten verdienen over een crisis? Jij en ik betalen die extra inkomsten hé! Dit is een principieel iets imho.
"Oooh Jeroen!"
...jij en ik krijgen die inkomsten ook weer. Die kunnen bijvoorbeeld gebruikt gaan worden voor, bwoah ik weet niet, compensatie voor de energiekosten. Het is niet alsof iedereen in de Tweede Kamer er nu een jacht bij krijgt. Mochten ze die extra inkomsten nu gaan besteden om, zeg, te investeren in kolencentrales, dan zou ik daar inderdaad wel een kritische noot bij willen plaatsen.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:33:
Dat mensen hun verbruik moeten verminderen en hun woning moeten verbeteren is een feit, maar het is ook een feit dat het onnodig is dat onze overheid extra inkomsten maakt over onze rug ten tijde van een crisis.
Als 1M3 gas €1,21 koste is die €0,21 voor de overheid. Daar wordt op begroot. Geen probleem. Als de 1M3 vandaag dankzij crisis €3,63 kost is €0,63 voor de overheid. Dat betekent €0,42 pure extra inkomsten. Waarom moet de overheid extra inkomsten krijgen? Jij en ik betalen die extra inkomsten hé!
Maar goed, het doet er natuurlijk feitelijk niet toe hoe de overheid het geld uitgeeft, want ze kunnen het toch nooit op zo'n manier doen dat iedereen er tevreden mee is (want er gaat altijd geld toe naar "dit ding dat ik heel erg stom vind").
Niet om hier nou een hele dikke discussie over te gaan voeren, maar je weet hopelijk toch wel dat diezelfde overheid ook (flink) wat extra kosten heeft gehad door de hele crisis? Denk alleen al aan de energiecompensatie. Komt rechtstreeks bij de mensen die het het hardst nodig hebben. Iets met 'sterkste schouders' enzo. Ik raad je aan de rijksbegroting eens te bekijken en dan vooral naar het bedrag dat er onder aan de streep over blijft (hint: dat begint met een min-teken).JeroenNietDoen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:33:
[...]
Dat mensen hun verbruik moeten verminderen en hun woning moeten verbeteren is een feit, maar het is ook een feit dat het onnodig is dat onze overheid extra inkomsten maakt over onze rug ten tijde van een crisis.
Als 1M3 gas €1,21 koste is die €0,21 voor de overheid. Daar wordt op begroot. Geen probleem. Als de 1M3 vandaag dankzij crisis €3,63 kost is €0,63 voor de overheid. Dat betekent €0,42 pure extra inkomsten. Waarom moet de overheid extra inkomsten verdienen over een crisis? Jij en ik betalen die extra inkomsten hé! Dit is een principieel iets imho.
Gewoon een A-label woning hebben. Dan valt alles wel mee. Ik heb ongeveer 450-500 m3 gasverbruik per jaar. En ik stook netjes op 22 graden en douche 20 minuten per dag. Gas staat vast tot 30 september 2024 op 1 euro per m3 en stroom op 25 cent ofzo per kwh. Ik ga er zelf op vooruit dankzij die belastingverlaging. Dat pomp ik rechtstreeks in meer comfort.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:27:
[...]
Niet iedereen hoor ken er nog genoeg die niet veel hebben veranderd, zie dit topic maar met 2x douchen per dag
En ja, ik heb gekozen om KLEINER te gaan wonen. Ik ga niet inleveren op comfort. Ik wil mijzelf comfortabel voelen in mijn eigen woning.
Ik heb mijn 60% reductie gehaald. Tot 2030 doe ik geen aanpassingen meer. dan zal er een warmtepomp komen gok ik, mits het kan via de VVE of de architect (die ligt ook dwars).
Precies wat @MneoreJ hierboven schrijft, die extra inkomsten verdwijnen niet in de zakken van de overheid, maar worden ook voor andere dingen gebruikt en betaal je het niet linksom dan wel rechtsom.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:33:
[...]
Maar goed ze mogen van mij met die extra inkomsten de vermindering energiebelasting wel verhogen, zodat iedereen er iets aan heeft.
Ja hoor, appartement van de buurman staat te koop. Moet je wel bewust een bejaardenwoning halen (ik ben 30 jaar jonger dan de buren

Zo'n seniorencomplex waar de gedeelde muren bekant warmer zijn dan jouw eigen verwarmingAdlermann schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:44:
[...]
Ja hoor, appartement van de buurman staat te koop. Moet je wel bewust een bejaardenwoning halen (ik ben 30 jaar jonger dan de buren)

20 * 370wp @ SE7K
Flamebait.
[Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 08-03-2022 22:14]
Ja dat hebben wij ook gedaan, naar een beter geïsoleerde woning verhuist, en die warmtepomp hebben we ook al sinds deze winter.Adlermann schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:39:
[...]
Gewoon een A-label woning hebben. Dan valt alles wel mee. Ik heb ongeveer 450-500 m3 gasverbruik per jaar. En ik stook netjes op 22 graden en douche 20 minuten per dag. Gas staat vast tot 30 september 2024 op 1 euro per m3 en stroom op 25 cent ofzo per kwh. Ik ga er zelf op vooruit dankzij die belastingverlaging. Dat pomp ik rechtstreeks in meer comfort.
En ja, ik heb gekozen om KLEINER te gaan wonen. Ik ga niet inleveren op comfort. Ik wil mijzelf comfortabel voelen in mijn eigen woning.
Ik heb mijn 60% reductie gehaald. Tot 2030 doe ik geen aanpassingen meer. dan zal er een warmtepomp komen gok ik, mits het kan via de VVE of de architect (die ligt ook dwars).
Maar dan wel een Airco warmtepomp, want een gewone warmtepomp met vloerverwarming e.d. is een veel te grote en dure aanpassing, zeker in appartementen.
Ons gasvebruik is dus maar 50m3 per jaar voor warm water, daar komt nog een boiler voor.
Gaan we die kant weer op, omdat jij het zonodig heet wil stoken moeten ze in Grongen maar in de grond zakkenAppelino schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
Je hebt gas in Groningen, maar gebruikt het niet optimaal omdat er mensen gaan zeuren dat ze een scheur hebben gekregen in hun huis uit 1925.

Een van die slaapkamers is mijn kantoor/mancave/gameroom dus die heb ik graag wel warm, de 2e is mijn slaapkamer op de bovenverdieping, onder een pannendak, daar wordt het zonder verwarming echt heel erg koud. Wel heb ik de radiator op de gang en op de badkamer 2 maand geleden dicht gedraaidHereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:59:
[...]
Lezen! Er staat alleen voor warm water, maar 90m3 voor een appartement is ook wel veel, slaapkamers hoef je toch niet te verwarmen
Ik beaam alleen maar dat 60m3 voor alleen warmwater echt enorm veel is, als ik in mijn uppie al 90m3 verbruik mét verwarming. Maar goed, volgens het energierapport van Vattenfal zit ik nog steeds onder het gemiddelde voor een 1-persoons flat (160m3!)
[Voor 18% gewijzigd door FastFred op 08-03-2022 12:55]
Voor een Nederlandse winter is dat gewoon zacht winterweer.Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:04:
[...]
Het vriest 's nachts en overdag is het 6/7 graden. Weet niet of je een ijsbeer bent, maar ik vind dat best koud.
Voor maart is de temperatuur van deze week vrij "normaal" voor de tijd van het jaar. Daarbij is het uitzonderlijk zonnig, wat de stookkosten flink kan drukken. Mits je natuurlijk zo veel mogelijk zon binnen laat.
Bij ons in huis is het vanaf een uurtje na zonsopkomst tot ca 16.00 uur warm genoeg in huis om geen verwarming aan te hoeven zetten.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Bloemen in kassen verbouwen, slaapkamers tot 21 graden stoken, utiliteitsbouw 's nachts en in het weekend verwarmen terwijl er niemand is... Ik noem dàt juist geen optimaal gebruik maken van gas.Appelino schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
Je hebt gas in Groningen, maar gebruikt het niet optimaal omdat er mensen gaan zeuren dat ze een scheur hebben gekregen in hun huis uit 1925.
Als we wel optimaal van gas gebruik zouden maken, zouden we nu sowieso niet afhankelijk zijn van Russisch gas.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:49:
[...]
Gaan we die kant weer op, omdat jij het zonodig heet wil stoken moeten ze in Grongen maar in de grond zakken
[Voor 71% gewijzigd door Appelino op 08-03-2022 13:02]
Herkenbaar, hier vanaf ongeveer 17u de verwarming op 19.5c tot een uurtje voor bedtijd.Ivow85 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:53:
-knip- Mits je natuurlijk zo veel mogelijk zon binnen laat.
Bij ons in huis is het vanaf een uurtje na zonsopkomst tot ca 16.00 uur warm genoeg in huis om geen verwarming aan te hoeven zetten.
Kom ik dan 's ochtends in de woonkamer is het afgekoeld tot 17.7c, plissé gordijnen omhoog aan de zonkant en het is op dit moment alweer opgewarmd tot 18.6c -> rond 16u weer 19.6c zonder stoken. Zon weg en het koelt weer langzaam af.
Maar ja, daar heeft iemand die géén A label heeft geen fluit aan, we boffen niet altijd met de zon en niet ieders huis staat top in de zon.
In een vorige (minder geïsoleerde) woning van me koelde het vrolijk af tot de verwarming het 's nachts/overdag op de minimale 15c hield (dus stand-by verbruik, als ik dat zo mag noemen)
https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-N--13-028
Woningen doen slechts 20.1% van het gasverbruik in 2020.
Als we 15% willen verminderen, en dat allemaal bij de woningen willen neerleggen, dan moet 75% van het gas af. En mogen we geen gascentrales gebruiken om het enorm gestegen strookverbruik mee op te wekken.
Dat had ik ook, zelf maar wat isolatie geplaatst met planken ervoor, ziet er niet uit, maar nu komt het niet meer onder de 14 graden.Chris.nl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:04:
[...]
Herkenbaar, hier vanaf ongeveer 17u de verwarming op 19.5c tot een uurtje voor bedtijd.
Kom ik dan 's ochtends in de woonkamer is het afgekoeld tot 17.7c, plissé gordijnen omhoog aan de zonkant en het is op dit moment alweer opgewarmd tot 18.6c -> rond 16u weer 19.6c zonder stoken. Zon weg en het koelt weer langzaam af.
Maar ja, daar heeft iemand die géén A label heeft geen fluit aan, we boffen niet altijd met de zon en niets ieder huis staat top in de zon.
In een vorige (minder geïsoleerde) woning van me koelde het vrolijk af tot de verwarming het 's nachts/overdag op de minimale 15c hield (dus stand-by verbruik, als ik dat zo mag noemen)
Je kan heel makkelijk testen hoe koud het wordt 's nachts als de verwarming uit staat, soms is dat 1 graad onder de instelling van je verwarming waardoor je verwarming 's nachts steeds aan gaat voor 1 graad.
Hij staat bij mij voor de zekerheid nu op 12 (CV), warmtepomp (airco) in de woonkamer op 17.
[Voor 96% gewijzigd door Sjamo op 08-03-2022 13:15]
Ok, we komen bij jou wel ff een kolenmijn onder je huis graven, heb je in elk geval genoeg te stoken (wat je nu dus ook doet hoop ik}
Tom hou op man. Ga andere mensen lastig vallen. Ik lees alleen maar hoe zuinig jij bent en andere mensen niet. Al verbruiken ze 5.000m3, dat staat volledig los van waar dit topic om draait; de torenhoge energieprijzen.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
[...]
Ja dat hebben wij ook gedaan, naar een beter geïsoleerde woning verhuist, en die warmtepomp hebben we ook al sinds deze winter.
Maar dan wel een Airco warmtepomp, want een gewone warmtepomp met vloerverwarming e.d. is een veel te grote en dure aanpassing, zeker in appartementen.
Ons gasvebruik is dus maar 50m3 per jaar voor warm water, daar komt nog een boiler voor.
[Voor 2% gewijzigd door Ypuh op 08-03-2022 13:13. Reden: Klimaatdrammer]
Het is wel iets meer natuurlijk, omdat gas ook gebruikt wordt voor het opwekken van elektriciteit voor diezelfde huishoudens.t_captain schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:06:
In de discussie over gas-afhankelijkheid wordt veel teveel gefocust op woningen.
https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-N--13-028
Woningen doen slechts 20.1% van het gasverbruik in 2020.
Als we 15% willen verminderen, en dat allemaal bij de woningen willen neerleggen, dan moet 75% van het gas af. En mogen we geen gascentrales gebruiken om het enorm gestegen strookverbruik mee op te wekken.
Maar het lijkt me inderdaad logischer om te stoppen met sierteelt in kassen of industrieel gebruik, dan mensen in de kou te zetten in hun huizen. (Waarschijnlijk wordt het met de huidige prijzen en aflopende contracten vanzelf weinig interessant om hier nog staal te maken of bloemen te telen, zeker aangezien de gas- en olieprijzen in Amerika bijv. veel lager liggen.)
[Voor 3% gewijzigd door henkebek op 08-03-2022 13:16]
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Serieus elektriciteit besparen
Wat is jouw actuele energieverbruik?
Zo blijft dit meer een breed discussietopic betreffende de actuele ontwikkelingen op de energiemarkt ipv een technisch topic hoeveel een individu precies verbruikt en nog meer energie kan besparen.

Ik zet sowieso géén bloemen op tafel, werk niet in de industrie, rijdt geen auto en hoef de komende jaren géén nieuwe fiets of meubels dus de (zware) industrie/grondstoffen kunnen me gestolen worden.henkebek schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Het is wel iets meer natuurlijk, omdat gas ook gebruikt wordt voor het opwekken van elektriciteit voor diezelfde huishoudens.
Maar het lijkt me inderdaad logischer om te stoppen met sierteelt in kassen of industrieel gebruik, dan mensen in de kou te zetten in hun huizen. (Waarschijnlijk wordt het met de huidige prijzen en aflopende contracten vanzelf weinig interessant om hier nog staal te maken of bloemen te telen, zeker aangezien de gas- en olieprijzen in Amerika bijv. veel lager liggen.)
Maar het is niet zo simpel. Industrieën stilleggen is inkomensverlies voor velen die hun huisje daarmee hadden willen stoken.
Ik heb er waarschijnlijk nog amper kijk op en er zijn veel dingen waarvan ik niet weer dat ik ze niet weet. Maar ik denk me wel te beseffen dat alles haken en ogen heeft.
Daarom had ik al op de rapporteer knop gedrukt hier.Ypuh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:13:
[...]
Tom hou op man. Ga andere mensen lastig vallen. Ik lees alleen maar hoe zuinig jij bent en andere mensen niet. Al verbruiken ze 5.000m3, dat staat volledig los van waar dit topic om draait; de torenhoge energieprijzen.
Een hoop replies in dit topic onnodig gelezen, want ze horen hier niet thuis.
En ja, deze inderdaad ook, dus moderator: verwijder maar. Ik wilde hiermee alleen maar aangeven dat men kan rapporteren

Volgens mij snap je het dan niet, het staat helemaal niet los van elkaar!Ypuh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:13:
[...]
Tom hou op man. Ga andere mensen lastig vallen. Ik lees alleen maar hoe zuinig jij bent en andere mensen niet. Al verbruiken ze 5.000m3, dat staat volledig los van waar dit topic om draait; de torenhoge energieprijzen.
Als je zoveel verbruikt dan betaal je nu ook gelukkig veel, als je wat aan je verbruik zou doen (had gedaan) dan betaal je nu een stuk minder.
De torenhoge prijzen komen voornamelijk voor bij grootverbruikers en die klagen dus, terwijl ze vaak ook iets aan hun verbruik kunnen doen.
Je kan wel hier klagen over de hoge prijzen, maar je kan er meestal ook zelf iets aan doen.
[Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 08-03-2022 13:33]
Iedereen wordt of gaat worden geraakt door hogere energieprijzen. Veel produkten waaronder eerste levensbehoeftes gaan duurder worden.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:28:
[...]
De torenhoge prijzen komen voornamelijk voor bij grootverbruikers en die klagen dus, terwijl ze vaak ook iets aan hun verbruik kunnen doen.
Je kan wel hier klagen over de hoge prijzen, maar je kan er meestal ook zelf iets aan doen.
En mensen met een uitkering in een label F woningcorporatiewoning hadden net genoeg geld om rond te komen, maar als de energie omhoog gaat met een paar tientjes niet meer.
Ja, kunt natuurlijk gewoon in een koude woning van 12 graden leven (kan dat trouwens?), maar dat is toch wel echte armoede.
Maar het commentaar wat je ontvangt begrijp ik ook.
Misschien kan je een uitgebreid weblog of topic-start maken over de isolatie-/besparingsmaatregelen die je hebt gedaan, en de kosten hiervan naast de besparing die dit oplevert (snel quitte spelen daarna nog meer besparen) oid. Link um in je onderschrift en je helpt er wellicht meer mensen mee dan nu.
Kortom: het rendement van de energie die je steekt in forum-posts kan wellicht nog omhoog 😘
Prijs staat inderdaad los van verbruik. Kosten niet, want dat is prijs maal verbruik. Dit topic gaat voornamelijk over prijzen en niet over kosten, omdat er voor het omlaag brengen van de kosten al prima andere topics zijn. Zolang je meer dan "helemaal niets" verbruikt blijft de prijs relevant. Daarnaast heeft het natuurlijk ook maatschappijbrede gevolgen waar je geen invloed op hebt met je persoonlijke verbruik. Volledige energieafhankelijkheid is voor bijna niemand weggelegd.HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:28:
Volgens mij snap je het dan niet, het staat helemaal niet los van elkaar!
Nee. Torenhoge kosten komen voor bij grootverbruikers. Met hogere prijzen heeft iedereen te maken.De torenhoge prijzen komen voornamelijk voor bij grootverbruikers en die klagen dus, terwijl ze vaak ook iets aan hun verbruik kunnen doen.
Sterker nog, industriële grootverbruikers hebben juist lagere prijzen dan kleinverbruikers vanwege lagere belastingen. Bij de industrie valt dan ook nog een hoop te halen, zoals eerder ook al aangegeven.
Het enige dat waar is is dat als je heel weinig verbruikt, het je relatief ook weinig zal uitmaken hoe snel de prijzen stijgen, omdat energiekosten dan verhoudingsgewijs minder uitmaken van je budget. Bij die conclusie kun je het dan ook laten; de diepte ingaan over wat je persoonlijk kan doen om tot die gelukkige situatie te komen kan in andere topics, waar we er genoeg van hebben.

hopelijk blijft het goed gaan op die termijnmarkt en komen er geen problemen zoals bij de LME met uitgestelde levering van zink en doorgehaalde trades vandaag waar prijzen verdubbelden tot 100.000 $
De kosten zijn voor veel grootverbruikers (particulier of bedrijf) ook niet altijd relevant. Energiekosten zijn maar een (klein) deel van hun vermogen of omzet en kunnen (vaak) wel weer opgevangen worden door salarisverhogingen of doorberekend worden aan de klant. Zij ervaren wel hinder van hoge prijzen; maar merken niet per se de negatieve gevolgen.
Wat jij doet @HereIsTom is kleinverbruikers op de kast jagen. Ter referentie; ik gebruikte voor het thuiswerken 668 kWh en 459m3 en lig (mede dankzij de extra overheidskorting) dus ook niet wakker van de gestegen kosten. Ik ervaar echter wel hinder van de gestegen energieprijzen; mijn auto staat al 2 jaar stil, maar rijdt niet op water. Onder de streep geef ik 20% aan brandstofkosten uit in vergelijking met 2019, maar mijn komkommer, brood en nieuwe fiets worden er wel allemaal duurder door. Je kan dan wel mensen op Tweakers gaan pesten dat ze in plaats van 4x per dag 10 minuten douchen maar eens per 2 dagen 5 minuten moeten douchen; het maakt in het grote plaatje alleen weinig uit.
Daarnaast begin ik ook te voelen voor de huishoudens die al klem zitten/zaten. Zelf probeer ik al jaren een huis te kopen als starter. In 5 jaar is mijn salaris verdubbeld, maar de huizenprijzen ook en onder de streep kan ik daardoor niet eens hetzelfde huis betalen als 5 jaar geleden. Zo lang ik in een huurhuis woon kan ik wel investeren in een koelkast, isolatie, CV of zonnepanelen, maar waarom zou ik dat doen? Anderzijds mijn ouders wonen niet uit luxe in een jaren '10 sociale huurwoning die zo lek is als een mandje. Voor hen geldt dat investering in isolatie -ook al is het een huurwoning- mogelijk nog wel loont; maar het is niet alsof ze geld op de plank hebben liggen voor een volledige renovatie plus dat het niet hun huis is. Kopen is ook geen optie meer, en een ander huis huren makkelijker gezegd dan gedaan (begin maar eens met de huurprijs x3). Een verdriedubbeling van de energierekening en neveneffect van inflatie gaat ze niet helpen om alsnog die keuze te maken. Energiezuinige (huur)woningen waren al in trek, maar zullen nu nog meer in waarde gestegen zijn.
Kortom; super tof dat je zo gedreven bent en andere mensen probeert te overtuigen, maar hoge energieprijzen gaat veel verder dan alleen korter douchen of het installeren van een warmtepomp. Dat is leuk voor de mensen die de keuze hebben en de stijgende kosten vaak al konden dragen, maar die groep wordt steeds kleiner.
Kern van het verhaal is misschien ook wel dat je dat niet 'gewoon' kan 'hebben'

Veel mensen hebben niet voldoende spaargeld ofwel inkomen om vergroenende maatregelen te betalen/financieren. Voor sommige woningen (<E zeg maar) is het sowieso behoorlijk kostbaar om de boel naar A te isoleren. Dat is geen vermogen wat men op de plank heeft liggen. Veel mensen kunnen niet 'kiezen' om 'kleiner' te wonen; die wonen al heel klein en/of hebben niet de financiele mogelijkheden om te verhuizen.
Het vervelendste is misschien nog wel dat deze mensen juist door die hoge energierekening, ook niet voldoende kunnen sparen om op termijn wél te verduurzamen. Dan zit je gewoon klem, terwijl er in principe wel financiele ruimte was geweest voor energiebesparende maatregelen.
En dan heb ik het nog niet eens over de middeninkomens die huren. Die lopen financieel écht helemaal leeg op enkel de kale huur, daar komen bizarre energieprijzen overheen waar ze ook echt helemaal niks tegen kunnen doen in de vorm van isoleren of zelf opwekken. De woningmarkt stijgt met 20% per jaar de laatste tijd, dat gaat over letterlijk honderden euro's per dag.
Ik snap je opmerking wel hoor, wij hebben vorig jaar ook een A+ gekocht (veel mazzel mee gehad) en we liggen echt niet krom om de energieprijzen. Sterker nog, we verbruiken amper de helft van de vorige bewoner ondanks dat we net de koude maanden door zijn. Onze lasten zijn ondanks de gestegen prijzen lager dan die van ons appartement (45m2 vs 135m2). Daarnaast overwegen we nu een EV voor de deur, dan kan je dit hele probleem minimaliseren.
Tegelijkertijd zit er wel een vorm van 'ivoren toren' in, want voor heel veel mensen is dit gewoon geen oplossing.
[Voor 4% gewijzigd door Richh op 08-03-2022 14:24]
Ik vind mijn maandlasten inderdaad gênant in vergelijking met de mensen met minder geluk - een deel was strategie/bewuste keuze maar uiteindelijk is mijn huidige uitgangspunt grotendeels gebaseerd op geluk.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Vooral je tweede punt vind ik zeer kwalijk. Industriële grootverbruikers betalen een schijntje voor gas wat particulieren verbruiken, maar er wordt hier vooral gekeken naar particulieren die even tienduizenden in hun huis moeten pompen om het energielabel te verbeteren. Alsof Jan Modaal dat geld heeft.MneoreJ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Nee. Torenhoge kosten komen voor bij grootverbruikers. Met hogere prijzen heeft iedereen te maken.
Sterker nog, industriële grootverbruikers hebben juist lagere prijzen dan kleinverbruikers vanwege lagere belastingen. Bij de industrie valt dan ook nog een hoop te halen, zoals eerder ook al aangegeven.
Luister 'ns, die bloemetjes en waterige tomaatjes van eigen bodem kweken zichzelf niet, en het moet zich wel een beetje lonen qua schaal. Wij zijn nu eenmaal vrijwillig een agrarisch wingewest voor de rest van de wereld en dat is ook wat waard... we gaan wel steeds meer zien hoeveel het waard is ten opzichte van wat het ons kost.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:28:
Vooral je tweede punt vind ik zeer kwalijk. Industriële grootverbruikers betalen een schijntje voor gas wat particulieren verbruiken, maar er wordt hier vooral gekeken naar particulieren die even tienduizenden in hun huis moeten pompen om het energielabel te verbeteren. Alsof Jan Modaal dat geld heeft.

Ligt er ook een beetje aan welke industrie, voor luxe goederen mag de prijs van het product best omhoog, voor levensmiddelen of medicijnen wil je niet dat ze 20x zo veel gaan betalen voor gas.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:28:
[...]
Vooral je tweede punt vind ik zeer kwalijk. Industriële grootverbruikers betalen een schijntje voor gas wat particulieren verbruiken, maar er wordt hier vooral gekeken naar particulieren die even tienduizenden in hun huis moeten pompen om het energielabel te verbeteren. Alsof Jan Modaal dat geld heeft.
In de VS is de gasprijs bijvoorbeeld nog "gewoon" stabiel.
https://www.eia.gov/dnav/ng/ng_pri_fut_s1_m.htm
Olie is wel duurder geworden, maar nog niet zo duur als in de vorige crisis. Olieprijs is in tientallen procenten gestegen, terwijl de gasprijs in Europa met honderden procenten gestegen is.
Ook iemand met D of E label heeft daar wat aan. Zelfs de 'sloopwoning' die ik een tijdje huurde werd de woonkamer aan de zonnige kant in hartje winter aangenaam als de zon een paar uur scheen. De slaapkamer aan de achterkant van de woning was dan natuurlijk wel ijskoud.Chris.nl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:04:
[...]
Herkenbaar, hier vanaf ongeveer 17u de verwarming op 19.5c tot een uurtje voor bedtijd.
Maar ja, daar heeft iemand die géén A label heeft geen fluit aan, we boffen niet altijd met de zon en niet ieders huis staat top in de zon.
Maar daarmee wordt wel een hoop voor de export gemaakt waar we als land ons geld mee moeten verdienen. Als die inkomsten wegvallen dan hebben we weer andere problemen. Het is allemaal niet zo simpel of-of. Als het simpel was, waren er geen problemen.henkebek schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Het is wel iets meer natuurlijk, omdat gas ook gebruikt wordt voor het opwekken van elektriciteit voor diezelfde huishoudens.
Maar juist als je verdienmodel steeds inefficiënter wordt wegens hogere kosten om iets te maken (plus schade aan klimaat en milieu, en de indirecte kosten die daaruit voortvloeien, laten we ook dat niet vergeten) dan wordt het dus tijd om dat verdienmodel te herzien.Frame164 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:00:
[...]
Maar daarmee wordt wel een hoop voor de export gemaakt waar we als land ons geld mee moeten verdienen. Als die inkomsten wegvallen dan hebben we weer andere problemen. Het is allemaal niet zo simpel of-of. Als het simpel was, waren er geen problemen.
Het zou bijvoorbeeld prachtig zijn als die mankracht gebruikt in de sierteelt meer en meer wordt ingezet voor nuttige verduurzamingsprojecten: bijvoorbeeld uitbreiding capaciteit stroomnet, productiecapaciteit voor duurzame toepassingen, etc etc.
[Voor 4% gewijzigd door Cap op 08-03-2022 16:20]
Welke mankracht. 80% van de werknemers in die sector komt uit het buitenland. En 85% wordt gemaakt voor de export.Cap schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:19:
[...]
Maar juist als je verdienmodel steeds inefficiënter wordt wegens hogere kosten om iets te maken (plus schade aan klimaat en milieu, en de indirecte kosten die daaruit voortvloeien, laten we ook dat niet vergeten) dan wordt het dus tijd om dat verdienmodel te herzien.
Het zou bijvoorbeeld prachtig zijn als die mankracht gebruikt in de sierteelt meer en meer wordt ingezet voor nuttige verduurzamingsprojecten: bijvoorbeeld uitbreiding capaciteit stroomnet, productiecapaciteit voor duurzame toepassingen, etc etc.
Oftewel, die sector zit hier alleen vanwege het goedkope gas.
Keuze lijkt me niet zo moeilijk. Dit is niet een sector waarvoor in NL toekomst is op de huidige productiewijze.
We kunnen de kassen gaan gebruiken voor legale wietteelt, slaan we twee vliegen in één klap. Ook goed voor de staatskas als we er belasting op kunnen heffen.Frame164 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:00:
[...]
Maar daarmee wordt wel een hoop voor de export gemaakt waar we als land ons geld mee moeten verdienen. Als die inkomsten wegvallen dan hebben we weer andere problemen. Het is allemaal niet zo simpel of-of. Als het simpel was, waren er geen problemen.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Is dat zo? Het werk wordt vooral door Polen/Roemenen gedaan volgens mij, maar niemand wil die mensen een fatsoenlijk onderkomen geven en al zeker niet in de buurt van het eigen huis. Daarnaast vind ik persoonlijk al die kassen best wel landschapsvervuiling en het zou met niet verrassen als een hoop in het bezit van buitenlandse ondernemingen zijn/ de meeste winst direct naar banken vloeit vanwege financieringen. En is het vooral voor de export.Frame164 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:00:
[...]
Ik vraag me echt af of we er wel zoveel aan hebben en of 't echt een gemis zou zijn als 't weg valt.
Eens hoor, de beperkte toegevoegde waarde voor arbeid c.q. inkomen van de Nederlandse bevolking hield ik bewust nog even buiten beschouwing, en zelfs dan kan je je al afvragen of dit nu is waar je energie (letterlijk en figuurlijk) moet blijven steken. Ik zeg nee. We kunnen onze schaarse grond beter benutten.Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:23:
[...]
Welke mankracht. 80% van de werknemers in die sector komt uit het buitenland. En 85% wordt gemaakt voor de export.
Oftewel, die sector zit hier alleen vanwege het goedkope gas.
Keuze lijkt me niet zo moeilijk. Dit is niet een sector waarvoor in NL toekomst is op de huidige productiewijze.
Dit is toch grotendeels een door de (klimaat)politiek veroorzaakt probleem? Kolencentrales die al tijdens de bouw gesloten worden, kerncentrales in Duitsland die dicht moeten, kolencentrales die op een laag pitje moeten draaien, en aardgas dat vanwege lichte aardbevingen niet mag worden opgepompt. Het argument "we kunnen de veiligheid van Groningen niet garanderen" vind ik niet erg sterk gezien de miljarden die ermee gemoeid zijn. Met dat geld kan je op andere plaatsen veel meer doen aan de veiligheid van Nederland.Richh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:03:
[...]
Tegelijkertijd zit er wel een vorm van 'ivoren toren' in, want voor heel veel mensen is dit gewoon geen oplossing.
Er zit nog 600 miljard kuub aardgas in de Nederlandse grond. Dat is 35000 kuub per inwoner. Een goed geisoleerd huis heeft aan 600 kuub per jaar genoeg, dus er zou in ieder geval deze eeuw geen reden hoeven zijn om in de kou te gaan zitten thuis.
Misschien een leuk opzetje: de eerste 100 kuub per jaar is voortaan gratis voor huishoudens, eigen gas uit eigen bodem. Dat is 0,8 miljard kuub per jaar. De volgende 100 kuub uit eigen bodem komt volledig ten goede aan Groningen, en wordt alleen verkocht bij piekprijzen. Dan zit je momenteel op 2 miljard euro per jaar. En deze 1,6 miljard kuub per jaar is slechts 0,2% van het gas wat er nog in de grond zit.
[Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 08-03-2022 17:39]
Er zijn geen eenvoudige oplossingen.
Je kan het alleen in de situatie nu echt niet maken om die gasbel helemaal voor jezelf te houdenRemcoDelft schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:37:
[...]
Dit is toch grotendeels een door de (klimaat)politiek veroorzaakt probleem? Kolencentrales die al tijdens de bouw gesloten worden, kerncentrales in Duitsland die dicht moeten, kolencentrales die op een laag pitje moeten draaien, en aardgas dat vanwege lichte aardbevingen niet mag worden opgepompt. Het argument "we kunnen de veiligheid van Groningen niet garanderen" vind ik niet erg sterk gezien de miljarden die ermee gemoeid zijn. Met dat geld kan je op andere plaatsen veel meer doen aan de veiligheid van Nederland.
Er zit nog 600 miljard kuub aardgas in de Nederlandse grond. Dat is 35000 kuub per inwoner. Een goed geisoleerd huis heeft aan 600 kuub per jaar genoeg, dus er zou in ieder geval deze eeuw geen reden hoeven zijn om in de kou te gaan zitten thuis.
Misschien een leuk opzetje: de eerste 100 kuub per jaar is voortaan gratis voor huishoudens, eigen gas uit eigen bodem. Dat is 0,8 miljard kuub per jaar. De volgende 100 kuub uit eigen bodem komt volledig ten goede aan Groningen, en wordt alleen verkocht bij piekprijzen. Dan zit je momenteel op 2 miljard euro per jaar. En deze 1,6 miljard kuub per jaar is slechts 0,2% van het gas wat er nog in de grond zit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput
Daar dus verder

Dit topic is gesloten.
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4