Beer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:16:
Ik heb dit topic net gevonden en ben in het proces om te kijken naar zonnecollectoren, een warmtepomp en eventueel een CV pelletkachel (of CV pellet fornuis) om onze warmwater en warmtevoorziening operationeel goedkoper/efficienter te maken.
We leven in een rijtjes huis met 4 kinderen, gebruiken momenteel ongeveer 2200 m3 gas en 9Mwh Electra die door PV werd/wordt gecompenseerd.
Afgelopen zomer hebben we de de PV installatie een upgrade gegeven naar 15Kwp, en sinds juli leveren we gemiddeld 45Kwh/dag terug. Ondertussen gebruiken we ook nog bijna 1m3 gas per dag, dus een beetje zonde.
We hebben ook deze zomer alvast een Victron 3 fase accu systeem geïnstalleerd met initieel een 16kwh accu, met het idee dat wanneer ons 5 jarige energie contract binnenkort afloopt dat we dan de extra kosten kunnen beperken.
3 jaar geleden moesten we in december de haast onze 40kw CV ketel vervangen door een Remeha Calenta, en dat heeft ons geleerd dat we niet zonder warmte willen zitten.
Het plaatje van 123-kaminofen.de met hygiene vat, zonnecollectoren, R290 warmtepomp en CV pelletkachel vind ik wel wat, hoewel ik daar waarschijnlijk de bestaande CV ketel ook aan toe zou willen voegen als backup.
Ik hoor graag van jullie ervaring en expertise of ik ergens dingen mis, of denkfouten maak. Velen weten meer dan een, en dit is weliswaar een hobby maar niet mijn vakgebied.
De wensen:
- systeem zou het liefst minder gas moeten gebruiken, we hebben in de zomer veel electriciteit over dus warmtepomp die tapwater verwarmt klinkt als een no-brainer
- ook in de winter lijkt het er op dat Electra (door accu) goedkoper zal zijn dan gas, dus ook dan zal een warmtepomp zin hebben.
- als het even kan, geen single point of failure. Ik zou het liefst zelf via kranen/schakelaars willen kunnen wisselen tussen ‘efficiënte warmte’ en backup systeem op basis van gas/cv ketel.
Huidige idee:
123-kaminofen spulleboel:
- vlakke zonnecollectoren langs een schutting, op een balkon of een dakje. Het platte dak ligt al vol met PV…
- 6-12kw R290 water/water warmtepomp
- MX Resol
Aangesloten op
- 800 liter hygiene vast met 2 warmtewisselaars (1 voor collectoren, 1 voor tapwater?)
Waarop ook de huidige CV ketel is aangesloten en,
Waar het tapwater met een mengkraan van wordt getapt
Waar de CV/vloerverwarming/convectoren hun warmte van krijgen.
Met later een optie om de CV pelletkachel/oven aan te sluiten. Deze kunnen 15-20kw warmte leveren…
Overwegingen:
- er is ruimte in de kelder voor een hygiene vat, mogelijk 800 liter, maar in ieder geval 600 liter. Een aantal verkopers hebben gezegd dat meer dan 300 liter overdreven is, maar de argumentatie daarachter heb ik nog niet begrepen. Misschien kan iemand me dat uitleggen?
- de afstand vanaf de kelder naar het dak (waar ik de warmtepomp buitenunit zou kunnen plaatsen is ongeveer 11 meter via een 1x1x10m technische (binnen) ruimte. Wat voor leidingen zouden jullie daarvoor adviseren? 42mm of is 35mm ook voldoende?
- de subsidie op zonnecollectoren maakt de aanschaf van een boilervat heel veel goedkoper (scheelt ruim 1000 euro). Weegt dat op tegen de installatie moeite?
- subsidie op de 6-12kw warmtepomp is 2600 euro op 2600 euro aanschaf. Dus in aanschaf gratis.
- ik ga uit van een dag of 4 professioneel installatie werk + mijn eigen tijd. Is dat realistisch?
Er zijn vast nog honderden tips waar ik niet over heb nagedacht of die me kunnen helpen in het ontwerp en de uitwerking. Ik hoor graag van jullie! Bij voorbaat dank!!!!