Hendrik85 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:58:
Naar mijn mening wordt de zonneboiler hier toch wel té negatief weggezet. Mijn setup is verre van ideaal met schaduw van bomen, instraling pas vanaf een uur of 11, vieze spiegels...
Wij hebben een set van 123 Kaminofen: 2x24 heatpipes, buffervat van 800 liter (had graag groter gewild, maar past niet in de kelder).
Rendement: geen idee, maar in ieder geval geen stroom hoeven te gebruiken sinds eind april om warm te douchen en te badderen. Geen concessies gedaan in doucheduur of aantal liters water in het bad.
Dus geen (doorstroom)boiler, warmtepomp voor SWW of wat voor een na-verwarming dan ook.
Ik vind ook dat je met bovengenoemde manieren van na-verwarming een onderdeel bent van het probleem van het vol rakende stroomnet.
Met mijn setup, ben je dat niet. Dat voelt goed, en daar valt ook wat voor te zeggen ;-)
ik heb al eens een post gewijd hieraan, maar de korte samenvatting:
collectoren zijn alleen echt interessant als je echt veel verbruik hebt in de warme maanden, dus bij een camping, zwembad, jacuzzi/hottub oid.
Anders is in principe je dakoppervlakte de beperkende factor, en kun je beter PV leggen met een warmtepompboiler voor SWW of de pv opbrengsten in je WP stoppen voor verwarming. meerdere redenen:
1. PV wordt nog steeds beter, en per m2 dakoppervlakte wint PV + WPB het (nu al) van collectoren.
2. regeltechnisch is het veel complexer om retour temp te verhogen van je vvw met collectoren en dat goed te krijgen dan extra PV opwekken en die in je WP stoppen.
3. PV heeft geen onderhoudskosten iit collectoren.
4. de werking van collectoren werkt eigenlijk contra op huisisolatie icm WP. voor efficiente wp (stoken met lage aanvoertemp) wil je een goed geisoleerd huis, dan heb je weinig/geen verbruik in het tussenseizoen wanneer collectoren goed kunnen bijdragen. echter wil je voor een hoge opbrengst van de collectoren, ook een lage aanvoertemp, maar lage aanvoertemp heb je (over het algemeen) met een goed geisoleerd huis wat dus weinig verbruikt als je collectoren de verwarming zouden kunnen overnemen.
5. wil je verwarmingsondersteuning toepassen met collectoren, dan zit je dus met punt 4, maar dan moet je collectoren ook behoorlijk overdimensioneren, anders haal je het niet. zonder stoken heb je dan dus gelijk veel te veel warmte voor alleen SWW. dus tenzij je die warmte ergens nuttig voor kunt gebruiken wat je anders met gas zou doen, heb je niks aan die warmte, terwijl je met stroom wel van alles kan.
Neemt overigens niet weg, dat een douche of tub volledig op de zon, altijd een heerlijk gevoel is.
note: mogelijk bekijk ik het nut van collectoren teveel uit mijn eigen situatie.
Ik heb ze inmiddels 7 jaar, en ik kan vrij goed zien wat ze doen op mijn verwarmingsverbruik (aanvoer temp 25, dus top temp voor de collectoren) en dat is echt verwaarloosbaar voor de plek die (4x24 buizen!) innemen. ik heb er namelijk 12 pv panelen (van slechts 275 wp) voor verplaatst en direct erboven ligt nog een rij van 12, dus ik weet wat ze zouden opwekken. conclusie, het kan niet uit, PV+WP beaten collectoren.
als ik nu nieuwe panelen (gaan richting de 500 WP) zou neerleggen, dan levert dat icm een WP of WPB echt veel meer op dan de collectoren.
en dr zijn zat oplossingen op terugleveren aan het net te voorkomen en dat in een buffervat te blazen (desnoods met elektrisch element) dus je een stuk flexibeler maakt.
Ik hoop dat er in de toekomst nog oplossingen komen op een grondbron te regenereren of tank te verwarmen voor in de winter, wellicht kan een collector dan weer uit. ik vind de technologie namelijk wel echt heel mooi, passief en duurzaam. Daarom heb ik het ook

al zou ik het niet nog eens kopen.
maar ik heb er wel een hard hoofd in dat collectoren een comeback maken, want de PV en WP's worden nog steeds significant beter, dus waarom een collector dan niet vervangen zou worden door de PV/WP combinatie kan ik niet zo goed bedenken.
ik ben wel benieuwd of ik iets totaal over het hoofd zie, dus voel je vrij om te reageren, mij te verbeteren of een andere kijk te geven!
ik leer graag!
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.