• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Beer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:16:
Ik heb dit topic net gevonden en ben in het proces om te kijken naar zonnecollectoren, een warmtepomp en eventueel een CV pelletkachel (of CV pellet fornuis) om onze warmwater en warmtevoorziening operationeel goedkoper/efficienter te maken.
We leven in een rijtjes huis met 4 kinderen, gebruiken momenteel ongeveer 2200 m3 gas en 9Mwh Electra die door PV werd/wordt gecompenseerd.
Afgelopen zomer hebben we de de PV installatie een upgrade gegeven naar 15Kwp, en sinds juli leveren we gemiddeld 45Kwh/dag terug. Ondertussen gebruiken we ook nog bijna 1m3 gas per dag, dus een beetje zonde.
We hebben ook deze zomer alvast een Victron 3 fase accu systeem geïnstalleerd met initieel een 16kwh accu, met het idee dat wanneer ons 5 jarige energie contract binnenkort afloopt dat we dan de extra kosten kunnen beperken.
3 jaar geleden moesten we in december de haast onze 40kw CV ketel vervangen door een Remeha Calenta, en dat heeft ons geleerd dat we niet zonder warmte willen zitten.

Het plaatje van 123-kaminofen.de met hygiene vat, zonnecollectoren, R290 warmtepomp en CV pelletkachel vind ik wel wat, hoewel ik daar waarschijnlijk de bestaande CV ketel ook aan toe zou willen voegen als backup.
Ik hoor graag van jullie ervaring en expertise of ik ergens dingen mis, of denkfouten maak. Velen weten meer dan een, en dit is weliswaar een hobby maar niet mijn vakgebied.

De wensen:
- systeem zou het liefst minder gas moeten gebruiken, we hebben in de zomer veel electriciteit over dus warmtepomp die tapwater verwarmt klinkt als een no-brainer
- ook in de winter lijkt het er op dat Electra (door accu) goedkoper zal zijn dan gas, dus ook dan zal een warmtepomp zin hebben.
- als het even kan, geen single point of failure. Ik zou het liefst zelf via kranen/schakelaars willen kunnen wisselen tussen ‘efficiënte warmte’ en backup systeem op basis van gas/cv ketel.

Huidige idee:
123-kaminofen spulleboel:
- vlakke zonnecollectoren langs een schutting, op een balkon of een dakje. Het platte dak ligt al vol met PV…
- 6-12kw R290 water/water warmtepomp
- MX Resol
Aangesloten op
- 800 liter hygiene vast met 2 warmtewisselaars (1 voor collectoren, 1 voor tapwater?)
Waarop ook de huidige CV ketel is aangesloten en,
Waar het tapwater met een mengkraan van wordt getapt
Waar de CV/vloerverwarming/convectoren hun warmte van krijgen.
Met later een optie om de CV pelletkachel/oven aan te sluiten. Deze kunnen 15-20kw warmte leveren…

Overwegingen:
- er is ruimte in de kelder voor een hygiene vat, mogelijk 800 liter, maar in ieder geval 600 liter. Een aantal verkopers hebben gezegd dat meer dan 300 liter overdreven is, maar de argumentatie daarachter heb ik nog niet begrepen. Misschien kan iemand me dat uitleggen?
- de afstand vanaf de kelder naar het dak (waar ik de warmtepomp buitenunit zou kunnen plaatsen is ongeveer 11 meter via een 1x1x10m technische (binnen) ruimte. Wat voor leidingen zouden jullie daarvoor adviseren? 42mm of is 35mm ook voldoende?
- de subsidie op zonnecollectoren maakt de aanschaf van een boilervat heel veel goedkoper (scheelt ruim 1000 euro). Weegt dat op tegen de installatie moeite?
- subsidie op de 6-12kw warmtepomp is 2600 euro op 2600 euro aanschaf. Dus in aanschaf gratis.
- ik ga uit van een dag of 4 professioneel installatie werk + mijn eigen tijd. Is dat realistisch?

Er zijn vast nog honderden tips waar ik niet over heb nagedacht of die me kunnen helpen in het ontwerp en de uitwerking. Ik hoor graag van jullie! Bij voorbaat dank!!!!
Mooi plan.

Een WP voor SWW is waarschijnlijk een no-brainer.
Maar een Zonneboiler voor 'assistentie van de verwarming' levert in de praktijk erg weinig op.
Daarom is die boiler van 800liter twijfelachtig of je die gaat terugverdienen, zelfs met een subsidie van 1000€.
Verder, je spreekt over een rijtjeshuis waar al 15 kWp aan PV op ligt. Is er dan echt nog plaats voor zo veel zonnecollectoren?
Die zonnecollectoren gaan vooral warmte oogsten wanneer je nog een dik overschot hebt aan PV stroom. Die kan je beter gebruiken samen met een WP boiler om SWW van te maken, al zal je behoorlijk wat overschot hebben.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:33
Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:23:
[...]

Mooi plan.

Een WP voor SWW is waarschijnlijk een no-brainer.
Maar een Zonneboiler voor 'assistentie van de verwarming' levert in de praktijk erg weinig op.
Daarom is die boiler van 800liter twijfelachtig of je die gaat terugverdienen, zelfs met een subsidie van 1000€.
Verder, je spreekt over een rijtjeshuis waar al 15 kWp aan PV op ligt. Is er dan echt nog plaats voor zo veel zonnecollectoren?
Die zonnecollectoren gaan vooral warmte oogsten wanneer je nog een dik overschot hebt aan PV stroom. Die kan je beter gebruiken samen met een WP boiler om SWW van te maken, al zal je behoorlijk wat overschot hebben.
Er is waarschijnlijk geen ruimte op het dak voor de zonnecollectoren, de schutting van de tuin ligt een halve dag in de zon, en daar heb ik nog wel 10m2 over (verticaal). Dat is ook wat dichterbij de kelder waar ik het hygiene vat in gedachte heb. Voornaamste reden is 1000 euro subsidie op een boiler vat van 2200 of 2700 euro, en dan een klein beetje extra opbrengst, liefst in de winter.
In de zomer heb ik 40-60kwh/dag over op PV, dat is vooral gedimensioneerd om in de winter zo veel mogelijk opbrengst te hebben. 75% van het jaar zou ik zonder grid kunnen draaien (is toch leuk :) ).

• Tommie12
  • Nu online
Beer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Er is waarschijnlijk geen ruimte op het dak voor de zonnecollectoren, de schutting van de tuin ligt een halve dag in de zon, en daar heb ik nog wel 10m2 over (verticaal). Dat is ook wat dichterbij de kelder waar ik het hygiene vat in gedachte heb. Voornaamste reden is 1000 euro subsidie op een boiler vat van 2200 of 2700 euro, en dan een klein beetje extra opbrengst, liefst in de winter.
In de zomer heb ik 40-60kwh/dag over op PV, dat is vooral gedimensioneerd om in de winter zo veel mogelijk opbrengst te hebben. 75% van het jaar zou ik zonder grid kunnen draaien (is toch leuk :) ).
Niet doen... als die dure spullen al niet in de zon staan, dan komt er helemaal geen rendement uit, al krijg je 100% subsidie.
Vergeet niet dat je een boel extra complexiteit in huis haalt wat nadien ook geld kost.
Met elke interventie ben je een jaaropbrengst aan rendement kwijt..

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
Beer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Je gaat je huis volzetten met goedkoop spul wat matig functioneert
Gewoon een A merk r290 warmtepomp met 300l boiler voor SWW.
Maak een eigen topic, want dit met jou uitdenken en doordenken gaat wel een aantal Posts kosten.
En lees ook even het ik wil een wp faq topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:58

bjp

een elektrische weerstand (kost bijna niets) is ook handig om SWW vanuit elektra te maken, in plaats van gas.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Beer070
Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Niet doen... als die dure spullen al niet in de zon staan, dan komt er helemaal geen rendement uit, al krijg je 100% subsidie.
Vergeet niet dat je een boel extra complexiteit in huis haalt wat nadien ook geld kost.
Met elke interventie ben je een jaaropbrengst aan rendement kwijt..
Als ik het zo samenvat is tot nu toe het advies: doe geen zonneboiler en zo min mogelijk aan je huis. Liefst een A-merk warmtepomp van een standaard oplossing.
Misschien een doorstroomboiler als je toch zat energie hebt.
Heb ik nog iets gemist?

• BarryH
Bijna goed.
Qua SWW boiler gewoon een 300 liter exemplaar.
Als je zonnestroom over hebt kan de R290 wp heel efficiënt die boiler verwarmen. Bv normaliter naar 45 graden en op zondagmiddag en andere middagen met veel overschot naar boven de 60 graden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Tommie12
  • Nu online
Beer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:12:
[...]

Als ik het zo samenvat is tot nu toe het advies: doe geen zonneboiler en zo min mogelijk aan je huis. Liefst een A-merk warmtepomp van een standaard oplossing.
Misschien een doorstroomboiler als je toch zat energie hebt.
Heb ik nog iets gemist?
Ik zou idd voor een WP boiler kiezen, verder zo veel mogelijk PV op je dak en verwarmen met een WP.
Batterijen kan je toevoegen als de prijs zakt onder de 200€ per kWh, dan brengen ze iets en krijg je ze op zijn minst terugbetaald voor ze versleten zijn. En ja, als je een auto koopt… dan een EV die je indien mogelijk overdag met zonnestroom oplaadt.

Zonneboiler is zinvol als je een zwembad hebt of een jacuzzi…. Maar beter zonder.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 21-08-2025 21:43 ]

• Beer070
BarryH schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:16:
Bijna goed.
Qua SWW boiler gewoon een 300 liter exemplaar.
Als je zonnestroom over hebt kan de R290 wp heel efficiënt die boiler verwarmen. Bv normaliter naar 45 graden en op zondagmiddag en andere middagen met veel overschot naar boven de 60 graden
We zijn met 5-6 mensen in huis en hebben twee regen douches. volgens mijn inschatting wordt er iedere ochtend ongeveer 500 liter water weg gedoucht. Dan ga ik dat met een 300 liter buffer toch niet redden.
Een R290 warmtepomp bij 0 graden draait een COP 2.5 en ongeveer 6kw output. Dan is 300 liter in 4 uur op 70 graden en kan de WP de rest van de dag voor SWW uit. Beetje zonde ergens. 3000 euro installatie werk en 4000 euro aan A merk spullen voor iets wat je 20 uur per dag niet gebruikt en niet eens genoeg oplevert om 6 mensen te laten douchen. Verder kan je deze WP dan niet gebruiken voor verwarming, daar moet ik dan een ander oplossing voor installeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

Ik zou idd voor een WP boiler kiezen, verder zo veel mogelijk PV op je dak en verwarmen met een WP.
Batterijen kan je toevoegen als de prijs zakt onder de 200€ per kWh, dan brengen ze iets en krijg je ze op zijn minst terugbetaald voor ze versleten zijn. En ja, als je een auto koopt… dan een EV die je indien mogelijk overdag met zonnestroom oplaadt.

Zonneboiler is zinvol als je een zwembad hebt of een jacuzzi…. Maar beter zonder.
Prijs voor EVE MB56 accu’s is momenteel 93 euro voor 2kwh, ik heb een paar maanden terug 16kwh gekocht voor 1800 euro incl behuizing.
In het victron ontwerp forum de ROI voor toekomstige 100 kWh accu uitgebreid besproken en die staat rond de 5 jaar.
Samengevat is de conclusie dus: neem geen zonneboiler, zelfs met 1800 euro subsidie niet zinvol in het huidige landschap. Pv + WP + buffervat is in alle seizoenen hoger rendement

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Beer070 Je snapt het nog niet. Dat is niet erg. Het wordt nu wel echt tijd om een eigen topic te openen, het ik wil een warmtepomp FAQ topic te lezen en dan in jouw eigen topic dit verder te bespreken.

Anders krijg je reacties op basis van 30% van de informatie die door jou gegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Beer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

Prijs voor EVE MB56 accu’s is momenteel 93 euro voor 2kwh, ik heb een paar maanden terug 16kwh gekocht voor 1800 euro incl behuizing.
In het victron ontwerp forum de ROI voor toekomstige 100 kWh accu uitgebreid besproken en die staat rond de 5 jaar.
Samengevat is de conclusie dus: neem geen zonneboiler, zelfs met 1800 euro subsidie niet zinvol in het huidige landschap. Pv + WP + buffervat is in alle seizoenen hoger rendement
Maak aub geen vergelijkingen met enkel de naakte cellen. Een BMS en inverter zijn niet gratis.
Maar dat ze rendabel worden geloof ik wel.

500l douchen…. Dan ga je buiten de top zomermaanden ook te weinig energie oogsten om toe te komen, en je hebt nog altijd een andere bron nodig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 09:38
Beer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:16:
Ik heb dit topic net gevonden en ben in het proces om te kijken naar zonnecollectoren, een warmtepomp en eventueel een CV pelletkachel (of CV pellet fornuis) om onze warmwater en warmtevoorziening operationeel goedkoper/efficienter te maken.
We leven in een rijtjes huis met 4 kinderen, gebruiken momenteel ongeveer 2200 m3 gas en 9Mwh Electra die door PV werd/wordt gecompenseerd.
Afgelopen zomer hebben we de de PV installatie een upgrade gegeven naar 15Kwp, en sinds juli leveren we gemiddeld 45Kwh/dag terug. Ondertussen gebruiken we ook nog bijna 1m3 gas per dag, dus een beetje zonde.
We hebben ook deze zomer alvast een Victron 3 fase accu systeem geïnstalleerd met initieel een 16kwh accu, met het idee dat wanneer ons 5 jarige energie contract binnenkort afloopt dat we dan de extra kosten kunnen beperken.
3 jaar geleden moesten we in december de haast onze 40kw CV ketel vervangen door een Remeha Calenta, en dat heeft ons geleerd dat we niet zonder warmte willen zitten.

Het plaatje van 123-kaminofen.de met hygiene vat, zonnecollectoren, R290 warmtepomp en CV pelletkachel vind ik wel wat, hoewel ik daar waarschijnlijk de bestaande CV ketel ook aan toe zou willen voegen als backup.
Ik hoor graag van jullie ervaring en expertise of ik ergens dingen mis, of denkfouten maak. Velen weten meer dan een, en dit is weliswaar een hobby maar niet mijn vakgebied.

De wensen:
- systeem zou het liefst minder gas moeten gebruiken, we hebben in de zomer veel electriciteit over dus warmtepomp die tapwater verwarmt klinkt als een no-brainer
- ook in de winter lijkt het er op dat Electra (door accu) goedkoper zal zijn dan gas, dus ook dan zal een warmtepomp zin hebben.
- als het even kan, geen single point of failure. Ik zou het liefst zelf via kranen/schakelaars willen kunnen wisselen tussen ‘efficiënte warmte’ en backup systeem op basis van gas/cv ketel.

Huidige idee:
123-kaminofen spulleboel:
- vlakke zonnecollectoren langs een schutting, op een balkon of een dakje. Het platte dak ligt al vol met PV…
- 6-12kw R290 water/water warmtepomp
- MX Resol
Aangesloten op
- 800 liter hygiene vast met 2 warmtewisselaars (1 voor collectoren, 1 voor tapwater?)
Waarop ook de huidige CV ketel is aangesloten en,
Waar het tapwater met een mengkraan van wordt getapt
Waar de CV/vloerverwarming/convectoren hun warmte van krijgen.
Met later een optie om de CV pelletkachel/oven aan te sluiten. Deze kunnen 15-20kw warmte leveren…

Overwegingen:
- er is ruimte in de kelder voor een hygiene vat, mogelijk 800 liter, maar in ieder geval 600 liter. Een aantal verkopers hebben gezegd dat meer dan 300 liter overdreven is, maar de argumentatie daarachter heb ik nog niet begrepen. Misschien kan iemand me dat uitleggen?
- de afstand vanaf de kelder naar het dak (waar ik de warmtepomp buitenunit zou kunnen plaatsen is ongeveer 11 meter via een 1x1x10m technische (binnen) ruimte. Wat voor leidingen zouden jullie daarvoor adviseren? 42mm of is 35mm ook voldoende?
- de subsidie op zonnecollectoren maakt de aanschaf van een boilervat heel veel goedkoper (scheelt ruim 1000 euro). Weegt dat op tegen de installatie moeite?
- subsidie op de 6-12kw warmtepomp is 2600 euro op 2600 euro aanschaf. Dus in aanschaf gratis.
- ik ga uit van een dag of 4 professioneel installatie werk + mijn eigen tijd. Is dat realistisch?

Er zijn vast nog honderden tips waar ik niet over heb nagedacht of die me kunnen helpen in het ontwerp en de uitwerking. Ik hoor graag van jullie! Bij voorbaat dank!!!!
Bij een juist design is april tot en met oktober verwarming op de zonneboiler volledig.
Maart en november begint dit sterk af te nemen en heb je secundair iets nodig.
Maar een nieuwbouw huis welk zeer goed geïsoleerd is kan ook in de winter vrijwel volledig op zonneboiler draaien. Al zou ik altijd een back up installeren.
In de zomer is er altijd overschot genoeg om een zwembad op te warmen.
Mijn situatie: huis ui 1974. Dak na geïsoleerd zit 25 cm isolatie in.
Hier de link van mijn systeem ik hoop dat ie nog steeds werkt.
https://www.vbus.net/scheme/09dee59387305f64ec73d116f9f996ac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Tommie12 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:35:
[...]

Maak aub geen vergelijkingen met enkel de naakte cellen. Een BMS en inverter zijn niet gratis.
Maar dat ze rendabel worden geloof ik wel.

500l douchen…. Dan ga je buiten de top zomermaanden ook te weinig energie oogsten om toe te komen, en je hebt nog altijd een andere bron nodig…
1800 euro inclusief bms, brandblusser, behuizing, 150A overbelasting automaat, en 16kwh.
Voor 32kwh wordt dat dalijk met MB56 rond 2200 euro verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Bartolomus schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Bij een juist design is april tot en met oktober verwarming op de zonneboiler volledig.
Maart en november begint dit sterk af te nemen en heb je secundair iets nodig.
Maar een nieuwbouw huis welk zeer goed geïsoleerd is kan ook in de winter vrijwel volledig op zonneboiler draaien. Al zou ik altijd een back up installeren.
In de zomer is er altijd overschot genoeg om een zwembad op te warmen.
Mijn situatie: huis ui 1974. Dak na geïsoleerd zit 25 cm isolatie in.
Hier de link van mijn systeem ik hoop dat ie nog steeds werkt.
https://www.vbus.net/scheme/09dee59387305f64ec73d116f9f996ac
Na de positieve opbeurende opmerkingen op dit draadje ga ik niks doen met de zonneboiler. Ons huis is 1913, 400m2 en een 18kw R290 warmte pomp kan ik voor 900 euro en wat installatie werk naast mijn 40kw cv zetten. 3 weg klep naar kleine sww buffer om tapwater voor te verwarmen en ik gebruik 1600 m3 gas minder. Met een beetje global warming dalijk helemaal niks meer 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-09 10:03
Naar mijn mening wordt de zonneboiler hier toch wel té negatief weggezet. Mijn setup is verre van ideaal met schaduw van bomen, instraling pas vanaf een uur of 11, vieze spiegels...

Wij hebben een set van 123 Kaminofen: 2x24 heatpipes, buffervat van 800 liter (had graag groter gewild, maar past niet in de kelder).

Rendement: geen idee, maar in ieder geval geen stroom hoeven te gebruiken sinds eind april om warm te douchen en te badderen. Geen concessies gedaan in doucheduur of aantal liters water in het bad.

Dus geen (doorstroom)boiler, warmtepomp voor SWW of wat voor een na-verwarming dan ook.

Ik vind ook dat je met bovengenoemde manieren van na-verwarming een onderdeel bent van het probleem van het vol rakende stroomnet.
Met mijn setup, ben je dat niet. Dat voelt goed, en daar valt ook wat voor te zeggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Hendrik85 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:58:
Naar mijn mening wordt de zonneboiler hier toch wel té negatief weggezet. Mijn setup is verre van ideaal met schaduw van bomen, instraling pas vanaf een uur of 11, vieze spiegels...

Wij hebben een set van 123 Kaminofen: 2x24 heatpipes, buffervat van 800 liter (had graag groter gewild, maar past niet in de kelder).

Rendement: geen idee, maar in ieder geval geen stroom hoeven te gebruiken sinds eind april om warm te douchen en te badderen. Geen concessies gedaan in doucheduur of aantal liters water in het bad.

Dus geen (doorstroom)boiler, warmtepomp voor SWW of wat voor een na-verwarming dan ook.

Ik vind ook dat je met bovengenoemde manieren van na-verwarming een onderdeel bent van het probleem van het vol rakende stroomnet.
Met mijn setup, ben je dat niet. Dat voelt goed, en daar valt ook wat voor te zeggen ;-)
Ja en nee.
Natuurlijk heb je in die periode geen stroom gebruikt, maar wanneer denk je dat de grootste tekorten aan stroom voor komen... Dat zal wel in Januari en Februari zijn, en dan doet je ZB gewoon niks.
Op dat gebied is PV niet veel beter, dat is zeker zo.

Tenzij je stevige subsidies krijgt voor een installatie blijft het zo dat je investering niet binnen 10-15 jaar terugverdiend wordt, en dan kan je beter in PV investeren eventueel met batterij. Die stroom kan je ook in de zomer nog gebruiken al is het voor een auto en zelfs zonder salderen verdien je dat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

groetjes uit Polen. Verrassend liggen er hier ook redelijk wat ZB op daken, hoewel toch een stuk meer ten noorden. PV was hier lang moeilijk te verantwoorden omdat je het op een aparte teller moest zetten… en elektriciteit is goedkoper relatief tot België.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Ja en nee.
Natuurlijk heb je in die periode geen stroom gebruikt, maar wanneer denk je dat de grootste tekorten aan stroom voor komen... Dat zal wel in Januari en Februari zijn, en dan doet je ZB gewoon niks.

Tenzij je stevige subsidies krijgt voor een installatie blijft het zo dat je investering niet binnen 10-15 jaar terugverdiend wordt, en dan kan je beter in PV investeren eventueel met batterij. Die stroom kan je ook in de zomer nog gebruiken al is het voor een auto en zelfs zonder salderen verdien je dat terug.
Ik blijf het verhaal "terugverdiend" raar vinden bij duurzame technieken.
Ik hoor nooit iemand over de terugverdientijd van een CV-ketel...
Verder slijt een buffer- of boilervat lang zo snel niet als een accupakket, even los van de restproducten die overblijven als het systeem niet meer werkt.
Iedere techniek heeft z'n toepassing en een zonneboiler of -buffer heeft zeker z'n ondersteunende waarde.
We weten allemaal dat van ~november-februari zowel PV als zonthermisch nagenoeg geen opbrengst heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

bij mij is een ZB zelf moeilijk financieel te verantwoorden: ik heb al een geothermische warmtepomp dat in de zomer op mijn PV productie draait voor SWW, en daarnaast ook al een douche WTW (dus minder SWW vraag). het enige dat ik zou winnen is draaiuren en aantal starts van de WP.

update: en toch heb ik de onderdelen al liggen voor een ZB, en ga ik er eentje plaatsen (samen met vernieuwd tuinhuis). Veel tweedehands. Eerder als "fun" project. En omdat er een badkamer (met ligbad) bijkomt en een dochter bijgekomen is. Stel hierdoor gaat mijn WP een of twee jaren langer mee, dan is het al netto positief denk ik.

[ Voor 37% gewijzigd door bjp op 27-08-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Ik heb mijn zonneboiler ook altijd met veel plezier gehad. Met vergelijkbaar resultaat (en nog wat CV ondersteuning voor verwarming ook).
Echter: ik gebruik nu in die periode 35-40kWh per maand voor de warmtepomp (en nul op vakantie). De zonneboiler(pomp) gebruikte 5kWh. Kortom die ZB bespaarde 35kWh x 6 maanden = 210kWh/ jaar elektriciteit. x 0,25 = eur 50 per jaar. Daarom waarschuw ik mensen altijd even, voordat ze iets beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Blackraven schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Ik blijf het verhaal "terugverdiend" raar vinden bij duurzame technieken.
Ik hoor nooit iemand over de terugverdientijd van een CV-ketel...
Verder slijt een buffer- of boilervat lang zo snel niet als een accupakket, even los van de restproducten die overblijven als het systeem niet meer werkt.
Iedere techniek heeft z'n toepassing en een zonneboiler of -buffer heeft zeker z'n ondersteunende waarde.
We weten allemaal dat van ~november-februari zowel PV als zonthermisch nagenoeg geen opbrengst heeft.
CV ketel is de basis, als je andere technieken wil, dan verwacht ik dat die de rekening goedkoper maken.

En wat levensduur betreft... als je kijkt naar het aantal cycli wat een batterij kan halen (6000), dan kan je 30 jaar verder. Boilervat zal 30 jaar niet altijd halen.
In elk geval, mijn PV draait al 15 jaar zonder enige interventie. Dat haal je niet met een ZB.

Mijn laatste berekening ging over een investering van 6000€ voor een ZB en die zou me amper 200€ per jaar aan gasbesparing opleveren. L/L kostte me net iets meer, maar levert me naast comfort ook een grotere besparing op per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

weet iemand een goede plek om te berekenen hoe groot en expansievat moet zijn?

dit lijkt het te doen: https://www.engineeringto...-volume-weight-d_661.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:47
bjp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:01:

Hier misschien:

https://apps.flamcogroup.com/

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08

Bij econo hebben ze allemaal berekeningen staan.

https://www.econo.nl/berekening-expansievat-cv

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• ruuben
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:02
Tommie12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Ja en nee.

Sorry, maar feitelijk onjuist. Op bekende zonnige winterdag 13-2-2021 bijvoorbeeld met vrieskou is mijn 1000 liter zonneboiler gewoon 60 graden bovenin. Oké… wel 180 vacuüm buizen. 33kw warmte in buffer geladen. Met 2,2kw electra. Die cop vind je nergens in warmtepomp land.

[ Voor 3% gewijzigd door ruuben op 13-09-2025 04:19 ]

183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw

• ruuben

Econo.nl heeft reeks calculators online staan

183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw

• Tommie12
  • Nu online
ruuben schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 04:13:
[...]

Sorry, maar feitelijk onjuist. Op bekende zonnige winterdag 13-2-2021 bijvoorbeeld met vrieskou is mijn 1000 liter zonneboiler gewoon 60 graden bovenin. Oké… wel 180 vacuüm buizen. 33kw warmte in buffer geladen. Met 2,2kw electra. Die cop vind je nergens in warmtepomp land.
Wat doe je in de zomer tegen overhitting met 180 buizen?
En haal je nu niet 1 dikke uitzonderingsdag naar boven? Op die dag zal mijn PV ook wel wat geleverd hebben.

• ruuben
Tommie12 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:16:
[...]

Wat doe je in de zomer tegen overhitting met 180 buizen?
En haal je nu niet 1 dikke uitzonderingsdag naar boven? Op die dag zal mijn PV ook wel wat geleverd hebben.
De flow gaat groot deel van het jaar, ook september nu nog, door Jaga radiatoren op het platte dak onder de heatpipes, in voor en najaar gebruik iik automatische koeling cq opwarming van het huis door de cv te laten draaien ipv dakwarmte afblazen. Dus ook nu nog 25 graden in huis. Noodkoeling met leidingwater naar riool als 3e beveiliging als er oververhitting dreigt. Nooit in stagnatie dus om installatie te sparen.

Uiteraard gebruik ik gas om extra te verwarmen als buffer leeg raakt. Maar heb ook hout cv. Dus ja de winter dekt de zb niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08

ik heb al eens een post gewijd hieraan, maar de korte samenvatting:
collectoren zijn alleen echt interessant als je echt veel verbruik hebt in de warme maanden, dus bij een camping, zwembad, jacuzzi/hottub oid.
Anders is in principe je dakoppervlakte de beperkende factor, en kun je beter PV leggen met een warmtepompboiler voor SWW of de pv opbrengsten in je WP stoppen voor verwarming. meerdere redenen:
1. PV wordt nog steeds beter, en per m2 dakoppervlakte wint PV + WPB het (nu al) van collectoren.
2. regeltechnisch is het veel complexer om retour temp te verhogen van je vvw met collectoren en dat goed te krijgen dan extra PV opwekken en die in je WP stoppen.
3. PV heeft geen onderhoudskosten iit collectoren.
4. de werking van collectoren werkt eigenlijk contra op huisisolatie icm WP. voor efficiente wp (stoken met lage aanvoertemp) wil je een goed geisoleerd huis, dan heb je weinig/geen verbruik in het tussenseizoen wanneer collectoren goed kunnen bijdragen. echter wil je voor een hoge opbrengst van de collectoren, ook een lage aanvoertemp, maar lage aanvoertemp heb je (over het algemeen) met een goed geisoleerd huis wat dus weinig verbruikt als je collectoren de verwarming zouden kunnen overnemen.
5. wil je verwarmingsondersteuning toepassen met collectoren, dan zit je dus met punt 4, maar dan moet je collectoren ook behoorlijk overdimensioneren, anders haal je het niet. zonder stoken heb je dan dus gelijk veel te veel warmte voor alleen SWW. dus tenzij je die warmte ergens nuttig voor kunt gebruiken wat je anders met gas zou doen, heb je niks aan die warmte, terwijl je met stroom wel van alles kan.

Neemt overigens niet weg, dat een douche of tub volledig op de zon, altijd een heerlijk gevoel is. :)

note: mogelijk bekijk ik het nut van collectoren teveel uit mijn eigen situatie.
Ik heb ze inmiddels 7 jaar, en ik kan vrij goed zien wat ze doen op mijn verwarmingsverbruik (aanvoer temp 25, dus top temp voor de collectoren) en dat is echt verwaarloosbaar voor de plek die (4x24 buizen!) innemen. ik heb er namelijk 12 pv panelen (van slechts 275 wp) voor verplaatst en direct erboven ligt nog een rij van 12, dus ik weet wat ze zouden opwekken. conclusie, het kan niet uit, PV+WP beaten collectoren.
als ik nu nieuwe panelen (gaan richting de 500 WP) zou neerleggen, dan levert dat icm een WP of WPB echt veel meer op dan de collectoren.
en dr zijn zat oplossingen op terugleveren aan het net te voorkomen en dat in een buffervat te blazen (desnoods met elektrisch element) dus je een stuk flexibeler maakt.

Ik hoop dat er in de toekomst nog oplossingen komen op een grondbron te regenereren of tank te verwarmen voor in de winter, wellicht kan een collector dan weer uit. ik vind de technologie namelijk wel echt heel mooi, passief en duurzaam. Daarom heb ik het ook ;) al zou ik het niet nog eens kopen.
maar ik heb er wel een hard hoofd in dat collectoren een comeback maken, want de PV en WP's worden nog steeds significant beter, dus waarom een collector dan niet vervangen zou worden door de PV/WP combinatie kan ik niet zo goed bedenken.

ik ben wel benieuwd of ik iets totaal over het hoofd zie, dus voel je vrij om te reageren, mij te verbeteren of een andere kijk te geven!
ik leer graag!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Baapje327 Als je een WW WP plaatst kan je je grondbron opwarmen in de zomer vanuit je zonnecollectoren. Dat werkt goed, mits je geen stroming hebt in het grondwater.
Enige nadeel: prijzig. Voor bijna geen enkel huis kan die bodembron uit (30k+ incl de wp). Dus vaak is LW WP effectiever, zeker als je het overgebleven geld besteed aan nog een beetje isoleren/groot onderhoud.

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste