Toon posts:

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 2 3 ... 24
Acties:
  • 398.699 views

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:06

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicstarter
Door de actuele vraag en gebrek aan aanbod stijgen energietarieven door het dak. Op GoT wordt dit nu overal en nergens besproken in topics die daar minder voor geschikt zijn.

Het bestaande topic voor overstappen van leverancier: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Dat topic is niet bedoeld voor een metediscussie over de energiemarkt. Vandaar een los topic.

Gezien de actualiteit, ook een alias in AWM.
Diepere, lange termijn metadiscussie: Energie - crisis & actualiteit

MedeTS worden? Maak even een topicreport, stuur een DM of meldt je in het feedback topic. :)

[Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 07-10-2021 14:37]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +19Henk 'm!
  • Pinned

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:16
De termijnmarkt voor energie ('futures') zijn te volgen.

De termijnmarkt van gas hier.

De prijs is de prijs per MWh. 1 MWh komt nagenoeg overeen met 100 m³ (Nederlands) gas. De prijs delen door 100 geeft je dus ongeveer de prijs per kuub. Let op, dit is een kale prijs, ex. btw, energiebelastingen, etc.

Voor de consument komt er daarom nog ~55 cent energiebelasting overheen + de BTW op de kale gasprijs. Zo kun je een kleine inschatting maken van de inkoopkosten van gas voor de energieleveranciers in relatie tot je huidige tarieven.

De futures zijn momenteel extreem volatiel. Zo piekte deze gisteren (06-10-21) op € 160, terwijl deze momenteel weer is ingezakt tot ~ € 105 (7-10).

Ter vergelijk, heeft deze prijs tijdlang gestaan op ~ € 15.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit soort afrekeningen vind ik altijd vrij onnodig gecompliceerd. Want uiteindelijk is er 1 gasprijs (kale gasprijs + energiebelasting + ODE + BTW). Zeg dat dat 0.80 is. Als je dan bijvoorbeeld een contract afsluit waar de gasprijs 1.40 is, dan wordt je energierekening dus 1500 * (1.40-0.80) = 900 euro duurder. Op een rekening van 1705 euro is dat dus ruim de helft meer.

Daarnaast is het niet alleen gas dat veel duurder wordt, elektra is ook deels gekoppeld aan de gasprijs. Dus de kWh prijs is ook aan het stijgen. Daar kan je dezelfde berekening voor doen.

• JanHenk
@Garyu

Het klopt dat de energiebelasting (bij gelijkblijvend gebruik) verder gelijk blijft en min of meer het effect van de prijsstijging wat "dempt" (maar dat is verhoudingsgewijs).

Echter, in bovenstaand voorbeeld zie je de kale prijs van 24 cent (ex. btw). De huidige spotrates zitten dus boven de euro.

Het verschil van 75 cent, of stel ruim 90 cent incl. btw, geeft een lastenverzwaring bij 1500 kuub van € 1350 (oftewel € 112,50 per maand). Dan maakt het ineens best een significant deel van je energierekening uit, dus. Hoewel de prijs van gas is verviervoudigd is je energierekening dat niet, maar het geeft wel een forse lastenverzwaring.

En dan is 1500 kuub volgens mij vrij gemiddeld.

Edit: en wat @abalone zegt: hetzelfde voor de stroomtarieven...

[Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 07-10-2021 15:31]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dit kan de overheid als het moet natuurlijk vanaf morgen op nul zetten.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:14

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Number10 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Zullen ze vast niet doen, want dan is iedereen geholpen. Er zal wel iets geregeld worden voor de laagste inkomens, en modaal is (zoals altijd) gewoon de lul.

Mooi fout is niet lelijk

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

energiebelasting + ODE + BTW op nul zetten?

Grapjas. Dat ging halverwege vorig jaar al bij EZ rond bij projecties volatiliteit energiemarkt, lang verhaal kort, niemand durft het er nog over te hebben. Wie het toen opperde, is, nu ja, functie elders. Immers, dit is domein politisering.

[Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 07-10-2021 15:55]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-03 15:38
Het vrange vind ik zelf dat je linksom of rechtsom te maken zal krijgen met gas.

Stroom wordt veelal nog opgewekt door gas of kool.
Zonnepanelen aanschaffen verzacht de last, maar bij piek of slecht weer val je terug op het energienet. Dan pak je met geluk windenergie mee. Indien die vraag ook niet meer kan voldoen, val je weer terug op gas/kool.

Ik heb bij mij thuis stadsverwarming. Dat klinkt heel goed voor het milieu, want je verbruikt geen gas. Dan denk je ook, dat je daardoor de hoge gasprijzen niet voor je kiezen krijgt. Helaas is dat niet het geval, want op wat enkele plekken na is de stadsverwarming gegenereerd door, je raad het al, gas. Stadsverwarming heeft dan ook nog de luxe dat dit door maar 1 leverancier geleverd kan worden, in mijn geval vattenfall. Die mogen zelf binnen de wettelijke kaders bepalen wat de tarieven worden. In tegenstelling tot stroom en gas, waar je een meerjarig contract kan nemen tegen een vaste prijs, is dat bij stadsverwarming niet mogelijk.

Het is een domino effect, je hebt geen gas maar bent alsnog afhankelijk van gas.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Keiichi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

Ze hebben het liever dat het beetje bij beetje heel erg hoog word, dan merkt niemand er iets van })

Zou het niet juist goed zijn dat mensen 'energiebewust' worden, kacheltje graadje later, lampen niet te lang aanlaten om zo de klimaatdoelstellingen te halen ;) (neem m'n opmerking ook met een knipoog)
Probleem is dat nu ook telers e.d. in de problemen komen voor het verwarmen van kassen. Zag al opmerkingen langskomen dat iemand die voordelig gas had ingekocht meer kan verdienen aan het doorverkopen van zijn gas dan een jaar telen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:56
Keiichi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Volgende maand: tomaten prijzen skyhigh :o even wat aandelen telers kopen :Y)

Volgens mij kun je vrij veilig stellen, als de prijs van energie omhoog gaat, dan gaat gewoon alles omhoog. Ik kan geen dingen bedenken die geen energie kosten om te maken/vervoeren.
Alles wordt/is al steeds duurder aan het worden, kijkende naar bijvoorbeeld de boodschappen, brandstof etc. etc.
Dat was al ruim voor de stijgende gasprijs.

We worden met elkaar gigantisch voor de gek gehouden. :/

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:07
Keiichi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Volgende maand: tomaten prijzen skyhigh :o even wat aandelen telers kopen :Y)

Volgens mij kun je vrij veilig stellen, als de prijs van energie omhoog gaat, dan gaat gewoon alles omhoog. Ik kan geen dingen bedenken die geen energie kosten om te maken/vervoeren.
Ik zat vanmorgen in de auto naar kantoor, en ik rekende zo snel wat voordeliger is om te doen: thuis werken vs op kantoor werken en de verwarming uit.
Ik heb zo'n 35km enkeltje, en met onze EV is dat zo'n 6kwh, dus 12kwh op en neer. Voor diezelfde energie kan ik dus op een 8-urige-werkdag een 1000watt straalkacheltje laten draaien, plus de laptop+monitor. Met 1000watt continue op m'n bakkes zit ik er crispy bij.

Maar ik denk inderdaad dat er veel dingen in kosten zullen stijgen, ook bijvoorbeeld de bezorging van pakketjes, misschien wel de rekening voor je internet want daar zit ook een behoorlijke energie component.

11.500Wp

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:07
abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Precies, alles gaat veel duurder worden. Naast de logistieke crisis (container transport is schreeuwend duur), huizencrises (huizen worden onbetaalbaar) volgt nu de energiecrisis. Alles wordt duurder want er zijn tekorten. De vraag is hoe tijdelijk dit allemaal is. De ECB blijft roeptoeteren dat het binnenkort over waait (transitional inflation) dus die blijven vrolijk geld bijdrukken (wat het alleen nog maar versterkt).
Ik geloof niet dat je naar de ECB moet luisteren voor een voorspelling wanneer dit over is, want het is geen financieel probleem.
Het energietekort in de EU is eerder een geopolitiek effect, want zo lang de OPEC niet meer dino's uit de grond trekt, en Rusland ons geen gas meer geeft, heeft de EU een probleem. Meer (bijgedrukt) geld er tegenaan gooien is een leuk idee, maar dan moeten de partijen waar wij afhankelijk van zijn daar wel op in gaan.

11.500Wp

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:39
Wolly schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Zolang we elke maand jubelberichten lezen over de stijgende overwaarde interesseert het mensen weinig. Inflatie...wat is dat >:) ?
inflatie? als dat er is, moet mijn loon uiteraard ook wel meestijgen. Ik moet wel kunnen blijven consumeren. :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:27
Misschien goed om even prijzen in de thread te hebben.

Wij hebben op 18/2/21 een contract gesloten, 3 jaar vast. Bij Pure Energie.

kWh prijzen:
Laag = €0,1802
Hoog = €0,202

Gas: €0,86115 per m3

Bericht hierboven

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:21
Possible schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:11:
Kabinet broedt op compensatie explosieve stijging energiekosten: 'We willen dat oplossen'

https://www.rtlnieuws.nl/...oge-energieprijzen-worden
Ik snap hier iets niet. Marktmechanisme is vraag en aanbod. Weinig aanbod, stijgt de prijs, daalt de vraag. Als de overheid de hoge prijs compenseert, zal de vraag niet dalen en blijf je een tekort aan gas houden en stijgt de prijs nog verder.

Hoe kan compenseren zin hebben? Het aanbod gas wordt er toch niet groter van?

• abalone
  • Niet online
aljooge schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

Ik snap hier iets niet. Marktmechanisme is vraag en aanbod. Weinig aanbod, stijgt de prijs, daalt de vraag. Als de overheid de hoge prijs compenseert, zal de vraag niet dalen en blijf je een tekort aan gas houden en stijgt de prijs nog verder.

De prijs zal evengoed stijgen, net zover tot er genoeg vraaguitval is om weer een balans te krijgen tussen vraag en aanbod. Je voorkomt alleen dat de financieel zwakste huishoudens de schuldsanering in moeten.

Ik vermoed dat de grootste vraaguitval in de industrie zal zitten (er zijn nu al bedrijven die productie terugschroeven omdat ze het financieel niet kunnen bolwerken).

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
[...]

Omdat er een flinke belasting nu op zit om de vraag te "verlagen". Nu de prijzen zo n beetje verdubbelen is het ook misschien normaal om te vragen voor een belastingverlaging.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:33
[...]

Geen enkele markt laat zich tot vraag en aanbod reduceren, micro-economische pogingen ten spijt ;) Om te beginnen zijn er die voorraden, waarmee vraag en aanbod gebufferd kunnen worden. Poetin heeft de kranen via Wit-Rusland en Oekraïne dichtgedraaid, en probeert hiermee de opening van Nordstream II te bespoedigen, omdat dat zijn doelen dient. De prijsstijging heeft hiermee te maken: de voorraden zijn niet genoeg voor een hele winter, maar is bovenstaande een probleem dat zolang zal spelen? Daarover kun je speculeren, zonder dat vraag (die op de consumentenmarkt zeer stabiel en berekenbaar is: als het koud is zul je toch moeten stoken) en aanbod op korte termijn (er is nog altijd voorraad) veranderen. Binnen die ruimte zijn er dus mogelijkheden. Een raket op het Kremlin, Groningen bij wijze van uitzondering een extra wintertje open, wat LNG uit de VS laten komen, Noorwegen bezetten, noem maar op.

Bovendien, de consumentenvraag is stabiel, dus is een mogelijkheid de belasting over gas te verlagen. Dat zal vraag (noch aanbod) beïnvloeden, maar wel de consumentenprijs.

[Voor 5% gewijzigd door Brent op 07-10-2021 16:59]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• com2,1ghz
  • Nu online
FabianGTI schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

M'n ouders hebben in ieder geval weer genoeg hout ingeslagen voor komende winter, die zullen maximaal gaan stoken.
Dat hout ze wel warm ja :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
boxlessness schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Volgens google:

[...]

Oven-gedroogd hout is redelijk prijzig als je het gestapelt op een pallet koopt, orde grootte 100 tot 200 euro per kuub, dus het kan al uit.
Ben benieuwd of die prijzen ook omhoog gaan schieten.
Haardhout is al jaren aan het stijgen i.v.m. opkoop voor biomassa. Op teletekst al een bedrijf die de productie van aluminium grotendeels staakt. Verkoopt het normaal voor 2.500 euro per ton, maar nu zijn de stookkosten alleen al 4.500 euro voor de productie ervan. Dit soort zaken gaan een enorme kettingreactie geven in de economie.

• Soldaatje
  • Niet online
Floor-is schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:45:
Misschien goed om even prijzen in de thread te hebben.

Wij hebben op 18/2/21 een contract gesloten, 3 jaar vast. Bij Pure Energie.

kWh prijzen:
Laag = €0,1802
Hoog = €0,202

Gas: €0,86115 per m3
Dan heb je een goede deal gemaakt, hopelijk gaat het energiebedrijf niet falliet, zoals in het VK al gebeurd.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:30:
Wat gebeurt er eigenlijk als je leverancier failliet gaat? Ik begrijp dat de levering niet in gevaar komt, want je contract wordt overgenomen door een andere leverancier. Maar krijg je dan een afrekening van je failliete leverancier voor de afgesproken tarieven? Of wordt je hele verbruik (dus sinds laatste jaarrekening of begin contract) tegen de tarieven van de nieuwe partij afgerekend?
Afrekening volgens oude contract tot moment van overzettimg. Dan iets van 4 weken vast aan de nieuwe waarna je weer kan overstappen gewoon zonder kosten.

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Interessante ontwikkelingen inderdaad.
Zag de prijs al een tijdje stijgen, maar tot nu toe voordeel van gehad omdat ik met mijn zonnepanelen ook de dagprijs vergoed krijg.

Heb zelf een ultra variabel tarief. dus ik merk die prijs stijgingen al een tijdje. maar afgelopen dagen gaat het echt door het dak.

Mijn kosten momenteel:
Gas: 1,39 euro + 60 cent belastingen = 1,99 per m³
Elektra vandaag: goedkoopste 03:00 - 04:00 : 28 cent + 15 cent belastingen = 43 cent totaal per kwh
Elektra vandaag: duurste: 19:00 - 20:00 : 53 cent + 15 cent belastingen = 68 cent totaal per kwh.

Ik heb daar natuurlijk ook voordeel van, afgelopen zaterdag was de prijs 6 uur lang afgerond 0,0 cent. heb toen lekker mijn auto volgeladen. aquarium extra verwarmt en nog meer energy verbruikt.

Absurde prijzen natuurlijk die ik een half jaar geleden niet durfde te voorspellen.
Nu laten we de kachel iets langer uit momenteel, trui voldoet nog prima.
En de hoge energy valt ook wel mee, aangezien de zonnepanelen nu nog genoeg opwekken, dus dan krijgen we die prijs gewoon terug. al zullen de zonnepanelen halverwege deze maand echt te weinig opwekken voor ons gebruik.

En de auto laad ik maar eens even op bij de openbare laadpaal die nog stroom aanbied voor 30 tot 35 cent per kwh.

Mijn leverancier zal dus naar mijn idee niet failliet hoeven gaan aangezien alle risico bij de klant ligt.
Mochten de prijzen dalen, dan heb ik daar diezelfde dag nog voordeel van :).
Heb te doen met de mensen die krap zitten, elk jaar naar de goedkoopste overstappen. en ruim vooruit betalen, met de angst achteraf te moeten bijlappen.
Als dan je leverancier failliet gaat voor de winter.
- Dan ben je je voorschot kwijt.
- Ook voor al het gas in de winter. dan je dan alsnog mag betalen bij de andere maatschappij.
- mag je daarna een heel duur contract afsluiten.
Dit gaan echt wel persoonlijke drama's worden voor te veel mensen. zeker als de maatschappijen echt gaan omvallen.

[Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 07-10-2021 17:44]

Gewoon sebastiaan

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Is het niet gewoon slim om de gas kraan in groningen weer open te zetten. Gas verkopen voor alleen minimaal 1 euro de m³. 25 cent voor de normale operatie. 75 cent direct naar alle omwonenden. Kleine rekensom leert mij dat elke inwoner al snel 20.000 euro krijgt daardoor. Goed voor de lokale economie. En een extreme financiele ramp voorkomen.
Kunnen ze ook mooi de huizen verder repareren of opnieuw bouwen. Is een goede aanvulling op de schade vergoeding die ze al horen te krijgen.

[Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 07-10-2021 17:55]

Gewoon sebastiaan

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

Bulletdodger schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:57:
[...]

De gaskraan in Groningen weer open zetten, meer aanbod, prijs omlaag.
Jij woont vast niet in dat aardbevingsgebied :S

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• TvanW
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

Smuggler schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:54:
Is het niet gewoon slim om de gas kraan in groningen weer open te zetten. Gas verkopen voor alleen minimaal 1 euro de m³. 25 cent voor de normale operatie. 75 cent direct naar alle omwonenden. Kleine rekensom leert mij dat elke inwoner al snel 20.000 euro krijgt daardoor. Goed voor de lokale economie. En een extreme financiele ramp voorkomen.
Kunnen ze ook mooi de huizen verder repareren of opnieuw bouwen. Is een goede aanvulling op de schade vergoeding die ze al horen te krijgen.
Zeker nooit een beving meegemaakt :?
Thermostaat 10 graden lager zetten lijkt me een betere oplossing

[Voor 4% gewijzigd door TvanW op 07-10-2021 18:01]

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:01

spartacusNLD

This is Sparta!!

Kennis van mij zit diep in de energiemarkt (verkoop/sales). Hij gaf aan dat bijvoorbeeld in NL een DGB energie al failliet is gegaan en dat er binnen enkele weken meer zullen volgen. Verder heeft vattenfall en budgetenergie de sales al teruggehaald, ze willen niet teveel nieuwe klanten waar ze wellicht de vraag van niet kunnen bijhouden. Ook een Essent doet dit een heeft de vergoeding die ze aan nieuwe klanten betalen al teruggeschroefd.

Benieuwd waar dit heen gaat.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
Alles valt en staat met hoe lang dit grapje duurt. Zodra poetin de gaskraan opendraait kan het wel weer normaliseren. De halve west-europese industrie staat momenteel halve bak te produceren.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er is in NL genoeg geld, daarvoor hoeft die kraan niet open, de mensen daar zitten al lang genoeg in het gezeik zonder dat er 1 cent gecompenseerd wordt.
Het geld zou naar mijn mening alleen iets anders besteed moeten, inkomsten zijn er zat in NL.

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 15:06
spartacusNLD schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:57:
Kennis van mij zit diep in de energiemarkt (verkoop/sales). Hij gaf aan dat bijvoorbeeld in NL een DGB energie al failliet is gegaan en dat er binnen enkele weken meer zullen volgen. Verder heeft vattenfall en budgetenergie de sales al teruggehaald, ze willen niet teveel nieuwe klanten waar ze wellicht de vraag van niet kunnen bijhouden. Ook een Essent doet dit een heeft de vergoeding die ze aan nieuwe klanten betalen al teruggeschroefd.

Toevallig zit ik in de energiesector en nee, DGB is niet failliet gegaan maar sluit klanten af en zegt eenzijdig contracten op. Om geld te verdienen (want je kan ingekochte energie terugverkopen op de markt) of omdat ze het niet meer redden? Geen idee. ACM is al een onderzoek gestart want dit mag niet.
Maar als ze het niet meer redden dan kunnen ze hun inkooppartij eigenlijk direct niet meer betalen en wordt de procedure leveringszekerheid afgeroepen. Dat zou misschien nog wel kunnen gebeuren, maar leveranciers die failliet gaan in oktober kan eigenlijk niet, tenzij je hebt gegokt met inkoop (iets wat ACM over het algemeen niet zo zint, omdat je een afgegeven prijs moet afdekken). In oktober zit je qua cashflow namelijk het hoogst in het jaar omdat klanten een gelijk voorschotbedrag betalen per maand en niet elke maand afrekenen op basis van werkelijk verbruik.

Als het een koude winter wordt zou er wel een probleem kunnen ontstaan doordat partijen meer moeten inkopen tegen eerder afgegeven prijzen maar tegen een veel hogere inkoop. Normaliter wordt hier een risico-opslag voor gevraagd maar die dekt het nu niet met deze gigantische stijgingen. Dan is er echter een landelijk probleem en verwacht ik dat contracten opengebroken worden met klanten. Maar dat zal dan met ACM moeten worden besproken.

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

• Weetikwel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03-2022
Ik kwam deze suggestie al ergens tegen:
Wordt het niet eens tijd, Groningen "op te geven" ? Te capituleren? Er zijn krap 300.000 huishoudens, koop ze allemaal uit, 30 mjrd, slurp de grond leeg van gas, natuur/landbouw gebied, aardbevingbestendig hotelletje/vakantiepark er op en klaar.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:41

JDx

Ben ik ^

Moet zeggen dat ik het best interessant vind (leuk is niet het juiste woord), gewoon weer eens de pleuris die uitbreekt, ook al zit ik er zelf ook mee.

Heb gas variabel a 0,84 en dat gaat straks naar 1,50 ofzo in januari?

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• TvanW
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

Bij sommige "mensen" twijfel ik aan hun verstandelijke vermogen :'(

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
miliomiliano schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:30:
Alleen met een warmtepomp heeft het zin om te 'stoken' op elektriciteit omdat je daarbij de energie grotendeels uit de buitenlucht/grond haalt.
Tenzij je zonnepanelen hebt en meer opwekt dan je verbruikt, dan kan je bijna 'gratis' elektrisch bijverwarmen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Weetikwel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Ik kwam deze suggestie al ergens tegen:
Wordt het niet eens tijd, Groningen "op te geven" ? Te capituleren? Er zijn krap 300.000 huishoudens, koop ze allemaal uit, 30 mjrd, slurp de grond leeg van gas, natuur/landbouw gebied, aardbevingbestendig hotelletje/vakantiepark er op en klaar.
Ja mijn idee ook. Bouw een stad in Friesland, verhuis de Groningers daarheen. Elk dorp z’n eigen wijk in de stad zodat het geen sociale impact heeft.

Sloop de huizen in Groningen en pomp het gas eruit. Ondertussen eventueel aardbeving bestendige gebouwen er neerzetten. In Japan komen veel zwaardere aardbevingen voor dan Groningen. Dus waar een wil is is een weg.

Wat bederft energie maatschappijen heb net even m’n maandbedrag verlaagd, zodat ik niet het credit risico draag van de energie maatschappij, mocht die failliet gaan.

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 15:06
hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:32:
[...]

Tenzij je zonnepanelen hebt en meer opwekt dan je verbruikt, dan kan je bijna 'gratis' elektrisch bijverwarmen.
Nee, want de marktprijs voor gas is per kWh nog altijd goedkoper. Kun je beter die overtollige zonnestroom terugverkopen.

In een andere situatie: ja, maar dat komt door de energiebelastingen die nu nog niet kloppen voor gas vs elektra. Maar feitelijk wordt dit dus gesocialiseerd met anderen die geen zonnepanelen hebben.

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
spartacusNLD schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:57:

Ik zit nu bij Oxxio. Ik denk dat ik als tegenmaatregel maar (tijdelijk) mijn maandelijkse voorschotbedrag van € 80 halveer naar € 40. Kreeg vorig jaar bijna 75% terug via mijn eindnota en zie het als een soort extra spaarpotje door wat meer voorschot te betalen. Maar wil nu het risico minimaliseren totdat de situatie stabiliseert.

• Weetikwel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03-2022

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Soldaatje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:56:
[...]

Als ze dat toestaan je voorschot halveren. Het lijkt me niet dat er nu nog een leverancier is die dit toestaat.
Net gekeken, ik kon het online aanpassen van € 80 naar € 50. Scheelt toch weer wat.

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-02 14:56
Als ik nu zou overstappen zijn er maar 4 leveranciers waar ik terecht zou kunnen.
Green Choice vraagt dan €1,99/m³ voor 1 jaar vast. Stroom voor 50 ct/kWh.
In maart loopt m'n huidige contract bij Budget af, hoop dat het dan wat gekalmeerd is. Zonnepanelen kan ik niet nemen ivm flat. Dus een andere manier voor verwarming is er niet.

Waterstof zal ook een stuk duurder worden nu. Dat wordt gemaakt van aardgas. En dat wordt heel veel gebruikt in de industrie. Of het nu voor brandstof is of voor de chemische industrie.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• abalone
  • Niet online
FuaZe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:11:
Je voorschot naar 20eu zetten is leuk, zeker als je daadwerkelijke verbruik/kosten 300eu worden.

Dan mag je aan het eind van de periode ineens flink bijlappen.
Dat maakt toch niet uit? Aan het eind is het precies even duur. Wat maakt het dan uit of ik in delen betaal of in 1x?

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-03 21:17
Is een hogere energierekening nood? Of is gedwongen je huis uit nood...?

• OneTimer
De_Bastaard schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Niet van wind op de Noordzee?
Waterstof? Nee zover is het nog lang niet.
Daar zijn ideeen voor. Dan wordt het met water en stroom gedaan, elektrolyse genoemd. Om alles daarmee te vervangen zijn er echt heel veel windparken/stroom nodig.
Nu wordt aardgas, wat vooral methaan is, gesplitst tot waterstof en koolmonoxide met behulp van stoom. Er is ook een project lopende in de Rotterdamse haven om de waterstofproductie wat schoner te maken. Blauwe waterstof, daarmee wordt de CO2 die vrijkomt in een pijplijn verzamelt en in een leeg gasveld gepompt. Porthos heet dat project.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:43

BlueTooth76

Let the sun shine!

OneTimer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:14:
[...]

Waterstof? Nee zover is het nog lang niet.
Daar zijn ideeen voor. Dan wordt het met water en stroom gedaan, elektrolyse genoemd. Om alles daarmee te vervangen zijn er echt heel veel windparken/stroom nodig.
Nu wordt aardgas, wat vooral methaan is, gesplitst tot waterstof en koolmonoxide met behulp van stoom. Er is ook een project lopende in de Rotterdamse haven om de waterstofproductie wat schoner te maken. Blauwe waterstof, daarmee wordt de CO2 die vrijkomt in een pijplijn verzamelt en in een leeg gasveld gepompt. Porthos heet dat project.
Om alle woningen van warmtepompen te voorzien heb je jaarlijks zo'n 20TWh aan stroom nodig.

Om alle woningen van waterstofketels te voorzien en die te stoken op groene waterstof heb je zo'n 93TWh aan stroom nodig.

Waterstof is gewoon geen optie.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

FuaZe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:22:
[...]

Omdat d'r zat mensen zijn die het niet snappen, op vakantie gaan en daarna weer klagen dat ze een aanslag van 1.000€ krijgen.
Je doet er idd wel verstandig aan om het bedrag dat je minder betaalt aan je energieleverancier naar een spaarrekening te boeken waar je niet aankomt. Kan ook zijn dat je voldoende spaargeld hebt en het sowieso geen probleem is.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• abalone
  • Niet online
FuaZe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:22:
[...]

Omdat d'r zat mensen zijn die het niet snappen, op vakantie gaan en daarna weer klagen dat ze een aanslag van 1.000€ krijgen.
Mee eens. Maar ik val niet in die categorie ;)

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlueTooth76 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Je doet er idd wel verstandig aan om het bedrag dat je minder betaalt aan je energieleverancier naar een spaarrekening te boeken waar je niet aankomt. Kan ook zijn dat je voldoende spaargeld hebt en het sowieso geen probleem is.
Het allerbeste zou zijn om zo min mogelijk per maand te betalen en in eigen beheer te sparen, het verstandigste is denk ik om exact zo veel per maand te betalen dat je op 0 uit komt.

• hoevenpe
  • Nu online
Weetikwel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:49:
Dit is echter de inschatting van de te verwachte opbrengst uit gasvelden in Nederland.
Hier zie je gelijk de onderliggende oorzaak van een groot deel van de Groningse ellende: men heeft jarenlang veel te veel opgepompt, tot wel 40 miljard kuub per jaar vooral voor de lucratieve export. Men weet al lang dat 12 miljard kuub het maximale is wat relatief veilig opgepompt kan worden, helemaal terug naar nul is nergens voor nodig.

Geef iedere huiseigenaar in het gebied 10.000 euro en pomp de komende 10-15 jaar maximaal die 12 miljard kuub op. Gebruik die tijd om Nederland over te laten stappen op andere energievormen, zonder daarmee ons over te leveren aan de grillen van Poetin.

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:24:
[...]

Hier zie je gelijk de onderliggende oorzaak van een groot deel van de Groningse ellende: men heeft jarenlang veel te veel opgepompt, tot wel 40 miljard kuub per jaar vooral voor de lucratieve export. Men weet al lang dat 12 miljard kuub het maximale is wat relatief veilig opgepompt kan worden, helemaal terug naar nul is nergens voor nodig.

Geef iedere huiseigenaar in het gebied 10.000 euro en pomp de komende 10-15 jaar maximaal die 12 miljard kuub op. Gebruik die tijd om Nederland over te laten stappen op andere energievormen, zonder daarmee ons over te leveren aan de grillen van Poetin.
Wat moeten ze met 10.000 euro? :?

Beetje lekkage in de badkamer door een scheurtje kost al 4000 euro ofzo.

Als ik daar zou wonen en ze gaan vol doorpompen dan moeten ze wel met bedragen van 50-100k aankomen.

[Voor 9% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 19:26]

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:16:
[...]

Maar waarom? Je spaarpotje is geen spaarpotje meer maar de werkelijke kosten.

Ik betaal 68, als ik nu over zou stappen 147.

Of heb je een vast tarief tot het af loopt. Dan is het een raar spaarpotje :9
Voor als de energieleverancier om zou vallen vermoed ik, dan heb je ze in ieder geval niet teveel betaald en zie je je geld niet meer terug.

Bij de grote partijen lijkt dat me ook niet zo'n risico, bij een kleine naam wellicht eerder wel.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.nu.nl/economi...n-door-hoge-gasprijs.html

De kleine partijen nemen al maatregelen, de grote partijen wachten af en weten dat de lopende contracten toch wel betaald worden.

[Voor 18% gewijzigd door dutchgio op 07-10-2021 19:35]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:25:
[...]

Wat moeten ze met 10.000 euro? :?

Beetje lekkage in de badkamer door een scheurtje kost al 4000 euro ofzo.

Als ik daar zou wonen en ze gaan vol doorpompen dan moeten ze wel met bedragen van 50-100k aankomen.
Dat dekt idd nog niet eens de waardevermindering, laat staan de schade.

Gaswinning in Groningen is wel klaar nu.

• OneTimer
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:21:
[...]

Bedoelde bio-ethanol, maar die flesjes worden dus ook gewoon 2x zo duur.

[...]

Enige optie in een flat, want die hebben geen afvoer nodig.
Zonder afvoer? Dan krijg je denk ik al snel hoofdpijn van de CO2 in de ruimte of niet?

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:20
OneTimer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Zonder afvoer? Dan krijg je denk ik al snel hoofdpijn van de CO2 in de ruimte of niet?
In theorie bij alles wat brandt.

Een raampje openzetten heb je qua verwarmen natuurlijk ook helemaal niets aan.

----

Stap 1 is isoleren
Stap 2 is warmtepomp (dat zou bij een appartement ook centraal moeten kunnen)
Stap 3 is zonnepanelen?

En energiebeheerders moeten geld gaan pompen in het elektra net.

Maar aangezien een verhuurder het helemaal niets uit maakt, die rekent alles door.
En het kopen van een huis tegenwoordig ook al niet meer normaal is.

Het ziet er eigenlijk allemaal maar somber uit (:

[Voor 39% gewijzigd door FuaZe op 07-10-2021 19:43]

• Soldaatje
  • Niet online
OneTimer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Of je krijgt hoofdpijn door een hoge gasrekening. :D
Een co2-meter kan wel handig zijn, sowieso.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-03 16:17
Lees dat mensen als tussenoplossing Groningen maar willen opgeven. Het is echt weer zo'n halfzachte oplossing. Half Nederland is nog steeds bijzonder slecht geisoleerd, heel veel mensen hebben het altijd teveel gedoe gevonden om te isoleren/investeren (inclusief de verhuurders helaas). Nee een nieuwe keuken en badkamer was toch echt belangrijker!
Nu is het opeens klagen klagen klagen. Zelfs de overheid moet het weer gaan oplossen??? Bah.

We moeten juist inzetten om veel minder gas te gaan gebruiken, dus vol inzetten op extra isoleren. Niet opnieuw Groningen gaan leegpompen. Want dat is alleen maar weer vooruitschuiven van het echte probleem. We gebruiken teveel energie.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:46
FuaZe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

In theorie bij alles wat brandt.

Een raampje openzetten heb je qua verwarmen natuurlijk ook helemaal niets aan.

----

Stap 1 is isoleren
Stap 2 is warmtepomp (dat zou bij een appartement ook centraal moeten kunnen)
Stap 3 is zonnepanelen?

En energiebeheerders moeten geld gaan pompen in het elektra net.

Maar aangezien een verhuurder het helemaal niets uit maakt, die rekent alles door.
En het kopen van een huis tegenwoordig ook al niet meer normaal is.

Het ziet er eigenlijk allemaal maar somber uit (:
Ik heb een airco die ik voor verwarmen zou kunnen gebruiken (niet echt ideaal gezien zijn locatie, maar goed). Klein detail: de elektriciteitsprijzen zijn ook geexplodeerd. Het is niet alleen gas.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:05
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:19:
[...]

Yep, heb zelf lucht-lucht warmtepomp (airco), die haalt nu een COP van 4 ofzo, maar in de winter is dat maar 1,5 denk ik. Daarom ook gekeken naar hout/olie kachels, maar die hebben allemaal een efficientie onder de 1.

Meeste warmte gaat de "uitlaat/schoorsteen" in en alleen om de kachel zelf is het echt warm, trekt zelfs warmte uit andere kamers om de lucht aan te voeren die naar buiten is verloren.

Er zijn wel complete gesloten systemen overigens, maar die zijn weer rete duur.
Kijk anders even bij het lucht-lucht warmtepomp topic.
Afgelopen jaar heb ik met de warmtepomp 761.9 kwh verbruikt daar zit koelen bij.

Even de COP tabellen uit de databoeken erbij gepakt welke goed overeen komt in praktijk(gebaseerd op kamertemperatuur van 22c).

Temp COP
+10 = 5,2
0 = 4,43
-10 = 3,8
-15 = 3,2

Bij COP hoger dan 2,3 ben je al voordeliger uit dan CV ketel.

Fabeltje dat warmtepompen niet uitkunnen en de COP in elkaar "dondert" blijft maar rondgaan op internet en stamt nog uit de beginfase toen een defrost nog met warmte element gebeurde en ander koelgas gebruikt werd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-03 21:10
TvanW schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:51:
[...]

Je wilt niet weten wat voor impact zo'n beving op de mens heeft.
Wij hebben hechte vrienden die midden in het aardbevingsgebied Groningen wonen en we zijn daar zelf ook regelmatig (ben zelf ook noorderling). De algemene opinie die ik daar hoor is dat het met name oude woningen zijn met (groot) achterstallig onderhoud waar de echte schade is opgelopen. Zelf hebben ze 4 jaar geleden een nieuwbouwwoning van rond de 4 ton laten bouwen en die een jaar geleden met ruim een ton winst weer verkocht. In al die jaren hebben ze 1 keer een voeg gehad die los zat waarvan ze dachten dat mogelijk door een beving zou kunnen komen. Schade laten opnemen en 1200 euro vergoeding ontvangen voor een schade die uiteindelijk met 300 euro gerepareerd was... De algemene opinie daar in het dorp is erg nonchalant.

Uiteraard is het nog steeds heel vervelend voor de mensen die in een oude boerderij uit 1900 wonen met slechte fundering. Echter, het is niet zo dat heel Groningen last heeft van de bevingen zoals het beeld in de media doet denken. Dat is echt maar een heel klein deel van de provincie. Wat hierboven geopperd werd om 'maar even 300.000 mensen uit te kopen' is nergens voor nodig dus, het zijn er hoogstens een paar duizend. Overigens nog steeds niet een realistische oplossing natuurlijk maar om het probleem in Groningen wel even in het juiste perspectief te plaatsen.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• JanHenk
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:52:
Lees dat mensen als tussenoplossing Groningen maar willen opgeven. Het is echt weer zo'n halfzachte oplossing. Half Nederland is nog steeds bijzonder slecht geisoleerd, heel veel mensen hebben het altijd teveel gedoe gevonden om te isoleren/investeren (inclusief de verhuurders helaas). Nee een nieuwe keuken en badkamer was toch echt belangrijker!
Nu is het opeens klagen klagen klagen. Zelfs de overheid moet het weer gaan oplossen??? Bah.

We moeten juist inzetten om veel minder gas te gaan gebruiken, dus vol inzetten op extra isoleren. Niet opnieuw Groningen gaan leegpompen. Want dat is alleen maar weer vooruitschuiven van het echte probleem. We gebruiken teveel energie.
Op zich kan ik me helemaal in je betoog vinden.

Nu het echte probleem; huishoudens zijn niet het grootste deel van ons energieverbruik. De gebouwde omgeving, inclusief de giga hoeveelheid vierkante meters in kantoorpanden, zijn goed voor 28% van ons verbruik.

Industrie neemt 44% en vervoer 22%. Als we aannemen dat grofweg de helft van de gebouwde omgeving kantoorruimte is en mobiliteit ook vooral ten gunste komt van bedrijvigheid, dan begrijp je niet waarom huishoudens een gigantische hoeveelheid energiebelasting en btw moeten betalen, terwijl grootverbruikers en bedrijven zijn vrijgesteld en ook geen btw hoeven te betalen.

Het is geen oplossing, maar eerlijk zou zijn om burgers ook minimaal vrij te stellen van energiebelasting.

Verder moeten we inderdaad meer doen om energieverbruik terug te dringen. In onze woningen valt wel iets te winnen, maar het is een druppel op een gloeiende plaat op het totaal. Niet voor niets dat de grootste energieslurpers nu ook in de problemen komen (glastuinbouw, staal en aluminium sector, kunstmestproductie, dat soort..). Dat gaat om mega hoeveelheden energie.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nu iedereen zo opeens weer over Gronings gas begint en dat allemaal wel redelijk vindt, wil ik graag een betoog houden om in elke gemeente een windmolenpark te openen van 200 meter hoge windmolens….. :)

:/

Dat dacht ik al, het is altijd iemand anders die wat moet doen….

• hoevenpe
  • Nu online
Delerium schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:29:
Nu iedereen zo opeens weer over Gronings gas begint en dat allemaal wel redelijk vindt, wil ik graag een betoog houden om in elke gemeente een windmolenpark te openen van 200 meter hoge windmolens….. :)
Laten we eerst maar eens beginnen met paar kerncentrales, dat is op middellange termijn onontkoombaar.
Tot die tijd kan het Groningse gas ons helpen, samen met isolatie en zon en wind op zee.

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-03 22:53
JanHenk schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Op zich kan ik me helemaal in je betoog vinden.

Nu het echte probleem; huishoudens zijn niet het grootste deel van ons energieverbruik. De gebouwde omgeving, inclusief de giga hoeveelheid vierkante meters in kantoorpanden, zijn goed voor 28% van ons verbruik.

Industrie neemt 44% en vervoer 22%. Als we aannemen dat grofweg de helft van de gebouwde omgeving kantoorruimte is en mobiliteit ook vooral ten gunste komt van bedrijvigheid, dan begrijp je niet waarom huishoudens een gigantische hoeveelheid energiebelasting en btw moeten betalen, terwijl grootverbruikers en bedrijven zijn vrijgesteld en ook geen btw hoeven te betalen.

Het is geen oplossing, maar eerlijk zou zijn om burgers ook minimaal vrij te stellen van energiebelasting.

Verder moeten we inderdaad meer doen om energieverbruik terug te dringen. In onze woningen valt wel iets te winnen, maar het is een druppel op een gloeiende plaat op het totaal. Niet voor niets dat de grootste energieslurpers nu ook in de problemen komen (glastuinbouw, staal en aluminium sector, kunstmestproductie, dat soort..). Dat gaat om mega hoeveelheden energie.
Hah, doet me denken aan de fabriek in mijn geboortestad. Die hadden dacht ik 3 ketels op gas, om hun product te stomen. Elke ketel verbruikt per dag evenveel als een gemiddeld huishouden in een jaar. 6 dagen per week dag en nacht aan het draaien dus tel maar uit.

Op de vraag van de OR of het niet een idee is om wat met het exces stoom te doen die nu door een pijp de lucht in geblazen word werd geantwoord, "We zijn geen energie maatschappij" want gas kost toch geen bal.

Als aanvulling op je bericht vanuit eigen ervaring ;) . En het zal vast niet de enige fabriek zijn waar zo gedacht word hogerop.

• Ophidian
  • Laatst online: 10:44
Delerium schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:29:

:/

Dat dacht ik al, het is altijd iemand anders die wat moet doen….
Die staan hier al zowat in mijn achtertuin. Krijg ik nu goedkoop Gronings gas? :+

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• psy
hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Het gas- en elektriciteitsverbruik terugdringen is een illusie, zelfs als we alle huizen volledig isoleren (wat we gewoon moeten doen) weegt dat niet op tegen de groei van ons geëlektrificeerde wagenpark. Zonnepanelen leveren van november tot februari bijna niets op, gas is dan het minst vervuilende alternatief.
Electrificatie va het wagenpark is feitelijk juist heel goed. We gaan uiteindelijk veel minder energie gebruiken want rijden op E is veel efficienter. We hoeven dan veel minder olie te gebruiken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• psy
hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Laten we eerst maar eens beginnen met paar kerncentrales, dat is op middellange termijn onontkoombaar.
Tot die tijd kan het Groningse gas ons helpen, samen met isolatie en zon en wind op zee.
Ik persoonlijk vind dat ook geen oplossing. De energie is niet duurzaam, je zit met het afvalprobleem wat maar uitgesteld wordt en het duurt veel te lang om centrales bij te bouwen.

• hoevenpe
  • Nu online
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:34:
Electrificatie va het wagenpark is feitelijk juist heel goed. We gaan uiteindelijk veel minder energie gebruiken want rijden op E is veel efficienter. We hoeven dan veel minder olie te gebruiken.
Ik ben er ook helemaal voor, minder uitstoot en geen afhankelijkheid meer van dubieuze regimes.

Probleem is wel dat die elektriciteit ergens vandaan moet komen, zonne-energie is de wintermaanden minimaal (juni geeft 7x zoveel opbrengst als december). Soms is het windstil en kolencentrales vanuit milieuoogpunt onwenselijk. Hou je gasgestookte centrales of nucleair over, ik zie geen substantiele alternatieven.

• redfoxert
  • Niet online
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:35:
[...]
Ik persoonlijk vind dat ook geen oplossing. De energie is niet duurzaam, je zit met het afvalprobleem wat maar uitgesteld wordt en het duurt veel te lang om centrales bij te bouwen.
Kernafval valt reuze mee, in vergelijking met de hoeveelheid rotzooi er de lucht in wordt geblazen bij energie opwekking middels gas/steenkool/bruinkool. Het bouwen van die centrales had jaren geleden al van start moeten gaan, toen ze begonnen na te denken om het Gronings gas af te koppelen. Er is echter in de tussentijd helemaal niks gedaan en nu worden we "ineens" geconfronteerd met een energiecrisis.

Kernenergie is de meest efficiente manier van energie opwekking op dit moment. De energie dichtheid is enorm.

https://discord.com/invite/tweakers

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59
earvaag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Hah, doet me denken aan de fabriek in mijn geboortestad. Die hadden dacht ik 3 ketels op gas, om hun product te stomen. Elke ketel verbruikt per dag evenveel als een gemiddeld huishouden in een jaar. 6 dagen per week dag en nacht aan het draaien dus tel maar uit.

Op de vraag van de OR of het niet een idee is om wat met het exces stoom te doen die nu door een pijp de lucht in geblazen word werd geantwoord, "We zijn geen energie maatschappij" want gas kost toch geen bal.

Als aanvulling op je bericht vanuit eigen ervaring ;) . En het zal vast niet de enige fabriek zijn waar zo gedacht word hogerop.
Vreemd, onze fabrieken hebben ook een grote warmtevraag en dat gaat ook op gas. Een van onze fabrieken is de back-up voor stadsverwarming van het dorp ernaast en in een andere fabriek hebben we grote gasgeneratoren voor electriciteitsproductie van de stad, waar we zelf dan weer de restwarmte voor in de fabriek gebruiken. Dat doen we al iets van 20 jaar.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:07
Rofdof schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:31:
Nu maar hopen op een hele milde winter.
Helaas. :-(

Judging a person does not define who they are, it defines who you are.

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Mooi fout is niet lelijk

• psy
hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Ik ben er ook helemaal voor, minder uitstoot en geen afhankelijkheid meer van dubieuze regimes.

Probleem is wel dat die elektriciteit ergens vandaan moet komen, zonne-energie is de wintermaanden minimaal (juni geeft 7x zoveel opbrengst als december). Soms is het windstil en kolencentrales vanuit milieuoogpunt onwenselijk. Hou je gasgestookte centrales of nucleair over, ik zie geen substantiele alternatieven.
Schaf salderen helemaal af, per direct.
Geef alternatieve decentrale warmte-opslag oplossingen een eerlijke kans, zodat PV zomer opwek in de winter gebruikt kan worden voor verwarming. Dat kan technisch gezien nu al, maar zeker in Nederland is er geen mens die er in wil investeren omdat salderen zo goedkoop is. Voordeel is dat het electriciteitsnet veel minder belast zal worden.

• psy
redfoxert schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Kernafval valt reuze mee, in vergelijking met de hoeveelheid rotzooi er de lucht in wordt geblazen bij energie opwekking middels gas/steenkool/bruinkool. Het bouwen van die centrales had jaren geleden al van start moeten gaan, toen ze begonnen na te denken om het Gronings gas af te koppelen. Er is echter in de tussentijd helemaal niks gedaan en nu worden we "ineens" geconfronteerd met een energiecrisis.

Kernenergie is de meest efficiente manier van energie opwekking op dit moment. De energie dichtheid is enorm.
De hoeveelheid valt inderdaad reuze mee, maar het blijft (hoog) radioactief.

Het is echt heel makkelijk redeneren zo, maar OOK in Nederland heeft men op dit moment geen enkele oplossing voor dit probleem. Het wordt maar opgestapeld in loodsen en we weten nog steeds niet wat we er mee moeten.

Uiteindelijk laten we het blijkbaar weer over aan de volgende generaties. En nog veel verder dan dat. Maar WIJ hebben fijn "schone" energie. Ik blijf het egoïstisch vinden.

• JDx

JDx

Ben ik ^

psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:55:
[...]
Uiteindelijk laten we het blijkbaar weer over aan de volgende generaties. En nog veel verder dan dat. Maar WIJ hebben fijn "schone" energie. Ik blijf het egoïstisch vinden.
Daarom heb ik geen kinderen. Ik vind het egoïstisch, we laten allerlei mensen met meer en meer zooi zitten.

[Voor 11% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 20:56]

• hoevenpe
  • Nu online
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:51:

Geef alternatieve decentrale warmte-opslag oplossingen een eerlijke kans, zodat PV zomer opwek in de winter gebruikt kan worden voor verwarming.
Het dreigt wat offtopic te gaan, maar een Tesla powerwall of vergelijkbare batterij is maximaal 10-15kWh. Dat is leuk voor de nacht en een incidentele slechte zomerdag, van eind oktober tot begin maart heb je er niets aan.

Laat staan als je een EV koopt, dan ga je een paar mWh meer gebruiken.

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:51:
[...]

Geef alternatieve decentrale warmte-opslag oplossingen een eerlijke kans, zodat PV zomer opwek in de winter gebruikt kan worden voor verwarming. Dat kan technisch gezien nu al, maar zeker in Nederland is er geen mens die er in wil investeren omdat salderen zo goedkoop is. Voordeel is dat het electriciteitsnet veel minder belast zal worden.
Zou een behoorlijke rotstreek zijn richting mensen die in de afgelopen jaren zonnepanelen hebben gekocht, in de verwachting die dankzij het salderen op een beetje fatsoenlijke termijn terug te kunnen verdienen.

Mooi fout is niet lelijk

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glenfiddich schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Zou een behoorlijke rotstreek zijn richting mensen die in de afgelopen jaren zonnepanelen hebben gekocht, in de verwachting die dankzij het salderen op een beetje fatsoenlijke termijn terug te kunnen verdienen.
Heb ze ook nog maar 2 jaar, maar ben daar niet echt bang voor, energie is energie en dat is wat waard. Ik gebruik alle stroom nu, terugleveren doe ik niet aan, wil er nog wel 20 bij hehe.

[Voor 8% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 20:58]

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:17
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Kernenergie is wel degelijk duurzaam en moderne centrales kent amper afval; sterker nog; ze gebruiken bestaand afval opnieuw en kunnen daar ontzettend veel energie uithalen. Meer energie dan wat er oorspronkelijk verbruikt is in de centrale waar ze gebruikt zijn. Het kern energie topic bied behoorlijk wat leesvoer daar over :) .

• psy
Tux3.14 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:09:
[...]

Kernenergie is wel degelijk duurzaam en moderne centrales kent amper afval; sterker nog; ze gebruiken bestaand afval opnieuw en kunnen daar ontzettend veel energie uithalen. Meer energie dan wat er oorspronkelijk verbruikt is in de centrale waar ze gebruikt zijn. Het kern energie topic bied behoorlijk wat leesvoer daar over :) .
Het is niet duurzaam omdat het afkomstig is uit brandstof. Ook dit raakt gewoon "op".

• psy
hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Als je met een beperkte investering los van het net kunt leven en daarmee je van (milieu) belastingen kunt onttrekken is dat veel waard.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, wat is het addertje? Wat kost dit voor een gemiddelde woning?
Leesvoer.
https://www.tue.nl/nieuws...j-het-antwoord-is-ja/#top

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:17
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Het is niet duurzaam omdat het afkomstig is uit brandstof. Ook dit raakt gewoon "op".
Ja, op en ten duur raakt het op met de huidige manier van energie gebruiken. Maar voor nu is het simpelweg de meest schone oplossing.

Met die denkwijze is wind en zonne energie btw ook niet duurzaam, want de materialen daarvan zijn ook niet oneindig.

[Voor 7% gewijzigd door Tux3.14 op 07-10-2021 21:18]

• psy
Tux3.14 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:18:
[...]

Ja, op en ten duur raakt het op met de huidige manier van energie gebruiken. Maar voor nu is het simpelweg de meest schone oplossing.

Met die denkwijze is wind en zonne energie btw ook niet duurzaam, want de materialen daarvan zijn ook niet oneindig.
Die redenatie is belachelijk.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Tux3.14 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:18:
[...]
Die energie zit niet in de wieken maar in de wind.

Fossiele brandstoffen zijn eeuwenoud en langzaam ontstaan, die gaan op.

• mr_evil08
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Ja las ergens dat het uit kan tot -20 maar ik vond dat hij vorige winter bij -10 wel echt moeite had om de woonkamer warm te houden, heb er toen gas bij aan gedaan.
-12 hier merkte ik ook wel dat het minder werd maar het ging nog, maar voor deze incidentele dagen kan een tijdelijk kacheltje als bijverwarming ook prima het is niet zo dat het weken aanhoud in Nederland.

Volgens de boeken gaat mijn warmtepomp tot -15, ik geloof ook wel dat -20 daarom niet haalbaar meer zal zijn.

[Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2021 21:37]

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-12-2022

pizzacabonara

It's a put on..

abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

Dat maakt toch niet uit? Aan het eind is het precies even duur. Wat maakt het dan uit of ik in delen betaal of in 1x?
Cashflow?

Poah dikke Massey.

• mr_evil08
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Same, maar benieuwd of het zo gek wordt dat zelfs een elektrische kachel goedkoper is dan gas.
Gaat niet gebeuren want stroom gaat straks ook meestijgen omdat er in Nederland ook genoeg energiecentrale,s zijn die op gas werken.

pizzacabonara schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:56:
[...]

Waarom moet de rest op de blaren zitten dan?
Waarom moeten mensen die de huidige prijzen best kunnen betalen gecompenseerd worden voor het feit dat ze heel laks zijn geweest met het verduurzamen van hun woning?
Wie nu die honderden euro's per jaar extra best kan dragen, had ook isolatie bij elkaar kunnen sparen waardoor de invloed van hoge energieprijzen slechts minimaal was.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:22

ManiacsHouse

Scheisse!

Ivow85 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Waarom moeten mensen die de huidige prijzen best kunnen betalen gecompenseerd worden voor het feit dat ze heel laks zijn geweest met het verduurzamen van hun woning?
Wie nu die honderden euro's per jaar extra best kan dragen, had ook isolatie bij elkaar kunnen sparen waardoor de invloed van hoge energieprijzen slechts minimaal was.
Of dus wel flink hebben kunnen investeren en waarschijnlijk subsidies gekregen (en daardoor minder verbruiken, maar er toch warmpjes bijzitten) en voor het deel wat ze dan uiteindelijk alsnog moeten betalen per maand ook nog eens compensatie krijgen of verlangen?
Sociale huurders zitten vaak in een bagger huis en betalen dus naar verhouding al flink energie-rekening/belasting. Dus eigenlijk kunnen we best stellen dat een deel van de subsidies is betaald door deze huurders... (En daar bovenop nog even huurverhoging vanwege de verhuurdersheffing...)
Als huurder krijg je geen subsidie om zonnepanelen neer te leggen of isolatie te laten uitvoeren. Zelfs de acties voor gratis spaarlampen etc bij gemeentes zijn voor woningbezitters niet voor huurders.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-12-2022

pizzacabonara

It's a put on..

Ivow85 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Wat een hoop generalisaties en veronderstellingen. Over het algemeen zijn de mensen die het kunnen betalen juist bezig met het verduurzamen. Dus de hoge gasprijs is te wijten aan de mate van verduurzaming van huizen?

Poah dikke Massey.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben het even nagegaan in onze situatie . Verbruik per jaar : elektra ~0 (pv panelen), gas 1100m3 per jaar (= gemiddeld voor nl).
Oud tarief gas: 0,75458 (2020 = 0,78032)
Nieuw tarief gas: 1,03891

Verschil is 0,28431. In euro : 312,76 per jaar = 26 euro per maand, incl btw 378,44 / 31,51 per maand.
Oud voorschot was 96 euro , dat wordt 128 euro.

Dat valt toch best mee? Ik hoor in de media verhalen van duizend euro extra per jaar, kijkend naar een gemiddeld gas verbruik waar wij op zitten kom ik niet in de buurt, ook niet als je elektra van een gemiddelde woning zonder panelen mee zou nemen.

Uitzonderingen zijn de oude grote woonboerderijen ed, maar de gemiddelde tussenwoning zal niet enorm veel buitensporig veel extra moeten betalen.

lobby Gaslicht.com
Stel je voor, je hebt een variabel energiecontract of een contract dat binnenkort afloopt. De komende maanden kunnen de prijzen verder stijgen, waarschuwt Ben Woldring van Gaslicht.com. Wat moeten consumenten doen?
Prijsvergelijker Gaslicht.com adviseert deze huishoudens een eenjarig contract... [..]
Bron https://www.rtlnieuws.nl/...-hun-top-nog-niet-bereikt

"Wij van WC- eend...".

Imo is het met name een lobby van die prijsvergelijk sites. Die hebben baat bij mensen die jaarlijks overstappen tegen 100 euro overstapbonus. En wie betaalt die bonus + commissie aan Ben? Juist ;).

Tarieven gaan altijd wat heen en weer, over 2 jaar staat alles weer op het huidige niveau. En op de lange termijn zullen steeds meer woningen en bedrijfspanden goed geïsoleerd zijn, wat de vraag ook doet afnemen.

[Voor 108% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2021 04:13]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Sport_Life schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 03:43:
Ik ben het even nagegaan in onze situatie . Verbruik per jaar : elektra ~0 (pv panelen), gas 1100m3 per jaar (= gemiddeld voor nl).

Verschil is 0,28431. In euro : 312,76 per jaar = 26 euro per maand, incl btw 378,44 / 31,51 per maand.

Dat valt toch best mee? Ik hoor in de media verhalen van duizend euro extra per jaar, kijkend naar een gemiddeld gas verbruik waar wij op zitten kom ik niet in de buurt, ook niet als je elektra van een gemiddelde woning zonder panelen mee zou nemen.

Uitzonderingen zijn de oude grote woonboerderijen ed, maar de gemiddelde tussenwoning zal niet enorm veel buitensporig veel extra moeten betalen.

lobby Gaslicht.com

[...]

Bron https://www.rtlnieuws.nl/...-hun-top-nog-niet-bereikt

"Wij van WC- eend...".

Imo is het met name een lobby van die prijsvergelijk sites. Die hebben baat bij mensen die jaarlijks overstappen tegen 100 euro overstapbonus. En wie betaalt die bonus + commissie aan Ben? Juist ;).

Tarieven gaan altijd wat heen en weer, over 2 jaar staat alles weer op het huidige niveau. En op de lange termijn zullen steeds meer woningen en bedrijfspanden goed geïsoleerd zijn, wat de vraag ook doet afnemen.
Ik weet niet hoor maar als je in de bijstand zit is 26 euro per maand meer al praktisch onmogelijk te verwerken in een budget. Of dacht je dat iedereen in Nederland een baan heeft?
Eva betaalt nu 118 euro per maand voor gas en licht, maar gaat vanaf januari, als haar nieuwe energiecontract ingaat, ruim het dubbele betalen: 246 euro. Door deze stijging is Eva bang te moeten besparen op eerste levensbehoeftes zoals eten, want rondkomen gaat vanaf dat moment niet meer lukken. ''Met een uitkering is zo'n energierekening niet te betalen.''
https://www.at5.nl/artike...erekening-niet-te-betalen

[Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 08-10-2021 06:51]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:21

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dat valt toch best mee?
Als je uitgangspunt rijke middenklasser in eigen redelijke moderne tussenwoning met luxe zonnepanelen en dubbel glas+ is valt het idd wel mee.
Maar niet iedereen zit in zo’n luxe positie.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

BazzH

Kei-goed...

CyberMania schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 06:50:
[...]

Ik weet niet hoor maar als je in de bijstand zit is 26 euro per maand meer al praktisch onmogelijk te verwerken in een budget. Of dacht je dat iedereen in Nederland een baan heeft?

[...]

https://www.at5.nl/artike...erekening-niet-te-betalen
Dan heeft "Eva" inderdaad wel een probleem. Ik heb 29 september een 3-jarig contract bij Vattenfal afgesloten (gaat volgende week in) en het verbruik wat ruim gerekend i.v.m. een oud huis wat wel steeds beter, maar nog niet helemáál top, geïsoleerd is en ga nog minder betalen per maand dan Eva. Maar dan hebben we het dus over een redelijk grote twee-onder-1-kap uit de jaren 30. Woont Eva misschien niet relatief duur voor iemand met een uitkering? En een oud, ongeïsoleerd huis, is eigenlijk gewoon een flinke luxe. Niet iedereen kan het zich veroorloven om de mussen van warmte te voorzien.

Denk dat daar voor heel veel mensen met een uitkering gewoon het probleem zit. Ze wonen in een huur-tochtgat met ketel uit het jaar kruik en betalen daardoor echt bizar veel voor energie. En de verhuurder vindt het wel best, zolang de huur netjes elke maand binnenkomt. Ik ben mijn wooncarriëre begonnen in een ex-huurappartement van 80 m2 in Utrecht Stad. Appartement, dus je mogelijkheden qua isolatie zijn beperkt. Je mag immers met geen vinger aan de schil van het gebouw komen. Daar had ik vooral last van kieren (er zat wel HR glas in, in van die goedkope kunststof kozijnen). Ik was toch niet van plan om daar lang te blijven wonen, dus ik ben toen "low budget" eens door het appartement heen gegaan met radiatorfolie en de PUR spuit. Dat scheelde al wel wat. Maar zonder de gevels aan te pakken (en dat mag je niet op eigen houtje, want VvE), was het eigenlijk gewoon onmogelijk om het appartement écht zuiniger te maken. Daarna verhuist naar een tussenwoning van wat betere kwaliteit en tot mijn stomme verbazing daalden mijn energiekosten (en niet een beejte ook) toen ik veel groter ging wonen.

Think smart........ Act stupid........

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Sport_Life schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Zie mijn eigen rekensom, ik vraag me af hoe het kan dat Eva het dubbele betaalt terwijl mijn verhoging 36% is (alleen gas). De verhoging van elektra is minder dan 36% , dus hoe kom je dan bij 100% in zo'n voorbeeld? Het kan alleen als ze een langdurig contract had dat eindigt.
Jij hebt geen elektra kosten en de prijzen die je neemt zijn veel te laag als je naar de huidige tarieven kijkt. Verder is je gasverbruik ook ruim aan de lage kant. Zeker als je bedenkt dat mensen die wat minder geld hebben vaak in slecht geisoleerde huurhuizen wonen. En dan tikt het toch hard aan.

Juist omdat je in de luxe positie zit dat je zonnepanelen hebt en je huis waarschijnlijk goed geisoleerd is, valt het wel mee. Ik stook hier ook simpelweg wat meer op elektra (airco) en stook de houtkachel deze winter wat vaker aan en dan valt het verschil ook wel mee. Maar dan moet je dus wel die airco kunnen betalen, je huis kunnen isoleren en zonnepanelen kunnen plaatsen.

[removed]

• TvanW
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

Misschien ff geen contract voor bepaalde tijd nemen, bijvoorbeeld
Vattenfall
Stroom 22,78 - 24,38
Gas 82,46
en in januari (of later) opnieuw kijken....veel hoger dan de huidige contracten voor bepaalde tijd zal het denk ik niet worden want dan zal de overheid ingrijpen (glazen bol :+ )

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 21:08

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Intercity schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:46:
[...]

Benieuwd of dit EU-breed aangepakt wordt, zeker op korte termijn heb ik de EU nog nooit plannen zien uitvoeren, daarvoor is het orgaan veel te log. (Ik mag hopen dat als er staatssteun komt voor MKB dat ondernemers in winkelstraten eerst verplicht alle lichtgevende gevels uit moeten doen—al zal het niet bijster veel verschil maken, het lijkt me verstandig dat de gevel niet op staatsteun aanstaat).

Heb op 1 oktober via gaslicht.com overstap aangevraagd naar Greenchoice (ik was nog lichtelijk boos want dat was eigenlijk een dag te laat naar ik begreep...) Bizar om het verschil in nog geen week te zien:

Afgesloten tarieven op 1 oktober:
* 33,39 ct. stroom
* 137,36 ct. gas

Als ik nu hetzelfde aanbod bekijk op gaslicht.com;
* 47,23 ct. stroom
* 199,81 ct gas
Ik ben wel benieuwd of er een overzicht is per land in Europa hoeveel belasting landen betalen voor de energie, ik vermoed dat we hier ook weer de gekke henkie zijn en als enige land van de netto energieprijs 50% belasting is. Logisch dat er nu geroepen wordt 'dan verlagen we tijdelijk de belasting op energie', maar de woorden Nederland, belasting, en verlagen in 1 zin is meestal science fiction }:O

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03 15:06
EHA1337 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:08:
Hier dus bijna een verdubbeling van de maandlast als ik nu zou moeten overstappen.
Contract loopt tot 31 januari 2022. Vrijstaande woning, bouwjaar 1956, vrij slecht geïsoleerd.

Huidige termijn bedrag is 196 euro, 3400 kwh & 2120 m3 gas. Als ik dit opnieuw bij prisewise/vattenval aanvraag, kom ik op rond de 350 euro. Die verhoging is aanzienlijk.

Gezien wij er nog geen jaar wonen eerst maar eens kijken wathet werkelijke verbruik is, met name in de winter.
ik weet niet of je het kwijt kan, maar zonnepanelen overwogen? Gisteren toevallig beetje zitten klikken en ik kwam op 3000 euro aan kosten voor 12 panelen, incl installatie op plat dak. Dat levert pakweg 4000 kWh per jaar op. Heb je nog beetje over voor het verbruik van een nieuw infrarood kacheltje ;)
3400kwh gaat met huidige tarieven toch wel 1000 euro kosten, dus als het zo zou blijven heb je na 3 jaar je panelen al terug.

[Voor 6% gewijzigd door marteltor op 08-10-2021 08:30]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-03 22:13

Laguna

Connaisseur

Daar vergis je je behoorlijk in. Als voorbeeld een slecht geïsoleerde sociale huurwoning (tussenwoning) zeg dat je 2000kWh aan stroom verbruikt en 750m³ aan gas, daar waar je begin dit jaar voor die situatie zo'n €800 kwijt was per jaar is dat nu €1800 per jaar.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Het valt erg mee, maar ik ben benieuwd hoe je aan dat nieuwe tarief van gas komt. Ik reken het even voor voor mijn situatie (wat ouder huis, gas 1100m³/jaar, 900kWh stroom)

Oud tarief gas: 0,79€/m³ inclusief btw
Nieuw tarief gas: 1,59€/m³ is de goedkoopste uit een prijsvergelijker.

Oud tarief stroom: 0,21/kWh inclusief btw
Nieuw tarief stroom: 0,33 is de goedkoopste uit een prijsvergelijker.

De prijsstijging van gas is 80ct/m³, dus 880 euro op jaarbasis. De prijsstijging van electriciteit is 12ct, dus 108 euro op jaarbasis. Daar heb je al bijna 1000 euro, en ik ben een zuinige stoker.

Ik heb nu een variabel contract. Als ik bij mijn eigen energieleverancier blijf, betaal ik 1,95 per m³ voor een jaarcontract, en wie weet wat het variabele tareif gaat worden.

• TvanW
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

marteltor schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:29:
[...]
ik weet niet of je het kwijt kan, maar zonnepanelen overwogen? Gisteren toevallig beetje zitten klikken en ik kwam op 3000 euro aan kosten voor 12 panelen, incl installatie op plat dak. Dat levert pakweg 4000 kWh per jaar op. Heb je nog beetje over voor het verbruik van een nieuw infrarood kacheltje ;)
3400kwh gaat met huidige tarieven toch wel 1000 euro kosten, dus als het zo zou blijven heb je na 3 jaar je panelen al terug.
Misschien ben je een beetje laat :O of dacht je de enige te zijn....leveringsproblemen panelen/omvormer....handjes (om ze te leggen/aan te sluiten)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
EHA1337 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:08:
Hier dus bijna een verdubbeling van de maandlast als ik nu zou moeten overstappen.
Contract loopt tot 31 januari 2022. Vrijstaande woning, bouwjaar 1956, vrij slecht geïsoleerd.

Huidige termijn bedrag is 196 euro, 3400 kwh & 2120 m3 gas. Als ik dit opnieuw bij prisewise/vattenval aanvraag, kom ik op rond de 350 euro. Die verhoging is aanzienlijk.

Gezien wij er nog geen jaar wonen eerst maar eens kijken wathet werkelijke verbruik is, met name in de winter.
Zo'n doortochthut dient gewoon naar moderne maatstaven nageïsoleerd te worden. Daar hoef je niets voor af te wachten.

In dat opzicht is het ook jammer dat iedereen meteen in een kramp schiet dat iemand anders (overheid) wat moet doen terwijl het de pandeigenaren zijn die wat moeten doen.

Om huurders enigszins tegemoet te komen kan de overheid een wet maken waarbij excessieve energiekosten door te laag isolatieniveau in mindering komt op de huur.

Dat is een structurele aanpak ipv paniekvoetbal.

Overigens zijn er massa's mensen voor wie er helemaal geen acuut punt is. Mijn oude jaarcontract is in juni bijvoorbeeld automatisch verlengd met een vrij opzegbaar contract met tarieven vast tot volgend jaar juni.
Pagina: 1 2 3 ... 24

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee