Toon posts:

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1
Acties:
  • 398.686 views

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:24
Hoewel de prijs van een kuub gas dus flink omhoog gaat, zou ik graag zien wat het effect op de gemiddelde gasrekening dan gaat zijn? Hebben we het dan over een paar procent of over een verdubbeling (of meer)?

De prijs per kuub is immers maar een fractie van de algehele rekening.

Zeg dat je per jaar 1500m3 gas verbruikt, voor een prijs van €0,25/m3
Je betaalt dan nog eens zo veel aan energiebelasting en ook nog een flinke som aan gebruiksonafhankelijke vaste netwerkkosten, en BTW.

Als ik eens hier kijk bijvoorbeeld:
dan is het verschil tussen gasprijs (€ 371,10) en de uiteindelijke rekening (€1631,52) nogal groot.

• Weetikwel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03-2022
Weetikwel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Ik kwam deze suggestie al ergens tegen:
Wordt het niet eens tijd, Groningen "op te geven" ? Te capituleren? Er zijn krap 300.000 huishoudens, koop ze allemaal uit, 30 mjrd, slurp de grond leeg van gas, natuur/landbouw gebied, aardbevingbestendig hotelletje/vakantiepark er op en klaar.
Dit is echter de inschatting van de te verwachte opbrengst uit gasvelden in Nederland. Dat schiet niet op de komende 20 jaren. Dit is wat de gasproductie kan zijn in Nederland zonder klimaatbeleid. Vol pompen en Groningen en de Waddenzee laten stikken. Wat je ziet is dat onze gasreserves bijna op zijn. En wat er niet is, kun je ook niet oppompen. Extra gaswinning levert vooral extra geld op:

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:59

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Als je met een beperkte investering los van het net kunt leven en daarmee je van (milieu) belastingen kunt onttrekken is dat veel waard.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, wat is het addertje? Wat kost dit voor een gemiddelde woning?
Volgens mij moet je dan een kelder hebben zo groot als een autogarage en ben je die helemaal kwijt.

[Voor 8% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 21:13]

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:15:
Energiebelasting is gigantisch in NL. Zo'n 70% van de prijs voor kleinverbruikers.

Hoog tijd dat grootverbruikers iets meer belast worden, zodat het wat beter verdeeld kan worden.
Ja, bij energie is het zo dat hoe meer je gebruikt, hoe lager de belasting per kwh/m3 wordt. In tegenstelling tot de inkomstenbelasting, waar je hoe meer je verdient, hoe meer belasting per euro inkomen je betaalt. De kleine gebruikers worden dus het meest 'gestraft'.

Van de site van de belastingdienst:

En over deze energiebelasting mag je ook nog eens doodleuk 21% btw aftikken. Energie is nog steeds niet duur, maar de belastingen maken het zo verschrikkelijk duur :+

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 22:00
En wat te denken van al die D66 stemmers?

:X

[Voor 3% gewijzigd door Arnout op 08-10-2021 11:51. Reden: verkleind]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
Ik vraag mij af waar alle enorm hoge tarieven vandaan komen. Als ik specifiek op Vattenfall zoek op Gaslicht.com, dan zie ik hele normale tarieven.

Of zijn die tarieven nog niet geactualiseerd? Je zou zeggen dat nieuwe klanten altijd al de nieuwe tarieven krijgen, en de bestaande klanten op 1 jan de verhoging tegemoet zien.

• henkklaas1994
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-01-2022
Hallo,

Vandaag toch nog een “okay” deal kunnen regelen bij Vattenfall i.v.m. verhuizing (7 okt al sleutel gehad) volgende week. Het gaat om een 1jarige contract. Wat ik dan niet snap. Ik heb het contract binnen en daar zie ik ineens de term “variabele kosten”. Ik dacht dat de prijs gewoon vast staat voor het komende jaar. Zie hieronder ter verduidelijking:

Ook dit vind ik verwarrend in de voorwaarden:

Klopt dit? Of niet?

Daarnaast heb ik een twijfel over of het wel slim was geweest van mij om dubbel tarief (normaal/dal) aan te zetten. Aangezien tarief overdag dan hoger is.

Dank!!

[Voor 6% gewijzigd door henkklaas1994 op 11-10-2021 20:01]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:39:
[...]

Dat is dus nog 15 jaar aan tijd (100% is 75 jaar, wanneer het lineair is).
15 jaar is best veel, maar de transitie doe je niet in 5 jaar.... waarschijnlijk niet eens in 10 jaar.

En zelfs los daarvan: Het gasverbruik in de afgelopen 60 jaar is zéker niet minder geworden. Zeker niet dankzij een veel grootschaligere industrie, en alle kassen. Dus als je nog max 10 jaar vooruit kan mag je in je handjes knijpen.
Nee dat is niet dus nog eens 15 jaar omdat het niet lineair verloopt. Zo is Nederland sinds 2018 al netto importeur van aardgas. We pompten de afgelopen jaren steeds minder op, van max 50 mrd m3 naar ik geloof 12 mrd m3.

Ook zie ik niet direct terug dat aardgasverbruik zéker niet minder is geworden, het lijkt vooral afhankelijk van de winters? Hier een plaatje vanaf 1982. Bron

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RedHat schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:31:
Misschien een rare vraag, uit onwetendheid of nieuwsgierigheid, hoe je het ook wilt noemen.

Als ik dan op wikipedia kijk naar energiebelasting:

Wikipedia: Energiebelasting in Nederland

Dan lijkt er ineens een 60% verhoging te zijn geweest in energiebelastingen.

Kan iemand mij uitleggen wat ik mis? Ik heb nog geen mening gevormd of wat dan ook, maar probeer wel een mening te vormen.
Alleen op gas, om te stimuleren van het gas af te gaan.
Daarentegen is de teruggave energie belasting hoger maar met een constructie dat als je minder gas gebruikt je meer terugave hebt.

De heffingskorting is afgelopen jaren ook omhoog gegaan, nu op 559,- in. 2021 en volgend jaar nog een euro hoger of zoiets, maar daar komt nu dus 240,- bij.

[Voor 35% gewijzigd door Rol-Co op 16-10-2021 15:04]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RedHat je kijkt naar de wereldmarkt prijzen in de VS (NYMEX).
Voor ons is het gas wat je hier kan krijgen relevant.

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

[Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 16-10-2021 14:52]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nu heb ik gelukkig nog een vast contract met een redelijk beschaafde gasprijs bij Engie.
Maar als je naar de prijsopbouw kijkt is het natuurlijk van de absurde dat een essentiële basisbehoefte zo idioot sterk belast wordt.

Een kuub gas gaat bij de leverancier weg voor 24 cent per m3, om dan uiteindelijk bij de consument voor bijna 82 cent per m3 te worden gefactureerd. Dat is toch van de zotte? 8)7

Mooie Plaatjes   

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:29
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

En wel eens gezocht naar oplossingen om die 8500,- per jaar te reduceren? Lijkt me dat je dan voldoende budget hebt om dat te realiseren en een ideale terugverdientijd.
Gas ok, maar 15000 kWh aan stroom? Incl de boerderij als bedrijf of? Dat is echt veel.

:)

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 17:16
DutchOwnage schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:16:
[...]

Ik schrok al. Ging al twijfelen aan mezelf met een verbruik van 750m3, in me uppie in een redelijk geïsoleerde maisonette op een hoek terwijl ik naar mijn mening toch echt zuinig aan doe.

Met de gemiddelden die Vattenfall opgeeft voor mijn situatie zit ik inderdaad wel redelijk onder het gemiddelde qua verbruik.
Gezin van 4 met 2 kleine kinderen. Rijtjeshuis uit 2016. Goed geisoleerd. Gas wordt alleen gebruikt voor warm water en vloerverwarming. De koude maanden beginnen nu, maar ons verbruik aan gas is sinds 2009 dat wij samen wonen nooit hoger dan 800m3 geweest.

• aschja
Zojuist een bericht van Greenchoice over CB deal.

• Wolly
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

In de gemiddelde Nederlandse woning is in de winter de luchtvochtigheid nogal aan de lage kant. Alleen nu in het overgangsseizoen komt het nog wel voor dat het buiten nog niet koud is, maar de luchtvochtigheid al wel heel hoog.

Als het écht koud is buiten, is het in de meeste gevallen juist goed om je droogrekje in de kamer te zetten.
Ik zag bij de supermarkt een electrisch droogrek. Verbruikt 300W en zou met 2 uurtjes drogen.

Klonk interessant al kreeg ik er wel een beetje een Aliexpress gevoel bij :+

[Voor 12% gewijzigd door Wolly op 22-10-2021 10:47]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:35
hardware-lover schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:51:
Na wat "inside" informatie heb ik nog maar eens gekeken. En idd, inmiddels is de datum verdwenen uit het tekst gedeelte;

Wijzigen mijn tarieven in mijn contract?

Dit kan alleen zo zijn als je een variabel contract hebt. Bij dit contract veranderen elk jaar, meestal op twee momenten, de tarieven. Als klant met een variabel contract word je hier natuurlijk goed over geïnformeerd.
Lekker dan.

Bij Greenchoice staat het nog wel gewoon in hun contractvoorwaarden, screenshotje:

De PDF kun je ook zo van hun site halen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:21

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 12:47
Roos79 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:15:
[...]

Dat is heel weinig hoor 121m3 per jaar.
Oh ja? Ja! :+
Het is idd iets meer:
https://tweakers.net/i/cehba9qmN1klwXUA5x9ihU7vN38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oVmqqbeS8hvowCd52xhMgOml.png?f=user_large
:X

the older I get, the better I was...

• Waah
  • Laatst online: 01:08
Roos79 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:15:
[...]

Dat is heel weinig hoor 121m3 per jaar.
Zitten op 169. Maar dat is inclusief jacuzzi, een aquarium van 0.25 kuub en gezin van 4 die dagelijks douchet of in bad gaat.

Nee echt zuinig zijn we niet met water. En met 196 zit @Kees-Jan gewoon hoog :+

[Voor 34% gewijzigd door Waah op 28-10-2021 07:06]

• aschja
Niet helemaal het juiste topic, maar wel interessant in de discussie over voorschotten die hier veel gevoerd is.

Wij betalen €98 per maand aan voorschot. Pak en beet €1200 per jaar. Met nog 2 maanden te gaan is onderstaand ons verbruik. Ik moet toch gigaveel centen gaan terugkrijgen?

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik zie Essent niet zo zitten. Ik kreeg dit aanbod per 1 december (ivm. einde vaste contract).

Door wel over te stappen naar Vattenfal profiteer ik iig. in december nog van redelijke tarieven.

Wat januari brengt, zie ik dan wel weer.

• Wartopia
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:29

Essent is zo zeker dat de prijzen per april gaan zakken dat ze nu al 50% korting geven per april en dan nog extra voor later.

Hoop dat ik nu alle twijfels rondom mijn voorspellingen heb weggenomen, Essent doet dit natuurlijk niet voor niks ;) die hebben iets te veel klanten om te gokken.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:31
rud schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 02:27:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Ze gaan korting geven over de basisprijzen van gas en electra, dus exclusief energie toeslagen, accijnzen, BTW etc etc. Die komen er vervolgens gewoon bij. Netto is het verschil daarom veel lager.
Dit zijn de basisprijzen! Alleen de BTW over de basisprijs zit er al bij in. Maar dat verandert deze berekening niet.

EDIT, dit moet het zijn (proefberekening op hun site gemaakt, alle prijzen zijn al incl. btw)

[Voor 23% gewijzigd door Bulldock op 05-11-2021 07:06]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:45

Get!em

Oh die ja!

Wartopia schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:56:
[Afbeelding]

Essent is zo zeker dat de prijzen per april gaan zakken dat ze nu al 50% korting geven per april en dan nog extra voor later.

Hoop dat ik nu alle twijfels rondom mijn voorspellingen heb weggenomen, Essent doet dit natuurlijk niet voor niks ;) die hebben iets te veel klanten om te gokken.
Gewoon omdat de futures voor levering in april al dalen?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

SidewalkSuper schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:21:

Ja, het is logisch om ergens gewoon dik veel energie te stashen, dat is het probleem ook niet per se. Alleen hoe krijg je het tot in de haarvaten van je landkaart en wat is daar allemaal voor nodig. Een gigantisch lastig complex verhaal.
Het kan wel, maar is 'makkelijker' te realiseren in bergachtig gebied.
Een zogenaamd 'Pumpspeicherkraftwerk'. 8)
Wikipedia: Pumpspeicherkraftwerk – Wikipedia

In o.a. Oostenrijk wordt dit soort installaties al tientallen jaren gebruikt om, vooral piekbelasting op te vangen.
Voordeel is, binnen enkele minuten kan op volledige capaciteit gedraaid worden en is b.v. bij Kraftwerksgruppe Kaprun 833MW (!) in korte tijd beschikbaar.
En bijna net zo snel weer afschakelbaar. Waarbij in lage-vraag periodes de pompcapaciteit gebruikt wordt om de hoger gelegen reservoirs weer te vullen vanuit de lager gelegen stuwmeren.
Op dit moment lopen er nog diverse projecten om de bestaande capaciteit nogmaals met honderden MW's uit te breiden.
https://www.verbund.com/d...09/17/limberg3-baustart#!
https://presse.oebb.at/de...icherkraftwerk-tauernmoos

Super indrukwekkend als je ziet hoe dat er aan de buitenkant uitziet.
85 miljoen kubieke meter water, klaar voor energieproductie:

Mooie Plaatjes   

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kees-Jan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:12:
[...]

Laten we gewoon die polders weer vollopen?! >:) :P :+
Ik dacht als kind wel eens als ik nou zo'n animaniacs silo in onze tuin zet en dan als ik energie over heb water naar boven ga pompen en als ik stroom nodig heb dan laat ik het weer door een dynamo naar beneden _/-\o_

ik dacht overigens dus echt dat ik dat ging doen met zo'n pomp he

Heb wel eens vette projectjes gezien dat mensen zelf een dam op schaal nabouwen met verlichting die ook echt werkt op een generator onderaan de dam.

[Voor 45% gewijzigd door JDx op 13-11-2021 00:57]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het punt waarop gas stoken per eenheid warmte goedkoper is dan een warmtepomp, ligt bij die prijzen bij een COP van 1.65.
Doe er je voordeel mee.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:42
Kaaschef schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:23:
[...]

Merk je veel van je nieuwe HR++ glas? Ik heb ook 2 grote ruiten van dik 5m2 elk die ik wil laten vervangen.
Dat merk je zeker! Vorig jaar had onze buurman de ruiten vervangen en toen het zo koud was in februari heb het bekeken met een thermische camera. Scheeld echt! Zal eens kijken of ik de thermische foto nog terug kan vinden.

Edit..

Buurman(links) stookt 20 graden wij(rechts) rond de 16-17 graden. En toch zie je dat de ramen bij ons veel warmer zijn aan de buitenkant (dus meer warmte lekkage).

[Voor 28% gewijzigd door wauskoek op 14-11-2021 11:07]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:27

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Kaaschef schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:23:
[...]

Merk je veel van je nieuwe HR++ glas? Ik heb ook 2 grote ruiten van dik 5m2 elk die ik wil laten vervangen.
Je merkt het wel ja, afkoelen (en met zonlicht opwarmen) van de ruimte gaat allemaal wat langzamer dan voorheen. En minder koude trek door de ruit heen.
Zou eigenlijk nog de andere zijde (uitbouw met 4x 1,60x0,7m dubbelglas uit 2004) ook moeten vervangen door HR++ glas, denk dat je het dan nog beter merkt... isolatie is zo goed als de zwakste schakel heb ik wel gemerkt nu.

Voor die 2 ruiten met nieuwe kozijnen en montage ben je zo 1500 a 1600 euro/stuk voor kwijt idd }:O

Het zag er bij mij zo uit (pic spam :+), laatste foto is soms een nadeel van HR++ glas... maar heb nu pas zo'n 3x a 4 last van gehad;

[Voor 37% gewijzigd door ArcticWolf op 14-11-2021 12:25]

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:54:
[...]

Gezin van 4 met 2 kleine kinderen. Rijtjeshuis uit 2016. Goed geisoleerd. Gas wordt alleen gebruikt voor warm water en vloerverwarming. De koude maanden beginnen nu, maar ons verbruik aan gas is sinds 2009 dat wij samen wonen nooit hoger dan 800m3 geweest.

[Afbeelding]
Wat heb jij gedaan om in april 2,5x meer te verbruiken dan in januari?

Dit is onze grafiek, rijhuis uit 1981, goed geïsoleerd, gezin van 3, mijn vrouw werkt 3/5.
Verwarming (radiatoren), warm water en koken op gas (380 m³ per jaar)

Vergelijking in kWh (x 11,5):

[Voor 11% gewijzigd door Cyberblizzard op 16-11-2021 12:59]

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf HR++ glas isoleert beter dan een jaren '70 spouwmuur (bij mij ouders gingen de stookkosten omlaag na plaatsen van een schuifpui), dus met de koudeval is te leven :)

Ook worden onder een raampartij vaak gewoon meer slangen gelegd, zoals bij mij groep 1.1 .

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:51
Glenfiddich schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:24:
Stukje op NOS is wel erg oppervlakkig en weinig informatief, door de tarieven niet te noemen…

Nu.nl schrijft dit:
Op 1 januari past Essent het variabele tarief voor stroom en gas aan. Klanten met een contract met variabele tarieven betalen dan voor gas 1,11 euro per kuub en voor stroom 0,2525 euro per kilowattuur. Bij een gemiddeld jaarlijks verbruik van 1400 kuub gas en 3000 kilowattuur betekent dit 656 euro extra per jaar, aldus het bedrijf.
Ik zit bij Essent, sinds 1 maand variabel tarief.

De prijs voor stroom is slechts paar cent hoger ,
maar let op ze geven aan dat dat dit komt door het verlagen van belasting op stroom met 6,6 cent per Kwh. Is dit tijdelijk verlaging?

Anders was de prijs dus 32 cent geworden!

Voor gas ca 30 cent meer per kuub ,. Voor 1000 kuub is dat dan 300 euro.

Met de € 265 korting op energiebelasting, heeft de overheid ervoor gezorgd dat ik er netto nauwelijks iets van ga merken.

Link naar pers bericht van Essent:

https://www.essent.nl/con...1750-euro-per-maand-meer/

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:57
Energie Direct verdubbelt de gasprijzen, terwijl ik afgelopen dinsdag nog met hun klantenservice heb gebeld en te horen kreeg dat de prijs per kuub gas 1,11 werd. Niet dus. Onderstaande tarieven vanaf december zijn niet prettig.

• Kaaschef
De energie direct tarieven zijn echt fors:

even simpel:

dan is dat echt meer dan een paar tientjes stijging per maand!

Hier zit dan geen energie belasting ed in. Dat is zo'n onoverzichtelijk zooitje daar kan ik echt niets mee :
voorbeeld van mijn laatste jaarrekening:

ik betaal per kWh belasting om vervolgens per dag weer een bedrag terug te krijgen? Welke filosofie zit hier achter?

• Kaaschef
klopt deze simpele " grof door de bocht "vergelijking ?

Wederom komen de "Essent tarieven" overeen met het persbericht van een paar tientjes stijging.

Dat van Energie Direct zit dus dik 100 euro per maand hoger dan vorig jaar.

• Kaaschef
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:10:
@Kaaschef ik zie op de website van Essent nergens die € 1,11.. alleen op nu.nl lees ik erover. Is die € 1,11 definitief ook voor nieuwe klanten? Want dan ben ik direct weg bij Energie Direct
https://www.essent.nl/con...1750-euro-per-maand-meer/

[Voor 29% gewijzigd door Kaaschef op 19-11-2021 22:30]

• bonav
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-03 10:33
JanHenk schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:28:
@Indoubt Volgens mij zijn de kosten van de netbeheerder per 2022 nog niet bekend/definitief. Laatste keer dat ik keek lagen de tarieven bij de ACM ter beoordeling.

Dat de vermindering energiebelasting groter is geworden, dat klopt. Dat is onderdeel van de verlaging voor 2022.
De tarieven voor 2022 volgens vastelastenbond.nl

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Skyaero schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:41:
[...]

Ik lees toch echt 93 eurocent per m3 (+ vaste kosten)
0,93 + 0,40 + 0,42 + 0,10 (afgerond) is 1,85. De 0,93 ct is exc. belastingen etc. Dat bedoel ik met dat het niet direct duidelijk is, bij "totaalbedrag" verwacht je alles inclusief, wat niet zo is. Waardoor je dit krijgt:

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Skyaero schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:16:
[...]

Ben je daar echt heel zeker van?

Want

€ 0,40692/m3 (leveringstarief) + € 0,42176/m3 (energiebelasting) + € 0,10297/m3 (ODE)
is EXACT € 0,93165/m3 (totale leveringstarief).

Je plaatje bevat ook de vaste dagelijkse kosten voor contract en netbeheer.
Ik denk dat je gelijk hebt :X

Ik heb het gebaseerd op de optelsom die ik eerder maakte, en een maandelijks kostenplaatje (tot dusver) wat 2x zo hoog (duur) is als mijn verbruik in m3. Wat zou inhouden dat als ik een maand wél echt stook, de kosten niet exponentieel hoog zijn als dat ik dacht..

Zou het eigenlijk dus nogmaals in de verbruiksgrafieken van Essent moeten bekijken in een maand dat ik meer verbruik. Momenteel erg laag omdat ik niet op gas kook, ik al dan al niet tijdelijk grotendeels alleen woon (en soms met m'n kinderen) en dan ook nog 's vaak in een ruimte verblijf waar geen radiator is maar een oliekachel (hoef ik de rest van het huis niet op te stoken :P

Ik hou het wel ff in de gaten. Je redenatie makes sense :)

Grootste kostenpost in mijn geval is toch elektra :+

[Voor 16% gewijzigd door Exorcist op 22-11-2021 22:22]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:41

T-MOB

Echte chocomel eerst!

ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:11:
[...]

Ik weet niet of de overheden dat ook wel weten, soms worden ze compleet overvallen door bepaalde zaken. Ik werk zelf aan lange termijn projecten voor een overheidsinstantie en dan denk je dat 2030 "ver" weg ligt, maar ondertussen is de ambitie voor 2040 zo groot dat we die doelstellingen waarschijnlijk niet eens gaan halen...
Ik heb nog geen partij horen beweren dat de energieproblematiek binnenkort passé is omdat we straks kernfusie hebben.
Ja het idee was om voornamelijk te richten op wind / zon / water / renewable energie en toch houd die de energievraag niet bij.
Hoe bedoel je? Overal ter werld neemt het aandeel renewables toe in de energiemix. Dat je niet in een keer over bent is tocg geen verrassing? Dit soort projecties zie je vaak:

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Anoniem: 512943 je mist het punt.
Het punt is dat het IEA een wereld in transitie klaarblijkelijk niet begrijpt en helaas ongeschikt is om beleid op te baseren.
Het gaat om dit grafiekje:

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:20

Dit is van Fattenvall. Zijn hier alle kosten opgenomen. Anders wordt elektra goedkoper volgend jaar.
Dat lijkt me stug

• Waah
  • Laatst online: 01:08
YakuzA schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:59:
[...]

"een deel' noemen is wel heel bescheiden, volgens mij lag het rond de 70% van de elektriciteit die door gas wordt gemaakt, en de laatste jaren door het sluiten van kolencentrales is dat gedeelte alleen maar gestegen.

"rond de 70%" noemen terwijl het over 2019 44% was, is dan weer wat pessimistisch .
Zels als je alle kolen erbij telt zit je op 53%.

Die 70% lijkt me eerder als je gas voor verwarming erbij rekent :+
Als we veel meer mensen aan de warmtepomp hebben zou je een stuk minder gas nodig hebben overall trouwens. Aangezien het rendement van een ketel niet boven de 100% zit, en een warmtepomp over een heel jaar gemiddeld rond de 200% efficientie voor warm water, en 500% voor verwarming. O-)

Als heel NL dus op warmtepompen zou draaien, zouden we 2 tot 5x minder gas nodig hebben aan verwarming :+

[Voor 21% gewijzigd door Waah op 29-11-2021 17:21]

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:49
Ik heb het akkoord zelf nog niet gelezen maar:

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:00
henkjobse schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:19:
Hier zijn tarieven Greenchoice variabel net binnen gekomen: https://www.greenchoice.n...en-vrij-wind-en-zon_1.pdf

Tarieven incl. belastingen
Stroom normaaltarief per kWh € 0.32284
Stroom daltarief per kWh € 0.25677
gas per m3 € 1.43968

Toch wel flink stuk hoger dan huidige tarief. Anderzijds minder dan wat ik vreesde.
Piek en dal liggen ver uit elkaar zeg.
Ik ga binnenkort over op dit tarief, is nog van de greenchoice consumentenbond actie. Full electric hier..

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:53

Rusland doet de gaskraan weer dicht hoor.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:21
Vandaag weer 18% omhoog. Als dit zo doorgaat, zal de staat (weer) moeten ingrijpen.

• Cyberblizzard
  • Niet online
De gemakkelijkste en schadelijkste vormen van energie raken uitgeput en/of worden te schadelijk. Er zal dus sowieso iets anders moeten komen. De tijd dat we door de natuur opgeslagen energie zomaar uit de grond kunnen halen en ongestraft kunnen verbranden komt ten einde.

Dankzij makkelijk te ontginnen energie kon de bevolking en de welvaart exploderen. Nu moeten we er vooral voor zorgen dat het kaartenhuisje niet weer instort... Als het instort zal het eerder door het klimaat dan door een energietekort zijn...

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• Ecological
  • Laatst online: 07-02-2022
Anoniem: 512943 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:19:
[...]

n=1 angstverhaaltje.

Je weet dat het wereldwijde aantal slachtoffers van natuurgeweld en ook de schade ervan al decennia aan het dalen is?

En een paar centen?

https://www.eg24.news/202...in-energy-bills-2022.html
EG24? De website heeft een gmail adres. Je bronnen checken is zo verschrikkelijk belangrijk.

Je doet hier ook een aardige claim, het aantal slachtoffers is aan het dalen? Welke decennia, wat is je base-point? Kijk je normatief of kijk je naar absolute getallen? Dit is allemaal belangrijk.

We weten wel, dat als we doorgaan met het eten van dierlijke producten en het doorgaan met onze fossiele verslaving, het leven in 2050 helemaal niet leuk zal zijn. (behalve wellicht voor de ultra-rich)

Nog even een bron van het undercounten van alle fossiele brandstoffen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Het enigma van klimaat-inactie || Waarom zijn goeddoeners zo irritant

• Rsport40
30% inmiddels.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34

Superbeagle

Always smile

Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:57:
[...]

Gelukkig, eindelijk profijt van mijn contract bij FrankEnergie dat met dagprijs rekent. Nu 106 euro, 2 dagen geleden nog 180 euro. Rond de 100 zit ik de winter wel uit met straks nog korting op de energiebelasting in januari.
Jullie moeten wel een hoge risicotolerantie hebben als ik de kale variabele dagtarieven deze week zo eens bekijk.

• Rsport40
Gas stond enkele dagen nog op ruim €180,- per Megawattuur. Sinds enkele dagen per dag -20% en zo ook vanmorgen ook alweer -20%.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:29:
[...]

Nee, bij FrankEnergie kan ik ook per maand opzeggen. Ik het voorjaar of zomer kijk ik pas weer naar een contract voor langere termijn.

Gelukkig in januari een korting op de energiebelasting.

Maar als die 1,80 langer was gebleven dan had ik em zeker geknepen, maar nu heb ik er vrede mee met zoals het gaat.
Ik snap dat je bij FE ook maandelijks kunt opzeggen, maar als ik zo terugkijk betaal je sinds september hogere prijzen dan in modelcontracten. Eerder dan 16 september kan ik niet swipen. Waren de prijzen in het voorjaar en zomer zo laag dat het voordeliger is dan zo’n inkooptariefenergieleverancier?

Ik vraag dat om te bekijken wat de beste tactiek zou kunnen zijn, in het voorjaar en zomer dagelijks variabel en in de herfst en winter midelcontract bijvoorbeeld.

• Ecological
Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:48:
Even een serieuze vraag. De meeste energiecontracten bevatten voor een groot deel "groene" stroom. Het hele land staat vol windturbines die niet op gas werken en bijna iedereen heeft zonnepanelen op zijn dak die ook niet op gas werken. Putin draait de gaskraan dicht en niet alleen de gasprijzen gaan over de kop maar de kWh prijzen stijgen net zo hard mee. Is dit logisch te verklaren? Of is er iets vreemds aan de hand?

Bron: https://solarmagazine.nl/...rt-van-stroom-is-duurzaam

We hebben nog een hele lange weg te gaan...

Ben jij een echte vlees-eter? || Het enigma van klimaat-inactie || Waarom zijn goeddoeners zo irritant

• Rsport40
Vorige week stond het gas nog op €188,- per Megawattuur. En vandaag staat ie op €89,- . Ben benieuwd of ze ook zo snel zakken in prijs bij de leveranciers, als dat ze bij stijging gelijk hebben verhoogd.

[Voor 9% gewijzigd door Rsport40 op 30-12-2021 11:42]

• Cap
  • Niet online
FEB22 TTF future geeft weer een niveau van begin dec aan, en is dalende. Intraday gedaald tot 88.

Voor wat het waard is. Want het kan vriezen en het kan dooien. :P

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Rsport40 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:48:
[...]
Inmiddels staat ie al op €87 zelf, dus het blijft zakken. Volgens mij kun je het ongeveer omrekenen naar €0,87 per m3. (uiteraard wel kaal)
Je kunt die spot-prijzen enkel enigszins vergelijken met de dagtarieven van leveranciers zoals Frankenergie, Easyenergy en ANWB-energie.

Zie hier als voorbeeld de tarieven van ANWB-energie voor morgen:

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Er is hier op tweakers een speciale topic voor. Al is de focus meer op elektriciteit:

het grote day ahead energie prijzen topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049754/0

• Donsveertje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-02 16:01
Ik heb naar aanleiding van het faillisement van energieleverancier Fenor een nieuw aanbod gekregen van BudgetEnergie die dus het contract oversluiten.

Het is te triest voor woorden;
9,99 per m3 gas en 9,99 per kwh ...
Dit is echt geen fotosoep...

Zodra ik het faillisementsbericht zag heb ik een andere energieleverancier gezocht die eh, toevallig 2 januari gaat leveren.

[Voor 37% gewijzigd door Donsveertje op 31-12-2021 11:49]

• Rsport40
Cmkl75 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:10:
Beste mensen
Even een vraagje
Gaat gas die nu onderweg is naar Europa vanuit VS zorgen voor prijsdaling energie-gas?

Ik ben een ex fenor klant en zoekende wat nou het beste kan in deze tijd vol onzekerheid met die torenshoge tarieven voir het afsluiten van een nieuw contract.
Gasprijs is in 7 dagen al van €188,- per megawattuur, naar €86,- gezakt. Ben alleen benieuwd wanneer de leveranciers dat gaan doorvoeren, of dat ze ze voorlopig zelf een buffer gaan opbouwen.

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-03 20:43
Rsport40 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:28:
[...]

Gasprijs is in 7 dagen al van €188,- per megawattuur, naar €86,- gezakt. Ben alleen benieuwd wanneer de leveranciers dat gaan doorvoeren, of dat ze ze voorlopig zelf een buffer gaan opbouwen.

[Afbeelding]
Nu zelfs 67euro 8)7 Tja… wat is er aan de hand vandaag

[Voor 21% gewijzigd door Hoi1966 op 31-12-2021 13:00]

• Rsport40
Hoi1966 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:58:
[...]

Nu zelfs 67euro 8)7 Tja… wat is er aan de hand vandaag

[Afbeelding]
Nou , geen 67euro.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:15
Caayn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:53:
[...]
Omdat gas veelal gebruikt wordt ter ondersteuning van warmtenetten/stadswarmte. Puur de rest warmte van industrie/afval/groene bronnen is vaak niet voldoende.

Kijk voor de grap eens op de site van Vattenfal (https://www.vattenfall.nl...tadsverwarming/warmtenet/) en kijk hoeveel "hulpcentrales" op gas draaien.

Zo is de elektriciteitsprijs indirect ook gekoppeld aan de gasprijs, omdat veel elektriciteit wordt opgewekt met gas.
Eerlijk is eerlijk, eneco weet het wel goed te framen. Zij vinden dat hun tarieven maar 43 procent zijn gestegen :+

• Cap
  • Niet online
On a lighter note met al deze prijsellende: vannacht zowaar leuke stroomtarieven gehad met mijn uurcontract: tussen 0:00 en 6:00 was het tarief 0 euro per kWh. :P

Het was Martien Visser trouwens ook opgevallen:

https://twitter.com/BM_Visser/status/1477927210480721921

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:32
Ook bij United Consumers lijkt het (gezien de omstandigheden) nog binnen de perken te blijven:

Al zijn er natuurlijk nog wel de "kleine lettertjes" 8)7

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Ecological

Doet me ook een beetje denken aan deze afbeelding, met 8 miljard mensen kunnen we helaas niet alles meer veroorloven. Dus laten we vooral genieten van de dingen in het leven die echt gelukkig maken.

• Rsport40
Gasprijs zakt weer. (2 weken geleden nog €189,- per megawattuur).

• Anoniem: 512943
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
de paniek voor deze winter lijkt te stabiliseren, maar termijnmarkten maken zich steeds meer zorgen over de komende winter en zelfs zomer...

• Cap
  • Niet online
Vecodo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:59:

Ga nu overstappen naar PowerPeers. Zij konden mij nog een variable (maandelijks opzegbaar) prijs geven van 0,32 voor stroom en 1,55 voor gas. Geschatte maand bedrag 470 euro per maand.
Kan je even aangeven wat voor variabel contract dit precies is (naam product) en wanneer je dit hebt afgesloten?

Het modelcontract (op zijn minst halfjaarlijks nieuwe tarieven) op de site geeft namelijk de volgende prijs:

stroom € 0.425548
gas € 1.994951

Of heb je het over kale prijzen zonder energiebelasting/ODE?

• Vecodo
  • Laatst online: 17-03 22:39
Cap schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Kan je even aangeven wat voor variabel contract dit precies is (naam product) en wanneer je dit hebt afgesloten?

Het modelcontract (op zijn minst halfjaarlijks nieuwe tarieven) op de site geeft namelijk de volgende prijs:

stroom € 0.425548
gas € 1.994951

Of heb je het over kale prijzen zonder energiebelasting/ODE?

[Afbeelding]

Here you go!

• Ecological
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Tuurlijk, want centraal geleide economieën zijn een groot succes.
Daar pleit ik niet ook niet voor, er is meer dan een USSR-systeem of de vrije markt.

Eigenlijk bestaat de vrije markt ook helemaal niet. Sommige goede boeken om daar meer over te lezen zijn:

The Shock Doctrine
The Human Planet

Nagenoeg elke markt is gedomineerd door een paar grote spelers. Het kapitaal zal het namelijk altijd winnen van kleine spelers. Een meneer met een grote baard heeft daar ook weleens een goed boek over geschreven eind 19e eeuw.

Enfin, het sociaal construct van de vrije market is inherent een dogma, we hebben elkaar aangepraat dat dit het enige systeem is dat werkt, zonder echte alternatieven te verkennen.

Deze crisis is ook inherent aan het systeem waar in vastzitten. In plaats van dat de politiek heeft gekozen voor een strategie waar we onafhankelijk zijn van onze grote buur Rusland en ingezet op duurzame huizen, afschaffen van zware industrie, hebben we het allemaal aan de markt overgelaten.

Dat is (overduidelijk) een fout geweest, maar het laat ook goed zien waarom centraal geleide staten hebben gefaald. We moeten daarom terug naar degrowth, meer autonomie in gemeenschappen en binnen de footprint van onze planeet leven, want dat doen we nu niet.

Meer kijkvoer;

• Cap
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:58:

Een mogelijk voorstel zou kunnen zijn: hoe meer je verbruikt hoe duurder het wordt. (Nu is het eerder omgekeerd.)

Bijvoorbeeld*:
0 - 5000kWh = goedkope prijs
5000 - 10.000kWh = iets duurder
10.000 - ... = Duur

* Concrete parameters zijn te overleggen met alle stakeholders.
Exact, mijn grote ergernis. Grootverbruikers (industrie, bedrijven) betalen veel minder energiebelasting en ODE: tot ruim 12x minder voor gas en tot ruim 62x (!) minder voor stroom.

In plaats van 'de vervuiler betaalt' is het 'de (grootste) vervuiler betaalt (bijna) niet(s)'.

Het is typerend voor deze samenleving. Het verbaast me dat daar al die jaren zelden tot nooit discussie over is.

• rolex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-03 11:23
Dit zijn de tarieven van vorig week vrijdag. Bizar hoor.. Vele gaan dit niet kunnen betalen. Wast 100 miljoen keer hier gezegd.

Sommige hadden het hier over dat de prijs van gas in de zomermaanden kan gaan dalen. Maar de daling kan dit jaar misschien niet zo groot zijn onder het mom dat de energie bedrijven zich kunnen indekken voor de prijs stijgingen voor aankomend winter. Meer personen die hetzelfde denken?

https://tweakers.net/i/Gh5NEK4yZQIjkv_xVrocAXYta84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ILRh7fQ4gaC61E8RSefvgmNx.png?f=user_large

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Sebje
  • Laatst online: 19:26

Sebje

Makelaartje

Hmm,

Zojuist de tarieven gekregen van mijn leverancier. Ben niet ontevreden…

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

ArcticWolf schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:02:
[...]

Het hele beleid is ruk, mijn gemeente heeft 2 jaar geleden besloten dat ons dorp niet op het warmtenet wordt aangesloten (terwijl het warmte verdeelstation hier letterlijk 500 meter vandaan staat). Maar dat wij wel subsidies op warmtepompen en dergelijke kunnen krijgen om binnen 10 jaar van het gas af te gaan :X geen collectief plan dus, je moet het allemaal zelf uitzoeken... dat werkt toch voor geen meter.
En zolang je zo'n 10 a 15.000 euro kwijt bent voor een degelijke installatie (warmtepomp, zonnepanelen, vloerverwarming of aanpassing aan de radiators) zijn er niet veel mensen die deze stap zomaar zetten.
Ik snap werkelijk niet wat mensen tegenhoudt om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen. Vooropgesteld dat je verder geen grote schulden hebt en aan alle voorwaarden voldoet kost een lening van € 15.000 je bruto minder dan €100 per maand. De rente is bovendien ook nog aftrekbaar van de belasting. Je energierekening van pakweg €150 per maand gaat naar €0 en met een beetje geluk krijg je geld toe met de zonnepanelen.

Duurzaamheidslening via SVN:
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

Energiebespaarlening van het Warmtefonds:
https://www.energiebespaarlening.nl/

• Anoniem: 512943
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
De paniek is even voorbij, maar keren we nog terug naar oude normaal rond 20ct of blijft het voorlopig zo hoog?

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:51:
[...]
Hier een onderzoek met 1800 deelnemers. Ze merken op dat het gemiddelde energieverbruik van de deelnemende woningen rond de 40kWh/m²/jr is, terwijl de gemiddelde Nederlandse gasgestookte woning eerder op 90kWh/m²/jr zit. Nu zou ik daar niet blind op varen (Mensen met infraroodpanelen zijn misschien van zichzelf al zuiniger dan de gemiddelde Nederlander), maar het is ook niet zo dat het enkel een verkooppraatje van IR-panelenverkopers is.
Je moet echt beter leren lezen, en dat meen ik echt. Hierbij enkele quotes uit het rapport waar je naar refereert.
inventarisatiefase heeft ons 60 deelnemers opgeleverd, waarvan er 8 tussentijds geheel zijn afgehaakt.
Die 1800 ‘deelnemers’ waar jij naar refereert heeft betrekking op:
Over de gehele meetperiode (1 januari 2021-31 maart 2021) zijn bijna 1.800 registraties van het ervaren comfort gedaan door de deelnemers.
Van die 52 woningen die deelnamen is dat getal van 40 kWh/m²/jr gebaseerd op maar 22 woningen waarvan 15 appartementen. Ze halen trouwens mediaan en gemiddelde door elkaar.

Begeleidende tekst onder die grafiek:
Hoewel er nog steeds een behoorlijk spreiding zit in de verbruiken per m2 gebruiksoppervlakte per woning, vooral bij de appartementen, zit zo’n 50% van de woningen tussen een verbruik van 20 en 50 kWh/m2 en gemiddeld rond de 40 kWh/m2. (Dat is dus het verbruik dat is geregistreerd in februari-maart 2021, teruggerekend tot een standaardklimaatjaar). Dit getal komt goed overeen met bevindingen in een eerdere studie van Thuisbaas, die uitkomt op 37 kWh/m2.jaar.
Een gemiddelde woning in Nederland gebruikt ongeveer 1.310 m3 gas17 waarvan 250 m3 voor koken en tapwater. Bij een gemiddelde grootte18 van 119 m2 is dat ongeveer 9 m3/m2 (≈ 90 kWh/m2) voor ruimteverwarming.
Op basis van die (heel) kleine steekproef selectie wordt een generaliserend uitspraak gedaan over het verbruik tegenover de gemiddelde woning in Nederland. Over het vergelijken van appels met peren gesproken…

Kortom waardeloos.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:31
Indoubt schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:03:
Als iemand een overzichtelijke site heeft met cijfers en grafieken over totale energieproductie uitgesplitst naar opwekkingsvorm (zin, wind, biomassa en traditioneel) dan houd ik me aanbevolen.
Bron: CBS

In het derde kwartaal van dit jaar werd vergeleken met een jaar eerder 31 procent meer elektriciteit geproduceerd met hernieuwbare bronnen, zoals zon (+36 procent), wind (+25 procent) en biomassa (+29 procent). In totaal produceerde ons land in het derde kwartaal 10,0 miljard kWh aan elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Zowel bij zon als wind wordt de toename met name veroorzaakt door meer capaciteit, bijvoorbeeld door het windpark op zee bij Borssele dat sinds eind vorig jaar volledig operationeel is.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Indoubt schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:03:
Als iemand een overzichtelijke site heeft met cijfers en grafieken over totale energieproductie uitgesplitst naar opwekkingsvorm (zin, wind, biomassa en traditioneel) dan houd ik me aanbevolen.
(Semi) realtime: https://app.electricitymap.org/zone/NL , ook met informatie over uitwisseling met andere landen (en hoe groen die elektriciteit is).

Integreert ook mooi met Home Assistant om te zien welk deel van je verbruik thuis 'non-fossil' is. Screenshotje van mijn energie dashboard:

De groene informatie wordt opgehaald bij electricitymap.org.

[Voor 4% gewijzigd door Gizz op 08-02-2022 11:55]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De verlaging van de energiebelasting heeft voor mij prima uitgepakt _/-\o_

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:58

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb een nieuwe stappenteller gekocht...

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

warhamstr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Maar mijn huis moet toch verwarmd worden? :?
Dat ding wat daar schijnt verwarmt momenteel mijn woning in plaats van de ketel. Ik gok dat ik zo minder CO2 uitstoot.

• Rsport40
Gasprijs schiet omhoog na Russische aanval.

[Voor 118% gewijzigd door Rsport40 op 24-02-2022 15:58]

• Wolly
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Hetzelfde sommetje bij een aanbieder vanmiddag en nu net was ook 50% hoger...
Vattenfall rekent nu 3.15 voor een m3 gas.

https://i.postimg.cc/Qt6kzKfK/screenshot-231.png

[Voor 25% gewijzigd door Wolly op 25-02-2022 09:20]

• Cap
  • Niet online
kraanwagen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Nee joh. Boeren en tuinders worden hier op handen gedragen en al van alle mogelijke kanten gesubsidieerd. Die zal de overheid niet laten failliet gaan.
Alleen al doordat de grootverbruikers door de degressieve belastingstaffel tot 28 keer (!) minder energiebelasting per m³ gas betalen dan particulieren en kleinbedrijf. Degressief dus, dwz: als je echt wanstaltige hoeveelheden gas verbrandt dan betaal je bijna geen belasting. Zo is het hier geregeld. Voor tuinders is er nog eens een verlaagde staffel waarbij de lagere staffels nog goedkoper uit zijn dan bij de normale. Bij voedsel telen kan ik me er nog iets bij voorstellen (maar ook dan mijn vraagtekens, veel harder drukken om die sector te verduurzamen imho). Het is idioot dat het kweken van bloemen die massaal per vliegtuig naar Rusland en verder gaan zo gestimuleerd wordt. Maar ja, BV Nederland he.

[Voor 11% gewijzigd door Cap op 25-02-2022 12:50]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

drooger

Falen is ook een kunst.

t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:17:
Om de verwachtingen te temperen: renewables hebben een bepaald potentieel per km2.

De vraag wordt bepaald door bevolkingsdichtheid * welvaartsniveau.

In Nederland zijn de mogelijkheden relatief beperkt. Noorwegen maakt goede sier met hun duurzame energie, maar dat is niet zo moeilijk met <17 inwoners/km2. Wij hebben een factor 25 meer mensen per oppervlakte.
Maar kijken we dan ook naar het maximale potentieel per km2, of maximale potentieel voor een bepaalde oplossing per km2?

In Nederland zie je namelijk nog weinig (geen?) hybrideparken, zowel op land als op zee. Je behaald minder potentie per individuele oplossing, maar wellicht wel meer potentie in totaal.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ivow85 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:02:
[...]

Isoleren, isoleren en isoleren.
Isoleren heb ik allang gedaan over de jaren (16 jaar) heen, zie mijn verbruik, ik leef momenteel beneden, daar hangt de airco, daar verwarm ik ook alleen. De hele bovenverdieping is alleen slapen en douchen.

Maar wat de hell, gister kon ik nog een berekening maken op Eneco, vandaag krijg ik dit
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Dit komt na
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/
De situatie in Oekraïne zorgt voor een onzekere en hoge gasprijs. Daarom bieden wij tijdelijk geen contracten met vaste looptijd aan voor stroom en/of gas. Je kunt je wel aanmelden voor Stadswarmte. Lees hieronder meer over de mogelijkheden.
En als ik dan mijn adres invul is het niet meer mogelijk een maandbedrag te berekenen.

[Voor 50% gewijzigd door JDx op 03-03-2022 07:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:41
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:30:
Heeft hier iemand een doorlopend contract bij Eneco waarvan de prijzen maar twee keer per jaar wijzigen en welke tarieven heb je dan nu?

De tarieven als je nu een modelcontract neemt bij Eneco zijn vandaag;

Product Tarief
Stroom per kWh normaal € 0,78995
Stroom per kWh dal € 0,58748
Stroom per kWh enkel € 0,69149
Gas per m3 € 2,77452
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99
Ik, al 15 jaar klant bij Eneco zonder vast contract.
Door de extreme verhoging van de gas prijzen staat hier de verwarming nu uit, ik betaal gelukkig nog geen 2,77 per m3 maar wel een verdubbeling ten op zichtte van een half jaar geleden.

Afgelopen tijd is het hier tussen de 12 en 14 graden in huis. Zoals eerder genoemd een extra trui, jas of kleedje over je heen, maar normaal en gezond is het natuurlijk niet.. Zelfs de hond zit te bibberen

Gelukkig wordt het nu warmer, vandaag scheen de zon lekker naar binnen en steeg de temperatuur naar 16 graden, heerlijk!

Voor komende winter krijg ik van een maat waarschijnlijk een houtkachel, deze temperaturen wil ik mijn kinderen (en de hond haha) niet meer aan doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

Qwerty-273

Meukposter

Het IEA (International Energy Agency) heeft een 10 stappenplan vastgesteld om als EU minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Ik denk dat dit wel iets is waar we als EU hard aan moeten werken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

They broke the gas prices!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:55:
[...]

Kloppen die getallen wel? Ik kan ze niet echt vinden. Heb even gekeken bij Eneco en Vattenfall maar die spreken allemaal over 'kaal tarief' en dat is iets van 40/50 cent momenteel.

Waar halen jullie die lage getallen vandaan?
Proefberekening maken bij aanvragen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-03 09:34

Bizarre prijzen voor morgenavond :X dacht paar dagen geleden nog dat we de 80 cent ergens de komende weken zouden aantikken. Als de verhoging van de afgelopen dagen zo doorgaan zitten we deze week boven de 100 cent per kWh 7(8)7

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:44
Figo112 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Wat zijn de prijzen per kuub en en per kwh?
Ai, dacht ik zoek het even op door het aanbod weer te openen:

Vandebron btw

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
pms1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Hoe weet/meet je dat het gasverbruik voor douchen met 60% is afgenomen?
Je kan het o.a. in de zomer meten, dan gebruik je alleen gas voor warm water.
Maar je kan het nog veel beter meten met een P1 Meter, dan kun je direct zien wat het verbruik is.
Hier zie je dan 2 douchebeurten achter elkaar;

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Appelino
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:49:
[...]

Gaan we die kant weer op, omdat jij het zonodig heet wil stoken moeten ze in Grongen maar in de grond zakken 8)7

[Voor 71% gewijzigd door Appelino op 08-03-2022 13:02]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee