Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McOrmick
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:55:
Waarom verwarm je überhaupt je slaapkamer?
Het betreft de kinderkamers. Er wordt nog wel eens gespeeld... Zelf verwarmen we inderdaad niet, maar onze slaapkamer ligt op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
McOrmick schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:50:
Gasfutures werden vandaag verhandeld voor 345 euro per Mwh, dat is 345/102.36 = 3,37 euro per kuub. Inmiddels is dat terug op 238 euro; 2,33 per kuub. Inkoop. Daar moet dan nog eens ODE, inkoopvergoeding en BTW overheen voordat je kan afnemen van EasyEnergy/Frank en consorten. Schrikbarend.

Mijn gasprijs (Frank Energie) vandaag was 2.89 per m3 (all-in), dat zal morgen nog wel hoger zijn.

Heb nu de oude verwarmingspanelen van achter het zolderschot vandaan gehaald en heb besloten de slaapkaamers op Noord overdag elektrisch te verwarmen met de gratis stroom van de zonnepanelen. Tarieven voor teruglevering zijn op de momenten dat de zon schijnt toch maar 50% van de tarieven die je betaalt in de donkere uren. Slim, of zie ik iets over het hoofd?
Lijkt me niet slim om de slaapkamers te verwarmen, hier is het 12° in de slaapkamers, kun je lekker van slapen onder een warm dekbed, heb nooit de verwarmingen open gehad in de slaapkamers.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:52
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Lijkt me niet slim om de slaapkamers te verwarmen, hier is het 12° in de slaapkamers, kun je lekker van slapen onder een warm dekbed, heb nooit de verwarmingen open gehad in de slaapkamers.
Zal denk ik ook wel afhankelijk zijn van de wijze waarop je kan luchten en hoe goed je huis is geïsoleerd.

Bij onze slaapkamer staat het raam op een kier en “stookt” het zodra het onder de 14 komt tot Max 14… mits we beneden stoken. Thermostaat staat standaard op 20 graden maar stoken doen we, wanneer de zon doorkomt overdag, in de praktijk niet/amper. Het is nu 21,5 graden binnen en dan heb ik de deur al 1 uur open gehad om te luchten. Daarvoor was het 22,5 graden binnen. Tussendeur ook open om warmte naar boven te laten gaan.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:30
Arnout schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:18:
Vind wel dat je voorzichtig moet zijn iets wat afwijkt van het gangbare verhaal, direct het etiket 'wappie' te geven. Het wordt nu toch wel langzaam duidelijk dat die hele 'van het gas af' lobby enorm stinkt.
Als je als chemicus Lithium presenteert als zeldzaam, giftig element, bak je ze toch wel heel bruin. En als je met bakerpraatjes als 'ijzer is veilig, het zit zelfs in je bloed' aankomt, verwacht je dat je lezerspubliek de middelbare school nooit afgemaakt heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:59:
[...]

Zij hebben het over geld verdienen, dus meer panelen plaatsen dan je nodig hebt, niet verrekenen.
Zonder saldering, met steeds meer zonnepanelen en met toenemend dynamische beprrijzing vrees ik dat je als consument niet gaat winnen. Een zonnepark is goedkoper dan je eigen installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
  • Laatst online: 09-02 10:36
t_captain schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:16:
[...]

Zonder saldering, met steeds meer zonnepanelen en met toenemend dynamische beprrijzing vrees ik dat je als consument niet gaat winnen. Een zonnepark is goedkoper dan je eigen installatie.
Op zich ben ik het eens met je. De vraag is wel hoe snel e.e.a. zal gaan. 2 jaar geleden zeiden mensen woorden van dit soort strekking ook al; salderen stopt dus het heeft geen zin meer om nu nog panelen te leggen. En moet je eens kijken hoe snel je nu je panelen kunt terugverdienen in de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik heb een contract tot Juni 23.. zit nog goed maar het is een kleine partij. Qua saldo zit ik nu 300 in de plus maar heb mijn termijnbedrag verlaagd naar 40 euro p/m. Vertrouw het voor geen meter gezien BE wel een kleine partij is.
Thalaron schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Zal denk ik ook wel afhankelijk zijn van de wijze waarop je kan luchten en hoe goed je huis is geïsoleerd.

Bij onze slaapkamer staat het raam op een kier en “stookt” het zodra het onder de 14 komt tot Max 14… mits we beneden stoken. Thermostaat staat standaard op 20 graden maar stoken doen we, wanneer de zon doorkomt overdag, in de praktijk niet/amper. Het is nu 21,5 graden binnen en dan heb ik de deur al 1 uur open gehad om te luchten. Daarvoor was het 22,5 graden binnen. Tussendeur ook open om warmte naar boven te laten gaan.
En wat is je jaarlijkse verbruik?

[ Voor 14% gewijzigd door MrJames op 07-03-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
MrJames schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:09:
En wat is je jaarlijkse verbruik?
Gemiddeld 750m3 per jaar, vloerverwarming als hoofdverwarming. Dat is inclusief koken op gas en douchen met regendouche (vrouw gemiddeld circa 20 min per dag en ikzelf 5 minuten).

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 07-03-2022 18:41 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Thalaron schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:37:
Ik zat net even te kijken naar mijn huidige contract (dat nog tot 2024 loopt gelukkig) maar dan....

Ik betaal nu € 0,27543 voor een kuub gas en dat zou nu € 2,28515 kosten... 8,3x zoveel.

Stroom kunnen wij hier 100% wegstrepen (als het goed is wekken we circa 10% meer op dan we per jaar verbruiken). Nu hebben wij een voorschot van € 68 euro per maand en daar komen we ook ongeveer op uit (volgende maand jaar afrekening). Wij zouden met een gasverbruik van 750m3 naar € 158,05 per maand gaan. Nog altijd niet mega veel vergeleken met sommigen hier maar toch ruim € 1080 meer op jaarbasis.

Dat gezegd hebbende viel het mij nog mee maar dat komt natuurlijk omdat we al relatief weinig gas verbruiken. Mocht de huidige leverancier failliet gaan of het contract opbreken dan is het nog even de vraag in hoeverre direct investeren in een warmtepomp / gasfornuis -> inductie zal zijn maar goed... Ik hoop dat áls die keuze komt, dat pas in april 2024 nodig zal zijn :X
0,27 cent voor een kuub gas. Heb je dat wel goed? Ik heb zulke tarieven echt nog nooit eerder gezien de afgelopen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@Rofdof was foutje.. inderdaad. Dat was de kale prijs vs totaalprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*EU AIMS TO CUT DEPENDENCE ON RUSSIAN #GAS BY ALMOST 80% IN 2022 - BBG
The EU’s executive arm is mapping out a path to end the bloc’s reliance on Russian gas which could see import needs cut by almost 80% this year, according to two officials with knowledge of the matter.

Benieuwd naar de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:16
Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:28:
*EU AIMS TO CUT DEPENDENCE ON RUSSIAN #GAS BY ALMOST 80% IN 2022 - BBG
The EU’s executive arm is mapping out a path to end the bloc’s reliance on Russian gas which could see import needs cut by almost 80% this year, according to two officials with knowledge of the matter.

Benieuwd naar de details.
Ik kan concluderen dat het CBS nu berichten in het Engels stuurt, of is het toch een andere bron? :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Ik hoop dat men de vaste kosten voor een 3x40 aansluiting eens verlaagd. Dan kunnen veel mensen meer panelen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Thalaron schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:11:
@Rofdof was foutje.. inderdaad. Dat was de kale prijs vs totaalprijs.
Wat is je al in prijs? Rond de 80 cent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Rofdof op 3x25A kan je 40 kWp neerleggen voordat aftoppen echt zeer gaat doen. Dat is 200 m². Dat lijkt me niet echt een beperking?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 20:52
Ik had een vraagje; stel, je verhuist binnenkort naar een nieuwe woning/nieuwbouwwoning en je moet een nieuwe energiecontract afsluiten. Betaal je dan altijd de hoofdprijs?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Monkeydancer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:40:
Ik had een vraagje; stel, je verhuist binnenkort naar een nieuwe woning/nieuwbouwwoning en je moet een nieuwe energiecontract afsluiten. Betaal je dan altijd de hoofdprijs?
Op zich zou je je contract moeten kunnen meenemen lijkt me, al zal dat per aanbieder verschillen. Vraag het eerst een aan je huidige leverancier?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Proton_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:38:
@Rofdof op 3x25A kan je 40 kWp neerleggen voordat aftoppen echt zeer gaat doen. Dat is 200 m². Dat lijkt me niet echt een beperking?
https://www.plushuis.nu/3x25A-aansluiting

Ik piekte vandaag 11,3 kWh. Dat gaat in juli wel naar de 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 20:52
franssie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:47:
[...]

Op zich zou je je contract moeten kunnen meenemen lijkt me, al zal dat per aanbieder verschillen. Vraag het eerst een aan je huidige leverancier?
Ik kan het niet meenemen omdat ik nog inwonend ben bij mijn ouders. Dus neem aan dat ik de sjakie ben.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Thalaron schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:40:
[...]
(vrouw gemiddeld circa 20 min per dag en ikzelf 5 minuten).
offtopic:
Waarom lees ik nooit dat de vrouw 5 minuten doucht en de man 20 minuten? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Rofdof schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:33:
Ik hoop dat men de vaste kosten voor een 3x40 aansluiting eens verlaagd. Dan kunnen veel mensen meer panelen leggen.
Laat men dan eerst meer capaciteit regelen om bestaande aansluitingen aan te passen. Ben al bijna 3 maanden aan het wachten op een verzwaring naar 3x25A bij Liander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Rofdof kWh of kW?

Dan nog; staar je niet blind op de pieken. 90% van de tijd (nog exclusief nacht ;) ) leveren panelen minder dan 70% van hun piek. Je kunt dus best lang panelen bijleggen op een beperkte aansluiting voordat de meeropbrengst van het paneel niet meer financieel interessant is.

Nog afgezien van de opties die er zijn mbt oost/west, accu's etc, wat ook in je link staat :)

Ik vind dat we tijdens het verzwaren van het MS net best het huidige LS net doelmatiger mogen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 07-03-2022 20:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Superbeagle schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:59:
[...]

offtopic:
Waarom lees ik nooit dat de vrouw 5 minuten doucht en de man 20 minuten? :')
Check, man hier ruim 20 minuten en ik (vrouw) max 5 minuten :)

Het bestaat. En met alle dingen waar we zuinig mee proberen te doen vind ik het erg fijn dat hij er van geniet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
Sjamo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:12:
[...]

Check, man hier ruim 20 minuten en ik (vrouw) max 5 minuten :)

Het bestaat. En met alle dingen waar we zuinig mee proberen te doen vind ik het erg fijn dat hij er van geniet :)
Ik douche ook denk ik 10 minuten onder een hele warme douche. Ik heb rugproblemen. Een warme douche in de ochtend helpt mij opstarten en verlicht de pijn. Maar ik ga eens proberen om dat veel korter te maken en korter te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:52
bubbelbart schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Laat men dan eerst meer capaciteit regelen om bestaande aansluitingen aan te passen. Ben al bijna 3 maanden aan het wachten op een verzwaring naar 3x25A bij Liander.
Wordt de verzwaring ook geregeld binnen die 12 weken of nog geen eens een datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:23
Rofdof schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:49:
[...]

https://www.plushuis.nu/3x25A-aansluiting

Ik piekte vandaag 11,3 kWh. Dat gaat in juli wel naar de 15.
Bedoel je misschien kW ? Ik had vandaag 8,5 kWh met mijn 12 jaar oude panelen (9 stuks)
In juli is de piek wel voorbij maar eind mei of juni heb ik wel eens 12 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Rofdof schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:18:
[...]

Ik douche ook denk ik 10 minuten onder een hele warme douche. Ik heb rugproblemen. Een warme douche in de ochtend helpt mij opstarten en verlicht de pijn. Maar ik ga eens proberen om dat veel korter te maken en korter te douchen.
Ik heb jaren propaan gehad en geloof me, dat korter douchen helpt om drinkwater te besparen, op je gasverbruik ga je het niet tot nauwelijks terug zien in het grote plaatje. ALs het jou helpt de dag door te komen dan gewoon douchen en eventueel een elektrische deken 's avonds op de bank. Met dat laatste bespaar je meer als je daardoor je gasverwarming ook maar iets lager kan zetten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
BaBoK schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:20:
[...]

Wordt de verzwaring ook geregeld binnen die 12 weken of nog geen eens een datum?
Nog geen datum. Liander geeft aan dat het erg druk is en nog wel even kan duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
franssie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Ik heb jaren propaan gehad en geloof me, dat korter douchen helpt om drinkwater te besparen, op je gasverbruik ga je het niet tot nauwelijks terug zien in het grote plaatje. ALs het jou helpt de dag door te komen dan gewoon douchen en eventueel een elektrische deken 's avonds op de bank. Met dat laatste bespaar je meer als je daardoor je gasverwarming ook maar iets lager kan zetten.
Huh? Korter douchen ga je niet merken in je gasverbruik? Dat merk je wel degelijk, je bespaart niet alleen water maar ook gas. Vroeger stonden wij ook lekker lang onder de douche, nu douchen we <5 minuten en gasverbruik voor warm water is met 60% afgenomen.
Als je dus van 10 naar 5 minuten douchen gaat bespaar je 50% op je gasverbruik, met de huidige prijzen scheelt je dat al snel tientallen euro’s per maand.

[ Voor 9% gewijzigd door HereIsTom op 07-03-2022 21:01 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog meer fijne geruchten:

RUSSIAN DEPUTY PM NOVAK SAYS EUROPE IS PUSHING US TOWARDS AN EMBARGO ON GAS DELIVERIES THROUGH NORD STREAM 1, BUT WE ARE NOT TAKING THIS DECISION YET

RUSSIAN DEPUTY PM NOVAK: RUSSIA KNOWS WHERE IT WOULD REDIRECT OIL TO IF EUROPE AND UNITED STATES REFUSE IT

RUSSIAN DEPUTY PM NOVAK: EMBARGO ON RUSSIAN OIL COULD PUSH PRICES OVER $300 PER BARREL - TASS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
bubbelbart schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Nog geen datum. Liander geeft aan dat het erg druk is en nog wel even kan duren.
Wauw, heb nog getwijfeld voor extra zonnepanelen maar dan moet ik verzwaring hebben van volgens mij Enexis, welke ongetwijfeld dezelfde problemen hebben. Als ik dan nog een netverzwaring moet hebben met uitgaande minimaal 12 weken ben ik al weer voor bij de meest interessante maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:54:
[...]

Vroeger stonden wij ook lekker lang onder de douche, nu douchen we <5 minuten en gasverbruik voor warm water is met 60% afgenomen.
Hoe weet/meet je dat het gasverbruik voor douchen met 60% is afgenomen?

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Momenteel is de vraag naar gas hoog in Europa door mede de temperatuur.
Maar wat zou de vraag naar gas zijn in Europa in Juli bij hogere temperaturen en bij wellicht een slechter economisch klimaat?

Wat zou dit betekenen voor de hoogte van de gasprijs in Juli ten opzichte van de hoogte van de gasprijs nu?
Moeten we hopen dat we in Juli op dezelfde tarieven als nu zitten of kunnen we er vanuit gaan dat dan de prijzen lager zijn als nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
BaBoK schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:10:
Momenteel is de vraag naar gas hoog in Europa door mede de temperatuur.
Maar wat zou de vraag naar gas zijn in Europa in Juli bij hogere temperaturen en bij wellicht een slechter economisch klimaat?

Wat zou dit betekenen voor de hoogte van de gasprijs in Juli ten opzichte van de hoogte van de gasprijs nu?
Moeten we hopen dat we in Juli op dezelfde tarieven als nu zitten of kunnen we er vanuit gaan dat dan de prijzen lager zijn als nu..
industrie gebruikt het meeste gas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
pms1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Hoe weet/meet je dat het gasverbruik voor douchen met 60% is afgenomen?
Je kan het o.a. in de zomer meten, dan gebruik je alleen gas voor warm water.
Maar je kan het nog veel beter meten met een P1 Meter, dan kun je direct zien wat het verbruik is.
Hier zie je dan 2 douchebeurten achter elkaar;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoczf19cmJArqaMCH3Zb7tdPRZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ufs2zaSQWCAOs9RNOA5BMi4j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Huh? Korter douchen ga je niet merken in je gasverbruik? Dat merk je wel degelijk, je bespaart niet alleen water maar ook gas. Vroeger stonden wij ook lekker lang onder de douche, nu douchen we <5 minuten en gasverbruik voor warm water is met 60% afgenomen.
Als je dus van 10 naar 5 minuten douchen gaat bespaar je 50% op je gasverbruik, met de huidige prijzen scheelt je dat al snel tientallen euro’s per maand.
Ga eens meten.
Tenzij je gas alleen gebruikt om te douchen, klopt er niets van je redenering. Echt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
franssie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Ga eens meten.
Tenzij je gas alleen gebruikt om te douchen, klopt er niets van je redenering. Echt niets.
Mijn redenering klopt prima, ik hou altijd al het verbruik bij, dus kan precies zien wat actie en gevolg is.
Meten is weten, kijk maar naar mijn post hierboven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:41
@franssie @HereIsTom
Volgens mij is hier sprake van enige verwarring. Het lijkt mij evident dat:

1. Als je doucht dit gas kost. En als je 5 min doucht ipv 10 min je 50% van het gas bespaart wat het douchen normaal kost. Even er vanuit gaande dat je op dat moment geen ander gas gebruikt, misschien als je 's ochtends al verwarming aan hebt tijdens douchen er andere variabelen meespelen.

2. Het douchen over het algemeen een relatief klein onderdeel is van je gasverbruik, uitgaande van dat je niet absurd lang doucht en wel normaal stookt.

Het kan dus prima zijn dat iemand 60% op zijn gas "wat normaal voor douchen gebruikt" werd bespaart door een stuk korter te douchen. Misschien dacht @franssie dat @HereIsTom hier 60% besparing op zijn totale rekening bedoelde? Dat lijkt inderdaad niet heel logisch ;)

NB: Zelf stook ik alleen 's avonds en zie ik mijn verbruik per uur dankzij de slimme meter & Vattenfall app. Ik zie dus heel duidelijk wat een douchebeurt kost aan gasverbruik. En dat is niet veel. In mijn geval tussen de 20 en 30 cent. En dan douche ik ongeveer 5 minuten denk ik. Het gaat dan om zo'n 0,25 m3 gas wat nodig is. Dus op dat punt zou ik @franssie gelijk geven: héél veel valt hier niet te besparen. In ieder geval niet in mijn geval, misschien wel als je met veel personen bent, absurd lang doucht etc. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 07-03-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

dit gaat toch ook helemaal offtopic .

Laat maar

[ Voor 93% gewijzigd door franssie op 07-03-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
franssie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Nee - als ik je redenering volg dan zou ik als ik stop met douchen, ook geen gas meer kwijt zijn aan verwarming :+
Misschien eens logisch lezen en nadenken, het ging toch over warm water!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Wel opmerkelijk dat je een douchebeurt van 10m kan verkorten naar 5m. Wat heb je altijd die andere 5 minuten gedaan dan? Denk het makkelijker is om wat vaker een douchebeurt simpelweg over te slaan. Hoef je je ook niet opgehaast te voelen onder de douche

Met douchen verbruik je ong 0.08 - 0.14 m3 per 5 minuten, afhankelijk van je douchekop. 5 minuten minder lang douchen is pp op jaarbasis zo'n 35 m3. Zeg maar een paar procent tov wat je verbruikt aan het verwarmen van je huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Misschien eens logisch lezen en nadenken, het ging toch over warm water!
Neem een douche en lees terug naar de originele post waar ik op reageerde, het ging over rugklachten :>
offtopic:
je leest wel steeds heel selectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:46

Dennis1812

Amateur prutser

padoempats schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:02:
Wel opmerkelijk dat je een douchebeurt van 10m kan verkorten naar 5m. Wat heb je altijd die andere 5 minuten gedaan dan? Denk het makkelijker is om wat vaker een douchebeurt simpelweg over te slaan. Hoef je je ook niet opgehaast te voelen onder de douche

Met douchen verbruik je ong 0.08 - 0.14 m3 per 5 minuten, afhankelijk van je douchekop. 5 minuten minder lang douchen is pp op jaarbasis zo'n 35 m3. Zeg maar een paar procent tov wat je verbruikt aan het verwarmen van je huis :)
Dat dus
Elke dag douchen is best wel overbodig. Om de dag is voor vrijwel iedereen prima.
En met thuiswerken is elke 2 dagen ook nog te doen :+

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Wel opmerkelijk dat je een douchebeurt van 10m kan verkorten naar 5m. Wat heb je altijd die andere 5 minuten gedaan dan?
Gewoon, wegdromen, in trance, en zelf ook geen flauw idee hebben waar al die minuten gebleven zijn. Ik dacht dat iedereen dat wel zou hebben eigenlijk :D
Puur functioneel gezien kan ik in 2 minuten ook wel klaar zijn, maar het is toch ook even genieten.

Met douchen verbruik je ong 0.08 - 0.14 m3 per 5 minuten, afhankelijk van je douchekop.
Wat zijn dat voor douches?? Mijn douchekop verbruikt 0.025 m3 per 5 minuten. dat is nog wel héél fors lager dan jouw ondergrens ;)

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 07-03-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:04:
[...]

<>
Zonder partner zeker ;-) Dan zeker !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom

Dennis1812 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:04:
[...]

Dat dus
Elke dag douchen is best wel overbodig. Om de dag is voor vrijwel iedereen prima.
Wie zegt dat wij iedere dag douchen, ook dat doen we al lang niet meer.
Toen ik pas op me zelf woonde keek ik nog nergens na en vond het wel lekker onder een warme douche, maar als je dan samen bent en je hebt een boiler die steeds leeg is ga je er wel over nadenken.
Iedereen moet doen wat ie zelf wil, maar dat je niet kan besparen op korter douchen is natuurlijk gewoon onzin.
Pas nu de prijzen ineens heel hoog zijn gaat men er over nadenken.
Wij hebben dat al jaren geleden gedaan waar we nu de vruchten van plukken.
Ons waterverbruik is 30m3 en gas is 50m3 per jaar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:46

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:09:
[...]

Mijn vrouw ruikt al niks meer sinds 12-2020 (covid). Die heeft er geen last van :+ .

Parfums gaan er ook echt minder snel doorheen merk ik wel.
Maar meer serieus, heb jij een dusdanig actief beroep dan? Ik kan het mij slecht inbeelden dat je met om de dag douchen toch zou stinken. Ondanks deoderant natuurlijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Als je gewoon een beetje gezond leeft, geen gekke dingen eet en niet te veel zuipt kan af en toe na 2 dagen douchen ook wel, echt stinken deed ik vroeger na een avondje stappen en een broodje shoarma :')

Maar als ik dan na 2 dagen douche, dan gebruik wel zo 1m3 :P

Zo gauw als het nieuwe tarief in gaat ga ik wel korter douchen denk ik, even opfrissen kost dan gewoon 3 euro.

[ Voor 30% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 22:18 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:16:
Als je gewoon een beetje gezond leeft, geen gekke dingen eet en niet te veel zuipt kan af en toe na 2 dagen douchen ook wel, echt stinken deed ik vroeger na een avondje stappen en een broodje shoarma :')

Maar als ik dan na 2 dagen douche, dan gebruik wel zo 1m3 :P
Een washandje met zeep en koud water doet wonderen en je bent ook meteen wakker ‘s ochtends :
1m3, sta je er dan een half uur onder?

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 07-03-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik douche ook niet elke dag. Om de dag*. En dan ook niet lang, vijf minuten ofzo. Één a twee liedjes op Spotify. Ik houd het niet bij :P

Ik laat wel de kraan 5 minuten lang constant aanstaan.
We hadden het er vanavond met mijn schoonouders over. Zij zetten de douche tussendoor uit als ze shampoo indoen of inzepen met douchegel, etc., dus bij wijze van spreken van de 5 minuten douchen, is dat effectief 3 minuten.

* Uitzondering is een warme zomer, dan douche ik -uiteraard- wel vaker

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 07-03-2022 22:20 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

dit gaat toch ook helemaal offtopic .

Laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door franssie op 07-03-2022 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

franssie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:21:
[...]

Wij slapen ikon een onverwarmde kamer met een raam open. in/onder een dik dekbed, en juist dan moet mijn lichaam werken om zich warm te houden (bewust), dus ja 's ochtends ruik ik mijzelf en douche ik graag. Dat kan kort, maar die paar honderd gram gas maken me niets uit dus wordt ik lekker wakker en warmer terwijl ik mijn tanden poets. Dat is 4 minuten. Als er een deur even open staat dan kost dat meer gas en ventilatie is ook nog belangrijk.
De hele douche discussie is zinloos, tenzij je 8 puber kinderen hebt die tweemaal daags 20 minuten douchen, dat is het verbruik van een matig verwarmde bijkeuken.
's Zomers douche ik wel bewust korter om water te besparen maar dat is helemaal een ander onderwerp.
Elke dag of om de dag douchen scheelt met deze tarieven gewoon 30 euro per maand, dat is je internet of je telefoon en netflix en amazon en disney bij elkaar.

Douchen is eigenlijk het enige gas wat ik gebruik, dus dat merk je nogal in de Eneco app.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:24:
[...]

Elke dag of om de dag douchen scheelt met deze tarieven gewoon 30 euro per maand, dat is je internet of je telefoon en netflix en amazon en disney bij elkaar.

Douchen is eigenlijk het enige gas wat ik gebruik, dus dat merk je nogal in de Eneco app.
Onderbouw dat maar eens, en dan liefst in een DED topic waar het thuis hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:41
Gaat het nu nog steeds over het douchegedrag? Ik dacht dat er al consensus bereikt was over dat korter douchen weinig zoden aan de dijk zet. Zelf douche ik overigens dagelijks, maar in tijden waarin ik wat meer sport ook meermaals per week 2x op één dag. Dat zijn dan wel de korte 'afspoel'-douches (met name als het warm is en ik mij behoorlijk in het zweet gelopen heb) maar soms ook lange opwarm-douches (met name als ik buienradar genegeerd heb en zeiknat en onderkoeld terugkom na een hardlopen-in-stortbui-in-winter avondje 8)7 ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Adriaan71 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:17:
[...]

industrie gebruikt het meeste gas
In ieder geval niet direct. Electriciteit en woningen grootste verbruikers:

https://deepresource.word...bruik-nl-per-sektor-2020/

Dienstverlening is de grootste electriciteitsverbruiker, daarna woningen en dan pas industrie. Link

[ Voor 39% gewijzigd door pdukers op 07-03-2022 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:08:

Wat zijn dat voor douches?? Mijn douchekop verbruikt 0.025 m3 per 5 minuten. dat is nog wel héél fors lager dan jouw ondergrens ;)
Bedoel je niet 0.025m3 per minuut?

Nog even gecheckt, toen ik nog gas deed, deed ik in de winter met 8,5L per minuut douchewater 0.15m3 per 5 minuten (interval van p1 meter), wat dus 0.03m3 per minuut is.

0.03 m3 =~ 0.27 kWh om 8,5 liter van 10 gr te verwarmen naar 40 graden (paar graden verlies door de leidingen). Om 8.5L 30 graden verder op te warmen kost 8,5 * 30 * 4,2kJ = 1071kJ = 0,28 kWh. The math adds up.
Met 0.03 per 5 minuten (dus factor 5 minder), douche je dus met 1,7L water per minuut of je douchet met 16 graden of iets in het midden daarvan, lijkt me sterk ;)

0.025m3 per 5 mins = 2700 watt. Met zo'n laag vermogen kun je onmogelijk douchen. Zelfs een doorstroomverwarmer op 11kW kan nauwelijks een normale douchebeurt bijbenen.

[ Voor 9% gewijzigd door padoempats op 07-03-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:24:
[...]
De servers van die diensten zoals Netflix draaien ook op stroom... Reken er maar op dat die straks ook het dubbele kosten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
Lethalis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:40:
[...]

De servers van die diensten zoals Netflix draaien ook op stroom... Reken er maar op dat die straks ook het dubbele kosten.
Tegen die tijd heb ik heel Netflix al gedownload en op mijn server staan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

padoempats schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Bedoel je niet 0.025m3 per minuut?
nee joh! haha. dat is enórm. Dubbele regendouche ofzo?

Mijn douchekop doet gewoon 5 liter per minuut, oftewel 0.025m3 per 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:43:
[...]
Tegen die tijd heb ik heel Netflix al gedownload en op mijn server portable hdd staan. :D
FTFY :P

Ik sta nu al bijna op het punt om mijn relatief energiezuinige Synology NAS uit te zetten of alleen op bepaalde tijdvakken te laten draaien (voor backups etc).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
Lethalis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:46:
[...]

FTFY :P

Ik sta nu al bijna op het punt om mijn relatief energiezuinige Synology NAS uit te zetten of alleen op bepaalde tijdvakken te laten draaien (voor backups etc).
Ik juist niet. Hier staat alles te stampen om zoveel mogelijk binnen te halen. Betaal momenteel iets minder dan €0,20 per kWh en terugleveren levert maar €0,10 kWh op. In mei loopt het jaarcontract af. We gaan het zien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:45:
[...]

nee joh! haha. dat is enórm. Dubbele regendouche ofzo?

Mijn douchekop doet gewoon 5 liter per minuut, oftewel 0.025m3 per 5 minuten.
Offtopic verder maar net 2500-2700 watt ga je geen 5 liter per minuut op 38 graden krijgen, daar is 4-5x meer vermogen voor nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

padoempats schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:00:
[...]

Offtopic verder maar net 2500-2700 watt ga je geen 5 liter per minuut op 38 graden krijgen, daar is 4-5x meer vermogen voor nodig
Ik snap niet waar dit vandaan komt, maar mijn water komt gewoon uit de warmtepompboiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:44:
[...]

Ik snap niet waar dit vandaan komt, maar mijn water komt gewoon uit de warmtepompboiler.
Ik snap niet waarom je over wpb begint? We hadden het over gasverbruik met douchen. 0,025 kuub gas per minuut is onmogelijk voor gebruikelijke douchebeurt. Einde offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:18
[...]

Normaal douchte ik elke dag 5 tot 10 minuten. Omdat ik toch al 4 dagen thuis werk besloten sinds November om terug te gaan naar 2 keer douchen per week en de rest een kattenwasje. Van die 2 douchebeurten is er 1 amper 5 minuten, de 2de misschien 10.

Dus over de lijn bespaar 25 tot 50 minuten douchen per week. Sure, daarvoor in de plaats was ik mezelf maar dan hoeft je kraan niet constant aan te staan en gebruik ik ook niet zulk warm water.

Ofcourse, het is in vergelijking met verwarming een klein deel van je verbruik, maar alle kleine beetjes helpen.

Voor verwarming heb ik de thermostaat ingesteld:
06:00 beginnen met verwarmen naar 18.5 graden
07:00 beginnen met verwarmen naar 19.5 graden
08:00 19 graden
16:00 beginnen met verwarmen naar 19.5 graden
22:00 nachtstand 17 graden

En alleen de badkamer, en de 2 radiatoren in de woonkamer staan aan. Rest staat uit.

Ik weet dat de vorige bewoner op 1900M3 gemiddeld per jaar zat, met zijn 2en. Ik zie momenteel in mijn maandverbruik dat ik minder verbruik dan een gemiddeld rijtjeshuis. Maar goed, ik woon hier pas sinds 1 Oktober, betekent dat de komende afrekening puur over de wintermaanden zal gaan, vrees dus dat het volle bak bijbetalen zal worden nog.

Ik blijf erbij dat de BTW op energie tijdelijk echt wel naar beneden bijgesteld mag worden. Ik kan het prima betalen, maar alles wat ik nu extra moet betalen kan ik niet investeren in mijn woning. Boven is alles kunststof, maar beneden niet, wel dubbelglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

franssie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:26:
[...]

Onderbouw dat maar eens, en dan liefst in een DED topic waar het thuis hoort.
Valt niks te onderbouwen, op de dagen dat ik douche gebruikte ik de afgelopen week 0,8m3 gas en op de dagen dat ik niet douche 0,04m3 gas.

Maar je zei zelf al offtopic, laat maar, dus iedereen moet dat voor zichzelf maar bekijken.

Gaat vandaag een eventuele inval in Kiev de gasprijs nog gekker laten doen? Snap niet helemaal waarom de benzine dag na dag blijft stijgen. Er verandert toch niet elke dag iets?

[ Voor 28% gewijzigd door JDx op 08-03-2022 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

padoempats schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 06:27:
[...]

Ik snap niet waarom je over wpb begint? We hadden het over gasverbruik met douchen. 0,025 kuub gas per minuut is onmogelijk voor gebruikelijke douchebeurt. Einde offtopic
Ahh jij hebt het over gasverbruik per minuut, ik over waterverbruik per minuut (debiet). Dat verklaart een hoop. sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
JDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:43:
[...]

Gaat vandaag een eventuele inval in Kiev de gasprijs nog gekker laten doen? Snap niet helemaal waarom de benzine dag na dag blijft stijgen. Er verandert toch niet elke dag iets?
Ik schrok me kapot vanmorgen. €2,29. ;(

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Nadeel van een markteconomie is dat er altijd ergens wel mensen verdienen. Er wordt nu kei-hard gespeculeerd op een olieprijs van 200/300 dollar, en dat moet en zal bereikt worden.

We lopen onszelf als westen nu te fucken :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
[...]

Valt niks te onderbouwen, op de dagen dat ik douche gebruikte ik de afgelopen week 0,8m3 gas en op de dagen dat ik niet douche 0,04m3 gas.

Maar je zei zelf al offtopic, laat maar, dus iedereen moet dat voor zichzelf maar bekijken.

Prijs heeft allang niks meer te maken met vraag en aanbod.
Het is net de beurs geworden waar gespeculeerd wordt en hoe gekker we elkaar maken hoe duurder het wordt.

Naar mijn idee is het vraag en aanbod verhaal al jaren achterhaald

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MdO82 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:15:
[...]

Prijs heeft allang niks meer te maken met vraag en aanbod.
Het is net de beurs geworden waar gespeculeerd wordt en hoe gekker we elkaar maken hoe duurder het wordt.

Naar mijn idee is het vraag en aanbod verhaal al jaren achterhaald
Net als elke keer een vat olie kost nu... het lijkt inderdaad wel een beurs, bitcoins net zo, die hebben in principe niets met de oorlog te maken, worden er niet meer of minder door gemaakt of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Alleen maar speculaas idd, in 2014 was de olieprijs ook boven de 100 dollar en toen zaten we niet in de buurt van de huidige prijzen 8)7 ook de accijns is niet verhoogd.

@kaos001 2,40 hier in het dorp (98... heeft m'n auto helaas nodig }:O )

Net als met de gasprijs op dit moment... er is genoeg gas beschikbaar om 2022 en deels 23 door te komen maar wordt alleen opgedreven door "paniek" die nergens voor nodig is. Het is kritisch ja, maar niet ernstig.

Kan mij voorstellen dat door deze speculatieve paniek er ingegrepen gaat worden door de EU en het beleid drastisch omgaat. Misschien worden alle energiemaatschappijen wel opgedoekt en alles onder de EU gebracht.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 08-03-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

We zijn in ieder geval weer op weg naar een leuke panische dagopening
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5360399

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

JDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:22:
We zijn in ieder geval weer op weg naar een leuke panische dagopening
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5360399
Ben benieuwd welke records we vandaag gaan breken n.a.v. het nieuws "Rusland dreigt met dichtdraaien gaskraan naar Europa": https://www.rtlnieuws.nl/...-sancties-olie-40-procent

[ Voor 6% gewijzigd door Freekers op 08-03-2022 08:41 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Eigenlijk is het raar dat er buizen van duizenden kilometers over de wereld liggen om ergens de verwarming aan te doen, moeten we niet meer terug naar eigen regio?

Maar is dit nieuws ook van net of komt het gewoon pas net op die site?

Edit: oh gisteravond, dan was dat de barre opening zeker.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 08-03-2022 08:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Duidelijk artikel over een ongemakkelijke waarheid:

https://decorrespondent.n...ig/5836253364799-9ff6d861

Ik vermoed dat we niet onder Gronings gas uitkomen. De Groningers zelf zijn niet eens massaal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

koelkast schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:03:
Duidelijk artikel over een ongemakkelijke waarheid:

https://decorrespondent.n...ig/5836253364799-9ff6d861

Ik vermoed dat we niet onder Gronings gas uitkomen. De Groningers zelf zijn niet eens massaal tegen.
Logisch, deze stijgingen gaan de Groningers veel meer kosten dan een paar scheurtjes hier en daar die uiteindelijk toch wel vergoed gaan worden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

FaceDown schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:08:
[...]

Logisch, deze stijgingen gaan de Groningers veel meer kosten dan een paar scheurtjes hier en daar die uiteindelijk toch wel vergoed gaan worden.
De mensen die echt tegen zijn gaat het zoals ik elke keer hoor om het leven in angst. Hoe reëel het is dat een huis instort en er slachtoffers vallen door een dergelijke aardbeving weet ik niet.

Ook hoor ik dat niet van de mensen zelf, maar vaak in het nieuws of van een hoger iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:03
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:42:
[...]

En wat noem jij vermogend? Iemand die zijn hele leven hard heeft gewerkt, niet veel verdiend, maar zuinig is geweest en dus heeft gespaard moet dan maar weer alle belastingen gaan betalen?
Ik heb het dan niet over mensen die een leuk spaarcentje op de bank hebben. Het gaat mij om mensen die meerder huizen bezitten of die een grote smak (meer dan 100.000) hebben ontvangen uit een erfenis. Dus mensen die geld hebben ontvangen waar je weinig of niks voor hebt hoeven doen. En ja ik weet dat sommige mensen ook hard gewerkt hebben voor een 2e huis, maar die kunnen daar dan wel heel erg makkelijk geld mee verdienen door het te verhuren en daar betalen ze amper belasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:16
Koekoek, vandaag voor het eerst €3,50 voor gas betalen. Warme trui aan dan maar :+
Elektriciteitsprijs knalt ook door het dak met een piek van ruim boven de 90 cent per kWh op sommige momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik zou vóór het oordelen / bagatelliseren zelf eerst eens een jaartje in zo'n huis in het bevingsgebied gaan zitten om e.e.a. te ervaren. En dan je er ook nog bij indenken dat je dat huis met eigen geld gekocht hebt op het moment dat de boel schudt en scheurt. ;) Vergeet ook niet wat voor mentale impact het sowieso heeft als met regelmaat je huis plus alles wat er in staat flink staat te schudden.

Ik heb in docu's / reportages / (social) media genoeg echte Groningers in wanhoop gezien omdat hun huis uit elkaar valt. Dus het is m.i. echt niet puur de 'media'. Enorme scheuren van boven tot onder compleet met provisorische oplossingen als externe stutbalken om de gevels overeind te houden. Van doffe berusting tot tranen van wanhoop. Een simpele google search volstaat om het te zien.

Ik snap de wens voor het benutten Gronings gas, maar om dan wat de mensen in het bevingsgebied meemaken te bagatelliseren tot 'wat scheurtjes' vind ik wel gemakkelijk voorbij gaan aan het een en ander. :/

Dat veel Groningers niet tegen het verder opendraaien van het gas zijn (benieuwd overigens hoe die cijfers in het bevingsgebied zijn) om te voorkomen dat Poetin zijn oorlog financiert met ons gasverbruik zegt meer over de sociale volksaard daar dan over de ernst van de bevingsproblematiek. Dat is van oudsher ook te zien in hun stemgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

SidewalkSuper schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:25:
Koekoek, vandaag voor het eerst €3,50 voor gas betalen. Warme trui aan dan maar :+
Elektriciteitsprijs knalt ook door het dak met een piek van ruim boven de 90 cent per kWh op sommige momenten.
Ik heb te doen met de echte flexers die nog gas verbruiken en netto nauwelijks tot geen stroom produceren, wat die betalen zich nu blauw. Gelukkig zijn de warmere dagen al in aantocht en dan valt de schade mee. Maar voor nu idd een dikkere trui aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Weet er alles van, woon er niet ver vandaan en mijn vader is er aardbevingschadeexpert, is dat een woord? :9

Ook vraag ik me af of het wel gaat helpen in de gasprijs. Ik bedoel, 3,50 of 3,20, je komt toch net zo goed in de problemen. Het is niet zo dat wij specifiek dat gas allemaal ineens krijgen voor een euro.

Zelfs een euro ligt al 20% boven de prijs van vorig jaar. Wie op het randje zat van rondkomen, valt er nu van af.

[ Voor 45% gewijzigd door JDx op 08-03-2022 09:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
Woon er zelf, toevallig gisteren de (helaas bijna) jaarlijkse opmeting van nieuwe scheuren gehad. En dan woon ik nog in een relatief stevig jaren 20 gebouwd huis.
Laat de mensen hun verwarming eerst maar wat lager zetten voordat we Groningen weer opengooien. En mocht het toch nodig zijn, dan uiteraard de winsten wel terug naar Groningen (zal pijn doen in Den Haag en willen ze absoluut niet, ze zijn nu al aan het bekokstoven hoe ze dat extra geld toch echt wel ergens anders dan aan Groningen kunnen uitgeven) en bovendien, alleen max wat er vorig jaar door huishoudens is verbruikt, dus niet de industrie van gas voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
CrazyOne schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:36:
Woon er zelf, toevallig gisteren de (helaas bijna) jaarlijkse opmeting van nieuwe scheuren gehad. En dan woon ik nog in een relatief stevig jaren 20 gebouwd huis.
Laat de mensen hun verwarming eerst maar wat lager zetten voordat we Groningen weer opengooien. En mocht het toch nodig zijn, dan uiteraard de winsten wel terug naar Groningen (zal pijn doen in Den Haag en willen ze absoluut niet, ze zijn nu al aan het bekokstoven hoe ze dat extra geld toch echt wel ergens anders dan aan Groningen kunnen uitgeven) en bovendien, alleen max wat er vorig jaar door huishoudens is verbruikt, dus niet de industrie van gas voorzien.
Ik zou het wel afhangen van 't soort industrie, maar helemaal mee eens dat het geld naar Groningen moet gaan. Eventueel - want ik heb geen idee om wat voor bedragen het gaat - zou je 't nog deels kunnen gebruiken om in plaats van de gasprijs flink te laten zakken ook kunnen gebruiken om de minima te compenseren. Dan "profiteren" de Groningers en de minima ervan.

En ja, dat is kut voor m'n eigen energierekening, maar dan maar een keer minder/ helemaal niet op vakantie. Dat is toch een vorm van luxe die een groot deel, helemaal nu, niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prothello
  • Laatst online: 22-06 01:25
franssie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:09:
[...]

en met een bidet hoop ik dan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
Cap schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Ik heb te doen met de echte flexers die nog gas verbruiken en netto nauwelijks tot geen stroom produceren, wat die betalen zich nu blauw. Gelukkig zijn de warmere dagen al in aantocht en dan valt de schade mee. Maar voor nu idd een dikkere trui aan.
Ik zit in deze situatie. We hebben begin dit jaar bewust geen zonnepanelen genomen omdat we dachten te gaan verhuizen en we wilde geen dubbele investering doen. (gaat uiteindelijk niet door, dus erg jammer).

Moet nog wel eens denken aan die spambeller van vattenval die me vorig jaar een 3 jaar contract aanbood voor 80 ct per ,m3 en 27 ct per kwh, en ik hem vertelde dat ik geen interesse had..

Wat we nu doen qua besparing:

Verwarming staat al maanden uit. Het huis is super geisoleerd dus onder de 15 graden is het nog niet gekomen, gelukkig zijn we bijzonder warmbloedig en dragen liever een trui.

Douchen: 4 douchebeurten per dag (2x2) gemiddeld 5-7 minuten. We hebben de stortdouche afgesloten en gebruiken enkel nog de waterbesparende kop.

Koken zoals normaal op gas, maar geen lange stoofpotjes e.d. meer.

Energierekening blijft over de E300. Vandaag bij Frank: 54 ct /kwh en 2.6 per m3 gas. 250% van vorige week met gas, ongeveer dubbel voor stroom.

Geen idee waar ik verder zou kunnen besparen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hemingr op 08-03-2022 10:37 ]

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

rik86 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Ik zou het wel afhangen van 't soort industrie, maar helemaal mee eens dat het geld naar Groningen moet gaan. Eventueel - want ik heb geen idee om wat voor bedragen het gaat - zou je 't nog deels kunnen gebruiken om in plaats van de gasprijs flink te laten zakken ook kunnen gebruiken om de minima te compenseren. Dan "profiteren" de Groningers en de minima ervan.

En ja, dat is kut voor m'n eigen energierekening, maar dan maar een keer minder/ helemaal niet op vakantie. Dat is toch een vorm van luxe die een groot deel, helemaal nu, niet heeft.
Die winst op de winning van gas zou je dus kunnen verdelen door de vermindering energiebelasting hoger te maken hoe dichter je bij het wingebied woont.

Mensen kunnen dan als ze willen hun huis misschien ook voor meer verkopen omdat de nieuwe bewoner veel lagere energiekosten heeft.

Als gas uit Rusland komt krijgt Rusland dat geld ook, als gas uit Groningen komt, waarom dan heel NL.

PS. ik woon er zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:37:
[...]
Als gas uit Rusland komt krijgt Rusland dat geld ook, als gas uit Groningen komt, waarom dan heel NL.
Omdat NL net als Rusland een land is, en Groningen niet.
De opbrengst van de kolenmijnen in Limburg ging ook niet naar Limburg.

De mineralen onder de grond zijn eigendom van de Nederlandse staat en niet van de inwoners van de provincie Groningen.

Denk dat die mensen daar ook meer geholpen zijn met een snelle en correcte afwikkeling van alle schadeclaims en dat het probleem opgelost wordt.

En waarom is het niet mogelijk om op een minder schadelijke manier het gas uit de grond te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:31:
Energierekening blijft over de E300. Vandaag bij Frank: 54 ct /kwh en 2.6 per m3 gas. 250% van vorige week met gas, ongeveer dubbel voor stroom.
Hoe kom je zonder verwarming aan 300 euro aan energierekening? Ik zou dat bedrag net aan verwachten inclusief verwarming in een zoals je zegt supergoed geïsoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Ik zit in deze situatie. We hebben begin dit jaar bewust geen zonnepanelen genomen omdat we dachten te gaan verhuizen en we wilde geen dubbele investering doen. (gaat uiteindelijk niet door, dus erg jammer).

Moet nog wel eens denken aan die spambeller van vattenval die me vorig jaar een 3 jaar contract aanbood voor 80 ct per ,m3 en 27 ct per kwh, en ik hem vertelde dat ik geen interesse had..

Wat we nu doen qua besparing:

Verwarming staat al maanden uit. Het huis is super geisoleerd dus onder de 15 graden is het nog niet gekomen, gelukkig zijn we bijzonder warmbloedig en dragen liever een trui.

Douchen: 4 douchebeurten per dag (2x2) gemiddeld 5-7 minuten. We hebben de stortdouche afgesloten en gebruiken enkel nog de waterbesparende kop.

Koken zoals normaal op gas, maar geen lange stoofpotjes e.d. meer.

Geen idee waar ik verder zou kunnen besparen.
Zijn jullie met 4 personen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Verwijderd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Hoe kom je zonder verwarming aan 300 euro aan energierekening? Ik zou dat bedrag net aan verwachten inclusief verwarming in een zoals je zegt supergoed geïsoleerd huis.
Ik dacht... ik ga eens kijken wat ik per maand kwijt zou zijn zonder PV installatie...

Uitgegaan van 4500kWh per jaar (dat is ons gemiddelde verbruik geweest de afgelopen jaren) + 750m3 gas (idem, gemiddeld afgelopen jaren);

€ 382,18 per maand / € 4.586,17 per jaar.

Wanneer ik gas aanpas naar 0 (niet realistisch natuurlijk maar bij wijze van);
€ 205,35 per maand / € 2.464,19 per jaar.

Ofwel... elektra is ook al snel vrij kostbaar bij een hoog verbruik (zonder PV).

Wij zijn met zijn 2. Relatief veel apparatuur / stroomverbruik
Wel recent een aantal aanpassingen gedaan die flink minder stroom verbruiken;
- Oude amerikaanse koelkast vervangen met een nieuwe die circa 50/60% verbruikt van de oude.
- Reservekoelkast kan door extra ruimte in de nieuw uit (evt. in de zomer aan maar dus niet het gehele jaar).
- Windows PC met i7 en GTX1080 vervangen voor een Mac Mini

[ Voor 20% gewijzigd door Thalaron op 08-03-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Zijn jullie met 4 personen?
2x2 = 2 personen, 2x douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
CrazyOne schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:36:
Mee eens, er wordt nog steeds teveel gas gebruikt en te makkelijk geroepen dat de gaskraan in Groningen weer open moet.
Het voorjaar komt eraan dus de verwarming hoeft dan niet meer aan en mensen hebben dan de tijd tot de volgende winter om wat aan hun gasverbruik te doen.
Ik zie hier overal nog veel schoorstenen de hele dag roken terwijl het toch niet echt koud is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HereIsTom
Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:57:
[...]

2x2 = 2 personen, 2x douchen
Je vraagt wat je nog kan besparen, nou waarom dan zo vaak douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Verwijderd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Ja geen idee. Wellicht krijgen we uiteindelijk gewoon knettersveel terug. Volgens Frank app zijn we zelfs sommige dagen "boven verwachting".

Ik heb deze maand onderhoud van de 18 maanden oude CV ketel en zal hem eens vragen of dat kreng sluipverbruik heeft.

Wat we deze week nog gaan uitzetten is de NAS (60-100watt) maar dan is het passieve verbruik toch echt wel afgelopen, centrale ventilate, vriezer (A met wat plussen) en koelkast (aan vervanging toe, dus maar eens kijken deze week) zijn niet optioneel. We hebben ook allebei een laptop, dus geen zware pc die slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:59:
[...]

Je vraagt wat je nog kan besparen, nou waarom dan zo vaak douchen?
2 keer per dag douchen vaak? Sinds ik geen goornek ben is dat niet meer dan normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prothello
  • Laatst online: 22-06 01:25
Hemingr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:00:
Wat we deze week nog gaan uitzetten [...] centrale ventilate
Ik zou daar toch lekker van afblijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

2 keer per dag douchen vaak? Sinds ik geen goornek ben is dat niet meer dan normaal.
Wat een onzin, wij douchen maar een paar keer per week en zijn echt geen goornekken!
Nooit van een washandje gehoord aan de wasbak?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]

2 keer per dag douchen vaak? Sinds Aangezien ik geen goornek ben is dat niet meer dan normaal.
I know, I know... Libelle, maar 2x per WEEK is gezonder dan 2x per DAG
Lekker trouwens, iedereen die minder dan 2x per dag doucht wegzetten als 'goornek'... |:(

(Betekenis van het Engelse "since" in deze context)

[ Voor 25% gewijzigd door Icephase op 08-03-2022 11:09 ]

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4