Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 49 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.727 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Waah schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Het is veel efficienter om van gas electriciteit te maken, en dan met een warmtepomp (of airco) je huis te verwarmen... Dan om het lokaal met CV-ketels te stoken.

1m3 gas zorgt voor ~9kWh aan warmte.
een airco met een SCOP van 5 heeft slechts 9/5= 1,8kWh aan electra nodig voor die 9kWh aan warmte....

Isoleren is stap 1. Maar een warmtepomp is, zeker als je minder gas wil gaan gebruiken, echt wel nummer 2. Zeker als je ziet hoe efficient die krengen zijn
Combined cycle kan een gascentrale tot zo'n 65% rendement, minus wat transportverliezen. Dan in een warmtepomp met een COP van 4, kom ik op een totale COP van bijna 2.5. Dus bijan 25 kWh aan warmte uit 1 m3 (9.73 kWh) gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:15
toolkist schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Bij ons is het dak te klein om iedereen aan een zinvol aantal panelen te helpen, dus hebben we ze gebruikt voor de centrale ruimtes.
En qua laadpalen, die mag je gewoon neerzetten daar heb je geen akkoord van de VVE meer voor nodig...
https://www.vvebelang.nl/...stel-notificatieregeling/
Is die wet inmiddels aangenomen? Dat zou wel nice zijn. Met deze prijzen ga ik namelijk geen benzine-auto halen.

Mijn gas/energie staat nog wel 2,5 jaar vast (op 90 cent per m3 en stroom weet ik zo niet, maar dat zullen de prijzen zijn van 30 september).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:27:
[...]

De parkeerplaats is niet alleen van hun, maar wordt gedeeld met een andere partij.

Dit gaat over bijvoorbeeld eigen/inpandige garages.
De woningbouw verenging maakt ook deel uit maakt van de VVE als ik het zo lees.
Die hebben nu een meerderheid waardoor ze de stemming er niet doorheen krijgen, maar dat is dus helemaal niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
dehardstyler schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Ik zie deze conclusie vaker voorbij komen, maar is dat wel helemaal de juiste? Ondanks dat wij maar 15% importeren, zijn wij nog steeds gewoon aangesloten op de gasmarkt. Waarom zou het extra opgeboorde aan Nederlanders verkocht worden voor een "normale" prijs, terwijl in Duitsland de prijs gewoon doorstijgt? We zitten nog steeds in een vrije markt en de partijen die het opboren kunnen het toch nog steeds gewoon aan de hoogste bieder verkopen? Of denk ik verkeerd?
Om het nog scherper te maken. We importeren 50% van ons gas uit het buitenland, waarvan 15% uit Rusland. Europa zelfs 40% afhankelijk van Rusland. Dan zie je pas het probleem.

Amper voorstelbaar dat we nog geen 10 jaar geleden bijna niet afhankelijk waren van energie import.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
jip_86 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:27:
Kreeg al een aanbod om weer een jaar vast te leggen. Maar contract loopt nog tot 31 juli. Gevoelsmatig zeg je nog even wachten, tegelijkertijd kan het ook maar vast staan. Het kan dan ook nog wel weer gekker zijn qua prijzen lijkt me. Wat denken jullie?
Prijs valt in mijn val mee gelukkig, 60 > 125.
Wat zijn de prijzen per kuub en en per kwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Adlermann schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Is die wet inmiddels aangenomen? Dat zou wel nice zijn. Met deze prijzen ga ik namelijk geen benzine-auto halen.

Mijn gas/energie staat nog wel 2,5 jaar vast (op 90 cent per m3 en stroom weet ik zo niet, maar dat zullen de prijzen zijn van 30 september).
Weet ik helaas zo niet, maar neem aan dat jullie VVE ook lid is van VVE belang dus eenvoudig daar na te vragen.
Wij hebben in april onze volgende vergadering en dan krijgen we meer te horen van ons bestuur (die linkten onlangs deze link toen iemand via mail om toestemming voor een laadpaal vroeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

toolkist schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Bij ons is het dak te klein om iedereen aan een zinvol aantal panelen te helpen, dus hebben we ze gebruikt voor de centrale ruimtes.
Momenteel valt er goud geld te verdienen met terugleveren dus waar het dan aangesloten maakt niet zo veel uit. Dus het is belangrijk dat iemand binnen de VVE zo snugger is het huidige contract op te zeggen en te gaan voor 50-60 ct per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:02
t_captain schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Combined cycle kan een gascentrale tot zo'n 65% rendement, minus wat transportverliezen. Dan in een warmtepomp met een COP van 4, kom ik op een totale COP van bijna 2.5. Dus bijan 25 kWh aan warmte uit 1 m3 (9.73 kWh) gas.
Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te zeggen nu?

EDIT: ah snap hem al. 1m3 gas -> electric -> warmtepomp komt op 25kWh als je dus gas naar electriciteit zou omzetten. Tegenover 9kWh via de CV ketel.

En een COP van 4 is wel simpel te halen volgens mij voor zo'n beetje elk systeem dat nu te koop is.

Dat zou een hoop gas schelen dus, als je 2,5x efficienter met je gas voor woningen kan omgaan. Die 15% russisch gas kan je dan al vanaf zijn :+

[ Voor 34% gewijzigd door Waah op 07-03-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Momenteel valt er goud geld te verdienen met terugleveren dus waar het dan aangesloten maakt niet zo veel uit. Dus het is belangrijk dat iemand binnen de VVE zo snugger is het huidige contract op te zeggen en te gaan voor 50-60 ct per kWh.
Waar haal je dat goud geld dan? Als ik nu bij Essent een contract afsluit krijg ik maar 5,5 cent per kWh.
Tarieven
Groene Stroom Incl. btw
Leveringskosten elektriciteit
Variabele leveringskosten Enkeltarief 0,605000 €/kWh
Teruglevering elektriciteit (geen btw) -0,055000 €/kWh
Vaste leveringskosten (€ 6,49 / maand) 0,213230 €/dag
Netbeheerkosten
Netbeheerder : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A (€ 267,68 / jaar) 0,733380 €/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 0,044520 €/kWh
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) 0,036910 €/kWh
Vermindering energiebelasting (€ -824,77 / jaar) -2,259650 €/dag
Gas Incl. btw
Leveringskosten gas
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 4) 2,541000 €/m3
Vaste leveringskosten (€ 6,49 / maand) 0,213230 €/dag
Netbeheerkosten
Netbeheerder : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 (€ 186,55 / jaar) 0,511100 €/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) 0,439500 €/m3
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 170.000 m3) 0,104670 €/m3
toon opgegeven verbruik per jaar
2000 kWh stroom en 500 m3 gas
opwek 2100kWh

[ Voor 55% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 11:36 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Laatst online: 13:15
toolkist schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Weet ik helaas zo niet, maar neem aan dat jullie VVE ook lid is van VVE belang dus eenvoudig daar na te vragen.
Wij hebben in april onze volgende vergadering en dan krijgen we meer te horen van ons bestuur (die linkten onlangs deze link toen iemand via mail om toestemming voor een laadpaal vroeg)
Heb de link al dorogestuurd, zo leer ik nog eens wat :)

Heel erg bedankt. Want dit zijn wel lastige tijden. En ik heb het voordeel dat ik opties heb, maar veel mensen helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
pdukers schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Om het nog scherper te maken. We importeren 50% van ons gas uit het buitenland, waarvan 15% uit Rusland. Europa zelfs 40% afhankelijk van Rusland. Dan zie je pas het probleem.

Amper voorstelbaar dat we nog geen 10 jaar geleden bijna niet afhankelijk waren van energie import.
Ja en op het moment dat Russische toevoer stopt, gaan de landen die daar grotendeels van afhankelijk zijn enorme druk geven op het de andere aanleveringen.... Dus dat betekent enorme druk op NL om zijn gasveld open te gooien... En zelfs dan... ik kan me van de afgelopen jaren herinneren dat wanneer het koud was in de winter ( temp < -5 C) er al behoorlijke druk op de gaslevering zat. In vredestijd :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Waar haal je dat goud geld dan? Als ik nu bij Essent een contract afsluit krijg ik maar 5,5 cent per kWh.

[...]
Ik kreeg ook iets van 10 of 11 ct bij Powerpeers dus dat contract heb ik opgezegd en 50 euro boete betaald.
Ik krijg nu 45 ct per kWh bij Eneco (jaarcontract). En momenteel met modelcontract krijg je zelfs 67 ct per kWh dacht ik.

Dus ik heb nu snel 18000 Wp op mijn dak gelegd. Ik sta elk weekend op het dak. En laat het geld maar binnen stromen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 07-03-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Ik krijg 45 ct per kWh bij Eneco (jaarcontract). En momenteel met modelcontract krijg je 67 ct per kWh dacht ik.

Dus ik heb nu snel 18000 Wp op mijn dak gelegd. Ik sta elk weekend op het dak. En laat het geld maar binnen stromen.
Raar, ik krijg 8 cent bij Eneco. Maar ik betaal ook maar 16 cent, benieuwd wat de tarieven worden in mei.

Link naar die 67 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Dan moet je wel terugleveren. Omdat er berichten waren (zijn) dat salderen binnen enkele jaren niet meer kan hebben wij besloten om het aantal panelen te baseren op de behoefte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
toolkist schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Er is gelukkig niet geïnvesteerd in schaliegas in Europa.
Investeren in de afbouw van de behoefte aan gas, daar heb je wat aan, niet aan enorm milieu onbewust schaliegas gaan fracken.
Schalie lijkt nu aantrekkelijk maar ik vrees dat het een ecologische beerput is. De beste bestemming van de extra gasbaten en belastingopbrengsten door de hoge prijzen is om de energietransitie te versnellen en ons aardgasverbruik zo snel mogelijk 15% omlaag te krijgen.

Geld van extra productie in Groningen moet naar de provincie zelf toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

toolkist schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:38:
[...]

Dan moet je wel terugleveren. Omdat er berichten waren (zijn) dat salderen binnen enkele jaren niet meer kan hebben wij besloten om het aantal panelen te baseren op de behoefte.
Zonde...
dat roept men al sinds 2014 en voorlopig zie ik het nog niet gebeuren. En anders sowieso afbouw over een duur van 10 jaar dus tsja.. mijn panelen zijn in 1,5 jaar al terugverdiend.
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:38:
[...]

Link naar die 67 cent?
Modelcontract, moet je Eneco even bellen of op hun site opzoeken. Kijk ook even in 'het grote teruglevertopic' hier op tweakers. daar lees je alle ins en outs. :)

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 07-03-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
[...]

Zelfs zonder overschot kun je als je nu uit je contract loopt terugleveren. Immers de komende maanden is 60% van de totale opwek. Tot augustus in een modelcontract bij Eneco of Delta en het geld stroomt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

t_captain schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Schalie lijkt nu aantrekkelijk maar ik vrees dat het een ecologische beerput is. De beste bestemming van de extra gasbaten en belastingopbrengsten door de hoge prijzen is om de energietransitie te versnellen en ons aardgasverbruik zo snel mogelijk 15% omlaag te krijgen.

Geld van extra productie in Groningen moet naar de provincie zelf toe.
Eigenlijk zouden ze als er in kaart is gebracht waar de epicentra liggen, vanuit daar een energiekorting moeten toepassen, doet het vast ook goed voor de huizenprijzen.

200k voor een huisje midden in het aardbevingsgebied, maar geen gaskosten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henkebek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Zelfs zonder overschot kun je als je nu uit je contract loopt terugleveren. Immers de komende maanden is 60% van de totale opwek. Tot augustus in een modelcontract bij Eneco of Delta en het geld stroomt binnen.
Ik zie nergens in die modelcontracten wat je krijgt voor teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Ik zie nergens in die modelcontracten wat je krijgt voor teruglevering?
Dat is het kale leveringstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henkebek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Dat is het kale leveringstarief.
Dat is allang niet meer overal vanzelfsprekend, staat dat ergens zwart op wit? Want ik moet volgende maand over namelijk. Zoals bij Essent krijg je dus maar 5,5 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Dat is allang niet meer overal vanzelfsprekend, staat dat ergens zwart op wit? Want ik moet volgende maand over namelijk. Zoals bij Essent krijg je dus maar 5,5 cent per kWh.
Uiteraard afhankelijk van de maatschappij. Eneco en Delta betalen vooralsnog het kale leveringingstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Ja, want het alternatief ... elektra is zo lekker goedkoop gebleven. Oh wacht, daar hebben we ook veel gasgestookte centrales voor nodig.

Er is gewoon veel te weinig geïnvesteerd in (schalie)gas in Europa en tegelijkertijd worden er ook nog eens kerncentrales gesloten. Lekker bezig.
Elektra is zeker niet goedkoop, maar nog wel goedkoper en zelf te hedgen met een PV-installatie.

Het gaat ook (vooral) om energie en niet per se om geld, mijn punt is dat dat nu als grote motivator kan bijdragen.

Mijn EV rijdt (omgerekend naar energie van een liter benzine) ± 1:50.

Met een warmtepomp met 400% rendement kun je, zelfs als de elektra wordt opgewekt door gas, een factor 2,5 minder energie gebruiken.

De gebouwde omgeving is goed voor ca. 35% van ons nationale energieverbruik. En het grootste gedeelte van het energieverbruik komt door transport.

Ja, er zijn nog wat hobbels: we moeten ons elektranet nog een stuk verbeteren en nog beter integreren met de rest van Europa, meer investeringen in duurzame opwek. Maar als we dat doen, kunnen we toch echt een behoorlijke spreekwoordelijke deuk in ons verbruik slaan.

(Nog even daargelaten dat soms minder rijden, korter douchen, lagere temperatuur in huis, etc. ook gewoon een optie is.)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Wat voor soort tarief is dit eigenlijk? Ik dacht dat je nog voor het grootste deel kon salderen of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Indoubt schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:46:
[...]

Wat voor soort tarief is dit eigenlijk? Ik dacht dat je nog voor het grootste deel kon salderen of mis ik iets?
Als je meer opwekt dan je gebruikt.

https://www.essent.nl/con...ten/stroom_gas/index.html?

Vul maar in 2000 opwek en 1000 gebruik en dan bij tarieven.

[ Voor 20% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Indoubt schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:46:
[...]

het teruglevertarief, dat krijg je als je meer produceert dan je verbruikt. Je verkoopt dan je stroom. Ik verdien daar dit jaar zo'n 5000-6000 euro mee bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:47:
[...]

het teruglevertarief, dat krijg je als je meer produceert dan je verbruikt. Je verkoopt dan je stroom. Ik verdien daar dit jaar zo'n 5000-6000 euro mee bij.
Nou mooi, ik zit al bij Eneco en in de zomer is het ook bijna alleen maar opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:00
Waah schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Het is veel efficienter om van gas electriciteit te maken, en dan met een warmtepomp (of airco) je huis te verwarmen... Dan om het lokaal met CV-ketels te stoken.

1m3 gas zorgt voor ~9kWh aan warmte.
een airco met een SCOP van 5 heeft slechts 9/5= 1,8kWh aan electra nodig voor die 9kWh aan warmte....

Isoleren is stap 1. Maar een warmtepomp is, zeker als je minder gas wil gaan gebruiken, echt wel nummer 2. Zeker als je ziet hoe efficient die krengen zijn
Er wordt dan alleen wel voorbij gegaan aan dat je elektriciteit zelf/duurzaam op kunt wekken en gas niet.

Je krijgt dan een beetje een kip/ei verhaal waarbij het aantal warmtepompen de vraag naar duurzame oplossingen vergroot, en de duurzame oplossingen financieel steeds interessanter worden vanwege het stijgende aantal warmtepompen en elektrische auto's.

Zelf zou ik nooit een warmtepomp nemen als ik niet ook zonnepanelen kwijt kon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Zelf zou ik nooit een warmtepomp nemen als ik niet ook zonnepanelen kwijt kon.
Energetisch is dat in ieder geval, ongeacht de bron van de opgewerkte elektriciteit, een betere oplossing dan een HR-ketel.

Financieel is het vooral moeilijk te verantwoording door de (veel hogere) initiële investering; zou je de investering buiten beschouwing laten dan kan het ook financieel nu al uit, gewoon in gebruik. Je kunt grofweg één kuub gas (maximaal 9 kWh energie) vervangen door 2 kWh stroom; lopende het gebruik is ook dat nu al voordelig met het huidige prijsverschil. Met het verschil tussenbeide moet je echter ook de afschrijving op de warmtepomp dekken; daar wringt veelal de schoen, vooral als de warmtebehoefte laag is.

Dat veel mensen het alsnog doen, is inderdaad vooral doordat ze voor een prikkie ook hun stroomverbruik kunnen afdekken én op vastrecht van gas besparen.

Er zijn plannen om de energiebelasting afhankelijk te maken van de energiewaarde, dat zou betekenen dat stroom en gas meer in balans komen; gas moet duurder worden gemaakt óf elektra veel goedkoper. Eigenlijk een beetje de situatie zoals we dat nu in 2022 (voorlopig tijdelijk) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik las dat gemeenten naast jeugdzorg nu ook verantwoordelijk zijn voor de energietransitie
https://www.nu.nl/gemeent...-een-fuik-ingedreven.html

Hoe kan ik met die afdeling meedenken? :9

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Met alle respect, maar ik begrijp echt niet dat mensen afgaan op 'wat berichten' als het om zoiets gaat.

Het afbouwen van de salderingsregeling is een belastingverhaal. Momenteel betaal je over elke kWh stroom die je afneemt energiebelasting, BTW en ODE-heffing. Momenteel krijg je die belasting weer 'terug' als je een kWh terug levert aan het net.

Uitsluitend dat laatste gaat dus afgebouwd worden: in 2024 krijg je nog maar 89% terug en dat gaat per jaar dan telkens minder worden. Het kale leveringstarief blijf je sowieso terug krijgen. Het is dus zaak om nu je dak zo veel mogelijk vol te leggen en ASAP terug te verdienen. Met zonnepanelen is het de komende 5 jaar nog dik cashen! Als je nu 50 cent de kWh terug krijgt dan zal dat tegen 2034 waarschijnlijk iets van 36 cent zijn.

Als straks salderen weg is heb je helemaal niks aan zonnepanelen die 'eigen verbruik dekken'. Je betaald tegen die tijd immers vol pond voor een kWh die je afneemt, en krijgt minder voor als je teruglevert. Je wilt dan zoveel mogelijk opwekken ter compensatie om op die 0 (aan euro's) uit te komen. Daar komt nog eens bij dat naar alle waarschijnlijk je elektra verbruik alleen maar gaat stijgen omdat we minder met gas gaan doen en meer met elektra.

Als ik jou was zou ik vandaag nog kijken naar hoe je dat dak vol kan krijgen 8)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:01:
Als je nu 50 cent de kWh terug krijgt dan zal dat tegen 2034 waarschijnlijk iets van 36 cent zijn.
Of 7ct, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Of niets, wegens overbelasting van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanHenk schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:00:
Er zijn plannen om de energiebelasting afhankelijk te maken van de energiewaarde, dat zou betekenen dat stroom en gas meer in balans komen; gas moet duurder worden gemaakt óf elektra veel goedkoper. Eigenlijk een beetje de situatie zoals we dat nu in 2022 (voorlopig tijdelijk) hebben.
Niet helemaal "eerlijk" want eigenlijk wil je CO2 uitstoot beprijzen/beperken. Gas is wat dat betreft gunstiger dan elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]

Jij denkt dat de electriciteitsprijs omlaag gaat?

Dan zou een kwh dus onder de 20 cent all in moeten kosten.

Ik ben bang dat dat tegen de tijd dat de saldering is afgebouwd toch echt wel hoger zal zijn. Tenzij ze opeens kernfusie voor elkaar krijgen :+ maar die kans is heeeeeel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Zou gekoppeld moeten zijn aan de stroomprijs. Dus als die hoog is, zou het terugleveren rendabel moeten blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Niet helemaal "eerlijk" want eigenlijk wil je CO2 uitstoot beprijzen/beperken. Gas is wat dat betreft gunstiger dan elektra.
We hebben net berekend dat gas naar electra en dat inzetten voor verwarming 2,5x minder gas komt.

Hoe gas dan gunstiger is als elektra mag je mij uitleggen :+ als je gas beter naar elektra kan omzetten dan direct kan opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Zou gekoppeld moeten zijn aan de stroomprijs. Dus als die hoog is, zou het terugleveren rendabel moeten blijven.
Bij Essent krijg je 5,5 cent, bij Vattenfall 7 cent, waarom zouden Eneco en Delta de volle pond blijven geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Jij denkt dat de electriciteitsprijs omlaag gaat?

Dan zou een kwh dus onder de 20 cent all in moeten kosten.

Ik ben bang dat dat tegen de tijd dat de saldering is afgebouwd toch echt wel hoger zal zijn. Tenzij ze opeens kernfusie voor elkaar krijgen :+ maar die kans is heeeeeel klein.
Ja, dat lijkt me wel ja op termijn ten opzichte van huidige (europese!) crisis prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Bij Essent krijg je 5,5 cent, bij Vattenfall 7 cent, waarom zouden Eneco en Delta de volle pond blijven geven?
ander contract. Het is maar net wat je onderling afspreekt natuurlijk. je kunt geen rechten ontlenen aan andermans contract.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 07-03-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:07:
[...]

We hebben net berekend dat gas naar electra en dat inzetten voor verwarming 2,5x minder gas komt.

Hoe gas dan gunstiger is als elektra mag je mij uitleggen :+ als je gas beter naar elektra kan omzetten dan direct kan opstoken.
co2 uitstoot per eenheid energie

dat de warmtepomp een factor 5 scheelt in energie blijft buiten beschouwing in deze berekening verder.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:04:
[...]

Dit is inderdaad best een reëel scenario. Kans is groot dat we de komende jaren naar dynamische prijzen gaan voor stroom. Dus waait het hard is de stroom goedkoper, idem op een zonnige lentedag. Teruglevering kan dan best niets meer opleveren.

Daar komen dan de thuisbatterijen en software voor slim laden van EV's om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Van gas weten we wel wat de CO2 uitstoot is, dat is inherent aan het verbranden...

Van elektra is het heel erg afhankelijk van de energiemix, elektra is niet meer dan een drager (net als waterstof bijvoorbeeld). Daar is het lastig één prijs op te hangen, maar als we kijken naar de energiemix in Nederland zou dat steeds goedkoper (duurzamer) moeten worden.. Gezien vooral de toenemende mate van windenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker nog, eerlijk is als je stroom dynamisch prijst en je dan waarschijnlijk moet bijbetalen als er teveel stroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:10:
Sterker nog, eerlijk is als je stroom dynamisch prijst en je dan waarschijnlijk moet bijbetalen als er teveel stroom is.
Soort negatieve rente bedoel je? Omdat het hun dan geld kost om de overtollige stroom op te slaan en niet kwijt kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

henkebek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Dit is inderdaad best een reëel scenario. Kans is groot dat we de komende jaren naar dynamische prijzen gaan voor stroom.
Dat is al jaren zo...
Er zijn diverse aanbieders waar ze met uur-prijzen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Ja, dat lijkt me wel ja op termijn ten opzichte van huidige (europese!) crisis prijzen.
Een electraprijs van 20ct/kWh is pre-crisis prijzen. En dat geeft je die kale 7ct /kwh die je noemt.

Als we versnelt van gas af gaan, en er dus méér vraag komt naar electra.... Zie ik de prijs echt niet dalen O-) simple economics of supply and demand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:10:
eerlijk voor wie :+

Dan krijg je gewoon dat als de stroom negatief is, men de zonnepanelen uitschakelt. Waardoor je dus minder duurzaam gaat zijn.

Nee, gaat niet gebeuren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Dat is al jaren zo...
Er zijn diverse aanbieders waar ze met uur-prijzen werken.
Maar nu is het maar een fractie van de markt die zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:08:
[...]

ander contract. Het is maar net wat je onderling afspreekt natuurlijk. je kunt geen rechten ontlenen aan andermans contract.
Maar voor hoe lang heb jij dat vastgezet dan? Dat je 67 cent krijgt per kWh? Of dat je vast hebt gezet dat je de kale stroomprijs terug krijgt? Dat kan anders toch elk moment veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

henkebek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:13:
[...]

Maar nu is het maar een fractie van de markt die zo werkt.
Ja. Nou de markt werkt wel zo natuurlijk, maar de meeste aanbieders kopen (dynamisch!) in en zetten het om in een variabel of jaartarief, en rekenen dan een opslag.

Dus dan zit er een extra stap tussen. Je betaalt voor zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:13:
[...]

Maar voor hoe lang heb jij dat vastgezet dan? Dat je 67 cent krijgt per kWh? Of dat je vast hebt gezet dat je de kale stroomprijs terug krijgt? Dat kan anders toch elk moment veranderen?
Ik heb gewoon een jaarcontract met 45 ct teruglevertarief. Ging in op 1 februari. Vervolgens snel 29 zonnepanelen besteld om de huidige 28 panelen uit te breiden naar 57 stuks.

Als je het modelcontract van Eneco neemt krijg je tot 1 juli die 67 ct per kWh, daarna worden de tarieven herzien, dus dat blijft een beetje een gok, maar erg laag zal het niet worden waarschijnlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 07-03-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Ik heb gewoon een jaarcontract met 45 ct teruglevertarief. Ging in op 1 februari. Vervolgens snel 29 zonnepanelen besteld om de huidige 28 panelen uit te breiden naar 57 stuks.

Als je het modelcontract van Eneco neemt krijg je tot 1 juli die 67 ct per kWh, daarna worden de tarieven herzien, dus dat blijft een beetje een gok, maar erg laag zal het niet worden waarschijnlijk.
Had inmiddels het teruglever topic gevonden. Ik ben benieuwd, mijn ouders hebben er 26 en willen er meer bij, maar gebruiken amper iets, even afwachten dus. Zelf heb ik 8, maar passen maar maximaal 10 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
Waah schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:12:
[...]

eerlijk voor wie :+

Dan krijg je gewoon dat als de stroom negatief is, men de zonnepanelen uitschakelt. Waardoor je dus minder duurzaam gaat zijn.

Nee, gaat niet gebeuren :D
Toevallig worden daar nu al pilots mee gedaan, gaat dus zeker wel gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctas
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-12-2022
Vendetta_X schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:20:
[...]

Dat zijn geen pilots, dat zit verwerkt in je omvormer zelf verwerkt.

https://www.liander.nl/co...de%20spanning%20uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:18:
[...]

Had inmiddels het teruglever topic gevonden. Ik ben benieuwd, mijn ouders hebben er 26 en willen er meer bij, maar gebruiken amper iets, even afwachten dus. Zelf heb ik 8, maar passen maar maximaal 10 op.
Afwachten is juist wat je niet moet doen. dan mis je telkens de boot. Je moet nu sowieso al weer 3 maanden wachten voor nieuwe panelen omdat iedereen ze nu wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Vendetta_X schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:20:
[...]

ja want elke pilot wordt ook uitgevoerd natuurlijk :+

Als je panelen geld gaan kosten, gaat men gewoon de panelen uitzetten. Flip of the switch O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:15:
[...]

Ja. Nou de markt werkt wel zo natuurlijk, maar de meeste aanbieders kopen (dynamisch!) in en zetten het om in een variabel of jaartarief, en rekenen dan een opslag.

Dus dan zit er een extra stap tussen. Je betaalt voor zekerheid.
Energiemaatschappijen kopen het overgrote deel van hun energie wel degelijk vooruit in, anders zouden ze nu allemaal kopje onder gaan.

Maar er zit natuurlijk wel een "prijs" aan vooruit inkopen. Als de prijzen dalen en en de klant overstapt dan heeft de maatschappij een probleem met te duur ingekocht gas. Daar kan de opzegboete niet tegenop. Vandaar dat je een risico-opslag betaalt. Die opslag is nu astronomisch hoog.

Een risico-opslag is niet nodig met dynamische prijzen. Daarom zou je op de lange termijn beter af moeten zijn, maar met de huidige prijzen ben je nu natuurlijk compleet de sjaak...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henkebek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Energiemaatschappijen kopen het overgrote deel van hun energie wel degelijk vooruit in, anders zouden ze nu allemaal kopje onder gaan.

Maar er zit natuurlijk wel een "prijs" aan vooruit inkopen. Als de prijzen dalen en en de klant overstapt dan heeft de maatschappij een probleem met te duur ingekocht gas. Daar kan de opzegboete niet tegenop. Vandaar dat je een risico-opslag betaalt. Die opslag is nu astronomisch hoog.

Een risico-opslag is niet nodig met dynamische prijzen. Daarom zou je op de lange termijn beter af moeten zijn, maar met de huidige prijzen ben je nu natuurlijk compleet de sjaak...
De gemiddelde Tweaker met zonnepanelen verdient as we speak in ieder geval geld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

evleerdam schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:07:
Overigens las ik in het weekend het volgende artikel: https://www.wyniasweek.nl...s-is-helemaal-niet-nodig/

Daar wordt gesteld dat we prima zonder Russisch gas kunnen. Maar niet door huizen van het gas af te halen, maar alleen door beter te isoleren. Idee daarbij is dat als huizen van het gas afgehaald worden, ze flink meer elektriciteit gaan gebruiken en dat wordt grotendeels alsnog met gas opgewekt. Alleen met isoleren behaal je echte winst.

Nu denk ik dat er best wel wat op te merken is aan het artikel, maar wel interessante gedachtengang.
Laatst was er een artikel genaamd "Gemeenten hebben veel te weinig geld om woningen van het gas af te halen", n.a.v. daarvan heb ik de gemeente hier gemaild met de vraag waarom de nadruk zo ligt op van het gas af gaan en niet gasbesparing. Welke gasloze methode er ook gekozen wordt, isoleren is nodig, heb daarbij deze label F/G buurt dat tocht aan alle kanten als voorbeeld genomen. Waarom niet eerst de F/G woningen isoleren om het gasverbruik naar beneden te halen en pas gasloos gaan als het verbruik d.m.v. isoleren overal is verlaagd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JanHenk schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Van gas weten we wel wat de CO2 uitstoot is, dat is inherent aan het verbranden...

Van elektra is het heel erg afhankelijk van de energiemix, elektra is niet meer dan een drager (net als waterstof bijvoorbeeld). Daar is het lastig één prijs op te hangen, maar als we kijken naar de energiemix in Nederland zou dat steeds goedkoper (duurzamer) moeten worden.. Gezien vooral de toenemende mate van windenergie.
https://klimaatmonitor.databank.nl/content/co2-uitstoot

Klopt, wordt steeds duurzamer, maar nog wel slechter:

co2/kwh 0,29
co2/m3 1,785

energiebelasting op gas zou dan ruime factor 6 hoger moeten zijn dan op elektra.
terwijl qua energie het bijna een factor 10 is.

wat dat betreft kloppen de verhouding voor energiebelasting 2022 wel ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
ctas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Dat zijn geen pilots, dat zit verwerkt in je omvormer zelf verwerkt.

https://www.liander.nl/co...de%20spanning%20uitvallen.
Dit is o.b.v. netspanning, ik quote een bericht gebaseerd op prijs.
Waah schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:23:
[...]

ja want elke pilot wordt ook uitgevoerd natuurlijk :+

Als je panelen geld gaan kosten, gaat men gewoon de panelen uitzetten. Flip of the switch O-)
De pilot sowieso ^^ De vraag is nog wie 'men' in dit geval is. Ik sta normaal gesproken niet naast m'n omvormer in weekenden dat het zonnig is en waait. Daarnaast heeft je leverancier andere belangen dan jij als consument, plus een andere pricing. Heb je net in dat weekend al je slimme apparatuur afgestemd om aan te gaan, wordt je omvormer uitgezet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 17:52
Vind het goed dat iedereen zoveel zonnepanelen op zijn dak heeft hoor, om zo het gasverbruik in de centrales wat te drukken.

Maar we moeten niet vergeten dat die zonnepanelen in de winter bijna niets opleveren, terwijl de energie nu schrikbarend duur is. Hun energierekening is onder de streep door de salderingsregeling vaak 0 euro. Terwijl het verbruik in de winter vaak het hoogst is, zeker met all-electric verwarming.

Dit moet toch een keer problemen op gaan leveren bij de energiebedrijven? Die kopen het nu ook heel duur in voor de panelen-bezitters. Of wordt die rekening betaald door mensen die geen panelen bezitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bard1982 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:41:
Vind het goed dat iedereen zoveel zonnepanelen op zijn dak heeft hoor, om zo het gasverbruik in de centrales wat te drukken.

Maar we moeten niet vergeten dat die zonnepanelen in de winter bijna niets opleveren, terwijl de energie nu schrikbarend duur is. Hun energierekening is onder de streep door de salderingsregeling vaak 0 euro. Terwijl het verbruik in de winter vaak het hoogst is, zeker met all-electric verwarming.

Dit moet toch een keer problemen op gaan leveren bij de energiebedrijven? Die kopen het nu ook heel duur in voor de panelen-bezitters. Of wordt die rekening betaald door mensen die geen panelen bezitten?
Ja mijn buren kopen de stroom nu van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:00:
Ik las dat gemeenten naast jeugdzorg nu ook verantwoordelijk zijn voor de energietransitie
https://www.nu.nl/gemeent...-een-fuik-ingedreven.html

Hoe kan ik met die afdeling meedenken? :9
Hier in Oss onlangs een brief vd gemeente gekregen over een informatie avond inzake de hybride warmtepomp (aangezien ik in appartement woon). Met daarna het complete traject, van (voor)intekenen zonder verplichting, advies, offerte en plaatsing met ik meen ook nog eens subsidie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bard1982 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:41:

Dat is wel correct in die zin dat je in de winter weinig aan zonnepanelen hebt maar incorrect als je beschouwd dat alles wat we niet aan gas hoeven op te stoken in de zomer om electrciteit op te wekken wel gewoon in de opslag kan blijven zitten (of in de grond) voor als we het wel nodig hebben in de winter.

Het totale gasverbruik gaat toch om laag, ook al kun je nog niet zonder en zeker voorlopig niet in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:04:
[...]

Allemaal irrelevant, want eer het zo ver is zijn die panelen al dubbel en dwars terug verdiend.

Die 7 cent is dan meer dan niets, wat je dus hebt zonder panelen. Plus eigen verbruik blijft altijd wegstrepen tegen de volle tarieven ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:36:
[...]

[...]

Allemaal irrelevant, want eer het zo ver is zijn die panelen al dubbel en dwars terug verdiend.

Die 7 cent is dan meer dan niets, wat je dus hebt zonder panelen. Plus eigen verbruik blijft altijd wegstrepen tegen de volle tarieven ;)
Niet als het dit jaar al zo ver is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Niet als het dit jaar al zo ver is :+
Tsja, dat lijkt wel hoogst onwaarschijnlijk :P

Al is het alleen al omdat het echt geen enkel doel zou hebben.. We hebben juist zoveel mogelijk groene stroom nodig en dan gaan we die mensen stimuleren om alles uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Tsja, dat lijkt wel hoogst onwaarschijnlijk :P

Al is het alleen al omdat het echt geen enkel doel zou hebben.. We hebben juist zoveel mogelijk groene stroom nodig en dan gaan we die mensen stimuleren om alles uit te zetten.
Ja ik begrijp alleen niet waarom andere aanbieders wel al over zijn op extreem lage terugleververgoedingen. Zelfs bij een modelcontract.

Ik zou er nu niet duizenden euro's tegenaan gooien omdat het de komende jaren "waarschijnlijk" toch wel winstgevend moet zijn. Dit dus als je al genoeg hebt voor eigen gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Ik zou er nu niet duizenden euro's tegenaan gooien omdat het de komende jaren "waarschijnlijk" toch wel winstgevend moet zijn. Dit dus als je al genoeg hebt voor eigen gebruik.
Kijk en dat is het verschil. Wie 100% garantie en zekerheid wil krijgt niets. No risk no reward. Achteraf is altijd makkelijk praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

evleerdam schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Prijs van gas inmiddels weer net zo hard gedaald naar 250 Euro: https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5360399

Wat mij betreft wel weer even genoeg met prijzen roepen hier, lijkt wel een marktkraam :P
Toch alweer 293, de piek geeft wel een indicatie dat het niet zo snel weer naar de 192 van vrijdag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Kijk en dat is het verschil. Wie 100% garantie en zekerheid wil krijgt niets. No risk no reward. Achteraf is altijd makkelijk praten.
Tja het is voor mijn ouders, die zal ik toch moeten overhalen met een goede onderbouwing. Ik kan niet zeggen, ja gewoon vol gooien, komt wel goed, yolo! :D

Ze wonen nog met z'n 2en en hebben al 26 panelen, maar er is nog veel dak over.

Beslissen wordt toch niet binnen een paar weken, dus dan
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Je kan het goed zien bij 3 maanden, dan was de piek van december nog mild;
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5360399&span=1
Heel mild, want daar zie je de piek van vandaag nog niet eens.

[ Voor 29% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:49:
[...]

Toch alweer 293, de piek geeft wel een indicatie dat het niet zo snel weer naar de 192 van vrijdag gaat.
Je kan het goed zien bij 3 maanden, dan was de piek van december nog mild;
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5360399&span=1

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Ja ik begrijp alleen niet waarom andere aanbieders wel al over zijn op extreem lage terugleververgoedingen. Zelfs bij een modelcontract.

Kloppen die getallen wel? Ik kan ze niet echt vinden. Heb even gekeken bij Eneco en Vattenfall maar die spreken allemaal over 'kaal tarief' en dat is iets van 40/50 cent momenteel.

Waar halen jullie die lage getallen vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Dat is boven salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:55:
[...]

Kloppen die getallen wel? Ik kan ze niet echt vinden. Heb even gekeken bij Eneco en Vattenfall maar die spreken allemaal over 'kaal tarief' en dat is iets van 40/50 cent momenteel.

Waar halen jullie die lage getallen vandaan?
Proefberekening maken bij aanvragen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0pua8Sb.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4QZYATi.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjIaGp8839KHqUwhGNgvoH2Yjtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzypA4BAJGkHhud9zJ20qCwo.jpg?f=fotoalbum_large

Bizarre prijzen voor morgenavond :X dacht paar dagen geleden nog dat we de 80 cent ergens de komende weken zouden aantikken. Als de verhoging van de afgelopen dagen zo doorgaan zitten we deze week boven de 100 cent per kWh 7(8)7

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zij hebben het over geld verdienen, dus meer panelen plaatsen dan je nodig hebt, niet verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Erulezz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:59:
[Afbeelding]

Bizarre prijzen voor morgenavond :X dacht paar dagen geleden nog dat we de 80 cent ergens de komende weken zouden aantikken. Als de verhoging van de afgelopen dagen zo doorgaan zitten we deze week boven de 100 cent per kWh 7(8)7
Is het met zonnepanelen nou handig om bij zo'n partij te zitten die per uur verrekent? Je krijgt geen drol op momenten dat iedereen aan het leveren is en het is duur als ze het zelf ook uit het net nodig hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

kwh voor de prijs van een m3 gas tijdje terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:38
padoempats schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:02:
[...]

Is het met zonnepanelen nou handig om bij zo'n partij te zitten die per uur verrekent? Je krijgt geen drol op momenten dat iedereen aan het leveren is en het is duur als ze het zelf ook uit het net nodig hebt
Tot nu toe (sinds midden januari, geen gas) zijn we er erg tevreden over, de factuur van vorige maand was nog nooit zo laag. Geregeld prijzen gehad van 8-15 cent per kWh, en dan gingen alle zware apparaten aan. Alleen de prijzen 's ochtends en 's avonds gaan nu sinds ~ 2 weken met bizarre stappen omhoog :X

Gelukkig hebben we de panelen op het westen dus stroom voor het koken wordt bijna volledig opgewerkt door de panelen, vooral nu we de zomer ingaan :)

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

[Afbeelding]

En van Rutte mogen de mensen met een krappe portemonnee nog even volhouden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:59
Figo112 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Wat zijn de prijzen per kuub en en per kwh?
Ai, dacht ik zoek het even op door het aanbod weer te openen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C5UTrus.png
Vandebron btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, dat je geen vast contract kunt krijgen, komt puur door de ACM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:58:
[...]

Proefberekening maken bij aanvragen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad, heb nog even nagevraagd hoe dat zit maar inderdaad maar 7 cent tergleververgoeding. Geen aantrekkelijke partij dus als je zonnepanelen hebt en veel teruglevert.

Ach, ik vind het wel prima, als alle maatschappijen dat gaan doen dan knal ik er wel een jacuzzi in. Keerzijde van een dergelijk beleid :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Erulezz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Tot nu toe (sinds midden januari, geen gas) zijn we er erg tevreden over, de factuur van vorige maand was nog nooit zo laag. Geregeld prijzen gehad van 8-15 cent per kWh, en dan gingen alle zware apparaten aan. Alleen de prijzen 's ochtends en 's avonds gaan nu sinds ~ 2 weken met bizarre stappen omhoog :X

Gelukkig hebben we de panelen op het westen dus stroom voor het koken wordt bijna volledig opgewerkt door de panelen, vooral nu we de zomer ingaan :)
Het werkt zoiets met salderen als je per uur verschillende prijzen hebt? Of geef je het recht van salderen op bij dergelijke contracten? Ik zou niet weten waar tegen welke prijs je teruggeleverde kwh's kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:40
eamelink schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:21:
Tsja, dat je geen vast contract kunt krijgen, komt puur door de ACM :)
Leg die eens even uit, die heb ik nog niet eerder gehoord. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de leveranciers op dit moment gewoon niet willen, en dat modelcontracten alleen variabel zijn kun je moeilijk puur de ACM aanrekenen. (Waren vaste modelcontracten verplicht dan mocht je daarvoor nog hogere tarieven aftikken, dat helpt nauwelijks.)

[ Voor 37% gewijzigd door MneoreJ op 07-03-2022 15:34 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 13:02
Ik zat net even te kijken naar mijn huidige contract (dat nog tot 2024 loopt gelukkig) maar dan....

Ik betaal nu € 0,27543 (edit: foutje, dit was excl. bijkomende kosten) voor een kuub gas en dat zou nu € 2,28515 kosten... 8,3x zoveel.

Stroom kunnen wij hier 100% wegstrepen (als het goed is wekken we circa 10% meer op dan we per jaar verbruiken). Nu hebben wij een voorschot van € 68 euro per maand en daar komen we ook ongeveer op uit (volgende maand jaar afrekening). Wij zouden met een gasverbruik van 750m3 naar € 158,05 per maand gaan. Nog altijd niet mega veel vergeleken met sommigen hier maar toch ruim € 1080 meer op jaarbasis.

Dat gezegd hebbende viel het mij nog mee maar dat komt natuurlijk omdat we al relatief weinig gas verbruiken. Mocht de huidige leverancier failliet gaan of het contract opbreken dan is het nog even de vraag in hoeverre direct investeren in een warmtepomp / gasfornuis -> inductie zal zijn maar goed... Ik hoop dat áls die keuze komt, dat pas in april 2024 nodig zal zijn :X

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MneoreJ
De ACM reguleert ook de opzegboete. Die kan nu niet hoog genoeg om het risico voor de leverancier daadwerkelijk af te dekken.
Het is nu dus onverantwoordelijk voor een leverancier om het aan te bieden, want ze kopen duur in en mochten de prijzen dalen zijn de klanten goedkoop weg (en zitten zij met het onverkoopbare dure gascontract).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Proton_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:39:
De ACM reguleert ook de opzegboete. Die kan nu niet hoog genoeg om het risico voor de leverancier daadwerkelijk af te dekken.
Het is nu dus onverantwoordelijk voor een leverancier om het aan te bieden, want ze kopen duur in en mochten de prijzen dalen zijn de klanten goedkoop weg (en zitten zij met het onverkoopbare dure gascontract).
OK, maar is de onzekerheid niet ook gewoon een enorme factor die dit tegenhoudt? Stel dat het contract onverbreekbaar was en de leverancier (en de klant) beiden garanties hadden, dan krijg je toch alsnog "vaste" prijzen waar je U tegen zegt omdat men een voorschot moet nemen op de onzekerheid? Het kan natuurlijk alsnog zijn dat je daar dan als klant de voorkeur aan geeft, want dan is het maar zeker enzo, maar als je de variabele kosten nu al niet op kunt hoesten dan zullen die "vaste" contracten toch niet veel goedkoper gaan zijn. Het zou ze wel weer mogelijk maken, dat wel.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
padoempats schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:32:
Het werkt zoiets met salderen als je per uur verschillende prijzen hebt? Of geef je het recht van salderen op bij dergelijke contracten? Ik zou niet weten waar tegen welke prijs je teruggeleverde kwh's kan salderen.
Dan saldeer je ook per uur.

De belasting/heffingen worden trouwens wel over het saldo van je kWh's berekent, dus die streep je wel tegen elkaar weg.

Als je 5 kWh gebruikt bij een leverprijs van 14 cent en je levert 4 kWh terug tegen een leverprijs van 10 cent dan moet je dus (5 * 14) - (4 * 10) = 30 cent betalen aan de energieleverancier en voor 5 - 4 = 1 kWh de belasting/heffingen.

Je kan bij zulk soort leveranciers trouwens ook "verdienen" aan stroomverbruik, als de prijs negatief wordt. Of een "boete" als je dan gaat terugleveren, het is maar hoe je er naar kijkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

MneoreJ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:42:
OK, maar is de onzekerheid niet ook gewoon een enorme factor die dit tegenhoudt?
Neuh, dat is niet zo'n grote factor. Want een energiemaatschappij kan gewoon van tevoren inkopen voor de maanden dat hij het nodig heeft. Als jij nu klant wordt voor een jaar, kunnen ze voor elk van die twaalf maanden vast het gas kopen dat jij waarschijnlijk gebruikt, met levering in die maand.

Maar dat betekent dus ook dat ze zich nu al vastleggen om in december tegen een hoog tarief voor honderden euro's gas gaan afnemen.

Dat is geen probleem als ze ook zeker weten dat ze het kwijt kunnen bij jou. Maar jij kan voor 50 euro onder dat contract uit. Dus als de prijs stijgt, is er geen probleem, het gas is immers al gekocht. Maar als de prijs daalt, kan jij (dankzij de ACM-regels) er goedkoop onder uit, en blijven zij zitten met gas dat ze niet meer kunnen verkopen tegen die prijs. Een onacceptabel risico dus voor de energiemaatschappij, dus die gaat dat contract niet aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

normaal gesproken met stabiele prijzen niet zo'n issue, maar nu met die enorme schommelingen een (bijna) gratis optie voor de klant, waar energiebedrijven (terecht) niet op zitten te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Thalaron schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:37:
Ik zat net even te kijken naar mijn huidige contract (dat nog tot 2024 loopt gelukkig) maar dan....

Ik betaal nu € 0,27543 voor een kuub gas en dat zou nu € 2,28515 kosten... 8,3x zoveel.
€ 0,27 voor een m3 gas, das zeker de kale prijs die je hebt afgesloten in 1980 bij welke leverancier?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
eamelink schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:03:
Maar dat betekent dus ook dat ze zich nu al vastleggen om in december tegen een hoog tarief voor honderden euro's gas gaan afnemen.

Dat is geen probleem als ze ook zeker weten dat ze het kwijt kunnen bij jou.
Nee, voor hun niet. Moet jij alleen zelf ook wel even committeren aan die prijs. Normaal is dat dan een relatief geringe opslag boven het variabele tarief. Nu? Ehm, tja.

Maar de retorische vraag "wie zou er nu vaste contracten willen afnemen tegen zulke prijzen" is inderdaad retorisch. Er is ongetwijfeld een markt voor, van mensen die liever torenhoge prijzen nemen in ruil voor zekerheid ten opzichte van variabele tarieven die waarschijnlijk weer gaan dalen. (Want ja, kijk maar even koffiedik voor die kans -- dat overlaten aan de leverancier is makkelijker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 13:02
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:14:
[...]

€ 0,27 voor een m3 gas, das zeker de kale prijs die je hebt afgesloten in 1980 bij welke leverancier?
Kaal tarief inderdaad. Ik denk dat ik bij de berekening dan het totaal bedrag te zien kreeg…

Maar.. dan scheelt het dus nog minder dan ik dacht in onze situatie..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McOrmick
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gasfutures werden vandaag verhandeld voor 345 euro per Mwh, dat is 345/102.36 = 3,37 euro per kuub. Inmiddels is dat terug op 238 euro; 2,33 per kuub. Inkoop. Daar moet dan nog eens ODE, inkoopvergoeding en BTW overheen voordat je kan afnemen van EasyEnergy/Frank en consorten. Schrikbarend.

Mijn gasprijs (Frank Energie) vandaag was 2.89 per m3 (all-in), dat zal morgen nog wel hoger zijn.

Heb nu de oude verwarmingspanelen van achter het zolderschot vandaan gehaald en heb besloten de slaapkaamers op Noord overdag elektrisch te verwarmen met de gratis stroom van de zonnepanelen. Tarieven voor teruglevering zijn op de momenten dat de zon schijnt toch maar 50% van de tarieven die je betaalt in de donkere uren. Slim, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 16:25

Dennis1812

Amateur prutser

McOrmick schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:50:
Gasfutures werden vandaag verhandeld voor 345 euro per Mwh, dat is 345/102.36 = 3,37 euro per kuub. Inmiddels is dat terug op 238 euro; 2,33 per kuub. Inkoop. Daar moet dan nog eens ODE, inkoopvergoeding en BTW overheen voordat je kan afnemen van EasyEnergy/Frank en consorten. Schrikbarend.

Mijn gasprijs (Frank Energie) vandaag was 2.89 per m3 (all-in), dat zal morgen nog wel hoger zijn.

Heb nu de oude verwarmingspanelen van achter het zolderschot vandaan gehaald en heb besloten de slaapkaamers op Noord overdag elektrisch te verwarmen met de gratis stroom van de zonnepanelen. Tarieven voor teruglevering zijn op de momenten dat de zon schijnt toch maar 50% van de tarieven die je betaalt in de donkere uren. Slim, of zie ik iets over het hoofd?
Waarom verwarm je überhaupt je slaapkamer?
Ik verwarm enkel de benedenverdieping en dan enkel de ruimtes waar we zijn.
In bed heb ik een dekbed en een frisse kamer slaapt het best. In de badkamer sta ik onder een warme douche.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Thalaron schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Kaal tarief inderdaad. Ik denk dat ik bij de berekening dan het totaal bedrag te zien kreeg…

Maar.. dan scheelt het dus nog minder dan ik dacht in onze situatie..
Ja dan kom je dus op ruim € 0,80 per m3, das voor nu een hele mooie prijs.

Pagina: 1 ... 49 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4