Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 2 ... 51 Laatste
Acties:
  • 413.581 views

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Door de actuele vraag en gebrek aan aanbod stijgen energietarieven door het dak. Op GoT wordt dit nu overal en nergens besproken in topics die daar minder voor geschikt zijn.

Het bestaande topic voor overstappen van leverancier: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Dat topic is niet bedoeld voor een metediscussie over de energiemarkt. Vandaar een los topic.

Gezien de actualiteit, ook een alias in AWM.
Diepere, lange termijn metadiscussie: Energie - crisis & actualiteit

MedeTS worden? Maak even een topicreport, stuur een DM of meldt je in het feedback topic. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 07-10-2021 14:37 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De termijnmarkt voor energie ('futures') zijn te volgen.

De termijnmarkt van gas hier.

De prijs is de prijs per MWh. 1 MWh komt nagenoeg overeen met 100 m³ (Nederlands) gas. De prijs delen door 100 geeft je dus ongeveer de prijs per kuub. Let op, dit is een kale prijs, ex. btw, energiebelastingen, etc.

Voor de consument komt er daarom nog ~55 cent energiebelasting overheen + de BTW op de kale gasprijs. Zo kun je een kleine inschatting maken van de inkoopkosten van gas voor de energieleveranciers in relatie tot je huidige tarieven.

De futures zijn momenteel extreem volatiel. Zo piekte deze gisteren (06-10-21) op € 160, terwijl deze momenteel weer is ingezakt tot ~ € 105 (7-10).

Ter vergelijk, heeft deze prijs tijdlang gestaan op ~ € 15.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 15:16

peternator

Shoop da whoop.

JanHenk schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:42:
De termijnmarkt voor energie ('futures') zijn te volgen.

De termijnmarkt van gas hier.

De prijs is de prijs per MWh. 1 MWh komt nagenoeg overeen met 100 m³ (Nederlands) gas. De prijs delen door 100 geeft je dus ongeveer de prijs per kuub. Let op, dit is een kale prijs, ex. btw, energiebelastingen, etc.

Voor de consument komt er daarom nog ~55 cent energiebelasting overheen + de BTW op de kale gasprijs. Zo kun je een kleine inschatting maken van de inkoopkosten van gas voor de energieleveranciers in relatie tot je huidige tarieven.

De futures zijn momenteel extreem volatiel. Zo piekte deze gisteren (06-10-21) op € 160, terwijl deze momenteel weer is ingezakt tot ~ € 105 (7-10).

Ter vergelijk, heeft deze prijs tijdlang gestaan op ~ € 15.
Volg dit nu (ook) een aantal dagen, maar vraag mij af: Maart 22 staat op 97, april 22 'weer' op 45. Hoe moet ik dit interpreteren? Dat de verwachting van de inkopers is dat de prijzen vanaf april weer gaan zakken? (niet perse vraag aan jou @JanHenk, meer aan iemand die dit kan duiden)

Welke future is vooral interessant om naar te kijken (als je bijv. variabel zit), vooralsnog lijkt Nov21-mar22 een interessante omdat die (lijkt mij) iets zegt over de korte termijn en winterperiode (waar iedeen z'n mind nu over lijkt te verliezen)?

Meshify Beast: Ryzen 7 5700X3D - Radeon RX 7900GRE 16GB - B550 AORUS PRO AC - 32GB Kingston FURY Beast DDR4-3200 - Kingston A2000 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
peternator schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Volg dit nu (ook) een aantal dagen, maar vraag mij af: Maart 22 staat op 97k, april 22 'weer' op 45k. Hoe moet ik dit interpreteren? Dat de verwachting van de inkopers is dat de prijzen vanaf april weer gaan zakken? (niet perse vraag aan jou @JanHenk, meer aan iemand die dit kan duiden)

Welke future is vooral interessant om naar te kijken (als je bijv. variabel zit), vooralsnog lijkt Nov21-mar22 een interessante omdat die (lijkt mij) iets zegt over de korte termijn en winterperiode (waar iedeen z'n mind nu over lijkt te verliezen)?
Het was nooit zo interessant om te volgen, maar momenteel schiet het alle kanten op, met dus grote schommelingen binnen dezelfde dag. Ik volg het zelf ook, uit interesse.

Je kan momenteel energie inkopen (voor levering in april) tegen ~ 45 cent per kuub. Kortom, de verwachting van de handelaars op de termijnbeurs is dat de spotprijs tegen die tijd inderdaad weer is gedaald. Echter is 45 cent nog altijd (veel) meer dan de jarenlang vrij stabiele prijs van ~ 15-20 cent.

De prijzen voor het stookseizoen volgen elkaar op de voet, er zit haast geen verschil tussen de futures november t/m maart. Dus het klopt wat je zegt, dat zijn de meest interessante prijzen om te volgen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Overigens is er eenzelfde termijnmarkt voor stroom. Deze is ook te volgen op dezelfde website, maar ik krijg momenteel geen data door (wellicht een storing).

De termijnprijzen van stroom laten overigens eenzelfde curve zien, vooral omdat we in Nederland voor een vrij groot deel afhankelijk zijn van gas om onze stroom op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
Kabinet broedt op compensatie explosieve stijging energiekosten: 'We willen dat oplossen'

https://www.rtlnieuws.nl/...oge-energieprijzen-worden

[ Voor 29% gewijzigd door Possible op 07-10-2021 15:13 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:06:
@Señor Sjon Wat is de scope van dit topic? Energie crisis en actualiteit lijkt me een prima plek voor deze discussie, toch? Concrete, individuele dingen kunnen in het leverancierstopic. Wat is er verder te bespreken?
Wellicht dat een alias van Energie - crisis & actualiteit in Wonen inderdaad ook wel zou voldoen in plaats van dit aparte topic. Dan wordt de discussie niet verspreid over twee verschillende topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:39

Garyu

WW

Hoewel de prijs van een kuub gas dus flink omhoog gaat, zou ik graag zien wat het effect op de gemiddelde gasrekening dan gaat zijn? Hebben we het dan over een paar procent of over een verdubbeling (of meer)?

De prijs per kuub is immers maar een fractie van de algehele rekening.

Zeg dat je per jaar 1500m3 gas verbruikt, voor een prijs van €0,25/m3
Je betaalt dan nog eens zo veel aan energiebelasting en ook nog een flinke som aan gebruiksonafhankelijke vaste netwerkkosten, en BTW.

Als ik eens hier kijk bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.pricewise.nl/cmsfiles/images/Energie/Energierekening%20uitgelegd%202017_1.png dan is het verschil tussen gasprijs (€ 371,10) en de uiteindelijke rekening (€1631,52) nogal groot.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit soort afrekeningen vind ik altijd vrij onnodig gecompliceerd. Want uiteindelijk is er 1 gasprijs (kale gasprijs + energiebelasting + ODE + BTW). Zeg dat dat 0.80 is. Als je dan bijvoorbeeld een contract afsluit waar de gasprijs 1.40 is, dan wordt je energierekening dus 1500 * (1.40-0.80) = 900 euro duurder. Op een rekening van 1705 euro is dat dus ruim de helft meer.

Daarnaast is het niet alleen gas dat veel duurder wordt, elektra is ook deels gekoppeld aan de gasprijs. Dus de kWh prijs is ook aan het stijgen. Daar kan je dezelfde berekening voor doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Garyu

Het klopt dat de energiebelasting (bij gelijkblijvend gebruik) verder gelijk blijft en min of meer het effect van de prijsstijging wat "dempt" (maar dat is verhoudingsgewijs).

Echter, in bovenstaand voorbeeld zie je de kale prijs van 24 cent (ex. btw). De huidige spotrates zitten dus boven de euro.

Het verschil van 75 cent, of stel ruim 90 cent incl. btw, geeft een lastenverzwaring bij 1500 kuub van € 1350 (oftewel € 112,50 per maand). Dan maakt het ineens best een significant deel van je energierekening uit, dus. Hoewel de prijs van gas is verviervoudigd is je energierekening dat niet, maar het geeft wel een forse lastenverzwaring.

En dan is 1500 kuub volgens mij vrij gemiddeld.

Edit: en wat @abalone zegt: hetzelfde voor de stroomtarieven...

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 07-10-2021 15:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dit kan de overheid als het moet natuurlijk vanaf morgen op nul zetten.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:24:
Hoewel de prijs van een kuub gas dus flink omhoog gaat, zou ik graag zien wat het effect op de gemiddelde gasrekening dan gaat zijn? Hebben we het dan over een paar procent of over een verdubbeling (of meer)?

De prijs per kuub is immers maar een fractie van de algehele rekening.

Zeg dat je per jaar 1500m3 gas verbruikt, voor een prijs van €0,25/m3
Je betaalt dan nog eens zo veel aan energiebelasting en ook nog een flinke som aan gebruiksonafhankelijke vaste netwerkkosten, en BTW.

Als ik eens hier kijk bijvoorbeeld:
[Afbeelding] dan is het verschil tussen gasprijs (€ 371,10) en de uiteindelijke rekening (€1631,52) nogal groot.
Die 25 cent in jouw afrekening zit nu rond de 1 euro, dus 1500m3 maal 0,75 wordt je rekening voor gas hoger op dit moment.
Voor elektra wordt ie ook een stuk hoger aangezien het grootste deel daarvan met gas opgewekt wordt in NL.

En het eind van de stijging is nog lang niet in zich, de winter moet nog komen en Poetin heeft de knop van de gasprijs in handen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 07-10-2021 15:35 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Number10 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Zullen ze vast niet doen, want dan is iedereen geholpen. Er zal wel iets geregeld worden voor de laagste inkomens, en modaal is (zoals altijd) gewoon de lul.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Possible schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:11:
Kabinet broedt op compensatie explosieve stijging energiekosten: 'We willen dat oplossen'

Ben erg benieuwd hoe ze dat willen gaan vormgeven, alleen voor de lage inkomens? Of energiebelastingen verlagen?

Ik voel mee met de lage inkomens in slecht geïsoleerde (huur)woningen, maar de hogere inkomens (tot 2x modaal bijvoorbeeld) moeten al de zwaarste lasten dragen. Zou wel fijn zijn als die ook eens gecompenseerd worden.

Het is dus echt afwachten, maar hoop dat er een oplossing komt waar iedereen voordeel bij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-05 19:20
...

[ Voor 98% gewijzigd door vistu op 07-10-2021 15:39 . Reden: cynisme dat niets toevoegde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 14:12

Ze hebben het liever dat het beetje bij beetje heel erg hoog word, dan merkt niemand er iets van })

Zou het niet juist goed zijn dat mensen 'energiebewust' worden, kacheltje graadje later, lampen niet te lang aanlaten om zo de klimaatdoelstellingen te halen ;) (neem m'n opmerking ook met een knipoog)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

energiebelasting + ODE + BTW op nul zetten?

Grapjas. Dat ging halverwege vorig jaar al bij EZ rond bij projecties volatiliteit energiemarkt, lang verhaal kort, niemand durft het er nog over te hebben. Wie het toen opperde, is, nu ja, functie elders. Immers, dit is domein politisering.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 07-10-2021 15:55 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 14:05
Het vrange vind ik zelf dat je linksom of rechtsom te maken zal krijgen met gas.

Stroom wordt veelal nog opgewekt door gas of kool.
Zonnepanelen aanschaffen verzacht de last, maar bij piek of slecht weer val je terug op het energienet. Dan pak je met geluk windenergie mee. Indien die vraag ook niet meer kan voldoen, val je weer terug op gas/kool.

Ik heb bij mij thuis stadsverwarming. Dat klinkt heel goed voor het milieu, want je verbruikt geen gas. Dan denk je ook, dat je daardoor de hoge gasprijzen niet voor je kiezen krijgt. Helaas is dat niet het geval, want op wat enkele plekken na is de stadsverwarming gegenereerd door, je raad het al, gas. Stadsverwarming heeft dan ook nog de luxe dat dit door maar 1 leverancier geleverd kan worden, in mijn geval vattenfall. Die mogen zelf binnen de wettelijke kaders bepalen wat de tarieven worden. In tegenstelling tot stroom en gas, waar je een meerjarig contract kan nemen tegen een vaste prijs, is dat bij stadsverwarming niet mogelijk.

Het is een domino effect, je hebt geen gas maar bent alsnog afhankelijk van gas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Keiichi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

Ze hebben het liever dat het beetje bij beetje heel erg hoog word, dan merkt niemand er iets van })

Zou het niet juist goed zijn dat mensen 'energiebewust' worden, kacheltje graadje later, lampen niet te lang aanlaten om zo de klimaatdoelstellingen te halen ;) (neem m'n opmerking ook met een knipoog)
Probleem is dat nu ook telers e.d. in de problemen komen voor het verwarmen van kassen. Zag al opmerkingen langskomen dat iemand die voordelig gas had ingekocht meer kan verdienen aan het doorverkopen van zijn gas dan een jaar telen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Señor Sjon schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Probleem is dat nu ook telers e.d. in de problemen komen voor het verwarmen van kassen. Zag al opmerkingen langskomen dat iemand die voordelig gas had ingekocht meer kan verdienen aan het doorverkopen van zijn gas dan een jaar telen.
Volgende maand: tomaten prijzen skyhigh :o even wat aandelen telers kopen :Y)

Volgens mij kun je vrij veilig stellen, als de prijs van energie omhoog gaat, dan gaat gewoon alles omhoog. Ik kan geen dingen bedenken die geen energie kosten om te maken/vervoeren.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In Engeland lagen al fabrieken stil voor kunstmest. Een prijsstijging kan nog, maar niet een verveelvoudiging binnen een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Keiichi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:09:
[...]
Volgens mij kun je vrij veilig stellen, als de prijs van energie omhoog gaat, dan gaat gewoon alles omhoog. Ik kan geen dingen bedenken die geen energie kosten om te maken/vervoeren.
Precies, alles gaat veel duurder worden. Naast de logistieke crisis (container transport is schreeuwend duur), huizencrises (huizen worden onbetaalbaar) volgt nu de energiecrisis. Alles wordt duurder want er zijn tekorten. De vraag is hoe tijdelijk dit allemaal is. De ECB blijft roeptoeteren dat het binnenkort over waait (transitional inflation) dus die blijven vrolijk geld bijdrukken (wat het alleen nog maar versterkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:45
[...]

Alles wordt/is al steeds duurder aan het worden, kijkende naar bijvoorbeeld de boodschappen, brandstof etc. etc.
Dat was al ruim voor de stijgende gasprijs.

We worden met elkaar gigantisch voor de gek gehouden. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:15
[...]

Ik zat vanmorgen in de auto naar kantoor, en ik rekende zo snel wat voordeliger is om te doen: thuis werken vs op kantoor werken en de verwarming uit.
Ik heb zo'n 35km enkeltje, en met onze EV is dat zo'n 6kwh, dus 12kwh op en neer. Voor diezelfde energie kan ik dus op een 8-urige-werkdag een 1000watt straalkacheltje laten draaien, plus de laptop+monitor. Met 1000watt continue op m'n bakkes zit ik er crispy bij.

Maar ik denk inderdaad dat er veel dingen in kosten zullen stijgen, ook bijvoorbeeld de bezorging van pakketjes, misschien wel de rekening voor je internet want daar zit ook een behoorlijke energie component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Alles wordt/is al steeds duurder aan het worden, kijkende naar bijvoorbeeld de boodschappen, brandstof etc. etc.
Dat was al ruim voor de stijgende gasprijs.

We worden met elkaar gigantisch voor de gek gehouden. :/
Zolang we elke maand jubelberichten lezen over de stijgende overwaarde interesseert het mensen weinig. Inflatie...wat is dat >:) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Precies, alles gaat veel duurder worden. Naast de logistieke crisis (container transport is schreeuwend duur), huizencrises (huizen worden onbetaalbaar) volgt nu de energiecrisis. Alles wordt duurder want er zijn tekorten. De vraag is hoe tijdelijk dit allemaal is. De ECB blijft roeptoeteren dat het binnenkort over waait (transitional inflation) dus die blijven vrolijk geld bijdrukken (wat het alleen nog maar versterkt).
Ik geloof niet dat je naar de ECB moet luisteren voor een voorspelling wanneer dit over is, want het is geen financieel probleem.
Het energietekort in de EU is eerder een geopolitiek effect, want zo lang de OPEC niet meer dino's uit de grond trekt, en Rusland ons geen gas meer geeft, heeft de EU een probleem. Meer (bijgedrukt) geld er tegenaan gooien is een leuk idee, maar dan moeten de partijen waar wij afhankelijk van zijn daar wel op in gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
Wolly schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Zolang we elke maand jubelberichten lezen over de stijgende overwaarde interesseert het mensen weinig. Inflatie...wat is dat >:) ?
inflatie? als dat er is, moet mijn loon uiteraard ook wel meestijgen. Ik moet wel kunnen blijven consumeren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 09:53

Floor-is

5.2

Misschien goed om even prijzen in de thread te hebben.

Wij hebben op 18/2/21 een contract gesloten, 3 jaar vast. Bij Pure Energie.

kWh prijzen:
Laag = €0,1802
Hoog = €0,202

Gas: €0,86115 per m3

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:08

Ik snap hier iets niet. Marktmechanisme is vraag en aanbod. Weinig aanbod, stijgt de prijs, daalt de vraag. Als de overheid de hoge prijs compenseert, zal de vraag niet dalen en blijf je een tekort aan gas houden en stijgt de prijs nog verder.

Hoe kan compenseren zin hebben? Het aanbod gas wordt er toch niet groter van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
aljooge schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

Ik snap hier iets niet. Marktmechanisme is vraag en aanbod. Weinig aanbod, stijgt de prijs, daalt de vraag. Als de overheid de hoge prijs compenseert, zal de vraag niet dalen en blijf je een tekort aan gas houden en stijgt de prijs nog verder.

De prijs zal evengoed stijgen, net zover tot er genoeg vraaguitval is om weer een balans te krijgen tussen vraag en aanbod. Je voorkomt alleen dat de financieel zwakste huishoudens de schuldsanering in moeten.

Ik vermoed dat de grootste vraaguitval in de industrie zal zitten (er zijn nu al bedrijven die productie terugschroeven omdat ze het financieel niet kunnen bolwerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:47

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Zal eerder zijn om mensen (en bedrijven trouwens!) die normaal al krap zitten en dit er niet bij kunnen hebben toch te kunnen laten stoken. Nee, je maakt er niet meer gas door, maar mensen worden op die manier wel 'gered'.

Zelf heb ik het wel te doen met de lagere inkomens. Maar ja van de andere kant, als middenklasse is het ook behoorlijk op de blaren zitten. Zul je wel weer zien dat lagere inkomen een vorm van compensatie krijgen en de rest het zich mag uitzoeken. Een beetje hetzelfde als hoe het in dit land geen enkele toegevoegde waarde heeft om ipv 20K bruto 30K bruto op jaarbasis te verdienen door alle toeslagen die weg vallen. Maar dat is nu eenmaal het land waarin we leven. Alles heeft voor- en nadelen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 09:22
[...]

Omdat er een flinke belasting nu op zit om de vraag te "verlagen". Nu de prijzen zo n beetje verdubbelen is het ook misschien normaal om te vragen voor een belastingverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Straks wordt het weer interessant om te verwarmen met een olie of kolenkachel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

De gaskraan in Groningen weer open zetten, meer aanbod, prijs omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:30
[...]

Geen enkele markt laat zich tot vraag en aanbod reduceren, micro-economische pogingen ten spijt ;) Om te beginnen zijn er die voorraden, waarmee vraag en aanbod gebufferd kunnen worden. Poetin heeft de kranen via Wit-Rusland en Oekraïne dichtgedraaid, en probeert hiermee de opening van Nordstream II te bespoedigen, omdat dat zijn doelen dient. De prijsstijging heeft hiermee te maken: de voorraden zijn niet genoeg voor een hele winter, maar is bovenstaande een probleem dat zolang zal spelen? Daarover kun je speculeren, zonder dat vraag (die op de consumentenmarkt zeer stabiel en berekenbaar is: als het koud is zul je toch moeten stoken) en aanbod op korte termijn (er is nog altijd voorraad) veranderen. Binnen die ruimte zijn er dus mogelijkheden. Een raket op het Kremlin, Groningen bij wijze van uitzondering een extra wintertje open, wat LNG uit de VS laten komen, Noorwegen bezetten, noem maar op.

Bovendien, de consumentenvraag is stabiel, dus is een mogelijkheid de belasting over gas te verlagen. Dat zal vraag (noch aanbod) beïnvloeden, maar wel de consumentenprijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 07-10-2021 16:59 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:45
Soldaatje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:57:
Straks wordt het weer interessant om te verwarmen met een olie of kolenkachel thuis.
M'n ouders hebben in ieder geval weer genoeg hout ingeslagen voor komende winter, die zullen maximaal gaan stoken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 09:22
FabianGTI schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

M'n ouders hebben in ieder geval weer genoeg hout ingeslagen voor komende winter, die zullen maximaal gaan stoken.
Dat hout ze wel warm ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Volgens google:
1 kubieke meter beukenhout (500 kg) komt overeen met: 200 liter of 170 kg stookolie. 220 m3 aardgas. 2,0 MWh = 2000 kWh = 7200 MJ.
Oven-gedroogd hout is redelijk prijzig als je het gestapelt op een pallet koopt, orde grootte 100 tot 200 euro per kuub, dus het kan al uit.
Ben benieuwd of die prijzen ook omhoog gaan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:48
Een pelletkachel is relatief snel terug te verdienen, je moet er alleen wel een afvoer en ruimte voor hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niet alleen de gasprijs voor je energierekening stijgt, ook stroom. Dat wordt vaak met gas 'opgewekt'.
Ook zullen veel producten in de winkel in prijs stijgen, want bedrijven rekenen het ook door in de verkoopprijs.

Aardgas wordt in Nederland veel gebruikt als energiebron voor elektriciteitscentrales, vooral om pieken en dalen in de stroomvoorziening op te vangen en in speciale centrales die ook continu stoom leveren aan de industrie. Aardgas heeft flink lagere CO2-emissies dan kolen maar wordt toch voor elektriciteitsopwekking alleen in deze specifieke situaties gebruikt vanwege de hogere prijs.
Aardgas is in Nederland ook de belangrijkste brandstof voor de verwarming van huizen en bedrijven. Voor een toekomstige duurzame energievoorziening zal Nederland rond 2050 van het aardgas af moeten zijn. Om die overgang op tijd klaar te hebben, worden steeds meer wijken zonder aardgasaansluiting gebouwd.

[ Voor 73% gewijzigd door Hackus op 07-10-2021 17:07 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
boxlessness schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Volgens google:

[...]

Oven-gedroogd hout is redelijk prijzig als je het gestapelt op een pallet koopt, orde grootte 100 tot 200 euro per kuub, dus het kan al uit.
Haardhout is al jaren aan het stijgen i.v.m. opkoop voor biomassa. Op teletekst al een bedrijf die de productie van aluminium grotendeels staakt. Verkoopt het normaal voor 2.500 euro per ton, maar nu zijn de stookkosten alleen al 4.500 euro voor de productie ervan. Dit soort zaken gaan een enorme kettingreactie geven in de economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Floor-is schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:45:

kWh prijzen:
Laag = €0,1802
Hoog = €0,202

Dan heb je een goede deal gemaakt, hopelijk gaat het energiebedrijf niet falliet, zoals in het VK al gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:30
Ik lees trouwens net dat er volgend jaar een subsidie komt/vergroot wordt voor hybride warmtepompen: https://www.eigenhuis.nl/miljoenennota#/energie

Dat kan een redelijke drop-in oplossing zijn, dacht er zelf ook al aan. Twijfel alleen nog of het voor mij een optie is, ik ga maar eens mijn cv ketel op 50 graden zetten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Wat gebeurt er eigenlijk als je leverancier failliet gaat? Ik begrijp dat de levering niet in gevaar komt, want je contract wordt overgenomen door een andere leverancier. Maar krijg je dan een afrekening van je failliete leverancier voor de afgesproken tarieven? Of wordt je hele verbruik (dus sinds laatste jaarrekening of begin contract) tegen de tarieven van de nieuwe partij afgerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 08:55

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ik zie palletkachels ook wel aan populariteit winnen.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:30:
Wat gebeurt er eigenlijk als je leverancier failliet gaat? Ik begrijp dat de levering niet in gevaar komt, want je contract wordt overgenomen door een andere leverancier. Maar krijg je dan een afrekening van je failliete leverancier voor de afgesproken tarieven? Of wordt je hele verbruik (dus sinds laatste jaarrekening of begin contract) tegen de tarieven van de nieuwe partij afgerekend?
Afrekening volgens oude contract tot moment van overzettimg. Dan iets van 4 weken vast aan de nieuwe waarna je weer kan overstappen gewoon zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Soldaatje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:26:
[...]

Dan heb je een goede deal gemaakt, hopelijk gaat het energiebedrijf niet falliet, zoals in het VK al gebeurd.
Ik vermoed dat nieuwe klanten mogen opdraaien voor de kosten van oude klanten door nog wat hogere tarieven te vragen straks.

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 07-10-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Omdat er een flinke belasting nu op zit om de vraag te "verlagen". Nu de prijzen zo n beetje verdubbelen is het ook misschien normaal om te vragen voor een belastingverlaging.
Maar als de basisprijs van 25 cent/m3 naar 1,50/m3 gaat maakt die 25 cent belasting per kuub niet heel veel meer uit. Elk beetje helpt, maar daarmee gaan veel mensen het niet redden.
Señor Sjon schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

Haardhout is al jaren aan het stijgen i.v.m. opkoop voor biomassa. Op teletekst al een bedrijf die de productie van aluminium grotendeels staakt. Verkoopt het normaal voor 2.500 euro per ton, maar nu zijn de stookkosten alleen al 4.500 euro voor de productie ervan. Dit soort zaken gaan een enorme kettingreactie geven in de economie.
Dit zie je ook in de productie in China, de kolenprijs is gigantisch gestegen en dat werkt nu door naar hogere productiekosten.

Persoonlijk denk ik dat dit pas het begin is en veel dingen zullen stukken duurder worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Ernemmer op 07-10-2021 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 21:34

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Interessante ontwikkelingen inderdaad.
Zag de prijs al een tijdje stijgen, maar tot nu toe voordeel van gehad omdat ik met mijn zonnepanelen ook de dagprijs vergoed krijg.

Heb zelf een ultra variabel tarief. dus ik merk die prijs stijgingen al een tijdje. maar afgelopen dagen gaat het echt door het dak.

Mijn kosten momenteel:
Gas: 1,39 euro + 60 cent belastingen = 1,99 per m³
Elektra vandaag: goedkoopste 03:00 - 04:00 : 28 cent + 15 cent belastingen = 43 cent totaal per kwh
Elektra vandaag: duurste: 19:00 - 20:00 : 53 cent + 15 cent belastingen = 68 cent totaal per kwh.

Ik heb daar natuurlijk ook voordeel van, afgelopen zaterdag was de prijs 6 uur lang afgerond 0,0 cent. heb toen lekker mijn auto volgeladen. aquarium extra verwarmt en nog meer energy verbruikt.

Absurde prijzen natuurlijk die ik een half jaar geleden niet durfde te voorspellen.
Nu laten we de kachel iets langer uit momenteel, trui voldoet nog prima.
En de hoge energy valt ook wel mee, aangezien de zonnepanelen nu nog genoeg opwekken, dus dan krijgen we die prijs gewoon terug. al zullen de zonnepanelen halverwege deze maand echt te weinig opwekken voor ons gebruik.

En de auto laad ik maar eens even op bij de openbare laadpaal die nog stroom aanbied voor 30 tot 35 cent per kwh.

Mijn leverancier zal dus naar mijn idee niet failliet hoeven gaan aangezien alle risico bij de klant ligt.
Mochten de prijzen dalen, dan heb ik daar diezelfde dag nog voordeel van :).
Heb te doen met de mensen die krap zitten, elk jaar naar de goedkoopste overstappen. en ruim vooruit betalen, met de angst achteraf te moeten bijlappen.
Als dan je leverancier failliet gaat voor de winter.
- Dan ben je je voorschot kwijt.
- Ook voor al het gas in de winter. dan je dan alsnog mag betalen bij de andere maatschappij.
- mag je daarna een heel duur contract afsluiten.
Dit gaan echt wel persoonlijke drama's worden voor te veel mensen. zeker als de maatschappijen echt gaan omvallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 07-10-2021 17:44 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
boxlessness schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Volgens google:

[...]

Tot nu toe nog niet, ik ga dit weekend even richting Duitsland om een paar honderd kilo geperst houtbriketten (19Mj/kg) te halen voor in de kachel. 120 euro per 500 kilo.
Ik hou die prijs wel in de gaten, want de energieprijs zal in DE ook wel stijgen net als in NL.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 07-10-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 15:07
Floor-is schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:45:

kWh prijzen:
Laag = €0,1802
Hoog = €0,202

Zijn hier alle extra kosten al bij?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Is het niet gewoon slim om de gas kraan in groningen weer open te zetten. Gas verkopen voor alleen minimaal 1 euro de m³. 25 cent voor de normale operatie. 75 cent direct naar alle omwonenden. Kleine rekensom leert mij dat elke inwoner al snel 20.000 euro krijgt daardoor. Goed voor de lokale economie. En een extreme financiele ramp voorkomen.
Kunnen ze ook mooi de huizen verder repareren of opnieuw bouwen. Is een goede aanvulling op de schade vergoeding die ze al horen te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 07-10-2021 17:55 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Bulletdodger schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:57:
[...]

De gaskraan in Groningen weer open zetten, meer aanbod, prijs omlaag.
Jij woont vast niet in dat aardbevingsgebied :S

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Smuggler schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:54:
Is het niet gewoon slim om de gas kraan in groningen weer open te zetten. Gas verkopen voor alleen minimaal 1 euro de m³. 25 cent voor de normale operatie. 75 cent direct naar alle omwonenden. Kleine rekensom leert mij dat elke inwoner al snel 20.000 euro krijgt daardoor. Goed voor de lokale economie. En een extreme financiele ramp voorkomen.
Kunnen ze ook mooi de huizen verder repareren of opnieuw bouwen. Is een goede aanvulling op de schade vergoeding die ze al horen te krijgen.
Zeker nooit een beving meegemaakt :?
Thermostaat 10 graden lager zetten lijkt me een betere oplossing

[ Voor 4% gewijzigd door TvanW op 07-10-2021 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 08:55

spartacusNLD

This is Sparta!!

Kennis van mij zit diep in de energiemarkt (verkoop/sales). Hij gaf aan dat bijvoorbeeld in NL een DGB energie al failliet is gegaan en dat er binnen enkele weken meer zullen volgen. Verder heeft vattenfall en budgetenergie de sales al teruggehaald, ze willen niet teveel nieuwe klanten waar ze wellicht de vraag van niet kunnen bijhouden. Ook een Essent doet dit een heeft de vergoeding die ze aan nieuwe klanten betalen al teruggeschroefd.

Benieuwd waar dit heen gaat.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Alles valt en staat met hoe lang dit grapje duurt. Zodra poetin de gaskraan opendraait kan het wel weer normaliseren. De halve west-europese industrie staat momenteel halve bak te produceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Er is in NL genoeg geld, daarvoor hoeft die kraan niet open, de mensen daar zitten al lang genoeg in het gezeik zonder dat er 1 cent gecompenseerd wordt.
Het geld zou naar mijn mening alleen iets anders besteed moeten, inkomsten zijn er zat in NL.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 09:28
spartacusNLD schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:57:
Kennis van mij zit diep in de energiemarkt (verkoop/sales). Hij gaf aan dat bijvoorbeeld in NL een DGB energie al failliet is gegaan en dat er binnen enkele weken meer zullen volgen. Verder heeft vattenfall en budgetenergie de sales al teruggehaald, ze willen niet teveel nieuwe klanten waar ze wellicht de vraag van niet kunnen bijhouden. Ook een Essent doet dit een heeft de vergoeding die ze aan nieuwe klanten betalen al teruggeschroefd.

Toevallig zit ik in de energiesector en nee, DGB is niet failliet gegaan maar sluit klanten af en zegt eenzijdig contracten op. Om geld te verdienen (want je kan ingekochte energie terugverkopen op de markt) of omdat ze het niet meer redden? Geen idee. ACM is al een onderzoek gestart want dit mag niet.
Maar als ze het niet meer redden dan kunnen ze hun inkooppartij eigenlijk direct niet meer betalen en wordt de procedure leveringszekerheid afgeroepen. Dat zou misschien nog wel kunnen gebeuren, maar leveranciers die failliet gaan in oktober kan eigenlijk niet, tenzij je hebt gegokt met inkoop (iets wat ACM over het algemeen niet zo zint, omdat je een afgegeven prijs moet afdekken). In oktober zit je qua cashflow namelijk het hoogst in het jaar omdat klanten een gelijk voorschotbedrag betalen per maand en niet elke maand afrekenen op basis van werkelijk verbruik.

Als het een koude winter wordt zou er wel een probleem kunnen ontstaan doordat partijen meer moeten inkopen tegen eerder afgegeven prijzen maar tegen een veel hogere inkoop. Normaliter wordt hier een risico-opslag voor gevraagd maar die dekt het nu niet met deze gigantische stijgingen. Dan is er echter een landelijk probleem en verwacht ik dat contracten opengebroken worden met klanten. Maar dat zal dan met ACM moeten worden besproken.

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Weetikwel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 13:03
Ik kwam deze suggestie al ergens tegen:
Wordt het niet eens tijd, Groningen "op te geven" ? Te capituleren? Er zijn krap 300.000 huishoudens, koop ze allemaal uit, 30 mjrd, slurp de grond leeg van gas, natuur/landbouw gebied, aardbevingbestendig hotelletje/vakantiepark er op en klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Moet zeggen dat ik het best interessant vind (leuk is niet het juiste woord), gewoon weer eens de pleuris die uitbreekt, ook al zit ik er zelf ook mee.

Heb gas variabel a 0,84 en dat gaat straks naar 1,50 ofzo in januari?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een centrale pelletkachel (houten balletjes) en dan gewoon bulk inkopen en in een silo duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 15:02
TvanW schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:55:
[...]

Jij woont vast niet in dat aardbevingsgebied :S
Nood breekt wet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik ken mensen daar en die hebben inmiddels al een nieuwe badkamer en vloerisolatie en nog wat dingen allemaal via regelingen, denk niet dat je die daar nu weg krijgt.

De laatste aardbeving was zelfs hier in Drenthe te voelen. Weet als kind de eerste aardbeving nog bij Roswinkel ofzo, alsof er een vrachtwagen tegen de muur reed, was net voor het eerst alleen thuis als kind.

Alle buren buiten, wat was dat?

[ Voor 43% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miliomiliano
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:10:
Moet zeggen dat ik het best interessant vind (leuk is niet het juiste woord), gewoon weer eens de pleuris die uitbreekt, ook al zit ik er zelf ook mee.

Heb gas variabel a 0,84 en dat gaat straks naar 1,50 ofzo in januari?
Geen idee. Ligt geheel aan de inkoopmethode die de leverancier gebruikt en wat er de komende tijd nog gaat gebeuren.

Zie hier ook wat mensen die zeggen dat ze hout gaan stoken, maar dat zal over het algemeen nog veel duurder zijn, tenzij je een zeer efficiente kachel hebt (en die ook goed stookt) heeft een gemiddelde kachel of open haard een zeer beroerde efficientie (de meeste warmte (en fijnstof) vliegt je schoorsteenpijp uit).
Beter is het om te isoleren en goed te ventileren.

En mocht je huis geschikt zijn voor lage temperatuur warmte een warmtepomp te nemen. Dan haal je het grootste gedeelte van de energie gratis uit de buitenlucht/grond.

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Bij sommige "mensen" twijfel ik aan hun verstandelijke vermogen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

miliomiliano schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

Geen idee. Ligt geheel aan de inkoopmethode die de leverancier gebruikt en wat er de komende tijd nog gaat gebeuren.

Zie hier ook wat mensen die zeggen dat ze hout gaan stoken, maar dat zal over het algemeen nog veel duurder zijn, tenzij je een zeer efficiente kachel hebt (en die ook goed stookt) heeft een gemiddelde kachel of open haard een zeer beroerde efficientie (de meeste warmte (en fijnstof) vliegt je schoorsteenpijp uit).
Beter is het om te isoleren en goed te ventileren.

En mocht je huis geschikt zijn voor lage temperatuur warmte een warmtepomp te nemen. Dan haal je het grootste gedeelte van de energie gratis uit de buitenlucht/grond.
Yep, heb zelf lucht-lucht warmtepomp (airco), die haalt nu een COP van 4 ofzo, maar in de winter is dat maar 1,5 denk ik. Daarom ook gekeken naar hout/olie kachels, maar die hebben allemaal een efficientie onder de 1.

Meeste warmte gaat de "uitlaat/schoorsteen" in en alleen om de kachel zelf is het echt warm, trekt zelfs warmte uit andere kamers om de lucht aan te voeren die naar buiten is verloren.

Er zijn wel complete gesloten systemen overigens, maar die zijn weer rete duur.

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het enige waar ik bang voor ben is dat iedereen met elektrische kacheltjes aan de gang gaat...

Zolang het elektra-net er niet uit klapt, zit ik er met water/water wtp prima bij.

Al zullen ze elektriciteit ook wel duurder gaan maken onder het motto: "'t moet toch ergens van betaald worden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miliomiliano
Accretion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:26:
Het enige waar ik bang voor ben is dat iedereen met elektrische kacheltjes aan de gang gaat...

Zolang het elektra-net er niet uit klapt, zit ik er met water/water wtp prima bij.

Al zullen ze elektriciteit ook wel duurder gaan maken onder het motto: "'t moet toch ergens van betaald worden."
Dit zou echt heel dom zijn; een m3 gas heeft namelijk een energie-inhoud van 9,77 kWh.
Dus eigenlijk moet je de gasprijs delen door 10 om te kunnen vergelijken met een kWh elektra. Dan is elektra altijd duurder.
Een gascentrale is nu ook prijszettend op de elektriciteitsmarkt (want die gaat als laatste aan). Met een rendement van 50% van de laatste centrale die aanmoet (wat een gunstige inschatting is). Betekent het dat elektriciteit dus altijd 2x zo duur is per kWh. En de energiebelasting op elektriciteit is nu 3x zo hoog als die op gas.
Alleen met een warmtepomp heeft het zin om te 'stoken' op elektriciteit omdat je daarbij de energie grotendeels uit de buitenlucht/grond haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
miliomiliano schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:30:
Alleen met een warmtepomp heeft het zin om te 'stoken' op elektriciteit omdat je daarbij de energie grotendeels uit de buitenlucht/grond haalt.
Tenzij je zonnepanelen hebt en meer opwekt dan je verbruikt, dan kan je bijna 'gratis' elektrisch bijverwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Weetikwel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Wordt het niet eens tijd, Groningen "op te geven" ? Te capituleren? Er zijn krap 300.000 huishoudens, koop ze allemaal uit, 30 mjrd, slurp de grond leeg van gas, natuur/landbouw gebied, aardbevingbestendig hotelletje/vakantiepark er op en klaar.
Ja mijn idee ook. Bouw een stad in Friesland, verhuis de Groningers daarheen. Elk dorp z’n eigen wijk in de stad zodat het geen sociale impact heeft.

Sloop de huizen in Groningen en pomp het gas eruit. Ondertussen eventueel aardbeving bestendige gebouwen er neerzetten. In Japan komen veel zwaardere aardbevingen voor dan Groningen. Dus waar een wil is is een weg.

Wat bederft energie maatschappijen heb net even m’n maandbedrag verlaagd, zodat ik niet het credit risico draag van de energie maatschappij, mocht die failliet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miliomiliano
hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:32:
[...]

Tenzij je zonnepanelen hebt en meer opwekt dan je verbruikt, dan kan je bijna 'gratis' elektrisch bijverwarmen.
Nee, want de marktprijs voor gas is per kWh nog altijd goedkoper. Kun je beter die overtollige zonnestroom terugverkopen.

In een andere situatie: ja, maar dat komt door de energiebelastingen die nu nog niet kloppen voor gas vs elektra. Maar feitelijk wordt dit dus gesocialiseerd met anderen die geen zonnepanelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

TvanW schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:57:
[...]

Zeker nooit een beving meegemaakt :?
Thermostaat 10 graden lager zetten lijkt me een betere oplossing
Hevigste beving die ik heb meegemaakt was 3,2 op de schaal van richter.
aangezien het een algoritmische schaal is, heb ik inderdaad een beving die 10x zo erg is = 4 op de schaal van richter nooit meegemaakt.

Nee ik woon er niet inderdaad.
maar ik heb liever dat mijn 2 euro per m³ gas naar een groninger gaat dan naar rusland.
En die bedragen zijn groot genoeg om ook echt nuttig te zijn voor de inwoners.
Ik verwacht namelijk dat de overheid wel weer die pomp gaat aanzetten, maar verwacht helaas niet dat de bewoners van dat gebied daar iets van gaan zien, behalve meer schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weetikwel
Weetikwel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Dit is echter de inschatting van de te verwachte opbrengst uit gasvelden in Nederland. Dat schiet niet op de komende 20 jaren. Dit is wat de gasproductie kan zijn in Nederland zonder klimaatbeleid. Vol pompen en Groningen en de Waddenzee laten stikken. Wat je ziet is dat onze gasreserves bijna op zijn. En wat er niet is, kun je ook niet oppompen. Extra gaswinning levert vooral extra geld op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuCfvGXHWILbyVVHpuxge6NhZ0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fzxz1cERyEofa2eXXK1enHO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:34
spartacusNLD schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:57:

Ik zit nu bij Oxxio. Ik denk dat ik als tegenmaatregel maar (tijdelijk) mijn maandelijkse voorschotbedrag van € 80 halveer naar € 40. Kreeg vorig jaar bijna 75% terug via mijn eindnota en zie het als een soort extra spaarpotje door wat meer voorschot te betalen. Maar wil nu het risico minimaliseren totdat de situatie stabiliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Cheezborger schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:50:
[...]

Ik zit nu bij Oxxio. Ik denk dat ik als tegenmaatregel maar (tijdelijk) mijn maandelijkse voorschotbedrag van € 80 halveer naar € 40. Kreeg vorig jaar bijna 75% terug via mijn eindnota en zie het als een soort extra spaarpotje door wat meer voorschot te betalen. Maar wil nu het risico minimaliseren totdat de situatie stabiliseert.
Als ze dat toestaan je voorschot halveren. Het lijkt me niet dat er nu nog een leverancier is die dit toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Cheezborger schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:50:
[...]

Dat staan ze vast niet toe, en mijns inziens terecht. Als iedereen dat zou doen, dan gaan die energiemaatschappijen allemaal snel failliet bij gebrek aan cashflow. Cashflow is wat de maatschappijen door de moeilijke periodes heen moet slepen. Dat geldt voor elke winter, maar nu des te meer.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weetikwel
LEAK: The EU’s ‘toolbox’ against soaring energy prices:
https://www.euractiv.com/section/energy/news/leak-the-eus-toolbox-against-soaring-energy-prices/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:34
Soldaatje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:56:
[...]

Als ze dat toestaan je voorschot halveren. Het lijkt me niet dat er nu nog een leverancier is die dit toestaat.
Net gekeken, ik kon het online aanpassen van € 80 naar € 50. Scheelt toch weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Glenfiddich schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:56:
[...]

Dat staan ze vast niet toe, en mijns inziens terecht. Als iedereen dat zou doen, dan gaan die energiemaatschappijen allemaal snel failliet bij gebrek aan cashflow. Cashflow is wat de maatschappijen door de moeilijke periodes heen moet slepen. Dat geldt voor elke winter, maar nu des te meer.
Ik zit bij EnergieDirect, en heb mijn voorschot ook verlaagd van 150 euro naar 20. Ik was ook verbaasd dat dit kon. Ik denk echter niet dat het veel uitmaakt voor de financiële gezondheid van het bedrijf, wat ik niet aan voorschot betaal komt gewoon als debiteur in de boeken. Het vermindert alleen de liquide middelen van het bedrijf, maar dat is niet het (grootste) probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
Cheezborger schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:59:
[...]

Net gekeken, ik kon het online aanpassen van € 80 naar € 50. Scheelt toch weer wat.
Ik heb weinig verstand van economie, maar als iedereen dit doet krijg je toch een soort van bankrun en zijn de energiemaatschappijen heel snel failliet?

Alsof de energiemaatschappijen hier iets aan kunnen doen. Ik laat het lekker zo staan uiteindelijk moet je het toch betalen. Liever dan een failliete energieleverancier :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-05 12:33
Als ik nu zou overstappen zijn er maar 4 leveranciers waar ik terecht zou kunnen.
Green Choice vraagt dan €1,99/m³ voor 1 jaar vast. Stroom voor 50 ct/kWh.
In maart loopt m'n huidige contract bij Budget af, hoop dat het dan wat gekalmeerd is. Zonnepanelen kan ik niet nemen ivm flat. Dus een andere manier voor verwarming is er niet.

Waterstof zal ook een stuk duurder worden nu. Dat wordt gemaakt van aardgas. En dat wordt heel veel gebruikt in de industrie. Of het nu voor brandstof is of voor de chemische industrie.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:56
OneTimer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:09:
Als ik nu zou overstappen zijn er maar 4 leveranciers waar ik terecht zou kunnen.
In maart loopt m'n huidige contract bij Budget af, hoop dat het dan wat gekalmeerd is. Zonnepanelen kan ik niet nemen ivm flat. Dus een andere manier voor verwarming is er niet.

Waterstof zal ook een stuk duurder worden nu. Dat wordt gemaakt van aardgas. En dat wordt heel veel gebruikt in de industrie. Of het nu voor brandstof is of voor de chemische industrie.
Niet van wind op de Noordzee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je voorschot naar 20eu zetten is leuk, zeker als je daadwerkelijke verbruik/kosten 300eu worden.

Dan mag je aan het eind van de periode ineens flink bijlappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:11:
Je voorschot naar 20eu zetten is leuk, zeker als je daadwerkelijke verbruik/kosten 300eu worden.

Dan mag je aan het eind van de periode ineens flink bijlappen.
Dat maakt toch niet uit? Aan het eind is het precies even duur. Wat maakt het dan uit of ik in delen betaal of in 1x?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44
Is een hogere energierekening nood? Of is gedwongen je huis uit nood...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
De_Bastaard schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Niet van wind op de Noordzee?
Waterstof? Nee zover is het nog lang niet.
Daar zijn ideeen voor. Dan wordt het met water en stroom gedaan, elektrolyse genoemd. Om alles daarmee te vervangen zijn er echt heel veel windparken/stroom nodig.
Nu wordt aardgas, wat vooral methaan is, gesplitst tot waterstof en koolmonoxide met behulp van stoom. Er is ook een project lopende in de Rotterdamse haven om de waterstofproductie wat schoner te maken. Blauwe waterstof, daarmee wordt de CO2 die vrijkomt in een pijplijn verzamelt en in een leeg gasveld gepompt. Porthos heet dat project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

OneTimer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:09:

Een bio-diesel kachel kan nog, maar die zijn ook niet bijster warm of efficient, je kan ook je huis vol theelichtjes zetten elke avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

Dat maakt toch niet uit? Aan het eind is het precies even duur. Wat maakt het dan uit of ik in delen betaal of in 1x?
Maar waarom? Je spaarpotje is geen spaarpotje meer maar de werkelijke kosten.

Ik betaal 68, als ik nu over zou stappen 147.

Of heb je een vast tarief tot het af loopt. Dan is het een raar spaarpotje :9

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Een bio-diesel kachel kan nog, maar die zijn ook niet bijster warm of efficient, je kan ook je huis vol theelichtjes zetten elke avond.
Voor bio diesel is er uiteindelijk ook waterstof nodig. Bio diesel, FAME in dit geval wordt met methanol gemaakt. En methanol wordt weer met waterstof gemaakt. Diesel uit aardolie wordt ontzwavelt met waterstof. Dus uiteindelijk is er overal waterstof voor nodig en dus aardgas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:44

BlueTooth76

Let the sun shine!

OneTimer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:14:
[...]

Waterstof? Nee zover is het nog lang niet.
Daar zijn ideeen voor. Dan wordt het met water en stroom gedaan, elektrolyse genoemd. Om alles daarmee te vervangen zijn er echt heel veel windparken/stroom nodig.
Nu wordt aardgas, wat vooral methaan is, gesplitst tot waterstof en koolmonoxide met behulp van stoom. Er is ook een project lopende in de Rotterdamse haven om de waterstofproductie wat schoner te maken. Blauwe waterstof, daarmee wordt de CO2 die vrijkomt in een pijplijn verzamelt en in een leeg gasveld gepompt. Porthos heet dat project.
Om alle woningen van warmtepompen te voorzien heb je jaarlijks zo'n 20TWh aan stroom nodig.

Om alle woningen van waterstofketels te voorzien en die te stoken op groene waterstof heb je zo'n 93TWh aan stroom nodig.

Waterstof is gewoon geen optie.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

OneTimer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:20:
[...]

Voor bio diesel is er uiteindelijk ook waterstof nodig. Bio diesel, FAME in dit geval wordt met methanol gemaakt. En methanol wordt weer met waterstof gemaakt. Diesel uit aardolie wordt ontzwavelt met waterstof. Dus uiteindelijk is er overal waterstof voor nodig en dus aardgas.
Bedoelde bio-ethanol, maar die flesjes worden dus ook gewoon 2x zo duur.
Inside C1000 V1 eigenschappen
Afmetingen: 1000 x 450 x 250 mm
Kleur: Zwart
Materiaal: INOX roestvrij staal
Capaciteit: 2 liter bio-ethanol
Brandtijd: 2,5 tot 4 uur met 1 liter bio-ethanol
Gewicht: 25 kg
Warmteafgifte: 3 kW
Enige optie in een flat, want die hebben geen afvoer nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:12:
[...]
Omdat d'r zat mensen zijn die het niet snappen, op vakantie gaan en daarna weer klagen dat ze een aanslag van 1.000€ krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:44

BlueTooth76

Let the sun shine!

Accretion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:22:
[...]

Omdat d'r zat mensen zijn die het niet snappen, op vakantie gaan en daarna weer klagen dat ze een aanslag van 1.000€ krijgen.
Je doet er idd wel verstandig aan om het bedrag dat je minder betaalt aan je energieleverancier naar een spaarrekening te boeken waar je niet aankomt. Kan ook zijn dat je voldoende spaargeld hebt en het sowieso geen probleem is.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:22:
[...]

Mee eens. Maar ik val niet in die categorie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlueTooth76 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Je doet er idd wel verstandig aan om het bedrag dat je minder betaalt aan je energieleverancier naar een spaarrekening te boeken waar je niet aankomt. Kan ook zijn dat je voldoende spaargeld hebt en het sowieso geen probleem is.
Het allerbeste zou zijn om zo min mogelijk per maand te betalen en in eigen beheer te sparen, het verstandigste is denk ik om exact zo veel per maand te betalen dat je op 0 uit komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Weetikwel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:49:
Dit is echter de inschatting van de te verwachte opbrengst uit gasvelden in Nederland.
Hier zie je gelijk de onderliggende oorzaak van een groot deel van de Groningse ellende: men heeft jarenlang veel te veel opgepompt, tot wel 40 miljard kuub per jaar vooral voor de lucratieve export. Men weet al lang dat 12 miljard kuub het maximale is wat relatief veilig opgepompt kan worden, helemaal terug naar nul is nergens voor nodig.

Geef iedere huiseigenaar in het gebied 10.000 euro en pomp de komende 10-15 jaar maximaal die 12 miljard kuub op. Gebruik die tijd om Nederland over te laten stappen op andere energievormen, zonder daarmee ons over te leveren aan de grillen van Poetin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:24:
[...]

Hier zie je gelijk de onderliggende oorzaak van een groot deel van de Groningse ellende: men heeft jarenlang veel te veel opgepompt, tot wel 40 miljard kuub per jaar vooral voor de lucratieve export. Men weet al lang dat 12 miljard kuub het maximale is wat relatief veilig opgepompt kan worden, helemaal terug naar nul is nergens voor nodig.

Geef iedere huiseigenaar in het gebied 10.000 euro en pomp de komende 10-15 jaar maximaal die 12 miljard kuub op. Gebruik die tijd om Nederland over te laten stappen op andere energievormen, zonder daarmee ons over te leveren aan de grillen van Poetin.
Wat moeten ze met 10.000 euro? :?

Beetje lekkage in de badkamer door een scheurtje kost al 4000 euro ofzo.

Als ik daar zou wonen en ze gaan vol doorpompen dan moeten ze wel met bedragen van 50-100k aankomen.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:25:
Wat moeten ze met 10.000 euro? :?
Compensatie voor al het gedoe in het verleden, de slechte afhandeling van schade en toekomstig ongemak.
Verder gewoon alle huidige en nieuwe schade gelijk repareren en compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:25:
Als ik daar zou wonen en ze gaan vol doorpompen dan moeten ze wel met bedragen van 50-100k aankomen.
Er is een groot verschil tussen 40 miljard kuub en maximaal de aanbevolen 12 miljard kuub voor louter binnenlands gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:42
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:16:
[...]

Maar waarom? Je spaarpotje is geen spaarpotje meer maar de werkelijke kosten.

Ik betaal 68, als ik nu over zou stappen 147.

Of heb je een vast tarief tot het af loopt. Dan is het een raar spaarpotje :9
Voor als de energieleverancier om zou vallen vermoed ik, dan heb je ze in ieder geval niet teveel betaald en zie je je geld niet meer terug.

Bij de grote partijen lijkt dat me ook niet zo'n risico, bij een kleine naam wellicht eerder wel.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.nu.nl/economi...n-door-hoge-gasprijs.html

De kleine partijen nemen al maatregelen, de grote partijen wachten af en weten dat de lopende contracten toch wel betaald worden.

[ Voor 18% gewijzigd door dutchgio op 07-10-2021 19:35 ]

Pagina: 1 2 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4