Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:25:
[...]

Wat moeten ze met 10.000 euro? :?

Beetje lekkage in de badkamer door een scheurtje kost al 4000 euro ofzo.

Als ik daar zou wonen en ze gaan vol doorpompen dan moeten ze wel met bedragen van 50-100k aankomen.
Dat dekt idd nog niet eens de waardevermindering, laat staan de schade.

Gaswinning in Groningen is wel klaar nu.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

BlueTooth76 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Dat dekt idd nog niet eens de waardevermindering, laat staan de schade.

Gaswinning in Groningen is wel klaar nu.
Ik ben toevallig bekend met de mensen die daar de schade opnemen of hebben gedaan de afgelopen jaren en dat gaat om extreme bedragen en dan ook nog eens een enorme waardevermindering ja.

Toch speelt bij hun ook de gedachte om de kraan maar open te gooien.

Alleen 10k doet voor die mensen niets. Dan moet je al minimaal hun halve huis opkopen en zeggen dit krijg je, ga weg of blijf er wonen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
dutchgio schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Voor als de energieleverancier om zou vallen vermoed ik, dan heb je ze in ieder geval niet teveel betaald en zie je je geld niet meer terug.

Bij de grote partijen lijkt dat me ook niet zo'n risico, bij een kleine naam wellicht eerder wel.
Precies dit. In de zomer heb ik teveel betaal (geen gas verbruikt), dus de leverancier is mij geld verschuldigd. Maar met deze gekte kan het zijn dat de leverancier omvalt en ik het geld kwijt ben. Om dus te zorgen dat zo snel mogelijk de leverancier geld schuldig ben in plaats van andersom heb ik het voorschot zo laag mogelijk gezet. Over 1 a 2 maanden is het omslagpunt en kan het voorschotbedrag eventueel weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:32:
[...]

Precies dit. In de zomer heb ik teveel betaal (geen gas verbruikt), dus de leverancier is mij geld verschuldigd. Maar met deze gekte kan het zijn dat de leverancier omvalt en ik het geld kwijt ben. Om dus te zorgen dat zo snel mogelijk de leverancier geld schuldig ben in plaats van andersom heb ik het voorschot zo laag mogelijk gezet. Over 1 a 2 maanden is het omslagpunt en kan het voorschotbedrag eventueel weer omhoog.
Ben blij dat ik bij een grote zit, altijd gedaan om dit soort redenen, betaal 10% meer dan het aanbevolen bedrag om toch een kleine tegenvaller (strenge winter) op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
BlueTooth76 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:21:
[...]

Om alle woningen van warmtepompen te voorzien heb je jaarlijks zo'n 20TWh aan stroom nodig.

Om alle woningen van waterstofketels te voorzien en die te stoken op groene waterstof heb je zo'n 93TWh aan stroom nodig.

Waterstof is gewoon geen optie.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat alles wat nu met waterstof wordr gemaakt ook flink duurder gaat worden of al duurder is. Hoe en met wat we moeten gaan verwarmen staat daar volledig buiten.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:32:
Alleen 10k doet voor die mensen niets. Dan moet je al minimaal hun halve huis opkopen en zeggen dit krijg je, ga weg of blijf er wonen.
Die 10k was maar willekeurig getal, het kan een veelvoud daarvan zijn als daarmee die mensen echt geholpen worden en we tegelijkertijd onze binnenlandse gasconsumptie enigszins betaalbaar houden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneTimer
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:21:
[...]

Bedoelde bio-ethanol, maar die flesjes worden dus ook gewoon 2x zo duur.

[...]

Enige optie in een flat, want die hebben geen afvoer nodig.
Zonder afvoer? Dan krijg je denk ik al snel hoofdpijn van de CO2 in de ruimte of niet?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

OneTimer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Zonder afvoer? Dan krijg je denk ik al snel hoofdpijn van de CO2 in de ruimte of niet?
In theorie bij alles wat brandt.

Een raampje openzetten heb je qua verwarmen natuurlijk ook helemaal niets aan.

----

Stap 1 is isoleren
Stap 2 is warmtepomp (dat zou bij een appartement ook centraal moeten kunnen)
Stap 3 is zonnepanelen?

En energiebeheerders moeten geld gaan pompen in het elektra net.

Maar aangezien een verhuurder het helemaal niets uit maakt, die rekent alles door.
En het kopen van een huis tegenwoordig ook al niet meer normaal is.

Het ziet er eigenlijk allemaal maar somber uit (:

[ Voor 39% gewijzigd door Accretion op 07-10-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
OneTimer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Of je krijgt hoofdpijn door een hoge gasrekening. :D
Een co2-meter kan wel handig zijn, sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Accretion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

----

Stap 1 is isoleren
Stap 3 is zonnepanelen?

Ik ben al bezig geweest met pv voor het complex. Er wordt opnieuw naar gekeken door het bestuur. Isoleren is al gedaan, het betreft woningen uit 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Soldaatje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:40:
[...]

Of je krijgt hoofdpijn door een hoge gasrekening. :D
Een co2-meter kan wel handig zijn, sowieso.
En CO ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Smuggler schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:44:
[...]

maar ik heb liever dat mijn 2 euro per m³ gas naar een groninger gaat dan naar rusland.
En die bedragen zijn groot genoeg om ook echt nuttig te zijn voor de inwoners.
Ik verwacht namelijk dat de overheid wel weer die pomp gaat aanzetten, maar verwacht helaas niet dat de bewoners van dat gebied daar iets van gaan zien, behalve meer schade.
Je wilt niet weten wat voor impact zo'n beving op de mens heeft.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Lees dat mensen als tussenoplossing Groningen maar willen opgeven. Het is echt weer zo'n halfzachte oplossing. Half Nederland is nog steeds bijzonder slecht geisoleerd, heel veel mensen hebben het altijd teveel gedoe gevonden om te isoleren/investeren (inclusief de verhuurders helaas). Nee een nieuwe keuken en badkamer was toch echt belangrijker!
Nu is het opeens klagen klagen klagen. Zelfs de overheid moet het weer gaan oplossen??? Bah.

We moeten juist inzetten om veel minder gas te gaan gebruiken, dus vol inzetten op extra isoleren. Niet opnieuw Groningen gaan leegpompen. Want dat is alleen maar weer vooruitschuiven van het echte probleem. We gebruiken teveel energie.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

----

Stap 1 is isoleren
Stap 3 is zonnepanelen?

Maar aangezien een verhuurder het helemaal niets uit maakt, die rekent alles door.
En het kopen van een huis tegenwoordig ook al niet meer normaal is.

Het ziet er eigenlijk allemaal maar somber uit (:
Ik heb een airco die ik voor verwarmen zou kunnen gebruiken (niet echt ideaal gezien zijn locatie, maar goed). Klein detail: de elektriciteitsprijzen zijn ook geexplodeerd. Het is niet alleen gas.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 20:25
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:19:
[...]

Yep, heb zelf lucht-lucht warmtepomp (airco), die haalt nu een COP van 4 ofzo, maar in de winter is dat maar 1,5 denk ik. Daarom ook gekeken naar hout/olie kachels, maar die hebben allemaal een efficientie onder de 1.

Meeste warmte gaat de "uitlaat/schoorsteen" in en alleen om de kachel zelf is het echt warm, trekt zelfs warmte uit andere kamers om de lucht aan te voeren die naar buiten is verloren.

Er zijn wel complete gesloten systemen overigens, maar die zijn weer rete duur.
Kijk anders even bij het lucht-lucht warmtepomp topic.
Afgelopen jaar heb ik met de warmtepomp 761.9 kwh verbruikt daar zit koelen bij.

Even de COP tabellen uit de databoeken erbij gepakt welke goed overeen komt in praktijk(gebaseerd op kamertemperatuur van 22c).

Temp COP
+10 = 5,2
0 = 4,43
-10 = 3,8
-15 = 3,2

Bij COP hoger dan 2,3 ben je al voordeliger uit dan CV ketel.

Fabeltje dat warmtepompen niet uitkunnen en de COP in elkaar "dondert" blijft maar rondgaan op internet en stamt nog uit de beginfase toen een defrost nog met warmte element gebeurde en ander koelgas gebruikt werd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:55
Z___Z schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:33:
[...]

Ja mijn idee ook. Bouw een stad in Friesland, verhuis de Groningers daarheen. Elk dorp z’n eigen wijk in de stad zodat het geen sociale impact heeft.

Sloop de huizen in Groningen en pomp het gas eruit. Ondertussen eventueel aardbeving bestendige gebouwen er neerzetten. In Japan komen veel zwaardere aardbevingen voor dan Groningen. Dus waar een wil is is een weg.

Wat bederft energie maatschappijen heb net even m’n maandbedrag verlaagd, zodat ik niet het credit risico draag van de energie maatschappij, mocht die failliet gaan.
Dan heb je nog mazzel dat dat gelukt is, bij welkom energie kan je je maandbedrag dus alleen maar met een paar euro verlagen( nog geen 10)

Dus die zijn al bezig met damage control...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:49

Animal_X

Rodin

TvanW schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:51:
[...]

Je wilt niet weten wat voor impact zo'n beving op de mens heeft.
Wij hebben hechte vrienden die midden in het aardbevingsgebied Groningen wonen en we zijn daar zelf ook regelmatig (ben zelf ook noorderling). De algemene opinie die ik daar hoor is dat het met name oude woningen zijn met (groot) achterstallig onderhoud waar de echte schade is opgelopen. Zelf hebben ze 4 jaar geleden een nieuwbouwwoning van rond de 4 ton laten bouwen en die een jaar geleden met ruim een ton winst weer verkocht. In al die jaren hebben ze 1 keer een voeg gehad die los zat waarvan ze dachten dat mogelijk door een beving zou kunnen komen. Schade laten opnemen en 1200 euro vergoeding ontvangen voor een schade die uiteindelijk met 300 euro gerepareerd was... De algemene opinie daar in het dorp is erg nonchalant.

Uiteraard is het nog steeds heel vervelend voor de mensen die in een oude boerderij uit 1900 wonen met slechte fundering. Echter, het is niet zo dat heel Groningen last heeft van de bevingen zoals het beeld in de media doet denken. Dat is echt maar een heel klein deel van de provincie. Wat hierboven geopperd werd om 'maar even 300.000 mensen uit te kopen' is nergens voor nodig dus, het zijn er hoogstens een paar duizend. Overigens nog steeds niet een realistische oplossing natuurlijk maar om het probleem in Groningen wel even in het juiste perspectief te plaatsen.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:52:
Lees dat mensen als tussenoplossing Groningen maar willen opgeven. Het is echt weer zo'n halfzachte oplossing. Half Nederland is nog steeds bijzonder slecht geisoleerd, heel veel mensen hebben het altijd teveel gedoe gevonden om te isoleren/investeren (inclusief de verhuurders helaas). Nee een nieuwe keuken en badkamer was toch echt belangrijker!
Nu is het opeens klagen klagen klagen. Zelfs de overheid moet het weer gaan oplossen??? Bah.

We moeten juist inzetten om veel minder gas te gaan gebruiken, dus vol inzetten op extra isoleren. Niet opnieuw Groningen gaan leegpompen. Want dat is alleen maar weer vooruitschuiven van het echte probleem. We gebruiken teveel energie.
Op zich kan ik me helemaal in je betoog vinden.

Nu het echte probleem; huishoudens zijn niet het grootste deel van ons energieverbruik. De gebouwde omgeving, inclusief de giga hoeveelheid vierkante meters in kantoorpanden, zijn goed voor 28% van ons verbruik.

Industrie neemt 44% en vervoer 22%. Als we aannemen dat grofweg de helft van de gebouwde omgeving kantoorruimte is en mobiliteit ook vooral ten gunste komt van bedrijvigheid, dan begrijp je niet waarom huishoudens een gigantische hoeveelheid energiebelasting en btw moeten betalen, terwijl grootverbruikers en bedrijven zijn vrijgesteld en ook geen btw hoeven te betalen.

Het is geen oplossing, maar eerlijk zou zijn om burgers ook minimaal vrij te stellen van energiebelasting.

Verder moeten we inderdaad meer doen om energieverbruik terug te dringen. In onze woningen valt wel iets te winnen, maar het is een druppel op een gloeiende plaat op het totaal. Niet voor niets dat de grootste energieslurpers nu ook in de problemen komen (glastuinbouw, staal en aluminium sector, kunstmestproductie, dat soort..). Dat gaat om mega hoeveelheden energie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:14:
Verder moeten we inderdaad meer doen om energieverbruik terug te dringen.
Het gas- en elektriciteitsverbruik terugdringen is een illusie, zelfs als we alle huizen volledig isoleren (wat we gewoon moeten doen) weegt dat niet op tegen de groei van ons geëlektrificeerde wagenpark. Zonnepanelen leveren van november tot februari bijna niets op, gas is dan het minst vervuilende alternatief.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nu iedereen zo opeens weer over Gronings gas begint en dat allemaal wel redelijk vindt, wil ik graag een betoog houden om in elke gemeente een windmolenpark te openen van 200 meter hoge windmolens….. :)

:/

Dat dacht ik al, het is altijd iemand anders die wat moet doen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Nu maar hopen op een hele milde winter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Delerium schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:29:
Nu iedereen zo opeens weer over Gronings gas begint en dat allemaal wel redelijk vindt, wil ik graag een betoog houden om in elke gemeente een windmolenpark te openen van 200 meter hoge windmolens….. :)
Laten we eerst maar eens beginnen met paar kerncentrales, dat is op middellange termijn onontkoombaar.
Tot die tijd kan het Groningse gas ons helpen, samen met isolatie en zon en wind op zee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 22:15
JanHenk schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Op zich kan ik me helemaal in je betoog vinden.

Nu het echte probleem; huishoudens zijn niet het grootste deel van ons energieverbruik. De gebouwde omgeving, inclusief de giga hoeveelheid vierkante meters in kantoorpanden, zijn goed voor 28% van ons verbruik.

Industrie neemt 44% en vervoer 22%. Als we aannemen dat grofweg de helft van de gebouwde omgeving kantoorruimte is en mobiliteit ook vooral ten gunste komt van bedrijvigheid, dan begrijp je niet waarom huishoudens een gigantische hoeveelheid energiebelasting en btw moeten betalen, terwijl grootverbruikers en bedrijven zijn vrijgesteld en ook geen btw hoeven te betalen.

Het is geen oplossing, maar eerlijk zou zijn om burgers ook minimaal vrij te stellen van energiebelasting.

Verder moeten we inderdaad meer doen om energieverbruik terug te dringen. In onze woningen valt wel iets te winnen, maar het is een druppel op een gloeiende plaat op het totaal. Niet voor niets dat de grootste energieslurpers nu ook in de problemen komen (glastuinbouw, staal en aluminium sector, kunstmestproductie, dat soort..). Dat gaat om mega hoeveelheden energie.
Hah, doet me denken aan de fabriek in mijn geboortestad. Die hadden dacht ik 3 ketels op gas, om hun product te stomen. Elke ketel verbruikt per dag evenveel als een gemiddeld huishouden in een jaar. 6 dagen per week dag en nacht aan het draaien dus tel maar uit.

Op de vraag van de OR of het niet een idee is om wat met het exces stoom te doen die nu door een pijp de lucht in geblazen word werd geantwoord, "We zijn geen energie maatschappij" want gas kost toch geen bal.

Als aanvulling op je bericht vanuit eigen ervaring ;) . En het zal vast niet de enige fabriek zijn waar zo gedacht word hogerop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:02

Die staan hier al zowat in mijn achtertuin. Krijg ik nu goedkoop Gronings gas? :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Het gas- en elektriciteitsverbruik terugdringen is een illusie, zelfs als we alle huizen volledig isoleren (wat we gewoon moeten doen) weegt dat niet op tegen de groei van ons geëlektrificeerde wagenpark. Zonnepanelen leveren van november tot februari bijna niets op, gas is dan het minst vervuilende alternatief.
Electrificatie va het wagenpark is feitelijk juist heel goed. We gaan uiteindelijk veel minder energie gebruiken want rijden op E is veel efficienter. We hoeven dan veel minder olie te gebruiken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Laten we eerst maar eens beginnen met paar kerncentrales, dat is op middellange termijn onontkoombaar.
Tot die tijd kan het Groningse gas ons helpen, samen met isolatie en zon en wind op zee.
Ik persoonlijk vind dat ook geen oplossing. De energie is niet duurzaam, je zit met het afvalprobleem wat maar uitgesteld wordt en het duurt veel te lang om centrales bij te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:34:
Electrificatie va het wagenpark is feitelijk juist heel goed. We gaan uiteindelijk veel minder energie gebruiken want rijden op E is veel efficienter. We hoeven dan veel minder olie te gebruiken.
Ik ben er ook helemaal voor, minder uitstoot en geen afhankelijkheid meer van dubieuze regimes.

Probleem is wel dat die elektriciteit ergens vandaan moet komen, zonne-energie is de wintermaanden minimaal (juni geeft 7x zoveel opbrengst als december). Soms is het windstil en kolencentrales vanuit milieuoogpunt onwenselijk. Hou je gasgestookte centrales of nucleair over, ik zie geen substantiele alternatieven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:35:
[...]
Ik persoonlijk vind dat ook geen oplossing. De energie is niet duurzaam, je zit met het afvalprobleem wat maar uitgesteld wordt en het duurt veel te lang om centrales bij te bouwen.
Kernafval valt reuze mee, in vergelijking met de hoeveelheid rotzooi er de lucht in wordt geblazen bij energie opwekking middels gas/steenkool/bruinkool. Het bouwen van die centrales had jaren geleden al van start moeten gaan, toen ze begonnen na te denken om het Gronings gas af te koppelen. Er is echter in de tussentijd helemaal niks gedaan en nu worden we "ineens" geconfronteerd met een energiecrisis.

Kernenergie is de meest efficiente manier van energie opwekking op dit moment. De energie dichtheid is enorm.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08
earvaag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Hah, doet me denken aan de fabriek in mijn geboortestad. Die hadden dacht ik 3 ketels op gas, om hun product te stomen. Elke ketel verbruikt per dag evenveel als een gemiddeld huishouden in een jaar. 6 dagen per week dag en nacht aan het draaien dus tel maar uit.

Op de vraag van de OR of het niet een idee is om wat met het exces stoom te doen die nu door een pijp de lucht in geblazen word werd geantwoord, "We zijn geen energie maatschappij" want gas kost toch geen bal.

Als aanvulling op je bericht vanuit eigen ervaring ;) . En het zal vast niet de enige fabriek zijn waar zo gedacht word hogerop.
Vreemd, onze fabrieken hebben ook een grote warmtevraag en dat gaat ook op gas. Een van onze fabrieken is de back-up voor stadsverwarming van het dorp ernaast en in een andere fabriek hebben we grote gasgeneratoren voor electriciteitsproductie van de stad, waar we zelf dan weer de restwarmte voor in de fabriek gebruiken. Dat doen we al iets van 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:01
Rofdof schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:31:
Nu maar hopen op een hele milde winter.
Helaas. :-(

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:52:
[...]

Kijk anders even bij het lucht-lucht warmtepomp topic.
Afgelopen jaar heb ik met de warmtepomp 761.9 kwh verbruikt daar zit koelen bij.

Even de COP tabellen uit de databoeken erbij gepakt welke goed overeen komt in praktijk(gebaseerd op kamertemperatuur van 22c).

Temp COP
+10 = 5,2
0 = 4,43
-10 = 3,8
-15 = 3,2

Bij COP hoger dan 2,3 ben je al voordeliger uit dan CV ketel.

Fabeltje dat warmtepompen niet uitkunnen en de COP in elkaar "dondert" blijft maar rondgaan op internet en stamt nog uit de beginfase toen een defrost nog met warmte element gebeurde en ander koelgas gebruikt werd.
Ja las ergens dat het uit kan tot -20 maar ik vond dat hij vorige winter bij -10 wel echt moeite had om de woonkamer warm te houden, heb er toen gas bij aan gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 07:29

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Ik ben er ook helemaal voor, minder uitstoot en geen afhankelijkheid meer van dubieuze regimes.

Probleem is wel dat die elektriciteit ergens vandaan moet komen, zonne-energie is de wintermaanden minimaal (juni geeft 7x zoveel opbrengst als december). Soms is het windstil en kolencentrales vanuit milieuoogpunt onwenselijk. Hou je gasgestookte centrales of nucleair over, ik zie geen substantiele alternatieven.
Schaf salderen helemaal af, per direct.
Geef alternatieve decentrale warmte-opslag oplossingen een eerlijke kans, zodat PV zomer opwek in de winter gebruikt kan worden voor verwarming. Dat kan technisch gezien nu al, maar zeker in Nederland is er geen mens die er in wil investeren omdat salderen zo goedkoop is. Voordeel is dat het electriciteitsnet veel minder belast zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Er is wel een verschil tussen bijkomende gevolgen van iets wat er al was of een niet bestaand probleem die je expres gaat maken. Van beide kanten is het te zwart wit, sowieso krijgen de mensen die er wonen te weinig voor terug.

Misschien moeten ze zeggen, gaskraan open, gratis gas voor heel Groningen aflopend voor hoe verder je van het veld af woont.

Het is ook verschil of je naast Tata steel bent gaan wonen of bent opgegroeid, als je niet anders weet en het blijkt nu erg schadelijk te zijn heb je recht op een tegemoetkoming, ga je er nu in de buurt wonen niet.

Ze moeten dat gas uiteindelijk toch wel oppompen, is het niet nu dan wel over 10 jaar, dus je moet de mensen een defintieve keuze geven, een bepaald bedrag geven en dan de keuze geven om er te blijven wonen of niet. Zijn vast ook wel mensen die daar wel willen wonen voor een prikkie.

Als ik daar een woning had van 150.000k (rijtjeswoning daar), dan zou ik zeggen geef me maar 75k of ergens een huis van 225k met de hypotheek die ik al heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy

psy

redfoxert schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Kernafval valt reuze mee, in vergelijking met de hoeveelheid rotzooi er de lucht in wordt geblazen bij energie opwekking middels gas/steenkool/bruinkool. Het bouwen van die centrales had jaren geleden al van start moeten gaan, toen ze begonnen na te denken om het Gronings gas af te koppelen. Er is echter in de tussentijd helemaal niks gedaan en nu worden we "ineens" geconfronteerd met een energiecrisis.

Kernenergie is de meest efficiente manier van energie opwekking op dit moment. De energie dichtheid is enorm.
De hoeveelheid valt inderdaad reuze mee, maar het blijft (hoog) radioactief.

Het is echt heel makkelijk redeneren zo, maar OOK in Nederland heeft men op dit moment geen enkele oplossing voor dit probleem. Het wordt maar opgestapeld in loodsen en we weten nog steeds niet wat we er mee moeten.

Uiteindelijk laten we het blijkbaar weer over aan de volgende generaties. En nog veel verder dan dat. Maar WIJ hebben fijn "schone" energie. Ik blijf het egoïstisch vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:55:
[...]
Uiteindelijk laten we het blijkbaar weer over aan de volgende generaties. En nog veel verder dan dat. Maar WIJ hebben fijn "schone" energie. Ik blijf het egoïstisch vinden.
Daarom heb ik geen kinderen. Ik vind het egoïstisch, we laten allerlei mensen met meer en meer zooi zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:51:

Geef alternatieve decentrale warmte-opslag oplossingen een eerlijke kans, zodat PV zomer opwek in de winter gebruikt kan worden voor verwarming.
Het dreigt wat offtopic te gaan, maar een Tesla powerwall of vergelijkbare batterij is maximaal 10-15kWh. Dat is leuk voor de nacht en een incidentele slechte zomerdag, van eind oktober tot begin maart heb je er niets aan.

Laat staan als je een EV koopt, dan ga je een paar mWh meer gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glenfiddich
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:51:
[...]

Geef alternatieve decentrale warmte-opslag oplossingen een eerlijke kans, zodat PV zomer opwek in de winter gebruikt kan worden voor verwarming. Dat kan technisch gezien nu al, maar zeker in Nederland is er geen mens die er in wil investeren omdat salderen zo goedkoop is. Voordeel is dat het electriciteitsnet veel minder belast zal worden.
Zou een behoorlijke rotstreek zijn richting mensen die in de afgelopen jaren zonnepanelen hebben gekocht, in de verwachting die dankzij het salderen op een beetje fatsoenlijke termijn terug te kunnen verdienen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Het dreigt wat offtopic te gaan, maar een Tesla powerwall of vergelijkbare batterij is maximaal 10-15kWh. Dat is leuk voor de nacht en een incidentele slechte zomerdag, van eind oktober tot begin maart heb je er niets aan.

Laat staan als je een EV koopt, dan ga je een paar mWh meer gebruiken.
Ik heb het over zoutopslag.

Batterijen zijn slechts een oplossing voor dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glenfiddich schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Zou een behoorlijke rotstreek zijn richting mensen die in de afgelopen jaren zonnepanelen hebben gekocht, in de verwachting die dankzij het salderen op een beetje fatsoenlijke termijn terug te kunnen verdienen.
Heb ze ook nog maar 2 jaar, maar ben daar niet echt bang voor, energie is energie en dat is wat waard. Ik gebruik alle stroom nu, terugleveren doe ik niet aan, wil er nog wel 20 bij hehe.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:58:
[...]

Ik heb het over zoutopslag.

Batterijen zijn slechts een oplossing voor dagen.
Ja veel over gelezen, van die tanks in de kelder.

Of centraal ergens.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Glenfiddich schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

En die allemaal BTW hebben mogen terugkrijgen.

Ik kan het weten met 28 panelen, het zou mij ook pijn doen. Maar de regeling is technisch gezien oneerlijk te noemen en het net wordt steeds schever belast. Dat is niet vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

Of centraal ergens.
Exact. Alleen beperkte energieverliezen tijdens conversie maar niet gedurende de opslag. En je kan heel veel energie opslaan. Er is alleen volume nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Kernenergie is wel degelijk duurzaam en moderne centrales kent amper afval; sterker nog; ze gebruiken bestaand afval opnieuw en kunnen daar ontzettend veel energie uithalen. Meer energie dan wat er oorspronkelijk verbruikt is in de centrale waar ze gebruikt zijn. Het kern energie topic bied behoorlijk wat leesvoer daar over :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:59:
Als je met een beperkte investering los van het net kunt leven en daarmee je van (milieu) belastingen kunt onttrekken is dat veel waard.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, wat is het addertje? Wat kost dit voor een gemiddelde woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Als je met een beperkte investering los van het net kunt leven en daarmee je van (milieu) belastingen kunt onttrekken is dat veel waard.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, wat is het addertje? Wat kost dit voor een gemiddelde woning?
Volgens mij moet je dan een kelder hebben zo groot als een autogarage en ben je die helemaal kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://whocares.me/wp-content/uploads/AAA_5945-1024x682.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 07-10-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Tux3.14 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:09:
[...]

Kernenergie is wel degelijk duurzaam en moderne centrales kent amper afval; sterker nog; ze gebruiken bestaand afval opnieuw en kunnen daar ontzettend veel energie uithalen. Meer energie dan wat er oorspronkelijk verbruikt is in de centrale waar ze gebruikt zijn. Het kern energie topic bied behoorlijk wat leesvoer daar over :) .
Het is niet duurzaam omdat het afkomstig is uit brandstof. Ook dit raakt gewoon "op".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Leesvoer.
https://www.tue.nl/nieuws...j-het-antwoord-is-ja/#top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Het is niet duurzaam omdat het afkomstig is uit brandstof. Ook dit raakt gewoon "op".
Ja, op en ten duur raakt het op met de huidige manier van energie gebruiken. Maar voor nu is het simpelweg de meest schone oplossing.

Met die denkwijze is wind en zonne energie btw ook niet duurzaam, want de materialen daarvan zijn ook niet oneindig.

[ Voor 7% gewijzigd door Tux3.14 op 07-10-2021 21:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy

psy

Tux3.14 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:18:
[...]

Ja, op en ten duur raakt het op met de huidige manier van energie gebruiken. Maar voor nu is het simpelweg de meest schone oplossing.

Met die denkwijze is wind en zonne energie btw ook niet duurzaam, want de materialen daarvan zijn ook niet oneindig.
Die redenatie is belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Tux3.14 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:18:
[...]
Die energie zit niet in de wieken maar in de wind.

Fossiele brandstoffen zijn eeuwenoud en langzaam ontstaan, die gaan op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Ja las ergens dat het uit kan tot -20 maar ik vond dat hij vorige winter bij -10 wel echt moeite had om de woonkamer warm te houden, heb er toen gas bij aan gedaan.
-12 hier merkte ik ook wel dat het minder werd maar het ging nog, maar voor deze incidentele dagen kan een tijdelijk kacheltje als bijverwarming ook prima het is niet zo dat het weken aanhoud in Nederland.

Volgens de boeken gaat mijn warmtepomp tot -15, ik geloof ook wel dat -20 daarom niet haalbaar meer zal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2021 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

Dat maakt toch niet uit? Aan het eind is het precies even duur. Wat maakt het dan uit of ik in delen betaal of in 1x?
Cashflow?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

-12 hier merkte ik ook wel dat het minder werd maar het ging nog, maar voor deze incidentele dagen kan een tijdelijk kacheltje als bijverwarming ook prima het is niet zo dat het weken aanhoud in Nederland.

Volgens de boeken gaat mijn warmtepomp tot -15, ik geloof ook wel dat -20 daarom niet haalbaar meer zal zijn.
Theelichtjes door je hele huis neerzetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:01
psy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:55:
Het is echt heel makkelijk redeneren zo, maar OOK in Nederland heeft men op dit moment geen enkele oplossing voor dit probleem. Het wordt maar opgestapeld in loodsen en we weten nog steeds niet wat we er mee moeten.

Het is natuurlijk een whataboutism, maar vergeleken met de kant-en-klare kernwapens die overal ter wereld nog klaarliggen is kernafval in verhouding een kleiner probleem.

Probleem is wel dat de bekende aders uraniumerts uitgeput raken, en dat de winning van uranium daarmee steeds minder efficiënt wordt. Je moet steeds meer energie investeren om dezelfde hoeveelheid bruikbaar uranium over te houden. Thorium kan een alternatief zijn (maar goede thoriumcyclus-centrales bestaan nog niet), winning uit zeewater kan een alternatief zijn (idem).

Echt fantastisch is het allemaal niet. En dan produceer je (voornamelijk) electriciteit, waar je deze winter niet zoveel aan hebt, omdat de woningen (en het netwerk) toch niet klaar zijn om all-electric te gaan verwarmen. Hoewel niets natuurlijk je in de weg staat het koelwater van de reactor door te leiden naar de stadsverwarming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-09 16:54
Benieuwd of dit EU-breed aangepakt wordt, zeker op korte termijn heb ik de EU nog nooit plannen zien uitvoeren, daarvoor is het orgaan veel te log. (Ik mag hopen dat als er staatssteun komt voor MKB dat ondernemers in winkelstraten eerst verplicht alle lichtgevende gevels uit moeten doen—al zal het niet bijster veel verschil maken, het lijkt me verstandig dat de gevel niet op staatsteun aanstaat).

Heb op 1 oktober via gaslicht.com overstap aangevraagd naar Greenchoice (ik was nog lichtelijk boos want dat was eigenlijk een dag te laat naar ik begreep...) Bizar om het verschil in nog geen week te zien:

Afgesloten tarieven op 1 oktober:
* 33,39 ct. stroom
* 137,36 ct. gas

Als ik nu hetzelfde aanbod bekijk op gaslicht.com;
* 47,23 ct. stroom
* 199,81 ct gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Het klinkt zeker interessant, maar met maximaal twee weken opslag niet de oplossing waarmee je met overtollige kWh de donkere wintermaanden doorkomt. Een Tesla powerwall on steroids, de komende jaren (nog) niet beschikbaar voor massaproductie.

Geef mij dan maar de salderingsregeling:
defacto gratis stroom zelfs als de gasprijs door het dak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Mensen al nagedacht over de kerstversiering? Zie nu al iedereen steeds de lampjes uit doen behalve als iedereen thuis is, ook al gebruikt dat misschien maar 10 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Die IR-panelen doen ook niet meer dan 1 op 1 stroom omzetten in warmte, dus ik denk dat ik deze kerst lekker knus in een thermopak bij de miningrig ga zitten, warme chocolademelk dr bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

hoevenpe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

Het klinkt zeker interessant, maar met maximaal twee weken opslag niet de oplossing waarmee je met overtollige kWh de donkere wintermaanden doorkomt. Een Tesla powerwall on steroids, de komende jaren (nog) niet beschikbaar voor massaproductie.

Geef mij dan maar de salderingsregeling:
defacto gratis stroom zelfs als de gasprijs door het dak gaat.
Nee niet maximaal. Het is 100% schaalbaar. Als jij maanden opslag wil kan dat, maar dan wordt het volume wel navenant groter. Mij lijkt het ook sterk dat je met 2 weken opslag en je PV in de winter voldoende buffer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Theelichtjes door je hele huis neerzetten :+
Ik heb hier ook nog wel verwarming op gas het systeem is nog aanwezig maar wordt niet meer gebruikt, ik heb gas nog voor warmwater omdat een boilervat nogal lastig wordt (geen ruimte) en die 140 euro vastrecht in het jaar is mij de moeite niet waard, beneden 500m3 zit je in lager tarrief.

ik heb nu een "kookgas" aansluiting hoe men het noemt in volksmond.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

Ik heb hier ook nog wel verwarming op gas het systeem is nog aanwezig maar wordt niet meer gebruikt, ik heb gas nog voor warmwater omdat een boilervat nogal lastig wordt (geen ruimte) en die 140 euro vastrecht in het jaar is mij de moeite niet waard.
Same, maar benieuwd of het zo gek wordt dat zelfs een elektrische kachel goedkoper is dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

mhr-zip schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:22:
[...]

Als de overheid de burger tegemoet komt, dan betaal je dat zelf hè.

Prima als ze arme mensen tegemoet komen, maar de rest moet wat mij betreft gewoon op de blaren zitten.
Waarom moet de rest op de blaren zitten dan?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Same, maar benieuwd of het zo gek wordt dat zelfs een elektrische kachel goedkoper is dan gas.
Gaat niet gebeuren want stroom gaat straks ook meestijgen omdat er in Nederland ook genoeg energiecentrale,s zijn die op gas werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Intercity schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:46:
[...]

Benieuwd of dit EU-breed aangepakt wordt, zeker op korte termijn heb ik de EU nog nooit plannen zien uitvoeren, daarvoor is het orgaan veel te log. (Ik mag hopen dat als er staatssteun komt voor MKB dat ondernemers in winkelstraten eerst verplicht alle lichtgevende gevels uit moeten doen—al zal het niet bijster veel verschil maken, het lijkt me verstandig dat de gevel niet op staatsteun aanstaat).

Heb op 1 oktober via gaslicht.com overstap aangevraagd naar Greenchoice (ik was nog lichtelijk boos want dat was eigenlijk een dag te laat naar ik begreep...) Bizar om het verschil in nog geen week te zien:

* 33,39 ct. stroom
* 137,36 ct. gas

* 47,23 ct. stroom
* 199,81 ct gas
Had je beter GC via de consumentenbond kunnen doen, op 3 oktober heb ik afgesloten met een verbuik van 2700kwh en 500m3;

Totaal tarief (3 jaar vast)
25,19 ct stroom
86,6ct gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:20
Ernemmer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Had je beter GC via de consumentenbond kunnen doen, op 3 oktober heb ik afgesloten;

Totaal tarief (3 jaar vast)
25,19 ct stroom
86,6ct gas
Dat is dure gas voor 3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ytr81 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:07:
[...]

Ik heb mijn verbruik er maar even bij gezet, want een laag verbruik verhoogd de totale m3 prijs iets tov een hoog verbruik.

De goedkoopste met 3 jaar vast die ik nu kan vinden is 128 ct en dat is geen bos gecompenseerd gas.

@ytr81 als jij een goedkopere weet hoor ik het graag, ik kan mijn contract nog kosteloos annuleren.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 07-10-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:11:
In Engeland lagen al fabrieken stil voor kunstmest. Een prijsstijging kan nog, maar niet een verveelvoudiging binnen een maand.
Meerdere bedrijven in NL (deels) ook:

https://nos.nl/nieuwsuur/...s-stil-om-hoge-gasprijzen

https://www.pzc.nl/zeeuws...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:20
Ernemmer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:09:
[...]

Ik heb mijn verbruik er maar even bijgezet, want een laag verbruik verhoogd de totale m3 prijs iets tov een hoog verbruik.

De goedkoopste met 3 jaar vast die ik nu kan vinden is 128 ct en dat is geen bos gecompenseerd gas.
Met dat verbruik niet zo gek inderdaad. Doe je netjes zo weinig gas verbruik. d:)b

Nu weet ik zeker geen goedkopere, maar ik verwacht (en hoop) dat binnen die 3 jaar gas wel een stuk goedkoper wordt weer. Maar het is allemaal koffiedik kijken, dat geef ik toe.

[ Voor 17% gewijzigd door ytr81 op 07-10-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:17
ytr81 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:07:
[...]

Jij bedoelt denk ik intercity want die prijzen zijn echt hoger dan het gc aanbod 🤭
Of begrijp ik het verkeerd want 0.86 cent is geen verkeerd aanbod lijkt mij?

[ Voor 8% gewijzigd door Roos79 op 07-10-2021 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pizzacabonara schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:56:
[...]

Waarom moet de rest op de blaren zitten dan?
Waarom moeten mensen die de huidige prijzen best kunnen betalen gecompenseerd worden voor het feit dat ze heel laks zijn geweest met het verduurzamen van hun woning?
Wie nu die honderden euro's per jaar extra best kan dragen, had ook isolatie bij elkaar kunnen sparen waardoor de invloed van hoge energieprijzen slechts minimaal was.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:30

ManiacsHouse

Scheisse!

Ivow85 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Waarom moeten mensen die de huidige prijzen best kunnen betalen gecompenseerd worden voor het feit dat ze heel laks zijn geweest met het verduurzamen van hun woning?
Wie nu die honderden euro's per jaar extra best kan dragen, had ook isolatie bij elkaar kunnen sparen waardoor de invloed van hoge energieprijzen slechts minimaal was.
Of dus wel flink hebben kunnen investeren en waarschijnlijk subsidies gekregen (en daardoor minder verbruiken, maar er toch warmpjes bijzitten) en voor het deel wat ze dan uiteindelijk alsnog moeten betalen per maand ook nog eens compensatie krijgen of verlangen?
Sociale huurders zitten vaak in een bagger huis en betalen dus naar verhouding al flink energie-rekening/belasting. Dus eigenlijk kunnen we best stellen dat een deel van de subsidies is betaald door deze huurders... (En daar bovenop nog even huurverhoging vanwege de verhuurdersheffing...)
Als huurder krijg je geen subsidie om zonnepanelen neer te leggen of isolatie te laten uitvoeren. Zelfs de acties voor gratis spaarlampen etc bij gemeentes zijn voor woningbezitters niet voor huurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Roos79 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Jij bedoelt denk ik intercity want die prijzen zijn echt hoger dan het gc aanbod 🤭
Of begrijp ik het verkeerd want 0.86 cent is geen verkeerd aanbod lijkt mij?
0,86 cent zeker niet of bedoel je 86 cent / 0,86 euro? Voor 0,86 cent teken ik meteen!

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 07-10-2021 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Ivow85 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Wat een hoop generalisaties en veronderstellingen. Over het algemeen zijn de mensen die het kunnen betalen juist bezig met het verduurzamen. Dus de hoge gasprijs is te wijten aan de mate van verduurzaming van huizen?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben het even nagegaan in onze situatie . Verbruik per jaar : elektra ~0 (pv panelen), gas 1100m3 per jaar (= gemiddeld voor nl).
Oud tarief gas: 0,75458 (2020 = 0,78032)
Nieuw tarief gas: 1,03891

Verschil is 0,28431. In euro : 312,76 per jaar = 26 euro per maand, incl btw 378,44 / 31,51 per maand.
Oud voorschot was 96 euro , dat wordt 128 euro.

Dat valt toch best mee? Ik hoor in de media verhalen van duizend euro extra per jaar, kijkend naar een gemiddeld gas verbruik waar wij op zitten kom ik niet in de buurt, ook niet als je elektra van een gemiddelde woning zonder panelen mee zou nemen.

Uitzonderingen zijn de oude grote woonboerderijen ed, maar de gemiddelde tussenwoning zal niet enorm veel buitensporig veel extra moeten betalen.

lobby Gaslicht.com
Stel je voor, je hebt een variabel energiecontract of een contract dat binnenkort afloopt. De komende maanden kunnen de prijzen verder stijgen, waarschuwt Ben Woldring van Gaslicht.com. Wat moeten consumenten doen?
Prijsvergelijker Gaslicht.com adviseert deze huishoudens een eenjarig contract... [..]
Bron https://www.rtlnieuws.nl/...-hun-top-nog-niet-bereikt

"Wij van WC- eend...".

Imo is het met name een lobby van die prijsvergelijk sites. Die hebben baat bij mensen die jaarlijks overstappen tegen 100 euro overstapbonus. En wie betaalt die bonus + commissie aan Ben? Juist ;).

Tarieven gaan altijd wat heen en weer, over 2 jaar staat alles weer op het huidige niveau. En op de lange termijn zullen steeds meer woningen en bedrijfspanden goed geïsoleerd zijn, wat de vraag ook doet afnemen.

[ Voor 108% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2021 04:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Sport_Life schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 03:43:
Ik ben het even nagegaan in onze situatie . Verbruik per jaar : elektra ~0 (pv panelen), gas 1100m3 per jaar (= gemiddeld voor nl).

Verschil is 0,28431. In euro : 312,76 per jaar = 26 euro per maand, incl btw 378,44 / 31,51 per maand.

Dat valt toch best mee? Ik hoor in de media verhalen van duizend euro extra per jaar, kijkend naar een gemiddeld gas verbruik waar wij op zitten kom ik niet in de buurt, ook niet als je elektra van een gemiddelde woning zonder panelen mee zou nemen.

Uitzonderingen zijn de oude grote woonboerderijen ed, maar de gemiddelde tussenwoning zal niet enorm veel buitensporig veel extra moeten betalen.

lobby Gaslicht.com

[...]

"Wij van WC- eend...".

Imo is het met name een lobby van die prijsvergelijk sites. Die hebben baat bij mensen die jaarlijks overstappen tegen 100 euro overstapbonus. En wie betaalt die bonus + commissie aan Ben? Juist ;).

Tarieven gaan altijd wat heen en weer, over 2 jaar staat alles weer op het huidige niveau. En op de lange termijn zullen steeds meer woningen en bedrijfspanden goed geïsoleerd zijn, wat de vraag ook doet afnemen.
Ik weet niet hoor maar als je in de bijstand zit is 26 euro per maand meer al praktisch onmogelijk te verwerken in een budget. Of dacht je dat iedereen in Nederland een baan heeft?
Eva betaalt nu 118 euro per maand voor gas en licht, maar gaat vanaf januari, als haar nieuwe energiecontract ingaat, ruim het dubbele betalen: 246 euro. Door deze stijging is Eva bang te moeten besparen op eerste levensbehoeftes zoals eten, want rondkomen gaat vanaf dat moment niet meer lukken. ''Met een uitkering is zo'n energierekening niet te betalen.''
https://www.at5.nl/artike...erekening-niet-te-betalen

[ Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 08-10-2021 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Laatst online: 29-08-2023

lobby Gaslicht.com

[...]

"Wij van WC- eend...".

Jij hebt dus al een pv installatie waardoor je 0 op de teller hebt.
Ik neem aan dat je een relatief nieuw huis hebt en of geïnvesteerd hebt in duurzaamheid.
En jij hebt nog een “goede” gasprijs.

Realiseer je dat er een hele grote groep is die weinig verdiend en geen duurzaamheidsinvesteringen kon betalen en die te laat een nieuw contract hebben afgesloten en nu dus 1,80 voor gas en 0,40 voor elektra betalen.
Als je dan zeg 50 of 80 euro meer pm betaald gaat dat voor een grote groep problemen geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dat valt toch best mee?
Als je uitgangspunt rijke middenklasser in eigen redelijke moderne tussenwoning met luxe zonnepanelen en dubbel glas+ is valt het idd wel mee.
Maar niet iedereen zit in zo’n luxe positie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 06:50:
[...]

Ik weet niet hoor maar als je in de bijstand zit is 26 euro per maand meer al praktisch onmogelijk te verwerken in een budget. Of dacht je dat iedereen in Nederland een baan heeft?

[...]

Dan heeft "Eva" inderdaad wel een probleem. Ik heb 29 september een 3-jarig contract bij Vattenfal afgesloten (gaat volgende week in) en het verbruik wat ruim gerekend i.v.m. een oud huis wat wel steeds beter, maar nog niet helemáál top, geïsoleerd is en ga nog minder betalen per maand dan Eva. Maar dan hebben we het dus over een redelijk grote twee-onder-1-kap uit de jaren 30. Woont Eva misschien niet relatief duur voor iemand met een uitkering? En een oud, ongeïsoleerd huis, is eigenlijk gewoon een flinke luxe. Niet iedereen kan het zich veroorloven om de mussen van warmte te voorzien.

Denk dat daar voor heel veel mensen met een uitkering gewoon het probleem zit. Ze wonen in een huur-tochtgat met ketel uit het jaar kruik en betalen daardoor echt bizar veel voor energie. En de verhuurder vindt het wel best, zolang de huur netjes elke maand binnenkomt. Ik ben mijn wooncarriëre begonnen in een ex-huurappartement van 80 m2 in Utrecht Stad. Appartement, dus je mogelijkheden qua isolatie zijn beperkt. Je mag immers met geen vinger aan de schil van het gebouw komen. Daar had ik vooral last van kieren (er zat wel HR glas in, in van die goedkope kunststof kozijnen). Ik was toch niet van plan om daar lang te blijven wonen, dus ik ben toen "low budget" eens door het appartement heen gegaan met radiatorfolie en de PUR spuit. Dat scheelde al wel wat. Maar zonder de gevels aan te pakken (en dat mag je niet op eigen houtje, want VvE), was het eigenlijk gewoon onmogelijk om het appartement écht zuiniger te maken. Daarna verhuist naar een tussenwoning van wat betere kwaliteit en tot mijn stomme verbazing daalden mijn energiekosten (en niet een beejte ook) toen ik veel groter ging wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

CyberMania schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 06:50:
[...]

[...]

Zie mijn eigen rekensom, ik vraag me af hoe het kan dat Eva het dubbele betaalt terwijl mijn verhoging 36% is (alleen gas). De verhoging van elektra is minder dan 36% , dus hoe kom je dan bij 100% in zo'n voorbeeld? Het kan alleen als ze een langdurig contract had dat eindigt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2021 07:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39
Sport_Life schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Zie mijn eigen rekensom, ik vraag me af hoe het kan dat Eva het dubbele betaalt terwijl mijn verhoging 36% is (alleen gas). De verhoging van elektra is minder dan 36% , dus hoe kom je dan bij 100% in zo'n voorbeeld? Het kan alleen als ze een langdurig contract had dat eindigt.
Doe je huidige rekensom maar eens opnieuw met de huidige tarieven van Eneco van 1 jaar. Gas 1.74 per M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
Hier dus bijna een verdubbeling van de maandlast als ik nu zou moeten overstappen.
Contract loopt tot 31 januari 2022. Vrijstaande woning, bouwjaar 1956, vrij slecht geïsoleerd.

Huidige termijn bedrag is 196 euro, 3400 kwh & 2120 m3 gas. Als ik dit opnieuw bij prisewise/vattenval aanvraag, kom ik op rond de 350 euro. Die verhoging is aanzienlijk.

Gezien wij er nog geen jaar wonen eerst maar eens kijken wathet werkelijke verbruik is, met name in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
CyberMania schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:14:
[...]

0,86 cent zeker niet of bedoel je 86 cent / 0,86 euro? Voor 0,86 cent teken ik meteen!
Ik ga 0.86 per M3 betalen zo duidelijker?
En gezien de prijzen stijging van gas denk ik niet heel verkeerd te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:25
Sport_Life schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Jij hebt geen elektra kosten en de prijzen die je neemt zijn veel te laag als je naar de huidige tarieven kijkt. Verder is je gasverbruik ook ruim aan de lage kant. Zeker als je bedenkt dat mensen die wat minder geld hebben vaak in slecht geisoleerde huurhuizen wonen. En dan tikt het toch hard aan.

Juist omdat je in de luxe positie zit dat je zonnepanelen hebt en je huis waarschijnlijk goed geisoleerd is, valt het wel mee. Ik stook hier ook simpelweg wat meer op elektra (airco) en stook de houtkachel deze winter wat vaker aan en dan valt het verschil ook wel mee. Maar dan moet je dus wel die airco kunnen betalen, je huis kunnen isoleren en zonnepanelen kunnen plaatsen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruben0s schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:03:
[...]

Doe je huidige rekensom maar eens opnieuw met de huidige tarieven van Eneco van 1 jaar. Gas 1.74 per M3.
Ja, bizar hoor. Op 29 september bij Vattenfal voor 3 jaar afgesloten. Koster per kuub gas inclusief overheidsheffingen: 0,96. Maar nu zorgen dat we heel snel de dakisolatie nog even erin rammen voor het écht winter gaat worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Misschien ff geen contract voor bepaalde tijd nemen, bijvoorbeeld
Vattenfall
Stroom 22,78 - 24,38
Gas 82,46
en in januari (of later) opnieuw kijken....veel hoger dan de huidige contracten voor bepaalde tijd zal het denk ik niet worden want dan zal de overheid ingrijpen (glazen bol :+ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Intercity schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:46:
[...]

* 33,39 ct. stroom
* 137,36 ct. gas

* 47,23 ct. stroom
* 199,81 ct gas
Ik ben wel benieuwd of er een overzicht is per land in Europa hoeveel belasting landen betalen voor de energie, ik vermoed dat we hier ook weer de gekke henkie zijn en als enige land van de netto energieprijs 50% belasting is. Logisch dat er nu geroepen wordt 'dan verlagen we tijdelijk de belasting op energie', maar de woorden Nederland, belasting, en verlagen in 1 zin is meestal science fiction }:O

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38
Zag het al een beetje aankomen dus zelf afgelopen juli de tarieven al voor een jaar vastgezet, ingangsdatum begin december.
Wel al duurder dan vorig jaar, maar een schijntje van de prijzen nu.
Nu wel hopen dat de leverancier overeind blijft (Welkom Energie).
Zou op zich in ruil voor een garantie dat hij overeind blijft ook best een jaar het dubbele van het maandbedrag willen en gelukkig ook kunnen betalen.
Wil het dan wel volgend jaar terug na de eind nota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 15-09 16:18
EHA1337 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:08:
Hier dus bijna een verdubbeling van de maandlast als ik nu zou moeten overstappen.
Contract loopt tot 31 januari 2022. Vrijstaande woning, bouwjaar 1956, vrij slecht geïsoleerd.

Huidige termijn bedrag is 196 euro, 3400 kwh & 2120 m3 gas. Als ik dit opnieuw bij prisewise/vattenval aanvraag, kom ik op rond de 350 euro. Die verhoging is aanzienlijk.

Gezien wij er nog geen jaar wonen eerst maar eens kijken wathet werkelijke verbruik is, met name in de winter.
ik weet niet of je het kwijt kan, maar zonnepanelen overwogen? Gisteren toevallig beetje zitten klikken en ik kwam op 3000 euro aan kosten voor 12 panelen, incl installatie op plat dak. Dat levert pakweg 4000 kWh per jaar op. Heb je nog beetje over voor het verbruik van een nieuw infrarood kacheltje ;)
3400kwh gaat met huidige tarieven toch wel 1000 euro kosten, dus als het zo zou blijven heb je na 3 jaar je panelen al terug.

[ Voor 6% gewijzigd door marteltor op 08-10-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pizzacabonara schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:55:
[...]

Wat een hoop generalisaties en veronderstellingen. Over het algemeen zijn de mensen die het kunnen betalen juist bezig met het verduurzamen. Dus de hoge gasprijs is te wijten aan de mate van verduurzaming van huizen?
Is dat zo? Denk dat de mensen die bezig zijn het wel kunnen betalen, maar of dat andersom ook geld…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
TvanW schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:15:
Vattenfall
Stroom 22,78 - 24,38
Gas 82,46
en in januari (of later) opnieuw kijken....veel hoger dan de huidige contracten voor bepaalde tijd zal het denk ik niet worden want dan zal de overheid ingrijpen (glazen bol :+ )
In januari zal een niet vast contract wel wijzigen naar de dan geldende tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18

Laguna

Connaisseur

Daar vergis je je behoorlijk in. Als voorbeeld een slecht geïsoleerde sociale huurwoning (tussenwoning) zeg dat je 2000kWh aan stroom verbruikt en 750m³ aan gas, daar waar je begin dit jaar voor die situatie zo'n €800 kwijt was per jaar is dat nu €1800 per jaar.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:01

Het valt erg mee, maar ik ben benieuwd hoe je aan dat nieuwe tarief van gas komt. Ik reken het even voor voor mijn situatie (wat ouder huis, gas 1100m³/jaar, 900kWh stroom)

Oud tarief gas: 0,79€/m³ inclusief btw
Nieuw tarief gas: 1,59€/m³ is de goedkoopste uit een prijsvergelijker.

Oud tarief stroom: 0,21/kWh inclusief btw
Nieuw tarief stroom: 0,33 is de goedkoopste uit een prijsvergelijker.

De prijsstijging van gas is 80ct/m³, dus 880 euro op jaarbasis. De prijsstijging van electriciteit is 12ct, dus 108 euro op jaarbasis. Daar heb je al bijna 1000 euro, en ik ben een zuinige stoker.

Ik heb nu een variabel contract. Als ik bij mijn eigen energieleverancier blijf, betaal ik 1,95 per m³ voor een jaarcontract, en wie weet wat het variabele tareif gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
marteltor schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:29:
[...]
ik weet niet of je het kwijt kan, maar zonnepanelen overwogen? Gisteren toevallig beetje zitten klikken en ik kwam op 3000 euro aan kosten voor 12 panelen, incl installatie op plat dak. Dat levert pakweg 4000 kWh per jaar op. Heb je nog beetje over voor het verbruik van een nieuw infrarood kacheltje ;)
3400kwh gaat met huidige tarieven toch wel 1000 euro kosten, dus als het zo zou blijven heb je na 3 jaar je panelen al terug.
Misschien ben je een beetje laat :O of dacht je de enige te zijn....leveringsproblemen panelen/omvormer....handjes (om ze te leggen/aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Roos79 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

In januari zal een niet vast contract wel wijzigen naar de dan geldende tarieven
Dan kan je toch alsnog ingrijpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
EHA1337 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:08:

Zo'n doortochthut dient gewoon naar moderne maatstaven nageïsoleerd te worden. Daar hoef je niets voor af te wachten.

In dat opzicht is het ook jammer dat iedereen meteen in een kramp schiet dat iemand anders (overheid) wat moet doen terwijl het de pandeigenaren zijn die wat moeten doen.

Om huurders enigszins tegemoet te komen kan de overheid een wet maken waarbij excessieve energiekosten door te laag isolatieniveau in mindering komt op de huur.

Dat is een structurele aanpak ipv paniekvoetbal.

Overigens zijn er massa's mensen voor wie er helemaal geen acuut punt is. Mijn oude jaarcontract is in juni bijvoorbeeld automatisch verlengd met een vrij opzegbaar contract met tarieven vast tot volgend jaar juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TvanW schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:15:
Vattenfall
Stroom 22,78 - 24,38
Gas 82,46
De overheid kan alleen maar ingrijpen door aan haar stuk van de rekening te knabbelen. Ik verwacht dat die ingreep dan voor iedereen gedaan zal worden. Maar ik verwacht er niet veel van, heel eerlijk gezegd. Ze kunnen het voor de onderkant natuurlijk ook gewoon oplossen via "bijzondere" bijstand, of erger: met een nieuw in te voeren "energietoeslag" die inkomensgebonden is om werken voor de niet-grootverdieners nóg minder interessant te maken. :)

1 ding heb ik een hard hoofd in: dat de VVD de rekening grotendeels bij de verhuurders van tochtgaten gaat neerleggen. Dat gaat niet gebeuren. Als ze daar iets gaan doen, dan gaat het geen rekening zijn maar een subsidie om hun verhuurpandjes voor weinig iets verder te verduurzamen waarschijnlijk. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2021 08:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

De overheid kan alleen maar ingrijpen door aan haar stuk van de rekening te knabbelen. Ik verwacht dat die ingreep dan voor iedereen gedaan zal worden. Maar ik verwacht er niet veel van, heel eerlijk gezegd. Ze kunnen het voor de onderkant natuurlijk ook gewoon oplossen via "bijzondere" bijstand, of erger: met een nieuw in te voeren "energietoeslag" die inkomensgebonden is om werken voor de niet-grootverdieners nóg minder interessant te maken. :)

1 ding heb ik een hard hoofd in: dat de VVD de rekening grotendeels bij de verhuurders van tochtgaten gaat neerleggen. Dat gaat niet gebeuren. Als ze daar iets gaan doen, dan gaat het geen rekening zijn maar een subsidie om hun verhuurpandjes voor weinig iets verder te verduurzamen waarschijnlijk. :)
En Jan Modaal met een koophuis die met de koopkracht netto op hetzelfde niveau zit als een sociale huurder met toeslagen en huursubsidie mag het allemaal zelf oplossen. Daar gaan nog wat klappen vallen, en dat gaan we merken in de economie.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
TvanW schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:35:
[...]

Misschien ben je een beetje laat :O of dacht je de enige te zijn....leveringsproblemen panelen/omvormer....handjes (om ze te leggen/aan te sluiten)
Ik heb zelf al zonnepanelen sinds een aantal jaar hoor :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Rukapul schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:41:
[...]
Mijn oude jaarcontract is in juni bijvoorbeeld automatisch verlengd met een vrij opzegbaar contract met tarieven vast tot volgend jaar juni.
Die van mij liep ook af in juni. Die is door greenchoice automatisch omgezet naar variabel, met vaste prijzen tot 1 januari. Helaas dus niet tot juni volgend jaar.

Ik wilde nog toen een verlenging regelen, maar kwam erachter dat ik steeds minder keus had doordat ik geen slimme meter had. Toen eerst dat geregeld en nu een week terug een contract afgesloten. |:( Uiteindelijk is de schade nog te overzien; als ik het nu zou doen zou ik 800 euro duurder uit zijn (en dat is alleen gas...vanwege die zonnepanelen die ik al heb >:))
Pagina: 1 2 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4