Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 3 ... 51 Laatste
Acties:
  • 413.556 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
marteltor schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:53:
[...]

Ik heb zelf al zonnepanelen sinds een aantal jaar hoor :>
Da's mooi, ik was door je post in de veronderstelling dat dit niet zo was ;)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 22:48
TvanW schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:57:
[...]

Da's mooi, ik was door je post in de veronderstelling dat dit niet zo was ;)
Trouwens, het maakt voor degene voor wie ik het schreef niet zoveel uit. Als ze er eind maart maar opliggen want dan gaan die dingen pas wat doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Chiron schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:51:
[...]

En Jan Modaal met een koophuis die met de koopkracht netto op hetzelfde niveau zit als een sociale huurder met toeslagen en huursubsidie mag het allemaal zelf oplossen. Daar gaan nog wat klappen vallen, en dat gaan we merken in de economie.
Precies. En helaas zou mij dat met de huidige vulling in Den Haag dus he-le-maal niet verbazen. Dat is waar Mark de poen vandaan haalt, keer op keer weer. Jan Modaal zakt dus inderdaad qua "vrije besteding" steeds meer richting de minima.

Mocht dit écht nog een poos gaan doorzetten, dan ga ik misschien toch eens serieus overwegen om onze schoorsteen weer bruikbaar te maken en een allesbrander in 1 van de schouwen neer te zetten. Dat wilden we eigenlijk nadrukkelijk niet, maar we worden nu toch wel stilletjesaan die kant in geduwd. Als zo'n allesbrander bijvoorbeeld 800 euro per jaar op gaat leveren, dan snap ik dat veel menen die verleiding niet kunnen weerstaan. Brandhout kun je met de juiste connecties in het buitengebied wel "voor weinig" scoren als je de moeite neemt om het te gaan halen. Alleen het eerste jaar zul je wat moeten kopen, omdat je verse brandhout te nat zal zijn. Dat moet eerst lang drogen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-10-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51

Chiron

Moderator Discord
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Precies. En helaas zou mij dat met de huidige vulling in Den Haag dus he-le-maal niet verbazen. Dat is waar Mark de poen vandaan haalt, keer op keer weer. Jan Modaal zakt dus inderdaad qua "vrije besteding" steeds meer richting de minima.

Mocht dit écht nog een poos gaan doorzetten, dan ga ik misschien toch eens serieus overwegen om onze schoorsteen weer bruikbaar te maken en een allesbrander in 1 van de schouwen neer te zetten. Dat wilden we eigenlijk nadrukkelijk niet, maar we worden nu toch wel stilletjesaan die kant in geduwd. Als zo'n allesbrander bijvoorbeeld 800 euro per jaar op gaat leveren, dan snap ik dat veel menen die verleiding niet kunnen weerstaan.
Ik heb een gasfornuis, en al serieus overwogen om wat vaker de kamado te gebruiken bij het koken :9

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Chiron schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Ik heb een gasfornuis, en al serieus overwogen om wat vaker de kamado te gebruiken bij het koken :9
Ik heb een inductiefornuis en een gas-BBQ. Precies andersom dus, maar gelukkig heb ik nog 1,5 x 5kg gas op voorraad. :) Deze zomer totaal niet bij stilgestaan dat die 2 gasflessen weleens dé investering van 2021 zouden kunnen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-10-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik had ook best last van een paniekgevoel rondom de gasprijzen maar bedacht mij ineens dat ik wellicht ook een vaste prijs had afgesproken voor gas in het energiecontract. TLDR: JA

Blijkbaar heb ik vorig jaar voor 3 jaar een contract afgesproken waarin die prijzen in ieder geval vastliggen.
De komende 2 jaar ben ik dus veilig. Tegen die tijd is dit probleem in ieder geval alweer opgelost.
(of er tegen die tijd nieuwe problemen zijn weet ik niet maar dat is dan iets voor over 2 jaar.)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:25:
Ik had ook best last van een paniekgevoel rondom de gasprijzen maar bedacht mij ineens dat ik wellicht ook een vaste prijs had afgesproken voor gas in het energiecontract. TLDR: JA

Blijkbaar heb ik vorig jaar voor 3 jaar een contract afgesproken waarin die prijzen in ieder geval vastliggen.
De komende 2 jaar ben ik dus veilig. Tegen die tijd is dit probleem in ieder geval alweer opgelost.
(of er tegen die tijd nieuwe problemen zijn weet ik niet maar dat is dan iets voor over 2 jaar.)
Of... je energieleverancier gaat failliet, de prijzen stijgen nog mee met het verbruik en je mag op het hoogtepunt in jan/feb een nieuw contract afsluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:56
marteltor schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:01:
Trouwens, het maakt voor degene voor wie ik het schreef niet zoveel uit. Als ze er eind maart maar opliggen want dan gaan die dingen pas wat doen ;)
Top tip: voor maart je dak alsnog BTW vrij vol zonnepanelen leggen, de hoge kWh prijs van nu kan in 2022 volledig gesaldeerd worden.

90% van de opbrengst realiseer je van maart t/m oktober, met 25 jaar garantie koop je eenmalig een groot deel van de prijsschommelingen af.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Of... je energieleverancier gaat failliet, de prijzen stijgen nog mee met het verbruik en je mag op het hoogtepunt in jan/feb een nieuw contract afsluiten ;)
Haha, dat kan ook nog. Nu 'zit' ik bij Eneco dus die kans acht ik niet erg groot maar het is wel een mogelijkheid idd.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:25:

Als je zekerheid zoekt m.b.t. die "opgelost over 2 jaar", dan zou ik die toch ook vooral bij jezelf gaan zoeken. Ik verwacht geen "quick fix" namelijk. Ik verwacht eerder een pleister tegen het bloeden aan de absolute onderkant, een sigaar uit eigen doos voor de particulieren daarboven en misschien wel steun voor het bedrijfsleven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 09:21

heho

Ommen, Overijssel

Post weggehaald, verkeerde topic ... 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door heho op 08-10-2021 09:50 ]

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 18-05 22:48
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:29:
[...]

Top tip: voor maart je dak alsnog BTW vrij vol zonnepanelen leggen, de hoge kWh prijs van nu kan in 2022 volledig gesaldeerd worden.

90% van de opbrengst realiseer je van maart t/m oktober, met 25 jaar garantie koop je eenmalig een groot deel van de prijsschommelingen af.
Inderdaad. Heb je zo terugverdiend. Zeker als je wat 'teveel' kWh aan panelen neerlegd tov je huidige verbruik, en je kantoortje (in geval van thuiswerkend) met stroom (bij)verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
marteltor schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:42:
[...]
Inderdaad. Heb je zo terugverdiend. Zeker als je wat 'teveel' kWh aan panelen neerlegd tov je huidige verbruik, en je kantoortje (in geval van thuiswerkend) met stroom (bij)verwarmd.
Als saldering minder wordt is extra productie over de hele dag (oost-west) ideaal, de teruglever-tarieven gaan ook door het dak dus je kunt goed geld verdienen met overtollige productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:15
JanHenk schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Op zich kan ik me helemaal in je betoog vinden.

Nu het echte probleem; huishoudens zijn niet het grootste deel van ons energieverbruik. De gebouwde omgeving, inclusief de giga hoeveelheid vierkante meters in kantoorpanden, zijn goed voor 28% van ons verbruik.

Industrie neemt 44% en vervoer 22%. Als we aannemen dat grofweg de helft van de gebouwde omgeving kantoorruimte is en mobiliteit ook vooral ten gunste komt van bedrijvigheid, dan begrijp je niet waarom huishoudens een gigantische hoeveelheid energiebelasting en btw moeten betalen, terwijl grootverbruikers en bedrijven zijn vrijgesteld en ook geen btw hoeven te betalen.

Het is geen oplossing, maar eerlijk zou zijn om burgers ook minimaal vrij te stellen van energiebelasting.

Verder moeten we inderdaad meer doen om energieverbruik terug te dringen. In onze woningen valt wel iets te winnen, maar het is een druppel op een gloeiende plaat op het totaal. Niet voor niets dat de grootste energieslurpers nu ook in de problemen komen (glastuinbouw, staal en aluminium sector, kunstmestproductie, dat soort..). Dat gaat om mega hoeveelheden energie.
Uiteindelijk is er altijd een consument de eindgebruiker. Dus uiteindelijk is ook al die bedrijfsmatig gebruikte energie gewoon het gevolg van consumentengedrag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:48:
[...]

Uiteindelijk is er altijd een consument de eindgebruiker. Dus uiteindelijk is ook al die bedrijfsmatig gebruikte energie gewoon het gevolg van consumentengedrag.
Alleen is de uitstoot dus niet in het product geprijsd en de consumptie dus niet gebaseerd op de uitstoot. Terwijl je dat bij je eigen energierekening vrijwel meteen werkt.

Dat is natuurlijk zo geregeld in het kader van concurrentievoordelen t.o.v. het buitenland en vice versa (wij halen hier ook massaal producten waarvan de productie in het buitenland plaatsheeft).

Ik vind het hypocriet om steeds maar de lasten te leggen bij de burger en zijn of haar woning en daarmee doen we alsof dat dé verduurzamingsopgave is. De werkelijkheid is totaal anders; de woningen zijn maar een druppel op een gloeiende plaat. Willen we wereldwijd wat doen aan onze uitstoot dan moeten we ook wereldwijd CO² (en equivalenten) beprijzen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:29:
[...]

Moet de fabrikant niet failliet gaan. Btw garantie is overigens alleen op de hardware. Het arbeidsloon ben je gewoon kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 08-10-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:51:
Die IR-panelen doen ook niet meer dan 1 op 1 stroom omzetten in warmte, dus ik denk dat ik deze kerst lekker knus in een thermopak bij de miningrig ga zitten, warme chocolademelk dr bij.
Je rig heeft toch ook wel gezellig knipperende LED's? Dan heb je er gelijk een soort van kerstverlichting bij.
Vergeet de neut niet in je chocomel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51

Chiron

Moderator Discord
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:18:
[...]

Ik heb een inductiefornuis en een gas-BBQ. Precies andersom dus, maar gelukkig heb ik nog 1,5 x 5kg gas op voorraad. :) Deze zomer totaal niet bij stilgestaan dat die 2 gasflessen weleens dé investering van 2021 zouden kunnen zijn.
Ik heb nog wat gasbusjes staan van de camping B)

Maar het lijkt me dat het niet wenselijk is dat iedereen massaal aan de pelletkachels gaat en de allesbrander... op sommige plekken hier in de wijk is het al niet te harden af en toe als het koud is. De theorie is dat pelletkachels 'schoon' zijn maar in de praktijk is het gewoon keiharde overlast. Maar dat is weer een andere discussie.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 22:39
De winter begint en de gasprijzen schieten omhoog. Het lijkt er dus op dat energie in de winter veel duurder aan het worden is dan vergeleken met energie in de zomer.

Een van de mogelijke maatregelen die getroffen kan worden is de afschaffing van de saldering. Dat levert de overheid geld op aangezien de bezitters van zonnepanelen niet meer het net als gratis batterij kunnen gebruiken. Bovendien is het ook een motivatie om de eigen opwekking zelf nuttiger te gebruiken. Het gevolg is weer dat er een gascentrale in de winter minder stroom op hoeft te wekken.

Met het opgeleverde geld kan de energiebelasting op gas weer verlaagd worden om de toename van de kosten daarvoor wat te dempen.

[ Voor 10% gewijzigd door fonsoy op 08-10-2021 10:02 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Mocht dit écht nog een poos gaan doorzetten, dan ga ik misschien toch eens serieus overwegen om onze schoorsteen weer bruikbaar te maken en een allesbrander in 1 van de schouwen neer te zetten. Dat wilden we eigenlijk nadrukkelijk niet, maar we worden nu toch wel stilletjesaan die kant in geduwd. Als zo'n allesbrander bijvoorbeeld 800 euro per jaar op gaat leveren, dan snap ik dat veel menen die verleiding niet kunnen weerstaan. Brandhout kun je met de juiste connecties in het buitengebied wel "voor weinig" scoren als je de moeite neemt om het te gaan halen. Alleen het eerste jaar zul je wat moeten kopen, omdat je verse brandhout te nat zal zijn. Dat moet eerst lang drogen.
Ik ben benieuwd. Al komt er een bak warmte van zo'n kachel, het meeste verdwijnt toch door de schoorsteen, en je kunt het moment en de plaats nauwelijks sturen. Je kunt zo'n ding niet programmeren om 's morgens vroeg als je opstaat het huis naar 17 graden te brengen, zodat je zonder te bevriezen je aan kunt kleden om naar je werk te gaan.

Raamisolatiefolie heeft met de huidige gasprijzen een terugverdientijd van één winter. Tochtstrips en piepschuim platen zullen ook rond die koers zitten. Ik denk dat ik gewoon provisorisch ga bijisoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Chiron schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:24:
[...]

Ik ben wel benieuwd of er een overzicht is per land in Europa hoeveel belasting landen betalen voor de energie, ik vermoed dat we hier ook weer de gekke henkie zijn en als enige land van de netto energieprijs 50% belasting is. Logisch dat er nu geroepen wordt 'dan verlagen we tijdelijk de belasting op energie', maar de woorden Nederland, belasting, en verlagen in 1 zin is meestal science fiction }:O
Wanneer je precies 800m³ gas en 923kWh elektra gebruikt, betaal je netto in Nederland geen energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-05 09:39
[...]

Wij hebben hier een houtkachel. Ik heb werkelijk de de CV nog niet aan gehad om te verwarmen. Heerlijke warmte en als je met schoon hout stookt is er over het algemeen buiten geen tot weinig overlast. Uiteraard wel rekening houden met het weer en dus even het stookalert checken.
Bedoeling was een houtkachel voor de 'sfeer', maar met de huidige tarieven gebruiken wij het steeds meer als hoofdverwarming.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
Chiron schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:51:
[...]

En Jan Modaal met een koophuis die met de koopkracht netto op hetzelfde niveau zit als een sociale huurder met toeslagen en huursubsidie mag het allemaal zelf oplossen. Daar gaan nog wat klappen vallen, en dat gaan we merken in de economie.
Om dat op te lossen kan Jan Modaal al een aantal jaren van de nodige regelingen gebruik maken (subsidies en duurzaamheidsleningen) waarmee Jan Modaal geheel kostenneutraal, of vaak zelfs met financiële winst voor Jan zelf, de zaken kan oplossen.

Maar je zal toch maar eens een stukje verantwoordelijkheid moeten nemen voor je eigen bezit en keuzes moeten maken die verder gaan dan 'Ja maar dat gaat ten koste van mijn budget voor de zomervakantie van dit jaar'.

Ja, deze Jan nog niet eens helemaal Modaal heeft met de bestaande regelingen in 5 jaar tijd een huis uit 1902 van label G naar label A+ gebracht. Kan gewoon. Je moet alleen wel ergens een knop om zetten en actie willen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:04:
Wanneer je precies 800m³ gas en 923kWh elektra gebruikt, betaal je netto in Nederland geen energiebelasting.
Het gemiddelde huishouden verbruikt veel meer dan dat, bijna iedereen betaald dus energiebelasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:23
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:10:
[...]

Om dat op te lossen kan Jan Modaal al een aantal jaren van de nodige regelingen gebruik maken (subsidies en duurzaamheidsleningen) waarmee Jan Modaal geheel kostenneutraal, of vaak zelfs met financiële winst voor Jan zelf, de zaken kan oplossen.

Maar je zal toch maar eens een stukje verantwoordelijkheid moeten nemen voor je eigen bezit en keuzes moeten maken die verder gaan dan 'Ja maar dat gaat ten koste van mijn budget voor de zomervakantie van dit jaar'.

Ja, deze Jan nog niet eens helemaal Modaal heeft met de bestaande regelingen in 5 jaar tijd een huis uit 1902 van label G naar label A+ gebracht. Kan gewoon. Je moet alleen wel ergens een knop om zetten en actie willen ondernemen.
Je hebt een punt. Maar ik wil wel even de kanttekening maken dat de investering vaak net iets meer is dan "budget voor de zomervakantie". Dat maakt het wel iets lastiger.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:51
Energiebelasting is gigantisch in NL. Zo'n 70% van de prijs voor kleinverbruikers.

Hoog tijd dat grootverbruikers iets meer belast worden, zodat het wat beter verdeeld kan worden.
s020506 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Je hebt een punt. Maar ik wil wel even de kanttekening maken dat de investering vaak net iets meer is dan "budget voor de zomervakantie". Dat maakt het wel iets lastiger.
Een setje zonnepanelen zitten trouwens wel vaak zo rond het budget voor de zomervakantie.

[ Voor 51% gewijzigd door SidewalkSuper op 08-10-2021 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Het gemiddelde huishouden verbruikt veel meer dan dat, bijna iedereen betaald dus energiebelasting.
Dat klopt. Maar wanneer men over energiebelasting begint te schreeuwen, vergeet men vaak de enorme heffingskorting.

Ben je all-electric, dan wordt je pas netto-betaler van energiebelasting bij een energiegebruik van meer dan 3714kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:49
Redelijke paniek inderdaad. Je zou zeggen dat als bedrijven hun productie stil leggen, de vraag minder word en dus ook de prijzen zullen gaan dalen? Ik heb uit voorzorg ook mijn Oxxio maand bedrag van 300 naar 50 gezet. Dit kon zonder problemen. Als heel nederland dit doet dan heb je een soort "bankrun" die zorgt voor cashflow problemen natuurlijk en de boel alleen maar erger maken. Maar ik heb geen medelijden met een for-profit Energieboer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:15:
Energiebelasting is gigantisch in NL. Zo'n 70% van de prijs voor kleinverbruikers.

Hoog tijd dat grootverbruikers iets meer belast worden, zodat het wat beter verdeeld kan worden.
Ja, bij energie is het zo dat hoe meer je gebruikt, hoe lager de belasting per kwh/m3 wordt. In tegenstelling tot de inkomstenbelasting, waar je hoe meer je verdient, hoe meer belasting per euro inkomen je betaalt. De kleine gebruikers worden dus het meest 'gestraft'.

Van de site van de belastingdienst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8Ce8uAMxyOLjtb3VKYx2CWjF_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YVF8CIg7tYEfQPwuTXymKfep.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-VYyvFvDOZJGd9fZRy7fZL8N8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fUChw4TlzjBHdWllDQGQ7oia.jpg?f=user_large

En over deze energiebelasting mag je ook nog eens doodleuk 21% btw aftikken. Energie is nog steeds niet duur, maar de belastingen maken het zo verschrikkelijk duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:13
s020506 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Ligt er aan of je zelf de handen uit de mouwen steekt, of alles laat doen.
Ik ben nu aan het denken om een paar isolatieklussen naar voren te halen (ruimte tussen houten verdiepingsvloer volstoppen met steenwol, tussendeur/muur maken naar hal/trappengat). Hoewel ik niet super goed ben in alles, kan ik tot op acceptabel niveau prima een muur metselen+stuccen (zeg tegen mijn vrouw dat ik er "authentieke elementen" in gestuct heb, past bij het huis) en een deur monteren en afhangen. Zelf als je het gereedschap er nog bij moet kopen, dan ben je voor minder-geld-dan-een-vakantie klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04
fonsoy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:01:
Een van de mogelijke maatregelen die getroffen kan worden is de afschaffing van de saldering. Dat levert de overheid geld op aangezien de bezitters van zonnepanelen niet meer het net als gratis batterij kunnen gebruiken. Bovendien is het ook een motivatie om de eigen opwekking zelf nuttiger te gebruiken. Het gevolg is weer dat er een gascentrale in de winter minder stroom op hoeft te wekken.

Met het opgeleverde geld kan de energiebelasting op gas weer verlaagd worden om de toename van de kosten daarvoor wat te dempen.
Daar zitten natuurlijk ook consequenties aan vast. De batterijmarkt gaat exploderen en mensen gaan het vertikken om hun energie kwijt te willen aan het net.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:56
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Ik ben benieuwd. Al komt er een bak warmte van zo'n kachel, het meeste verdwijnt toch door de schoorsteen, en je kunt het moment en de plaats nauwelijks sturen. Je kunt zo'n ding niet programmeren om 's morgens vroeg als je opstaat het huis naar 17 graden te brengen, zodat je zonder te bevriezen je aan kunt kleden om naar je werk te gaan.

Raamisolatiefolie heeft met de huidige gasprijzen een terugverdientijd van één winter. Tochtstrips en piepschuim platen zullen ook rond die koers zitten. Ik denk dat ik gewoon provisorisch ga bijisoleren.
Isoleren is sowieso het beste en vaak het makkelijkste!

Wat betreft kachel: Het is niet 'of' maar kan ook gewoon 'en/en' zijn. Centrale verwarming op 17/18 graden. En dan bij het ontbijt lekker de houtkachel aansteken. Bij nieuwe (goede) houtkachels verdwijnt niet meer het meeste door de schoorsteen. Het rendement van een moderne goede houtkachel is nu tegen de 80%. Als ik bij mijzelf kijk, ongeveer 5-6 blokken hout geeft meer dan genoeg warmte voor de avond (plusminus vanaf 5 uur) en een gedeelte van de nacht.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat mijn huis goed geïsoleerd is, dat de stijgende energieprijzen vervelend zijn, maar ik eet er geen boterham minder om. Maar ik maak mij wel oprecht zorgen om de mensen die in minder gelukkige omstandigheden verkeren en de stijging van lasten per maand er wel voor zorgen dat er (veel) boterhammen minder gegeten kunnen worden....
Ik voorzie voor komende winter krantenkoppen over binnenhuisbranden door elektrische kacheltjes, mensen die de BBQ binnenshuis gaan aansteken om het warm te krijgen/houden. Oude kacheltjes die op nog oudere rookkanalen worden aangesloten, koolmonoxidevergiftiging etc etc.
(want als je geen geld hebt om de stroom/stookkosten te betalen heb je ook geen geld om een goede houtkachel te kopen en een goed rookkanaal te laten plaatsen... Triest maar helaas waar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
Er is hier overigens weinig discussie over het opendraaien van de gaskraan in Groningen? Is dit helemaal niet meer bespreekbaar ook als we gewoon goede afspraken maken met de bewoners en eventuele schade gewoon netjes afhandelen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:01
F!sher schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Wij hebben hier een houtkachel. Ik heb werkelijk de de CV nog niet aan gehad om te verwarmen. Heerlijke warmte en als je met schoon hout stookt is er over het algemeen buiten geen tot weinig overlast. Uiteraard wel rekening houden met het weer en dus even het stookalert checken.
Bedoeling was een houtkachel voor de 'sfeer', maar met de huidige tarieven gebruiken wij het steeds meer als hoofdverwarming.
Ik heb in onze woning een speksteenkachel met 85% rendement. Fijnstof uitstoot 17 mg/m3 volgens het boekje.

Heb nu 1.5 m3 droog beukenhout gekocht, als ik de prijs per kWh uitreken is dat echt een stuk goedkoper dan gas (+- 120 euro/m3 - beukenhout is 11 MJ/m3). Uiteindelijk stook ik 4-5 blokken hout, door het speksteen blijft het zeker 4-5 uur warm.

Huis is ook mega geisoleerd dus mij pakken ze niet :9
Als je een openhaard heb is het totaal zinloos, omdat die een rendement van een pak vla hebben en je hele huis gaat tochten. Maar met een goede HR kachel is het genieten. O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
xzaz schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:25:
Er is hier overigens weinig discussie over het opendraaien van de gaskraan in Groningen? Is dit helemaal niet meer bespreekbaar ook als we gewoon goede afspraken maken met de bewoners en eventuele schade gewoon netjes afhandelen?
Daar is hier al wel over gesproken, maar dat is natuurlijk vooral een stukje symptoombestrijding zonder dat het een oplossing oplevert voor de langere termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 12:58
De gaswinning in Groningen en de bewoners die hierdoor schade hebben geleden willen al jarenlang een gesprek, maar zijn structureel genegeerd. De rest van Nederland vond dit een 'ver-van-mijn-bed-show'. Nu de gevolgen van het dichtdraaien van de gaskraan ook landelijk worden gevoeld moet er opeens een gesprek worden aangegaan. Je kan je voorstellen dat er weinig sympathie zal worden opgebracht in de gaswinningsregio, men wordt daar nu dubbel geraakt; men moet de doortochtende schadewoning met duur gas verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door mcsluis op 08-10-2021 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
abalone schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:21:
[...]
En over deze energiebelasting mag je ook nog eens doodleuk 21% btw aftikken. Energie is nog steeds niet duur, maar de belastingen maken het zo verschrikkelijk duur :+
Waarbij wel moet worden opgemerkt dat er een heffingskorting is van 461,62 ex BTW. Als kleingebruiker betaal je over de eerste 1324 kuub gas (of 4896kWh) helemaal niets aan belasting. Een gemiddelde elektraverbuiker (2700kWh) gaat betalen boven de 594 kuub gas. Die heffingskorting zorgt in de range voor huishoudens wel voor een progressieve belasting.

(Dat industrie amper energiebelasting betaalt is natuurlijk wel stuitend)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
T-MOB schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Waarbij wel moet worden opgemerkt dat er een heffingskorting is van 461,62 ex BTW. Als kleingebruiker betaal je over de eerste 1324 kuub gas (of 4896kWh) helemaal niets aan belasting. Een gemiddelde elektraverbuiker (2700kWh) gaat betalen boven de 594 kuub gas. Die heffingskorting zorgt in de range voor huishoudens wel voor een progressieve belasting.

(Dat industrie amper energiebelasting betaalt is natuurlijk wel stuitend)
De getallen liggen net iets lager als je de ODE meerekent ;)

Maar het klopt wel dat je in Nederland niet veel energiebelasting hoeft te betalen wanneer je aandacht besteed aan duurzaamheid.

Stook je je jaren 30 villa lekker en volledig op 21 graden zonder dat er iets aan isolatie gedaan is, ja dan betaal je je scheel.

[ Voor 17% gewijzigd door Ivow85 op 08-10-2021 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
"Nette afspraken" maken is een gepasseerd station voor bewoners denk ik, als je hoort/ziet hoe de schade nu wordt afgewikkeld door de overheid/NAM (=niet).
Daarbij, de gaskraan open draaien is een broekzak-vestzak-oplossing. Of we betalen via belastingen het Gronings gas plus de schade, of we betalen nu de energierekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Je rig heeft toch ook wel gezellig knipperende LED's? Dan heb je er gelijk een soort van kerstverlichting bij.
Vergeet de neut niet in je chocomel.
Moet ik er nog een groene videokaart bij :+

Zou de aflopende inkomsten uit zonne-energie, want dat zie ik ook, ook te maken hebben met de klimaatverandering, dus vaker bewolkt?

Het is eindelijk weer zo'n prachtige dag die ik zo mis, fris, maar helder blauw _/-\o_

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Ik zou zo'n allesbrander dan ook vooral gebruiken om een beetje "bij te stoken" en zo de CV te ontlasten. Ik laat dan de thermostaat gewoon op 20 staan en alle warmte die ik "gratis" uit de allesbrander krijg is mooi meegenomen. De schoorsteen loopt ook nog eens tussen de 2 actief gebruikte slaapkamers door naar boven.

Ik weet van vroeger niet anders. Mijn ouders hadden een houtkachel en daar deden we dat ook zo. Dat ding was nog iets beter, want die had een ventilatiesysteem met ventilator die de warme lucht uit de ruimte rond de schoorsteenpijp door roosters de woonkamer en gang in blies op 3 plaatsen. Gewoon een kwestie van 's avonds het vuurtje langzaam laten sterven. Als het dan gaat afkoelen, trapt de thermostaat gewoon de CV aan.

Isoleren zijn we al mee bezig. Vloer en gevels zijn al gedaan, een groot deel van het glas+kozijnen ook en vóór de echte kou komt doen we het dak. Dan zijn we er nog niet hoor, maar dan gaan we in ieder geval hard de goede kant op.

Dat het niet heel efficient is, is waar, maar in deze context niet heel belangrijk als de brandstof min of meer gratis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
BB-One schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:23:
Wat betreft kachel: Het is niet 'of' maar kan ook gewoon 'en/en' zijn. Centrale verwarming op 17/18 graden. En dan bij het ontbijt lekker de houtkachel aansteken.
Dat hangt een beetje van je ochtendrituelen af, denk ik. Mijn ochtenden kenmerken zich door snel aankleden, douchen, een boterham naar binnen werken, en vertrekken naar het werk. Tijd en zin om de kachel aan te steken heb ik niet. En de verwarming is er alleen om de scherpe randjes van de kou af te halen (16-17 graden is ook meer dan warm genoeg).
BB-One schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:23:
Ik voorzie voor komende winter krantenkoppen over binnenhuisbranden door elektrische kacheltjes, mensen die de BBQ binnenshuis gaan aansteken om het warm te krijgen/houden. Oude kacheltjes die op nog oudere rookkanalen worden aangesloten, koolmonoxidevergiftiging etc etc.
(want als je geen geld hebt om de stroom/stookkosten te betalen heb je ook geen geld om een goede houtkachel te kopen en een goed rookkanaal te laten plaatsen... Triest maar helaas waar)
Ja, ik denk dat je daar het echte probleem te pakken hebt. Misschien moeten er maar informatiecampagnes komen (misschien in meerdere talen) over de gevaren van dit soort 'oplossingen'.
Lollercopter schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:27:
Heb nu 1.5 m3 droog beukenhout gekocht, als ik de prijs per kWh uitreken is dat echt een stuk goedkoper dan gas (+- 120 euro/m3 - beukenhout is 11 MJ/m3). Uiteindelijk stook ik 4-5 blokken hout, door het speksteen blijft het zeker 4-5 uur warm.
Ik kreeg het eerst niet kloppend, maar ik denk dat je 11GJ/m³ bedoelt, toch? Dan is het ongeveer 4ct/kWh. Tegen 80ct/m³ was gas 8ct/kWh (in een hoogrendementsketel), nu 16ct/kWh. Dat is inderdaad een behoorlijk verschil. Maar nog niet eens gigantisch, aangenomen dat je op beukenhout geen accijns betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F!sher schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Gelukkig hebben wij een heel hoog huis, met de schoorsteen echt op de nok. En we wonen aan de kust, dus het is hier in de winter altijd een paar graden warmer, maar het waait eigenlijk áltijd. Alleen vanmorgen hadden we bijvoorbeeld mist, maar dat geberut niet vaak hier.

We willen dit eigenlijk alleen niet. Maar een WP is voor de komende jaren nog even buiten bereik, dus dit zou een min of meer gedwongen tussenoplossing kunnen zijn. Ons plan was om de schoorsteen helemaal niet meer in gebruikt te nemen. Er moet namelijk wel wat aan gedaan worden, want in de huidige staat voldoet hij niet voor de opstalverzekering. Maar als het niet anders kan, dan moet het maar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boxlessness
Om het plaatje wat groter en abstracter te trekken, in plaats van te focussen op "help-mijn-energierekening": Wat nu pijnlijk boven komt borrelen is dat West Europa is een behoorlijk afhankelijke positie zit.

Alle economische activiteit heeft energie als fundament. Alles wat verplaatst moet worden, bewerkt moet worden, verwarmd moet worden, alle diensten die we aanbieden en gebruiken... alles heeft energie nodig.
De hoge prijzen zijn een indicatie dat er minder energie beschikbaar is dan we nodig hebben voor alle economische activiteiten die we uitvoeren. En blijkbaar kunnen we onszelf niet voldoende voorzien in dat fundament van energie.

De discussies over verduurzaming gaan vaak over klimaat, maar een andere factor die wat prominenter naar voren mag komen is dat verduurzaming ook een belangrijke stap is in het onafhankelijk worden van geopolitieke effecten.

Op macro niveau is dit een politieke zaak, maar op micro/thuis-niveau is het ook een goed idee om over onafhankelijkheid na te denken. Electrificatie is een goede stap hier in, omdat gas een resource is die je zelf niet op kunt wekken, en in je eigen gebruik van electriciteit keuzes kunt gaan maken als de nood echt aan de man is (kiezen tussen internet, of warme voeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Iedereen praat over vroeger, maar er zijn zeker verder Europa in nog genoeg landen (misschien ook wel in NL) waar men alleen nog een houtkachel heeft. Hout wordt ook duurder, alleen daar hoef je het niet bij de Gamma te halen.

Vaak hebben ze op de bovenverdieping of soms beneden al wel een lucht-lucht warmtepomp, vaak zo'n oud gele 2e hands haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:05
Rukapul schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:41:
[...]

Zo'n doortochthut dient gewoon naar moderne maatstaven nageïsoleerd te worden. Daar hoef je niets voor af te wachten.

In dat opzicht is het ook jammer dat iedereen meteen in een kramp schiet dat iemand anders (overheid) wat moet doen terwijl het de pandeigenaren zijn die wat moeten doen.
Bij afschaf van de woning in Januari hebben we eerst de binnenkant aangepakt. Gehele benedenvloer is er tot het zand toe uitgegaan. Nieuwe betonvloer + isolatie + dekvloer inclusief vloerverwarming met tegelvloer.

Alle kozijnen zijn vervangen voor nieuwe kozijnen, met HR++ glas.
Het dak is al vanaf buitenzijde geïsoleerd.
Nu aan het kijken voor spouwmuurisolatie, gezien vrijstaand huis waarbij spouw geheel nog leeg is.

Niet alles kan men namelijk in een keer aanpakken ;)

Ons verbruik van 2120m3 is totaal uit lucht gegrepen, gezien we er net wonen. Verwachting is dat we veel lager uitkomen.

De vloerverwarming is hier in ieder geval nog niet aangeweest, gezien de houtkachel het tot nu toe prima kan verwarmen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik vind de hele paniek best wel interessant, moet je kijken hoe lang we prijzen voor lief hebben genomen en dus ook zijn gaan leven naar die standaarden. We gingen in plaats van geld overhouden, groter wonen.

Vroeger zei men dat we in de toekomst veel meer vrije tijd zouden krijgen omdat robots alles overnemen, het enige wat we zijn gaan doen is meer uitgeven en dus nog meer moeten verdienen met andere "verzonnen" baantjes. Degene die er beter van wordt zijn de fabriekseigenaren wellicht.

Of dat je auto geen 50.000 maar 49.000 euro kost? Nee, want die zijn alleen maar ingewikkelder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 22:54
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:24:
Ik vind de hele paniek best wel interessant, moet je kijken hoe lang we prijzen voor lief hebben genomen en dus ook zijn gaan leven naar die standaarden. We gingen in plaats van geld overhouden, groter wonen.
Precies dit.

Ben ook benieuwd naar de actuele situatie, moeten we al per dag gaan kijken? Vandaag mist + weinig wind, dus weinig duurzame energie, en een behoorlijk frisse nacht. Ergens een actueel overzicht huidige productie en energiemix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:27
Inmiddels een aanbod gehad van VEH, best intressant gezien de prijzen die ik krijg voorgeschoteld op de bekende vergelijkingssites.

Echter wel direct een driejarig contract.... dat houd me een beetje tegen, als dadelijk over een half jaar de prijzen weer gaan dalen.

En het is bij budget energie, dat zegt me ook niet zoveel.

Iemand bekend met deze club?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Vroeger zei men dat we in de toekomst veel meer vrije tijd zouden krijgen omdat robots alles overnemen, het enige wat we zijn gaan doen is meer uitgeven en dus nog meer moeten verdienen met andere "verzonnen" baantjes. Degene die er beter van wordt zijn de fabriekseigenaren wellicht.

Of dat je auto geen 50.000 maar 49.000 euro kost? Nee, want die zijn alleen maar ingewikkelder geworden.
Zo waar, zo waar :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Precies dit.

Ben ook benieuwd naar de actuele situatie, moeten we al per dag gaan kijken? Vandaag mist + weinig wind, dus weinig duurzame energie, en een behoorlijk frisse nacht. Ergens een actueel overzicht huidige productie en energiemix?
Ook zeuren over dat je nu nog maar zo weinig kan lenen (ik zeur ook) met een goed loon, maar die mensen die nu maar beperkt konden lenen kunnen nu mooi hun hogere energieprijs opvangen.

Nu moet er een regeling komen voor mensen die nog een dure aflossingsvrije hypotheek hebben (zoals ik) van 110% want dit kan zo niet? Raar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arnout
En wat te denken van al die D66 stemmers?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D1OrBWPW0AAbHSx?format=jpg&name=small

:X

[ Voor 3% gewijzigd door Arnout op 08-10-2021 11:51 . Reden: verkleind ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

EHA1337 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Bij afschaf van de woning in Januari hebben we eerst de binnenkant aangepakt. Gehele benedenvloer is er tot het zand toe uitgegaan. Nieuwe betonvloer + isolatie + dekvloer inclusief vloerverwarming met tegelvloer.

Alle kozijnen zijn vervangen voor nieuwe kozijnen, met HR++ glas.
Het dak is al vanaf buitenzijde geïsoleerd.
Nu aan het kijken voor spouwmuurisolatie, gezien vrijstaand huis waarbij spouw geheel nog leeg is.

Niet alles kan men namelijk in een keer aanpakken ;)

Ons verbruik van 2120m3 is totaal uit lucht gegrepen, gezien we er net wonen. Verwachting is dat we veel lager uitkomen.

De vloerverwarming is hier in ieder geval nog niet aangeweest, gezien de houtkachel het tot nu toe prima kan verwarmen :)
Precies zo hebben wij het ook gedaan. Voor verhuizing alles renoveren wat in feite niet achteraf kan. En later de zaken aanpakken die wel achteraf kunnen.
Vloerverwarming leggen wil niet zeggen dat je dan maar meteen aan de warmtepomp moet maar je bent wel maar mooi voorbereid. En zoiets als een spouwmuur isoleren en zonnepanelen leggen hebben wij ook pas later gedaan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nah, ik vind dat een wat beperkt blikveld. Zijn zat mensen die geen andere keuze hebben dan duur wonen...
Dit soort prijzen zijn gewoon echt niet normaal hoor, is een bijzonderheid, terwijl er genoeg gas is. Dit is allemaal speculatie waar een paar mensen rijk van worden, je wordt gewoon belazerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:30:

[Afbeelding]

Ze moeten misschien een kernpark maken, kerncentrale met ernaast een stad die gratis energie krijgt van die centrale, ik zou er wel willen wonen, gewoon geen ramen aan de kant van de centrale, of slaapkamers met hoge ramen (ramen langs het plafond, voor natuurlijk licht, niet voor uitzicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

KillerAce_NL schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

Nah, ik vind dat een wat beperkt blikveld. Zijn zat mensen die geen andere keuze hebben dan duur wonen...
Dit soort prijzen zijn gewoon echt niet normaal hoor, is een bijzonderheid, terwijl er genoeg gas is. Dit is allemaal speculatie waar een paar mensen rijk van worden, je wordt gewoon belazerd.
Klopt, het is gewoon belachelijk dat meer dan de helft van je loon op moet gaan aan vaste lasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnout
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Ze moeten misschien een kernpark maken, kerncentrale met ernaast een stad die gratis energie krijgt van die centrale, ik zou er wel willen wonen, gewoon geen ramen aan de kant van de centrale, of slaapkamers met hoge ramen (ramen langs het plafond, voor natuurlijk licht, niet voor uitzicht).
Wat nu pijnlijk duidelijk wordt is het ontbreken van solide beleid. Gaswinning stopzetten zonder buffer aangelegd te hebben (want moest naar sociale zekerheid/immigratie), zonder alternatief, en de inzet op 'lage kwaliteit' duurzame energie: zonnepanelen, windenergie, waar je op bepaalde dagen in de winter (wanneer je de meeste energie nodig hebt) *niets* aan hebt.

ondertussen provocerend op de foto gaan bij centrales die we hard nodig hebben, want ja, kernenergie willen we ook niet. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
psy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:32:
Vloerverwarming leggen wil niet zeggen dat je dan maar meteen aan de warmtepomp moet maar je bent wel maar mooi voorbereid. En zoiets als een spouwmuur isoleren en zonnepanelen leggen hebben wij ook pas later gedaan.
Klopt, maar vloerverwarming, kozijnen etc. kost toch wel enkele duizenden euro's. Je moet het maar hebben, en zelfs dan kun je voor dat geld best een jaar of tien met 'duur' gas stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

Wat nu pijnlijk duidelijk wordt is het ontbreken van solide beleid. Gaswinning stopzetten zonder buffer aangelegd te hebben (want moest naar sociale zekerheid/immigratie), zonder alternatief, en de inzet op 'lage kwaliteit' duurzame energie: zonnepanelen, windenergie, waar je op bepaalde dagen in de winter (wanneer je de meeste energie nodig hebt) *niets* aan hebt.

ondertussen provocerend op de foto gaan bij centrales die we hard nodig hebben, want ja, kernenergie willen we ook niet. :X
Gewoon een ---partij/foto :X

De mensen die daar in de buurt wonen klagen vooral, maar dan moet heel Europa klagen toch? Hier vlak over de grens is ook een centrale (of was?) als die klapt ben ik ook fucked.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

fonsoy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:01:
De winter begint en de gasprijzen schieten omhoog. Het lijkt er dus op dat energie in de winter veel duurder aan het worden is dan vergeleken met energie in de zomer.

Ik zit er niet heel goed in, maar hoe is dit in godsnaam een oplossing? Je mag niet meer salderen en dat levert de overheid geld op? Hoe en waarom dan? De overheid betaalt toch niks voor het salderen? Dat is toch tussen jou en je energiemaatschappij? En zonder salderen lever je dus je overschot gratis terug aan het net, en die gratis stroom wordt vervolgens weer duur verkocht aan iemand zonder zonnepanelen (en in de avond/nacht aan jezelf nota bene)

En hoe is het een motivatie om de opwekking nuttiger te gebruiken? Of bedoel je dat je je overschot (want dat ga je dan vrij vaak hebben) gebruikt om in de zomer op je terras een elektrische kachel te laten loeien, gewoon omdat het kan? En hoe helpt een overschot in de zomer in de winter, waardoor een gasgestookte elektrische minder kan draaien?

Zoals gezegd ik zal iets missen qua kennis, maar deze mogelijke maatregel lijkt mij kant noch wal te raken.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zonnepanelen moeten juist aantrekkelijker worden. Zodat er meer groene energie is.

Het is geen gratis stroom, je hebt die panelen ook gewoon betaald.

Enige wat ik nog niet helemaal begrijp is het behoud van energie, koelt de aarde niet af door zonnepanelen? Want die energie werd normaal warmte, maar nu stroom.

Of ging die overtollige warmte normaal weer verloren in space? :o

Oh nee wacht, die energie zit niet in de warmte van de zon, maar in de fotonen ofzo toch? Wordt het dan donkerder op aarde? :9

[ Voor 58% gewijzigd door JDx op 08-10-2021 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Klopt, maar vloerverwarming, kozijnen etc. kost toch wel enkele duizenden euro's. Je moet het maar hebben, en zelfs dan kun je voor dat geld best een jaar of tien met 'duur' gas stoken.
Je hebt natuurlijk gelijk voor wat betreft een investering doen. En het moet ook maar net kunnen. Maar het is wel mogelijk om bijvoorbeeld een duurzaamheidslening aan te vragen. En ik zie toch heel vaak dat mensen niet willen investeren in isolatie of duurzame oplossingen.
Maar wel in keukens en badkamers welke vaak ook niet meer dan 10, 15 jaar meegaan. Hoe vaak ik niet heb moeten uitleggen wat een warmtepomp is. Wat een "waterpomp"? 8)7
Nee doe mij maar een HR keteltje hoor. En "koken kan alleen op gas!"
Het boeit velen gewoon niet.

Plus met zulke investeringen verschuift je risico. Natuurlijk kan je HOPEN op nog tien jaar lang gas afnemen, maar dan moet de prijs alleen niet stijgen. En de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

psy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk voor wat betreft een investering doen. En het moet ook maar net kunnen. Maar het is wel mogelijk om bijvoorbeeld een duurzaamheidslening aan te vragen. En ik zie toch heel vaak dat mensen niet willen investeren in isolatie of duurzame oplossingen.
Maar wel in keukens en badkamers welke vaak ook niet meer dan 10, 15 jaar meegaan. Hoe vaak ik niet heb moeten uitleggen wat een warmtepomp is. Wat een "waterpomp"? 8)7
Nee doe mij maar een HR keteltje hoor. En "koken kan alleen op gas!"
Het boeit velen gewoon niet.

Plus met zulke investeringen verschuift je risico. Natuurlijk kan je HOPEN op nog tien jaar lang gas afnemen, maar dan moet de prijs alleen niet stijgen. En de belasting.
Vloerverwarming heeft een vrij lange terugverdientijd en dan woon je misschien niet meer in dat huis, de bedoeling was dat dit terugkomt in de prijs van je huis door een energielabel, maar mensen kopen gewoon met hun gevoel. Mooi huis? Overbieden, snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 22:39
Ugchel schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Ik zit er niet heel goed in, maar hoe is dit in godsnaam een oplossing? Je mag niet meer salderen en dat levert de overheid geld op? Hoe en waarom dan? De overheid betaalt toch niks voor het salderen? Dat is toch tussen jou en je energiemaatschappij? En zonder salderen lever je dus je overschot gratis terug aan het net, en die gratis stroom wordt vervolgens weer duur verkocht aan iemand zonder zonnepanelen (en in de avond/nacht aan jezelf nota bene)
De stroom wordt overdag opgewekt als die niet nodig is en voor de volle mep verkocht aan het net. Zodat je die 's avonds weer kunt gebruiken. Een moment dat een centrale op duur gas dus aangeslingerd wordt om die stroom op te wekken.
De doelstelling is om de prijs omlaag te krijgen, en waar die overdag laag genoeg is is die in de avond flink hoog.
De overheid vraagt geen energiebelasting voor het verplaatsen van de overschotten naar anderen en ook geen energiebelasting voor het verbruiken van het overschot weer terug naar de gebruiker. Dit is per saldo dus een subsidie.
En hoe is het een motivatie om de opwekking nuttiger te gebruiken? Of bedoel je dat je je overschot (want dat ga je dan vrij vaak hebben) gebruikt om in de zomer op je terras een elektrische kachel te laten loeien, gewoon omdat het kan? En hoe helpt een overschot in de zomer in de winter, waardoor een gasgestookte elektrische minder kan draaien?
Misschien kun je andere apparaten verzinnen die wat nuttiger zijn, maar inderdaad. Dat overschot wordt nu voor de gangbare hogere prijs verkocht (op een moment dat de variabele tarieven laag liggen) wat eigenaren van zonnepanelen motiveert om op momenten dat de stroom duurder is alsnog flink elektriciteit te verbruiken. Anders krijgen ze immers een habbekrats voor hun netto stroomproductie terug.
Je ziet dit ook terug in topics waar mensen overleggen hoe ze hun stroomoverschot kunnen opmaken. Terwijl dit eigenlijk prijsopdrijvend werkt en er geen enkele motivatie is om dit overschot op het moment van opwekking te gebruiken.
Zoals gezegd ik zal iets missen qua kennis, maar deze mogelijke maatregel lijkt mij kant noch wal te raken.
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:44:
Zonnepanelen moeten juist aantrekkelijker worden. Zodat er meer groene energie is.

Enige wat ik nog niet helemaal begrijp is het behoud van energie, koelt de aarde niet af door zonnepanelen? Want die energie werd normaal warmte, maar nu stroom.

Oh nee wacht, die energie zit niet in de warmte van de zon, maar in de fotonen ofzo toch? Wordt het dan donkerder op aarde? :9
De panelen zijn inmiddels dusdanig in prijs gezakt dat met een andere vorm van subsidie de panelen ook rendabel kunnen worden.

[ Voor 14% gewijzigd door fonsoy op 08-10-2021 11:57 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

fonsoy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:56:
[...]
De panelen zijn inmiddels dusdanig in prijs gezakt dat met een andere vorm van subsidie de panelen ook rendabel kunnen worden.
Prijs is prima, maar niet iedereen kan ze op zijn dak kwijt, ik wilde in een appartement graag zonnepanelen op een andere locatie, maar dat kan weer niet.

Je zou panelen moeten kunnen kopen op een locatie ofzo, weet het ook niet, just brainstorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:44:

Jij hebt mooie hersenkronkels. Ik kan er geen chocola van maken :P
Ugchel schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Dat klopt, je mist wat.

De salderingsregeling zoals die op dit moment is, houdt eigenlijk vooral een saldering van energiebelasting én btw in. Je neemt af (en levert) van en aan de energiemaatschappij voor een afgesproken (kaal) tarief. Door nu de levering de salderen met je afname, kun je vooral de energiebelasting en de BTW wegstrepen. Want de kale tarieven van afname en levering zijn hetzelfde.

"Het afschaffen van de salderingsregeling" is dus een belastingverzwaring voor zonnepaneeleigenaren. Meer is het niet.

Je kunt het ook omdraaien; door de energiebelasting op stroom af te schaffen, kun je ook bloedeloos de salderingsregeling schrappen, die heeft dan immers totaal geen effect meer. Zonnepanelen echter leveren dan een veel lager "rendement". Want het rendement wordt nu berekend mét salderingsregeling (wegstrepen met eigen afname) en dus ook mét belastingbesparing.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JanHenk schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
Jij hebt mooie hersenkronkels. Ik kan er geen chocola van maken :P
Vooral 's morgens, niet altijd even handig hoor :+

Alles willen snappen, weten, oplossen, eeuwig Googlen, druk druk druk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]
"Het afschaffen van de salderingsregeling" is dus een belastingverzwaring voor zonnepaneeleigenaren. Meer is het niet.

Je kunt het ook omdraaien; door de energiebelasting op stroom af te schaffen, kun je ook bloedeloos de salderingsregeling schrappen, die heeft dan immers totaal geen effect meer. Zonnepanelen echter leveren dan een veel lager "rendement". Want het rendement wordt nu berekend mét salderingsregeling (wegstrepen met eigen afname) en dus ook mét belastingbesparing.
Dat is wel interessant, je levert dus terug tegen de eigenlijke waarde van de energie, wist ik niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

De suggestie is (dus) om het salderen als regeling af te schaffen, en alles dat je levert aan het net te zien als verkoop, en alles dat je afneemt als koop? Ik had het gelezen als we stoppen met salderen en overschot lever je gratis terug of je schakelt de opbrengst maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:30:

[Afbeelding]

Niet alleen de D66 stemmers. VVD groenlinks PvDA is allemaal 1 potje nat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Prijs is prima, maar niet iedereen kan ze op zijn dak kwijt, ik wilde in een appartement graag zonnepanelen op een andere locatie, maar dat kan weer niet.

Je zou panelen moeten kunnen kopen op een locatie ofzo, weet het ook niet, just brainstorming.
Dat wordt inderdaad lastig. Je kan in zo'n situatie er wel voor kiezen om je in te kopen bij een project. Hierbij koop je dan een paneel of een deel ervan vervolgens krijg je de opwek vaak jaarlijks uitgekeerd..

Bijvoorbeeld:
https://www.hieropgewekt.nl/initiatieven
https://www.zonnepanelendelen.nl/
https://www.duurzaaminvesteren.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Caayn schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Dat wordt inderdaad lastig. Je kan in zo'n situatie er wel voor kiezen om je in te kopen bij een project. Hierbij koop je dan een paneel of een deel ervan vervolgens krijg je de opwek vaak jaarlijks uitgekeerd..

Bijvoorbeeld:
https://www.hieropgewekt.nl/initiatieven
https://www.zonnepanelendelen.nl/
https://www.duurzaaminvesteren.nl/
Heb gelukkig een eigen dak, moet helaas toch weer een deel naar een tussenpersoon, aan de andere kant heb je er wel minder moeite van.

Heb lange tijd een huis verhuurd en woonde zelf in de randstad, toen wilde ik graag zonnepanelen op dat dak en salderen met mijn energierekening, dat mocht weer niet helaas.

Ook zonnepanelen op het schuurtje van je moestuin of je bedrijf mag je helaas niet salderen.

Bij mijn appartement kreeg ik wel een parkeerplaats onder de flat, waarom ook niet x aantal m2 op het dak 8)

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 08-10-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Salderingsregeling gaat er echt niet af nu, ik zie dat niet eens in 2023 gebeuren, zoals nu al een tijdje met potlood gepland is.
Het wordt nog eerder een stuk naar achteren gedrukt om meer mensen richting zonnepanelen te manoeuvreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:19:
Salderingsregeling gaat er echt niet af nu, ik zie dat niet eens in 2023 gebeuren, zoals nu al een tijdje met potlood gepland is.
Het wordt nog eerder een stuk naar achteren gedrukt om meer mensen richting zonnepanelen te manoeuvreren.
Afschaffen van de salderingsregeling maakt het voor veel mensen ook financieel minder interessant. Dus de incentive blijft bij de saldering of wordt gelegd op hogere kosten elders, maar afschaffen lijkt me op dit moment onwenselijk. (Al was het maar omdat de overheid al een redelijk onbetrouwbare partner is, en dat hoeft niet versterkt te worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ugchel schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Afschaffen van de salderingsregeling maakt het voor veel mensen ook financieel minder interessant. Dus de incentive blijft bij de saldering of wordt gelegd op hogere kosten elders, maar afschaffen lijkt me op dit moment onwenselijk. (Al was het maar omdat de overheid al een redelijk onbetrouwbare partner is, en dat hoeft niet versterkt te worden.)
Exact. Het heeft ook geen enkel nut in deze gekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

Je laat je veel te veel leiden door wat je denkt dat het plaatje is.
Het idee van D66 is in deze prima, de uitvoerbaarheid en/of uitvoering wordt lastig gemaakt door vooral conservatief beleid vanuit de rechtsere flanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
De salderingsregeling zoals die op dit moment is, houdt eigenlijk vooral een saldering van energiebelasting én btw in. Je neemt af (en levert) van en aan de energiemaatschappij voor een afgesproken (kaal) tarief. Door nu de levering de salderen met je afname, kun je vooral de energiebelasting en de BTW wegstrepen. Want de kale tarieven van afname en levering zijn hetzelfde.
Als je puur kijkt naar de inkomenseffecten heb je gelijk. Als je kijkt naar de effecten voor de energieleveranciers, moeten ze nu peperduur gas inkopen om electriciteit op te wekken die ze moeten verrekenen met de waardeloze stroom die ze deze zomer hebben gekregen van de eigenaars van zonnepanelen.

Aangezien energiemaatschappijen geen liefdadigheidsinstellingen zijn, merken we dat op de een of andere manier wel in de tarieven. Als consument zonder zonnepanelen betaal je nu een klein beetje mee aan de zonnepanelen van je buurman die er goede sier mee maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:32:
[...]
Als je puur kijkt naar de inkomenseffecten heb je gelijk. Als je kijkt naar de effecten voor de energieleveranciers, moeten ze nu peperduur gas inkopen om electriciteit op te wekken die ze moeten verrekenen met de waardeloze stroom die ze deze zomer hebben gekregen van de eigenaars van zonnepanelen.
Die stroom was helemaal niet waardeloos, want die is gewoon ergens op het net gebruikt, waardoor ze voor die geleverde Kw's toentertijd geen gas centrale hoefden te draaien.

Bovendien kunnen ze van de winter dus ook de stroom die ze dus eigenlijk voor 21ct 'inkopen' bij de zonnepaneelmensen weer doorverkopen voor 78ct aan de mensen die toevallig moesten oversluiten.

Dikke profit :)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2021 12:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psy

psy

Leuk dat jullie het allemaal zo eens zijn dat de saldering niet mag verdwijnen, maar dan wordt het nóg moeilijker om de ongelijke netbelasting aan te pakken. En dat groeit elk jaar schever.
Het is net alsof de overheid zegt, pak allemaal maar de auto, allemaal tegelijk de weg op, allemaal tegelijk in de file. En dan klagen dat de wegen verbreed moeten worden.

Er zou veel meer eigen gebruik gepropageerd moeten worden in plaats van al die PV energie maar op het net te dumpen. Maar ik val in herhaling nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
psy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:36:
Leuk dat jullie het allemaal zo eens zijn dat de saldering niet mag verdwijnen, maar dan wordt het nóg moeilijker om de ongelijke netbelasting aan te pakken. En dat groeit elk jaar schever.
Het is net alsof de overheid zegt, pak allemaal maar de auto, allemaal tegelijk de weg op, allemaal tegelijk in de file. En dan klagen dat de wegen verbreed moeten worden.

Er zou veel meer eigen gebruik gepropageerd moeten worden in plaats van al die PV energie maar op het net te dumpen. Maar ik val in herhaling nu.
Wil je dat mensen zelf hun stroom opwekken of niet? Dan moet je het financiële plaatje dusdanig aantrekkelijk maken dat de terugverdientijd tussen 5 en 10 jaar ligt, anders blijft 'dure' stroom beter voor de portemonnee.

Die zoutbatterij ziet er zeker interessant uit, maar is op korte termijn niet beschikbaar. Als 2 weken (zeg 200kWh) opslag ter grootte van een wasmachine voor een redelijke prijs in de markt gezet wordt ben ik de eerste die het koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
YakuzA schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:35:
[...]

Die stroom was helemaal niet waardeloos, want die is gewoon ergens op het net gebruikt, waardoor ze voor die geleverde Kw's toentertijd geen gas centrale hoefden te draaien.

Bovendien kunnen ze van de winter dus ook de stroom die ze dus eigenlijk voor 21ct 'inkopen' bij de zonnepaneelmensen weer doorverkopen voor 78ct aan de mensen die toevallig moesten oversluiten.

Dikke profit :)
Zo werkt het helaas niet. Op zonnige dagen is een overschot aan zonnestroom wel degelijk waardeloos. Zeker als er gelijktijdig nog een lekker briesje over zee waait. Realtime prijzen voor stroom liggen regelmatig op 0 cent. Er is dan gewoon teveel aanbod en voor een deel van dat aanbod zijn op dat moment geen afnemers.

En in de winter wordt er maar héél weinig stroom ingekocht van zonnepaneel eigenaren. Simpelweg omdat de intensiteit van het zonlicht in de winter veel lager ligt. Als de zon al schijnt. Ofwel: het aantal waardeloze teruggeleverde kWh's in de zomer is tig keer groter dan een handjevol waardevolle kWh's die in de winter teruggeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:44:
Ofwel: het aantal waardeloze teruggeleverde kWh's in de zomer is tig keer groter dan een handjevol waardevolle kWh's die in de winter teruggeleverd worden.
Het verschil in opbrengst tussen juni en december is een factor 7(!), komt bij dat het stroomverbruik in de winter veel hoger is (minder lang licht, kouder, etc.)

Wat we nog vergeten is dat Nederland massaal aan de EV gaat/moet. Bij 20.000km per jaar verdubbelt je energieverbruik, van november tot februari zullen we in de toekomst juist meer gas- en/of kerncentrales nodig hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:42:
[...]

Wil je dat mensen zelf hun stroom opwekken of niet? Dan moet je het financiële plaatje dusdanig aantrekkelijk maken dat de terugverdientijd tussen 5 en 10 jaar ligt, anders blijft 'dure' stroom beter voor de portemonnee.

Die zoutbatterij ziet er zeker interessant uit, maar is op korte termijn niet beschikbaar. Als 2 weken (zeg 200kWh) opslag ter grootte van een wasmachine voor een redelijke prijs in de markt gezet wordt ben ik de eerste die het koopt.
Het net als eindeloos grote gratis "batterij" gebruiken is ook echt de oplossing niet op termijn. Om het net stabiel te houden, is dan een enorm kapitaal aan investeringen nodig die ergens van betaald moeten worden. Daarnaast is een in de zomer aan het net geleverde kWh simpelweg niet evenveel waard als een in de winter afgenomen kWh. En nee, natuurlijk is het als zonnepaneel-eigenaar niet leuk om de huidige voordelen kwijt te raken.

Met de huidige energieprijzen hoef je je over terugverdientijd van zonnepanelen overigens geen zorgen te maken. Ik denk dat met de prijzen van vandaag een doorsnee installatie (10-12 panelen op een rijtjeshuis) zelfs zonder salderingsregeling sneller is terugverdiend dan wanneer je dezelfde installatie zou doorrekenen met de energieprijzen van een half jaar terug en toepassing van de salderingsregeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:51:
[...]
Wat we nog vergeten is dat Nederland massaal aan de EV gaat/moet. Bij 20.000km per jaar verdubbelt je energieverbruik, stroomverbruik, van november tot februari zullen we in de toekomst juist meer gas- en/of kerncentrales nodig hebben.
Even een belangrijke correctie hierboven doorgevoerd.
Met overstap van fossiele auto's naar EV neemt het energieverbruik t.b.v. vervoer met meer dan de helft af. Het verschuift alleen van benzine en diesel naar elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat met de prijzen van vandaag een doorsnee installatie (10-12 panelen op een rijtjeshuis) zelfs zonder salderingsregeling wanneer je dezelfde installatie zou doorrekenen met de energieprijzen van een half jaar terug en toepassing van de salderingsregeling.
Mis ik hier een stukje zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:55:
Met overstap van fossiele auto's naar EV neemt het energieverbruik t.b.v. vervoer met meer dan de helft af. Het verschuift alleen van benzine en diesel naar elektriciteit.
Dat bedoelde ik ook, het voordeel van benzine en diesel is wel dat opslag en levering veel eenvoudiger is. Het is een vloeibare 'energiebatterij' met redelijk rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Het verschil in opbrengst tussen juni en december is een factor 7(!), komt bij dat het stroomverbruik in de winter veel hoger is (minder lang licht, kouder, etc.)

Wat we nog vergeten is dat Nederland massaal aan de EV gaat/moet. Bij 20.000km per jaar verdubbelt je energieverbruik, van november tot februari zullen we in de toekomst juist meer gas- en/of kerncentrales nodig hebben.
Met 78ct/kWh of meer zal onder de EV houders ook niet erg populair zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:40
[...]

Hier is het stroom verbruik in de zomer misschien wel hoger dan in de winter. De Airco gaat aan en word de heater onder de overkapping vaker gebruikt. Geld niet voor iedereen natuurlijk, maar wel een groot deel van de energie gebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnout
Tux3.14 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Hier is het stroom verbruik in de zomer misschien wel hoger dan in de winter. De Airco gaat aan en word de heater onder de overkapping vaker gebruikt. Geld niet voor iedereen natuurlijk, maar wel een groot deel van de energie gebruikers.
Dat is gauw voorbij als straks de stroomprijs fors omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:24:
[...]

Het dak ligt hier vol met zonnepanelen, ik maak er mij niet zo druk om in de zomer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:24:
Op een warme zomerdag draait de airco gratis, de teruglever-vergoeding zal op dat soort dagen alleen maar lager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Op een warme zomerdag draait de airco gratis, de teruglever-vergoeding zal op dat soort dagen alleen maar lager worden.
Met het stroomnet als grote batterij. Want airco's draaien vooral s'avonds en snachts.

Hoe lang denken jullie dat het mis/gebruiken van het net als eindeloze batterij stand houdt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:27:
Met het stroomnet als grote batterij. Want airco's draaien vooral s'avonds en snachts.
Dan stel je hem zo in dat hij het alleen doet als er daadwerkelijk teruggeleverd wordt, dat is oplosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Dan stel je hem zo in dat hij het alleen doet als er daadwerkelijk teruggeleverd wordt, dat is oplosbaar.
Zodat het overdag binnenshuis tijdens een hittegolf een comfortabele 15 graden is, en als de zonder onder gaat (en je airco dus uit is) weer opgelopen is tot een comfortabele slaaptemperatuur van 27 graden?

En die heater waar het over ging staat ook vooral aan als de zon onder is.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgelicht!
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-11-2021
Glenfiddich schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:35:
[...]

Zullen ze vast niet doen, want dan is iedereen geholpen. Er zal wel iets geregeld worden voor de laagste inkomens, en modaal is (zoals altijd) gewoon de lul.
Alhoewel je dit zou kunnen interpreteren als discriminatie. Iedereen krijgt nl. ook dezelfde heffingskorting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
Arnout schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

Hoe lang denken jullie dat het mis/gebruiken van het net als eindeloze batterij stand houdt?
Als je de Airco overdag laat draaien, dan heb je er 's nachts ook profijt van qua verbruik. Want dan zit er minder warmte in de binnenmuren, en omdat het al op temperatuur is hoef ie 's nachts juist niet zo hard te werken.

Een heater word ook vaak genoeg overdag gebruikt met zonnige dagen. Vaak op dagen dat het wel zonnig is, maar net te koud is om buiten te zitten.
Idem dito met een zwembad met warmtepomp, de jacuzzi's, de elektrische BBQ, de koelkasten/vriezers die in de zomers wat harder moeten draaien en dergelijke. Sowieso is de elektrische auto steeds meer in opkomst wat je overdag prima kunt laden - met behulp van zonne-energie.

Sowieso kunnen mede dankzij de slimme meters gemonitord worden hoeveel zonne energie terug in het net gaat. De energieboer kan in de planning er dan rekening mee houden dat energie centrales dan minder stroom hoeven op te wekken aangezien zonnepanelen dat al doen op de zonnige dagen.

Het is dus niet zo dat zonnepanelen zomers stroom in het net pompen zijn en het dan praktisch verloren is.

Maar volgens mij gaan we wel erg off-topic nu :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opgelicht!
abalone schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Precies, alles gaat veel duurder worden. Naast de logistieke crisis (container transport is schreeuwend duur), huizencrises (huizen worden onbetaalbaar) volgt nu de energiecrisis. Alles wordt duurder want er zijn tekorten. De vraag is hoe tijdelijk dit allemaal is. De ECB blijft roeptoeteren dat het binnenkort over waait (transitional inflation) dus die blijven vrolijk geld bijdrukken (wat het alleen nog maar versterkt).
Nee joh, dat heb je helemaal fout. het CPB heeft nl. berekend dat er sprake is van 2,7% inflatie en nagenoeg de gemiddelde loonstijging conform cao's ca. 2,5%. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Zodat het overdag binnenshuis tijdens een hittegolf een comfortabele 15 graden is, en als de zonder onder gaat (en je airco dus uit is) weer opgelopen is tot een comfortabele slaaptemperatuur van 27 graden?

En die heater waar het over ging staat ook vooral aan als de zon onder is.
Als de temperatuur in je woning zo snel veranderd is het wel tijd voor wat isolatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
TvanW schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Als de temperatuur in je woning zo snel veranderd is het wel tijd voor wat isolatie ;)
De airco koelt alleen de lucht, de muren/vloer/plafond zullen die kamer binnen no time weer opwaren.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgelicht!
Wolly schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Zolang we elke maand jubelberichten lezen over de stijgende overwaarde interesseert het mensen weinig. Inflatie...wat is dat >:) ?
Is niet echt om te jubelen. Ook hier krijg je de rekening van gepresenteerd. Als voorbeeld gemeentelijke heffingen en verzekeringen. En dan het idee om eigen woning fiscaal in box 3 te laten vallen. Dan komt deze in de vermogenssferen. Je hebt er niets aan want het blijft hetzelfde dak boven je hoofd. Links of rechts om krijgt de loonslaaf de rekening van alles. Ondernemers belasten alles door of draaien producties terug waardoor het aanbod daalt waardoor de prijs zal stijgen wat dus resulteert in hogere winstmarges.
Het wordt eens een keer tijd dat onze overheid nadenkt over de mogelijke effecten van creatieve impulsieve besluiten en invoeringen. De meeste effecten kan jan met de pet invullen. Helaas zijn de effecten soms desastreus te noemen. Een paar voorbeelden:
- Invoering toeslagen. effect ... mensen in problemen
- Invoering PGB. effect ... misbruik
- Invoering volledige elektrische auto (als 1e tesla) in combinatie met bijtelling. Effect ... uitsluitend dga
- Liberalisering energiemartk. Effect ... geen zekerheden -> 1e levensbehoefte
- Gaswinning stoppen. Effect ... geen alternatief/geen reserves
- Af van fossiele brandstof i.v.m. milieu. Hoe belastend voor het milieu zijn de alternatieven.
Dit zijn er nog maar een paar.
Stop met illusies en idealen. Blijf realistisch.
Pagina: 1 ... 3 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4