Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 4 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.721 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgelicht!
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-11-2021
aljooge schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

Ik snap hier iets niet. Marktmechanisme is vraag en aanbod. Weinig aanbod, stijgt de prijs, daalt de vraag. Als de overheid de hoge prijs compenseert, zal de vraag niet dalen en blijf je een tekort aan gas houden en stijgt de prijs nog verder.

Hoe kan compenseren zin hebben? Het aanbod gas wordt er toch niet groter van?
Helemaal correct en dus uiteindelijk betalen we het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgelicht!
Kuusj schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

Zal eerder zijn om mensen (en bedrijven trouwens!) die normaal al krap zitten en dit er niet bij kunnen hebben toch te kunnen laten stoken. Nee, je maakt er niet meer gas door, maar mensen worden op die manier wel 'gered'.

Zelf heb ik het wel te doen met de lagere inkomens. Maar ja van de andere kant, als middenklasse is het ook behoorlijk op de blaren zitten. Zul je wel weer zien dat lagere inkomen een vorm van compensatie krijgen en de rest het zich mag uitzoeken. Een beetje hetzelfde als hoe het in dit land geen enkele toegevoegde waarde heeft om ipv 20K bruto 30K bruto op jaarbasis te verdienen door alle toeslagen die weg vallen. Maar dat is nu eenmaal het land waarin we leven. Alles heeft voor- en nadelen.
Begint aardig communistisch te worden. Iedereen even veel. De loonslaven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

De eerste Nederlandse aanbieders zijn over €2.10 per M3 gas gegaan. De laagste nieuwe contracten zijn €1.70. De berekeningen die ik nu zie in de media, bijvoorbeeld RTL, gaan nog over een prijs van €0,88.

Denk dat er een hoop mensen van een koude (hihi) kermis thuis gaan komen 1 januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

Krankzinnig € 2,10 voor 1m3 gas.. :X

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:01
PWM schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:14:
Denk dat er een hoop mensen van een koude (hihi) kermis thuis gaan komen 1 januari.
Ik weet niet hoeveel Nederlanders momenteel een variabel contract hebben of in de variabele contractstijd zitten maar ik vermoed dat als het nog een week of wat zo doorstijgt alle energieaanbieders niet tot januari wachten met de verhoging maar in november of december hun tarieven al verhogen om de kosten te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:34:
[...]

Het valt erg mee, maar ik ben benieuwd hoe je aan dat nieuwe tarief van gas komt. Ik reken het even voor voor mijn situatie (wat ouder huis, gas 1100m³/jaar, 900kWh stroom)

Oud tarief gas: 0,79€/m³ inclusief btw
Nieuw tarief gas: 1,59€/m³ is de goedkoopste uit een prijsvergelijker.

Oud tarief stroom: 0,21/kWh inclusief btw
Nieuw tarief stroom: 0,33 is de goedkoopste uit een prijsvergelijker.

De prijsstijging van gas is 80ct/m³, dus 880 euro op jaarbasis. De prijsstijging van electriciteit is 12ct, dus 108 euro op jaarbasis. Daar heb je al bijna 1000 euro, en ik ben een zuinige stoker.

Ik heb nu een variabel contract. Als ik bij mijn eigen energieleverancier blijf, betaal ik 1,95 per m³ voor een jaarcontract, en wie weet wat het variabele tareif gaat worden.
Ik kijk naar mijn huidige variabele tarief van Eneco. Die wijzigt 1x per jaar (meen ik). Laatste wijziging is van oktober 21.
De periode waarover je huidige tarieven vaststaan, loopt af per 30-10-2021. Natuurlijk blijven wij je gewoon 100% groene stroom leveren. Vanaf 30-10-2021 zullen er nieuwe leveringstarieven voor je gelden. Deze tarieven staan weer vast voor de duur van 12 maanden.

Je nieuwe gastarief per 30-10-2021Eneco Gas Variabel Vrij 1,03891 per m3
Tja als je nu overstapt en 1 of 3 jaar vast zet zit je natuurlijk hoger, want de energieleveranciers leggen het risico op verdere stijging bij de consument neer. Wat zijn de variabele tarieven?

Of vastzetten nu slim is weet niemand natuurlijk: bij een erg koude winter kan het verder stijgen, valt de winter mee dan vallen de prijzen ook mee.

Overigens hebben wij idd een recente woning (geen tussenwoning), en goed geïsoleerd enz. Tevens ook een moderne houten haard, dus als het echt duur wordt zet ik die wat vaker aan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2021 16:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:05

basvn

Breezand - NHN

AMDFreak schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:29:
Benzine/diesel kacheltje word al bijna een idee..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:22
TheFes schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

De airco koelt alleen de lucht, de muren/vloer/plafond zullen die kamer binnen no time weer opwaren.
Op het moment dat de PV begint te minderen, warmt ook je zolder nauwelijks meer op, die 2 lopen natuurlijk volstrekt parallel....

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
basvn schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Was daar ook niets iets met de prijs aande hand O-) Verhoudingsgewijs (nog) niet zo extreem.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +4 Henk 'm!
TheFes schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

De airco koelt alleen de lucht, de muren/vloer/plafond zullen die kamer binnen no time weer opwaren.
Wanneer de airco overdag pruttelt en het huis de hele dag op een aangename temperatuur houdt, krijgen de muren, vloeren, plafond (althans: de delen binnen de geïsoleerde schil) geen kans om op te warmen. Wanneer dan 's avonds de airco uit gaat, zal er niet ineens een grote temperatuurstijging plaatsvinden.

Wanneer je alleen 's avonds de airco een uurtje laat loeien en dan weer ui zet als je gaat slapen, dan zal inderdaad de temperatuur weer snel oplopen. Omdat in zo'n situatie de thermische massa in huis overdag lekker kan opwarmen en dat trek je er met een uurtje koelen niet meteen uit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37
Keiichi schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

Was daar ook niets iets met de prijs aande hand O-) Verhoudingsgewijs (nog) niet zo extreem.
Net eens gerekend, maar 1 kubieke meter aardgas is ongeveer 1,7 liter LPG met een verbrandingswaarde van 26MJ/liter. Benzine heeft een verbrandingswaarde van 33 MJ/liter. Maar kost ongeveer 2 euro per liter. We komen in de buurt maar we zijn nog niet zo ver dat de prijs van dit soort producten de prijs van gas overstijgt.

Je zou in dit geval het beste eens kunnen kijken naar iets als stookolie/mazout. Dat heeft namelijk een verbrandingswaarde van wel 50MJ/liter. Hier komen wat zaken bij kijken als verwarmde opslag enzovoort. Echter kost dit product nog geen euro per liter, namelijk 80 cent.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Wanneer de airco overdag pruttelt en het huis de hele dag op een aangename temperatuur houdt, krijgen de muren, vloeren, plafond (althans: de delen binnen de geïsoleerde schil) geen kans om op te warmen. Wanneer dan 's avonds de airco uit gaat, zal er niet ineens een grote temperatuurstijging plaatsvinden.
Dat hangt dan erg van het huis af ;) Ik kan 24 uur de airco laten draaien. Maar als ik hem uit zet, is het een half uur later gewoon weer heet. Veel hout in het dak, daar is niet tegenop te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Intercity schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Ik weet niet hoeveel Nederlanders momenteel een variabel contract hebben of in de variabele contractstijd zitten maar ik vermoed dat als het nog een week of wat zo doorstijgt alle energieaanbieders niet tot januari wachten met de verhoging maar in november of december hun tarieven al verhogen om de kosten te dekken.
Dat verhogen mag toch alleen 1 januari en juli voor variabele tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
AMDFreak schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:29:
Ik heb paar uur geleden weer Pricewise gechecked. Ik kwam op 1,60.

Wel bij een onbekende leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Rofdof schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Ik heb paar uur geleden weer Pricewise gechecked. Ik kwam op 1,60.

Wel bij een onbekende leverancier.
Da's dan op een 3-jarig contract? Op 1 jarig geeft hij die optie niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
PWM schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

Da's dan op een 3-jarig contract? Op 1 jarig geeft hij die optie niet bij mij.
Hoe zoek jij dan? Direct bij je (huidige) leverancier of een prijsvergelijker zoals Pricewise of gaslicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Soldaatje schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Dat verhogen mag toch alleen 1 januari en juli voor variabele tarieven?
Met slimme meters zijn tegenwoordig prijzen per kwartier mogelijk en toegestaan. Er zijn al een paar jaar aanbieders die ook daadwerkelijk dynamische energieprijzen aanbieden aan consumenten.

Of een specifieke leverancier ook vaker dan één of twee keer per jaar de tarieven mag aanpassen en niet uitsluitend op de tot nu toe voor hen gebruikelijke momenten, zal afhankelijk zijn van wat er precies in de voorwaarden staat van de leverancier. Zolang daar geen beperkingen in staan over wanneer en/of hoe vaak de prijzen aangepast kunnen worden, kunnen ze op elk moment de tarieven aanpassen. Als consument kun je dan kiezen: nieuwe tarieven accepteren of de overeenkomst beëindigen.
Een belangrijke reden om in een stabiele markt de prijzen maar één of twee keer per jaar vast te stellen voor de komende periode is dat consumenten een beetje vastigheid wensen. Een andere reden is dat een tarief wat niet te vaak wijzigt simpelweg administratief het makkelijkst (en dus voordeligst) is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Wauw... Op gaslicht krijg ik nu nog maar 1 aanbieder terug voor een 1-jarig contract. Kernion. Vorig weekend had ik nog genoeg keuze (en ook gelukkig al een nieuw jaarcontract kunnen afsluiten)

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Rofdof schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

Hoe zoek jij dan? Direct bij je (huidige) leverancier of een prijsvergelijker zoals Pricewise of gaslicht?
Price wise en Gaslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

ijhas schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:46:
Wauw... Op gaslicht krijg ik nu nog maar 1 aanbieder terug voor een 1-jarig contract. Kernion. Vorig weekend had ik nog genoeg keuze (en ook gelukkig al een nieuw jaarcontract kunnen afsluiten)
Die vraagt 2,17 per M3 :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
ijhas schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:46:
Ik had ook slechts keuze uit twee aanbieders op pricewise. Volgens vattenfall worden de variabele tarieven per 1 januari lager dan de vaste tarieven nu:
Met een vaste prijs heb je nu geen last van de prijsstijgingen. Loopt je contract binnenkort af, dan adviseren we je onze variabele prijs. Die ligt namelijk een stuk lager dan de vaste prijzen op dit moment. Om over te gaan op de variabele prijs hoef je verder niets te doen. Zodra je contract afloopt zetten wij het automatisch voor je over. Per 1 januari gaan ook de variabele prijzen omhoog. Maar omdat we scherp voor je hebben ingekocht liggen ze ook dan lager dan de vaste prijzen nu.

Wil je de nieuwe prijzen niet afwachten? Dan kun je ervoor kiezen je tarief nu al vast te zetten. Je gaat dan meer betalen, maar hebt wel de zekerheid van een vaste prijs.

Goed om te weten: naast onze leveringstarieven betaal je netbeheerskosten en overheidsheffingen. De netbeheerder en de overheid stellen deze tarieven vast. Je kunt ze dus niet vastzetten. Per 1 januari wijzigen deze tarieven ook. We informeren je hier persoonlijk over.
https://www.vattenfall.nl/service/nieuwetarieven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
PWM schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

Die vraagt 2,17 per M3 :p
Die had ik ook dacht ik. Ik checkte de prijs rond 14.00 en kwam op gas 1,60 per kuub uit bij een jaar.

Verbruik onder de 2000 kuub. Zal toch niet zo fluctueren op een dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Ik had Pricewise gevraagd waarom ik nog geen bevestiging had van welkom energie. Antwoord was dat de leveranciers heel druk waren.

Maar volgensmij is het doorzetten van contract geautomatiseerd. In september had ik binnen 24 uur bevestiging en nu wacht ik al sinds 1 oktober.

En welkom energie moet minder bijdehand antwoorden en amicaal zijn. Totdat ik een biertje met je heb gedronken of sex heb gehad ben ik u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:52
marteltor schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:57:
[...]

Ik wilde nog toen een verlenging regelen, maar kwam erachter dat ik steeds minder keus had doordat ik geen slimme meter had.
Los van de huidige situatie: zijn er leveranciers die geen 1+ jaars contracten bieden als je geen slimme meter hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBK1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 09:51
Zojuist op het collectieve aanbod van vereniging eigen huis in gegaan. € 1,045 per m3 en 3 jaar vast.

Weet ik in ieder geval waar we aan toe zijn de komende jaren. En mocht het echt straks weer kelderen dan betaal ik de boete wel.

Maar ik schrok ook behoorlijk toen ik gaslicht en bijvoorbeeld Eneco vanmiddag nog bekeek.

En voor diegene die zich ook hebben aangemeld, wacht niet te lang want volgens mij kunnen ze het maar voor een beperkte groep daadwerkelijk aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Soldaatje schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

Ik had ook slechts keuze uit twee aanbieders op pricewise. Volgens vattenfall worden de variabele tarieven per 1 januari lager dan de vaste tarieven nu:

https://www.vattenfall.nl/service/nieuwetarieven/
Maar hun tarief is 1,82 vast. Op zich mooi als het daar niet boven komt, maar met 1,81 houden ze zich al aan de afspraak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Interessant om te lezen is het onderzoek van de consumentenbond over solvabiliteit uit 2019, dus al wel weer even geleden, maar het geeft wel een beeld van hoe verschillende energieleveranciers ervoor staan.

Niet dat ik dit van tevoren wist, maar best een goed criterium om je leverancier op uit te zoeken. Veel mensen leren op dit moment op de harde manier dat je niks hebt aan een vast laag tarief als je leverancier failliet gaat...

Ik zit zelf met een vaste prijs voor 5 jaar bij een partij met goede solvabiliteit, dus dat maakt de kans op faillisement of onrechtmatige tariefverhogingen een stuk kleiner. :) Voor 5 jaar omdat we te lui waren om elk jaar een nieuwe leverancier uit te zoeken, en bij deze partij omdat ze goed uit een prijsvergelijker kwamen, maar toch. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:34

ultimateharry

Team Slayer:-)

Phoeh lastig: mijn huidige Eneco variabele contract loopt deze maand af.
Dat betekent volgens mij dat ik direct flink hogere tarieven krijg?

Aanbod 1 jaar vast (Eneco Hollandse Wind & Zon + Gas): stroom 36 cent, gas 1,73.
Aanbod 3 jaar vast (idem): stroom 31 cent, gas 1,30.

Koffiedik kijken natuurlijk hoe de prijs zich ontwikkelt de komende tijd (winter en daarna), maar iemand een advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
basvn schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Ik zit eraan te denken om een electrische kachel te kopen, al is dat vanwege meerdere redenen.
Die heb ik volgens mij zo terug verdiend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ultimateharry schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:42:
Phoeh lastig: mijn huidige Eneco variabele contract loopt deze maand af.
Dat betekent volgens mij dat ik direct flink hogere tarieven krijg?

Aanbod 1 jaar vast (Eneco Hollandse Wind & Zon + Gas): stroom 36 cent, gas 1,73.
Aanbod 3 jaar vast (idem): stroom 31 cent, gas 1,30.

Koffiedik kijken natuurlijk hoe de prijs zich ontwikkelt de komende tijd (winter en daarna), maar iemand een advies?
Mijn Eneco variabele tarief heb ik reeds genoemd in dit topic . Zal bij jouw hetzelfde zijn, denk ik. 1,04 voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:06

ManiacsHouse

Scheisse!

FabianGTI schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:49:
[...]

Ik zit eraan te denken om een electrische kachel te kopen, al is dat vanwege meerdere redenen.
Ook mijn idee. Overdag stroom van panelen en 's avonds wel gas gebruiken. Iemand suggesties? Of is er al een topic over? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
xzaz schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:25:
…ook als we gewoon goede afspraken maken met de bewoners en eventuele schade gewoon netjes afhandelen?
Daar zeg je in één zin twee waarheden als een koe waarvan de praktijk inmiddels heeft geleerd dat je er geen bal aan hebt.

Er zijn afspraken, toezeggingen, beloftes vanuit Den Haag. Het doet er allemaal niet toe, er wordt niks anders uitgevoerd dan vingertjes wijzen, vertragen, afzwakken, ontkennen etc. om maar niet te hoeven betalen of te restaureren. Kortom allemaal loze woorden zonder daden en geen mens in de politiek die dit op de agenda zet en er écht mee aan de slag gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Op de termijnmarkt voor gas is vandaag weer veel gebeurd.

De prijzen voor levering van gas deze winter piekte vanochtend op 110, maar is daarna gezakt tot rond de 84.

Nog steeds een hoop geld en nog steeds een stuk meer dan de stabiele prijzen van afgelopen jaren, maar het lijkt erop dat de trend omhoog is doorbroken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:34

ultimateharry

Team Slayer:-)

Sport_Life schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:53:
[...]

Mijn Eneco variabele tarief heb ik reeds genoemd in dit topic . Zal bij jouw hetzelfde zijn, denk ik. 1,04 voor gas.
Mijn huidige variabele tarief voor gas is 0,82.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Nope.

Als je dit doet ben je nog minstens 2x duurder uit dan de toch al erg hoge gasprijzen.

Handig zijn die dingen soms best, maar voor besparen zul je toch met een airco (L/L warmtepomp) aan moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:33
Het lijkt wel met de dag gekker te worden.
Ik keek gisteren wat een nieuw contract zou kosten. Vandaag wilde ik 't iemand laten zien, was 't zelfde contract (ja ik heb 't dubbel gecontroleerd) 25% duurder.. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgelicht!
We denken allemaal in problemen. Het probleem kennen we en is groot. Nu moeten we in oplossingen gaan denken i.c.m. solidariteit. Ook de mogelijke gevolgen van de oplossingen. Waken voor misbruik van de oplossingen en winstbejag. Momenteel hoor ik ook dat leveranciers van contracten af willen omdat ze elders (azie) meer winst kunnen genereren. Niet gedupeerde hoeven niet gecompenseerd te worden. Ook regels op stellen zoals bij pensioenfondsen genoemde dekkingsgraad om herhaling te voorkomen. Dat het geld gaat kosten weten we allemaal maar om dit op een gezonde manier beperkt te houden is de kunst. Ik zou niet gaan tornen aan de belastingen. Zo bespaar je niet gedupeerde een kerstgratificatie en voorkom je dat alle leveranciers deze weg gaan volgen want de overheid betaalt toch en als deze dat gaan doen is ook de gratificatie weg. Als toeleveranciers wegens omstandigheden al dan niet middels wanbeleid (handelaren) op het randje van de afgrond staan kunnen ze zich melden bij acm welke de contracten met de daarbij horende afspraken overneemt en laat uitvloeien. Het bedrijf zou in principe met een schone de activiteiten kunnen hervatten, na wettelijke aanpassingen dan wel hervormingen. Uiteraard zullen ze met de billen bloot moeten en onderbouwen en onderzoeken waar het fout is gegaan. Ook om herhaling te voorkomen. De overheid heeft immers deze bedrijven ook de vergunningen verleend wat de consument dan als betrouwbaar mag achten.
Dan komen we bij de variabele contracten. Feitelijk is dit een keuze waar in het verleden ook voordelen behaalt zijn. Vaste contracten staat voor zekerheid waar ook voor betaald wordt. Uiteraard is het probleem ongekend. Bij deze, en niet alleen de lage inkomens maar overall, zou ik de prijzen acceptabel afromen. Dus het meerdere van de toekomstige energienota compenseren. Eigenlijk in de context zoals Frankrijk dat heeft gedaan. Op deze manier voorkom je faillissementen. Het geld belandt niet automatisch bij de leveranciers, vaste contracten zijn niet gedupeerd en variabele contracten worden gecompenseerd. Bedrijven hoeven de energielasten niet door te belasten wat exorbitante prijsverhogingen voorkomt. Bedrijven hoeven hun productie niet terug te schroeven wat aanbod verlaging voorkomt en de prijs door vraag verhoogd. Werkgelegenheid blijft gehandhaafd. Volgens mij hebben we zo'n beetje alles gedekt op financieel vlak. Ook moeten we waken voor een economische crises als gevolg van de energie crisis. Wel spijtig is dat Europa zich afhankelijk heeft gemaakt van Rusland. Misschien dat Noorwegen nog wat kan betekenen. Is het gas op, dan hebben we allemaal een probleem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...]

Elektriciteit is op dit moment nog altijd duurder dan gas, wanneer je kijkt naar de prijs per KWh.
Je moet immers bedenken dat je cv-ketel uit één kuub gas ruim 8 kWh nuttige warmte produceert. Een elektrische kachel produceert met één kWh elektriciteit slechts één kWh warmte.

Pas wanneer één kuub gas meer dan 8 keer zoveel als een kWh elektriciteit kost, wordt het financieel aantrekkelijk om de cv uit te zetten en met elektrische kacheltjes te gaan klooien. Dus nee, je verdient een elektrisch kacheltje niet terug.

Een airco of warmtepomp weet met 1kWh elektriciteit 3 tot meer dan 5kWh nuttige warmte te leveren (eigenlijk: van buiten naar binnen te transporteren). Voor wie een airco heeft of al langer overweegt er één te laten plaatsen is het dus wel financieel aantrekkelijk om daarmee (een deel van) het huis te gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Zou LPG dan niet binnenkort ook in 1 klap over de euro schieten? Of komt dat uit een zijpijplijntje?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

EHA1337 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:06:
Het lijkt wel met de dag gekker te worden.
Ik keek gisteren wat een nieuw contract zou kosten. Vandaag wilde ik 't iemand laten zien, was 't zelfde contract (ja ik heb 't dubbel gecontroleerd) 25% duurder.. :F
Holy **** je hebt gelijk, ik had het vorige week bekeken en toen was het 117 voor 3 jaar vast en 147 voor 1 jaar vast en nu is het 202 voor 1 jaar vast en 208 variabel. 3 jaar vast is verdwenen.

Betaal nu 68.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Overigens voor de gamers onder ons, als je een beetje game PC hebt die gebruikt op full load zeg maar 300 a 400 watt, dit wordt bijna allemaal omgezet in warmte, dus flink gamen deze winter :+

Beetje plezier is ook wat waard en het scheelt een elektrische kachel :*) :'( :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:41:
Zou LPG dan niet binnenkort ook in 1 klap over de euro schieten? Of komt dat uit een zijpijplijntje?
Adviesprijs is al boven de 1,05eu ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
[...]

De electriciteitsprijs stijgt net zo hard mee, dus dat maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:33
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Holy **** je hebt gelijk, ik had het vorige week bekeken en toen was het 117 voor 3 jaar vast en 147 voor 1 jaar vast en nu is het 202 voor 1 jaar vast en 208 variabel. 3 jaar vast is verdwenen.

Betaal nu 68.
Ik zit nu op 196 bij Vattenval. Gisteren keek ik voor exact 't zelfde contract, toen was ie 350.

Nu 450 euro p/m. Meer dan een verdubbeling. :+

Gelukkig loopt m'n contract nog niet af, en moeten we eerst deze winter maar eens kijken wat ons werkelijk verbruik gaat zijn (pas komen wonen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 18:50
JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:50:
Overigens voor de gamers onder ons, als je een beetje game PC hebt die gebruikt op full load zeg maar 300 a 400 watt, dit wordt bijna allemaal omgezet in warmte, dus flink gamen deze winter :+

Beetje plezier is ook wat waard en het scheelt een elektrische kachel :*) :'( :9
Dan beter lekker laten minen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:45

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JanHenk schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:42:
De termijnmarkt voor energie ('futures') zijn te volgen.

De termijnmarkt van gas hier.

De prijs is de prijs per MWh. 1 MWh komt nagenoeg overeen met 100 m³ (Nederlands) gas. De prijs delen door 100 geeft je dus ongeveer de prijs per kuub. Let op, dit is een kale prijs, ex. btw, energiebelastingen, etc.

Voor de consument komt er daarom nog ~55 cent energiebelasting overheen + de BTW op de kale gasprijs. Zo kun je een kleine inschatting maken van de inkoopkosten van gas voor de energieleveranciers in relatie tot je huidige tarieven.

De futures zijn momenteel extreem volatiel. Zo piekte deze gisteren (06-10-21) op € 160, terwijl deze momenteel weer is ingezakt tot ~ € 105 (7-10).

Ter vergelijk, heeft deze prijs tijdlang gestaan op ~ € 15.
Aanvulling op bovenstaande:

Het lijkt vandaag (08-10-21) net als gisteren wat minder paniekerig te zijn geweest op de termijnmarkt. De tarieven voor komende winter zijn gedaald met zo'n 13% ten opzichte van het slot van gisteren en liggen nu aan het einde van de dag op €83,75 per MWh. Nog geen koopje, maar de exponentiele stijging lijkt nu even voorbij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:24
Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:53:
[...]

Aanvulling op bovenstaande:

Het lijkt vandaag (08-10-21) net als gisteren wat minder paniekerig te zijn geweest op de termijnmarkt. De tarieven voor komende winter zijn gedaald met zo'n 13% ten opzichte van het slot van gisteren en liggen nu aan het einde van de dag op €83,75 per MWh. Nog geen koopje, maar de exponentiele stijging lijkt nu even voorbij te zijn.
Laten we hopen dat die stabilisering doorzet. Als de prijzen weer de lucht in schieten komt het moment dat ook een vaste prijs betekenisloos wordt ben ik bang.

Euro(s) per kuub verlies draaien overleeft geen enkel energiebedrijf .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Klopt die 55 cent ongeveer aan belasting? Is dat vast? Niet een percentage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

JDx schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:05:
Klopt die 55 cent ongeveer aan belasting? Is dat vast? Niet een percentage?
dat klopt aardig:

Elektra:
Energiebelasting 11,408 ct/kWh incl. BTW
Opslag Duurzame Energie 3,630 ct/kWh incl. BTW

Totaal: 15,038 cent /kWh

Gas:
regiotoeslag 2,197 ct/m3 incl BTW
Energiebelasting 42,176 ct/m3 incl BTW
Opslag Duurzame Energie 10,297 ct/m3 incl. BTW

Totaal: 54,67 cent / m³

Deze prijzen zijn vast."
Daarbovenop komt nog de btw op je normale energy prijs, en dat is wel gewoon 21%.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 08-10-2021 23:13 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@delpit leveranciers hoeven in veel gevallen de energie niet tegen de actuele prijs in te kopen. Een groot deel van de energie wordt vooraf op de termijnmarkt al ingekocht. Door energie in te kopen op het moment dat de klant een langlopend contract sluit, is een leverancier aardig ingedekt tegen prijsstijging.

Wat voor problemen kan zorgen, is enerzijds een aantal leveranciers wat maar een deel van de benodigde energie vooraf op de termijnmarkt heeft ingekocht. Anderzijds kan een strenge winter in Nederland voor roet in het eten gooien. Consumenten gaan dan tegen het vaste tarief meer energie gebruiken dan vooraf geschat (en ingekocht) is door de leverancier, waardoor de leverancier gedwongen wordt om op de korte termijnmarkt extra energie tegen de dagprijs in te kopen.

Maar in beginsel hoeven langlopende contracten dus geen financiële strop te zijn voor een energieleverancier. Een leverancier die met de inkoop op safe heeft gespeeld, kan mogelijk zelfs wat extra verdienen wanneer de winter mild verloopt. Er wordt bij zo'n leverancier in een milde winter minder energie gebruik door de klanten dan vooraf op de termijnmarkt is ingekocht. De energie die teveel is ingekocht toen wellicht de prijs nog laag was, kan dan op dat moment misschien wel voor een flinke prijs verkocht worden aan een energieleverancier die vooraf heel weinig energie had ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-01-2022
Jongens, ik ben even helemaal de weg kwijt. Ik snap er niks meer van.

Ik ga vanaf 1 november uit huis en samenwonen met vriendin. Ik moet dus gas en licht regelen… Wat is nu het slimste om te doen? Vast contract of variabel? En waar? De prijzen gaan echt nergens meer over!!

Help!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Ivow85 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:14:
@delpit leveranciers hoeven in veel gevallen de energie niet tegen de actuele prijs in te kopen. Een groot deel van de energie wordt vooraf op de termijnmarkt al ingekocht. Door energie in te kopen op het moment dat de klant een langlopend contract sluit, is een leverancier aardig ingedekt tegen prijsstijging.

Wat voor problemen kan zorgen, is enerzijds een aantal leveranciers wat maar een deel van de benodigde energie vooraf op de termijnmarkt heeft ingekocht. Anderzijds kan een strenge winter in Nederland voor roet in het eten gooien. Consumenten gaan dan tegen het vaste tarief meer energie gebruiken dan vooraf geschat (en ingekocht) is door de leverancier, waardoor de leverancier gedwongen wordt om op de korte termijnmarkt extra energie tegen de dagprijs in te kopen.

Maar in beginsel hoeven langlopende contracten dus geen financiële strop te zijn voor een energieleverancier. Een leverancier die met de inkoop op safe heeft gespeeld, kan mogelijk zelfs wat extra verdienen wanneer de winter mild verloopt. Er wordt bij zo'n leverancier in een milde winter minder energie gebruik door de klanten dan vooraf op de termijnmarkt is ingekocht. De energie die teveel is ingekocht toen wellicht de prijs nog laag was, kan dan op dat moment misschien wel voor een flinke prijs verkocht worden aan een energieleverancier die vooraf heel weinig energie had ingekocht.
Lang leve de vrije marktwerking... |:( Toch? Want als het misloopt dan laten ze de boel over de kop gaan en ben je als afnemer je voorschot kwijt. Okay, je hebt leveringsgarantie via de netbeheerder, maar op dat moment ben je verplicht om ergens een nieuw contract af te sluiten en dat zal dan vast niet de goedkoopste zijn. Dit soort eerste levensbehoeftes zou gewoon niet mee gespeculeerd moeten worden. Net als met de banken tig jaren geleden... Er verdient een selecte groep een hele bak met geld en als het mis loopt mogen wij dokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

henkklaas1994 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:20:

Ik ga vanaf 1 november uit huis en samenwonen met vriendin. Ik moet dus gas en licht regelen… Wat is nu het slimste om te doen? Vast contract of variabel? En waar? De prijzen gaan echt nergens meer over!!

Help!
Als iemand hier een glazenbol had dan was die persoon rijk geweest.
Het is een nieuwe, tot nu toe unieke situatie.
Neem de goedkoopste.
mochten de prijzen alsnog dalen, dan kan je het contract gewoon opzeggen.
Ja daar kan een boete aan vast zitten, maar met deze prijzen, is die boete zo te betalen. ook voor 3 jaar contracten die je binnen een jaar opzegd.
Heb je het gevoel dat dit tijdelijk is, dan neem je een contract dat elke maand opzegbaar is.

Nogmaals, we hebben geen glazen bol.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor

Help!
dat worden top maanden. Jullie zullen elkaar goed warm moeten houden om de winter door te komen >:)

My 2 cents: het even aankijken komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
Ik zie wel dat variabele contracten redelijk betaalbaar zijn. Of is dat niet handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
henkklaas1994 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:29:
Ik zie wel dat variabele contracten redelijk betaalbaar zijn. Of is dat niet handig?
Die tarieven zijn denk ik dan tot 1 januari. Je kan op die manier wel wat tijd kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Help!
Gefeliciteerd met het samenwonen :)

Ik weet niet of je vriendin ook uit huis gaat, maar als zij misschien al een eigen plekje heeft met eigen energiecontract dan kan ze dat misschien meeverhuizen en de tarieven houden die ze heeft.

Als je echt aan een nieuw contract moet zou ik het heel ff aankijken. Er worden nauwelijks contracten meer aangeboden op de vergelijking sites, dat zal binnenkort wel weer wat terugkomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
abalone schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:33:
[...]

Gefeliciteerd met het samenwonen :)

Ik weet niet of je vriendin ook uit huis gaat, maar als zij misschien al een eigen plekje heeft met eigen energiecontract dan kan ze dat misschien meeverhuizen en de tarieven houden die ze heeft.

Als je echt aan een nieuw contract moet zou ik het heel ff aankijken. Er worden nauwelijks contracten meer aangeboden op de vergelijking sites, dat zal binnenkort wel weer wat terugkomen denk ik.
Dank je wel!

Het ligt iets complexer. We zijn nu al aan het overhuizen, want we hebben afgelopen woensdag sleutel gekregen van huurhuis (dus officieel woon ik er al). We zitten allebei echt met handen in het haar, want het voelt alsof wij allang een contract hadden moeten hebben. Dat is bij ons helemaal ontschoten. Superdom achteraf natuurlijk. Wij weten ook niet meer wat handig is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
henkklaas1994 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:37:
[...]

Dank je wel!

Het ligt iets complexer. We zijn nu al aan het overhuizen, want we hebben afgelopen woensdag sleutel gekregen van huurhuis (dus officieel woon ik er al). We zitten allebei echt met handen in het haar, want het voelt alsof wij allang een contract hadden moeten hebben. Dat is bij ons helemaal ontschoten. Superdom achteraf natuurlijk. Wij weten ook niet meer wat handig is
Als je de sleutel al hebt moet je sowieso iets doen. Anders krijg je een rekening van de netbeheerder voor de dagen dat je geen leverancier hebt en die rekening is nog veel hoger dan wat een leverancier in rekening brengt (weet ik uit ervaring).

In dat geval zou ik zoals @marteltor zegt een contract nemen met variabele tarieven. Dan kan je altijd switchen naar iets anders en heb je wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
henkklaas1994 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:29:
Juist handig.

De prijzen zijn fake als niet wat, als de winter beetje meevalt dan is alles weer terug bij af rond maart.

Rusland stuurt sowieso straks mega veel want die kunnen nu cashen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:59
Bschnitz schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:48:
[...]

Juist handig.

De prijzen zijn fake als niet wat, als de winter beetje meevalt dan is alles weer terug bij af rond maart.

Rusland stuurt sowieso straks mega veel want die kunnen nu cashen.
En als we een koude winter krijgen raakt het gas op en betaal je misschien wel een tientje per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
Variabelen kan je nu ook nergens meer krijgen zie ik zo. Je kan gewoon helemaal niks meer nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
henkklaas1994 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:54:
Variabelen kan je nu ook nergens meer krijgen zie ik zo. Je kan gewoon helemaal niks meer nu.
Anode.nl wel.
Ook Consumentenbond doet nieuwe inkoop actie in november

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
marteltor schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 00:00:
[...]

Anode.nl wel.
Ook Consumentenbond doet nieuwe inkoop actie in november
In november ben ik wel te laat vermoed ik. Anode heb ik nog nooit van gehoord.

Ik zie op Energiedirect een vastcontract (altijd dalen) van 3 jaar met goede prijs 150 eu per maand voor 2400kWh en 900m3. Of zou dat jeel dom zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door henkklaas1994 op 09-10-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
aljooge schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:53:
[...]

En als we een koude winter krijgen raakt het gas op en betaal je misschien wel een tientje per m3
Als kan rekenen en lezen weet je dat de kans op een koude winter enorm klein is.

10€ per m3, xD grapjas.

De 60% die we hebben helpt ons makkelijk de winter door, zelfs de zomer nog erbij.

Als het 8 weken -5 is dan raakt het wellicht op!

Tegen die tijd komt er alweer massa aan gas vanuit Rusland zoals altijd al.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:01

FreakNL

Well do ya punk?

@henkklaas1994 , jouw vraag heeft eigenlijk weinig met dit topic te maken.

Energiedirect, ik zou er niet aan beginnen nu. Waarom ga je niet naar een gerenommeerde partij of label daarvan??
https://www.eneco.nl/duur...len/productkeuze/looptijd

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 09-10-2021 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 17:55
Ik keek gisteren voor een verlenging van mijn energie contract bij Eneco en kon kiezen tussen variabel, 1 jaar vast en 3 jaar vast. Nu vroeg op zaterdag is 3 jaar vast ineens verdwenen. Wat gebeurt hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:07

Help!
Overweeg ook easy energie. Deze partij verkoopt de actuele dag prijs. Je kan dagelijks de prijzen zien. Gas is redelijk stabiel (per dag) maar je zit sinds vandaag alweer op €1 per kuub.

Als je wil besparen, kook dan op zonnige dagen rond 15-16u, maar op bijvoorbeeld andere dagen is stroom nachts soms gratis. Dan kun je vaatwasser, wasmachine etc aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Dang Vandebron rekent nu 42 cent per kWh (all-in). Betaal nu 21 cent. En vastrecht rijst ook de pan uit bij energieleveranciers. Vroeger 3 euro per maand normaal nu al naar 10 bij sommige

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
henkklaas1994 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:54:
Dat zou kwalijk zijn omdat het een basisdienst is, maar bij de eerste energieleverancier die ik probeerde kon ik nog variabel kiezen. De tweede werd het niet getoond. Dat prijsvergelijkers het niet tonen zegt weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

FreakNL schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 03:46:

Energiedirect, ik zou er niet aan beginnen nu. Waarom ga je niet naar een gerenommeerde partij of label daarvan??
https://www.eneco.nl/duur...len/productkeuze/looptijd
Energiedirect is een volle dochter van Essent: https://www.pricewise.nl/energieleverancier/energiedirect/

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Orion schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 04:01:
Ik keek gisteren voor een verlenging van mijn energie contract bij Eneco en kon kiezen tussen variabel, 1 jaar vast en 3 jaar vast. Nu vroeg op zaterdag is 3 jaar vast ineens verdwenen. Wat gebeurt hier?
Misschien heeft het ermee te maken dat de beurzen en energiemarkten dicht zijn. Om te voorkomen dat een leverancier ineens veel nieuwe klanten heeft op maandagochtend zonder te weten wat dan de prijs gaat worden kan je dit weekend even niet afsluiten. Ze kunnen nu geen energie inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
Rukapul schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 07:58:
[...]

Dat zou kwalijk zijn omdat het een basisdienst is, maar bij de eerste energieleverancier die ik probeerde kon ik nog variabel kiezen. De tweede werd het niet getoond. Dat prijsvergelijkers het niet tonen zegt weinig.
Over welke leverancier hebben wij het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Help!
Ik zou bij de 4 grote kijken. Eneco, Essent etc. En variabel tarief. Hoewel dat slecht kan uitpakken.

Vergelijk het met laptopwinkels die het zwaar hebben of (deels) tegen verlies moeten verkopen. Waar koop je dan liever op vooruitbetaling: mediamarkt of laptopdirect.nl?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 01:13:
[...]

Als kan rekenen en lezen weet je dat de kans op een koude winter enorm klein is.

10€ per m3, xD grapjas.

De 60% die we hebben helpt ons makkelijk de winter door, zelfs de zomer nog erbij.

Als het 8 weken -5 is dan raakt het wellicht op!

Tegen die tijd komt er alweer massa aan gas vanuit Rusland zoals altijd al.
Wat er nu anders is, is dat China geen kolen meer koopt uit Australië en dit aan het vervangen is voor gas uit Rusland, de vraag naar gas is dus extreem gestegen tov vorig jaar.

Ook kwam tot voor kort 9% van het EU gas uit NL en dat is er nu ook niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 09-10-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
Sport_Life schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:36:
[...]

Ik zou bij de 4 grote kijken. Eneco, Essent etc. En variabel tarief. Hoewel dat slecht kan uitpakken.

Vergelijk het met laptopwinkels die het zwaar hebben of (deels) tegen verlies moeten verkopen. Waar koop je dan liever op vooruitbetaling: mediamarkt of laptopdirect.nl?
Kan allemaal niet. Ik kan bij geen enkele een variabel tarief en contract vinden. Ik denk dat ik alleen kan wachten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Smuggler schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:12:
[...]

dat klopt aardig:

Elektra:
Energiebelasting 11,408 ct/kWh incl. BTW
Opslag Duurzame Energie 3,630 ct/kWh incl. BTW

Totaal: 15,038 cent /kWh

Gas:
regiotoeslag 2,197 ct/m3 incl BTW
Energiebelasting 42,176 ct/m3 incl BTW
Opslag Duurzame Energie 10,297 ct/m3 incl. BTW

Totaal: 54,67 cent / m³

Deze prijzen zijn vast."
Daarbovenop komt nog de btw op je normale energy prijs, en dat is wel gewoon 21%.
Cool, heb ik net als crypto nog een grafiek om bij te houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

henkklaas1994 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Kan allemaal niet. Ik kan bij geen enkele een variabel tarief en contract vinden. Ik denk dat ik alleen kan wachten nu.
Eneco.nl > kies variabel (tarief staat 1 jaar vast, maar is altijd opzegbaar, dus als in april alles weer keldert kun je overstappen) . In mijn regio kost gas dan € 1,25374 per m3 excl belasting ed als je nu afsluit.
Je kunt ook 1 jaar kiezen, betaal je iets minder maar als prijzen dalen kun je niet overstappen.

Vergelijk dat tarief met Essent, Nuon, etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Help!
Ik zou zeggen variabel, dat heb ik ook en hou ik ook, het is nu absurd hoog, stijgt het nog verder zijn we allemaal de sjaak :*)

Daalt het weer, zit je na 6 maanden weer een stuk lager zonder er iets voor te doen.

Ben wel blij met mijn oversized hoodies, die kunnen nog over een andere trui 8)

Mis mijn knuffelpantoffels wel, van die dikke waarin je zelfs gaat zweten, de oma van m'n ex uit Bulgarije breidde van die soort wollen sokjes Terlitsi, die waren heerlijk warm, draagt iedereen daar aangezien je niet met schoenen in huis mag lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 09-10-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

https://www.theice.com/pr...utch-TTF-Gas-Futures/data

Wat wij normaal vonden was dus 15 en het is al dik over de 100 geweest, nu is het 83 en de verwachting op lange termijn is weer richting de 40 met op hele lange termijn misschien 25?

Die 15 zal wel doeidoei zijn, dus vanaf 40 kan je weer denken aan een vast contract?

Ook maar even een 1 minute analyse hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:47:
[...]

Wat er nu anders is, is dat China geen kolen meer koopt uit Australië en dit aan het vervangen is voor gas uit Rusland, de vraag naar gas is dus extreem gestegen tov vorig jaar.

Die kolencentrales in China zijn niet van de een op andere dag om te bouwen naar gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ernemmer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:47:
[...]

En Duitsland gaat naar het gas toe, eerst kerncentrales rücksichtslos uit zetten en meer bruinkool stoken en nu richting meer gas.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Sport_Life schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:14:
[...]

Eneco.nl > kies variabel (tarief staat 1 jaar vast, maar is altijd opzegbaar, dus als in april alles weer keldert kun je overstappen) . In mijn regio kost gas dan € 1,25374 per m3 excl belasting ed als je nu afsluit.
Je kunt ook 1 jaar kiezen, betaal je iets minder maar als prijzen dalen kun je niet overstappen.
Greenchoice idem (dochterbedrijf van Eneco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rukapul schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Had al zo'n vermoeden, weet iemand waar Budget Energie aan vast zit?

Mijn ma is helemaal in paniek :')

Kwam afgelopen week met een mooie opmerking: "moeten WIJ dat ook betalen?", euhm... ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TvanW schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Die kolencentrales in China zijn niet van de een op andere dag om te bouwen naar gas.
Klopt, maar veel die in aanbouw waren zijn gelijk op gas gezet en in China gaat alles iets sneller dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ernemmer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Klopt, maar veel die in aanbouw waren zijn gelijk op gas gezet en in China gaat alles iets sneller dan in NL.
Alles gaat overal sneller dan hier, alles moet langs 20 miljoen miljard schijven :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Zijn wel allemaal aparte (budget) BV's, dus in theorie kan het moederbedrijf zo'n budget leverancier laten vallen. Lijkt me dat de buffer en de risico-opslag van Eneco zelf (met iets hogere tarieven) iets beter is dan Greenchoice. Maar ik ken de exacte cijfers niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
[...]

Eneco heeft 30% van de aandelen ja.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
YakuzA schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

En Duitsland gaat naar het gas toe, eerst kerncentrales rücksichtslos uit zetten en meer bruinkool stoken en nu richting meer gas.
Dit is echt gigantisch dom. Je bent je gehele risico verspreiding van je energiemarkt aan het verstoren. Beste was nog beter om meer kerncentrales te bouwen + windmolens en zonnepanelen. En zorgen voor goedkope flow batterijen bij wijkcentrales. Gedecentraliseerde capaciteit buffers kan ervoor zorgen dat we de snelle uitbreiding aan groene energie ook aan kunnen.

Het is echt jammer dat we in NL, niet minstens gewoon 6 tot 10 kerncentrales hebben staan.
Onze lucht behoort tot het meest vervuilende van Europa. En dat is dan ook voor een deel opgelost.

We moeten af van het idee dat we Rusland kunnen vertrouwen. Tuurlijk kunnen we gas afnemen, maar we moeten echt risico management doen en dat wordt helemaal niet gedaan blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Immutable schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Dit is echt gigantisch dom. Je bent je gehele risico verspreiding van je energiemarkt aan het verstoren. Beste was nog beter om meer kerncentrales te bouwen + windmolens en zonnepanelen. En zorgen voor goedkope flow batterijen bij wijkcentrales. Gedecentraliseerde capaciteit buffers kan ervoor zorgen dat we de snelle uitbreiding aan groene energie ook aan kunnen.

Het is echt jammer dat we in NL, niet minstens gewoon 6 tot 10 kerncentrales hebben staan.
Onze lucht behoort tot het meest vervuilende van Europa. En dat is dan ook voor een deel opgelost.

We moeten af van het idee dat we Rusland kunnen vertrouwen. Tuurlijk kunnen we gas afnemen, maar we moeten echt risico management doen en dat wordt helemaal niet gedaan blijkbaar.
De Duitsers zijn ook gigantisch dom, ik heb dat besluit nooit begrepen.

Je moet voor de grap eens kijken bij de dagbouw in de buurt van Mönchengladbach (Garzweiler). Dan springen de tranen je in de ogen. Vergelijk dat eens met een (al draaiend!) kerncentrale en kijk dan wat je liever hebt…

De niet opgewekte kernenergie moet ergens vandaan komen. Ons niet-opgepompt Groninger gas moet ergens vandaan komen. “De vrije markt regelt het wel.”

En dat klopt. Het energie-aanbod is fors afgenomen en de prijs is gigantisch gestegen. Dat heeft de markt fantastisch geregeld.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
haha wat een paniek hier in dit topic. Mensen rustaaagh.
Het slechtste wat je nu kunt doen is in blinde paniek een contract afsluiten voor meerdere jaren tegen de idiote prijzen die je nu voorbij ziet komen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:40
Vraagje: ik heb 27 september een mailtje van Eneco gekregen met mijn nieuwe tarieven per 6-11-2021 (variabel contract, tarieven staan 1 jaar vast).

Nu zijn dit momenteel gunstige tarieven, wie had dat gedacht:

Stroom €0,29 per kWh, gas €1,10 per m3. Ik neem aan dat, ondanks dat het pas per 6-11 ingaat, ze dit niet meer kunnen aanpassen omhoog tussentijds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:39:
[...]

Dan heeft "Eva" inderdaad wel een probleem. Ik heb 29 september een 3-jarig contract bij Vattenfal afgesloten (gaat volgende week in) en het verbruik wat ruim gerekend i.v.m. een oud huis wat wel steeds beter, maar nog niet helemáál top, geïsoleerd is en ga nog minder betalen per maand dan Eva. Maar dan hebben we het dus over een redelijk grote twee-onder-1-kap uit de jaren 30. Woont Eva misschien niet relatief duur voor iemand met een uitkering? En een oud, ongeïsoleerd huis, is eigenlijk gewoon een flinke luxe. Niet iedereen kan het zich veroorloven om de mussen van warmte te voorzien.

Denk dat daar voor heel veel mensen met een uitkering gewoon het probleem zit. Ze wonen in een huur-tochtgat met ketel uit het jaar kruik en betalen daardoor echt bizar veel voor energie. En de verhuurder vindt het wel best, zolang de huur netjes elke maand binnenkomt. Ik ben mijn wooncarriëre begonnen in een ex-huurappartement van 80 m2 in Utrecht Stad. Appartement, dus je mogelijkheden qua isolatie zijn beperkt. Je mag immers met geen vinger aan de schil van het gebouw komen. Daar had ik vooral last van kieren (er zat wel HR glas in, in van die goedkope kunststof kozijnen). Ik was toch niet van plan om daar lang te blijven wonen, dus ik ben toen "low budget" eens door het appartement heen gegaan met radiatorfolie en de PUR spuit. Dat scheelde al wel wat. Maar zonder de gevels aan te pakken (en dat mag je niet op eigen houtje, want VvE), was het eigenlijk gewoon onmogelijk om het appartement écht zuiniger te maken. Daarna verhuist naar een tussenwoning van wat betere kwaliteit en tot mijn stomme verbazing daalden mijn energiekosten (en niet een beejte ook) toen ik veel groter ging wonen.
Hier is inmiddels vast al op gereageerd, maar zo'n persoon in het buurthuis, ik woonde net op mijzelf voor het eerst dus waarom niet eens kijken, zei precies hetzelfde over mijn huurhuis (49m2 ~€450 p/m destijds).

Het probleem is dat er, afgezien van een zwaar verwaarloosd huis met schimmel tot op 1m, waarvan de badkamer geheel, er niks onder de 450 was.

Momenteel ligt die prijs op zo'n ~700.

Mijn ouders zijn toevallig aan het kijken ivm ouderdomsklachten in de toekomst en nu kun je 35-42m2 @ 650 krijgen met (heel veel) geluk.

Je moet je beseffen dat arme mensen heel vaak gewoon genegeerd worden en zeker die huizen niks aan gedaan wordt.

Mijn ouders zijn absoluut niet arm, maar er is door de (particuliere) huisbaas gewoon nooit iets gedaan behalve het absoluut minimale en zelfs dat nog afgedwongen via huurcommissie/brandweer etc.

Ze betalen nu dan ook echt bijna niks (<400), maar zitten wel met enkel glas en kieren.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PrinsPils schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:42:
Vraagje: ik heb 27 september een mailtje van Eneco gekregen met mijn nieuwe tarieven per 6-11-2021 (variabel contract, tarieven staan 1 jaar vast).

Nu zijn dit momenteel gunstige tarieven, wie had dat gedacht:

Stroom €0,29 per kWh, gas €1,10 per m3. Ik neem aan dat, ondanks dat het pas per 6-11 ingaat, ze dit niet meer kunnen aanpassen omhoog tussentijds?
Ligt er aan of er een geldigheidsduur bij het aanbod staat.

Geen geldigheidsduur vermeld? Dan is het aanbod in principe alleen geldig op het moment dat het aan je uitgebracht is. In praktijk komt dat er op neer dat het aanbod zo lang geldig is als de aanbieder zich in de geboden prijzen kan vinden. In een rustige markt kan het zijn dat wanneer je pas maanden later akkoord geeft op het aanbod dat alsnog geaccepteerd wordt. In de huidige markt kan het betekenen dat je mogelijk al te laat bent wanneer je een dag na het uitbrengen van het aanbod je akkoord geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:40
Ivow85 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

Ligt er aan of er een geldigheidsduur bij het aanbod staat.

Geen geldigheidsduur vermeld? Dan is het aanbod in principe alleen geldig op het moment dat het aan je uitgebracht is. In praktijk komt dat er op neer dat het aanbod zo lang geldig is als de aanbieder zich in de geboden prijzen kan vinden. In een rustige markt kan het zijn dat wanneer je pas maanden later akkoord geeft op het aanbod dat alsnog geaccepteerd wordt. In de huidige markt kan het betekenen dat je mogelijk al te laat bent wanneer je een dag na het uitbrengen van het aanbod je akkoord geeft.
Het is niet zozeer een aanbod, meer een mededeling. Mijn contract loopt gewoon door.
De periode waarover je huidige tarieven vaststaan, loopt af per 06-11-2021. Natuurlijk blijven wij je gewoon 100% groene stroom leveren. Vanaf 06-11-2021 zullen er nieuwe leveringstarieven voor je gelden. Deze tarieven staan weer vast voor de duur van 12 maanden.
Zo staat er er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
PrinsPils schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Het is niet zozeer een aanbod, meer een mededeling. Mijn contract loopt gewoon door.

[...]

Zo staat er er.
Dat wordt inderdaad niet meer aangepast, kunnen ze niet zomaar onderuit.

Er zijn de afgelopen dagen wel wat voorbeelden geweest van eenzijdig aangepaste contracten, maar normaal gesproken mag dat niet.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
Als ik kijk naar variabele tarieven om af te sluiten, dan zijn ze veel hoger dan de tarieven die jullie aangeven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

henkklaas1994 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:28:
Als ik kijk naar variabele tarieven om af te sluiten, dan zijn ze veel hoger dan de tarieven die jullie aangeven…
Omdat de tarieven van Eneco die je hier leest zijn gecommuniceerd (en vastgezet) in september, met ingangsdatum oktober/november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henkklaas1994 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:28:
Zelfs gister waren ze hoger dan eergister.

Pagina: 1 ... 4 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4