Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 5 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.724 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

PLAE schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:16:
haha wat een paniek hier in dit topic. Mensen rustaaagh.
Het slechtste wat je nu kunt doen is in blinde paniek een contract afsluiten voor meerdere jaren tegen de idiote prijzen die je nu voorbij ziet komen. :9
Lijkt wel alsof sommige mensen binnen een uur een contract moeten afsluiten :D

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-01-2022
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:41:
[...]

Lijkt wel alsof sommige mensen binnen een uur een contract moeten afsluiten :D
Als je aan het verhuizen bent, ja dan moet je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henkklaas1994 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

Dan zou ik me er ook niet druk om maken, je kan er toch niks aan doen nu. Variabel en na de hectische verhuizing weer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-01-2022
Variabel is 250 euro voor 2400kwh en 900m3. Bizar duur toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lekkere praktijken van een aantal energieboeren:
Door de hoge energieprijzen zien energieleveranciers zich genoodzaakt hun tarieven op te schroeven. Wie een variabel contract heeft, kan in januari een prijsverhoging verwachten. Sommige leveranciers halen die prijsverhoging al wat naar voren. Een enkele energiemaatschappij wil de contracten met klanten zelfs eenzijdig openbreken.

Zo heeft een kleine speler op de energiemarkt klanten per brief gevraagd om akkoord te gaan met een stevige tariefsverhoging. Ook klanten die hun tarief voor een jaar hadden vastgezet, zijn aangeschreven. Als klanten het niet eens zijn met het eenzijdig openbreken van hun contract, dan "staat het ze vrij om het contract op te zeggen".

De NOS zocht contact met twee energieleveranciers die contracten openbreken, maar zij waren niet bereikbaar voor commentaar. Het gaat om kleine bedrijven, met samen enkele duizenden klanten.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft "verschillende meldingen" ontvangen van bedrijven die contracten eenzijdig openbreken en onderzoekt die nu. Of er regels worden overtreden is afhankelijk van het type contract, zegt de ACM.

De Consumentenbond is stelliger: in principe mogen vaste contracten niet eenzijdig worden ontbonden. "Sommige bedrijven voeren het ontbreken van een automatische incasso of een te late betaling op als reden voor ontbinden. Dat mag niet", zegt woordvoerder Joyce Donat.

Volgens de bond is er wel een kleine ruimte in de wet voor extreme situaties. De vraag is in hoeverre een bedrijf rekening hoort te houden met prijsveranderingen en of het openbreken van een contract daarom geoorloofd is.

Donat voorziet spannende tijden: "Als dit geoorloofd is, dan is dat het failliet van de markt. Consumenten kunnen dan niet meer vertrouwen op contracten met vaste tarieven."
Bron, en meer info: Energiecontracten opengebroken, 'consumenten soms met rug tegen de muur'

Als straks alle energieboeren dit gaan doen, kan je nergens meer van op aan, als ze elke dag eenzijdig je contract zomaar aan kunnen passen omdat dat hun beter uitkomt :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
wildhagen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:07:
Lekkere praktijken van een aantal energieboeren:

[...]

Bron, en meer info: Energiecontracten opengebroken, 'consumenten soms met rug tegen de muur'

Als straks alle energieboeren dit gaan doen, kan je nergens meer van op aan, als ze elke dag eenzijdig je contract zomaar aan kunnen passen omdat dat hun beter uitkomt :X
Ik denk hoop dat er dan ook wel ingegrepen gaat worden door de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tomtom901 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:27:
[...]

Ik denk hoop dat er dan ook wel ingegrepen gaat worden door de overheid.
Vraag het me persoonlijk nogal af, de VVD is immers nogal groot voorstander van marktwerking enzo.... dat is immers de oplossing voor alle problemen, en alles komt er meteen mee goed als je het aan de markt overlaat.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
Ingrijpen gaat zowiezo gebeuren. Die eerste 500 miljoen staat al, en er komt meer aan. Het is alleen o. a de vraag of ze heel Nederland willen gaan compenseren, of alleen de mensen aan de onderkant die het juist het hardste nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
DutchOwnage schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:40:
Het is alleen o. a de vraag of ze heel Nederland willen gaan compenseren, of alleen de mensen aan de onderkant die het juist het hardste nodig hebben.
Maatwerk is praktisch onmogelijk: een bijstandsmoeder die recent 3 jaar heeft vast gezet is beter af dan iemand met anderhalf modaal en een variabel contract.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
PrinsPils schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Het is niet zozeer een aanbod, meer een mededeling. Mijn contract loopt gewoon door.

[...]

Zo staat er er.
Ik heb eenzelfde situatie uit juni. In dit geval een mazzeltje dat Eneco vaste contracten na afloop overzet op variabel met tariefaanpassing eens per jaar op oude verloopdatum. Afgelopen week is dit ook nogmaals aan klanten gecommuniceerd die het betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 09-10-2021 17:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
of alleen de mensen aan de onderkant die het juist het hardste nodig hebben.
Ik mag hopen iedereen, en niet alleen 'de onderkant'... Die uitkering ontvangers zijn straks nog beter af dan iemand met minimum salaris t/m modaal salaris :X

Ik hoop vooral op gasprijzen in schijven, zoals salaris.

Voor 0 tm 250 kuub maximaal 0,75 per kuub
Voor 250 tm 500 kuub maximaal 1,00 per kuub
500 tm 750 maximaal 1,25 per kuub
750 tm 1000 maximaal 1,50 per kuub
Etc.

En dan vooral ook een verbod stellen aan korting geven bij afname boven xxxxx kuub gas. Belachelijk dat een bedrijf per kuub of kWh minder betaalt omdat het zoveel energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
President schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:00:
Ik mag hopen iedereen, en niet alleen 'de onderkant'... Die uitkering ontvangers zijn straks nog beter af dan iemand met minimum salaris t/m modaal salaris :X
Met een bureaucratisch gedrocht en bijbehorende-teruggaaf ellende als bonus, waarom zouden we dat willen?

Gewoon de teruggaaf energiebelasting voor iedere aansluiting met een vast bedrag verhogen, weten we vooraf exact wat het kost en nul uitvoeringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
[...]

Etc.

En dan vooral ook een verbod stellen aan korting geven bij afname boven xxxxx kuub gas. Belachelijk dat een bedrijf per kuub of kWh minder betaalt omdat het zoveel energie verbruikt.
Minimum salaris valt mijns inziens ook onder "de onderkant". Pas vanaf 2 keer modaal hoef je je wat minder zorgen te maken in de huidige maatschappij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
henkklaas1994 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

De meeste, zoniet alle, aanbieders verhuizen gewoon mee. Kunnen zelfs tijdelijk op twee adressen onder dezelfde contract voorwaarden lezen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

DutchOwnage schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:23:
[...]

Minimum salaris valt mijns inziens ook onder "de onderkant". Pas vanaf 2 keer modaal hoef je je wat minder zorgen te maken in de huidige maatschappij....
Afhankelijk van je woonplaats is 2500 bruto al bijna niet te doen als alleenverdiener, das netto 2000?

900 huur, 250 energie, 100 auto, 100 zorg, 200 eten, 100 verzekeringen, kleding 100?

Dan ben je er al bijna, oh internet, tv, netflixje, onbeperkt simmetje, op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

wildhagen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:07:
"Beste energieleverancier,

Wegens ontslag en tegenvallende lasten is de financiële situatie van ons huishouden niet meer gezond. Het contract met een vast tarief voor 1 jaar wordt dus bij deze opengebroken en de prijs wordt gehalveerd. Gaat u daarmee niet akkoord, dan staat het u vrij het contract op te zeggen."

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
henkklaas1994 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:20:
Variabel is 250 euro voor 2400kwh en 900m3. Bizar duur toch?
Ter vgl, hier gebruiken we ong dit voor ong 100 eur/mnd, op een contract uit 2019.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zou dit de oplossing zijn van het kabinet? :)
http://foksuk.nl/

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waarom steken hun piemels eronderuit, of wat is dit? :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

:w hoeveel industrie denk je dat nl nog over heeft als je bedrijven a consument laat aftikken? Het halve westland, aluminiumfabrieken, kunstmestfabrieken en half Chemelot staat momenteel stil door de extreem hoge gasprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Etc.
En wat als je de pech hebt in een niet geïsoleerde sociale huurwoning te wonen? Zelf mag je niets aan isolatie doen, als het budget er al is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:33:
[...]

Afhankelijk van je woonplaats is 2500 bruto al bijna niet te doen als alleenverdiener, das netto 2000?

900 huur, 250 energie, 100 auto, 100 zorg, 200 eten, 100 verzekeringen, kleding 100?

Dan ben je er al bijna, oh internet, tv, netflixje, onbeperkt simmetje, op.
Yup. Lang leve 10 jaar liberaal Rutte beleid :/

Werkende armen dus, net zoals in de VS. Top...

[ Voor 5% gewijzigd door DutchOwnage op 09-10-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:37:
[...]

:w hoeveel industrie denk je dat nl nog over heeft als je bedrijven a consument laat aftikken? Het halve westland, aluminiumfabrieken, kunstmestfabrieken en half Chemelot staat momenteel stil door de extreem hoge gasprijs.
Ja, het probleem is niet dat bedrijven te weinig betalen, maar de consument te veel.

Het zal uit een totaal ander potje moeten komen.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 09-10-2021 18:38 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:36:
[...]

Ken je dat niet? :P

Ik word oud :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
hoeveel industrie denk je dat nl nog over heeft als je bedrijven a consument laat aftikken? Het halve westland, aluminiumfabrieken, kunstmestfabrieken en half Chemelot staat momenteel stil door de extreem hoge gasprijs.
Als Tata op gas had gestookt waren ze nu praktisch failliet geweest, kolen is wereldwijd terug van weggeweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17
Raven schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:37:
[...]

En wat als je de pech hebt in een niet geïsoleerde sociale huurwoning te wonen? Zelf mag je niets aan isolatie doen, als het budget er al is.
wat mij betreft mag pandjesbaas meedragen aan hogere gasprijs afhankelijk van energielabel.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:36:
offtopic:
De laatste Nederlander die Fokke en Sukke nog niet kent... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ingrijpen gaat zowiezo gebeuren. Die eerste 500 miljoen staat al, en er komt meer aan. Het is alleen o. a de vraag of ze heel Nederland willen gaan compenseren, of alleen de mensen aan de onderkant die het juist het hardste nodig hebben.
Als het gaat zoals de kdv compensatie zal het niet tot in detail cq maatwerk gebeuren, maar op een simpele en snelle manier.
Dat is niet per se de eerlijkste manier. Als in, zij die het geld het hardst nodig hebben.
Ik verwacht dat de grote villa's met zwembad in absolute zin meer vergoeding krijgen dan de bijstandsmoeder in haar huurflatje . Terwijl de laatste naar verhouding van inkomen meer uitgeeft aan energie.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:20
Even een vraagje.

Ik heb een variabele tarief bij Unitedconsumers. Ik krijg altijd in Augustus een eind afrekening. Waar altijd 1 tarief staat(dat in juli is bepaald). Als ik het goed begrijp als het op 1 juli weer rustig is(rustiger/gunstiger) is er niets aan De hand toch?

Wat zou jullie advies zijn?
Huidige tarief is 1.02059.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:43:
[...]

offtopic:
De laatste Nederlander die Fokke en Sukke nog niet kent... O-)
Wel van gehoord, nooit gezien, dacht dat de energietoeslag daar iets mee had te maken, dat je dat niet durft aan te vragen bij kinderlokkers (overheid) ofzo, volg 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

Als het gaat zoals de kdv compensatie zal het niet tot in detail cq maatwerk gebeuren, maar op een simpele en snelle manier.
Dat is niet per se de eerlijkste manier. Als in, zij die het geld het hardst nodig hebben.
Ik verwacht dat de grote villa's met zwembad in absolute zin meer vergoeding krijgen dan de bijstandsmoeder in haar huurflatje . Terwijl de laatste naar verhouding van inkomen meer uitgeeft aan energie.
Ze zouden dan eigenlijk met een onbelast deel moeten komen.

Maar dan nog hebben mensen met zonnepanelen e.d. alsnog voordeel tegenover mensen met een slecht geïsoleerd huis, al dan niet door hun eigen schuld.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 09-10-2021 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:15
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:53:
[...]

Wel van gehoord, nooit gezien, dacht dat de energietoeslag daar iets mee had te maken, dat je dat niet durft aan te vragen bij kinderlokkers (overheid) ofzo, volg 't niet.
Mompelt iets over de toeslagenaffaire. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Die bestaat niet, dat is de grap. Gezien de ellende van het toeslagenschandaal komen zij dus zogenaamd met een 'energietoeslag'.

Maar zoals vaker hebben dit soort cartoons een diepere betekenis, want het laatste wat de overheid zou moeten doen is een voorlopige toeslag, die dan in 2023 weer moet worden terugbetaald.

offtopic:
(Een van de makers is overigens kantonrechter en is de huidige Rijdende Rechter. Hij zal ongetwijfeld het bestuursrechtelijke zelfreflectiedocument van de rechtspraak voorbij hebben zien komen. Ik vermoed dat de publicatie van het rapport met het bedenken van de grap samenhangt).

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Met warmtepomp en een overschot stroom via zonnepanelen lach je je kapot nu.

We ontvingen netto al een bedrag elke maand (ipv betalen) maar dat wordt nu nog meer doordat de terugleveringvergoeding ook hoger wordt. Als 'energieproducent' profiteer je nu dus juist. Vreemde gewaarwording.

Ben benieuwd of er een run op warmtepompen en zonnepanelen komt, voor wie daar budget voor heeft dan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:12:

We ontvingen netto al een bedrag elke maand (ipv betalen) maar dat wordt nu nog meer doordat de terugleveringvergoeding ook hoger wordt. Als 'energieproducent' profiteer je nu dus juist. Vreemde gewaarwording.

Ben benieuwd of er een run op warmtepompen en zonnepanelen komt, voor wie daar budget voor heeft dan natuurlijk.
Ja klopt maar wij moeten de investering nog terug verdienen, dat gaat nu alleen wat sneller.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De ACM is met een eerste reactie gekomen:
https://www.nu.nl/economi...cht-levering-stoppen.html

Uit het artikel:
Doordat het aantal meldingen de afgelopen dagen sterk is toegenomen, ziet de ACM zich zaterdag genoodzaakt om bedrijven eraan te herinneren dat ze de gestegen energieprijzen niet als reden mogen gebruiken om de energielevering aan consumenten zomaar te beëindigen.
Ik vind dit rechtvaardig. Aan de andere kant zullen ze nu sneller failliet gaan, en dan ben je als klant nog net zo ver van huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
abalone schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:16:
https://www.nu.nl/economi...cht-levering-stoppen.html

Uit het artikel:

[...]

Ik vind dit rechtvaardig. Aan de andere kant zullen ze nu sneller failliet gaan, en dan ben je als klant nog net zo ver van huis.
Dan ben je nog verder van huis want mogelijk kun je ook fluiten naar je teveel aan voorschot, er zijn nog een boel mensen wat dit als spaarpotje gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
abalone schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:16:
Hier staat het nieuwbericht van de ACM:
https://www.acm.nl/nl/pub...om-levering-te-beeindigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Die run was er al toch? Volgens mij moet je best een tijdje wachten op een installatie panelen.

Twee jaar geleden moest ik ook enorm lang wachten op de airco, maar dat was meer door de warme zomer ervoor, afgelopen zomer heeft ie nooit op koelen gestaan.

Nu is er een run vanwege verwarmen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Het onderwerp van stijgende energieprijzen is gisteren besproken (p. 9)
https://www.rijksoverheid...nisterraad-8-oktober-2021

Daar is dan ook alles mee gezegd.

Zou een punt ergens in een rij achteraan de besluitenlijst veel aandacht hebben gekregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

DutchOwnage schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:37:
[...]

Yup. Lang leve 10 jaar liberaal Rutte beleid :/

Werkende armen dus, net zoals in de VS. Top...
Toch wel bijzonder, we zijn een eerstewereldland, maar ik zie het nog wel gebeuren dat straks een hoop mensen (ook met 2x modaal) letterlijk in de kou en donker zitten….Misschien als je samen per persoon 2x modaal verdient, dat het dan niet een issue is, maar toen ik als alleenverdiener nog 2x modaal verdiende en een gezin daarvan moest onderhouden, nou, ik had het wel gevoeld zeg maar…

Zoals je zegt, werkende armen (maar daar hebben we al een topic over, over het midden inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:17:
Dan ben je nog verder van huis want mogelijk kun je ook fluiten naar je teveel aan voorschot, er zijn nog een boel mensen wat dit als spaarpotje gebruiken.
Nee, niet echt:
  • Zo een faillisement voorkomen werkt alleen als iedereen er aan meedoet, als dat niet gebeurt (en dat neem ik aan) heb je nog geen garanties dat ze over twee maanden alsnog failliet gaan, en dan ben je nu dus geld in een bodemloze put aan het gooien, en je bent voor anderen aan het betalen die hier niet in meegaan.
  • Aangezien ze hierop over gaan is dat spaarpotje nu al op. Alles wat ze nu meer vragen dan de overeengekomen prijs is om tekorten te dekken die na dat spaarpotje komen. Dat teveel aan voorschot ben je al kwijt en ga je niet meer terugkrijgen door een energieleverancier kunstmatig in leven te houden.
Het is heel simpel: een energievoorschot als spaarpotje gebruiken is gewoon een stom en riskant idee.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 09-10-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met welke prijs wordt elektrisch (bij)verwarmen goedkoper vraag ik me af.

Run op elektrische kacheltjes binnenkort? >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
bwerg schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:39:
[...]
Het is heel simpel: een energievoorschot als spaarpotje gebruiken is gewoon een stom en riskant idee.
Mja, ik ben net in september een contract aan gegaan. Ik betaal nu een maandbedrag berekend op o.a. de uitgaven aan gas (voor verwarming) voor de wintermaanden. Dat is ook een voorschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:52
bwerg schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:39:
[...]
Ik ben het met je eens hoor, maar helaas niet altijd mogelijk. Zonder gas en met een stroomoverschot moet ik de eerste partij nog vinden die maandelijks geld naar mij wil overmaken. Ca €5,00 per maand als maandbedrag, lager gaan ze meestal niet.

Verder zal ik niet klagen, het is een luxeprobleem, maar brengt momenteel wel risico's met zich mee.

@Verwijderd Waarschijnlijk nooit. De stroomprijs stijgt uiteindelijk gewoon mee. Elektrisch verwarmen blijft dan snel 2 a 3 keer zo duur. Een warmtepomp is door zijn goed Scop een ander verhaal.

[ Voor 14% gewijzigd door lithoijen op 10-10-2021 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rijke mensen die genoeg geld over hebben om daar in te investeren lachen zich altijd hard kapot met een VVD-lach. :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:57:

Niet.
Aangezien de elektriciteit in NL grotendeels uit de gas centrales komt is die prijs gewoon gelinkt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha andere mensen moeten opeens heel veel meer gaan betalen en ik lekker niet. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
YakuzA schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

Rijke mensen die genoeg geld over hebben om daar in te investeren lachen zich altijd hard kapot met een VVD-lach. :P
Rijk valt echt reuze mee. Ik zit in dezelfde situatie. Warmtepomp en behoorlijk aantal zonnepanelen. In mijn ergste geval stijgt mijn energierekening van 20 euro per maand naar 40 euro per maand.

Ik voel mijzelf niet rijk.. ik denk dat ik eerder geluk heb gehad of beter op de markt heb gelet. Met de subsidies die op zonnepanelen is gegeven had ik het er na een aantal jaar uit. Daarnaast had ik geluk met de ligging van mijn huis.

Ik ken genoeg mensen die hier niks om geven. Plempen dakkapellen op een zuiddak en vinden zonnepanelen niet zo belangrijk..

Hoeveel mensen hebben er begin jaren 80 een huis gekocht en hebben nooit wat aan isolatie gedaan. Die zien liever hun investering in dure auto's en/of vakanties. Isoleren was ook niet heel seksie, want ja.. je stop het in de muur.

[ Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 09-10-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
[...]

Nouja, gezien de exotische temperaturen in bedrijven waar ik ben geweest, de verlichting welke daar regelmatig constant aan staat, etc.... denk ik genoeg? Los dat er in het Westland van mij ook best wel het nodige failliet mag gaan, hoeveel energie wordt daar verspild aan bijvoorbeeld bloemen laten groeien?
Raven schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:37:
[...]

Volgens mij zijn de coöperaties toch verplicht om hun huurwoningen naar energielabel A of B te transformeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
En de warmtepompen en zonnepanelen groeien gratis aan de bomen zeker, die je niet met 1 dure koude winter terugverdiend, dat duurt iets langer.
En het kabinet komt nog met maatregelen waarschijnlijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• grote_oever
Soldaatje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:18:
En de warmtepompen en zonnepanelen groeien gratis aan de bomen zeker, die je niet met 1 dure koude winter terugverdiend, dat duurt iets langer.
En het kabinet komt nog met maatregelen waarschijnlijk.
Kom op, zelfs als jan modaal spaart kan hij/zij zonnepanelen kopen. Mensen leggen de prioriteit ergens anders neer. Vakantie, mooie auto, uit eten gaan, nieuwe game pc hier. Daarnaast is het een investering die zichzelf terug verdient.

[ Voor 5% gewijzigd door grote_oever op 09-10-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

lithoijen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:08:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, maar helaas niet altijd mogelijk.
Ik zie je punt, maar nog wat voorschot "over hebben" vanwege het verbruik wat varieert over het jaar, en vanwege een minimumvoorschot wat nog steeds hoger is dan het daadwerkelijke verbruik noem ik niet 'mensen die het als spaarpotje gebruiken'. Daarmee doel ik op mensen die bewust een onnodig hoog voorschot kiezen.

Tsjah, geld stallen bij een partij zonder tegenprestatie betekent dat je dat geld kwijt bent als die partij failliet gaat. Net als dat je een cadeaubon kwijt bent. Dát is wat mij niet handig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Hahaha andere mensen moeten opeens heel veel meer gaan betalen en ik lekker niet. :*)
Zo was het niet bedoeld. ik constateer dat het best bizar is dat ook dit de tweedeling in de samenleving weer vergroot. Dat het bizar is dat ik juist profiteer van deze situatie.

En ja, zelf denk ik: net op tijd van het gas af. lekker voor me.
Maar ik heb te doen met mensen die hier mee geconfronteerd worden en er problemen door krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 09-10-2021 20:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
grote_oever schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

Kom op, zelfs als jan modaal spaart kan hij/zij zonnepanelen kopen. Mensen leggen de prioriteit ergens anders neer. Vakantie, mooie auto, uit eten gaan, nieuwe game pc hier. Daarnaast is het een investering die zichzelf terug verdient.
Niet op elk huis kunnen zonnepanelen vanwege de constructie van het dak.

Jan modaal kan ook in een huurhuis wonen

Mensen hebben niet altijd de mogelijkheid voor panelen. Irritant dat je het niet hebben van panelen koppelt aan geldverkwistent gedrag. Dan heb je je duidelijk niet verdiept in de materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:39
grote_oever schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

Dat zijn een hoop aannames over Jan Modaal... Verder viel het de afgelopen jaren volgens mij vies tegen met hoe lang het duurde voordat zonnepanelen zichzelf hadden terugverdiend. Met stijgende energieprijzen wordt dat natuurlijk wel weer wat makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
aljooge schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Niet op elk huis kunnen zonnepanelen vanwege de constructie van het dak.

Jan modaal kan ook in een huurhuis wonen

Mensen hebben niet altijd de mogelijkheid voor panelen. Irritant dat je het niet hebben van panelen koppelt aan geldverkwistent gedrag. Dan heb je je duidelijk niet verdiept in de materie.
Discussie ging ook beetje dat je rijk moest zijn om een zonnepanelen te kopen. Wat dus niet het geval is. Tuurlijk is er een gedeelte van de bevolking die dit niet kan betalen. En dat is natuurlijk heel vervelend. Maar er is echt een grote groep die niet wilde investeren en er andere dingen mee ging doen. Waarom zou een compensatie die groep moeten helpen en de groep die investeerde in zonnepanelen niet?
ErikT738 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Dat zijn een hoop aannames over Jan Modaal... Verder viel het de afgelopen jaren volgens mij vies tegen met hoe lang het duurde voordat zonnepanelen zichzelf hadden terugverdiend. Met stijgende energieprijzen wordt dat natuurlijk wel weer wat makkelijker.
Misschien ben ik nog jong en niet alles meegekregen. Maar 5 jaar gelden gingen de folders al rond dat energielevernaciers zonnepanelen wilde plaatsen bij woningen. Die mensen die daar toen in gingen hebben de panelen nu al terugverdient/bijna terugverdient.

[ Voor 29% gewijzigd door grote_oever op 09-10-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:57:

Met IR panelen op plekken waar je langdurig zit kan nu al rendabel zijn, paneeltje onder bureau plakken neemt maar 40-50 watt in praktijk waardoor de CV lager kan.

Electrische kachels waar je de gehele ruimte mee opwarmt worden niet rendabel gezien de energieprijs straks ook gaat meestijgen.

1m3 = 8kw in praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
grote_oever schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Discussie ging ook beetje dat je rijk moest zijn om een zonnepanelen te kopen. Wat dus niet het geval is. Tuurlijk is er een gedeelte van de bevolking die dit niet kan betalen. En dat is natuurlijk heel vervelend. Maar er is echt een grote groep die niet wilde investeren en er andere dingen mee ging doen. Waarom zou een compensatie die groep moeten helpen en de groep die investeerde in zonnepanelen niet?

[...]

Misschien ben ik nog jong en niet alles meegekregen. Maar 5 jaar gelden gingen de folders al rond dat energielevernaciers zonnepanelen wilde plaatsen bij woningen. Die mensen die daar toen in gingen hebben de panelen nu al terugverdient/bijna terugverdient.
Het duurt 7 jaar om terug te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19
De enige reden dat mensen met zonnepanelen/wp “lachen” is toch ook maar alleen vanwege saldering?

Zonder was het al een stuk minder interessant. Eens zien of het nu versneld wordt afgebouwd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• grote_oever
De_Bastaard schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:51:
De enige reden dat mensen met zonnepanelen/wp “lachen” is toch ook maar alleen vanwege saldering?

Zonder was het al een stuk minder interessant. Eens zien of het nu versneld wordt afgebouwd.
Ja, laten we dat versneld afbouwen. Dat lost een hoop problemen op. Daarnaast lacht de groep ook niet. Ze maken gewoon gebruik van een regeling die al jaren actief is en die nu zeer gunstig in de portemonnee is. Ik krijg juist het tegenovergestelde idee. Mensen die niet geprofiteerd hebben van de saldering gunnen het een snelle dood. Wie is hier hypocriet dan?
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Het duurt 7 jaar om terug te verdienen.
Tegenwoordig heb je ze veel sneller terugverdient. terugverdient tijd 2 jaar geleden was 5 jaar. Misschien was het 5 jaar geleden 7 jaar, maar inmiddels (en met name nu) is het nog korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
grote_oever schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

Ja, laten we dat versneld afbouwen. Dat lost een hoop problemen op. Daarnaast lacht de groep ook niet. Ze maken gewoon gebruik van een regeling die al jaren actief is en die nu zeer gunstig in de portemonnee is. Ik krijg juist het tegenovergestelde idee. Mensen die niet geprofiteerd hebben van de saldering gunnen het een snelle dood. Wie is hier hypocriet dan?

[...]

Tegenwoordig heb je ze veel sneller terugverdient. terugverdient tijd 2 jaar geleden was 5 jaar. Misschien was het 5 jaar geleden 7 jaar, maar inmiddels (en met name nu) is het nog korter.
Vanwege energietransitie wil de overheid dat het rendabel blijft en eigenaren nog wel panelen gaan plaatsen, bouw je het af gaat niemand nog panelen plaatsen.

Mensen met zonnepanelen hebben bijvoorbeeld ook een hogere WOZ het is niet allemaal zo rooskleurig allemaal.

Huurwoningen kunnen ook gewoon zonnepanelen krijgen, ik ken er genoeg die ze ook hebben en mee kunnen genieten, mensen in een appartement mischien niet maar die hebben sowieso hele lage stookkosten, moeten wij die ook maar extra gaan belasten vanwege hun voordeel?

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

grote_oever schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

[...]

Hier zelfs maar 3 jaar omdat ik ze zelf gelegd heb. Ik schaam me bijna om te zeggen hoeveel die panelen me opleveren. supergoedkoop gelegd, BTW terug, van het gas af, en dan nog jarenlang salderen voordat het (eventueel) langzaam afgebouwd wordt. De regeling in Nederland is veel te gunstig vind ik persoonlijk. Gevolg is dat tussenpartijen er veel geld aan verdienen waardoor veel mensen met een matige terugverdientijd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19
Nuancering, ik woon dus in Duitsland. Samen met andere striktere regelgeving over het installeren van zonnepanelen is het hier al een stuk minder interessant. Om er voldoende aan te kunnen verdienen moet je al meer dan twee keer je eigen verbruik aan opbrengst op het dak leggen. Je praat al snel over een investering van 10k.

Komt nog eens bij dat je elk jaar dat je later panelen legt, je minder krijgt voor je opgewekte kWh. Je legt t dan wel voor 20j vast maar schiet dus niet op, zeker niet met een stijgende stroomprijs. Ik verwacht niet dat die prijs ook meebeweegt net als de prijs die je betaalt om af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
grote_oever schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Dit is een hele lastige en vereist maatwerk per individu. Waarom help je mensen die geen zonnepanelen op hun dak hebben? Omdat ze in de problemen komen.

Maak je onderscheid tussen mensen die al die tijd niet hebben willen investeren en mensen die niet konden investeren vanwege diverse redenen?

Ga je eigenlijk mensen helpen met een laag inkomen? Elk contract is weer anders en waar de een nog steeds contractueel hetzelfde betaalt schiet bij een ander de prijs omhoog. Is dat wel eerlijk? De flex contracter heeft ook jarenlang geprofiteerd van dalende prijzen.

Dan het principe van de sterkste schouders betalen de zwaarste lasten. Dan worden de sterkste schouders 2x belast, via de belasting en via de energierekening. Is er nog een verhoging van de benzineprijs omhoog knalt. Worden de sterkste schouders niet een beetje te zwaar belast? Bij wie komt de uiteindelijke rekening te liggen?

Uiteindelijk de gestegen prijs moet ergens worden gevoeld, als je volledig compenseert is de voorraad aan het eind van de winter gewoon op en zitten we met zijn allen in de kou.

Het zou mooi zijn als iedereen zijn best doet om te besparen, ook degene die het geld makkelijk kan missen, dan kan de druk wat van die ketel en help je de hele samenleving een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
dr.lowtune schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

Toch wel bijzonder, we zijn een eerstewereldland, maar ik zie het nog wel gebeuren dat straks een hoop mensen (ook met 2x modaal) letterlijk in de kou en donker zitten….Misschien als je samen per persoon 2x modaal verdient, dat het dan niet een issue is, maar toen ik als alleenverdiener nog 2x modaal verdiende en een gezin daarvan moest onderhouden, nou, ik had het wel gevoeld zeg maar…

Zoals je zegt, werkende armen (maar daar hebben we al een topic over, over het midden inkomen).
Als eerste wereldland hebben we dat al een decennium als trendmatig fenomeen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:00:
[...]

Hier zelfs maar 3 jaar omdat ik ze zelf gelegd heb. Ik schaam me bijna om te zeggen hoeveel die panelen me opleveren. supergoedkoop gelegd, BTW terug, van het gas af, en dan nog jarenlang salderen voordat het (eventueel) langzaam afgebouwd wordt. De regeling in Nederland is veel te gunstig vind ik persoonlijk. Gevolg is dat tussenpartijen er veel geld aan verdienen waardoor veel mensen met een matige terugverdientijd zitten.
Ja, maar dat was nou het hele eieren eten 8) Het is in elkaar gezet als mechanisme van omzetmodel. Ten gunste van.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
President schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:17:
[...]

Los dat er in het Westland van mij ook best wel het nodige failliet mag gaan, hoeveel energie wordt daar verspild aan bijvoorbeeld bloemen laten groeien.
Nouja, daar groeit ook groente ed.
Moeten de bloemisten dan ook maar failliet want die verkopen die bloemen?
Zo kan ik er nog wel 1000 noemen. Vind ik het energie verbruik voor al die crypto munten veel kwalijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
dr.lowtune schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

Hier zit ik dan als nog geen 1x modaal verdiener en een vrouw die bijna niet kan werken omdat we een geestelijk gehandicapt dochter hebben.
We komen net rond. Dit kan echt slecht uitkomen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Soldaatje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:18:
Precies, ik heb zelf de keuze gemaakt om 2 jaar niet op vakantie te gaan en mijn woning te verduurzamen. Zou dan vreemd zijn dat ik daardoor "gestraft " wordt en niet in aanmerking kom voor een regeling. Met zonnepanelen en al geplande isolatie bespaar ik wat, maar moet alsnog duur gas gebruiken. En verdien dit allemaal pas over ongeveer 7 jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:57

Precies dit. Hier een nieuwbouw nul-op-de-meter huis.. Eind april een 1 jarig contract afgesloten bij Vandebron met deze tarieven: De totale leveringsprijs voor elektriciteit is 0,24019 per kWh voor enkeltarief, 0,24842 voor normaal tarief en 0,23203 voor daltarief. Terugleververgoeding is mij niet helemaal duidelijk maar volgens mij lag dit rond de 0,10 cent, niet heel hoog dus.

Ik verwacht zo'n 1100 kWh daadwerkelijk terug te leveren na aftrek van de warmtepomp en eigen verbruik.

Gaat het nut hebben om te ontbinden en een energieleverancier te zoeken die een hogere terugleververgoeding geeft? Volgens mij zag ik ergens al een terugleververgoeding van 0,28 cent per kWh... Zo'n contract afsluiten voor 3 jaar is dan enorm interessant toch?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16
Een regeling zou kunnen zijn: lagere extra inkomens gerichte steun, en voor alle andere burgers aanbieden dat men gedurende een bepaalde periode (bijv afgelopen jaar en de komende paar jaar) alle betaalde energiebelasting terug kan krijgen in de vorm van subsidie die uitgegeven moet worden (aantonen met factuur) aan verduurzaming (bijv zonnepanelen, HR++ glas, spouwmuur isolatie, dakisolatie).

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

aGraPusher schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:25:
[...]

Precies dit. Hier een nieuwbouw nul-op-de-meter huis.. Eind april een 1 jarig contract afgesloten bij Vandebron met deze tarieven: De totale leveringsprijs voor elektriciteit is 0,24019 per kWh voor enkeltarief, 0,24842 voor normaal tarief en 0,23203 voor daltarief. Terugleververgoeding is mij niet helemaal duidelijk maar volgens mij lag dit rond de 0,10 cent, niet heel hoog dus.

Ik verwacht zo'n 1100 kWh daadwerkelijk terug te leveren na aftrek van de warmtepomp en eigen verbruik.

Gaat het nut hebben om te ontbinden en een energieleverancier te zoeken die een hogere terugleververgoeding geeft? Volgens mij zag ik ergens al een terugleververgoeding van 0,28 cent per kWh... Zo'n contract afsluiten voor 3 jaar is dan enorm interessant toch?
Ja idd.
Kiezen voor de hoogste kwh prijs en eventueel vastzetten als je een overschot blijft houden. Dus geen elektrische auto kopen ;-)
Als producent kun je nu je slag slaan blijkbaar.

Ik heb voor een kwh prijs van 30 cent gekozen.

Maargoed misschien niet gepast om in dit topic daar verder al te veel over uit te wijden.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-10-2021 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72

aGraPusher schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:25:
[...]

Goh , je zou maar eens een simpel baantje hebben en met hard werken net rond kunnen komen. Maar helaas geen geld voor zonnepanelen of een warmtepomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Glenfiddich schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:27:
Een regeling zou kunnen zijn: lagere extra inkomens gerichte steun, en voor alle andere burgers aanbieden dat men gedurende een bepaalde periode (bijv afgelopen jaar en de komende paar jaar) alle betaalde energiebelasting terug kan krijgen in de vorm van subsidie die uitgegeven moet worden (aantonen met factuur) aan verduurzaming (bijv zonnepanelen, HR++ glas, spouwmuur isolatie, dakisolatie).
Leuk idee maar praktisch onuitvoerbaar waarschijnlijk.
Maatwerk lukt gewoon bijna niet. Duur en veel administratie dus niet te doen. Helaas..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

[...]

Goh , je zou maar eens een simpel baantje hebben en met hard werken net rond kunnen komen. Maar helaas geen geld voor zonnepanelen of een warmtepomp...
Daar zijn subsidies en gunstige duurzaamheidsleningen voor. De besparing dekt de leenkosten dan. Waarbij het idee is dat je het altijd terugverdient. Maar dan moet je dus wel zeker weten dat je nog lang in huidige woning blijft wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27

BlueTooth76

Let the sun shine!

jongetje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:18:
[...]

Zo kan ik er nog wel 1000 noemen. Vind ik het energie verbruik voor al die crypto munten veel kwalijker.
Crypto mining is alleen rendabel op plekken waar de stroom goedkoop is, denk aan $0,02 tot $0,05 per kWh.
Stroom is goedkoop waar overschotten zijn.

Het is niet m'n bedoeling om het helemaal recht te praten maar je zal geen grootschalige crypto-mining (meer) aantreffen in een land waar het €0,32 per kWh kost.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Daar zijn subsidies en gunstige duurzaamheidsleningen voor. De besparing dekt de leenkosten dan. Waarbij het idee is dat je het altijd terugverdient. Maar dan moet je dus wel zeker weten dat je nog lang in huidige woning blijft wonen.
Daar zal ik me in verdiepen want ik had daar nooit van gehoord.
Maar ja,als je de huur niet betalen omdat die ook nog schrikbarend omhoog is gegaan de laatste tijd, heb je dus weer een probleem erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:45:
[...]

Daar zal ik me in verdiepen want ik had daar nooit van gehoord.
Maar ja,als je de huur niet betalen omdat die ook nog schrikbarend omhoog is gegaan de laatste tijd, heb je dus weer een probleem erbij?
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

Ja hoe het gaat bij verhuizen e.d. weet ik niet. Sowieso is het voor huur helaas allemaal wat moeilijker natuurlijk en neem je een risico met dergelijke investeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:51:
[...]

https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

Ja hoe het gaat bij verhuizen e.d. weet ik niet. Sowieso is het voor huur helaas allemaal wat moeilijker natuurlijk en neem je een risico met dergelijke investeringen.
Bedankt hier ga ik mij in verdiepen, hier was ik nooit achtergekomen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

jongetje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:18:
[...]

Ik weigerde bloemen te kopen bij een bloemist, vind ik een van de meest idiote manieren om je geld aan te verspillen, afknipte dode bloemen die in een vaas doodbloeden tot ze verschrompeld zijn :D

Crypto minen is gewoon achterlijk dat het überhaupt winstgevend is.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 09-10-2021 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zo lang het dat is ga ik wel rustig door trouwens. Gasrekening van betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:41:
[...]

Ik weigerde bloemen te kopen bij een bloemist, vind ik een van de meest idiote manieren om je geld aan te verspillen, afknipte dode bloemen die in een vaas doodbloeden tot ze verschrompeld zijn :D

Crypto minen is gewoon achterlijk dat het überhaupt winstgevend is.
bloemetje voor je vriendin/vrouw
Bloemetje voor bij een graf, niks mis mee toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:57:
[...]

Omdat we het zo gewend zijn, er zit echter wel een industrie achter die op aardgas draait.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
BlueTooth76 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:00:
[...]

Omdat we het zo gewend zijn, er zit echter wel een industrie achter die op aardgas draait.
en zo kun je alles uitleggen op een negatieve manier

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Arjantje72 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:05:
[...]

en zo kun je alles uitleggen op een negatieve manier
Op dit moment bieden alle industrieën de gasprijs omhoog, dat kan ik best op een negatieve manier uitleggen.
Ik heb niets tegen bloemen maar op het moment dat het gas op / duur is zullen de bloemen even moeten schikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:51:
Zo lang het dat is ga ik wel rustig door trouwens. Gasrekening van betalen 8)7
De miner in de woonkamer zetten, heb je een betaalde verwarming en de gasketel kan uitblijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

PP_Sound schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:21:
[...]

De miner in de woonkamer zetten, heb je een betaalde verwarming en de gasketel kan uitblijven. ;)
Heb al een heel ventilatiesysteem van minerruimte naar leefruimtes :9

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 10-10-2021 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:57:
[...]

Ja weigerde ik dus, ben nu single. Grote onzin, weggegooid geld 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:48:
[...]

Heb al een heel ventilatiesysteem van minerruimte naar leefruimtes :9
Nog gelukt met die stille fans?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• grote_oever
Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:18:
[...]

Hier zit ik dan als nog geen 1x modaal verdiener en een vrouw die bijna niet kan werken omdat we een geestelijk gehandicapt dochter hebben.
We komen net rond. Dit kan echt slecht uitkomen.
Ik wil het niet persoonlijk spelen, maar ik zie vaak zulke reacties waarbij sommige mensen zich kwetsbaar willen opstellen voor een bepaalde groep om een discussie in stand te houden.

Als ik kijk naar je post geschiedenis dan zie ik toch echt wat anders. Je reageert veel in topics die ik echt wel bestempel als luxe. Je hebt een Nvidia shield, net nog een jaar abbo aangegaan met Disney+ en steekt de bbq gewoon aan met dammers houtskool.

Het zijn juist deze dingen die ervoor kunnen zorgen dat je geen of wel een spaarpot kan aanmaken om je maandlasten te verlagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjantje72
grote_oever schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Ik wil het niet persoonlijk spelen, maar ik zie vaak zulke reacties waarbij sommige mensen zich kwetsbaar willen opstellen voor een bepaalde groep om een discussie in stand te houden.

Als ik kijk naar je post geschiedenis dan zie ik toch echt wat anders. Je reageert veel in topics die ik echt wel bestempel als luxe. Je hebt een Nvidia shield, net nog een jaar abbo aangegaan met Disney+ en steekt de bbq gewoon aan met dammers houtskool.

Het zijn juist deze dingen die ervoor kunnen zorgen dat je geen of wel een spaarpot kan aanmaken om je maandlasten te verlagen.
Dat geld kwam van een erfenis van mijn moeder. :)

Ik fiets verder elke dag naar het werk door weer en wind omdat ik geen geld heb voor een auto erbij, onze auto is 10 jaar oud, geen geld voor een andere/betere.

Ik moet nog steeds luiers vervangen van mijn 12 jarige dochter, door de situatie thuis kan mijn vriendin dus bijna niet werken en mijn carrière/geld is na een burn-out ook helemaal weg.
Dus praktisch 1 verdiener in een huurhuis, geweldig veel geld kan ik besparen :)

Je hebt niet helemaal goed gekeken in mijn post profiel, maakt verder niet uit hoor :)

[ Voor 28% gewijzigd door Arjantje72 op 10-10-2021 08:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:49:
Ja weigerde ik dus, ben nu single. Grote onzin, weggegooid geld 8)
Allebei apart in een huis wonen kost meer gas dan samenwonen met af en toe een bloemetje. Ook nog eens gezelliger. :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:20
Waarom ben ik bezorgd dat compensatie voor de hoge gasprijs niet gaat naar de huishoudens die het het hardste nodig hebben?

Als we dan toch een eenvoudige regeling willen hebben, kan de belasting voor kleingebruikers verlaagd worden en voor grootverbruikers verhoogd.

Als dat betekent dat we niet meer bloemen de hele wereld over vliegen of het hele jaar door aubergines in de supermarkt hebben liggen, dan is dat maar zo.
Arjantje72 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:18:
[...]

Dat geld kwam van een erfenis. Maakt verder niet uit hoor :)
En dat geld had je ook op een andere manier in kunnen zetten.

Maar uiteindelijk zit je wel in vervelende situatie. Die iedereen hier wel zal begrijpen. Opmerkingen over een erfenis of dure houtskool maken je verhaal echter niet sterker.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 10-10-2021 08:39 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

grote_oever schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Je reageert veel in topics die ik echt wel bestempel als luxe. Je hebt een Nvidia shield, net nog een jaar abbo aangegaan met Disney+ en steekt de bbq gewoon aan met dammers houtskool.
Nou wat een luxe zeg.. een Disney abo voor usd 80 per jaar... :F
Ik gok dat de meeste mensen Ziggo of Kpn hebben voor 70 euro per maand.

Auto, vliegreizen, etc zijn veel duurder en tevens energie verspillender.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2021 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
Joris748 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:35:
Waarom ben ik bezorgd dat compensatie voor de hoge gasprijs niet gaat naar de huishoudens die het het hardste nodig hebben.

Als we dan toch een eenvoudige regeling willen hebben, kan de belasting voor kleingebruikers verlaagd worden en voor grootverbruikers verhoogd.

Als dat betekent dat we niet meer bloemen de hele wereld over vliegen of het hele jaar door aubergines in de supermarkt hebben liggen, dan is dat maar zo.

[...]

En dat geld had je ook op een andere manier in kunnen zetten.
Sparen bedoel je?
Ik wou me eigenlijk eindelijk eens wat luxe veroorloven op dat moment.
Wist ik veel dat met mijn salaris de energie praktisch onbetaalbaar werd :)

En ja, ik zal volgend jaar dus moeten stoppen met Netflix, Disney. Mijn rechtsbijstand zal ook veel duurder uitvallen
https://www.ad.nl/binnenl...-rechtsbijstand~afabdc67/
dus stoppen ermee.
Met mijn salaris kan ik al 10 jaar niet op vakantie, wij proberen te sparen zodat mijn vriendin eindelijk weer(alleen, 1 ticket) haar ouders kan zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjantje72 op 10-10-2021 08:54 . Reden: bron toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:48:
[...]

Nou wat een luxe zeg.. een Disney abo voor usd 80 per jaar... :F
Ik gok dat de meeste mensen Ziggo of Kpn hebben voor 70 euro per maand.

Auto, vliegreizen, etc zijn veel duurder en tevens energie verspillender.
Waarom ga je sowieso helemaal uitzoeken wat iemands post historie is om over energie te discusseren, je mag toch zelf weten waar je je geld aan uitgeeft.

Het probleem is dat mensen er gewoon al sinds geboorte zo'n beetje al van uit gaan dat het wel goed komt met energie, mensen die wat overhouden hebben een klein buffertje voor een kapotte wasmachine ofzo, maar niemand rekende meer op onvoorziene kosten in de vaste lasten.

Niemand kan hier wat aan doen, dat maakt het zo frustrerend. Op een of andere manier vind ik het gewoon spannend, maar dat zit in mijn kop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:37:
Met de oude gasprijzen zijn dat soort renovaties zelden snel rendabel. Dubbel glas naar goed HR++? Aangenomen dat de kozijnen het toelaten, ben je 12 jaar aan het terugverdienen voordat je voordeel ziet. En aangezien je soms leest dat zulk glas een levensduur van 20 jaar heeft, komt dat dus op nog geen 3% rendement over 20 jaar.

Als de huidige gasprijzen aanhouden? Binnen zes jaar break-even, en een rendement van 6 procent over de levensduur van het venster.
JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:56:
Het probleem is dat mensen er gewoon al sinds geboorte zo'n beetje al van uit gaan dat het wel goed komt met energie, mensen die wat overhouden hebben een klein buffertje voor een kapotte wasmachine ofzo, maar niemand rekende meer op onvoorziene kosten in de vaste lasten.
Herkenbaar. Ik heb ook zuinigjes gerekend aan isolatie-investeringen, en besloot telkens dat, gezien de sterk afnemende meerverdiensten en de exponentieel oplopende prijzen die bouwers rekenen, het niet de moeite waard was.

Aan de andere kant is het moeilijk voor te stellen dat deze prijzen aan zullen houden tot de winter van 2022-2023. Alle energiebelastingen dragen samen zo'n 4,4 miljard bij aan de rijksbegroting. Het lijkt me sterk als daar niets vanaf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CVTTPD2DQ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Met de oude gasprijzen zijn dat soort renovaties zelden snel rendabel.
Ik weet niet waar je naar verwijst met 'dat soort renovaties' maar we hadden het over een lening voor zonnepanelen en eventueel een warmtepomp.
Maar inderdaad, alles zal een stuk beter renderen. Echter kan het natuurlijk zijn dat deze hoge gasprijs alleen gedurende deze winter is.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 10-10-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CVTTPD2DQ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:11:
[...]
Herkenbaar. Ik heb ook zuinigjes gerekend aan isolatie-investeringen, en besloot telkens dat, gezien de sterk afnemende meerverdiensten en de exponentieel oplopende prijzen die bouwers rekenen, het niet de moeite waard was.
Ik heb het gas nog niet aan gehad, maar ik merk nu al dat vooral de vloer ijskoud is, ondanks een flink dure ondervloer speciaal gericht op warmte isolatie en niet op geluidsniveau zoals in een appartement moet.

Maar vloer isolatie is erg duur en scheelt relatief weinig energie, misschien moet ik het ook doen voor comfort.

En dat ik dan iets minder hoef te stoken verdient zich dan niet terug zo lang ik hier woon, maar wel mooi meegenomen.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 10-10-2021 09:18 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4