Helemaal mee eens.P_Tingen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:42:
Je weet pas wat sluipverbruik is als je het basisverbruik eruit gehaald hebt. Ik ben het wel met de definitie van @Seafarer eens. Basisverbruik lijkt mij het minimum wat je verbruikt als je alle onnodige dingen hebt uitgeschakeld.
Maar: defineer "onnodig"
Dat kan per persoon verschillend zijn. Het absolute basisverbruik is natuurlijk nul. Het gaat er om wat voor jou nuttige dingen zijn. Als jij het nuttig/handig/nodig vindt om je tv in standby te houden, dan is dat voor jou een basisverbruik. Als ik vind dat de stekker er uit moet en hij de tv staat per ongeluk tóch een keer een nacht op standby, dan is het voor mij sluipverbruik
Veel zaken kunnen we het denk ik wel over eens zijn, maar het lijkt me niet zwart/wit
Mij staat bij dat we in dit topic eerder ook al een soortgelijke discussie hadden, namelijk dat je heel extreem elektriciteit kunt besparen door heel veel zaken niet meer te doen, maar het idee is toch ook wel behoud van (enig) comfort.
Het belangrijkste is dus een stukje bewustwording, dus weten wat apparaten in stand-by verbruiken en afwegen of dit het je waard is. dan kun je er altijd een schakelaar tussen zetten, of onderzoeken of een nieuwer apparaat wellicht zuiniger is ook in stand-by.
/f/image/GWg7h2b5VHEivneIL9im1R7a.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qIRcLvyM0iyZuWgxd2f3ouqH.jpg?f=user_large)
/f/image/alvreb3ucuqbjp0oL8bW3L1T.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V60GMMi6S3JXNxRBCrJePIME.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5JDH4fUwl5345GRDekSQ2wKV.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KD0Dk0Qsk7KtBNtFqNHIRNZR.jpg?f=fotoalbum_large)