GioStyle schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:13:
[...]
Hoeveel opslag heb je nodig? Is het een idee om je data op één grote schijf te doen in je Proxmox server en je Synology als backuplocatie (lees: bijna altijd uit, tenzij backup opslaan) te gebruiken?
Ja klopt, die transitie ben ik ook wel mee bezig. De NAS staat alleen nog maar 's avonds aan voor backups van m'n server en backup van de Synology bij familie te ontvangen.
RobertMe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:46:
[...]
WD Green klinkt sowieso als antieke schijven. Dat valt mogelijk tegenwoordig op een SSD te doen (tegen een redelijke prijs). Waarbij een SSD echt vele malen zuiniger is.
Of zelfs op 2,5" HDDs die ook fors zuiniger zijn. Maar die Seagates 2,5" 5TB die ik gehad heb waren beide binnen 2, 3 jaar stuk. Dus die hoef ik niet meer. En doordat het SMR is zijn de prestaties ook belabberd en dus alleen interessant voor "bulk storage".
[....]
En 16W voor een server, zonder HDDs gespecificeerd, is ook redelijk veel? Sub 10W zou AFAIK redelijk in handbereik moeten liggen.
En iets als een Marantz, versterker, NVidia Shield, en Harmony Hub kunnen wellicht ook van de stroom af?
* RobertMe doet dat in ieder geval met de Denon versterker en NVidia Shield. Zitten op een slimme stekkerdoos die ik met Home Assistant aan het eind van de dag "uit zet" en weer aan "indien nodig" (de Denon krijgt weer stroom als 's morgens de radio wordt op gezet. De Shield krijgt weer stroom als ik de TV aan zet / Ikea knop die ik gebruik om om "TV te kijken" of radio / Spotify op te zetten). Verbruik van die stekkerdoos ligt vervolgens ruim onder 1W (meen rond de 0,5W) dus levert dan toch weer een aardige besparing op zonder echt comfort in te leveren (uiteraard is een domme stekkerdoos met schakelaar ook een optie, maar "meer werk" en 1x vergeten uit te zetten gaat gepaard met vele uren dat je het wel optimaal moet doen).
Klopt, NAS en schijven (2x2TB) is uit 2015 dus 10 jaar oud. De schijven zijn niet eens zo onzuinig (verbruik NAS gaat met 6W omhoog als ze draaien, dus 3W per schijf), de baseload van de NAS met 13W vind ik vrij veel voor zo'n traag hok

Gewoon ouwe meuk idd. Heb wel spindown ingesteld (na 15 min., in die 10j tijd hebben ze dat al vaak gedaan dus het argument dat ze daardoor slijten geloof ik niet zo), maar 80% van de tijd draaien ze dus alsnog wel.
Server is een
uitvoering: Dell OptiPlex 5060-46N2Y MFF wat echt wel zuinige PCtjes zijn. Er zit een NVMe in en een mSATA SSD, geen spinning disks. Ik heb er Proxmox op draaien en daarin nog niks aan powersaving gedaan. Ik lees her en der dat Proxmox dan in de 'performance' mode draait en de CPU niet downclocked. Gaan we dus ook nog even naar kijken.
Marantz, Nvidia Shield, Harmony Hub zitten al achter een smartplug

Dat heb ik al jaren. De TV voorheen ook, maar sinds ik een LG OLED heb niet meer, want dat wordt afgeraden vanwege de 'pixel refresh'. Maar TV gaat na een paar minuten netjes naar 0,2W dus dat is keurig. Ik gebruik hem als domme monitor, hangt niet aan het netwerk wat wellicht ook nog verschil maakt. Maar A/V apparatuur staat alsnog overdag de hele dag wel aan dus was wel benieuwd wat ze verbruiken. Idle verbruik van de Shield valt mij overigens ook mee, die gaat wel netjes in een soort powerdown dus schijnbaar als TV uit staat.