Serieus elektriciteit besparen

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:49
mbbs1024 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 01:15:
[...]

Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar vroeger moest je na het transporteren van een koelkast of diepvries, het toestel een dagje uit laten, zodat het koelmiddel, zich op de juiste plek kan stabiliseren in het toestel.
Als dat koelmiddel niet op de juiste plek zit, zal je compressor dan ook overuren draaien, net zoals een airco dat doet als er te weinig koelmiddel in zit.
Liebherr zegt dat het niet hoeft.
Maar goed Liebherr zegt ook niet liggend vervoeren, maar dat heeft blijkbaar meer met de ophanging van de compressor te maken dan met het koelmiddel en eventuele olie.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moeten niet ook gewoon de wanden ook koelen?

Als je een kamer verwarmt (of koelt in de zomer) duurt het ook vaak even voor dat dat gebeurt is als je pas later begint met verwarmen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:18
Uit interesse heb ik laatste eens gekeken naar het stroomverbruik van de combi oven als de magnetron aan staat. Het maximale verwarmingsvermogen is 800Watt, het elektrische vermogen wat hij dan trekt is echter tegen de 3000Watt. Dat is toch wel heel veel meer dan ik verwacht had.

Is dat normaal voor een magnetron functie? De combi oven die het betreft is de Bosch HMG636BS (67 liter inhoud, dus voor een combi oven een grote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
Franciesco schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:37:
Uit interesse heb ik laatste eens gekeken naar het stroomverbruik van de combi oven als de magnetron aan staat. Het maximale verwarmingsvermogen is 800Watt, het elektrische vermogen wat hij dan trekt is echter tegen de 3000Watt. Dat is toch wel heel veel meer dan ik verwacht had.

Is dat normaal voor een magnetron functie? De combi oven die het betreft is de Bosch HMG636BS (67 liter inhoud, dus voor een combi oven een grote).
Klinkt als nogal veel, maar formaat zal mogelijk een grote rol spelen. Net even gekeken bij mijn combimagnetron, normaal formaatje, en die trok 1600W toen ik 'm op 900W verwarmen zette.

Het duurde wel even voordat ie toonde op m'n P1-meter, dus ik gok dat ie af en aan stroom trekt. Heb je over langere tijd gemiddeld gekeken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Hahn ik heb een paar minuten lang gekeken naar het totale huisverbruik. En het varieerde wel enkele 100-den Watts tijdens deze minuten, maar het was duidelijk de magnetronfunctie die het leeuwendeel voor zijn rekening nam.

Ik zou eventueel een tussenstekker kunnen gebruiken om het precies te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 21:22

.Frank

Frank.

Ha bespaarexperts! Ik heb 'n vraag over het stroomverbruik van onze vriezer. Het is een Liebherr GP 1386-20 (nieuw energielabel D) met een geadverteerd stroomverbruik van 136kWh per jaar. Hij is nog geen jaar oud.

Toen ik 'm aansloot in november 2023 heb ik het stroomverbruik van de eerste paar dagen bekeken, en toen zat het net boven de 0.3kWh per dag. Dat zou ruim onder de geadverteerde 136kWh op jaarbasis zijn.

Toen ik deze week echter de kWh-meter voor iets anders nodig had en wilde verwijderen, zag ik daar dat over de afgelopen 4057 uur (ca. 169 dagen, vanaf begin juni ongeveer) meer dan 211kWh was verbruikt! Dat is 1.25kWh per dag. Natuurlijk zaten daar ook de zomermaanden bij in, maar is zó'n verschil normaal?

Basics over de vriezer:

- Hij staat op -18 graden.
- Hij gaat niet vaak open/dicht, gemiddeld 1-2 keer per week.
- Er gaan alleen bevroren of afgekoelde items in, en zit verder goed vol.
- Hij is nog geen jaar oud, de radiator is niet stoffig en staat ruim uit de muur.
- Ik hoor 'm niet overdreven veel geluid maken.
- Slechts minimale ijsvorming aan de binnenkant.

De vriezer staat in onze ongeïsoleerde garage, die in de zomer natuurlijk wel warm wordt. Maar dusdanig warm dat het stroomverbruik meer dan verviervoudigt?

Ik heb de laatste 24 uur weer het stroomverbruik gemeten en dat is 0.17kWh. Dat zal de laatste weken niet veel hoger geweest zijn, dus hoe hoog moet in het in de zomer wel niet geweest zijn om op 1.25kWh per dag gemiddeld te komen?!

Ik kon niet echt 'n goede grafiek vinden van stroomverbruik van een vriezer in een garage door het jaar heen - iemand daar zicht op?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:45

rvk

.Frank schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:53:
Toen ik deze week echter de kWh-meter voor iets anders nodig had en wilde verwijderen, zag ik daar dat over de afgelopen 4057 uur (ca. 169 dagen, vanaf begin juni ongeveer) meer dan 211kWh was verbruikt! Dat is 1.25kWh per dag. Natuurlijk zaten daar ook de zomermaanden bij in, maar is zó'n verschil normaal?
Dat lijkt me wel een erg groot verschil. Weet je zeker dat dit over 169 dagen is en niet over 365 dagen vanaf november 2023 toen je hem aansloot? Dan zou het verbruik nog boven de specificatie liggen maar is het wel aannemelijker. (Hoe kom je aan 4057 uur. Is die kwh-meter uit geweest?)

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 17-11-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Dat verschil leek mij dus ook enorm! Ik weet zeker dat er 4057 uur stond. Begin juni heb ik wat lopen ombouwen in de garage en zal waarschijnlijk de stroom er even af geweest zijn. Het kan in ieder geval niet sinds aanschaf zijn, want dan had 't ruim 8500 uur moeten zijn. En het is ook niet mogelijk dat de meter maar tot 9999 uur gaat, en dat het eigenlijk 14057 uur had moeten zijn, want zo lang heb ik 'm nog niet.

Ik heb zelfs nog m'n foto-archief doorgebladerd en een foto gevonden die bevestigt dat er inderdaad alleen maar de vriezer aan die kWh-meter zit, niet een stekkerblok met ook nog andere apparaten (ik twijfelde even of misschien de batterij van de bakfiets er ook aan had gehangen, maar 100% confirmed dat dat niet zo was).

Edit: ik heb hier een blog gevonden met een grafiek van stroomverbruik van een vriezer per maand in het jaar. Hoger in de zomer, maar *zeker* niet x6 ofzo. Geen info over ambient temperatures erbij evenwel.

[ Voor 17% gewijzigd door .Frank op 17-11-2024 11:32 ]

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
@.Frank De grote vraag is hoe warm het in de zomer in je garage is. En die vraag kun jij alleen beantwoorden. De opgave van Liebherr zal wel bij een omgevingstemperatuur van 20 graden zijn (maar dat kun je uitzoeken). Als het (veel) warmer is, dan heb je best kans dat het gebruikte koelmiddel (ver) buiten zijn gebruikelijke range moet presteren en het energieverbruik enorm oploopt.

En een standaard grafiek van een vriezer in een garage vind je natuurlijk nooit, want:
- De ene garage ligt op het zuiden, vol in de zon, en de ander op het noorden of in de schaduw van bomen.
- De ene garage is inpandig en de andere niet.
- De ene garage is geïsoleerd en aan een woonhuis vastgebouwd en de andere vrijstaand achter in de tuin met halfsteens muurtjes.
- etc.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@.Frank zelf heb ik ook een Liebherr vriezer in een ongeisoleerde (vrijstaande) schuur staan. Op zonnige dagen in de zomer staat die schuur de gehele dag in de zon. Die vriezer is wel een grote diepvrieskist en geen kast. Het verbruik van die vrieskist was in de zomer doorgaans niet hoger dan rond de 0,5kWh. Ook op een warme dag als 13 augustus met buiten 32,8 graden max en een etmaal gemiddelde van 24,7 graden was dat verbruik ook in die orde van grootte.

Met de huidige buitentemperatuur is het verbruik rond de 0,24kWh per dag. Dus grofweg 2x meer verbruik op een hete dag in vergelijking met nu.

Sorry, ik moet mijzelf corrigeren: het verbruik wat ik afgelezen heb voor 13 augustus was waarschijnlijk niet van die vrieskist. Ik heb de meter namelijk ergens in augustus verplaatst. Dus beschouw bovenstaande verbruik van 13 augustus als n.v.t.

Het genoemde stroomverbruik van 0,24kWh voor de huidige weersomstandigheden klopt wel, maar daar heb je dan niet veel aan. Volgende zomer weet ik meer :)

[ Voor 25% gewijzigd door Franciesco op 17-11-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 19:04

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelf een 1496-20 in een niet geïsoleerde schuur staan.

Die heeft dit jaar 122kwh gedaan. En dat is zelfs nog samen met een Beko TS190030N koelkast op 1 enkele energiemeter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Dank voor jullie input, @Andrehj, @Franciesco en @FreakNL. Ik heb inmiddels ook contact met Liebherr gehad, en gevraagd in welke omstandigheden die 136kWh per jaar getest is. Zij gaven het volgende aan:
Huishoudelijke vriesapparaten worden getest met een ingestelde temperatuur van -18°c gemeten, beladen met koudeaccu’s/meetpakketten en bij een omgevingstemperatuur van 25 graden zonder deuropeningen.

Het opgegeven verbruik komt normaal goed overeen met wat men daadwerkelijk meet. Vaak zelfs nog zuiniger. Normaal zullen de waardes die zomers worden gemeten weer wegvallen tegen de waardes die ’s winters worden gemeten. Gemiddeld over het jaar genomen zal dat ongeveer 0,4kWh per 24 uur zijn.
Ze vragen ook terecht of de meter wel in orde is, en ik begin zelf ook te twijfelen. Mijn garage wordt echt geen 50 graden, dus ik zou normaal verbruik moeten kunnen verwachten.

Conclusie: ik ga komend jaar, zeker in de zomer, die meter babysitten en opnieuw naar het verbruik kijken. Voor nu ga ik uit van een meetfout. Hoe onwaarschijnlijk me dat ook lijkt, het andere scenario is nog onwaarschijnlijker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:46

Seafarer

XXX

.Frank schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:
Dank voor jullie input, @Andrehj, @Franciesco en @FreakNL. Ik heb inmiddels ook contact met Liebherr gehad, en gevraagd in welke omstandigheden die 136kWh per jaar getest is. Zij gaven het volgende aan:

[...]

Ze vragen ook terecht of de meter wel in orde is, en ik begin zelf ook te twijfelen. Mijn garage wordt echt geen 50 graden, dus ik zou normaal verbruik moeten kunnen verwachten.

Conclusie: ik ga komend jaar, zeker in de zomer, die meter babysitten en opnieuw naar het verbruik kijken. Voor nu ga ik uit van een meetfout. Hoe onwaarschijnlijk me dat ook lijkt, het andere scenario is nog onwaarschijnlijker...
Koop of leen je een andere meter, steek je ze in elkaar, belasting erop en vergelijken maar. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:19

Zenix

BOE!

Gebruiken mensen ook een Quooker voor douchen? Met een verloopje kan je een Quooker makkelijk aansluiten op een 3/8 slang. Tegenwoordig zijn die oude Pro3 Quookers van 3L wel behoorlijk goedkoop te vinden via marktplaats, als je er dan twee in serie plaatst heb je 6L kokendwater. Vervolgens heb je nog mengventiel nodig om er 60C van te maken richting de douche. Dit zou mij inziens wel kunnen werken voor een douchekop met 4-5L/m en een douche-WTW. Dit zou zo'n 10min douchetijd opleveren.

In mijn geval zou ik dan één Pro3 altijd overdag aan doen en de tweede bijvoorbeeld aan doen als ik wil ga douchen, na 10minuten is die op temperatuur.

Een Quooker Combi heeft natuurlijk al 7L, maar die zijn tweedehands kostbaarder en dan moet je altijd 7L heet houden. Met 2x1600W Pro3's vs 2200W Combi kan je ook sneller opwarmen indien nodig.

Het is alleen wel de vraag, kan ik dan niet beter voor een hotfill 10L close-in boiler gaan? Verschil in kosten is niet al te groot, nieuwe close-in is wat kostbaarder. Maar vraag mij af wat zuiniger is, zo'n close-in is natuurlijk wel iets makkelijker aan te sluiten, want geen mengventiel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@Zenix daar heb je een doorstroomverwarmer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Knielen schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:45:
@Zenix daar heb je een doorstroomverwarmer voor.
Daarvoor heb je veel meer vermogen nodig en kan je ook niet bufferen als er veel PV is. Dus dat is geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:06
Zenix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:54:
[...]

Daarvoor heb je veel meer vermogen nodig en kan je ook niet bufferen als er veel PV is. Dus dat is geen optie.
Bufferen doe je niet met kokend water. Maar op 40C dan heb jeveel minder stilstandsverlies en de mogelijkheid om dat op PV te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Ik weet niet hoe je zit te denken. Maar het gaat niet om het apparaat. Het gaat om de hoeveelheid (liters) water die je per tijdseenheid opwarmt met een bepaalde temperatuur verhoging. Dat is je benodigde vermogen.

Daarom wordt douchen op een Quooker wel erg krap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Seafarer schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:58:
[...]

Ik weet niet hoe je zit te denken. Maar het gaat niet om het apparaat. Het gaat om de hoeveelheid (liters) water die je per tijdseenheid opwarmt met een bepaalde temperatuur verhoging. Dat is je benodigde vermogen.

Daarom wordt douchen op een Quooker wel erg krap. :)
Ik heb genoeg aan 10L op 60 graden. Het is alleen de vraag of ik daarvoor het beste een close-in boiler kan gebruiken of Quooker(s) De Quooker staan namelijk bekend om weinig stilstandverlies.

Quooker kan genoeg water geven, want moet toch bijmengen met mengventiel, dus dat lijkt mij geen probleem.

Voordeel van close-in kan meer op PV draaien bij lage opwek, maar misschien is Quooker wel zuiniger.

Gaan geen mensen achter elkaar douchen.
Dapdodo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:46:
[...]

Bufferen doe je niet met kokend water. Maar op 40C dan heb jeveel minder stilstandsverlies en de mogelijkheid om dat op PV te doen.
Als het zuiniger kan zijn, waarom niet. Voor 40C heb ik een duurdere boiler nodig en meer water. Kan misschien iets schelen qua energie, maar vraag mij of het waard is.

Ik heb wel 30 panelen, dus die 1600-3200W halen is vaak geen probleem, alleen november tot februari lukt niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 20-12-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Een boiler dan :p Ik zou met een quooker niet durven douchen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zenix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:06:
[...]

Ik heb genoeg aan 10L op 60 graden. Het is alleen de vraag of ik daarvoor het beste een close-in boiler kan gebruiken of Quooker(s) De Quooker staan namelijk bekend om weinig stilstandverlies.

Quooker kan genoeg water geven, want moet toch bijmengen met mengventiel, dus dat lijkt mij geen probleem.

Voordeel van close-in kan meer op PV draaien bij lage opwek, maar misschien is Quooker wel zuiniger.

Gaan geen mensen achter elkaar douchen.

[...]

Als het zuiniger kan zijn, waarom niet. Voor 40C heb ik een duurdere boiler nodig en meer water. Kan misschien iets schelen qua energie, maar vraag mij of het waard is.

Ik heb wel 30 panelen, dus die 1600-3200W halen is vaak geen probleem, alleen november tot februari lukt niet.
In dit topic vind je wel resultaten van mensen die hun boilertje ingepakt hebben, dat loont wel: Quooker en boilers stroombesparing

Verder heeft John Visser iets soortgelijks gedaan: YouTube: Wij douchen nu al 2 jaar met een Inventum (pv) boiler van 15 liter..👌🏻

Ik zou zelf nog steeds wel eens zo'n Quooker Power Switch willen onderzoeken. Het zou mooi zijn als je daarmee een load kunt "faken" zodat hij de Quooker uit/in laag vermogen zet maar je hem nog steeds kunt gebruiken. Dan kan ik 's avonds nog steeds een kop thee maken maar hoeft het opwarmen/warm houden alleen te gebeuren als er voldoende stroom is.

[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 23-12-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Marzman schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:39:
[...]

Een boiler dan :p Ik zou met een quooker niet durven douchen.
Dat is ook een boiler, alleen wat hogere temperatuur, maar als je een mengventiel plaatst zie ik het probleem niet. Zo'n Quooker neemt wel weinig ruimte in.
Beekforel schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:44:
[...]

In dit topic vind je wel resultaten van mensen die hun boilertje ingepakt hebben, dat loont wel: Quooker en boilers stroombesparing

Verder heeft John Visser iets soortgelijks gedaan: YouTube: Wij douchen nu al 2 jaar met een Inventum (pv) boiler van 15 liter..👌🏻

Ik zou zelf nog steeds wel eens zo'n Quooker Power Switch willen onderzoeken. Het zou mooi zijn als je daarmee een load kunt "faken" zodat hij de Quooker uit/in laag vermogen zet maar je hem nog steeds kunt gebruiken. Dan kan ik 's avonds nog steeds een kop thee maken maar hoeft het opwarmen/warm houden alleen te gebeuren als er voldoende stroom is.
Ja, dat filmpje ken ik.

Het lijkt erop dat de Quooker standaard zuiniger en je een close-in boiler ook heel zuinig kan maken met PIR isolatie. Kortom er zit niet zoveel verschil tussen. Het gaat dus om de totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Beekforel schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:44:
[...]

Daar hebben al aardig wat Tweakers naar gekeken in de Quooker topics maar helaas nooit gelukt om te achterhalen hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wolly schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:27:
[...]

Daar hebben al aardig wat Tweakers naar gekeken in de Quooker topics maar helaas nooit gelukt om te achterhalen hoe het werkt.
Hm dat heb ik gemist dan, zijn altijd wel veel vragen over maar nog nooit gezien dat iemand hem opengewerkt had oid.

Ze zijn ook net wat te duur, zelfs op Marktplaats. Je verdient het niet zomaar terug denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:27:
[...]

Idem ditto.... heb uiteindelijk een Zigbee Fingerbot erop geplakt die dan op de knop kan drukken. Nu kan ik wanneer de stroomprijs erg hoog is het automatisch verwarmen uitzetten. Op deze manier kan je nog wel heet/warm water tappen tot hij leeg of afgekoeld is.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mirabis schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:59:
[...]

Idem ditto.... heb uiteindelijk een Zigbee Fingerbot erop geplakt die dan op de knop kan drukken. Nu kan ik wanneer de stroomprijs erg hoog is het automatisch verwarmen uitzetten. Op deze manier kan je nog wel heet/warm water tappen tot hij leeg of afgekoeld is.
Gaaf idee! Heb je misschien een foto?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:56:
[...]

Gaaf idee! Heb je misschien een foto?
Niet de mooiste foto maar hopelijk helpt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmnWEkcLFlWWGY2Llhwrgdh5DiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJwetNTqj9XcXGUdzQMcmBdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Pinnetje drukt dan op het uiteinde van knop op het boilervat. Werkt prima, geen klachten van mijn vriendin gehad over het (mogelijk) ontbreken van heet water voor thee of koffie :)

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
.Frank schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:

[...]

Misschien is het een idee om naar een permanent meetsysteen te gaan. Bijvoorbeeld van HomeWizard. Als je een P1 meter koopt heb je inzicht in je verbruik. Wil je bv je vrieskast meten dan zet je daar een energysocket tussen. Je ziet hier mooi de invloed van warmer weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4TcESZ8wjJern6HFq3Q-sFA81g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0XXtOan3lfTThxfItQxa66S.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

iichel

Gazoooo

Grohe Red (1e generatie) eruit, Quooker laatste generatie erin op 21 januari.

Van ca 1.5 kWh verbruik per dag (stand by en gebruik) naar ca 0.75 per dag

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eXAdY4u.jpeg

besparing ca .75 kwh per dag = 275 per jaar = 100 euro.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
iichel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:13:
Grohe Red (1e generatie) eruit, Quooker laatste generatie erin op 21 januari.

Van ca 1.5 kWh verbruik per dag (stand by en gebruik) naar ca 0.75 per dag

[Afbeelding]

besparing ca .75 kwh per dag = 275 per jaar = 100 euro.
Ik heb zo'n 'ouderwetse' 10L keukenboiler eronder hangen, die komt op ongeveer 20 tot 25kWh per maand uit. Dacht dat dat kreng eng onzuinig was tov Quooker, maar valt dus mee (maar heb dus geen kokend water, dus moet verbruik van de waterkoker ook meetellen idd).
Grohe mag zich idd wel schamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

iichel

Gazoooo

Stilstandverliezen gaan flink omhoog met de temperatuur, de Grohe zit op 100 graden, een close in boiler zal op ongveer 60-65 zitten?

In de koudere maanden zie je wel een flink hoger verbruik dan in de warmere maanden.
Ik verwacht dat de quooker hetzelfde doet ivm aanvoer water temperatuur.

Dit is de Grohe gedurende een jaar ongeveer:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dPJVY1E.png

[ Voor 20% gewijzigd door iichel op 23-01-2025 11:37 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Rommel eens rond in de meterkast. Heb je nog een oud modem bijvoorbeeld? Wellicht dat de internetprovider een nieuwe zuinerige stuurt.

Mijn meterkast zakte 15 watt per uur. Dat x 365 dagen. Dikke 100 kWh.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 11:35
Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:37:
Rommel eens rond in de meterkast. Heb je nog een oud modem bijvoorbeeld? Wellicht dat de internetprovider een nieuwe zuinerige stuurt.

Mijn meterkast zakte 15 watt per uur. Dat x 365 dagen. Dikke 100 kWh.
Tijdschakelaar op ons modem, tussen 23 en 06:30 heb ik toch geen internet nodig. Oftewel bijna 1/3e van de tijd staat ie nu uit.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
mk1992 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Tijdschakelaar op ons modem, tussen 23 en 06:30 heb ik toch geen internet nodig. Oftewel bijna 1/3e van de tijd staat ie nu uit.
Wel bereikbaar zelf nog? Telefoon ligt er dan ook uit. Tenminste als je nog vast hebt 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Devke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Wel bereikbaar zelf nog? Telefoon ligt er dan ook uit. Tenminste als je nog vast hebt 😜
Nope, vast is hier niet meer, en ook geen TV-kastje. Als er iets is hebben we mobiele telefoon en data.

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:36
Beekforel schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:43:
[...]

Hm dat heb ik gemist dan, zijn altijd wel veel vragen over maar nog nooit gezien dat iemand hem opengewerkt had oid.

Ze zijn ook net wat te duur, zelfs op Marktplaats. Je verdient het niet zomaar terug denk ik.
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb er 1 gekocht. Antitamperschroeven getrotseerd en tadaa… een simpel relais die de 0 schakelt. Dan kan er dus ook een Ikea Tradfri op wmb. Andere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsY3LTIE3sof1Gku1h5id5pJ4z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/au8uQdIXLH0S8EcCa1IdUele.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msr9jnGr8LDWySyYbFDAwywtR-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmkDJeP9Qv4gYSm7OtxKb2qx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mukky schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb er 1 gekocht. Antitamperschroeven getrotseerd en tadaa… een simpel relais die de 0 schakelt. Dan kan er dus ook een Ikea Tradfri op wmb. Andere ideeën?

[Afbeelding][Afbeelding]
Hm, maar dat impliceert dat er geen stroom beschikbaar blijft? De Quooker geeft geen kokend water zonder stroom toch?

Ik moet bekennen dat ik dit nooit getest heb, alleen gelezen hier ergens. :X

Ik heb er een stekker tussen zitten dus zal vanmiddag even testen.
nope, geen kokend water zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben op vakantie, vanaf afstand even in Home Assistant gekeken en zie dat ik ondanks afwezigheid toch elke dag zo’n 3,8kWh verbruik.

Best veel nog. Koelkast en vriezer die allebei iets van 0,5kWh per dag doen en de rest gaat op aan sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
ThinkPad schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:13:
Ben op vakantie, vanaf afstand even in Home Assistant gekeken en zie dat ik ondanks afwezigheid toch elke dag zo’n 3,8kWh verbruik.

Best veel nog. Koelkast en vriezer die allebei iets van 0,5kWh per dag doen en de rest gaat op aan sluipverbruik.
160w per uur, not great not terrible. 137,5 watt per uur sluipverbruik is wel pittig ja.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het kan inderdaad wel iets minder. Ik heb 3,3 kWh per dag. Daarvan is zo'n 0,75 kWh een server die 24/7 draait, de rest is dan koelkast, internetmodem, ventilatie, twee Rpi's en standby van TV/versterker/telefoonlader.

En de zonnepanelen pikken dan ook een deel op, netto is het minder dan 1,4 kWh per dag.

De server doet zo'n 30 W, maar het sluipverbruik als de koelkastcompressor niet draait is ongeveer 100 W.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 17-06-2025 11:56 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:06

Ik zet heel veel uit als ik meer dan een paar dagen weg ben. Ik ga het hele huis door en trek alles eruit wat niet nodig is. Laatste keer had ik 1,2 kWh per dag ongeveer.

Dit staat dan aan: CV ketel, koelkast, vriezer, Raspberry PI en wat er nodig is voor internet (wifi gaat ook uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het komt 's nachts niet lager dan 100W zie ik. Moet maar weer eens kritisch door huis lopen met een verbruiksmeter en alles wat ingeplugd is even meten.

Ik heb een elektrische 5L keukenboiler en die zet ik uit als op vakantie gaan. TV-meubel ook van de stroom gehaald. Maar veel smarthome spul en m'n firewall, server, switch, 3 accespoints etc doet samen ook wel 50W.

Heb sinds vorig jaar split-airco's (MHI) hangen, sluipverbruik daarvan valt mij ook wel tegen. Zit wifi-module in, elke unit gebruikt ook 2,5-3W wat met 5 binnenunits toch ook weer 15W continu en 0,35 kWh per dag is.

Netto valt het mee, dan is het 1,4 kWh import vanaf het net volgens HASS (en 15 kWh teruglevering).

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ThinkPad schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:02:
Het komt 's nachts niet lager dan 100W zie ik. Moet maar weer eens kritisch door huis lopen met een verbruiksmeter en alles wat ingeplugd is even meten.
Ja, bij mij is dat dus ook, 100 W is standaard sluipverbruik en dat gaat naar zo'n 200 W als de koelkastcompressor draait.
Misschien ook eens de TV-hoek uittrekken vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:29

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Iedereen met gadgets die "verplicht" aan het Internet in de cloud hangen en een diepvriescombi in de woning heeft draaien kan in de zomervakantie bijna niet lager dan minimaal 50 W gemiddeld, eerder ca. 70 W is mijn vermoeden.
Een diepvries in een onverwarmde, koele ruimte kan significant minder verbruiken dan de fabrieksopgave.
Hier een 208 l diepvries (2004) - in de zomer 0,51 kWh/d, in de winter 0,30 kWh/d -
(compressor 34 W - opstarten max. 48 W)
actueel jaarverbruik 143 kWh / fabrieksopgave 208 kWh = 69%

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
mk1992 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:16:
160w per uur, not great not terrible. 137,5 watt per uur sluipverbruik is wel pittig ja.
Nee. Geen Watt per uur. Dat zou een vermogensstijging of -daling betekenen. Vermogen druk je uit in Watt, energie in Joule of (k)Wh. Je zou dus wel Watt-uur per uur kunnen zeggen, maar dat is niet nodig.
Hou het dus maar gewoon bij Watt (wat je afkort als W, met een grote W dus).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Misschien ook eens de TV-hoek uittrekken vannacht.
Nou, dat doet dus niet veel.
Eergisternacht van 0 uur t/m 6 uur 0,830 kWh verbruikt, gisteravond de TV-hoek uitgetrokken, 0,834 kWh verbruikt.
Dat is geen significante daling :o

Ik heb de twee verbruiken even op elkaar gelegd, en in het beste geval zal het 5 W uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Andrehj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:19:
Nee. Geen Watt per uur. Dat zou een vermogensstijging of -daling betekenen. Vermogen druk je uit in Watt, energie in Joule of (k)Wh. Je zou dus wel Watt-uur per uur kunnen zeggen, maar dat is niet nodig.
Hou het dus maar gewoon bij Watt (wat je afkort als W, met een grote W dus).
Nog simpeler: 1 Watt = 1 Joule / seconde.
Je kan nooit 1 Joule per seconde per uur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:53
Maasluip schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:35:
[...]

Nou, dat doet dus niet veel.
Eergisternacht van 0 uur t/m 6 uur 0,830 kWh verbruikt, gisteravond de TV-hoek uitgetrokken, 0,834 kWh verbruikt.
Dat is geen significante daling :o

Ik heb de twee verbruiken even op elkaar gelegd, en in het beste geval zal het 5 W uitmaken.
Kan je het best de hoek apart meten. Dan weet je precies hoeveel het verbruikt.
Lijkt dat je verbruik variabel is per nacht. Dan kan je niet echt vergelijken op die manier. Of de meter is niet nauwkeurig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:42
Als we het dan toch over het gebruik van de juiste termen hebben, wil ik het woord sluipverbruik hier ook voor nomineren.

In mijn beleving is dat gebruik van elektriciteit waar je niets voor terugkrijgt. Denk aan stand-by verbruik of een transformator voor halogeenverlichting die uit staat.

In sommige posts worden ook zaken als koelkast, ventilatie en smart home genoemd als zijnde sluipverbruik. Dat lijken mij zaken waar je juist wel wilt dat de elektriciteit nuttig voor gebruikt wordt.

Zeker als er verbruikscijfers gedeeld worden is het wel fijn om te weten wat precies bedoeld wordt.

Is het ook niet meer 'rustverbruik'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

andru123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Kan je het best de hoek apart meten. Dan weet je precies hoeveel het verbruikt.
Lijkt dat je verbruik variabel is per nacht. Dan kan je niet echt vergelijken op die manier. Of de meter is niet nauwkeurig.
Vergelijking met de rest van het huis. De koel-vriescombinatie zal het grootste deel van het verbruik doen en dat is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur en wanneer die precies in- en uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wally2002 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:43:
Als we het dan toch over het gebruik van de juiste termen hebben, wil ik het woord sluipverbruik hier ook voor nomineren.

In mijn beleving is dat gebruik van elektriciteit waar je niets voor terugkrijgt. Denk aan stand-by verbruik of een transformator voor halogeenverlichting die uit staat.

In sommige posts worden ook zaken als koelkast, ventilatie en smart home genoemd als zijnde sluipverbruik. Dat lijken mij zaken waar je juist wel wilt dat de elektriciteit nuttig voor gebruikt wordt.

Zeker als er verbruikscijfers gedeeld worden is het wel fijn om te weten wat precies bedoeld wordt.

Is het ook niet meer 'rustverbruik'?
Basis verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Dat is geen basis. Echter een sluip verbruik. Basis is waar je toch iets terug krijgt. Als je bel abo heeft voor 5€ per maand, en niet belt krijg je toch iets terug - je bent altijd online en bereikbaar. Als je pornhub abo heeft en nooit gebruikt - dat is geldverspilling. Krijg je helemaal niets terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 19:04

FreakNL

Well do ya punk?

Je krijgt er toch niet-bedorven eten voor terug ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:40

elsinga

=8-)

Bij mij zit het standaard verbruik met name in de IT/domotica in huis: routers, switches, NAS, Hue standby verbruik, dat soort dingen. Uiteraard verbruiken ook de koelkast en vriezer stroom, maar de enige dingen die stroom verbruiken zonder tegenprestatie zijn de laptops die 24/7 aan staan voor het gemak.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Er zijn ook huishoudens die met hun basis/sluipverbruik de woning of minimaal een kamer kunnen verwarmen.
Voorbeeld passief-huizen en nieuwere (tussen)appartementen.
Ik troost me daarmee dat in het stookseizoen de relevante elektrische energie niet helemaal zonder "tegenprestatie" gebruikt wordt en in het niets "verdwijnt".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:00
andru123 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 06:45:
[...]

Dat is geen basis. Echter een sluip verbruik. Basis is waar je toch iets terug krijgt. Als je bel abo heeft voor 5€ per maand, en niet belt krijg je toch iets terug - je bent altijd online en bereikbaar. Als je pornhub abo heeft en nooit gebruikt - dat is geldverspilling. Krijg je helemaal niets terug.
Bijzondere vergelijking :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:30

P_Tingen

omdat het KAN

Je weet pas wat sluipverbruik is als je het basisverbruik eruit gehaald hebt. Ik ben het wel met de definitie van @Seafarer eens. Basisverbruik lijkt mij het minimum wat je verbruikt als je alle onnodige dingen hebt uitgeschakeld.

Maar: defineer "onnodig"

Dat kan per persoon verschillend zijn. Het absolute basisverbruik is natuurlijk nul. Het gaat er om wat voor jou nuttige dingen zijn. Als jij het nuttig/handig/nodig vindt om je tv in standby te houden, dan is dat voor jou een basisverbruik. Als ik vind dat de stekker er uit moet en hij de tv staat per ongeluk tóch een keer een nacht op standby, dan is het voor mij sluipverbruik

Veel zaken kunnen we het denk ik wel over eens zijn, maar het lijkt me niet zwart/wit

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
P_Tingen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:42:
Je weet pas wat sluipverbruik is als je het basisverbruik eruit gehaald hebt. Ik ben het wel met de definitie van @Seafarer eens. Basisverbruik lijkt mij het minimum wat je verbruikt als je alle onnodige dingen hebt uitgeschakeld.

Maar: defineer "onnodig"

Dat kan per persoon verschillend zijn. Het absolute basisverbruik is natuurlijk nul. Het gaat er om wat voor jou nuttige dingen zijn. Als jij het nuttig/handig/nodig vindt om je tv in standby te houden, dan is dat voor jou een basisverbruik. Als ik vind dat de stekker er uit moet en hij de tv staat per ongeluk tóch een keer een nacht op standby, dan is het voor mij sluipverbruik

Veel zaken kunnen we het denk ik wel over eens zijn, maar het lijkt me niet zwart/wit
Helemaal mee eens.

Mij staat bij dat we in dit topic eerder ook al een soortgelijke discussie hadden, namelijk dat je heel extreem elektriciteit kunt besparen door heel veel zaken niet meer te doen, maar het idee is toch ook wel behoud van (enig) comfort.

Het belangrijkste is dus een stukje bewustwording, dus weten wat apparaten in stand-by verbruiken en afwegen of dit het je waard is. dan kun je er altijd een schakelaar tussen zetten, of onderzoeken of een nieuwer apparaat wellicht zuiniger is ook in stand-by.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:49
Stand-by verbruik volgens Homewizard. Hier 33 watt en het enige comfort verlies is het handmatig uitschakelen van de tv enz op het betreffende stekkerblok.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:34
henkzelf schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:09:
Stand-by verbruik volgens Homewizard. Hier 33 watt en het enige comfort verlies is het handmatig uitschakelen van de tv enz op het betreffende stekkerblok.
Maar wat staat er dan wel aan? Mijn Ziggo modem + zelfbouw router + switch (met PoE met daarop een access point en Tado bridge) gebruiken al iets meer dan dat (~35W). En dan komt er nog een netwerk switch bij (~22W), een "servertje" (~8W incl UPS). Diepvries, koelkast, standby TV, mechanische ventilatie, wat IoT spul (Hue lampen etc), .... En dan ligt het nachtelijk verbruik op zijn best rond de 120W.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 19-06-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Stand-by of basisverbruik? Wat staat er dan idd nog aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Kan ik onderschrijven, zitten hier op 40.
Wat draait er dan:

- koelkastje met vriesvak
- p1-meter
- wekkerradio
- deurbel (geen slimme maar wel met een stom ledje op de binnenunit)
- en dan kom je al gauw op minimale dingen zoals een senseo die wel in het stopcontact zit, een oplader die klaar is met laden etc.

Wifi en keukenboiler noem ik niet, die zijn met een schakelklok 's nachts uit. Want ik slaap.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:48
Basisverbruik hier ca. 1.3 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dam-bglAvMRxQ4qBHSwSaRvYtJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWg7h2b5VHEivneIL9im1R7a.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Graag zou ik hier nogmaals een oproep willen doen om duidelijkere termen te gebruiken.

Stand-by verbruik suggereert het verbruik van apparaten die in stand-by stand staan, wachtend op input van de gebruiker. Dat is dan bv niet een koelkast of modem/router.

Sluipverbruik is alle verbruik van elektriciteit waar er geen voordeel van is. Dat is vaak stand-by verbruik maar kan ook een transformator zijn waarachter lampen zitten die uit staan.

De hier eerder geopperde term 'basisverbruik' is het minimale verbruik van de woning waarbij de elektriciteit nuttig gebruikt wordt. En dat lijkt in de laatste posts bedoeld te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:48
Wally2002 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:02:
Graag zou ik hier nogmaals een oproep willen doen om duidelijkere termen te gebruiken.

Stand-by verbruik suggereert het verbruik van apparaten die in stand-by stand staan, wachtend op input van de gebruiker. Dat is dan bv niet een koelkast of modem/router.

Sluipverbruik is alle verbruik van elektriciteit waar er geen voordeel van is. Dat is vaak stand-by verbruik maar kan ook een transformator zijn waarachter lampen zitten die uit staan.

De hier eerder geopperde term 'basisverbruik' is het minimale verbruik van de woning waarbij de elektriciteit nuttig gebruikt wordt. En dat lijkt in de laatste posts bedoeld te worden.
Als sluipverbruik vaak stand-by verbruik is waarom dan niet het stand-by verbruik noemen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
Splitsen is toch sowieso zeer lastig? Want als een koelkast of diepvries basis gebruik is, omdat die in principe altijd "aan" staan en je niet zonder kunt. Dan is een elektrische keukenboiler toch hetzelfde want exact het omgekeerde apparaat. Maar van die keukenboiler zijn er wel weer die die uit trekken / afschakelen als die niet nodig is.

En hetzelfde geldt voor bv de TV. De een heeft hem altijd aan de stroom (en dus in standby) en de ander haalt hem van de stroom af.

En als je 's nachts de keukenboiler / TV / ... van de stroom af haalt maar overdag op de stroom hebt maar uit dan schuift het verbruik dus van de een naar de ander?

En die "thuisserver" die alleen iets "on demand" doet (bv een NAS met opslag videos en ook alleen dat, met dus 0,0 activiteit tenzij je een video kijkt) is dat dan een hoog basisverbruik of een hoog sluipverbruik? Want eigenlijk staat die alleen maar "stand by" de hele dag. Terwijl als je software er op draait die wel 24/7 iets voor je doet (bv Home Assistant) dan is het weer basisverbruik omdat die (op de achtergrond) continu "voor je bezig is" (/iets "levert")?

Met het uitsplitsen in verschillende termen / definitis krijg je alleen maar discussie over die definitie ("welke apparaten tel je dan onder X en welke onder Y?" / "waarom plaats je het verbruik van apparaat A in categorie X en niet Y?").

Dan kan het beter gaan over "mijn minimum verbruik in de nacht als ik lig te slapen is...". Met evt een toelichting welke zaken dan "aan" staan of juist "uit" ("en voordat ik ga slapen zet ik stekkerblok bij de TV uit").

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:08
Slaapverbruik dus, klinkt eigenlijk wel goed. :o

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
John245 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Als sluipverbruik vaak stand-by verbruik is waarom dan niet het stand-by verbruik noemen?
Een (halogeen)lamp die achter een permanent aan net gekoppelde transformator hangt kent geen 'stand-by', alleen aan en uit. als deze uit staat gebruikt de transformator alsnog elektriciteit. taalkundig is dan sluipverbruik beter dan stand-by verbruik, maar fair enough, voor de discussie hier is het vaak hetzelfde.

Het ging me dan ook meer om de posts hiervoor waar 'stand-by gebruik' wordt genoemd, waarbij ik sterk het vermoeden heb dat de getallen vooral het basisverbruik voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:30

hamsteg

Species 5618

Ik zie basisgebruik als onvermijdelijk verbruik, lees: als wij in bed liggen ergens rond 03:00.

Sluipverbruik of standby verbruik (zijn voor mij gelijkwaardige termen), is vermijdelijk verbruik bovenop het basisverbruik. Als een apparaat geen functie behoeft maar wel energie verbruikt.

Het aan of uitzetten van een boiler is afhankelijk van zijn gedrag een onderdeel van de ene of andere definitie; het kan efficienter zijn om deze tijdsdelen uit te zetten, of juist niet omdat het weer opwarmen weer meer kost.

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
RobertMe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:57:
Splitsen is toch sowieso zeer lastig? Want als een koelkast of diepvries basis gebruik is, omdat die in principe altijd "aan" staan en je niet zonder kunt. Dan is een elektrische keukenboiler toch hetzelfde want exact het omgekeerde apparaat. Maar van die keukenboiler zijn er wel weer die die uit trekken / afschakelen als die niet nodig is.

En hetzelfde geldt voor bv de TV. De een heeft hem altijd aan de stroom (en dus in standby) en de ander haalt hem van de stroom af.
Zoals eerder hiervoor gepost, het is vooral wat je zelf nuttig verbruik vindt en dat is individuele keuze. Het gaat vooral om de bewustwording.
En als je 's nachts de keukenboiler / TV / ... van de stroom af haalt maar overdag op de stroom hebt maar uit dan schuift het verbruik dus van de een naar de ander?
Dan heb je overdag stand-by-verbruik, die je blijkbaar acceptabel vind voor het gemak. Dat is dan geen sluipverbruik, want de stand-by stand vind je nuttig op dat moment.
Edit: dit gaat dan over de TV. Boiler is weer een apart verhaal waar je neem ik aan vooral naar de momenten met goedkope stroom verplaatst.
En die "thuisserver" die alleen iets "on demand" doet (bv een NAS met opslag videos en ook alleen dat, met dus 0,0 activiteit tenzij je een video kijkt) is dat dan een hoog basisverbruik of een hoog sluipverbruik? Want eigenlijk staat die alleen maar "stand by" de hele dag. Terwijl als je software er op draait die wel 24/7 iets voor je doet (bv Home Assistant) dan is het weer basisverbruik omdat die (op de achtergrond) continu "voor je bezig is" (/iets "levert")?

Met het uitsplitsen in verschillende termen / definitis krijg je alleen maar discussie over die definitie ("welke apparaten tel je dan onder X en welke onder Y?" / "waarom plaats je het verbruik van apparaat A in categorie X en niet Y?").

Dan kan het beter gaan over "mijn minimum verbruik in de nacht als ik lig te slapen is...". Met evt een toelichting welke zaken dan "aan" staan of juist "uit" ("en voordat ik ga slapen zet ik stekkerblok bij de TV uit").
Bij nader inzien is het inderdaad goed mogelijk dat het verwarrender wordt met deze definities :P

Je oproep om vooral aan te geven wat er voor het geposte verbruik zorgt lijkt me een goede.

[ Voor 3% gewijzigd door Wally2002 op 20-06-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:12

The Zep Man

🏴‍☠️

hamsteg schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:30:
Ik zie basisgebruik als onvermijdelijk verbruik, lees: als wij in bed liggen ergens rond 03:00.
Je kan je smartphone opladen tijdens het slapen om 03:00, of overdag wanneer de zon schijnt op je zonnepanelen. Onvermijdelijk (smartphone moet ooit opgeladen worden), wel te beperken qua impact.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 20-06-2025 13:32 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Wally2002 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:30:
Zoals eerder hiervoor gepost, het is vooral wat je zelf nuttig verbruik vindt en dat is individuele keuze. Het gaat vooral om de bewustwording.
Bewustwording:
Afbeeldingslocatie: https://images.nu.nl/m/g9mx9sra73yu_wd1280/2/456/3730/2099/jip-van-den-toorn-wint-inktspotprijs-voor-beste-politieke-tekening.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
The Zep Man schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Je kan je smartphone opladen tijdens het slapen om 03:00, of overdag wanneer de zon schijnt op je zonnepanelen. Onvermijdelijk (smartphone moet ooit opgeladen worden), wel te beperken qua impact.
Verbruik blijft inderdaad verbruik, maar je verschuift naar gunstigere perioden qua elektriciteitsprijs. Dan bespaar je niet zozeer op de kWh maar wel in euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

The Zep Man schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Tja, dit is flauw, een beetje telefoon is tegenwoordig na 2 uur opgeladen dus als je om 23:00 in je mandje ligt is dat al voorbij. Maar goed, als je wilt pietlutten dan heb jij gelijk en tel je die 0,5W als basis-gebruik.

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Het punt is meer dat je definitie/voorbeeld niet handig is. Ik denk dat je meer bedoelt dat het verbruik betreft dat je niet kan vermijden ongeacht het tijdstip. Een telefoon opladen 's nachts om 03:00 kan je vermijden. Een (domme) koelkast die energie trekt om diens inhoud constant op een specifieke temperatuur te houden niet.

Met name dat laatste, de energie die een woning trekt zonder dat de gebruiker iets doet, dat zie ik als basisverbruik. Aan basisverbruik kan je wel wat doen, maar het heeft significante investeringen nodig (efficiëntere en/of slimmere apparatuur) die het wellicht niet waard zijn. Ook zal je het nooit nul krijgen.

Op een moment is er een omslagpunt waar je alleen nog maar significante stappen kan zetten in energiereductie met het aanpassen van eigen gedrag. Een nieuwe koelkast kopen die efficiënter is, is geen aanpassing van het eigen gedrag maar een manier om het basisverbruik te verminderen. 's Avonds een elektrische kachel wat eerder/lager zetten en een dekentje passen is wel aanpassen van het eigen gedrag. Hetzelfde met wat minder spelen met die RTX 5090, want da's ook een kachel. :+

[ Voor 51% gewijzigd door The Zep Man op 20-06-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

The Zep Man schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Het punt is meer dat je definitie/voorbeeld niet handig is. Ik denk dat je meer bedoelt dat het verbruik betreft dat je niet kan vermijden ongeacht het tijdstip. Een telefoon opladen 's nachts om 03:00 kan je vermijden. Een (domme) koelkast die energie trekt om diens inhoud constant op een specifieke temperatuur te houden niet.

Met name dat laatste, de energie die een woning trekt zonder dat de gebruiker iets doet, dat zie ik als basisverbruik. Aan basisverbruik kan je wel wat doen, maar het heeft significante investeringen nodig (efficiëntere en/of slimmere apparatuur) die het wellicht niet waard zijn. Ook zal je het nooit nul krijgen.
Als jij een 98% indruk wilt hebben van je basis+sluipverbruik is het rond 03:00 meten het meest efficiënt.

Gooi vervolgens alle groepen behalve je koelkast, diepvriezer en eventuele andere essentiële apparatuur (zuurstof, apneu, ...) er uit (tijdelijk een nachtje alles op 1 groep) en je weet voor 95% je basis verbruik. Aftrekken en je weet je sluipverbruik. Misschien niet doen op een warme nacht als je je airco nodig hebt :o

Een definitie zul je nooit sluitend krijgen maar voor communicatie hier in dit topic zijn deze twee definies wel een helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

hamsteg schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:46:
Als jij een 98% indruk wilt hebben van je basis+sluipverbruik is het rond 03:00 meten het meest efficiënt.

Gooi vervolgens alle groepen behalve je koelkast, diepvriezer en eventuele andere essentiële apparatuur (zuurstof, apneu, ...) er uit (tijdelijk een nachtje alles op 1 groep) en je weet voor 95% je basis verbruik. Aftrekken en je weet je sluipverbruik. Misschien niet doen op een warme nacht als je je airco nodig hebt :o
Waarom zou ik groepen uitschakelen? Mijn thuisautomatisering meet het verbruik, ook als ik eens niet thuis ben. Dat getal is veel belangrijker in plaats van labels over of iets basisverbruik is of niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
De vraag is ook: wanneer hangt het fruit zo hoog dat je beter een thuisaccu het werk kan laten doen. Als je relatief onzuinige electronica grotendeels kan laten werken op pv, dan hoeft het niet naar de schroothoop en heb je meer tijd over om andere besparingen te realiseren.

Niks verbruiken is natiurlijk beter, maar het is niet altijd haalbaar (WAF en kids) om internet 's nachts uit te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

The Zep Man schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Waarom zou ik groepen uitschakelen? Mijn thuisautomatisering meet het verbruik, ook als ik eens niet thuis ben. Dat getal is veel belangrijker in plaats van labels over of iets basisverbruik is of niet. :+
Niet iedereen is zo vernuftig bezig als jij natuurlijk. Ik heb ook alles met een watmeter langsgekomen en vervolgens heel veel op Zigbee switches gezet (die ook verbruik meten), de switches verbruiken <0,5W (22 stuks) en hebben daarmee 300+W gereduceerd als ik mijn systeem in nachtrust gooi. Die 11W is dan voor de een nog steeds sluipverbruik maar ik ga niet een heel rondje maken door het huis om alles elke keer uit te zetten. Daarnaast compenseert 1x vergeten handmatig uitzetten, bijna een half jaar aan zigbee switches dus ik beoordeel dit als basisgebruik.

Voor mensen die niet meteen 22 switches willen aanschaffen is het meten om 03:00 en dan één nacht bijna alles uitgooien en nogmaals meten om 03:00, een snelle meetmethode om misschien toch die 22 switches aan te schaffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
The Zep Man schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Dit. In Home Assistant zie ik prima wat ik zowel 's nachts als overdag verbruik (per uur) met een aantal zaken wat specifieker (door slimme pluggen) en dat vind ik een veel belangrijker dan te kijken naar het daadwerkelijke vermogen op bepaalde momenten (aka "het verbruik/vermogen om 3:00").
En zo weet ik ook dat overdag het verbruik niet eens extreem veel hoger is (~100W). Terwijl het wel nogal opvalt dat de uren dat de TV aan staat (geen slimme stekker) het verbruik wel nog eens ~100W hoger is. Of dat er een merkbaar verschil is tussen het nachtelijke verbruik op basis van of die dag de verwarming aan is geweest. In dat geval blijft de pomp tot 24 uur periodiek " na draaien" en dat lijkt ook nachtelijk, met nachtverlaging dus geen warmtevraag, ~50Wh per uur extra verbruik te geven.

Of vanmorgen had ik even de diepvries een minuutje open gehad. Niet veel later viel mij op dat deze meteen een half uur 100W aan stroom verbruikte. De volgende keer dus weer gewoon de bak waar ik in moet zijn er uit pakken en ASAP de deksel dicht doen (in bak zoeken wat ik moet hebben, en dan de klep weer open, bak terug en dicht doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

RobertMe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:07:Of dat er een merkbaar verschil is tussen het nachtelijke verbruik op basis van of die dag de verwarming aan is geweest. In dat geval blijft de pomp tot 24 uur periodiek " na draaien" en dat lijkt ook nachtelijk, met nachtverlaging dus geen warmtevraag, ~50Wh per uur extra verbruik te geven.
Is dat een pomp voor vloerverwarming? Ook daar zijn oplossingen voor die alleen de vloerverwarmingspomp laat draaien wanneer nodig (tijdens verwarmen, en bij niet verwarmen ieder etmaal kort om te voorkomen dat de boel vastloopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
The Zep Man schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Is dat een pomp voor vloerverwarming? Ook daar zijn oplossingen voor die alleen de vloerverwarmingspomp laat draaien wanneer nodig (tijdens verwarmen, en bij niet verwarmen ieder etmaal kort om te voorkomen dat de boel vastloopt).
Nope. Interne pomp van de CV. Staat ook gedocumenteerd. Na warm water / boiler blijft die tot een uur ("periodiek") lopen en bij CV verbruik tot 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:14
RobertMe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:16:
[...]

Nope. Interne pomp van de CV. Staat ook gedocumenteerd. Na warm water / boiler blijft die tot een uur ("periodiek") lopen en bij CV verbruik tot 24 uur.
Nalooptijd kun je meestal wel instellen op de cv. Oude cv’s doen zu rustig 400kWh. ( aan electra, mijn wp dus 6x zoveel) een nieuwere heeft een a-label pomp en 2W sluipverbruik max. ( oude zo 6W)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
technopeuter schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Nalooptijd kun je meestal wel instellen op de cv. Oude cv’s doen zu rustig 400kWh. ( aan electra, mijn wp dus 6x zoveel) een nieuwere heeft een a-label pomp en 2W sluipverbruik max. ( oude zo 6W)
IIRC zitten er alleen twee standen op (de pomp). "Vakantie" en "normaal". Het effect daarvan weet ik niet (/of dat uberhaupt beschreven is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Wally2002 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:59:
[...]

Stand-by of basisverbruik? Wat staat er dan idd nog aan?
Wifi, koelkast, diverse witgoed, cv ketel 3 watt, fornuis met klokje (heet dat nog nixi buisjes) en diverse opladers.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
henkzelf schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Wifi, koelkast, diverse witgoed, cv ketel 3 watt, fornuis met klokje (heet dat nog nixi buisjes) en diverse opladers.
Hoeveel total? Of per onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
andru123 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 02:04:
[...]

Hoeveel total? Of per onderdeel.
Op reis heb ik de details niet bij me. Stand-by verbruik volgens Homewizard. CV ketel zie ik toevallig nog omdat er een socket tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 19:33

JME

zeg maar Jamie

Ik ben vooral geïnteresseerd in mijn minimum gemiddeld verbruik. Dat is alleen nogal lastig te meten doordat met name thermostaatgestuurde apparatuur (koelkast, vriezer, aquarium) soms wel en soms niet aan staat. Ik wil daar dus een gemiddelde voor kunnen rekenen. De oplossing voor mij: neem het totale verbruik per uur in Wh, dan is hetzelfde getal ook het gemiddeld verbruik in W tijdens dat uur. Het nachtelijk uur met het laagste totale uurverbruik is mijn minimum gemiddeld verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:44
JME schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:26:
Ik ben vooral geïnteresseerd in mijn minimum gemiddeld verbruik. Dat is alleen nogal lastig te meten doordat met name thermostaatgestuurde apparatuur (koelkast, vriezer, aquarium) soms wel en soms niet aan staat. Ik wil daar dus een gemiddelde voor kunnen rekenen. De oplossing voor mij: neem het totale verbruik per uur in Wh, dan is hetzelfde getal ook het gemiddeld verbruik in W tijdens dat uur. Het nachtelijk uur met het laagste totale uurverbruik is mijn minimum gemiddeld verbruik.
Je kan natuurlijk ook een HomeWizard P1 Meter plaatsen, hiermee kan je per 15 minuten de digitale meter uitlezen en zien wat je verbruik per 15 minuten is.
Kijk maar eens op de site https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JME Minimum gemiddeld verbruik/vermogen? Tijdens de kleine uurtjes, in de vakantie, en dan in de zomer of in de winter? Het verbruik van een koel/vries-combi kan bijvoorbeeld 30-40% verschillen tussen zomer en winter.
Het uur met het laagste gemiddelde verbruik kan nogal wat lastig zijn vast te stellen,
sommige koelers gaan bijvoorbeeld maar een keer per 3-4 uur voor ca. 20 minuten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 19:33

JME

zeg maar Jamie

Ik geef alleen aan waarin ik ben geïnteresseerd. En of dat getal naar beneden gaat als ik weer eens een aanpassing in dit of dat heb doorgevoerd. Boeit mij niet zoveel wat het over de seizoenen heen doet eigenlijk, moet ook weer geen obsessie worden :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Inmiddels een ronde door huis gedaan met de uitvoering: Brennenstuhl PM 231 E en al 94W van de +/- 105W aan sluipverbruik in beeld kunnen brengen. Hieronder de grootverbruikers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqTv5fdqa_S_NperfRZg_RzhezE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qIRcLvyM0iyZuWgxd2f3ouqH.jpg?f=user_large

De Nexcom router heb ik inmiddels uitgezet en OPNsense gevirtualiseerd op m'n Proxmox thuisserver.
De Synology stond al op een tijdschema waarin hij avond en deel van de nacht aan stond. Ik ga daar nog wat zaken van naar thuisserver verschuiven en het tijdschema waarin hij aan staat nog wat korter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
ThinkPad schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Inmiddels een ronde door huis gedaan met de uitvoering: Brennenstuhl PM 231 E en al 94W van de +/- 105W aan sluipverbruik in beeld kunnen brengen. Hieronder de grootverbruikers:

De Nexcom router heb ik inmiddels uitgezet en OPNsense gevirtualiseerd op m'n Proxmox thuisserver.
De Synology stond al op een tijdschema waarin hij avond en deel van de nacht aan stond. Ik ga daar nog wat zaken van naar thuisserver verschuiven en het tijdschema waarin hij aan staat nog wat korter maken.
Een deel van de apparaten zal toch wel nuttig verbruik zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker, maar ik zie dat m'n sluipverbruik (als we zelf liggen te slapen) steeds verder groeide. Daarom dus even een rondje gedaan. Er zijn wat uitschieters zoals de NAS, maar heel veel is allemaal klein spul wat 0,4 - 1W gebruikt en als je daar tientallen van hebt dan tikt het toch wel weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Hoeveel opslag heb je nodig? Is het een idee om je data op één grote schijf te doen in je Proxmox server en je Synology als backuplocatie (lees: bijna altijd uit, tenzij backup opslaan) te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
GioStyle schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Hoeveel opslag heb je nodig? Is het een idee om je data op één grote schijf te doen in je Proxmox server en je Synology als backuplocatie (lees: bijna altijd uit, tenzij backup opslaan) te gebruiken?
WD Green klinkt sowieso als antieke schijven. Dat valt mogelijk tegenwoordig op een SSD te doen (tegen een redelijke prijs). Waarbij een SSD echt vele malen zuiniger is. Of zelfs op 2,5" HDDs die ook fors zuiniger zijn. Maar die Seagates 2,5" 5TB die ik gehad heb waren beide binnen 2, 3 jaar stuk. Dus die hoef ik niet meer. En doordat het SMR is zijn de prestaties ook belabberd en dus alleen interessant voor "bulk storage".

Zo ben ik ook van "1 grote server met 3x 3,5" HDD* die 24/7 draaien" naar een mini PCtje gegaan met een SSD voor wat "caching" / "opslag". Verbruik ging daarmee van ~40W continu naar ~4-5W continue. Waarbij er nu incidenteel 40W bij komt als de "grote server" aan staat. Maar dat laatste is ~1x per week het geval en dan overdag en waar mogelijk "op zonneenergie".

* begonnen met 3x 8TB in RAIDZ1 dus effectief 16TB, intussen is de kleinste disk 18TB dus 36TB, dat is niet te krijgen in SSD variant tegen een redelijke prijs. Maar backups van PCs kunnen wel prima naar een 1TB SSD 24/7 met incidenteel een backup naar de HDDs.

En 16W voor een server, zonder HDDs gespecificeerd, is ook redelijk veel? Sub 10W zou AFAIK redelijk in handbereik moeten liggen.

En iets als een Marantz, versterker, NVidia Shield, en Harmony Hub kunnen wellicht ook van de stroom af? * RobertMe doet dat in ieder geval met de Denon versterker en NVidia Shield. Zitten op een slimme stekkerdoos die ik met Home Assistant aan het eind van de dag "uit zet" en weer aan "indien nodig" (de Denon krijgt weer stroom als 's morgens de radio wordt op gezet. De Shield krijgt weer stroom als ik de TV aan zet / Ikea knop die ik gebruik om om "TV te kijken" of radio / Spotify op te zetten). Verbruik van die stekkerdoos ligt vervolgens ruim onder 1W (meen rond de 0,5W) dus levert dan toch weer een aardige besparing op zonder echt comfort in te leveren (uiteraard is een domme stekkerdoos met schakelaar ook een optie, maar "meer werk" en 1x vergeten uit te zetten gaat gepaard met vele uren dat je het wel optimaal moet doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Ja klopt, die transitie ben ik ook wel mee bezig. De NAS staat alleen nog maar 's avonds aan voor backups van m'n server en backup van de Synology bij familie te ontvangen.
RobertMe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:46:
[...]

WD Green klinkt sowieso als antieke schijven. Dat valt mogelijk tegenwoordig op een SSD te doen (tegen een redelijke prijs). Waarbij een SSD echt vele malen zuiniger is. Of zelfs op 2,5" HDDs die ook fors zuiniger zijn. Maar die Seagates 2,5" 5TB die ik gehad heb waren beide binnen 2, 3 jaar stuk. Dus die hoef ik niet meer. En doordat het SMR is zijn de prestaties ook belabberd en dus alleen interessant voor "bulk storage".

[....]

En 16W voor een server, zonder HDDs gespecificeerd, is ook redelijk veel? Sub 10W zou AFAIK redelijk in handbereik moeten liggen.

En iets als een Marantz, versterker, NVidia Shield, en Harmony Hub kunnen wellicht ook van de stroom af? * RobertMe doet dat in ieder geval met de Denon versterker en NVidia Shield. Zitten op een slimme stekkerdoos die ik met Home Assistant aan het eind van de dag "uit zet" en weer aan "indien nodig" (de Denon krijgt weer stroom als 's morgens de radio wordt op gezet. De Shield krijgt weer stroom als ik de TV aan zet / Ikea knop die ik gebruik om om "TV te kijken" of radio / Spotify op te zetten). Verbruik van die stekkerdoos ligt vervolgens ruim onder 1W (meen rond de 0,5W) dus levert dan toch weer een aardige besparing op zonder echt comfort in te leveren (uiteraard is een domme stekkerdoos met schakelaar ook een optie, maar "meer werk" en 1x vergeten uit te zetten gaat gepaard met vele uren dat je het wel optimaal moet doen).
Klopt, NAS en schijven (2x2TB) is uit 2015 dus 10 jaar oud. De schijven zijn niet eens zo onzuinig (verbruik NAS gaat met 6W omhoog als ze draaien, dus 3W per schijf), de baseload van de NAS met 13W vind ik vrij veel voor zo'n traag hok :P Gewoon ouwe meuk idd. Heb wel spindown ingesteld (na 15 min., in die 10j tijd hebben ze dat al vaak gedaan dus het argument dat ze daardoor slijten geloof ik niet zo), maar 80% van de tijd draaien ze dus alsnog wel.

Server is een uitvoering: Dell OptiPlex 5060-46N2Y MFF wat echt wel zuinige PCtjes zijn. Er zit een NVMe in en een mSATA SSD, geen spinning disks. Ik heb er Proxmox op draaien en daarin nog niks aan powersaving gedaan. Ik lees her en der dat Proxmox dan in de 'performance' mode draait en de CPU niet downclocked. Gaan we dus ook nog even naar kijken.

Marantz, Nvidia Shield, Harmony Hub zitten al achter een smartplug ;) Dat heb ik al jaren. De TV voorheen ook, maar sinds ik een LG OLED heb niet meer, want dat wordt afgeraden vanwege de 'pixel refresh'. Maar TV gaat na een paar minuten netjes naar 0,2W dus dat is keurig. Ik gebruik hem als domme monitor, hangt niet aan het netwerk wat wellicht ook nog verschil maakt. Maar A/V apparatuur staat alsnog overdag de hele dag wel aan dus was wel benieuwd wat ze verbruiken. Idle verbruik van de Shield valt mij overigens ook mee, die gaat wel netjes in een soort powerdown dus schijnbaar als TV uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
ThinkPad schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:44:
Server is een uitvoering: Dell OptiPlex 5060-46N2Y MFF wat echt wel zuinige PCtjes zijn. Er zit een NVMe in en een mSATA SSD, geen spinning disks. Ik heb er Proxmox op draaien en daarin nog niks aan powersaving gedaan. Ik lees her en der dat Proxmox dan in de 'performance' mode draait en de CPU niet downclocked. Gaan we dus ook nog even naar kijken.
Proxmos heeft wel meer dingetjes. Dat die elke zoveel seconden allemaal statistieken logt (v.w.b. verbruik van de LXCs en VMs) is nu ook niet perse heel erg zuinig. Waarbij er (uiteraard) meer info te vinden is in: Het grote zuinige server topic - deel 3

* RobertMe heeft op de "grote bak" ook Proxmox draaien. Systeem is "het Fujitsu bord" met een Intel i3-9100. Die zou iets van 2-3W moeten kunnen doen (op basis van metingen uit het gelinkte topic). Maar draait ook bij mij met ~12W. Maar gezien die nu meer als NAS draait en mijn "mini PCtje dat dienst doet als server" ook gewoon plain Debian draait wil ik die ook nog eens opnieuw installeren met plain Debian. Komt het verbruik hopelijk ook fors ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Wat is het exacte typenr van die switch? Hoeveel apparaten zitten eraan? Ik vind het nl. een heel laag verbruik voor een managed switch, daar zit mijn HP ver boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RobertMe Gisteren in Proxmox de scaling_governor van 'performance' naar 'powersave' gezet en ik zie in de metingen van de HomeWizard plug dat het gemiddelde verbruik met 3W gezakt is. Duidelijk knikje te zien in de grafiek na aanpassen. Moet nog even kijken wat voor invloed dit heeft op de prestaties, ik wil namelijk wel de volledige CPU-capaciteit kunnen benutten indien nodig. Maar vermoedelijk is het gewoon een meer aggressieve controle van de kloksnelheid, sneller naar een lagere clockspeed? Mogelijk is de winst groter met oudere/zwaardere CPU's.

@Wolly Switch is de GS1900-24E met +/- 13 apparaten aangesloten. Het is een fanless consumentenmodel. Zakelijke hardware verbruikt sowieso wat meer heb ik het idee, dat is gericht op performance i.p.v. energiebesparing. Ben verder erg tevreden over de switch, ik heb hem al 8 jaar en hij krijgt nog met enige regelmaat firmware updates waarin ze bijv. CVE's hebben opgelost.
ZyXEL GS1900-24E v1 review door ThinkPad

De accespoints voed ik met de eigen injectoren van Ubiquiti, de switch heeft namelijk geen PoE (dergelijke switches zijn ook verre van zuinig volgens mij). Ik zou eigenlijk eens zo'n PoE-injector zonder AP eraan moeten testen, dan weet ik ook wat de 'overhead' van die dingen is :P

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2025 09:06 ]

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste