Mijn geroote Toon geeft het interne verbruik aan (ex panelen). Ik denk dat hij een rekensom doet (hij weet wat de panelen doen (middels een plug-in) en hij weet wat er teruggeleverd wordt (door de gekoppelde P1))…
Soms geeft hij dus ook netjes aan; zoveel trek je van de PV en zoveel van het net..
Helaas geeft hij deze waarde niet via json aan Domoticz, dus ik moet fysiek naar de Toon lopen. Ik moet daar nog eens mee puzzelen. Misschien kan een 2e P1 meter me helpen (naast de Toon p1 module). Want ik zou het ook wel historisch willen loggen in Domoticz…
Verder is mijn rustverbruik inderdaad niet laag. Maar ik accepteer dat. Ik heb ook veel gemak van die server en ook besparing (geen cloud of streaming diensten nodig). Die NAS kan overigens niet uit. Ik ga op termijn wel iets doen met een zuinigere server en NAS. Maar dat kost ook weer tijd en de ROI is hoog met deze KWH prijzen…
Als ik die zooi niet zou hebben is mijn rustverbruik rond de 120-140watt.. En eigenlijk vind ik dat ook te hoog en veel lastiger te verklaren dan die 180watt die mijn serverhoek doet…
Ik kom er dus nog niet helemaal uit. Ben gisteravond nog even aan meten geweest (toen de panelen uitstonden) en ik blijf rond de 300/320 watt hangen.
Dus ik moet naast de serverhoek +- 130 watt verklaren.
Meterkast 15 watt
Mediahoek HK (inc wifi punt) 15 watt
WCD zolder (inc wifi punt en MV) 15 watt
2x IP camera (10 watt (schatting, moet nog meten)
4/5/8/7 uit mijn screenshot 15 watt
Kom ik rond de 70watt. Ik mis dus nog 60 watt… Heb dat jaren geleden ook al een keer gehad, maar nooit gevonden waar het nou zit..
Moet zeggen dat ik sporadisch in de nacht terugzak naar 280-290 watt, maar dat is echt maar 3 of 4 keer…
Ik weet ook niet precies of ik dit nu moet gaan zoeken of dat ik die resterend +- 60 watt als meetfout moet beschouwen… Als elke energiemeter nog 2 watt afwijkt kom ik ook al op +- 20 watt…
Wat ik ook nog een keer kan proberen is domweg groepen uitzetten ‘s avonds en dan 1 voor 1 aan. Alleen dan moet ik de Toon wel ff in de lucht houden…
Domoticz, ja. In 2013 ofzo mee begonnen en daar hangt inmiddels zoveel aan dat een overstap naar bijv HA wel echt een migratie is…
[
Voor 19% gewijzigd door
FreakNL op 06-09-2025 09:31
]