@PalingDrone nog niet aangebroken komkommers kun je beter buiten de koelkast bewaren heb ik recent geleerd.
https://www.voedingscentr.../komkommer-met-schil.aspx
Wat betreft stroombesparing is het ook goed te kijken of je wel "zoveel" koelkasten en vriezers nodig hebt.Franciesco schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:07:
@PalingDrone nog niet aangebroken komkommers kun je beter buiten de koelkast bewaren heb ik recent geleerd.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Zoals reeds eerder gezegd dan moet eerst de wet die dit regelt veranderd worden.andru123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 01:24:
[...]
prima, verhoog gewoon de variabele “transportkosten” van de netbeheerder, niet het vaste deel zoals nu gebeurt.
Ik ben ook benieuwd hoe het staat met verrekening van verliezen in oude dunnere kabels (die door hogere stromen exponentieel meer verliezen).
Sowieso kijken hoe het in de supermarkt ligt. Als het daar niet in de koeling ligt hoeft dat thuis ook niet.Franciesco schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:07:
Dat geldt zelfs voor eieren, al maak ik daarvoor gevoelsmatig een uitzondering.FreakNL schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:16:
[...]
Sowieso kijken hoe het in de supermarkt ligt. Als het daar niet in de koeling ligt hoeft dat thuis ook niet.
[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 13-06-2024 09:42 ]
Dit is te simpel.FreakNL schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:16:
[...]
Sowieso kijken hoe het in de supermarkt ligt. Als het daar niet in de koeling ligt hoeft dat thuis ook niet.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
FreakNL schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:50:
Die 6000kwh hadden ook naar zijn buren kunnen gaan zodat er wat minder kolen opgestookt hoefden te worden…
Energievraag is gewoon slecht voor het milieu.
Die EV is beter dan een ICE maar de auto een keer laten staan doet nog veel meer.
Verkeerde topic verder.
The devil is in the details.
1 liter brandstof is 9kWh energie. Dus tenzij hij in het oude scenario maar 666 liter brandstof verbruikte (grofweg 1x tanken per maand) is hij energie aan het besparen.FreakNL schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:43:
[...]
Alsnog is het slechts een verschuiving. Verminderen is pas echt goed. Alleen je bron veranderen is nog steeds slecht voor het milieu.
[ Voor 17% gewijzigd door mk1992 op 13-06-2024 13:50 ]
Cash is king.
Met mijn speed pedelec verbruik ik dan weer een tiende van wat die EV verbruikt.mk1992 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:48:
[...]
Nog simpeler. Over 100km verbruik je al heel gauw 5 liter brandstof (x9 = 45kWh). Terwijl een beetje EV met een derde doorkan (15kWh/100km). Serieuze energiebesparing.
[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 13-06-2024 15:47 ]
Als je heel veel componenten uit je berekening weglaat wel ja. Vergelijk nu eens eerlijk, gebaseerd op de EU-gemiddelde elektriciteitsmix. Dan kom je voor dezelfde auto (https://www.volvocars.com...-cars-lca-report-xc40.pdf) op 58 ton CO2-uitstoot voor benzine, en 45 ton uitstoot voor elektrisch. Oftwel elektrisch stoot 225 gram per km meer CO2 uit dan de Nederlandse belastingtarieven je doen geloven.mk1992 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:48:
[...]
Nog simpeler. Over 100km verbruik je al heel gauw 5 liter brandstof (x9 = 45kWh). Terwijl een beetje EV met een derde doorkan (15kWh/100km). Serieuze energiebesparing.
Maar het gaat hier niet om belastingtarieven, maar om energiebesparing. Om maar even terug te komen op 'componenten uit je berekening'...RemcoDelft schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:49:
[...]
Als je heel veel componenten uit je berekening weglaat wel ja. Vergelijk nu eens eerlijk, gebaseerd op de EU-gemiddelde elektriciteitsmix. Dan kom je voor dezelfde auto (https://www.volvocars.com...-cars-lca-report-xc40.pdf) op 58 ton CO2-uitstoot voor benzine, en 45 ton uitstoot voor elektrisch. Oftwel elektrisch stoot 225 gram per km meer CO2 uit dan de Nederlandse belastingtarieven je doen geloven.
Punctuality is the politeness of kings
En elke kilometer boven de genoemde 200.000 wordt het verschil tussen benzine en elektrisch alleen maar groter. Plus de aanname dat de batterij na 200.000 geshredderd wordt en niet een tweede leven als opslag krijgt.RemcoDelft schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:49:
[...]
Als je heel veel componenten uit je berekening weglaat wel ja. Vergelijk nu eens eerlijk, gebaseerd op de EU-gemiddelde elektriciteitsmix. Dan kom je voor dezelfde auto (https://www.volvocars.com...-cars-lca-report-xc40.pdf) op 58 ton CO2-uitstoot voor benzine, en 45 ton uitstoot voor elektrisch. Oftwel elektrisch stoot 225 gram per km meer CO2 uit dan de Nederlandse belastingtarieven je doen geloven.
Cash is king.
Inderdaad, door de verschuiving van variabele naar vaste kosten worden vooral de mensen gestraft die moeite doen om hun verbruik naar beneden te halen, maar ja, de lobbygroepen van energieboeren hebben nog steeds een grotere greep op de politiek dan de burgers, die de politiek verondersteld wordt te vertegenwoordigen.andru123 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:10:
[...]
Het kan in een handomdraai goedkomen. Verhoog de energieprijs, en opeens - zonder enkele wet - gaat iedereen actief om besparingen zoeken.
Ik vind de laatste trend om vaste kosten te verhogen heel jammer. De variabele gedeelte moet omhoog. Mensen moeten gestimuleerd om te besparen en kWh prijs is de meest efficient manier.
Dat was het gevaal in 2021-22, toen iedereen - zonder enkele wet - ging om het besparen. like magic.
Het hangt er ook vanaf wat voor werk je doet.FreakNL schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:20:
200.000 km, man daar kom ik in mijn leven amper meer aan..
We moeten onszelf (en goederen) niet zoveel verplaatsen, dat is pas goed voor het milieu.
[ Voor 23% gewijzigd door iMode op 18-06-2024 07:53 ]
Ik ging er eigenlijk van uit dat de standaard Samsung (in mijn geval) laders / laders die je bij je laptop krijgt best zuinig zijn.andru123 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:57:
Bijna iedereen heeft tegenwoordig USB-C-opladers in huis.
Goed bezigStormRider schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:12:
40 minuten werk en erg goede resultaten! 35W per jaar zuiniger. We hebben hem zelfs iets kouder gezet.
[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 21-08-2024 10:36 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik dacht ook al "huh?" "35W" is een momentopname en niet de "som" op jaarbasis of zo. Je kunt dus zien dat die nu bv 35W minder verbruikt ten opzichte van 10 minuten geleden. Maar bij "verbruikt X minder per dag/week/maand/jaar" is het zoals jij al schrijft toch echt iets dat in (k)Wh moet zijn. En een besparing van 35W (volcontinu) is dan weer 306,6kWh.Andrehj schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
Goed bezig, maar "35 W per jaar" klopt qua eenheden niet. Of bedoel je 35 kWh? Maar hoe heb je dat bepaald?
[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 21-08-2024 11:04 ]
Dat kan niet. Een vriezer heeft een aan/uit compressor. Die verbruikt ofwel maximaal, of nagenoeg niks (1 Watt standby oid).RobertMe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:00:
Ik dacht ook al "huh?" "35W" is een momentopname en niet de "som" op jaarbasis of zo. Je kunt dus zien dat die nu bv 35W minder verbruikt ten opzichte van 10 minuten geleden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 10% gewijzigd door StormRider op 21-08-2024 11:25 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als ik de vaker geopende 153 liter koeler in de keuken met de 208 liter vriezer in de berging combineerWim Leers schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:50:
Jeetje.
* Wim Leers zwaait met een ingebouwde koelvriescombinatie die gemiddeld iets meer dan 1 kWh/dag slurpt. Jouw vriezer verbruikt dus de helft. Maar bon, die vriezer gaat vermoedelijk niet zo vaak open.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wauw wat hoog. Ik heb een zigbee switch ook voor mn TV meubel hangen, die meet 8 Watt. Dat is TV, setupbox, soundbar, console, harmony, switch, ShieldTV.hamsteg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:42:
Verbruik is behoorlijk teruggelopen. Een basbox die 8w pakt, een media center/versterker die 12w pakt, ps5 4w, tv 1w, dvd speler 4w. Elke avond schakelt dit helemaal uit. Die switches kosten ook 0,5-1w maar weegt niet op tegen de besparing; handschakelen kan natuurlijk ook maar op 10 per jaar vergeten zelf uit te doen en dus 24 uur aan kan ik die een heel jaar laten draaien.
[ Voor 16% gewijzigd door hamsteg op 22-08-2024 10:56 ]
Die backhaul Mesh wifi punten schijnen belachelijk veel energie te gebruiken. Stel je zit op zolder en wil 20GB aan data van de NAS beneden halen dan belast je alle mesh punten op volle belasting. Je hebt de backhaul die onderhouden moet worden en dan nog de clients.Insert12 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:16:
Op vakantie, dus een mooi moment om het sluipverbruik weer in te zien. Toen we hier kwamen wonen was het 35 watt per uur, nu drie jaar later is het opgelopen naar ruim 90 watt per uur. Er is een warmtepomp, airco, warmtepompdroger en mesh wifi netwerk bij gekomen in die tijd. Dat verklaart wel wat maar na de vakantie gaan we toch weer eens zoeken naar mogelijkheden om het verbruik te verlagen.
[ Voor 9% gewijzigd door StormRider op 22-08-2024 11:20 ]
Ik ken dat gedrag wel van de Shield. Maar die gaat bij mij gewoon uit (netjes een shutdown, en even later de stroom er af). Aanzetten is makkelijk, gewoon een Ikea afstandbediening waarbij 1 knop aan/uit doet van de versterker + Shield. I.p.v. dat ik de TV aan zet met de Shield afstandbediening zet ik nu de TV aan met de Ikea. Is dan wel een minuutje zoiets wachten voordat die is opgestart, maar daar is mee te leven.Kurios schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:48:
[...]
Wauw wat hoog. Ik heb een zigbee switch ook voor mn TV meubel hangen, die meet 8 Watt. Dat is TV, setupbox, soundbar, console, harmony, switch, ShieldTV.
Ik wil die wel snachts uitschakelen, maar bij het aanschakelen dan gaat mijn ontvanger van KPN aan en die wekt de hele boel (TV, soundbar). Dus die gaat dan aan en niet meer uit. Weg besparing
Ah, da's wel een kleine koelkast. Hier is 't iets zoals https://www.bosch-home.be...sgedeelte-onder/KIV86VFE1 … maar dan whatever 5 jaar geleden het goedkoopste model was. Zoals je kan zien verbruikt die 229 kWh/jaar (klasse E). Die van mij even gezocht en … https://www.siemens-home.bsh-group.com/be/nl/mkt-product/KI38VX20 → klasse Gdunklefaser schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:41:
[...]
Als ik de vaker geopende 153 liter koeler in de keuken met de 208 liter vriezer in de berging combineer
is het totaal verbruik ca. 70 - 80 kWh + ca. 145 kWh = 215 - 225 kWh/jaar.
gemiddeld ca. 0,60 kWh/dag[Afbeelding]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Hoe lang heb je hem staan. Als hij net nieuw is en je er waarschijnlijk ook meer in gestopt hebt dan de oude dan zal de boel eerst tot de juiste temperatuur moeten zakken, dat kan even duren en geeft een hoog verbruik. Daarna kan je pas zien wat het normale dag gebruik wordt.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:02:
We hebben onze 17,5 jaar oude vriezer vervangen... Maar ik vraag me af of dat wel slim was.
Oude vriezer: gemiddeld 1,1 kWh per dag
Nieuwe vriezer: 1,2 kWh per dag
Ja de inhoud is ca. 15% groter maar de nieuwe zou een opgegeven jaarverbruik hebben van 150 kWh, niet 440 kWh.
Beide Liebherr.
Er zit zelfs iets minder in (opgeruimd) en alles is met -18 van de ene vriezer in de andere gegaan toen die ook -18 had bereikt.hanev001 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:15:
[...]
Hoe lang heb je hem staan. Als hij net nieuw is en je er waarschijnlijk ook meer in gestopt hebt dan de oude dan zal de boel eerst tot de juiste temperatuur moeten zakken, dat kan even duren en geeft een hoog verbruik. Daarna kan je pas zien wat het normale dag gebruik wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2024 18:23 ]
Zo'n meting is lastig goed uit te voeren, want je moet wel met gelijke variabelen werken:Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:02:
We hebben onze 17,5 jaar oude vriezer vervangen... Maar ik vraag me af of dat wel slim was.
Ja de inhoud is ca. 15% groter maar de nieuwe zou een opgegeven jaarverbruik hebben van 150 kWh, niet 440 kWh.
Beide Liebherr.
Ja omgevingstemperatuur is gelijk op ca. 1 graden afwijking.Andrehj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:13:
[...]
Zo'n meting is lastig goed uit te voeren, want je moet wel met gelijke variabelen werken:Overigens is ook mijn indruk dat de theoretische (label)verbruiken veel harder dalen dan de werkelijke verbruiken, net zoals dat een tiental jaar geleden ook gebeurde met de NEDC-verbruikscijfers van personenauto's.
- Was bij beide metingen de omgevingstemperatuur gelijk?
- Was bij beide metingen de interne temperatuur in de vriezer gelijk (niet volgens de display, maar daadwerkelijk gemeten)?
- Was bij beide metingen het aantal malen dat de vriezer geopend werd gelijk?
- Was er evenveel ingevroren? Of liever helemaal niks, alleen koud houden?
Vorige was 200L, deze is 236L.dunklefaser schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:23:
@Phusebox Wat is de netto inhoud van de vriezer?
En waar is de opstelplaats? - De temperatuur tijdens het jaar speelt natuurlijk een rol.
[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2024 19:28 ]
Ik heb een oude Bosch vriezer (tafelmodel) die op zolder stond vervangen voor een Liebherr 1496-20.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:02:
Beide Liebherr.
Klinkt dus alsof ik weer een defecte unit heb.dunklefaser schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:52:
@Phusebox Op dit moment - met de huidige temperatuur van ca. 17°C in de onverwarmde berging:
diepvries 208 l @ -19°C -> 0,44 kWh/24h - ca. 60% gevuld; ca. 2-3 keer geopend
Bij het opstarten zie ik ca. 10 sec max. 50 W - continu 34 W
ca. 18 min aan/ ca. 19,5 min uit
[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2024 20:13 ]
Voorkant lades vol met ijs - serieus dichtheids/dichtingsprobleem!! En/Of deur niet goed dicht.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:08:
[...]
Klinkt dus alsof ik weer een defecte unit heb.
Hier nu al 24 uur constant 50-55 W gemiddeld. Net minuut of 30 lang 300W.
De eerste Liebherr (17,5 jaar geleden) was ook dood na een week. Benieuwd of ik weer zo'n geluk heb.
Er is echt wat mis met dat ding. De voorkanten van de lades zitten vol met ijs, kom net thuis en nu is ie -21 terwijl die op -18 staat ingesteld.
Ik zou niet weten hoe dat kan. Zie niks geks, geen scheve deur, niks aan de rubbers. Deur is gewoon dicht.dunklefaser schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:15:
[...]
Voorkant lades vol met ijs - serieus dichtingsprobleem!! En/Of deur niet goed dicht.
Ergens moet er aan de voorkant vochtige lucht continu van buiten naar binnen en koude, droge lucht weer naar buiten stromen. IR-thermometer? (evtl. warmtebeeldcamera)Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:19:
[...]
Ik zou niet weten hoe dat kan. Zie niks geks, geen scheve deur, niks aan de rubbers. Deur is gewoon dicht.
Pff wat een ellende weer.
Die hulpmiddelen heb ik helaas niet.dunklefaser schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:30:
[...]
Ergens moet er aan de voorkant vochtige lucht continu van buiten naar binnen en koude, droge lucht weer naar buiten stromen. IR-thermometer? (evtl. warmtebeeldcamera)
[ Voor 36% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2024 20:34 ]
Misschien kan je het warmtelek ook met je handen (rug van je hand) voelen.
Sjoemel vriezers?Andrehj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:13:
[...]
Zo'n meting is lastig goed uit te voeren, want je moet wel met gelijke variabelen werken:Overigens is ook mijn indruk dat de theoretische (label)verbruiken veel harder dalen dan de werkelijke verbruiken, net zoals dat een tiental jaar geleden ook gebeurde met de NEDC-verbruikscijfers van personenauto's.
- Was bij beide metingen de omgevingstemperatuur gelijk?
- Was bij beide metingen de interne temperatuur in de vriezer gelijk (niet volgens de display, maar daadwerkelijk gemeten)?
- Was bij beide metingen het aantal malen dat de vriezer geopend werd gelijk?
- Was er evenveel ingevroren? Of liever helemaal niks, alleen koud houden?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Heb je niet per ongeluk superfrost aan gezet? Dan gedraagt hij zich ook zo.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:31:
[...]
Die hulpmiddelen heb ik helaas niet.
[Afbeelding]
Nope ook pas 3x gecheckt.Beekforel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:28:
[...]
Heb je niet per ongeluk superfrost aan gezet? Dan gedraagt hij zich ook zo.
Dan zou ik lekker garantie claimen.
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 28-09-2024 08:44 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Als je nog een keer terugleest wat @Phusebox schrijft, dat de lades aan de voorkant nu helemaal vol ijs zitten, zou mijn moeder of tante wel weten waar het probleem vermoedelijk zit (ook zonder het energieverbruik te monitoren).Beekforel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:07:
[...]
Dan zou ik lekker garantie claimen.
Vraag mij dan toch af, "wij" zien dit omdat het ons bezig houdt. Maar als mijn moeder of tante zo'n ding koopt zal die pas na een jaar of wat misschien zich gaan afvragen waarom de energierekening is gestegen?
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 28-09-2024 08:52 ]
Een nieuw A label is er nauwelijks voor een vrieskast, en dan is het de moeite niet waard tov een C label als je kijkt naar de meerprijs.Marzman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:40:
Even wachten inderdaad. heb wat posts gemist
Maar 17 jaar geleden had je ook al a labels, ik heb het ook eens uitgerekend voor een kleine vriezer en het verschil was heel klein. Van 30 naar 15 euro per jaar (a labels waren wel veel verbeterd, maar als het al zuinig is).
In procenten is dat nog een behoorlijke winst en alle vriezers samen zal dat best schelen, maar voor jou persoonlijk schiet dat inderdaad niet op.Phusebox schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:00:
[...]
Een nieuw A label is er nauwelijks voor een vrieskast, en dan is het de moeite niet waard tov een C label als je kijkt naar de meerprijs.
Voor mij zou het van een gemeten verbruik van 385 kWh naar 150 gaan. Circa 100 euro per jaar. Vriezer heeft me 900 euro gekost.
/▌
Hoezo schiet dat niet op? Ik vind dat een flink verschil. Over 9 jaar ie ie terug verdiend. Als ie dan weer 18 jaar mee gaat.Marzman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:30:
[...]
In procenten is dat nog een behoorlijke winst en alle vriezers samen zal dat best schelen, maar voor jou persoonlijk schiet dat inderdaad niet op.
[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 28-09-2024 09:34 ]
In mijn berekening duurde het 15 jaar om het terug te verdienen. Nu is electriciteit wel duurder geworden dus misschien dat het nu sneller is. Ik heb de vriezer trouwens wel vervangen om andere redenenPhusebox schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:32:
[...]
Hoezo schiet dat niet op? Ik vind dat een flink verschil. Over 9 jaar ie ie terug verdiend. Als ie dan weer 18 jaar mee gaat.
Oh je bedoelt A tov C.
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 28-09-2024 09:52 ]
/▌
Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar vroeger moest je na het transporteren van een koelkast of diepvries, het toestel een dagje uit laten, zodat het koelmiddel, zich op de juiste plek kan stabiliseren in het toestel.Phusebox schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:31:
Overigens lijkt het verbruik nu terug naar normaal. Bijna alsof er een modus in zit die bij eerste ingebruikname de eerste 24u harder koelt ofzo.
Liebherr zegt dat het niet hoeft.mbbs1024 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 01:15:
[...]
Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar vroeger moest je na het transporteren van een koelkast of diepvries, het toestel een dagje uit laten, zodat het koelmiddel, zich op de juiste plek kan stabiliseren in het toestel.
Als dat koelmiddel niet op de juiste plek zit, zal je compressor dan ook overuren draaien, net zoals een airco dat doet als er te weinig koelmiddel in zit.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Klinkt als nogal veel, maar formaat zal mogelijk een grote rol spelen. Net even gekeken bij mijn combimagnetron, normaal formaatje, en die trok 1600W toen ik 'm op 900W verwarmen zette.Franciesco schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:37:
Uit interesse heb ik laatste eens gekeken naar het stroomverbruik van de combi oven als de magnetron aan staat. Het maximale verwarmingsvermogen is 800Watt, het elektrische vermogen wat hij dan trekt is echter tegen de 3000Watt. Dat is toch wel heel veel meer dan ik verwacht had.
Is dat normaal voor een magnetron functie? De combi oven die het betreft is de Bosch HMG636BS (67 liter inhoud, dus voor een combi oven een grote).
The devil is in the details.
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Dat lijkt me wel een erg groot verschil. Weet je zeker dat dit over 169 dagen is en niet over 365 dagen vanaf november 2023 toen je hem aansloot? Dan zou het verbruik nog boven de specificatie liggen maar is het wel aannemelijker. (Hoe kom je aan 4057 uur. Is die kwh-meter uit geweest?).Frank schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:53:
Toen ik deze week echter de kWh-meter voor iets anders nodig had en wilde verwijderen, zag ik daar dat over de afgelopen 4057 uur (ca. 169 dagen, vanaf begin juni ongeveer) meer dan 211kWh was verbruikt! Dat is 1.25kWh per dag. Natuurlijk zaten daar ook de zomermaanden bij in, maar is zó'n verschil normaal?
[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 17-11-2024 11:05 ]
[ Voor 17% gewijzigd door .Frank op 17-11-2024 11:32 ]
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
[ Voor 25% gewijzigd door Franciesco op 17-11-2024 17:58 ]
Ze vragen ook terecht of de meter wel in orde is, en ik begin zelf ook te twijfelen. Mijn garage wordt echt geen 50 graden, dus ik zou normaal verbruik moeten kunnen verwachten.Huishoudelijke vriesapparaten worden getest met een ingestelde temperatuur van -18°c gemeten, beladen met koudeaccu’s/meetpakketten en bij een omgevingstemperatuur van 25 graden zonder deuropeningen.
Het opgegeven verbruik komt normaal goed overeen met wat men daadwerkelijk meet. Vaak zelfs nog zuiniger. Normaal zullen de waardes die zomers worden gemeten weer wegvallen tegen de waardes die ’s winters worden gemeten. Gemiddeld over het jaar genomen zal dat ongeveer 0,4kWh per 24 uur zijn.
Koop of leen je een andere meter, steek je ze in elkaar, belasting erop en vergelijken maar..Frank schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:
Dank voor jullie input, @Andrehj, @Franciesco en @FreakNL. Ik heb inmiddels ook contact met Liebherr gehad, en gevraagd in welke omstandigheden die 136kWh per jaar getest is. Zij gaven het volgende aan:
[...]
Ze vragen ook terecht of de meter wel in orde is, en ik begin zelf ook te twijfelen. Mijn garage wordt echt geen 50 graden, dus ik zou normaal verbruik moeten kunnen verwachten.
Conclusie: ik ga komend jaar, zeker in de zomer, die meter babysitten en opnieuw naar het verbruik kijken. Voor nu ga ik uit van een meetfout. Hoe onwaarschijnlijk me dat ook lijkt, het andere scenario is nog onwaarschijnlijker...
Daarvoor heb je veel meer vermogen nodig en kan je ook niet bufferen als er veel PV is. Dus dat is geen optie.Knielen schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:45:
@Zenix daar heb je een doorstroomverwarmer voor.
Bufferen doe je niet met kokend water. Maar op 40C dan heb jeveel minder stilstandsverlies en de mogelijkheid om dat op PV te doen.Zenix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:54:
[...]
Daarvoor heb je veel meer vermogen nodig en kan je ook niet bufferen als er veel PV is. Dus dat is geen optie.
Ik weet niet hoe je zit te denken. Maar het gaat niet om het apparaat. Het gaat om de hoeveelheid (liters) water die je per tijdseenheid opwarmt met een bepaalde temperatuur verhoging. Dat is je benodigde vermogen.Zenix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:54:
[...]
Daarvoor heb je veel meer vermogen nodig en kan je ook niet bufferen als er veel PV is. Dus dat is geen optie.
Ik heb genoeg aan 10L op 60 graden. Het is alleen de vraag of ik daarvoor het beste een close-in boiler kan gebruiken of Quooker(s) De Quooker staan namelijk bekend om weinig stilstandverlies.Seafarer schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:58:
[...]
Ik weet niet hoe je zit te denken. Maar het gaat niet om het apparaat. Het gaat om de hoeveelheid (liters) water die je per tijdseenheid opwarmt met een bepaalde temperatuur verhoging. Dat is je benodigde vermogen.
Daarom wordt douchen op een Quooker wel erg krap.
Als het zuiniger kan zijn, waarom niet. Voor 40C heb ik een duurdere boiler nodig en meer water. Kan misschien iets schelen qua energie, maar vraag mij of het waard is.Dapdodo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:46:
[...]
Bufferen doe je niet met kokend water. Maar op 40C dan heb jeveel minder stilstandsverlies en de mogelijkheid om dat op PV te doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 20-12-2024 22:18 ]
Een boiler danZenix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:54:
[...]
/▌
In dit topic vind je wel resultaten van mensen die hun boilertje ingepakt hebben, dat loont wel: Quooker en boilers stroombesparingZenix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:06:
[...]
Ik heb genoeg aan 10L op 60 graden. Het is alleen de vraag of ik daarvoor het beste een close-in boiler kan gebruiken of Quooker(s) De Quooker staan namelijk bekend om weinig stilstandverlies.
Quooker kan genoeg water geven, want moet toch bijmengen met mengventiel, dus dat lijkt mij geen probleem.
Voordeel van close-in kan meer op PV draaien bij lage opwek, maar misschien is Quooker wel zuiniger.
Gaan geen mensen achter elkaar douchen.
[...]
Als het zuiniger kan zijn, waarom niet. Voor 40C heb ik een duurdere boiler nodig en meer water. Kan misschien iets schelen qua energie, maar vraag mij of het waard is.
Ik heb wel 30 panelen, dus die 1600-3200W halen is vaak geen probleem, alleen november tot februari lukt niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 23-12-2024 11:47 ]
Dat is ook een boiler, alleen wat hogere temperatuur, maar als je een mengventiel plaatst zie ik het probleem niet. Zo'n Quooker neemt wel weinig ruimte in.Marzman schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:39:
[...]
Een boiler danIk zou met een quooker niet durven douchen.
Ja, dat filmpje ken ik.Beekforel schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:44:
[...]
In dit topic vind je wel resultaten van mensen die hun boilertje ingepakt hebben, dat loont wel: Quooker en boilers stroombesparing
Verder heeft John Visser iets soortgelijks gedaan: YouTube: Wij douchen nu al 2 jaar met een Inventum (pv) boiler van 15 liter..👌🏻
Ik zou zelf nog steeds wel eens zo'n Quooker Power Switch willen onderzoeken. Het zou mooi zijn als je daarmee een load kunt "faken" zodat hij de Quooker uit/in laag vermogen zet maar je hem nog steeds kunt gebruiken. Dan kan ik 's avonds nog steeds een kop thee maken maar hoeft het opwarmen/warm houden alleen te gebeuren als er voldoende stroom is.
Daar hebben al aardig wat Tweakers naar gekeken in de Quooker topics maar helaas nooit gelukt om te achterhalen hoe het werkt.Beekforel schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:44:
[...]
Ik zou zelf nog steeds wel eens zo'n Quooker Power Switch willen onderzoeken. Het zou mooi zijn als je daarmee een load kunt "faken" zodat hij de Quooker uit/in laag vermogen zet maar je hem nog steeds kunt gebruiken. Dan kan ik 's avonds nog steeds een kop thee maken maar hoeft het opwarmen/warm houden alleen te gebeuren als er voldoende stroom is.
Hm dat heb ik gemist dan, zijn altijd wel veel vragen over maar nog nooit gezien dat iemand hem opengewerkt had oid.Wolly schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:27:
[...]
Daar hebben al aardig wat Tweakers naar gekeken in de Quooker topics maar helaas nooit gelukt om te achterhalen hoe het werkt.
Idem ditto.... heb uiteindelijk een Zigbee Fingerbot erop geplakt die dan op de knop kan drukken. Nu kan ik wanneer de stroomprijs erg hoog is het automatisch verwarmen uitzetten. Op deze manier kan je nog wel heet/warm water tappen tot hij leeg of afgekoeld is.Wolly schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:27:
[...]
Daar hebben al aardig wat Tweakers naar gekeken in de Quooker topics maar helaas nooit gelukt om te achterhalen hoe het werkt.
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Gaaf idee! Heb je misschien een foto?Mirabis schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:59:
[...]
Idem ditto.... heb uiteindelijk een Zigbee Fingerbot erop geplakt die dan op de knop kan drukken. Nu kan ik wanneer de stroomprijs erg hoog is het automatisch verwarmen uitzetten. Op deze manier kan je nog wel heet/warm water tappen tot hij leeg of afgekoeld is.
Niet de mooiste foto maar hopelijk helpt het.
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Misschien is het een idee om naar een permanent meetsysteen te gaan. Bijvoorbeeld van HomeWizard. Als je een P1 meter koopt heb je inzicht in je verbruik. Wil je bv je vrieskast meten dan zet je daar een energysocket tussen. Je ziet hier mooi de invloed van warmer weer..Frank schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:
Dank voor jullie input, @Andrehj, @Franciesco en @FreakNL. Ik heb inmiddels ook contact met Liebherr gehad, en gevraagd in welke omstandigheden die 136kWh per jaar getest is. Zij gaven het volgende aan:
[...]
Ze vragen ook terecht of de meter wel in orde is, en ik begin zelf ook te twijfelen. Mijn garage wordt echt geen 50 graden, dus ik zou normaal verbruik moeten kunnen verwachten.
Conclusie: ik ga komend jaar, zeker in de zomer, die meter babysitten en opnieuw naar het verbruik kijken. Voor nu ga ik uit van een meetfout. Hoe onwaarschijnlijk me dat ook lijkt, het andere scenario is nog onwaarschijnlijker...
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Ik heb zo'n 'ouderwetse' 10L keukenboiler eronder hangen, die komt op ongeveer 20 tot 25kWh per maand uit. Dacht dat dat kreng eng onzuinig was tov Quooker, maar valt dus mee (maar heb dus geen kokend water, dus moet verbruik van de waterkoker ook meetellen idd).iichel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:13:
Grohe Red (1e generatie) eruit, Quooker laatste generatie erin op 21 januari.
Van ca 1.5 kWh verbruik per dag (stand by en gebruik) naar ca 0.75 per dag
[Afbeelding]
besparing ca .75 kwh per dag = 275 per jaar = 100 euro.
[ Voor 20% gewijzigd door iichel op 23-01-2025 11:37 ]
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Tijdschakelaar op ons modem, tussen 23 en 06:30 heb ik toch geen internet nodig. Oftewel bijna 1/3e van de tijd staat ie nu uit.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:37:
Rommel eens rond in de meterkast. Heb je nog een oud modem bijvoorbeeld? Wellicht dat de internetprovider een nieuwe zuinerige stuurt.
Mijn meterkast zakte 15 watt per uur. Dat x 365 dagen. Dikke 100 kWh.
Cash is king.
Wel bereikbaar zelf nog? Telefoon ligt er dan ook uit. Tenminste als je nog vast hebt 😜mk1992 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:52:
[...]
Tijdschakelaar op ons modem, tussen 23 en 06:30 heb ik toch geen internet nodig. Oftewel bijna 1/3e van de tijd staat ie nu uit.
Nope, vast is hier niet meer, en ook geen TV-kastje. Als er iets is hebben we mobiele telefoon en data.Devke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:17:
[...]
Wel bereikbaar zelf nog? Telefoon ligt er dan ook uit. Tenminste als je nog vast hebt 😜
Cash is king.
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb er 1 gekocht. Antitamperschroeven getrotseerd en tadaa… een simpel relais die de 0 schakelt. Dan kan er dus ook een Ikea Tradfri op wmb. Andere ideeën?Beekforel schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:43:
[...]
Hm dat heb ik gemist dan, zijn altijd wel veel vragen over maar nog nooit gezien dat iemand hem opengewerkt had oid.
Ze zijn ook net wat te duur, zelfs op Marktplaats. Je verdient het niet zomaar terug denk ik.
![]() | ![]() |
Hm, maar dat impliceert dat er geen stroom beschikbaar blijft? De Quooker geeft geen kokend water zonder stroom toch?mukky schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:25:
[...]
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb er 1 gekocht. Antitamperschroeven getrotseerd en tadaa… een simpel relais die de 0 schakelt. Dan kan er dus ook een Ikea Tradfri op wmb. Andere ideeën?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq