Bijna iedereen heeft tegenwoordig USB-C-opladers in huis. Het kan echter voorkomen dat de laders (en bijbehorende kabels) niet zo goed zijn en tijdens het opladen verliezen veroorzaken van enkele tot tientallen Watts.
Maar voor een consument is het vrijwel onmogelijk om zelf de kwaliteit van de USB-C kabel of oplader te meten. Kabels hebben een weerstand van enkele milliOhm, en een gewone multimeter kan slechts 1 ohm meten.
Er is
goed channel op youtube waar een enthusiast meet allerlij USB-C laders en kabels.
Mischien als je volgende keer een nieuwe usb-c kabel of lader koop, even met zijn database te controleren of het zuinig is.
Het geldt ook niet allen voor thuis, maar ook voor auto - de aanstekkeradapters kunnen ook heel slecht zijn, en de accu leegtrekken.
Ik heb na aanleiding van zijn videos mijn eigen aanstekkeradapters gemeten, en vervangen. (Het is niet leuk als de auto bij -20 opeens lege accu krijgt. Tenminste een oorzak is nu weg)
Bij mij het zuinigst was de usb adapters dat met 70mai dashcam kwam. Met niks aangesloten het verbruik was:
- 1 usb A port versie : 1.43 mA bij 12.24V = 0.0175 W
- 2 usb A ports versie : 2.55mA = 0.03W
Bij Aukey adapter met usb A en usb C poorten het was 13.62 mA (0.167W).
Of 10x meer. Voor een oudere accu het kan wel verschil maken.