Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:42
FreakNL schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:20:
200.000 km, man daar kom ik in mijn leven amper meer aan..

We moeten onszelf (en goederen) niet zoveel verplaatsen, dat is pas goed voor het milieu.
Het hangt er ook vanaf wat voor werk je doet.

[ Voor 23% gewijzigd door iMode op 18-06-2024 07:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:59
Bijna iedereen heeft tegenwoordig USB-C-opladers in huis. Het kan echter voorkomen dat de laders (en bijbehorende kabels) niet zo goed zijn en tijdens het opladen verliezen veroorzaken van enkele tot tientallen Watts.
Maar voor een consument is het vrijwel onmogelijk om zelf de kwaliteit van de USB-C kabel of oplader te meten. Kabels hebben een weerstand van enkele milliOhm, en een gewone multimeter kan slechts 1 ohm meten.
Er is goed channel op youtube waar een enthusiast meet allerlij USB-C laders en kabels.
Mischien als je volgende keer een nieuwe usb-c kabel of lader koop, even met zijn database te controleren of het zuinig is.

Het geldt ook niet allen voor thuis, maar ook voor auto - de aanstekkeradapters kunnen ook heel slecht zijn, en de accu leegtrekken.
Ik heb na aanleiding van zijn videos mijn eigen aanstekkeradapters gemeten, en vervangen. (Het is niet leuk als de auto bij -20 opeens lege accu krijgt. Tenminste een oorzak is nu weg)
Bij mij het zuinigst was de usb adapters dat met 70mai dashcam kwam. Met niks aangesloten het verbruik was:
- 1 usb A port versie : 1.43 mA bij 12.24V = 0.0175 W
- 2 usb A ports versie : 2.55mA = 0.03W

Bij Aukey adapter met usb A en usb C poorten het was 13.62 mA (0.167W).
Of 10x meer. Voor een oudere accu het kan wel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:56

BertV

Handgemaakt

andru123 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:57:
Bijna iedereen heeft tegenwoordig USB-C-opladers in huis.
Ik ging er eigenlijk van uit dat de standaard Samsung (in mijn geval) laders / laders die je bij je laptop krijgt best zuinig zijn.
Goed dat er getest wordt. Ik heb me geabonneerd.

De kabels zijn inderdaad een probleem. Probeer maar eens merk-kabels te krijgen.
Ik vervang de alternatieve kabels om de 6 maanden oid. Dit geeft zoveel afval.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 20:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Bnukqtz5KT8khHXjN4jma5a9BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uu3LJfLU4a2FXNEkmGhc2Uhj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HuL5gnKtULcokUh41zs9l3Gh3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOJ9ktVAOBV3G7aEDDbHc1KS.jpg?f=fotoalbum_large

Voor wie zijn oude vriezer nog extra zuinig wil maken met restanten van isolatie. Beetje montagekit en de zijkant afkitten. Wel even ontvetten voor het kitten.

40 minuten werk en erg goede resultaten! 35kWH per jaar zuiniger. We hebben hem zelfs iets kouder gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
StormRider schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:12:
40 minuten werk en erg goede resultaten! 35W per jaar zuiniger. We hebben hem zelfs iets kouder gezet.
Goed bezig _/-\o_ , maar "35 W per jaar" klopt qua eenheden niet. Of bedoel je 35 kWh? Maar hoe heb je dat bepaald?
En wat was de reden om de isolatie aan de zijkant niet aan te sluiten op die aan de bovenkant? Nu zit er een heel gat tussen.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 21-08-2024 10:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Goed bezig _/-\o_ , maar "35 W per jaar" klopt qua eenheden niet. Of bedoel je 35 kWh? Maar hoe heb je dat bepaald?
Ik dacht ook al "huh?" "35W" is een momentopname en niet de "som" op jaarbasis of zo. Je kunt dus zien dat die nu bv 35W minder verbruikt ten opzichte van 10 minuten geleden. Maar bij "verbruikt X minder per dag/week/maand/jaar" is het zoals jij al schrijft toch echt iets dat in (k)Wh moet zijn. En een besparing van 35W (volcontinu) is dan weer 306,6kWh.

Alleen, inhakende op "hoe bepaald?", loopt een vriezer niet volcontinu. En daarnaast zal het verbruik ook nog wel eens schommelen. Mijn vriezer staat in de (niet gekoelde / verwarmde) kelder. Dus in de winter hoeft die veel minder te lopen dan in de zomer en dus is het verbruik dan ook een stuk lager (/zelfde verbruik alleen is die minder vaak aan).

Het effect van het (extra) isoleren van bv een diepvries zal dus nogal lastig te berekenen zijn (in ieder geval als je niet de daadwerkelijke meetgegevens hebt van bv een aantal maanden). En als je dan ook nog eens eenheden als W en Wh door elkaar haalt...

Edit:
Mijn diepvries steekt op een smartplug in :X. In januari was het verbruik 17,99kWh, in juli 23,62kWh. Dat is dus een 30% toename van de winter naar de zomer.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 21-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:00:
Ik dacht ook al "huh?" "35W" is een momentopname en niet de "som" op jaarbasis of zo. Je kunt dus zien dat die nu bv 35W minder verbruikt ten opzichte van 10 minuten geleden.
Dat kan niet. Een vriezer heeft een aan/uit compressor. Die verbruikt ofwel maximaal, of nagenoeg niks (1 Watt standby oid).
35W minder dan eerst kan hooguit een gemiddeld over een dag zijn oid.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
Dank voor jullie reacties! De isolatie sluit niet aan op de hoeken omdat daarachter al isolatie zit. Daarbij heb je een opstaande rand wat niet lekker aansluit. Daarbij voelde dit ook niet kouder aan. Wellicht zit hier al dubbel isolatie ivm hoek aansluiting?

Ik bedoel natuurlijk KWH. Middels een homewizerd meter weet ik het dagverbruik in de zomer en winter. Winter vaak 25% lager.
Nu meet ik aanzienlijk lagere waardes overdag met dezelfde temperatuur in de schuur. Ik heb 6 maand dus met 25 procent minder gerekend voor de winter + het verschil van voor de isolatie en na de isolatie.

Dus niet zomaar een gokje;)

[ Voor 10% gewijzigd door StormRider op 21-08-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik kan iets bijdragen i.v.m. mogelijke besparing bij een diepvrieskast
door een opstelling in een onverwarmde, mogelijkst koele ruimte (berging o.i.d.)
(Dagelijks ca. 2 keer open, regelmatig iets invriezen, m.n. fruit in de zomer, vlees, brood)
Fabrieksopgave 208 kWh - mijn verbruik gemiddeld 145 kWh/jaar
Vermogen gemiddeld ca. 13 W in de winter (februari) en ca. 22 W in de zomer (augustus)
Vermogen aan: 34 W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbolvVnnCJ8JnU4Ca4BvZ5YHFmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvHwDVqpPmT1HtLjcgjmXq35.jpg?f=fotoalbum_large
Temperaturen in de zomer: max.! 27°C en in hartje winter rond de 8-10°C.
Natuurlijk kan de diepvries dit aan (klimaatklasse)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 22:05
Jeetje.

* Wim Leers zwaait met een ingebouwde koelvriescombinatie die gemiddeld iets meer dan 1 kWh/dag slurpt. Jouw vriezer verbruikt dus de helft. Maar bon, die vriezer gaat vermoedelijk niet zo vaak open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:33
Op vakantie, dus een mooi moment om het sluipverbruik weer in te zien. Toen we hier kwamen wonen was het 35 watt per uur, nu drie jaar later is het opgelopen naar ruim 90 watt per uur. Er is een warmtepomp, airco, warmtepompdroger en mesh wifi netwerk bij gekomen in die tijd. Dat verklaart wel wat maar na de vakantie gaan we toch weer eens zoeken naar mogelijkheden om het verbruik te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wim Leers schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:50:
Jeetje.

* Wim Leers zwaait met een ingebouwde koelvriescombinatie die gemiddeld iets meer dan 1 kWh/dag slurpt. Jouw vriezer verbruikt dus de helft. Maar bon, die vriezer gaat vermoedelijk niet zo vaak open.
Als ik de vaker geopende 153 liter koeler in de keuken met de 208 liter vriezer in de berging combineer
is het totaal verbruik ca. 70 - 80 kWh + ca. 145 kWh = 215 - 225 kWh/jaar.
gemiddeld ca. 0,60 kWh/dagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wjGEVBF-8fBEKUfXHXh1R_D7ZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDumBCtwvEh4vIYxm5lnI5DX.jpg?f=fotoalbum_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:20

hamsteg

Species 5618

Hier bleek een 2p koffieapparaat 11wh te consumeren als deze "uit" stond. Zit nu echte uit/aan schakelaar op. Schakelaar kost 6 Eur, elke wat sluip is tussen de €1.5 en €2 per jaar dus snel verdiend. Idd na vakanties loop ik veel stopcontacten weer langs.

Heel veel schakelaars langzaam uitgebreid met zigbee switches die automatisch uitgaan als wij naar bed gaan en je moet ze weer expliciet aanzetten. Verbruik is behoorlijk teruggelopen. Een basbox die 8w pakt, een media center/versterker die 12w pakt, ps5 4w, tv 1w, dvd speler 4w. Elke avond schakelt dit helemaal uit. Die switches kosten ook 0,5-1w maar weegt niet op tegen de besparing; handschakelen kan natuurlijk ook maar op 10 per jaar vergeten zelf uit te doen en dus 24 uur aan kan ik die een heel jaar laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
hamsteg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:42:
Verbruik is behoorlijk teruggelopen. Een basbox die 8w pakt, een media center/versterker die 12w pakt, ps5 4w, tv 1w, dvd speler 4w. Elke avond schakelt dit helemaal uit. Die switches kosten ook 0,5-1w maar weegt niet op tegen de besparing; handschakelen kan natuurlijk ook maar op 10 per jaar vergeten zelf uit te doen en dus 24 uur aan kan ik die een heel jaar laten draaien.
Wauw wat hoog. Ik heb een zigbee switch ook voor mn TV meubel hangen, die meet 8 Watt. Dat is TV, setupbox, soundbar, console, harmony, switch, ShieldTV.

Ik wil die wel snachts uitschakelen, maar bij het aanschakelen dan gaat mijn ontvanger van KPN aan en die wekt de hele boel (TV, soundbar). Dus die gaat dan aan en niet meer uit. Weg besparing ;)

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:20

hamsteg

Species 5618

KPN staat altijd aan bij mij, die kunnen niet zo goed tegen uit/aan. Heb er al twee defect gehad en toen weer continue gezet sindsdien geen problemen meer (maar nieuwe kastje kan ook gewoon goed zij).

Tip, toslink of hdmi connect (oid) uitzetten voorkomt automatisch aangaan.

[ Voor 16% gewijzigd door hamsteg op 22-08-2024 10:56 ]

• StormRider
Insert12 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:16:
Op vakantie, dus een mooi moment om het sluipverbruik weer in te zien. Toen we hier kwamen wonen was het 35 watt per uur, nu drie jaar later is het opgelopen naar ruim 90 watt per uur. Er is een warmtepomp, airco, warmtepompdroger en mesh wifi netwerk bij gekomen in die tijd. Dat verklaart wel wat maar na de vakantie gaan we toch weer eens zoeken naar mogelijkheden om het verbruik te verlagen.
Die backhaul Mesh wifi punten schijnen belachelijk veel energie te gebruiken. Stel je zit op zolder en wil 20GB aan data van de NAS beneden halen dan belast je alle mesh punten op volle belasting. Je hebt de backhaul die onderhouden moet worden en dan nog de clients.

Volgens mij is het helemaal beroerd als je overal wifi camera's hebt hangen.

Opzich wel interessant om tijdsschema's in te stellen dat ze uit staan. Bijvoorbeeld enkel de beneden verdieping aan en de rest van 23.00 tot half 9 uit

Een 'zuinige' Asus zenwifi pakt 15 watt per unit. Dus 45 watt op het moment als je 3 punten zwaar belast. Dan nog je modem erbij...

[ Voor 9% gewijzigd door StormRider op 22-08-2024 11:20 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Kurios schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Wauw wat hoog. Ik heb een zigbee switch ook voor mn TV meubel hangen, die meet 8 Watt. Dat is TV, setupbox, soundbar, console, harmony, switch, ShieldTV.

Ik wil die wel snachts uitschakelen, maar bij het aanschakelen dan gaat mijn ontvanger van KPN aan en die wekt de hele boel (TV, soundbar). Dus die gaat dan aan en niet meer uit. Weg besparing ;)
Ik ken dat gedrag wel van de Shield. Maar die gaat bij mij gewoon uit (netjes een shutdown, en even later de stroom er af). Aanzetten is makkelijk, gewoon een Ikea afstandbediening waarbij 1 knop aan/uit doet van de versterker + Shield. I.p.v. dat ik de TV aan zet met de Shield afstandbediening zet ik nu de TV aan met de Ikea. Is dan wel een minuutje zoiets wachten voordat die is opgestart, maar daar is mee te leven.

TV steekt los in en zit ook geen tussenstekker / ... op. Naast dat die stekker in het zicht zit :X is het wellicht ook niet heel handig om een OLED van stroom te halen. Alhoewel er vroeger wel langere tijd een stekker op heeft gezeten puur voor energiemeting en IIRC heeft die nooit spontaan veel gebruikt, wel regelmatig dat die flink bleef verbruiken na het uitschakelen. Dus daar valt op te programmeren (stroom mag pas uit als verbruik onder de 10W is (en "niet thuis" / ...), i.p.v. gewoon "niet thuis dan stroom er af" terwijl die dan ook nog met OLED cleanup bezig kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 22:05
dunklefaser schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

Als ik de vaker geopende 153 liter koeler in de keuken met de 208 liter vriezer in de berging combineer
is het totaal verbruik ca. 70 - 80 kWh + ca. 145 kWh = 215 - 225 kWh/jaar.
gemiddeld ca. 0,60 kWh/dag[Afbeelding]
Ah, da's wel een kleine koelkast. Hier is 't iets zoals https://www.bosch-home.be...sgedeelte-onder/KIV86VFE1 … maar dan whatever 5 jaar geleden het goedkoopste model was. Zoals je kan zien verbruikt die 229 kWh/jaar (klasse E). Die van mij even gezocht en … https://www.siemens-home.bsh-group.com/be/nl/mkt-product/KI38VX20 → klasse G 8)7 — 341 kWh/jaar.

Helaas bestaat er nog steeds geen no-frost inbouw klasse A koel-vriescombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:06
We hebben onze 17,5 jaar oude vriezer vervangen... Maar ik vraag me af of dat wel slim was.

Oude vriezer: gemiddeld 1,1 kWh per dag
Nieuwe vriezer: 1,2 kWh per dag

Ja de inhoud is ca. 15% groter maar de nieuwe zou een opgegeven jaarverbruik hebben van 150 kWh, niet 440 kWh.

Beide Liebherr.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:33
Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:02:
We hebben onze 17,5 jaar oude vriezer vervangen... Maar ik vraag me af of dat wel slim was.

Ja de inhoud is ca. 15% groter maar de nieuwe zou een opgegeven jaarverbruik hebben van 150 kWh, niet 440 kWh.

Beide Liebherr.
Hoe lang heb je hem staan. Als hij net nieuw is en je er waarschijnlijk ook meer in gestopt hebt dan de oude dan zal de boel eerst tot de juiste temperatuur moeten zakken, dat kan even duren en geeft een hoog verbruik. Daarna kan je pas zien wat het normale dag gebruik wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
hanev001 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:15:
[...]

Hoe lang heb je hem staan. Als hij net nieuw is en je er waarschijnlijk ook meer in gestopt hebt dan de oude dan zal de boel eerst tot de juiste temperatuur moeten zakken, dat kan even duren en geeft een hoog verbruik. Daarna kan je pas zien wat het normale dag gebruik wordt.
Er zit zelfs iets minder in (opgeruimd) en alles is met -18 van de ene vriezer in de andere gegaan toen die ook -18 had bereikt.

Staat 24u maar het verbruik is ook al 24u constant hetzelfde, geen pieken aan het begin en ook geen dalen na bereiken van doel temperatuur. Ik ben benieuwd of het nog gaat zakken.

[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Niet per ongeluk superfrost nog aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online

Beide Liebherr.
Zo'n meting is lastig goed uit te voeren, want je moet wel met gelijke variabelen werken:
  • Was bij beide metingen de omgevingstemperatuur gelijk?
  • Was bij beide metingen de interne temperatuur in de vriezer gelijk (niet volgens de display, maar daadwerkelijk gemeten)?
  • Was bij beide metingen het aantal malen dat de vriezer geopend werd gelijk?
  • Was er evenveel ingevroren? Of liever helemaal niks, alleen koud houden?
Overigens is ook mijn indruk dat de theoretische (label)verbruiken veel harder dalen dan de werkelijke verbruiken, net zoals dat een tiental jaar geleden ook gebeurde met de NEDC-verbruikscijfers van personenauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Phusebox Wat is de netto inhoud van de vriezer?
En waar is de opstelplaats? - De temperatuur tijdens het jaar speelt natuurlijk een rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Andrehj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:13:
[...]

Zo'n meting is lastig goed uit te voeren, want je moet wel met gelijke variabelen werken:
  • Was bij beide metingen de interne temperatuur in de vriezer gelijk (niet volgens de display, maar daadwerkelijk gemeten)?
Overigens is ook mijn indruk dat de theoretische (label)verbruiken veel harder dalen dan de werkelijke verbruiken, net zoals dat een tiental jaar geleden ook gebeurde met de NEDC-verbruikscijfers van personenauto's.
Ja omgevingstemperatuur is gelijk op ca. 1 graden afwijking.
Er is niets nieuws bij gekomen in de diepvries wat nog niet bevroren was.

De andere diepvries had een vrij constant verbruik de afgelopen week. De nieuwe heeft dat ook alleen dan ca. 25% hoger dan de oude.

Maar goed ik wacht even af wat het verbruik na een week doet. Dan zou het genormaliseerd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
dunklefaser schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:23:
@Phusebox Wat is de netto inhoud van de vriezer?
En waar is de opstelplaats? - De temperatuur tijdens het jaar speelt natuurlijk een rol.
Vorige was 200L, deze is 236L.

Staat op exact dezelfde plek en ik vergelijk het nu met verbruik afgelopen week. If anything was het vorige week warmer en zou het 17,5 jaar oude model dan meer moeten verbruiken.

We gaan het zien.

En net nu ik dit schrijf schiet het ding zelfs naar pieken van 300 W... Dat heb ik bij de oude nog nooit gezien. En we zijn niet thuis en de vriezer is al paar uur niet open geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Phusebox Op dit moment - met de huidige temperatuur van ca. 17°C in de onverwarmde berging:
diepvries 208 l @ -19°C -> 0,44 kWh/24h - ca. 60% gevuld; ca. 2-3 keer geopend
Bij het opstarten zie ik ca. 10 sec max. 50 W - continu 34 W
ca. 18 min aan/ ca. 19,5 min uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:02

FreakNL

Well do ya punk?

Beide Liebherr.
Ik heb een oude Bosch vriezer (tafelmodel) die op zolder stond vervangen voor een Liebherr 1496-20.

De oude deed 500kwh per jaar. De nieuwe 130kwh (gemeten).

Voornaamste reden was ruimte op zolder, de nieuwe gaat tot -15 omgevingstemperatuur en kon dus in de schuur. Maar het energieverbruik was mooi meegenomen.

Als de specs van jou nieuwe Liebherr 150kwh is dan zou dat wel redelijk accuraat moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
dunklefaser schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:52:
@Phusebox Op dit moment - met de huidige temperatuur van ca. 17°C in de onverwarmde berging:
diepvries 208 l @ -19°C -> 0,44 kWh/24h - ca. 60% gevuld; ca. 2-3 keer geopend
Bij het opstarten zie ik ca. 10 sec max. 50 W - continu 34 W
ca. 18 min aan/ ca. 19,5 min uit
Klinkt dus alsof ik weer een defecte unit heb.

Hier nu al 24 uur constant 50-55 W gemiddeld. Net minuut of 30 lang 300W.

De eerste Liebherr (17,5 jaar geleden) was ook dood na een week. Benieuwd of ik weer zo'n geluk heb.

Er is echt wat mis met dat ding. De voorkanten van de lades zitten vol met ijs, kom net thuis en nu is ie -21 terwijl die op -18 staat ingesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2024 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:08:
[...]

Klinkt dus alsof ik weer een defecte unit heb.

Hier nu al 24 uur constant 50-55 W gemiddeld. Net minuut of 30 lang 300W.

De eerste Liebherr (17,5 jaar geleden) was ook dood na een week. Benieuwd of ik weer zo'n geluk heb.

Er is echt wat mis met dat ding. De voorkanten van de lades zitten vol met ijs, kom net thuis en nu is ie -21 terwijl die op -18 staat ingesteld.
Voorkant lades vol met ijs - serieus dichtheids/dichtingsprobleem!! En/Of deur niet goed dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
dunklefaser schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:15:
[...]

Voorkant lades vol met ijs - serieus dichtingsprobleem!! En/Of deur niet goed dicht.
Ik zou niet weten hoe dat kan. Zie niks geks, geen scheve deur, niks aan de rubbers. Deur is gewoon dicht.

Pff wat een ellende weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:19:
[...]

Ik zou niet weten hoe dat kan. Zie niks geks, geen scheve deur, niks aan de rubbers. Deur is gewoon dicht.

Pff wat een ellende weer.
Ergens moet er aan de voorkant vochtige lucht continu van buiten naar binnen en koude, droge lucht weer naar buiten stromen. IR-thermometer? (evtl. warmtebeeldcamera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
dunklefaser schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:30:
[...]

Ergens moet er aan de voorkant vochtige lucht continu van buiten naar binnen en koude, droge lucht weer naar buiten stromen. IR-thermometer? (evtl. warmtebeeldcamera)
Die hulpmiddelen heb ik helaas niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJCigkMGUgL48_l_fo8ophNY5wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBF7fue7WftWkXbVS9ze9IWz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:31:
[...]

Misschien kan je het warmtelek ook met je handen (rug van je hand) voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:01

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:13:
[...]

Sjoemel vriezers? >:)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]
Heb je niet per ongeluk superfrost aan gezet? Dan gedraagt hij zich ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Beekforel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:28:
[...]

Heb je niet per ongeluk superfrost aan gezet? Dan gedraagt hij zich ook zo.
Nope ook pas 3x gecheckt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:02:
[...]

Nope ook pas om 3x gecheckt.
Dan zou ik lekker garantie claimen.

Vraag mij dan toch af, "wij" zien dit omdat het ons bezig houdt. Maar als mijn moeder of tante zo'n ding koopt zal die pas na een jaar of wat misschien zich gaan afvragen waarom de energierekening is gestegen?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Even wachten inderdaad. heb wat posts gemist :p

Maar 17 jaar geleden had je ook al a labels, ik heb het ook eens uitgerekend voor een kleine vriezer en het verschil was heel klein. Van 30 naar 15 euro per jaar (a labels waren wel veel verbeterd, maar als het al zuinig is).

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 28-09-2024 08:44 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Beekforel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:07:
[...]

Dan zou ik lekker garantie claimen.

Vraag mij dan toch af, "wij" zien dit omdat het ons bezig houdt. Maar als mijn moeder of tante zo'n ding koopt zal die pas na een jaar of wat misschien zich gaan afvragen waarom de energierekening is gestegen?
Als je nog een keer terugleest wat @Phusebox schrijft, dat de lades aan de voorkant nu helemaal vol ijs zitten, zou mijn moeder of tante wel weten waar het probleem vermoedelijk zit (ook zonder het energieverbruik te monitoren).
Op superfrost hadden ze al lang gecheckt.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 28-09-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Marzman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:40:
Even wachten inderdaad. heb wat posts gemist :p

Maar 17 jaar geleden had je ook al a labels, ik heb het ook eens uitgerekend voor een kleine vriezer en het verschil was heel klein. Van 30 naar 15 euro per jaar (a labels waren wel veel verbeterd, maar als het al zuinig is).
Een nieuw A label is er nauwelijks voor een vrieskast, en dan is het de moeite niet waard tov een C label als je kijkt naar de meerprijs.

Voor mij zou het van een gemeten verbruik van 385 kWh naar 150 gaan. Circa 100 euro per jaar. Vriezer heeft me 900 euro gekost.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Phusebox schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:00:
[...]

Een nieuw A label is er nauwelijks voor een vrieskast, en dan is het de moeite niet waard tov een C label als je kijkt naar de meerprijs.

Voor mij zou het van een gemeten verbruik van 385 kWh naar 150 gaan. Circa 100 euro per jaar. Vriezer heeft me 900 euro gekost.
In procenten is dat nog een behoorlijke winst en alle vriezers samen zal dat best schelen, maar voor jou persoonlijk schiet dat inderdaad niet op.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Overigens lijkt het verbruik nu terug naar normaal. Bijna alsof er een modus in zit die bij eerste ingebruikname de eerste 24u harder koelt ofzo.

Kom nu op een verbruik per dag van 0,28 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnCpOZlks_hZRmS_HDZqyA7xZ0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KoDrIeYnxjtkt5SUssOW45A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Marzman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:30:
[...]

In procenten is dat nog een behoorlijke winst en alle vriezers samen zal dat best schelen, maar voor jou persoonlijk schiet dat inderdaad niet op.
Hoezo schiet dat niet op? Ik vind dat een flink verschil. Over 9 jaar ie ie terug verdiend. Als ie dan weer 18 jaar mee gaat.

Oh je bedoelt A tov C.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 28-09-2024 09:34 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Phusebox Normaal verbruikspatroon voor een diepvries met een goed gedimensioneerde compressor.
Was dus loos alarm waarschijnlijk - misschien nog even op (bovenmatige) ijsvorming letten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Phusebox schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:32:
[...]

Hoezo schiet dat niet op? Ik vind dat een flink verschil. Over 9 jaar ie ie terug verdiend. Als ie dan weer 18 jaar mee gaat.

Oh je bedoelt A tov C.
In mijn berekening duurde het 15 jaar om het terug te verdienen. Nu is electriciteit wel duurder geworden dus misschien dat het nu sneller is. Ik heb de vriezer trouwens wel vervangen om andere redenen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 28-09-2024 09:52 ]

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phusebox
Even een wat "langere termijn" update. De diepvries gebruikt nu de afgelopen dagen stabiel gemiddeld 0,27 kWh per dag. Dat is een mooie besparing als dit zo blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-05 14:35
Phusebox schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:31:
Overigens lijkt het verbruik nu terug naar normaal. Bijna alsof er een modus in zit die bij eerste ingebruikname de eerste 24u harder koelt ofzo.
Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar vroeger moest je na het transporteren van een koelkast of diepvries, het toestel een dagje uit laten, zodat het koelmiddel, zich op de juiste plek kan stabiliseren in het toestel.
Als dat koelmiddel niet op de juiste plek zit, zal je compressor dan ook overuren draaien, net zoals een airco dat doet als er te weinig koelmiddel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
mbbs1024 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 01:15:
[...]

Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar vroeger moest je na het transporteren van een koelkast of diepvries, het toestel een dagje uit laten, zodat het koelmiddel, zich op de juiste plek kan stabiliseren in het toestel.
Als dat koelmiddel niet op de juiste plek zit, zal je compressor dan ook overuren draaien, net zoals een airco dat doet als er te weinig koelmiddel in zit.
Liebherr zegt dat het niet hoeft.
Maar goed Liebherr zegt ook niet liggend vervoeren, maar dat heeft blijkbaar meer met de ophanging van de compressor te maken dan met het koelmiddel en eventuele olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Moeten niet ook gewoon de wanden ook koelen?

Als je een kamer verwarmt (of koelt in de zomer) duurt het ook vaak even voor dat dat gebeurt is als je pas later begint met verwarmen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:26
Uit interesse heb ik laatste eens gekeken naar het stroomverbruik van de combi oven als de magnetron aan staat. Het maximale verwarmingsvermogen is 800Watt, het elektrische vermogen wat hij dan trekt is echter tegen de 3000Watt. Dat is toch wel heel veel meer dan ik verwacht had.

Is dat normaal voor een magnetron functie? De combi oven die het betreft is de Bosch HMG636BS (67 liter inhoud, dus voor een combi oven een grote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Franciesco schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:37:
Uit interesse heb ik laatste eens gekeken naar het stroomverbruik van de combi oven als de magnetron aan staat. Het maximale verwarmingsvermogen is 800Watt, het elektrische vermogen wat hij dan trekt is echter tegen de 3000Watt. Dat is toch wel heel veel meer dan ik verwacht had.

Is dat normaal voor een magnetron functie? De combi oven die het betreft is de Bosch HMG636BS (67 liter inhoud, dus voor een combi oven een grote).
Klinkt als nogal veel, maar formaat zal mogelijk een grote rol spelen. Net even gekeken bij mijn combimagnetron, normaal formaatje, en die trok 1600W toen ik 'm op 900W verwarmen zette.

Het duurde wel even voordat ie toonde op m'n P1-meter, dus ik gok dat ie af en aan stroom trekt. Heb je over langere tijd gemiddeld gekeken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Hahn ik heb een paar minuten lang gekeken naar het totale huisverbruik. En het varieerde wel enkele 100-den Watts tijdens deze minuten, maar het was duidelijk de magnetronfunctie die het leeuwendeel voor zijn rekening nam.

Ik zou eventueel een tussenstekker kunnen gebruiken om het precies te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 13:18

.Frank

Frank.

Ha bespaarexperts! Ik heb 'n vraag over het stroomverbruik van onze vriezer. Het is een Liebherr GP 1386-20 (nieuw energielabel D) met een geadverteerd stroomverbruik van 136kWh per jaar. Hij is nog geen jaar oud.

Toen ik 'm aansloot in november 2023 heb ik het stroomverbruik van de eerste paar dagen bekeken, en toen zat het net boven de 0.3kWh per dag. Dat zou ruim onder de geadverteerde 136kWh op jaarbasis zijn.

Toen ik deze week echter de kWh-meter voor iets anders nodig had en wilde verwijderen, zag ik daar dat over de afgelopen 4057 uur (ca. 169 dagen, vanaf begin juni ongeveer) meer dan 211kWh was verbruikt! Dat is 1.25kWh per dag. Natuurlijk zaten daar ook de zomermaanden bij in, maar is zó'n verschil normaal?

Basics over de vriezer:

- Hij staat op -18 graden.
- Hij gaat niet vaak open/dicht, gemiddeld 1-2 keer per week.
- Er gaan alleen bevroren of afgekoelde items in, en zit verder goed vol.
- Hij is nog geen jaar oud, de radiator is niet stoffig en staat ruim uit de muur.
- Ik hoor 'm niet overdreven veel geluid maken.
- Slechts minimale ijsvorming aan de binnenkant.

De vriezer staat in onze ongeïsoleerde garage, die in de zomer natuurlijk wel warm wordt. Maar dusdanig warm dat het stroomverbruik meer dan verviervoudigt?

Ik heb de laatste 24 uur weer het stroomverbruik gemeten en dat is 0.17kWh. Dat zal de laatste weken niet veel hoger geweest zijn, dus hoe hoog moet in het in de zomer wel niet geweest zijn om op 1.25kWh per dag gemiddeld te komen?!

Ik kon niet echt 'n goede grafiek vinden van stroomverbruik van een vriezer in een garage door het jaar heen - iemand daar zicht op?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08

rvk

.Frank schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:53:
Toen ik deze week echter de kWh-meter voor iets anders nodig had en wilde verwijderen, zag ik daar dat over de afgelopen 4057 uur (ca. 169 dagen, vanaf begin juni ongeveer) meer dan 211kWh was verbruikt! Dat is 1.25kWh per dag. Natuurlijk zaten daar ook de zomermaanden bij in, maar is zó'n verschil normaal?
Dat lijkt me wel een erg groot verschil. Weet je zeker dat dit over 169 dagen is en niet over 365 dagen vanaf november 2023 toen je hem aansloot? Dan zou het verbruik nog boven de specificatie liggen maar is het wel aannemelijker. (Hoe kom je aan 4057 uur. Is die kwh-meter uit geweest?)

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 17-11-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Dat verschil leek mij dus ook enorm! Ik weet zeker dat er 4057 uur stond. Begin juni heb ik wat lopen ombouwen in de garage en zal waarschijnlijk de stroom er even af geweest zijn. Het kan in ieder geval niet sinds aanschaf zijn, want dan had 't ruim 8500 uur moeten zijn. En het is ook niet mogelijk dat de meter maar tot 9999 uur gaat, en dat het eigenlijk 14057 uur had moeten zijn, want zo lang heb ik 'm nog niet.

Ik heb zelfs nog m'n foto-archief doorgebladerd en een foto gevonden die bevestigt dat er inderdaad alleen maar de vriezer aan die kWh-meter zit, niet een stekkerblok met ook nog andere apparaten (ik twijfelde even of misschien de batterij van de bakfiets er ook aan had gehangen, maar 100% confirmed dat dat niet zo was).

Edit: ik heb hier een blog gevonden met een grafiek van stroomverbruik van een vriezer per maand in het jaar. Hoger in de zomer, maar *zeker* niet x6 ofzo. Geen info over ambient temperatures erbij evenwel.

[ Voor 17% gewijzigd door .Frank op 17-11-2024 11:32 ]

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
@.Frank De grote vraag is hoe warm het in de zomer in je garage is. En die vraag kun jij alleen beantwoorden. De opgave van Liebherr zal wel bij een omgevingstemperatuur van 20 graden zijn (maar dat kun je uitzoeken). Als het (veel) warmer is, dan heb je best kans dat het gebruikte koelmiddel (ver) buiten zijn gebruikelijke range moet presteren en het energieverbruik enorm oploopt.

En een standaard grafiek van een vriezer in een garage vind je natuurlijk nooit, want:
- De ene garage ligt op het zuiden, vol in de zon, en de ander op het noorden of in de schaduw van bomen.
- De ene garage is inpandig en de andere niet.
- De ene garage is geïsoleerd en aan een woonhuis vastgebouwd en de andere vrijstaand achter in de tuin met halfsteens muurtjes.
- etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@.Frank zelf heb ik ook een Liebherr vriezer in een ongeisoleerde (vrijstaande) schuur staan. Op zonnige dagen in de zomer staat die schuur de gehele dag in de zon. Die vriezer is wel een grote diepvrieskist en geen kast. Het verbruik van die vrieskist was in de zomer doorgaans niet hoger dan rond de 0,5kWh. Ook op een warme dag als 13 augustus met buiten 32,8 graden max en een etmaal gemiddelde van 24,7 graden was dat verbruik ook in die orde van grootte.

Met de huidige buitentemperatuur is het verbruik rond de 0,24kWh per dag. Dus grofweg 2x meer verbruik op een hete dag in vergelijking met nu.

Sorry, ik moet mijzelf corrigeren: het verbruik wat ik afgelezen heb voor 13 augustus was waarschijnlijk niet van die vrieskist. Ik heb de meter namelijk ergens in augustus verplaatst. Dus beschouw bovenstaande verbruik van 13 augustus als n.v.t.

Het genoemde stroomverbruik van 0,24kWh voor de huidige weersomstandigheden klopt wel, maar daar heb je dan niet veel aan. Volgende zomer weet ik meer :)

[ Voor 25% gewijzigd door Franciesco op 17-11-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 20:02

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelf een 1496-20 in een niet geïsoleerde schuur staan.

Die heeft dit jaar 122kwh gedaan. En dat is zelfs nog samen met een Beko TS190030N koelkast op 1 enkele energiemeter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Dank voor jullie input, @Andrehj, @Franciesco en @FreakNL. Ik heb inmiddels ook contact met Liebherr gehad, en gevraagd in welke omstandigheden die 136kWh per jaar getest is. Zij gaven het volgende aan:
Huishoudelijke vriesapparaten worden getest met een ingestelde temperatuur van -18°c gemeten, beladen met koudeaccu’s/meetpakketten en bij een omgevingstemperatuur van 25 graden zonder deuropeningen.

Het opgegeven verbruik komt normaal goed overeen met wat men daadwerkelijk meet. Vaak zelfs nog zuiniger. Normaal zullen de waardes die zomers worden gemeten weer wegvallen tegen de waardes die ’s winters worden gemeten. Gemiddeld over het jaar genomen zal dat ongeveer 0,4kWh per 24 uur zijn.
Ze vragen ook terecht of de meter wel in orde is, en ik begin zelf ook te twijfelen. Mijn garage wordt echt geen 50 graden, dus ik zou normaal verbruik moeten kunnen verwachten.

Conclusie: ik ga komend jaar, zeker in de zomer, die meter babysitten en opnieuw naar het verbruik kijken. Voor nu ga ik uit van een meetfout. Hoe onwaarschijnlijk me dat ook lijkt, het andere scenario is nog onwaarschijnlijker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

.Frank schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:
Dank voor jullie input, @Andrehj, @Franciesco en @FreakNL. Ik heb inmiddels ook contact met Liebherr gehad, en gevraagd in welke omstandigheden die 136kWh per jaar getest is. Zij gaven het volgende aan:

[...]

Ze vragen ook terecht of de meter wel in orde is, en ik begin zelf ook te twijfelen. Mijn garage wordt echt geen 50 graden, dus ik zou normaal verbruik moeten kunnen verwachten.

Conclusie: ik ga komend jaar, zeker in de zomer, die meter babysitten en opnieuw naar het verbruik kijken. Voor nu ga ik uit van een meetfout. Hoe onwaarschijnlijk me dat ook lijkt, het andere scenario is nog onwaarschijnlijker...
Koop of leen je een andere meter, steek je ze in elkaar, belasting erop en vergelijken maar. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46

Zenix

BOE!

Gebruiken mensen ook een Quooker voor douchen? Met een verloopje kan je een Quooker makkelijk aansluiten op een 3/8 slang. Tegenwoordig zijn die oude Pro3 Quookers van 3L wel behoorlijk goedkoop te vinden via marktplaats, als je er dan twee in serie plaatst heb je 6L kokendwater. Vervolgens heb je nog mengventiel nodig om er 60C van te maken richting de douche. Dit zou mij inziens wel kunnen werken voor een douchekop met 4-5L/m en een douche-WTW. Dit zou zo'n 10min douchetijd opleveren.

In mijn geval zou ik dan één Pro3 altijd overdag aan doen en de tweede bijvoorbeeld aan doen als ik wil ga douchen, na 10minuten is die op temperatuur.

Een Quooker Combi heeft natuurlijk al 7L, maar die zijn tweedehands kostbaarder en dan moet je altijd 7L heet houden. Met 2x1600W Pro3's vs 2200W Combi kan je ook sneller opwarmen indien nodig.

Het is alleen wel de vraag, kan ik dan niet beter voor een hotfill 10L close-in boiler gaan? Verschil in kosten is niet al te groot, nieuwe close-in is wat kostbaarder. Maar vraag mij af wat zuiniger is, zo'n close-in is natuurlijk wel iets makkelijker aan te sluiten, want geen mengventiel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:16
@Zenix daar heb je een doorstroomverwarmer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Knielen schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:45:
@Zenix daar heb je een doorstroomverwarmer voor.
Daarvoor heb je veel meer vermogen nodig en kan je ook niet bufferen als er veel PV is. Dus dat is geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:47
Zenix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:54:
[...]

Daarvoor heb je veel meer vermogen nodig en kan je ook niet bufferen als er veel PV is. Dus dat is geen optie.
Bufferen doe je niet met kokend water. Maar op 40C dan heb jeveel minder stilstandsverlies en de mogelijkheid om dat op PV te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Ik weet niet hoe je zit te denken. Maar het gaat niet om het apparaat. Het gaat om de hoeveelheid (liters) water die je per tijdseenheid opwarmt met een bepaalde temperatuur verhoging. Dat is je benodigde vermogen.

Daarom wordt douchen op een Quooker wel erg krap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Seafarer schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:58:
[...]

Ik weet niet hoe je zit te denken. Maar het gaat niet om het apparaat. Het gaat om de hoeveelheid (liters) water die je per tijdseenheid opwarmt met een bepaalde temperatuur verhoging. Dat is je benodigde vermogen.

Daarom wordt douchen op een Quooker wel erg krap. :)
Ik heb genoeg aan 10L op 60 graden. Het is alleen de vraag of ik daarvoor het beste een close-in boiler kan gebruiken of Quooker(s) De Quooker staan namelijk bekend om weinig stilstandverlies.

Quooker kan genoeg water geven, want moet toch bijmengen met mengventiel, dus dat lijkt mij geen probleem.

Voordeel van close-in kan meer op PV draaien bij lage opwek, maar misschien is Quooker wel zuiniger.

Gaan geen mensen achter elkaar douchen.
Dapdodo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:46:
[...]

Bufferen doe je niet met kokend water. Maar op 40C dan heb jeveel minder stilstandsverlies en de mogelijkheid om dat op PV te doen.
Als het zuiniger kan zijn, waarom niet. Voor 40C heb ik een duurdere boiler nodig en meer water. Kan misschien iets schelen qua energie, maar vraag mij of het waard is.

Ik heb wel 30 panelen, dus die 1600-3200W halen is vaak geen probleem, alleen november tot februari lukt niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 20-12-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Een boiler dan :p Ik zou met een quooker niet durven douchen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zenix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:06:
[...]

Ik heb genoeg aan 10L op 60 graden. Het is alleen de vraag of ik daarvoor het beste een close-in boiler kan gebruiken of Quooker(s) De Quooker staan namelijk bekend om weinig stilstandverlies.

Quooker kan genoeg water geven, want moet toch bijmengen met mengventiel, dus dat lijkt mij geen probleem.

Voordeel van close-in kan meer op PV draaien bij lage opwek, maar misschien is Quooker wel zuiniger.

Gaan geen mensen achter elkaar douchen.

[...]

Als het zuiniger kan zijn, waarom niet. Voor 40C heb ik een duurdere boiler nodig en meer water. Kan misschien iets schelen qua energie, maar vraag mij of het waard is.

Ik heb wel 30 panelen, dus die 1600-3200W halen is vaak geen probleem, alleen november tot februari lukt niet.
In dit topic vind je wel resultaten van mensen die hun boilertje ingepakt hebben, dat loont wel: Quooker en boilers stroombesparing

Verder heeft John Visser iets soortgelijks gedaan: YouTube: Wij douchen nu al 2 jaar met een Inventum (pv) boiler van 15 liter..👌🏻

Ik zou zelf nog steeds wel eens zo'n Quooker Power Switch willen onderzoeken. Het zou mooi zijn als je daarmee een load kunt "faken" zodat hij de Quooker uit/in laag vermogen zet maar je hem nog steeds kunt gebruiken. Dan kan ik 's avonds nog steeds een kop thee maken maar hoeft het opwarmen/warm houden alleen te gebeuren als er voldoende stroom is.

[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 23-12-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Marzman schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:39:
[...]

Een boiler dan :p Ik zou met een quooker niet durven douchen.
Dat is ook een boiler, alleen wat hogere temperatuur, maar als je een mengventiel plaatst zie ik het probleem niet. Zo'n Quooker neemt wel weinig ruimte in.
Beekforel schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:44:
[...]

In dit topic vind je wel resultaten van mensen die hun boilertje ingepakt hebben, dat loont wel: Quooker en boilers stroombesparing

Verder heeft John Visser iets soortgelijks gedaan: YouTube: Wij douchen nu al 2 jaar met een Inventum (pv) boiler van 15 liter..👌🏻

Ik zou zelf nog steeds wel eens zo'n Quooker Power Switch willen onderzoeken. Het zou mooi zijn als je daarmee een load kunt "faken" zodat hij de Quooker uit/in laag vermogen zet maar je hem nog steeds kunt gebruiken. Dan kan ik 's avonds nog steeds een kop thee maken maar hoeft het opwarmen/warm houden alleen te gebeuren als er voldoende stroom is.
Ja, dat filmpje ken ik.

Het lijkt erop dat de Quooker standaard zuiniger en je een close-in boiler ook heel zuinig kan maken met PIR isolatie. Kortom er zit niet zoveel verschil tussen. Het gaat dus om de totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Beekforel schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:44:
[...]

Daar hebben al aardig wat Tweakers naar gekeken in de Quooker topics maar helaas nooit gelukt om te achterhalen hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wolly schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:27:
[...]

Daar hebben al aardig wat Tweakers naar gekeken in de Quooker topics maar helaas nooit gelukt om te achterhalen hoe het werkt.
Hm dat heb ik gemist dan, zijn altijd wel veel vragen over maar nog nooit gezien dat iemand hem opengewerkt had oid.

Ze zijn ook net wat te duur, zelfs op Marktplaats. Je verdient het niet zomaar terug denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:27:
[...]

Idem ditto.... heb uiteindelijk een Zigbee Fingerbot erop geplakt die dan op de knop kan drukken. Nu kan ik wanneer de stroomprijs erg hoog is het automatisch verwarmen uitzetten. Op deze manier kan je nog wel heet/warm water tappen tot hij leeg of afgekoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mirabis schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:59:
[...]

Idem ditto.... heb uiteindelijk een Zigbee Fingerbot erop geplakt die dan op de knop kan drukken. Nu kan ik wanneer de stroomprijs erg hoog is het automatisch verwarmen uitzetten. Op deze manier kan je nog wel heet/warm water tappen tot hij leeg of afgekoeld is.
Gaaf idee! Heb je misschien een foto?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:56:
[...]

Gaaf idee! Heb je misschien een foto?
Niet de mooiste foto maar hopelijk helpt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmnWEkcLFlWWGY2Llhwrgdh5DiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJwetNTqj9XcXGUdzQMcmBdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Pinnetje drukt dan op het uiteinde van knop op het boilervat. Werkt prima, geen klachten van mijn vriendin gehad over het (mogelijk) ontbreken van heet water voor thee of koffie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:24
.Frank schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:

[...]

Misschien is het een idee om naar een permanent meetsysteen te gaan. Bijvoorbeeld van HomeWizard. Als je een P1 meter koopt heb je inzicht in je verbruik. Wil je bv je vrieskast meten dan zet je daar een energysocket tussen. Je ziet hier mooi de invloed van warmer weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4TcESZ8wjJern6HFq3Q-sFA81g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0XXtOan3lfTThxfItQxa66S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 23:26

iichel

Gazoooo

Grohe Red (1e generatie) eruit, Quooker laatste generatie erin op 21 januari.

Van ca 1.5 kWh verbruik per dag (stand by en gebruik) naar ca 0.75 per dag

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eXAdY4u.jpeg

besparing ca .75 kwh per dag = 275 per jaar = 100 euro.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
iichel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:13:
Grohe Red (1e generatie) eruit, Quooker laatste generatie erin op 21 januari.

Van ca 1.5 kWh verbruik per dag (stand by en gebruik) naar ca 0.75 per dag

[Afbeelding]

besparing ca .75 kwh per dag = 275 per jaar = 100 euro.
Ik heb zo'n 'ouderwetse' 10L keukenboiler eronder hangen, die komt op ongeveer 20 tot 25kWh per maand uit. Dacht dat dat kreng eng onzuinig was tov Quooker, maar valt dus mee (maar heb dus geen kokend water, dus moet verbruik van de waterkoker ook meetellen idd).
Grohe mag zich idd wel schamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 23:26

iichel

Gazoooo

Stilstandverliezen gaan flink omhoog met de temperatuur, de Grohe zit op 100 graden, een close in boiler zal op ongveer 60-65 zitten?

In de koudere maanden zie je wel een flink hoger verbruik dan in de warmere maanden.
Ik verwacht dat de quooker hetzelfde doet ivm aanvoer water temperatuur.

Dit is de Grohe gedurende een jaar ongeveer:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dPJVY1E.png

[ Voor 20% gewijzigd door iichel op 23-01-2025 11:37 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Rommel eens rond in de meterkast. Heb je nog een oud modem bijvoorbeeld? Wellicht dat de internetprovider een nieuwe zuinerige stuurt.

Mijn meterkast zakte 15 watt per uur. Dat x 365 dagen. Dikke 100 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 01-05 13:29
Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:37:
Rommel eens rond in de meterkast. Heb je nog een oud modem bijvoorbeeld? Wellicht dat de internetprovider een nieuwe zuinerige stuurt.

Mijn meterkast zakte 15 watt per uur. Dat x 365 dagen. Dikke 100 kWh.
Tijdschakelaar op ons modem, tussen 23 en 06:30 heb ik toch geen internet nodig. Oftewel bijna 1/3e van de tijd staat ie nu uit.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
mk1992 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Tijdschakelaar op ons modem, tussen 23 en 06:30 heb ik toch geen internet nodig. Oftewel bijna 1/3e van de tijd staat ie nu uit.
Wel bereikbaar zelf nog? Telefoon ligt er dan ook uit. Tenminste als je nog vast hebt 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 01-05 13:29
Devke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Wel bereikbaar zelf nog? Telefoon ligt er dan ook uit. Tenminste als je nog vast hebt 😜
Nope, vast is hier niet meer, en ook geen TV-kastje. Als er iets is hebben we mobiele telefoon en data.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:31
Beekforel schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:43:
[...]

Hm dat heb ik gemist dan, zijn altijd wel veel vragen over maar nog nooit gezien dat iemand hem opengewerkt had oid.

Ze zijn ook net wat te duur, zelfs op Marktplaats. Je verdient het niet zomaar terug denk ik.
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb er 1 gekocht. Antitamperschroeven getrotseerd en tadaa… een simpel relais die de 0 schakelt. Dan kan er dus ook een Ikea Tradfri op wmb. Andere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsY3LTIE3sof1Gku1h5id5pJ4z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/au8uQdIXLH0S8EcCa1IdUele.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msr9jnGr8LDWySyYbFDAwywtR-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmkDJeP9Qv4gYSm7OtxKb2qx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mukky schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb er 1 gekocht. Antitamperschroeven getrotseerd en tadaa… een simpel relais die de 0 schakelt. Dan kan er dus ook een Ikea Tradfri op wmb. Andere ideeën?

[Afbeelding][Afbeelding]
Hm, maar dat impliceert dat er geen stroom beschikbaar blijft? De Quooker geeft geen kokend water zonder stroom toch?

Ik moet bekennen dat ik dit nooit getest heb, alleen gelezen hier ergens. :X

Ik heb er een stekker tussen zitten dus zal vanmiddag even testen.
nope, geen kokend water zonder stroom.
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste