Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:01
dicespark schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:14:
Ik kwam laatst op Reddit deze post tegen waarbij iemand zo'n 10 losse USB-adaptertje verving door een MeanWell adapter van 5v 85W. Nu vraag ik me af of dit een serieuze, overweegbare besparing oplevert? Use-case: in mijn meterkast heb ik diverse devices die gevoed worden door USB (denk Raspi's en ESP's), dus wellicht zijn die losse adapters te vervangen door zo'n unit als hierboven. Of misschien simpelweg door een USB-voeding met meerdere poorten. Scheelt ook weer wat dradenspaghetti.
Kan iemand hier iets slim over zeggen / heeft hier ervaring mee?

[Afbeelding]
Daar is onmogelijk iets algemeens over te zeggen, ligt volledig aan het rendement van de betreffende voedingen. Maar tenzij je naar GaN voedingen gaat kijken zal dat elkaar waarschijnlijk weinig ontlopen. En zelfs dan heb je het over een paar procent van een paar watt... niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 10:33
Ik ben op zoek naar een slimme stekker die ik kan gebruiken om mijn granny charger voor de elektrische auto uit en aan te zetten als de stroomprijzen voordelig zijn. Bestaat er al zoiets off-the-shelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Grotbewoner schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:46:
Ik ben op zoek naar een slimme stekker die ik kan gebruiken om mijn granny charger voor de elektrische auto uit en aan te zetten als de stroomprijzen voordelig zijn. Bestaat er al zoiets off-the-shelf?
Met zoeken bij google naar 'slimme stekker stroomprijs' heb je direct je antwoord.

spoiler:
Ja, dat bestaat off the shelf ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 10:33
Hahn schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:31:
[...]

Met zoeken bij google naar 'slimme stekker stroomprijs' heb je direct je antwoord.

spoiler:
Ja, dat bestaat off the shelf ;)
Bedankt, ik vond de ecoswitch maar ik wist niet dat ook de smart plug van Homewizard hetzelfde kan. Daar heb ik er al een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:24
Kan zo'n dingetje het vermogen aan wat je haalt met het laden van een auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-06 20:21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
"Geoptimaliseerd" en dan nog 1W eigen verbruik is in het kader van "serieus energie besparen" natuurlijk wel nogal gortig. Zigbee & Z-Wave oplossingen gebruiken naar mijn idee (minder dan) de helft. Alleen zijn die niet slim van zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:40
In zijn oude blogposts heeft @mux ooit een goede advies gegeven over apparaten met slechte Power Factor
Grootverbruikers en zaken die constant verbruiken met een slechte power factor (koelkast, CV-pomp) kun je ook het beste dichtbij je meterkast zetten met een zo kort mogelijke draad. (Voordat je dit doet heeft het wel zin even te meten hoeveel jouw installatie daadwerkelijk aan verlies genereert. Wanneer je grootverbruikers in de bijkeuken vlak nast de meterkast staan, of je überhaupt een goede elektrische installatie hebt kunnen deze getallen een stuk minder significant worden.

In een gemiddeld huishouden hebben je stroomleidingen - gemeten vanaf de meterkast tot een apparaat - een weerstand in de orde van ohms (of tienden van ohms in goede installaties). 1 ohm, 2 ohm, dat soort getallen. Moderne installaties zitten overigens vaak (bijna) een orde van grootte beter - 0.1 à 0.2 ohm.
In oudere huizen kan bedrading veel hogere weerstand hebben (of waar een slechte connectie is). Zulke verliezen zijn vaak niet zichtbaar - je kan dit niet zo makkelijk met een verbruikmeter meten.
Het is leuke blog om te lezen, albeit iets te technisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

andru123 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 02:46:
In zijn oude blogposts heeft @mux ooit een goede advies gegeven over apparaten met slechte Power Factor

[...]

In oudere huizen kan bedrading veel hogere weerstand hebben (of waar een slechte connectie is). Zulke verliezen zijn vaak niet zichtbaar - je kan dit niet zo makkelijk met een verbruikmeter meten.
Het is leuke blog om te lezen, albeit iets te technisch.
Iets? vaker kan je leidingverliezen met een warmtebeeldcamera letterlijk "zien"
is tenminste mijn beperkte ervaring.
Vooral bij hogere vermogens, niet te diep liggende (dunne) leidingen en m.n. verdeeldozen (contacten!), etc..
Soms kost het wel wat tijd en moeite en een zekere technische speurzin is van voordeel.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Aangezien de tvkabel meer dan 10 jaar na het opzeggen van het contract eindelijk geen signaal meer geeft op de aangesloten toestellen (We keken toch al jaren tv via zo'n kastje van KPN, kabel was wel een handige backup voor wat analoge/ongecodeerde kanalen.) ben ik wat kabels gaan verwijderen en vond in de meterkast nog een (nu overbodige) sluipverbruiker namelijk de antenneversterker.
Stroommeter er tussen gezet en dat ding verbruikt blijkbaar 3W continu.
Scheelt toch weer ~10 euro op jaarbasis en verspilling is gewoon zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

PalingDrone schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:24:
Aangezien de tvkabel meer dan 10 jaar na het opzeggen van het contract eindelijk geen signaal meer geeft op de aangesloten toestellen (We keken toch al jaren tv via zo'n kastje van KPN, kabel was wel een handige backup voor wat analoge/ongecodeerde kanalen.) ben ik wat kabels gaan verwijderen en vond in de meterkast nog een (nu overbodige) sluipverbruiker namelijk de antenneversterker.
En je nooit eerder afgevraagd waarvoor die adapter was wat ingestoken staat?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:23
PalingDrone schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:24:
Je kan ook een goedkoper energiecontract nemen :) . Dan is de besparing nog maar 5 euro.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:04
John245 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:36:
[...]

Je kan ook een goedkoper energiecontract nemen :) . Dan is de besparing nog maar 5 euro.
Volgens mij gaat dit topic over elektriciteit besparen, niet over geld besparen? Daar zijn andere topics voor dacht ik.

Met een aantal van dat soort zaken die enkele Watts verbruiken, hebben wij ons basisverbruik behoorlijk teruggebracht. Wij betalen momenteel 19ct per kWh dus rijk gaan we daar niet van worden. Maar het verlaagt ons verbruik, ook vooral dan wanneer het van belang is, wanneer de zon niet schijnt. Dat maakt ons een stuk minder kwetsbaar voor stroomprijzen.

Dus wat mij betreft duim omhoog voor weer 3 Watt minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Sjamo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Volgens mij gaat dit topic over elektriciteit besparen, niet over geld besparen? Daar zijn andere topics voor dacht ik.

Met een aantal van dat soort zaken die enkele Watts verbruiken, hebben wij ons basisverbruik behoorlijk teruggebracht. Wij betalen momenteel 19ct per kWh dus rijk gaan we daar niet van worden. Maar het verlaagt ons verbruik, ook vooral dan wanneer het van belang is, wanneer de zon niet schijnt. Dat maakt ons een stuk minder kwetsbaar voor stroomprijzen.

Dus wat mij betreft duim omhoog voor weer 3 Watt minder :)
Wat mij betreft ook duim omhoog. Maar lees de TS eens.

Daar is ook een kopje "Geld besparen met weinig moeite: wisselen van energieleverancier"

Misschien ons basisverbruik van 1.2 kW ook eens omlaag brengen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:10:
[...]

Wat mij betreft ook duim omhoog. Maar lees de TS eens.

Daar is ook een kopje "Geld besparen met weinig moeite: wisselen van energieleverancier"

Misschien ons basisverbruik van 1.2 kW ook eens omlaag brengen.
Daar zou misschien wat ruimte kunnen zitten :)

Maar ik weet dat ieder mens zijn eigen prioriteiten en wensen heeft, en dat het ene huis het andere niet is :)

Wij hebben volgens Homewizard nu een standby verbruik van 1,6 tot 1,7kWh/dag wanneer de airco niet standby staat zoals nu. Maar wanneer het straks warm of koud wordt stijgt dat ook weer 8 tot 9W. Wij blijven ook speuren en soms vinden we nog wat. We hebben eergisteren nog 2 stekkers van Homewizard verwijdert die eigen niet veel nuttigs meer deden. Scheelde toch een paar Watt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

klump4u schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:33:
[...]

En je nooit eerder afgevraagd waarvoor die adapter was wat ingestoken staat?
Als je sommige meterkasten ziet.

Heb pas geleden bij de buren ook twee adapters eruit gehaald die nergens meer heengingen… En dat heeft me ook 5 minuten gekost…

Ik hou van een opgeruimde en overzichtelijke meterkast.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 09-06-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
John245 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:36:
[...]

offtopic:
Wat is nou leuker om te vinden, 5 of 10 euro? :+

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 10-06-2024 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44
Sjamo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:25:
[...]

RWij hebben volgens Homewizard nu een standby verbruik van 1,6 tot 1,7kWh/dag wanneer de airco niet standby staat zoals nu. Maar wanneer het straks warm of koud wordt stijgt dat ook weer 8 tot 9W.
Kloppen je eenheden hier?

En een airco die verwarmt of koelt zou ik geen stand-by verbruik noemen. Dat is het als hij wel stroom krijgt maar verder niets doet wat hij nu blijkbaar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Wally2002 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:01:
[...]

Kloppen je eenheden hier?

En een airco die verwarmt of koelt zou ik geen stand-by verbruik noemen. Dat is het als hij wel stroom krijgt maar verder niets doet wat hij nu blijkbaar doet.
Ik denk dat de eenheden kloppen, maar lees het graag als dat niet zo is.

Wat ik bedoelde was, op dit moment staat onze airco volledig uitgeschakeld. Dat betekent dat die geen bijdrage levert nu aan het standby-verbruik. Wanneer we gaan koelen of verwarmen zullen we de airco uiteraard weer in standby zetten. Dat geeft buiten gebruik om een verbruik van 8 tot 9W extra. Daarmee stijgt ons algemene standby-verbruik per dag dus fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:22:
[...]

Wat ik bedoelde was, op dit moment staat onze airco volledig uitgeschakeld. Dat betekent dat die geen bijdrage levert nu aan het standby-verbruik. Wanneer we gaan koelen of verwarmen zullen we de airco uiteraard weer in standby zetten. Dat geeft buiten gebruik om een verbruik van 8 tot 9W extra. Daarmee stijgt ons algemene standby-verbruik per dag dus fors.
Nouja, fors. 0.192 kWh over 24 uur standby staan, en dan moeten daar de daadwerkelijke draaiuren van de airco nog vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:22:
[...]

Je had het eerst over kWh en daarna over W. Maar met de uitleg is het duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
pagani schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:24:
[...]

Nouja, fors. 0.192 kWh over 24 uur standby staan, en dan moeten daar de daadwerkelijke draaiuren van de airco nog vanaf.
In absolute zin ja, relatief gezien tov ons huidige standby-verbruik vind ik het fors.

Vandaar mijn woordkeuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Wally2002 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Je had het eerst over kWh en daarna over W. Maar met de uitleg is het duidelijk.
Ik noemde de standby-grafiek van Homewizard en die gebruikt kWh, die rekent het standby-verbruik in de nacht om naar een verbruik per dag. Dat was voor mij in eerste instantie ook wat verwarrend, maar het is wat het is :)

In de nacht is ons standby-verbruik momenteel ongeveer 68-71W, exclusief onze vriezer en koelkast welke af en toe aanslaan. Inclusief dat verbruik zitten we op ongeveer 100W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEj-xjesWBc1I2iv0QZMPj_mksw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Resad7mc6BJlwL8aDp5easRl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:20
Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:37:
[...]

In absolute zin ja, relatief gezien tov ons huidige standby-verbruik vind ik het fors.

Vandaar mijn woordkeuze :)
Het standby-verbruik van airconditioners is inderdaad aan de hoge kant. Ongeacht merk en model ziet iedereen een sluipverbruik van 5 tot 10 W. De reden is omdat die dingen tegenwoordig een WiFi module hebben en constant de actuele buitentemperatuur en binnentemperatuur doorbrieven naar de 'wolk'. De enige manier om dat verbruik te verminderen is door het hele ding spanningsloos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
FrankHe schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:44:
[...]

Het standby-verbruik van airconditioners is inderdaad aan de hoge kant. Ongeacht merk en model ziet iedereen een sluipverbruik van 5 tot 10 W. De reden is omdat die dingen tegenwoordig een WiFi module hebben en constant de actuele buitentemperatuur en binnentemperatuur doorbrieven naar de 'wolk'. De enige manier om dat verbruik te verminderen is door het hele ding spanningsloos te maken.
Wij hebben een multisplit installatie met 3 binnen-units. Deze is geleverd zonder wifi. Wij hebben dat zelf toegevoegd op 2 van de 3 units en zagen daarmee een stijging van het standby-verbruik van 1-2W, dus dat telt hier inderdaad zeker mee. Het is dat we de wifi in die 2 units actief gebruiken, anders zouden we het er uit halen.

Wij jagen alleen op Watts die we niet of niet nuttig gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:49:
[...]

Wij hebben een multisplit installatie met 3 binnen-units. Deze is geleverd zonder wifi. Wij hebben dat zelf toegevoegd op 2 van de 3 units en zagen daarmee een stijging van het standby-verbruik van 1-2W, dus dat telt hier inderdaad zeker mee. Het is dat we de wifi in die 2 units actief gebruiken, anders zouden we het er uit halen.

Wij jagen alleen op Watts die we niet of niet nuttig gebruiken :)
Hier een vergelijkbare situatie. Op het balkon een multi-split buitenunit met drie binnenunits, alledrie af fabriek met WiFi-module. Omdat ik deze toch wel regelmatig gebruik is het onhandig om het systeem telkens volledig af te koppelen en weer aan te koppelen. Er zit een werkschakelaar waarmee dat snel kan maar dan moet ik wel iedere keer het keukentrapje pakken.

Heb een tussenmodule overwogen zoals Kaku, Shelly of soortgelijke Zigbee of z-wave dingen maar die gebruiken op zichzelf ook weer energie, al is dat wel een stuk minder dan wat de airconditioning in standby gebruikt maar het maakt de boel er wel ingewikkelder op en in beginsel ook storingsgevoeliger omdat er dan een extra component tussen zit.

Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit. Wel heb ik in overweging om m'n koel- / vriescombinatie te vervangen omdat ik verwacht dat dit wel wat zoden aan de dijk gaat zetten. Ik ga er binnenkort een verbruiksmeter tussenhangen om te zien hoeveel kWh die gemiddeld gebruikt over een etmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Nu ben ik echt aan het finetunen met mijn al extreem lage sluipverbruik van 12 watt...

...maar waarom kun je een CV-ketel (Vaillant ecoTEC plus 2014) in de zomer s'nachts niet uitzetten zonder dat de tijd en datum gereset worden? (Standby verbruik: 6,5 watt)

Je zou verwachten dat de thermostaat op batterijen (Vaillant Calormatic 350) gewoon leidend is.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@FrankHe Afhankelijk van de opstelplaats van de koel-vriescombi is een groter verschil in verbruik tussen bijvoorbeeld zomer- en winterseizoen mogelijk.
Onderstaand de verbruikscurve van een diepvries in een onverwarmde berging - zomer max. 27°C / winter gemiddeld 10°C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPbpMN03nszcU6FOB5XtkNgv8FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUs0aRyi2zKnzKAcz5gHxSWY.jpg?f=fotoalbum_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
BertV schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:25:
Nu ben ik echt aan het finetunen met mijn al extreem lage sluipverbruik van 12 watt...

...maar waarom kun je een CV-ketel (Vaillant ecoTEC plus 2014) in de zomer s'nachts niet uitzetten zonder dat de tijd en datum gereset worden? (Standby verbruik: 6,5 watt)

Je zou verwachten dat de thermostaat op batterijen (Vaillant Calormatic 350) gewoon leidend is.
Dat is inderdaad opmerkelijk. Je zou verwachten dat de kamerthermostaat netjes op batterijen de tijd door laat tikken. Ik heb geen ervaring met eBUS bekabeling en weet niet in hoeverre het mogelijk is om daar extern op in te voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
dunklefaser schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:27:
@FrankHe Afhankelijk van de opstelplaats van de koel-vriescombi is een groter verschil in verbruik tussen bijvoorbeeld zomer- en winterseizoen mogelijk.
Onderstaand de verbruikscurve van een diepvries in een onverwarmde berging - zomer max. 27°C / winter gemiddeld 10°C
[Afbeelding]
Het verbruik zal vermoedelijk enigszins seizoensafhankelijk zijn denk ik dat het in mijn geval redelijk constant is. Appartement van ongeveer vijf jaar oud met goede isolatie en de keuken op het noorden met beperkte zonlichtinval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
FrankHe schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Het verbruik zal vermoedelijk enigszins seizoensafhankelijk zijn denk ik dat het in mijn geval redelijk constant is. Appartement van ongeveer vijf jaar oud met goede isolatie en de keuken op het noorden met beperkte zonlichtinval.
Voor het idee.
Dit zijn de verbruikscijfers van onze koelkast (tafelmodel ongeveer 8jr oud denk ik) en kleine vrieskast (4 laden, ongeveer 6 jaar oud denk ik) samen. We hebben ze samen op 1 homewizard plug zitten. Beide in de keuken op de noordkant. Keuken zelf is onverwarmd maar zal ongeveer tussen de 15 en 25 graden Celsius zijn over het jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYzwAzOmDQwVzQZ9FmdpIvXig8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoTjnOrVUn5xUDhsUK4MQ80I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dank, ik ga binnenkort eens kijken wat het verbruik hier is. Een enkele inbouw koel- / vriescombinatie van een gerenomeerd merk maar naar ik vermoed met een niet zo geweldige energieklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Heb even wat posts van je teruggelezen, is die 12 W nog steeds alleen de CV, het internetmodem achter schakelklok en tafelmodel koelkast die af en toe aanslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Is er nog een mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Wally2002 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Heb even wat posts van je teruggelezen, is die 12 W nog steeds alleen de CV, het internetmodem achter schakelklok en tafelmodel koelkast die af en toe aanslaat?
Precies. :P

De stroom die ik bespaar zal maar zo'n 20 kWh per jaar zijn.

Maar aan de andere kant, met 20 kWh rijd ik 1500km met mijn speed pedelec.

Mijn modem staat niet meer achter een schakelklok omdat ik nu een P1 meter heb.

[ Voor 14% gewijzigd door BertV op 10-06-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
BertV schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Mijn modem staat niet meer achter een schakelklok omdat ik nu een P1 meter heb.
P1 meter wordt realtime uitgelezen en naar de cloud gecommuniceerd? Door aparte apparatuur?
Heb je trouwens ook geen klokje in de oven die stroom verbruikt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Wally2002 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:54:
[...]

P1 meter wordt realtime uitgelezen en naar de cloud gecommuniceerd? Door aparte apparatuur?
Heb je trouwens ook geen klokje in de oven die stroom verbruikt ?
Nee, geen ingebouwde oven, geen mechanische ventilatie, geen smarthome of Ring-deurbel etc.

Veel van mijn besparing zit dus in mijn minimalistische huishouden.

De P1 gaat via Wifi realtime naar de cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
BertV schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Nee, geen ingebouwde oven, geen mechanische ventilatie, geen smarthome of Ring-deurbel etc.

Dat is inderdaad behoorlijk minimalistisch. Aan de andere kant van het spectrum heb je mensen waarbij de oven is 'gebricked' na een firmware update, niet persoonlijk ervaren maar wel over gelezen, serieus, een oven met een firmware update? Ik wil niet weten wat het stanby-verbruik van zo'n oven is. Nee, dan houden we het maar beter simpel, alles dat niets ingewikkelds doet gaat minder snel stuk en kent geen sluipverbruik.

Wat betreft het uitlezen van de P1 zou je nog kunnen kijken naar een oplossing die de realtime informatie gedurende de nacht opslaat en in de ochtend zodra je het internet inschakelt het buffer naar de 'wolk' stuurt. Of nog beter, gewoon in de nacht niet uitlezen en in de ochtend de actuele meterstand doorsturen en het verschil tussen de eindstand van gisterenavond en beginstand van vanochtend lineair interpoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

FrankHe schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Wat betreft het uitlezen van de P1 zou je nog kunnen kijken naar een oplossing die de realtime informatie gedurende de nacht opslaat en in de ochtend zodra je het internet inschakelt het buffer naar de 'wolk' stuurt.
Ik heb me er al bij neergelegd. ;)
Als zo'n slimme meter echt intrinsiek om het milieu ging was dit al ingebouwd.

De mensen die de moeite nemen om te "rommelen" met de P1 poort waren toch al bezig met energiebesparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
BertV schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Minimalistisch is hier eigenlijk niet zo relevant. Dat is uiteindelijk een persoonlijk iets. Wat voor jou prima is, is voor een ander onvoorstelbaar.

Het topic is ooit begonnen met de kreet “behoud van comfort”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Wally2002 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Minimalistisch is hier eigenlijk niet zo relevant. Dat is uiteindelijk een persoonlijk iets. Wat voor jou prima is, is voor een ander onvoorstelbaar.

Ik snap die insteek natuurlijk, maar ook comfort is een persoonlijk iets.

Uiteindelijk gaat het altijd om hoe ver je wil gaan.
Het is bij mij meer een spelletje dan dat ik het om die paar euro's doe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Wally2002 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Helemaal mee eens.

Ik merk hier wel dat we met onze jacht heel veel kWh's hebben gevonden die echt geen enkel nut hadden.
Maar we hebben hier ook keuzes gemaakt. Zowel de keuze om soms iets in te leveren, bijvoorbeeld onze aquaria waar we na vele jaren plezier toch minder plezier aan kregen. We besloten van de Ziggo-kast over te gaan naar Google Chromecast, wat ons rechtstreeks en door meer instelmogelijkheden eigenlijk juist meer comfort gaf maar minder kWh verbruikte. Ik heb besloten dat kouder wassen en ook met lauw water afwassen hier perfect werkt en schone afwas en was geeft, en veel minder kWh verbruikt.

Maar, we hebben ook gekozen voor een wifi router die ons signaal goed versterkt, een elektrische deurbel die erg goed uitkomt op momenten dat ik slecht ter been ben, een veiligheidscamera die tijdens de nacht een groter gevoel van veiligheid geeft. En een wat ruimer verwarmingsbeleid waardoor het comfort hier erg vergroot is tov eerder. Extra verbruik.

Allemaal persoonlijke keuzes wat iedereen ook alleen maar voor zichzelf kan beslissen denk ik.

Maar met wat mensen hier vertellen, krijg ik wel eens ideeën om hier te checken hoe het hier zit. En soms vind ik nog wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
BertV schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:10:
[...]

Ik snap die insteek natuurlijk, maar ook comfort is een persoonlijk iets.

Uiteindelijk gaat het altijd om hoe ver je wil gaan.
Het is bij mij meer een spelletje dan dat ik het om die paar euro's doe.
Ik snap je punt. Soms is het ook wel een beetje diffuus, zeker de definitie van sluip- c.q. stand-by verbruik. Bv je modem/router, die is gewoon aan het werk, namelijk je P1 gegevens doorgeven en ook beschikbaar zijn voor je clients. Idem je koelkast, die moet de temperatuur bewaken om af en toe de compressor te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@BertV wat is er binnen de CV dat 6,5W gebruikt? Ik ben benieuwd of het standaard voor elke CV geldt, of er zijn zuinigere CVs. Trouwens, is de pomp in je ketel AC of heb je vervangen door een zuinige DC pomp?

Iedereen: graag on topic blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

andru123 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:42:
@BertV wat is er binnen de CV dat 6,5W gebruikt? Ik ben benieuwd of het standaard voor elke CV geldt, of er zijn zuinigere CVs. Trouwens, is de pomp in je ketel AC of heb je vervangen door een zuinige DC pomp?

Iedereen: graag on topic blijven.
Dat gaat puur om de stand-by elektronica, dus niet de pomp.
Mijn pomp (2014) is aardig zuinig. Ik sla vooral aan op dat nutteloze stand-by verbruik.

Een nog oudere CV ketel verbruikt zomaar 8 W, een nieuwe nog maar 2 W

Nu zitten er zonder twijfel mensen op dit forum met meer technische kennis.
Maar apparaten zoals een CV (zonder boiler-functie) die eigenlijk alleen maar "wakker" moeten blijven, dat hoeft dan toch ook maar 1 of 2 watt te kosten?

[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 11-06-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Reken je de verlichting van je huisnummer (tip van brandweer zodat ze je woning beter kunnen vinden) niet mee. Reken je ook de verlichting van de woning en erf (inbraakpreventie) niet mee?

Hier is het minimale afgenomen vermogen 1.2 kW en we hebben alles toch echt behoorlijk zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

John245 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:01:
[...]

Reken je de verlichting van je huisnummer (tip van brandweer zodat ze je woning beter kunnen vinden) niet mee. Reken je ook de verlichting van de woning en erf (inbraakpreventie) niet mee?

Hier is het minimale afgenomen vermogen 1.2 kW en we hebben alles toch echt behoorlijk zuinig.
Ik woon drie hoog in een appartement.
Groener wordt het niet.

1200watt minimaal continu? Of 1.2kWh per dag totaal aan sluip verbruik?
Dat is nogal een verschil. 8)

Ik zit zo rond de 2kWh verbruik per dag.

Mijn deurbel, de 6 led lampen (op timer) in de gedeelde gang en eentje bij de deur gaat via de algemene stroomvoorziening.

Geen stroom vretende lift, maar dus niet helemaal eerlijk om dit gedeelde verbruik niet mee te rekenen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 11-06-2024 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
BertV schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:06:
[...]

Ik woon drie hoog in een appartement.
Groener wordt het niet.

1200watt minimaal continu? Of 1.2kW per dag totaal aan sluip verbruik?
Dat is nogal een verschil. 8)

Mijn deurbel, de 6 led lampen (op timer) in de gedeelde gang en eentje bij de deur gaat via de algemene stroomvoorziening.

Geen stroom vretende lift, maar dus niet helemaal eerlijk om dit gedeelde verbruik niet mee te rekenen. ;)
1200 watt minimaal continue. 820 m2 tuin, die natuurlijk gedurende de nacht niet helemaal verlicht is, maar wel 4 x 3 watt rondom de woning. Vijver 400 - 500 watt continue (de lamp van 100W staat wel zoveel mogelijk uit). De pompen zijn regelbaar dus we zouden het verbruik in tijd kunnen verschuiven wat wat geld bespaard maar geen verbruik. We zijn er wel bewust mee bezig en willen er binnenkort ook serieus naar kijken.

Volgens mij verbruikt de bodem gebonden warmtepomp al 60watt continue en dan ook nog een pomp voor de vloerverwarming. Het telt allemaal erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
John245 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:19:
[...]

1200 watt minimaal continue. 820 m2 tuin, die natuurlijk gedurende de nacht niet helemaal verlicht is, maar wel 4 x 3 watt rondom de woning. Vijver 400 - 500 watt continue (de lamp van 100W staat wel zoveel mogelijk uit). De pompen zijn regelbaar dus we zouden het verbruik in tijd kunnen verschuiven wat wat geld bespaard maar geen verbruik. We zijn er wel bewust mee bezig en willen er binnenkort ook serieus naar kijken.

Volgens mij verbruikt de bodem gebonden warmtepomp al 60watt continue en dan ook nog een pomp voor de vloerverwarming. Het telt allemaal erg aan.
Vloerverwarming voorzien van pompschakelaar die alleen schakelt als er warmtevraag is? Binnen maanden terugverdiend.

Verder zou je de buitenverlichting op beweging kunnen schakelen, aannemende dat het een inbraak preventie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Wally2002 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:31:
[...]

Vloerverwarming voorzien van pompschakelaar die alleen schakelt als er warmtevraag is? Binnen maanden terugverdiend.

Verder zou je de buitenverlichting op beweging kunnen schakelen, aannemende dat het een inbraak preventie is.
Hoe zie jij dat voor je zo'n pompschakelaar. De schakelaars die ik zie meten de aanvoertemperatuur. En die is bij een grondgebonden bodemwarmtepomp natuurlijk variabel (16 - 30 graden C).

Politie adviseert het huis continue te verlichten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

John245 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:51:
[...]

Is dat waarom iedereen tegenwoordig van die lampjes in de dakgoot monteert. Ik heb er een hekel aan en noem het energieverspilling. De natuur heeft ook duisternis nodig.
Heb eens gewerkt bij een bedrijf dat hun parkeerplaats 24 uur per dag onder daglicht had. Daar floten om 12 uur 's nachts de vogeltjes. Dat is niet normaal.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
[...]

Hoe zie jij dat voor je zo'n pompschakelaar. De schakelaars die ik zie meten de aanvoertemperatuur. En die is bij een grondgebonden bodemwarmtepomp natuurlijk variabel (16 - 30 graden C).
Wellicht werkt het bij grondgebonden/lage temperatuur anders.
Ik doelde idd op een schakelaar die de aanvoertemperatuur meet, en als die boven een drempelwaarde komt de pomp aanzet.
Politiekeurmerk heeft het bij tips niet perse over 'continue' , men noemt ook een bewegingssensor.
Voor het keurmerk zelf moet er alleen bij deuren verlichting aanwezig zijn, voor zover ik weet.

Ben verder wel benieuwd naar de cijfers achter de preventieve werking. Mij lijkt verlichting die plotseling aanspringt bij beweging meer aandacht te trekken van omstanders.

Zoals vorige poster zie ik vooral bezwaren m.b.t. lichtvervuiling. Niet alleen voor de natuur maar ook voor de mens.
En dan heb ik het nog niet over armaturen die ook omhoog schijnen en de hemel verlichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@John245
Wil je daarmee zeggen dat je een verdeler hebt die nog met een aparte circulatiepomp werkt?
Dit is voor zover ik weet voor warmtepomptemperaturen niet gebruikelijk.
Wat voor een type vloerverwarmingsverdeler heb je dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:41
[...]

De meeste pompschakelaars hebben een functie om 1x per 24hr de pomp voor een minuut of wat in te schakelen tegen het gaan vastzitten.
Daarnaast zijn er ook diverse modellen te koop met een instelbare minimale Ta. Magnum heeft dat bijvoorbeeld.

Andere optie die vaak ook kan: pomp verwijderen of verdeler vervangen door een (gesloten) pomploze verdeler :). Dit laatste heb ik ook gedaan toen ik van een gas gestookte combiketel over ging naar een warmtepomp. De circulatiepomp in de WP is meestal meer dan sterk genoeg om voldoende flow te maken in het CV circuit. Maar dit hangt natuurlijk wel af van de installatie.

En inderdaad: 1200 Watt continue (standby) verbruik vind ik ook heel erg veel. Dan heb je dus altijd een verbruik van minimaal 28kWh op een dag plus nog al het extra verbruik zoals computers/laptops, koken en wassen, indien van toepassing laden EV etc?
Dus 10500kWh per jaar aan "standby" verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Franciesco schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:02:
[...]

De meeste pompschakelaars hebben een functie om 1x per 24hr de pomp voor een minuut of wat in te schakelen tegen het gaan vastzitten.
Daarnaast zijn er ook diverse modellen te koop met een instelbare minimale Ta. Magnum heeft dat bijvoorbeeld.

Andere optie die vaak ook kan: pomp verwijderen of verdeler vervangen door een (gesloten) pomploze verdeler :). Dit laatste heb ik ook gedaan toen ik van een gas gestookte combiketel over ging naar een warmtepomp. De circulatiepomp in de WP is meestal meer dan sterk genoeg om voldoende flow te maken in het CV circuit. Maar dit hangt natuurlijk wel af van de installatie.

En inderdaad: 1200 Watt continue (standby) verbruik vind ik ook heel erg veel. Dan heb je dus altijd een verbruik van minimaal 28kWh op een dag plus nog al het extra verbruik zoals computers/laptops, koken en wassen, indien van toepassing laden EV etc?
Dus 10500kWh per jaar aan "standby" verbruik?
Hoe werkt die Magnum dan. Weet die wanneer er vraag naar koude of warmte is?

Als ik de pomp verwijder gaat er echt niks rondgepompt worden bij mijn grondgebonden warmtepomp. Hier 3 verdelers en deze zijn pomploos. Ik heb een Grundfos Alpha 2 en deze gebruikt op dit moment maar 3Watt. Naast dat het technisch niet kan zijn de kosten ook nog minder dan Euro 5 per jaar.

Ja daar komt inderdaad de warmtepomp en koken etc.. nog bij.
Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYvqG0bCpQFlLNu7QO7WrV4uRdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oM77ojp5KLjBuwqxd2B2ZFgI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
dunklefaser schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:57:
@John245
[...]

Wil je daarmee zeggen dat je een verdeler hebt die nog met een aparte circulatiepomp werkt?
Dit is voor zover ik weet voor warmtepomptemperaturen niet gebruikelijk.
Wat voor een type vloerverwarmingsverdeler heb je dan ?
Nee de grondgebonden warmtepomp gebruikt dit zelf.

De pomplose (RVS/kunststof) verdelers (3 stuks) hebben geen pomp. Er zit in de aanvoer een Grundfos Alpha 2 pomp die op dit moment 3 Watt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@John245 Wat is het streefgetal voor het sluipverbruik = gemiddelde vermogen in de kleine uurtjes?
De grootste verbruiker lijkt de vijverinstallatie te zijn - maar dan heb je nog steeds ca. 600-700 W in de nacht.

Ik zou proberen de 600-700 W te ontrafelen door "verdachte" apparaten in de nacht eventjes uit te zetten en via de P1-meter het verbruik te checken en eventueel met "slimme" stekkers, indien mogelijk, het individuele verbruik minimaal 24 uur lang te meten. Verder zou ik het verbruik met de technische specificaties vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
John245 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Nee de grondgebonden warmtepomp gebruikt dit zelf.

De pomplose (RVS/kunststof) verdelers (3 stuks) hebben geen pomp. Er zit in de aanvoer een Grundfos Alpha 2 pomp die op dit moment 3 Watt gebruikt.
Gaat het hier om de Nibe F1245 zoals genoemd in je handtekening?

Je mag toch wel aannemen dat die voorzien zijn van moderne en dus energiezuinige componenten. En zomaar vervangen van onderdelen ivm garantie ook niet zomaar aan de orde is.

Dan zou je hooguit kunnen besparen door bepaalde comfort standen aan te passen?

Of tweaken van installateurssettings (stooklijnen) maar dan wordt het wel erg specialistisch, zijn dacht ik specialistische topics voor in dit subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
dunklefaser schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:06:
@John245 Wat is het streefgetal voor het sluipverbruik = gemiddelde vermogen in de kleine uurtjes?
De grootste verbruiker lijkt de vijverinstallatie te zijn - maar dan heb je nog steeds ca. 600-700 W in de nacht.

Ik zou proberen de 600-700 W te ontrafelen door "verdachte" apparaten in de nacht eventjes uit te zetten en via de P1-meter het verbruik te checken en eventueel met "slimme" stekkers, indien mogelijk, het individuele verbruik minimaal 24 uur lang te meten. Verder zou ik het verbruik met de technische specificaties vergelijken.
Een streefgetal is lastig. Ik denk dat het realistischer is om te kijken wat we nu verbruiken en of er zuinigere opties zijn met hetzelfde comfort.

Ik vermoed dat van die 600 - 700W ongeveer 400W IT spullen zijn.

De technische specs is wel een goede. Misschien daar eens beginnen en dan kijken wat ons extra verbruik is.

[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 11-06-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Wally2002 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Gaat het hier om de Nibe F1245 zoals genoemd in je handtekening?

Je mag toch wel aannemen dat die voorzien zijn van moderne en dus energiezuinige componenten. En zomaar vervangen van onderdelen ivm garantie ook niet zomaar aan de orde is.

Dan zou je hooguit kunnen besparen door bepaalde comfort standen aan te passen?

Of tweaken van installateurssettings (stooklijnen) maar dan wordt het wel erg specialistisch, zijn dacht ik specialistische topics voor in dit subforum.
Die comfortstanden/stooklijnen hebben geen impact op standby verbruik.

Voor de grote verbruikers meten we al. Dit is voor de warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o2UdMERr-Ay2YZ6rfs2zQHtxOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8FYd0vq8nXb3ldb1p03BJdE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
@John245 dan idd beter om te richten op andere sluipverbruikers op basis van metingen en documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
John245 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Hoe werkt die Magnum dan. Weet die wanneer er vraag naar koude of warmte is?
Met temperatuursensoren. Maar ik begreep inmiddels dat het de ingebouwde circulatiepomp van de WP is..

Verder eens met @dunklefaser: analyseren/meten waar al dat verbruik heen gaat. Vijver (zijn dat lampen ofzo?) en IT zijn dus in ieder geval al de hoofdverdachten. En dan maatregelen nemen in de vorm van slimmer gebruiken en/of schakelen en/of vervangen van energieslurpers. Je bent immers niet voor niets in het topic "Serieus elektriciteit besparen". :)

In jouw geval zou er theoretisch met een beetje wil een hele grote winst te behalen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Franciesco schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Met temperatuursensoren. Maar ik begreep inmiddels dat het de ingebouwde circulatiepomp van de WP is..

Verder eens met @dunklefaser: analyseren/meten waar al dat verbruik heen gaat. Vijver (zijn dat lampen ofzo?) en IT zijn dus in ieder geval al de hoofdverdachten. En dan maatregelen nemen in de vorm van slimmer gebruiken en/of schakelen en/of vervangen van energieslurpers. Je bent immers niet voor niets in het topic "Serieus elektriciteit besparen". :)

In jouw geval zou er theoretisch met een beetje wil een hele grote winst te behalen moeten zijn.
We hebben ook al veel winst gehaald. De pompen zijn al vervangen door Blue eco pompen die 50% minder energie verbruiken dan een standaard pomp.

De circulatiepomp van de warmtepomp zit extern.

Vijver zijn 2 pompen en beluchting en eventueel de 100W UV lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
BertV schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:49:
[...]

Mijn pomp (2014) is aardig zuinig. Ik sla vooral aan op dat nutteloze stand-by verbruik.

Maar apparaten zoals een CV (zonder boiler-functie) die eigenlijk alleen maar "wakker" moeten blijven, dat hoeft dan toch ook maar 1 of 2 watt te kosten?
Hoe weet je dat je pomp aardig zuinig is? Verbruik gemeten in bedrijf? Of specificatie. Als je in dit topic zoekt er zijn CV pompen die verbuiken 100W of 11-20W, dus er zit wel groot verschil. En pomp slaat aan af en toe om de boel vlooiend te houden.
Standby inderdaad moet lager dan 2W, anders het is niet zuinig. Ik ga mischien op termijn mijn CV vervangen, ga ik zeker opletten op die specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:24

Seafarer

XXX

BertV schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:49:
[...]

Klopt. 27 jaar oude ecomline 8.75 watt
Klopt maar daar werd vroeger niet zo kritisch naar gekeken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
John245 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:23:
[...]

We hebben ook al veel winst gehaald. De pompen zijn al vervangen door Blue eco pompen die 50% minder energie verbruiken dan een standaard pomp.
Vijver zijn 2 pompen en beluchting en eventueel de 100W UV lamp.
Als ik de energieverbruik curves lees, is er 30W nodig om 10m3/h te verplatsen (aanname is 1m hoogte verschil). (Ok, misschien heb de hele zwembad daar staan met 1000m3, dat weet ik niet.) Maar zelfs met UV lamp is nog iets te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

andru123 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Hoe weet je dat je pomp aardig zuinig is? Verbruik gemeten in bedrijf? Of specificatie. Als je in dit topic zoekt er zijn CV pompen die verbuiken 100W of 11-20W, dus er zit wel groot verschil. En pomp slaat aan af en toe om de boel vlooiend te houden.
Standby inderdaad moet lager dan 2W, anders het is niet zuinig. Ik ga mischien op termijn mijn CV vervangen, ga ik zeker opletten op die specs.
Als ik de grafieken er bij pak dan zit de pomp op zo'n 30 watt.

Ik heb wel gespeeld met de laagste pompsnelheid, maar ik wil ook niet te langzaam pompen dus laat het nu gewoon automatisch verlopen. Niet om al te offtopic te gaan; ik heb overbemeten radiatoren dus de pomp mag best langzaam draaien.

Het is los daarvan (zelfs voor mij) onzinnig om stroom te besparen en zo rendement van het gas weg te gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 12-06-2024 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
Sorry, maar als je 1.2 kW aan continuverbruik hebt (maal 24h * 365 = 10.500 kWh = het jaarverbruik van drie huishoudens!), dan moet je je echt eens gaan afvragen waar je mee bezig bent. Dat kan enorm veel lager.
Ik kom helaas 's nachts ook niet meer onder de 140 W (topverbruikers zijn de 32W van de mechanische ventilatie en 26W van de warmtepomp), maar dat is altijd nog een factor 8.5 lager dan jouw verbruik.

Ik lees dat alleen je vijver al 400 - 500W verbruikt. Dat is een hele dikke waterpomp. Waarom moet die zoveel verbruiken? Kun je niet 's nachts een veel kleiner pompje laten draaien?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Andrehj schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Sorry, maar als je 1.2 kW aan continuverbruik hebt (maal 24h * 365 = 10.500 kWh = het jaarverbruik van drie huishoudens!), dan moet je je echt eens gaan afvragen waar je mee bezig bent. Dat kan enorm veel lager.
Ik kom helaas 's nachts ook niet meer onder de 140 W (topverbruikers zijn de 32W van de mechanische ventilatie en 26W van de warmtepomp), maar dat is altijd nog een factor 8.5 lager dan jouw verbruik.

Ik lees dat alleen je vijver al 400 - 500W verbruikt. Dat is een hele dikke waterpomp. Waarom moet die zoveel verbruiken? Kun je niet 's nachts een veel kleiner pompje laten draaien?
We zouden wat Koi's op kunnen eten om een lagere visbezetting te krijgen :) Die 25.000 liter moet gewoon eens per 1 tot 2 uur rondgepompt worden. En ik zit al aardig richting de 2. Die 400 W is waterpompen en luchtpomp. Die 500 is als ik ook nog de UV lamp aanzet.

In de winter zouden we de pompen wel een standje lager kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Ik heb het gelezen als dat het een filter voor een vijver betreft (plus 100W wanneer hij de UV lamp die er bij zit ook aanzet). Een filter is juist niet iets dat je makkelijk op een nachtstand kan zetten ivm de werking.

Wij hebben zelf voor ons mini-vijvertje (900ltr ongeveer) filtratie dmv een luchtpompje gekozen. Dat verbruikt maar zo'n 3 tot 4W. Maar ik gok dat hij een grote vijver heeft waardoor meer filtratie nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
John245 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:45:
[...]We zouden wat Koi's op kunnen eten om een lagere visbezetting te krijgen :) Die 25.000 liter moet gewoon eens per 1 tot 2 uur rondgepompt worden. En ik zit al aardig richting de 2. Die 400 W is waterpompen en luchtpomp. Die 500 is als ik ook nog de UV lamp aanzet.
In de winter zouden we de pompen wel een standje lager kunnen zetten.
Of je maakt er een natuurlijke vijver van met voldoende beplanting, rietvoorntjes, stekelbaarsjes en goudelrits.
Heb je geen pomp of UV lamp meer nodig. En je bespaart behoorlijk op visvoer....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Nou ja. Iedereen “mag” gebruiken wat diegene zelf wil. Maar dan moet je ook niet zeuren over kosten. Of over het milieu beginnen. Dit soort voorbeelden is precies waarom ik denk dat het nooit meer goed komt. Ik vind zoveel verbruik ook van de zotte maar er is geen wet die dat verbiedt verder….

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 12-06-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:41
Ik gebruik de afgelopen 2 jaar ook zo'n 12.000 kWh per jaar, Hiervand is ongeveer 6000 kWH voor de elektrische auto, vroeger gooide ik daar 2x per week een tank benzine in. 2000 kWh is voor de hybride warmtepomp waarmee ik 1200 Kuub gas bespaar. Dus het is een verschuiving die relatief gunstig is voor het milieu.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
rvdgaag schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:34:
Ik gebruik de afgelopen 2 jaar ook zo'n 12.000 kWh per jaar, Hiervand is ongeveer 6000 kWH voor de elektrische auto, vroeger gooide ik daar 2x per week een tank benzine in. 2000 kWh is voor de hybride warmtepomp waarmee ik 1200 Kuub gas bespaar. Dus het is een verschuiving die relatief gunstig is voor het milieu.
Dat kan zo zijn, gedeeltelijk, maar hoeft het niet te zijn.

Ongeveer 1500 van onze 3000kWh verbruik zijn voor onze airco en warm water. Dat vervangt hier rond de 900m3 aan gas. Plus natuurlijk de bonus van koelen in de zomer.
Ook ons verbruik van elektriciteit is daarmee behoorlijk gestegen.
1200kWh daarvan komt nu rechtstreeks van onze panelen, maar het verbruik is er.

Ik denk dat iedereen zijn eigen keuzes maakt. Maar ik denk dat hier ook duidelijk naar voren komt dat welvaart zorgt voor meer keuze, en dat dat vaak ook meer keuzes geeft en laat maken met een grotere voetafdruk wat betreft het milieu.

Wij vangen dan een gedeelte op met zonnepanelen, maar ook die hebben hun eigen nadelen voor oa het milieu. Thuisbatterijen idem. Het is soms schipperen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andru123
FreakNL schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:15:
[...]Dit soort voorbeelden is precies waarom ik denk dat het nooit meer goed komt. Ik vind zoveel verbruik ook van de zotte maar er is geen wet die dat verbiedt verder….
Het kan in een handomdraai goedkomen. Verhoog de energieprijs, en opeens - zonder enkele wet - gaat iedereen actief om besparingen zoeken.

Ik vind de laatste trend om vaste kosten te verhogen heel jammer. De variabele gedeelte moet omhoog. Mensen moeten gestimuleerd om te besparen en kWh prijs is de meest efficient manier.
Dat was het gevaal in 2021-22, toen iedereen - zonder enkele wet - ging om het besparen. like magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
FreakNL schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:15:
[...]

Nou ja. Iedereen “mag” gebruiken wat diegene zelf wil. Maar dan moet je ook niet zeuren over kosten. Of over het milieu beginnen. Dit soort voorbeelden is precies waarom ik denk dat het nooit meer goed komt. Ik vind zoveel verbruik ook van de zotte maar er is geen wet die dat verbiedt verder….
Je mag toch wel een hobby hebben? En hier toevallig twee (2) hobby's die energie kosten. Vlees eten is vele malen slechter voor het milieu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:25:
[...]

Je mag toch wel een hobby hebben? En hier toevallig twee (2) hobby's die energie kosten. Vlees eten is vele malen slechter voor het milieu.
Ik heb geen echte hobby's behalve klussen en mensen helpen met wp's wpb's en zonnepanelen.
Owjah we doen ook nog zelf wat groente verbouwen enzo..
Maar ik ben wel een echte vleeseter laat dat konijnen voer maar aan een ander over.

Maar ik ben dus heel slecht bezig snap ik wel :|

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

rvdgaag schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:34:
Alsnog is het slechts een verschuiving. Verminderen is pas echt goed. Alleen je bron veranderen is nog steeds slecht voor het milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:43:
[...]

Alsnog is het slechts een verschuiving. Verminderen is pas echt goed. Alleen je bron veranderen is nog steeds slecht voor het milieu.
Hangt helemaal van de bron af. Als die 6000 kWh van z'n elektrische auto bijvoorbeeld allemaal uit z'n zonnepanelen is gekomen, dan is dat een stuk beter voor het milieu dan wanneer 'ie 2x per week z'n benzinetank leeg zou rijden.

En zelfs al zou de volledige 6000 kWh van het net komen, mits het (echt) groene stroom is, dan lijkt me dat alsnog beter. Alleen als het om grijze stroom zou gaan, dan zou ik het met je eens zijn dat veranderen van bron in dat geval weinig nut zou hebben gehad, voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Die 6000kwh hadden ook naar zijn buren kunnen gaan zodat er wat minder kolen opgestookt hoefden te worden…

Energievraag is gewoon slecht voor het milieu.

Die EV is beter dan een ICE maar de auto een keer laten staan doet nog veel meer.

Verkeerde topic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
andru123 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:10:
[...]
Het kan in een handomdraai goedkomen. Verhoog de energieprijs, en opeens - zonder enkele wet - gaat iedereen actief om besparingen zoeken.

Ik vind de laatste trend om vaste kosten te verhogen heel jammer. De variabele gedeelte moet omhoog. Mensen moeten gestimuleerd om te besparen en kWh prijs is de meest efficient manier.
Dat was het gevaal in 2021-22, toen iedereen - zonder enkele wet - ging om het besparen. like magic.
Dat klinkt heel logisch is het echter niet.

De energieprijs komt van de leveranciers en iederen schreeuwt nu al moord en brand als de tarieven daar omhoog gaan. Denk aan de ophef rond de zonnepanelen "boete"

De verhoging van de vaste kosten komt echter van de netwerkbeheerders, een andere organisatie die los staat van de leverprijs. Nu ben ik zonder meer een voorstander van het gebruik afhankelijk maken van de netwerkkosten maar dan zal om te beginnen de wet die dit regelt moeten worden aangepast en er een praktische manier van kostentoerekening moeten worden bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
[...]

Dan ben ik niet iedereen. En dynamisch viel het best mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

De kracht van dit onderwerp is wat mij betreft elkaar stimuleren en motiveren. Sommige reacties vind ik iets te belerend.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:25:
[...]

offtopic:
Je hoeft je echt niet te excuseren hoor, de een geniet van z'n Kois, de ander heeft thuis een serverpark of rookt ieder weekend 2 setjes banden op op een circuit, boeie!
Dat je je hier in dit topic meld of er nog wat te besparen valt qua vis farm is helemaal prima.
Waardeoordelen kunnen mij ook echt gestolen worden en zijn totaal offtopic, niet constructief en het is ook geen wedstrijdje verpissen.
Al heb je een electrische sauna en een jacuzzi dan nog lees ik graag bespaartips of tweaks hoe mensen, al is het maar minimaal, een beetje elektriciteit kunnen beparen.
Heb de afgelopen 2 jaren het gasverbruik van onze woning met een kwart omlaag gekregen (vergeleken met het gemiddelde over de voorgaande 11 jaar) bij gelijkgebleven of zelfs wat verhoogd comfort, daar valt weinig meer te halen en ben me nu dus op elektra aan het focussen.

Heb de inbouwkoelkast nu een graadje hoger staan, we hadden al een tijdje het idee dat wanneer deze ingesteld stond op 5 graden het wel erg fris werd in de groentela wat resulteerde in slappe komkommers en zo af en toe wat vorst.
Glaasje water erin gezet en het bleek inderdaad onderin dichter bij de 3 dan bij de 5 graden te zitten, nu is de ingestelde temp 6 graden Celsius en wordt het onderin keurig 5, behalve stroom scheelt dit ook wat kapotgevroren groentes dus de besparing tikt dubbel aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
hanev001 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:57:
[...]De verhoging van de vaste kosten komt echter van de netwerkbeheerders, een andere organisatie die los staat van de leverprijs.
prima, verhoog gewoon de variabele “transportkosten” van de netbeheerder, niet het vaste deel zoals nu gebeurt.
Ik ben ook benieuwd hoe het staat met verrekening van verliezen in oude dunnere kabels (die door hogere stromen exponentieel meer verliezen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@PalingDrone nog niet aangebroken komkommers kun je beter buiten de koelkast bewaren heb ik recent geleerd.

https://www.voedingscentr.../komkommer-met-schil.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Franciesco schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:07:
@PalingDrone nog niet aangebroken komkommers kun je beter buiten de koelkast bewaren heb ik recent geleerd.

Wat betreft stroombesparing is het ook goed te kijken of je wel "zoveel" koelkasten en vriezers nodig hebt.

Als je per week precies genoeg koopt en wat betreft dranken alleen koel zet wat je die dag, of de dag erop drinkt, heb je helemaal niet zoveel ruimte nodig.

Kijk ook eens hoeveel sausjes je hebt staan die je eigenlijk niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
andru123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 01:24:
[...]
prima, verhoog gewoon de variabele “transportkosten” van de netbeheerder, niet het vaste deel zoals nu gebeurt.
Ik ben ook benieuwd hoe het staat met verrekening van verliezen in oude dunnere kabels (die door hogere stromen exponentieel meer verliezen).
Zoals reeds eerder gezegd dan moet eerst de wet die dit regelt veranderd worden.

De kosten van transport verliezen zijn verwerkt in het tarief en die worden dus door de afnemers betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Franciesco schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:07:

Sowieso kijken hoe het in de supermarkt ligt. Als het daar niet in de koeling ligt hoeft dat thuis ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

FreakNL schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Sowieso kijken hoe het in de supermarkt ligt. Als het daar niet in de koeling ligt hoeft dat thuis ook niet.
Dat geldt zelfs voor eieren, al maak ik daarvoor gevoelsmatig een uitzondering.
Ze zullen het gewoon overleven maar ook appels en mandarijnen blijven langer in de -groentelade- van de koelkast.

Zo kan ik nu precies opnoemen wat ik in mijn tafelmodel koelkast met vriesvak heb liggen terwijl het gros waarschijnlijk op ontdekkingsreis gaat in de vrieskist in de garage.

[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 13-06-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

FreakNL schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Dit is te simpel.

Zo is het voor eieren beter om te bewaren in de koelkast (voedingscentrum). Echter winkels doet dit niet omdat koelen, opwarmen en weer koelen nog slechter is. Smeerboter is ook beter in de koelkast, bij Lidl ligt dit niet in de koelen, AH wel. En veel producten zijn als ze open zijn ook beter af in de koelkast.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:50:
Die 6000kwh hadden ook naar zijn buren kunnen gaan zodat er wat minder kolen opgestookt hoefden te worden…

Energievraag is gewoon slecht voor het milieu.

Die EV is beter dan een ICE maar de auto een keer laten staan doet nog veel meer.

Verkeerde topic verder.
:z Zo kan ik nog wel wat argumenten bedenken. Doodgaan is nog veel beter voor het milieu. Maar daar reageerde ik niet op.

Jij leek te suggereren dat elektrisch rijden gelijk is aan benzine rijden (elektrisch = benzine), door te zeggen dat elektrisch rijden slechts 'een verschuiving' of 'alleen de bron veranderen' zou zijn. Maar dat is niet zo.

Elektrisch rijden is beter dan benzine rijden (elektrisch > benzine). Dat minder of niet rijden nóg beter zou zijn, doet daar niks aan af ('elektrisch > benzine' is onderdeel van 'niet rijden > elektrisch > benzine').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:38
FreakNL schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:43:
[...]

1 liter brandstof is 9kWh energie. Dus tenzij hij in het oude scenario maar 666 liter brandstof verbruikte (grofweg 1x tanken per maand) is hij energie aan het besparen.

Nog simpeler. Over 100km verbruik je al heel gauw 5 liter brandstof (x9 = 45kWh). Terwijl een beetje EV met een derde doorkan (15kWh/100km). Serieuze energiebesparing.

[ Voor 17% gewijzigd door mk1992 op 13-06-2024 13:50 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

mk1992 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Nog simpeler. Over 100km verbruik je al heel gauw 5 liter brandstof (x9 = 45kWh). Terwijl een beetje EV met een derde doorkan (15kWh/100km). Serieuze energiebesparing.
Met mijn speed pedelec verbruik ik dan weer een tiende van wat die EV verbruikt.

Volgens mij lossen we zo niets op en is het een race to the bottom.

verwijderd voor Franciesco Een EV-bestuurder krijgt het al benauwd bij een retourtje naar Alkmaar, terwijl ik met mijn benzineboodschappenauto een retourtje naar Bremen maak.

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 13-06-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@BertV die laatste stelling voegt niets toe aan de discussie in dit topic en kun je mijn inziens beter weghalen.

Daarnaast: dit topic gaat over elektriciteit besparen en niet over energie in andere vormen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
mk1992 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Als je heel veel componenten uit je berekening weglaat wel ja. Vergelijk nu eens eerlijk, gebaseerd op de EU-gemiddelde elektriciteitsmix. Dan kom je voor dezelfde auto (https://www.volvocars.com...-cars-lca-report-xc40.pdf) op 58 ton CO2-uitstoot voor benzine, en 45 ton uitstoot voor elektrisch. Oftwel elektrisch stoot 225 gram per km meer CO2 uit dan de Nederlandse belastingtarieven je doen geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19
RemcoDelft schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Als je heel veel componenten uit je berekening weglaat wel ja. Vergelijk nu eens eerlijk, gebaseerd op de EU-gemiddelde elektriciteitsmix. Dan kom je voor dezelfde auto (https://www.volvocars.com...-cars-lca-report-xc40.pdf) op 58 ton CO2-uitstoot voor benzine, en 45 ton uitstoot voor elektrisch. Oftwel elektrisch stoot 225 gram per km meer CO2 uit dan de Nederlandse belastingtarieven je doen geloven.
Maar het gaat hier niet om belastingtarieven, maar om energiebesparing. Om maar even terug te komen op 'componenten uit je berekening'...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:38
RemcoDelft schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:49:
[...]

En elke kilometer boven de genoemde 200.000 wordt het verschil tussen benzine en elektrisch alleen maar groter. Plus de aanname dat de batterij na 200.000 geshredderd wordt en niet een tweede leven als opslag krijgt.

Cash is king.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

200.000 km, man daar kom ik in mijn leven amper meer aan..

We moeten onszelf (en goederen) niet zoveel verplaatsen, dat is pas goed voor het milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-06 01:16
[...]

Inderdaad, door de verschuiving van variabele naar vaste kosten worden vooral de mensen gestraft die moeite doen om hun verbruik naar beneden te halen, maar ja, de lobbygroepen van energieboeren hebben nog steeds een grotere greep op de politiek dan de burgers, die de politiek verondersteld wordt te vertegenwoordigen.
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste