Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:50
Momenteel op vakantie met koelvriescombinatie uit. Gemiddeld 80W verbruik met een NUC als server aan, ventilatie op laag, wat domotica en camera's draaiend. De koelvriescombinatie zou er geloof ik nog 20-30W bij doen.
Nog ruimte om meer te besparen, of is dit een normaal sluipverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:22
Niet exorbitant als ik zie wat je allemaal nog aan hebt staan, en dan benoem je je netwerk nog niet eens. Zal ook wel uit meerdere componenten bestaan die ook nog aan staan. Ik zit met alleen netwerk, en wat home-automation al op 40W sluipverbruik als ik weg ben.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26
barrymossel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:33:
Momenteel op vakantie met koelvriescombinatie uit. Gemiddeld 80W verbruik met een NUC als server aan, ventilatie op laag, wat domotica en camera's draaiend. De koelvriescombinatie zou er geloof ik nog 20-30W bij doen.
Nog ruimte om meer te besparen, of is dit een normaal sluipverbruik?
Zoals hiervoor aangegeven ziet dit er niet heel exorbitant uit alhoewel je niet exact aangeeft welke domotica en hoeveel camera's.
Insteek van dit topic is besparen met behoud van 'comfort', neem aan dat de server, domotica en camera's in die zin noodzakelijk zijn (en waarschijnlijk al behoorlijk efficient zijn in verbruik).

Resteert alleen nog de ventilatie, kun je die eventueel uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

klump4u schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Yep +1
Vet en zeepresten laten de vlotters en pompen dicht slippen omdat ze zo nodig met 1 of 2 liter water minder willen werken.
Al verschillende mensen mee geholpen, soda methode met heet water en vanaf dan heetste programma gebruiken.
Bij mij was de halve riolering dichtgeslibd. Liep buiten langs dus flink stuk tuin uitgespit en alles.

Maar goed, energie.
Ik heb twee (AEG) ovens en beide hebben een klokje en wifi. Gebruiken we niet echt en die klok loopt nooit lang gelijk (kent geen ntp...). Domme is, display kan niet helemaal uit blijkbaar. Heb nu wel de klokken en wifi uitgeschakeld, scheelt toch weer iets.

Heb wel eens overwogen om wat Shelly spul in de meterkast toe te voegen, dan zou de groep van de overhang uit kunnen zetten wanneer niet in gebruik. Maar dat kost mij meer dan het gaat opleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door Beekforel op 06-08-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:42

Seafarer

XXX

EWK schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Dat heeft alleen zin bij lange programma's, en dat hebben moderne machines
Nou nee.

Hoe groter het temperatuurs verschil hoe groter de warmtestroom.
De grootte van de warmtestroom rem je af door isolatie.
Daarom isoleer je een huis. Dus ook je wasmachine trommel.
Dat isoleren/besparen helpt dus het meest bij hogere temperaturen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 23:29
Skynett schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:10:
Volgens mij lever je met een nieuwe wasmachine of vaatwasser enorm in op de doorlooptijd van een programma.
[…]

Hoe lang doet een nieuwe daar wel niet over, 3 uur?
Maar langere doorlooptijd en dus minder hoge verbruikspieken is nu al relevant in Vlaanderen en over een aantal jaar in Nederland:
  1. Capaciteitstarief enerzijds: kwartierpiek moet onder de 2500 W blijven om het laagste tarief te betalen
  2. Terugdraaiende teller anderzijds: die bestaat hier niet meer voor zij met een digitale meter (ooit iedereen), dus het net werkt hier al niet meer als ene gratis oneindige batterij zoals in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Seafarer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:49:
[...]

Nou nee.

Hoe groter het temperatuurs verschil hoe groter de warmtestroom.
De grootte van de warmtestroom rem je af door isolatie.
Daarom isoleer je een huis. Dus ook je wasmachine trommel.
Dat isoleren/besparen helpt dus het meest bij hogere temperaturen.
Klopt, maar als je wasmachine na 5 minuten het warme water toch weer afpompt heeft isoleren weinig zin.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wally2002 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Zoals hiervoor aangegeven ziet dit er niet heel exorbitant uit alhoewel je niet exact aangeeft welke domotica en hoeveel camera's.
Insteek van dit topic is besparen met behoud van 'comfort', neem aan dat de server, domotica en camera's in die zin noodzakelijk zijn (en waarschijnlijk al behoorlijk efficient zijn in verbruik).

Resteert alleen nog de ventilatie, kun je die eventueel uitzetten.
Klopt, de domotica en drie camera's houden we gewoon aan. Wil, zeker op vakantie, wel het e.e.a. in de gaten kunnen houden.
Ventilatie helemaal uit scheelt ook zeker wat, maar is dat i.v.m. schimmel wel een goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

barrymossel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:26:
[...]

Klopt, de domotica en drie camera's houden we gewoon aan. Wil, zeker op vakantie, wel het e.e.a. in de gaten kunnen houden.
Ventilatie helemaal uit scheelt ook zeker wat, maar is dat i.v.m. schimmel wel een goed idee?
Zolang je geen vocht hebt is dat geen probleem.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
EWK schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:33:
[...]

Zolang je geen vocht hebt is dat geen probleem.
Ik vind de bijna 80% luchtvochtigheid in de badkamer as we speak al aan de hoge kant. Maar ik heb er echt geen verstand van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

barrymossel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:41:
[...]

Ik vind de bijna 80% luchtvochtigheid in de badkamer as we speak al aan de hoge kant. Maar ik heb er echt geen verstand van...
Dat is bij een badkamer die in gebruik is neem ik aan?
Als je op vakantie bent en je laat je badkamerdeur open, lijkt me dat dat prima kan zonder extra ventilatie.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:08
PalingDrone schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Waarbij je was dus flink gaat slijten...
Sinds hier het eco (extra lang met veel minder water) programma in de ban gedaan is slijt al het wasgoed veel minder snel, dat liep echt de spuigaten uit toen we bij de huidige machine de ecostand gebruikten.
Wellicht wat offtopic, maar had je last van kleine gaatjes van een paar millimeter breed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-08 12:28
Vraagje voor de Belgen in dit topic.
Ik probeer mijn sluimerverbruik te begrijpen adhv de Fluvius digitale meter.

Wat ik nu doe is het volgende:
-exporteer de kwartierdata (dus het verbruik in KWh per blok van 15 minuten) voor enkele weken
-dan neem ik enkel tijdslots 00:00 - 00:15 , 00:15 - 00:30 tem 05:45 - 06:00
-ik neem de nacht omdat dan sowieso iedereen slaapt, en er geen injectie van zonnepanelen is
-ik sommeer per dag die kwartierwaarden, wat me dus het verbruik voor die 6u geeft
-en deel dat door 6 --> dat geeft me het sluimerverbruik, toch?

Uitdaging is dat ik dan rond de 80 W uitkom, wat me erg laag lijkt voor een (weliswaar vrij moderne) woning met koelkast, vriezer, ventilatie, Telenet modem etc?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 23:29
IndigoX schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:49:
Uitdaging is dat ik dan rond de 80 W uitkom, wat me erg laag lijkt voor een (weliswaar vrij moderne) woning met koelkast, vriezer, ventilatie, Telenet modem etc?
Tip voor de Telenet modem: ze installeren dat standaard met een coax-signaalversterker. Dat ding staat 24/7 warm te worden en verbruikt 7,5 W. Als je zoals mij helemaal geen enkele tv op coax aangesloten hebt kan je hoogstwaarschijnlijk die versterker bypassed en gewoon rechtstreeks op je modem aansluiten. Werkt hier al bijna een jaar zonder problemen of snelheidsverlies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

EWK schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:21:
[...]

Klopt, maar als je wasmachine na 5 minuten het warme water toch weer afpompt heeft isoleren weinig zin.
Wat is dat dan voor een was programma?
De zeep is dan ook weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Seafarer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Wat is dat dan voor een was programma?
De zeep is dan ook weg?
Wat bedoel je? Die na 5 minuten wegpompt?
Geen idee, ik heb programma's van 45 minuten tot 4 uur. Zeep is nooit een issue.

[ Voor 21% gewijzigd door EWK op 07-08-2023 14:25 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

EWK schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

Wat bedoel je? Die na 5 minuten wegpompt?
Geen idee, ik heb programma's van 45 minuten tot 4 uur. Zeep is nooit een issue.
Jij schrijft:

Mijn vraag is dan, welk programma gaat eerst het water verwarmen en dit water na 5 min. Afpompen. Of bedoel je dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Seafarer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Jij schrijft:

Mijn vraag is dan, welk programma gaat eerst het water verwarmen en dit water na 5 min. Afpompen. Of bedoel je dat anders?
Dat bedoel ik wel zo. 5 minuten is natuurlijk overdreven en ik heb het nooit getimed, maar er zit een enorm verschil natuurlijk tussen het programma dat er 45 minuten over doet of die van 4 uur.
Dat laatste programma zal meer profijt hebben van goede isolatie dan die eerste, en dat was mijn punt.

Hoi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Zenomyscus schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:19:
[...]

Wellicht wat offtopic, maar had je last van kleine gaatjes van een paar millimeter breed?
Licht offtopic idd maar mijn antwoord is wel inclusief een stroombespaartip.

Die gaatjes kwalificeer ik als ritsschade of een trommel waar iets achter blijft haken, boxers sleten net onder de tailleband allemaal richting doorzichtig en vrijwel alle was werd zienderogen "dunner".

Heb nog nooit zoveel boxers, sokken, broeken met overmatige slijtage en zelfs handdoeken, hoeslakens, kussenslopen etc. gezien waar de puntjes van versleten, sinds we weer normaal wassen (dus met meer water, iets meer stroomverbruik en flink kortere programma's) blijft het spul weer gewoon heel.
Mijn conclusie is dat intensiever bewegen en langer weken met minder water harder slijt dan de standaard programma's.

De Siemens (van 2 jaar oud) heeft een stroom en water grafiekje op de display fwiw en dat geeft wanneer je die eco stand aanzet vooral een grote vermindering van het watergebruik aan, stroom scheelt maar weinig.
Dat beetje bespaard water wordt ruimschoots gecompenseerd door overmatige textielslijtage en onder de streep ben je dus flink duurder uit met die eco stand aan.
Het viel iig echt op gedurende dat halfjaar waarin ik stug het eco knopje gebruikt heb. Na wat rondvragen onder kennissen bleken meerdere mensen soortgelijke ervaringen te hebben met wassen op een eco programma, niet alleen Siemens bezitters.

Wil je stroom besparen dan kan je beter je was 10 graden kouder wassen dan je gewend was, zo smerig wordt het meeste niet en de wasmiddelen zijn tegenwoordig ook vrij effectief op lagere temperaturen.

Op de zwarte was na gebeurt alles ook weer met poeder, vloeibaar wasmiddel gieten in het bakje resulteerde al vrij snel in een stinkmachine, wellicht versterkt door het verminderde watergebruik.
Ondanks dat beddengoed op 60 graden gewassen werd en er ook incidenteel een kookwas draaide.

Nu gaat vloeibaar zwart wasmiddel in een bolletje in de trommel en de blanke witte was en de was van kleur gewoon met poeder in het bakje, na een paar keer leeg een kookprogramma draaien en alles zo veel mogelijk ontdoen van zeepresten van die vloeibare prut is de machine weer schoon en fris en stinkt er niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
EWK schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:56:
[...]

Als je op vakantie bent en je laat je badkamerdeur open, lijkt me dat dat prima kan zonder extra ventilatie.
Nope, vanochtend toen ik dat schreef. Wanneer de douche aan staat schiet ie naar dik achter in de 90%. Nu 65%. Klepraam staat wel open. Geen idee wat het weer is in NL (ja, natuurlijk weet ik dat wel, muhahaha) en of dat daarmee te maken kan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

barrymossel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Nope, vanochtend toen ik dat schreef. Wanneer de douche aan staat schiet ie naar dik achter in de 90%. Nu 65%. Klepraam staat wel open. Geen idee wat het weer is in NL (ja, natuurlijk weet ik dat wel, muhahaha) en of dat daarmee te maken kan hebben...
Dat heeft er ook veel mee te maken, ookal is het raam dicht, als het regent stijgt de luchtvochtigheid ook in de badkamer.

Hoi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:19
EWK schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:56:
[...]

Bij ons nieuwbouwhuis staat in de documentatie dat de WTW nooit uitgezet mag worden. Alle garanties op vocht, schimmel, huisklimaat, kromtrekkende deuren, kasten en muren (bij wijze van) vervallen.

Ook voor je eigen verse lucht zou ik dat nooit doen. Ons huis is wel luchtdicht dan, geen andere ventilatie. Als ik de WTW uitzet een half uur, schiet de co2 in no time over de 1500-2000. Dat wil je allemaal gewoon niet.

En ook als ik 3 weken weg ben staat ie gewoon in standje laag.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

PCJR schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

Bij ons nieuwbouwhuis staat in de documentatie dat de WTW nooit uitgezet mag worden. Alle garanties op vocht, schimmel, huisklimaat, kromtrekkende deuren, kasten en muren (bij wijze van) vervallen.

Ook voor je eigen verse lucht zou ik dat nooit doen. Ons huis is wel luchtdicht dan, geen andere ventilatie. Als ik de WTW uitzet een half uur, schiet de co2 in no time over de 1500-2000. Dat wil je allemaal gewoon niet.

En ook als ik 3 weken weg ben staat ie gewoon in standje laag.
Het ging over het uitschakelen van de ventilatie
Daarbij ging ik uit van mechanische ventilatie, niet over wtw.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:41
EWK schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:22:
[...]

Het ging over het uitschakelen van de ventilatie
Daarbij ging ik uit van mechanische ventilatie, niet over wtw.
WTW is (een vorm van) mechanische ventilatie :).

Maar hetzelfde geldt ook voor een systeem dat enkel afzuigt (neem aan dat je dat bedoelt). Officieel mag het inderdaad niet eens uitgezet worden. De nadelen zijn veel groter dan de voordelen.

En waarom zou je in vredesnaam? Een moderne unit (Zehnder ComfoFan Silent) verbruikt in de laagste stand maar 7 Watt. Bij een tarief van 40 cent is dat 2 euro per maand.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

"Uit" bij mechanische ventilatie met zo'n 3-standenschakelaar is nog altijd aan op de laagste stand. Bij mij tenminste wel (bouwjaar 1988).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ging idd over een normale (AC) mechanisme ventilatie. Die in de laagste van de drie standen 20W trekt geloof ik.
Aan laten staan dus...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
Nee, niet aan laten staan, maar vervangen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
GioStyle schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:34:
Nee, niet aan laten staan, maar vervangen. :D
I know, maar huur. Geen idee hoe lang we hier nog wonen. Geen zin om zo'n apparaat over een aantal jaar weer van de muur te moeten halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:19
Van 20 naar 7w lijkt me geen 1of 2k euro waard om een wtw te vervangen...?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:58

hamsteg

Species 5618

Maasluip schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:00:
"Uit" bij mechanische ventilatie met zo'n 3-standenschakelaar is nog altijd aan op de laagste stand. Bij mij tenminste wel (bouwjaar 1988).
Ik heb een gelijkstroom MV geïnstalleerd en kreeg twee draadloze schakelaars. Een van die schakelaars heeft een "vakantie" knop. Zachter dan standje 1, werkt goed. "Uit" zetten is onverstandig, juist als je lang weggaat. In de buizen van de afzuiging zitten schimmels. Doordat er een luchtstroom naar buiten is, houd je het binnen gezond. Stopt die luchtstroom dan kunnen schimmelsporen naar binnen trekken, hoe langer het stilstaat ... hoe groter de kans op besmetting.

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-08 12:25
Serieus elektriciteit besparen?

Wij gaan binnenkort voor 3 weken naar het buitenland, en dat scheelt weer op ons verbruik. Wij zetten alles uit door 1 druk op de schakelaar van onze stekkerdozen in huis. Behalve de Bosch KGN39AIAT Serie No Frost koel-vriescombinatie netto inhoud 363L, deze blijft gewoon aan en heeft een verbruik van 104kWh per jaar, deze heeft zijn eigen stekker.

Als wij niet thuis zijn of niet gebruiken zetten wij het op dezelfde manier uit.

Voordelig ook voor mijn jaarnota volgende maand

Wij hebben overal LED lampen 6watt van Pharox (2011), de woonkamer heeft sinds 12 april 2023 een nieuwe PHILIPS LED CorePro lamp 13W 2000-lumen

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Van der Berg schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:19:
Serieus elektriciteit besparen?

Wij gaan binnenkort voor 3 weken naar het buitenland, en dat scheelt weer op ons verbruik. Wij zetten alles uit door 1 druk op de schakelaar van onze stekkerdozen in huis. Behalve de Bosch KGN39AIAT Serie No Frost koel-vriescombinatie netto inhoud 363L, deze blijft gewoon aan en heeft een verbruik van 104kWh per jaar, deze heeft zijn eigen stekker.

Als wij niet thuis zijn of niet gebruiken zetten wij het op dezelfde manier uit.

Voordelig ook voor mijn jaarnota volgende maand

Wij hebben overal LED lampen 6watt van Pharox (2011), de woonkamer heeft sinds 12 april 2023 een nieuwe PHILIPS LED CorePro lamp 13W 2000-lumen
En dan kom je thuis in een leeg huis omdat de dieven alles mee hebben genomen ;)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:29:
Van 20 naar 7w lijkt me geen 1of 2k euro waard om een wtw te vervangen...?
Een niet wtw ventilatie vervangen is een stuk goedkoper, die heb je al wel voor 2 á 300 euro. Zelf vervangen is niet zo ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-08 12:25
John245 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

En dan kom je thuis in een leeg huis omdat de dieven alles mee hebben genomen ;)
Als ze maar van mijn biertje afblijven ;)

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Elke w sluipverbruik is €1,80-2,50 op jaarbasis dus een besparing van 13w (zeg €30,00) terugverdienen door te vervangen ... zou ik niet doen :)

[ Voor 13% gewijzigd door hamsteg op 08-08-2023 16:09 ]

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
hamsteg schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:07:
Elke w sluipverbruik is €1,80-2,50 op jaarbasis dus een besparing van 13w (zeg €30,00) terugverdienen door te vervangen ... zou ik niet doen :)
Wanneer zou je het wel doen? Als de terugverdientijd 5 jaar is? 4? 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:45
hamsteg schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:07:
Met 0.40€ per kWh, 1W = 4€ per jaar. Hier een oude Stork mechanische ventilatie unit (met AC motor) vervangen door een Orcon van 230€ (met DC motor). Verbruik op de laagste stand - 4W. Was 13W bij Stork. 9W per jaar besparing - 36€ per jaar. En veeel stiller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een ventilatiebox hoeft ook geen 300 euro te kosten. Ik heb de unit uit 1998 met AC-motor vervangen voor een stuk nieuwere Itho Ecofan (uit 2015 ofzo?) met DC-motor van Marktplaats. Aanschafprijs €50 en de oude verkocht voor €30...

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

andru123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Met 0.40€ per kWh, 1W = 4€ per jaar. Hier een oude Stork mechanische ventilatie unit (met AC motor) vervangen door een Orcon van 230€ (met DC motor). Verbruik op de laagste stand - 4W. Was 13W bij Stork. 9W per jaar besparing - 36€ per jaar. En veeel stiller.
Dat is een extra argument, hij moest stil zijn :) en dat klopt dat is 'ie. Die Stork verbruikte trouwen bij mij duidelijk meer. 8-10 jaar zou de terugverdientijd zijn, met het extra feature dat 'ie geluidsarmer is ... doen! Zo'n ding staat volgens mij voor 15-20 jaar.
ThinkPad schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:35:
Een ventilatiebox hoeft ook geen 300 euro te kosten. Ik heb de unit uit 1998 vervangen voor een stuk nieuwere Itho Ecofan (uit 2015 ofzo?) van Marktplaats. Aanschafprijs €50 en de oude verkocht voor €30...
Is een keuze, ik heb hem nieuw gehaald en idd rond de €270-300 zodat ie zijn levensduur ook gaat volmaken.

[ Voor 38% gewijzigd door hamsteg op 08-08-2023 16:38 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
andru123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Daarbij gaan die dingen maar zo'n 15 jaar mee voordat de lagers (24/7 steeds meer herrie) of een startcondensator het begeven (waardoor die laagste stand slechts gebrom uit de MV box oplevert zonder dat er iets draait of ventileert...)
Voor zo'n Stork, tegenwoordig Zehnder, box bestaat een leuke upgrade waarbij je alleen het motordeel vervangt en de plastic bak inclusief aangesloten kanalen gewoon laat hangen.
Die upgrade heb ik eind vorig jaar in 10 minuten gedaan, van AC naar DC, nu met ingebouwde vochtsensor die automagisch harder afzuigt wanneer er gedoucht wordt, veel stiller en de mogelijkheid om het debiet per stand in te stellen (en nog wat domoticamogelijkheden optioneel die we hier niet gebruiken). Binnenklimaat is zoveel prettiger geworden sindsdien.

Ik schrok van de kosten die gerekend werden door verwarmingsonderhoudbedrijven die bij andere bewoners van het complex hun MV box vervangen hebben.
Hoorde bedragen van boven de 800 euro... *kuch, oplichters, kuch*

Het gebouw staat er nu zo'n 15 jaar dus links en rechts begint er wel eens wat te sneuvelen. Op korte termijn komen er nieuwe onderburen en er is nog iemand in het trappenhuis die wel geïnteresseerd was dus verwacht binnenkort nog 2 units te vervangen met zo'n upgraded motordeel.

Voor minder dan 200 euro te vinden wanneer je zoekt op "Zehnder ComfoFan Silent Move Up", wel ff opletten of je randaarde of een Perilex stekker nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5zworK02I43SJmx7xYs15HNjfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6QMko3jsV8OxoP5SjimKkmT.jpg?f=fotoalbum_large
Je vervangt dus alleen die ronde schijf met stekker en al.

@andru123 Hier hing eerst een Stork CMF 14 en die verstookte op standje 1, 2 en 3 respectievelijk 20, 37 en 62 Watt.

[ Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 08-08-2023 23:45 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Aiolos schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:36:
[...]

De energie die bij nieuwe wasmachines nodig is voor het opwarmen van water is niet anders dan bij de oude he, dus daarmee win je niks ;)
Misschien wel heh, de oude zal vol kalk zitten, de nieuwe zal er langer over doen en daardoor minder verbruiken (denk ik toch, want eco duurt altijd langer bij mij :p ) en misschien ook minder geisoleerd zijn dat hij eerder warmte verliest.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 21:07
Beekforel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:39:
[...]

Heb wel eens overwogen om wat Shelly spul in de meterkast toe te voegen, dan zou de groep van de overhang uit kunnen zetten wanneer niet in gebruik. Maar dat kost mij meer dan het gaat opleveren.
Ik zie in de specs van shelly dat de draadsectie beperkt is tot 1.5mm², waardoor je die (in België) enkel mag gebruiken voor verlichtingskringen, want gemengde of andere kringen moeten minstens met een draadsectie van 2.5mm² uitgevoerd worden.
Tenzij je gaat voor de modellen die je in je meterkast op een din rail monteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:56:
[...]
Misschien wel heh, de oude zal vol kalk zitten, de nieuwe zal er langer over doen en daardoor minder verbruiken (denk ik toch, want eco duurt altijd langer bij mij :p ) en misschien ook minder geisoleerd zijn dat hij eerder warmte verliest.
Bij er langer over doen gebruik je niet minder energie hoor, eerder meer omdat je langer warmteverlies hebt ;)
Mijn punt was: om een liter water 1 graad verwarmen is nog steeds 4,2kJ energie nodig. Die natuurwet kunnen de fabrikanten niet doorbreken.

Er zijn inderdaad best trucjes met minder water, minder lang de hoge temperatuur, meer wasgoed zodat het per kilo zuiniger is, etc.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Aiolos schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:48:
[...]

Bij er langer over doen gebruik je niet minder energie hoor, eerder meer omdat je langer warmteverlies hebt ;)
Mijn punt was: om een liter water 1 graad verwarmen is nog steeds 4,2kJ energie nodig. Die natuurwet kunnen de fabrikanten niet doorbreken.

Er zijn inderdaad best trucjes met minder water, minder lang de hoge temperatuur, meer wasgoed zodat het per kilo zuiniger is, etc.
Waarom duren ecoprogramma's dan langer? Ik dacht dat die langzamer opwarmden :p

De energie kan wel ergens anders uit gehaald worden, zoals bijvoorbeeld een warmtepomp doet en er kan minder verlies van energie zijn en dan is het zuiniger (in stroom/euro's, niet in kJ's waarschijnlijk)..

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Marzman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Waarom duren ecoprogramma's dan langer? Ik dacht dat die langzamer opwarmden :p

De energie kan wel ergens anders uit gehaald worden, zoals bijvoorbeeld een warmtepomp doet en er kan minder verlies van energie zijn en dan is het zuiniger (in stroom/euro's, niet in kJ's waarschijnlijk)..
Het eco-programma heeft een lagere temperatuur dan de temperatuur die is ingesteld. Het ecoprogramma duurt langer dan een gemiddeld programma om de lagere temperatuur te compenseren.

Dus je denkt dat je op 40 graden wast, maar stiekem is dat 27 ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 11-08-2023 20:16 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
EWK schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Het eco-programma heeft een lagere temperatuur dan de temperatuur die is ingesteld. Het ecoprogramma duurt langer dan een gemiddeld programma om de lagere temperatuur te compenseren.

Dus je denkt dat je op 40 graden wast, maar stiekem is dat 27 ofzo.
Tabelletje uit de handleiding van m'n wasmachine. Eco zit hem bij mijn wasmachine in het veel lagere watergebruik en de lagere temperatuur (gedurende 5 minuten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMrDrVLjor5Sj4HaqTKLk1i1dMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EqPxOA1M2xjgMWcdDnBQCUV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 21:04

hneel

denkt er het zijne van

Eigenlijk best wel nep dus, die 'eco' aanduiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marzman Ik heb geleerd dat er drie dingen voor een schone was zorgen:
temperatuur, beweging en tijd (i.c.m. het wasmiddel).
Een tekort aan temperatuur kan je door een overmaat aan tijd (en/of beweging) compenseren.
@hneel Kan je dat wat concreter maken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
hneel schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:21:
Daar is helemaal niets nep aan.
In plaats van hogere temperaturen en veel water te gebruiken, wordt de kleding langer in het water gehouden en meer ver en weer bewogen, zodat het wasmiddel er langer kan op inwerken en het vuil langer de tijd krijgt om vanuit de kleren in het spoelwater te belanden.
Daarnaast wordt de trommel bij moderne machines mogelijk ook wat geïsoleerd, wat het warmteverlies ook wat beperkt.

Het is gewoon een andere manier om vuil uit kleding te spoelen, die wat minder energie nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Als ik naar de cijfers kijk, is het energiegebruik nagenoeg gelijk.
Ja, je bespaart op water. Dat noemen ze dan "eco". Terwijl de gemiddelde consument bij het woord "eco" denkt aan energiebesparing.

Even heel kort door de bocht: water kost haast geen drol, en is in Nederland in overvloed aanwezig (de gemalen zijn continu bezig het uit onze polders weg te pompen), en op de CO2 productie heeft het ook geen invloed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
hneel schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:06:

Even heel kort door de bocht: water kost haast geen drol, en is in Nederland in overvloed aanwezig (de gemalen zijn continu bezig het uit onze polders weg te pompen), en op de CO2 productie heeft het ook geen invloed.
Zelfde verhaal geldt ook voor elektriciteit. Elektriciteit kost geen drol, het is in Nederland in overvloed aanwezig en op CO2 productie heeft het ook geen invloed.

En toch hebben we hier een topic over serieus elektriciteit besparen. Kan het misschien zo zijn dat er ook andere beweegredenen kunnen zijn dan geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-08 10:04
mbbs1024 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:58:
[...]

Ik zie in de specs van shelly dat de draadsectie beperkt is tot 1.5mm², waardoor je die (in België) enkel mag gebruiken voor verlichtingskringen, want gemengde of andere kringen moeten minstens met een draadsectie van 2.5mm² uitgevoerd worden.
Tenzij je gaat voor de modellen die je in je meterkast op een din rail monteert.
Ik weet toch redelijk zeker dat ik in mijn shelly's gewoon 2,5mm heb zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wally2002
Dit is echt te kort door de bocht. Sowieso is er in Nederland ook sprake van watertekort, en het water dat uit de polders gepompt wordt is niet van drinkwaterkwaliteit.
En drinkwater kost dit jaar gemiddeld € 2,19 per m3 in NL, t.o.v. 2022 een stijging van 8 tot wel 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ja, je bespaart op water. Dat noemen ze dan "eco". Terwijl de gemiddelde consument bij het woord "eco" denkt aan energiebesparing.

Even heel kort door de bocht: water kost haast geen drol, en is in Nederland in overvloed aanwezig (de gemalen zijn continu bezig het uit onze polders weg te pompen),
Bij Gouda laten we bijna continue 25m³/s of ook wel 1500 ton/uur het Groene Hart instromen. Er zijn meerdere zoetwater inlaat punten in Zuid-Holland totaal 38m³/s. Dit wordt ingelaten en niet eruit gepompt. Er wordt overnagedacht om alle inlaten te vergroten. Dus "overvloed" ? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 12-08-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:07

het minder gebruik van water heeft vooral invloed als dan ook minder water verwarmd wordt. De tabel laat vooral duidelijk zien dat bij minder belading, de wasmachine minder water toevoegt en dus ook minder energie gaat gebruiken. Bij een volle machine is het verschil inderdaad nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Iedereen reageert op het 2e deel van mijn post. Oke, dat was wat erg kort door de bocht. :+

Maar het punt was ik wilde maken zat in het eerste deel. Electriciteit besparen is denk ik voor de meeste consumenten belangrijker dan water besparen. (Niets voor niets is het 'Serieus elektriciteit besparen' topic een stuk drukker dan het 'Serieus water besparen' topic). Als fabrikanten dan een apparaat op de markt brengen met een 'eco' mode, dan denken de meeste mensen dat ze daarmee stroom kunnen besparen. Terwijl dat dan eigenlijk nauwelijks het geval is. Dat vind ik een vorm van consumenten-misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Dit is echt te kort door de bocht. Sowieso is er in Nederland ook sprake van watertekort, en het water dat uit de polders gepompt wordt is niet van drinkwaterkwaliteit.
En drinkwater kost dit jaar gemiddeld € 2,19 per m3 in NL, t.o.v. 2022 een stijging van 8 tot wel 25%.
Misschien moet Rijkswaterstaat dan zelf maar eens ophouden met onze grootste zoetwateropslag langzamerhand steeds meer in te polderen.
Er is hier in de delta absoluut geen watertekort, wel een hele hoop verspilling.
Wanneer we serieus een tekort hadden dan was het wel verboden om datacenters te koelen met leidingwater en dat vervolgens vervuild en verwarmd in het (polder)oppervlaktewater te lozen.
Ons water is blijkbaar veel te goedkoop voor dat soort grootverbruikers, niet voor de consument.

Maargoed dat heeft niet zoveel met serieus elektriciteit besparen te maken.

Gelukkig dat ik vandaag dan maar heel efficiënt 4 volle wasmachines gedraaid heb op 60 graden om een lading beddengoed, kussens en tijken te ontdoen van huisstofmijten en pollen, uiteraard zonder de eco stand te gebruiken, sterker nog dit moest met een extra kort powerhungry programma en daarna in de droger om vannacht nog een beetje in dat bed te kunnen slapen...
Helaas geen panelen op het dak maar troost me met de gedachte dat ik wel het net een beetje ontlast heb door flink te verbruiken op het moment dat er een overvloed aan door de zon opgewekte stroom was.

Je kan wel proberen zoveel mogelijk stroom te besparen maar allergieën en chronische aandoeningen zijn echt funest voor je verbruik. De was buiten (als dat al zou kunnen/mogen in een appartement) te drogen hangen als pollenvanger is in dit geval ook een grote njet en een efficiënte warmtepompdroger ook niet, dat duurt gewoon te lang voordat de hele zooi weer klaar is. Heb wel 1 tijk en zoveel mogelijk ander spul binnen opgehangen maar ontkom er niet aan om regelmatig een enorme lading stroom te verstoken en dat compenseer je maar lastig met wat ledlampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
PalingDrone schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:46:
[...]
Je kan wel proberen zoveel mogelijk stroom te besparen maar allergieën en chronische aandoeningen zijn echt funest voor je verbruik.
Duidelijk, de insteek van dit topic is behoud van ‘comfort’ dus daar hoort wassen op 60 graden bij.
De was buiten (als dat al zou kunnen/mogen in een appartement) te drogen hangen als pollenvanger is in dit geval ook een grote njet en een efficiënte warmtepompdroger ook niet, dat duurt gewoon te lang voordat de hele zooi weer klaar is. Heb wel 1 tijk en zoveel mogelijk ander spul binnen opgehangen maar ontkom er niet aan om regelmatig een enorme lading stroom te verstoken en dat compenseer je maar lastig met wat ledlampjes.
Ik zie 1 oplossing en dat is om te zorgen dat je extra beddengoed in huis hebt. Dan kun je aan de lucht drogen en mag dat langer duren.

Sowieso zit de meeste stroom besparing in de droger, in vergelijking met de voorgaande discussie over de wasprogramma’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 03:53:

[...]

Ik zie 1 oplossing en dat is om te zorgen dat je extra beddengoed in huis hebt. Dan kun je aan de lucht drogen en mag dat langer duren.

Sowieso zit de meeste stroom besparing in de droger, in vergelijking met de voorgaande discussie over de wasprogramma’s.
Het tijk is de omkleding van een matras en dat van de "topper", daar heb je er dus 4 van bij een 2 persoons bed.
Daar heb je niet een extra setje van liggen en je moet ook de ruimte hebben om het allemaal binnen uit te hangen. gelukkig droogt het spul snel met deze temperaturen maar je hebt volkomen gelijk dat het stroomverbruik van de wasmachine wegvalt tegen dat van een middagje een ronkende droger.
Die proberen we dan ook zo min mogelijk te gebruiken maar soms ontkomen we er echt niet aan.

Het was het wel waard, heerlijk geslapen vannacht zonder benauwdheid etc.
Slopen en hoeslakens zijn er genoeg maar een dekbed neemt nou eenmaal veel vocht op tijdens de was, tegenwoordig centrifugeer ik ze een keertje extra voor het de droger in gaat om toch zo efficiënt mogelijk met de apparatuur om te gaan.
Daarom ook voor een wasmachine gekozen die een hogere max. rpm heeft tijdens het centrifugeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:36
Seafarer schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:13:
[...]

Bij Gouda laten we bijna continue 25m³/s of ook wel 1500 ton/uur het Groene Hart instromen. Er zijn meerdere zoetwater inlaat punten in Zuid-Holland totaal 38m³/s. Dit wordt ingelaten en niet eruit gepompt. Er wordt overnagedacht om alle inlaten te vergroten. Dus "overvloed" ? :)
Had je vorig jaar eens bij Muiden moeten gaan kijken. Daar werd 8000 m³ per uur de Vecht ingepompt in verband met de droogte. Niet te lang over nadenken hoeveel stroom dat gekost heeft :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
jbhc schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
Ik weet toch redelijk zeker dat ik in mijn shelly's gewoon 2,5mm heb zitten.
Dat kan best zijn, maar dan gebruik je ze buiten spec, want ze zijn gespecifiëerd tot 1.5mm², behalve dan de pro versie die je op een din rail monteert, maar die kosten dan ook 3 to 5 maal meer dan die je in een aansluitdoos monteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-07 22:25
hneel schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:36:
Iedereen reageert op het 2e deel van mijn post. Oke, dat was wat erg kort door de bocht. :+

Maar het punt was ik wilde maken zat in het eerste deel. Electriciteit besparen is denk ik voor de meeste consumenten belangrijker dan water besparen. (Niets voor niets is het 'Serieus elektriciteit besparen' topic een stuk drukker dan het 'Serieus water besparen' topic). Als fabrikanten dan een apparaat op de markt brengen met een 'eco' mode, dan denken de meeste mensen dat ze daarmee stroom kunnen besparen. Terwijl dat dan eigenlijk nauwelijks het geval is. Dat vind ik een vorm van consumenten-misleiding.
De consumentenbond geeft je ook gelijk hoor: https://www.consumentenbo...ne/wasprogramma-eco-40-60
Het bespaart alleen water en daarbij blijft ook nog eens meer wasmiddel in je kleding zitten. Ik was altijd op het normale programma op 30 graden, tot nu toe wordt mijn kleding altijd schoon. Alleen beddengoed en vaatdoekjes gaan op 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hneel schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:36:

In Nederland is water inderdaad erg goedkoop. In de buurlanden kost het het dubbele (wat nog steeds niet heel duur is).

Dus tja of het misleiding is, de fabrikanten maken de toestellen niet speciaal voor Nederland.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-08 16:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

PalingDrone schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Daarbij gaan die dingen maar zo'n 15 jaar mee voordat de lagers (24/7 steeds meer herrie) of een startcondensator het begeven (waardoor die laagste stand slechts gebrom uit de MV box oplevert zonder dat er iets draait of ventileert...)
Voor zo'n Stork, tegenwoordig Zehnder, box bestaat een leuke upgrade waarbij je alleen het motordeel vervangt en de plastic bak inclusief aangesloten kanalen gewoon laat hangen.
Die upgrade heb ik eind vorig jaar in 10 minuten gedaan, van AC naar DC, nu met ingebouwde vochtsensor die automagisch harder afzuigt wanneer er gedoucht wordt, veel stiller en de mogelijkheid om het debiet per stand in te stellen (en nog wat domoticamogelijkheden optioneel die we hier niet gebruiken). Binnenklimaat is zoveel prettiger geworden sindsdien.

Ik schrok van de kosten die gerekend werden door verwarmingsonderhoudbedrijven die bij andere bewoners van het complex hun MV box vervangen hebben.
Hoorde bedragen van boven de 800 euro... *kuch, oplichters, kuch*

Het gebouw staat er nu zo'n 15 jaar dus links en rechts begint er wel eens wat te sneuvelen. Op korte termijn komen er nieuwe onderburen en er is nog iemand in het trappenhuis die wel geïnteresseerd was dus verwacht binnenkort nog 2 units te vervangen met zo'n upgraded motordeel.

Voor minder dan 200 euro te vinden wanneer je zoekt op "Zehnder ComfoFan Silent Move Up", wel ff opletten of je randaarde of een Perilex stekker nodig hebt.

[Afbeelding]
Je vervangt dus alleen die ronde schijf met stekker en al.

@andru123 Hier hing eerst een Stork CMF 14 en die verstookte op standje 1, 2 en 3 respectievelijk 20, 37 en 62 Watt.
Overigens, als je al een DC Stork/Zehnder hebt, dan kun je ook als DHZ-Tweaker redelijk eenvoudig de lagers vervangen voor een tientje plus half uurtje knutselen :Y (zie o.a. Vervangen 10 jaar oude mechanische ventilatie box?)
De box klinkt een paar maanden later nog steeds als nieuw. En da's ook "eco" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:42:
[...]

Overigens, als je al een DC Stork/Zehnder hebt, dan kun je ook als DHZ-Tweaker redelijk eenvoudig de lagers vervangen voor een tientje plus half uurtje knutselen :Y (zie o.a. Vervangen 10 jaar oude mechanische ventilatie box?)
De box klinkt een paar maanden later nog steeds als nieuw. En da's ook "eco" :)
(y)
Het scheelt ook of de box op een motorloze afzuigkap aangesloten is of dat deze alleen de (bad) kamers en toilet afzuigt.
Een motorloze afzuigkap heeft zelf ook filters maar de vettige derrie die daar alsnog langs gaat kan nooit bevorderlijk zijn voor de levensduur van de lagers.
Wij hebben een wasemkap met directe afvoer door het dak, die box krijgt dus alleen maar binnenlucht voor z'n kiezen en bleek stukken schoner dan de box van de onderburen waarvan er eentje een recirculatiekap had en de ander een dampkap die direct op de MV was aangesloten.
Beiden maakten ook aanzienlijk meer herrie voor de vervanging dan die van ons destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:46
ArthurMorgan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:35:
[...]

meten is weten. Wij zaten een aantal jaar geleden ook op plusminus 4kWh per dag zonder extra verbruik. Toen hebben we een electrameter gekocht. Oude (eigenlijk niet meer gebruikte) Wii verbruikte geloof ik in standby iets van 15 Watt. Een aantal routers gebruikten 20 Watt per stuk. (vervangen door nieuwe die minder dan 5 Watt gebruiken. En zo het hele huis door. Toen zijn we tijdelijk teruggezakt naar minder dan 1.5 kWh per dag aan sluipverbruik. Dat zit nu weer tegen de 2.2 aan, maar we houden nu wel van alles bij wat het sluipverbruik is en of we dat het ook waard vinden. ook bij aankopen letten we er nu veel meer op.
Welke router gebruikt ca. 5watt? ik heb nu een experiabox v10 van kpn voor glasvezel, met een 10watt verbruik continu (incl. wifi).
Bedankt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

BarryH schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:59:
[...]

Welke router gebruikt ca. 5watt? ik heb nu een experiabox v10 van kpn voor glasvezel, met een 10watt verbruik continu (incl. wifi).
Bedankt.
Rax10 bv

review: Goedkope Wi-Fi 6-routers - Betaalbaar en snel draadloos netwerk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Nu bij de Vomar Led lampen E 27 voor € 0,99 perstuk.

Merk energetic

[ Voor 15% gewijzigd door Speedster op 20-10-2023 15:34 ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-08 17:28
Meestal is een goedkope LED lamp minder zuinig en ze hebben vaak een minder gunstige kleurindex.
Maar op dit moment stook ik (bij) met een straalkacheltje, vanwege de lage prijs voor terugleveren van mijn panelen. Dus ik kan beter minder gas verbruiken en met elektriciteit op 0 uitkomen. En dan heeft een zuinigere LED lamp niet zo veel zin. Maar als straks het salderen ongunstiger wordt, is bezuinigen op elektriciteit wel weer zinvol.

Action:
- €1.99/2st. 600 lumen, 7.0W, Kleurweergave-index ??, 2900K
Ikea:
- €1.99/2st. 470 lumen, 3.4W, Kleurweergave-index 80, 2700K
- €2.99/1st. 470 lumen, 2.9W, Kleurweergave-index 90, 2700K
Praxis:
- €0,95/1st. 470 lumen, 3,4W, Kleurweergave-index ??, 2700K (binnenkort)
- €9.99/1st. 525 lumen, 2,5W, Kleurweergave-index 80, 3000K
Gamma:
- €6.49/1st. 485 lumen, 2,3W, Kleurweergave-index 80, 3000K
Albert Hein:
- €9.99/1st. 485 lumen, 2,3W, Kleurweergave-index 80, 2700K

Zie ook: Ervaringen met LED-verlichting - deel III

[ Voor 3% gewijzigd door jan-- op 04-11-2023 14:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

jan-- schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:00:
Meestal is een goedkope LED lamp minder zuinig en ze hebben vaak een minder gunstige kleurindex.
Maar op dit moment stook ik (bij) met een straalkacheltje, vanwege de lage prijs voor terugleveren van mijn panelen. Dus ik kan beter minder gas verbruiken en met elektriciteit op 0 uitkomen. En dan heeft een zuinigere LED lamp niet zo veel zin. Maar als straks het salderen ongunstiger wordt, is bezuinigen op elektriciteit wel weer zinvol.

Action:
- €1.99/2st. 600 lumen, 7.0W, Kleurweergave-index ??, 2900K
Ikea:
- €1.99/2st. 470 lumen, 3.4W, Kleurweergave-index 80, 2700K
- €2.99/1st. 470 lumen, 2.9W, Kleurweergave-index 90, 2700K
Praxis:
- €0,95/1st. 470 lumen, 3,4W, Kleurweergave-index ??, 2700K (binnenkort)
- €9.99/1st. 525 lumen, 2,5W, Kleurweergave-index 80, 3000K
Gamma:
- €6.49/1st. 485 lumen, 2,3W, Kleurweergave-index 80, 3000K
Albert Hein:
- €9.99/1st. 485 lumen, 2,3W, Kleurweergave-index 80, 2700K

Zie ook: Ervaringen met LED-verlichting - deel III
Behalve dat dit niet bepaald elektriciteit besparen is, in tegendeel. Buiten momenten van ~0 ct/kWh op de Day-ahead markt (lees: volledige dekking door hernieuwbare energie) ben je zo meer gas aan het verbranden dan als je direct met gas zou stoken. Dat je financiële redenen hebt dit te doen zou kunnen, maar daar gaat dit topic niet over.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De Fritzbox 4040 is ook erg zuinig, zeker als je bewust even kijkt welke functies wel/niet aan moeten staan. Kun je voor een heel bescheiden bedrag via Marktplaats op de kop tikken.

[ Voor 10% gewijzigd door Burgerman op 04-11-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
[...]

Bedankt.
Edgerouter X verbruikt hier rond de 2,2W. De ONT van KPN 4,4W.

Heb wel losse accespoints op strategische plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-08 17:28
Termy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:40:
[...]

Behalve dat dit niet bepaald elektriciteit besparen is, in tegendeel. Buiten momenten van ~0 ct/kWh op de Day-ahead markt (lees: volledige dekking door hernieuwbare energie) ben je zo meer gas aan het verbranden dan als je direct met gas zou stoken. Dat je financiële redenen hebt dit te doen zou kunnen, maar daar gaat dit topic niet over.
~0 ct/kWh op de Day-ahead markt komt toch niet overeen met volledige dekking door hernieuwbare energie? Want dat zou betekenen dat je niet voor groene stroom betaalt bij dynamische tarieven als het aanbod van groene stroom en vraag in evenwicht is.

Maar het is inderdaad geen mileuvriendelijke prikkel wanneer terugleveren nog maar zo weinig oplevert. Wat dat betreft is het wel logisch dat men naar dynamische tarieven wil gaan en minder salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

jan-- schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:05:
[...]

~0 ct/kWh op de Day-ahead markt komt toch niet overeen met volledige dekking door hernieuwbare energie? Want dat zou betekenen dat je niet voor groene stroom betaalt bij dynamische tarieven als het aanbod van groene stroom en vraag in evenwicht is.

Maar het is inderdaad geen mileuvriendelijke prikkel wanneer terugleveren nog maar zo weinig oplevert. Wat dat betreft is het wel logisch dat men naar dynamische tarieven wil gaan en minder salderen.
De prijs is laag/negatief bij meer aanbod dan vraag. Gascentrales worden niet voor de lol gratis te hoog gestookt dus dit komt voornamelijk door hernieuwbaar. Voornamelijk, want die kunnen makkelijk uit terwijl gas en kolen dat niet kunnen dus momenteel is het niet echt 100% hernieuwbaar op zo'n moment. Het zou ook nooit negatief worden als wel.

Maar ja, groene stroom is erg goedkoop. Niet hoeven te betalen voor brandstof maakt blijkbaar nogal wat uit, verbazing o verbazing ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sunk costs. Maar over de levensduur van een zonnepaneel of windmolen haal je de kosten er in de huidige markt makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Kpn iTV ontvanger vindt van de stroom af niet leuk. Opstarten duurt erg lang en als het kastje een update heeft gemist krijg ik het kastje niet meer aan de praat. (ben nu aan het derde kastje)

Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:01
Speedster schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:55:
Kpn iTV ontvanger vindt van de stroom af niet leuk. Opstarten duurt erg lang en als het kastje een update heeft gemist krijg ik het kastje niet meer aan de praat. (ben nu aan het derde kastje)

Die van ons gaat al anderhalf jaar elke dag 1 of 2 keer van het stroom voor een paar uur. Opstarten duurt dan inderdaad een paar minuten. Als hij een update heeft gemist haalt hij die bij mij gewoon nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Laatste kastje is een Arris 2952V2 . Verbruikt (gemeten) 4.6 watt in standby. 110 watt per 24 uur.
Ik zet haar weer achter de main schakelaar dan maar even wachten of weer een nieuw kastje. :)
Voorgaande kastjes waren arcadyan HMB2260.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Speedster schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:55:

Alleen sinds ik de experiabox eruit geknald heb. Dan moet ik hem niet langdurig van de stroom afhalen of de experiabox moet er weer tussen om hem weer werkend te krijgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben aan het orienteren voor een nieuwe wifi-router echter kan ik helaas niet bij alle routers zien hoeveel W ze verbuiken. Ik zie de frits voorbij komen vaak. Zijn de nieuwere Frits routers ook zuinig? of zijn er andere alternatieve met wifi-6?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:19:
Ben aan het orienteren voor een nieuwe wifi-router echter kan ik helaas niet bij alle routers zien hoeveel W ze verbuiken. Ik zie de frits voorbij komen vaak. Zijn de nieuwere Frits routers ook zuinig? of zijn er andere alternatieve met wifi-6?
review: Wifirouters met 2,5Gbit/s-ethernet - Vijf rappe routers vergeleken

of

review: Goedkope Wi-Fi 6-routers - Betaalbaar en snel draadloos netwerk

Hier ook mooi rijtje
review: ASUS TUF-AX3000v2 - Nuttige router voor gamers?

[ Voor 27% gewijzigd door hjs op 15-12-2023 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De vrieskou was een mooie gelegenheid om de vriezer weer eens te ontdooien :)
Spullen naar buiten, ventilator voor de vriezer en uurtje later kon alles er weer in.

Maar de volgende moet toch maar een no-frost worden, vind de ijsaangroei van onze IKEA DJUPFRYSA best stevig, zit al binnen een maand of 2-3 weer 2cm ijs in.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:36
ThinkPad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:06:
De vrieskou was een mooie gelegenheid om de vriezer weer eens te ontdooien :)
Spullen naar buiten, ventilator voor de vriezer en uurtje later kon alles er weer in.

Maar de volgende moet toch maar een no-frost worden, vind de ijsaangroei van onze IKEA DJUPFRYSA best stevig, zit al binnen een maand of 2-3 weer 2cm ijs in.
Daar moet toch een middeltje / huisvrouwentruukje voor zijn? Iets dat de wanden van de vriezer vochtvrij houdt ofzo?

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

mk1992 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Daar moet toch een middeltje / huisvrouwentruukje voor zijn? Iets dat de wanden van de vriezer vochtvrij houdt ofzo?
Dat truukje heet no-frost en is inderdaad ideaal. :)

Je ontkomt er niet aan dat voedsel vocht bevat en dat bij het openen van de koelvries de warme lucht, met per definitie meer watergehalte dan koude lucht, binnen komt. Met ijsopbouw tot gevolg wanneer deze warme lucht weer afkoelt tegen de koude wanden (vocht slaat per definitie het eerst neer op de koudste plekken, de wanden waar de koelelementen onder zitten dus).

Daar is geen huisvrouwentruukje voor, there is no way around physics. No-frost vervangt middels ventilatie de vochtige lucht door koude droge lucht, met uiteraard een kleine penalty op het energieverbruik en ook iets meer geluid dan zonder ventilator. Het voordeel is echter weer dat dikke ijslagen voorkomen worden, die de efficiency van het koelproces weer verslechteren. Als je dus altijd te laat je vriezer ontdooit is no-frost principe m.i. ideaal. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 11-01-2024 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Hier dachten we hetzelde. Vriezer ontdooid, alle inhoud tijdelijk naar buiten, de vrieskou in (al is het daar toch een stuk minder koud dan in de vriezer).
Maar om het ontdooien te versnellen er toch wel even een paar uur lang een straalkacheltje voor gezet (a 2000W). En dan zie ik op HomeAssistant dat de vriezer daarna weer flink extra verbruikt om de temperatuur weer omlaag te krijgen. Ik ben benieuwd hoe groot de besparing gaat zijn, en wanneer ik weer quite speel op de extra verbruikte electriciteit. Nu anderhalve dag later is het verbruik nog steeds hoger dan voorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9imhuPjdHmiLeVkbYdf_C0kxRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HUVRKi1rN4bcNdhuDTHrCZ5h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door hneel op 11-01-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:44
mk1992 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Had eens op internet gelezen dat bakspray hiertegen zou helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Philtjens schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:13:
[...]

Had eens op internet gelezen dat bakspray hiertegen zou helpen.
Denk daar nu eens goed overna. 8)7

Als vocht de vriezer inkomt dan verdwijnt dat toch niet door bakspray?

Dus iemand die veel vocht in z'n huis heeft gaat even een bus bakspray leegblazen.

Wat wel kan is dat het minder vast vriest door die vette laag maar die laag komt onherroepelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ontdooien van de diepvrieskast:
Wat naar mijn ervaring sneller en misschien beter/doelgerichter werkt is
twee teiltjes met heet water in de diepvries en de deur dicht. Misschien een keer het hete water weer "verversen".
Maar bij mij staat de vriezer ook in de onverwarmde bijkeuken met plavuizenvloer en een afvoerput :Y .
Stroomverbruik nu ongeveer 55% van het zomerverbruik (mijn diepvries kan tegen de kou - klimaatklasse)

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 11-01-2024 14:37 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
hneel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:11:
Hier dachten we hetzelde. Vriezer ontdooid, alle inhoud tijdelijk naar buiten, de vrieskou in (al is het daar toch een stuk minder koud dan in de vriezer).
Maar om het ontdooien te versnellen er toch wel even een paar uur lang een straalkacheltje voor gezet (a 2000W). En dan zie ik op HomeAssistant dat de vriezer daarna weer flink extra verbruikt om de temperatuur weer omlaag te krijgen. Ik ben benieuwd hoe groot de besparing gaat zijn, en wanneer ik weer quite speel op de extra verbruikte electriciteit. Nu anderhalve dag later is het verbruik nog steeds hoger dan voorheen.

[Afbeelding]
Hmm, dus je gaat ontdooien met elektrisch verwarmde lucht?
Waarom niet een pan heet water er in zetten zoals de fabrikant adviseert?
Dan komen de brokken vanzelf naar beneden, eventueel help je nog een beetje door de grote stukken wat weg te steken en gelijk te verwijderen.
Je vriezer hoeft ook niet echt warm te worden van binnen. IJs weg is voldoende, dan schoonmaken met een sopje, ff goed nadrogen (ook de rubbers) en hij kan weer aan.
Zolang de vriezer open staat en de wanden zijn nog koeler dan de omgeving dan blijft er vocht op condenseren dus lijkt het me nogal zonde om te wachten tot alles intern op kamertemperatuur gekomen is en vervolgens weer 38 graden te moeten afkoelen.

Gisteravond hier ook gedaan maar dan wel volgens bovenstaande methode en binnen een paar uur alles er weer in, mooi moment om de radiator op de achterkant gelijk van stof te ontdoen en er ook eens onder te stofzuigen. (tafelmodel vriezer)

@Seafarer ik leg de vriezer gewoon in een bakje rijst, dat werkt uitstekend tegen vocht, snap niet dat ze dat niet gebruikt hebben met die hoge waterstanden laatst, rijstbuiltjes werken zoveel beter dan zandzakken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 11-01-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005

P_Tingen

omdat het KAN

Zelf ook de vriezer onder handen genomen; spul in een mand naar buiten, stroom van de vriezer af en met zowel een teil heet water, een föhn en een plastic steker het ijs te lijf. Nou hebben wij een Liebherr die helemaal vlak is aan de binnenkant, dus dat gaat nog wel een keer snel. In iets meer dan een uur was het geklaard.

De combivriezer is een ander verhaal. Dat is een ellendig rotding om schoon te maken met metalen roosters er in die voor de kou zorgen. Probleem is dat die slecht schoon te maken zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door P_Tingen op 12-01-2024 10:48 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn wat reacties naar de prullenbak verschoven :w #doeslief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:39:
[mbr]Er zijn wat reacties naar de prullenbak verschoven :w #doeslief[/mbr]
:(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Seafarer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Denk daar nu eens goed overna. 8)7

Als vocht de vriezer inkomt dan verdwijnt dat toch niet door bakspray?

Dus iemand die veel vocht in z'n huis heeft gaat even een bus bakspray leegblazen.

Wat wel kan is dat het minder vast vriest door die vette laag maar die laag komt onherroepelijk.
:+ Ik hoor wel eens dat rubbers van de auto worden ingevet in de winter dat je deuren minder kans hebben om dicht te vriezen. Om nou je hele vriezer er mee in te spuiten (lijkt me ook maar een vettige bende), misschien is de tip bedoelt voor de rubbers van de deuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 22-01-2024 10:14 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Om een paar kWh te besparen met vriezer ontdooien: zet er (toren)ventilator voor i.p.v. een straalkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik kwam laatst op Reddit deze post tegen waarbij iemand zo'n 10 losse USB-adaptertje verving door een MeanWell adapter van 5v 85W. Nu vraag ik me af of dit een serieuze, overweegbare besparing oplevert? Use-case: in mijn meterkast heb ik diverse devices die gevoed worden door USB (denk Raspi's en ESP's), dus wellicht zijn die losse adapters te vervangen door zo'n unit als hierboven. Of misschien simpelweg door een USB-voeding met meerdere poorten. Scheelt ook weer wat dradenspaghetti.
Kan iemand hier iets slim over zeggen / heeft hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/decided-to-replace-10-wall-warts-and-usb-chargers-with-this-v0-y7ncp458lprc1.png?auto=webp&s=986452d39951418d9857e6898dc8355aaa157d89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:33

elsinga

=8-)

Er zijn meerdere USB adapters met veel uitgangen te vinden. Meestal doen die eenvoudig 5v/2A. Ik zou zelf niet iets gaan knutselen, maar even goed kijken of alle apparatuur ook compatible is met zo'n multi-USB voeding.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb dat in het verleden wel gedaan toen ik een computer met ATX-voeding als server in gebruik had. Het modem/router/switch voedde ik toen vanaf de voedingslijnen vanaf de ATX-voeding om zo wat adapters te besparen. Werkte prima.

Als je nog een goede betaalbare USB-voeding met meerdere poorten zoekt kan ik die van IKEA aanraden. Voorheen was dat de 'KOPPLA', nu heet hij 'SMÅHAGEL' en is met €4,99 zeer goed betaalbaar.
Komt goed uit teardown test.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2024 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou ook niet direkt voor de hobbyoplossing gaan. Als je zoekt op multiport USB charger vind je er genoeg, Ook in de pricewatch, bijvoorbeeld uitvoering: BlitzWolf BW-S15 QC3.0, 60W Smart 6-Ports High Speed Desktop USB ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35

Theo

moederbord

PalingDrone schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Hmm, dus je gaat ontdooien met elektrisch verwarmde lucht?
Waarom niet een pan heet water er in zetten zoals de fabrikant adviseert?
Dan komen de brokken vanzelf naar beneden, eventueel help je nog een beetje door de grote stukken wat weg te steken en gelijk te verwijderen.
Je vriezer hoeft ook niet echt warm te worden van binnen. IJs weg is voldoende, dan schoonmaken met een sopje, ff goed nadrogen (ook de rubbers) en hij kan weer aan.
Zolang de vriezer open staat en de wanden zijn nog koeler dan de omgeving dan blijft er vocht op condenseren dus lijkt het me nogal zonde om te wachten tot alles intern op kamertemperatuur gekomen is en vervolgens weer 38 graden te moeten afkoelen.

Gisteravond hier ook gedaan maar dan wel volgens bovenstaande methode en binnen een paar uur alles er weer in, mooi moment om de radiator op de achterkant gelijk van stof te ontdoen en er ook eens onder te stofzuigen. (tafelmodel vriezer)

@Seafarer ik leg de vriezer gewoon in een bakje rijst, dat werkt uitstekend tegen vocht, snap niet dat ze dat niet gebruikt hebben met die hoge waterstanden laatst, rijstbuiltjes werken zoveel beter dan zandzakken ;)
Als ik mijn vriezer ontdooi dan komt er zo'n 3 liter aan water uitzeten. Puur om ijs te ontdooien is er al 0.3 kWh aan energie nodig. Wil je dit met een pannetje warm water doen dan zul je iets kunnen bereiken wanneer je warm water van 70 graden plaatst, en dit water tot 40 graden af kan laten koelen.
Wil je dus een pan water gebruiken dan dient deze pan van 70C naar 40 C te gaan, en hierbij die 0.3 kWh aan warmte af te geven. Maar het kraanwater is zo'n 10 graden waardoor je het water in je pannetje dus al met 0.6 kWh moet verwarmen naar 70 graden. Ik moet dan een pannetje van 8 liter plaatsen in de vriezer om dit voor elkaar te krijgen. Dat gaat dus nooit passen. Sterker nog, zet ik water van 95C in de vriezer en laat dit staan tot het afgekoeld is tot 25C dan heb ik nog steeds 3.5 liter aan kokend water nodig nodig.

De tijd dat de vriezerinhoud buiten staat is ook een risico. Niet alleen op vraatschade (vogels, katten enz) maar ook omdat het buiten geen -18°C is, en hoe langer het buiten staat hoe meer het opwarmt, en dus ook hoe meer de vriezer daarna moet werken om het weer af te koelen.

Wanneer ik de vriezer (160 liter) ontdooi (paar keer per jaar) gaan de lades met inhoud naar buiten, span ik een stuk karton voor de deuropening met enkel de bovenste 5 cm en onderste 20 cm vrij en blaas ik met een föhn of verfbrander warme lucht onderin in de vriezer. Door het schoorsteeneffect komt de lucht er bovenin koud uit (dus >90% energieopname), is met een kwartiertje het ijs weg (0.5 kWh) en staat de inhoud maar beperkte tijd buiten. Mijn inziens is dit de meest snelle en efficiente manier om een grote vriezer te ontdooien.

In het verleden heb ik ook de vriezer ontdooit met een 500 watt bouwlamp. De stralingswarmte werkt hierbij ook ideaal.

Met een kleine, of een lege vriezer kan een pannetje water, een ventilator of gewoon enkel tijd al voldoende zijn, maar met een grote vriezer die vol zit is de ontdooitijd gewoon beperkt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Theo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:23:
[...]

Als ik mijn vriezer ontdooi dan komt er zo'n 3 liter aan water uitzeten. Puur om ijs te ontdooien is er al 0.3 kWh aan energie nodig. Wil je dit met een pannetje warm water doen dan zul je iets kunnen bereiken wanneer je warm water van 70 graden plaatst, en dit water tot 40 graden af kan laten koelen.
Wil je dus een pan water gebruiken dan dient deze pan van 70C naar 40 C te gaan, en hierbij die 0.3 kWh aan warmte af te geven. Maar het kraanwater is zo'n 10 graden waardoor je het water in je pannetje dus al met 0.6 kWh moet verwarmen naar 70 graden. Ik moet dan een pannetje van 8 liter plaatsen in de vriezer om dit voor elkaar te krijgen. Dat gaat dus nooit passen. Sterker nog, zet ik water van 95C in de vriezer en laat dit staan tot het afgekoeld is tot 25C dan heb ik nog steeds 3.5 liter aan kokend water nodig nodig.

De tijd dat de vriezerinhoud buiten staat is ook een risico. Niet alleen op vraatschade (vogels, katten enz) maar ook omdat het buiten geen -18°C is, en hoe langer het buiten staat hoe meer het opwarmt, en dus ook hoe meer de vriezer daarna moet werken om het weer af te koelen.

Wanneer ik de vriezer (160 liter) ontdooi (paar keer per jaar) gaan de lades met inhoud naar buiten, span ik een stuk karton voor de deuropening met enkel de bovenste 5 cm en onderste 20 cm vrij en blaas ik met een föhn of verfbrander warme lucht onderin in de vriezer. Door het schoorsteeneffect komt de lucht er bovenin koud uit (dus >90% energieopname), is met een kwartiertje het ijs weg (0.5 kWh) en staat de inhoud maar beperkte tijd buiten. Mijn inziens is dit de meest snelle en efficiente manier om een grote vriezer te ontdooien.

In het verleden heb ik ook de vriezer ontdooit met een 500 watt bouwlamp. De stralingswarmte werkt hierbij ook ideaal.

Met een kleine, of een lege vriezer kan een pannetje water, een ventilator of gewoon enkel tijd al voldoende zijn, maar met een grote vriezer die vol zit is de ontdooitijd gewoon beperkt.
Ik heb gewoon "no frost"

Nooit ijs. :)

Pagina: 1 ... 81 ... 84 Laatste