Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Wij houden onze slimme stekker er tussen omdat dat voor ons goed werkt.

We hebben zowel boven als beneden een led-tv, geen oled. Nu heb ik begrepen dat daarvoor in zekere zin hetzelfde geldt.

Ook heb ik gelezen dat het signaal om zo'n cycle te starten per merk nogal kan verschillen. Wij hebben oa een Sony, welke volgens informatie op internet 4 uur na uitzetten zou beginnen met zo'n cycle.

We hebben besloten voor beide tv's een aanpassing te doen in het tijdschema, waarmee we 1x per week de tv via de Chromecast wel uitzetten, maar waarbij we dan een uur of 6 a 7 de stroom er op laten staan zodat ze alle gelegenheid hebben om hun ding te doen.
Led LCD tv kan gewoon uit en zonder stroom, net als je pc monitor.
Hier ook een Sony Android tv met VA paneel, na het afsluiten van het toestel gaat gewoon de stroom er af, geen enkele reden om die een paar uur extra aan te laten staan voor "iets".
Enige is dat het toestel wanneer je weer wil kijken een koude start maakt en dus ietsje langer duurt voordat Android weer helemaal up and running is ipv vanuit standby maar dat heb je ook als je hem na het kijken 5 uur niets laat doen voor je hem zonder stroom zet.
Scheelt hier merkbaar in verbruik sinds de hele tvhoek minimaal 8 uur per dag stroomloos is ipv alles op standby.
Apps updaten kan dat ding prima wanneer het aan staat en het OS krijgt al jaren geen updates meer dus standby op spanning is echt nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Oled panelen branden in en doen daar iets tegen in standbye stand @PalingDrone

Heb je inbranding en er komt een monteur, kijkt die als eerste in het service menu. Is de refresh niet vaak genoeg gedaan t.o.v. het aantal draaiuren krijg je geen garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
hjs schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:33:
Oled panelen branden in en doen daar iets tegen in standbye stand @PalingDrone

Heb je inbranding en er komt een monteur, kijkt die als eerste in het service menu. Is de refresh niet vaak genoeg gedaan t.o.v. het aantal draaiuren krijg je geen garantie.
Lees mijn reactie en waar ik op reageer nog eens goed na.
Hij heeft GEEN oled.
Dus hoeft er ook niets te refreshen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:13
Seafarer schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:24:
[...]

Dus jij gaat vlees snijden op een snijplankje en vervolgens spoel je dat af met 40°C water?

Dat is toch vragen om ellende? Of heb ik nu echt iets gemist?
Half nederland is aan de sushi en filet american maar jij maakt je zorgen om wat vlees op een plankje die daaarna met koud water en zeep afgespoeld word?
Ik denk dat er helemaal niets aan de hand is. Men maakt zich tegenwoordig veel te druk om wat bacteriën die ze op andere manieren vrij tot zich nemen of erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:42

Seafarer

XXX

computerjunky schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:56:
[...]

Half nederland is aan de sushi en filet american maar jij maakt je zorgen om wat vlees op een plankje die daaarna met koud water en zeep afgespoeld word?
Ik denk dat er helemaal niets aan de hand is. Men maakt zich tegenwoordig veel te druk om wat bacteriën die ze op andere manieren vrij tot zich nemen of erger.
Tsja dan heb ik iets gemist. Ik heb altijd geleerd dat je dat minimaal met 60 graden schoonspoeld.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:36
computerjunky schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:56:
[...]

De reiniging van het bordje is niet het probleem (een vaatwasser gaat ook maar tot 45-55c), maar het water waarmee wel. Legionella kan zich vermenigvuldigen in stilstaand water <55c, een boilervaatje dus.
Je zult eens in de zoveel tijd even de boiler moeten reinigen met een hoge temperatuur.

[ Voor 17% gewijzigd door mk1992 op 05-06-2023 10:58 ]

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het probleem met legionella in het water kan zich pas manifesteren als het water (in de douche)
quasi verneveld wordt en dan bij het inademen in de longen terecht komt.
Zolang het alleen maar uit een keukenkraan stroomt en je niet te dicht bij de kraan "inhaleert"
is het gevaar minimaal.
Dus @Seafarer 60°C water om een snijplankje schoon te spoelen is wat overdreven,
tenminste als het om legionella gaat. Salmonella is weer wat anders.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 05-06-2023 12:51 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat het tijd wordt om deze off-topic discussie te gaan stoppen :) Over legionella en het voorkomen daarvan is in andere topics al genoeg besproken, o.a. Voorkomen legionella in boilers

Laten we weer over elektriciteit besparen gaan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-08 12:25
Wij hebben sinds 2 weken een nieuwe koelvriescombinatie van Bosch de Bosch KGN39AIAT Serie 6 No Frost. Mijn 12 jaar oude Liebherr LED ging kapot. We kwamen er achter dat hij steeds warm bleef opeens. Onze oude Liebherr was niet No Full Frost.

Door de overstap naar Bosch KGN39AIAT, deze Bosch heeft een verbruik van 104kWh per jaar! Label A. Hoeven we nooit te ontdooien heeft Full Nofrost en staat op 4 graden koelen en op -18 graden vriezen. Netto inhoud koelvriescombinatie 363L.

Mijn oude Liebherr koelvriescombinatie had een verbruik van 197kWh per jaar.

Liebherr €78,80,- per jaar (197kWh)
Bosch KGN39AIAT €41,60,- per jaar (104kWh)
Ruim €37,20,- in ons voordeel per jaar
Nog geen zonnepanelen hier

Koelvriescombinatie Bosch KGN39AIAT €1.331,- met een aanbieding (normaal €1.445) en wij krijgen nog eens €100 cashback van Bosch. De nieuwe koel-vriescombinatie van Bosch maakt helemaal geen geluid en soms vraag ik me af staat hij aan?

Ik ben benieuwd of ze in de toekomst nog zuiniger gaan worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LsU_9qNc6lu7Jj88oniC6AZ8Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6jhoKJ8VjDk3kjMdlki82A6.jpg?f=fotoalbum_large
De Bosch KGN39AIAT

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 05-06-2023 13:49 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:17
Sinds kort is mijn sluipverbruik met 50% gestegen (100 watt per uur versus 150 watt per uur). Zou dit wellicht met het weer te maken kunnen hebben en dat de koelkast en vriezer meer stroom nodig hebben? In het huishouden zijn er geen wijzigingen in ieder geval.

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 05-06-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Van der Berg schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:33:
Wij hebben sinds 2 weken een nieuwe koelvriescombinatie van Bosch de Bosch KGN39AIAT Serie 6 No Frost. Mijn 12 jaar oude Liebherr LED ging kapot. We kwamen er achter dat hij steeds warm bleef opeens. Onze oude Liebherr was niet No Full Frost.

Door de overstap naar Bosch KGN39AIAT, deze Bosch heeft een verbruik van 104kWh per jaar! Label A. Hoeven we nooit te ontdooien heeft Full Nofrost en staat op 4 graden koelen en op -18 graden vriezen. Netto inhoud koelvriescombinatie 363L.

Mijn oude Liebherr koelvriescombinatie had een verbruik van 197kWh per jaar.

Liebherr €78,80,- per jaar (197kWh)
Bosch KGN39AIAT €41,60,- per jaar (104kWh)
Ruim €37,20,- in ons voordeel per jaar
Nog geen zonnepanelen hier

Koelvriescombinatie Bosch KGN39AIAT €1.331,- met een aanbieding (normaal €1.445) en wij krijgen nog eens €100 cashback van Bosch. De nieuwe koel-vriescombinatie van Bosch maakt helemaal geen geluid en soms vraag ik me af staat hij aan?

Ik ben benieuwd of ze in de toekomst nog zuiniger gaan worden

[Afbeelding]
De Bosch KGN39AIAT
Houd er wel rekening mee dat die 104kWh een fabrieksopgave is en geen werkelijk verbruik. Bij inbouwen neemt de efficiëntie af en bij gebruik en openen en sluiten verlies je energie, dus het gebruik en gedrag heeft ook invloed.

Hij zal hoe dan ook vast zuiniger zijn dat de oude hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-08 10:32

BertV

Handgemaakt

turkeyhakan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:39:
Sinds kort is mijn sluipverbruik met 50% gestegen (100 watt per uur versus 150 watt per uur). Zou dit wellicht met het weer te maken kunnen hebben en dat de koelkast en vriezer meer stroom nodig hebben? In het huishouden zijn er geen wijzigingen in ieder geval.
Ja, lijkt een logische verklaring.

Bij mij is het stroomverbruik lager in de zomer omdat mijn CV-pomp niet meer draait.
Die koelkast (tafelmodel) van mij verbruikt niet zoveel meer.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Fairy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Houd er wel rekening mee dat die 104kWh een fabrieksopgave is en geen werkelijk verbruik. Bij inbouwen neemt de efficiëntie af en bij gebruik en openen en sluiten verlies je energie, dus het gebruik en gedrag heeft ook invloed.

Hij zal hoe dan ook vast zuiniger zijn dat de oude hoor.
Wij houden de koelkast zoveel mogelijk dicht en houden hem kort open. Dus de energielabels zeggen ook niet zoveel over het verbruik? Er was nog 1 lagere model zelfde serie van Bosch, maar die had weer 128kWh per jaar en er was een Samsung koel-vriescombinatie A label met 108kWh per jaar. Wij wilde eerst voor Samsung gaan, hebben uiteindelijk voor Bosch gegaan met €100 cashback

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:49:
Het probleem met legionella in het water kan zich pas manifesteren als het water (in de douche)
quasi verneveld wordt en dan bij het inademen in de longen terecht komt.
Zolang het alleen maar uit een keukenkraan stroomt en je niet te dicht bij de kraan "inhaleert"
is het gevaar minimaal.
Dus @Seafarer 60°C water om een snijplankje schoon te spoelen is wat overdreven,
tenminste als het om legionella gaat. Salmonella is weer wat anders.
Laatste woord:

Ik had het over vleessnijden en niet over over legionella fileren.

Besparen maar weer. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Van der Berg schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:41:
[...]

Wij houden de koelkast zoveel mogelijk dicht en houden hem kort open. Dus de energielabels zeggen ook niet zoveel over het verbruik? Er was nog 1 lagere model zelfde serie van Bosch, maar die had weer 128kWh per jaar en er was een Samsung koel-vriescombinatie A label met 108kWh per jaar. Wij wilde eerst voor Samsung gaan, hebben uiteindelijk voor Bosch gegaan met €100 cashback
De energielabels zeggen zeker wel wat over het verbruik, maar je hebt zelf ook nog een aandeel hierin. Een koelkast geeft andere verbruikswaarden als je deze in de keuken zet of bijvoorbeeld in een onverwarmde garage, of je hem intensief gebruikt of niet.

Onderling kun je ze prima vergelijken met elkaar met het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-07 19:28
Wat verbruiken jullie op een dag als je niet thuis bent ? (Sluimerverbruik, koelkast, diepvries, etc) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Faece schreef op zondag 11 juni 2023 @ 01:52:
Wat verbruiken jullie op een dag als je niet thuis bent ? (Sluimerverbruik, koelkast, diepvries, etc) ?
Ongeveer 2,5 a 2,6kWh per dag.
Daar zit niet bij in het verbruik van de boilers voor het op temperatuur houden van het water (pas vanaf 2e a 3e dag), wel het standaard standby verbruik van onze wpb a 0,1kWh 24/7.

Wel zit daar bij het verbruik van onze koelkast en vrieskast van samen ongeveer 0,5 a 0,6kWh per dag.
Verder zit er bij ons ongeveer 0,6kWh in voor verlichting-filtratie voor een klein aquarium en een kleine vijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 20:55
2.2kWh per dag, met een koelkast en een diepvries van beide 20+ jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:07
Ongeveer 27 kWh per dag.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
John245 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:47:
[...]

Ongeveer 27 kWh per dag.
Wat heb je allemaal draaien dan :D ?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
Dean Martin schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:23:
[...]

Ik vroeg mij eerder af hoe jullie aan 2,xkWh komen :X. Om 7 uur vanmorgen had ik al 1,5kWh verbruikt, dat zou zich dus vertalen naar in de 5kWh per dag. Bij een "leeg huis" zou ik dan eventueel wel wat zaken kunnen uitschakelen (denk aan TV, mediaspeler etc van stroom af). Maar dan nog lijkt een halvering mij optimistisch. (Bv thuisserver, en daarmee router, modem etc kunnen niet uit i.v.m. backups die deze maakt).

Alhoewel 27kWh natuurlijk ook veel is, gisteren, "huis in gebruik", zelf maar 6,9kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Dit was mijn verbruik afgelopen nacht, en dat was nog hoog omdat het TV meubel nog aan stond omdat de OLED met een refresh bezig ging dat ik de TV uitzette ;) @RobertMe

Verder draait er weinig (Ventilatie, modem, camera, wat keuken apparatuur met klokje, telefoon aan een lader)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZoXMGkWIufmOZez3NpSMW3iK1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vXaAWvnIl0Ap1KVxPxQlYg9U.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
hjs schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:20:
Dit was mijn verbruik afgelopen nacht, en dat was nog hoog omdat het TV meubel nog aan stond omdat de OLED met een refresh bezig ging dat ik de TV uitzette ;) @RobertMe

Verder draait er weinig (Ventilatie, modem, camera, wat keuken apparatuur met klokje, telefoon aan een lader)

[Afbeelding]
Jouw pieken zijn nog lager dan mijn dalen :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VI10LPz-_oKXlChzDjAfluCEJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmKEtbe0Wa4Nh1SyRzbCHRWn.jpg?f=fotoalbum_large
Hoog rechts/helemaal het einde is groen, oftewel teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:09:
[...]

Ik vroeg mij eerder af hoe jullie aan 2,xkWh komen :X. Om 7 uur vanmorgen had ik al 1,5kWh verbruikt, dat zou zich dus vertalen naar in de 5kWh per dag. Bij een "leeg huis" zou ik dan eventueel wel wat zaken kunnen uitschakelen (denk aan TV, mediaspeler etc van stroom af). Maar dan nog lijkt een halvering mij optimistisch. (Bv thuisserver, en daarmee router, modem etc kunnen niet uit i.v.m. backups die deze maakt).

Alhoewel 27kWh natuurlijk ook veel is, gisteren, "huis in gebruik", zelf maar 6,9kWh verbruikt.
meten is weten. Wij zaten een aantal jaar geleden ook op plusminus 4kWh per dag zonder extra verbruik. Toen hebben we een electrameter gekocht. Oude (eigenlijk niet meer gebruikte) Wii verbruikte geloof ik in standby iets van 15 Watt. Een aantal routers gebruikten 20 Watt per stuk. (vervangen door nieuwe die minder dan 5 Watt gebruiken. En zo het hele huis door. Toen zijn we tijdelijk teruggezakt naar minder dan 1.5 kWh per dag aan sluipverbruik. Dat zit nu weer tegen de 2.2 aan, maar we houden nu wel van alles bij wat het sluipverbruik is en of we dat het ook waard vinden. ook bij aankopen letten we er nu veel meer op.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15
Losse kWh-waarden zonder context zeggen zoals uit de discussie ook blijkt niet zo veel. Een hoge waarde kan alsnog erg zuinig zijn, het is maar net welke apparatuur er draait, of dat t.b.v. een klein appartement of een grote villa is, of het een jaargemiddelde is of juist een meetmoment tijdens dit warme weer, etc.

Meten is inderdaad weten. Dan kun je ook gericht kijken naar individuele verbruikers.
Die oude koelkast/ vriezer van +20 jaar is dan wel een duidelijke om aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:51

rvk

RobertMe schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:34:
[...]
Jouw pieken zijn nog lager dan mijn dalen :X
Lijkt me inderdaad dat een rondje door huis met een stroommeter wel wat op zou kunnen leveren. Ik zie daar een sluipverbruik van 180W en af en toe een ijskast(?) die aanspringt. Maar om 03:00 's-nachts gaat er ook nog iets aan voor een uurtje.

Hier sluipverbruik van tussen de 90W en 100W met pieken van 70W extra van de ijskast om de 1,5 uur. Dus zeg 2,3kWh per dag en de ijskast doet tussen de 400 en 600W. (Ik zie de laatste paar dagen wel dat die naar 800W gaat maar dat zal de warmte wel zijn :9B ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Inderdaad, is geheel afhankelijk van de situatie. Zit hier in de nacht ook met een verbruik van 400-500 W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nlzYtKFs5-w0jBq8AaugHrNUPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rPbFT0Hxrl54Lw4cHgLvRDF8.png?f=fotoalbum_large

Wat niet raar is met 3 CV ketels, 2 warmtepompen, 4 ethernet switches, 4G router, een sat ontvanger, koelkast, vriezer, aquarium, schrikdraadklok enz. Was nog veel erger met 3 circulatiepompen op de VV verdelers.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Dean Martin schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:23:
[...]

1 serieuze server (145 W), 2 Mini PC's, Redundant FW/router, redundant NAS, switches, etc., Vijver (400 W).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Laatst online: 13-08 23:14
Ik heb echt respect hier voor de zoekacties naar elke W die niet nodig is en kan worden bespaard. Ben zelf ook regelmatig op zoek geweest en heb een aardige slag gemaakt in het sluipverbruik maar wordt toch elke keer weer met de neus op de feiten gedrukt als we onze beide EV’s opladen. We drukken er in een nacht dan zo maar 70kWh in en dan voelt het zoeken naar 10Watt hier en 5Watt daar toch een een beetje als geneuzel in de marge :X

Sluipverbruik ondertussen onder de 300W gekregen, van 550, maar heel veel minder gaat dat ook niet meer worden met mijn hobbies.

Neemt niet weg dat ik nog steeds zo zuinig mogelijk probeer te zijn, maar de motivatie wordt er wel minder van zeg maar :|

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Himalaya schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:05:
Ik heb echt respect hier voor de zoekacties naar elke W die niet nodig is en kan worden bespaard. Ben zelf ook regelmatig op zoek geweest en heb een aardige slag gemaakt in het sluipverbruik maar wordt toch elke keer weer met de neus op de feiten gedrukt als we onze beide EV’s opladen. We drukken er in een nacht dan zo maar 70kWh in en dan voelt het zoeken naar 10Watt hier en 5Watt daar toch een een beetje als geneuzel in de marge :X

Sluipverbruik ondertussen onder de 300W gekregen, van 550, maar heel veel minder gaat dat ook niet meer worden met mijn hobbies.

Neemt niet weg dat ik nog steeds zo zuinig mogelijk probeer te zijn, maar de motivatie wordt er wel minder van zeg maar :|
Ik snap best dat dat soms gerommel in de marge lijkt :)

Aan de andere kant, die 10W x 24 x 365 is wel 87,6kWh per jaar. Toch een keertje gratis de EV opladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Maar dan is je standby-verbruik toch helemaal geen 27 kWh?

Edit: zie nu dat je een andere user bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 11-06-2023 13:54 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-07 19:28
[...]

Ik heb een verbruik van 1,8 gisteren. 1 koelkast en 1 koelkast/diepvries combi. En afzuig. De rest is server en restverbruik...
Heb wel zonnepanelen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmyxJO1Ar-1gxB-WCYLuXEWfDCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl2PztdRmtzQUN9SgskY0kdi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Faece op 11-06-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Als wij niet thuis zijn of als wij thuis zijn en niet gebruik maken zetten we het uit.

Wij zetten alles uit door 1 druk op het knopje van de stekkerdoos te drukken. Wij hebben verschillende stekkerdozen. De koel-vriescombinatie bij ons staat 7 dagen 24 uur het hele jaar door aan op zijn eigen stekker. Wij hebben sinds 1 maand een nieuwe koelvriescombinatie gekocht, de Bosch KGN39AIAT Serie 6 No Frost en deze heeft een verbruik van 104kWh op jaarbasis

Als alles uit is: +00.005 kW in de meterkast (actueel vermogen) behalve de koel-vriescombinatie en CV-ketel voor warm water en deze staat op economisch/spaarstand

[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 11-06-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
2 kWh

Als we een minstens een week weg zijn gaat er veel meer uit, dan is het 0,8 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 20:20

FreakNL

Well do ya punk?

Die 70kwh moet je natuurlijk wegstrepen tegen de benzinekosten die je niet hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:23

met de EV ietsje langzamer rijden
van 300W naar 100W -> 200*9 = 1800 kWh p, jr.. Wellicht toch de moeite om wat aan/uit stekkers te kopen en wellicht jezelf op wat nieuwe hardware te trakteren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met ledlampen, ik zie tegenwoordig door de bomen het bos niet meer namelijk. Zoveel verschillende led lampen terwijl er dus blijkt dat de ene led lamp weer zuiniger is als de ander :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:50
turkeyhakan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:39:
Hier precies hetzelfde. In de winter hield ik het bij en zat ik rond 100-110 in de nacht. Nu 150. Enige wat dan echt verbruikt is de koelkast. Dus heb ik even vergeleken wat die koelvriescombinatie gemiddeld in de winter en zomer verbruikt. Ik kom dan op 1kWh op dit moment en in maart (daarvoor hield ik het verbruik niet bij) 0,6kWh. Dus daar lijkt het grotendeels toch vandaan te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:25:
Hoe zit het met ledlampen, ik zie tegenwoordig door de bomen het bos niet meer namelijk. Zoveel verschillende led lampen terwijl er dus blijkt dat de ene led lamp weer zuiniger is als de ander :/
Ervaringen met LED-verlichting - deel III

Hier onlangs m'n thuisserver vervangen. Van een oude Lenovo i5 SFF desktop uit ~2011 naar een Dell Optiplex Micro met i5. Stroomverbruik is van 28W naar 10W gegaan. Scheelt toch weer 157kWh en nog een stuk compacter ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@turkeyhakan @barrymossel Afhankelijk van de opstelplaats van de koeler/vriezer
kan het verschil tussen de zomer- en de wintermaanden behoorlijk groot zijn.

155 l (losse) koeler in de keuken (fabrieksopgave 78 kWh/a - gemeten ca. 65 kWh/a):
augustus 2022 0,252 kWh/d vs. februari 2023 0,171 kWh/d

208 l vriezer in onverwarmde! voorraadruimte (fabrieksopgave 208 kWh/a - gemeten ca. 145 kWh/a):
augustus 2022 0,543 kWh/d vs. februari 2023 0,325 kWh/d

Voorbeeld plaatjes ter illustratie.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 03-07-2023 20:19 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:05:

155 l koeler in de keuken (fabrieksopgave 78 kWh/a - gemeten ca. 65 kWh/a):

208 l vriezer in onverwarmde! voorraadruimte (fabrieksopgave 208 kWh/a - gemeten ca. 145 kWh/a):
Je herinnerd me ergens aan. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_DBISm2wfJ_BoVwqDGezVXyjMM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSjrgpGq91waVg0oPGVr9PqD.jpg?f=fotoalbum_medium

Moest ik nog schoonmaken die condensor achterop de koelvries combi kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:45
Seafarer schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:02:
Moest ik nog schoonmaken die condensor achterop de koelvries combi kast.
Kan dan met inbouwkoelkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

andru123 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:08:
[...]

Kan dan met inbouwkoelkast?
Het is geen inbouw. Dat wil ik nooit van z'n leven meer hebben.

Doordat het geen inbouw is kan ik hem makkelijk verwijderen en schoonmaken. Maar dan moet ik het niet vergeten. Is nu 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
dunklefaser schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:05:

155 l (losse) koeler in de keuken (fabrieksopgave 78 kWh/a - gemeten ca. 65 kWh/a):

Je hebt gelijk, vriezer staat in de bijkeuken waar het erg warm wordt. Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Seafarer schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:20:
[...]

Het is geen inbouw. Dat wil ik nooit van z'n leven meer hebben.

Doordat het geen inbouw is kan ik hem makkelijk verwijderen en schoonmaken. Maar dan moet ik het niet vergeten. Is nu 5 jaar geleden.
Waarom zou je geen inbouw koelkast meer willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-08 22:08
turkeyhakan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:42:
[...]

Omdat die ongeveer 2x zoveel energie verbruiken voor de helft van de inhoud?

Lijkt me in een topic met deze titel reden genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Omdat die ongeveer 2x zoveel energie verbruiken voor de helft van de inhoud?

Lijkt me in een topic met deze titel reden genoeg.
Daarbij de beperktere keuze die hebt wanneer je oude inbouwkoelkast de geest geeft en je een nieuw energiezuiniger exemplaar wil plaatsen. Inbouwmaten komen vrij precies.

Vaak zit er ook maar een klein roostertje in de plint voor toevoer van koele lucht richting de warmtewisselaar, je zou eigenlijk een fan oid moeten plaatsen om die warmte van achter zo'n inbouwkoelkast weer weg te krijgen en een luchtstroom te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
PalingDrone schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:31:
[...]

Daarbij de beperktere keuze die hebt wanneer je oude inbouwkoelkast de geest geeft en je een nieuw energiezuiniger exemplaar wil plaatsen. Inbouwmaten komen vrij precies.
Breedte is vrij standaard, alleen de hoogte van de deur(en) moet je even goed op letten, ik had een vrij ruime keuze toen ik een koelkast wilde vervangen.
Vaak zit er ook maar een klein roostertje in de plint voor toevoer van koele lucht richting de warmtewisselaar, je zou eigenlijk een fan oid moeten plaatsen om die warmte van achter zo'n inbouwkoelkast weer weg te krijgen en een luchtstroom te forceren.
Dat geldt natuurlijk ook voor een vrijstaand model, als je die onder een aanrechtblad schuift, moet je ook zorgen voor een goede flow.

Ik zou overigens nooit een vrijstaand model willen, altijd rommeliger, meer randjes, etc.

De beste besparing is waarschijnlijk om de extra koelkast gewoon weg te doen, want hoe vaak heb je die nou echt nodig. (ja, er zijn vast huishoudens waar het nodig is, maar met een beetje efficiënt indelen van je koelkast en niet 100.000 dingen open hebben kom je ook een eind)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

turkeyhakan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:42:
[...]

Vaak zijn ze kleiner.
Duur.
Moeilijk te verwijderen om even schoon te maken.
Soms geklooi met dat schuif mechanisme op die keukenkast deur waardoor je koelkast deur soms slecht sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Seafarer schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:42:
[...]

Vaak zijn ze kleiner.
Duur.
Moeilijk te verwijderen om even schoon te maken.
Soms geklooi met dat schuif mechanisme op die keukenkast deur waardoor je koelkast deur soms slecht sluit.
Kwestie van afstellen. Hier een Miele met softclose systeem. SLuit ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@John245 , @Seafarer A priori heeft het eventuele gebruiks(on)gemak en het (mooie) uiterlijk
van een koelkast natuurlijk niets met energiebesparen op zich te maken.

Of een inbouw koel/vrieskast meer stroom verbruikt blijft vermoedelijk een discussiepunt.

Tegenvoorbeeld:
Als je een inbouwkoelkast in de hoek van een slecht geïsoleerde keuken op noord hebt
kan die weleens veel minder verbruiken dan een vrijstaande koelkast onder een aanrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
dunklefaser schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:26:
@John245 , @Seafarer A priori heeft het eventuele gebruiks(on)gemak en het (mooie) uiterlijk
van een koelkast natuurlijk niets met energiebesparen op zich te maken.

Of een inbouw koel/vrieskast meer stroom verbruikt blijft vermoedelijk een discussiepunt.

Tegenvoorbeeld:
Als je een inbouwkoelkast in de hoek van een slecht geïsoleerde keuken op noord hebt
kan die weleens veel minder verbruiken dan een vrijstaande koelkast onder een aanrecht.
Misschien indirect wel. Door hetsoftclose systeem zijn we er zeker van dat de deur dicht is en anders zit er ook nog een waarschuwing op de koelkast. En die heeft wel een paar keer energie bespaard. De deur gaat namelijk niet goed dicht als we de inhoud te ver naar voren zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Aiolos schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:50:
[...]

De beste besparing is waarschijnlijk om de extra koelkast gewoon weg te doen, want hoe vaak heb je die nou echt nodig. (ja, er zijn vast huishoudens waar het nodig is, maar met een beetje efficiënt indelen van je koelkast en niet 100.000 dingen open hebben kom je ook een eind)
...en daarbij helpt het dus een vrijstaand model te nemen, want die hebben al bijna 2x zoveel koel/vries ruimte zonder dat je een extra apparaat nodig hebt.
dunklefaser schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:26:
Nee hoor, ga maar eens zoeken. De zuinigste inbouw koelvriescombinaties op de markt komen niet verder dan energielabel D. De meeste zitten op E of F. Jaarlijks energieverbruik is bijna het dubbele van een vrijstaand model.

Overigens staat het verder natuurlijk buiten kijf dat je om esthetische redenen een inbouwmodel kunt willen en dat een heel legitieme keus is. Maar in de geest van dit topic helpt het wel om voor een vrijstaand model te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
Hoe zit het trouwens met bevroren druppels achter in de koelkast met dit weer? Verwijderen en drogen of kan het geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28

The Zep Man

🏴‍☠️

mcDavid schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:35:
Nee hoor, ga maar eens zoeken. De zuinigste inbouw koelvriescombinaties op de markt komen niet verder dan energielabel D. De meeste zitten op E of F. Jaarlijks energieverbruik is bijna het dubbele van een vrijstaand model.

Overigens staat het verder natuurlijk buiten kijf dat je om esthetische redenen een inbouwmodel kunt willen en dat een heel legitieme keus is. Maar in de geest van dit topic helpt het wel om voor een vrijstaand model te gaan.
Energielabel negerend, wat scheelt het in kWh per jaar tussen een gemiddeld inbouwmodel en een gemiddeld vrijstaand model? Want het aantal kWh is natuurlijk waar dit topic over gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 05-07-2023 10:17 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@loyske Als het alleen maar om een paar bevroren druppels gaat
zou ik geen zinloze acties ondernemen die vermoedelijk ook nog (extra) energie/stroom kosten.
Pas als er een ijslaag ontstaat die ook nog aangroeit zou ik me zorgen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 05-07-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
The Zep Man schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Energielabel negerend, wat scheelt het in kWh per jaar tussen een gemiddeld inbouwmodel en een gemiddeld vrijstaand model? Want het aantal kWh is natuurlijk waar dit topic over gaat.
Dat is niet het energielabel negerend toch? Dat is precies wat het energielabel zegt.

Verschil is al snel >100kWh per jaar, waarbij het vrijstaande model meestal een stuk groter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

The Zep Man schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Voor zover ik weet is er geen recent vergelijkend onderzoek beschikbaar.
Om zoiets goed te onderzoeken heb je behoorlijk wat aan tijd, ruimte en geld nodig
(en een groter aantal koel/vrieskasten).
Misschien dat de consumentenbond of TNO zoiets ooit gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

mcDavid schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:27:
Dat is niet het energielabel negerend toch? Dat is precies wat het energielabel zegt.
(voor mijn vraag even het) energielabel negerend...

Met andere woorden, ik negeerde het energielabel bewust in de stelling van mijn vraag.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 05-07-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

dunklefaser schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:30:
Voor zover ik weet is er geen recent vergelijkend onderzoek beschikbaar.
Om zoiets goed te onderzoeken heb je behoorlijk wat aan tijd, ruimte en geld nodig
(en een groter aantal koel/vrieskasten).
Misschien dat de consumentenbond of TNO zoiets ooit gaat doen?
Ik hoefde geen volledig onderzoek te hebben. Een indicatie zou al fijn zijn, idealiter gebaseerd op eigen (N=1) praktijkervaringen. :)

Het topic is Serieus elektriciteit besparen. Daarom vraag ik mij af hoe serieus het verschil is. Ook ben ik benieuwd waardoor het verschil komt. Is bijvoorbeeld een aparte losstaande vrieskast en een inbouw koelkast (zonder/met uitgeschakelde vriezer) efficiënter, en hoeveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@The Zep Man Wie kort zoekt die vindt, bijvoorbeeld (bijdrage van 26 juni 2023):
https://apparaatverbruik.nl/koelkast/hoeveel-stroom-verbruikt-een-koelkast-de-energiekosten-van-een-koelkast/

Er zit alleen een vervelend voutje in de eerste zin van "Stroomverbruik tafelmodel koelkast":
"Over het algemeen zijn tafelmodel koelkasten minder zuinig dan inbouwkoelkasten."
Dit is waarschijnlijk precies omgedraaid, wat ook uit de rest van de alinea blijkt.

Belastbare, vergelijkbare! getallen noemt ook dit recente artikel volgens mij niet.

[ Voor 34% gewijzigd door dunklefaser op 05-07-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
The Zep Man schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Ik hoefde geen volledig onderzoek te hebben. Een indicatie zou al fijn zijn, idealiter gebaseerd op eigen (N=1) praktijkervaringen. :)

Het topic is Serieus elektriciteit besparen. Daarom vraag ik mij af hoe serieus het verschil is. Ook ben ik benieuwd waardoor het verschil komt. Is bijvoorbeeld een aparte losstaande vrieskast en een inbouw koelkast (zonder/met uitgeschakelde vriezer) efficiënter, en hoeveel?
De warmte van de achterkant kan bij een vrijstaand model vaak makkelijker weg dan wanneer je de koelkast strak in een keukenkastje propt. Ook heb je dan wat speling om hem iets meer "adem" ruimte te geven door de vrijstaande niet vlak tegen de muur te zetten.
Dan bedoel ik dus echt los/vrijstaand, onderbouw of inbouw zal niet zo veel schelen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
PalingDrone schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:31:
leuk idee eigenlijk. Een PC ventilator die af en toe aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-08 17:02
Ik heb sinds kort wat Homewizard plugs en ben dus mijn verbruik rond het huis aan het kijken. Ik vraag me af of het energieverbruik van mijn koelkast normaal is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnQCNtqJ_VsDccgMlX4sj1hkTpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x725wgsCQebAYoyHR6erOsKG.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een zuinige koelkast, destijds A+++, gekocht eind 2019. Standaard kastmodel met vriezerlades, no frost. Het opgegeven energieverbruik per jaar is 183kWh, waar we ruim overheen gaan als ik het verbruik van de laatste dagen extrapoleer naar een heel jaar. Maar misschien wordt het huidige energieverbruik flink beïnvloed door de zomerse omgevingstemperatuur? Hij is ook behoorlijk luid de laatste tijd, dus we weten niet echt of er misschien iets mis is.

Ook van de vriezer weten we niet of dit patroon oké is. Qua energieverbruik komt het ruwweg overeen met het jaarverbruik in de specs (160kWh) maar hoort hij zo vaak aan te slaan? Deze vriezer gebruiken we niet vaak dus de deur blijft gewoon dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFtX3xLQHqYIl-M2kJfFQnnlAIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnZ6nlkI3f5DBksFLJAdp0MH.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat op een warme zolder, dus mogelijk dat we een andere plaats kunnen zoeken ervoor. Het gaat natuurlijk niet om hele grote bedragen, maar toch, als het niet nódig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
TheCory schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:43:
Ik heb sinds kort wat Homewizard plugs en ben dus mijn verbruik rond het huis aan het kijken. Ik vraag me af of het energieverbruik van mijn koelkast normaal is:

[Afbeelding]

Het is een zuinige koelkast, destijds A+++, gekocht eind 2019. Standaard kastmodel met vriezerlades, no frost. Het opgegeven energieverbruik per jaar is 183kWh, waar we ruim overheen gaan als ik het verbruik van de laatste dagen extrapoleer naar een heel jaar. Maar misschien wordt het huidige energieverbruik flink beïnvloed door de zomerse omgevingstemperatuur? Hij is ook behoorlijk luid de laatste tijd, dus we weten niet echt of er misschien iets mis is.

Ook van de vriezer weten we niet of dit patroon oké is. Qua energieverbruik komt het ruwweg overeen met het jaarverbruik in de specs (160kWh) maar hoort hij zo vaak aan te slaan? Deze vriezer gebruiken we niet vaak dus de deur blijft gewoon dicht.

[Afbeelding]

Hij staat op een warme zolder, dus mogelijk dat we een andere plaats kunnen zoeken ervoor. Het gaat natuurlijk niet om hele grote bedragen, maar toch, als het niet nódig is...
Dit is van ons, koelkast tafelmodel en vriezer los, met 4 laden. Ongeveer een jaar of 7 oud, wel gelet op stroomverbruik. Deze staan in de keuken waar het de dagen tussen de 22 en 25 graden is.

Wanneer een koelkast herrie gaat maken, meer dan in het begin, lijkt me dat nooit een goed teken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wo6dJ-jKD6fA9vuyq0DnIDz_aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do3eeaPjGU0ZJUqU9LKUFUGg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Condensor aan de achterzijde brand schoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Vrij vertaald zeg je eigenlijk: Als ik mijn voordeur altijd dicht houd dan heb ik ook geen gasverbruik. :)

Helaas zal de natuur altijd niveleren. Dus warmte en koude trekken altijd naar elkaar toe. Maar isolatie vertraagd deze stroming. Hoe trager deze stroming hoe minder energie je nodig hebt om een bepaald temperatuur niveau te behouden That's all. Maar je moet dus altijd energie blijven toevoegen omdat niveau te handhaven.

Vriezers hebben een compressor die alleen maar aan/uit kunnen. Er zit dus niets tussen in. Staat jouw temperatuur op -20 dan zal de compressor starten bij -19 en uit gaan bij -21 graden, gemiddelt is de temperatuur dus -20 niks aan de hand dus. (bedenk dat er miljoenen aan/uit regelingen op deze wereld zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met deze warme dagen kun je eigenlijk niet rekenen. Je moet die meter er even een tijd tussen laten zitten. Ook het aantal open-dicht momenten spelen een rol.

Mijn 2014 koelkast (inbouw) deed in februari tm mei tussen de 10 en 15kwh per maand maar in juni ineens 30kwh. Weet niet wat de fabrieksopgave is, ik geloof 175kwh/jaar, maar daar ga ik wel overheen denk ik (Siemens KI24LV60, inmiddels antiek).

Mijn Beko TS190030N en Liebherr GP1496-20 in de schuur deden maar 17kwh in juni (samen).

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 12-07-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 21:07
Is de besparing die je doet met een warmtepomp droger geen nep besparing ?
Door het warmtepomp principe verbruikt het toestel inderdaat minder stroom dan een gewone wasdroger, maar het haalt de extra energie wel uit de omgevingslucht, wat betekent dat je verwarming deze extra energie moet aanleveren.
Wat je wint aan verbruik van de wasdroger, verlies je dan toch terug in extra verwarmingskosten.
In de zomermaanden is dit geen probleem, maar de rest van het jaar betekent het dat je je verwarming sneller moet opstarten en extra warmte moet leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
mbbs1024 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:58:
Is de besparing die je doet met een warmtepomp droger geen nep besparing ?
Door het warmtepomp principe verbruikt het toestel inderdaat minder stroom dan een gewone wasdroger, maar het haalt de extra energie wel uit de omgevingslucht, wat betekent dat je verwarming deze extra energie moet aanleveren.
Wat je wint aan verbruik van de wasdroger, verlies je dan toch terug in extra verwarmingskosten.
In de zomermaanden is dit geen probleem, maar de rest van het jaar betekent het dat je je verwarming sneller moet opstarten en extra warmte moet leveren.
Een warmtepomp droger heeft geen “uitlaat” naar buiten toe, en je voegt nog steeds energie toe. Hij staat bij ons in de bijkeuken, en die wordt eerder warmer dan kouder als de droger aanstaat.

Bij oude drogers ging de warme lucht naar buiten, en da’s jammer en gebeurt dus bij een warmtepomp droger niet meer.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
Himalaya schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:07:
Bij oude drogers ging de warme lucht naar buiten, en da’s jammer en gebeurt dus bij een warmtepomp droger niet meer.
Niet in de zomer, als er 30 buiten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
andru123 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Ja ook dan. Je moet het vocht kwijt, dat gaat met die warme lucht mee. Een warmtepomp droger heeft een condensor en dus een afvoer nodig voor het vocht. Energieverbruik is dan ook ca 500W tegenover ruim 2000W. Oftewel gewoon bij de wasmachine op de groep of een eigen groep in de meterkast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:23
andru123 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Droog molen:)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Naar aanleiding van deze post Seafarer in "Serieus elektriciteit besparen"

De twee koelkasten maar eens van de muur gehaald. Dan koop je dus vrijstaande met een wieltje aan de achterzijde zodat je ze makkelijk kan verrijden en schoonmaken aan de condensor zijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoxairsSxygfjscQ3eUC4zlPU-Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhW8zw4LnAYAtOADFWZTF839.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat doe ik, laat ik ze 10 jaar staan. :(

Ze zijn weer schoon en helaas geen meetgegevens. In werkelijkheid waren ze smeriger dan wat je op de foto ziet. Dus 20% minder verbruik? Ik geloof het direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Waar we nog steeds verder gaan hier met minder stroom verbruiken hebben we soms ook meevallers.

Vandaag met onze wasmachine van rond de 18 a 19 jaar oud 2 wassen gedraaid, beide met een losse voorwas erbij van 30 minuten, en ons totale verbruik voor vandaag wijkt nauwelijks af van dat van andere dagen. Op dit moment 3,4kWh voor de dag terwijl we ook nog hebben stof gezogen en druk bezig zijn met koken. Voorlopig mag de wasmachine nog blijven :)

Wel erg blij met de overige inspanningen qua besparen. Volgens berekeningen op de gok lijkt het er op dat we totaal rond de 25 a 30 % elektriciteit gaan besparen tov ons verbruik van vorig jaar. Dit dmv veranderingen voornamelijk in de tv-groep beneden en boven, warm water en ons aquarium.

Hiermee lijken we beter in de richting te gaan van wat we oorspronkelijk voor ogen hadden qua stroomverbruik toen we aan dit traject voor all electric begonnen, rond de 3000 tot 3200kWh per jaar.

We zullen een jaar moeten wachten op de werkelijke cijfers maar gelukkig gaat de tijd vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Sjamo schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:55:
Vandaag met onze wasmachine van rond de 18 a 19 jaar oud 2 wassen gedraaid, beide met een losse voorwas erbij van 30 minuten, en ons totale verbruik voor vandaag wijkt nauwelijks af van dat van andere dagen.
Op de andere dagen neem ik aan geen gebruik van de wasmachine gemaakt?
En op lage temperatuur gewassen waarschijnlijk, 30 graden of koud?

je zou het verbruik kunnen opzoeken (staat wellicht in handleiding) of meten en dat vergelijken met moderne machines. Ik heb het idee dat de laatste jaren er weinig echte verbeteringen zijn in verbruik, maar 18-19 jaar is op zich al wel oud.

Watergebruik kan overigens wel stuk hoger zijn tov moderne machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Sjamo schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:55:
Waar we nog steeds verder gaan hier met minder stroom verbruiken hebben we soms ook meevallers.

Vandaag met onze wasmachine van rond de 18 a 19 jaar oud 2 wassen gedraaid, beide met een losse voorwas erbij van 30 minuten, en ons totale verbruik voor vandaag wijkt nauwelijks af van dat van andere dagen. Op dit moment 3,4kWh voor de dag terwijl we ook nog hebben stof gezogen en druk bezig zijn met koken. Voorlopig mag de wasmachine nog blijven :)
De energie die bij nieuwe wasmachines nodig is voor het opwarmen van water is niet anders dan bij de oude he, dus daarmee win je niks ;)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Aiolos schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:36:
[...]

De energie die bij nieuwe wasmachines nodig is voor het opwarmen van water is niet anders dan bij de oude he, dus daarmee win je niks ;)
Ja en 'weet ik niet'....

Kan me indenken dat een oude wasmachine een hele hoofdwas het water op bv 60 graden brengt en houdt. En een nieuwere alleen op het laatst de even de 60 graden even aantikt, om zo als zuiniger uit de bus te komen. Dit naast eerder genoemde watergebruik, wat wellicht minder is.

Dit zijn geen feiten waar ik cijfers van heb, puur een vermoeden dat er iets winst te halen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
Chris.nl schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:43:
[...]

Ja en 'weet ik niet'....

Kan me indenken dat een oude wasmachine een hele hoofdwas het water op bv 60 graden brengt en houdt. En een nieuwere alleen op het laatst de even de 60 graden even aantikt, om zo als zuiniger uit de bus te komen. Dit naast eerder genoemde watergebruik, wat wellicht minder is.

Dit zijn geen feiten waar ik cijfers van heb, puur een vermoeden dat er iets winst te halen valt.
Veel winst te behalen is uit de motor. DC motor is efficiënter dan een AC motor, bijv., en dan er is ook Direct Drive, … etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Chris.nl schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:43:
[...]

Ja en 'weet ik niet'....

Ik heb het idee dat het grote verschil vooral in de tijdsduur van de programma's zit, waarbij de moderne eco-programma's vooral de tijd het werk laten doen. Zou dus heel goed kunnen dat die minder langdurig verwarmen dan een oude machine van 15-20 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
andru123 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Veel winst te behalen is uit de motor. DC motor is efficiënter dan een AC motor, bijv., en dan er is ook Direct Drive, … etc.
Waar mogelijk ook winst zit is het 'meten' hoe vies/schoon het waswater is. Als daarmee de tijdsduur van een was ingekort wordt (niet meer dan nodig) scheelt dat stroomverbruik, alhoewel ik verwacht dat er meer winst in het waterverbruik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wat dachten jullie van een geïsoleerde was trommel? Dat geeft een klapper van een besparing samen met minder water verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Seafarer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 01:05:
Wat dachten jullie van een geïsoleerde was trommel? Dat geeft een klapper van een besparing samen met minder water verbruik.
Dat heeft alleen zin bij lange programma's, en dat hebben moderne machines

Hoi!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft energieverbruik van een oude versus een nieuwe wasmachine:

ehtweak in "Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten"

en dan met name dit stukje:

Dus heb ik het eens opgezocht. En het wasprogramma voor bonte was op 40 graden vergeleken.

Onze oude Miele Novotronic W985:
5 kg wasgoed --- 0,55kWh --- 49 liter water --- 1h58min

Een willekeurige nieuwe Miele W667 (ook 40 graden bonte was programma)
6 kg wasgoed --- 0,69kWh --- 58 liter water --- 2h09 min

Een Miele W5963 (40 graden programma)
8 kg wasgoed --- 0,85kWh --- 75 liter water --- 2h29 min.

M.a.w. er is eigenlijk nauwelijks verschil! Zelfs als je de verhoudingen tussen de hoeveelheid wasgoed incalculeert.
Kortom; er blijft weinig over van dat verhaal dat een nieuwe machine zoveel zuiniger zou zijn...
Mensen geloven vaak de verhalen, maar verzuimen om het zelf te checken. ;w
of het moet bij andere merken veel beter uitpakken. (?)

Reken maar eens uit, per kg wasgoed, wat het kWh verbruik is.

25 jaar oude Miele W985: 0,11 kWh/kg
Modernere Miele W5953 (blz 58 handleiding) 40 graden bonte was, 6kg @ 0,65kWh = 0,11 kWh/kg

Ik bedoel maar... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ja dat. En zelfs als er een kleine beetje winst zou zijn; zo’n ding draait ook geen 24/7.

Er zijn veel grotere winsten te halen bij 24/7 apparaten zoals koelkasten, vriezers en MV.

Een wasmachine zou ik pas vervangen als deze onherstelbaar kapot is. Want ook preventief vervangen is natuurlijk slecht voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
FreakNL schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:11:
Nou ja dat. En zelfs als er een kleine beetje winst zou zijn; zo’n ding draait ook geen 24/7.

Er zijn veel grotere winsten te halen bij 24/7 apparaten zoals koelkasten, vriezers en MV.

Een wasmachine zou ik pas vervangen als deze onherstelbaar kapot is. Want ook preventief vervangen is natuurlijk slecht voor het milieu.
Aanvullend op dit laatste:
Milieucentraal adviseert ook om Wasmachines (en vaatwassers) te repareren indien mogelijk:
Vaatwassers en wasmachines zijn niet zo heel veel zuiniger geworden afgelopen jaren. Daardoor is repareren bijna altijd de beste keuze. Alleen als ze erg oud zijn is het milieuvriendelijker om een nieuw superzuinig exemplaar te kopen.
Het staat me bij dat ze een aantal jaren terug dit niet zo expliciet op hun site hadden staan en in het algemeen voor witgoed adviseerden om na x jaar te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:14
ehtweak schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:01:
25 jaar oude Miele W985: 0,11 kWh/kg
Modernere Miele W5953 (blz 58 handleiding) 40 graden bonte was, 6kg @ 0,65kWh = 0,11 kWh/kg

Ik bedoel maar... :+
Helemaal mee eens. Wij hebben in 2020 de oude, versleten, Bosch WFK2691NL/F1300A (uit 1998) vervangen door een moderne Bosch WAW32592NL, die inderdaad ook precies evenveel stroom verbruikt. De enige nieuwe feature op de nieuwe die we echt gebruiken is de pauzeknop, zodat je de verloren sok nog aan het lopende programma toe kunt voegen.
Best weinig vooruitgang voor 22 jaar verschil dus...

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 06-08-2023 10:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:22
Volgens mij lever je met een nieuwe wasmachine of vaatwasser enorm in op de doorlooptijd van een programma.
Verbruik is al minimaal hier, maar ben wel erg blij met de 45min doorlooptijd op 30 graden en 60min op 40 graden. Idem met de vaatwasser die 80 min doet op het 55 graden programma en 90 min op 65/70 graden.

Hoe lang doet een nieuwe daar wel niet over, 3 uur?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:07
Wij hebben een Boretti vaatwasser die bij warmste programma 1,6 kwh verbruikt voor 1 beurt.

Een ecostand doet nog “maar” 0,85 per programma. Daar zit meer winst in dan een wasmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Aramiss schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:43:
Wij hebben een Boretti vaatwasser die bij warmste programma 1,6 kwh verbruikt voor 1 beurt.

Een ecostand doet nog “maar” 0,85 per programma. Daar zit meer winst in dan een wasmachine.
En is dat eco programma goed voor de vaatwasser of krijg je bijkomende kosten om de rubbers te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
John245 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

En is dat eco programma goed voor de vaatwasser of krijg je bijkomende kosten om de rubbers te vervangen?
Doe ik al jaren zonder problemen, vaatwasser en wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:07
[...]

Elke week een heet programma 2 of 3x aanzetten als de zonnepanelen aan het opwekken zijn 8)

Wij naar een andere vaatwasser omdat de deur minder goed werkt. Daarbij zijn nieuwe vaatwassers stuk zuiniger inhakend op vervanging wasmachine voor elektra te besparen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

Of verstopte afvoeren omdat vet en zeep niet goed oplost etc. Mijn lesje wel geleerd, altijd op warmste programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:36
Aiolos schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:36:
[...]

Als er minder water verbruikt (en dus verwarmt) wordt weer wel.

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
mk1992 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Als er minder water verbruikt (en dus verwarmt) wordt weer wel.
Waarbij je was dus flink gaat slijten...
Sinds hier het eco (extra lang met veel minder water) programma in de ban gedaan is slijt al het wasgoed veel minder snel, dat liep echt de spuigaten uit toen we bij de huidige machine de ecostand gebruikten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:22
Aramiss schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:04:
[...]
Elke week een heet programma 2 of 3x aanzetten als de zonnepanelen aan het opwekken zijn 8)
Gebruiken van eigen opwek is inderdaad het eerste wat je gaat doen, en dan is het verschil in verbruik tussen de laagste en hoogste temperatuur, ook niet echt interessant meer, want eigen opwekt. En dat doe ik ook volop, want daarnaast krijg je er vrijwel niks meer voor terug.

Eigen opwek en een korte doorlooptijd maakt wel dat je wat makkelijker kan plannen om te draaien tussen de buien door zoals nu met al die regen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Beekforel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Of verstopte afvoeren omdat vet en zeep niet goed oplost etc. Mijn lesje wel geleerd, altijd op warmste programma.
Yep +1
Vet en zeepresten laten de vlotters en pompen dicht slippen omdat ze zo nodig met 1 of 2 liter water minder willen werken.
Al verschillende mensen mee geholpen, soda methode met heet water en vanaf dan heetste programma gebruiken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Yep +1
Vet en zeepresten laten de vlotters en pompen dicht slippen omdat ze zo nodig met 1 of 2 liter water minder willen werken.
Al verschillende mensen mee geholpen, soda methode met heet water en vanaf dan heetste programma gebruiken.
Sinds we hier het zeepbakje negeren (zeep rechtstreeks in de trommel) en eens per jaar het reinigingsprogramma van de machine draaien hebben we nergens last van met op 30 en 40 graden draaien. Ook geen stank meer in de machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

We dwalen inmiddels wel erg af van het oorspronkelijke thema... ;)

Om dan toch nog een duit in het al dan niet zeepbakje te doen:

-Al >25 jaar wassen we in dezelfde wasmachine op lage temperaturen. Nog nooit last gehad van zaken als zeepluis of stinkende machine. Blijkbaar doen we dan toch iets goed. :)
Zeer bescheiden dosering van goedkoop wasmiddel van de discounter gebruiken we.
En heel af en toe gaat er een handje soda mee en één keer in de zoveel tijd wat citroenzuur in het bakje voor de wasverzachter.
Wasverzachter zelf hebben we nog nooit gebruikt. Die irritante geurtjes en onnatuurlijke 'zachtheid' die dat achterlaat in je wasgoed; nee, daar bedanken we voor. ;w
Slijtage van het wasgoed. Nope. Is me eigenlijk nooit opgevallen. Sommige favoriete shirts overleven al 25 jaar!

-Ditto vaatwasser; we hebben nu de tweede machine in al die jaren. Bij de eerste was uiteindelijk een pomp en een afdichting doorgesleten (na 20 jaar). Niet meer te reparen.
Ook hier altijd op de meest zuinige programma's gedraaid. Nooit stank, altijd keurige schone vaat. En de vaatwastabletten van de discounter.
En de afdichtingsrubbers? Tja, die moet je om de zoveel weken ff schoonvegen met een vochtig doekje. Om te zorgen dat ze goed blijven afdichten. Maar verrotten in al die tijd? Nee, dat niet.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

klump4u schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Yep +1
Eigenlijk moet je een pan (met vet) even met keukenpapier uitvegen, dat scheelt al. Nog beter (voor het milieu, niet voor het gemak) is pannen met hand wassen. Dan gaan ze veel langer mee.

En poeder gebruiken ipv tablets. Is ook nog beter te doseren.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 06-08-2023 19:40 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 84 Laatste