Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jakkes72
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 24-04-2014
Het is dit chassis:

Nog wel ruimte over inderdaad, d'r zit nu 1 schijf in.
Alleen wil ik wel een raid config hebben dan, maar moet even kijken hoe ik deze onder ESXi aan de praat krijg.
Schijven onder ESXi laten downspinnen moet ik ook een keer naar kijken.

Ik wil alleen wel een stabiele opslag hebben van data (niet bestaande uit DVD's) maar foto's van de familie, boekhouding van mijn eenmanszaak enz.

D'r staat nu een andere PC hier als backup ESXi server. Als de Microserver er mee stopt, hoef ik alleen deze PC aan te zetten en het netwerk draait door.

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-05 10:12
quote:
connos schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:57:
Wel een cool betaalbaar tooltje om je energieverbruik in kaart te brengen is de energiemonitor van YouLess (Nederlandse toko).
Plak je op je energiemeter (analoog of digitaal) ethernettouwtje naar je router en je kunt je verbruik 24/7 bijhouden. Via een appje (Ios only), een windows gadget of via een internetsite. Voordeel van dit systeem t.o.v. systemen van die energieboeren is dat 't onafhankelijk werkt van de provider en je ook geen abonnementskosten hebt.
Dat ziet eruit als een briljant apparaatje! Afgaande op het volgende plaatje:

Werkt de sensor ook samen met de interface van digitale meters, waardoor in theorie ook teruglevering op een digitale meter correct geregistreerd kan worden. I.t.t. een sensor die kijkt naar het knipperen van het ledje.

Verder gewoon een Ethernet/USB interface, wat mij hoopvol stemt dat de meetwaarden ook in een eigen systeem in te lezen zijn.

En een heel acceptabele prijs van €79,- :o

Ik heb iig een mailtje gestuurd om te bevestigen dat dit compatibel is met mijn situatie (digitale meter en BPM).

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• Obi1r
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22-05 13:41

Obi1r

The Dub Conqueror

Hoewel het stekkerblok hier (isotek sirius) op zich niet aan stroombesparing doet, beveiligd het ding wel mijn apparatuur tegen spanningspieken. Dat doet een goedkoper model ook, maar deze filtert ruis, rommel en onregelmatigheden uit het stroomnet. Met een hoorbaar verschil over je hifi-set, maar dan heb je het wel over details die doorgaans je mp3 dock station toch niet weergeeft, maar wel een betere hifi installatie.
http://www.hifi.nl/nieuws...spanningsconditioner.html
Van een ex werknemer bij een stroombedrijf hoorde ik dat ze het niet zo nauw meer nemen tegenwoordig als het gaat om schone stroom, vroeger kreeg je een stabieler en 'natuurlijkere' golfvorm uit je stopcontact dan nu het geval is, dat maakt voor je gloeilamp misschien niet zoveel uit... maar je TV scherm of PC is en ander verhaal.
Ik weet niet of hier mensen zijn die kunnen beamen, het lijkt mij heel goed mogelijk dat dergelijke apparatuur een kortere levensduur heeft door onregelmatige spanningspieken?
In elk geval met dit stroomblok filter geniet ik van een beter stereobeeld en strakkere weergave. Dat het ook optimaal beveiligd is mooi meegenomen, en bespaart me de aanschaf van een nieuwe versterker. Dan heb ik echt wel 399 euro voor een stekkerblok over.

Elke vrijdag om 19:00u Obi's Dubkapital Radio op channel ONE van www.intergalactic.fm

• hopsy
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 27-08-2014
Ik gebruik zelf thuis Plugwise (http://www.plugwise.com/).
Dit is erg prettig. Wanneer ik buitenshuis ben schakel ik door middel van een schakelaar alle apparaten waarvan ik denk dat zij uit moeten, uit. Wanneer ik weer thuis ben kan ik alles terug inschakelen.
Naast dit houdt elke plug bij hoeveel elektriciteit een apparaat verbruikt heeft en plot hierbij een mooi grafiek.
Ik vind het mooiste dat deze pluggen draadloos met elkaar verbonden zijn en signalen via elkaar doorsturen.
Zo ziet trouwens een plug uit:

Daarbij heb je ook componenten als draadloze schakelaar, draadloze temperatuur/luchtvochtmeter en bewegingssensor die de pluggen aan of uit kan schakelen bij een bepaalde actie.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
raymonvdm schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:55:

Alle slaapkamers hebben spaarlampen. Behalve de lampjes op de nachtkastjes dus die zijn ook aan de beurt binnenkort (maar vind maar eens zo`n klein spaarlampje)
Zoiets bedoel je?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Voois
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 17:38
quote:
Blik1984 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:03:
[...]

Ik vraag om tips voor de beste oplossing, als de beste oplossing is om de decoder wel gewoon af te sluiten dan ben ik makkelijk om te praten. :)
Oke, nou een tip van deze kant dan: ik heb (zoals hierboven ook ergens is te lezen) een KlikAanKlikUit systeem aangeschaft icm HomeWizard.
Ipv dat ik steeds de rode knop op de stekkerdoos moet omzetten die natuurlijk netjes is weggewerkt doe ik dat dus op mijn telefoon. Daarmee zet ik met 1 klik op mijn telefoon de TV, receiver, decode, PS3 en nog wat dingen uit of aan. Je kunt er oneindig veel timers opzetten dus hij regelt bv ook de uren dat de lampen in het Aquarium branden. En dat de DECT aan/uit geschakeld is. Immers als niemand thuis is kan ik toch niet opnemen..

Of dat de beste oplossing is? Voor mij wel in elk geval. Het werkt fantastisch en als ik s'ochtends wegga en vergeten ben iets uit te schakelen doe ik dat gewoon op afstand. Of andersom als ik in de auto zit kan ik het koffiezetapparaat alvast inschakelen zodat als ik thuis ben verse koffie heb. (niet dat ik dat doe of wil maar het kan)

Edit: wat ik er ook nog mee kan is aflezen hoeveel energie ik verbruik. Altijd, overal! Hartstikke leuk en leerzaam.

Zie foto van het actuele week verbruik

EDIT2: Niet meteen schrikken van de getallen. Ja ik vind ze ook hoog maar het zijn 2 huishoudens!
(dus alles even delen door 2 voor mijn eigen verbruik, hoewel ik volgens mij zelf minder verbruik dan huishouden 2)

Voois wijzigde deze reactie 16-03-2012 11:30 (15%)

• AjDuLion
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12:47
hier nog even voor de mensen ons stroomverbruik van 2.5 weken..

helaas halverwege heeft er iemand per ongeluk de stekker uit de modem getrokken omdat we een weekje centerparcs hadden (maar ik ben dan maar 2 dagen weggeweest en daarna terug gekomen in het huis zoals te zien is)

Facebook - Twitter - Renderbeast- Twitch.tv - PSN

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:38
quote:
M'n vriendin kwam afgelopen weekend met een Tefal stoomkookapparaat thuis. Gisteren eens geprobeerd, en het is gezonder (want geen vet) maar ook het energieverbruik valt me enorm mee! In 25 minuten is alles gaar, het apparaat verbruikt 1800-2300W, en je hoort hem telkens aan/uit-schakelen dus misschien 60% van de tijd staat-ie aan. Een overgedimensioneerde waterkoker dus! Ik schat het verbruik op ongeveer een half kWh. En een klein beetje aardgas voor het sausje. T.o.v. dezelfde hoeveelheid eten in heel veel verschillende pannen een aanrader!
Oja, en het was verbazingwekkend goed te eten.
Nadeel is wel de enorme hoeveelheid rare attributen die niet in de vaatwasser passen...
quote:
NovapaX schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:48:
(Wat we wel extra doen is de stekker van de magnetron er steeds uit halen, maar das meer omdat hij ander voor de lichtknop zit... :/ Ik weet niet eens wat dat ding verbruikt in stand-by)
Afknippen en dit er op zetten?
quote:
Verder scheiden we ons afval keurig, tot op het zeikerige af... maar we hebben er de grootste lol om dan :D
We hebben hier meestal de restafval-container na 8 weken vol (=240 liter waarvan 30 liter/kg kattebakkorrels). Nadeel vind ik wel dat de "scheidingsstations" vaak vol zitten of je serieus moet staan wachten tot je je afval mag scheiden omdat er een rij(tje) staat.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:16

vanDaal

-ismeereentje

Leuk topic, heeft mij getriggerd om vandaag met onze energiemeter alle apparaten langs te gaan. Met het volgende resultaat:

Specs:
Woning: Tussenwoning uit 1900, 160m2/500m3, B+ label
Bewoning: 2 volwassen, 1 kind (3 mnd oud)
Verbuik 2011: 5000kWh (te veel naar mijn mening :( )

Vandaag geprobeerd om deze 5000kWh te verklaren. Ik krijg helaas niet alles (mis 800kWh) verklaard, iemand een idee?

Conclusies:
  • Ouch, de oven gebruikt wel erg veel :X . We ontbijten elke dag met broodjes uit te oven.
  • Die receiver en TV van mij hebben vanaf nu een stand-by verbod :(
  • Halogeen verlichting drukt zwaar op de kosten, tijd voor vervanging door Led
  • Kosten vaatwasser en wasmachine vallen mee, wellicht verkeerd gemeten?

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:54

Gé Brander

MS SQL Server

Je vergeet de heffingskorting in je gehele verhaal. Lekker makkelijk om zo de boel af te zeiken.
Energiekosten
Bovenstaand zijn de bedragen die ik betaal ongeacht afname.
Ik betaal ongeveer 125 euro per maand. Dus alles wat ik extra betaal dan de 68,74 (per jaar) is gas en elektra. Ook daar zit belasting op, maar alles wat ik minder verbruik, merk ik direct in mijn maandbedrag.

Gé Brander wijzigde deze reactie 05-04-2012 14:17 (33%)

Fun!

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:54

Gé Brander

MS SQL Server

quote:
ouweoverclocker schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:26:
je betaald zo tezien bijna de helft van wat ik moet dokken ...
Dit is wat ik moet betalen. Jij hebt er van alles omheen staan. Erg onoverzichtelijk.

Ik heb een keer in Excel alles onder elkaar gezet en kwam uiteindelijk uit op:
Energiekosten

En dat is dan opgebouwd uit:
Elektra:
http://tweakers.net/ext/f/E6NRySFVg7UkW9ATt89UCwIk/thumb.png

En gas:
Gasprijs
quote:
en eu , afzeiken ?? dan begrijp je mijn bedoelingen niet.
[...]
Dat kan, excuses daarvoor dan.

Fun!

• Chak
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
Sinds 2006 ben ik ook serieus bezig met het besparen van elektriciteit.
Mijn jaarverbruik is van 8000kWh gezakt naar 4200kWh.
Bijna halvering heb ik kunnen bereiken door bewust wording en vervangen van veel oude apparatuur door nieuwe. Bv mijn thuis server van 270 watt naar 16 watt (Mac mini met SSD)
Voor bewustwording heb ik verschillende technieken gebruikt.
Excel sheet, Rfxcom en Plugwise.
Plugwise gebruik nu een kleine 4 jaar. Product is echt waard om naar te kijken.
Ik heb 35 pluggen in gebruik..en hub dus informatie van 35 verschillende apparaten verzameld sinds 2008

Mijn doel is de komende jaar mijn verbruik te laten zaken onder de 3000kWh.
Extra besparing wordt dan geleverd door 6 panelen..(nu nog installeren sinds augustus in huis :'( )

zie voorbeeld van mijn TV (In maart 2011 een nieuwe TV gekocht)

Chak wijzigde deze reactie 13-04-2012 21:49 (3%)
Reden: image

• Chak
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
Plugwise modules verbruiken zelf 0,4 watt
Als je slim genoeg gebruik maakt heb je zo 14w terug gewonnen.
Ik heb niks op comfort ingeleverd enkel oude apparatuur vervangen door nieuwe en onnodige apparatuur uitzetten op momenten dat het niet nodig is.
Hoeveel verbruikt:
- accuboormachine Deze kan 22 uur per dag uit
- Elektrische bed bodem.
- verschillende voeding adapters
- Verlichting
- Tv
- Ziggo/UPC ontvanger.

voorbeeld mijn oude philips LCD zat op 220w. Nieuwe samsung 50 watt.

Zie voorbeeld Vaatwasser..in feb 2011 vervangen.

Nog een droger in juni 2009 vervangen. Verbruik is van 40kWh per maand naar 20kWh per maand
op jaar basis is dat 240kWh bepasring

Chak wijzigde deze reactie 13-04-2012 22:59 (14%)

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:08
En dat alles is theorethisch natuurlijk. Je neemt niet mee dat een vat water onmiddelijk energie naar de omgeving gaat lekken zodra de temperatuur van het water hoger wordt dan de omgeving. Afhankelijk van je manier van verwarmen verlies je in dat proces ook nog een bepaald percentage.

Als ik kijk naar mijn (niet al te zorgvuldig uitgevoerde) experiment van een paar jaar geleden dan lijkt ongeveer 0,1kWh om een liter water te laten koken wel realistisch:

JeroenH wijzigde deze reactie 15-04-2012 18:14 (0%)
Reden: Factor tien verbeterd

Illusion is the ultimate weapon

• Petje72
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 09:51
Even een vraagje aan jullie allen. Ik heb enkele stroombespaarschakelaars in huis, je weet wel: simpel ding met aan/uit knop dat je in het stopcontact doet en daarop sluit je apparaat of verlengdoos met apparaten aan. Zo voorkom je sluipstroom van de apparaten.

Echter 1 exemplaar zoemt nu continue als de stand op 0 staat. Ding is een jaar oud. De Wii is er op aan gesloten en lader van macbook en iphone. Kan dit gezoem kwaad ?

• Dav1d
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Even een crosspost, de Voltcraft Energy Logger 4000 is weer in de aanbieding. Is hier wel op z'n plaats.

• JeroenH
quote:
2Dutch schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:17:
Ik verbaasde me over het verbruik in standby van onze oude UPC-decoder..20 watt ofzo? Echt bizar, en warm dat het ding werd ook..eng gewoon.
Inderdaad, dit is de UPC-decoder van mijn ouders in infrarood:

Bijna 35 graden!
quote:
Tenzij ik evt. nog 2e hands aan Plugwise pluggen kan komen. Vind ze echt te prijzig om per pakket van 3 aan te schaffen. Dan is KAKU veel aantrekkelijker :)
Ze zijn ook per stuk te koop.

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Mijn inbreng in een zuinigere omgeving:

Voor alleen de printer weliswaar (MF8180c, bakbeest) :P

Werkt prima. Dagelijks van 08:00 tot 23:00 en de nachtelijke uren staat het uit. Denk dat het wel met heel wat spullen in huis hetzelfde truucje gedaan kan worden.

Voor de rest zit ik in een huis met 5 kamers. Echt zuing worden zal het nooit (Vaatwasser, Wasmachine, Amerikaanse koelkast, 2x Airco's in huis, PC 24/7 x3 ofzo, zooitje wireless ontvangers her en der :P )

M'n magische bol werken.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:00
Ik ziet op het moment in de UK. Wat me hier opvalt is dat er op elk stopcontact een aan/uit knop zit.
Nu stamt dat volgens mij nog uit de tijd dat kortsluiting + slecht aangelegde elektra voor veel branden zorgde. Maar in de tijd van elektriciteit besparen is het wel een handig principe.

RocketKoen wijzigde deze reactie 26-07-2012 21:25 (16%)

TheS4ndm4n#1919

• PurpleBlue
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Wij hebben al een lange tijd een Wattson in huis.

Toen we hem net aan hadden geschaft, was ons "normaal idle" gebruik zo rond de 200W
Om te kijken wat het deed alle stekkers eruit gehaald etc, en dat scheelde heel veel!!! (tv, pc, magnetron, radio etc) :X

Nu zijn we al een tijdje verder (jaartje) en alles voorzien van het Click-Aan-Click-Uit systeem (PC's, media gebeuren, radio, tv, etc)
Nu is ons verbruik als we er niet zijn of 's nachts zo rond:

Wat staat er dan allemaal aan:
- Koelkast & vriezer
- Modem
- wekkerradio

Als de koelkast of vriezer aanslaat, gaat het naar de 136 a 140w
Nu vraag ik mij af of dit hoog/laag is?

Mvg, Erik

• JeroenH
Pas op met meten aan een koelkast, er kunnen aanzienlijke verschillen in het verbruik zitten tussen zomer en winter:

Hetzelfde geldt overigens voor de wasmachine.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:42

Kost helemaal niks aan stroom..... dat is pas zuinig! ;)

• VROEM!
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2013

VROEM!

broembroem!

De beschouwing van Gwannoes over het ketel rendement heeft een fout.
Warmte overdracht van een warmtewisselaar reken je uit met:
Q[kW]=k[W/m2K] x A[m2] x dTln [K]

k (klein) is de warmte overdrachts coefficient, dit is de term waaraan Gwannoes refereert met "betere warmte overdracht"
dTln (engels LMTD) is het logarithmisch gemiddeld temperatuur verschil over de warmtewisselaar:
http://upload.wikimedia.org/math/7/b/5/7b5e3bb47c4b2be1d6bbec0d94606a4e.png
K is even de temperatuur, m2 zijn vierkante meters en de kW's zijn je ketel vermogen.

Wat gebeurt nu als je met de ketel 2x zo veel warmte vraagt:
-Q gaat met een factor 2 omhoog
-k stijgt met (pakweg) snelheid tot de macht 0.66 bij geforceerde turbulente convectie rond de ketel pijpen. Twee keer het vermogen is 2x de rookgas snelheid dus 2^0.66 x de originele overdrachts coefficient: k wordt dus 2^0.66=1.58 x zo groot als eerst.
-A blijft gelijk want je houdt dezelfde warmtewisselaar

Voorbeeld:
Stel dat we even begonnen zijn met 10 kW, een dTln van 20C , een overdrachtscoefficient van 45W/m2K (deze range zit je vaak in) en een oppervlak van 11.1111....m2

Situatie 1: Q=kAdTln: 10000=45 x 11.11... x 20

Situatie 2: Q =kAdtln: 20000=71.1 x 11.11... x 25.3

(45 x 2^0.66=71.1)

Je ziet dat om het vermogen te halen het logarithmisch gemiddeld temperatuurverschil stijgt: Ofwel de schoorsteen temperatuur gaat omhoog en je rendement zakt omdat in verhouding meer energie door de schoorsteen de ketel verlaat.

Dit is de reden dat je toch in diepe deellast wilt stoken. Er zijn nog wat andere effecten die de rendement winst weer een beetje doen dempen maar de temperatuurstijging van de schoorsteen is dominant.

ieeeepppppp :P

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:20
Omdat de energieboer van mening is dat mijn verbruik het afgelopen jaar spontaan verdubbeld is van de afgelopen 5 jaar +- 2400 kWh naar 4800 kWh ben ik eens gaan meten.

Ik heb een aantal uur een 2 kW kachel aan een Hema energie meter gehangen terwijl de rest allemaal uit stond, hierbij kwam ik tot 7.13kWh terwijl mijn meter in de meterkast 8 kWh verder was.
Nu is het natuurlijk nooit met 100% zekerheid te zeggen dat je alles uit gezet hebt (maar zelfs de vriezer/koelkast etc waren uit) maar dat zou zo'n 12% schelen, nog steeds een far cry van de verdubbeling in verbruik, maar goed.

Verder is er wat onduidelijkheid over een in 2009 vervangen meter waarbij ze blijkbaar (zo blijkt nu) de meterstanden van de oude meter zijn blijven schatten, meter was niet te vinden door Stedin en nu staan er 2 EAN codes op mijn adres :X

Om eea een beetje bij te houden heb ik nu echt overal waar een stekker aan zit (op de vriezer, koelkast router en mijn vandaag binnen gekomen Youless na) uit gezet (lees de stekker uit het stopcontact). Nu zit ik volgens de youless op een idle verbruik van rond de 24 Watt, dat is te verklaren door de router (8 Watt volgens de Hema meter) en de Koelkast verbruikt ook ongeveer 9 Watt als ie niets doet.

De kleine piekjes van zo'n 40 Watt hoog zijn volgens mij de vriezer (in de schuur) die ff aan springt.
Wat me wel opvalt is dat de andere (120 Watt) piek om het uur een uur aanhoud, zou dat de koelkast zijn? Het lijkt me nogal typisch gebruik. Ik zou verwachten dat een koelkast relatief regelmatig aanspringt, even bijkoelt en dan weer klaar is. Ik ga het de komende dagen in de gaten houden, ik ben toch de hele kerst niet thuis :)

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-05 15:30
quote:
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:45:
[...]
Ik heb een aantal uur een 2 kW kachel aan een Hema energie meter gehangen terwijl de rest allemaal uit stond, hierbij kwam ik tot 7.13kWh terwijl mijn meter in de meterkast 8 kWh verder was.
Nu is het natuurlijk nooit met 100% zekerheid te zeggen dat je alles uit gezet hebt (maar zelfs de vriezer/koelkast etc waren uit) maar dat zou zo'n 12% schelen, nog steeds een far cry van de verdubbeling in verbruik, maar goed.
[...]
2000 Watt kacheltje wat ruim 7 kWh verbruikt heeft, dat is dus waarschijnlijk meer dan 4 uur geweest (kacheltje staat vast niet constant met vol vermogen te stoken) en dan is zo'n < 1 kWh verschil met een meter die per hele digits weergeeft helemaal niet gek.
Statistisch gezien verwacht je een offset van 0.5 kWh.
Nu is het wel zo dat een goedkoop metertje het in elk geval nog wel redelijk doet met een mooi Ohmse belasting als een verwarmingselement, maar dan nog kan er een afwijking in zitten van 5% of meer.
Dit zit 'm dan in de netspanning.
Vroegah zaten we op zo'n 220V en tegenwoordig horen we op zo'n 230V te zitten, maar dat wisselt nogal eens. Echter de goedkope meters meten de netspanning niet, maar alleen maar de stroom.
Even een grafiekje wat ik hier al wel vaker getoond heb (niet zozeer in dit topic, wel op Tweakers)

Dit was in ons oude huis (jaren '70 woning in Groningen-stad), spanning gemeten met een EnergyLogger 3500 van de Conrad.
De sinus heb ik er zelf in gezet om te laten zien dat het echt periodiek is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petje72
Voor mijn verjaardag de oude koelvriescombi in de garage aangezet.. 3x raden op welke dag :9 die gaat morgen dus weer uit.

normaal verbruik dagelijks is dus tussen de 1 en 2 kWh

• Petje72
quote:
audiojunk schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:15:
De grootste besparing die ik heb gedaan is een tijdschakelaar op mijn pomp voor de vloerverwarming.
Die heeft al ruim 10 jaar continue aangestaan :X en verbruikt zo'n 70W dus 1,68kWh per dag.
In de winter zetten we de pomp met de hand aan en de rest van het jaar gaat die 15min per dag aan,hiermee bespaar ik zo'n 400-500kWh per jaar.
Super goede tip idd. Ik heb er een tijdschakelaar tussen gezet zodat ie om 23u effe paar minuutjes draait om te voorkomen dat het binnenwerk van pomp vast gaat zitten.
http://www.wanonzin.nl/2012/04/16/stroom-besparen/

• coldasice
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:06
goeje...

De elektrische lattenbodem is van DEWERT, type DUOMAT 6

hier staat een bediening die voor de meeste mensen herkenbaar is(onze is zwart dus kleur is irrelevant):

• SirYoshi
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15-07-2014
Ik heb zojuist mijn TV en lattenbodems gemeten, en ook bijv. de kruimeldief, maar de TV verbruikt 0,1 Watt als deze uit staat, de decoders van KPN zo'n 3-7 Watt max. De lattenbodem gebruikt slechts 3-4 watt, dat maal 2.

Ik heb inmiddels het volgende plaatje:

Nu nog de andere verbruikers meten, leuke is dat ik de grootverbruiker op groep 3 nog niet heb kunnen vinden.

Ik ga nu ook de groepen erbij zetten, maar ik snap neit hoe mensen met een elek. lattenbodem van 50 watt komen, als ik hem gebruik stijgt die naar de 20-30 watt, in gebruik maar gewoon in het stopcontact bijna niets.

Ik ben echt opzoek naar nog zo'n 13,4 Kwh die ik nog moet gaan meten, want dan kom ik pas op 21 kWh, die ik iedere dag gemiddeld gebruik ;) 8)7

EDIT: De oranje apparaten heb ik niet opgemeten, maar gemeten doormiddel van aannames, deze heb ik niet serieus gemeten met een meter.

SirYoshi wijzigde deze reactie 21-09-2013 23:42 (9%)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:37
Ik heb een geluidssetje dat ik voor de tv gebruik met zo'n zware adapter die enigszins warm blijft.
Is het mogelijk om bij benadering aan te geven wat een dergelijke knol in stand-by verbruikt?

(nee ik heb geen verbruiksmeter en ben ook niet van plan deze aan te gaan schaffen)

• SirYoshi
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15-07-2014
quote:
Freemann schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:17:
@SirYoshi:
nogmaals;
imho(!!) hanteer je een niet handig volgorde. Je zoekt naar iets groots en meet alle het kleins en loopt te mopper op andere zoals bijv. in je bedbodem meting.

Ik zou die lijkkist eruit (laten) trappen.....
1,8 per dag * 365 = 657 kWh per jaar en goed voor €151 per jaar.

een nieuwe vrieskist A++ met een inhoud van +/- 250liter kost +/- €450 en zit op een verbruik van +/- 180-200kWh per jaar of wel €40-45.

Een nieuwe vrieskist scheelt dus €100-110 aan stroom en geeft een TVT van iets meer dan 4 jaar.....
ik zeg: DOEN!!

En nog een voorbeeldje;
Mijn standaard Ziggo modem en netgear router gebruiker 20W uur in uur uit. Deze gaan doordeweek om 23:00 uit en gaan rond 6:30 's ochtends weer aan. Scheelt ong. 30% op het stroomgebruik.

20*24*365 = 175kWh per jaar .... oftewel ong. 500W per dag.

koop een stapel doordrukstekkers met schakelaars:
https://www.google.nl/sea...tekker%20met%20schakelaar

kosten geen drol en hebben en zet daarachter bijv. de media-hoek. Onze tv+versterker+decoder+bluerayspeler+"IR-transciever" gebruiken gezamelijk in standby zo'n 35W.
Dit zit allemaal achter een stekkerdoos met schakelaar. De schakelaar gaat aan als wij iets van deze dingen aan willen en uit als we uit huis gaan OF gewoon een avondje/dagje zonder deze dingen door willen brengen.
gem. staat de apparatuur 16 uur per dag uit en dat scheelt dus;
16*35*365 = 204kWh per jaar en +/-€50, dat met een investering van €5 voor de stekkerdoos.
TVT was rond 1(!) maand >:)

Ik ga :o van zulk soort simpele ingrepen en zeker als ik bij mensen thuis zit die klagen over hun energiekost en ondertussen ALLES standby zit staan, mechanische afzuig hoor LOEIEN(standje >3, turbo) etc ......

De mensen hier proberen je te helpen..... en soms is er een iets harde woordje nodig om mensen iets duidelijk te maken of te overreden.

opsomming;
- lijkkist eruit (lage/hoge schatting, 300/400kWh)
- mediahoek op schakelaar (lage schatting 100/150kWh)
- router modem 's nachts uit (lage schatting, 50/100kWh)

zit je zomaar op 450/650kWh besparing of wel 5-10% van het jaarlijkse stroomverbruik.
Hey nogmaals ik doe echt mijn best ;)

Ik heb hier een grafiekje, van een dagje hier in huis met de Youless:

Het laagste verbruik ligt op 325W ongeveer gedurende de nacht ;)

De optie om de Wii, Router etc. uit te zetten gaat niet op, want ik draai een server uit het topic, deze omslaat 60 watt max, van het totale verbruik. Dan heb ik nog 325 - 60 watt over 265 watt over, waar ik op zou willen minderen.

Nu weet ik dat de vriezer van deze 325 watt, zo'n 86 watt gebruikt continue. Dan heb ik nog 179 watt die ik zou kunnen besparen.. ;)

De televisie beneden en Wii met een schakelaar, schiet niet op deze kost 10watt, met oranje lampje.
http://www.splitbrain.org...save_energy_with_your_wii

Nu zoek ik nog ongeveer wat ander sluipverbruik.

De nulmeting is niet gelukt, omdat er continue 3 andere personen aanwezig zijn in huis wanneer ik metingen kan doen en deze het zeer irritant ervaren als ik dit ga doen..Als het internet het 1 minuut niet doet, dan is het al een paniek situatie.

Slapen doen we van 2 uur snachts tot verschillend 6 uur in de ochtend, zie grafiek. Dus snachts internet uit geeft hinder en maakt ook microserver offline, niet handig.

De vriezer gaat uiteraard z.s.m. vervangen worden 8)7 het liefst wacht ik op een BTW vrij actie bij MM of Saturn. ;) Dan zijn ze mooi geprijst.

Voor de overige zaken, ben ik nu opzoek.

Ik ga nu de volgende usual suspects ook meten,
- CV ketel, dit heb ik nog niet gedaan, want ik ben bang hem stuk te maken als ik de stekker eruit haal 8)7 en de instellingen heb ik de handleiding van maar ik weet nog niet goed hoe ik navigeer door het menu.
- Boiler, heb ik geprobeerd te meten met Youless, maar dat was lastig, moeilijk te meten dus ga ik apart meten als er niemand in de keuken aanwezig is.
- Koelkast wil ik ook meten, maar de aansluiting zit verstopt onder een houten balk die weg moet.
- Vaatwasser van 15 jaar oud wil ik meten maar zit ook beneden aangesloten achter die balk.
- Oven same suspect.

Over de printer, dat is een laserprinter, als ik die aanzet kost dat me 1300W, om warm te worden (1 minuut) en dan 400W als ik ga printen.. Als die aanstaat kost die vrijwel niets. (6W) (Samsung CLP 325)

Ik ben inderdaad opzoek naar grote dingen ja ;) De schakelaars wil ik wel doen voor een winst van minimaal 35W op een apparaat. Maar zolang ik dat niet vind ga ik daar geen schakelaar opzetten. ;) nog niet eerst de grote dingen vinden.. dan weet ik dat het of aan onszelf ligt, met alle kleine dingen bij elkaar.

Of een paar grote dingen ;) Mijn doel is om ongeveer terug naar de 5900 KWH per jaar te gaan van de 7600 KWH.

Dan zit ik weer op het oude verbruik, en dan ben ik zelf en de rest hier ook al heel blij, mocht het daarna minder kunnen dan ga ik daar aan de slag mee. De vriezer gaat zeker gebeuren! Nu die CV ketel nog even meten.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
coldasice schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:07:
[...]

Klopt, maar de onze staat prominent in de keuken dus daar zal een design terug moeten komen....
smaken verschillen maar ik vond dit beter dan een Amerikaan.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• coldasice
@Rol-Co: We hebben nu zoiets....zeker mooi hoor

wordt zoiets:

coldasice wijzigde deze reactie 03-11-2013 21:56 (6%)

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

quote:
coldasice schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:56:
@Rol-Co: We hebben nu zoiets....zeker mooi hoor

wordt zoiets:
[afbeelding]
erg strak! maar een nadeel aan de Amerikaan is dat de vriezer wat klein is in de meeste gevallen en onhandige ruimtes, voordeel is een eventuele ijsblokjesmaker/schaafijs.
Ik heb veel vlees van het werk dus moet wel wat kunnen vriezen, we zijn wel met zijn 5e thuis maar dat eten we niet op, ook voor brood handig.
Dus vriezer is belangrijker dan de koelkast, die is eigenlijk al te groot nu maar past er zo beter bij.

Wat is nu het verbruik van die Amerikaan? ik schreef eerst dat het hier 235kwh was maar is 285kWh op jaarbasis (gemeten) en ze geven 309 op.
quote:
Dre schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:59:
Lijkt me ideaal zo'n koelkast met ingebouwd koffiezetapparaat.

(:P)
Koffie heb ik deze voor, erg zuinig in stroomverbruik en super handig/lekker.

Rol-Co wijzigde deze reactie 03-11-2013 22:14 (17%)

• weebl15
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23-05 07:58
Weet niet hoe serieus ik elektriciteit bespaar, maar heb de oude magnetische voorschakelapparaten en starters verwijderd uit twee tl-armaturen, in totaal 3x18W lampen. Vervangen door moderne elektronische voorschakelapparaten van het merk Heitronic à €10,11 per stuk bij de Hornbach. De powerfactor van de nieuwe ballasten is 0,98 volgens de verpakking. De oude ballasten hebben een cos phi van 0,37 en 0,52. De een was zelfs zo oud dat het kroonsteentje direct afbrokkelde als ik hem aanraakte.

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-05 11:41

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Sinds een week mag ik mezelf ook trotse plugwise bezitter noemen.
Gelijk begonnen met monitoren en hier komt de grootste verbruiker direct omhoog:
Het waterbed.

Gemiddeld dagverbruik van 4 kWh, dat komt neer op ongeveer 1300kWh per jaar.
met een jaarverbruik van ongeveer 2250 kWh hakt deze er toch aardig in.

Ik ga proberen het waterbed te isoleren dmv een verbreding van de bedrand, hiervoor ben ik nog op zoek naar het beste isolatiemateriaal voor deze klus.

En hoop hiermee het energieverbruik met de helft te verminderen.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

quote:
TD-er schreef op zondag 10 november 2013 @ 09:56:
[...]

Een LED is toch niet bijna 2x zo zuinig als een TL-buis?
TL zit meestal tussen 70 en 100 Lumen/Watt en er zijn niet heel erg veel LEDs die dat halen.
Evengoed ben ik best wel benieuwd naar een linkje naar dergelijke LED-oplossingen, want we hebben hier nog een paar plekken waar licht moet komen en al zouden ze even zuinig zijn als TL, dan kan LED daar handiger zijn.
zo te zien wel, ik had hier 20w 60cm en die zijn nu 10W :)

maar zie hier
http://static.beheerpanee...000-4500K_201308_MAIL.pdf

en de hele lijst

60cm 3000K frosted :)

ik heb hier verder geen belang bij dit bedrijf.

Rol-Co wijzigde deze reactie 10-11-2013 21:20 (4%)
Reden: foto

• weebl15
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23-05 07:58
Ik heb even wat foto's gemaakt van het nieuwe voorschakelapparaat.

Licht uit:

Licht aan:

Ik neem aan dat er FM-ontvangst bedoeld was, dus dat heb ik ook maar even getest met een goedkoop radiootje:

Ook een radio met netspanning op dezelfde groep:

Er was bij beide radio's in ieder geval geen storing te horen, zelfs niet als ik de radio zo dicht mogelijk bij het VSA hield.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ik heb eigenlijk gelogen :+. Overzichtje van 14 dagen:

De dagen dat je de piek naar ~10 kWh ziet gaan zijn de dagen dat we wassen en heel kort (20 mins) drogen. Ik denk dat ik wellicht met een energiezuinigere wasmachine/droger/koelvriescombi iets van 2 kWh zou kunnen schelen (max) maar dat is eerder onderbuikgevoel dan echt kijkende naar verbruik. Zal ik zo even gaan doen :) (Excel ftw! )

Overigens; mijn hoog en laag kloppen niet echt. Mijn II meter is namelijk voor het laag tarief waar I voor hoog is. Dat haalde ik door elkaar op de site van energiemanageronline.nl

Ik zal eens vragen of de admins op Engergieverbruik dat in de Db kunnen omwisselen zonder al te veel gedoe...

Edit: Heb eens zitten rekenen en met name een nieuwe droger zou wonderen doen voor het energieverbruik. We gebruiken de droger nu een uur per week maximaal maar dan drogen we de wassen niet compleet ermee; gewoon een 'jumstart'. Echter, deze condensdroger verbruik 2 kWh per beurt waar een warmtepompdroger 0,30 kWh (specs van fabrikant) verbruikt. Terugverdientijd zou iets van 1 jaar tot 1,5 zijn (als ik ervanuit ga dat ik de condensdroger gewoon zou gebruiken. Qals ik het blijf gebruiken zoals we nu doen doe ik er iets van 10 jaar over :P )

De wasmachine scheelt je amper in Elektra (0.3 kWh, A vs A+++) maar zal je aardig wat in water schelen denk ik. De koelvries combi (A) vreet ook amper iets en is ook zonde om nu te gaan vervangen.

All in all; ik zou de droger kunnen vervangen maar zoals we het nu gebruiken is er niet bar veel winst uit te halen. Wanneer ze de geest geven zal ik wel gaan kijken naar het verbruik maar ik ga er nu geen geld in stoppen om het nu te kunnen besparen per kWh :)

Notna wijzigde deze reactie 04-12-2013 11:35 (92%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
LeechGuy schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:04:
[...]

Ik snap niet hoe jij aan een terugverdientijd komt van 1 tot 1,5 jaar... ik heb op kieskeurig even de goedkoopste warmtepompdroger er bij gepakt, 379,- Euro. Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat hij 0,30 kWh gebruikt per beurt (het is een el cheapo dus waarschijnlijk ligt het verbruik hoger).
Jouw huidige droger gebruikt per beurt 2 kWh.

Besparing per droog beurt 2 kWh - 0.3 kWh = 1,7 kWh a 0,22 Euro = 0,374 Euro.
De tvt is van de droger is dus 379/0,374 = 1013,369 droog beurten.

JaarDroog beurten per week
119
29,74
36,50
44,87
53,90
63,25
72,78
82,44
92,17
101,95

Het lijkt mij dus dat jij ergens tussen de 9 en 10 jaar zit wat terugverdientijd betreft als je de was nu ook al volledig zou drogen. Of zit ik nu helemaal mis met mijn berekening?

Edit: gebruik gemaakt van significante cijfers (als ik de wiki tenminste goed begrepen heb :))
Hoe ik er aan kom? Geen idee eigenlijk maar als ik jouw 1013 droogbeurten neem en ik uit ervaring weet dat ik minstens 4 droogbeurten per week heb dan kom ik uit op:

1013/4 = 4,8 jaar terugverdientijd (ja we drogen veel door die luiers als we het zouden gebruiken)

Overigens verbruikt mijn condens droger op vol vermogen 2 kWh, niet 2 per beurt. Hij moet 2 uur aanstaan om de was te drogen (luiers). Mindl dit is een extra droog programma, niet kastdroog (wat zeiknat is imo)

Hoe dan ook; vrouwlief heeft er vrede mee en ik hoef de was zelf niet op te hangen of te doen dus ik vind het prima. Als de kinderen ouder zijn en meer was er doorheen rammen zal ze wel anders piepen en dan gaat er mooi een warmtepompdroger A+++ in :)

Also:

Elect voor dezelfde periode 2013 (energiemanageronline.nl) (Let wel, hoog en laag staan in de verkeerde tabel (doh). Admins kijken of ze die kunnen omwisselen voor me):

Je ziet welke week ik begonnen ben met besparen :+ Besparing is gemeten door het verbruik van vorig jaar in te vullen (totaal verbruik that is; dat is dus de doelstelling)

2012:

Notna wijzigde deze reactie 05-12-2013 08:57 (11%)

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Ik zou de vloer isoleren maar ook tevens een luchtstroom forceren tussen de vloer en de koelkast, met een tangentiale blower die je op een heel laag toerental laat draaien. Als je een 230V tangentiale blower neemt, en je zet een condensator in serie (waarde experimenteel bepalen, iets tussen de 0,5 en 5 uf 400V AC) is hij volkomen geruisloos en gebruikt hij maar een paar watt.

joopv wijzigde deze reactie 06-12-2013 22:41 (21%)

• coldasice
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:21:
Dat gaat niets uitmaken, die vloerwarmte komt echt niet door die geïsoleerde bak heen, het gaat er meer om hoe de koelkast zijn warmte kwijt kan en vaak is dat aan de achterkant. Het ding 5 cm van de muur zetten scheelt meer i.m.h.o.
Ook gooien de meeste mensen bovenop veel spullen (hier ook maar ik zet het dan naar voren) dus die warmte kan ook niet weg boven, het moet vrij zijn daar zodat de warmte weg kan.

Heeft hij een koud water funtie? Die houd ook de hele dag je water koud maar gebruik je alleen in de zomer, misschien kan hij uitgezet worden.
Hij staat 5cm van de muur af dus dat had ik al gedaan, bovenop de koelkast zit de printplaat. Ik dacht hetzelfde als jij dat hij zijn warmte aan de bovenkant verloor want er zat een stuk plastic dat een beetje warm werd, nadat ik dat plastic losgedraaid had bleek er een printplaat onder te zitten voor het LED display. Daaronder isolatie. Achterkant wordt niet warm, alleen onder waar de compressor zit is veel warmte. Geldt onderstaande plaatje voor alle amerikaanse koelkasten?

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:14

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• coldasice
Ik had vorig jaar ook een verbruik van rond de 13 kWh per dag in december. Nadat ik vooral ons sluipverbruik heb aangepakt met weekschakelklokken, wat LED lampen is het verbruik gezakt naar 9kWh per dag ondanks kerst en andere feestdagen. Een besparing van 110kWh, en deze maand nog een besparing van rond de 20kWh gevonden door de meterkast achter een klok te zetten en de vaatwasser op de niet ECO stand te gebruiken.

de spikes worden veroorzaakt door de droger klasse C, die 1 keer per week gebruikt worden, en de oven die in het weekend vaker gebruikt wordt.

Minste dagen zitten op 6kWh, een nachtelijk uurverbruik van 170Wh, dat is inmiddels gezakt naar 150Wh, voornamelijk diepvries en 2 koelkasten(1 amerikaanse).

Ik heb mijn meterkast met 2 schakel klokken uitgerust, 1tje die snachts niet uit gaat voor het modem waar de vaste telefoon achter zit en 1 waar router, sonos en versterker achter zit. Modem gaat overdag wel uit want dan hoeft de telefoon niet te functioneren. Ziggo modem gaat sochtends 1 minuut uit omdat die in bridge staat en niet werkt als het modem de hele nacht uit heeft gestaan (vreemd maar dit werkt wel).

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Zal straks is omschakelen van Ubuntu naar Windows en dan in source kijken wat we nu exact aan stroom kwijt waren voor de boiler.

Denk dat ik het nu meteen maar is ga doen :)

BrB.

[edit]
Bent ik weer:

In de eerste maand in het overzicht stond de boiler 24/7 aan en in de rest van de maanden stond hij tussen 22:00 en 6:30 uit. Hij verwarmde dan in de "goedkope" stroom op en hield hem met dure/PV stroom warm.

Oftewel;
24/7 aan = 19kWh per maand == 228kWh totaal verbruik (incl tappen) Uitgaan de van 2kWh verbruik per maand (cijfer van doorstromer), komt dat neer op 17kWh standby verbruik == 23,6Wh verlies == 566W verlies per dag.
Allen overdag(6:30-22:00=15,5uur) aan = 12kWh per maand == 114kWh totaal verbruik (incl tappen) Uitgaan de van 2kWh verbruik per maand (cijfer van doorstromer), komt dat neer op 10kWh standby verbruik == 31,7Wh verlies == 333W verlies per dag

Het 's nachts uitzetten bleek voor deze boiler dus voor ons interessant te zijn. Het verlies per uur ging met 30% omhoog maar dat komt vooral doordat de boiler 1 keer echt doorgewarmd moet worden. Stond wel tegenover dat het totale verlies over de dag heen een stuk lager lag. Stond wel tegenover dat er in de hele vroege ochtend of laat op de avond minder warm water was. Nu met de doorstromer is er 24/7 warm water beschikbaar en dat tegen een marginaal (<1Wh) standby verlies.

Maar desondanks vind ik ook de 120 kWh verlies zonde.

Hoop dat ik zo goed zit :)

Freemann wijzigde deze reactie 20-01-2014 10:33 (78%)

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
fabstar81 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:00:
[...]
opwarmen van kopjes en borden"? leg uit. je legt tijdens een diner je borden en kopjes in de gootsteen met kokend water en haalt ze er uit als je op gaat serveren? _/-\o_
Inderdaad. :*) Bestel maar eens een kopje espresso in een italiaanse bar. Dan wordt je kopje eerst gespoeld met kokend water. Toen ik dat eenmaal gezien had wilde ik het thuis ook.

In een restaurant kijkt niemand er van op als gerechten op een verwarmd bord worden opgediend. Voor de particuliere keuken bestaan er borderwarmers en zelfs inbouw warmhoud laden:

Maar zuinig is het allemaal niet.

De eenvoudigste manier om je borden warm te maken is trouwens om ze met aanhangend water in de magnetronoven warm te flitsen. Maar die is gewoonlijk in gebruik als we voor gasten kokkerellen.

l'art pour l'art

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09:33

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
art schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:43:
[...]

Inderdaad. :*) Bestel maar eens een kopje espresso in een italiaanse bar. Dan wordt je kopje eerst gespoeld met kokend water. Toen ik dat eenmaal gezien had wilde ik het thuis ook.

In een restaurant kijkt niemand er van op als gerechten op een verwarmd bord worden opgediend. Voor de particuliere keuken bestaan er borderwarmers en zelfs inbouw warmhoud laden:
[afbeelding] [afbeelding]

Maar zuinig is het allemaal niet.

De eenvoudigste manier om je borden warm te maken is trouwens om ze met aanhangend water in de magnetronoven warm te flitsen. Maar die is gewoonlijk in gebruik als we voor gasten kokkerellen.
Meestal staan de kopjes op een warmhoudplaatje boven de machine:

Zo wordt de warmte van de boiler die toch naar boven gaat nog een keer ingezet om de kopjes voor te verwarmen.

Doet iets met stroom en motors

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ik heb nu sinds dit weekend een Youless; kan ik mooi zien wat er in mijn nachten gebeurd:

(Note: We staan op om 7 uur dus vanaf daar is het verbruik hoger door de ketel die aanslaat, warm water wat er gebruikt wordt in de keuken enz.)
(Note 2: Even een Bidgely screenshot aangezien de Excel Macro niet wilde deze ochtend :( )

Op zijn laagst is mijn nachtverbruik 88 Wh, gemiddeld verbruik echter is 135 W (met de TV of NAS aan, 210) , de pieken die je ziet zijn wanneer de boiler aanslaat voor 3 minuten om het water op te warmen. De rest van de verhogingen zijn resp. wanneer de A+++ vriezer aanslaat en de A koelvriescombi aanslaat.

Gisteren even het een tijdje in de gaten gehouden en ook de groep van de keuken uitgezet. Als ik die uitzet, dropt het totaal verbruik met en kleine 120 W. Ik houd dus een 15 W over aan 'overig' stand by verbruik (welke ik bewust heb overigens en wil houden). Ik zou dus nog kunnen winnen aan het vervangen van de koelvries combi omdat die in de keuken blijkbaar aardig wat vraagt (overige apparaten die er staan zijn een oven en een magnetron. Ik kan mij niet voorstellen dat die tientallen W verbruiken voor de klokjes) en kunnen nadenken over het vervangen van de boiler door een doorstromer.

All in all is het erg handig dit inzicht te hebben. Kijken wat ik er nog meer van af kan snoepen zonder meteen spul te gaan vervangen :P

Notna wijzigde deze reactie 03-02-2014 21:41 (8%)

• mark184
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:35
ik heb laatst een bel van solarbell 2.0 gekocht
mooi dingetje, zit een accutje in die word dagelijks opgelagen door het zonnepaneeltje
koste me toen 30 euro, en binnen 3 jaar terug verdient.
www.solarbell.nl

mark184 wijzigde deze reactie 15-02-2014 22:26 (29%)

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:06

ericplan

5180 Wp PV

quote:
Schinnen-groen schreef op zondag 16 februari 2014 @ 14:55:
Lijkt een beetje op een geheugenkaartje .... :+

https://plus.google.com/p...oid=104524723190667662655

ericplan wijzigde deze reactie 16-02-2014 16:05 (16%)
Reden: plaatje

ZonPHP PVOutput

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 24-05 10:20
kijk, hier wordt ik vrolijk van. na een maand besparen en maatregelen...eindelijk 1 plaatsje up the ladder, naar links dan :)

_/-\o_

en nu nog verder besparen!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
electriciteit kwam van 10% of zo. nu nog maar 1% :)

opbrengst zonnepanelen is nog koffiedik kijken. daar is echt niet meer uit te halen met de huidige weersomstandigheden.
meer aardgasverbruik is gebaseerd op 2 meterstanden in 2013 versus dagelijkse monitoring in 2014. dus ook daar is het beetje koffiedik kijken. is overigens ook nog wel verklaarbaar met iemand die 2 maanden dagelijks de kachel aanzet overdag versus nagenoeg nooit in 2013.

dus ja...ik ben daar wel tevreden over :)

en wat ik aan water heb gedaan? vooral minder lang douchen...elke besparing is er 1...gas is daar nl de kostbaarste besparing :X

overigens is gas besparen zeer moeilijk zonder comfort in te leveren.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 24-05 13:45

P_Tingen

omdat het KAN

quote:
jvdmast schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 18:05:
[...]

Waar je ze niet verwacht, bij de Action zag ik wat G-nogwat lampjes.
Om precies te zijn G9 fitting, 20mm diameter, 58mm lang (volgens mij incl pootjes).
2.6Watt, 240V, 230 lumen, 3000K. Kosten 4,95/st.
(3000K is volgens mij geen WW)
Ik had toevallig een foto van die specs gemaakt om te onthouden voor een eventuele vervanging hier.
Nog geeeeeen idee of het wat is, vermoedelijk niet heel veel licht en tamelijk koude lichtkleur.
Ze waren wel kleiner dan wat ik een poosje geleden bij dx en lightinthebox vond.
Precies, daar zag ik ze ook twee weken geleden, ook ongeveer die prijs, alleen heb ik lampjes van 80lm:

Ik heb ze onder de kastjes van mijn aanrecht, maar daar zijn ze niet sterk genoeg eigenlijk. Er hing 20W halogeen. Kan zijn dat ze 2 varianten hebben en dat ik de lichtste daarvan heb, de 230lm versie heb ik niet gezien. De kleur valt me best mee, slechts iets witter dan de halogeenverlichting die eronder hing en voor op een aanrecht maakt het me niet eens zoveel uit.

... en gaat over tot de orde van de dag

• fabstar81
quote:
utbone schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:47:
9% minder opbrengst zonnepanelen,
9% meer aardgas gebruik
1% meer elektriciteit

Je bent dus blij met 9% minder water gebruik. Wat heb je daar aangedaan?
zo snel kan het gaan:
18 februari:

21 februari:

:)F oOo *O*

vooral gas ben ik blij mee. lijken niet op comfort in te leveren maar toch flink naar beneden!

ook electriciteit...in 1 a 2 maanden een verlaging van 10% boven, naar 2% beneden! ik neem trouwens aan dat dit percentage gebaseerd is op de doelen die je invult in de instellingen. en laat ik die nou net behoorlijk optimistisch hebben ingesteld.

3000 kWh voor 2 personen in tussenhuis. gemiddelde is geloof ik 3200-3500. en laat mijn pv nou 3500 kWh (3150 kWh verwacht) zijn. dat betekent hopelijk in november 2014 neutraal! en vanaf dat moment <+:)

bring me the moneeeeeeeeyyy :Y

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
fabstar81 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:58:
[...]

zo snel kan het gaan:
18 februari:
[afbeelding]

21 februari:
[afbeelding]

:)F oOo *O*

vooral gas ben ik blij mee. lijken niet op comfort in te leveren maar toch flink naar beneden!

ook electriciteit...in 1 a 2 maanden een verlaging van 10% boven, naar 2% beneden! ik neem trouwens aan dat dit percentage gebaseerd is op de doelen die je invult in de instellingen. en laat ik die nou net behoorlijk optimistisch hebben ingesteld.

3000 kWh voor 2 personen in tussenhuis. gemiddelde is geloof ik 3200-3500. en laat mijn pv nou 3500 kWh (3150 kWh verwacht) zijn. dat betekent hopelijk in november 2014 neutraal! en vanaf dat moment <+:)

bring me the moneeeeeeeeyyy :Y
Netjes, maar in de benchmark doe je het niet al te best vergeleken met anderen
Gebruik Energiemanager niet zo heel vaak, net weer even ingevuld... :*)
http://tweakers.net/ext/f/Ue9nV1hplG7tDLDiqy1VgBuO/thumb.png

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Oxellaar
  • Niet online
@ Techneut

Je hebt gelijk, wat voor de één veel is, is voor de ander weinig.
In mijn ogen was het veel te veel, dat bleek wel achteraf. Even ter verduidelijking:
Ik kook niet elektrisch, maar op gas. Er branden hier vijf buitenlampen elke nacht. Ook brandde hier erg veel halogeen (+/- 400watt) gemiddeld zo'n 5 uur per dag, is allemaal vervangen voor led
Ik stook weersafhankelijk, de pomp draait dan continu tijdens de dagstand van het klokprogramma.
Dit is hier al snel zo'n 15 uur per dag(+/-1kWh), de pomp vervangen voor een energiezuinige variant heeft voor een besparing van ongeveer 75% gezorgd t.o.v de oude pomp. De nas gaat uit in de nacht, zo ook de tv, versterker en mediacenter.
De tv, pc en laptop staan hier eigenlijk niet veel minder aan dan voorheen, die draaien alle drie redelijk wat uren.
De ledverlichting is als enige een redelijke grote investering geweest, maar als ik de grafiek bekijk wel snel terug verdiend
http://tweakers.net/ext/f/mKLxWKDBpGAUODkKT1hb35Xl/thumb.png

@Engelbertus:
aha, bedoel je het op die manier.
Maar hier, Zeeland, was (en eigenlijk nog steeds) de leverancier ook netbeheerder.
Misschien dat daarom de rekeningen vrij goed uitgesplitst waren

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Ik ben toch maar eens precies gaan meten wat ik op een dag aan eletriciteit verbruik. Aangezien ik een ferrarismeter heb en zonnepanelen, is dit natuurlijk moeilijker meten. In de meterkast heb ik een raspberri pi, welke de zonnepanelen opbrengst via smaspot naar PVOutput stuurt en mijn weerstation data naar WUNDERGROUND stuurt. Ik heb een webcam aangesloten op de raspberri pi, die om de 20 minuten een foto opslaat van mijn ferraris meter:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/electriciteitsmeter.jpg
Met deze foto, kun je ook de stand achter de komma zien, door de streepjes van de laatste digit te tellen, in dit geval 108353.5

De data van het bruto verbruik in een grafiek (leuk he, als de meter terugloopt):

En de data van mijn zonnepanelen op die dag:

Dus ziehier, het netto elektriciteitsverbruik:

Uit mijn gegevens haal ik dat ik een sluipverbruik heb van 150 Watt 8)7

Mijn UBEE modem en VOIP telefoon verbruiken 13.5 Watt.
Mijn raspberri pi met randapparatuur verbruikt 6.5 Watt.
LED lampje in de meterkast gebruikt 0.5 Watt
Totaal dus ongeveer 20 Watt.

Televisie beneden, HD recorder, stereo installatie, computer en zo zijn 's nachts van de stroom af.

Hmmm, op zoek naar de 130 Watt verbruik. Lijkt dat de koelkast en diepvries niet aangeslagen zijn in de nacht, anders had ik pieken moeten zien. Heb ook nog een boilertje beneden in de keuken. Maar zie dat ook niet terug in de data 's nachts, of geeft dit geen piek?. De CV heeft een pomp die uitgaat. Buiten branden er geen lampen.

Toch maar eens op zoek met de elektriciteitsmeter naar de sluipverbruikers (op de kamer van de kinderen)? Iemand nog tips?

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

@ zuinigerijder

Koelkast en diepvries pieken zie je wel in de nacht, mijne zijn beide hagelnieuw maar zelfs die slaan enkele keren aan. Dus die strakke lijn klopt al niet denk ik.
Ik heb een bruto meter met pulse die ik met de netduino uitlees.

Rol-Co wijzigde deze reactie 24-02-2014 05:31 (16%)

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10-02 18:03
quote:
fabstar81 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:56:
[...]

confirmed...mijn vaatwasser bijvoorbeeld een standby verbruik van 4 watt... :z

bovenstaand een sceenshot vanuit plugwise. je kunt lezen wat ik allemaal volg.
er zijn een aantal zaken die niet worden gemonitord, zoals verlichting, gasfornuis, afzuigkap, stopcontacten ( dus ook stofzuiger niet) ook wordt de beltrafo niet gemeten, de rookmelders niet, wekkerradios niet, en adapters tbv draadloze telefoons, en zelfs eventueel vergeten opladers voor gsm e.d.

ik gebruik sinds ik verhuisd ben (ca 4 jaar geleden) gemiddeld 5,1 kWh per dag, en over een jaar ongeveer 1850 a 1950 kWh.
hiervan wordt 3,5 ongeveer gemonitord door plugwise. dus je ziet dat er best nog wat ongemeten verbuik is per dag. aan de andere kant, sluipverbruik is altijd, dus 1,6kW is niet heel veel Watt op een dag, al denk ik dat bij mij het meeste sluipverbruik juist wel wordt gemeten. (verlichting, stofzuiger, etc. is geen sluipverbruik, en vaatwasser, wasmachine en droger hakken er behoorlijk in als ze aan staan. en worden gemonitord. zoals je kunt zien aan de piek van vandaag, dat was 1 was en 1 droogbeurt.

• MK1o2
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-05 15:14
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:13:
deurbeltrafo ;) magnetronklokje etc
Ik heb een tijdje de deurbel gemeten bij ons thuis, echter heeft deze zover ik heb kunnen meten geen schrikbarend slurpverbruik. Hij gebruikt bij ons 0,54W wat op jaarbasis neerkomt op niet eens 5kWh. Slurpverbruik moeten we bij ons zoeken in de AV-hoek (9W), Telfort router (15W!!) en computers (21W). De AV apparatuur en de computers worden door middel van een tijdschema 's nachts dus ook uitgeschakeld als ze op stand-by staan (stand-by killer met tijdschema).

Zie hieronder een overzicht van de deurbel, router, av en computers:

Wat opvallend is om te zien is dat de router meer stroom gaat verbruiken zodra de tv ontvanger ingeschakeld wordt. In dit voorbeeld is duidelijk te zien dat om 11 uur de tv aangaat en dat het stroomverbruik van de router dan ook omhoog gaat. (daarna is het kastje waarschijnlijk niet uitgezet, want verbruik blijft op 15W)

De deurbel

De router

De AV apparatuur

En tot slot de computers

Al met al geeft dit toch een stand-by verbruik van 45W (dus zonder koelkast, wekkers en cv e.d.) wat makkelijk te voorkomen is door alles uit te zetten als je het niet gebruikt. Ons jaarverbruik zit nu op ongeveer 2600 kWh (excl PV).

MK102's Milkyway 2070wp

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
From 300W to 10W — A LED Lighting Solution

http://hackaday.com/2014/...-a-led-lighting-solution/

Goed idee. Die staande halogeenpitten is echt milieuterrorisme

Afwerking mocht alleen wel wat netter :p

ThinkPad wijzigde deze reactie 18-06-2014 14:29 (24%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:53
Ik kwam gisteren op dit idee:

Bovenkant van de boiler voelde altijd lauwwarm aan. Heb er 4 cm piepschuim opgelegd wat ik nog had liggen. Al scheelt het maar een paar Watt, toch weer bespaard. De leidingen waren al geïsoleerd.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
We wonen tijdelijk in een nieuwbouw appartement op basis van huur en het verbruik ligt gemiddeld rond de 10kwh per dag. Toch wel aan de hoge kant voor een appartement met 1 slaapkamer en 90m2! Stel we zetten dit door en gaan niet op vakantie zit je toch op 3650kwh per jaar.

Wat charts uit de recente youless gegevens:

Standby tussen de 170 - 220 watt in de nacht. Dus ik heb wat cresta meters gekocht en ben per apparaat gaan meten. Conclusies zijn als volgt:

- UPC horizon box bleek 40 watt standby te gebruiken (kennelijk ging hij niet naar de laagste standby stand van een paar watt)
- Subwoofer gebruikt continue 13 watt en heeft geen standby (hier gaat dus een stekkerdoos met schakel voor komen)
- Mechanische ventilatie en ketel combinatie (Agpo erroli econpact) gebruikt 45 in idle toestand (dus geen water/verwarming en ventilatie op laagste stand)
- Vriezer gebruikt 0 watt in idle toestand en 60watt als hij aanslaat (is dit hoog?)
- Droger/Wasmachine 0 watt (staan gewoon uit)
- Slaapkamer UPC 10 watt standby
- Koelkast 19 watt idle toestand
- meterkast 30 watt (upc modem(15w), asus RTn66u wifi (10w) en router(6wt)

Conclusie:
Horizon box is dus een pijnpunt en gaat dus op een stekkerdoos of ik moet de standby stand fixen (gaat hij naar 2-3watt). Mechanische ventilatie/ketel redelijk hoog verbruik in idle toestand, maar kan ik niets aan doen. UPC in de slaapkamer + subwoofer levert me ook weer 23 watt besparing op als deze uitstaan en in de meterkast kan ik nog overwegen om de modem/wifi ap op een tijdschakelaar te zetten?

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
NielsTn schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:36:
Wellicht de mechanische ventilatie eenheid (laten) vervangen door een zuiniger variant (ik heb enige jaren naar tevredenheid de Itho Ecofan hangen, en deze CO2-gestuurd gemaakt (met daarnaast het inregelen van de afzuigventielen per vertrek). Meer daar over op mn website te lezen.

Een te lage ventilatiestand is niet gezond....
Weet niet of dat zo eenvoudig is.. het lijkt er op dat dit systeem een gecombineerde oplossing is met de ketel? Het verbruik van +- 45 watt voor ketel + ventilatie lijkt me dan niet perse hoog?

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Deze week is mijn youless ook binnengekomen. En eindelijk voor elkaar gekregen om op mijn eigen server de statistieken uit te laten plotten.

Dit zijn de voorlopige resultaten.

Het bleek dat de losse diepvries op Arctic Mode stond. Die heb ik maar even naar normaal geschroefd zodat er direct 40 watt minder verbruik is.

Helaas kan ik niet goed meten wat de router en modem ieder verbruiken, want dan werkt de Youless natuurlijk niet meer... Door deze een voor een uit te schakelen en de info intern in de Youless te laten opslaan lijken deze ieder 10 watt te verbruiken. Die gaan we later nog eens uitvoerig testen.

Helaas moeten ze wel aan blijven voor telefoon...

In de nacht is het nu nog steeds 175watt... Later in de week gaan we het sluipverbruik verder onderzoeken. Vermoedelijk wordt dit 140 watt dus, omdat de diepvries nu op een normale stand staat.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 24-05 13:50

XanderDrake

Genetics is the key

quote:
joramoudenaarde schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:15:
- Een stofzuigrobot aanschaffen. (vraagt ±35 Watt, vergeleken met een gewone stofzuiger véél minder dus. Scheelt ook 't nodige aan tijd, omdat je 'm alleen hoeft te legen en geen half uur kwijt bent aan stofzuigen e.d.)
Je hoort er veel mensen over klagen en een degelijke kost snel 500€. Daar koop je veel stroom voor.
Mijn alternatief: de Dyson DC35

Wij gebruiken hem voor een twee persoonshuishouden in huis van 105m² groot met twee katten en we halen het in net in één accu lading (~15 minuten stofzuigen). Als dat te weinig is: extra accu kost paar tientjes.
Minder zuigkracht dan normale stofzuiger maar doet het goed met de borstel-kop en desnoods turboboost stand. Accu is 22.2v x 1.5Ah = 33watt als ik het niet fout heb :)
quote:
- Eventuele downloads niet op je computer, maar via een NAS (bijv. Synology) laten doen. Computers vragen al snel +100W, terwijl een NAS volgens mij onder de 30W zit tijdens gebruik.
Je kan tegenwoordig zelfs soort van "eco"-NASsen maken als je wilt. Met 2,5 inch schijven (laptop danwel SSD), passieve koeling en dergelijke. Scheelt je zo weer 15watt under load en meer idle :)

- Om energie te besparen zou ik meer magnetron gebruiken dan oven. Misschien low-power stand om de maaltijd op te warmen/garen/ontdooien en vervolgens krokant maken in de oven, kort op grill stand.

- Onze LED Smart TV verbruikt vaak niet meer dan 50watt. Heeft Netflix, streamt films van de NAS, HD opnemen, etc. Geen mediacenter nodig dus, Settop box, android stick of whatever. Alle functies consolideren in één apparaat helpt zeker, en gezien de TV altijd aan staat als je Films/Netflix/TV aan het kijken bent, kan je het net zo goed daar in stoppen :)

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
quote:
blissard schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 23:02:
[...]

Bedoel je dit nou als voorbeeld, of meen je dat dit werkelijk gebeurd? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
Natuurlijk worden er obstakels in luchtkanalen aangebracht om de zuigkracht te regelen. Dit noemen we regelkleppen. Deze dingen kun je op een bepaalde stand zetten om de hoeveelheid lucht per afzuigpunt of toevoerpunt te regelen. Deze kleppen zijn bedoeld om een installatie luchtzijdig te kunnen inregelen, zodat er wordt voldaan aan de eisen die gesteld zijn en de waarden die ge-engeneerd zijn.

Een voorbeeld van een regelklep is deze:

In de meeste huis-installaties voor aftuiging zul je deze kleppen niet tegenkomen. Daar worden doorgaans de afzuigventielen zo gemaakt dat ze door middel van het in- of uitdraaien van het middelste stuk van het ventiel bij te stellen zijn.

Deze afzuigventielen zul je vast wel kennen:

Een geluiddemper, of akoestische slang in de huis-installaties, is alleen voor het dempen van het motorgeluid en het stromingsgeluid, niet om de boel luchttechnisch te regelen.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:48

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Crazy- schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:26:
Sinds 1 juli ben ik SERIEUS elektriciteit verbruik gaan besparen. Calculatie voor dit jaar kwam ik uit op 8.500kWh ... kantoor aan huis met 3 servers etc.

Anyway, die servers zijn pleite dus dat scheelde al. Ik ging van 24kWh per dag naar 10kWh per dag.

Als ik t beetje doorreken per maand kom ik 270kWh verbruik deze maand.

Om nu gelijk *12 te doen is niet reëel ivm winter, kortere dagen, meer verlichting en tv.

Iemand een idee wat het percentage verbruik per maand gemiddelde is? Van gas had ik deze wel eems gevonden, maar niet van elektra. Ben toch wel.benieuwd :-)
Goed bezig :)

Misschien heb je hier iets aan:

LinkedIn WoT Cash Converter

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

In het kader van electra besparen:

Bovenstaande is van 01-01-14 tot nu vergelijken met dezelfde periode vorig jaar. Best lekker zo :)

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 24-05 21:58

BertV

R-L48

Gaat lekker met stapsgewijs aanpassingen; overal LED-verlichting, desktop de deur uit, CV ipv 50 liter boiler vorige maand. Dat laatste hakt er natuurlijk het beste in.

September is nog grotendeels een schatting van Greenchoice.

Volgende stap is het minder / niet meer gebruiken van mijn warmtepompdroger door droogrekken op mijn net geisoleerde zolder.

Doel is 1200kwh per jaar. Appartement uit 1957, 4 personen, +/- 130 vierkante meter.

De CV ketel heeft een standby verbruik van 2,2 - 2,0 watt, ben ik heel blij mee.
Vailliant ECOtec Plus.

BertV wijzigde deze reactie 04-09-2014 11:32 (59%)

Stromer ST1x

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:06

ericplan

5180 Wp PV

De quooker Combi+ verbruikt bij mij (apart bemeterd) ca 450 kWh per jaar en zorgt voor al het warme en hete water in de keuken. Hij is wel aangesloten als hotfill op de zonneboiler. We hebben geen waterkoker en koffiezetapparaat meer.
We hebben wel een losse kraan en ik zou niet anders willen. De theepot, wij zijn ook theeleuten, kan dan tijdens het vullen gewoon op het aanrecht staan. Ook een pan water vullen voor pasta is handiger met een losse kraan. Tijdens koken heb je al snel spullen in de gootsteen staan. Bovendien komt het kokende water langzamer uit de kraan, het vullen van een pan of theepot duurt dus langer.

ericplan wijzigde deze reactie 06-09-2014 12:07 (6%)
Reden: foto

ZonPHP PVOutput

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 24-05 21:58

BertV

R-L48

quote:
uknowSam schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 18:36:
Ik vind een tijdschakelaar ook erg handig ik vergeet altijd de tv en settop uit/aan te doen. En als ik in de ochtend de settop box van kpn aan doe moet ik 4 minuten wachten voor dat die opgestart is...

Maar weet iemand hoeveel een tijdschakelaar zelf verbruikt? Als dit rond de 4 watt is heeft het ook geen nut :|
Digitale tijdschakelaar verbruikt bijna niets. Onmeetbaar. Als je hem uit het stopcontact trek blijft het ding actief dus hij zal een eigen accuutje hebben die hij bij laadt.

Ik gebruik hem voor mijn Tele2 Davolink DV2020 wifi modem.
Dat modem verbruikt evenveel als een tafelmodel A++ koelkast. :N

BertV wijzigde deze reactie 22-10-2014 10:16 (19%)

Stromer ST1x

• Arnout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01-05 19:56
Krijg via Twitter spam over een wandcontactdoos met usb aansluitingen, met daarbij de claim dat het €100 per jaar zou besparen... hoe dan? Het verschilt toch niks van een continue lader in het stopcontact?

Arnout wijzigde deze reactie 05-11-2014 09:10 (12%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Vanaf 22-11 bij Aldi een energieverbruiksmeter voor €9,99

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:14

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
GioStyle schreef op zondag 07 december 2014 @ 12:04:
Alleen een Voltcraft Energy Logger 4000 kan vanaf 2W nauwkeurig meten. :)
Er is nu ook een SEM-3600BT met bluetooth die werkt via een app :)
Ik vond een testrapport waarin staat dat hij met kleine vermogens 1% afwijkt van een referentiemeter.
Vergeleken met mijn Logger 4000 (die vaak hangt :( ) is hij inderdaad nauwkeurig en hij geeft ook onder de 1W nog weer.
Leuke extra is dat je de belasting kan schakelen met timers en da's voor €30,- (incl. porto) zeker niet gek!

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 24-05 13:00
quote:
ThinkPad schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:40:
Ben nu bezig een event in m'n domotica systeem (Domoticz) te maken zodat m'n TV-hoek uitgeschakeld wordt als we naar bed gaan.
Betrouwbaarste en goedkoopste oplossing

En nee, je moet hem niet uitzetten als je naar bed gaat. Je moet dat ding alleen aanzetten als je TV gaat kijken, en daarna weer uitzetten ;)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Ziet er wel uit zoals jij t beschrijft opzich. Los van dat ik de pieken hoog vind duren ze ook erg lang dus. Enige wat ik kan verzinnen is de koelkast/vriescombinatie en verwarming van t aquarium (pomp doet 7W).

Zonder meter lastig testen want ik kan niet een nacht de koelkast uitzetten ook t water van t aquarium niet laten afkoelen naar 14 graden.

edit: iemand ervaring met deze:
https://www.conrad.nl/nl/...3-3699-w-90-d-684997.html

Ziet er best handig uit :)

edit 2: even met een collega over gehad. Het is ruwweg op te delen in 2 blokken waarbij het lang durende blok waarschijnlijk koelkast is en de korte blokjes de verwarming van t aquarium.

Cartman! wijzigde deze reactie 17-12-2014 12:02 (90%)

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
daanNL schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:15:
[...]
Heb je een jaar lang gemeten of extrapoleert plugwise dat?
Nee, dit zijn de échte meetgegevens van 1 december 2013 tot 1 december 2014.

Het is écht nuttig om het verbruik van zoveel mogelijk apparaten te monitoren. Zie onderstaand overzicht van de vloerverwarmingspomp. De installatie was eind 2012 opgeleverd met pompen die 24/7 draaiden. Ik heb er snel een pompschakelaar tussen gezet en je ziet het verschil meteen. In januari 2014 zijn de pompen vervangen door Alpha2 pompen, en opnieuw zie je het het effect. *O*

Bovendien merk ik het snel als een apparaat ineens meer gaat gebruiken dan voorheen, zoals een defecte koelkast, of de ventilatie die op de maximaalstand is blijven hangen, of de NAS die ik heb vergeten uit te zetten ;)

Dat idee om DIN blokken met S0 uitgang in de meterkast erbij te hangen heb ik (jammer genoeg) niet gedaan. Ik kan nu niet het verbruik meten van bijvoorbeeld de inductiekookplaat, of de verlichting die op plafondcentraaldozen is aangesloten.

art wijzigde deze reactie 17-12-2014 17:10 (65%)

l'art pour l'art

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Vandaag is ook de bijna 25 jaar oude Bosch inbouwkoelkast vervangen.

Denk dat deze 350 kWh per jaar gebruikte of misschien nog wel meer. Kan het niet echt vinden.

Deze is precies dezelfde inbouwmaat en is A++ en verbruikt iets meer dan 100 kWh.
Die 250 kWh kan ik nu besteden aan de verwarming door de airco en het gasverbruik terugbrengen naar onder de 500 m3.

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 18-12-2014 21:44 (22%)

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-05 11:41

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
ThinkPad schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:29:
Heb het nu opgelost met een NFC sticker op m'n nachtkastje die een URL aanroept zodat Domoticz een scene opstart (die alles uitzet). Alleen jammer dat daarvoor het toestel unlocked moet zijn. Je kunt niet zo je telefoon erop leggen, het scherm moet aanstaan.
Maar als je dan toch een bewuste handeling moet doen voordat je gaat slapen, waarom hang je dan gen Kaku schakelaar op en programmeer je in je domoticasysteem?
http://www.klikaanklikuit.nl/shop/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/56x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/w/awst-8802-1_1_1.jpg

Dan kan je ook weer een event maken als je wakker bent en het koffiezetapparaat aanschakelen vanuit bed zonder je telefoon te bedienen.

Hier gaat wanneer er op 'slapen' word gedrukt de tv in de slaapkamer zelfs op een drie uurs timer aan, daarna staat hij weer de hele dag uit.

• daanNL
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-05 15:01
quote:
BertV schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:09:
[...]
Ik heb nu een energiemeter hangen aan mijn tafelmodel koelkast om te kijken of ik 'm mag vervangen. :D
Er zit een kleine scheur in mijn deurrubber, daar vragen ze 50,- voor.
Ik mat een ingeschat jaarverbruik van 180kWh (wel winter nu met deze meting).
Zo'n 50kWh boven het energielabel.

Ik doe er dus alleen al 4 jaar over om dat deurrubber terug te verdienen, laat staan die 450,- van een A+++ label koelkast. |:(
Snel terugverdienen zal je het denkik niet. Hier ook een plugwise aan mijn tafelmodel A+++ koelkast aangesloten staan. Het is wel bizar hoe weinig zo'n koelkast verbruikt.

Gemiddeld genomen (in de winter, woonkamer ca. 20 graden) dus 0,9 kWh per dag. Dit is fors minder dan de fabrieksopgave (zelfs als het verbruik deze zomer wat hoger zal zijn).

daanNL wijzigde deze reactie 30-12-2014 19:31 (5%)

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Overzicht van het afgelopen jaar:

Yeah baby :9. Er valt dit jaar nog wel wat te winnen doordat de TV minder aan zal gaan maar dat is peanuts. Enige slag die ik nog kan maken is apparatuur gaan vervangen in de keuken :P

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Zo, de kerstspullen weer opgeruimd. Verbruik kerstboom deze periode:

15,29kWh oftewel €3,27 :z

Stond zo'n 7,5 uur per dag aan denk ik.

Weet iemand of een Plugwise Circle ook tussen de wasmachine stekker kan qua vermogen? Ik ga hem daar eens een maandje tussenhangen.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
Dit is met een meter die vanaf 0,1 W kan meten

Wat jij bedoelt is als je het apparaat aanzet en er niets mee doet, na het opwarmen van de boiler. Ik zal even meten wat hij doet nadat de boiler opgewarmd is en ik er niets mee doe..

Edit: nope, zelfs dan verbruikt hij 0,5 W. Geen idee waar die 6 W vandaan komt bij andere mensen. Wellicht oudere modellen? Dit is een Senseo Viva Cafe (HD 7825) uit 2010 (gekocht in 2012)

Notna wijzigde deze reactie 05-01-2015 11:37 (23%)

• trm0001
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-03-2016

trm0001

Mr. Spareparts

Enige tijd geleden is er gepost over gordijnen / luxaflex / etc. met reflecterende coating om zodoende warmte en koude beter vast te houden.

Een paar posts gingen o.a. over aanbiedingen van enkele duizenden euro's bij Luxaflex.
Aangezien trm0001 dat nooit meer terugverdiend zag hij dat niet zitten.

Nu is er via het aanbiedingen topic een aanbieding gekomen die ik jullie niet wil onthouden:

Bij Jysc alle maten reflecterende & isolerende rolgordijnen in alle maten tot 1,8 meter breed: 11 euro !
http://jysk.nl/search?query=tomma

Kleuren: Wit/beige Zwart Blauw en grijs.

Types: Tomma & Meghan alles 11 euro.

Ik heb er inmiddels 6 liggen mochten daar vragen over zijn dan hoor ik het graag.

Dank aan HeyJIJdaar voor de tip.

trm0001 wijzigde deze reactie 07-01-2015 03:03 (11%)

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

• itsalex
  • Laatst online: 14:56
quote:
TD-er schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:01:
De Youless werkt vergelijkbaar als de Wattcher als ik me niet vergis en dit zijn de problemen die met een Youless en een draaischijfmeter kunnen optreden:
- Sensor hangt scheef, danwel niet recht boven de draaischijf.
- Sensor draait door gewicht van kabels
- Sensor "kijkt" niet naar het vlakje wat voorbij komt, maar meer naar de 6-kant moer boven of onder de draaischijf.
- last van invallend licht
- Afstand tot sensor is te groot, bijvoorbeeld door een plastic behuizing rondom de meter.

Oh en nog een detail...
kWh is een hoeveelheid energie, ongeacht de tijdsduur. Vergelijkbaar met liter voor water, of kuub voor gas of km voor afstand.
kWatt of Watt is het actuele verbruik, vergelijkbaar met "liter per uur" of "km/h"
Dus je grafiek geeft pieken van zus-en-zoveel kWatt en je verbruik per nacht of etmaal is een aantal kWh.
Ik vermoed dat de sensor nog niet goed hangt maar ik kan het niet goed zien. Als ik de waterkoker aanzet gaat het goed maar doordat het daar donker is en afgesloten ruimte kan ik het ook niet zeggen.

Dit zijn mijn resultaten van de afgelopen 24 uur.

Wat ik weet:
10.30-11.15 stofzuiger
14 uur waterkoker
19-21.30 uur was ik weg
21.30 uur tv, receiver, DVR
0.00 tv slaapkamer (stuk zuiniger dan mijn andere TV, maar geen receiver of DVR aan)
0.20 gaan slapen

De pieken welke er tussenin zitten is echt een onbekend raadsel. Het zou de ijskast moeten zijn maar die A++ (Liebherr uit 2011, heel erg zuinig), kachel staat standaard op 18 graden en gaat automatisch aan om
7.20 tot 8.20 naar 19.5 graden en om 19 tot 22.50 uur).

WD Nas staat standaard aan en om 2.30 's nachts gaat mijn andere NAS uit.

itsalex wijzigde deze reactie 09-01-2015 12:35 (18%)

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:10

robertwebbe

Robert Webbe

In onze berging, aangrenzend aan ons huis, zit een schacht waarin leidingen lopen. In deze schacht zit ook de warmteverdeler voor de begane grond en zit er een aftakking naar de wamteverdeler van de vloerverwarming die in de berging hangt. Als ik de deur van de berging open doe lijkt het er altijd wel een sauna. Tijd om hier iets aan te gaan doen lijkt mij. In eerste instantie heb ik het schot naar de schacht eens geopend en er een kijkje genomen. Deze foto heb ik liggend op mijn rug genomen, naar boven kijkend.

Hier zag ik dat de 28mm leidingen van de CV nauwelijks geïsoleerd zijn (alleen mantelbuis), deze zal ik van de week gaan voorzien van buisisolatie. Ik denk dat ik gewoon even 3x 2m Climaflex XT 28mm haal. Of is een 2e laag (van 42mm) erover heen ook nog loonend?

Onderaan zit de warmteverdeler en die straalt ook veel wamte uit.

Iemand enig idee hoe je zo iets kunt isoleren? Wellicht wat glaswol er overheen?

En om het hoekje van de schacht zit aan de buitenkant de warmteverdeler van de vloerverwarming.

Momenteel heb ik hier even een probleempje mee maar normaal gesproken voelt die ook erg heet. Nu had ik al gegoogled naar isolatieoplossingen hier voor maar die zijn niet echt te vinden. Het enige dat ik zag is dat mensen er een kastje omheen bouwen met isolatie hierin zodat de warmte binnen blijft. Maar waar isoleer je zo'n kastje mee? Ook glaswol?

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Toch blijft dit leuk; Ik heb de Youless van de Enelogic firmware voorzien aldaar de Bidgely site gewoon nutteloos is voor NL. Laatste tijd weer wat dingen van de stanby afgehaald en ik haal nu op zijn laagst 50 W in de nacht, hogere pieken zijn 100 (dus gemiddeld 75 ;) ) :

Wat ook wel bijzonder is om te zien is dat de piek van 2 kWh die je ziet de boiler is die ik vorige week vervangen heb. De oude boiler had deze pieken 2 keer per uur. Ik merk nu bijv. ook dat het keuken kastje niet meer warm is als ik die opendoe maar gewoon normale huiskamertemperatuur. Geluk bij een ongeluk dus dat deze het begaf :)

De andere 'pieken' zijn het aanslaan van de koel/vriescombi en de vrieskist in de schuur. Hoogste wat ik daarbij haal is 280 W

Notna wijzigde deze reactie 12-01-2015 07:51 (11%)

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:07:
[...]
17 Watt indien indien de lus er in zit dat de pomp stopt, meet hem maar. :)
Rond de 105-110 in gebruik inderdaad.
Mocht je nog onderdelen voor dat ding willen stuur me een pm, grote kans dat het dezelfde ketel is en heb nog een complete print, thermo koppeltje, en nog wat spul maar weet niet meer precies wat. Agpo ferroli 24 nog wat.
Dank je voor de info en het aanbod voor reserve onderdelen.

Echter heb ik altijd een gezonde leefregel gehanteerd om niet te gaan experimenteren met Gas.

Ik heb op mijn toestel alleen deze code kunnen vinden, zie foto:

Als het goed is word de ketel dit jaar vervangen door een HR (wederom Agpo }:O 8)7 :X :O |:( ;w ).
Lang leve de (A)sociale verhuur. :N

17 Watt zou me nog heel erg meevallen qua Idle verbruik.

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

• jvdmast
  • Laatst online: 24-05 09:00
quote:
MdO82 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:52:
Wij hebben op dit moment halogeenlampen, tenminste een soort gloeilamp met een halogeenspotje erin(hoop dat jullie het nog volgen).
Je bedoelt een halogeenlampje in de bol van een E27 "grote fitting"?

Die kan je vervangen door 220V LED lampen en die zijn er wel dimbaar met wat beperkingen in dim-kwaliteit. Ik denk dat je je hier wel kan uitleven: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1297365
quote:
painkill schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:43:
[...]
Ja, er zijn ledlampen die gedimd kunnen worden met een normale dimmer. Dat is als je geknipper en minder mooie dimcurve voor lief neemt..

De beste oplossing die ik heb kunnen vinden is de dimmer te vervangen door een potmeter die 0-10V schakelt. Dit schakelt dan weer een dimmer welke dan traploos je leds regelt.

Hier staat een schema: https://www.ledsrefresh.n.../led-dim-module-0-10v-pwm
Je hebt het dan over 12V of 24V led.

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

@ Thinkpad:

Met een zowel elektrisch als gas zuinige ketel sinds 2003 zit je een stuk beter dan ik.

De onnodige kostenpost die ik heb aan 5 miljoen Watturen en 2,5 miljoen liter gas baal ik stevig van.

Het ligt helaas volledig buiten mijn macht om hier iets aan te doen. Zelf kies ik allang voor milieu vriendelijke opwekking van Gas (Bio) & Elektra (Winddelen) + sterk energiebesparen (60+ % O-) ) maar tegen de onwil en desinteresse van woningbouwverenigingen is geen kruid gewassen.

Het is puur een mentaliteitsprobleem bij de (A)sociale verhuurders wat systematische problemen geeft.
Kijk maar naar het nieuws: Vestia & de explosieve huurstijgingen terwijl alle prijzen verder dalen (deflatie).

EDIT:
Zojuist even de Elektrische waardes van de meest waarschijnlijke Agpo Ferroli kandidaat erbij gepakt:
2,5 Watt in Rust
27 Watt Minimaal
90 Watt Maximaal

Geen idee wat ze met "Rust" bedoelen ?
Wanneer dat Idle is ben je spekkoper maar die kans acht ik zeer klein. Het zal eerder 27 Watt Idle zijn.
http://www.ferroli.nl/sta...ter/2013/01/DRS9104_1.pdf
(pagina 38 voor elektra)

trm0001 wijzigde deze reactie 28-01-2015 09:38 (25%)

• Fornax445
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23-05 22:18
Hoi allemaal,

Na een aantal andere besparings- en comfortverhogende maatregelen genomen te hebben heb ik ook deze thread doorgelezen.
Ik had al een tijdje een Cresta verbruiksmeter maar ik heb nu een keer uitgebreid de tijd genomen om met behulp van een spreadsheet ons gehele elektriciteitsgebruik goed in kaart te brengen.

Gasverbruik is omlaag van 1400 naar 900m3 per jaar maar elektriciteit zal iets lastiger worden zonder grote investeringen/vervangingen. Wel goed om te weten waar ik voor betaal.

Spreadsheet zelf is natuurlijk wat droog dus deel ik een fraai taartdiagram met jullie:

Ons jaarlijkse verbruik is op dit moment ongeveer 4000-4200 kWh, gezin van 4 personen en zoals te zien gebruiken we een aantal PC's redelijk veel.

- MV Stork is dus een CMA 16/3 uit het jaar 1984, 1 condensator is stuk waardoor het ding op stand 2 (hoogste) loopt en volgens opgaaf 65W gebruikt (mogelijk meer door luchtweerstand en oude lagers). Morgen komt de bestelde Itho Eco Fan 2 binnen : -)

- PC_4 is vorige week geMacgyvered van onderdelen die ik nog had liggen waaronder een waanzinnig onzuinige/lawaaiige GTS250 die volgende maand vervangen wordt.

- CV gebruikt 9W in standby en 190W in vollast. Berekende schatting is zo'n 200kWh per jaar. Hij is nu 12 jaar oud maar ik ga geen nieuwe kopen tot het nodig is.

- WTW gebruikt 35W maar bespaart vrij veel gas en verhoogt het comfort in de woonkamer. (Ramen staan niet open dus de onderste meter lucht plus vloer zijn niet meer steenkoud)

- Koel/vriescombinatie gebruikt ongeveer 300kWh per jaar, wat overeen komt met opgave van de fabrikant, wordt niet preventief vervangen.

- Afwasmachine/wasmachine hebben een op het eerste gezicht hoog verbruik maar dat hoort bij het gebruik er van, ga ik mijn handen niet aan branden.

- Glas/Modem/Router gebruiken samen ongeveer een euro per week maar worden intensief gebruikt, en onze vaste telefoon zit er op.

Als eerste het laaghangende fruit plukken en die MV hangt tegen mijn schenen. Los van het hoge stroomverbruik staat ie constant in de hoogste stand dus zuigt ie veel meer lucht af dan nodig, gasverbruik zal dus ook iets dalen.

Met vriendelijke groet,
Fornax

Fornax445 wijzigde deze reactie 19-02-2015 03:25 (2%)
Reden: Link naar plaatje veranderd naar Imgur.

www.wigle.net

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
quote:
ThinkPad schreef op zondag 04 januari 2015 @ 00:03:
[..]

Ik heb nu een Plugwise tussen de wasmachine en vaatwasser zitten, die ga ik ook eens een maandje meten. Ben benieuwd hoe die het qua verbruik t.ov. een moderne zuinige machine doen. Komen beiden van Marktplaats, en zijn niet de jongste meer. Zal de grafieken hier posten als het meten is afgerond, altijd interessant.
Hier nog even op terugkomend:

Vaatwasser (Bosch SGS5642-07)

Draait altijd op 50 graden programma. Totaal verbruikt in looptijd zichtbaar in grafiek: 17,54 kWh. De kleine balkjes zijn omdat we hem vaak 's avonds laat aanzetten en hij het verbruik dan dus verdeeld over twee dagen.

Wasmachine (Bosch WOL2430)

Draait meestal op 40-60 graden programma. Totaal verbruikt in looptijd zichtbaar in grafiek: 7,16 kWh

Op 16 en 17 januari vaatwasser en wasmachine even een schoonmaakbeurt gegeven (op hoge temperatuur laten draaien zonder inhoud en met schoonmaakspul).

ThinkPad wijzigde deze reactie 25-02-2015 10:03 (12%)

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23-05 21:07

painkill

Pain(k)(ill)

Of je hebt geluk met een gu4 lampje, bij mij zitten ze nu zo:

Besparing valt tegen dit jaar, heb alle lampen al zoveel mogelijk vervangen door led. Zeker diegene die vaak aan zijn. Denk dat de grootste besparing moet komen van het minder vaak dingen gebruiken, maar dat zie ik ook nog niet zo snel gebeuren :P

Zit er nog aan te denken om de close-in boiler achter een tijdschakelaar te gooien, maar de tijd dat hij uit kan is klein. Maximaal van 00:00-07:00. Zal dat nog veel uitmaken? Moet sowieso eens meten hoeveel dat ding nu echt gebruikt..

painkill wijzigde deze reactie 13-03-2015 00:27 (52%)

Mijn SNES verzameling!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb een dimbare langwerpige uplighter met 2 keer 150W halogeen. Per lamp is dat circa 2100 lumen volgens Philips. Het zijn R7s fittingen en de lampen zijn 118mm, de kleur is warm wit (2900K). Er overheen is een glazen bescherming geklemd (diameter 2,5cm). De dimfunctie gebruik ik weinig, al geeft het geheel wel erg veel licht, een beetje minder mag wel.

Vervangen door LED zou mooi zijn.

Ik vraag me af of de door de halogeenlamp fabrikant hoeveelheid lumen het totaal rondom is of dat er maar in 1 richting is gemeten met of zonder reflectie. Als het een totaalopbrengst is, dan zouden minder lumen met gerichte LEDs ook kunnen in theorie. Klopt dat of ik reken ik me hier rijk?

Een ander punt is dat de LED lampen vaak veel dikker zijn en in de armatuur passen, aan een kant is de ruimte ook maar beperkt (glas past net). Dat zou geen probleem zijn als de LED lamp een eigen afscherming heeft. Ik ben deze tegengekomen:

(plaatjes klikbaar)

(te breed)

Of een glazen buis met LED:
(Hierboven een Chinese van 20mm. Beghelli 22mm past misschien net)

Of een ronde lamp:

(te breed)

Heeft iemand tips, oplossing, alternatieven, specifieke modellen?

Hebban olla vogala nestas

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Inmiddels zijn twee R7s LED 10W lampen die gaan dienen als halogeen 118mm vervangers binnen en geinstalleerd. De dimmer is vervangen door een voetschakelaar. Dimmen van de flink lagere lichtopbrengst is niet nodig.

De glazen kapjes van het armatuur raken aan 1 kant de doorzichtig kunsstof afsluiting van de LED lamp.

Het verbruik bij starten is 21,4W en dat daalt langzaam naar 19,1W. Het opgegeven verbruik is 10W, A+. De warmteontwikkeling is beperkt, het glas kun je gerust even aanraken.

De lichtopbrengst is door het fototoestel enorm gefilterd, de lamp geeft in werkelijkheid veel licht en je kunt er niet zo inkijken.

Besparing: 300W-21W=279W. 8)

Italiaanse verkopers dië aan Nederland leveren: eBay, Amazon.

Gegevens op de verpakking: Beghelli article 56114, R7s ECO led, A+, 230V, 50-60Hz, 75mA, 35.00 hours life time, 35.000 switching cycles, warmup time: instant full light, 22x118mm, Ra >80, 1200 lumen, 10W=80W halogeen, 2700K warm white

Edit juni 2016:
Na een jaar gebruik stelt de kwaliteit van deze lampen toch teleur. Er is intussen één lamp kapot gegaan en de andere brand niet meer zo mooi constant als voorheen, er zijn lichte haperingen. Het valt niet op in gebruik, maar toch. Aan de defecte lamp is niet te zien wat de oorzaak is. Desondanks denk ik dat ik hem wel zal vervangen.

Er zijn momenteel ook andere aanbieders van dit lamptype, waar ik geen ervaring mee heb.

Edit oktober 2016:
Inmiddels is de andere Beghelli LED lamp ook stuk gegaan en heb ik ze vervangen door twee 14W Philips dimmable LED lampen.

Gegevens op de verpakking: Philips 14W R7S Dimmable LED, 3000K, 1600 lumen, 74mA, 118x29mm, 15.000 uur, 50.000 schakelingen, dimbaar van 0 tot 100%, kan onder een kap maar niet onder glas, vervangt halogeen R7S 118x11mm, gemaakt in China.

De 3000K lichtkleur is helder wit zonder blauwtint, niet warm dus. Deze lamp is dik en asymmetrisch om de as. Onderaan een heat sink en bovenaan is hij bol. Daardoor steekt hij boven de uplighter uit, maar dat is te verhelpen door de lamp wat te draaien. De afdekglazen kunnen niet meer worden gebruikt. Vermoedelijk is het goed de lamp regelmatig af te stoffen.

Edit maart 2017:
De Philips R7s lampen doen het prima, het licht is niet te koud in de praktijk.

Edit mei 2019:
De Philips R7s lampen doen nog steeds prima. :)

mrmrmr wijzigde deze reactie 09-05-2019 03:14 (43%)

Hebban olla vogala nestas

• maomanna
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 24-05 16:03
Zit net eens te kijken naar mn verbruik, maar schrok er wel van.

Vanaf 6:00 tot een uur of 14:00 allemaal pieken tot wel 700 watt.
De dalen zijn zo'n 360.

Als ik dat dan vergelijk met 1 en 2 weken ervoor is dit ineens 3x zoveel...

Enigste apparaat dat ik heb toegevoegd, is gister geweest en dat is een arduino (max 5 watt)

Zou de koelkast door de zon ineens veel meer stroom verbruiken?

Hebben jullie een idee?

• Batilan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 28-04 21:30
Koelkast en diepvries kunnen zeker bij het aanslaan voor pieken zorgen, deze zijn meestal maar kort. Ik zie dat je verschillende zoom schalen gebruikt in de 2 plaatjes? Dat kan er voor zorgen dat je korter durende pieken te zien krijgt in het plaatje met een grotere zoom welke meer uitmiddelen in een uitgezoomd plaatje. Het verbruik per uur/dag is een betere indicatie. Maar zo te zien is verbruik idd wel hoger.

Anders toch maar eens individuele apparaten gaan bekijken?. Lees hiervoor eventueel ook een thread van Thinkpad (waar ik ook aan heb bijgedragen) over het loggen middels Conrad Energy Count 3000 pluggen. Of https://batilanblog.wordp...g-ec3k-with-raspberry-pi/

Zie ook plaatje voor een voorbeeld van een piek bij de start van een diepvriezer

Ben op dit moment bezig met een blogje over het loggen met Jeelink (arduino/RFM12B) van gegevens van deze betaalbare pluggen zodat je Raspberry wat meer lucht krijgt t.o.v. de beschreven SDR oplossing.

Natuurlijk is ook op het Energiemeters... deel hier je ervaringen topic veel nuttige info te vinden over alternatieven.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik hou al tijden 2x per maand mijn meterstanden bij, en dat reken ik om naar een gemiddeld verbruik per dag.
Even een grafiekje gemaakt.

ter info:
augustus 2013 gescheiden (van 6 naar 2 bewoners) en eind november 2014 zes panelen à 255Wp op het dak.

hjs wijzigde deze reactie 16-04-2015 10:09 (7%)

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

Ik heb nu deze nogal smalle voedings adapter voor ADSL:

Het lijkt mij al een geschakelde versie ?

Hij word nauwelijks warm en is opmerkelijk smal.
Het verbruik is dacht ik ook al lager dan voorheen.....eerst iets van 15 tot 17 Watt nu met deze psu: 10 Watt.

CM230Q761 levert geen resultaten op bij gogel.

Meer info over schakelende voedingen (Basis):
Wikipedia: Schakelende voeding

trm0001 wijzigde deze reactie 26-04-2015 13:22 (15%)

Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True