Freemann schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:17:
@SirYoshi:
nogmaals;
imho(!!) hanteer je een niet handig volgorde. Je zoekt naar iets groots en meet alle het kleins en loopt te mopper op andere zoals bijv. in je bedbodem meting.
Ik zou die lijkkist eruit (laten) trappen.....
1,8 per dag * 365 = 657 kWh per jaar en goed voor €151 per jaar.
een nieuwe vrieskist A++ met een inhoud van +/- 250liter kost +/- €450 en zit op een verbruik van +/- 180-200kWh per jaar of wel €40-45.
Een nieuwe vrieskist scheelt dus €100-110 aan stroom en geeft een TVT van iets meer dan 4 jaar.....
ik zeg: DOEN!!
En nog een voorbeeldje;
Mijn standaard Ziggo modem en netgear router gebruiker 20W uur in uur uit. Deze gaan doordeweek om 23:00 uit en gaan rond 6:30 's ochtends weer aan. Scheelt ong. 30% op het stroomgebruik.
20*24*365 = 175kWh per jaar .... oftewel ong. 500W per dag.
koop een stapel doordrukstekkers met schakelaars:
https://www.google.nl/sea...tekker%20met%20schakelaar
kosten geen drol en hebben en zet daarachter bijv. de media-hoek. Onze tv+versterker+decoder+bluerayspeler+"IR-transciever" gebruiken gezamelijk in standby zo'n 35W.
Dit zit allemaal achter een stekkerdoos met schakelaar. De schakelaar gaat aan als wij iets van deze dingen aan willen en uit als we uit huis gaan OF gewoon een avondje/dagje zonder deze dingen door willen brengen.
gem. staat de apparatuur 16 uur per dag uit en dat scheelt dus;
16*35*365 = 204kWh per jaar en +/-€50, dat met een investering van €5 voor de stekkerdoos.
TVT was rond 1(!) maand
Ik ga

van zulk soort simpele ingrepen en zeker als ik bij mensen thuis zit die klagen over hun energiekost en ondertussen ALLES standby zit staan, mechanische afzuig hoor LOEIEN(standje >3, turbo) etc ......
De mensen hier proberen je te helpen..... en soms is er een iets harde woordje nodig om mensen iets duidelijk te maken of te overreden.
opsomming;
- lijkkist eruit (lage/hoge schatting, 300/400kWh)
- mediahoek op schakelaar (lage schatting 100/150kWh)
- router modem 's nachts uit (lage schatting, 50/100kWh)
zit je zomaar op 450/650kWh besparing of wel 5-10% van het jaarlijkse stroomverbruik.
Hey nogmaals ik doe echt mijn best
Ik heb hier een grafiekje, van een dagje hier in huis met de Youless:
Het laagste verbruik ligt op 325W ongeveer gedurende de nacht
De optie om de Wii, Router etc. uit te zetten gaat niet op, want ik draai een server uit het topic, deze omslaat 60 watt max, van het totale verbruik. Dan heb ik nog 325 - 60 watt over 265 watt over, waar ik op zou willen minderen.
Nu weet ik dat de vriezer van deze 325 watt, zo'n 86 watt gebruikt continue. Dan heb ik nog 179 watt die ik zou kunnen besparen..
De televisie beneden en Wii met een schakelaar, schiet niet op deze kost 10watt, met oranje lampje.
http://www.splitbrain.org...save_energy_with_your_wii
Nu zoek ik nog ongeveer wat ander sluipverbruik.
De nulmeting is niet gelukt, omdat er continue 3 andere personen aanwezig zijn in huis wanneer ik metingen kan doen en deze het zeer irritant ervaren als ik dit ga doen..Als het internet het 1 minuut niet doet, dan is het al een paniek situatie.
Slapen doen we van 2 uur snachts tot verschillend 6 uur in de ochtend, zie grafiek. Dus snachts internet uit geeft hinder en maakt ook microserver offline, niet handig.
De vriezer gaat uiteraard z.s.m. vervangen worden

het liefst wacht ik op een BTW vrij actie bij MM of Saturn.

Dan zijn ze mooi geprijst.
Voor de overige zaken, ben ik nu opzoek.
Ik ga nu de volgende usual suspects ook meten,
- CV ketel, dit heb ik nog niet gedaan, want ik ben bang hem stuk te maken als ik de stekker eruit haal

en de instellingen heb ik de handleiding van maar ik weet nog niet goed hoe ik navigeer door het menu.
- Boiler, heb ik geprobeerd te meten met Youless, maar dat was lastig, moeilijk te meten dus ga ik apart meten als er niemand in de keuken aanwezig is.
- Koelkast wil ik ook meten, maar de aansluiting zit verstopt onder een houten balk die weg moet.
- Vaatwasser van 15 jaar oud wil ik meten maar zit ook beneden aangesloten achter die balk.
- Oven same suspect.
Over de printer, dat is een laserprinter, als ik die aanzet kost dat me 1300W, om warm te worden (1 minuut) en dan 400W als ik ga printen.. Als die aanstaat kost die vrijwel niets. (6W) (Samsung CLP 325)
Ik ben inderdaad opzoek naar grote dingen ja

De schakelaars wil ik wel doen voor een winst van minimaal 35W op een apparaat. Maar zolang ik dat niet vind ga ik daar geen schakelaar opzetten.

nog niet eerst de grote dingen vinden.. dan weet ik dat het of aan onszelf ligt, met alle kleine dingen bij elkaar.
Of een paar grote dingen

Mijn doel is om ongeveer terug naar de 5900 KWH per jaar te gaan van de 7600 KWH.
Dan zit ik weer op het oude verbruik, en dan ben ik zelf en de rest hier ook al heel blij, mocht het daarna minder kunnen dan ga ik daar aan de slag mee. De vriezer gaat zeker gebeuren! Nu die CV ketel nog even meten.