Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 78 Laatste
Acties:
  • 873.703 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:22

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://atakta.bay.livefilestore.com/y1pnvPxbjmy4_q1QnrPziCZS6x7qBT8WPTNnmsYrTLaARYWW6EaGUVN7fjYIEemh2F0NH2_lXf_ePpM-2Sg1ClnNA/LED-topic.png
LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II
Vorig topic
Vanuit het Duurzame Energie topic ben ik op zoek gegaan naar besparingen om mijn electriciteitsverbruik naar beneden te krijgen, of simpel gezegd de WAT-ten moeten naar beneden. Na het meeste sluipverbruik te hebben geminimaliseerd, ga je opzoek naar de grote gebruikers en hun alternatieven. Naar verluid komt rond de 30-40% van je totale verbruik voort uit verlichting in al zijn aspecten. Op mijn zoektocht door het huis kwam ik 20 halogeen spots tegen van 50W en 15 normale bol/kaars lampen. De laatste heb ik min of meer geoptimaliseerd door gebruik te maken van spaarlampen. Het nadeel van spaarlampen is echter dat ze niet snel op stoom zijn en er geen Gu10 oplossingen zijn.

En toen kwamen er LED lampen! Waar gloeidraadlampen een lichtopbrengst uit electriciteit produceren van ongeveer 2,35%, zijn de laatste type LEDs veel effectiever en gaan richting een factor vijf keer zo hoog ... 12-15%. Tenopzichte van elkaar is een LED lamp dus 500% efficienter ... Bij echt 100% rendement kom je op wat ze in de verlichtingstechniek noemen op het "fotometrisch stralingsequivalent" en dat ligt op 680 lumen per watt. Een gloeidraadlamp komt in de buurt van 16 lumen per watt, de gemiddelde LED heeft vandaag de dag rond de 80 lumen per watt. De niet-lichtopbrengst uit electriciteit gaat bij gloeidraadlampen hoofdzakelijk verloren in warmte, bij LEDs is dit aanzienlijk minder. Simpel vertaald: LED lampen worden niet heet, hooguit een beetje warm.

De LED techniek is net uit de kinderschoenen en de markt groeit al enorm. Ik heb er al een aantal in de handen gehad en heb ook al een aantal miskopen gedaan. De kwaliteit verschilt enorm tussen gekozen oplossingen en de verschillende merken.

In dit topic wil ik graag LED ervaringen verzamelen en misschien kunnen we elkaar behoeden voor miskopen.
LED geschiedenis
LED's zijn geen lampen in de klassieke zin van het woord. Ze bevatten geen gloeidraad en werken niet zoals fluorescentielampen of TL-lampen. LED's - afkorting voor lichtgevende diodes - zijn elektronische componenten die rechtstreeks licht uitzenden. LEDs kunnen uit verschillende materialen worden opgebouwd. De structuur van een LED hebben invloed op golflengte en doorlaatspanning waardoor verschillende kleuren mogelijk zijn.

Voor 2000 werden LEDs in kleine toepassingen als knoppen, afstandbedieningen en controle verlichten gebruikt . Sinds 2000 zijn nieuwe ontwikkelingen in staat om Hogehelderheidsleds te ontwikkelen; deze nieuwe ontwikkeling maakt het mogelijk om echt bruikbare verlichting te maken.

Vergelijken
Waar gloeidraadlampen relatief gezien makkelijk met elkaar te vergelijken waren door Watt verbruik, zijn de LEDs minder makkelijk onder te brengen in een eenvoudige vergelijkingstabel. De volgende begrippen spelen bij LEDs een belangrijke rol:
  • Watt - Totaal van alle uitstraling inclusief de niet zichtbare (bijv.: warmte of beter infrarood).
  • lm - Hoeveelheid zichtbaar licht dat in totaal wordt uitgestraald.
  • Cd - De lichtsterkte gezien bekeken vanuit één punt aan het oppervlak.
  • Hoek - De hoek waarmee wordt uitgestraald.
  • lx - lichtststerkte (lux) vanuit één punt gemeten op één meter.
De laatste vier staan allemaal met elkaar in relatie en en zouden te berekenen zijn als je de andere drie hebt. Waar lux de mooiste eenheid zou zijn om mee te vergelijken, zijn niet alle fabrikanten duidelijk en eerlijk in hun specificaties. Truuks die worden uitgehaald zijn:
  1. terugrekenen naar Watt eenheid. Bij LEDs die meestal minder als een Watt verbruiken zal dus de lux zomaar hoger liggen.
  2. lux waarde opschrijven maar niet gemeten hebben op één meter maar bijvoorbeeld 40cm.
  3. lmx waarde geven (huh, lmx ?).
  4. Alleen een lm, Cd of Hoek waarde geven waardoor je nooit de lx waarde kunt berekeken/inschatten.
Middels dit forum kunnen we elkaar behoeden voor de truuks.

Let op
Het spiegelen van LED lampen aan gloeidraad lampen op basis van W(ats) is eigenlijk verkeerd. Gloeidraad lampen stralen altijd alle kanten op en W notaties waren daardoor min of meer onderling vergelijkbaar. Omdat bij LED lampen naast de lichtsterkte een tweede dimensie er bij komt, de hoek waarin uitgestraald wordt, zal geleerd moeten worden deze beiden mee te nemen.

Positie LED in de verlichtingsmogelijkheden
De modernste superfelle witte leds van 5mm doorsnee leveren een lichtstroom van 18 lumen. Deze leds verbruiken ca. 0,35W en leveren daarmee 51 Lumen per Watt. Een moderne spaarlamp van 15W levert met gemak 55-60 Lumen per Watt en is daarmee efficienter dan de modernste led. TL-buizen zijn nog beter met ca. 70 Lumen per Watt en natriumlampen (straatverlichting) leveren zelfs 120-200 Lumen per Watt. Een led verslaat dus wel de ouderwetse gloeilamp, die maar 17 Lumen per Watt levert en ook de halogeenspot (ca. 20 Lumen per Watt), maar niet de moderne spaarlampen.bron: WikiMedia - LED
1-op-1 vervanging
LED lampen hebben bepaalde karakteristieken. Een belangrijke is het feit dat ze hoofdzakelijk 1 kant op stralen en mede daardoor vaak een kleine hoek hebben. Spotjes zijn daardoor redelijk goed te vervangen, bollampen nog steeds niet. Verder is de intensiteit van een LED lamp vaak anders (minder). Een groot voordeel van LED lampen is het feit dat ze op laagspanning het al fantastisch doen en daardoor in verschillende vormen en maten te krijgen zijn. Een lichtslang achter een soort van koof kan kwa beleving het zelfde effect hebben als twee kleine gloeidraad bollampjes. Moraal van dit verhaal is LED lampen heel goed te gebruiken zijn maar dat daar wel een doordacht plan achter moet liggen (zie ook Femme in "[LED] Prijs/kwaliteit").

Hoek en zo ...
Zoals al eerder aangegeven is niet alleen de lichtsterkte belangrijk, ook de hoek waarin wordt uitgestraald is een heel belangrijk element. Een lazer kan wel heel intensief zijn (hoge lux) maar bij dat stipje kan niemand lezen. Goede shops geven bij spotlampen vaak de hoek aan waarin wordt uitgestraald. De volgende tabel geeft een idee hoe je dit voor jezelf zou kunnen vertalen naar een lichtcirkel op de grond / muur:

Hoek van uitstralenAfstand 50cmAfstand 100cmAfstand 200cmAfstand 300cm
30°30cm55cm110cm160cm
45°40cm85cm170cm250cm
60°58cm115cm230cm350cm

Kleuren
Een extra voordeel van LEDs is de mogelijkheid om gekleurd licht te krijgen en dus meer accenten in de woning aan te brengen. Deze kleuren komen niet doordat de LEDs "overgeschilderd" zijn maar doordat een net iets ander materiaal gebruikt wordt met als gevold dat een andere golflengte wordt uitgestraald. De RGB kleuren (Rood, Groen en Blauw) zijn vaak tegen een geringe meerprijs te bestellen.

Dimbaarheid
Een nadeel kan zijn dat LED in de basis niet dimbaar zijn (niet met een goedkoop AC-snoerdimmertje). Je zult de DC-voedingsspanning met PWM moeten aansturen, dan kun je een LED traploos dimmen; Pulse Width Modulation is een techniek waarbij de voedingsspanning aan en uit wordt gezet. Dit aan en uit zetten gaat zo snel dat wij dit waarnemen als een constante lichtbron. Door de uit periode langer te maken wordt het licht effectief gedimd. Door te spelen met de uit periode en verschillende kleuren LEDs is een groot kleurenpalet door PMW te verkrijgen. Iets meer detail over PMW staat hier. Zover ik weet is PWM dimmen niet mogelijk met LED lampen die een eigen regeling hebben (direkt op 230V zitten), alleen de 12V lampen zonder regeling zijn met PWM te dimmen.

Waarschuwing: Als je wilt dimmen, bestel dan alles bij èèn goede leverancier en laat je goed voorlichten over welke voeding nodig is bij welke LEDs. Dimmen kan heel goed werken maar een goede voeding is bepalend voor de levensduur van je LEDs. Door de grote diversiteit aan leveranciers en gebrek aan standaardisatie is onderlinge uitwisselbaarheid nog niet gegarandeerd.

Persoonlijke noot: Ik heb dimbaarheid op een andere manier gerealiseerd. Bij een vier spots lamp (230V) heb ik een extra schakeldraad getrokken (worstel de worstel door 3 a 4 meter buis, groene zeep is zeker aan te raden 8)7) en de lamp nu gesplitst met een duo schakelaar. Een zelfde oplossing heb ik gemaakt in de werkkamer met vijf spotjes (230V) en drie schakelaars.
Even een simpel voorbeeld, een armatuur dat in elke kamer kan hangen. Stel je hebt een armatuur met 5 x 50 W halogeen (=250W totaal). Op een gemiddelde avond laat je die 4 uur branden, dan kom je precies op 1 kwh per dag. Afhankelijk van je gekozen tariefstructuur zal dit liggen tussen de 18 en 24 cent (incl. btw/netheffing en milieuheffingen). Voor de berekening ga ik uit van 21 cent.

Voor Halogeen bedragen de energiekosten op jaarbasis van 300 dagen (365 minus vakanties, bezoekjes bij de buren etc.) (4h*5x50W*)/1kwh*€0.21= €0.21 per dag en op jaarbasis €63.00. Kosten voor deze spotjes €3 uur voor 4000 uur, of teruggerekend op jaarbasis 5*(4*300/4000h)*(€3.00) = €4.50. Totale kosten: €67.50 op jaarbasis (€15.30 per lamp).

Er bestaan niet veel maar wel een paar Spaarlampvervangers, voor de prijs kijk ik naar de 11 W lampen van IKEA die kosten per twee 5.95. Energie verbruik is 5x4hx11W = 220W dus €0.0462 per dag, op jaarbasis €13.86. Lampkosten zijn 5*(4*300/6000h)*(€3.00) = €3.00. Totale kosten: €16.86 op jaarbasis (€3.372 per lamp).

High Power Spot LED, 3 leds van 1W. Kosten voor deze lampen €26 voor 3 wat. Dus kosten electriciteit 4hx5x3w/1000*0.21=0.0126 per dag, op jaarbasis €3.78.Lampkosten zijn 5*(4h*300d/20,000)*(€26.00) = €7.80. Totale kosten: €11,58 op jaarbasis voor vijf spots (€2.30 per lamp).

Voor LED vervangers, 38 ledsWarm-Wit €13.00. Verbruik 1.7-2.3 W, Zeg 2.0 W. Dus kosten electriciteit 5x4hx2W = €0.0084 per dag, op jaarbasis €2.52. Lampkosten zijn 5*(4*300/20,000)*(€13.00) = €3.90. Totale kosten: €6,42 op jaarbasis (€1.284 per lamp).

De vergelijking is niet helemaal eerlijk. Voor directe verlichting is LED een goede vervanger, voor indirecte verlichting heb je meerdere punten nodig en gaan de totale kosten omhoog. Omgekeerd zie je duidelijk de LED prijzen dalen dus ik verwacht dat ergens tegen het eind van 2008 de kosten wel goedkoper zijn in vergelijk met de spaarlamp ondanks extra benodigde LED verlichting voor sfeer.
Ervaringen zijn subjectief, en dat mag.

Probeer de ervaring wel objectief weer te geven. Geen haleluja of gevloek, geen bedrijven neersabelen. Let er ook op dat reclame maken verboden is, omdat je ervaringen deelt moet je merk en type natuurlijk noemen maar niet in vet, cursief of op een andere manier er speciaal uitgelichten.

In dit topic zijn gelukkig een aantal winkeliers actief met kennis. Zo nu en dan zullen zij nog steeds vanuit hun hobbyisme, leuke eerste hand informatie geven. Vraag ze het hemd van het lijf, voordeel van internet je ziet ze toch niet :D. Graag koop en verkoop vragen via de email adressen van deze personen, dus buiten het topic houden.

Probeer bij het posten van ervaringen bij de lamp in ieder geval de volgende items te vermelden (als mogelijk). De Lumen en hoek zijn eigenlijk wel de meest minimale gegevens die je moet zien te krijgen:
  • Merk & type
  • Fitting
  • Vervangt welk Wattage gloeidraadlamp
  • Aantal LEDs
  • Kleur
  • Hoek van uitstralen
  • Watt
  • Lm
  • Cd
  • Lx
  • Je oordeel in cijfers 1-10.
Je zou de table hieronder weergegeven kunnen gebruiken als afsluiting van je posting.

[ Voor 255% gewijzigd door hamsteg op 16-04-2009 00:11 . Reden: Lichtopbrengst alinea veranderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
De volgende tabel is een stukje subjectief. Het zijn beoordelingen van Tweakers in bepaalde situaties en omstandigheden. Bekijk ook de posting waar tot de conclusies gekomen is voor een breder beeld.

<< Ervarings tabel komt hier >>

Meer technisch onderbouwd is de site van Olino. De testen zijn afhankelijk van wat er aangeleverd wordt maar een aantal grote winkeliers/leveranciers (die hier actief zijn) durven het gelukkig wel aan hun top segment aan de marteling te onderwerpen.

[ Voor 198% gewijzigd door hamsteg op 30-06-2008 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Belangrijke en leuke linksShops met goede ervaringen
Er zijn een heleboel shops, toch zijn er maar een paar op het WWW die de moeite waard zijn:

[ Voor 101% gewijzigd door hamsteg op 04-08-2008 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27
Ik vind het stukje "Positie LED in de verlichtingsmogelijkheden" vanuit wikipedia een beetje negatief overkomen en eigenlijk gewoon achterhaald. LED's halen al 90 lumen per Watt (maar deze zitten nog vaak met minder goede voedingen). In een kant en klaar product wordt ook al 85 lumen gehaald met de TL-balk vervangers (zie ook olino.org).

De openingspost ziet er verder goed uit en er staat veel handige informatie in.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Voor de led-fanaat is het een triviale som, maar voor mij is het nog niet helemaal duidelijk wat de efficientie van een led is vergeleken met andere verlichting (gloei, chemisch, gasontlading en specifieke lampen zoals spaarlampen, TL en natrium/kalium/lithium maar ook halogeen en xenon). Wellicht nuttig in de openingspost. Lumen per watt zegt niet iedereen wat, percentages wel :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226533

hamsteg schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:58:
Pulse Width Modulation is een techniek waarbij de voedingsspanning aan en uit wordt gezet. Dit aan en uit zetten gaat zo snel dat wij dit waarnemen als een constante lichtbrond. Door de snelheid iets langzamer te doen wordt het licht minder en omgekeerd sneller is meer licht.
Dit klopt niet. De lichtsterkte is helemaal niet afhankelijk van de aan/uit frequentie. Als je bij gelijke PWM op 1kHz schakelt of op 100kHz, het aantal keer dat hij aan staat in bijvoorbeeld een seconde blijft gelijk.

PWM is de techniek waarbij de verhouding tussen aan en uit gewijzigd wordt. Stel:
pwm = 100% -> LED brandt continu
pwm = 50% -> LED brandt half zo zwak (helft van de tijd is hij uit)
pwm = 10% -> lichtsterkte is slechts 1/10 van max lichtsterkte

Afbeeldingslocatie: http://img.cmpnet.com/embedded/gifs/2001/0109/0109bcfig1.gif

De schakelfrequentie zet je best zo laag mogelijk, zonder er last van te hebben. Te laag en je ziet het licht knipperen of je hoort een vervelende bromtoon, te hoog en je verbruikt meer -> meer warmteverliezen. (Tip voor de energiefreaks: verlaag je pwm frequentie)

Buiten dimmen wordt pwm ook gebruikt bij rgb led's (rood groen blauw).
Je hebt nu dus 3 kleuren, als je elk afzonderlijk laat branden.
Bij combinaties, krijg je 7 kleuren (R - G - B - RG (geel) - RB (magenta) - GB (cyaan) - RGB (wit))
Zoals gezegd, een led brandt of brand niet, er is geen tussenweg. Je blijft dus beperkt in deze 7 kleuren.

Met PWM kun je echter toch kleuren gaan afzwakken om zo meerdere kleuren te maken. Een pwm van 8 bit heeft 256 waardes (0...255). Pas dit toe op de 3 basiskleuren: 256*256*256 = 16.7miljoen kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Anoniem: 226533 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:51:
[...]
Dit klopt niet. De lichtsterkte is helemaal niet afhankelijk van de aan/uit frequentie. Als je bij gelijke PWM op 1kHz schakelt of op 100kHz, het aantal keer dat hij aan staat in bijvoorbeeld een seconde blijft gelijk.
Damn, ik dacht er mee weg te kunnen komen ;) Ge-update, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
ssj3gohan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:36:
Voor de led-fanaat is het een triviale som, maar voor mij is het nog niet helemaal duidelijk wat de efficientie van een led is vergeleken met andere verlichting (gloei, chemisch, gasontlading en specifieke lampen zoals spaarlampen, TL en natrium/kalium/lithium maar ook halogeen en xenon). Wellicht nuttig in de openingspost. Lumen per watt zegt niet iedereen wat, percentages wel :)
Daar speel ik ook al een hele tijd mee ... en toch is het heel moeilijk om dit te doen. Waarschijnlijk zullen de LEDs hoog in deze lijst voorkomen maar het probleem is en blijft dat LED lampen niet geschikt zijn voor alle situaties. Deze generalisatie schept verkeerde verwachtingen.

De lumen en hoek (lux en hoek zijn nog beter), zouden eigenlijk voor alle lampen moeten worden gegeven. Alleen dit zou een eerlijke vergelijk zijn. Deze twee, voor de consument nieuwe, variabelen zijn moeilijk uit te leggen als we nu allemaal aan de 'W' notaties gewend zijn. Dit is een van de grootste problemen bij de LEDs acceptatie ... mensen kunnen de LEDs niet plaatsen. Jouw idee zou daar zeker bij kunnen helpen alleen het zou ook de doodstreek kunnen zijn omdat mensen afknappen doordat aan hun verwachtingen niet wordt voldaan.

[ Voor 17% gewijzigd door hamsteg op 10-08-2008 13:46 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

In verkeerslichten zit tegenwoordig een platte ronde schijf met LEDs. Ook de koplampen van treinen en trams zijn zo uitgevoerd. Weet iemand waar deze te koop zijn? Het lijkt me ideaal om met zo'n schijf een aantal glazen plafonniers om te bouwen. De standaard E27 LED-lampen geven nog te weinig licht, zijn te groot en bovendien ligt de fitting in de plafonnier horizontaal waardoor de lamp niet effectief straalt. In de plafonniers is relatief veel ruimte, de diameter van de basisplaat is 15 cm. Vervangen van de plafonniers is geen optie vanwege de enorme hoeveelheid bijkomend werk.

A'dam PVOutput

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Als je veel ruimte hebt zou je kunnen proberen Gu10 spot kabeltjes in/om te bouwen:

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/thumb_UL-FT-GU10_1.jpg

En dan een of meerdere multiled (78 stuks):
Afbeeldingslocatie: http://www.lumia.be/s_2381.jpg

Of een of meerdere power leds (3x2W):
Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article1442437.jpg

I.v.m. politieke correctheid zijn de voorbeelden bij verschillende sites weggehaald. Ze zijn in princiepe overal te verkrijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 14-08-2008 11:25 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De plafonniers zijn wel vrij breed, maar niet erg hoog, dat gaat dus niet passen :(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik zoek antwoord op de vraag of ik de halogeen spotjes in de keuken en badkamer gewoon kan vervangen met led spotjes, daarbij gebruikmakend van de trafo van de halogeenset? ik lees dat ik mogelijk problemen kan krijgen met de minimale belasting van de trafo, maar hoe kom ik erachter of ik tegen dat probleem aan ga lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200449

Notehoutelade schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:10:
ik zoek antwoord op de vraag of ik de halogeen spotjes in de keuken en badkamer gewoon kan vervangen met led spotjes, daarbij gebruikmakend van de trafo van de halogeenset? ik lees dat ik mogelijk problemen kan krijgen met de minimale belasting van de trafo, maar hoe kom ik erachter of ik tegen dat probleem aan ga lopen?
Dat is afhankelijk van het type transformator, staat er iets op vermeld over de minimale belasting?

In het algemeen werken de sets met 3 spots en transformator van bijvoorbeeld Massive wel met al onze spots, we hebben enkel kunnen constateren dat de GU4 (MR11) spots met 15 LEDs een te lichte belasting kunnen vormen. De spots knipperen dan een paar keer en blijven vervolgens continu uit.
Met alle andere spots vanaf 18 LEDs tot en met de spots met High Power LEDs gaat dat met dit soort sets prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een trafo heeft nooit een minimum belasting, alleen een maximum. Kom je daar boven, dan wordt hij simpel te heet en kan in rook opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-04 21:48
Een halogeen transformator heeft een minimale belasting, anders doet ie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Inderdaad, maar het gaat hier dus om een elektronische trafo. Die hebben een minimale belasting, gewikkelde trafo's niet. Daar ga ik er dus ook nog eentje van opscharrelen, want mijn trafo heeft een minimale belasting van 35W en dat ga ik niet redden met vier ledlampen :P

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Techneut schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 10:01:
Een trafo adapter heeft nooit een minimum belasting, alleen een maximum. Kom je daar boven, dan wordt hij simpel te heet en kan in rook opgaan.
Tuurlijk heeft een trafo adapter een minimale belasting. die belasting wordt o.a. bepaald door de weerstand van de spoel/gebruikte regeling. Is de gevraagde belasting lager of rond de weerstandsvermogen dan krijg je niets of sporadisch iets uit de trafo. In de praktijk hoefde je hier nooit rekening mee te houden maar met LED lampen zit je tegen de onderkant van een traditionele trafobelasting te werken ... een LED trafo is daarom ook duurder omdat de weerstandswaarden lager liggen (dit is een ander, lees duurder / preciezer, materiaal).
edit:
Laat ik regelingen die de trafo adapter controleren nog even buiten beschouwing, puur de fysieke benadering dus..

[ Voor 10% gewijzigd door hamsteg op 18-08-2008 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-02 12:50
Een paar kleine opmerkingen / aanvullingen op de verder uitstekende openingspost:
- Watt : niet zozeer het vermogen dat uitgestraald wordt; wel het vermogen dat opgenomen (gedissipeerd wordt). Zeker bij hoog-vermogen LEDs wordt een aanzienlijk deel van de energie als warmte via een heatsink afgevoerd. Een 1W LED trekt dus gewoon 1W aan electrische energie uit je voeding.

- Er wordt maximaal ~35% als zichtbaar licht uitgestraald : 100-120 lm/W in wit is momenteel wel een beetje het record (bron: SPIE optical conference 2008). Theoretisch kun je ongeveer ~300 lm/W in wit halen. Ergo 35% van je 1W komt er als zichtbaar, wit licht uit. De rest als warmte.

- Voor de hoeveelheid licht (in lumen dus) maakt het alleen uit hoeveel vermogen je erin (kunt) stoppen, en hoe efficient je LED is. Voor een verlichtings toepassing maakt het ook nog veel uit hoe / in welke richting je licht uit je LED komt. De primaire optica die op je LED zit, kan hier veel aan veranderen. Wil je je licht juist gefocused in een bepaalde richting? Of zoveel mogelijk uitgespreid over een groot oppervlak? Hoe meer je al je lumens naar 1 punt focussed, hoe hoger daar lokaal de verlichtings-sterkte is. Verspreid je het licht over een groot oppervlak ->lokaal dus een lagere verlichtings sterkte. Dit is dus niet zozeer een eigenschap van je LED, alswel van het lensje wat er vrijwel altijd al op zit. NB: je kunt hier dus zelf aan sleutelen, door bijvoorbeeld zelf secundaire optiek te gebruiken (zet je LEDje in een koplamp van een fiets ;)). De lumens c.q. lumens/W zijn vrijwel niet zelf te beinvloeden. (alleen de temperatuur van de LED heeft hier nog invloed op. Goede koeling helpt veel!).

- Nog over de kleur : je hebt witte LEDs, die vaak gemaakt worden door een blauwe LED te combineren met een gele fosfor. De combinatie hiervan neemt je oog waar als 'wit'. Door de keuze van o.a. de precieze soort fosfor kan het kleurpunt nog wat gevarieerd worden, tussen 'warm wit' (gelig) en 'koud wit' (blauwig). Voor echt "full color" moet je inderdaad gebruik maken van 3 LEDs, rood+groen+blauw". In principe kun je door de afzonderlijke bijdragen te varieren daarmee een 'oneindig' aantal kleuren maken; de electronische aansturing (bv 8bits PWM) beperkt dit dan typisch tot 2^(8+8+8) = 16 miljoen kleuren.

[ Voor 15% gewijzigd door BartS12 op 18-08-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hamsteg schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:32:
Tuurlijk heeft een trafo een minimale belasting. die belasting wordt o.a. bepaald door de weerstand van de spoel/gebruikte regeling. Is de gevraagde belasting lager of rond de weerstandsvermogen dan krijg je niets of sporadisch iets uit de trafo. .....
Fabeltje. Een trafo is gewoon een dom ding dat alleen maar de netspanning omlaag transformeert naar de gewenste lagere spanning. De belasting is simpel van nul naar maximum.

Mogelijk wordt hier met trafo een complexer voedingsapparaat bedoeld, maar dan heet dat niet alleen maar trafo maar voedingsapparaat of -adapter, al of niet voorzien van gelijkrichter (nodig voor de LED's). Maar dan nog kun je zo'n ding gewoon van nul af belasten.
"de weerstandsvermogen" is koeterwaals, dat woord bestaat niet.

Edit:
Waarschijnlijk heeft zo'n ding voor halogeenlampen een speciale schakeling (b.v. met een thyristor) die beperkingen met zich mee brengt. In dat geval heeft simpel spreken over een trafo tot spraakverwarringen geleid.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 18-08-2008 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Anoniem: 200449 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 08:23:
[...]

Dat is afhankelijk van het type transformator, staat er iets op vermeld over de minimale belasting?

In het algemeen werken de sets met 3 spots en transformator van bijvoorbeeld Massive wel met al onze spots, we hebben enkel kunnen constateren dat de GU4 (MR11) spots met 15 LEDs een te lichte belasting kunnen vormen. De spots knipperen dan een paar keer en blijven vervolgens continu uit.
Met alle andere spots vanaf 18 LEDs tot en met de spots met High Power LEDs gaat dat met dit soort sets prima.
badkamer: op de stikker staan de volgende zaken:
sipacom srl mod. TA50W STR/12
pri 230V-50-60hz
sec 11,5V-3,95A

het is een vrij lomp zwaar ding, helaas heb ik geen volle batterijen voor de camera :/
er zitten trouwens 2 halogeen spotjes op aangesloten in de badkamer. Deze zijn dan 1 op 1 te verwisselen met led spotjes? hoef ik ook geen rekening te houden met wissel- en gelijkspanning? volgens mij doet dit ding niets aan gelijkrichten? er zit geen printplaatje bij ofzo, gewoon 2 kabels erin, en 2 eruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 13:38
Techneut schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 12:16:
[...]
Fabeltje. Een trafo is gewoon een dom ding dat alleen maar de netspanning omlaag transformeert naar de gewenste lagere spanning. De belasting is simpel van nul naar maximum.
Mogelijk wordt hier met trafo een complexer voedingsapparaat bedoeld, maar dan heet dat niet alleen maar trafo maar voedingsapparaat of -adapter, al of niet voorzien van gelijkrichter (nodig voor de LED's). Maar dan nog kun je zo'n ding gewoon van nul af belasten.
Een schakelende voeding waar 12V uitkomt en die voor halogeenspots bedoeld is wordt bij mijn weten ongeveer altijd een (elektronische) transformator genoemd, of dit etymologisch correct is of niet :)
Diezelfde schakelende voeding riskeert niet stabiel te werken (en dus vanwege een beveiliging helemaal uit te schakelen) als de belasting te klein is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Notehoutelade schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:33:
[...]

badkamer: op de stikker staan de volgende zaken:
sipacom srl mod. TA50W STR/12
pri 230V-50-60hz
sec 11,5V-3,95A

het is een vrij lomp zwaar ding, helaas heb ik geen volle batterijen voor de camera :/
er zitten trouwens 2 halogeen spotjes op aangesloten in de badkamer. Deze zijn dan 1 op 1 te verwisselen met led spotjes? hoef ik ook geen rekening te houden met wissel- en gelijkspanning? volgens mij doet dit ding niets aan gelijkrichten? er zit geen printplaatje bij ofzo, gewoon 2 kabels erin, en 2 eruit :)
Als het een zware trafo is, dan is het waarschijnlijk een gewikkelde. Met onze spots kunt u ze dus in ieder geval 1 op 1 uitwisselen, want ze werken allemaal op zowel gelijk (12VDC)- als wisselspanning (12VAC), maar dat kan per leverancier verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:29
Heeft iemand wellicht ervaring met de LED's van www.ledlux.nl? Ze hebben bijv. een goedkoop E14 LED bollampje voor EUR 5,99. Slechts 0,8 watt, als vervanging van een 10 watt gloeilampje. Leuk ter decoratie ... Ik heb ze ge-emailed, maar tot op heden geen reactie (Wel een leesbevestiging). Ik zou graag weten hoeveel graden Kelvin en de duur van de garantie op de lampen. Vooral de geringe wattage (ter vervanging van 10 watt) is precies wat ik zoek (het moet niet teveel licht afgeven in dit specifieke geval) en de prijs is interessant... (Goedkoop is duurkoop?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Anoniem: 200449 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:00:
[...]

Als het een zware trafo is, dan is het waarschijnlijk een gewikkelde. Met onze spots kunt u ze dus in ieder geval 1 op 1 uitwisselen, want ze werken allemaal op zowel gelijk (12VDC)- als wisselspanning (12VAC), maar dat kan per leverancier verschillen.
Zoals een paar posts terug te lezen is, heb ik een halogeentrafo met een minimale belasting van 35W. Dat ga ik dus niet redden met 4 ledspots. Kan ik deze gewoon vervangen door een gewikkelde trafo? Want die heb ik denk ik nog wel liggen voor 12V en een paar VA. Ik vind die elektrische trafo's in de ledwinkels een beetje duur O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Laatst online: 23-04 13:38
Als die gewikkelde trafo niet voor verlichting bedoeld was/is moet je wel controleren of die tegen kortsluiting en overbelasting beveiligd is en als dat niet het geval is een zekering zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Bedankt voor het eerlijke antwoord, zonder gelijk naar de shop te verwijzen :)
ls470 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:41:
Als die gewikkelde trafo niet voor verlichting bedoeld was/is moet je wel controleren of die tegen kortsluiting en overbelasting beveiligd is en als dat niet het geval is een zekering zetten...
Het is gewoon een gewikkelde trafo als los onderdeel, daar zit dus niks aan beveiliging in. Zekeringetje is wel een goed idee dus, tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Ik heb me ook even zitten verdiepen in Led verlichting. De toepassing is voor een carport van 3x5 meter. Kan ik als ik bij de bouwmarkt 230v hallogeen inbouw sets neem de lampjes gewoon vervangen door 230v Led spots? Aangezien deze s'avonds vrij lang aan staan heb je de kosten er zo een keer uit, maar kan ik met goedkope spots al voldoende licht creeëren of moet ik voor de powerleds gaan? Ik wil juist helder wit bij de carport ipv warm. Het hoeft dus niet fel verlicht te zijn maar een beetje zodat je kunt zien waar je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat is zeker mogelijk..

De lichtopbrengst van een spot met witte lichtkleur is gemiddeld zo'n 15-20% hoger dan de warm witte variant. Hierdoor zou u al prima kunnen volstaan met GU10 spots met 18 LEDs of 30 LEDs om voldoende licht te hebben om alles goed te kunnen zien.

We hebben wel op diverse plaatsen gezien dat goedkopere armaturen uit de bouwmarkten vrij snel gaan 'corroderen' aangezien ze toch wel wat vochtig kunnen worden. Als je ze zo nu en dan goed poetst, zal het wellicht meevallen, maar niet iedereen zal zin hebben om dat bij te houden.
Heeft iemand hier ook deze ervaringen mee? Voor binnen-gebruik volstaan dit soort armaturen overigens prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 09:48
BartS12 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:46:
- Nog over de kleur : je hebt witte LEDs, die vaak gemaakt worden door een blauwe LED te combineren met een gele fosfor. De combinatie hiervan neemt je oog waar als 'wit'. Door de keuze van o.a. de precieze soort fosfor kan het kleurpunt nog wat gevarieerd worden, tussen 'warm wit' (gelig) en 'koud wit' (blauwig). Voor echt "full color" moet je inderdaad gebruik maken van 3 LEDs, rood+groen+blauw". In principe kun je door de afzonderlijke bijdragen te varieren daarmee een 'oneindig' aantal kleuren maken; de electronische aansturing (bv 8bits PWM) beperkt dit dan typisch tot 2^(8+8+8) = 16 miljoen kleuren.
Dit klopt denk ik niet helemaal.
Met leds die gebruik maken van R, G en B leds krijg je een spectrum dat bestaat uit 3 pieken. Door deze 3 kleuren juist te combineren kan het er inderdaad als wit uit zien.
Heb je echter een object met een kleur die echter juist tussen die pieken ligt, zal dat object een stuk minder licht reflecteren. Tenzij die 3 pieken identiek in frequentie en afval zijn als de pigmenten in je ogen zullen deze kleuren er dus anders uitzien dan in 'echt' wit licht (met een vlak spectrum dus)

Een witte led die gebruik maakt van fosfor geeft echter wel een relatief vlakke afstraling in het zichtbare gedeelte, en is daardoor volgens mij beter als 'echt wit' te beschrijven. (Inderdaad afhankelijk van de fosfor enzo hoe vlak het spectrum effectief is, in de praktijk is dit ook nog niet echt perfect)

Afbeeldingslocatie: http://powerelectronics.com/power_management/led_drivers/Fig-2-white-LED-vs-RGB-LED-spectrum.jpg

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Anoniem: 200449 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 23:43:
Ja dat is zeker mogelijk..

De lichtopbrengst van een spot met witte lichtkleur is gemiddeld zo'n 15-20% hoger dan de warm witte variant. Hierdoor zou u al prima kunnen volstaan met GU10 spots met 18 LEDs of 30 LEDs om voldoende licht te hebben om alles goed te kunnen zien.

We hebben wel op diverse plaatsen gezien dat goedkopere armaturen uit de bouwmarkten vrij snel gaan 'corroderen' aangezien ze toch wel wat vochtig kunnen worden. Als je ze zo nu en dan goed poetst, zal het wellicht meevallen, maar niet iedereen zal zin hebben om dat bij te houden.
Heeft iemand hier ook deze ervaringen mee? Voor binnen-gebruik volstaan dit soort armaturen overigens prima hoor.
Als je de spullen van Massive haalt, dan zal het nog wel meevallen. Ik raad sterk aan de 38 leds Warm Wit te halen. Doe je de echte witte dan krijgt de hele buurt het bouwlamp idee ... 38 leds kun je om de 1.25 / 1.50 meter zetten en dan heb je mooi licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 13:41

con1

Energiefreak

Als je een gewikkelde trafo neemt van 12 Volt is de spanning "bij geen gebruik" zo'n 17 Volt, bij een trafo van 9 Volt 13.4 Volt en bij 6 Volt is de rustspanning 9 Volt bij een willekeurige trafo.
Dit zal per trafo weliswaar verschillen maar toch zal bij geen belasting de spanning aanzienlijk hoger zijn.

Nu mijn vraag, is dat geen probleem voor 12 Volts (AC) leds?

Ik ben niet gek, ik ben anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:29
Weet iemand nog een zaak waar relatief kleine E14 LED lampjes te krijgen zijn? Ik heb verschillende zaken bekeken, o.a. letitlight.nl en uniled.nl, en de bollampjes komen al snel op een totale lengte van 11,5 CM. Dat is in mijn geval wat lang. De voorschakelelektronica neemt natuurlijk al wat ruimte in beslag. Momenteel heb ik reguliere gloeilampjes in die lamp zitten en die zijn 7,5 cm lang en ze komen nét niet onder de lampenkapjes uit. Als er nu 4 cm onderuit zou komen, dan is dat natuurlijk niet meer zo'n mooi gezicht... Mocht iemand iets weten, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Damn, LEDs zijn blijkbaar toch niet zo milieuvriendelijk als we dachten:
"Gallium Arsenide has now been listed as a carcinogen. Given the increasing usage of gallium arsenide, the main constituent in LEDs, and their recent championing as more efficient light sources in recent news stories and Slashdot, there may be significant environmental concerns as related to their disposal. Morover, workers in industries using the substance may be at risk of cancer as well."
Bron: http://science.slashdot.org/science/08/08/24/2028211.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!
con1 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:41:
Als je een gewikkelde trafo neemt van 12 Volt is de spanning "bij geen gebruik" zo'n 17 Volt, bij een trafo van 9 Volt 13.4 Volt en bij 6 Volt is de rustspanning 9 Volt bij een willekeurige trafo.
Dit zal per trafo weliswaar verschillen maar toch zal bij geen belasting de spanning aanzienlijk hoger zijn.

Nu mijn vraag, is dat geen probleem voor 12 Volts (AC) leds?
Zijn dit waarden die je zelf hebt gemeten, of is het alleen van horen en zeggen? Want mijn jarenlange ervaring is bij gewone recht-toe-recht-aan trafo's, dus simpel de klemspanning van de trafo zelf, heel anders. Helemaal niet zo'n groot verschil tussen nominale belasting en onbelast.
Deze waarden zouden een gigantisch inwendig energieverlies betekenen (krap 50%), met na korte tijd als gevolg een loeihete transformator. Is behalve bij heel slechte trafo's geen praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Techneut schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:30:
[...]
Zijn dit waarden die je zelf hebt gemeten, of is het alleen van horen en zeggen? Want mijn jarenlange ervaring is bij gewone recht-toe-recht-aan trafo's, dus simpel de klemspanning van de trafo zelf, heel anders. Helemaal niet zo'n groot verschil tussen nominale belasting en onbelast.
Deze waarden zouden een gigantisch inwendig energieverlies betekenen (krap 50%), met na korte tijd als gevolg een loeihete transformator. Is behalve bij heel slechte trafo's geen praktijk.
Dit zijn de waarden die Conrad aangeeft bij de door hun verkochte trafo's. Ik vraag me dan ook af wat er gebeurd als je een trafo met een dergelijke nul-last spanning op led's zet.

[ Voor 1% gewijzigd door con1 op 26-08-2008 20:59 . Reden: dubbele tekst in één zin. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Er zit toch wel stroombeperkende elektronica in de led-lamp? Het zijn niet zomaar ledjes met een weerstand.
Ik ga zometeen een achttal lampen bestellen. In mijn kamer vervang in de vier spots, in de keuken hebben we gisteren drie spots opgehangen en eentje voor een bureaulamp. Ik ben benieuwd :) Voor de vier spots heb ik een nieuwe voeding (trafo) gekocht, aan welke kant moet ik dan een zekering plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zomaar ledjes met een weerstand zou heel dom zijn, want bijna alle verbruikte energie zou dan gaan zitten in die weerstanden. Dus net als bij gloeilampen alleen maar warmtebronnen waar je juist energiezuiniger wilt zijn.

Ander punt op dit terrein:
Ik weet niet of dit al aan de orde is geweest, maar gisteren was ik in gesprek met iemand die leed aan (gelukkig zeldzame) overgevoeligheid voor electromagnetische straling. Hoofdpijn, hartritmestoornissen etc. Ik ken die man een beetje en volgens mij was het geen inbeelding.
Na verwijderen van alle spaarlampen en heel bewust niet te dicht bij TV, speakers e.d. te zitten verdwenen die klachten volledig. Gelukkig zijn dit zeldzaamheden en dus geen enkele reden om te stoppen met alle ontwikkelingen op dit gebied. Niettemin toch wel iets om serieus te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-04 15:49

mace

Sapere Aude

In de elektuur staat nog een interessant artikel over het vervangen van het halogeenlampje voor een 3W LED in een fietslamp.

Ik denk dat ik dat maar eens ga doen, als mijn fiets gerepareerd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Het is jammer dat de Spots CREE XLAMP 1W met hun 60º hoek zo duur zijn.
Het lijkt mij het ideale alternatief voor mijn halogeenspotjes maar als je daarnaast ook nog een keer je trafo's en de nodige bewegingsmelders moet vervangen wordt het wel een heel kostbare zaak.

En hoe je ook zoekt, Uniled lijkt de enige die ze verkoopt, dus helaas geen concurrentie.

Mijn bedrading heb ik al aangepast van 2 draads naar 3 draads om maar bewegingsmelders te kunnen gebruiken met gebruikmaking van een relais, want de triacgestuurde melders zijn killers voor ledlampen heb ik inmiddels ervaren. Dit geldt inmiddels ook voor de meeste halogeentrafo's welek ook desastreus (kunnen) zijn voor de led's. Kortom een hele investering in mijn geval. Dus nog een beetje terughoudend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135487

Heeft er iemand ervaring met de volgende 'rondomstralers'?

http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/285
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/191
http://www.leditlight.net...D=49500&articleID=2153874

Ik ben op zoek naar vervanging van lampen voor in mijn staande ...euh lamp, die bestaat uit 3 lampen omgeven door een doek, deze hier uit Ikea. Deze staande lamp werkt wel met een dimmer (die ik er van tussenuit kan halen), maar ik zou dus wel LEDs willen die weinig licht afgeven (vergelijkbaar met 15-20W gloeilamp).

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 135487 op 09-09-2008 13:41 ]

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-04 21:48
Er zit nog een doek omheen ook, dan hou je wel heel erg weinig licht over.. Heb je al getest met een 15 watt gloeilamp? Weet je zeker dat je dat wilt? Je kunt er niet bij lezen hoor...

Anoniem: 135487

Het is enkel bedoeld als sfeerlicht en hoeft niet voldoende te zijn om bij te lezen. Nodeloos te zeggen dat ik zo laag mogelijk wattage lampen wil - zo'n sfeerverlichting klopt wat uren 's avonds.

• brinkdinges
Ik heb nu een weekje de 2W Cree lamp, en die doet het erg goed als 25W bureaulampvervanger. Hij schijnt redelijk rondom, niet als een spot. De smd versie van Uniled hebben we gebruikt ter vervanging van een 40W lamp, maar dat is echt niet te doen. Ik moet nog even testen of hij wel 25W kan vervangen.
Drie 38-led E14-lampen werken hier ook naar volle tevredenheid. Het is mooi warm wit licht, maar ik kan niet zeggen met hoeveel W gloeilamp ze te vergelijken zijn omdat de armaturen ook nieuw zijn. Al met al zijn de ervaringen flink positief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

EntonoX

Team leider

ik ben zelf ook wat nieuwe lampen aan het proberen. Ik ben nu bezig aan m`n eerste huis en omdat ik vanaf nul begin wil ik ook gelijk de verlichting goed aanpakken. Ik heb nu voor de slaapkamer al 3 LED lampen van 3x1W CREE en deze doen het prima! voor de overige verlichting ben ik aan het kijken of ik misschien de 3x2W CREE lampen ga gebruiken, alleen vind ik deze nog wel duur in aanschafprijs (€ 34,- per stuk!)

Misschien weet iemand een goedkoper adres voor deze lampen?

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-04 21:31
@rogervdh ,

Wij hebben laatst wat E14 lampen speciaal laten maken , met 1 wat en 3 wat , warm wit en daglicht.

Deze zijn vrij klein, maar zijn meer spotjes die je moet richten.

Helaas heb ik ze uitgeleend , en nog geen product sheets van kunnen maken.
Stuur me anders ff een Pm zal ik het even uitzoeken voor je.

gr Marco

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:58
Op www.samenkopen.net loopt nu nog een actie met LED lampen; prijzen vanaf 2 euro (!) voor een E14 /E27

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik sta weer op het punt een en ander aan te schaffen en loop toch weer tegen dat vervelende voedingsprobleem aan maar denk het nu een beetje te snappen . . of toch niet?

Leds welke een aanleg-spanning hebben van 12 Volt AC moeten volgens mij op een conventioneel gewikkelde trafo parallel worden aangesloten, zoveel als de trafo aankan. De trafo dient NIET voorzien te zijn van enige electronica.

Maar nu wordt het lastiger. Alle?? leds met een aanlegspanning van 12 Volt DC kunnen op een 12 Volt gestabiliseerde voeding parallel worden aangesloten.

Daarentegen kunnen (moeten) deze leds ook in serie worden aangesloten op een led-driver welke een constante stroom leveren, bijvoorbeeld 350 of 700 mA. Nu zijn er drivers die 1 tot 5 leds in serie aankunnen waarbij de stroom van de driver 350 mA is. Hoe houdt 1 led dit uit als deze 1 Watt is. Bij 1 led van 1 Watt / 12 Volt mag volgens mij geen grotere stroom lopen van 120 mA. Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Heb je een indicatie van die leddriver, een linkje ofzo? Want het lijkt me niet echt handig om die lampen in serie aan te gaan sluiten, ze hebben toch al genoeg elektronica aan boord om de stroom te regelen. Die voeding zou dan 36 volt moeten leveren voor 3 lampen in serie toch?

De meeste lampen werken op zowel op 12v AC als DC, dus dan kun je kiezen wat je het beste uitkomt.

Gisteren heb ik mijn 4 38-led GU5,3 lampen opgehangen, en de kamer blijft behoorlijk donker :/ Die geven dus wel een stuk minder licht dan de 20W halogeentjes. Ik zal er wat op moeten verzinnen, want terug naar halogeen gaat niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door brinkdinges op 14-09-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

http://www.lumotech.com/s...ageteaser_pi1[backId]=119

Dit is de link waaruit blijkt dat je met goedkope goede middelen leds kunt aansturen terwijl de meeste sites de duurdere grotere divers laat zien. Het verschil is zomaar € 20,00.

En deze link zie je onderaan dat de leds in serie worden geschakeld.
http://www.lumotech.com/s...mA_LUMOtech_v7__1xA4_.pdf

[ Voor 28% gewijzigd door con1 op 14-09-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
con1 schreef op zondag 14 september 2008 @ 19:15:
http://www.lumotech.com/s...ageteaser_pi1[backId]=119

Dit is de link waaruit blijkt dat je met goedkope goede middelen leds kunt aansturen terwijl de meeste sites de duurdere grotere divers laat zien. Het verschil is zomaar € 20,00.

En deze link zie je onderaan dat de leds in serie worden geschakeld.
http://www.lumotech.com/s...mA_LUMOtech_v7__1xA4_.pdf
Die voeding is voor Luxeon leds etc, dus zulke dingetjes:

Afbeeldingslocatie: http://michaelcarden.net/luxeon/luxeon.jpg

Die leds hebben een spanning van een volt of 3 of 4 nodig? Niet de 12V die de spotjes gebruiken die we als gloeilampvervanger gebruiken. Hier worden vooral kant en klare producten besproken, en niet dat soort losse leds en drivers. Ik weet niet wat je van plan bent, dus ik weet ook niet welk deel van deze post overbodig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik weet niet wat je van plan bent, dus ik weet ook niet welk deel van deze post overbodig is ;)
Het betreft deze leds . . .

En uit voorzorg heb ik gevraagd aan mrled welke voeding hiervoor geschikt is waarbij hij kwam met 2 alternatieven;

Wij hebben 2 mogelijkheden, beiden vindt u die op onze site onder
"onderdelen".

U kunt de dimbare lumotech driver gebruiker. U kunt ook gaan voor de
goedkopere, niet dimbare 50 watt voeding. De specificaties vindt u op de
site.

Vandaar dat ik op de site kwam van Lumotech en bleek dat men de leds in serie wilde hebben.

Ik heb deze navraag gedaan op aanwijzen eerder in dit topic om te informeren bij de leverancier van de lampen.

Anoniem: 274579

Hebben jullie ervaring met http://www.led-line.nl ?
De peertjes hier zijn in vergelijking met andere sites stukken goedkoper, maar ja, of ze dan kwalitatief zo goed zijn...

Nou begrijp ik uit alle verhalen van jullie dat de gloeilamp peertjes nog niet zo goed vervangbaar zijn door leds. Moet nog maar even goed bekijken of ik toch een paar ledlampen ga proberen en de rest spaarlampen. (heb helemaal geen spots in huis)

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Anoniem: 274579 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 11:02:
Hebben jullie ervaring met http://www.led-line.nl ?
De peertjes hier zijn in vergelijking met andere sites stukken goedkoper, maar ja, of ze dan kwalitatief zo goed zijn...

Nou begrijp ik uit alle verhalen van jullie dat de gloeilamp peertjes nog niet zo goed vervangbaar zijn door leds. Moet nog maar even goed bekijken of ik toch een paar ledlampen ga proberen en de rest spaarlampen. (heb helemaal geen spots in huis)
Goede vraag. Ik had hetzelfde met het verschil in 3x1W GU10 lampen. Leditlight.net koste deze 23,95 en bij led-line kost deze 14,75. stukken goedkoper alleen wat blijkt; bij navraag bij led-line blijkt dat deze lampen de zogenaamde EDISON leds hebben terwijl de lampen van leditlight de CREE leds hebben. CREE leds hebben een hoger rendement en ook meer lumen. Aangezien ik al 3x1W CREE lampjes had wilde ik geen mindere lampen hebben dus heb besloten om toch bij leditlight te bestellen.

kortom je betaald minder maar je moet dan ook minder lichtopbrengst verwachten.

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Ik heb een paar weken geleden deze lampen besteld bij LIL (3x1W CREE GU10)

Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article1800693.jpg

Tot nu toe bevallen deze uitstekend. In het begin had ik even twijfels over de licht kleur maar nu ik de lampen gewend ben wil ik echt niet meer terug naar 50W halogeen. Halogeen lijkt nu echt een beetje verouderd geel licht te geven waarbij de LED lampen een veel meer neutrale witte kleur geven. Vooral het uitlichten van muren (bij mij wit spachtelputz) is vele malen mooier met LED. Wat ik nog wel ga testen is de 3x2W CREE aangezien ik voor mijn werkkamer net wat meer lumen wil hebben.

Ik ben van plan om foto`s te maken van mijn huis opstelling aangezien ik alles met LED wil doen. Alle lampen in het huis zouden dan totaal op ong. 60 watt uitkomen. Woonkamer/badkamer/hal/3 slaapkamers, ik woon in een maisonette woning. Met de foto`s hoop ik dan wat meer zichtbare info te geven aan de mensen die nog twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
@EntonoX , Leuk om te zien dat je ook alles aan het vervangen bent.
Wij hebben inmiddels ook nagenoeg bijna alles vervangen
( alleen keuken nog en badkamer <-- deze gaan eerst in verbouwing )

Al is het niet helemaal fair , want wij importeren zelf lampen hebben een advies bedrijf op verlichtiing etc. ( maar wil wil achter de producten staan voordat ik ze verkoop , dus thuis testen :-) )

@all wij zijn bezig met G4 , lampjes te krijgen voor vervanging in keukens en badkamers.
Er zullen 2 verschillende komen.
1) het echte steeklampje ( ben er nog sceptische over )
2) het steeklampje ( keuken en badkamer ) maar als rond schijfje.

Er worden nu verschillende type gemaakt voor ons, graag zal ik willen weten welke type het beste is.
Wij zullen zelf in huis gaan testen, maar wil ook graag de mening horen van andere mensen.

Wie heeft er intresse om een setje te ontvangen ( tegen een kleine borg ) en is bereid deze te testen en feedback te geven .....? ???? _/-\o_

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

mversluis schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 09:16:
@EntonoX , Leuk om te zien dat je ook alles aan het vervangen bent.
Wij hebben inmiddels ook nagenoeg bijna alles vervangen
( alleen keuken nog en badkamer <-- deze gaan eerst in verbouwing )

Al is het niet helemaal fair , want wij importeren zelf lampen hebben een advies bedrijf op verlichtiing etc. ( maar wil wil achter de producten staan voordat ik ze verkoop , dus thuis testen :-) )

@all wij zijn bezig met G4 , lampjes te krijgen voor vervanging in keukens en badkamers.
Er zullen 2 verschillende komen.
1) het echte steeklampje ( ben er nog sceptische over )
2) het steeklampje ( keuken en badkamer ) maar als rond schijfje.

Er worden nu verschillende type gemaakt voor ons, graag zal ik willen weten welke type het beste is.
Wij zullen zelf in huis gaan testen, maar wil ook graag de mening horen van andere mensen.

Wie heeft er intresse om een setje te ontvangen ( tegen een kleine borg ) en is bereid deze te testen en feedback te geven .....? ???? _/-\o_
Graag! ik heb namelijk 3 badkamer lampen met G4 lampjes, en ben nog op zoek naar vervangers daarvoor. Als het mogelijk is wil ik ze wel testen + foto feedback etc. Stuur mij anders een PM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
@mversluis, cool ... weer een uitbreiding van de collectie

Nu die verschrikkelijke Gu9 nog. Ik zit er echt aan te denken om de armaturen te veranderen. Deze lampen zijn gemonteerd op tussenwanden en elke keer als de deur dicht gaat (niet slaat maar gewoon rustig dicht gaat) zie je de kleur veranderen. Ook heb ik al een paar van deze lampjes moeten vervangnen voordat de reële brandtijd voorbij was en een armatuur 20cm naar onderen moeten zetten omdat ze heel warm worden (houten plafond is dan niet goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Compleet nieuwe vraag. Bij een bekende website staat een lichtslag op de rol:

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/thumb_UL-SL-230-2W-2M-W_1%5B1%5D.jpg
# Witte lichtkleur
# 72 LEDs per meter
# Lengtes vanaf 2 meter

Ik heb een aanrecht met een TL-etje van 40W. Het aanrecht zit in een hoek en de TL staat dus op een been gericht van die hoek. Ik dacht dus nu even slim te zijn en hier zo'n slang onder uit te rollen. De lengte van het het aanrecht is zeg maar 160x160, je moet lengtes van twee meter kopen dus kan ik 60-80cm in bochten leggen op de plek waar nu de TL staat. Geeft zo'n slang genoeg licht? Kan het enigszins concurreren met een TL?

Afbeeldingslocatie: http://mxiuza.bay.livefilestore.com/y1pJwLOcCTECMgi9IEqUeZnu26kKklLXOOpmtelZq6VSK1YJaxdun9w0BlM7_nF2P1beFhoDYeY8e8/aanrecht.jpg

Heeft iemand ervaring met deze slangen? Het zou een groot voordeel zijn om over het hele aanrechtblad licht te hebben en dat voor slechts 40% van de huidige 40W TL.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 19-09-2008 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Geen idee, maar als ze normale leds hebben (dus geen powerleds) lijkt het me niet echt veel licht geven. Ik denk dat je het kan vergelijken als zo`n kerst lichtslang alleen een andere kleur.

Je zou kunnen overwegen om G4 LED spots te nemen, mits dit genoeg licht geeft. Ik ben dus benieuwd of ik ze kan testen.

Ook een idee, bij de ikea hebben ze een set van die platte ronde led lampen. Misschien dat deze beter verlichten als zon slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Technisch gezien zou een TL efficienter licht moeten maken dan een LED, en het is een fijnere lichtbron (niet zo heel gefocust) voor het bulkwerk. Daar staat tegenover dat je honderden leds kunt gebruiken om precies het licht zo te krijgen zoals jij wilt, en een TL gewoon een bulky groot ding is dat op één plek hangt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
@hamsteg

De lichtslangen geven ongeveer 35 watt per strekkende meter.

Wij hebben dit al gebruikt bij verschillende klanten , wel even in een aluminium profieltje weggewerkt ( met een hard¨plastic cover ) , ziet er netjes uit en geeft voldoende licht

Als je een keer in de buurt bent van Lelystad zal je wel een rol kunnen lenen en proberen of je het genoege licht vindt.

( zowel warm wit als wit heb ik gewoon op voorraad )

gr Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
mversluis schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 16:18:
@hamsteg

De lichtslangen geven ongeveer 35 watt per strekkende meter.

Wij hebben dit al gebruikt bij verschillende klanten , wel even in een aluminium profieltje weggewerkt ( met een hard¨plastic cover ) , ziet er netjes uit en geeft voldoende licht
Er zit zo'n mooie sierlijst onder de kastjes van 5 cm dus ik kan de slang gewoon met PVC klemmen wegwerken; simpel en heel doeltreffend. Op dit punt dus geen enkel verlies van licht (plastic cover absorbeert altijd iets). Het voordeel is ook dat bij een verbouwing ooit ik de slang gewoon weer kan gebruiken (opnieuw buigen in een andere vorm).

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn ... (mwah, kost wel wat, tegen de EUR 60-70). Zonder gemene intenties, ik ben echt voorstander van LEDs met de gehele 1e verdieping daarmee ingericht en de woonkamer deels, maar klopt het dus dat iets meer als een meter slang dus gelijk te stellen is met de huidige TL balk van 40W? Er zit een speciale daglicht TL in dus laat ik zeggen dat 1 eenheid van 2 meter een vergelijkbare opbrengst zou genereren? Zeker op een korte afstand van kastjes tot aanrecht (45/55cm) zou deze bewering dus kunnen kloppen en het zou dan serieus het overwegen waard zijn! De volgende eenheid van twee meter zou dus pure licht winst zijn in mijn keuken met minder verbruik.

Ik woon in Holten maar wil nog een paar keer naar mijn broer in het westen, in Lelystad zit nog zo'n outlet store, leuk voor de vrouw :)

• IJsbeer
  • Niet online
mversluis schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 09:16:

Dat lijkt me wel wat.Lijkt me een win-win situatie, jij hebt feedback of de lampen wat zijn en wij kunnen eens kijken of die spots in de keuken vervangen kunnen worden.

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Wat de G4 betreft. Ik Heb bij Conrad twee typen besteld bij wijze van test. Van beide versies de warm-witte variant. De Octagon led module (art. nr. 575021-8A) geeft prima licht, maar eerlijk gezegd vind ik het nog wel wat klinisch overkomen. De G4 stiftlamp (art. nr. 575022 - 89) is te zwak om als vervanging te kunnen dienen.

Afbeeldingslocatie: http://www.forestblue.nl/filestore/G4.jpg

Op de foto zie je links een normaal G4 lampje, in het midden de Octagon warm-white module en rechts de G4 stiftlamp. Van de stiftlamp kan je zeggen dat deze onvoldoende licht geeft om in een spot te gebruiken. Zelfs als bureaulamp zou ik deze niet aanbevelen. In de spiegeling van de camera zie je de ledjes in de Octagon module. Die zie je dus in de spot ook zitten, maar is op de foto niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

interessant!

Dat het licht inderdaad wat helder/witter overkomt is ook bij de GU10 CREE warm wit lampen zo. Het is denk ik ook een kwestie van smaak en gewenning. Als ik nu een 50W halogeen lamp als kleur vergelijk bij mijn led verlichting dan is halogeen gewoon geel.

Ik denk dat die octagon het proberen waard is, prijs is ook niet verkeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

universal creations schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 10:22:
Ik vind het stukje "Positie LED in de verlichtingsmogelijkheden" vanuit wikipedia een beetje negatief overkomen en eigenlijk gewoon achterhaald. LED's halen al 90 lumen per Watt (maar deze zitten nog vaak met minder goede voedingen). In een kant en klaar product wordt ook al 85 lumen gehaald met de TL-balk vervangers (zie ook olino.org).
Om de LED-pret niet te bederven. Spaarlampen gaan over 60 lumen/watt, terwijl 1 LED-spot over 50 lumen/watt gaat. http://www.olino.org/arti...ichtsartikel_lampmetingen

De gemiddelde spaarlamp van tegenwoordig doet gemakkelijk 50 lumen/watt en de gemiddelde LED-lamp volgens de test van olino zit eerder rond 30 lumen/watt (en wat extra exotische uitschieters boven 40 lumen/watt).

Een spaarlamp is van 230W tot licht en 230V LED-lampen doen dat ook. Hoge lumen/watt waarden slaan eerder op een losse LED dat je ergens vast kan solderen, maar als je de elektronica om een LED 12V te laten werken en het rendement van de schakelende voeding erbij neemt (en de verliezen in de draden@12V), dan blijft er niet veel van over.

Stel dat je een 90 lumen/watt LED hebt, de elektronica en de voeding hebben allebei 85% rendement. Dan hou je slechts 90*0,85*0,85 = 65 lumen/watt over.

Ik zie in mijn studentenkamer 2*40W en 60W gloeilampen hangen en zal deze door 3 spaarlampen met een totaalkost van 14 euro vervangen. Zo'n 11W spaarlamp geeft 575 lumen, dat is 52 lumen/watt. 50 lumen/watt kan je met Sylvania, Philips of andere spaarlamp van de bouwmarkt halen.

Dan blijft nog een nichemarkt, halogeenspotjes dat je niet zomaar door een spaarlamp kan vervangen en creatieve mogelijkheden met de LED-slang en lange levensduur (bv verkeerslichten zouden heel wat minder manuren aan lampen vervangen vereisen).

LED-TL-lampen zien met 80+ lumen/watt interessant uit.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 21-09-2008 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27
Bedenk wel dat Leds hun lumen in 1 richting uitstralen, waardoor ze (mits goed toegepast) deze lumen op de plek van bestemming brengen. Gloei- en spaarlampen stralen de helft van hun licht naar de verkeerde kant, dus moeten er reflectors aan te pas komen om het licht toch de goede kant in te krijgen. Deze reflectors hebben ook verliezen, waardoor het totale aantal lumen wat op de plek van bestemming komt, minder is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
@ ijsbeer , ben ik helemaal mee eens , vandaar dat ik dat ook wil doen

@GenetiX , dez espotjes had ik ook al gezien , komen oorspronkelijk niet bij conrad vandaan maar bij een groothandel.

Wat ik jammer vindt dat bij de specs niet staat hoeveel lux deze lampjes geven.

Ik ben een 6 tal verschillende lampjes laten produceren in China met zowel wit als warm wit.
Verschillende LUx / watt varianten.

Ik ben dus ook erg benieuwe welke het beste er uit zullen komen.

De prijzen zullen (afhankelijk welke we gaan kiezen ) rond de 7,5 euro gaan worden.

Ik zie nu 3 mensen die graag een setje willen gaan testen , als er nog andere zijn hoor ik dat natuurlijk graag.
Een deze dagen zal ik de bestelling gaan doen en dan duurt het een week of 3 voordat ik ze in Nederland heb.

Gr Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Hierbij even de gegevens van de lampjes ( v/d proefsetjes)
(alleen van de witte versie heb ik de volledige spec's nu binnen , ww nog niet )

Model: 1
Watt: 0,2 W
Angle: 120 °
Voltage : 12 V/50 Hz
LEDs: 1
Color: White Lumen:10 Lm
Abm.: 18,3 mm x Φ9 mm

Model: 2
Watt: 1.2 W
Voltage: 12 V/50 Hz
LEDs: 6
Color: White Lumen: 50 Lm
Abm.: Φ23 mm x 9 mm

Model:3
Watt: 1.0 W
LEDs: 4
Color: White Lumen: 40 Lm
Abm.: Φ25 mm x 14 mm

Model: 4
Watt: 0.2 W
LEDs: 1 LED
Color: White Lumen: 8 Lm
Abm.: Φ10 mm x 30 mm

Model: 5
Watt: 1.9 W
LEDs: 9 LED
Color: White Lumen: 90 Lm
Abm.: Φ32 mm x 10 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hamsteg schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:17:
Compleet nieuwe vraag. Bij een bekende website staat een lichtslag op de rol:

[afbeelding]
# Witte lichtkleur
# 72 LEDs per meter
# Lengtes vanaf 2 meter

Ik heb een aanrecht met een TL-etje van 40W. Het aanrecht zit in een hoek en de TL staat dus op een been gericht van die hoek. Ik dacht dus nu even slim te zijn en hier zo'n slang onder uit te rollen. De lengte van het het aanrecht is zeg maar 160x160, je moet lengtes van twee meter kopen dus kan ik 60-80cm in bochten leggen op de plek waar nu de TL staat. Geeft zo'n slang genoeg licht? Kan het enigszins concurreren met een TL?

[afbeelding]

Heeft iemand ervaring met deze slangen? Het zou een groot voordeel zijn om over het hele aanrechtblad licht te hebben en dat voor slechts 40% van de huidige 40W TL.
U zult versteld staan van de lichtopbrengst, zeker van versie met 72 LEDs/meter en al helemaal in de witte uitvoering. Hier hebben we veel ervaring mee ;)

De lichtslang is niet rond zoals vaak wordt gedacht, maar rechthoekig met licht afgeronde hoeken. Transparante bevestigingsclips en netsnoer met stekker worden meegeleverd, er is dus geen transformator of ander toebehoren nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 275036

Ik ben al een tijdje op zoek naar boekenkast verlichting.
Nu zag ik bij ikea led boekenkast verlichting (lack).
Heeft iemand hier ervaring mee? Er schijnen 1 W ledjes in te zitten en ze kosten
30 euro per 2
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80122677

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 275036 schreef op zondag 21 september 2008 @ 23:38:
Ik ben al een tijdje op zoek naar boekenkast verlichting.
Nu zag ik bij ikea led boekenkast verlichting (lack).
Heeft iemand hier ervaring mee? Er schijnen 1 W ledjes in te zitten en ze kosten
30 euro per 2
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80122677
Ik heb ze nu een maandje in gebruik als bureauverlichting bij m'n zoon. Ze geven redelijk licht, worden hooguit lauwwarm, zijn verstelbaar en zien er strak uit. Montage is uiterst simpel. En als je doelbewust door de IKEA loopt is dat ook wel te doen :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

EntonoX schreef op donderdag 18 september 2008 @ 09:33:
Ik heb een paar weken geleden deze lampen besteld bij LIL (3x1W CREE GU10)

[afbeelding]

Tot nu toe bevallen deze uitstekend. In het begin had ik even twijfels over de licht kleur maar nu ik de lampen gewend ben wil ik echt niet meer terug naar 50W halogeen. Halogeen lijkt nu echt een beetje verouderd geel licht te geven waarbij de LED lampen een veel meer neutrale witte kleur geven. Vooral het uitlichten van muren (bij mij wit spachtelputz) is vele malen mooier met LED. Wat ik nog wel ga testen is de 3x2W CREE aangezien ik voor mijn werkkamer net wat meer lumen wil hebben.

Ik ben van plan om foto`s te maken van mijn huis opstelling aangezien ik alles met LED wil doen. Alle lampen in het huis zouden dan totaal op ong. 60 watt uitkomen. Woonkamer/badkamer/hal/3 slaapkamers, ik woon in een maisonette woning. Met de foto`s hoop ik dan wat meer zichtbare info te geven aan de mensen die nog twijfelen.
Ik heb er ook net een paar gekocht, ben er redelijk tevreden over, maar de bundelhoek zou groter mogen zijn. Het lijkt minder dan de opgegeven 38 (maar dat is waarschijnlijk vooral te wijten aan de definitie van bundelhoek)
Ik heb ze overigens bij led1.de gekocht, tegelijk met wat Osram Dragonmodules. Op die laatste krijg je drie jaar garantie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Laatst online: 22-04 20:46
Ik zoek enkele MR-11 XRE Leds 120° zoals deze:
http://www.ledwaves.com/p...ctid=19620&cat=403&page=1

Zijn deze ook in NL te koop, ik kan ze niet vinden. Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

ericplan schreef op maandag 22 september 2008 @ 20:21:
[...]

Ik heb er ook net een paar gekocht, ben er redelijk tevreden over, maar de bundelhoek zou groter mogen zijn. Het lijkt minder dan de opgegeven 38 (maar dat is waarschijnlijk vooral te wijten aan de definitie van bundelhoek)
Ik heb ze overigens bij led1.de gekocht, tegelijk met wat Osram Dragonmodules. Op die laatste krijg je drie jaar garantie.
Wat heb jij voor die 3x1w cree betaald daar? Ik kan ze zo snel niet vinden op led1.de site.

Edit: Ik zie alleen soort gelijke staan die kosten € 32,49 terwijl bij leditlight kosten deze € 23,95 toch wel een aanzienlijk verschil!

[ Voor 11% gewijzigd door EntonoX op 23-09-2008 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Anoniem: 200449 schreef op zondag 21 september 2008 @ 23:22:
U zult versteld staan van de lichtopbrengst, zeker van versie met 72 LEDs/meter en al helemaal in de witte uitvoering. Hier hebben we veel ervaring mee ;)

De lichtslang is niet rond zoals vaak wordt gedacht, maar rechthoekig met licht afgeronde hoeken. Transparante bevestigingsclips en netsnoer met stekker worden meegeleverd, er is dus geen transformator of ander toebehoren nodig.
Okay maar dan hebben jullie ook wel wat show-cases / foto's ;) Laat eens zien of heb je die ergens staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

@Hamsteg: Dat vind ik ook irritant, overal kun je led lampjes kopen in diverse afmetingen/maten e.d. maar nergens is ook maar een foto te vinden over de lichtproductie/kleur/hoek etc.

Zou wel fijn zijn als er b.v. een vergelijksite of pagina zou zijn met alle mainstream led lampen en praktijk of test foto`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Waar ik niet kan achterkomen op dit forum is of er een echte vervanger bestaat voor een 40Watt lamp die ook bijna dezelfde aantal lumen haalt?

Bijvoorbeeld een lamp die de lamp in een WC zou kunnen vervangen in een plafonaire.
Of zoek ik gewoon niet goed genoeg tussen de bomen?

[ Voor 3% gewijzigd door Thombias op 23-09-2008 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Thombias schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:02:
Waar ik niet kan achterkomen op dit forum is of er een echte vervanger bestaat voor een 40Watt lamp die ook bijna dezelfde aantal lumen haalt?

Bijvoorbeeld een lamp die de lamp in een WC zou kunnen vervangen in een plafonaire.
Of zoek ik gewoon niet goed genoeg tussen de bomen?
Wat voor fitting zoek je? of is dat nog niet bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
EntonoX schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:41:
[...]

Wat voor fitting zoek je? of is dat nog niet bepaald?
Sorry vergeten te vermelden. Het is een gewone ouderwetse E27 fitting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
EntonoX schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 09:52:
Zou wel fijn zijn als er b.v. een vergelijksite of pagina zou zijn met alle mainstream led lampen en praktijk of test foto`s.
= doel van dit topic ;) We dagen ze uit die leveranciers LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Thombias schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:55:
[...]

Is het een bol / gloeidraad lamp? Dan is het antwoord: niet! (gekeken onder de Eur 50 )

Een LED lamp in het toilet btw zal nooit zijn economisch rendement halen, zet daar gewoon een gloeidraad lamp in want dat kost toch bijna niets. Een spaarlamp zou kunnen maar dan is het net nog even donker bij opstarten en spaarlampen houden niet van korte brandperioden. Een ledlamp is met de huidige prijzen verspillingen van geld (en productie energie).

[ Voor 43% gewijzigd door hamsteg op 23-09-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Thombias schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:55:
[...]

Je hebt bij leditlight een E27 5x1Watt bol lamp. Is wel aardig in omvang maar er wordt gesuggereerd dat het een 40W kan vervangen. link: http://www.leditlight.net...D=49500&articleID=4178342

Kost wel € 34,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
EntonoX schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:05:
[...]

Je hebt bij leditlight een E27 5x1Watt bol lamp. Is wel aardig in omvang maar er wordt gesuggereerd dat het een 40W kan vervangen. link: http://www.leditlight.net...D=49500&articleID=4178342

Kost wel € 34,50
Klinkt leuk maar er staat:
Deze LED-lamp maakt gebruik van 5 losse 1 Watt powerleds en kan daarmee 40Watt gloeilampen waardig vervangen.
Als je dan kijkt naar de spotverlichting (Gu10) en weet dat drie naast elkaar gerichte 1W LEDs een hoek van 40o halen en vergelijkbaar wordt geacht met 30-35W dan kan in mijn beleving 360o met 5x1W LEDs nooit de 40W vergelijking doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Ben ik met je eens, alleen zou "thombias" deze lampen kunnen proberen. Als hij dan gelijk even een foto maakt en zijn bevindingen meedeelt :*)

Theoretisch lijkt het alsof de lamp niet helemaal gelijkwaardig is vooral qua stralingshoek. Wel zit er een aardig verspreidings lens op de lamp. Andere vraag is natuurlijk in hoeverre je het licht uitgestraalt wilt hebben en dat is voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
EntonoX schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:15:
Ben ik met je eens, alleen zou "thombias" deze lampen kunnen proberen. Als hij dan gelijk even een foto maakt en zijn bevindingen meedeelt :*)

Theoretisch lijkt het alsof de lamp niet helemaal gelijkwaardig is vooral qua stralingshoek. Wel zit er een aardig verspreidings lens op de lamp. Andere vraag is natuurlijk in hoeverre je het licht uitgestraalt wilt hebben en dat is voor iedereen anders.
Nou 34,50 tot boven de 50 euro voor een lamp vind ik nog al een investering.
Daarvoor zou je ook spaarlampen voor kunnen gaan inzetten a 1 euri bij Ikea.
Echter ik zit nooit zo lang op de WC dus wat hierboven al gezegd werd is een gloeilamp het goedkoopste alternatief.

Wel heb ik laatst bij Ikea een paar van die led-stripsgehaald en in de hoeken van een boekenkast geplakt. (4 strips van 20 centimeter samen voor 30 euro/ per strip 0,7 watt aangesloten op een 12V adaptertje) dit ziet er wel strak uit (vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Klopt, die led strips gebruik ik als spiegel verlichting in de badkamer. Doen het erg goed inderdaad!

Ik heb trouwens m`n bestelling van nieuwe 3x1W en 3x2W led lampen binnen! :) Ben benieuwd hoe het staat! Zal proberen wat foto`s te maken voor een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
hamsteg schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 09:16:
[...]

Okay maar dan hebben jullie ook wel wat show-cases / foto's ;) Laat eens zien of heb je die ergens staan ?
Ik zal vanavond eens foto's maken!

[afbeelding]

Dat zal zobiezo lastig worden. De slang is vrij breed (niet rond zoals de meeste slangen!), en daardoor vrij lastig in een bocht te leggen.
Thombias schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:16:
[...]

Wel heb ik laatst bij Ikea een paar van die led-stripsgehaald en in de hoeken van een boekenkast geplakt. (4 strips van 20 centimeter samen voor 30 euro/ per strip 0,7 watt aangesloten op een 12V adaptertje) dit ziet er wel strak uit (vind ik)
Die geven toch een heel kil wit licht? Of hebben ze dat ondertussen aangepast?

[ Voor 62% gewijzigd door IJsbeer op 23-09-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
IJsbeer schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 15:15:

[...]

Die geven toch een heel kil wit licht? Of hebben ze dat ondertussen aangepast?
Ik heb ze in een vrij donkere kast geplakt en daarkomen ze goed tot hun recht.
Waarschijnlijk in lichtere ruimtes dat ze dan wat killer zijn. Maar ze zullen ze wel aangepast hebben verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Laatst online: 14-02-2022
hamsteg schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:02:
Een LED lamp in het toilet btw zal nooit zijn economisch rendement halen, zet daar gewoon een gloeidraad lamp in want dat kost toch bijna niets. Een spaarlamp zou kunnen maar dan is het net nog even donker bij opstarten en spaarlampen houden niet van korte brandperioden. Een ledlamp is met de huidige prijzen verspillingen van geld (en productie energie).
Tenzij, tenzij ...
Op die één jaar dat ik twee 3x1W ledspotjes in de WC heb heeft mijn vrouw driemaal het licht uit vergeten te doen na een nachtelijk toiletbezoek.
Als ik dat nu 's morgens merk denk ik, nu ja, 6W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:04

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Vervang dan je inbouwschakelaar door een bewegingsmelder, die bestaan ook ;)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Hierbij pics van de 72 warm-wit led -versie van de lichtslang

Afbeeldingslocatie: http://hoogendoorn.cc/images/IMGP3004.jpg

Ter referentie: Het lampje aan de muur is voorzien van een spaarlamp.

Afbeeldingslocatie: http://hoogendoorn.cc/images/IMGP3005.jpg

Lichtopbrengst van 4m slang.

Slang wordt verder geleverd met (meer dan voldoende) houders en doe verder degelijk aan. Volgens de Energy Check 3000 vreet de 4 meter trouwens slechts 9 W (volgens leverancier 4,4W/m)

Nog wat pics vandezelfde lamp uit het vorge deel:
(2 meter, 72 LEDS, warm wit)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z36Gff0YP96C2JAnuCZCf5v2/full.jpg
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29717086

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qS1RO1eq0imcRCuJwuPOTvBR/full.jpg
Het blijkt dat de leverancier, waarjij volgens mij die pics van had, sinds een tijdje een nieuw type slang heeft. Op deze foto zijn beide types te zien. De 36 LEDS komt in de onderste variant en de 72 LEDS komt in de bovenste. Kwestie van smaak welke je mooier vindt....

[ Voor 48% gewijzigd door IJsbeer op 23-09-2008 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 15:33
Ziet er leuk uit, maar neem nooit rode gordijnen want dan heb je ineens veel bekijks >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n41r0j
  • Laatst online: 07-04 10:55
Rode gordijnen? zie ik iets over het hoofd? xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

strandbal schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 18:30:
Vervang dan je inbouwschakelaar door een bewegingsmelder, die bestaan ook ;)
Kijk uit, leds hebben problemen met fase-aangesneden dimmers.
Bij mij heeft dat al tot gesneuvelde leds geleidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
De volgende ledlamp(E27) klinkt interessant(als wclamp of overlooplamp):

E27 2,3W warm wit
Vervanging voor: Gloeilamp 40 watt
Fitting: E27 (grote fitting)
Verbruik: 2,25 watt
Besparing per jaar: 54,96 kwh (uitgaande van 4 branduren per dag)
Besparing per jaar: € 10,99 (uitgaande van € 0,20 per kwh)
Aantal branduren: 50.000 tot 100.000
Levensduur: 34 – 68 jaar (uitgaande van 4 branduren per dag)
Kleur: Warm wit
Kleurtemperatuur: 2700/3200K
Aantal SMD-leds: 36
Hoogte lamp: 100 mm
Doorsnede lamp: Ø50 mm
Dimbaar: Nee
Lumen: 105 – 120
Verdere specificaties: IP68 en RoHs-compliant (vrij van lood en kwik)

bij mrled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 15:33
Jorian29 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:23:
Rode gordijnen? zie ik iets over het hoofd? xD
Nee, je ziet het goed maar schreef het meer als tip voor veranderende kleurensmaak in de toekomst ;) Offtopic natuurlijk, maar kon het niet laten.

[ Voor 10% gewijzigd door objectief2 op 23-09-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:43

Len

Leeg

Cool, mijn foto's worden gebruikt :) Leuk.

Ik heb nu dus de 72leds slang in mijn koof zitten. Eigenlijk ben ik wel blij met het wittere licht. Maar dan vooral omdat het net iets meer licht geeft. Met alleen de slang aan kan je net een boek lezen zonder dat het vermoeiend wordt.
Ben er toch blij mee, de oude verlichting die er in zat was 2400 Watt.. Nu denk ik 60 a 70 Watt.

Free Tibet

• IJsbeer
  • Niet online
Len schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:41:
Cool, mijn foto's worden gebruikt :) Leuk.

Ik heb nu dus de 72leds slang in mijn koof zitten. Eigenlijk ben ik wel blij met het wittere licht. Maar dan vooral omdat het net iets meer licht geeft. Met alleen de slang aan kan je net een boek lezen zonder dat het vermoeiend wordt.
Ben er toch blij mee, de oude verlichting die er in zat was 2400 Watt.. Nu denk ik 60 a 70 Watt.
Lichtopbrengst is absoluut voldoende, al is het achter het gordijn niet voldoende om bij te lezen (maar het is ook als sfeer verlichting bedoeld!). Had hiervoor 9meter 'kerst' lichtslang (a 150 W...), maar qua lichtopbrengst komt deze 4 meter daar absoluut overeen.
Overigens moet ik ook zeggen dat Uniled in de reacties erg netjes is. De kleur leek anders dan de foto's op hun site, navraag leverde dat verhaal op van die kleuren zoals in mijn vorige post. (toen kwamen je foto's uit het vorige topic weer bovendrijven!). Maar ze boden wel direct aan om deze om te wissellen. 'Desnoods' als het over een tijdje nog niet bevalt. Erg netjes.
Ik bekijk het iig voorlopig.
Pagina: 1 2 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)