Ja, dat is inderdaad ook wat ik ervaar bij veel LED-lampen. Ik ben er dan wel bovengemiddeld gevoelig voor.
Maar, zoals ik al schreef, is dit fenomeen zeker niet beperkt tot filament-lampen. Wij hebben in onze hal inmiddels slagvaste en waterdichte Noxion Bulkheads met een zee van licht, maar de driver erin was helaas wel behoorlijk minimialistisch ontworpen. Maar elektronica is mijn vak en e.e.a. bleek vrij eenvoudig naar mijn wensen te modificeren (naar minder licht en minder flicker, e.e.a. een
stukje terug in deze thread te vinden). Uiteraard gaat dat niet bij retrofit LED-lampen.
Vanwege de compacte bouwvorm is de kans op flicker bij LED-filamentlampen overigens wel wat groter, m.n. bij E14 fittingen vanwege het ruimtegebrek. Ik heb niet veel met LED-filamentlampen gedaan, de enige die ik heb aangeschaft was een 4 W Calex (bij Kwantum), en deze was bijzonder flickervrij, zelfs met camera niets aan te zien.
Het zwaardere broertje van de 2 W Osram lamp waar ik naar linkte bleek in een
test bijzonder weinig flicker te hebben. Ik acht de kans dus heel redelijk dat dat voor de 2 W variant ook gaat gelden.
[...]
Die karwei lamp die er bij mij in zit als test kan je het verschil bijna niet zien.
Dan heb je iig een goed startpunt. Het enige dat afwachten blijft is de levensduur.
Wij hebben ook veel met spaarlampen gewerkt, maar zijn bezig met de overstap naar geïntegreerde LED-armaturen. De ervaring met spaarlampen was wel dat ze in deze toepassing doorgaans een veelvoud van de gespecificeerde levensduur haalden (vanwege de weinige cycli, veel starts zijn bij spaarlampen nl. verreweg de grootste levensduurverkorter). Wees dus niet verbaasd als blijkt dat een LED-lamp met 15.000 uur gespecificeerd in de praktijk korter leeft dan je spaarlamp van 10.000 uur.
Ik bestel een paar verschillende Ikea led-lampen (E14 test ik ook dmv. een adapter) en ik ga die webshop mailen over de mogelijkheden.
Ik kan alleen maar aanbevelen om in de algemene verlichting goedgekeurd spul te gebruiken, al was het maar om niet aansprakelijk te zijn. Geen E27>E14 adapters dus, hoe onschuldig het ook lijkt. Er is niets dat een E14 lamp beter kan dan E27 behalve als klein formaat een belangrijk punt is.
Daarnaast zoeken we nog vervanging voor 2x7W g23 en 8w T5 buis 30cm
7 W G23 klink als een
400 lm PL-S lamp.
8 W T5 buisje als het ooit standaard buisje in die standaad rechthoekige "baksteen" armatuurtjes die er bij ons vroeger ook hingen.
Beiden werken neem ik aan op een conventioneel voorschakelapparaat (VSA), waarbij het 8 W buisje een aparte starter nodig heeft (ingebouwd in de fitting van de PL-lamp).
Dit is wat lastiger omdat je hier het beste eerste de VSA's verwijdert en vervangt door een LED-driver en een geschikte LED-module. Ik zou zelf iets samenstellen, maar er is ook een website die
ombouwsets levert die weinig moeite kosten om in het bestaande armatuur te plaatsen.