Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:
  • 874.706 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Cobb schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:02:
Ik ben erg tevreden met de action ledlampen.
Boven de eettafel / tekentafel hangt nu een LSC Colex 8watt / 610 lumen (2900k) en die geeft een goed bak licht voor 5 euro. Daarvoor zat er een ledlamp in van Phillips maar die gaf een irritante pieptoon.
...
Die 8watt LED van de action ben ik minder over te spreken. Waar de lagere wattages van lsc het prima blijven doen (3-5w, groot en klein) zijn hier al twee 8watters binnen een jaar kapot gegaan, hoogstwaarschijnlijk worden ze te heet en dat reduceert de levensverwachting enorm van de LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:09
Ik heb de 806 lm met melkglas van Philips. Is inderdaad erg fel..
Ook heb ik een 806lm warmglow lamp in de woonkamer, en die staat nooit voluit vanwege de felheid, + de warmere kleur bij dimmen

Volgens mij hebben wij in de gang een 600lm IKEA ledare zitten, en dat is voor ons meer dan genoeg

Qua lampen van de Action (lsc) vind ik te wit in een normale omgeving. Hier hebben we die op het toilet. Elders is het gewoon te koud licht.
Beneden een 5W, boven een 4W. Zeker die we boven hebben is heel erg wit, en heeft een zeker aanwezige flicker..

De 5w beneden lijkt zelfs flickervrij, wel jammer van de witte kleur dan.. deze heb ik in februari 2015 gekocht denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OsjLCy2l.jpg

4W boven totaal niet, deze heb ik 1 of 2 maanden later gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zUDokrpl.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door GAIAjohan op 23-10-2016 12:26 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 14:07
Bedankt voor de reacties! Ik heb als proef 2 8W lampen op aliexpress besteld:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1fDmrKpXXXXcEaXXXq6xXFXXXk/123180154/HTB1fDmrKpXXXXcEaXXXq6xXFXXXk.jpg?size=208878&height=1000&width=1000&hash=5e16cc1b2223d5320294b9eb3f4e0fe9

https://www.aliexpress.co...e9-4f4a-9f9a-3688fcb88893

Voor € 2,44 per stuk durf ik de gok wel aan. Zodra ze binnen zijn zal ik mijn ervaringen hier delen.

[ Voor 3% gewijzigd door JunkO op 23-10-2016 12:49 ]

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:57
JunkO schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:48:

[afbeelding]

Voor € 2,44 per stuk durf ik de gok wel aan. Zodra ze binnen zijn zal ik mijn ervaringen hier delen.
Ik heb hier de 4w variant al een tijdje hangen. Doet het erg goed en is flikkervrij wat erg fijn is. Voor het geld echt heel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 09:21
Hoe zit het tegenwoordig naar efficiëntie in gloeilamp leds ? Heb momenteel een 11w ledlamp van Philips die iets meer dan 1000 lm geeft en 2700K. Das dus iets van 95lm per watt

Iemand andere lampen evt andere merken die met minder watt verhoudingsgewijs meer licht geven? Is een E27 voet als ik me niet vergis.(die gewone en dus niet die smalletjes

Correctie mbt E27 (stond E14)

[ Voor 5% gewijzigd door Leffunk op 23-10-2016 21:34 . Reden: verkeerde voet, moest dus E27 zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JunkO schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:14:
Ik sta op het punt om de volgende lamp aan te schaffen voor in een hanglamp in onze gang vanwege de klassieke uitstraling:

[afbeelding]

Philips Classic LED 7,5 watt, 806 lumen.

Heeft er iemand hier ervaring met deze lampen? Hoe is de lichtopbrengst van deze lamp? 806 lumen is volgens mij behoorlijk fel, dus ik neig ook een beetje naar het kleinere broertje met 4,3 watt en 470 lumen.

Zijn dit soort classic LED lampen inmiddels ook al fatsoenlijk in China te verkrijgen of is dat af te raden?

Ik zal ondertussen ook het topic verder doorspitten.
Ik was laatst bij de Karwei en daar een paar van die filament lampen van Handson, deze https://www.karwei.nl/ass...id%3db_product_b021542773

Was daar voor maar 3,50 en echt mooi licht komt er af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:52
Leffunk schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:31:
Hoe zit het tegenwoordig naar efficiëntie in gloeilamp leds ? Heb momenteel een 11w ledlamp van Philips die iets meer dan 1000 lm geeft en 2700K. Das dus iets van 95lm per watt

Iemand andere lampen evt andere merken die met minder watt verhoudingsgewijs meer licht geven? Is een E14 voet als ik me niet vergis.(die gewone en dus niet die smalletjes)
E14 is smal juist. E27 is normaal. En je zoekt dus een lamp met meer dan 90 lm/W?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jochemd13 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:17:
...
Was daar voor maar 3,50 en echt mooi licht komt er af ;)
Weet je de CRI toevallig? Dat vind ik voor bepaalde toepassingen toch soms nog wel een beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
begintmeta schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:22:
[...]

Weet je de CRI toevallig? Dat vind ik voor bepaalde toepassingen toch soms nog wel een beperkende factor.
Oei, het is in ieder geval deze lamp https://www.karwei.nl/ass...nt-e27-3-7w-40w/p/B542773

Ik weet niet waar ik dit gegeven kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat je het best kunt doen, is ook even de Philips lamp, die je als eerste liet zien, bestellen bij Amazon, Bol of een andere Nederlandse webwinkel. Dat kost je tussen de 7 en 15 euro per lamp. Die staat ook op mijn verlanglijstje.

Waarom? Ik heb de afgelopen jaren meer dan 10 verschillende merken 8 Watt filament lampen gekocht in China. Met het licht is niks mis, maar de meeste gaan binnen een paar maanden kapot. Ik gebruik nu lampen van 6 Watt, die hebben een hogere overlevingskans. Wat betreft de lamp die jij besteld hebt, heb je geluk: zo te zien gaan ze je een lamp opsturen met 4 filamenten en die gebruikt dus hooguit 4 Watt.

Ik heb zelf een lamp gekocht in precies hetzelfde doosje als in jouw advertentie. Het zou volgens de advertentie een "12 Watt" lamp zijn, toen ik hem in huis had bleek hij maar 6 filamenten te bevatten en hieronder zie je het meetresultaat: de lamp gebruikt maar 2½ Watt (het groene vlak van de grafiek).

Afbeeldingslocatie: https://blafhert.files.wordpress.com/2015/01/stroomverbruik-filament-led-12w-4xfilament.png

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
S_Chief schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:59:
Goed, heb het terug weten te krijgen naar twee lampen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Beiden 50W, warm wit, niet dimbaar, hoek van 36 graden. Als ik naar de specsheet van beiden kijk heeft de eerste een intensiteit van 900cd (centrale bundel), en de tweede is 700cd. Maar elders zie ik juist weer dat de tweede (de glazen) de eerste heeft opgevolgd. :F
Heb nu 8 van het nieuwe type hangen in huis. Bevalt zo goed dat ik er nog 8 ga bestellen, dan zijn alle GU10-lampen over op LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leffunk schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:31:

Iemand andere lampen evt andere merken die met minder watt verhoudingsgewijs meer licht geven? Is een E27 voet als ik me niet vergis.(die gewone en dus niet die smalletjes

Correctie mbt E27 (stond E14)
Zeer recentelijk in Dubai geintroduceerd is de Philips Dubai lamp met maar liefst 200 lm/W.

Ik denk dat we nog even moeten wachten voordat die hier zijn intrede doet, maar ik verwacht wel dat die uiteindelijk de huidige generatie LED-filamentlampen gaat vervangen.

Overigens worden er in dat bericht vergelijkingen gemaakt als 1 W = 25 W (200 lm); 2 W = 40 W (400 lm) en 3 W = 60 W (600 lm), maar dat mag in de EU niet. Hier mag dat pas bij 249 lm (25 W), 470 lm (40 W) resp. 806 lm (60 W). Maar hoe het ook zij, 200 lm/W is een grote stap in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 09:21
Ondertussen eentje gevonden van Philips die 6W is en 806 lm. Zit dus op 134lm/W.

Al stuk beter dan waarvan ik vertrokken ben, maar dus nog niet in buurt van die dubai lampen.😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij de action zag ik een 12W (1100Lumen) led lamp liggen waarop "dimmable" staat (als enige, alle lagere vermogens hadden dat niet).
Heeft iemand een mening over die lamp?
Met welk type dimmer moet je die dimmen?

Edit: het zou deze kunnen zijn: http://catalogus.electrocirkel.com/nl/calex/product/929122
Edit: maar dan de 2700K variant

[ Voor 23% gewijzigd door Juup op 03-11-2016 13:55 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:09
4000K... Waar wil je hem hangen? Garage of zo? Toilet?

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sommige mensen geven bv. in de keuken of badkamer of bij knutselen voorkeur aan 4000k. Vooral als de CRI ook een beetje goed is heb je dan bijna zuiver wit licht met goede kleurweergave.

Spectrum moet dan wel ook echt in orde zijn en de helderheid ook (Maar dat lijkt hier wel het geval als het echt 1100lm is). Anders wordt het al snel 'narig' wit.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 22:25

[afbeelding]

Die wattages zijn volgens mij gelogen. Bij mij weten is 1 zo'n filament maar 1 Watt. Dan is de 16 watt in de praktijk 8 watt. Dat komt ook beter overeen met het aantal lumen dat ze zogenaamd producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Heren,

Ik zit nog met 3 vragen.

Is 927 de meerprijs waard tov 827 (11 vs 8 euro)?

Is een 5.4W terug dimmen naar 2W gelijk als een 4W terug dimmen naar 2W (ivm flicker etc.)? Ik denk dat ik aan 4W op de meeste plaatsen genoeg heb maar als dimmen geen probleem is dan kan ik net zo goed een euro per lamp meer uitgeven voor 'als het ooit moet dan kan het feller'.

Welke kleurtemperatuur wordt voor buitenverlichting vaak gebruikt? Bij sommige huizen die ik echt 'geel' licht gebruikt worden wat ik niet mooi vind. Ik krijg spotjes 6 of 8 onder mijn carport, 2 onder luifel bij voordeur en nog links en rechts wandverlichting.

[ Voor 31% gewijzigd door Card Nox op 25-10-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:23

3xNix

golfr in hart en nieren

Ik weet niet waar het verhaal vandaan komt dat een filament lamp maar 1 Watt per filament is...
Dat is in ieder geval niet waar.

Gisteren 2 Ledvance/Osram Vintage 1906 7Watt filament lampen opgehaald.
Zien er schitterend uit. (overigens maar 4 filementen)

Afbeeldingslocatie: https://www.ledvance.nl/media/resource/hoverimage/661493/retrofit-1906st64-35-non-dim-e27.jpg

Zijn tevens dimbaar, vanavond maar eens testen boven de eet-tafel

7Watt - 710lm - 2400K - Ra80 - 15000h

Als je lampen koopt op wattage ben je relatief makkelijk te bedonderen, want bedoeld de site het vervangbaar vermogen of het opgenomen vermogen...
Koop altijd lampen op lm waarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Beste lezers, of ik voor dit type vragen in het juiste topic zit weet ik niet, maar er zijn in elk geval genoeg raakvlakken met 'ledverlichting':

Voor een prototype van een lichtkunstwerk is gekozen om te werken met individueel aan te sturen rgb leds type WS2812b, ook wel bekend als de 'Adafruit Neopixel', de gekozen strips bevatten 30 leds/meter, maximaal verbruik 7.2Watt / meter. Deze leds werken op 5 Volt en worden aangestuurd via één draad per strip vanaf de microcontroller.
Gewerkt wordt met 15 losse strips die maximaal 1.40 meter lang worden. Strips zijn bevestigd in transparante balken die in een 'pseudo-random' oriëntatie in de lucht hangen. Een schets is bijgesloten. Nu is dit prototype behoorlijk groot, zodat er al snel kabellengtes van ca 5 meter per balk ontstaan. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat alles top op zekere hoogte weerbestendig wordt.
Nu vroeg ik me af of er een slimmere manier is om de bekabeling te doen dan zoals bovenaan geschetst: één centrale voeding en aansturende microcontroller en vanuit deze centrale elke strip een eigen voedings+datakabel te geven.
Of beter gezegd, het lijkt me dat het niet anders kan dan dat er een slimmere aanpak bestaat, bijvoorbeeld in de vorm van '5V knooppunten' (hubs in de tekening). Hubs worden onderling verbonden met één of meer dikkere kabels (3x2.5mm2 oid), vanaf de hubs lopen er weer kabels naar de individuele strips. Datakabels heb ik hierin niet getekend, maar het spreekt voor zich dat die ook te bundelen zijn tot ze worden herverdeeld in zo'n hub.
En als we dan toch bezig zijn, waarom niet de centrale voeding opsplitsen in 3 voedingen die in de hubs hangen? Nadeel is wel dat er dan 230V in de hubs komt, bovendien worden de hubs daar een stuk groter van, zodat ze niet meer in het niet vallen bij het lichtkunstwerk. Ook is het extra gewicht van de voeding op die plek niet handig.

Zijn er mensen met betere ideeën? Of weet iemand waar geschikte kleine 'waterdichte lasdoosjes' te vinden zijn die als 5V hub in te richten zijn? En hoe kan ik het beste de verbindingen maken tussen hub en lichtbalk, gesteld dat rechtstreeks solderen geen optie is? Weet iemand passende 3-aderige stekkers (tweemaal voeding, éénmaal data) die waterdicht én betaalbaar zijn? En heeft iemand tips waar 3x.75mm2 kabels in het groot (lees: betaalbaar) kunnen worden ingekocht? Zoals zo vaak in de wereld van de kunsten is het budget (te) krap...
Alvast dank voor het meedenken,
Met vriendelijke groet,
mr Distel

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/merlijnsverhalen.files.wordpress.com/2015/12/bedrading.jpg?ssl=1&w=450

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Card Nox schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:07:
Heren,

Ik zit nog met 3 vragen.

Is 927 de meerprijs waard tov 827 (11 vs 8 euro)?
Vind ik wel, maar dat is persoonlijk.
Welke kleurtemperatuur wordt voor buitenverlichting vaak gebruikt? Bij sommige huizen die ik echt 'geel' licht gebruikt worden wat ik niet mooi vind. Ik krijg spotjes 6 of 8 onder mijn carport, 2 onder luifel bij voordeur en nog links en rechts wandverlichting.
Een veel verkochte Philips buitenlamp heeft standaard een 2700 K (827) PL-lamp meegeleverd. Ik zou zelf eerder gaan voor 3000 K (830), en de LED-variant van bovenstaand armatuur is daar ook mee uitgerust.

Bij (LED) straatverlichting valt me op dat ze gaan voor 3000 K in een woonwijk en 4000 K bij hoofdverkeersaders, iiig hier in EHV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Anoniem: 470164 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:01:
[...] verbruik 7.2Watt / meter [...]5 Volt [...]
15 losse strips [...] maximaal 1.40 meter
[...]kabellengtes van ca 5 meter per balk
Dus ca 10W/2A per balk, 30A totaal.
Op zich is 5 meter dan nog wel te overzien, maar aan 0,75 mm² heb je dan niet genoeg :)
Misschien kan je zoiets wegwerken per balk?
https://www.conrad.nl/nl/...vdc-2-a-10-w-1293859.html
Of de boel ophangen aan koperen buizen en die ook als voeding laten dienen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 23:13:
Helder :).

En ik kan inderdaad beämen dat zeker niet álle flicker die met een camera waarneembaar is, ook zichtbaar is voor mij (gelukkig). Maar als ik het waarneem, dan bevestigt de camera het eigenlijk altijd spot on :)

Overigens best wel een mooi "flickerpatroon" :D.
Het richten van een camera op een flikkerende lichtbron is niet 100% foolproof. Mocht de belichting van een beeldje steeds op het juiste moment komen, dan kan het lijken alsof de toch lichtbron constant oplicht. Vergelijk het maar met een draaiend wiel dat op beeld stil lijkt te staan.

Leuk filmpje met demo's hiervan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat effect heb ik inderdaad wel vaker gezien ja. Je ziet het ook wel eens op 'gewone' televisiebeelden bij draaiende wielen van auto's bij bepaalde snelheden.

Ik probeer dus meestal ook de camera wel op verschillende sluitertijden uit of, bij video, op verschillende framerates.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
jitter schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:24:
[...]

Vind ik wel, maar dat is persoonlijk.
[...]
Is dit ergens terug te zien met foto's of een filmpje wat vind er letterlijk helemaal niets over.
jitter schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:24:
Een veel verkochte Philips buitenlamp heeft standaard een 2700 K (827) PL-lamp meegeleverd. Ik zou zelf eerder gaan voor 3000 K (830), en de LED-variant van bovenstaand armatuur is daar ook mee uitgerust.

Bij (LED) straatverlichting valt me op dat ze gaan voor 3000 K in een woonwijk en 4000 K bij hoofdverkeersaders, iiig hier in EHV.
We willen toch voor een iets 'sjiekere' look gaan.
Thanks voor de kleurtemperatuur feedback, ook hier weer erg weinig over te vinden.

Toevallig nog een idee over het terugdimmen van bv 5W naar 2W vs 3W naar 2W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Beste lezers, of ik voor dit type vragen in het juiste topic zit weet ik niet, maar er zijn in elk geval genoeg raakvlakken met 'ledverlichting':
Ik zou even de reactie richting Elektronica gooien.
Verhaal over 5V, microcontroller en lange kabels.
Mijn 'gut feeling' is dat het niet gaat werken. 5V is gewoon niet bedoeld voor lange kabels, de lengtes die jij noemt zijn vrij lang, dan krijg je serieus last van spanningsval. Daarnaast ga je een datasignaal (voor het aansturen van die strips) ook over dezelfde lengte meesturen...
De datasheet geeft aan dat 5m tussen 2 pixels de max is. Ik zou zeggen dat je dat dus ook 'ervoor' niet meer wilt hebben.
Een (waterdichte) connector telt trouwens ook als extra lengte.

Meestal doe je zoiets met 12/24V als voeding en dan per knooppunt een microcontroller en een voedingsregelaar. Een simpel uC die dat kan kost nog geen euro, tussen de uC's moet je dan nog iets bedenken dat makkelijk die lengte overbrugt, zoals RS422/485 of een leuk optisch kabeltje.

Maar goed, meer tips kun je in de electronica hoek krijgen.
Nog een projectje dat misschien helpt.

[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 27-10-2016 00:42 . Reden: tip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Card Nox schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:43:
[...]

Is dit ergens terug te zien met foto's of een filmpje wat vind er letterlijk helemaal niets over.
De meeste mensen interesseert het kennelijk niet, maar kijk eens in de foto- en filmwereld.

[...]

We willen toch voor een iets 'sjiekere' look gaan.
Thanks voor de kleurtemperatuur feedback, ook hier weer erg weinig over te vinden.
"Sjieker" vind ik een lastig te interpreteren iets als het om licht gaat. Maar ik denk wel dat de kleuren er goed uit moeten komen wil je het gevoel van sjiek krijgen, een hoge CRI, dus.
Misschien moeten de kleuren ook sprankelen, en ik ervaar dat meer met koeler licht (>4000 K) dan met warmer licht. Maar dat zal heel persoonsgebonden zijn.

Vergeet ook niet dat de kleuren in de ruimte ook een grote invloed hebben, dat bepaalt immers wat er van het licht wordt teruggekaatst. Ik denk daarom dat een warmwitte lamp beter tot zijn recht komt in een ruimte met warme kleuren, geel, oranje, rood. Koelwit weer beter bij blauw en groen e.d.
Toevallig nog een idee over het terugdimmen van bv 5W naar 2W vs 3W naar 2W?
Dimmen is niet mijn forté, zeker als het gaat om een eigenlijk met LED incompatibele techniek van de fasedimmer. Het antwoord op die vraag laat ik liever aan de kenners over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:00

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Misschien kan ik niet googlen of zoek ik slecht in dit topic, maar ik kan het echt niet vinden.

Ik ben op zoek naar lampen met een fitting E27, helder glas, welke dimbaar zijn. Bij alle ledlampen zit er dan nog een plastic rand tussen de fitting en het glas, maar dat oogt in onze lamp boven de eetkamer tafel niet zo mooi.

Indien iemand een goed idee heeft, graag!!

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Card Nox schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:43:
[...]

jitter schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 06:34:
[...]

De meeste mensen interesseert het kennelijk niet, maar kijk eens in de foto- en filmwereld.

[video]

[...]

"Sjieker" vind ik een lastig te interpreteren iets als het om licht gaat. Maar ik denk wel dat de kleuren er goed uit moeten komen wil je het gevoel van sjiek krijgen, een hoge CRI, dus.
Misschien moeten de kleuren ook sprankelen, en ik ervaar dat meer met koeler licht (>4000 K) dan met warmer licht. Maar dat zal heel persoonsgebonden zijn.

Vergeet ook niet dat de kleuren in de ruimte ook een grote invloed hebben, dat bepaalt immers wat er van het licht wordt teruggekaatst. Ik denk daarom dat een warmwitte lamp beter tot zijn recht komt in een ruimte met warme kleuren, geel, oranje, rood. Koelwit weer beter bij blauw en groen e.d.
Als je de juiste term kent (CRI) is er inderdaad genoeg over te vinden. En ook voor mij is CRI echt belangrijk (wel na flicker-free :P ). Als je heel erg hecht aan TL/PL-kleurcodes, dan zou ik dus idd zeggen dat het verschil tussen 927 en 827 absoluut die 3 euro waard is. Zou ik niet over na hoeven denken.

Overigens, de man achter Olino, een site over duurzaamheid maar ook met enorm uitgebreide metingen aan lampen, meet tegenwoordig ook iets wat blijkbaar "Color Quality Scale" (QCS) heet:

http://www.olino.org/us/a...-quality-of-light-sources

Het komt er op neer dat bij ledlampen, een hoge CRI niet áltijd een garantie hoeft te betekenen op natuurlijke kleurweergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lolhozer schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:02:
Misschien kan ik niet googlen of zoek ik slecht in dit topic, maar ik kan het echt niet vinden.

Ik ben op zoek naar lampen met een fitting E27, helder glas, welke dimbaar zijn. Bij alle ledlampen zit er dan nog een plastic rand tussen de fitting en het glas, maar dat oogt in onze lamp boven de eetkamer tafel niet zo mooi.

Misschien één van deze?
Tip: gebruik zoekterm "dimbare filament led lamp".

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 28-10-2016 06:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-04 09:29
Lolhozer schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:02:

Zoeits:
https://zangra.com/nl/p/led-lamp-17 of
https://zangra.com/nl/p/led-lamp-kooldraad-edison-4w-3
Nadeel van die tweede is dat deze een kleurtemperatuur heeft van 2200K, wat gelig oogt.

Deze lijkt me ook erg mooi:
https://www.conrad.nl/nl/...peer-1-stuks-1438465.html

Met een beetje zoekwerk is wel wat te vinden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

TheGhostInc schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 00:35:
[...]

Ik zou even de reactie richting Elektronica gooien.
Stom, ik was ervan overtuigd dat er een passender subforum moest bestaan, maar kon het op het moment van posten nergens vinden. Dank voor de verwijzing, ik zal binnenkort een beter uitgewerkte casus daar posten.
[...]

Mijn 'gut feeling' is dat het niet gaat werken. 5V is gewoon niet bedoeld voor lange kabels, de lengtes die jij noemt zijn vrij lang, dan krijg je serieus last van spanningsval. Daarnaast ga je een datasignaal (voor het aansturen van die strips) ook over dezelfde lengte meesturen...
De datasheet geeft aan dat 5m tussen 2 pixels de max is. Ik zou zeggen dat je dat dus ook 'ervoor' niet meer wilt hebben.
Een (waterdichte) connector telt trouwens ook als extra lengte.
Je hebt gelijk, als ik de centrale verbindingskabels tussen de voorgestelde hubs doorreken mag ik inderdaad wel koperen leidingwerk in het kunstwerk gaan opnemen. Direct 220VAC->5VDC omzetten in de hubs/lichtbalken doe ik liever niet, houd het lange kabelwerk liefst 'veilig' op laagspanning, maar een geschikte 24 V power supply heb ik nog wel liggen en met wat dc-dc buck converters, liefst weggewerkt in de '5V hubs' is het transportprobleem eleganter opgelost.
Meestal doe je zoiets met 12/24V als voeding en dan per knooppunt een microcontroller en een voedingsregelaar. Een simpel uC die dat kan kost nog geen euro, tussen de uC's moet je dan nog iets bedenken dat makkelijk die lengte overbrugt, zoals RS422/485 of een leuk optisch kabeltje.

Maar goed, meer tips kun je in de electronica hoek krijgen.
Nog een projectje dat misschien helpt.
Top! Die link beschrijft een wel heel toepasselijk project. Ik begrijp dat het datatransport (had nog even gehoopt dat met digitale signalen ruis minder van belang zou zijn) nog een pijnpunt kan worden. Hier ga ik me verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
eymey schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:41:
[...]

[...]

Als je de juiste term kent (CRI) is er inderdaad genoeg over te vinden. En ook voor mij is CRI echt belangrijk (wel na flicker-free :P ). Als je heel erg hecht aan TL/PL-kleurcodes, dan zou ik dus idd zeggen dat het verschil tussen 927 en 827 absoluut die 3 euro waard is. Zou ik niet over na hoeven denken.

Overigens, de man achter Olino, een site over duurzaamheid maar ook met enorm uitgebreide metingen aan lampen, meet tegenwoordig ook iets wat blijkbaar "Color Quality Scale" (QCS) heet:

http://www.olino.org/us/a...-quality-of-light-sources

Het komt er op neer dat bij ledlampen, een hoge CRI niet áltijd een garantie hoeft te betekenen op natuurlijke kleurweergave.
Ik kan niets vinden specifiek over 827 vs 927. Wel over CRI in het algemeen (voornamelijk van OliNo) en daarin wordt duidelijk aangegeven dat CRI een gemiddelde is van, ik meen 8 kleuren. Het kan dus zo zijn dat je een slechte CRI hebt moet goede kleurweergave en een goede CRI met slechte kleurweergave. Daarnaast kan het zijn dat twee lampen met een gelijke CRI beide ander licht geven. Daarom ook mijn vraag of ik hier uberhaupt waarde aan moet hechten...
Ik heb 34 spotjes nodig dus scheelt me al snel 100 euro.

EDIT: Wat is het verschil tussen de Philips Classic & Master serie? Zie enkel dat de Master een hogere CRI kan generen en langer mee gaat maar zie verder geen verschil.

EDIT: @ hieronder, dat snap ik :P. Die kleurcodes worden ook bij Leds gebruikt, iig bij Philips.

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 27-10-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan inderdaad zo zijn dat een hogere CRI toch een mindere kleurweergave kan geven. Echter, bij ledlampen is mijn ervaring met lampen met een hogere CRI tot nu toe over het algemeen dat ze ook echt mooier licht geven.

Overigens, 827 of 927 betekent niet een CRI van 827 of 927. Bij TL- en PL-lampen vormen deze codes een combinatie van de CRI + de kleurtemperatuur. Of in jouw geval, CRI van 80 met een kleurtemperatuur van 2700k versus een CRI van 90 met een kleurtemperatuur van 2700k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Misschien niet het meest ideale topic maargoed ...

Ik ben dus voor thuis aan het kijken naar de Ikea Kilinge met een GU10 dimbare spot erin. Nou staat er bij die Kilinge dat deze niet werkt met een dimmer maar het is toch gewoon een armatuur met een fitting? Zolang de spot dimbaar is werkt eht toch lijkt me?

Ik word namelijk gek van het zoeken naar dimbare ledspots voor in de badkamer :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
sapphire schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:50:
Ik word namelijk gek van het zoeken naar dimbare ledspots voor in de badkamer :(
Heb ik ook naar gezocht, laat me je helpen.

Armatuur met ingebouwd spotje
Noxion LED Spotlight Starlight Sand White - 2700K - 80mm - Dimmable
Noxion LED Spotlight Leda Sand White - 2700K - 83mm - Dimmable
LED Inbouwspot Montella aluminium rond, IP65 straalwaterdicht, dimbaar en kantelbaar 5W (Vervangt 50W)

Enkel armatuur
Qazqa Badkamer inbouwspot Xena Round

Ik ga op mijn badkamer voor downlights ipv spots, heb hier ook voorbeelden van als je interesse hebt.

Verder heb je gelijk, je moet de LED (driver) kunnen dimmen, armatuur houd enkel dat ding vast.

[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 27-10-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 14:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vind die Noxion ook meer downlights, wel mooie dingen idd. Als ik er niet meer uitkomt is het een optie, alleen tikt lekker aan met meerdere :+

Iig bedankt :)

Downlights ga ik eens bespreken met de vrouw maar geef het weinig kans. Ze is daar heel stellig in, dat ik persé led verlichting wil is al menig keer ter discussie gekomen :+

Ja ik snap dan ook niet dat IKEA bij, wat volgens mij gewoon een fitting is, zet dat het niet dimbaar is.... Dimbare GU10 spot of de driver bepaald dat eerder lijkt me.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
You're welcome.

De stralingshoek van die Noxions is 36 graden, echt een spotje dus.

Downlights zijn ook LED maar met diffuus licht (vaak 90 of 110 graden).
Mijn vriendin wil dus niet zo'n 'lichtstraal' op haar hebben als ze onder de douche staat. Grotere kans op schaduwen die wellicht als niet florissant ervaren kunnen worden, haha. Ik wil perce LED en dimbaar (voor sfeer) dus een downlight lijkt alles mooi te kunnen combineren.

[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 27-10-2016 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Card Nox schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:06:
[...]

Ik kan niets vinden specifiek over 827 vs 927.
Die driecijferige code is eigenlijk een Philips-codering voor TL-buizen die later min of meer gestandaardiseerd is in deze streken, maar niet wereldwijd. Deze code kun je ook bij bijv. spaarlampen tegen komen.
Het eerste cijfer slaat inderdaad op de CRI-range, de laatste twee op de kleurtemperatuur (CCT).
Bijv.:
827 voor CCT 2700 K en een CRI in de range 80-89.
940 voor CCT 4000 K en CRI in de range 90+.

Niet te verwarren overigens met de oude Philips codes, zoals bijv. 33, de welbekende koelwitte buis waaronder je er maar ziekelijk uit ziet. Deze werd in zijn laatste jaren ook wel aangeduid met 33-640. Waarbij de 640 de slechte CRI van 60-69 verried.

Overigens geldt tegenwoordig voor alle legaal in de EU verkochte lampen voor in bedrijfsgebouwen en woningen een minimum-eis voor de CRI van >80. Alleen voor bijv. portiek- of straatverlichting is een lagere CRI toegestaan. Vandaar ook dat die net genoemde 33-640 voor het overgrote deel al lang is vervangen door 840.
Wel over CRI in het algemeen (voornamelijk van OliNo) en daarin wordt duidelijk aangegeven dat CRI een gemiddelde is van, ik meen 8 kleuren. Het kan dus zo zijn dat je een slechte CRI hebt moet goede kleurweergave en een goede CRI met slechte kleurweergave. Daarnaast kan het zijn dat twee lampen met een gelijke CRI beide ander licht geven. Daarom ook mijn vraag of ik hier uberhaupt waarde aan moet hechten...
Klopt, CRI is verouderd en de huidige inzichten hebben deze ingehaald. Helaas is het wel de specificatie die algemeen wordt gehanteerd, al denk ik dat gesteld kan worden dat echt slechte CRI's ook in de praktijk wel tot een minder fraai beeld leiden. Ik wijs weer even naar die oude TL-buizen met slechte kleurweergave (o.a. 29, 33 en 54) die hebben geleid tot het algemene beeld dat TL-buizenlicht en "gezellig" niet samen gaan.

Persoonlijk ervaar ik ook dat CRI niet alles zegt.
In de hallen van onze flat onderhoud ik de verlichting, en daar hangt nu een mix van E27 armaturen met spaarlampen of retrofit LED-lampen en armaturen met geïntegreerde LED-verlichting.
Die laatste zijn armaturen met LED-modules van 3000 K met een CRI van tussen 80 en 89. Maar als ik het licht hiervan vergelijk met die van een LSC LED-lamp van de Action, met 2900 K en een CRI van 85, dan ziet die eerste er duidelijk beter en zelfs warmer uit dan die reftrofit die op papier juist warmer leek. Die LSC lamp heeft in de subjectieve beleving een te groot aandeel blauw in het licht.

En een Lidl LED-lamp (Livarno Lux) vond ik een groenige zweem hebben, en ook dat zou je niet uit de CRI kunnen hebben gehaald.

Maar ook de kleurtemperatuur kan een ander beeld geven dan wat er werkelijk ervaren wordt.
Zo heb ik een MeLiTec peertje boven mijn tafel hangen met een CRI van >95 en een CCT van 2700 K. De meting bevestigt de CCT van 2701 K. Toch wordt deze lamp als warmer ervaren, meer als 2600 K.
De reden? De kleurcoördinaten van het licht liggen niet recht op de curve van een "zwarte straler", maar gaat iets meer naar het geel.
Afbeeldingslocatie: https://fastvoice.net/wp-content/uploads/2016/01/MeLiTec-E27-L89-3-Farbort.jpg

Om echt als 2700 K beleefd te worden moeten die coördinaten precies op de juiste plek op die curve liggen (genaamd de Planck locus):
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/PlanckianLocus.png/303px-PlanckianLocus.png
Ik heb 34 spotjes nodig dus scheelt me al snel 100 euro.
Dan stel ik voor dat je de proef op de som neemt en er eerst twee naast elkaar uitprobeert.
Die € 100 extra leek ook mij in eerste instantie veel. Maar dan denk ik verder en realiseer me dat ik die € 100 extra over pak en beet 15 jaar kan uitsmeren. Dan is het al veel minder onaangenaam. En als ik me dan ook nog eens realiseer dat dat maar één tankbeurt is, dan heb ik de keuze snel gemaakt.
EDIT: Wat is het verschil tussen de Philips Classic & Master serie? Zie enkel dat de Master een hogere CRI kan generen en langer mee gaat maar zie verder geen verschil.
Het verschil kan beperkt zijn tot de verpakkingsvorm (dure blister voor de consument en simpel doosje voor de pro), maar soms zijn er ook technische verschillen. In dit geval verwacht ik (ook) dat laatste.

[ Voor 0% gewijzigd door jitter op 16-11-2016 21:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
jitter schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 07:51:
Dan stel ik voor dat je de proef op de som neemt en er eerst twee naast elkaar uitprobeert.
Die € 100 extra leek ook mij in eerste instantie veel. Maar dan denk ik verder en realiseer me dat ik die € 100 extra over pak en beet 15 jaar kan uitsmeren. Dan is het al veel minder onaangenaam. En als ik me dan ook nog eens realiseer dat dat maar één tankbeurt is, dan heb ik de keuze snel gemaakt.
Gaan we doen, samen met een paar armaturen en dan zullen we wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Oktober vorig jaar in huis zo goed als alle gloei- en halogeenlampen vervangen door LED. Veel van de Action (LSC) en enkele van bouwmarkten. Gisteren is een van de Action GU10 4.5W LED spotjes kapot gegaan. Hij begon enorm te knipperen, leek wel een spookhuis :+ en dat terwijl het pas maandag Halloween is.

Nu had ik nog een hele berg van de oude gloeilampen en halogeenlampen dus ik heb er maar even een halogeenspotje terug in gezet. Ik ben benieuwd of het kapotte lampje pech is of dat ik kan verwachten dat die LED lampen van de Action het binnenkort massaal gaan begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Ik heb 3 stalampen in de woonkamer. Hierin zaten 60W gloeilampen te horren. Deze lampen worden geschakeld en gedimd door een KaKu AMWR-210. Volgens de specs geen LED dimmer.
Vandaag alle 3 vervangen voor een dimbare Philips LED van 7,5W. Nu blijkt dat de inbouwdimmers prima werken. Misschien niet het hele bereik van de lamp, maar ik mis iig niets in de lagere regionen. Vraag me nu alleen af of ik nu binnenkort kan verwachten dat lampen of de dimmers eraan gaan. Iemand een idee?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je geen rare effecten ondervindt (geen onregelmatig geknipper en geen gebrom oid. ), dan zal het vast goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GH45T schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:36:
Oktober vorig jaar in huis zo goed als alle gloei- en halogeenlampen vervangen door LED. Veel van de Action (LSC) en enkele van bouwmarkten. Gisteren is een van de Action GU10 4.5W LED spotjes kapot gegaan. Hij begon enorm te knipperen, leek wel een spookhuis :+ en dat terwijl het pas maandag Halloween is.

Nu had ik nog een hele berg van de oude gloeilampen en halogeenlampen dus ik heb er maar even een halogeenspotje terug in gezet. Ik ben benieuwd of het kapotte lampje pech is of dat ik kan verwachten dat die LED lampen van de Action het binnenkort massaal gaan begeven.
De rest gaat denk ik morgen knippperen... :+

Even serieus, Action LED lampen zijn in mijn ervaring een beetje hit or miss, afhankelijk van het merk dat erop staat.
Ik heb er nu gehad van Majestic die zonder problemen hun levensduur hebben gehaald. Van LSC is er inmiddels een overleden door oververhitting van de LED's doordat het printje niet goed op de voet was gemonteerd. Beiden zijn in deze thread al de revue gepasseerd (de Majestic hier en de LSC daar).

Dan heb ik een LSC 610 lm peertje waarvan ik vind dat de voet erg heet wordt (dus hier moet het printje wel goed gemonteerd zijn) en dat wreekt zich nu na slechts driekwart jaar in gebruik al in duidelijk zichtbaar teruggelopen lichtopbrengst. En "zichtbaar" zonder deze naast een andere te zien of met een luxmeter aan de slag te gaan betekent >30% terugval (oftewel eigenlijk al EOL voor een LED!). Van deze lamp deed ik vlak na aanschaf een review, maar die is nog tot begin dit jaar ongebruikt blijven liggen.
De enige van dit merk die tot nu toe wel doet wat ik van een LED-lamp verwacht is een 3 W LED-filament kaarslampje.

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 30-10-2016 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Even een crosspost uit het China topic O-)

Ik ben op zoek naar filament led lampen bij aliexpress of een andere Chinese webshop, maar vraag mij af of er merken zijn die ik moet vermijden of juist niet.

De lamp moet idealiter gedimd kunnen worden en warm licht afgeven.

Vind er uiteraard bizar veel bij AE maar heb geen idee welke een beetje betrouwbaar zijn.
Zo zie je wel "merken" voorbij komen als YNL en Lediary maar geen idee wat nu goed en niet goed is.
Alle hulp is welkom, want verzuip een beetje in de hoeveelheid aanbod.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik ben toch niet helemaal tevreden over m'n Philips MASTER LEDspotMV D 5.4-50W GU10 940 40D spots. Qua lichtopbrengst, kleur en lichtverdeling zijn ze helemaal prima, maar van de 5 spots die ik actief gebruik zijn er al 3 'half' stuk, dus die heb ik zojuist vervangen door andere exemplaren. Lijkt er op dat ze oververhit raken of iets dergelijks, want ze doen het steeds een half uur tot drie kwartier en daarna vallen ze uit en gaan ze ook niet meer aan totdat ze minimaal een uur van de spanning af zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inmiddels heb ik de LSC LED-lamp uit mijn vorige bericht nader onder de loep kunnen nemen.

Lang verhaal kort: deze lamp is bar slecht. Na amper 10 maanden al versleten (dat is bij LED's niet eens zo'n vreemde term).

Lang verhaal lang:

Het is het 8 W / 610 lm model waarvan de importeur claimt dat die een levensduur heeft van 25.000 uur waarbij er nog 60% van de oorspronkelijke lichtopbrengst over is.

Ten eerste vind ik die 60% een te lage waarde. Zichzelf respecterende merken houden het bij einde levensduur van LED-verlichting (waarbij de LED's overigens nog gewoon werken) op 70%.

Ten tweede, zoiets kan alleen bij een ontwerp dat thermisch gezien voldoende is gedimensioneerd i.c.m. goede kwaliteit LED's.
De LSC lamp slaat op dit punt de plank finaal mis (de ook erg heet wordende Ikea Ledare 13 W / 1000 lm deed na 2 jaar toch nog zo'n 80%).
Ik gaf in mijn review van deze LSC LED-lamp (ruim 2 jaar geleden) aan dat ik vond dat die lamp wel erg heet werd en twijfelde aan de opgegeven levensduur. De lamp heb ik echter pas begin dit jaar in gebruik genomen in portiekverlichting. In die opzet wordt een lamp door en door opgewarmd, maar maakt daarbij wel maar weinig cycli.

Nieuw noteerde ik voor deze lamp:
Koud heeft de 8 W LSC een lichtintensiteit van 153 lx in m'n testopstelling met een verbruik van 8,2 W. De power factor is slecht met 0,57.
Na 30 min. is de lichtintensiteit al gezakt naar 125 lx met een verbruik van 8,0 W. Ik vermoed dat de thermische eigenschappen van de lamp dus niet zo goed zijn.
Uiteindelijk stabiliseert de lichtintensiteit zich op 121 lx bij 7,9 W. T.o.v. de koude lichtopbrengst dus 21% minder, en dat vind ik een (te) groot verschil.
Na amper 10 maanden doet deze lamp in exact dezelfde testopstelling nog maar:
koud: 105 lx
na 30 min: 85 lx
na uren: 83 lx

Dat is pak en beet 68-69% van de initiële lichtopbrengst bij gelijk gebleven energieverbruik. Om die reden heb ik de lamp dan ook vervangen.
Een teardown volgt nog, maar dit is dus bar slecht. Dit is geen 25.000 uur met een lumenbehoud van 60%, trek er eens 20.000 uur vanaf en dan kom je in de buurt van de werkelijke levensduur.
En dan te bedenken dat ik nog een 10 W / 810 lm variant van hetzelfde merk heb liggen van nauwelijks grotere afmetingen... 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 01-11-2016 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Kid Jansen schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 17:59:
want ze doen het steeds een half uur tot drie kwartier en daarna vallen ze uit en gaan ze ook niet meer aan totdat ze minimaal een uur van de spanning af zijn geweest.
Daar zou ik mee "terug naar de winkel gaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 14:55
Ik heb een plafond lamp gekocht met 4 led spotjes en ieder 2.5w / 120 lumen. Philips lamp.

Nu twijfel ik echter of dit wel voldoende is voor de woonkamer ( normale woonkamer rijwoning).

Komt neer op ongeveer 480lumen. Nu lees ik dat bij een boek lezen je bijv 500-800 lumen nodig hebt en bij de eettafel 500-700.

Uiteraard hebben we wel meer lampen, leeslamp bij de bank en nog een wandlamp plus een bij de tv..

Ik kan de lamp helaas nog niet testen, maar wat zeggen jullie er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik begrijp je twijfel, en ik denk dat 480 lm voor een woonkamer aan de lage kant is.
Over welke lamp van Philips hebben we het eigenlijk?

Overigens zegt de totale lichtopbrengst van een lamp in lumen (lm) nog niets over de lichtintensiteit op je werkoppervlak in lux (lx). E.e.a. hangt nogal af van hoe de totale opbrengst wordt verspreid. Lees daarom eerst even deze uitleg over het verschil tussen lumen en lux.

Nou zal niet iedereen een luxmeter in huis hebben, dus ik denk dat het toch de proef op de som nemen wordt voordat je iets zinnigs kunt zeggen. Het lezen mag iig geen inspanning vereisen en daardoor vermoeiend worden. Ook al dacht je in eerste instante genoeg licht te hebben betekent dat dan toch dat het te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Philips matrix plafonniere instyle.
https://www.vtwonen.nl/ph...cQ0wodM1ED-w&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VT Wonen geeft belabberd weinig info op de site, dus ik heb even de gegevens bij Philips zelf opgezocht.

Het model waar jij naar linkt is vermoedelijk een ouder model die ik op de site van Philips niet meer in de InStyle reeks kan vinden. In plaats daarvan is er een wat anders uitziende Matrix gekomen met 4x 4,5 W en 2000 lm.
Het model op de site van VT Wonen zou deze (407401716) moeten zijn. Als dat klopt, dan zijn de specificaties zelfs nog wat lager, nl. 4x 2W en 420 lm.
Niet genoeg voor een woonkamer, maar afhankelijk van de straalhoek, zou het kunnen zijn dat het licht vrij plaatselijk onder de lamp valt, en daar dus een hogere intensiteit heeft.

Het zou overigens kunnen zijn dat er op de verpakking die je nu hebt andere waarden staan. Philips heb ik wel eens vaker specificaties naar beneden zien bijstellen (mogelijk a.g.v. strengere regelgeving). Zo heb ik meerdere van de myLiving Denim van 8 W / 690 lm (volgens de verpakking) die nu als 620 lm op de site staat.

Wat me ook tegenvalt is dat Philips eigenlijk maar vrij weinig gegevens prijs geeft, ik mis bijv. de straalhoek van de LED's, en waar is de CRI? Jammer genoeg hoeven ze dit soort gegevens (wettelijk) alleen bij retrofit LED's te publiceren. Dat gezegd hebbende moet ik wel zeggen dat de Denims die ik net noemde, maar ook de goedkope Cinnabar kwalitatief vrij goed licht geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-03 22:08

JanJeen

3315Wp

Ik heb net een review online gezet van de Philips SceneSwitch, waarover ik erg enthousiast ben.

[ Voor 9% gewijzigd door JanJeen op 01-11-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
@jitter, ik zie het inderdaad dat de waardes naar beneden zijn bijgesteld. Zou betekenen dat het waarschijnlijk nog minder licht geeft.

Als ik lees wordt de lichtsterkte ook minder na verloop van tijd, dus over enkele jaren is die 440lumen wellicht nog maar 300 sterk bijv?

Kan door ontbrekende info ook geen luxwaarde berekenen indd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan ook zijn dat de lamp altijd al 420 lm deed, maar dat de 480 lm een wat "creatieve" specificatie was (bijv. maximaal i.p.v. gemiddeld) die nu niet meer mag.

Ja, veel lichtbronnen lopen terug in lichtopbrengst bij het ouder worden, en LED's zijn daar geen uitzondering op. Vandaar dat je de term "lumenbehoud" of "lumen maintenance" tegen komt bij lampen die beter gespecificeerd worden, en doorgaans wordt van 70% bij einde levensduur uitgegaan omdat dat zo'n beetje de grens is waarbij het ons echt gaat opvallen. Goede LED's gaan n.l. niet ineens stuk, maar stukje bij beetje.

Lumen omrekenen naar lux? Dat wordt lastig omdat lx = lm / m2.
M.a.w. als je (bijv.) 1000 lm op exact 1 m2 weet te stralen, en dan ook nog eens op dat oppervlak op elk punt even sterk, dan zou je 1000 lx meten.
Dat is in de praktijk geen haalbare zaak, recht onder de lamp is het licht veel feller dan een stuk opzij daarvan. Vandaar ook dat ik schreef om het proefondervindelijk vast te stellen.

Met een armatuur als de Matrix verwacht ik wel dat het meeste licht onder de lamp geworpen wordt, en weinig verstrooid, maar omdat er helaas geen straalhoek wordt gegeven is dat even afwachten...

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 03-11-2016 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb dezelfde lamp maar dan met 9 LEDs in mijn woonkamer hangen. Er komt véél licht af maar het is heel geconcentreerd. In mijn geval wil dit zeggen dat de salontafel baadt in het licht maar in de hoeken van de zithoek nog maar weinig licht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 22:25
JanJeen schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:43:
Ik heb net een review online gezet van de Philips SceneSwitch, waarover ik erg enthousiast ben.
Interessant concept! Soort semi-smartlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Laatst online: 01-06 18:13

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Draakje5 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:26:
@jitter, ik zie het inderdaad dat de waardes naar beneden zijn bijgesteld. Zou betekenen dat het waarschijnlijk nog minder licht geeft.

Als ik lees wordt de lichtsterkte ook minder na verloop van tijd, dus over enkele jaren is die 440lumen wellicht nog maar 300 sterk bijv?

Kan door ontbrekende info ook geen luxwaarde berekenen indd...
Dat omrekenen is wel te doen. Alleen krijg je een gemiddelde LUX uit je berekening. Ik kan hetzelfde voor PPFD (micromol / m2 / s-1. Je kan simpelweg zeggen: Ik heb een ruimte van x m2 en ik hang daar x lampen op die ieder x lumen geven. Daar krijg je een mooie gemiddelde lux uit.

Alleen zegt het niks, omdat de uniformiteit een beter beeld geeft van het lichtbeeld in de kamer. In dit geval ben je afhankelijk van je de reflector en de lens die je uitstralinghoek en daarmee de uniformiteit bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:11:
4000K... Waar wil je hem hangen? Garage of zo? Toilet?
Ze zijn 2700K. De lamp waar ik naar linkte dat is 'm dus niet.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Admiral Freebee schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:12:
[...]

Ik heb dezelfde lamp maar dan met 9 LEDs in mijn woonkamer hangen. Er komt véél licht af maar het is heel geconcentreerd. In mijn geval wil dit zeggen dat de salontafel baadt in het licht maar in de hoeken van de zithoek nog maar weinig licht komt.
Heb 'm net even uitgeprobeerd maar inderdaad zoals je aangeeft heel erg geconcentreerd licht.

Kan misschien toch beter de nieuwere versie halen dan, met 4x 500 lumen:
Zal ook wel geconcentreerd zijn, maar wellicht wat meer licht en dimbaar is het altijd.

http://www.meerdanlicht.n...0ptzH9w-d4mnZ0hoCQ97w_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hebben jullie ook last dat LED strip na een tijdje flink achteruit gaat qua opbrengst?
Heb een 5050 60led/m waterdichte strip boven mijn aanrecht.
Na een jaar merkte ik toch wel dat de opbrengst slecht was. Voelde altijd wat warm aan, dus nu een nieuw stuk geplaatst, nu met een 25mm brede alu strip, en ipv 3 nu 2 banen aangesloten (met 3 was het gewoon veel te veel licht) nu een jaartje verder... En is het weer te weinig licht.
Zit dus even te kijken wat ik het beste als alternatief kan doen, vermoed dat het al veel scheelt als ik de non-waterproof versie bestel, dan kan de warmte beter weg uit de led zelf. En dan een iets kleinere chip, aangezien de 5050 meer licht geeft dan nodig.
En ach, de kosten zijn het niet, maar zijn weer van die klusjes waar je helemaal geen zin in hebt, en een LED moet het gewoon jaren blijven doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

_ferry_ schreef op donderdag 03 november 2016 @ 21:38:
Hebben jullie ook last dat LED strip na een tijdje flink achteruit gaat qua opbrengst?
Heb een 5050 60led/m waterdichte strip boven mijn aanrecht.
Na een jaar merkte ik toch wel dat de opbrengst slecht was. Voelde altijd wat warm aan, dus nu een nieuw stuk geplaatst, nu met een 25mm brede alu strip, en ipv 3 nu 2 banen aangesloten (met 3 was het gewoon veel te veel licht) nu een jaartje verder... En is het weer te weinig licht.
Zit dus even te kijken wat ik het beste als alternatief kan doen, vermoed dat het al veel scheelt als ik de non-waterproof versie bestel, dan kan de warmte beter weg uit de led zelf. En dan een iets kleinere chip, aangezien de 5050 meer licht geeft dan nodig.
En ach, de kosten zijn het niet, maar zijn weer van die klusjes waar je helemaal geen zin in hebt, en een LED moet het gewoon jaren blijven doen :P
Het zou ook kunnen dat de silicon coating dof of verkleurd is, en hierom minder licht doorlaat.
Zijn er nog bepaalde verdachte omstandigheden zoals waterkokers e.d. actief onder een slecht deel - of gelijkmatig over de hele lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, wel een waterkoker, maar het is eigenlijk wel de hele lengte. De vorige keer was door de warmte de laag inderdaad hard en verkleurd. Dat is nu (nog) niet het geval.
Maargoed, ga wat nieuwe strip bestellen, eens kijken hoe dat zich gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Volgens mij ben ik op zoek naar een speld in een hooiberg want ik heb nu g9 led lampjes van dx maar de kwaliteit is echt waardeloos. Het flikkert en aantal zijn al stuk van de zes. Echt Chinese troep.
Maar ik zoek dus weet g9 led dimbaar, warm wit, max 2,2 cm breed en iets van 4 watt. Ik werk met een mini dimmer van kaku en met deze led lichtjes blijft er steeds zwak stroom op staan waardoor ze niet uitgaan. Ik heb nu een normale g9 erbij geprikt waardoor alles nu wel uitgaat. Maar dat ziet er niet uit. Waar kan het beste dimbare g9 led halen en hoe krijg ik het probleem van die zwak stroom opgelost?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:49
Ik had een ledstrip buiten hangen ca 3 meter en besloot vandaag daar nog de resterende 1,5 meter van de rol een stuk verderop op aan te sluiten. Alleen als ik nu de ledstrip aansluit brandt deze echt heel zacht (net alsof je de spanning er af haalt en ze nog even doorbranden). Het zijn trouwens gewoon witte ledjes met de 30leds/meter geloof ik. Niet 60
Ik heb de -van de ene ledstrip op de + van de andere gedaan en die - weer aangesloten op de bron, dus gewoon de serie langer gemaakt.
afzonderlijk werken ze wel prima.
De voeding is 1,2A. Is dit wellicht te weinig?
Of zal door het aantal meters kabel de spanning teveel zijn gezakt? Want dat denk ik zelf namelijk...
Ik heb 2,5mm2 kabel gebruikt (ja beetje onhandig dik maar kan geen kwaad) maar in totaal zit er nu denk ik wel 8 meter kabel tussen wat wellicht teveel is voor de zwakke 12V...

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 05-11-2016 18:56 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 21:18

painkill

Pain(k)(ill)

Ik zou eerst beginnen met de + aan de + aan te sluiten..
Weet niet wat voor ledstrip jij hebt maar ik neem aan dat er in het begin een + en een - zit. Daar komen 2 draden uit. Als je de ledstrip langer wilt hebben dan maak je aan de andere kant (dus niet de kant met de 2 draden waar de voeding op zit) er een ledstrip bij aan, en gewoon + aan + en - aan - . Want nu heb je gewoon dikke kortsluiting.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Huh sorry, dit was niet zo duidelijk hoe ik het heb verwoord.
Wellicht heb ik ze inderdaad niet goed aangesloten maar volgens mij staan de 2 ledstrips toch echt in serie door de + en - van de 2 ledstrips te verbinden.
Het probleem is zeg maar dat de ledstrip 2 kanten uit gaan dus als ik ze echt achter elkaar wil zetten ik nog een kabel er aan moet solderen van 3 meter.
Dan kan ik beter 2 adapters gebruiken :p .

Kortsluiting heb ik niet aangezien dan de adapter niet meer zou werken en er toch helemaal geen licht op de ledstrip staat?

[ Voor 13% gewijzigd door alaintje op 05-11-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 21:18

painkill

Pain(k)(ill)

Ik denk dat een foto het verhaal een stuk duidelijker gaat maken :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Morgen maar even doen. Ook een schetsje in paint :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

_ferry_ schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:40:
Ja, wel een waterkoker, maar het is eigenlijk wel de hele lengte. De vorige keer was door de warmte de laag inderdaad hard en verkleurd. Dat is nu (nog) niet het geval.
Maargoed, ga wat nieuwe strip bestellen, eens kijken hoe dat zich gaat houden.
Ik snap dat het IP68 is oid, maar het zou geen kwaad kunnen hier een kapje op te zetten.
Stoom is niet heel handig voor LED i.v.m. de temperatuur.

Verpakken in een rail met kapje is altijd goed voor de strip.
Verder ben ik niet bekend met deze strips m.b.t. kwaliteit e.d.

@alaintje
Wellicht heb ik ze inderdaad niet goed aangesloten maar volgens mij staan de 2 ledstrips toch echt in serie door de + en - van de 2 ledstrips te verbinden.
klinkt als paralel... + met + en - met - ?

[ Voor 14% gewijzigd door 3xNix op 07-11-2016 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Die strips moeten in parallel, niet in serie...

2 lampen in parallel: 12V per lamp.
2 lampen in serie: 6V per lamp.

Dat gaat natuurlijk niet goed werken ;)

edit:

Uh, het gaat dus over ledstrips... Als dat strips zijn met een doorlopende 12V en ground rail, zou dat zelfs helemaal niet mogen werken in serie, want de polariteit zit dan omgekeerd. Wsl lekken ze toch een beetje stroom, waardoor ze minimaal oplichten.

[ Voor 48% gewijzigd door Slonzo op 07-11-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 09-01 08:39
Hmm... ledstrips aansluiten als ouderwetse kerstboomlampjes...... ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:39
Ik heb me intussen al suf gezocht op het net, maar kan het niet vinden...

Heeft iemand een idee of er LED filament smart lampen bestaan die dimbaar zijn via de smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

iRbn schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:24:
Ik heb me intussen al suf gezocht op het net, maar kan het niet vinden...

Heeft iemand een idee of er LED filament smart lampen bestaan die dimbaar zijn via de smartphone?
Deze combinatie gaat eigenlijk tegen de logica in.
Filament lamp zou oude lamp moeten simuleren qua uitstraling en de electronica zo veel mogelijk in de fitting kwijt moeten kunnen. daar is waarschijnlijk geen extra ruimte voor wifi electronica.

Ik zou eerder op zoek gaan naar dimmers die via wifi bestuurd kunnen worden en daar "normale" dimbare filament lampen bij gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Badkamer verlichting. In hoeverre gaat onderstaande werken? Andere feedback / tips?
4x MegaMan 04601
4x MegaMan 04599
1 x Gira 03000 (gebaseerd op deze lijst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Card Nox schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:51:
Badkamer verlichting. In hoeverre gaat onderstaande werken? Andere feedback / tips?
4x MegaMan 04601
4x MegaMan 04599
1 x Gira 03000 (gebaseerd op deze lijst)
Zolang je alles goed installeert en de drivers afschermt vanwege de risico's met vocht zou alles goed moeten gaan.
Wij hadden ook zo'n set maar niet dit merk, maar dan was er bij onze dimmer dat de laagste stand nog behoorlijk fel was. Ik weet daar hierbij niet veel over te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Spots zijn IP44 dus zou moeten lukken.
Ik ben zelf voornamelijk bang voor de dimmer daar dit een 'oude' gloeilamp dimmer is 60W-400W.

[ Voor 40% gewijzigd door Card Nox op 08-11-2016 23:22 ]

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:20
Bij onze keuken hebben wij tl verlichting boven de afzuigkap.
Deze verlichting bestaat uit totaal 5 tl balken van 13Watt elk.
Nu vinden wij deze verlichting toch niet zo sfeervol en zitten te denken om deze te vervangen door RGBWW led strips (warm wit rgb).
Momenteel is 1 lamp al defect en de rest van de tl balken zijn bij de zijkanten ook al wat zwart.

Nu twijfel ik als ik deze led strips in een aluminium profiel moet gaan plaatsen of gewoon los er bovenop moet plakken. En dan heb je weer het verschil in de milky of clear profielen.
Vaak wordt wat ik zo lees de milky profielen aangeraden vanwege het verblinden.
https://nl.aliexpress.com...ion=&categoryId=200001053

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2kq3r8.jpg

Onder de keukenkastjes hangt nu tl verlichting van 2x 30W.
Dit werkt eigenlijk nog prima maar is vanaf de bank nogal duidelijk te zien en ook nogal fel.
Voor deze lampen lijken mij die aluminium profielen wel weer mooi en dan geen waterdichte leds vanwege de warmte. Ik vind zelf de tl verlichting wat afbreuk doen aan de keuken. Maarja deze is er door de vorige bewoners ingezet ;)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/i5vw9j.jpg

Als ik kijk op Aliexpress dan zie ik 2.4Ghz controllers die erg veel lijken op de Milight controllers.
Zijn deze compatible?

https://nl.aliexpress.com...ion=&categoryId=200001051

Als iemand hier meerdere ervaringen met led strips heeft dan hoor ik het graag.
Want ik kom er zo even niet meer uit wat wijsheid is :9

[ Voor 5% gewijzigd door thespeed op 10-11-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:14
Dit is verlichting die behoorlijk vaak en lang aan zal staan, dus de ledstrips zeker in een aluminium profiel plaatsen. Dat is voor de levensduur van de LEDs significant veel beter.

Overigens koop ik zelf geen led strips meer op Aliexpress, het probleem is dat je nooit een idee heb wat voor LEDS er nu daadwerkelijk opgezet worden. Met de kleurtemperatuur zijn de Chinezen vaak ook behoorlijk creatief. Laatst led strips bij Neonica in Polen gekocht, tot dusver ben ik te spreken over de kwaliteit, daarnaast is de prijs-kwaliteit verhouding ook uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:20
Oilman schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:12:
Dit is verlichting die behoorlijk vaak en lang aan zal staan, dus de ledstrips zeker in een aluminium profiel plaatsen. Dat is voor de levensduur van de LEDs significant veel beter.

Overigens koop ik zelf geen led strips meer op Aliexpress, het probleem is dat je nooit een idee heb wat voor LEDS er nu daadwerkelijk opgezet worden. Met de kleurtemperatuur zijn de Chinezen vaak ook behoorlijk creatief. Laatst led strips bij Neonica in Polen gekocht, tot dusver ben ik te spreken over de kwaliteit, daarnaast is de prijs-kwaliteit verhouding ook uitstekend.
Bedankt voor de reply.
De verlichting staat eigenlijk elke dag wel een aantal uur aan.
Misschien is het idd verstandig om dan wat meer te betalen ;-)
De prijzen die ik zo zag op de site van Neonica lijken ook mee te vallen.
Vandaag vrij druk gehad dus ik ga er nog eens goed naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het heeft even geduurd, maar hier dan toch nog de beloofde teardown van de 8 W / 610 lm Action LED-lamp. De lichtopbrengst hiervan was in minder dan een jaar tijd gebruik in portiekverlichting teruggelopen tot onder de 70%.

Het gaat om deze lamp welke onder artikelnr. 929114 nog steeds verkocht wordt:

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/LSC%20610lm%201.jpg

Het plastic bolletje zat op de voet geklemd en kon ik er dus makkelijk af halen. Je blik valt dan op het aluminium printplaatje met 8 LED's, tot zover niets bijzonders.

Het printplaatje zit met wat koelpasta op een metalen huls waar het plastic van de voet omheen is gevormd. Dit kunststof zal ongetwijfeld van een soort zijn dat enige warmtegeleiding heeft.

Een goede eigenschap van deze lamp is flickervrij (of op zijn minst -arm) licht en de driver laat zien waarom: er is niet bezuinigd op het formaat elco's. De bruinverkleuring van de printplaat, ook aan de onderzijde, geeft aan dat deze wel wat heet is geworden, maar dat zie je vrij vaak.

De metalen huls leek aan de kleine kant, maar deze bleek na wat wegbreken van het plastic verder door te lopen dan in eerste instantie zichtbaar was.

Last but not least: een closeup van een LED. Bij een eerdere teardown viel me op dat de gele slurrie in de LED's was gekrompen, maar dat kon ik nu niet vaststellen. Deze foto laat wel zien dat er in één behuizing drie LED-dies zitten die met elkaar in serie zijn geplaatst.

Ik denk dat deze lamp een combinatie van problemen kent die allemaal samen tot de korte levensduur hebben geleid: kwaliteit LED's, hoe hard de LED's worden aangestuurd om de gewenste lichtopbrengst te krijgen en het thermisch ontwerp.

Advies: links laten liggen, ze liggen niet voor niets bij de Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik ben ook maar eens begonnen met het vervangen van spaarlampen door LED lampen.
Een tijdje terug had ik voor 2 kleine schemerlampjes in de woonkamer deze al eens besteld bij Banggood:
http://www.banggood.com/E...-Bulbs-220V-p-989588.html
Deze bevallen eigenlijk erg goed. Niet te fel (200lm), warm wit is ook echt warm wit licht, al zijn ze volgens de beschrijving 3200K.

Paar weken geleden vervolgens voor de grote lampen boven de eettafel deze besteld:
http://www.banggood.com/D...-AC85-265V-p-1060451.html

En dan de 5W, warm white (3000K) uitvoering. Vandaag kreeg ik ze binnen en heb ze geprobeerd maar ze gaven zo'n enorme hoeveelheid licht (volgens specificaties 425lm) en het licht was ook zeker niet echt mooi warm wit. Wel allemaal netjes en mooi verpakt in een doosje.Heb ze dus maar weer uit de eettafellampen gehaald en een paar andere spaarlampen (in de tuin) vervangen. Voor buiten vind ik het prima zo.

Ondertussen zijn ook deze nog onderweg (GU10 / 4W aluminium) ter vervanging van een aantal GU10 lampen van 20W en 50W:
http://www.banggood.com/D...r-Decision-p-1069664.html

Hopen dat die dan toch weer niet te fel zijn en ook toch niet te koud wit licht geven.

Blijft het dan toch nog lastig om mooie warmwitte led lampen aan te schaffen? Of kies ik nou net de verkeerde modellen uit in China?

Of zit er een verschil tussen de gewone LED's en de filament LED's in kleurweergave?

[ Voor 11% gewijzigd door hars73 op 15-11-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hars73 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:35:
Blijft het dan toch nog lastig om mooie warmwitte led lampen aan te schaffen? Of kies ik nou net de verkeerde modellen uit in China?
Ja, bij directe import uit China ben je doorgaans overgeleverd aan de grillen van de verkoper.

Doe eens gek en ga voor je GU10 spotjes eens hier in de retail kijken. Je kunt voor een bedrag dat niet eens zoveel meer is iets krijgen waar je gegarandeerd echt warmwit krijgt (2700 K en niet iets "ergens" tussen 2700 en 3200 K, echt warmit is 2700 K of lager) met ook nog eens een goede kleurweergave, en garantie.
En als je dat dan toch nog te duur vind, hebben ze ook nog een budget serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

jitter schreef op woensdag 16 november 2016 @ 07:36:
[...]
Ja, bij directe import uit China ben je doorgaans overgeleverd aan de grillen van de verkoper.

Doe eens gek en ga voor je GU10 spotjes eens hier in de retail kijken. Je kunt voor een bedrag dat niet eens zoveel meer is iets krijgen waar je gegarandeerd echt warmwit krijgt (2700 K en niet iets "ergens" tussen 2700 en 3200 K, echt warmit is 2700 K of lager) met ook nog eens een goede kleurweergave, en garantie.
En als je dat dan toch nog te duur vind, hebben ze ook nog een budget serie.
Ik had ooit al eens (paar jaar geleden) een LED lamp bij de Ikea gehaald, toen hadden ze nog niet zoveel keus, maar had er niet bij stilgestaan dat ze inmiddels daar voor bijna Chinese prijzen, wel genoeg keus hebben 8)7

Naja die Digoo Lark 5W lampen die ik gisteren van Banggood heb ontvangen, hebben inmiddels alle 4 wel een nuttige plek gekregen (zolder en tuin). De GU10's van Digoo die nog onderweg zijn ga ik wel eens proberen. Maar voor volgende lampen zal ik zeker een bezoekje aan Ikea brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lampen van de Ikea zijn echt briljant qua prijs/kwaliteit verhouding.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Even op de Ikea site rondgekeken. Wat ik jammer vind is dat ik een Ikea Kramare plafondspot (3 stuks) heb waar een E27 reflectorlamp in moet. Zitten nu nog de traditionele reflectorlampen in. Maar de led variant hiervoor heeft Ikea niet, die hebben alleen maar de E14 variant: (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20318516/)

Denk dat je dan snel op Philips lampen komt he (CorePro kwam ik vooral tegen bij m'n zoekactie).

[ Voor 23% gewijzigd door hars73 op 16-11-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad. Gewoon naar Ikea gaan. Of voor bv. Megaman of Philips ledlampen gaan wanneer die in de aanbieding zijn.

Waarom in hemelsnaam nog die paar extra centen eruit persen door direct in China te bestellen... waarbij de kans op troep levensgroot is. Wat zich uit in óf een bagger lichtkwaliteit, óf zelfs een lamp die bij aanraking gewoon gevaarlijk is.

Edit: @hars73: Kijk eens of hier wat van je gading tussen zit? :
http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-E27-fitting.html

Met deze shop heb ik ook kwalitatief goede ervaringen.

[ Voor 19% gewijzigd door eymey op 16-11-2016 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Enige minpunt aan de Ikea lampen is dat ze [naar mijn idee] toch erg heet worden...

80-85 graden aan het koellichaam is geen uitzondering (gemeten met IR meter) voor de Ledare lampen in E14 en E27. Ik heb thuis een hoop Ledares die er ondertussen ~1 jaar inzitten. Ze werken allemaal nog, maar met slechts 2 a 3 cycli & weinig branduren per dag, valt daar geen erg goede conclusie uit te trekken :)

Maar goed, ze zijn goedkoop en er is garantie op, dus als er eentje kapot gaat, is dat ook geen ramp. Voor de prijs moet je 't niet laten.

[ Voor 15% gewijzigd door Slonzo op 16-11-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hars73 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:43:
Even op de Ikea site rondgekeken. Wat ik jammer vind is dat ik een Ikea Kramare plafondspot (3 stuks) heb waar een E27 reflectorlamp in moet. Zitten nu nog de traditionele reflectorlampen in. Maar de led variant hiervoor heeft Ikea niet, die hebben alleen maar de E14 variant: (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20318516/)

Denk dat je dan snel op Philips lampen komt he (CorePro kwam ik vooral tegen bij m'n zoekactie).
Maar dat hoeft niet eens erg duur uit te vallen. Zelfs bij Conrad kun je E27 reflector LED-lampen krijgen vanaf € 5,99.
Slonzo schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:46:
Enige minpunt aan de Ikea lampen is dat ze [naar mijn idee] toch erg heet worden...

80-85 graden aan het koellichaam is geen uitzondering (gemeten met IR meter) voor de Ledare lampen in E14 en E27. Ik heb thuis een hoop Ledares die er ondertussen ~1 jaar inzitten. Ze werken allemaal nog, maar met slechts 2 a 3 cycli & weinig branduren per dag, valt daar geen erg goede conclusie uit te trekken :)

Maar goed, ze zijn goedkoop en er is garantie op, dus als er eentje kapot gaat, is dat ook geen ramp. Voor de prijs moet je 't niet laten.
Ja, ze worden heet, maar niet heter dan de concurrentie. Al moet ik zeggen dat de beloofde 25.000 uur met een lumenbehoud van 70% in de praktijk eerder op 15.000 uur zal gaan uitkomen (uitspraak gebaseerd op een test die ik met een 13 W / 1000 lm Ledare aan het doen ben). Welllicht hebben de grote merken om dezelfde reden inmiddels de levensduur van LED-lampen zo'n beetje standaard op 15.000 uur gespecificeerd.

[ Voor 41% gewijzigd door jitter op 16-11-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:28
Ook ik ben gevangen door het LED-virus en ben mijn lampen in huis aan het vervangen. Sinds de koop nooit echt naar gekeken, maar ik kom er nu achter dat het merendeel nog uit gloeilampen bestond. Gelukkig lampen die nooit lang aan staan.

De lampen die wel vaak aan staan zijn de lampen in de woonkamer. Helaas zit er een ouderwetse dimmer op die eigenlijk niet geschikt is voor LED (geeft zelf aan minimale belasting van 60w). De enige leds die ik enkele jaren terug had geprobeerd gaven een zeer aanwezige zoemtoon, dus was snel geswitched naar spaarlampen, welke probleemloos werken, mits dimmer op maximale stand.

Nu met het populair worden van filament lampen, toch maar weer een gok gewaagd. Ik heb een paar lampen als test gekocht in Nederland en er zijn nog een paar lampen uit China onderweg. Allen 4w 2700k filament ledlampen.

Mijn eerste indruk is dat het niet tegenvalt.

De gekochte en kort geteste lampen zijn;
- Pharox 400 classic
- Qazqa 4w filament
- Calex 4w filament
- Pharox standaard 8w dimbaar

Gek genoeg presteert de dimbare 8w Pharox lamp het slechtste met de in de woonkamer aanwezige dimmer. De lamp blijft flikkeren (niet stroboscoop-achtig, maar valt vaak onregelmatig uit), ook de op de maximale stand.

De overige niet-dimbare 4w lampen blijven mooi, gelijkmatig branden, mits dimmer op maximale stand. Van deze drie geeft de Pharox wel het beste licht (meeste licht, met minder vermogen) en kan zelfs met een beetje geluk probleemloos gedimd worden (af en toe flikkering tijdens dimmen, daarna niet meer). Het nadeel wat de Pharox heeft, is dat de lamp blijft gloeien, ook wanneer de schakelaar feitelijk uit staat. Het is zelfs zo dat de lamp blijft nagloeien als deze alweer uit de fitting is gehaald 8)7

De Qazqa en de Calex hebben dat gloeien bij uit een stuk minder, waarbij de Calex eigenlijk het minste gloeit. Vreemd genoeg verbruiken de Qazqa en Calex beiden wel weer 0-0,2w bij uit stand, terwijl de Pharox geen meetbaar verbruik heeft. Overigens verbruikt de Philips 12w Softone spaarlamp ook zo'n 0,3-0,4w bij uit-stand, deze gloeit uiteraard niet.

Geen van de lampen heeft een zichtbare flikkering (ook niet op een digitale camera).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OIDXxvJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v5WYqFs.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sa9b62b.jpg

Zou het kunnen dat die Pharox lamp een grotere capacitor? heeft? waardoor energie wordt opgeslagen? Of wat zou de reden kunnen zijn dat deze ledlampen zo gloeien en in geval van de Pharox, blijft gloeien?

En wat ik me ook af blijf vragen is waarom het allemaal gewoon werkt, terwijl de dimmer een minimaal vermogen van 60w opgeeft 8)7

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

LA-384 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:01:

En wat ik me ook af blijf vragen is waarom het allemaal gewoon werkt, terwijl de dimmer een minimaal vermogen van 60w opgeeft 8)7
Is niet heel moeilijk te verklaren.
Fabrikanten zijn al heel lang bezig met LED en willen dat de nieuwe LEDlampen werken op bestaande techniek. Vandaar de term Retrofit.

Iedereen hier is natuurlijk slim en denkt zelf na, maar zeker 80% koopt gewoon een lamp en schroeft 'm in het oude armatuur.

• hars73

hars73

Nou, vandaag ook de Digoo Parrot GU10 spots binnengekregen van Banggood. Dat zijn deze:
http://www.mydigoo.com/Di...-Bulb-AC85-265V-p-21.html

Heb mijn 50W halogeen's op zolder en m'n 20W halogeens in de gang ermee vervangen. Ze zijn zeker vergelijkbaar met de 20W, maar vergeleken met de 50W geven deze 4W leds uiteraard wel wat minder licht.

Maar vergeleken met de gloeilamp variant (de Digoo Lark serie), vind ik deze GU10 spots wel wat warmer wit licht geven. In ieder geval prima voor mijn toepassing. En ze zien er ook nog eens mooi uit met die koelribben.

En die 2x50W spots op zolder bleven nogal eens per ongeluk lang aanstaan.. als dat nu weer gebeurt, dan is het maar 8W ipv 100W :*)

[ Voor 13% gewijzigd door hars73 op 17-11-2016 13:42 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:59
La-384: lees dit eens http://electronics.stacke...its-light-when-turned-off hier staat het antwoord op je vraag volgens mij

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb intussen een filamentlamp van Philips in huis.

Opschrift:
6W 2700K 806lm 52mA
220-240Vac 50/60Hz
Made in China 16GR
9290012372

Met dat nummer vind je specsheets en daarin staat een rendement van 134.00 lm/W.

Deze 6W lamp bevat 4 filamenten, de filamenten in deze lamp zijn dunner en naar ik schat bijna een centimeter langer dan de filamenten in gewone Chinese lampen, verder geven deze filamenten duidelijk meer licht.

Volgens mijn Wattmeter gebruikt hij tussen 6,00 en 6,07 Watt.

[ Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 17-11-2016 22:33 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

blissard schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:21:
La-384: lees dit eens http://electronics.stacke...its-light-when-turned-off hier staat het antwoord op je vraag volgens mij
Dat betwijfel ik, gebruiken ze in NL nog enkel geschakelde contacten? Lijkt me niet.

Als ze na een tijdje uitgaan, zal het wsl door een condensator komen, ja. Als ze blijven gloeien, ligt er wsl een andere stroomkabel naast die voor een minieme stroom zorgt door inductie, nét genoeg om ze te laten gloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:21
aawe mwan schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:25:
Ik heb intussen een filamentlamp van Philips in huis.

Opschrift:
6W 2700K 806lm 52mA
220-240Vac 50/60Hz
Made in China 16GR
9290012372

Met dat nummer vind je specsheets en daarin staat een rendement van 134.00 lm/W.

Deze 6W lamp bevat 4 filamenten, de filamenten in deze lamp zijn dunner en naar ik schat bijna een centimeter langer dan de filamenten in gewone Chinese lampen, verder geven deze filamenten duidelijk meer licht.

Volgens mijn Wattmeter gebruikt hij tussen 6,00 en 6,07 Watt.
Mooie lamp! 134 lm/W is super. Deze lamp is niet dimbaar https://www.goedkopermetl...pdf/led/8718696574010.pdf

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
3xNix schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:24:
[...]

Is niet heel moeilijk te verklaren.
Fabrikanten zijn al heel lang bezig met LED en willen dat de nieuwe LEDlampen werken op bestaande techniek. Vandaar de term Retrofit.

Iedereen hier is natuurlijk slim en denkt zelf na, maar zeker 80% koopt gewoon een lamp en schroeft 'm in het oude armatuur.
Ah, ik dacht eerlijk dat die term doelde op het gloeilamp uiterlijk :+ het is een goede ontwikkeling.
blissard schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:21:
Slonzo schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 00:32:
[...]

Dat betwijfel ik, gebruiken ze in NL nog enkel geschakelde contacten? Lijkt me niet.

Als ze na een tijdje uitgaan, zal het wsl door een condensator komen, ja. Als ze blijven gloeien, ligt er wsl een andere stroomkabel naast die voor een minieme stroom zorgt door inductie, nét genoeg om ze te laten gloeien.
Er ligt geen andere stroomdraad naast, maar wat ik nu wel denk dat de oorzaak is, is dat er op de dimmer ook een ledje zit die gaat branden als de dimmer de lamp uitschakelt. Waarschijnlijk om de dimmer in het donker te kunnen vinden. Dit zou mogelijk geen gesloten circuit kunnen zijn, of het "lekt" misschien via de eerder genoemde inductie. Klinkt dit logisch? Ik heb 0 verstand van elektronica.
En niet duur. Zag em net voor €6,99 te koop staan. Niet dimbaar blijkt overigens geen garantie te zijn. Van de 4 ledlampen die ik nu heb, dimmen ze allemaal en is een niet dimbare lamp het beste hierin. Althans icm een ouderwetse dimmer met ringkern.

Ik ben ook benieuwd wanneer die lamp op de markt komt die voor dubai is ontwikkeld. Die doet 200lm/w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 06:14:
Er ligt geen andere stroomdraad naast, maar wat ik nu wel denk dat de oorzaak is, is dat er op de dimmer ook een ledje zit die gaat branden als de dimmer de lamp uitschakelt. Waarschijnlijk om de dimmer in het donker te kunnen vinden. Dit zou mogelijk geen gesloten circuit kunnen zijn, of het "lekt" misschien via de eerder genoemde inductie. Klinkt dit logisch? Ik heb 0 verstand van elektronica.
Wat gebeurt er met het LEDje in de dimmer als je de lamp eruit draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
jitter schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 06:21:
[...]

Wat gebeurt er met het LEDje in de dimmer als je de lamp eruit draait?
Die gaat dan inderdaad uit. Dus het lijkt er sterk op dat het kleine ledje onderdeel van het circuit is. Zou ik het kunnen verhelpen door het ledje eraf te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt er wel op en dan zou het inderdaad de lamp zijn die uiteindelijk de stroomkring naar de nul (blauwe draad) rond maakt. Aan je dimmer zit in dat geval geen blauwe draad, alleen een bruine en zwarte.

Ik neem aan dat we het hier over een muurdimmer hebben en niet over de vloerdimmer uit je andere thread?
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)