Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 78 Laatste
Acties:
  • 874.634 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

Anoniem: 85511 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:18:
[...]
Ik vind een paar euro meer betalen nog geen enorme ramp... belangrijker vind ik dat ik mijn dimmers niet hoef te vervangen. Tot nu toe zoemen zowel de Philips Dimtones als de IKEA GU10's.Ik ga ze eens mailen :)
Het verhaal wordt steeds slechter. Gisteren een nieuwe LED-dimmer gekocht, ik dacht van Busch Jaeger maar het bleek een Kopp (8428) te zijn (Praxis verkoopt deze als Busch-Jaeger 8)7 ). En ook bij deze dimmer blijven de dimtones zoemen. In dit topic zie ik de Dimtones vaak gecombineerd worden met de Peha LED dimmer 431 HAN. Heb je hierbij geen last van zoemende ledspotjes? Het gaat bij mij om de DimTone 4.5-50W GU10 40D (MASTER).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb in de buitenlamp een Ikea G9 2W 10mA 230V led lampje zitten, maar die is kapot gegaan.
Ik zie hem op de Ikea site niet meer staan. Weet iemand toevallig of ze uit de collectie zijn, of dat ze er nog wel moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/ledare-led-lamp-g-__0212721_PE366702_S4.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Teardown time...

Onlangs postte ik hier een post mortem van een vroegtijdig overleden 5 W LSC LED kogellampje van de Action. Dat bleek een bagger-product.

Inmiddels heb ik twee 3 W Majestic LED kogellampjes, ook van de Action, met pensioen gestuurd toen ik een oud armatuur verving door een nieuw (foto). Van deze lampjes had ik de installatiedatum genoteerd en omdat ze 24/7 aan waren was een rekensommetje snel gemaakt: 25.200 uur.

Zij hebben dus wel hun beloofde 25.000 uur gehaald. En bij een LED lamp is dat het moment dat je vervangt want tegen die tijd is de lichtopbrengst teruggelopen tot 70%. Sowieso ging ik ze toch niet meer gebruiken, daarom: tijd voor een teardown.

Ook al zit er dezelfde importeur achter als bij de Calex/LSC lampen, het is duidelijk een ander fabrikaat. Overeenkomsten zijn er wel: keramische voet en een glazen bolletje. Het LED-printje is anders:
Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Image2_3.jpg

Men is wel erg slordig omgesprongen met de lijm...
Leuk detail: het draadje aan de + van het printje ziet er kleurloos transparant uit, maar verderop (zie foto driver) kun je zien dat die toch echt wel rood was. Niet echt kleurecht, dus...

Bij deze zit er wel voldoende thermisch contact tussen metal-core pcb en de voet die als koelblok fungeert.

De driver is een simpele capacitive dropper. Ondanks de lage prijs trof ik een elco aan van het merk Aishi, welke in lampenland een veel gezien merk is. Het type (CD11GN) heeft bepaald geen karige specificaties wat betreft levensduur. Normaal zijn elco's de eerste componenten om te gaan, maar hier is een juist type van goede kwaliteit gebruikt.

Maar het meest interessant is natuurlijk, hoe zien de LED's er na ruim 25.000 uur uit?
Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/LEDs%20microscoop.jpg

Ziet er een beetje vreemd uit, alsof de gele slurrie wat gekrompen is, vooral bij de LED-dies.

Bij één LED was de slurrie zover gekrompen dat dat los begon te laten.
Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/LED%20krimp.jpg

Met 3 W was dit geen al te zware LED-lamp. De voet van de lamp werd toch heet genoeg om die niet veel langer dan een seconde of 5 te willen vasthouden. Maar goed... 25.000 uur kàn dus wel.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 06-09-2016 06:20 ]

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 10:12
Ik heb een beetje een raar probleem met 2 led-lampen op het toilet.
Hier zaten 2 halogeenlampen in.
Wanneer ik 2 beide ledlampen aansluit dan gaan deze heel kort aan, en vervolgens weer uit.
Wanneer ik 1 ledlamp aansluit --> geen probleem
Wanneer ik 2 ledlamp aansluit + 1 halogeenlamp --> geen probleem.

Iemand enig idee wat hier mis gaat?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:44
Is dit 230 of 12 volt, en bedoel je met "wanneer ik 1 ledlamp aansluit" dat er dan ook een halogeen is aangesloten? Of is dan alleen 1 ledlamp aangesloten? En kun je een fotootje maken van het armatuur, aansluiting, etiket ofzo? Staat het geheel achter een schakelaar of achter een dimmer?

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-05 11:25
Anoniem: 85511 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:20:
[...]

Het verhaal wordt steeds slechter. Gisteren een nieuwe LED-dimmer gekocht, ik dacht van Busch Jaeger maar het bleek een Kopp (8428) te zijn (Praxis verkoopt deze als Busch-Jaeger 8)7 ). En ook bij deze dimmer blijven de dimtones zoemen. In dit topic zie ik de Dimtones vaak gecombineerd worden met de Peha LED dimmer 431 HAN. Heb je hierbij geen last van zoemende ledspotjes? Het gaat bij mij om de DimTone 4.5-50W GU10 40D (MASTER).
Ik heb zelf 3 stuks van deze Masterleds en daar heb ik een opus dimmer 852 394 voor gebruikt, werkt perfect en is goedkoper dan de PEHA 431

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 10:12
blissard schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:12:
Is dit 230 of 12 volt, en bedoel je met "wanneer ik 1 ledlamp aansluit" dat er dan ook een halogeen is aangesloten? Of is dan alleen 1 ledlamp aangesloten? En kun je een fotootje maken van het armatuur, aansluiting, etiket ofzo? Staat het geheel achter een schakelaar of achter een dimmer?
12v
Lijkt met de trafo te maken te hebben.
Ik kan de trafo niet te pakken krijgen.
Iemand die weet wat de standaard startwaarde van een trafo is?
Alles zit achter een schakelaar

• blissard
Heeft zeker met de voeding te maken. Jammer dat je hem niet kunt bereiken. Er is niet echt een standaard startwaarde te geven. LEDs reageren heel anders dan halogeen, dus het is meer een kwestie van uitproberen. Of nieuw kopen. Dan werkt het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:23

3xNix

golfr in hart en nieren

Zullen zeker meer informatie moeten hebben over welke halogeen lampen het zijn en welke LED lampen hiervoor in de plaats komen.

probleem hoeft niet bij de trafo te liggen, maar zou wel helpen als je ook weet welk type trafo het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben het met blissard eens dat de kans bijzonder groot is dat het met de trafo te maken heeft.
Zonder ook maar iets gezien te hebben weet ik nu al dat het bijna zeker een elektronische trafo moet zijn, met een minimumlast die niet gehaald wordt.
Het rare gedrag kan verklaard worden doordat in sommige combinaties de beveiliging van die trafo in werking treedt. Onder de minimumlast werk je in een gebied waarin de trafo mogelijk zou kunnen werken, maar waarin dat dus duidelijk niet gegarandeerd is.

Ik heb wel eens op een filmpje gezien wat voor een enorm grillig signaal zo'n elektronische halogeentrafo eigenlijk geeft. M.i. niet geschikt voor een LED-lamp, ook al lijkt die in eerste instantie er goed op te werken.

Mijn advies: niet te lang over nadenken maar een LED-driver met 12 V constante spanning kopen die het gezamenlijke vermogen van de LED-lampen ruim aankan. Afhankelijk van het opgenomen vermogen van de LED-lampen kun je er misschien al voor een tientje mee klaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 12-09-2016 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Gedeeltelijk eens...

Als het 12Volt(AC!) MR16 lampjes zijn oid, zijn deze ontworpen te werken op halogeen trafo's.
Omdat ze kwa belasting lager zijn dan de halogeen tegenhanger zijn ze ontworpen deze trafo's te ontregelen.

Pitchdown geeft aan dat 1 lamp wel werkt, dus minimale belastig-issue is het niet.
Dus blijft goedkope lampen/slechte compatibiliteit of toch de trafo over.

Goedkopere halogeen trafo's of de miniatuur trafo's hebben geen volwaardig cirquit en zullen minder goed om kunnen gaan met LED lampen.
Goede trafo's zoals o.a.: HTM muisjes van Osram of Philips Primaline zou hier geen last van mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41
Een aantal jaar geleden heb ik wat led lampjes gekocht bij Kruidvat. E27 warm wit 2 watt.
Ik was nooit erg tevreden over de kleur, ze waren echt vrij wit.

Laatst was ik in de Kruidvat en zag ik E27 LED classic warm wit 2 watt lampjes. Ik dacht ik probeer het gewoon en als ze niet goed zijn breng ik ze terug. Blijkt een schot in de roos. Erg mooie warm witte kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8GLwlVJoaRgBa4cTpu5JOQ0Y/medium.jpg
Oud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4pmwtqDDHkPHyg7K7HqBzidn/medium.jpg
Nieuw

Op foto altijd lastig vast te leggen maar het verschil is wel te zien.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3xNix schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:52:
Goede trafo's zoals o.a.: HTM muisjes van Osram of Philips Primaline zou hier geen last van mogen hebben.
Een 12 V LED-lamp zou ik zonder meer durven gebruiken op een ouderwetse trafo die 12 Vrms geeft. Een elektronische trafo kan echter nogal een grillige signaalvorm hebben. Ik heb even het filmpje dat ik noemde opgezocht:

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Image1_4.jpg

Ingezoomd op het midden van een burst heb je min of meer een blokgolf met een best wel hoge piek-piek waarde van ruim 36 V. Dat een halogeenlamp niet feller gaat branden komt omdat de effectieve waarde (= Vrms) net onder de 12 V ligt.

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Image2_4.jpg

Dit zijn de signaalvormen van een Philips Primaline 35-105 W. Ik zou dit geen LED-lamp aan willen doen die bedoeld is om op 12 VDC of 12 Vrms te werken.

Maar goed, dat is mijn persoonlijk mening. (O.a.) Philips test overigens wel combinaties van halogeentrafo's met LED-lampen en publiceert dan een sheet met wat wel en niet werkt en als het wel werkt, met welk aantal LED-lampen (min-max). Voorbeeldje van zo'n sheet hier, sommige combinaties werken, andere niet.

Ik vraag me ook af of zo'n halogeentrafo nog wel noemenswaardig efficiënt is in het gebied waarin hij niet bedoeld was om te werken.

Hele filmpje:

Ik blijf toch bij mijn advies om een 12 VDC constant voltage driver te gebruiken. Heb je ook nog eens geen last van eventuele flicker.

[ Voor 34% gewijzigd door jitter op 13-09-2016 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is weer tijd voor de jaarlijkse update over de duurproef van een Ikea Ledare 13 W/1000 lm retrofit LED-lamp.

Deze lamp zit in een portiekarmatuur en maakt daarin zo'n 5.000 branduren per jaar. De test startte ik twee jaar geleden en plaatste vorig jaar de eerste update. Anders dan de verwachte achteruitgang in lichtopbrengst viel er toen niets op te merken.

Nu zijn er wel sporen van slijtage, de opdruk is aardig aan het vervagen, maar wat veel meer de aandacht trok waren een drietal behoorlijke scheuren romdom, allemaal in ongeveer dezelfde richting als hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Dscn7811_small.jpg

En er zijn nog meer scheuren aan het ontstaan. Ook begint het bolletje op één plek een geelbruine vlek te krijgen.

Dat deze lamp erg heet wordt wist ik vanaf het begin, maar dat het de mechanica is die de eerste duidelijke gebreken begint te vertonen, en niet de LED's of de driver, had ik niet verwacht.

Op dit moment zit de lamp weer in de testopstelling naar een stabiele temperatuur op te warmen, maar duidelijk is nu al dat er weer aardig wat van de lichtopbrengst is verdwenen. Later volgt nog een edit met hoeveel precies.

Edit:
Nieuw: 100% lichtopbrengst.
Na 5.000 u gezakt naar 89% en nu na 10.000 u naar 79%.

Het is niet zeker dat er nog een update gaat volgen, het armatuur waarin deze lamp zit staat op de nominatie om vervangen te worden. Misschien kan ik e.e.a. nog uitstellen. Ik zou het wel interessant vinden om te zien wat er in nog een jaar tijd mee gebeurt.

Zoals ik het nu zie haalt deze lamp de beloofde 25.000 uur niet, al was het maar omdat de lichtopbrengst daarvoor te snel zakt. Gezakt naar 70% moet je bij LED nl. beschouwen als einde levensduur.

Misschien wordt vervolgd...

[ Voor 17% gewijzigd door jitter op 13-09-2016 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Onnodige bangmakerij dit.

MR16 LED lampen zijn gewoon gemaakt te werken op bestaande technieken, dus ook op het gros van de halogeen trafos. (compatibility issues zijn altijd mogelijk)
Overschakelen op VDC is ook niet nodig en heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
Denk aan het niet meer kunnen gebruiken van de halogeen lampen of dat dimmen ook een probleem kan worden.

Als je dan al wilt afstappen van bestaande technieken, koop dan gelijk echte LED producten/spotjes die bedoelt zijn voor VDC LED drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bent vrij om het het te noemen zoals je wilt, maar ik ben het er uiteraard niet mee eens om het "onnodige bangmakerij" te noemen.

Ik geef een paar redenen waarom ik denk dat het niet verstandig is en citeer daarbij de bron. Ik moedig de vragensteller (Pitchdown) aan zijn eigen oordeel te vellen. Zijn combinatie is iig al bewezen niet te werken. De eenvoudigste, goedkoopste en trefzekere stap voor hem is m.i. de overgang naar een geschikte LED-driver.

Ik wil het hier nu graag bij laten, wij gaan het duidelijk niet met elkaar eens zijn, en het heeft geen zin om elkaar van elkaars (on)gelijk te proberen te overtuigen.

[ Voor 55% gewijzigd door jitter op 15-09-2016 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:51
Beste, ik ben al geruime tijd bezig met de bouw van ons huis (1j6m) en we zijn nu bij onze verlichting aanbeland. Ik heb al het eea gelezen over van alles en nog wat (lumen/lux/cd, 12v/230v, halogeen/led, stralingshoeken, spotjes/downlights, kleurtemperaturen, GU10/GU5.3/retrofitting, dimbaarheid/dimmers, fase aan/afsnijding etc).

Nu zou ik graag wat tips van de echte experts hebben over wat we het 'beste' kunnen kopen. Welke sites / merken juist wel of niet zijn aan te raden (Philips, Cree, Osram, Pharox, Megaman etc). Alle tips zijn welkom.

Wat ik nodig ga hebben.

Buiten
Carport (3.7m*6m) - 6 of 8 spotjes, niet dimbaar
Terras (4m*4m & 3m*4m) - 8 of 12 spotjes, niet dimbaar
Luifel voordeur (280cm*70cm) - 2 spotjes, niet dimbaar
Moet dit IP23 zijn? Welke kleurtemperatuur is voor buiten aan te raden, standaard 2700kv?

Binnen
Kleurtemperatuur +-2700kv (standaard). Ik bestel eerst wat samples van warmer, 2700 en koeler om te kijken welke impact dit heeft op de vloer en kleuren op de muren. Ik heb 'potten' gemaakt in mijn dek waar de spotjes in komen, deze potten zijn 125mm doorsnee bij 160mm diep.
De vragen waar ik hier mee blijf hangen:
- Afmetingen
- Dimbaarheid / dimmers
- Lumen (+- 100 lux per m2?) maar ik gebruik het icm met andere verlichting, de LED's zijn puur voor sfeer.
- Hoe zit het bv als ik 6 spotjes willen kunnen dimmen en die op 2 plekken aan en uit wil schakelen, heb ik dan 2 dimmers nodig? Of zou ik 1 dimmer kunnen kiezen en 1 schakelaar?

Keuken, 14m2
3 in koof boven spoeldeel, dimbaar
3 in plank boven spoeldeel (zo'n platte LEDs die in een 6cm plank kunnen), dimbaar
5 in koof (van de afzuigkap), dimbaar
3 in plafond voor openslaande tuindeuren (geschakeld met woonkamer), dimbaar

Woonkamer
3 in plafond voor openslaande tuindeuren (geschakeld met keuken), dimbaar
2 in plafond bij erker, dimbaar

Hal
2 in plafond, niet dimbaar
6 boven trap tredes (2x, vaste trap naar zolder), niet dimbaar
Ik heb vandaag electra van Gira E2 (standaard 55) besteld en wilde daar trapverlichting bij doen, 70eu per lichtpunt, toch maar even verder zoeken, tips?

Badkamer, 10m2
4 downlights? in plafond (10m2), dimbaar

Ik blijf ondertussen ook gewoon doorlezen, wel interessante informatie maar nog allemaal erg theoretische vanuit mijn computertje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-05 17:20
Card Nox schreef op zondag 18 september 2016 @ 21:27:
Beste, ik ben al geruime tijd bezig met de bouw van ons huis (1j6m) en we zijn nu bij onze verlichting aanbeland. Ik heb al het eea gelezen over van alles en nog wat (lumen/lux/cd, 12v/230v, halogeen/led, stralingshoeken, spotjes/downlights, kleurtemperaturen, GU10/GU5.3/retrofitting, dimbaarheid/dimmers, fase aan/afsnijding etc).

Nu zou ik graag wat tips van de echte experts hebben over wat we het 'beste' kunnen kopen. Welke sites / merken juist wel of niet zijn aan te raden (Philips, Cree, Osram, Pharox, Megaman etc). Alle tips zijn welkom.

Wat ik nodig ga hebben.

Buiten
Moet dit IP23 zijn? Welke kleurtemperatuur is voor buiten aan te raden, standaard 2700kv?

Binnen
Kleurtemperatuur +-2700kv (standaard). Ik bestel eerst wat samples van warmer, 2700 en koeler om te kijken welke impact dit heeft op de vloer en kleuren op de muren. Ik heb 'potten' gemaakt in mijn dek waar de spotjes in komen, deze potten zijn 125mm doorsnee bij 160mm diep.
- Afmetingen
- Dimbaarheid / dimmers
- Lumen (+- 100 lux per m2?) maar ik gebruik het icm met andere verlichting, de LED's zijn puur voor sfeer.
- Hoe zit het bv als ik 6 spotjes willen kunnen dimmen en die op 2 plekken aan en uit wil schakelen, heb ik dan 2 dimmers nodig? Of zou ik 1 dimmer kunnen kiezen en 1 schakelaar?

Keuken, 14m2
3 in plank boven spoeldeel (zo'n platte LEDs die in een 6cm plank kunnen), dimbaar

Woonkamer

Hal
Ik heb vandaag electra van Gira E2 (standaard 55) besteld en wilde daar trapverlichting bij doen, 70eu per lichtpunt, toch maar even verder zoeken, tips?

Badkamer, 10m2

Ik blijf ondertussen ook gewoon doorlezen, wel interessante informatie maar nog allemaal erg theoretische vanuit mijn computertje :9
Om in ieder geval advies te geven over het merk. Deze zou ik zeker gebruiken waar dit gedimd moet worden: pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40°
YouTube: The more you dim, the warmer the light with Philips DimTone

In ieder geval is Philips naar mijn idee wel het beste met alle kleurweergaven en alles. Zoek de Dimtone in ieder geval eens op op Google ;)

"- Hoe zit het bv als ik 6 spotjes willen kunnen dimmen en die op 2 plekken aan en uit wil schakelen, heb ik dan 2 dimmers nodig? Of zou ik 1 dimmer kunnen kiezen en 1 schakelaar?"

2 dimmers is niet mogelijk. Dus 1 dimmer en 1 schakelaar kan wel.

Wij hebben trouwens alles op deze site besteld https://www.goedkopermetled.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Jochemd13 schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:27:
[...]

Mits de dimmer ook een hotelschakeling aankan...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
sjimmie schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:31:
[...]

Mits de dimmer ook een hotelschakeling aankan...
Met onze 6 Peha 431 han dimmers gaat het goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Jochemd13 schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:27:
[...]

Om in ieder geval advies te geven over het merk. Deze zou ik zeker gebruiken waar dit gedimd moet worden: pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40°
YouTube: The more you dim, the warmer the light with Philips DimTone

In ieder geval is Philips naar mijn idee wel het beste met alle kleurweergaven en alles. Zoek de Dimtone in ieder geval eens op op Google ;)

"- Hoe zit het bv als ik 6 spotjes willen kunnen dimmen en die op 2 plekken aan en uit wil schakelen, heb ik dan 2 dimmers nodig? Of zou ik 1 dimmer kunnen kiezen en 1 schakelaar?"

Wij hebben trouwens alles op deze site besteld https://www.goedkopermetled.nl/
Ja, die Dimtone ben ik ook tegen gekomen. Thanks voor de tips, vanavond eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jochemd13 schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:33:
[...]

Met onze 6 Peha 431 han dimmers gaat het goed ;)
Mijn ervaring is dat de Dimtones hiermee nog steeds zoemden :( . Uiteindelijk de Busch-Jaeger 6523U besteld en die doet het erg goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Card Nox schreef op zondag 18 september 2016 @ 21:27:
Goed, dan heb je iig al wat bagage die je helpt een overwogen keuze te maken.
Vergeet ook de kleurweergave (CRI) niet.
Niet: merkloze lampen bij webshops die geen A-merken lijken te hebben, of via AliExpress, e.d.
Wel: retail of gerenommeerde webshops die naast huismerken ook A-merken verkopen.
Wat ik nodig ga hebben.

Buiten
Buiten even opletten dat heel veel LED-lampen in een goed waterdicht armatuur moeten. O.a. Osram heb ik IP65 zien specificeren. LED-lampen bevatten elektronica die gevoelig kan zijn voor vochtige ruimtes/buiten.

Smaken verschillen, maar voor buiten voldoet m.i. 3000 K of 4000 K het best. 2700 K zou je bijv. voor een gezelliger licht weer wel boven je terras kunnen toepassen. De meeste lampen zijn 2700 K.
Binnen
- Afmetingen
- Dimbaarheid / dimmers
Tja, dimbaarheid, dat is in deze thread denk ik toch wel de meest voorkomende vraag waar de minst zekere antwoorden op gegeven kunnen worden, iig als het gaat om fasedimmers.

I.p.v. een oude techniek (zoals fasedimmers) zou je ook kunnen denken aan verlichting met drivers die middels een 1-10 V signaal, een speciale interface (DALI) (beiden meer uit de pro wereld) of iets als Philips Hue, of van de concurrentie. In een nieuw huis kun je nog alle kanten uit.
Keuken, 14m2
Hier wil je licht met een hoge kleurweergave (>90 of liefst zelfs >95) om het eten er goed uit te laten zien. Mijn voorkeur gaat in de keuken uit naar neutraal wit (4000 K) en niet naar warm wit.
Woonkamer
Uiteraard warm wit. Let ook even op dat normale LED-lampen bij het dimmen niet warmer worden, dit i.t.t. gloeilampen. Gebruik bij voorkeur types die dat wel doen, herkenbaar aan termen als "Warm Glow", "Dim to Warm", "Sunset Dimming" , etc.
Hal

Badkamer, 10m2

En wat gaan uitproberen natuurlijk.

Nog niet genoemd:
Het is m.i. ook de moeite waard om ook armaturen met geïntegreerde LED's te overwegen. In retrofit lampen zit alles dicht op elkaar waardoor e.e.a. wat warmer kan worden. Dit is niet bevorderlijk voor de levensduur.
Armaturen met geïntegreerde LED's trekken doorgaans de driver en de LED-module uit elkaar waardoor de warmtehuishouding beter wordt.
Dat hoeft niet eens echt duurder te zijn (bijv. de Philips Zadora kost nog geen € 19, met een beetje fatsoenlijk GU10 armatuur + LED-lamp zit je daar denk ik toch ook al snel aan).
[b][message=48403455,noline]Jochemd13 schreef op maandag 19 september 2016 @
Dat kan goedkoper als je grotere aantallen afneemt.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 19-09-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Anoniem: 85511 schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:42:
[...]

Mijn ervaring is dat de Dimtones hiermee nog steeds zoemden :( . Uiteindelijk de Busch-Jaeger 6523U besteld en die doet het erg goed :)
Vreemd, was het echt dezelfde? Wij hebben met de vier dimmers die met de Dimtones werken geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
jitter schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:34:
[...]
Uiteraard warm wit. Let ook even op dat normale LED-lampen bij het dimmen niet warmer worden, dit i.t.t. gloeilampen. Gebruik bij voorkeur types die dat wel doen, herkenbaar aan termen als "Warm Glow", "Dim to Warm", "Sunset Dimming" , etc.

[...]
Nog niet genoemd:
Het is m.i. ook de moeite waard om ook armaturen met geïntegreerde LED's te overwegen. In retrofit lampen zit alles dicht op elkaar waardoor e.e.a. wat warmer kan worden. Dit is niet bevorderlijk voor de levensduur.
Armaturen met geïntegreerde LED's trekken doorgaans de driver en de LED-module uit elkaar waardoor de warmtehuishouding beter wordt.
Dat hoeft niet eens echt duurder te zijn (bijv. de Philips Zadora kost nog geen € 19, met een beetje fatsoenlijk GU10 armatuur + LED-lamp zit je daar denk ik toch ook al snel aan).
Om beide even samen te nemen. Ik vind geen armaturen incl Dimtone LED. Verstandiger om voor een los armatuur met Dimtone te gaan of een standaard setje ivm efficiency/warmte afvoer? Dit zou dus een afweging zijn bijvoorbeeld:

Philips Zadora RS049B LED 4.3-50W 2700K 40D GU10 - Wit - €18,-
of
Noxion Drome - Inbouwspot 51mm Wit incl.18cm kabel - €14,-
Philips MASTER LEDspot MV DimTone 4.5-50W 827 40D GU10 - €11,-

Ik had ergens gelezen om downlights op de badkamer te nemen.
Mijn badkamer is 10m2 met 4 plaatsen voor spotjes in het dek plus een spiegellamp.
Als ik een straal van 40c neem lijkt me de ruimte ook al goed genoeg verlicht of zijn downlights toch aan te raden?

Kwa armaturen kom ik veel minder modellen tegen en andere merken. Wat zijn de aanraders kwa armatuur of maakt dat allemaal niet veel uit.

Tevens heb ik weinig geluk om 'platte' LEDs te vinden die verwerkt kunnen worden in een holle houten plank. Iemand een tip in de goede richting? (G4 LED vind ik nu net). Kan volgens mij ook boven mijn trap treden.
Inbouwspot Lucca Aluminium (G4 fitting) - €10,-
G4 (GU4) LED lamp 12 Volt 0,6 Watt plat (Vervangt 5W) - €3,-
Alleen nog een trafo van een paar watt nodig...
Of zoiets
Cabinet opbouwset 3 x LED wit - €20,-

Alternatief voor de trap:
Inbouwset van 6 Guard IP67 WW - €70,-

[ Voor 31% gewijzigd door Card Nox op 19-09-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Card Nox schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:46:
[...]

Om beide even samen te nemen. Ik vind geen armaturen incl Dimtone LED. Verstandiger om voor een los armatuur met Dimtone te gaan of een standaard setje ivm efficiency/warmte afvoer? Dit zou dus een afweging zijn bijvoorbeeld:

Philips Zadora RS049B LED 4.3-50W 2700K 40D GU10 - Wit - €18,-
of
Noxion Drome - Inbouwspot 51mm Wit incl.18cm kabel - €14,-
Philips MASTER LEDspot MV DimTone 4.5-50W 827 40D GU10 - €11,-
Ja, de consumentenmarkt lijkt zich meer op retrofit toepassingen te focussen, en geïntegreerde LED armaturen zijn daar nog niet zo vanzelfsprekend als in commerciële toepassingen. In die laatste is men ook bezig met standaardisering zodat bij einde levensduur drivers en LED-modules vervangbaar zijn, tevens van merken onderling.
Voor DimTone heb je op dit moment inderdaad nog weinig andere keus dan te gaan voor een los armatuur met retrofit LED-lamp.
Ik had ergens gelezen om downlights op de badkamer te nemen.
Mijn badkamer is 10m2 met 4 plaatsen voor spotjes in het dek plus een spiegellamp.
Als ik een straal van 40c neem lijkt me de ruimte ook al goed genoeg verlicht of zijn downlights toch aan te raden?
Ik kan in de badkamer met (nu nog halogeen)spotjes ook goed uit de voeten, maar ik zou bij vervanging downlights met diffuus licht zeker overwegen. In de badkamer moet je uiteraard weer opletten dat je armaturen kiest die in vochtige ruimtes kunnen.

Ik zie op dit moment heel veel open en bloot geplaatste laagspanning (12 V) LED-spotjes in badkamers, en ik vraag me echt af of die op termijn goed blijven werken i.v.m. condensatie. In de kleine lettertjes van de fabrikanten zorgt zo'n situatie voor de meeste LED-lampen voor verval van de garantie.
Ik denk dat je in een badkamer ook bij downlights moet opletten op een voldoende hoge IP-waarde.
Kwa armaturen kom ik veel minder modellen tegen en andere merken. Wat zijn de aanraders kwa armatuur of maakt dat allemaal niet veel uit.
Ik zou niet echt iets kunnen aanraden, gewoon weer iets waarvan je redelijk zeker weet dat de kwaliteit in orde is.
Tevens heb ik weinig geluk om 'platte' LEDs te vinden die verwerkt kunnen worden in een holle houten plank. Iemand een tip in de goede richting? (G4 LED vind ik nu net). Kan volgens mij ook boven mijn trap treden.
Inbouwspot Lucca Aluminium (G4 fitting) - €10,-
G4 (GU4) LED lamp 12 Volt 0,6 Watt plat (Vervangt 5W) - €3,-
Alleen nog een trafo van een paar watt nodig...
Of zoiets
Cabinet opbouwset 3 x LED wit - €20,-

Alternatief voor de trap:
Inbouwset van 6 Guard IP67 WW - €70,-
Als e.e.a. ècht plat moet zijn, dan zou ik LED-strips plakken en de driver/trafo ergens in/boven/achter wegwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 21-09-2016 16:56 ]

Jochemd13 schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:58:
[...]
Vreemd, was het echt dezelfde? Wij hebben met de vier dimmers die met de Dimtones werken geen problemen.
Ja het was zeer zeker de 431 HAN. Wel merkte ik bij de Busch-Jaeger dat je met het 'schroefje' om de minimumhoeveelheid licht af te stellen twee kanten op kon, de ene kant op ging het niet goed maar de andere kant wel (blijkbaar switch je dan tussen de 2 dimtechnologieën). Wellicht heb ik dat bij de Peha over het hoofd gezien? Hoe dan ook kan ik de Busch-Jaeger van harte aanbevelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Blijft de lichtopbrengst van LED altijd achter bij TL/Gloei?
Ik ben namelijk op zoek naar de hoogste lichtopbrengst voor een (max) 25watts e27 fitting.

Nu dacht ik dus van, mooi een ledlamp van 25 watt vinden, maar die zijn er volgens mij niet. De ledlampen die ik wel kan vinden stoppen ongeveer bij 1000 Lumen, terwijl TL nog tot 1500 lumen te vinden (27watt).
Die TL verbruikt wel 3 keer zoveel.
Ideaal zou een ledlamp van 25 watt zijn van pak em beet 3000 lumen, maar die kan ik buiten vage Chinese kanalen nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

eL_Jay schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:50:
Blijft de lichtopbrengst van LED altijd achter bij TL/Gloei?
Ik ben namelijk op zoek naar de hoogste lichtopbrengst voor een (max) 25watts e27 fitting.

Nu dacht ik dus van, mooi een ledlamp van 25 watt vinden, maar die zijn er volgens mij niet. De ledlampen die ik wel kan vinden stoppen ongeveer bij 1000 Lumen, terwijl TL nog tot 1500 lumen te vinden (27watt).
Die TL verbruikt wel 3 keer zoveel.
Ideaal zou een ledlamp van 25 watt zijn van pak em beet 3000 lumen, maar die kan ik buiten vage Chinese kanalen nergens vinden.
Voor de consumenten markt gingen lampen maximaal maar tot zo'n 100Watt.
LED vervangers worden hierop gebaseerd, omdat hier de meeste vraag naar is.

Persoonlijk vind ik dat een E27 LED lamp met een vermogen groter dan 12Watt overbodig is.
Meerdere lichtpunten is beter voor het lichtbeeld dan 1 hele sterke lamp, bovendien ook beter voor je ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
3xNix schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:03:
[...]

Voor de consumenten markt gingen lampen maximaal maar tot zo'n 100Watt.
LED vervangers worden hierop gebaseerd, omdat hier de meeste vraag naar is.

Persoonlijk vind ik dat een E27 LED lamp met een vermogen groter dan 12Watt overbodig is.
Meerdere lichtpunten is beter voor het lichtbeeld dan 1 hele sterke lamp, bovendien ook beter voor je ogen.
Ik zit in een Woningbouw appartement met een gedeelde zolder (iedereen een eigen compartiment) waar ik enkel een 25watts armatuur beschikbaar heb, nu kan ik natuurlijk wel stroom gaan aftappen maar dat leek me niet zo verstandig ;)

Ik ben dus beperkt tot 1 armatuur en daar wil ik een zo hoog mogelijk lichtopbrengst van hebben.
Nu zat ik dus te denken aan zoiets
http://www.dx.com/p/ywxli...corn-led-bulb-lamp-442947
of YouTube: High Power SMD LED E27 25W 2350 Lumen 3000K Street Lamp

Alleen die lijkt ik in Europa nergens te kunnen vinden via niet-onbetrouwbare-kanalen.
China meuk vertrouw ik niet op de zolder, stel ik laat per ongeluk de lamp aanstaan dan vind ik dat een te groot risico.

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 23-09-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
http://www.lichtwebshop.n...-27w-827-e27/category/64/
Dat is echt een enorme bak licht voor 1 armatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dav1d schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:25:
Deze kende ik nog niet: een lamp die kan worden gedimd met een gewone lichtschakelaar. Drie standen: 100%, 50% of 10% helderheid. Wisselen doe je door herhaaldelijk uit en weer in te schakelen. Helaas onthoudt de lamp de laatst gebruikte stand niet, maar begint hij altijd op 100%.

Fabrikant: http://www.leuchtenservic...77547/Products/550_02_050
Review: http://fastvoice.net/2016...led-lampen-bei-aldi-nord/

Aldi verkocht ze in februari. Met drie jaar garantie (opsturen naar de importeur is gratis).
[afbeelding]
Een paar dagen geleden was ik bij de Aldi, en ze hadden nog wat exemplaren van de niet dimbare MeLiTec 6,5 W / 470 lm variant liggen (ook in de review waar je naar linkt). Ik kon het niet laten om er eentje mee te brengen vanwege de zeer hoge CRI van >95. Dat is zo goed als niet te onderscheiden van een gloeilamp.

Afbeeldingslocatie: http://fastvoice.net/wp-content/uploads/2016/01/MeLiTec-E27-L89-3-aus.jpg

Ik moet zeggen dat de lamp me bevalt. Voor liefhebbers van warm licht is dit een goede keus. Ik ben het eens met de reviewer dat het licht van de lamp als warmer wordt ervaren dan de gespecificeerde (en middels metingen bevestigde) 2700 K.
Ook van flicker is er geen sprake, zowel niet voor mijzelf (ik ben er gevoelig voor) als voor een camera.

Een aanrader, dus. Jammer dat Aldi ze alleen in een tijdelijk assortiment heeft.
En de tijd van LED-lampen met een CRI van slechts >80 is wat mij betreft zo goed als voorbij, >90 zou m.i. inmiddels de standaard moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:51
Goedemorgen,

Wellicht dat ik hier even mijn vraag kan stellen?

Wij zijn bezig met een nieuwe badkamer te installeren en nemen daarbij een verlaagd plafond, zodat wij er ook spots in kunnen verwerken. Ik heb inmiddels zoveel gelezen dat ik eigenlijk de bomen door het bos niet meer zie.

We willen graag natuurlijk en voldoende licht hebben en twijfelen momenteel nog tussen dimbaar en 12v of 230v.

Dimbaar vanwege bv s'nachts niet gelijk super veel licht of als je in bad ligt de verlichting wat ontspannend zetten. Geen vereiste, maar wellicht wel handig.

Daarnaast zijn er voldoende 230v ip65 leds verkrijgbaar zoals Philips dreaminess, echter zijn dit vaste jongens en dus niet uitwisselbaar. Wel een nadeel in mijn ogen en daarnaast ook verschillende verhalen gelezen dat LED meer recht straalt en halogeen meer in de breedte?

12v meer vanwege de veiligheid , alleen zit je met dat gedoe met een trafo. Echter kan je deze wel weer vlak naast een spot leggen dus je ken hem zo uitwisselen mocht hij kapot gaan.

Er zoveel op de markt, zoveel overgeschreven inmiddels.. wellicht kunnen jullie mij helpen aan een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 16:17
In onze nieuwbouwwoning hebben we in het plafond 8 led spots laten plaatsen welke worden aangestuurd door 3 dimmers in groepen van 3 om 3 om 2. Onze installateur gekozen heeft voor een, zo te zien, normale dimmer, de JUNG 266 GDE:

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v287/Jaensch/Mobile%20Uploads/IMG_20160926_194007.jpg

De volgende spots worden gebruikt, de Osram Parathom Advanced:

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v287/Jaensch/Mobile%20Uploads/IMG_20160829_193230.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v287/Jaensch/Mobile%20Uploads/IMG_20160829_193235.jpg

De dimmer werkt op zich prima, behalve dat de spots bij 1 bepaalde stand gaan knipperen. De spots zijn elk 5,5 watt, dus er wordt maximaal 16,5 watt aangestuurd per dimmer, terwijl deze volgens opschrift van 60 - 600 watt aan kunnen. Dit zou toch helemaal niet moeten kunnen werken? Of zie ik iets over het hoofd.

Ik zit er sterk over te denken om andere dimmers te eisen, maar omdat het, behalve op 1 stand, prima werkt ben ik aan het twijfelen. :X Wie kan me advies geven?

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:50
Deze dimmer heeft als minimum waarde 60 tot 600 watt voor gloeilampen. Voor led moet je daar 10% van nemen. Dat bekent dat je dimmer geschikt is voor het dimmen van 6 tot 60 watt aan leds.

Als je dus van 0 tot 16,5 watt wilt dimmen zal je in de laagste standen van de dimmer rare dingen kunnen krijgen, zoals knipperen, omdat je lampen niet volledig op 0 watt komen te staan.

Persoonlijk zou ik om een andere dimmer vragen. De installateur zou dit moeten weten. Ik neem aan dat hij zijn installatie heeft getest voordat hij deze opleverde. Daar had dit probleem eventueel naar boven kunnen komen. Ik ga er even vanuit dat de installateur de dimmers en de leds heeft geleverd en aangesloten. Als dit niet zo is, dan valt hem dat ook niet te verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 10:03
Ik weet niet of ik het in deze topic mag vragen, indien niet dan hoor ik graag in welke topic/forum :)

Sinds aantal maanden ben ik bezig met led strips. Eerst in computer en nu wil ik ook op paar plekken gaan verlichten met led strips.

Vraag me af of deze driver ook geschikt is voor led strip?
http://www.pretmetled.nl/...apccWAbT1AkE6oaAtUe8P8HAQ

In omschrijving staat voor spots, vandaar mijn vraag aan ervaren led gebruikers :)

Indien deze niet geschikt is, iemand tip welke wel?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferio schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:17:
Goedemorgen,

Wellicht dat ik hier even mijn vraag kan stellen?

Wij zijn bezig met een nieuwe badkamer te installeren en nemen daarbij een verlaagd plafond, zodat wij er ook spots in kunnen verwerken. Ik heb inmiddels zoveel gelezen dat ik eigenlijk de bomen door het bos niet meer zie.

We willen graag natuurlijk en voldoende licht hebben en twijfelen momenteel nog tussen dimbaar en 12v of 230v.

Dimbaar vanwege bv s'nachts niet gelijk super veel licht of als je in bad ligt de verlichting wat ontspannend zetten. Geen vereiste, maar wellicht wel handig.

Daarnaast zijn er voldoende 230v ip65 leds verkrijgbaar zoals Philips dreaminess, echter zijn dit vaste jongens en dus niet uitwisselbaar. Wel een nadeel in mijn ogen en daarnaast ook verschillende verhalen gelezen dat LED meer recht straalt en halogeen meer in de breedte?
Dat nadeel schikt mensen af, maar is eigenlijk vooral theoretisch, zeker op een badkamer met relatief weinig branduren. Grote kans dat ze het nog doen als de badkamer weer aan vernieuwing toe is.

LED-spotjes kunnen breder of smaller stralen dan halogeenspots, dus dat verhaal hoeft niet op te gaan, zo zijn er genoeg LED-spotjes met een bundel van 36-40 graden, vergelijkbaar met een "flood" halogeenspotje ("spot" halogeen is zelfs nog een smallere bundel). LED-spotjes zonder optiek (alleen een plat glaasje) doen rond 110 graden, niet bepaald recht dus.
Edit: wellicht wordt met "recht" bedoeld dat ze het licht één kant op stralen en niet echt rondom zoals een gloeilamp. Overigens wel ideaal voor een spot of downlight.
12v meer vanwege de veiligheid , alleen zit je met dat gedoe met een trafo. Echter kan je deze wel weer vlak naast een spot leggen dus je ken hem zo uitwisselen mocht hij kapot gaan.

Er zoveel op de markt, zoveel overgeschreven inmiddels.. wellicht kunnen jullie mij helpen aan een goede keuze?
Yep, en daarom heeft zo'n trafo een bouwvorm dat die door het gat van een spotje past.
Let wel even op dat je geen trafo koopt voor halogeenverlichting, maar specifiek voor LED-verlichting.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 28-09-2016 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
SnowBigQ schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:44:
Ik weet niet of ik het in deze topic mag vragen, indien niet dan hoor ik graag in welke topic/forum :)

Sinds aantal maanden ben ik bezig met led strips. Eerst in computer en nu wil ik ook op paar plekken gaan verlichten met led strips.

In omschrijving staat voor spots, vandaar mijn vraag aan ervaren led gebruikers :)

Alvast bedankt.
Hij heeft een rode en een zwarte aansluiting die zo te zien ook op 12V kan, dus het moet goed zijn :)

Mijn ledstrips lopen via Milight, is het ook waard om eens naar te kijken ;)
[Milight] Ervaringen & discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raies schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:32:

Persoonlijk zou ik om een andere dimmer vragen. De installateur zou dit moeten weten. Ik neem aan dat hij zijn installatie heeft getest voordat hij deze opleverde. Daar had dit probleem eventueel naar boven kunnen komen.
Mee eens. Zo ver onder het minimum vermogen zit je in ongedefinieerd gebied.
SnowBigQ schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:44:

Alvast bedankt.
Doorgaans gebruikt een LED-strip een driver met 12 V constante spanning. Als die driver dan ook nog het vermogen aankan van de strip die je op het oog hebt, dan zou het antwoord ja moeten zijn.
Als jouw LED-strip van 12 V (bijv.) 18 W zou trekken, dan heb je een driver nodig van 12 V en minimaal 1,5 A (liever wat meer, 2 A of zo). I.p.v. een "driver" kan ook gewoon een geschikte adapter worden gebruikt, dat is immers ook een voeding met constante spanning.

[ Voor 59% gewijzigd door jitter op 28-09-2016 17:52 ]

• Card Nox
Iemand ervaring met deze spotjes?
Merk: Osram / Type: 6-pack dimbare GU10 LED-reflectorlampen / Keuze uit: GU10 (PAR16 met retrofit schroeffitting) - €20,-

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 29-09-2016 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eén van de meest gestelde vragen in deze thread betreft dimbaarheid van LED-lampen en alles daar omheen (flikkeren, zoemen, etc.). Meestal houd ik me daarvan afzijdig van of geef ik algemeen commentaar want de vragen en problemen betreffen vrijwel altijd voor de combinatie met de voor gloeilampen ontworpen fasedimmers. Dat betreft zowel de types met faseaansijding als -afsnijding maar ook zogenaamd voor LED geschikte fasedimmers schaar ik eronder.

Fasedimmers en LED-verlichting zijn twee niet compatibele technologiën. Kunst en vliegwerk (denk aan ingewikkelde driver-IC's) is nodig om het nog redelijk te laten lopen, maar het is ook de reden waarom e.e.a. relatief duur is en desondanks teleurstellingen kunnen ontstaan.

Voor de geïnteresseerde techneut heeft Bigclive vandaag een filmpje geplaatst waarin hij dieper ingaat op technische problemen van het dimmen van LED's met ouderwetse dimmers:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 10:09

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Zojuist twee lampjes besteld om te testen ter vervanging van deze:

http://www.tinydeal.com/n...light-bulbs-p-131182.html

De eerste lijkt erg veel op degene die ik vorig jaar had besteld. Alleen is deze 6 watt en heeft 48 i.p.v. 24 leds en zou dus wel feller licht moeten geven. De kleur leek groenachtig en ook knipperde deze soms. Op tweakers had iemand een soortgelijke lamp gekocht en was hier ook niet heel positief over.

https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.lVF7rX

De andere bestaat uit één Led en is ook 6 watt, hier was iemand anders op tweakers positiever over en ik ben benieuwd welke het meeste licht geeft. De lamp staat niet vaker dan 20 minuten per jaar aan, dus leuk om te testen.

https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.lVF7rX

Zojuist even bij de Mediamarkt gekeken en daar durven ze vrolijk €7,99 voor een lampje te vragen. Ook al is deze online wel goedkoper te vinden, zal ik die kosten er toch niet uit halen ;)

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Niet iedereen koopt goedkope meuk op internet sites, gelukkig zijn er nog mensen die bereid zijn lampen te kopen bij bijv. Media Markt voor € 7,99

Ik voel me persoonlijk verantwoordelijk voor het welzijn van onze samenleving en draag mijn steentje bij door in lokale winkels of winkels zoals Media Markt mijn producten aan te schaffen.

Buiten dit zijn er natuurlijk gewoon voordelen van het kopen van echte merken.
M.b.t. kwaliteit, conformiteit en aansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben het op alle fronten eens met 3xNix. Maar het is natuurlijk ook wel leuk (binnen bepaalde grenzen) om e.e.a. uit te proberen, zolang je niet verwacht om voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten.

Gezien deze opmerking:
De lamp staat niet vaker dan 20 minuten per jaar aan, dus leuk om te testen.
...ga ik even puur van uitproberen uit. Voor kwaliteitsverlichting inderdaad liever even op zoek naar het betere spul.

[ Voor 27% gewijzigd door jitter op 04-10-2016 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:45

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft dimmen en led: Voorkomen is beter. Liever voor de sfeerverlichting een extra armatuur met eigen schakelaar plaatsen dan gelazer met dimmers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, op zich mee eens.

Toch merk ik wel dat het met goede kwaliteit lampen van tegenwoordig steeds beter gaat.

Zowel de "WarmGlow" van Philips als de "DimToWarm" van Megaman, beiden E27, doen het bijvoorbeeld perfect in een Steinel L115s buitenlamp. Dat is een lamp die bij schemering/donker de lamp op een (gedimde) basissterkte laat 'branden' en naar volle lichtsterkte gaat bij beweging. Beide lampen doen het hier uitstekend in.

Ook Philips LivingWhites dimmers of de KAKU AWMD-250 mini (na toevoegen bypass) doen het met bovenste twee lampen perfect.

Sterker nog, de E27 versies (en bij Megaman ook de E14 versie) hebben 0 flicker, danwel geen waarneembare flicker, zelfs niet voor mij :P, ook niet op de laagste stand.

Maar in principe ben ik het wel eens met de stelling dat je toe zou moeten willen naar een situatie waarin je de lampen gewoon electronisch (draadloos dan wel bedraad) kan sturen om het dimmen in de lamp zelf te regelen.

Maar wat ik dan wel weer pikant vind, is dat ik bij Philips Hue en INNR wél flicker heb (daardoor zet ik ze alsnog niet graag op een lagere lichtsterkte). Terwijl je het bij een dergelijke, 'zichzelf dimmende', lamp juist perfect zou moeten kunnen doen....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 10:09

mark de man

Wij zullen doorgaan...

jitter schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 06:46:

...ga ik even puur van uitproberen uit. Voor kwaliteitsverlichting inderdaad liever even op zoek naar het betere spul.
Het gaat mij er idd puur om te kijken of er verschil tussen de verschillende lampen zit. Ik zal ze ook zeker niet de hele tijd laten branden als ik er niet ben, maar ik ben wel benieuwd of degene die bestaat uit één LED ook daadwerkelijk een beter licht geeft.

https://www.goedkopermetl...PnrvJ7Uwc8CFRYo0wod8NEFKw

8 euro voor deze lamp vind ik persoonlijk gewoon te veel geld, 4,50 komt al meer in de buurt, maar er is voor mij ook geen reden om een hoge kwaliteit G4 lamp te hebben, aangezien ik deze bureaulamp praktisch nooit gebruik.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:24:
Maar wat ik dan wel weer pikant vind, is dat ik bij Philips Hue en INNR wél flicker heb (daardoor zet ik ze alsnog niet graag op een lagere lichtsterkte). Terwijl je het bij een dergelijke, 'zichzelf dimmende', lamp juist perfect zou moeten kunnen doen....
Er zijn verschillende oorzaken voor flicker.
Het meest voorkomend is onvoldoende afvlakking van de gelijkgerichte netspanning waardoor er 100 Hz rimpel in de uitgangsspanning voorkomt, en de andere is te lage PWM frequentie (en dan vooral in ver gedimde toestand). Een combinatie van allebei is natuurlijk ook mogelijk.

Ik ben geen fan van dimmen, nooit geweest, maar als ik het zou doen, dan zou ik kiezen voor constant current dimming en niet voor PWM dimming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:24:
Mja, op zich mee eens.

Toch merk ik wel dat het met goede kwaliteit lampen van tegenwoordig steeds beter gaat.

Zowel de "WarmGlow" van Philips als de "DimToWarm" van Megaman, beiden E27, doen het bijvoorbeeld perfect in een Steinel L115s buitenlamp. Dat is een lamp die bij schemering/donker de lamp op een (gedimde) basissterkte laat 'branden' en naar volle lichtsterkte gaat bij beweging. Beide lampen doen het hier uitstekend in.
Gave buitenlamp! Hoeveel Watt is je led lamp die je gebruikt, 6w of 9w?

Op Amazon.de geeft iemand aan dat het met een 11Watter niet goed gaat.
Frage: Welche mindest-leistung und spezifikation muß das leuchtmittel haben, wenn eine dimmbare led verwendet werden soll?
Antwort: Ich habe eine 11W LED montiert. Das mit dem Dimmen funktioniert nicht richtig.der Effekt geht fast gar nicht. Steht glaube ich auch in der Beschreibung. Lohnt sich Dimmen überhaupt?
Von P.K. am 28. Juli 2016
https://www.amazon.de/Ste...Hausfronten/dp/B001UC3FBI

[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 04-10-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:27:
[...]

Er zijn verschillende oorzaken voor flicker.
Het meest voorkomend is onvoldoende afvlakking van de gelijkgerichte netspanning waardoor er 100 Hz rimpel in de uitgangsspanning voorkomt, en de andere is te lage PWM frequentie (en dan vooral in ver gedimde toestand). Een combinatie van allebei is natuurlijk ook mogelijk.

Ik ben geen fan van dimmen, nooit geweest, maar als ik het zou doen, dan zou ik kiezen voor constant current dimming en niet voor PWM dimming.
Mja, persoonlijk ben ik juist een enorme fan van dimmen (als het goed gebeurt), gewoon omdat ik flexibeler kan zijn dan wat ik ooit kan bereiken met een redelijk aantal losse licht armaturen :P.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe de hier door mij genoemde lampen dat doen.

Volgens mij doen de Philips Hue en INNR lampen dus wel 'ordinair' PWM dimmen (want het flickeren wordt idd erger naarmate ze gedimd worden).

Van de Megaman DimToWarm lampen zou ik haast denken dat ze constant current gebruiken (voor zo ver dat mogelijk is op basis van het 'signaal' van een ordinaire fasedimmer). Flicker is iig 0, zowel visueel als op camera, zowel bij E27 als E14.

Philips Warmglow E14 flickert dus wel, maar meestal niet hinderlijk. E27 is wel heel stabiel. Ik geloof dat ik op Youtube in een Teardown van de E27 ook gezien heb dat daar een goede afvlakking in zit.
Wolly schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:34:
[...]

Gave buitenlamp! Hoeveel Watt is je led lamp die je gebruikt, 6w of 9w?

Op Amazon.de geeft iemand aan dat het met een 11Watter niet goed gaat.

[...]

https://www.amazon.de/Ste...Hausfronten/dp/B001UC3FBI
Ja, een heel fijne buitenlamp :). En Steinel heeft meer lampen in het assortiment die dit 'kunstje' kunnen. Ik heb er wel vrij lang naar moeten zoeken, want Steinel lijkt ook zo ongeveer de enige te zijn die zulke lampen maakt (met zowel schemer- als bewegingssensor en die twee dan slim gecombineerd).

De Philips Warmglow is de 9 watt heldere versie en die doet het prima. Hij kan via de 'basislicht' regelaar redelijk ver terug gedimd worden. Mooi voor een warm en sfeervol schijnsel bij de voordeur. Als ik echt heel moe/gevoelig ben kan ik een lichte schijn van flickering/strobing waarnemen, maar bij lange na niet storend (en ik sta natuurlijk ook geen hele avonden bij de voordeur :P ).

In het lichtschijnsel van de WarmGlow zitten wel wat 'artefacten' (een 'ring' op de grond) door de interne constructie. Maar ik vind deze lamp wel het mooist eruit zien in de glazen bol van deze Steinel.

Ik heb eerst de Megaman DimToWarm in 10,5 Watt versie erin gehad. Die liet zich niet zo ver terug dimmen als achter een KAKU dimmer waar ik hem ook achter heb gehad. Maar alsnog ver genoeg voor een goed verschil tussen helemaal helder en gedimd.

Het enige nadeel aan deze Steinel is eigenlijk dat de bol niet echt van helder glas is, maar een wat meer 'zanderige' structuur. Maar dat heeft op zich ook wel weer wat.

Maar lang verhaal kort: Deze lamp (en wrs alle vergelijkbare modellen van Steinel) zijn icm. zowel Philips WarmGlow als Megaman DimToWarm prima te gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door eymey op 04-10-2016 23:43 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 23:31:
[...]
Van de Megaman DimToWarm lampen zou ik haast denken dat ze constant current gebruiken (voor zo ver dat mogelijk is op basis van het 'signaal' van een ordinaire fasedimmer). Flicker is iig 0, zowel visueel als op camera, zowel bij E27 als E14.
Ik zie geen reden dat een LED-lamp op een fasedimmer geen CCR (constant current reduction) zou kunnen gebruiken.
Feitelijk is de signaalvorm van een fasedimmer een sinus met stukken eruit gehakt. Dit verlaagt de effectieve spanning en een gloeilamp gaat daardoor zwakker branden.
Een LED loopt echter op een veel lagere spanning die ook nog eens DC moet zijn. Wat het driver-IC doet is beoordelen hoeveel van de sinus van het lichtnet eruit is gehakt en daaruit afleiden tot welk niveau er gedimd moet worden. Dat zou aan de laagspanningskant van de lamp dus niet hoeven uitmaken hoe er gedimd wordt.

PWM is volgens mij wel verreweg de meest gekozen methode. CCR kan bij dimmen < 40% een verschuiving in kleurtemperatuur veroorzaken, maar dat zou ik persoonlijk verkiezen boven geflikker of stroboscoopeffecten van PWM.
YouTube: Flicker in LED Luminaires

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat mij betreft mogen er normen komen voor dimtechnieken bij LED's.

Ik heb laatst wel eens, via een Google opdracht, documentatie gevonden (o.a. van de Amerikaanse overheid) over het tegen gaan van flicker, op beide vlakken die jij ook aangeeft als mogelijke oorzaken (slechte afvlakking, of te cheape PWM ).

Er lijkt dus langzaamaan wel meer bewustzijn voor te ontstaan.

En gelukkig zie ik bij beeldschermen met LED backlight ook steeds vaker vermeld staan dat fabrikanten specifiek "flicker free" vermelden. En tftcentral.co.uk test er ook specifiek op :).

Hierdoor heb ik op m'n werk om een beeldscherm kunnen vragen dat "PWM-free" is :P ( Dell P2314H )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet alleen voor dimmen, ook normen voor flicker mogen wat mij betreft opgesteld worden want op dit moment is er geen pijl op te trekken.

Maar ik moet zeggen dat sommige fabrikanten er toch wel een punt van maken om het goed te doen.
Als ik een Philips myLiving Denim van 8 W (consumer) vergelijk met een Noxion Bulkhead van 14 W (commercieel), dan geeft de eerste mooi flickervrij licht (of op zijn minst flickerarm op een camerascherm) en de tweede flikkert er juist flink op los.

Beide lampen kosten ongeveer hetzelfde, zo'n € 55, maar je kunt goed zien dat dat budget anders verdeeld wordt. M.n. de driver heeft bij het portiekarmatuur een zeer minimalistisch design gekregen. Maar nou is wat flicker in een portiek lang niet zo bezwaarlijk als in een woning.

De foto's zijn niet op schaal.
De bovenste foto laat een behoorlijk ruim gedimensioneerde driver van Philips zien met redelijk wat afvlakking van de gelijkgerichte netspanning (de twee groene elco's bij elkaar). Dat moet de driver van Noxion op de onderste foto ontberen. Tot overmaat van ramp is de afvlakking aan de uitgang ook nog eens heel erg mager voor een 14 W driver (100 uF, doorgaans zie je meer).

Ik verdenk Noxion ervan om de driver in hun armatuur zodanig gekozen te hebben dat de levensduur ervan niet veel meer zal zijn dan de specificatie van 35.000 uur. Het Philips armatuur, daarentegen, wordt maar op 15.000 uur gespecifceerd.

In ieder geval petje af voor Philips om een fatsoenlijke driver te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Philips%20LED%20driver%20top.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/e6ccd564-76aa-453a-8675-14e078f25e23.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door jitter op 05-10-2016 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb gisteren eens geteld hoeveel GU10-lampen er in huis zijn.. 16 stuks à 50W. :X Tijd voor LED dus, vooral omdat ik door m'n voorraad heen ben.

Eerste optie was eBay, maar na verschillende verhalen gelezen te hebben over de slechte kwaliteit gaat dat 'em dus niet worden. Dan wordt het Philips dus. :) Nu kwam ik bij dit type uit: http://www.philips.nl/c-p/8718696582572/led-spot. 50W, warmwit. Lijkt mij een prima keuze voor een redelijk bedrag. Hoeven voor mij niet dimbaar te zijn. Nu zijn er ook Master LED's en deze modellen: http://www.philips.nl/c-p/8718696483787/led-spot. Beiden een stukje duurder. Ligt het aan mij of zie ik geen verschil qua specs tussen deze modellen?

Daarnaast zie ik ook modellen die 4,6W=50W zijn, maar ook 5,3W=50W.

[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 15-10-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al bij IKEA gekeken? Als het niet dimbaar hoeft te zijn ben je daar goedkoop uit en IKEA heeft tevens fatsoenlijke garantie. €3,99 voor 2st. 200lm.

Zie ook de andere LED-lampen die ze hebben hier. Of als het feller (400lm) moet en dimbaar: deze.
Heb hier diverse LED-lampen ("LEDARE" serie) van IKEA in huis en die doen het al 3 jaar zonder problemen.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
Action verkoopt tegenwoordig ook Philips spots. Heb daar zelf 3 van op de badkamer en 2 in de keuken. Die in de keuken zijn en iets ouder model en verbruiken 0,3W meer of zo en hebben een iets grotere stralingshoek maar de kleur ervan prima.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 16:23:
[...]

Al bij IKEA gekeken? Als het niet dimbaar hoeft te zijn ben je daar goedkoop uit en IKEA heeft tevens fatsoenlijke garantie. €3,99 voor 2st. 200lm.

Zie ook de andere LED-lampen die ze hebben hier. Of als het feller (400lm) moet en dimbaar: deze.
Heb hier diverse LED-lampen ("LEDARE" serie) van IKEA in huis en die doen het al 3 jaar zonder problemen.
Liefst rond de 350 lumen of hoger (gelijk aan 50W halogeen). De Ikea-lampjes zijn ook niet verkeerd idd. Bij Conrad zijn die van Philips best goedkoop: https://www.conrad.nl/nl/...ctor-1-stuks-1487751.html
GAIAjohan schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 16:30:
Action verkoopt tegenwoordig ook Philips spots. Heb daar zelf 3 van op de badkamer en 2 in de keuken. Die in de keuken zijn en iets ouder model en verbruiken 0,3W meer of zo en hebben een iets grotere stralingshoek maar de kleur ervan prima.
Was er laatst nog maar ze hadden even niets liggen voor GU10 en gelijk aan 50W. Weet jij toevallig nog hoe duur ze waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ze zijn inderdaad niet gelijk gerated aan 50W maar ik vind led spots die gelijk zijn gerated aan 20W best een prima lichtbundel geven. Ze zijn sowieso al een stuk gerichter qua licht. Ik kwam in de keuken ook af van 2x50W..
Ik zou daarom eerst eens 20W vervangers proberen. Die kosten 4 euro per 2 of zo??

Proberen dus prima waard voor die prijs..

Alleen onder de keukenkastjes en badkamer
Kastjes heb ik niet vervangen. Dat is inbouw en moeilijk te vervangen, maar die gebruik ik vrij weinig..Badkamer is 12V..

[ Voor 19% gewijzigd door GAIAjohan op 15-10-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 456491

Weet iemand goede LED-lampen van ongeveer 200-300 lumen die niet flikkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik weet niet wat je zoekt.
IKEA Ryet kaars e14 flikkert niet bij mij op de camera.

Philips gu10 flikkert wel licht op de camera, maar ik zie het zelf niet
Philips e14 heldere bol flikkert sterk, die zie ik ook daadwerkelijk een beetje flikkeren.
Action (lsc) e27 flikkert ook op de camera..

Verder heb ik vooral 400+lm, en daarvan weet ik dat ze allemaal minstens een beetje flikkeren op de camera, maar heb er geen last van.. Philips warmglow 600 nog wat lumen zie ik op bepaalde dimsterktes iets doen.. verder heb ik geen dimmable leds

[ Voor 73% gewijzigd door GAIAjohan op 15-10-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 456491

GAIAjohan schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:30:
Ik weet niet wat je zoekt.
IKEA Ryet kaars e14 flikkert niet bij mij op de camera.
Ik zoek E27 (grote fitting) LED-lampen voor in o.a. een bureaulamp. Verder zoek ik een E14 (kleine fitting). Ik ben gevoelig voor het flikkeren dus ik zoek lampen die niet flikkeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 456491 op 15-10-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Anoniem: 456491 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:34:
[...]

Ik zoek E27 (grote fitting) LED-lampen voor in o.a. een bureaulamp. Verder zoek ik een E14 (kleine fitting). Ik ben gevoelig voor het flikkeren dus ik zoek lampen die niet flikkeren.
Tja, ik zou gewoon eens IKEA Ryet proberen:

Dit is IKEA Ryet e14 kaars variant op camera:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8d1jUvUl.jpg

Het verschil met bv een Philips warmglow dimmable led is groot:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JRoLZX1l.jpg

IKEA Ledare zie ik wel licht flikkeren op de camera, de goedkopere Ryet dus niet..
IKEA Ledare e27 400lm - duidelijke flicker
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m6sJF8kl.jpg

Philips e27 806lm -flicker is aanwezig
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hOHQasRl.jpg

Philips e14 bol ~200lm -zeer duidelijke flicker
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QwGC3evl.jpg

Philips Wolga eettafel lamp (4*3,5W) -geen flicker
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ADsCWb7.jpg

Philips cinnabar 6W plafonnière, geen flicker
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RQy7svcl.jpg
Zonder diffuuskap:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NUyczRUl.jpg

Philips gu10 230lm spot:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/222cPcZl.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door GAIAjohan op 15-10-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:55
Dat flikkeren zie je overigens goed met de slomo functie van je telefoon. Vind het zelf ook erg irritant en filter ze er zo nog makkelijker uit.

Ander irritant iets is lichte brom. Koop je een led dimmer en philips dimbare ledlampen.. lichte brom.

Is dat nu echt onvermijdelijk?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Van de Ryet heb ik ook wel een filmpje hoor. Bovenstaande voorbeelden zijn ook van mezelf.. de Ryet flikkert ook in het filmpje niet..

De Philips warmglow hoor ik niet brommen, zit in het IKEA Lauters armatuur met ingebouwde dimmer.

[ Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 15-10-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GAIAjohan: Ziet er goed uit, die Ryet! Komt het nou door de witbalans die je camera gekozen heeft, of heeft Ikea ook Ryet modellen die een 'warmere' witkleur gaan geven naarmate je ze dimt, netals de WarmGlow lampen van Philips?

Verder voor wat betreft die Warmglow lampen: In mijn ervaring flikkert de E14 WarmGlow inderdaad wel. Maar, ookal ben ik hier gevoelig voor, op zich niet irritant als het in een armatuur is dat ik niet de hele avond in m'n gezichtsveld heb. Het exemplaar dat we hier thuis hebben zit nu in het bedlampje bij m'n vriendin haar kant van het bed, achter een LivingWhites dimmer van Philips (die weer aangestuurd wordt vanuit ons Hue systeem).

Een 9W E27 WarmGlow heb ik overigens nog niet aan een 'cameratest' onderworpen. Maar zoals een aantal posts terug al aangegeven flikkert ie op het oog iig al niet.

Dan nog even heel iets anders:

Bij de Gamma in Almere Poort zag ik afgelopen donderdag deze lamp liggen:

http://www.philips.nl/c-p/8718696588840/led-lamp

Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/8718696588840-PID-global-001?$jpglarge$&hei=700

Er bestaat zo te zien ook een versie die alleen kan switchen tussen 3000k en 6500k

Ik was wel benieuwd naar deze lamp met 3 standen, ook omdat we in de badkamer nog steeds zochten naar een oplossing om het licht 's nachts, als 1 van ons naar de WC moet, aan te kunnen doen zonder in een bak licht te zitten en ook zonder te investeren in een dure (LED)dimmer.

Nou, deze lamp voldoet dus perfect! _O_. Op het oog, en bij een korte test ook met de camera, in geen van de standen geflikker en zeker op de felle 2700k stand ook gewoon een prima kleurweergave. In de derde, minst felle, stand heb je een sfeervol kaars-achtig kleurtje en de lichtsterkte van een klein nachtlampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
De kleur van die Ryet komt door de camera. Het is verder gewoon een 2700K 200lm kaarslampje. Is niet dimbaar trouwens.. maar daar is de prijs ook naar.

Mijn Philips warmglow is volgens mij de 9W variant, 60W replacement iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 15:28
eymey schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:45:
@GAIAjohan: Ziet er goed uit, die Ryet! Komt het nou door de witbalans die je camera gekozen heeft, of heeft Ikea ook Ryet modellen die een 'warmere' witkleur gaan geven naarmate je ze dimt, netals de WarmGlow lampen van Philips?

Verder voor wat betreft die Warmglow lampen: In mijn ervaring flikkert de E14 WarmGlow inderdaad wel. Maar, ookal ben ik hier gevoelig voor, op zich niet irritant als het in een armatuur is dat ik niet de hele avond in m'n gezichtsveld heb. Het exemplaar dat we hier thuis hebben zit nu in het bedlampje bij m'n vriendin haar kant van het bed, achter een LivingWhites dimmer van Philips (die weer aangestuurd wordt vanuit ons Hue systeem).

Een 9W E27 WarmGlow heb ik overigens nog niet aan een 'cameratest' onderworpen. Maar zoals een aantal posts terug al aangegeven flikkert ie op het oog iig al niet.

Dan nog even heel iets anders:

Bij de Gamma in Almere Poort zag ik afgelopen donderdag deze lamp liggen:

http://www.philips.nl/c-p/8718696588840/led-lamp

[afbeelding]

Er bestaat zo te zien ook een versie die alleen kan switchen tussen 3000k en 6500k

Ik was wel benieuwd naar deze lamp met 3 standen, ook omdat we in de badkamer nog steeds zochten naar een oplossing om het licht 's nachts, als 1 van ons naar de WC moet, aan te kunnen doen zonder in een bak licht te zitten en ook zonder te investeren in een dure (LED)dimmer.

Nou, deze lamp voldoet dus perfect! _O_. Op het oog, en bij een korte test ook met de camera, in geen van de standen geflikker en zeker op de felle 2700k stand ook gewoon een prima kleurweergave. In de derde, minst felle, stand heb je een sfeervol kaars-achtig kleurtje en de lichtsterkte van een klein nachtlampje.
Krijg je niet het probleem met die lamp dat die 2-3x zoveel schakelmomenten heeft dan een normale lamp al? En dus eerder stuk gaat?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Idiote vraag waarschijnlijk maar ik stel hem toch. Ik heb grote moeite met armaturen te vinden, nu vinden we de Noxion Vision wel mooi maar die geeft aan een lichtbundel van 30c te ondersteunen, d LEDs die ik op t oog heb (Philips MASTER LEDspot MV D 5.4-50W 927 40D GU10) zijn 40 graden. Geeft dit 'problemen' of irritante lichtweerkaatsingen?

Iemand een tip voor een goede site waar je overzichtelijk op armaturen kunt zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alaintje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:27:
[...]

Krijg je niet het probleem met die lamp dat die 2-3x zoveel schakelmomenten heeft dan een normale lamp al? En dus eerder stuk gaat?
Geen idee eigenlijk, Ik heb ook geen idee of (en hoe) ze eventueel iets hebben gedaan om hier rekening mee te houden. In de specificaties claimen ze echter 100000 (honderdduizend) schakelcycli.

Ik ga me hier dus ook geen moment druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
alaintje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:27:
[...]

Lijkt mij ook super vervelend om altijd meerdere keren op een schakelaar te klikken, het lijkt mij beter als dat soort lampen gewoon net zoals Hue met een afstandsbediening gaan zodat er geen (onnodige) stroomverbrekingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is maar net welke functionaliteit je zoekt.

We hebben ook Hue lampen in huis. Echter, de meest goedkope Hue lamp die meerdere kleurtemperaturen wit ondersteunt is nog altijd ruim 2x zo duur als deze Sceneswitch lamp. En dan ben je er nog niet, want dan moet je dus ook nog een Dimmer Switch of Hue Tap aan de wand hangen om de lamp te bedienen. Dat gaan we dus niet voor iedere ruimte doen. Dit is lekker laagdrempelig.

Overigens hoef je niet 'altijd meerdere keren op een schakelaar te klikken'. Hij onthoudt de laatst gekozen lichtinstelling. Als je de lamp 9 van de 10 keer op z'n felst aan wil zetten gaat dat dus prima. Hij gedraagt zich verder dan gewoon als iedere normale lamp. Alleen als je wilt wisselen moet je een keer met de schakelaar knipperen.

Oh ja, nog een saillant detail: De Hue lampen (in ieder geval de White en de Ambiance) hebben duidelijk zichtbare flicker (gelukkig op hogere lichtsterktes niet storend). Deze SceneSwitch 0,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 15:28
Jochemd13 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:18:
[...]

Lijkt mij ook super vervelend om altijd meerdere keren op een schakelaar te klikken, het lijkt mij beter als dat soort lampen gewoon net zoals Hue met een afstandsbediening gaan zodat er geen (onnodige) stroomverbrekingen zijn.
Als ik het goed begrijp staan ze altijd in hun 'oude' modus. Als je na 6-7 seconden uitschakelt tenminste. Schakel je binnen 1 seconden aan en uit resetten ze (ik denk naar 100%?).
Van één kant een fijn systeem als ze altijd op 10% zouden staan en als je eens behoefte hebt aan wat meer licht druk je 3 keer op de schakelaar.
Maar 100.000 cycli is gelukkig meer dan genoeg :) . Denk wel een goeie 10 jaar, afhankelijk van de hoeveelheid medebewoners.

Ik ben denk ik van plan om 6 van die goedkope Ikea ryet lampen in de garage te gebruiken.
We hadden 2 ledspots maar één begaf het na 1 maand al :/ .
Dit is een goedkopere oplossing en je hebt een gespreide bron van licht in plaats van een punt. Alleen 6 fittingen kopen van 1€/stuk.
Middagje bezig en voor 20€ genoeg licht in de garage.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt. De Sceneswitch lampen gaan altijd aan in de laatste modus waarin je ze aan had (dit overigens in tegenstelling tot de Hue lampen, waar je daar nieteens voor kan kiezen :P ).

En idd, als je sneller aan en uitschakelt, dan resetten ze weer naar de felste lichtstand.

Ben overigens benieuwd welk moment er in onze badkamer eerder bereikt gaat worden: 100.000 schakelcycli, of een vroegtijdig einde van LED's of electronica omdat de lamp in een gesloten armatuur zit :P.

[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 17-10-2016 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

eymey schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:29:
Ben overigens benieuwd welk moment er in onze badkamer eerder bereikt gaat worden: 100.000 schakelcycli, of een vroegtijdig einde van LED's of electronica omdat de lamp in een gesloten armatuur zit :P.
100k cycli over 10 jaar, dat is ~27 keer per dag aan/uit.
Gok dus maar op het 2de :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zag net een berichtje over de Philips Dubai lamp: 200 lm/W! Dat klinkt wel interessant...

Afbeeldingslocatie: http://img-3.newatlas.com/philips-lighting-dubai-municipality-dubai-lamp-4.jpg?auto=format%2Ccompress&fit=max&h=670&q=60&w=1000&s=04e2ed0c07e8043a850adf73a9cd05de
GAIAjohan schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:42:
[...]

Tja, ik zou gewoon eens IKEA Ryet proberen:

Dit is IKEA Ryet e14 kaars variant op camera:
[afbeelding]

Het verschil met bv een Philips warmglow dimmable led is groot:
[afbeelding]

IKEA Ledare zie ik wel licht flikkeren op de camera, de goedkopere Ryet dus niet..
IKEA Ledare e27 400lm - duidelijke flicker
[afbeelding]

Philips e27 806lm -flicker is aanwezig
[afbeelding]

Philips e14 bol ~200lm -zeer duidelijke flicker
[afbeelding]

Philips Wolga eettafel lamp (4*3,5W) -geen flicker
[afbeelding]

Philips cinnabar 6W plafonnière, geen flicker
[afbeelding]
Zonder diffuuskap:
[afbeelding]

Philips gu10 230lm spot:
[afbeelding]
Ik ben zelf erg gevoelig voor flicker, maar ik wil er ook even op wijzen dat helemaal 0% flicker mooi is, maar niet strikt noodzakelijk. Zie hieronder de flicker van een gloeilamp op een gewone schakelaar, en daar heb ik nooit iemand over horen klagen (en ikzelf ook niet).

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/IMG_20141121_185143.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Is dit een gewone of zo'n halogeen bolletje in een e27 fitting? Ik dacht altijd dat de gloeidraad te traag was om de 50hz te kunnen zien.
Wel leuk dat je dit heb bekeken trouwens .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Puur nieuwsgierigheid die werd gewekt door een meting van OliNo aan een gloeilamp.
De mate van flicker noemen zij "knippermodulatie index" en mag volgens hun niet boven de 35% komen wil die niet zichtbaar zijn. Een gloeilamp zit zo rond de 20%.

De lamp in mijn foto is een E27 halogeenlamp.
Een gloeidraad heeft inderdaad enige traagheid, maar dus niet genoeg om de flicker helemaal uit te dempen. De LED kan dus veel "scherper" tussen aan en uit knipperen, zeker als er met PWM wordt gedimd doet die eigenlijk niets anders dan in een rap tempo schakelen tussen helemaal aan en helemaal uit.

De flicker is overigens het dubbele van de netfrequentie, dus 100 Hz in landen met 50 Hz en 120 Hz in landen met 60 Hz. Dit geldt ook voor de gloeilamp.

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 22-10-2016 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helder :).

En ik kan inderdaad beämen dat zeker niet álle flicker die met een camera waarneembaar is, ook zichtbaar is voor mij (gelukkig). Maar als ik het waarneem, dan bevestigt de camera het eigenlijk altijd spot on :)

Overigens best wel een mooi "flickerpatroon" :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jarod schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:33:
[...]

Met die goedkope lampjes ben ik ook beginnen: flikkerden en waren er dus na 15 minuten weer uit. Kwaliteit van de Topledshop lampjes is een stuk beter. Ik heb de trafo niet vervangen en de lampjes zitten er al weer bijna drie jaar in zonder problemen.
Ik ben aan het overwegen om http://www.topledshop.nl/...-horizontaal-dimbaar.html te nemen voor onder de keukenkastjes, zijn die OK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Korte check. Ik wil 8 spotjes van 5W/230V aan 1 dimmer hangen plus 3 kleinere spotjes van 12V. Is dat mogelijk? Lijkt me niet maar wil het toch even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Kan wel - maar niet zomaar.

Als de trafo die voor de 12Volt lampjes zit ook dimbaar is - fase aan/afsnijding dan kan de dimmer de lampjes er achter dimmen via de trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:42
Ik ben erg tevreden met de action ledlampen.
Boven de eettafel / tekentafel hangt nu een LSC Colex 8watt / 610 lumen (2900k) en die geeft een goed bak licht voor 5 euro. Daarvoor zat er een ledlamp in van Phillips maar die gaf een irritante pieptoon.

De keuken heb ik mijn halogeen spotjes vervangen dmv insteek ledje van aliexpress, maar hier heb ik een vraag over. Onder de keukenkastjes ging het zonder problemen echter de twee van de wasemkap krijg ik niet werkend. Het licht springt dan niet aan, terwijl dit exact dezelfde halogeen lampjes zijn als die onder de kastjes hingen. Het ligt niet aan de ledjes want deze doen het wel onder de kastjes. Waar zou dit aan kunnen liggen?

En is er een goedkoper alternatief voor de HUE lampen? Ik wil graag 5 E14 lampjes vervangen in een kroonluchter en deze makkelijk dimbaar maken. De 5 x 2watt Leds die er nu inzitten zijn vaak te zwak.

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 19-10-2016 18:05 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cobb schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:02:
...

De keuken heb ik mijn halogeen spotjes vervangen dmv insteek ledje van aliexpress, maar hier heb ik een vraag over. Onder de keukenkastjes ging het zonder problemen echter de twee van de wasemkap krijg ik niet werkend. Het licht springt dan niet aan, terwijl dit exact dezelfde halogeen lampjes zijn als die onder de kastjes hingen. Het ligt niet aan de ledjes want deze doen het wel onder de kastjes. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Andere transformator/voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ja, die zitten op een andere voeding, maar de ledjes zijn een vervanging voor dat type halogeen. Maar goed, verder geen ramp, zijn maar twee lampjes maar vond het maar frappant.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verschil is hier de trafo, niet de LEDjes.

Kijk eens naar de gegevens op de trafo van de wasemkap, en dan m.n. de belastbaarheid. Mocht dit een elektronische trafo zijn, dan is de kans groot dat je te maken hebt met een minimumlast waar je boven moet komen voor een goede werking.

Zo ja, dan is een mogelijke oplossing het gebruik van een LED-driver i.p.v. de halogeentrafo.

[ Voor 16% gewijzigd door jitter op 19-10-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:57:
[...]

Ik ben aan het overwegen om http://www.topledshop.nl/...-horizontaal-dimbaar.html te nemen voor onder de keukenkastjes, zijn die OK?
Durf ik niet te zeggen, deze heb ik namelijk niet in gebruik. Mocht je ze kopen dan ben ik wel benieuwd of ze jou bevallen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
begintmeta schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:57:
[...]

Deze heb ik nu sinds december 2015 in gebruik in mijn keuken. Volgens mij zijn het bijna dezelfde ook epistar alleen 6w.
https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.WBU1Am

Scheelt behoorlijk in de prijs ook 1,84 tov 6,95.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobb op 19-10-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Goed, heb het terug weten te krijgen naar twee lampen:

Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/8718696483787-IMS-nl_NL?wid=494&hei=435&$pnglarge$

Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/8718696582572-IMS-nl_NL?wid=494&hei=435&$pnglarge$

Beiden 50W, warm wit, niet dimbaar, hoek van 36 graden. Als ik naar de specsheet van beiden kijk heeft de eerste een intensiteit van 900cd (centrale bundel), en de tweede is 700cd. Maar elders zie ik juist weer dat de tweede (de glazen) de eerste heeft opgevolgd. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wie kan mij uit ervaring aanbevelen welke MR16/GU5.3 WW led-lampen uit China ik het beste kan kopen?

Zal ook doorgaan met kijken in het topic.

[ Voor 34% gewijzigd door Manke op 20-10-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
3xNix schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:48:
Kan wel - maar niet zomaar.

Als de trafo die voor de 12Volt lampjes zit ook dimbaar is - fase aan/afsnijding dan kan de dimmer de lampjes er achter dimmen via de trafo.
Een dimbare 12v trafo vinden zou het probleem niet moeten zijn. Maar dit is dus mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

S_Chief schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:59:
...
Beiden 50W, warm wit, niet dimbaar, hoek van 36 graden. Als ik naar de specsheet van beiden kijk heeft de eerste een intensiteit van 900cd (centrale bundel), en de tweede is 700cd. Maar elders zie ik juist weer dat de tweede (de glazen) de eerste heeft opgevolgd. :F
Waarom blindstaren op een volledig nutteloze spec als '50W equivalent' of 'opvolger van'?
Het enige wat je moet boeien is, dat de ene 900cd geeft @ 5W en de andere 700cd @ 4.6W.
Het verschil in verbruik scheelt minder dan een euro per jaar indien je ze 24/7 laat branden, dus dat is irrelevant. Gooi je voorkeur voor lichthoeveelheid + de prijs erbij, en de keuze zou zichzelf moeten maken...

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 20-10-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Card Nox schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:11:
[...]

Een dimbare 12v trafo vinden zou het probleem niet moeten zijn. Maar dit is dus mogelijk?
Ja, technisch gezien is het mogelijk 220V tegelijk te dimmen met 12V via een halogeen trafo.
Denk dan aan bijv. Osram HTM of Philips Primaline trafo

Al is het in lagere standen mogelijk ietwat instabiel.

@Slonzo
De nieuwe serie van Philips is "retro" glas of glas look.
Dat is voor best veel mensen belangrijk, en ook voor bijvoorbeeld vitrinekasten bij juweliers.

Ze worden uitgebracht als alternatieven op de populaire halogeen vermogens.
Het is ook wettelijk verplicht dit aan te geven.

[ Voor 25% gewijzigd door 3xNix op 20-10-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:16:
[...]

Waarom blindstaren op een volledig nutteloze spec als '50W equivalent' of 'opvolger van'?
Het enige wat je moet boeien is, dat de ene 900cd geeft @ 5W en de andere 700cd @ 4.6W.
Het verschil in verbruik scheelt minder dan een euro per jaar indien je ze 24/7 laat branden, dus dat is irrelevant. Gooi je voorkeur voor lichthoeveelheid + de prijs erbij, en de keuze zou zichzelf moeten maken...
50W equivalent geeft mij een idee wat ik kan verwachten. Heb nog geen LED-lampen in huis (oké, op een LivingColors na). En normaal verwacht je dat een opvolger verbeterd is tov zijn voorganger, maar in dit geval lijkt het vorige model juist beter te presteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
S_Chief schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:59:

[afbeelding]

[afbeelding]

De candela is een eenheid voor lichtintensiteit op één (meet)plek in de bundel, maar zegt niets over de totale lichtopbrengst van de lamp. Om die reden moet tegenwoordig ook bij spots de lichtopbrengst in lumen (lm) worden vermeld. Dat is wel de totale lichtopbrengst, en de meetmethode is gestandaardiseerd.

De sheet van de 5 W spot specificeert 350 lm, de 4,6 W spot heeft in de sheet vreemd genoeg geen spec hiervoor, al staat er op de verpakking 355 lm. Zo goed als hetzelfde, ondanks dat de waarde in cd je op het verkeerde been zette.
Ter vergelijking: een standaard 50 W halogeen spot deed 330 lm.

Mijn keus zou de 4,6 W spot zijn vanwege het (m.i.) veel mooiere uiterlijk, die 5 lm meer ga je in de praktijk echt niet zien.

[ Voor 18% gewijzigd door jitter op 20-10-2016 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slonzo schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:16:
[...]

Blindstaren hoeft natuurlijk niet hetzelfde te betekenen als aandacht aan besteden. Want om het nou als nutteloos te bestempelen, is dat niet een beetje kort door de bocht?
Het gaat toch altijd om het aantal lumen. En een goede LED-lamp heeft, daar kun je niet omheen, minstens 5 keer zoveel lumen per watt als een gloeilamp. Als factor 5 een vast gegeven zou zijn, dan is het weergeven van zo'n equivalent inderdaad nutteloos. Maar zowel gloeilampen als LED's verschillen onderling in efficientie.

Wat de candela betreft, voor jou en mij is dit door onze opleiding bekend, maar ik weet zeker dat de gemiddelde klant als hij alleen die waarde ziet staan op het doosje er geen snars van begrijpt. De candala drukt namelijk inderdaad de lichtsterkte in de lichtbundel uit (zie vorige reactie), het aantal lumen per steradiaal of kortweg sterad (eenheid van ruimtehoek). Anders uitgedrukt de intensiteit van de lichtbundel, sterk afhankelijk van hoe je een lichtopbrengst bundelt. Zodra die lichtbundel op een bepaald vlak valt spreek je aldaar over verlichtingssterkte, uitgedrukt in lux, het aantal lumen per m2.
Kortom, nutteloos dat gloeilamp-equivalent? Ik denk van niet. Een totale waarde in candela zegt eveneens niets als je de stralingshoek er niet bij vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Bedankt voor de reacties heren, heb weer wat geleerd. Heb een paar van de nieuwe besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 16:17
Ik sta op het punt om de volgende lamp aan te schaffen voor in een hanglamp in onze gang vanwege de klassieke uitstraling:

Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/8718696517550-IMS-nl_NL?wid=494&hei=435&$pnglarge$

Philips Classic LED 7,5 watt, 806 lumen.

Heeft er iemand hier ervaring met deze lampen? Hoe is de lichtopbrengst van deze lamp? 806 lumen is volgens mij behoorlijk fel, dus ik neig ook een beetje naar het kleinere broertje met 4,3 watt en 470 lumen.

Zijn dit soort classic LED lampen inmiddels ook al fatsoenlijk in China te verkrijgen of is dat af te raden?

Ik zal ondertussen ook het topic verder doorspitten.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 18:04
Gisteren ben ik bij de Aldi geweest en heb voor €14,95 een LED TL buis meegenomen. Nu staat er op: niet gebruiken met electronisch voorschakelapparaat !111!!!11 die ik uiteraard wel heb. Volgens mij moet ik gewoon de hele EVSA er tussen uit kunnen halen. Nu is het alleen zo dat ik niet weet hoe de pennen moeten. ;) Enige tijd terug heb ik voor mijn ouders een Philips LED TL gekocht en daar bleek dat maar aan 1 kant op de ene pin de fase en de andere pin de nul moest. Op internet lees je bij andere buizen weer dat bijvoorbeeld beide pinnen links de fase moet en beide pinnen rechts de nul. Wie weet was voor deze lamp geldt? Het is lekker gestandardiseerd dus. :P

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41
JunkO schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:14:
Ik sta op het punt om de volgende lamp aan te schaffen voor in een hanglamp in onze gang vanwege de klassieke uitstraling:

[afbeelding]

Heeft er iemand hier ervaring met deze lampen? Hoe is de lichtopbrengst van deze lamp? 806 lumen is volgens mij behoorlijk fel, dus ik neig ook een beetje naar het kleinere broertje met 4,3 watt en 470 lumen.

Zijn dit soort classic LED lampen inmiddels ook al fatsoenlijk in China te verkrijgen of is dat af te raden?

Je hebt zulke classic led lampjes nu overal. Ik heb ze onder andere van Kruidvat en bouwmarkt. Ook winkels als action, kwantum e.d. verkopen zulke led lampen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 19:23
JunkO schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:14:

[afbeelding]

Die lampen waren eerder in China te verkrijgen dan hier. Maar het is altijd een hit or miss. Of de kleur is niet goed, of ze flikkeren enorm.
Maar goed, de huismerk variant van de hornbach flikkert ook.

Heb geen ervaring met de Philips versie.
Pagina: 1 ... 76 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)