Beste, ik ben al geruime tijd bezig met de bouw van ons huis (1j6m) en we zijn nu bij onze verlichting aanbeland. Ik heb al het eea gelezen over van alles en nog wat (lumen/lux/cd, 12v/230v, halogeen/led, stralingshoeken, spotjes/downlights, kleurtemperaturen, GU10/GU5.3/retrofitting, dimbaarheid/dimmers, fase aan/afsnijding etc).
Nu zou ik graag wat tips van de echte experts hebben over wat we het 'beste' kunnen kopen. Welke sites / merken juist wel of niet zijn aan te raden (Philips, Cree, Osram, Pharox, Megaman etc). Alle tips zijn welkom.
Wat ik nodig ga hebben.
Buiten
Carport (3.7m*6m) - 6 of 8 spotjes, niet dimbaar
Terras (4m*4m & 3m*4m) - 8 of 12 spotjes, niet dimbaar
Luifel voordeur (280cm*70cm) - 2 spotjes, niet dimbaar
Moet dit IP23 zijn? Welke kleurtemperatuur is voor buiten aan te raden, standaard 2700kv?
Binnen
Kleurtemperatuur +-2700kv (standaard). Ik bestel eerst wat samples van warmer, 2700 en koeler om te kijken welke impact dit heeft op de vloer en kleuren op de muren. Ik heb 'potten' gemaakt in mijn dek waar de spotjes in komen, deze potten zijn 125mm doorsnee bij 160mm diep.
De vragen waar ik hier mee blijf hangen:
- Afmetingen
- Dimbaarheid / dimmers
- Lumen (+- 100 lux per m2?) maar ik gebruik het icm met andere verlichting, de LED's zijn puur voor sfeer.
- Hoe zit het bv als ik 6 spotjes willen kunnen dimmen en die op 2 plekken aan en uit wil schakelen, heb ik dan 2 dimmers nodig? Of zou ik 1 dimmer kunnen kiezen en 1 schakelaar?
Keuken, 14m2
3 in koof boven spoeldeel, dimbaar
3 in plank boven spoeldeel (zo'n platte LEDs die in een 6cm plank kunnen), dimbaar
5 in koof (van de afzuigkap), dimbaar
3 in plafond voor openslaande tuindeuren (geschakeld met woonkamer), dimbaar
Woonkamer
3 in plafond voor openslaande tuindeuren (geschakeld met keuken), dimbaar
2 in plafond bij erker, dimbaar
Hal
2 in plafond, niet dimbaar
6 boven trap tredes (2x, vaste trap naar zolder), niet dimbaar
Ik heb vandaag electra van Gira E2 (standaard 55) besteld en wilde daar trapverlichting bij doen,
70eu per lichtpunt, toch maar even verder
zoeken, tips?
Badkamer, 10m2
4 downlights? in plafond (10m2), dimbaar
Ik blijf ondertussen ook gewoon doorlezen, wel interessante informatie maar nog allemaal erg theoretische vanuit mijn computertje