Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.381 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice! Overigens ook wel netjes dat die met CRI-90 er ook in warmwit zijn :)

Ben wel benieuwd naar een foto van het geheel als het klaar is :)

Zelf ben ik een beetje Philips Hue spul in 'gerold'. We hadden al twee LivingColors lampen en een LivingWhites plug, beiden compatible met Hue. Dus een Hue Bridge stond op de verlanglijst. Ik heb deze op een gegeven moment aangeschaft in een startset met twee "Hue White" lampen. Inmiddels is daar ook een derde Hue White lamp bij gekomen (voor in de grote plafondlamp boven de zithoek, daar moeten namelijk 3 E27 lampen in).

Vorige week is daar ook de nieuwe "Hue Ambiance" bij gekomen, voorlopig 1 exemplaar om te testen. Toch wel een erg mooie lamp! Kan mooi traploos van "voluit" naar "nog net een lichte gloed" dimmen en heeft, voor zo ver ik het nu heb kunnen beoordelen, een mooi licht van 2200k tot 6500k.

Wel doen de Philips Hue White en Ambiance allebei aan PWM :{. De kans is groot dat het net niet storend zal zijn. Het valt me eigenlijk ook alleen echt visueel op als ik ook heel erg op de kleur aan het letten ben. Dus het is iig wel op een hoge frequentie. Dat kan ik volgens mij ook op de camera zien. De zwarte 'banden' die je dan ziet lopen, die zijn heel smal en niet diepzwart en bewegen ook vrij snel.

De zithoek, zowel plafond als sfeerlampen, zijn nu dus helemaal Philips Hue :). Echt een gelijkmatig lichtbeeld qua kleur geeft het niet, vooral niet als de plafondlamp aan is (maa rdat gebeurt weinig, de Hue Whites zitten daar nu vooral in als test). Maar we vinden het wel 'gezellig' :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:59
Pff, ik moet nog zoveel lampen plaatsen... Dat is weer een klein kapitaal (de armaturen dan). Dat zal door de tijd wel komen. Als ik de kabels beu gezien ben :D.

Ik ben niet zo voor draadloos, al vind ik de Hue lampen wel mooi als sfeerverlichting. Heb WCD's die dmv drukknoppen bedient kunnen worden maar Hue lampen kunnen geen status onthouden (echt een design fout in mijn ogen...).
Milight kan dat wel maar die bieden geen kant en klare lamp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, ik ga ook zeker niet alles in huis vervangen door Hue. Dat vind ook ik te gortig.

Maar alles wat we mooi sfeervol willen kunnen dimmen, dat gaat wrs. wel Hue worden. Nog een toepassing wordt waarschijnlijk de overloop, lampje naast het bed en badkamer (de 'nachtlampje' stand is ideaal als je naar de WC moet en niet meteen in een zee van licht wil baden).

Ik ben ook absoluut geen fan van draadloos, maar in het geval waar we mooi willen kunnen dimmen naar bv. zeer warm wit of waar in de wand of plafonddoos geen ruimte is voor fatsoenlijke led dimmers, is er helaas weinig keus. En daar lijkt het Zigbee protocol van Hue dus gewoon zeer betrouwbaar te werken.

Het mooist was inderdaad geweest als Hue lampen ook hun laatste status, of een andere default waarde zouden kunnen onthouden bij het gebruik icm. 'traditionele' schakelaars. Maar op zich wil ik daar wel omheen werken door, zodra ik weet op welke punten in huis Hue gebruikt wordt, de wandschakelaren gewoon weg te halen.

En Milight is voor mij idd geen alternatief. Naar wat ik er tot nu toe van heb gezien, is het qua instellingsmogelijkheden en kwaliteit gewoon inferieur aan Hue.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laatst plaatste ik hier een teardown van een vroegtijdig overleden Philips GU10 LED-spotje.
Daarin kwam ik weliswaar een "driver" tegen die ik in goedkopere producten had verwacht, de dimensionering was correct voor de gebruikte LED.

Net heb ik een klein onderzoekje gelezen naar een vroegtijdig overleden Click MR16 LED-spotje. Leek me wel interessant om voor de liefhebber hier even te linken.

Het bleek een marginaal ontwerp waardoor de kans op veel te vroeg overlijden erg groot is. Er wordt ook in gegaan op waarom elektronische halogeentrafo's bij dit soort lampjes het snel defect gaan alleen maar in de hand werkt. Het vaker gehoorde advies om deze te vervangen door een voor LED geschikte trafo is dus niet alleen maar om meer omzet te genereren.

[ Voor 15% gewijzigd door jitter op 04-06-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Heb sinds dit weekend 2 vloerlampen staan met een E27 ledare LED-lamp van de Ikea (6.3W - 400 Lumen). Ben er tevreden over alleen dat ze nogal een resonantietoon verspreiden, hebben daar meerdere mensen last van? Hoe harder je ze dimt hoe meer geluid ze produceren.
In dezelfde config met OSRAM LED lampen is er niets te horen.

Heb de lampen nu iets los gedraaid en dan is het niet storend, perfect contact geeft dat wel niet. De stopcontacten zijn wel soft start en starten in de nuldoorgang, dus zoveel kwaad zal het ook niet kunnen :+ .

[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 06-06-2016 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:51
Even ervaring delen over een led koelkastlampje van Philips...
Vanmiddag bij de hornbach gekocht voor ca. €5. Morgen gaat hij weer terug.

Volgens verpakking komt er 2700K licht vanaf, maar het originele gloeilampje geeft veel warmer licht en is ook op 2700K gespecificeerd.
Maar goed, koud licht in de koelkast is nog acceptabel, maar de lamp heeft enorm last van flikkering. Het is gewoon onprettig om in de koelkast te kijken.

Wel handig als je op dieet bent. Je wordt er acuut misselijk van...

Had beter verwacht van Philips...

Idee erachter was dat het gloeilampje snel warm wordt en je dus een warmtebron in de koelkast hebt, die je vervolgens weer moet wegkoelen. Wellicht wat overdreven gedachte :P

[ Voor 14% gewijzigd door FunFair op 16-06-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij waren afgelopen dinsdag in de Theaterhangaar in Katwijk, voor "Soldaat van Oranje".

De musical zelf was fantastisch, dat voorop. Echt een aanrader voor wie nog niet geweest is.

Maar nu waar het om gaat: De hele Foyer en het restaurant hingen vol met Filament ledlampen. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat het er honderden zijn.

Jammer genoeg flikkert het als een gek 8)7. Het was voor mij absoluut hinderlijk. En als ik een foto wilde maken, dan hoefde je nieteens specifiek op de lampen te richten om het geflikker op de camera duidelijk te zien (dat heb ik voor foto en filmpje hieronder trouwens wel ff gedaan :P )

Plaatje

Video

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 16-06-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunFair schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:34:
Even ervaring delen over een led koelkastlampje van Philips...
Vanmiddag bij de hornbach gekocht voor ca. €5. Morgen gaat hij weer terug.

Volgens verpakking komt er 2700K licht vanaf, maar het originele gloeilampje geeft veel warmer licht en is ook op 2700K gespecificeerd.
Maar goed, koud licht in de koelkast is nog acceptabel, maar de lamp heeft enorm last van flikkering. Het is gewoon onprettig om in de koelkast te kijken.

Wel handig als je op dieet bent. Je wordt er acuut misselijk van...

Had beter verwacht van Philips...

Idee erachter was dat het gloeilampje snel warm wordt en je dus een warmtebron in de koelkast hebt, die je vervolgens weer moet wegkoelen. Wellicht wat overdreven gedachte :P
Kleine lampjes hebben gewoonweg te weinig plek voor een beetje fatsoenlijke afvlakking van de gelijkgerichte spanning (elco). Ik vraag me dus af of er überhaupt wel kleine LED-lampjes zijn die niet flikkeren.
Ik was laatst in een bekend vakantiepark met een beer als mascotte, en daar hadden ze een Calex LED-lampje in de koelkast hangen, van hetzelfde laken een pak.
Je eetlust gaat er niet op vooruit (vraag me af of de heren en dames psychologen van de voedselfabrikanten die ons zoveel mogelijk aan het consumeren moeten houden zich bewust zijn van dit fenomeen...)

Ik zou zeggen: gewoon een 15 W gloeilampje blijven gebruiken. Tegen de tijd dat dat ding warm wordt is de kou toch wel verdwenen van het open staan van de koelkast...

[ Voor 6% gewijzigd door jitter op 17-06-2016 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:43
eymey schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:21:
Wij waren afgelopen dinsdag in de Theaterhangaar in Katwijk, voor "Soldaat van Oranje".

De musical zelf was fantastisch, dat voorop. Echt een aanrader voor wie nog niet geweest is.

Maar nu waar het om gaat: De hele Foyer en het restaurant hingen vol met Filament ledlampen. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat het er honderden zijn.

Jammer genoeg flikkert het als een gek 8)7. Het was voor mij absoluut hinderlijk. En als ik een foto wilde maken, dan hoefde je nieteens specifiek op de lampen te richten om het geflikker op de camera duidelijk te zien (dat heb ik voor foto en filmpje hieronder trouwens wel ff gedaan :P )

Plaatje

Video
Daar was ik laatst ook en die lampen vielen mij ook wel op, alleen kon ik geen duidelijke flikkeringen zien. Vervelend dat je die wel kan waarnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

eymey schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:21:

Ik heb filamentlampen in de lampenkappen en heb dat flikkeren nooit gezien. Dat hebben ze dan niet allemaal neem ik aan?
Wel is er eentje van mij al na korte tijd stuk gegaan. Hoop niet dat dat de standaard is voor die filamenten, want ze geven prachtig licht. Iemand ervaring mee?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
Jochemd13 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:08:
[...]

Daar was ik laatst ook en die lampen vielen mij ook wel op, alleen kon ik geen duidelijke flikkeringen zien. Vervelend dat je die wel kan waarnemen...
Hij schrijft niet specifiek dat hij qua zicht last had van de flikkeringen, maar enkel bij het maken van foto's. Persoonlijk is dat voor mij geen reden om deze lampen niet in huis te gebruiken, mijn huis is immers geen foto studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had er zeker ook qua zicht hinder van (misschien heb ik dat niet duidelijk beschreven ;) ). Het viel me gewoon direct op toen ik daar het gebouw binnen kwam. Tijdens het diner viel het storende nog wel mee omdat er genoeg daglicht was. Maar in de pauze was het buiten al aardig donker en werd alles dus verlicht met deze lampen.

Als ze op het oog niet storend flikkerden, had ik er waarschijnlijk nooit op gelet (en had de camera er ook niet in zo'n extreme mate last van).

Overigens flikkeren zeker niet alle filamentlampen zo. Ook hier is het gewoon weer een kwestie van slecht ontwerp of verkeerde zuinigheid om een paar cent aan componenten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
page404 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:05:
[...]

Ik heb filamentlampen in de lampenkappen en heb dat flikkeren nooit gezien. Dat hebben ze dan niet allemaal neem ik aan?
Wel is er eentje van mij al na korte tijd stuk gegaan. Hoop niet dat dat de standaard is voor die filamenten, want ze geven prachtig licht. Iemand ervaring mee?
Verschillende merken gaan er anders mee overweg. En de prijs geeft niets aan of deze wel of niet goed ontworpen is. De standaard lampen van Hornbach zijn ook niet goedkoop en de ene variant heeft wel en de andere geen flicker. Terwijl de fitting hetzelfde is.

Bij E14 lampen is het zelfs mogelijk om in de fitting een flicker vrije elektronica te plaatsen (kost wel moeite), maar fabrikanten doen het niet. Tot nu toe heeft alleen Philips zo'n lamp heb ik gelezen.

Ik heb nu wel 2 lampen bij Aliexpress in bestelling. E14 2w Filament LED lampen frosted en clear. In de beschrijving staat 'SMART IC DRIVER, FLICKER FREE'. Ik ben dus heel benieuwd of deze echt flicker vrij zijn, of dat het advertentie lulkoek is. Ik kan verder niets vinden op internet over de 'smart IC driver' waarover geschreven wordt.

Gaat om deze lampen
http://www.aliexpress.com...amp-Warm/32639190744.html
http://www.aliexpress.com...amp-110V/32641788037.html

De enige manier om een flicker-free filament LED te maken is bij mijn weten door een condensator toe te passen, maar die nemen al snel veel ruimte in.

[ Voor 9% gewijzigd door FunFair op 17-06-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:51
FunFair schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:11:
[...]

Ik heb nu wel 2 lampen bij Aliexpress in bestelling. E14 2w Filament LED lampen frosted en clear. In de beschrijving staat 'SMART IC DRIVER, FLICKER FREE'. Ik ben dus heel benieuwd of deze echt flicker vrij zijn, of dat het advertentie lulkoek is. Ik kan verder niets vinden op internet over de 'smart IC driver' waarover geschreven wordt.
Laat weten hoe het werkt.. heb hier ook filament lampen en flikkeren redelijk fel.. Ik zie niet in waar er ergens een IC in gezet kan worden. Lijkt me gewoon geen plaats voor te zijn.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:25:
[...]

Laat weten hoe het werkt.. heb hier ook filament lampen en flikkeren redelijk fel.. Ik zie niet in waar er ergens een IC in gezet kan worden. Lijkt me gewoon geen plaats voor te zijn.
Plek zat in een E27 fitting voor een IC en een fatsoelijke elco. De foto is van een Calex LED-filament van de Kwantum. Deze was van pakweg een jaar geleden en flikkervrij voor het oog en de camera. Dus ja, flikkervrij kan wel, iig bij de E27 fitting omdat daar plek is voor een elco. Maar een jaar is lang in LED-lampenland en het is dus niet gezegd dat de Calex lamp nu nog steeds intern hetzelfde is.

En zo groot is die elco ook niet. Als men het voor elkaar krijgt die elco in een E14 te stoppen, dan zie ik niet waarom een E14 LED lamp niet flikkervrij, of op zijn minst flikkerarm, kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/DSCN6164.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 05-09-2016 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:51
jitter schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:04:
[...]

Plek zat in een E27 fitting voor een IC en een fatsoelijke elco. De foto is van een Calex LED-filament van de Kwantum. Deze was van pakweg een jaar geleden en flikkervrij voor het oog en de camera. Dus ja, flikkervrij kan wel, iig bij de E27 fitting omdat daar plek is voor een elco. Maar een jaar is lang in LED-lampenland en het is dus niet gezegd dat de Calex lamp nu nog steeds intern hetzelfde is.

En zo groot is die elco ook niet. Als men het voor elkaar krijgt die elco in een E14 te stoppen, dan zie ik niet waarom een E14 LED lamp niet flikkervrij, of op zijn minst flikkerarm, kan zijn.

[afbeelding]
Ah mijn excuses ik heb het over e14 ;), als ik vanboven kijk zie ik niet meteen plek daarmee dat ik graag wil weten of deze werken zonder geflikker

[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 18-06-2016 09:15 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik had van de week een mail gestuurd naar de theaterhangaar, met daarin mijn bevindingen.

Gisteren kreeg ik een super reactie terug van de directeur! Hij zei blij te zijn dat ik mijn bevindingen deelde en dat hij er meteen mee aan de slag is gegaan, samen met hun technische dienst. Want als ik er hinder van ondervond, dan wellicht ook andere bezoekers. De lampen blijken achter dimmers te zitten (moeten dan wel veel dimmers zijn :P ) en die zouden niet overweg kunnen met het laagje opgenomen vermogen van de filamentledlampen. Nou betwijfel ik of dat wel opgaat bij dergelijke hoeveelheden lampen, tenzij ze ook evenzoveel dimmers gebruiken. Maar ik vind het al heel wat dat ze er serieus naar zijn gaan kijken.

Ik heb ze iig even laten weten dat ik deze reactie wel tof vind :-)

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 18-06-2016 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:25:
[...]

Net binnen gekomen en getest. Geen flicker te zien. Heb 1 lamp verkeerd besteld (kaars vorm) en die ga ik misschien nog wel even uit elkaar halen.

Foto's:
http://imgur.com/YbfxTN8
http://imgur.com/FqxAaez

Kleurtemperatuur voor warm White is gelijk aan halogeen overigens.

update 08-07
Gisteren nog een setje lampen binnen gekregen. E14, frosted 4W LED Filament, werken perfect zonder flicker.
Ook een E14 6W filament LED ontvangen zonder flicker. Komt een boel licht vanaf :) Deze wilde ik plaatsen in een lamp die motieven schijnt op de muur, maar daar werkt een halogeen lamp toch beter bij (punt bron). Ofwel die gaat in de doos met 'lampen voor later'.

[ Voor 30% gewijzigd door FunFair op 08-07-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
Nog tips voor dimbare LED filament lampen (E27 - warm wit - 8 Watt), die bij voorkeur niet flikkeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar g10 gekocht voor m'n auto achterlichten, echter slaan ze een beetje oranje/rood uit ipv het puur rode van de andere lichten. Qua helderheid en spreiding zijn ze prima. Dit zijn ze:

http://www.dx.com/p/t10-1...t-reading-lamp-12v-278075

Iemand een tip voor betere? Of waar ik op moet letten?

Voornaamste reden voor led is dat ze minder snel kapot gaan, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zulk soort ledlampen gaan niet langer mee dan gewone gloeilampen.
Die leds worden namelijk gloeiendheet, koeling zit er niet op.
Na een poosje zwakken ze enorm af.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:07
Heb ook een tijdje van die LED's in de auto gebruikt, echter na een tijdje begonnen de problemen ; ben even de term kwijt, maar iig na een tijdje telkens melding van een kapotte lamp terwijl dat niet zo is.

(canbus canceller oid ?) Nu dus maar weer halogeen erin.

Dat oranje/rood herken ik ook ; waarschijnlijk gewoon té fel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 19:03:
Ik heb een paar g10 gekocht voor m'n auto achterlichten, echter slaan ze een beetje oranje/rood uit ipv het puur rode van de andere lichten. Qua helderheid en spreiding zijn ze prima. Dit zijn ze:

http://www.dx.com/p/t10-1...t-reading-lamp-12v-278075

Iemand een tip voor betere? Of waar ik op moet letten?

Voornaamste reden voor led is dat ze minder snel kapot gaan, of niet?
Ik heb altijd begrepen dat je voor rode achterlichten ook rode leds nodig hebt. Witte leds hebben niet het volledige kleurenspectrum, met name rood is nog wel eens een probleem. Daardoor kan een witte led niet juist tonen, zoals een andere kleur of is het minder helder.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LEDs in stores could leave a bad taste in your mouth
According to recent research, narrow-spectrum 405-nm visible-light from an LED source can provide decontamination in several applications. Exposure to blue-light wavelengths inactivates some bacteria, but according to a study at Cornell University, LED source exposure for as short a time as a few hours, degrades the perceived quality of milk.

What this means is that, potentially, all of those money-saving lights installed in stores and in display cases may be creating havoc with milk. Researchers at Cornell’s Department of Food Science discovered that when consumers tasted two-week old milk not exposed to LED light and then fresh milk exposed to light for only four hours—the older milk tasted better. One could wonder what other dairy and non-dairy products are similarly affected.

What happens in the milk is that riboflavin and other photosensitive components are activated by light energy. They release electrons that degrade proteins and oxidize fats. This happens whether the light source is artificial or natural sunlight, however, placing a spotlight (or even low light) on milk might be doing it harm and causing a taste described to be like cardboard or plastic.

So, what’s going on? The LEDs produce wavelengths that are quite different from fluorescent bulbs used in display cases, and emit 460 nanometers in the blue spectrum, creating a broader emission peak than fluorescents. The peak is close to the narrow band where riboflavin absorbs light, which could be selectively destroying the nutrients and damaging the quality of the milk.

I have to say here that it sounds like milk is joining tomatoes and several fruit types that no longer taste like the food of my childhood. But I digress.

Unfortunately today’s packaging allows for light to affect milk, and according to the study, light exposure is a greater factor in milk quality deterioration than its age.

In the study, "Exposure of fluid milk to LED light negatively affects consumer perception and alters underlying sensory properties" published in the June edition of the Journal of Dairy Science, researchers concluded that without LED exposure most pasteurized milk retains its high quality for 14 days. The data from the study could result in better light-shielding packaging for milk that reduces the damaging effects.

This is not the first time that milk taste and integrity was questioned. Promolux, for example, is combating the same problem. They describe the challenge as, “When milk is exposed to sunlight or to the fluorescent lighting commonly found in refrigerated dairy display cases, the light initiates two chemical reactions which result in off-flavors and the loss of nutrients. First, whey proteins, composed of amino acids containing sulfur, degrade and break down, producing ‘sunlight’ flavors reminiscent of burnt feathers or burnt hair that can last for two to three days. In the second reaction, the unsaturated fatty acids in milk lipids (milkfat triglycerides/triacylglycerols) become oxidized, producing malodorous carbonyl compounds that taste metallic or cardboardy and do not dissipate.”

The company sites studies that claim light-related off-flavors developed within 36 hours in almost half of 449 samples of milk in translucent plastic jugs. Another study found that off-flavors were present in approximately 80% of the blow-mold plastic milk containers exposed to fluorescent lighting in supermarket dairy display cases.

Another study, according to Promolux, found that 90% of the added Vitamin A and 8% of the riboflavin was lost from milk in polyethylene containers after 24 hours of exposure to fluorescent lights, with increased loss of these nutrients as the fat content of the milk decreased.

Burnt feathers or burnt hair taste? Now what will I drink with my chocolate cake?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, wat moeten we daarvan zeggen.....

Ik heb de neiging het met de teneur van de reacties eens te zijn: Volgens mij is dit onderzoek niet echt heel uitgebreid of " wetenschappelijk verantwoord " uitgevoerd.

Ook zullen niet alle ledlampen hetzelfde spectrum geven, dus het is ook niet met zekerheid te zeggen dat alle ledlampen even veel pieken in het bewuste deel van het spectrum.

Melk smaakt mij iig nog steeds exact even goed als vóór ik ledverlichting gebruikte :P

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 18-07-2016 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Daarnaast spreken ze ook van fluorecent lights. TL dus? Ik denk dat aantoonbaar is dat je met licht melk (of willekeurig welk anders voedsel) kun verknoeien. Vraag is of het in de dagelijkse realiteit ook meetbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Melk zit hier in NL voornamelijk in kartonnen pakken, niet in plastic flessen. Dus het zal in de praktijk voor ons wel meevallen ;) Karton van een melkpak laat geen/amper licht door volgens mij.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2016 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ik dacht dat goede leds helemaal geen blauw licht uitstralen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
FunFair schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:45:
Ik dacht dat goede leds helemaal geen blauw licht uitstralen?
Een witte led is toch een blauwe led met een laagje fosfor om een gedeelte van het blauwe licht om te zetten in geel licht. Het blauw en geel licht geeft uiteindelijk wit licht als resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 11:51
jitter schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:23:
[...]

Kleine lampjes hebben gewoonweg te weinig plek voor een beetje fatsoenlijke afvlakking van de gelijkgerichte spanning (elco). Ik vraag me dus af of er überhaupt wel kleine LED-lampjes zijn die niet flikkeren.
Ik was laatst in een bekend vakantiepark met een beer als mascotte, en daar hadden ze een Calex LED-lampje in de koelkast hangen, van hetzelfde laken een pak.
Je eetlust gaat er niet op vooruit (vraag me af of de heren en dames psychologen van de voedselfabrikanten die ons zoveel mogelijk aan het consumeren moeten houden zich bewust zijn van dit fenomeen...)

Ik zou zeggen: gewoon een 15 W gloeilampje blijven gebruiken. Tegen de tijd dat dat ding warm wordt is de kou toch wel verdwenen van het open staan van de koelkast...
Nou, ik merkte dat het lampje in de koelkast binnen 10 seconden niet meer aan te pakken was, zo heet werd het. Dus een ledlampje leek mij toch wel de moeite waard. Ik had nog een oud ledlampje liggen (normaal kaarsmodelletje, niet extra klein) waarvan de lichtopbrengst nogal tegenviel voor waar ik het wilde gebruiken. En dat bevalt prima in de ijskast. Moet je wel het geluk hebben dat het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:34
Ik ben voor een nieuwbouw woning aan het kijken naar plafondspots (3 stuks). Nu vraag ik mij af waarom ik zou kiezen voor een 12V/36V led spot in plaats van een 230v GU10 spot? Het lijk mij zo'n goede met transformators enzo.

Ik ben van plan deze te koppelen aan qubino/fibaro z-wave dimmer gecombineerd met een pulsdrukker.

Wat zou voor mij de beste keus zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

ElectricAlex schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:05:
[...]

Nou, ik merkte dat het lampje in de koelkast binnen 10 seconden niet meer aan te pakken was, zo heet werd het. Dus een ledlampje leek mij toch wel de moeite waard. Ik had nog een oud ledlampje liggen (normaal kaarsmodelletje, niet extra klein) waarvan de lichtopbrengst nogal tegenviel voor waar ik het wilde gebruiken. En dat bevalt prima in de ijskast. Moet je wel het geluk hebben dat het past.
Gaat eigenlijk ook niet over de warmte ontwikkeling van de lamp in een koelkast.
Het heeft minder effect op het koelen dan de open deur zelf.

Wat wel een issue is is de weergave van diverse producten in de koelkast, je wilt toch wel dat het eten er lekker uit ziet. Weergave van kleuren is met een gloeilampje nog altijd het best in een koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-09 09:40
filibuster schreef op zondag 28 december 2014 @ 08:45:
Ik ben op zoek naar een goede LED vervanging voor 50 Watt AR111 / G53 halogeen spots die kunnen werken met de bestaande halogeen transformator (ik weet niet wat voor trafo er in zit, is de Philips Bloq lamp).

De MASTER LEDspot LV 10-50W 3000K 40D is de lamp die mij het meest geschikt lijkt. Is niet echt een goedkope lamp en ik heb er nogal wat hangen. Heeft iemand ervaring met deze lamp en de dimbaarheid? Ook andere alternatieven zijn van harte welkom.
Ik heb dezelfde lamp, hoe is het vervangen door de Led bevallen?

Even een andere vraag: op deze lamp (g53, 12volt) heb ik een bewegingsmelder gezet van Busch (deze). Probleem is nu dat de transformator erg hard zoemt. Zou dit zijn op te lossen door de standaard halogeen lamp (50w, 12v) te vervangen door een ander wattage?
Edit: foto van de transformator helpt wellicht Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/lult7oz85/IMG_0856.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Menno1234 op 22-07-2016 10:17 ]

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:08
Ik heb nu na 3 jaar al 2 LED lampen moeten vervangen van Ikea (a 10 euro per stuk)

Het valt mij op dat spaarlampen bijna even zuinig zijn als LED lampen, maar veel langer mee gaan, en ook veel goedkoper waren (alleen nu steeds minder te koop)

Leuk die verhaaltjes over 250000 branduren, maar in de praktijk gaat dat bij mij eerder naar 2500 branduren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Nog niet zo gek lang geleden meldde ik hier dat ik enthousiast was over de nieuwe mini-corn led lampjes met zwarte printjes: de koeling was beter en ze werden minder heet dan de mini-corn lampjes met witte printjes.

Helaas helpt dat niet voor de levensduur: 2 zijn er intussen al kapot. Gisteren werd het ineens donker en hoorde ik het spetterende geluid van zo'n ouderwets wegwerp-fotoflitsblokje. Ik heb de lamp opengemaakt en helaas is er helemaal niets bijzonders te zien--geen tear-down video dus. Deze lamp heeft net geen 2 maanden in de armatuur gezeten en zal in totaal zo'n 500 uur gebruikt zijn.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gabriel_Knight schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:08:
Ik heb nu na 3 jaar al 2 LED lampen moeten vervangen van Ikea (a 10 euro per stuk)

Het valt mij op dat spaarlampen bijna even zuinig zijn als LED lampen, maar veel langer mee gaan, en ook veel goedkoper waren (alleen nu steeds minder te koop)

Leuk die verhaaltjes over 250000 branduren, maar in de praktijk gaat dat bij mij eerder naar 2500 branduren..
Tsja, je kan natuurlijk altijd een keer pech hebben.

Zelf hebben we inmiddels ettelijke ledlampen in huis, waarvan een aantal toch al minimaal 4 jaar lang elke dag een uur of 4 branden. En de eerste die stuk gaat moet ik nog meemaken :)

Persoonlijk zou ik nooit meer naar de spaarlamp terug willen, met name vanwege de oprwarmtijd (zelfs bij de snelste merk je dat nog) en de toch merkbaar slechtere lichtkwaliteit (vaak een veel te roze of juist eng groene waas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook wij willen in de tuin met LED aan de slag. We vinden het belangrijk dat de lampen veilig zijn (ivm kleine kinderen). Aangezien LED geen kwik bevat en over het algemeen niet superheet wordt, is het een oplossing voor ons. We overwegen nu led downlighters, zodat we een grindpaadje van bovenaf kunnen belichten. We kijken onder meer hier http://www.led-power.nl/downlights.html en bij Philips http://www.lighting.phili...nenverlichting/downlights.
JJnJ schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:27:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
In de tuin willen we stenen bakken plaatsen waarin we beplanting willen doen. De stenen bakken worden ongeveer 4 meter lang, nu is de bedoeling om in het midden van deze bakken over de lengte ledstrips te plaatsen. Echter willen we ze wel in een profiel. Ik ben nu dus op zoek naar profielen die waterdicht zijn maar ook 4 meter lang.
Ik heb al ver zitten zoeken maar ik kan niets vinden. Weet iemand ze of hebben jullie misschien een ander briljant plan?

Thanks alvast!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Ik ben bezig om een soort revisit serie te maken over mijn QuinLED dimmer. Dit is een ESP8266 gebaseerde dimmer die via 1000Hz PWM aangesloten DC LED strips of LED lampen kan dimmen.

Hoewel ik daar in het verleden al enkele artikelen over heb geschreven leek het me tijd om deze serie weer eens wat nieuw leven in te blazen. Als je geïnteresseerd bent kun je hier de blog post lezen, of natuurlijk direct de video bekijken!

Binnenkort volgen er meer videos over de spullen die je nodig hebt, hoe je het soldeert, programmeert en uiteindelijk aan een Domotica systeem koppelt!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er goed uit! Jammer genoeg heb ik niet de benodigde soldeerskills (of uberhaupt het zicht) om zulke projecten uit te voeren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

eymey schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:35:
Ziet er goed uit! Jammer genoeg heb ik niet de benodigde soldeerskills (of uberhaupt het zicht) om zulke projecten uit te voeren :P
Binnenkort komt er een video met alles wat je nodig hebt en hoe ik het in elkaar soldeer als soort tutorial. Mijn skills zijn ook niet al te best dus wellicht dat het met een video voorbeeld wel lukt? En ik het zelf ook wel eens een vergroot glas gebruikt zodat ik niet met mijn neus erboven op hoef te hangen.

*knip*, geen referrals gebruiken s.v.p. of *knip*, geen referrals gebruiken s.v.p. kan daar eventueel ook bij helpen!

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks! Wellicht dat dat helpt ja. Moet ik alleen sowieso eerst nog wel veel gaan oefenen :P

Voorlopig ben ik overigens aan het spelen met Philips Hue en Innr. Daarmee kom ik ook al een eind in het naar tevredenheid inrichten van onze verlichting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
Ik heb een probleempje. Ik heb 2 nieuwe dimbare ledlampen gekocht, en er werd mij aangeraden om deze dimmer er bij te gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2wps2g7.jpg

En het gaat om deze lampen:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/idhpxi.jpg

Als ik de lampen wil dimmen gaan ze zoemen en dimmen ze ook niet goed. Nu heb ik gelezen dat het er aan kan liggen dat de ene dimmer anders kan zijn dan de andere dimmer. Iets me fase aansnijding of afsnijding. Kan het zijn dat deze dimmer van het verkeerde type is?

Ik heb na lang zoeken deze lampen gevonden, groot (12,5 cm diameter), dimbaar, 2700K, 700 lumen en 6,5 Watt.

Weten jullie misschien een oplossing?

*Excuus voor de grote afbeeldingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat ze jou de verkeerde dimmer hebben aanbevolen. Wel is deze geschikt voor lage lasten (6-60 W) maar ik zie op de dimmer ook het dimsymbooltje staan met daaronder R, L. Dat geeft aan dat deze dimmer bedoeld is voor ohmse en inductieve lasten.
Je LED-lamp is een capacitieve last en je zou dus een soortgelijke dimmer moeten hebben, maar dan met het dimsymbooltje en R,C erop, zoals in het gele cirkeltje van deze geleende foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.lampenwereld.nl/images/dimmer.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gabriel_Knight schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:08:

Je kunt pech hebben met elektronica, en dat is eigenlijk ook wat een LED-lamp is.

Sinds 2013 plaats ik LED-lampen in de hal van ons flatgebouw en in mijn privé ruimtes ben ik ze eveneens zoveel mogelijk gaan toepassen, daarnaast ook bij familie. Tot op heden nog geen enkele uitval.

De goedkoopste lampjes van allemaal (een paar 3 W Majestic kogellampjes van de Action) doen al sinds oktober 2013 24 uur per dag, 7 dagen per week 100% van de tijd dienst. Nog een maand en ze hebben de beloofde 25.000 uur erop zitten.

Een Ikea 13 W / 1000 lm Ledare waarvan ik vond dat die veel te heet wordt doet desondanks sinds september 2014 dienst, en die zit inmiddels dus een maand van de 10.000 u verwijderd. Over deze lamp plaats ik op dit forum een jaarlijkse update met wat metingen aan verbruik en lichtopbrengst, er volgt er weer een over ruim een maand.

Ik gebruik overigens geen LED-lampen op plaatsen waar de lampen heel veel cycli maken en tegelijkertijd heel kort aan zijn, dus niet in de koelkast en niet op de WC.

Plekken waar je beter geen LED-lampen gebruikt: daar waar ze hun warmte niet kwijt kunnen, dat staat garant voor een korte levensduur. Ook liever niet op plekken waar ze makkelijk te maken kunnen hebben met condensatie, dat is nl. een killer voor elektronica.

[ Voor 6% gewijzigd door jitter op 31-07-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:08
Uhm als ik op de WC en badkamer geen LEDlampen zou moeten gebrukken ivm cycli, wat moet ik daar dan wel hangen?
Spaarlampen heb ik geprobeerd, maar die waren binnen een paar maanden stuk.
Gloeilampen zijn vrijwel uit de handel.

Ik kan eigenlijk alleen maar LED lampen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Gewoon Led-lampen ophangen op de wc zodra je gloeilampen op zijn. Simpel. Badkamer moet je overigens wel gewoon besparende lampen (spaarlamp/Led) hangen, aangezien die stiekem toch redelijk veel aan staan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Gabriel_Knight

Spaarlampen die binnen een paar maanden stuk gaan, welk merk en type is dat dan?

Met cycli bedoel je neem ik aan aan/uitschakelen? Daar is LED goed in omdat ze direct vol branden, maar in mijn ervaring is de levensduur van een bepaalde LED's niet zo goed, nog slechter dan een goedkope gloeilamp.

Ik heb LED's gebruikt in de badkamer. Die doen het wel nog na 5 maanden.

Naar welke fittingen zoek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:46
De levensduur van een LED ligt alleen aan de lamp en de elektronica, niet aan de LED chips zelf. Korte levensduren passen niet inherent bij LED's, alleen bij slechte elektronica.

Bij 70k+ uren gaat je chip wel flink minder licht geven overigens, helemaal als ze slecht gekoeld zijn en tegen hun max aan gedreven worden, maar stuk gaan doen ze niet zomaar. (tenzij: te heet)

Overigens hebben we een spaarlamp (Philips Tornado 18W ofzo) in onze buitenlamp met bewegingsmelder, die ook cyclet als een malle. 2min aan, stuk of 1x op een zomerdag, 10 keer op een winterdag? Doet het al ruim 7 jaar denk ik. Veel beter dan ik gedacht had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:26:
De levensduur van een LED ligt alleen aan de lamp en de elektronica, niet aan de LED chips zelf. Korte levensduren passen niet inherent bij LED's, alleen bij slechte elektronica.

Bij 70k+ uren gaat je chip wel flink minder licht geven overigens, helemaal als ze slecht gekoeld zijn en tegen hun max aan gedreven worden, maar stuk gaan doen ze niet zomaar. (tenzij: te heet)

Overigens hebben we een spaarlamp (Philips Tornado 18W ofzo) in onze buitenlamp met bewegingsmelder, die ook cyclet als een malle. 2min aan, stuk of 1x op een zomerdag, 10 keer op een winterdag? Doet het al ruim 7 jaar denk ik. Veel beter dan ik gedacht had :P
LED's kunnen wel degelijk stuk gaan, ik heb nog niet zo lang geleden op dit forum een teardown van een Philips GU10 LED-spotje geplaatst waarvan de driver nog werkte, maar de LED begon uit te vallen.

70.000 uur voor LED's is mogelijk, maar dan hebben we het wel over de professionele toepassingen zoals highbay armaturen en straatverlichting. Overigens gaat een LED-chip niet ineens flink minder licht geven, de terugval gaat geleidelijk. LED's die zijn terug gelopen tot 70% van de initiële opbrengst moet je als versleten beschouwen. Je kunt er waarschijnlijk nog wel langer mee doorgaan, maar ja, dan is je efficiëncy ook niet meer al te best.

Spaarlampen met voorverwarmde start kunnen best veel cycli maken, 20.000 of zo, met koude start moet je genoegen nemen met pak en beet 5.000 cycli. Maar veel hangt af van de kwaliteit van de lamp. Ik heb Osram spaarlampen in de buitenverlichting die 5.000 u per jaar maken. Er werden 6.000 branduren beloofd, maar ze zijn zeker vóór 2012 geplaatst... Da's dus misschien wel al meer dan 25.000 uur.
Gabriel_Knight schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:56:
Uhm als ik op de WC en badkamer geen LEDlampen zou moeten gebrukken ivm cycli, wat moet ik daar dan wel hangen?
Spaarlampen heb ik geprobeerd, maar die waren binnen een paar maanden stuk.
Gloeilampen zijn vrijwel uit de handel.

Ik kan eigenlijk alleen maar LED lampen kopen.
Vanaf september dit jaar wordt de ban op (halogeen)gloeilampen verder uitgebreid en worden energielabel C lampen uitgefaseerd. Daaronder vallen veel, missschien wel alle "eco" gloeilampen, je weet wel, met zo'n halogeencapsule erin.

Ik heb trouwens vandaag nog wat gloeilampen gekocht, dus het is zeker nog mogelijk.
Overigens ben ik wel benieuwd naar in welke omstandigheden je spaar- of LED-lampen het maar 2500 u uithouden, van welk merk ze zijn, hoe ze gebruikt worden etc....

Ik heb ook LED-lampen in gebruik op een bewegingsmelder in twee halletjes, en die doen het sinds 2013 ook nog gewoon. In het toilet leeft bij mij een gloeilamp zeker 10 jaar, dus zolang ik niet persé aan iets anders moet blijft dat daar gewoon zo zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door jitter op 14-08-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:46
Ik heb op de wc's gewoon led lampen zitten van de Action. Beneden 4W en boven 3W e27 beide. Die boven hing eerst in de bijkeuken.
Werken inmiddels bijna 2 jaar zonder gezeik. En gaan ze stuk? /Care

Op de badkamer had ik een Philips myliving cinnabar 6W. Deze hangt nu na de verhuizing in de bijkeuken. Als deze stuk gaat is het rot, maar op zich was deze lamp vrij goedkoop.

Voor de huidige badkamer ben ik nog zoekende. Op dit moment werken alleen de inbouwspots (5x halogeen 12V 20W).

Voor het plafond zit ik te denken aan led spots.
Die bevallen in de keuken ook prima (Philips 2700k gu10 3W) aan het plafond (deze hingen ook in het oude huis in de keuken) dus inmiddels bijna 2 jaar.

In de woonkamer, hal en eerste slaapkamer verder wat wisselend IKEA ledare, Philips, Sencys. Allemaal led en e27, muv 1 e14 Als er één stuk gaat is het rot, maar niet anders.. zo duur zijn ze niet.

En boven de eettafel hangt nog steeds de Philips myliving Wolga met 4 lampen. Als deze kapot gaat is het ronduit klote gezien de prijs.

Verder hangen in het nieuwe huis vooral nog oudere Philips en Hema spaarlampen van de vorige bewoners, en die blijven ook tot ze stuk gaan. Alleen in de garage wil ik nog een led TL plaatsen. Alleen in de keuken verder nog 3 halogeen inbouwspots, en onder de afzuigkap zitten 2 witte tl's.

Qua ledspots buiten hebben mijn ouders inmiddels al een jaar of 7 led spots van ik meen de Aldi of Lidl onder de dakgoot. Het zijn er een stuk of 16. Van een paar zijn wel een paar individuele leds stuk, maar de meeste werken nog. Er is er nog geen een volledig uitgevallen.

Die zitten inmiddels op ongeveer 20.000 uur.

[ Voor 47% gewijzigd door GAIAjohan op 31-07-2016 22:49 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GAIAjohan schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:20:
En boven de eettafel hangt nog steeds de Philips myliving Wolga met 4 lampen. Als deze kapot gaat is het ronduit klote gezien de prijs.
Deze trok mijn aandacht.
Hmm... Philips is best conservatief met zijn specificaties.
15.000 uur i.c.m. > 13.000 schakelcycli. Ze geven wel 5 jaar garantie op de driver en LED-module, en dat vind ik dan weer een beetje tegenstrijdig.

Elke lamp gaat sneller kapot als die veel cycli moet maken.
Ik denk dat de kans dat een LED-lamp zijn beloofde 25.000 u haalt dus best groot is als die veel en lang aan is met weinig cycli, zoals buitenlampen op een schemerschakelaar, e.d. Dat zie ik nu wel met twee goedkope Action LED lampjes die 24/7 aan zijn.

Vooral spaarlampen en TL-buizen hebben te lijden van elke start en voornamelijk bij koude starts (zonder voorverwarming) gaat er elke keer redelijk wat van de coating verloren die op de electroden zit. Deze coating maakt het mogelijk om bij kamertemperatuur electronen uit te zenden. Deze coating sputtert van de electroden af en slaat tegen de binnenzijde van de buizen neer, vandaar ook de steeds zwarter wordende plekken bij de uiteinden naarmate die lampen meer cycli en bedrijfsuren hebben gehad.
Dat is een extra factor bij TL-buizen en spaarlampen die een rol speelt. T.o.v. een ouderwets draadgewonden voorschakelapparaat (VSA) zal een elektronisch VSA ook een beperkte levensduur hebben.

Gloeilampen zijn op hun kwetsbaarst bij het inschakelen. Meestal springt een verzwakte gloeidraad op dat moment kapot, zeker als je inschakelpunt samenvalt met een hoog niveau van de sinus van de netspanning.
Veel cycli verhoogt dus de kans op kapot springen.

Ik denk overigens dat, als je het hebt over de cycli, je wel rekening moet houden of een lamp met elektronica tussen de cycli goed opwarmt en weer afkoelt. Dat is voor elektronica nl. een van de grootste veroorzakers van veroudering en uitval, ook al blijf je ruim onder de maximale thermische belasting. En een goed thermisch ontwerpt helpt bij het kleiner houden van de verschillen tussen warm en koud. Dat zal bij professionele LED-toepassingen meer aandacht krijgen, vandaar dat 70.000 u of meer daarbij goed mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
jitter schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:00:
Ik denk dat ze jou de verkeerde dimmer hebben aanbevolen. Wel is deze geschikt voor lage lasten (6-60 W) maar ik zie op de dimmer ook het dimsymbooltje staan met daaronder R, L. Dat geeft aan dat deze dimmer bedoeld is voor ohmse en inductieve lasten.
Je LED-lamp is een capacitieve last en je zou dus een soortgelijke dimmer moeten hebben, maar dan met het dimsymbooltje en R,C erop, zoals in het gele cirkeltje van deze geleende foto:

[afbeelding]
Ah heel mooi, bedankt voor de info. Dan moet ik maar eens op zoek naar een goede RC dimmer die geschikt is voor LED lampen.

*Het is de Busch jaeger 6523 U-102 geworden, die kan zowel fase aansnijding als afsnijding. Deze wordt op veel websites als zeer goed gewaardeerd, we gaan het meemaken.

[ Voor 10% gewijzigd door JTibben op 01-08-2016 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even een updeetje m.b.t. een paar onderwerpen die pas aan de orde zijn geweest:

Cycli
Ik heb bericht ontvangen dat een lamp defect zou zijn op een toilet. Als ik me het goed herinner is dat een Action LED-lampje (ik weet het, daar ben ik afgeweken van mijn eigen regel) van hetzelfde type als de twee die bijna aan de 25.000 uur zitten in een 24/7 toepassing.
Mocht dat blijken te kloppen, dan is dat toch wel een indicatie dat veel cycli ook voor een LED lamp levensduurverkortend moet zijn. Ik ben zeer benieuwd en laat later meer weten, incl. een teardown, uiteraard.

Uitfasering gloeilampen
1 september dit jaar gaan er weer een aantal (halogeen)gloeilampen in de ban. I.t.t. wat ik eerder schreef zijn dat nog niet de "eco" halogeenlampen in de oude vertrouwde vorm, die blijven vooralsnog tot 1 september 2018 in de handel. Wat binnenkort wel gaat verdwijnen is het volgende:

- 12 V halogeenlampen met reflector (GU5.3 en GU4) met minder dan 4.000 branduren;
- 230 V halogeenlampen met reflector (R39/50/63/80, voornamelijk met E14 en E27 fitting);
- halogeenlampen met reflector en GU10 fitting;
- alle PAR16/20/30/38 lampen.
bron

Hiervan juich ik vooral het verdwijnen van die GU10 halogeenspotjes toe aangezien die erg veel worden toegepast.

Edit 2: Wat me vooral aan dit lijstje opvalt is dat het richtstralers zijn, iets waar LED's vanwege hun afstraalpatroon beter in zijn dan in rond stralen. Wellicht is dat de reden dat onzuinige rondstralers nog even mogen blijven.

[ Voor 70% gewijzigd door jitter op 26-08-2016 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

ElectricAlex schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:05:
[...]
Nou, ik merkte dat het lampje in de koelkast binnen 10 seconden niet meer aan te pakken was, zo heet werd het. Dus een ledlampje leek mij toch wel de moeite waard.
Een koel-/vriescombinatie heeft alleen een thermostaat in het koelgedeelte, niet in het vriesgedeelte. In een koude omgeving heeft het lampje daarom, grappig genoeg, een verwarmfunctie: door het koelgedeelte te verwarmen (met de "winter" schakelaar) voorkom je dat het vriesvak ontdooit.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oké, autopsie van de LED-lamp van mijn vorige bericht.

I.t.t. wat ik eerder schreef was dit niet dezelfde lamp als die al bijna 25.000 uur hebben gemaakt. Dat zijn 3 Watters van Majestic, deze is een 5 Watter van LSC, zoals in foto 1.

De spec is met 470 lm niet geloofwaardig, daar was destijds (pak en beet 2 jaar geleden) toch nog zeker 7 W voor nodig.

Deze foto laat eigenlijk al meteen zien wat er aan de hand is:
Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Image2.jpg

De meeste LED's zien eruit alsof ze redelijk donker zijn geworden door oververhitting.

De driver lijkt in eerste instantie niet te hebben geleden, maar een blik op de andere zijde laat aan bruin verkleurde resten zien dat ook die heet moet zijn geworden. De elco staat echter niet bol, lekt ook niet en meet nog zijn normale capaciteit.

Bij het verwijderen van het LED-printje van de voet viel de echte boosdoener op: de LED-pcb sloot helemaal niet goed aan op de keramische voet die als koelvin moet dienen. De oorzaken hiervoor zijn een uitgestulpte plastic insert voor de zelftappende schroef en lijmresten wat op de laatste foto te zien is. Tot overmaat van ramp was er totaal geen koelpasta gebruikt tussen pcb en voet. De LED-print zweefde dus eigenlijk boven de voet en werd daardoor loeiheet. Het is dat die op een toilet werd gebruikt, anders zou deze lamp veel eerder door de mand zijn gevallen.

Tja, dit soort bagger geeft LED een slechte naam... maar ik weet dat het ook anders kan.

[ Voor 9% gewijzigd door jitter op 04-09-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een LED lamp om in de lamp van de woonkamer te draaien. We hebben deze lamp:
https://www.prontowonen.nl/hanglamp-kyto-10051128.html

In de winkel hadden ze er een warme kleur lamp in zitten (neigde een beetje naar het geel), was volgens mij LED. Ik ben nu opzoek naar een lamp die ook dat warme licht geeft, moet redelijk fel zijn en moet dimbaar zijn. Nu kwam ik deze tegen:
http://nl.aliexpress.com/...93-48be-83e2-bf050d047326

Iemand ervaring met dit soort verlichting en of dit fijn is of juist niet?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sorry dat ik het moet zeggen, maar kopen op AliExpress, e.d., vind ik niet zo'n goed idee.
Niet alleen vanwege twijfelachtige veiligheid, maar ook omdat je niet weet wat je werkelijk gaat krijgen. Chinezen zijn vrij... laat ik niet te negatief zijn... "creatief" met specificaties als er niemand meekijkt.

Een warme kleur lamp houdt een kleurtemperatuur van 2700 K of lager in. 2700 K is meest gangbaar, maar als je een beetje oplet zie je toch ook nog 3000 K, en dat is toch al duidelijk minder warm.

Wat bedoel je met "redelijk fel"? De sterkste lamp uit je link is gespecificeerd als 1000 lumen, dat is ongeveer vergelijkbaar met een 75 W gloeilamp.

Ik zie dat je lamp een dichte kap heeft, je bent dan beter af met een LED-lamp die het licht vooral naar beneden werpt, maar toch ook wat rondom. Dan kun je eventueel ook volstaan met een wat minder sterke lamp omdat er niet zoveel licht de verkeerde kant op gaat.
Waar ik dus aan zou denken is een "klassieke" retrofit LED-lamp, bijv. deze van Ikea. Je zou ook kunnen gaan voor een mooie grote globelamp.

Let wel even op dat standaard LED-lampen niet warmer worden bij het dimmen. Als je op zoek bent naar een oranjer wordende gloed naarmate je de lamp dimt, zoals bij (halogeen)gloeilampen, dan moet je op zoek naar een type dat daar speciaal voor is ontworpen. De typenamen verraden dat soort lampen met termen als "Dim to warm", "Warm Glow", "Sunset Dimming", e.d.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de.lesse
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 09:34
Blijkbaar is Ikea gestopt met het verkopen van ledare led gu5.3 200lm code 702.880.22
Ik had er al een heel deel gekocht en wou er nog maar is dus niet meer mogelijk. Bevestiging van Ikea gekregen dat ze dus uit het gamma gegaan zijn zonder echt een reden. Reden zou zijn omdat ze geen armaturen voor die lamp verkochten... :?

Iemand nog suggesties voor gu5.3 want wil ook geen mengelmoes beginnen.... En zal er dan ook maar direct wat reserve kopen... O-)

Bedankt alvast... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
de.lesse schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 15:33:
Blijkbaar is Ikea gestopt met het verkopen van ledare led gu5.3 200lm code 702.880.22
Ik had er al een heel deel gekocht en wou er nog maar is dus niet meer mogelijk. Bevestiging van Ikea gekregen dat ze dus uit het gamma gegaan zijn zonder echt een reden. Reden zou zijn omdat ze geen armaturen voor die lamp verkochten... :?

Iemand nog suggesties voor gu5.3 want wil ook geen mengelmoes beginnen.... En zal er dan ook maar direct wat reserve kopen... O-)

Bedankt alvast... _/-\o_
Blijkbaar hebben ze überhaupt geen enkele GU5.3 lamp meer, vreemd voor zo'n grote winkel. Ik kan je helaas geen lampen aanraden, ik weet wel dat de Hema deze fitting verkoopt. Zelf gebruik ik deze fitting namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
miicker schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 00:21:
Ik ben opzoek naar een LED lamp om in de lamp van de woonkamer te draaien. We hebben deze lamp:
https://www.prontowonen.nl/hanglamp-kyto-10051128.html

In de winkel hadden ze er een warme kleur lamp in zitten (neigde een beetje naar het geel), was volgens mij LED. Ik ben nu opzoek naar een lamp die ook dat warme licht geeft, moet redelijk fel zijn en moet dimbaar zijn. Nu kwam ik deze tegen:
http://nl.aliexpress.com/...93-48be-83e2-bf050d047326

Iemand ervaring met dit soort verlichting en of dit fijn is of juist niet?
LED filament lampen op aliexpress kopen is altijd een gokje ivm valse opgave van kleur, risico op flicker en mogelijk een korte levensduur. Je kunt van te voren niet testen. Maar als je een retro warme lamp zoekt, zoek dan op 2300K of 2200K led filament. Met eventueel het type dat je wilt zoals G95.

Bv.
G95 LED 4W Gold Filament bulb E27 LED Filament Light 220V Vintage Edison Bulb Lamp Retro Incandescent Gold Glass Appearance
http://s.aliexpress.com/RnqEbmAV

Of:
C35 C32T C35T G40 A19 ST45 ST64 G80 G95 G125,1W 3W 4W 6W 8W,Gold Tint,Edison LED Filament Bulb,Super warm 2200K,Dimmable
http://s.aliexpress.com/qyMBfaMj

Ik heb een lamp boven de eettafel met industriële look. Hier heb ik een aantal LED filament lampen in geprobeerd (niet die met lange filamenten). Is nooit echt een succes geworden, omdat het licht te direct is. Uiteindelijk gekozen om er een 40w koolstofdraadlamp van 2300K in te plaatsen. Bij banggood gekocht voor 3 euro oid. En daar komt prachtig warm licht vanaf voor tijdens het eten.

[ Voor 13% gewijzigd door FunFair op 20-08-2016 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hah, iemand die een soundshield aan z'n verlichting heeft gekoppeld :D

Ik kan mij daar altijd zo aan ergeren in films, dat de verlichting in een grote hal altijd zo *BAM*, *BAM*, *BAM* aan gaat. Terwijl thuis flip je de schakelaar om, de TL-balk knippert een paar keer en er is licht, zonder ENORME omklappende relais die zogenaamd nodig zouden zijn in de films.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Cool, nu zit ik te denken, hoe kan ik dit in mijn woning repliceren? Helaas heb ik niet zo'n groepering van lampen hangen. ;(

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Dadona schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:34:
Cool, nu zit ik te denken, hoe kan ik dit in mijn woning repliceren? Helaas heb ik niet zo'n groepering van lampen hangen. ;(
Milight? Philips Hue? LIFX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Jochemd13 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:36:
[...]

Milight? Philips Hue? LIFX?
Het is niet zozeer de techniek, maar meer dat er een blok van zes/acht/.. dezelfde typen lampen bij elkaar hangen. Dat maakt het effect nog wel wat mooier. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben een woning uit 2008 vol met GU10-spotjes en Busch-Jaeger 2247-U dimmers (3 tot 6 spots per dimmer). Nu heb ik afgelopen week een ladinkje IKEA Ledare 400lm spots gekocht. In eerste instantie vond ik het minimum aan licht te veel, maar de dimmer kan afgesteld worden waardoor dit probleem verholpen is. De Ledare spotjes zoemen alleen heel erg. Heeft iemand ervaring met GU10-ledspots (liefst 400lm) i.c.m. deze dimmer of een idee welke spots beter zouden moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56
Als je jezelf echt een plezier wilt doen, probeer de GU10 Dimtone spots van Philips eens. Bijna niet van halogeenlicht te onderscheiden!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Ik heb inmiddels in mijn QuinLED serie (Eigen gebouwde WiFi gestuurde dimmer voor LED verlichting) weer 2 nieuwe posts gemaakt.

De eerste post gaat daarbij over alle componenten die je nodig hebt, inclusief bord files, waar je alles kunt bestellen, etc.

De tweede post gaat over alle tools die je eventueel nodig hebt en een video van ~30 minuten waarbij ik zo duidelijk mogelijk laat zien hoe je het bordje in elkaar soldeert als een soort van tutorial. Het is echt heel simpel, ook al ben je niet goed in solderen, maar zo kun je iig zien wat het inhoud!

Naast de post ook nog eventjes wat directe links naar de YouTube filmpjes:

Alle componenten die je nodig hebt om het gehele bordje te kunnen maken

Een 30 minuten video over hoe je alles in elkaar soldeert totdat je uiteindelijk een volledig bordje hebt!

Voor de mensen die het eerste filmpje over het bord, wat het doet en waarom gemist hebben dan kunnen ze het beste eventjes deze post en filmpje bekijken!

Mochten er vragen zijn of andere zaken, reageer ik graag, voor de rest zal ik proberen niet te veel te spammen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N.a.v. mijn recente berichtje over de vroegtijdig overleden LSC E14 LED-lamp heb ik het LED-printje opgesnord van een andere open gesloopte 5 W LSC LED-lamp van de Action waar ik eind 2014 een experimentje mee deed.

Naast elkaar kun je hier toch wel heel goed zien wat oververhitting met een LED-lamp doet, leek me wel leuk om nog even hier te posten.

Wel grappig om te zien dat twee lampen die hetzelfde gespecificeerd waren (beiden 5 W/470 lm) intern toch niet identiek zijn. De oplettende lezer ziet dat niet alleen de schroefgatenuitsparingen ontbreken op het andere printje, er zit ook één LED minder op.
De drivers zijn ook niet helemaal identiek (andere spoel en op de onderzijde een andere waarde weerstand).

[ Voor 6% gewijzigd door jitter op 26-08-2016 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03:24
Ik heb een 18 watt LED PCB gekocht bij AlieExpress, iets zoals dit: Afbeeldingslocatie: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1DFUMKFXXXXcaXFXXq6xXFXXXD/220-v-5730smd-led-pcb-3-watt-5-watt-7-watt-10-watt-12-watt-15.jpg.

Ook heb ik er een alumium radiator bij gekocht en erop gemonteerd: Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1vur7HFXXXXaGXFXXq6xXFXXXH/222307031/HTB1vur7HFXXXXaGXFXXq6xXFXXXH.jpg.

Desondanks wordt de PCB en de radiotor extreem heet. De PCB trekt ook werkelijk 18 watt, ik kan niet goed beoordelen of de hoeveelheid licht nu gelijk staat aan 50, 75 of 100 watt.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van dergelijke PCB's? Hoe lang houden die het vol als ze zo heet worden?
Qua brandveiligheid zal het toch wel meevallen? Ik wil hem monteren op het ijzer van een plafondlamp die weer aan een betonplaat vast zit. Wat zou er kunnen gebeuren?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Als het koelblok er zo uitziet, heeft het bijna geen contactoppervlak met de schijf. Je had beter een koelblok kunnen nemen met een vlakke onderkant.
Wat betreft de lichtopbrengst, mag je er toch wel vanuit gaan dat dit minimaal met 100W gloeilamp overeenkomt.

[ Voor 27% gewijzigd door Universal Creations op 24-08-2016 11:45 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Aziona schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:10:
Ik heb een 18 watt LED PCB gekocht bij AlieExpress, iets zoals dit: [afbeelding].
In mijn zoektocht naar grote nieuwe slagvaste armaturen heb ik een proefexemplaar gehad met een soortgelijke pcb (alleen dan 12 W) op een externe driver. Die had geen koelblok nodig en werd ook niet heet.

Maar, het bedrijf dat deze aanbood had ook een waarschuwing staan voor dezelfde soort LED-modules die rechtstreeks op de netspanning (230 V) worden aangesloten.
Die zagen er zo uit als in jouw plaatje.Klopt het dat de jouwe ook rechtstreeks aan 230 V moet?
Ze zouden bloedheet worden. Eerlijk gezegd had ik daar mijn twijfels bij, en het leek me meer een tactiek om klanten te werven voor hun producten, maar n.a.v. jouw post is die twijfel nus dus wel verdwenen... hmm...

Waar ik me overigens meer zorgen om maak bij een dergelijk paneel rechtstreeks aan de 230 V is de elektrische veiligheid...
Ook heb ik er een alumium radiator bij gekocht en erop gemonteerd: [afbeelding].

Desondanks wordt de PCB en de radiotor extreem heet. De PCB trekt ook werkelijk 18 watt, ik kan niet goed beoordelen of de hoeveelheid licht nu gelijk staat aan 50, 75 of 100 watt.
Hoe heb je het opgenomen vermogen gemeten?

Ik ben het met UniversalCreations eens dat het contactoppervlak van het koelblok met het LED-paneel maar mager is. Maar... als het koelblok zelf ook bloedheet wordt, dan is er toch sprake van redelijk wat warmteoverdracht.

Het is een behoorlijk koelblok, maar omdat dit strak tegen het LED-paneel gemonteerd zit wordt de luchtstroming (convectie) belemmerd. En dat betekent dat het koelblok niet goed zijn werk kan doen.
Heeft iemand ervaring met het gebruik van dergelijke PCB's? Hoe lang houden die het vol als ze zo heet worden?
Geen ervaring met dergelijke PCB's anders dan die van kant en klaar verkochte LED-armaturen op een externe driver. Die worden niet warmer dan 50-60 graden.

Het grappige is wel dat ik vlak boven jouw bericht het resultaat heb gepost van oververhitte LED's. En nee, dan houden ze het zeker niet lang vol.

Dat de linker oververhit is geraakt is denk ik wel duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Dscn7773_small.jpg
Qua brandveiligheid zal het toch wel meevallen? Ik wil hem monteren op het ijzer van een plafondlamp die weer aan een betonplaat vast zit. Wat zou er kunnen gebeuren?
Hmmm... vraag jezelf af of je verantwoordelijk wil zijn voor de eventuele gevolgen.

De armaturen waar ik over schreef gaan in een flatgebouw, voor een VvE dus. Niet alleen is dat een toegangsweg, het is ook de enige vluchtweg, en niet alleen die van mij. Zou ik daar iets plaatsen waar ik mijn twijfels bij heb (ook al is het voornamelijk beton, baksteen en tegels)? NO WAY!

• Aziona
Hij wordt inderdaad rechtsreeks met 230v verbonden. Het koelblok is met schroefjes en pasta verbonden. Na een uur kun je hem nog net vasthouden, ik gok zo rond 60-70 °C. Minder heet dan een gloeilamp, overigens.

Opgenomen vermogen is gemeten met een ouderwetse kwh meter.

Je hebt zeker een punt maar het lijkt mij dat de gewone led-lampjes uit China gevaarlijker zijn dan deze. Daarvan wordt de driver ook heet, waarschijnlijk de reden dat ze zo snel stuk gaan.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Aziona schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:20:
Hij wordt inderdaad rechtsreeks met 230v verbonden.
Brr... 230 V (na gelijkrichting 325 VDC) rechtstreeks op een alu pcb met slechts micrometers isolatie tussen de spanning en het alu... Ik denk niet dat dat hier mag.
Het koelblok is met schroefjes en pasta verbonden. Na een uur kun je hem nog net vasthouden, ik gok zo rond 60-70 °C. Minder heet dan een gloeilamp, overigens.
60-70 °C zou ik niet bloedheet willen noemen, eerder warm tot heet en lijkt me voor LED's niet echt een probleem. Lijkt me ook niet brandgevaarlijk.
Opgenomen vermogen is gemeten met een ouderwetse kwh meter.

Je hebt zeker een punt maar het lijkt mij dat de gewone led-lampjes uit China gevaarlijker zijn dan deze. Daarvan wordt de driver ook heet, waarschijnlijk de reden dat ze zo snel stuk gaan.
Ik ben ooit deel gaan nemen aan deze thread n.a.v. de aanschaf van een Ikea Ledare 13 W / 1000 lm lamp.
Daarvan wordt de voet zo heet dat die met een thermokoppel gemeten zo'n 80-85 °C haalt, best heet dus. Deze lamp heeft echter nu al bijna 10.000 u erop zitten. Ik denk wel dat inmiddels gesteld mag worden dat heet en oververhit toch nog een wereld uit elkaar liggen.

Overigens is het niet de driver die de hitte veroorzaakt, maar de LED's. De driver zit bij reftrofit lampen in de voet die tevens dienst moet doen als koelblok voor de LED's.

Van LED-lampen met een keurmerk mag verwacht worden dat niet alleen de elektrische veiligheid in orde is, ook dat de gebruikte materialen voldoende vlamvertragend zijn. Bij beiden kan het bij onduidelijke Chinese zelf-import nog wel eens aan schorten.
Landen als Duitsland en Zwitserland laten daar tegenwoordig ook bij privé import de douane steeds vaker op controleren. Voldoet het niet, dan kan de ontvanger nog heel lang wachten op zijn bestelling.

Edit:
Wat me nu pas opvalt is de kleine diameter van de pcb i.c.m. groot vermogen.
De effectiviteit van warmteafvoer is direct afhankelijk van warmteweerstand. Hoe hoger die weerstand, hoe slechter. Daarom kan een 12 W LED-pcb van 25 cm diameter zonder problemen zonder extra koelblok.

De warmteweerstand is, net als bij gewone weerstanden, een optelsom van afzonderlijke weerstanden.
Dus weerstand tussen binnenste van de LED en de behuizing (de grote soldeerpad) + weerstand van pad naar pcb + weerstand van pcb naar lucht (of eventueel + weerstand van pcb naar koelblok + weerstand van koelblok naar lucht).

Oppervlakte is hierbij de meest bepalende factor, hoe groter hoe beter. Een groter oppervlak = minder warmteweerstand.
Het grootste probleem dat ik nog steeds zie is de relatief zeer kleine oppervlakte waarmee de LED-pcb zijn warmte over moet zien te dragen aan het koelblok. Ik denk zelfs dat met een aan één zijde vlak en aaneengesloten koelblok een beter resultaat valt te behalen met een koelblok dat misschien wel aanzienlijk kleiner kan zijn.
Ik zit dan aan zoiets te denken:

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/1000_1999/1800/1810/1811/181195_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door jitter op 26-08-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Zo'n koelblok zou wel handig zijn maar die ben ik niet tegen gekomen. Overigens: van alle ledlampen die ik in China heb gekocht, alsmede bij de Ikea, is het toch echt de driver die de warmte veroorzaakt en niet de pcb/led's. Die blijven koud tot lauw, zelfs als ze een paar uur gebrand hebben. De driver is ook hetgene dat stuk gaat bij mij.
De diameter van de 18 watt pcb is volgens mij iets van 9 centimeter, 25 centimeter is een dinerbord, dat ben ik nog nergens tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Bijvoorbeeld hier:
http://batenburg-mechatro...ducten/heatsinks.html?p=1

Ik moet zeggen dat ik knutselen met dergelijke AC LED systemen levens gevaarlijk vind.
Profesionele armaturen met dergelijke modulen liggen voor 4 tientjes in de winkel.
En voldoen aan de veiligheids eissen.

Brand of bijv. een inbreker die geelectrocuteerd wordt door je armatuur... en je mag je leven lang betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziona schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:06:
Zo'n koelblok zou wel handig zijn maar die ben ik niet tegen gekomen.
Zo'n heatsink gaat onder de naam pin heatsink en is er in de meest uiteenlopende soorten en maten te krijgen.
De afbeelding kwam van een willekeurig gekozen exemplaar bij Conrad (deze).
Overigens: van alle ledlampen die ik in China heb gekocht, alsmede bij de Ikea, is het toch echt de driver die de warmte veroorzaakt en niet de pcb/led's. Die blijven koud tot lauw, zelfs als ze een paar uur gebrand hebben. De driver is ook hetgene dat stuk gaat bij mij.
Hebben we het hier over driver + LED-paneel of retrofit LED-lampen?

In het geval van het eerste: dan is er toch iets goed mis met die drivers. Een goede driver heeft n.l. een vergelijkbare efficiëntie met die van schakelvoedingen (eigenlijk is die dat zelf ook), en dan kun je toch al aardig in de buurt van de 90% komen. Een LED, daarentegen is maar zo'n 20% efficiënt.

Heb je dus een armatuur dat 12 W verbruikt, dan komt daarvan 1,2 W op het conto van de driver en 10,8 W voor de LED's. Stel dat 20% van die 10,8 W licht wordt, dan wordt 80% dus warmte, en dat is 8,64 W.
Simpel gezegd produceren de LED's dus ruim 7x zoveel warmte als de driver.

Een driver die snel kapot gaat kan alleen maar betekenen dat die a) niet juist berekend is op de belasting en b) van bedenkelijke kwaliteit. Bij zelf-import uit China denk ik dat het de combinatie a) èn b) is.

Bij de Philips armaturen met geïntegreerde LED's (d.w.z. een LED-paneel + aparte driver) die we nu in de hal hebben hangen weet ik iig dat de driver daarvan na uren hooguit lauwwarm wordt.
De diameter van de 18 watt pcb is volgens mij iets van 9 centimeter, 25 centimeter is een dinerbord, dat ben ik nog nergens tegengekomen.
De 25 cm was even uit de duim gezogen. Het zat in een armatuur met een buitendiameter van 30 cm, dus 20 cm voor het paneel is idd wel wat aannemelijker. Die maat is ook op AE wel verkrijgbaar.
Maar ja, 12 W op een paneel van 20 cm of (stel) 24 W op dezelfde diameter... de tweede moet dan toch wel het dubbele aan hitte zien te verwerken.
Wordt die dan dubbel zo heet? Hmm, ik moet toch eens de formules opsnorren om dat uit te rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hesselbeertje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:43:
Als je jezelf echt een plezier wilt doen, probeer de GU10 Dimtone spots van Philips eens. Bijna niet van halogeenlicht te onderscheiden!
Vandaag een hele lading Dimtones 4.5-50W GU10 40D ontvangen, maar ook deze zoemen in combinatie met mijn Busch-Jaeger 2247-U dimmers. Ik begin hier behoorlijk van te balen. Iemand nog tips? Als ik alle dimmers ga vervangen wordt het dusdanig kostbaar dat ik niet denk dat ik het voordeel er ooit nog uit ga halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 18:34:
[...]

Vandaag een hele lading Dimtones 4.5-50W GU10 40D ontvangen, maar ook deze zoemen in combinatie met mijn Busch-Jaeger 2247-U dimmers. Ik begin hier behoorlijk van te balen. Iemand nog tips? Als ik alle dimmers ga vervangen wordt het dusdanig kostbaar dat ik niet denk dat ik het voordeel er ooit nog uit ga halen...
Oei, onze 12 Dimtones werken prima met de Peha 431 HAN dimmer. Wij hebben deze in 4 groepen (dus 4 dimmers) en alleen onze halogeen dimmer van een ander merk zoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziona schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:06:
Overigens: van alle ledlampen die ik in China heb gekocht, alsmede bij de Ikea, is het toch echt de driver die de warmte veroorzaakt en niet de pcb/led's. Die blijven koud tot lauw, zelfs als ze een paar uur gebrand hebben. De driver is ook hetgene dat stuk gaat bij mij.
Om hier nog even op terug te komen:
Ik heb de armaturen die ik voor onze VvE besteld had binnen, en ben er meteen een gaan testen en meten om mijn antwoord van mijn vorige bericht te staven aan de werkelijkheid. Mijn aanname zat redelijk in de buurt.

Het gaat om een Noxion 14 W / 3000 K "bulkhead" (deze).

Hierin zit een grote 25 cm doorsnede pcb met 96 LED's. De pcb is geen alu pcb, maar van "normaal" glasvezel pcb-materiaal. De LED's zijn gesoldeerd op vrij grote koperen vlakken die naast het elektrisch verbinden ook de koeling op zich nemen.
Deze pcb wordt gevoed vanuit een aparte, dubbel geïsoleerde constant current LED-driver met een veilig lage spanning (SELV), en is dus volledig aanraakveilig, zonder aarding.

Gemeten:
Hoewel de spec 14 W zegt trekt dit armatuur in werkelijkheid 11,6 W uit het lichtnet. Op de LED-pcb staat dan een spanning van 33,5 V bij 300 mA. Dit staat gelijk aan 10,1 W opgenomen door de LED's.

De driver geeft dus 1,5 W verlies (en is daarmee 87% efficient). Hij wordt warm, maar niet heet. De LED-pcb wordt warmer, ca. 45 graden bij 25 graden omgevingstemperatuur. Maar dit is zeker niet heet.
In die LED-pcb wordt met 8 W dus veel meer aan warmte gedissipeerd dan in de driver. Maar door het grote oppervlak voelt het paneel dus niet heet aan. Hier deed ik een aanname van 20% efficiënte LED's, en dat is een optimistisch getal. De driver kan plaatselijk overigens wel wat warmer worden, maar dat is dus minder energie op een klein punt geconcentreerd.

Overigens ben ik het wel met je eens dat het waarschijnlijk de driver is die bij deze armaturen als eerste het loodje gaat leggen. Er zitten elektrolytische condensatoren in, en die hebben nou eenmaal een beperkte levensduur. Maar de spec van de lamp als geheel is 35.000 uur. Als e.e.a. correct bemeten is moet dat m.i. zeker haalbaar zijn voor zowel LED's als driver.
3xNix schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:04:
Ik moet zeggen dat ik knutselen met dergelijke AC LED systemen levens gevaarlijk vind.
Profesionele armaturen met dergelijke modulen liggen voor 4 tientjes in de winkel.
En voldoen aan de veiligheids eissen.

Brand of bijv. een inbreker die geelectrocuteerd wordt door je armatuur... en je mag je leven lang betalen.
Dat kan idd niet anders dan levensgevaarlijk zijn. Je zou het zelfs niet voor alleen jezelf willen toepassen, en ik denk ook dat het hier zeker niet mag.

Yep, de Noxions die ik heb gekocht waren een tikkie duurder, maar zeer betaalbaar voor zijn klasse.
Het inwendige valt me ook helemaal niet tegen. Een geïsoleerde driver met TÜV typekeuring en een LED-pcb waarvan de LED's redelijk zuinig worden aangestuurd (ik had eerst een armatuur op zicht dat hetzelfde licht uit 72 LED's haalde, deze gebruikt daar 96 stuks voor. Die eerste had dan ook een alu-PCB nodig om de warmte te kunnen afvoeren).
Ik heb een unit helemaal uit elkaar gehaald en ben zeer tevreden over de elektrische veiligheid. De levensduur... tja, dat duurt nog ff voordat ik daar uitspraken over kan doen. ;)

Edit: na installatie zie ik toch een paar minpuntjes aan deze armaturen die de meeste mensen overigens waarschijnlijk niet zou storen in een portiek.
De pasvorm van de sierring is niet helemaal perfect zodat er hier en daar wat onregelmatige spleten ontstaan die door het licht opvallen. De andere is dat er best wel wat flicker in het licht zit. Dat laatste heb ik opgelost door een elco parallel aan de aansuiting op de LED-pcb te solderen. Stuk beter.

[ Voor 26% gewijzigd door jitter op 20-11-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:27

ericplan

5180 Wp PV

jitter schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:43:
[...]
Om hier nog even op terug te komen:
Ik heb de armaturen die ik voor onze VvE besteld had binnen, en ben er meteen een gaan testen en meten om mijn antwoord van mijn vorige bericht te staven aan de werkelijkheid. Mijn aanname zat redelijk in de buurt van de werkelijkheid.
[...]
Wij hebben bij onze VvE inmiddels ruim 10 Norled Spa armaturen, als vervanging voor de standaard 8W TL-bakjes van Philips. De eerste twee geplaatst in 2011, geschakeld op schemerschakelaar. Nog geen problemen gehad. Verbruik is een kwart van oorspronkelijk, alle armaturen draaien op halve kracht.

Bijkomend voordeel is het feit dat je niet elk jaar een nieuw TL-buisje hoeft te plaatsen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Norled heb ik bij mijn zoektocht overwogen, zeker omdat de kwaliteit daarvan gewoon constant en goed is. Maar ze hebben geen groot rond model dat me aansprak. Toen ben ik verder gaan kijken.

Het eerste zichtexemplaar van een webshop met vrij lange naam heb ik retour gestuurd.
Heel goed vond ik daarvan de mechanica, maar de elektronica liet het afweten. Plus bij navraag voor IP en IK waarden kreeg ik geen duidelijk antwoord, behalve dan "hufterproof".
Naast een voor ons overbodige lichtsensor (waarvoor geen model zònder in het assortiment zit!) vond ik de keuze voor een LED-driver zonder enig keurmerk bedenkelijk.
Toen het armatuur ook nog eens in een compleet blanco doos werd geleverd zonder ook maar enige gegevens m.b.t. fabrikant, specificaties, montage instructies, e.d. , had ik zoiets van "niet voor bijna € 70".
Ook moest het armatuur zijn licht opbrengen met "maar" 72 LED's die dus wat harder aangestuurd moesten worden. De metal core pcb werd toch zeker 60 of meer graden warm.

De Noxion Bulkhead, waar uiteindelijk de keus op viel, won gewoon op de beste prijs/kwaliteitverhouding.
(bijna € 50 na kwantumkorting). Hiervan krijg je gewoon specs, en TÜV en Dekra zouden volgens symbooltjes e.e.a. hebben gecontroleerd op veiligheid e.d. Maar je zou ook niet anders verwachten van een merk dat alleen via de groothandel en webshops aan industrie en VvE's e.d. levert.
Heel het ontwerp zag er ook doordacht uit, alles kon maar op één manier in elkaar, van de driver in zijn behuizing t/m de kap en de sierring van het armatuur. Het heeft een hoog "Philips" gehalte. Zou me niet verbazen dat een aantal ex-Philips Lighting ontwerpers voor zichzelf verder zijn gegaan, zeker ook omdat Noxion in Eindhoven zijn basis heeft.

I.t.t. Norled kon ik geen lagere lichtopbrengst selecteren, maar de toegepaste LED-driver bleek zeer eenvoudig te modificeren naar een lagere stroom. De 96 LED's werden al vrij conservatief aangestuurd, nu dus helemaal.
Minpunten zijn er wel, vooral de wat mager ontworpen driver, maar ook dat heb ik dus opgelost. Het parallel plaatsen van een extra elco aan de uitgang ontlast ook net dat ene te kleine exemplaar in de driver waar de levensduur door zou worden beperkt. Heel het ding zou nu wel eens veel langer mee kunnen gaan dan de beloofde 35.000 uur... Precies wat de bedoeling was...

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 28-08-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:15
Iemand tips waar ik twee G4 led lampjes kan kopen voor in de spotjes van een Atag afzuigkap. Daar zit nu 2 x 20w G4 halogeen in. :X Die dingen verbruiken meer stroom dan alle lampen in de rest van het huis bij elkaar, bij wijze van.. :P

Ik had bij Karwei van Philips en huismerk Hanson gekocht. Maar beiden zijn te dik en groot.

https://www.karwei.nl/ass...id%3db_product_b021533877

Ik wil wel graag het equivalent van 20w halogeen. Dus dit gaat misschien wel passen maar niet genoeg licht geven (denk ik):

https://www.karwei.nl/ass...id%3db_product_b021522119

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
LuPo schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:55:
Iemand tips waar ik twee G4 led lampjes kan kopen voor in de spotjes van een Atag afzuigkap. Daar zit nu 2 x 20w G4 halogeen in. :X Die dingen verbruiken meer stroom dan alle lampen in de rest van het huis bij elkaar, bij wijze van.. :P

Ik had bij Karwei van Philips en huismerk Hanson gekocht. Maar beiden zijn te dik en groot.

https://www.karwei.nl/ass...id%3db_product_b021533877

Ik wil wel graag het equivalent van 20w halogeen. Dus dit gaat misschien wel passen maar niet genoeg licht geven (denk ik):

https://www.karwei.nl/ass...id%3db_product_b021522119
Kijk eens op http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-G4-fitting.html, komen de lampjes in mijn afzuigkap vandaan en die bevallen prima. De platte ronde hebben als voordeel,dat ze alleen naar onderen schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houd je er rekening mee dat - als het een elektronische trafo is die in de afzuigkap zit - je die mogelijk moet vervangen als je overstapt op LED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:15
Jarod schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:44:
[...]

Kijk eens op http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-G4-fitting.html, komen de lampjes in mijn afzuigkap vandaan en die bevallen prima. De platte ronde hebben als voordeel,dat ze alleen naar onderen schijnen.
Ik had zelf deze website gevonden met meerdere verschillende soorten van die platte ronde G4 led lampjes.

http://www.lightinthebox....imately_buy_3&prm=1.3.5.0
jitter schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:31:
Houd je er rekening mee dat - als het een elektronische trafo is die in de afzuigkap zit - je die mogelijk moet vervangen als je overstapt op LED?
Oké. Daar had ik niet aan gedacht. Is dat lastig? :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Deze kende ik nog niet: een lamp die kan worden gedimd met een gewone lichtschakelaar. Drie standen: 100%, 50% of 10% helderheid. Wisselen doe je door herhaaldelijk uit en weer in te schakelen. Helaas onthoudt de lamp de laatst gebruikte stand niet, maar begint hij altijd op 100%.

Fabrikant: http://www.leuchtenservic...77547/Products/550_02_050
Review: http://fastvoice.net/2016...led-lampen-bei-aldi-nord/

Aldi verkocht ze in februari. Met drie jaar garantie (opsturen naar de importeur is gratis).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/INT6GMp.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
LuPo schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:17:
[...]

Ik had zelf deze website gevonden met meerdere verschillende soorten van die platte ronde G4 led lampjes.

http://www.lightinthebox....imately_buy_3&prm=1.3.5.0

[...]

Met die goedkope lampjes ben ik ook beginnen: flikkerden en waren er dus na 15 minuten weer uit. Kwaliteit van de Topledshop lampjes is een stuk beter. Ik heb de trafo niet vervangen en de lampjes zitten er al weer bijna drie jaar in zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LuPo schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:17:
Hangt er een beetje van af hoe diep het ding zit weggestopt in de afzuigkap.
Als e.e.a. een beetje bereikbaar zit,dan is het weinig meer dan draadjes losschroeven, oude trafo eruit, nieuwe erin en draadjes weer aansluiten, en je verwonderen over de vettigheid in zo'n kap...

Bij dergelijke lampjes zoek je een driver met een constante spanning van 12 V die het gezamenlijke vermogen van de lampjes aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:12:
Wij hebben een woning uit 2008 vol met GU10-spotjes en Busch-Jaeger 2247-U dimmers (3 tot 6 spots per dimmer). Nu heb ik afgelopen week een ladinkje IKEA Ledare 400lm spots gekocht. In eerste instantie vond ik het minimum aan licht te veel, maar de dimmer kan afgesteld worden waardoor dit probleem verholpen is. De Ledare spotjes zoemen alleen heel erg. Heeft iemand ervaring met GU10-ledspots (liefst 400lm) i.c.m. deze dimmer of een idee welke spots beter zouden moeten werken?
hesselbeertje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:43:
Ik vond de dimtone spots van Philips dan weer niks, zo een smalle lichtbundel...
Ik heb er van topledshop en die bevallen prima (zijn wel wat duurder natuurlijk).
Heb neutraal witte in de keuken en warm witte in de zithoek en de lichtopbrengst is zeer goed, goed te dimmen, mooie kleurtemp en geen geflikker.

http://www.topledshop.nl/...-GU10-dimbaar-CRI-90.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engineer Stewie schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:18:
[...]
[...]
Ik vond de dimtone spots van Philips dan weer niks, zo een smalle lichtbundel...
Ik heb er van topledshop en die bevallen prima (zijn wel wat duurder natuurlijk).
Heb neutraal witte in de keuken en warm witte in de zithoek en de lichtopbrengst is zeer goed, goed te dimmen, mooie kleurtemp en geen geflikker.

http://www.topledshop.nl/...-GU10-dimbaar-CRI-90.html
Ik vind een paar euro meer betalen nog geen enorme ramp... belangrijker vind ik dat ik mijn dimmers niet hoef te vervangen. Tot nu toe zoemen zowel de Philips Dimtones als de IKEA GU10's.Ik ga ze eens mailen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bij mij zoemde de Ikea lampen ook fel, zeker in gedimde stand. Werd er gek van.
Die ik nu heb zoemen niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilPazzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-04 11:18
Beste Tweakers,

Ik heb momenteel allemaal GU 5.3 inbouwspotjes type Philips Master Line ES 45W 36d 830lm (halogeen). Ik wil deze vervangen door LEDs. Hiervoor heb ik al verschillende LEDs gekocht als test, allemaal van Philips, telkens een 2700K model. Maar élk model geeft een geel licht (goed) met een rozige schijn erin (niet goed). Als ik een LED spotje naast een oud halogeen spotje hang, is het verschil tussen geel en geel-roze zichtbaar. Er is geen flikkering of zoemen, dus op dat vlak geen probleem.

Al geprobeerd:
- 8718696475669 5.5W = 35W 2700K niet dimbaar 10€
- 8718696490334 6.3W = 35W 2700K dimbaar 15€
- 8718696492307 8W = 50W dimbaar 25€

Op de slaapkamers heb ik GU10 spotjes van Philips hangen in een armatuurtje, 5W = 50W, 2700K, een 3-pak voor 19 euro, helemaal niet duur dus. Deze geven wel perfect geel licht, zonder roze gloed. Waarom dit niet kan in een GU5.3 versie, daar kan ik dus niet bij.

Is het zo dat alle GU5.3 LEDs van Philips deze rozige gloed hebben? Is mijn rotsvast geloof in Philips boven een chinees merk ongegrond, Of doe ik iets anders verkeerd?

Ik dacht nu onderstaand LED eens te kopen, maar wil hier eerst toch eerst eens checken of er misschien iets anders mis is. Want tot in het oneindige spotjes kopen, testen, en afkeuren, dat is nu ook niet de bedoeling :)

http://www.topledshop.nl/...-Warmwit-MR16-CRI-90.html

TL;DR alle Philips GU5.3 LED warmwit spotjes die ik probeer geven een (lichte) roze gloed, een duidelijk verschil met de halogeens die ik nu heb. GU10 Philips LEDs in een andere kamer geven wel perfect warmwit licht. Ligt het aan de Philips GU5.3 spotjes of is er iets anders mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Uit nieuwsschierigheid, die GU10 spotjes zijn eveneens 12V? Of 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilPazzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-04 11:18
Engineer Stewie schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:21:
Uit nieuwsschierigheid, die GU10 spotjes zijn eveneens 12V? Of 230V
De GU10 zijn 230V (zoals altijd denk ik :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
ilPazzo schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:23:
[...]

De GU10 zijn 230V (zoals altijd denk ik :))
Dat zou kunnen :+, ik heb alles op 230V gehouden maar kan altijd naar 12V moest ik willen (sterschakeling rechtstreeks naar de schakelkast).
Maar dat wil al zeggen dat de sturing verschillend is. Het één is reeds DC spanning en het ander moet DC gemaakt worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ilPazzo schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:08:
Beste Tweakers,

Ik heb momenteel allemaal GU 5.3 inbouwspotjes type Philips Master Line ES 45W 36d 830lm (halogeen). Ik wil deze vervangen door LEDs. Hiervoor heb ik al verschillende LEDs gekocht als test, allemaal van Philips, telkens een 2700K model. Maar élk model geeft een geel licht (goed) met een rozige schijn erin (niet goed). Als ik een LED spotje naast een oud halogeen spotje hang, is het verschil tussen geel en geel-roze zichtbaar. Er is geen flikkering of zoemen, dus op dat vlak geen probleem.

Al geprobeerd:
- 8718696475669 5.5W = 35W 2700K niet dimbaar 10€
- 8718696490334 6.3W = 35W 2700K dimbaar 15€
- 8718696492307 8W = 50W dimbaar 25€

Op de slaapkamers heb ik GU10 spotjes van Philips hangen in een armatuurtje, 5W = 50W, 2700K, een 3-pak voor 19 euro, helemaal niet duur dus. Deze geven wel perfect geel licht, zonder roze gloed. Waarom dit niet kan in een GU5.3 versie, daar kan ik dus niet bij.

Is het zo dat alle GU5.3 LEDs van Philips deze rozige gloed hebben? Is mijn rotsvast geloof in Philips boven een chinees merk ongegrond, Of doe ik iets anders verkeerd?
Om te beginnen denk ik dat Philips zelf niets meer maakt, maar alles laat maken, ook in China, uiteraard.
Dat kan dus heel goed betekenen dat de GU10 spotjes van een andere leverancier af komen dan de GU5.3 spotjes. En wellicht heeft Philips ook wel verschillende ontwerpen gemaakt waarbij er voor het ene type een andere LED is gekozen dan voor het andere type. Wie zal het zeggen

Kijk voor de lol eens goed naar de markeringen op de voet van de Philips lampen, en zoek dan vooral naar een symbooltje waarvan je de betekenis ontgaat.
Op de foto hieronder (als voorbeeld) is dat die een beetje op zijn kant liggende S naast " Made in China".
Dat symbooltje identificeert uit welke fabriek die komt, elke fabriek ongeacht waar (ook die vroeger ooit in NL stonden) heeft zijn eigen symbool. Is die op de GU10 en GU5.3 lampen verschillend, dan komen ze niet uit dezelfde fabriek (lees voor "fabriek" eventueel ook "toeleverancier").

Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2013/10/Philips_GU10.jpg
Ik dacht nu onderstaand LED eens te kopen, maar wil hier eerst toch eerst eens checken of er misschien iets anders mis is. Want tot in het oneindige spotjes kopen, testen, en afkeuren, dat is nu ook niet de bedoeling :)
Ik kan je niet uit ervaring een exemplaar aanwijzen. Niet alleen omdat ik geen GU5.3 LED-spotjes heb, ik ben denk ik gewend geraakt aan de wat rozige gloed want als ik nu een halogeenlamp terug plaats i.p.v. een GU10 spotje (van Osram) denk ik "bleh, wat een flets geel licht". Het is dus vooral gewenning denk ik.

Over Made in China gesproken:
We zijn denk ik wel een beetje eraan gewend geraakt om dat overal op te zien, maar ik kwam net dit tegen op een Ikea LED-lamp van het type Ryet (goedkopere broertje van de Ledare):

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Image2_1.jpg

Kanttekening is wel dat die, net als de o.a. Osram LED-lampen uit Duitsland, waarschijnlijk geassembleerd zijn in een fabriek met weinig mensen (robots) met uit China aangeleverde onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
jitter schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:30:
[...]

Om te beginnen denk ik dat Philips zelf niets meer maakt, maar alles laat maken, ook in China, uiteraard.
denk ik.
Philips lightning produceert gewoon zelf in fabrieken die ze hiervoor wereldwijd in 22 landen hebben. LED lampen produceren ze oa. in San José, Penang en Yisun.

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 30-08-2016 22:57 ]

Ik weet niet of ik het met deze stelling eens kan zijn. Ik ben nog steeds onder de indruk dat het vooral OEM's zijn die de productie voor Philips doen.
Hier kun je bijv. een teardown zien van een Philips Tornado 24 W die naar grote waarschijnlijkheid werd geproduceerd werd door Tospo.

Ik heb ook de nodige Philips spaarlampen, LED-lampen en -armaturen open gemaakt, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het werk van derden is, soms zelfs t/m het ontwerp aan toe. Philips ontwerpen hebben een bepaalde herkenbaarheid die ik tot nu toe alleen bij het myLiving Denim armatuur ben tegengekomen.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-09 18:22
Ik ben tot nu toe in ieder geval wel tevreden met de (E27 en E14 230V) Master LED spots/bulbs van Philips. Sinds 2012 nog geen uitval gehad.

Ik heb inmiddels 16 stuks, diverse modellen, als ik mentaal goed heb geteld. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Terpen Tijn op 01-09-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, maar met die opmerking heb ik niet gezegd dat de kwaliteit slecht zou zijn. Integendeel, omdat OEM's soms niets anders doen dan dat ene ding waar ze goed in zijn kunnen ze het vaak beter, sneller en goedkoper.

Wat ik wel wilde zeggen is dat ik Philips vooral nog als merk beschouw, en niet meer zozeer als fabrikant.

Even terug naar de basis van deze site "tweaken"...

Om de portiekarmaturen, waar ik iets eerder in deze thread over schreef, geschikt te maken voor gebruik in onze hallen heb ik de nodige modificaties uitgevoerd. Er valt zat te modificeren aan armaturen met geïntegreerde LED.

De drivers zijn van het constante stroom type en waren middels weerstandjes ingesteld op de gespecificeerde 300 mA. Rommel wat aan die weerstandjes en je kunt de stroominstelling verlagen.

Tuurlijk kun je niet te ver gaan, want dan kom je buiten het bereik van het kunnen van de driver. Maar je kunt ook modificaties aanbrengen in het LED-paneel.
Aangezien ik de driver niet verder durfde terugbrengen dan 150 mA om een goede werking te garanderen moest ik voor een paar armaturen in een kleine ruimte nog wat LEDjes uitschakelen. In elk van de 8 parallel staande strengen van 12 LED's in serie heb ik één LED overbrugd. De constante stroombron-driver zorgt ervoor dat de stroom toch gelijk blijft zodat de overblijvende LED's nog steeds op dezelfde Vf werken. Het resultaat is minder licht en verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Image1_2.jpg

Bovenstaande modificatie heb ik inmiddels uitgevoerd en werkt als een trein. Het feit dat het geen metal-core PCB is maakt het heel makkelijk (geen mogelijkheid op kortsluiting met de core). Na het wegschrapen van de witte solder resist kun je ook makkelijk op het koper solderen (kan heel lastig zijn met metal-core PCB's).

En nu ben ik voor een ruimte met bewegingsmelder een paneel aan het modificeren zodat deze een lage en hoge stand heeft. Eén van de 8 strengen heb ik afgesneden (letterlijk) van de andere 7 en de LED's vervolgens in een serie/parallelschakeling van 4 sets van 3 parallel staande LED's op een driver die ik uit een Action 12 V 3 W LEDspotje heb gesloopt. Hierin staan de LED's in exact dezelfde opstelling (zijn bovendien LED's identiek aan die in het portiekarmatuur). Ik hoef hiervoor alleen nog een kleine 12 V constante spanning LED-driver op aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Image2_2.jpg

Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Dscn7785_small.jpg

Een bijna-smiley... de reden dat ik die streng koos had te maken met de ligging van de sporen, maar dit ziet er natuurlijk ook leuk uit... :)

De resterende 7 strengen gaan aan op de normale driver (uiteraard ook gemodifiiceerd) bij beweging, de smiley blijft 24/7 aan.

Leuk, dat hobby'en. Je snapt natuurlijk wel dat ik een beetje moet lachten met de volgende opmerking die in het energielabel staat "The lamps cannot be changed in this luminaire.". B*llsh*t...
Pagina: 1 ... 75 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)