Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
Card Nox schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:51:
Badkamer verlichting. In hoeverre gaat onderstaande werken? Andere feedback / tips?
4x MegaMan 04601
4x MegaMan 04599
1 x Gira 03000 (gebaseerd op deze lijst)
Zolang je alles goed installeert en de drivers afschermt vanwege de risico's met vocht zou alles goed moeten gaan.
Wij hadden ook zo'n set maar niet dit merk, maar dan was er bij onze dimmer dat de laagste stand nog behoorlijk fel was. Ik weet daar hierbij niet veel over te zeggen

Add me op snap: JD14Tech :P, Milight topic

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13-11 14:17
Spots zijn IP44 dus zou moeten lukken.
Ik ben zelf voornamelijk bang voor de dimmer daar dit een 'oude' gloeilamp dimmer is 60W-400W.

Card Nox wijzigde deze reactie 08-11-2016 23:22 (40%)

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 00:22
Bij onze keuken hebben wij tl verlichting boven de afzuigkap.
Deze verlichting bestaat uit totaal 5 tl balken van 13Watt elk.
Nu vinden wij deze verlichting toch niet zo sfeervol en zitten te denken om deze te vervangen door RGBWW led strips (warm wit rgb).
Momenteel is 1 lamp al defect en de rest van de tl balken zijn bij de zijkanten ook al wat zwart.

Nu twijfel ik als ik deze led strips in een aluminium profiel moet gaan plaatsen of gewoon los er bovenop moet plakken. En dan heb je weer het verschil in de milky of clear profielen.
Vaak wordt wat ik zo lees de milky profielen aangeraden vanwege het verblinden.
https://nl.aliexpress.com...ion=&categoryId=200001053

Onder de keukenkastjes hangt nu tl verlichting van 2x 30W.
Dit werkt eigenlijk nog prima maar is vanaf de bank nogal duidelijk te zien en ook nogal fel.
Voor deze lampen lijken mij die aluminium profielen wel weer mooi en dan geen waterdichte leds vanwege de warmte. Ik vind zelf de tl verlichting wat afbreuk doen aan de keuken. Maarja deze is er door de vorige bewoners ingezet ;)

Als ik kijk op Aliexpress dan zie ik 2.4Ghz controllers die erg veel lijken op de Milight controllers.
Zijn deze compatible?

https://nl.aliexpress.com...ion=&categoryId=200001051

Als iemand hier meerdere ervaringen met led strips heeft dan hoor ik het graag.
Want ik kom er zo even niet meer uit wat wijsheid is :9

thespeed wijzigde deze reactie 10-11-2016 21:31 (5%)

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:48
Dit is verlichting die behoorlijk vaak en lang aan zal staan, dus de ledstrips zeker in een aluminium profiel plaatsen. Dat is voor de levensduur van de LEDs significant veel beter.

Overigens koop ik zelf geen led strips meer op Aliexpress, het probleem is dat je nooit een idee heb wat voor LEDS er nu daadwerkelijk opgezet worden. Met de kleurtemperatuur zijn de Chinezen vaak ook behoorlijk creatief. Laatst led strips bij Neonica in Polen gekocht, tot dusver ben ik te spreken over de kwaliteit, daarnaast is de prijs-kwaliteit verhouding ook uitstekend.

• thespeed
  • Laatst online: 00:22
quote:
Oilman schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:12:
Dit is verlichting die behoorlijk vaak en lang aan zal staan, dus de ledstrips zeker in een aluminium profiel plaatsen. Dat is voor de levensduur van de LEDs significant veel beter.

Overigens koop ik zelf geen led strips meer op Aliexpress, het probleem is dat je nooit een idee heb wat voor LEDS er nu daadwerkelijk opgezet worden. Met de kleurtemperatuur zijn de Chinezen vaak ook behoorlijk creatief. Laatst led strips bij Neonica in Polen gekocht, tot dusver ben ik te spreken over de kwaliteit, daarnaast is de prijs-kwaliteit verhouding ook uitstekend.
Bedankt voor de reply.
De verlichting staat eigenlijk elke dag wel een aantal uur aan.
Misschien is het idd verstandig om dan wat meer te betalen ;-)
De prijzen die ik zo zag op de site van Neonica lijken ook mee te vallen.
Vandaag vrij druk gehad dus ik ga er nog eens goed naar kijken.
Het heeft even geduurd, maar hier dan toch nog de beloofde teardown van de 8 W / 610 lm Action LED-lamp. De lichtopbrengst hiervan was in minder dan een jaar tijd gebruik in portiekverlichting teruggelopen tot onder de 70%.

Het gaat om deze lamp welke onder artikelnr. 929114 nog steeds verkocht wordt:

Het plastic bolletje zat op de voet geklemd en kon ik er dus makkelijk af halen. Je blik valt dan op het aluminium printplaatje met 8 LED's, tot zover niets bijzonders.

Het printplaatje zit met wat koelpasta op een metalen huls waar het plastic van de voet omheen is gevormd. Dit kunststof zal ongetwijfeld van een soort zijn dat enige warmtegeleiding heeft.

Een goede eigenschap van deze lamp is flickervrij (of op zijn minst -arm) licht en de driver laat zien waarom: er is niet bezuinigd op het formaat elco's. De bruinverkleuring van de printplaat, ook aan de onderzijde, geeft aan dat deze wel wat heet is geworden, maar dat zie je vrij vaak.

De metalen huls leek aan de kleine kant, maar deze bleek na wat wegbreken van het plastic verder door te lopen dan in eerste instantie zichtbaar was.

Last but not least: een closeup van een LED. Bij een eerdere teardown viel me op dat de gele slurrie in de LED's was gekrompen, maar dat kon ik nu niet vaststellen. Deze foto laat wel zien dat er in één behuizing drie LED-dies zitten die met elkaar in serie zijn geplaatst.

Ik denk dat deze lamp een combinatie van problemen kent die allemaal samen tot de korte levensduur hebben geleid: kwaliteit LED's, hoe hard de LED's worden aangestuurd om de gewenste lichtopbrengst te krijgen en het thermisch ontwerp.

Advies: links laten liggen, ze liggen niet voor niets bij de Action.

• hars73
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:57

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik ben ook maar eens begonnen met het vervangen van spaarlampen door LED lampen.
Een tijdje terug had ik voor 2 kleine schemerlampjes in de woonkamer deze al eens besteld bij Banggood:
http://www.banggood.com/E...-Bulbs-220V-p-989588.html
Deze bevallen eigenlijk erg goed. Niet te fel (200lm), warm wit is ook echt warm wit licht, al zijn ze volgens de beschrijving 3200K.

Paar weken geleden vervolgens voor de grote lampen boven de eettafel deze besteld:
http://www.banggood.com/D...-AC85-265V-p-1060451.html

En dan de 5W, warm white (3000K) uitvoering. Vandaag kreeg ik ze binnen en heb ze geprobeerd maar ze gaven zo'n enorme hoeveelheid licht (volgens specificaties 425lm) en het licht was ook zeker niet echt mooi warm wit. Wel allemaal netjes en mooi verpakt in een doosje.Heb ze dus maar weer uit de eettafellampen gehaald en een paar andere spaarlampen (in de tuin) vervangen. Voor buiten vind ik het prima zo.

Ondertussen zijn ook deze nog onderweg (GU10 / 4W aluminium) ter vervanging van een aantal GU10 lampen van 20W en 50W:
http://www.banggood.com/D...r-Decision-p-1069664.html

Hopen dat die dan toch weer niet te fel zijn en ook toch niet te koud wit licht geven.

Blijft het dan toch nog lastig om mooie warmwitte led lampen aan te schaffen? Of kies ik nou net de verkeerde modellen uit in China?

Of zit er een verschil tussen de gewone LED's en de filament LED's in kleurweergave?

hars73 wijzigde deze reactie 15-11-2016 23:39 (11%)

quote:
hars73 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:35:
Blijft het dan toch nog lastig om mooie warmwitte led lampen aan te schaffen? Of kies ik nou net de verkeerde modellen uit in China?
Ja, bij directe import uit China ben je doorgaans overgeleverd aan de grillen van de verkoper.

Doe eens gek en ga voor je GU10 spotjes eens hier in de retail kijken. Je kunt voor een bedrag dat niet eens zoveel meer is iets krijgen waar je gegarandeerd echt warmwit krijgt (2700 K en niet iets "ergens" tussen 2700 en 3200 K, echt warmit is 2700 K of lager) met ook nog eens een goede kleurweergave, en garantie.
En als je dat dan toch nog te duur vind, hebben ze ook nog een budget serie.

• hars73

hars73

quote:
jitter schreef op woensdag 16 november 2016 @ 07:36:
[...]
Ja, bij directe import uit China ben je doorgaans overgeleverd aan de grillen van de verkoper.

Doe eens gek en ga voor je GU10 spotjes eens hier in de retail kijken. Je kunt voor een bedrag dat niet eens zoveel meer is iets krijgen waar je gegarandeerd echt warmwit krijgt (2700 K en niet iets "ergens" tussen 2700 en 3200 K, echt warmit is 2700 K of lager) met ook nog eens een goede kleurweergave, en garantie.
En als je dat dan toch nog te duur vind, hebben ze ook nog een budget serie.
Ik had ooit al eens (paar jaar geleden) een LED lamp bij de Ikea gehaald, toen hadden ze nog niet zoveel keus, maar had er niet bij stilgestaan dat ze inmiddels daar voor bijna Chinese prijzen, wel genoeg keus hebben 8)7

Naja die Digoo Lark 5W lampen die ik gisteren van Banggood heb ontvangen, hebben inmiddels alle 4 wel een nuttige plek gekregen (zolder en tuin). De GU10's van Digoo die nog onderweg zijn ga ik wel eens proberen. Maar voor volgende lampen zal ik zeker een bezoekje aan Ikea brengen.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12-11 20:45

Erasmo

Laadpaaljager

Lampen van de Ikea zijn echt briljant qua prijs/kwaliteit verhouding.

Doet iets met stroom en motors

• hars73

hars73

Even op de Ikea site rondgekeken. Wat ik jammer vind is dat ik een Ikea Kramare plafondspot (3 stuks) heb waar een E27 reflectorlamp in moet. Zitten nu nog de traditionele reflectorlampen in. Maar de led variant hiervoor heeft Ikea niet, die hebben alleen maar de E14 variant: (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20318516/)

Denk dat je dan snel op Philips lampen komt he (CorePro kwam ik vooral tegen bij m'n zoekactie).

hars73 wijzigde deze reactie 16-11-2016 08:50 (23%)

Inderdaad. Gewoon naar Ikea gaan. Of voor bv. Megaman of Philips ledlampen gaan wanneer die in de aanbieding zijn.

Waarom in hemelsnaam nog die paar extra centen eruit persen door direct in China te bestellen... waarbij de kans op troep levensgroot is. Wat zich uit in óf een bagger lichtkwaliteit, óf zelfs een lamp die bij aanraking gewoon gevaarlijk is.

Edit: @hars73: Kijk eens of hier wat van je gading tussen zit? :
http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-E27-fitting.html

Met deze shop heb ik ook kwalitatief goede ervaringen.

eymey wijzigde deze reactie 16-11-2016 08:48 (19%)

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Enige minpunt aan de Ikea lampen is dat ze [naar mijn idee] toch erg heet worden...

80-85 graden aan het koellichaam is geen uitzondering (gemeten met IR meter) voor de Ledare lampen in E14 en E27. Ik heb thuis een hoop Ledares die er ondertussen ~1 jaar inzitten. Ze werken allemaal nog, maar met slechts 2 a 3 cycli & weinig branduren per dag, valt daar geen erg goede conclusie uit te trekken :)

Maar goed, ze zijn goedkoop en er is garantie op, dus als er eentje kapot gaat, is dat ook geen ramp. Voor de prijs moet je 't niet laten.

Slonzo wijzigde deze reactie 16-11-2016 11:47 (15%)

quote:
hars73 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:43:
Even op de Ikea site rondgekeken. Wat ik jammer vind is dat ik een Ikea Kramare plafondspot (3 stuks) heb waar een E27 reflectorlamp in moet. Zitten nu nog de traditionele reflectorlampen in. Maar de led variant hiervoor heeft Ikea niet, die hebben alleen maar de E14 variant: (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20318516/)

Denk dat je dan snel op Philips lampen komt he (CorePro kwam ik vooral tegen bij m'n zoekactie).
Maar dat hoeft niet eens erg duur uit te vallen. Zelfs bij Conrad kun je E27 reflector LED-lampen krijgen vanaf ¤ 5,99.
quote:
Slonzo schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:46:
Enige minpunt aan de Ikea lampen is dat ze [naar mijn idee] toch erg heet worden...

80-85 graden aan het koellichaam is geen uitzondering (gemeten met IR meter) voor de Ledare lampen in E14 en E27. Ik heb thuis een hoop Ledares die er ondertussen ~1 jaar inzitten. Ze werken allemaal nog, maar met slechts 2 a 3 cycli & weinig branduren per dag, valt daar geen erg goede conclusie uit te trekken :)

Maar goed, ze zijn goedkoop en er is garantie op, dus als er eentje kapot gaat, is dat ook geen ramp. Voor de prijs moet je 't niet laten.
Ja, ze worden heet, maar niet heter dan de concurrentie. Al moet ik zeggen dat de beloofde 25.000 uur met een lumenbehoud van 70% in de praktijk eerder op 15.000 uur zal gaan uitkomen (uitspraak gebaseerd op een test die ik met een 13 W / 1000 lm Ledare aan het doen ben). Welllicht hebben de grote merken om dezelfde reden inmiddels de levensduur van LED-lampen zo'n beetje standaard op 15.000 uur gespecificeerd.

jitter wijzigde deze reactie 16-11-2016 20:52 (41%)

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:36
Ook ik ben gevangen door het LED-virus en ben mijn lampen in huis aan het vervangen. Sinds de koop nooit echt naar gekeken, maar ik kom er nu achter dat het merendeel nog uit gloeilampen bestond. Gelukkig lampen die nooit lang aan staan.

De lampen die wel vaak aan staan zijn de lampen in de woonkamer. Helaas zit er een ouderwetse dimmer op die eigenlijk niet geschikt is voor LED (geeft zelf aan minimale belasting van 60w). De enige leds die ik enkele jaren terug had geprobeerd gaven een zeer aanwezige zoemtoon, dus was snel geswitched naar spaarlampen, welke probleemloos werken, mits dimmer op maximale stand.

Nu met het populair worden van filament lampen, toch maar weer een gok gewaagd. Ik heb een paar lampen als test gekocht in Nederland en er zijn nog een paar lampen uit China onderweg. Allen 4w 2700k filament ledlampen.

Mijn eerste indruk is dat het niet tegenvalt.

De gekochte en kort geteste lampen zijn;
- Pharox 400 classic
- Qazqa 4w filament
- Calex 4w filament
- Pharox standaard 8w dimbaar

Gek genoeg presteert de dimbare 8w Pharox lamp het slechtste met de in de woonkamer aanwezige dimmer. De lamp blijft flikkeren (niet stroboscoop-achtig, maar valt vaak onregelmatig uit), ook de op de maximale stand.

De overige niet-dimbare 4w lampen blijven mooi, gelijkmatig branden, mits dimmer op maximale stand. Van deze drie geeft de Pharox wel het beste licht (meeste licht, met minder vermogen) en kan zelfs met een beetje geluk probleemloos gedimd worden (af en toe flikkering tijdens dimmen, daarna niet meer). Het nadeel wat de Pharox heeft, is dat de lamp blijft gloeien, ook wanneer de schakelaar feitelijk uit staat. Het is zelfs zo dat de lamp blijft nagloeien als deze alweer uit de fitting is gehaald 8)7

De Qazqa en de Calex hebben dat gloeien bij uit een stuk minder, waarbij de Calex eigenlijk het minste gloeit. Vreemd genoeg verbruiken de Qazqa en Calex beiden wel weer 0-0,2w bij uit stand, terwijl de Pharox geen meetbaar verbruik heeft. Overigens verbruikt de Philips 12w Softone spaarlamp ook zo'n 0,3-0,4w bij uit-stand, deze gloeit uiteraard niet.

Geen van de lampen heeft een zichtbare flikkering (ook niet op een digitale camera).

Zou het kunnen dat die Pharox lamp een grotere capacitor? heeft? waardoor energie wordt opgeslagen? Of wat zou de reden kunnen zijn dat deze ledlampen zo gloeien en in geval van de Pharox, blijft gloeien?

En wat ik me ook af blijf vragen is waarom het allemaal gewoon werkt, terwijl de dimmer een minimaal vermogen van 60w opgeeft 8)7

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji xt-20 ~ 12mm ~ 18-55 ~ 50-230

• 3xNix
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:39

3xNix

<GoTHC>Deamion

quote:
LA-384 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:01:

En wat ik me ook af blijf vragen is waarom het allemaal gewoon werkt, terwijl de dimmer een minimaal vermogen van 60w opgeeft 8)7
Is niet heel moeilijk te verklaren.
Fabrikanten zijn al heel lang bezig met LED en willen dat de nieuwe LEDlampen werken op bestaande techniek. Vandaar de term Retrofit.

Iedereen hier is natuurlijk slim en denkt zelf na, maar zeker 80% koopt gewoon een lamp en schroeft 'm in het oude armatuur.

Diablo3 ; Diabloprogress

• hars73

hars73

Nou, vandaag ook de Digoo Parrot GU10 spots binnengekregen van Banggood. Dat zijn deze:
http://www.mydigoo.com/Di...-Bulb-AC85-265V-p-21.html

Heb mijn 50W halogeen's op zolder en m'n 20W halogeens in de gang ermee vervangen. Ze zijn zeker vergelijkbaar met de 20W, maar vergeleken met de 50W geven deze 4W leds uiteraard wel wat minder licht.

Maar vergeleken met de gloeilamp variant (de Digoo Lark serie), vind ik deze GU10 spots wel wat warmer wit licht geven. In ieder geval prima voor mijn toepassing. En ze zien er ook nog eens mooi uit met die koelribben.

En die 2x50W spots op zolder bleven nogal eens per ongeluk lang aanstaan.. als dat nu weer gebeurt, dan is het maar 8W ipv 100W :*)

hars73 wijzigde deze reactie 17-11-2016 13:42 (13%)

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:55
La-384: lees dit eens http://electronics.stacke...its-light-when-turned-off hier staat het antwoord op je vraag volgens mij

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12-11 20:32

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb intussen een filamentlamp van Philips in huis.

Opschrift:
6W 2700K 806lm 52mA
220-240Vac 50/60Hz
Made in China 16GR
9290012372

Met dat nummer vind je specsheets en daarin staat een rendement van 134.00 lm/W.

Deze 6W lamp bevat 4 filamenten, de filamenten in deze lamp zijn dunner en naar ik schat bijna een centimeter langer dan de filamenten in gewone Chinese lampen, verder geven deze filamenten duidelijk meer licht.

Volgens mijn Wattmeter gebruikt hij tussen 6,00 en 6,07 Watt.

aawe mwan wijzigde deze reactie 17-11-2016 22:33 (8%)

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

quote:
blissard schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:21:
La-384: lees dit eens http://electronics.stacke...its-light-when-turned-off hier staat het antwoord op je vraag volgens mij
Dat betwijfel ik, gebruiken ze in NL nog enkel geschakelde contacten? Lijkt me niet.

Als ze na een tijdje uitgaan, zal het wsl door een condensator komen, ja. Als ze blijven gloeien, ligt er wsl een andere stroomkabel naast die voor een minieme stroom zorgt door inductie, nét genoeg om ze te laten gloeien.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01:19
quote:
aawe mwan schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:25:
Ik heb intussen een filamentlamp van Philips in huis.

Opschrift:
6W 2700K 806lm 52mA
220-240Vac 50/60Hz
Made in China 16GR
9290012372

Met dat nummer vind je specsheets en daarin staat een rendement van 134.00 lm/W.

Deze 6W lamp bevat 4 filamenten, de filamenten in deze lamp zijn dunner en naar ik schat bijna een centimeter langer dan de filamenten in gewone Chinese lampen, verder geven deze filamenten duidelijk meer licht.

Volgens mijn Wattmeter gebruikt hij tussen 6,00 en 6,07 Watt.
Mooie lamp! 134 lm/W is super. Deze lamp is niet dimbaar https://www.goedkopermetl...pdf/led/8718696574010.pdf

My favorite programming language is solder.

• LA-384
quote:
3xNix schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:24:
[...]

Is niet heel moeilijk te verklaren.
Fabrikanten zijn al heel lang bezig met LED en willen dat de nieuwe LEDlampen werken op bestaande techniek. Vandaar de term Retrofit.

Iedereen hier is natuurlijk slim en denkt zelf na, maar zeker 80% koopt gewoon een lamp en schroeft 'm in het oude armatuur.
Ah, ik dacht eerlijk dat die term doelde op het gloeilamp uiterlijk :+ het is een goede ontwikkeling.
quote:
blissard schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:21:
quote:
Slonzo schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 00:32:
[...]

Dat betwijfel ik, gebruiken ze in NL nog enkel geschakelde contacten? Lijkt me niet.

Als ze na een tijdje uitgaan, zal het wsl door een condensator komen, ja. Als ze blijven gloeien, ligt er wsl een andere stroomkabel naast die voor een minieme stroom zorgt door inductie, nét genoeg om ze te laten gloeien.
Er ligt geen andere stroomdraad naast, maar wat ik nu wel denk dat de oorzaak is, is dat er op de dimmer ook een ledje zit die gaat branden als de dimmer de lamp uitschakelt. Waarschijnlijk om de dimmer in het donker te kunnen vinden. Dit zou mogelijk geen gesloten circuit kunnen zijn, of het "lekt" misschien via de eerder genoemde inductie. Klinkt dit logisch? Ik heb 0 verstand van elektronica.
quote:
En niet duur. Zag em net voor ¤6,99 te koop staan. Niet dimbaar blijkt overigens geen garantie te zijn. Van de 4 ledlampen die ik nu heb, dimmen ze allemaal en is een niet dimbare lamp het beste hierin. Althans icm een ouderwetse dimmer met ringkern.

Ik ben ook benieuwd wanneer die lamp op de markt komt die voor dubai is ontwikkeld. Die doet 200lm/w.

quote:
LA-384 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 06:14:
Er ligt geen andere stroomdraad naast, maar wat ik nu wel denk dat de oorzaak is, is dat er op de dimmer ook een ledje zit die gaat branden als de dimmer de lamp uitschakelt. Waarschijnlijk om de dimmer in het donker te kunnen vinden. Dit zou mogelijk geen gesloten circuit kunnen zijn, of het "lekt" misschien via de eerder genoemde inductie. Klinkt dit logisch? Ik heb 0 verstand van elektronica.
Wat gebeurt er met het LEDje in de dimmer als je de lamp eruit draait?

• LA-384
quote:
jitter schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 06:21:
[...]

Wat gebeurt er met het LEDje in de dimmer als je de lamp eruit draait?
Die gaat dan inderdaad uit. Dus het lijkt er sterk op dat het kleine ledje onderdeel van het circuit is. Zou ik het kunnen verhelpen door het ledje eraf te halen?

Dat lijkt er wel op en dan zou het inderdaad de lamp zijn die uiteindelijk de stroomkring naar de nul (blauwe draad) rond maakt. Aan je dimmer zit in dat geval geen blauwe draad, alleen een bruine en zwarte.

Ik neem aan dat we het hier over een muurdimmer hebben en niet over de vloerdimmer uit je andere thread?

• LA-384
Nee, we hebben het over die vloerdimmer uit die andere thread. Bedankt iig voor de info tot nu toe. Er gaat een wereld voor me open qua mogelijkheden.

LA-384 wijzigde deze reactie 18-11-2016 12:37 (41%)

Toch over die vloerdimmer...
Dan is het LEDje (eigenlijk een neon-lampje) denk ik vooral een indicator om aan te geven of de lamp defect is met als nevenfunctie dat de dimmer in het donker handig te vinden is. Anders hadden ze hem wel zo aangesloten dat net neon-lampje altijd aan was als de stekker in het stopcontact zit.
Nu gaat die denk ik ook uit als je de dimmer vol open zet.

Vanwege de mooie foto's kon ik goed volgen hoe het neon-lampje aangesloten is, en deze zit inderdaad in het circuit met de lamp.
Het neon-lampje zit wat lastig tussen de condensator en de schakelaar verstopt, maar omdat weerstand R1 ermee in serie staat zou je het probleem ook op kunnen lossen door deze eruit te knippen.

Ik vind het overigens wel een vreemd bedraad geheel. Waarom 6 draden? De snoerdimmers die ik ken hebben twee draden in en twee draden uit. Zit er misschien nog een externe schakelaar, elders op de lamp?

• LA-384
quote:
jitter schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:59:
Toch over die vloerdimmer...
Dan is het LEDje (eigenlijk een neon-lampje) denk ik vooral een indicator om aan te geven of de lamp defect is met als nevenfunctie dat de dimmer in het donker handig te vinden is. Anders hadden ze hem wel zo aangesloten dat net neon-lampje altijd aan was als de stekker in het stopcontact zit.
Nu gaat die denk ik ook uit als je de dimmer vol open zet.
Klopt, als ik de dimmer op max heb staan, brand het lampje niet. Naarmate ik meer dim, zal het lampje feller gaan branden.
quote:
Vanwege de mooie foto's kon ik goed volgen hoe het neon-lampje aangesloten is, en deze zit inderdaad in het circuit met de lamp.
Het neon-lampje zit wat lastig tussen de condensator en de schakelaar verstopt, maar omdat weerstand R1 ermee in serie staat zou je het probleem ook op kunnen lossen door deze eruit te knippen.
Je doelt dan op de weerstand R1 welke ik eruit kan knippen? Stel je dat voor, omdat het lampje lastig bereikbaar is?
quote:
Ik vind het overigens wel een vreemd bedraad geheel. Waarom 6 draden? De snoerdimmers die ik ken hebben twee draden in en twee draden uit. Zit er misschien nog een externe schakelaar, elders op de lamp?
Kan het zijn dat er een aardedraad meegaat? De stekker is geaard en het geheel is volledig van metaal (behalve de kap). Overigens zit het niet in een geaard stopcontact.

quote:
LA-384 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 18:44:
Je doelt dan op de weerstand R1 welke ik eruit kan knippen? Stel je dat voor, omdat het lampje lastig bereikbaar is?
Inderdaad, R1 is de serieweerstand voor het neon-lampje. R1 is met een kniptangetje er makkelijk uit te knippen en uiteraard werkt het neon-lampje dan niet meer omdat er geen stroom meer doorheen kan lopen. En dan zal de LED-lamp hoogstwaarschijnlijk ook niet meer zwak oplichten als hij uit zou moeten zijn.
quote:
Kan het zijn dat er een aardedraad meegaat? De stekker is geaard en het geheel is volledig van metaal (behalve de kap). Overigens zit het niet in een geaard stopcontact.
Dat zou een goede verklaring zijn. Zeker als het symbool op de printplaat dat door de draden in J2 wordt gemaskeerd hierop zou lijken.
Ik vind het wel een beetje vreemd dat J2 t.o.v. J1 en J3 versprongen is geplaatst, maar misschien was het de enige mogelijkheid om genoeg afstand tussen de spanningvoerende sporen en de aarde te krijgen.

jitter wijzigde deze reactie 18-11-2016 22:32 (24%)

• LA-384
Zo, de ledlampen nog even aan een verdere test onderworpen. Ik vond al dat de Pharox 6w 8w lamp een onrustig beeld gaf, maar kon het niet thuisbrengen. Nu is het wel duidelijk waarom;

Epilepsie waarschuwing

spoiler:

2700k vs 2800k

Gek genoeg oogt deze in het echt wèl rustig

Ook de gloeilamp flikkert lichtjes.

Bovenstaande is overigens opgenomen als een slowmotion filmpje. Een normaal filmpje laat de flikkering aanzienlijk minder zien.

LA-384 wijzigde deze reactie 20-11-2016 22:23 (24%)

• ThaHandy
  • Laatst online: 02:00

ThaHandy

Discovery Channel

We zijn aan het kijken naar led verlichting voor de galerij van onze flat.

Wat er nu in zit zijn 5W Osram/Philips spaarlampen van ~150lumen.

op de "professionele" markt kan ik niets vinden bij deze specs. Deze beginnen allemaal bij 4Watt/400lumen wat weer te veel is.

Karwei heeft een Hanson van 2.5Watt @ 140 lumen wat in principe werkt, maar er zijn ook van die nieuwe "fillament" lampen maar ben dan bang dat de flat dat een grote disco wordt zoals bijvoorbeeld hier boven bij de Qazqa:+
Om nou bijv. 10 samples te kopen van 10 winkels/leveranciers zie ik ook niet zitten.
Iemand die een (professionele) shop kent die ca. 2Watt led-lampen heeft waarvan zeker is dat deze niet flikkeren? (en niet moeilijk doen bij retour als de behaalde uren verreweg niet wordt gehaald, dit houden we bij namelijk.)

ThaHandy wijzigde deze reactie 19-11-2016 18:44 (7%)

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:34
IKEA ryet of ledare?

http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/50326572/

Kom je wel aan 200lm, maar dan nog..

GAIAjohan wijzigde deze reactie 19-11-2016 19:30 (71%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

quote:
ThaHandy schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 18:35:
We zijn aan het kijken naar led verlichting voor de galerij van onze flat.

Wat er nu in zit zijn 5W Osram/Philips spaarlampen van ~150lumen.
Mag ik ervan uitgaan dat jullie armaturen hebben met E27 fittingen en dat de armaturen zelf nog niet aan vervanging toe zijn?

Als ik even naar de Philips Genie van 5 W kijk, dan zie ik dat deze 250 lm doet, geen 150.
quote:
op de "professionele" markt kan ik niets vinden bij deze specs. Deze beginnen allemaal bij 4Watt/400lumen wat weer te veel is.
Ik houd bij ons flatgebouw de verlichting bij, en ik ben er inmiddels achter dat je bij LED met minder verbruik toch aardig meer licht krijgt dan ik van spaarlampen gewend was. Wij hebben dan weliswaar alles inpandig, en geen galerij, en dus met minder maar wel fellere armaturen, maar toch kan ik me ook bij een galerij voorstellen dat wat meer licht niet verkeerd is. Zeker niet als de mensen meer comfort hebben maar de elektriciteitsrekening er desondanks lager van is geworden.

Houd er ook rekening mee dat onze ogen a.h.w. "automatische belichting" hebben, hierdoor zal een lichtbron die twee keer zoveel licht geeft er niet twee keer zo fel uit zien.
Van 250 lm naar 400 lm zal in het begin even opvallen, maar grote kans dat men er heel snel aan went en dat het als positief ervaren wordt.
quote:
Karwei heeft een Hanson van 2.5Watt @ 140 lumen wat in principe werkt, maar er zijn ook van die nieuwe "fillament" lampen maar ben dan bang dat de flat dat een grote disco wordt zoals bijvoorbeeld hier boven bij de Qazqa:+
Flicker gaat er alleen op een camerabeeld zo extreem uitzien, en ook alleen als de sluitertijd juist is. De meeste mensen zijn er weinig tot niet gevoelig voor. Het is geen ding waar je je voor een galerij op zou moeten blind staren. De focus moet eerder op efficiency en levensduur liggen.
De kans op flicker is ook bij "gewone" LED-lampen en zelfs geïntegreerde LED-armaturen aanwezig.
quote:
Om nou bijv. 10 samples te kopen van 10 winkels/leveranciers zie ik ook niet zitten.
Iemand die een (professionele) shop kent die ca. 2Watt led-lampen heeft waarvan zeker is dat deze niet flikkeren? (en niet moeilijk doen bij retour als de behaalde uren verreweg niet wordt gehaald, dit houden we bij namelijk.)
Als je dan toch 250 lm wilt van een A-merk (geen idee of die veel/weinig/geen flicker heeft) dan kun je deze lamp eens overwegen. Die lamp heeft 5 jaar garantie, al kan ik dat i.c.m. met 15.000 branduren eigenlijk niet goed rijmen, ik vermoed onder de voorwaarde "huiselijk gebruik". In een portiek/galerij op schemerschakelaar mag je nl. toch wel van 5.000 uur per jaar uitgaan, en dan praat je eerder over "commercieel gebruik".
Of deze shop moeilijk doet weet ik niet, ik heb er voor onze VvE het e.e.a. gekocht maar tot nu toe niets voor garantie hoeven retourneren.
Toen ik op zoek was naar nieuwe armaturen heb ik eerst met hun gemaild, en er werd steeds prompt geantwoord. Gewoon ook even doen en je vragen voorleggen, geef daarbij aan dat het voor een VvE en om grotere aantallen gaat.
quote:
Voor een buislamp (de 5 W spaarlamp) is dit mogelijk een minder geschikt alternatief i.v.m. een totaal andere strooirichting van het licht. Ik denk dat een LED-filament lamp daar beter bij in de buurt komt.

jitter wijzigde deze reactie 19-11-2016 21:23 (28%)

• ThaHandy
  • Laatst online: 02:00

ThaHandy

Discovery Channel

quote:
jitter schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:45:
[...]

Mag ik ervan uitgaan dat jullie armaturen hebben met E27 fittingen en dat de armaturen zelf nog niet aan vervanging toe zijn?
correct :)
quote:
Als ik even naar de Philips Genie van 5 W kijk, dan zie ik dat deze 250 lm doet, geen 150.

[...]

Ik houd bij ons flatgebouw de verlichting bij, en ik ben er inmiddels achter dat je bij LED met minder verbruik toch aardig meer licht krijgt dan ik van spaarlampen gewend was. Wij hebben dan weliswaar alles inpandig, en geen galerij, en dus met minder maar wel fellere armaturen, maar toch kan ik me ook bij een galerij voorstellen dat wat meer licht niet verkeerd is. Zeker niet als de mensen meer comfort hebben maar de elektriciteitsrekening er desondanks lager van is geworden.

Houd er ook rekening mee dat onze ogen a.h.w. "automatische belichting" hebben, hierdoor zal een lichtbron die twee keer zoveel licht geeft er niet twee keer zo fel uit zien.
Van 250 lm naar 400 lm zal in het begin even opvallen, maar grote kans dat men er heel snel aan went en dat het als positief ervaren wordt.

[...]

Flicker gaat er alleen op een camerabeeld zo extreem uitzien, en ook alleen als de sluitertijd juist is. De meeste mensen zijn er weinig tot niet gevoelig voor. Het is geen ding waar je je voor een galerij op zou moeten blind staren. De focus moet eerder op efficiency en levensduur liggen.
De kans op flicker is ook bij "gewone" LED-lampen en zelfs geïntegreerde LED-armaturen aanwezig.
Nou, ik ken een paar fillement lampen, wanneer je links/rechts kijk, deze ziet knipperen. Erg irritant namelijk.
quote:
[...]

Als je dan toch 250 lm wilt van een A-merk (geen idee of die veel/weinig/geen flicker heeft) dan kun je deze lamp eens overwegen. Die lamp heeft 5 jaar garantie, al kan ik dat i.c.m. met 15.000 branduren eigenlijk niet goed rijmen, ik vermoed onder de voorwaarde "huiselijk gebruik". In een portiek/galerij op schemerschakelaar mag je nl. toch wel van 5.000 uur per jaar uitgaan, en dan praat je eerder over "commercieel gebruik".
Of deze shop moeilijk doet weet ik niet, ik heb er voor onze VvE het e.e.a. gekocht maar tot nu toe niets voor garantie hoeven retourneren.
Toen ik op zoek was naar nieuwe armaturen heb ik eerst met hun gemaild, en er werd steeds prompt geantwoord. Gewoon ook even doen en je vragen voorleggen, geef daarbij aan dat het voor een VvE en om grotere aantallen gaat.

[...]

Voor een buislamp (de 5 W spaarlamp) is dit mogelijk een minder geschikt alternatief i.v.m. een totaal andere strooirichting van het licht. Ik denk dat een LED-filament lamp daar beter bij in de buurt komt.
Die karwei lamp die er bij mij in zit als test kan je het verschil bijna niet zien.

Ik bestel een paar verschillende Ikea led-lampen (E14 test ik ook dmv. een adapter) en ik ga die webshop mailen over de mogelijkheden.

Daarnaast zoeken we nog vervanging voor 2x7W g23 en 8w T5 buis 30cm

Thanks voor de info

• LA-384
Ik zou echt wat meer lumen kiezen voor een galerij. Die qazqa 2w lamp hierboven is een 2200k lamp, wat ik voor een galerij überhaupt niet geschikt vind. Daar zou ik echt voor 2700 of 4000k gaan met minimaal 600 lumen. Ook al zit er nu minder in. Je wilt gewoon licht hebben, geen romantisch kaarslicht.

Dat gezegd hebbende, ook al zou bovenstaande gif anders vermoeden. Die 2w qazqa oogt rustig, in tegenstelling tot die pharox 6w 8w lamp. Daar heb je idd dat onrustige beeld wanneer je snel je ogen beweegt.

quote:
ThaHandy schreef op zondag 20 november 2016 @ 00:29:
[...]

correct :)

[...]

Nou, ik ken een paar fillement lampen, wanneer je links/rechts kijk, deze ziet knipperen. Erg irritant namelijk.
Ja, dat is inderdaad ook wat ik ervaar bij veel LED-lampen. Ik ben er dan wel bovengemiddeld gevoelig voor.
Maar, zoals ik al schreef, is dit fenomeen zeker niet beperkt tot filament-lampen. Wij hebben in onze hal inmiddels slagvaste en waterdichte Noxion Bulkheads met een zee van licht, maar de driver erin was helaas wel behoorlijk minimialistisch ontworpen. Maar elektronica is mijn vak en e.e.a. bleek vrij eenvoudig naar mijn wensen te modificeren (naar minder licht en minder flicker, e.e.a. een stukje terug in deze thread te vinden). Uiteraard gaat dat niet bij retrofit LED-lampen.

Vanwege de compacte bouwvorm is de kans op flicker bij LED-filamentlampen overigens wel wat groter, m.n. bij E14 fittingen vanwege het ruimtegebrek. Ik heb niet veel met LED-filamentlampen gedaan, de enige die ik heb aangeschaft was een 4 W Calex (bij Kwantum), en deze was bijzonder flickervrij, zelfs met camera niets aan te zien.

Het zwaardere broertje van de 2 W Osram lamp waar ik naar linkte bleek in een test bijzonder weinig flicker te hebben. Ik acht de kans dus heel redelijk dat dat voor de 2 W variant ook gaat gelden.
quote:
[...]

Die karwei lamp die er bij mij in zit als test kan je het verschil bijna niet zien.
Dan heb je iig een goed startpunt. Het enige dat afwachten blijft is de levensduur.
Wij hebben ook veel met spaarlampen gewerkt, maar zijn bezig met de overstap naar geïntegreerde LED-armaturen. De ervaring met spaarlampen was wel dat ze in deze toepassing doorgaans een veelvoud van de gespecificeerde levensduur haalden (vanwege de weinige cycli, veel starts zijn bij spaarlampen nl. verreweg de grootste levensduurverkorter). Wees dus niet verbaasd als blijkt dat een LED-lamp met 15.000 uur gespecificeerd in de praktijk korter leeft dan je spaarlamp van 10.000 uur.
quote:
Ik bestel een paar verschillende Ikea led-lampen (E14 test ik ook dmv. een adapter) en ik ga die webshop mailen over de mogelijkheden.
Ik kan alleen maar aanbevelen om in de algemene verlichting goedgekeurd spul te gebruiken, al was het maar om niet aansprakelijk te zijn. Geen E27>E14 adapters dus, hoe onschuldig het ook lijkt. Er is niets dat een E14 lamp beter kan dan E27 behalve als klein formaat een belangrijk punt is.
quote:
Daarnaast zoeken we nog vervanging voor 2x7W g23 en 8w T5 buis 30cm
7 W G23 klink als een 400 lm PL-S lamp.
8 W T5 buisje als het ooit standaard buisje in die standaad rechthoekige "baksteen" armatuurtjes die er bij ons vroeger ook hingen.
Beiden werken neem ik aan op een conventioneel voorschakelapparaat (VSA), waarbij het 8 W buisje een aparte starter nodig heeft (ingebouwd in de fitting van de PL-lamp).

Dit is wat lastiger omdat je hier het beste eerste de VSA's verwijdert en vervangt door een LED-driver en een geschikte LED-module. Ik zou zelf iets samenstellen, maar er is ook een website die ombouwsets levert die weinig moeite kosten om in het bestaande armatuur te plaatsen.

• deef_Vg
  • Laatst online: 07-12-2016
Hoop dat ik dit op de juiste plaats zet.

Ik ben LED-verlichting aan het installeren in mijn slaapkamer en wil het volgende doen. Ik wil een dubbele schakelaar installeren waarvan 1 knop alles uitschakelt en de andere 1 specifieke lamp uitschakelt. Ik zou het liefst alles uitschakelen op een punt voor de trafo en dan die ene lamp na de trafo (logisch natuurlijk). Maar dat maakt wel dat ik 2 stroomtoevoeren heb, 1 aan 220V en 1 aan 24V. Zou ik dit kunnen oplossen door een dubbele wisselschakelaar (http://www.bouwinfo.be/sites/default/files/170-02600.jpg) te gebruiken?

Alvast bedankt!
quote:
deef_Vg schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:30:
Hoop dat ik dit op de juiste plaats zet.

Ik ben LED-verlichting aan het installeren in mijn slaapkamer en wil het volgende doen. Ik wil een dubbele schakelaar installeren waarvan 1 knop alles uitschakelt en de andere 1 specifieke lamp uitschakelt. Ik zou het liefst alles uitschakelen op een punt voor de trafo en dan die ene lamp na de trafo (logisch natuurlijk). Maar dat maakt wel dat ik 2 stroomtoevoeren heb, 1 aan 220V en 1 aan 24V. Zou ik dit kunnen oplossen door een dubbele wisselschakelaar (http://www.bouwinfo.be/sites/default/files/170-02600.jpg) te gebruiken?

Alvast bedankt!
Ik denk dat deze vraag beter in Wonen & Verbouwen gesteld kan worden, het gaat hier niet zozeer om LED-verlichting maar meer om een installatie.

Overigens wil ik wel alvast aangeven dat ik denk dat het door elkaar gebruiken van netspanning en laagspanning met dezelfde bedrading en schakelmateriaal een no-go is als het gaat om veiligheidseisen.

jitter wijzigde deze reactie 27-11-2016 08:00 (0%)
Reden: typo

• LA-384
quote:
jitter schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 22:27:
Inderdaad, R1 is de serieweerstand voor het neon-lampje. R1 is met een kniptangetje er makkelijk uit te knippen en uiteraard werkt het neon-lampje dan niet meer omdat er geen stroom meer doorheen kan lopen. En dan zal de LED-lamp hoogstwaarschijnlijk ook niet meer zwak oplichten als hij uit zou moeten zijn.
Ik kan je geen pm sturen, dus dan maar even zo. Ik heb gisteren de weerstand eruit gehaald en dit heeft alles opgelost. Geen sluipverbruik meer, geen oplichtende leds en idd geen lampje meer op de dimmer. Ik heb de spaarlampen meteen vervangen voor de leds en het werkt perfect. Ik kan ze zelfs dimmen (ook al zijn ze volgens de verpakking niet dimbaar), maar laat ze vooralsnog op maximaal staan. Ontzettend bedankt!

Nu op zoek naar geschikte 600lm dimbare ledlampen.

Ik weet niet of er interesse voor is, maar ik ben van plan wat testjes/vergelijkingen te maken tussen de lampen die ik heb besteld (komen er nog een 5-tal uit china en nog een paar van bekende fabrikanten). Misschien handig voor diegenen die ook op zoek zijn naar filament leds?

LA-384 wijzigde deze reactie 21-11-2016 21:18 (13%)

Ik houd me zeker aanbevolen voor vergelijking tussen filament leds

• Puch-Maxi
quote:
eymey schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:09:
Me too!, ik heb er nu een aantal van verschillende merken. De ene knippert wel, de andere niet.

quote:
Puch-Maxi schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:35:
[...]

Me too!, ik heb er nu een aantal van verschillende merken. De ene knippert wel, de andere niet.
Wij hebben ook een Hanson Filament in de hal en zo ver ik kan zien knippert die niet, aanrader :)

Add me op snap: JD14Tech :P, Milight topic

quote:
LA-384 schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:16:
[...]

Ik kan je geen pm sturen, dus dan maar even zo. Ik heb gisteren de weerstand eruit gehaald en dit heeft alles opgelost. Geen sluipverbruik meer, geen oplichtende leds en idd geen lampje meer op de dimmer. Ik heb de spaarlampen meteen vervangen voor de leds en het werkt perfect. Ik kan ze zelfs dimmen (ook al zijn ze volgens de verpakking niet dimbaar), maar laat ze vooralsnog op maximaal staan. Ontzettend bedankt!

Nu op zoek naar geschikte 600lm dimbare ledlampen.

Ik weet niet of er interesse voor is, maar ik ben van plan wat testjes/vergelijkingen te maken tussen de lampen die ik heb besteld (komen er nog een 5-tal uit china en nog een paar van bekende fabrikanten). Misschien handig voor diegenen die ook op zoek zijn naar filament leds?
Graag gedaan, goed om te horen dat het werkt.

Ik heb ook wel interesse om de resultaten van de flicker tests te zien. Ik mag dan voor mezelf voorzien zijn, ik wil ook nog wel eens bij anderen een lampje indraaien, en dan is het toch fijn om te weten welke niet flikkeren.

• LA-384
Kijk, fijn om te horen dat er wel animo voor is. Misschien een idee om het toe te voegen aan een nieuw deel van deze topic-reeks?

De topicstart dateert alweer van 2009. Volgens mij is er nogal wat verandert in die tijd qua techniek en rendement.

Met een beetje samenwerking kunnen we wellicht een aardige lijst opstellen van geschikte en minder geschikte lampen qua flicker.

Een begin:
https://docs.google.com/s...rryGM2Ho/edit?usp=sharing

LA-384 wijzigde deze reactie 22-11-2016 21:33 (34%)

• 3xNix
  • Laatst online: 23:39

3xNix

<GoTHC>Deamion

Op zich geen slecht initiatief, maar het moet dan wel redelijk goed gedaan worden.
"Bij mij in de keuken knippert de lamp" is geen test setting.

Zou dan een simpele fitting moeten zijn direct op een wcd oid, zonder dimmers en dergelijke.
Anders kan een dimmer invloed hebben op het knipperen van de lamp, zelfs op 100%

Diablo3 ; Diabloprogress

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:06
quote:
eymey schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:09:
quote:
Puch-Maxi schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:35:
[...]

Ik was vanmiddag in de Hornbach in Nieuwegein en daar verkopen ze tegenwoordig Philips Filament LED lampen. Zowel de E14 als de E27 varianten knipperen niet op camera.
De E14 kaars met 4 filaments (450 lm oid) koste iets van 5 euro oid.
Deze hebben ze ook met 2 filaments en ook als zo'n bolvorm.

Ze hebben ook de E27 in frosted glass uitvoering.

• Puch-Maxi
quote:
3xNix schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:50:
Op zich geen slecht initiatief, maar het moet dan wel redelijk goed gedaan worden.

Zou dan een simpele fitting moeten zijn direct op een wcd oid, zonder dimmers en dergelijke.
Anders kan een dimmer invloed hebben op het knipperen van de lamp, zelfs op 100%
En dan het liefst met DSO + solar-cell een trace maken! :*)

• LA-384
quote:
3xNix schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:50:

Daar heb je gelijk in, hoewel "dimbaarheid" ook een interessant gegeven is.
quote:
FunFair schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:34:
Ik was vanmiddag in de Hornbach in Nieuwegein en daar verkopen ze tegenwoordig Philips Filament LED lampen. Zowel de E14 als de E27 varianten knipperen niet op camera.
Dat is volgens mij ook geen waterdichte test (meer). Het knipperen van mijn geteste lampen is in eerste instantie ook niet (duidelijk) zichtbaar op de camera (zowel telefoon als compactcamera), enkel wanneer ik een slowmotion video maak is het duidelijk zichtbaar;

De camera test is zeker niet waterdicht. Hoewel ik sowieso altijd test door de lichtbron zelf zo direct mogelijk te filmen/fotograferen. De sluitertijd (ook bij filmen) wordt dan korter om te compenseren voor de overbelichting. En zelfde doe je ook bij slowmotion (waarbij de bron-fps wrs hoger worden)

• FunFair
quote:
LA-384 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:15:
[...]

Daar heb je gelijk in, hoewel "dimbaarheid" ook een interessant gegeven is.

[...]

Dat is volgens mij ook geen waterdichte test (meer). Het knipperen van mijn geteste lampen is in eerste instantie ook niet (duidelijk) zichtbaar op de camera (zowel telefoon als compactcamera), enkel wanneer ik een slowmotion video maak is het duidelijk zichtbaar;

[video]
Slim! Jammer genoeg kan mijn telefoon dat niet.
Ik houd mijn telefoon altijd zo dichtbij mogelijk. De meeste lampen laten veel flickering zien op 10cm afstand. Bij de Hornbach kun je dat zo leuk testen, omdat ze daar in mooie doosjes als testopstelling hangen :)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:28
Wapperen met je camera met lange sluitertijd werkt altijd goed.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heeft iemand bij toeval ook ervaring met deze G9 LED lampjes, link: http://www.miniinthebox.c...143576.html?prm=2.10.11.0

Vereist is warm wit licht, dim baar vervanging voor 35 - 40 Watt halogeen lampjes voor in de woonkamer.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Twee weken geleden deed ik een teardown van een veel te snel versleten 8 W / 610 lm LSC LED-lamp.

Ik heb ook nog een 10 W / 810 lm variant van hetzelfde merk op de plank liggen, maar voor zover ik me kan herinneren heb ik daar nog geen review van gemaakt. Bij deze.

Wat opvalt is dat deze lamp nauwelijks groter of zwaarder dan zijn lichtere broertje is.
De constructie lijkt er ook als twee druppels water op. Er komt een bak licht vanaf, maar is met 2900 K toch niet echt warmwit. Tot zover is dit niet veelbelovend, gezien de ervaring met de 8 Watter.

Zoals gewoonlijk meet ik het verbruik en de lichtintensiteit op een vast punt, koud, na 30 min. en na uren aan staan. Let even niet op de absolute meetwaardes in lx, die zeggen niet zoveel. Wel interessant zijn de verschillen.

Koud:
198 lx bij een verbruik van 9,9 W en een PF van 0,59.
Na 30 min:
157 lx bij een verbruik van 8,7 W en een PF van 0,58.
Na uren:
155 lx bij een verbruik van 8,6 W en een PF van 0,56.

Het verschil tussen koud en opgewarmd is erg groot bij deze lamp, bijna 22% minder licht. Wel zakt bij het opwarmen het vebruik met ruim 13%.
Het heetste punt heb ik met een IR thermometer gemeten op 95 °C. Dat is minder dan destijds bij de 8 Watter, maar dat kan ook betekenen dat de LED-pcb minder goed thermisch contact maakt en dus zijn warmte (nog) minder goed kwijt kan.

Deze zou wel eens nog sneller achteruit kunnen gaan dan de 8 Watter al deed. Wordt vervolgd...

• LA-384
quote:
_Dune_ schreef op zondag 27 november 2016 @ 14:52:
Heeft iemand bij toeval ook ervaring met deze G9 LED lampjes, link: http://www.miniinthebox.c...143576.html?prm=2.10.11.0

Vereist is warm wit licht, dim baar vervanging voor 35 - 40 Watt halogeen lampjes voor in de woonkamer.
Ik heb er geen ervaring mee, maar is miniinthebox niet gewoon china-kwaliteit? Dacht ik tenminste ooit ergens gelezen te hebben. Hoeveel lampjes krijg je trouwens voor dat geld? Dat staat nergens in de beschrijving genoemd.

• FunFair
quote:
LA-384 schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:11:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar is miniinthebox niet gewoon china-kwaliteit? Dacht ik tenminste ooit ergens gelezen te hebben. Hoeveel lampjes krijg je trouwens voor dat geld? Dat staat nergens in de beschrijving genoemd.
Is inderdaad gewoon China.
Ik zou ze niet kopen. Hoor steeds verhalen dat ze groenig licht geven of snel uitfikken.

• cpbox
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-11 12:58
Hallo
lurker here.. uit Frankrijk maar al meer dan 10 jaar in Nederland !

Ik kom hier met een vraag... ik probeer zo wel mogelijk vaan mijn halogeen lampen te vervangen door led maar ja.. het lukt mij niet altijd

mijn huidige probleem: wij hebben in onze keuken zo een lichtbron van IKEA :
5x halogeen MR16/Gu5.3, elke 20 W, 12V

close up:
http://i65.tinypic.com/262tmzd.jpg

ik kan makkelijk spot Led lampen vinden maar.. mijn vrouw vindt het ieder keer niks:
- met onze huidige halogeen lampen, er gaat licht door de lampbehuizing naar boven, links etc en ja, we vinden het best prettig
- met spot led.. licht gaat alleen naar beneden, het oogt echt anders (saai, koud..) en ik kreeg een duidelijk "nee, absoluut niet"

Dus.. ik ben nu een aantal dagen op zoek naar led lampen dat zou ongeveer het zelfde patroon licht geven als onze huidige halogeen.
Bestaat zo iets ?

Alvast bedankt
Jony
Je vrouw de stroomrekening laten betalen? :+

MR16's die ook 'naar achter stralen' lijken wel te bestaan. Bij deze staat het zelfs expliciet in de omschrijving:

http://www.topledshop.nl/...it-warmwit-MR16-glas.html

Maar deze is wel 3000K. Dat vindt je vrouw wellicht te 'koud' ;)

• cpbox
ja, 3000k is waarschijnlijk een beeeeeetje te koud maar : wow, het bestaat dus wel !
Hoe heb je het gevonden ? "key words "?

merci beaucoup :)
Jony

• LA-384
Is 3000k niet juist het kenmerk van halogeen? Of is dat weer achterhaald en is er ook 2700k bij gekomen?

quote:
cpbox schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:08:
Hallo
lurker here.. uit Frankrijk maar al meer dan 10 jaar in Nederland !

Ik kom hier met een vraag... ik probeer zo wel mogelijk vaan mijn halogeen lampen te vervangen door led maar ja.. het lukt mij niet altijd

mijn huidige probleem: wij hebben in onze keuken zo een lichtbron van IKEA :
5x halogeen MR16/Gu5.3, elke 20 W, 12V

[afbeelding]

close up:
[afbeelding]

ik kan makkelijk spot Led lampen vinden maar.. mijn vrouw vindt het ieder keer niks:
- met onze huidige halogeen lampen, er gaat licht door de lampbehuizing naar boven, links etc en ja, we vinden het best prettig
- met spot led.. licht gaat alleen naar beneden, het oogt echt anders (saai, koud..) en ik kreeg een duidelijk "nee, absoluut niet"

Dus.. ik ben nu een aantal dagen op zoek naar led lampen dat zou ongeveer het zelfde patroon licht geven als onze huidige halogeen.
Bestaat zo iets ?

Alvast bedankt
Jony
Zou je eens een foto kunnen posten van alleen de halogeenlamp?
Ik vind nl. dat er veel meer licht naar boven gaat dan ik zou verwachten van een lamp met reflector. Daarbij zou ik hooguit een zwak schijnsel met een wat gekleurde gloed verwachten.
quote:
LA-384 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:31:
Is 3000k niet juist het kenmerk van halogeen? Of is dat weer achterhaald en is er ook 2700k bij gekomen?
De halogeenverlichting op laagspanning kan met een heel compacte gloeidraad worden gemaakt en die zit idd op 3000 K, maar als het gaat om halogeenlampen op netspanning met een grotere gloeidraad, dan moet je het op 2800 K houden.

Dat gezegd hebbende, ik koop ook voor spotjes ook liever 2700 K dan 3000 K.

jitter wijzigde deze reactie 29-11-2016 18:30 (49%)

quote:
cpbox schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:44:
ja, 3000k is waarschijnlijk een beeeeeetje te koud maar : wow, het bestaat dus wel !
Hoe heb je het gevonden ? "key words "?

merci beaucoup :)
Jony
Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik niet echt een bepaald "keyword" heb gebruikt (maar wellicht is LED mr16 glas" iets :P

Echter, ik ken de door mij gelinkte webshop als eentje met groot assortiment, en waar ik in het verleden zelf ook al een paar keer ben geslaagd voor specifieke LED wensen. Vandaar dat mijn eerste ingeving was om daar eens bij de MR16 lampjes te kijken ;)

• cpbox
quote:
jitter schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:20:
[...]

Zou je eens een foto kunnen posten van alleen de halogeenlamp?
Ik vind nl. dat er veel meer licht naar boven gaat dan ik zou verwachten van een lamp met reflector. Daarbij zou ik hooguit een zwak schijnsel met een wat gekleurde gloed verwachten.

[...]
hier, een paar fotos van gisteravond, en nog een paar meer van de halogeenlamp zelf
ikea 12V 20 W 38deg.

Ah kijk, toch een gewone halogeenlamp. Deze foto's laten goed de rode/paarse gloed boven de lampen zien die ik van "koudlicht" halogeenspotjes verwachtte.

Ik denk wel dat je met LED-spotjes een beetje in de richting kunt komen, maar omdat een LED niet rondom straalt zoals een gloeidraad moet je misschien wel genoegen nemen met een wat minder egaal beeld, zoals bijv. bij deze MeLiTec:

Het gaat hier wel om een 230 V-model (GU10), maar het voorste deel van de lamp is niet of nauwelijks anders dan die van een 12 V spotje (GU5.3).

Lijkt me dat je in ieder geval op zoek moet naar een soortgelijke spot met de LED zo diep mogelijk ingebouwd.
Ik heb dergelijke spotjes ook gezien met de LED's helemaal vooraan, maar dan heb je geen licht naar achteren.

Edit: google eens op "dichroic", en combineer dat met LED...
Eén van de hits leverde deze lamp op die mogelijk aan je wensen voldoet.

Edit 2: eentje van Verbatim:

jitter wijzigde deze reactie 30-11-2016 17:42 (33%)

• G_M_C
  • Laatst online: 20:47

G_M_C

Nu weg ....

Gisteren een megaglobe van calex gekocht. Dit is een 'oversized' led filament lamp, gemaakt naar model van oude kooldraadlampen.

De lamp is ca 30 lang (incl fitting) en de bol is ca 20 cm doorsnede. Het glas is goudgekleurd.In de lamp zijn de filamenten in de vorm van een zogenaamde squirrelcage opgehangen. Totaal zijn het er 12.Volgens specificaties geeft de lamp 1100 lumen, 11 watt en is dimbaar. De kleurtemperatuur is volgens opgave 2100K.

De lamp heeft een afwijkende fitting: Een E40 fitting. Hiervoor is een bijbehorende pendel verkrijgbaar. Ook die heb ik aangeschaft. De pendel is erg stevig en van metaal. Daardoor is deze zwaar, en hangt die recht naar beneden. De draad is omhuld met een stof bekleding is dezelfde kleur als de fitting. De voet van de pendel is geschikt om over een plafond-doos te monteren.

Ik heb de lamp aangesloten op een berker tronic dimmer (286710).

Ik moet zeggen als je de lamp aanzet is de eerste reactie: Wat een hoop licht!. Maar als je ogen even wennen, valt dat erg mee. Dit komt doordat de kleurtemperatuur erg warm is, in mijn ogen geeft de lamp dezelfde kleur als een kaarsvlam. Erg sfeervol.

Qua lichtafgifte straalt de lamp het grootste deel van zijn licht uit in het horizontale vlak. Dit is logisch gezien de bouw van de lamp met de 'squirrelcage'.

De lamp is erg goed dimbaar. Het dimmen werkt over het gehele bereik van de dimmer. De lamp knippert in gedimde toestand niet, en dimt vloeiend mee. De lamp en de dimmer maken daarbij helemaal geen geluid (geen zoemen of whinen).

Al met al, ben ik te spreken over deze lamp. Het is een eyecatcher boven de eettafel. Doordat de lamp zo groot is, en zo'n aparte vorm heeft, kan je hem zonder lampenkap ophangen. Dat zou eerder afbreuk doen aan de uitstraling.

G_M_C wijzigde deze reactie 02-12-2016 07:05 (14%)

Let op, kans op sterk flikkerende LED-lamp:

Enige tijd geleden maakte ik melding van een sterk flikkerende LED-lamp van het merk XQ-lite dat toen bij AHXL in de schappen lag. Van dat merk hadden ze een redelijk ruim assortiment LED-filamentIampen tegen heel redelijke prijzen.

Inmiddels hebben ze dat merk weer uit het assortiment gehaald en een paar gangbare uitvoeringen vervangen door het eigen huismerk. Uiteraard moest ik ff een kijkje nemen en wat schetste mijn verbazing:

In het AH-doosje zit gewoon een XQ-lite. Op zich niets bijzonders, maar normaal gesproken laat AH de fabrikant het AH-merk erop zetten, en dat gaat ongetwijfeld nog gebeuren, maar nu is het logistiek nog even langs elkaar heen gegaan.
Hierdoor weten we dus mooi wel wat er ècht in zit en blijft de kans dus groot dat je een lamp met behoorlijke flicker koopt.

jitter wijzigde deze reactie 01-12-2016 19:47 (33%)

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

quote:
jitter schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:27:
Hierdoor weten we dus mooi wel wat er ècht in zit en blijft de kans dus groot dat je een lamp met behoorlijke flicker koopt.
Ik heb 2 XQ lampen van Albert Heijn van 6 Watt (6 filamenten), maar de eerste ging kapot na exact 3 maanden gebruik (augustus, september, oktober).

Ik vind dat de XQ lampen die ik heb helemaal niet erg flickeren, maar misschien heb ik een andere versie dan jij. Of het toeval is of niet weet ik niet, maar de lampen die het meest flickeren (uit China), gaan bij mij ook veruit het langst mee.
Ik neem aan dat je aanspraak kon maken op garantie?

Het zou kunnen dat je een andere versie hebt, maar het kan ook goed zijn dat je er minder gevoelig voor bent. Persoonlijk kan ik flicker niet zozeer waarnemen als knipperend licht, maar als ik de lichtbron beweeg, of iets door het licht ervan heen en weer beweeg, dan waan ik me ineens in een filmwereld waarin alles beeldje voor beeldje voorbij komt. M.a.w., ik ervaar dan het stroboscoopeffect.

Bij sterk flikkerende lichtbronnen heb ik geen camera nodig om stroboscoopeffect te zien. De XQ-lite lamp (iig onderstaand type, XQ1405) was zo slecht dat ik het zelfs bij daglicht kon zien.
Onderstaande foto's heb ik net gemaakt (de eerste met flits, de tweede zonder), en het was voor mij dus bepaald geen verrassing dat deze er op het camerabeeld zo dramatisch slecht uit ziet.

Edit: dit plaatje verkijgen lukte me alleen met mijn telefoon en niet met mijn Nikon P500. Bij die laatste kon ik alleen plaatjes verkrijgen met de lamp of aan, of uit. Ik vermoed dat dat komt omdat de telefoon "rolling shutter" gebruikt en dus het beeld scant (duurt even), en niet zoals de P500 in één moment als geheel verwerkt (global shutter).

Dat sterk flikkerende lampen langer meegaan is niet zo gek. Stel dat je lamp niet flikkert en dus 100% van de tijd aan is. En nou een lamp die wel flikkert en dus maar een deel van de tijd aan is, bijv. 50%. Die zal dus twee keer zo lang nodig hebben om even lang aan te zijn als de eerste lamp.

jitter wijzigde deze reactie 11-12-2016 15:51 (26%)

• MMaster23
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13-11 07:20
Wellicht kan iemand mij helpen.. Ik ben op zoek naar een setje dimbare LED lampen die te besturen zijn met de Harmony Elite + Hub. Hue en LIFX lijken goede kandidaten.. echter.. Ik mis, overal waar ik ook zoek, de fysieke maten van de lampen. Hoop mooie fotos e.d. maar nergens een physical dimensions listing ozd.

Heb namelijk al twee mooie (domme) lampen houders in een rechtopstaande-ovaal vorm. Dunste opening is 8,5cm. Ik ben voornamelijk op zoek naar witte or warm witte LED bestuurbare lampen. Kan er iemand een meetlintje naast hun lampjes houden?

• LA-384
De meeste lampen houden zich aan een bepaalde standaard maat. Zo is de Philips hue volgens hun site a19/a60, wat ongeveer 110x60mm zal zijn. De lifx is volgens hun site in zowel a19/a60 als b35 te krijgen. B35 is ongeveer 103x35mm. Beiden zouden dus moeten passen, volgens de fabrikant.

Ja, dat zijn standaardiseringen, maar dat zal niet iedereen weten. Het wordt er ook niet makkelijker op gemaakt dat er zowel in 1/8 inch als in mm wordt gewerkt (A19 = 19/8 inch = 60,325 mm -> A60)

Philips is normaal gesproken goed met het vermelden van de exacte afmetingen in een datasheet op het internet, maar bijv. bij deze Hue blijft het bij "A60 vormfactor". Kennelijk vind Philips dat afmetingen bij lifestyle spullen niet zo belangrijk zijn als bij functionele verlichting. 8)7
Maar je ziet onder de kop ook een artikelcode die handig is om mee te zoeken, en ik vond daarmee dat de lamp 61x110 mm meet, en nog wat meer gegevens.

Edit: de verpakking moet iig altijd uitkomst bieden. Bij legaal in de EU verkochte lampen zijn de fabrikanten verplicht bepaalde gegevens te vermelden, waaronder de afmetingen.

jitter wijzigde deze reactie 02-12-2016 07:42 (10%)

• g-j-t
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 13-11 10:54
Iemand al ervaring met de Calex Variotone GU10 lamp? Hij kwam via Google voorbij toen ik een keuze probeerde te maken tussen de Megaman DimtoWarm en de Philips Dimtone. Kleurtemperatuurbereik is 2000-2700k, vermogen 5,5watt en daarbij een lichtopbrengst van 420 lumen. Betreft qua uiterlijk, vermogen en lichtopbrengst (en prijs) mogelijk een betere optie dan de equivalent van Philips en Megaman.

g-j-t wijzigde deze reactie 02-12-2016 13:06 (10%)

• LA-384
Even ter kennisname; Ik ben begonnen met de voorbereidingen voor een nieuw deel in deze topicreeks. Het leeuwendeel is gedaan. Misschien is het interessant om ook een klein stukje aan de techniek te wijden. Hier heb ik echter geen kaas van gegeten, dus mocht iemand een aanvulling willen maken, mijn pm staat open.

Heb ook de intro banner even gemoderniseerd;

LA-384 wijzigde deze reactie 04-12-2016 21:39 (19%)

• JunkO
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-11 14:16
quote:
g-j-t schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:40:
Iemand al ervaring met de Calex Variotone GU10 lamp? Hij kwam via Google voorbij toen ik een keuze probeerde te maken tussen de Megaman DimtoWarm en de Philips Dimtone. Kleurtemperatuurbereik is 2000-2700k, vermogen 5,5watt en daarbij een lichtopbrengst van 420 lumen. Betreft qua uiterlijk, vermogen en lichtopbrengst (en prijs) mogelijk een betere optie dan de equivalent van Philips en Megaman.
Ik heb helaas geen ervaring met de Calex, maar wel met de Megaman Dim to warm GU10 lamp. Ik heb deze nu enkele dagen in gebruik in de woonkamer, maar ze gaan weer retour. Ze zijn veel te oranje van kleur als je ze dimt, het is geen gezicht. Van alle merken die ik ken zijn deze ook het warmst van kleur, namelijk 1800K.

Ik ga daarom nu de Philips variant proberen die tot 2000K gaat. Hopelijk bevalt deze beter want het concept spreekt me wel aan.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:09
Ik heb onlangs enkele filamentlampen besteld in de 'ST64' vorm om uit te proberen. Ik kwam namelijk nog een kleine 45 euro te kort in mijn bestelling om de verzendkosten van 9 euro niet te moeten betalen, wat doet een mens dan 8)7

De eerste is een Philips 7W 630lm 2000K dimbaar. Link: https://www.perfectlights...4-e27-630lm-7w-extra.html
Het eerste wat me opviel was de zeer oranje kleur. 2000K is toch niet mijn ding, sfeervol zou ik het niet noemen. Gedimd komt dat misschien natuurlijker over maar op vol vermogen is het maar niets. Wat dimmen betreft doet de lamp het wel goed. Flicker is enkel lichtjes aanwezig op slow-motion video.

De tweede: Calex 6w 600lm 2700K niet dimbaar. Link: https://www.lexislighting...00lm-E27-ST64-Clear-2700K
Deze geeft dan weer een zeer groenig licht. Niet echt aan te raden. Verder wel geen enkele flicker, ook niet op slow motion video.

De derde: Calex 4W 350lm 2300K dimbaar. Link: https://www.thr.nl/calex-...-4w-350-lm-2300k-dim.html
Dit is een goeie! Geeft een warm licht, maar lang niet zo oranje als de Philips. Ook zeer goed dimbaar, tot je de ledjes nog nauwelijks ziet branden zelfs. Geen waarneembare flicker, enkel op slow motion video is het duidelijk waarneembaar. Is al een week in gebruik boven de eettafel en valt me zeer goed mee. Natuurlijk niet genoeg licht maar de bedoeling is dat er 3 of 4 van deze lampen boven de tafel komen. Ik ga me dus hoogstwaarschijnlijk enkele van dit type bijbestellen.
quote:
LA-384 schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:33:
Even ter kennisname; Ik ben begonnen met de voorbereidingen voor een nieuw deel in deze topicreeks. Het leeuwendeel is gedaan. Misschien is het interessant om ook een klein stukje aan de techniek te wijden. Hier heb ik echter geen kaas van gegeten, dus mocht iemand een aanvulling willen maken, mijn pm staat open.

Heb ook de intro banner even gemoderniseerd;
[afbeelding]
[afbeelding]
Goed idee, ik denk dat deze thread inmiddels al lang genoeg heeft gelopen om een waardige opvolger te krijgen. Of zou zelfs het toevoegen van een aparte verlichting-sectie aan dit forum een idee zijn?

• LA-384
Zover willen de mods niet gaan denk ik ;)

• G_M_C

G_M_C

Nu weg ....

Collega's;

We gaan enkele led-filament 'Edison model kooldraadlampen' boven de eettafel hangen. De lampen moeten goed dimbaar zijn. Daarom kijken we bv. naar de lampen van Calex die enkele post hierboven staan.

Maar al zoekende kwamen we deze tegen.

Deze vind ik met name mooi, omdat de filamenten schuin geplaatst zijn. Dit geeft een betere indruk van de kooldraadlampen van vroeger. Ik kan nergens een merk vinden, of berichten van ervaringen met deze lampen. Daarom de vraag of deze lampen hier bekend zijn, en wat de ervaringen zijn met kleurtemperatuur en dimbaarheid e.d.

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:21

Wokschotel

Op 6 wielen

Even een vraagje. Ik wil een aantal LED-spots (350mA CC) schakelen mbv een relais die door pulsschakelaars worden bediend. De spots worden gevoed door een Meanwell led-driver. Nu kan ik 2 dingen doen:

1) relais de 230VAC richting de meanwell driver laten schakelen. Voordeel: ik kan het relais in de verdeelkast plaatsen waardoor de voeding vlakbij de spots geplaatst kan worden. Nadeel: volgens de specs duurt het even voordat de voeding z;n output levert

2) relais de DC-spanning vanuit de driver laten aan/uitschakelen. Nadeel is dat ik de driver in of nabij m'n groepenkast moet plaatsen, voordeel is de 'instant on' van de verlichting.

Of valt die inschakeltijd in geval 1) wel mee in de praktijk?
quote:
Wokschotel schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:20:
Even een vraagje. Ik wil een aantal LED-spots (350mA CC) schakelen mbv een relais die door pulsschakelaars worden bediend. De spots worden gevoed door een Meanwell led-driver. Nu kan ik 2 dingen doen:

1) relais de 230VAC richting de meanwell driver laten schakelen. Voordeel: ik kan het relais in de verdeelkast plaatsen waardoor de voeding vlakbij de spots geplaatst kan worden. Nadeel: volgens de specs duurt het even voordat de voeding z;n output levert
Nog een voordeel: geen sluipverbruik. Altijd aan het lichtnet betekent dat je ook als de lampen uit staan een kleine hoeveelheid stroom verbruikt.
quote:
2) relais de DC-spanning vanuit de driver laten aan/uitschakelen. Nadeel is dat ik de driver in of nabij m'n groepenkast moet plaatsen, voordeel is de 'instant on' van de verlichting.

Niet alleen valt dat in de praktijk wel mee, ik denk dat je die 0,25 tot maximaal 0,5 s nauwelijks merkt. Veel retrofit LED-lampen, zeker de dimbare, kunnen er langer over doen.
Ik zou zelf een testje doen door even een netsnoer en een lampje aan te sluiten en de praktijk uit te laten wijzen of het acceptabel is.
quote:
G_M_C schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:35:
Collega's;

We gaan enkele led-filament 'Edison model kooldraadlampen' boven de eettafel hangen. De lampen moeten goed dimbaar zijn. Daarom kijken we bv. naar de lampen van Calex die enkele post hierboven staan.

[afbeelding]

Deze vind ik met name mooi, omdat de filamenten schuin geplaatst zijn. Dit geeft een betere indruk van de kooldraadlampen van vroeger. Ik kan nergens een merk vinden, of berichten van ervaringen met deze lampen. Daarom de vraag of deze lampen hier bekend zijn, en wat de ervaringen zijn met kleurtemperatuur en dimbaarheid e.d.
Iets meer gegevens dan alleen een foto zijn hier denk ik wel op zijn plaats. Op zijn minst waar je die lamp hebt gezien...

jitter wijzigde deze reactie 10-12-2016 09:33 (32%)

• LA-384
Bij zoeken op afbeelding kom ik in elk geval deze site tegen:
https://www.lampenlichtha...mp-led-edison-e27-4w.html

Een merk wordt echter niet genoemd. Ik ben ze op ebay veel tegengekomen, maar mijn ervaring met dergelijke "china-lampen" is nog niet echt heel positief. Ik moet de eerste nog tegenkomen die geen flicker geeft en die stabiel is qua lichtopbrengst. In Nederland is het volgens mij een minder gebruikelijke vorm, althans de oorspronkelijke edison lamp heb ik nooit gezien. Wellicht dat daarom het Nederlandse aanbod wat beperkt is.

De prestaties zijn erg merk-afhankelijk, maar ook daar zullen onderlinge verschillen voorkomen (waarschijnlijk niet binnen een bepaalde serie, maar wel tussen typen).

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

quote:
Dat is inderdaad een mooie, vooral omdat hij de lange filamenten heeft. In oude boeken die ze in de jaren '70 in de bibliotheek hadden, had een gloeilamp soms deze vorm.

Bij Praxis heb ik vorige week enkele verschillende decoratieve filamentlampen zien liggen, misschien kan je daar iets vinden? Volgens de website hebben ze deze vorm van Calex. Maar in de winkel hadden ze er meer dan op de website staan en ook mooiere.

aawe mwan wijzigde deze reactie 10-12-2016 15:23 (4%)

• LA-384
Voor mijn badkamer (en misschien later ook voor de woonkamer) ben ik op zoek naar een dimbare ledlamp met E14 fitting.

Ik had eerder al deze van Philips gekocht, maar ik had geen rekening gehouden met de lengte van de lamp (de glazen kap die over de lamp heen gaat past niet meer). Daarnaast gaan deze lampen zoemen bij het dimmen (ik heb een ouderwetse gloeilamp wand dimmer, geen idee welke dimmethode).

Nu zag ik ook een aantal zogenaamde dim-to-warm lampen voorbij komen. O.a.
- Philips (schijnt te flickeren en te zoemen)
- Megaman (geen flicker of zoem, maar minder mooi kleurverloop en helaas niet in >400lm)
- Osram (geen info op osram website of in dit topic)

Heeft er iemand toevallig zelf ervaring met die Osram lamp? Of over de kwaliteit van Osram in het algemeen.

Ik lees hier veel berichten over de flicker en zoemen van de philips dimtone en warmglow lampen. Zal dit ook voorkomen bij een led wanddimmer? Of is het ook daar per model verschillend?

Zijn er nog andere dimbare ledlampen waarbij de kleurtemperatuur mee verandert en die aan te raden zijn?

Wat me trouwens in het algemeen tegenvalt is het aanbod aan 600lm lampen. Het is bijna allemaal 250, 470 of 806 lumen |:(

LA-384 wijzigde deze reactie 10-12-2016 20:02 (4%)

• G_M_C

G_M_C

Nu weg ....

quote:
jitter schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:12:
[...]
Iets meer gegevens dan alleen een foto zijn hier denk ik wel op zijn plaats. Op zijn minst waar je die lamp hebt gezien...
De lamp kwam ik op het net tegen toen ik op zoek was naar een kooldraadlamp / led filament (maat ST64). Inderdaad op de site die LA-384 ook al vond.
Maar dat was ook de enige plek waar ik deze tegen kwam. Vandaar mijn vraag hier.
Misschien dat ik er 1 bestel om te proberen. Kan ik meteen die shop eens uitproberen.
Kreeg net een YT commercial voorgeschoteld die ik een keer niet wilde skippen:
een vloeistofgevulde LED-lamp die niet flikkert en een val van 8m hoogte overleeft?

SmokFon (be prepared for some Chinglish).

jitter wijzigde deze reactie 10-12-2016 21:54 (4%)

• LA-384
Aangezien het nieuwe topic nog even op zich laat wachten, hier het begin van m'n lampervaringen.

Om de hoeveelheid flicker te verduidelijken, bestaat het plaatje uit een animated gif van een slow-mo filmpje, opgenomen op 240fps. De gif is vervolgens vertraagd naar 10fps (itt 30fps). De hoeveelheid fps die daadwerkelijk te zien is, is me niet geheel duidelijk, maar het verduidelijkt wel de hoeveelheid flicker.

NaamCalex LED volglas Filament Standaardlamp 240V 4W 400lm E27 A60, Helder 2700K
EAN8712879136088
FittingVormKleur temperatuurLicht opbrengstVermogenDimbaar?BrandurenSchakelingenPrijs bij aanschaf
E27A602700k400lm4wnee15.00010.000¤5,95
Vermogen start4,5wFlicker
Vermogen 10 min.4,2w
OpmerkingDe lamp werkt vrij goed op mijn staande lampen met vloerdimmer. Dwz. de lamp brand probleemloos op de maximale stand, de lamp is zelfs gedeeltelijk dimbaar, maar afhankelijk van de dimpositie is er duidelijk zichtbare flicker aanwezig (vergelijkbaar met oude tl)

NaamPHAROX PHAROX LED LAMP 400 CLASSIC E27 4WEAN8718026151904
FittingVormKleur temperatuurLicht opbrengstVermogenDimbaar?BrandurenSchakelingenPrijs bij aanschaf
E27A602800k440lm4wnee15.000100.000¤5,99
Vermogen start4,5wFlicker
Vermogen 10 min.3,7w
OpmerkingDe lamp werkt vrij goed op mijn staande lampen met vloerdimmer. Dwz. de lamp brand probleemloos op de maximale stand, de lamp is zelfs gedeeltelijk dimbaar, maar afhankelijk van de dimpositie is er duidelijk zichtbare flicker aanwezig (vergelijkbaar met oude tl)

NaamE27 A60 4W 220-240V WARM WHITE LED Edison Filament lamp Retro ball round bulbEANhttp://stores.ebay.com/zdchao1981/
E27A603200kn/a3,6wnee35.000n/a¤3,05
Vermogen start3,6wFlicker
Vermogen 10 min.3,3w
OpmerkingMijn eerste led-lamp uit China. Op het eerste gezicht is het geen slechte lamp. De kleurtemperatuur en lichtopbrengst wegen duidelijk niet op tegen de eerder genoemde led-lampen uit Nederland en de lamp maakt een vervelende zoemtoon wanneer deze met een ouderwetse wanddimmer gebruikt wordt, maar voor simpele verlichting waarbij de kwaliteit niet zo van belang is, kan deze lamp prima zijn werk doen. Ik kan hem echter niet echt aanraden, want de prijs is mijns inziens niet laag genoeg om de mindere kwaliteit te rechtvaardigen.

NaamPhilips LED filament lamp E27 6W (60W)EAN8718696573839
E27A602700k806lm6wnee15.00020.000¤6,99
Vermogen start6,3wFlicker
Vermogen 10 min.6,1w
OpmerkingHoewel sommige webshops (en zelfs de overzicht tab op Philips' eigen productpagina) aangeven dat deze lamp dimbaar zou zijn, geeft de verpakking aan van niet. Ik heb geen led-dimmers in huis, maar kan in elk geval bevestigen dat deze niet dimt op een vloerdimmer met ringkern.

LA-384 wijzigde deze reactie 14-12-2016 21:44 (15%)

• G_M_C

G_M_C

Nu weg ....

quote:
Collega's;

[afbeelding]

Omdat er weinig over deze lamp bekend is, heb ik er 1 besteld. Zal laten weten of het wat is.

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:09
quote:
Wokschotel schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:20:

Afhankelijk van het soort voeding MAG je 2 niet eens doen om de lampen niet te beschadigen. Veel CC voedingen zetten hun maximum spanning op de uitgang als ze geen belasting detecteren. Als je dan de kring sluit krijgt de lampen kortstondig het vol vermogen te verwerken waardoor ze de geest kunnen geven. Deze Meanwell doet dit misschien niet maar als je die ooit moet vervangen en je nieuwe voeding gedraagt zich wel zo... Neen, altijd de AC kant schakelen.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:33

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ik wil met led verlichting gaan werken (lees ledstrips) en led panelen +ledstrip in led profiel
Wat is jullie ervaring met "uitval" van leds in strips ?

Zijn er kant en klare nette oplossingen voor aansturen van meerdere stukken strips ? (RGB+ Single colour) ik heb het vooral over kabels en deze "wegwerken" en welke connectors bv handig(er) zijn ..

ik ben vooral op zoek naar connectors/kabels en tips .. oftewel out-of-the-box ..
o en the Wife Appriciation Factor vereist centrale "bediening" via schakelaars en optioneel draadloos (domoticia)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• henk99
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 31-10 12:01
Ik heb een, voor mij, onverklaarbaar probleem. Ik heb recent 3 kleine schemerlampjes voorzien van een KAKU dimmer. De schemerlampjes bevatten allerdrie een Ikea ledlamp van 3,5W/E14. Zonder KAKU deden ze het prima. Echter, tijdens het gebruik met de dimmer functie gingen ze binnen 3 dagen allemaal kapot. Een rookwolkje was even te zien en toen was het afgelopen. Op de verpakking staat dat ze dimbaar zijn, maar heb helaas geen bon meer dus garantie gaat niet. Ik zou graag willen weten waarom ze stuk gaan door het gebruik van de dimmer (ACD-200).

Vervolgens heb ik gezocht naar een vervanger, maar ik vind het zeer lastig om E14 lampjes te vinden die mooi laag zijn (bolletje) zodat ze niet boven de schemerlampkap uitsteken. Ik kwam uit op de Sylvania ToLEDo ball dimmable (4,5W/E14). Ik heb ze vandaag ontvangen en meteen getest, maar deze lampen brommen duidelijk hoorbaar.

Samenvattend:
[1] Waarom gaan de Ikea leds kapot als ze achter een ACD-200 zitten (gedimd)
[2] Wie kan me helpen/advies geven vwb een klein E14 fitting led bolletje? (Warm wit - 2700K)

• LA-384
Ik ben zelf in elk geval lampen van osram, philips en megaman tegengekomen, waarbij die laatste beperkt is tot zo'n 250lumen (á 25w gloeilamp). In dit topic lees ik overwegend goede reacties over osram.

Persoonlijk zou ik het bij degelijke fabrikanten houden. Mijn ervaring met de minder bekende merken is tot nu toe niet zo erg goed.

LA-384 wijzigde deze reactie 12-12-2016 20:45 (3%)

• PCJR
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17:09
Ik heb hier een philips e14 fitting peertje dim-to-warm lampje met een klikaan klik uit stopcontact led dimmer, maar helaas, nu al weken lang, na een aantal uur branden random flikkeren af en toe, soms paar seconden, soms duurt het een minuut en dan is het weer een tijdje weg.

Iemand die dit ook heeft? En kan ik beter een andere dimtome led lamp zoeken, of is het gewoon de dimmer mss?

i5-8400@4Ghz | Dell u2410 | ColorMunki | Samsung S7 | 7D 15-85 | B&W CM8S2 | Neato Connected | EQ6 | A4B7

Ik heb die combinatie ook een poos gehad en herken het euvel.

Treedt het ook binnen 'vaste' tijdperiodes op de avond op?

KAKU dimmers kunnen nogal gevoelig reageren op de stuursignalen die de gemeente het net over stuurt om de straatverlichting aan te laten gaan, of het stuursignaal vanuit de netbeheerder om de 'nachtstroom' in te laten gaan.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Jup, alle leds achter een (gedimd) voorschakelapparaat hebben er bij mij thuis last van. 20:50u en 22:45u zijn typische tijden waarbij die leds gaan knipperen.

De leds die ik direct op 230V heb, hebben hier geen last van. Een deel hiervan is van Ikea, en een deel van lampenlicht.nl.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• PCJR
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17:09
quote:
eymey schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:14:
Ik heb die combinatie ook een poos gehad en herken het euvel.

Treedt het ook binnen 'vaste' tijdperiodes op de avond op?

KAKU dimmers kunnen nogal gevoelig reageren op de stuursignalen die de gemeente het net over stuurt om de straatverlichting aan te laten gaan, of het stuursignaal vanuit de netbeheerder om de 'nachtstroom' in te laten gaan.
Die tijden zouden best wel eens kunnen kloppen. Ik heb nue en nieuwe vloer lamp en hier moet grote fitting in. Nu wil ik niet hetzelfde gezeik hebben met flikkerende lampen, gat dit een betere oplossing zijn:

http://www.homewizard.nl/...amp-connected-xq1600.html

Kleine fitting kan ik niet vinden helaas (als ik de e14 wil vervangen...) Ik zoek dim-to-warm lampen of de kleurtemp instelbaar ;)

i5-8400@4Ghz | Dell u2410 | ColorMunki | Samsung S7 | 7D 15-85 | B&W CM8S2 | Neato Connected | EQ6 | A4B7

• LA-384
Om de hoeveelheid flicker te verduidelijken, bestaat het plaatje uit een animated gif van een slow-mo filmpje, opgenomen op 240fps. De gif is vervolgens vertraagd naar 10fps (itt 30fps). De hoeveelheid fps die daadwerkelijk te zien is, is me niet geheel duidelijk, maar het verduidelijkt wel de hoeveelheid flicker.

NaamQAZQA FILAMENT LED LAMP A60 4W 2700K HELDEREAN8718881043277
E27A602700k470lm4wnee25.000200.000¤7,95
Vermogen start4,3wFlicker
Vermogen 10 min.4,3w
OpmerkingDeze lamp presteert nagenoeg gelijk aan de Calex 470lm lamp. Gezien de stabiliteit in het opgenomen vermogen, denk ik dat deze lamp een goede bouwkwaliteit heeft. De prijs is ook iets hoger dan de vergelijkbare Calex en de Pharox lampen. Het afgegeven licht lijkt iets zachter dan de Calex lamp.

NaamPhilips CLA LEDBulb ND 4-40W A60 E27 827 CLEAN8718696573990
E27A602700k470lm4wnee15.00020.000¤4,95
Vermogen start4,2wFlicker
Vermogen 10 min.4,1w
OpmerkingAfgezien van het feit dat deze lamp in een kartonnen doosje wordt geleverd, is er zowel qua specificaties, qua prestaties en qua uiterlijk geen verschil met onderstaande lamp. De reden voor het prijsverschil is mij dan ook niet bekend. Deze lamp presteert gelijk aan de eerder genoemde calex, pharox en qazqa lampen als het gaat om dimbaarheid op een ouderwetse vloerdimmer. De vorige lampen begonnen na een aantal dagen licht te knipperen, dus heb ze vervangen voor deze Philips lamp, welke dat tot op heden nog niet heeft gedaan.

NaamPHILIPS LED-lamp E27/4W peervorm warmwitEAN8718696573815
E27A602700k470lm4wnee15.00020.000¤6,99
Vermogen start4,1wFlicker
Vermogen 10 min.4,0w
OpmerkingAfgezien van het feit dat deze lamp in een blister verpakking wordt geleverd, is er zowel qua specificaties, qua prestaties en qua uiterlijk geen verschil met bovenstaande lamp. De reden voor het prijsverschil is mij dan ook niet bekend. Deze lamp presteert gelijk aan de eerder genoemde calex, pharox en qazqa lampen als het gaat om dimbaarheid op een ouderwetse vloerdimmer. De vorige lampen begonnen na een aantal dagen licht te knipperen, dus heb ze vervangen voor deze Philips lamp, welke dat tot op heden nog niet heeft gedaan.

Naam2W 4W 6W 8W E12 E14 E27 Edison Filament LED Candle Light Globe Bulb White LampsEANEbay Bayou-1st
E27A602700kN/A4wnee20.000N/A¤2,54
Vermogen start3,1wFlicker
Vermogen 10 min.2,7w
OpmerkingNog een China-lamp, de goedkoopste van het 5-tal wat ik heb laten overvliegen. Qua prestaties doet hij niet onder voor de eerste China-lamp. Wat eigenlijk betekent dat verdere opmerkingen gelijk zijn. Acceptabel voor plaatsen waar kwaliteit niet van belang is. Zoemt als een malle wanneer het aan een dimmer gekoppeld wordt.

Thanks voor de zeer nuttige tabellen en ook de slow-motion opnames van evt. aanwezige flicker! :) _O_

In feit dus slechts eentje die echt flickert. Overigens, dat ze als een malle zoemen als ze aan een dimmer zijn gekoppeld, zelfs als die dimmer maximaal staat, lijkt me 'acceptabel' (tenslotte moet je gewoon geen niet-dimbare dingen aan een dimmer hangen :D )
Ja, inderdaad. Het kan nl. zijn dat de triac in de dimmer niet "onzichtbaar" zijn werk doet, ook al staat het geheel vol open. Overal waar een dimmersymbool met kruis erdoorheen staat, maar ook lampen met de opmerking "niet geschikt voor elektronische schakelaars" alleen op mechanische schakelaars gebruiken!

Het is leuk om even kort een niet-dimbare lamp te testen op een dimmer, maar daarna moet ie er zeker tussenuit. Het gevaar is nl. dat het geheel toch een tijdje schijnbaar werkt, maar de door de dimmer aangetaste spanningsvorm van het lichtnet kan tot stroom- of spanningspieken leiden die uiteindelijk onderdelen in de driver te zwaar belast.

Dit deden mijn ouders ooit op een niet dimbare spaarlamp op een dimmer in de hoogste stand. "want je ziet toch dat het werkt?". Uiteindelijk gaf die lamp na toch enkele maanden met een luide plof aan dat het niet kon.

• LA-384
Daar was ik me inderdaad niet van bewust. Bij de bouw heeft de vorige eigenaar werkelijk overal dimmers laten plaatsen...

Mijn onwetendheid komt wellicht ook doordat het nog niet tot problemen heeft geleid. Voorheen heb ik ook 4 jaar 2 Philips softone spaarlampen op dimmers gehad. Nooit iets gemerkt, terwijl ze toch zeker 3 uur per dag aan stonden.

De dimmer in kwestie was een driestanden-aanraakdimmer in een Ikea staande lamp (uit-middel-hoog). Daarin zat een niet-dimbare softone Philips spaarlamp die zowel op de middel als hoge stand even fel brandde. Maar dat heeft dus niet lang gewerkt.

Over softone gesproken, ik was net bij de Action waar ze verschillende LED-filamentlampen in de aanbieding hadden voor ¤ 2,79/stuk, ongeacht het type. Kon het niet laten om een 4 W / 400 lm opaal E27 LED-filament peertje (A60) mee te brengen voor dat geld. Die draagt artikelnr. 929322, maar kan ik nog niet vinden op de site van de importeur (Electro Cirkel). Hij lijkt als twee druppels water op deze Calex, met dien verstande dat de LSC iets feller is, niet dimbaar en een iets kortere levensduur heeft (althans, op papier).

Of de 400 lm klopt durf ik nog niet te zeggen zonder vergelijkende meting. De stroomopname is 3,8 W, dus dat klopt. Het licht zelf is mooi zacht en flickervrij.

Het assortiment was nu ook aangevuld met een 15 W / 1521 lm Eatel LED-lamp die ik wel heb laten liggen. Ten eerste: lomp groot ding en "natural white", oftewel 4000 K. De waarde van "precies" 1521 lm is geen toeval, dat is volgens EU-reglementen de 100 W equivalent.

jitter wijzigde deze reactie 16-12-2016 16:56 (31%)

Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True