Vloerdimmer -> aan/uit schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik heb een tweetal vloerstaande lampen naast mijn bank staan.
Ook al zijn ze nog geen 4 jaar oud, is de bijbehorende dim-techniek niet van deze tijd. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van een ringkern en de vermogens-specificatie is 50-300w.

Dat gaat dus nooit werken met een led-lamp. Wonderbaarlijk genoeg wordt een 12w spaarlamp wel geaccepteerd, maar dimmen zit er natuurlijk niet bij.

Aangezien ik al 4 jaar zonder dimmerfunctie werk en het eigenlijk ook niet echt mis, zou ik de vloerdimmer willen omtoveren naar een aan-uit schakelaar. Nu kan ik er een andere vloerschakelaar op monteren, maar de huidige zijn erg degelijk en werken zonder dat ze over de vloer schuiven.

Ik vroeg me dus af of er een manier bestaat om de dimfunctie gewoon te omzeilen, door anders aan te sluiten bijvoorbeeld.

Hieronder wat relevante foto's;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KcC1xMP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MpYtW23.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gcsCpZr.jpg

Beste antwoord (via LA-384 op 06-11-2016 12:42)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Die witte S1 lijkt me de hoofdschakelaar. In principe kun je daaracter rechtstreeks aftakken naar de lamp?
Maar waarom zou je, als nu alles ook gewoon 100% werkt? Zover ik kan zien moet je gaan lopen knoeien op je printplaat, die ook de ondersteuning is voor je schakelaar. Volgens mij is de kans dat je ze vernield of niet werkend maakt redelijk aanwezig. En dan kun je alsnog nieuwe gaan halen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Is S1 de aan/uit schakelaar? Foto van de buitenkant?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Die witte S1 lijkt me de hoofdschakelaar. In principe kun je daaracter rechtstreeks aftakken naar de lamp?
Maar waarom zou je, als nu alles ook gewoon 100% werkt? Zover ik kan zien moet je gaan lopen knoeien op je printplaat, die ook de ondersteuning is voor je schakelaar. Volgens mij is de kans dat je ze vernield of niet werkend maakt redelijk aanwezig. En dan kun je alsnog nieuwe gaan halen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
S1 is idd de aan-uit schakelaar en de schuif linksboven de dimmerschakelaar.
De reden waarom ik de schakelaar wilde veranderen, is omdat ik over wil op ledverlichting. De laatste keer dat ik een ledlamp geprobeerd had, flikkerde deze heel erg. Ik heb zojuist nog eens met een andere ledlamp geprobeerd, deze flikkert niet, maar maakt wel een zoem-geluid, dus ook niet ideaal. Maar het geeft wel weer hoop dat er misschien toch een ledlamp is die wel vlekkeloos werkt.

Solderen ga ik idd niet doen, ik heb te weinig geen verstand van elektronica, dus ga het risico niet lopen. Ik hoopte dat het een kwestie was van anders aansluiten van de 6 draadjes, maar het steekt dus wat anders in elkaar.

Bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehim
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-06-2023
Je hoeft alleen de meest linker draad aan de andere kant van de schakelaar te solderen, maar als je dat liever niet doet, begrijp ik t wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
dehim schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:50:
Je hoeft alleen de meest linker draad aan de andere kant van de schakelaar te solderen, maar als je dat liever niet doet, begrijp ik t wel.
Is dat serieus alles? Dus eigenlijk die draad bij dat golfje symbool, op dat dikke soldeerpunt net linksboven van de drukschakelaar?

Dat is nog wel het proberen waard. Als de ledlamp het zo niet doet zou ik anders toch nieuwe vloerschakelaars moeten aanschaffen.

Ik soldeer het dan aan de onderkant neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die dikke ringkern is een ontstoorspoel ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehim
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-06-2023
Ja, gewoon aan die dikke klodder tin onder de schakelaar.
Pagina: 1