Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.383 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 23:23
ik heb sinds kort een raar probleempje met een aantal LED lampen van de Ikea.

Ik heb een 4 tal lampen (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90290972/) onder een overkapping hangen. 2 zitten er op 1 aan/uit schakelaar en zitten in een omhulsel (https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021137220). De andere 2 ieder op een eigen schakelaar.en hangen onder een open lampenkap.

Deze hebben een jaar lang naar behoren gewerkt, voornamelijk in de zomer gebruikt uiteraard. Echter begon er een tijdje terug 1 (in het omhulsel) te flikkeren. Totaal onvoorspelbaar, ene keer na 10 sec en andere keer na 1 minuut etc.
Op dit moment vertonen ze alle 4 het zelfde probleem. Het maakt niets uit welke je aan of uit doet, het lijkt totaal geen invloed op elkaar te hebben.

Zou het kunnen dat dit fenomeen door lekstroom o.i.d. vertoont? Of ligt het toch aan de lampen zelf. Ik ga denk ik aankomende week even de hele stroomgroep van de overkapping uitschakelen om te kijken of er een groot stroomverbruik verschil is t.o.v. andere weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 23:32
Jordyz schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:19:
[...]

Dit is een ledpaneel die je niet kan vervangen maar wel heel lang mee gaan. Deze heb ik 11x gekocht voor buiten maar kun je dus niet vervangen mochten ze kapot gaan. Nu ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik heb ze namelijk er al erin zitten maar weet niet of er toevallig hier Tweakers zijn die er problemen mee heeft. En of zelfs al een keertje heeft moeten vervangen. Wat dan, want zijn die dan nog wel in dezelfde maat verkrijgbaar en in e zelfde kleur aangezien je ze dus niet kan vervangen.
Ik zie steeds vaker dat er armaturen worden aangeboden waarbij de leds geïntegreerd zijn. Bij onder meer Philips zie je dat. Maar ook led lampen (led armaturen) die te koop zijn bij o.a. de Lidl. Ik vind dat ronduit vervelend want verwisselen zit er voor veel mensen dan niet in. Niet iedereen tenslotte knutselt graag aan elektronica. ;) Je bent dan duurder uit en de afvalberg wordt er ook niet kleiner van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cc12 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:56:
[...]

Ik zie steeds vaker dat er armaturen worden aangeboden waarbij de leds geïntegreerd zijn. Bij onder meer Philips zie je dat. Maar ook led lampen (led armaturen) die te koop zijn bij o.a. de Lidl. Ik vind dat ronduit vervelend want verwisselen zit er voor veel mensen dan niet in. Niet iedereen tenslotte knutselt graag aan elektronica. ;) Je bent dan duurder uit en de afvalberg wordt er ook niet kleiner van.
Zelf hebben wij ook lampen met geïntegreerde led, en bij ons is het gewoon een lamp met drie kleine leds. Die kan je dan ook niet zelf vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 19:46
cc12 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:56:
[...]

Inderdaad, ik ben meer van het vervangbare.

Al is het om principe, alles weggooien terwijl het lampje goed is.. Is wel vervelend hoor, bovendien wat je zegt het afval wordt alleen maar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En nog een nadeel dat ik zie bij armaturen met ingebouwde LED:

Het is heel erg 'hit or miss' hoe goed het in elkaar zit. Zowel qua design van de optics die zorgen dat het licht van de LED's de goede kanten op moeten verspreiden, als ook de kwaliteit van de driver (vooral nog te veel cheape PWM op te lage frequentie, maar ook vaak beroerde CRI, etc. )

Familie van ons heeft bijvoorbeeld een best wel mooie dunne strakke langwerpige aluminium design-lamp boven de eettafel. Komt een goede bak bijna neutraal-wit licht richting de eettafel van af met, voor zo ver ik nu heb kunnen zien, ook een goede CRI. Maar zonder een diffusor. 8)7. Als volwassene moet je al niet te ver omhoog willen kijken, want dan kijk je gewoon direct in de LED's. Laat staan hoe het voor hun kleine kinderen moet zijn..... Ik zou het ding om die reden terug hebben gestuurd, maar goed.... hun keuze ;)

En zo heb ik al snel behoorlijk wat aan te merken op de LED armaturen die ik steeds meer in de winkels zie. Retrofit is natuurlijk ook niet alles (levensduur, werking met dimmers) maar je hebt tenminste wel invloed op de kenmerken van je lichtbron. Plus inderdaad natuurlijk het aspect van de afvalberg.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Eigenlijk valt dat best mee met de afval berg e.d.
En de armaturen zijn ontworpen voor LED - dus efficienter en gaan vaak langer mee hierdoor.
Waardoor het armatuur langer leeft dan je smaak het tolereerd. :+

Er is ook zo veel mogelijk met ontwerp van een armatuur door LED goed te gebruiken, eigenlijk is het dood zonde om lampekapjes aan te schaffen met een E14/27 fitting er in.
Het is altijd een compromis een Gloeilamp aramtuur uitrusten met LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 12:54
Vandaag een aantal dimbare led lampen gekocht.
Het gaat om de Pharox LED lamp helder E27 4W 400 lumen.
Deze wil ik aansluiten op de AWMD250 van klikaan klikuit.

Als ik de ledlampen in de lamp doe, kan ik ze niet meer met de schakelaar of draadloos aan of uitzetten.
Een andere lamp waar vier led lampen in zitten beginnen hard te knipperen.

Je kan bij deze schakelaars de dimcurve instellen maar helaas ook dit werkt niet.
Als ik 1 lamp vervang voor de oude en dus 3 led lampen dan werkt het wel. Al dimt het niet erg mooi dan.
Iemand ervaring met deze schakelaars of ledlampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-09 14:51
wesley2004 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:51:
Vandaag een aantal dimbare led lampen gekocht.
Het gaat om de Pharox LED lamp helder E27 4W 400 lumen.
Deze wil ik aansluiten op de AWMD250 van klikaan klikuit.

Als ik de ledlampen in de lamp doe, kan ik ze niet meer met de schakelaar of draadloos aan of uitzetten.
Een andere lamp waar vier led lampen in zitten beginnen hard te knipperen.

Je kan bij deze schakelaars de dimcurve instellen maar helaas ook dit werkt niet.
Als ik 1 lamp vervang voor de oude en dus 3 led lampen dan werkt het wel. Al dimt het niet erg mooi dan.
Iemand ervaring met deze schakelaars of ledlampen?
Draai al enige tijd met deze lampen in verschillende lumen in en om het huis.
Ik zelf gebruik geen AWMD250 maar een ACM-100 welke je ook dmv een draaischijf de dimcurve kunt regelen.
Geen idee hoe deze dimmer zich verhoud met led lampen, heb je de fase goed aangesloten?

Ik zelf gebruik zelf dus de ACM-100 en met 1 of meerdere lampen werkt het perfect.
Dimcurve schijf staat op 1 en heb nog nooit problemen gehad.
Enige issue die ik ondervind tov sommige andere lampen is dat het laagste dimbereik mij iets te hoog is.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Siewert schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:06:
[...]

Draai al enige tijd met deze lampen in verschillende lumen in en om het huis.
Ik zelf gebruik geen AWMD250 maar een ACM-100 welke je ook dmv een draaischijf de dimcurve kunt regelen.
Geen idee hoe deze dimmer zich verhoud met led lampen, heb je de fase goed aangesloten?

Ik zelf gebruik zelf dus de ACM-100 en met 1 of meerdere lampen werkt het perfect.
Dimcurve schijf staat op 1 en heb nog nooit problemen gehad.
Enige issue die ik ondervind tov sommige andere lampen is dat het laagste dimbereik mij iets te hoog is.
Gebruik je ook de filament variant? Dit is nieuw type, tenmnste dat staat op de verpakking.
De acm100 vind ik niet handig aangezien hij achter een schakelaar moet zitten. En is speciaal voor led lampen dus moet goed zijn.
De fase, bruin, zit zoals in handleiding op de L aangesloten. De schakeldraad op de andere aansluiting. De doorlus naar de schakelaar maakt niet uit lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
wesley2004 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:38:
[...]

Gebruik je ook de filament variant? Dit is nieuw type, tenmnste dat staat op de verpakking.
De acm100 vind ik niet handig aangezien hij achter een schakelaar moet zitten. En is speciaal voor led lampen dus moet goed zijn.
De fase, bruin, zit zoals in handleiding op de L aangesloten. De schakeldraad op de andere aansluiting. De doorlus naar de schakelaar maakt niet uit lijkt me?
Alleen maar filament in gebruik, wil niet anders.
Lang gezocht naar gloeilamp vervangers.
Die kleurloze witteballen komen er niet in ;-)

Ken de AWD250 niet maar je zou eens kunnen proberen die doorlus naar de schakelaar wel goed aan te sluiten.
Zodat fase ook echt fase op de lamp is.
Maar goed mijn ervaring met bijna alle soorten Pharox filament lampen is goed, zelf de e14 variant.
Maar werken hier alleen op ACM 100 dimmers, heb ook stekkerdoos dimmers geprobeerd maar dan gaan ze brommen.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3xNix schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:25:
Eigenlijk valt dat best mee met de afval berg e.d.
En de armaturen zijn ontworpen voor LED - dus efficienter en gaan vaak langer mee hierdoor.
Waardoor het armatuur langer leeft dan je smaak het tolereerd. :+

Er is ook zo veel mogelijk met ontwerp van een armatuur door LED goed te gebruiken, eigenlijk is het dood zonde om lampekapjes aan te schaffen met een E14/27 fitting er in.
Het is altijd een compromis een Gloeilamp aramtuur uitrusten met LED.
Tsja, daarbij doe je de aanname dat er ook écht werk is gemaakt van een goed armatuur ontwerp, goede bijpassende led chips en een goede aansturing.

Mijn ervaring met wat ik tot nu toe heb gezien is dus gewoon bedroevend.

Ja, theoretisch gezien is een armatuur dat helemaal is ontworpen voor LED qua levensduur superieur aan het gerommel met armatuurtjes met retrofit lampen.

In praktijk is het dieptriest.

Maar goed, het zal er ook van af hangen in wat voor zaken je komt en hoe veel geld je bereid bent uit te geven :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Siewert schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:57:
[...]

Alleen maar filament in gebruik, wil niet anders.
Lang gezocht naar gloeilamp vervangers.
Die kleurloze witteballen komen er niet in ;-)

Ken de AWD250 niet maar je zou eens kunnen proberen die doorlus naar de schakelaar wel goed aan te sluiten.
Zodat fase ook echt fase op de lamp is.
Maar goed mijn ervaring met bijna alle soorten Pharox filament lampen is goed, zelf de e14 variant.
Maar werken hier alleen op ACM 100 dimmers, heb ook stekkerdoos dimmers geprobeerd maar dan gaan ze brommen.
Ik heb draden naar de schakelaar omgedraaid, maar helaas geen verschil. Denk dat ik de lampen morgen terugstuur en op zoek ga naar andere filament leds die wel dimmen met kaku.

Vanmorgen bericht ontvangen van klikaan klikuit.
Ze zijn blijkbaar bekend met het probleem en willen een soort extra module leveren, die bij de lamp geplaatst wordt. Hierdoor zou de lamp wel uitgaan. Ik vraag me af of de lamp hierdoor eigenlijk meteen onzuinig wordt?
En of hij dan wel goed dimt!

[ Voor 15% gewijzigd door wesley2004 op 30-03-2016 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blo0odyHell schreef op zondag 27 maart 2016 @ 13:39:
ik heb sinds kort een raar probleempje met een aantal LED lampen van de Ikea.

Ik heb een 4 tal lampen (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90290972/) onder een overkapping hangen. 2 zitten er op 1 aan/uit schakelaar en zitten in een omhulsel (https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021137220). De andere 2 ieder op een eigen schakelaar.en hangen onder een open lampenkap.

Deze hebben een jaar lang naar behoren gewerkt, voornamelijk in de zomer gebruikt uiteraard. Echter begon er een tijdje terug 1 (in het omhulsel) te flikkeren. Totaal onvoorspelbaar, ene keer na 10 sec en andere keer na 1 minuut etc.
Op dit moment vertonen ze alle 4 het zelfde probleem. Het maakt niets uit welke je aan of uit doet, het lijkt totaal geen invloed op elkaar te hebben.

Zou het kunnen dat dit fenomeen door lekstroom o.i.d. vertoont? Of ligt het toch aan de lampen zelf. Ik ga denk ik aankomende week even de hele stroomgroep van de overkapping uitschakelen om te kijken of er een groot stroomverbruik verschil is t.o.v. andere weken.
Wat jij "omhulsel" noemt, noem ik bulleye. Maar technisch gezien is dat ook bijna een omhulsel, en dat is het probleem. LED lampen zijn van een goede koeling afhankelijk van vrij circulerende lucht, en in een bulleye is dat er vrijwel niet. Je LED-lampen sterven een langzame dood door oververhitting, en het geknipper is m.i. daar het eerste teken van.
eymey schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:21:
[...]

Tsja, daarbij doe je de aanname dat er ook écht werk is gemaakt van een goed armatuur ontwerp, goede bijpassende led chips en een goede aansturing.
Maar dat geldt net zo goed voor retrofit lampen. Ook daar moet het kaf van het koren gescheiden worden.
Mijn ervaring met wat ik tot nu toe heb gezien is dus gewoon bedroevend.
Het gebruik van het woord "ervaring" impliceert dat je er hebt aangeschaft en in gebruik hebt. Welke heb je?
Ja, theoretisch gezien is een armatuur dat helemaal is ontworpen voor LED qua levensduur superieur aan het gerommel met armatuurtjes met retrofit lampen.
Niet alleen theoretisch, ook in de praktijk. Ik heb privé en in de gezamenlijke ruimtes diverse armaturen met geïntegreerde LED in gebruik. Vooral die laatsten maken veel uren. Tot nu toe goede ervaring, maar pas over enige tijd (en dan heb ik het over jaren) kan ik pas ècht uitspraken doen. Nu iig nog geen "vroeguitvallers" waar je statistisch gezien altijd kans op hebt.
En qua lichtopbrengst is het ook niet verkeerd. De specs lijken minder goed dan retrofit, maar dat komt omdat je appels met peren vergelijkt. In een geïntegreerd LED-armatuur wordt de netto opbrengst gegeven, bij een retrofit is dat bruto, waar je de verliezen na het plaatsen van de kap nog moet verrekenen.
In praktijk is het dieptriest.
Nogmaals, ik ben benieuwd naar je praktijkervaring.
Maar goed, het zal er ook van af hangen in wat voor zaken je komt en hoe veel geld je bereid bent uit te geven :)
Ik moet erbij zeggen dat alle armaturen, op één na, van Philips zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door jitter op 02-04-2016 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let op, sterk flikkerende LED-lamp:

Onderstaande LED-filamentlamp van XQ-lite, type kogellamp E14, 2 W/200 lm (typeaanduiding XQ1405) blijkt enorm te flikkeren.

Afbeeldingslocatie: http://www.smartwares.eu/product/image/medium/10.006.82_21.jpg

Deze heb ik gisteren even kort uitgeprobeerd in een draagbaar armatuur. Bij beweging kon ik bij deze lamp een wel overdreven sterk stroboscoopeffect waarnemen. Ik vermoed dat ook mensen die niet bovengemiddeld gevoelig zijn voor flikkerende lampen deze toch wel eens zouden kunnen waarnemen.

Deze lamp is verkrijgbaar bij webwinkels voor ca. € 6 of 7, en ik kocht hem bij AHXL voor € 4 (tijdens aanbieding voor € 3). Het lijkt me aannemelijk dat ook andere LED-filamentlampen met een E14 fitting van dit merk dezelfde sterke mate van geflikker vertonen. Dus ben je gevoelig, dan mijn advies om deze links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
jitter schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:01:
[...]

Wat jij "omhulsel" noemt, noem ik bulleye. Maar technisch gezien is dat ook bijna een omhulsel, en dat is het probleem. LED lampen zijn van een goede koeling afhankelijk van vrij circulerende lucht, en in een bulleye is dat er vrijwel niet. Je LED-lampen sterven een langzame dood door oververhitting, en het geknipper is m.i. daar het eerste teken van.
Maar ook de lampen die onder de lampenkap hangen vertonen hetzelfde probleem.
Tevens worden deze lampen zo weinig (en kort) gebruikt dat mij oververhitting onwaarschijnlijk lijkt eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat had ik even over het hoofd gezien. De lampen in de open kappen kunnen m.i. niet zo heet worden als de lampen in de bulleyes. Mogelijk wijst dit op een serieproductiefout die even tijd nodig had om de kop op te steken.

Lekstromen lijken me alleen een probleem te zijn als de lampen uit staan, die kunnen LED lampen laten oplichten. Heb je een lamp al eens op een andere plek in huis uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:01:
[...]

Het gebruik van het woord "ervaring" impliceert dat je er hebt aangeschaft en in gebruik hebt. Welke heb je?

[...]

Nogmaals, ik ben benieuwd naar je praktijkervaring.

[...]

Ik moet erbij zeggen dat alle armaturen, op één na, van Philips zijn.
Ik heb zelf armaturen van Ikea (Rationell) in gebruik onder de keukenkastjes. Die zijn 'OK' (helaas niet meer dan dat). Op volle sterkte geven ze een best goede ~2700k lichtkleur. Echter, in gedimde toestand een zeer duidelijk waarneembare flicker. En één van de drie balken weigert nu geregeld dienst, door niet op aanraking te reageren, waardoor hij soms helemaal uit blijft of niet van lichtsterkte wil wisselen. Overigens zie ik datzelfde onrustige lichtbeeld bijvoorbeeld ook bij hun assortiment aan bad led armaturen (bv. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20250899/ of http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20255302/ )

Verder dus de al eerder hier aangehaalde hanglamp boven de eettafel van familie van ons. Ik weet helaas het merk en typenummer niet. Maar het is dus een licht boogvormige rechthoekige dunne/platte lamp van geborsteld aluminium, waarbij de LED's recht naar beneden schijnen. An sich een mooi ding, maar er zit nagenoeg niets voor de LED's om het licht wat te verstrooien en minder fel te maken. Als je omhoog kijkt richting de lamp, kijk je dus vol in de felle LED's.

Verder loop ik dus geregeld, als ik toch bij de Praxis Megastore bij ons in de buurt naar binnen moet, ook even naar de licht afdeling om te zien of ze daar nog leuke nieuwe LED producten hebben hangen (bv. hun spullen van "Eglo". En daar word ik persoonlijk gewoon niet vrolijk van (dan heb ik het over de armaturen die ze ook daadwerkelijk van stroom hebben voorzien, over alles wat uit staat kan ik natuurlijk niet oordelen).

OK, misschien zijn termen van mij als 'dieptriest' en zo wat gechargeerd, maar het geeft wel aan dat ik er nog niet overtuigend blij van kan worden. Granted, ook bij retrofit lichtbronnen moet je natuurlijk kaf van het koren scheiden. Maar een retrofit lamp is wat goedkoper om eens uit te proberen en hoef ik alleen in het armatuur te draaien om te zien of het wat is.

Maar in ieder geval wel goed om te lezen dat er in ieder geval wel armaturen bestaan waar het wél onverdeeld goed is ;).
jitter schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 08:09:
Let op, sterk flikkerende LED-lamp:

Onderstaande LED-filamentlamp van XQ-lite, type kogellamp E14, 2 W/200 lm (typeaanduiding XQ1405) blijkt enorm te flikkeren.

[afbeelding]

Deze heb ik gisteren even kort uitgeprobeerd in een draagbaar armatuur. Bij beweging kon ik bij deze lamp een wel overdreven sterk stroboscoopeffect waarnemen. Ik vermoed dat ook mensen die niet bovengemiddeld gevoelig zijn voor flikkerende lampen deze toch wel eens zouden kunnen waarnemen.

Deze lamp is verkrijgbaar bij webwinkels voor ca. € 6 of 7, en ik kocht hem bij AHXL voor € 4 (tijdens aanbieding voor € 3). Het lijkt me aannemelijk dat ook andere LED-filamentlampen met een E14 fitting van dit merk dezelfde sterke mate van geflikker vertonen. Dus ben je gevoelig, dan mijn advies om deze links te laten liggen.
Thanks! Ik heb wel eens naar deze lampen gekeken. Maar goed om te zien dat ik er, in ieder geval voor dit model, goed aan heb gedaan om er niet eentje mee te nemen :P

[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 02-04-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
jitter schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 09:49:
Dat had ik even over het hoofd gezien. De lampen in de open kappen kunnen m.i. niet zo heet worden als de lampen in de bulleyes. Mogelijk wijst dit op een serieproductiefout die even tijd nodig had om de kop op te steken.

Lekstromen lijken me alleen een probleem te zijn als de lampen uit staan, die kunnen LED lampen laten oplichten. Heb je een lamp al eens op een andere plek in huis uitgeprobeerd?
Ik heb 1 van de 4 al binnens huis geplaats en daar begint hij ook na enige tijd te flikkeren.
Dus de lamp is idd defect.

Ik heb toentertijd voor heel het huis tegelijk besteld. Dus van van dezelfde type lamp zit hier overal en nergens in. Maar het probleem komt alleen voor, onder de overkapping. Dus mij leek t logischer dat het probleem daar ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kasper op 03-04-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 13:45
Wij zijn bezig met het verbouwen van ons huis, en van plan om alle verlichting in LED uit te voeren.
Nu was ik deze week bij de bouwmarkt en zag ik twee opties.
-LED spots waar de LED ingebakken zit (niet vervangbaar) welke vrij prijzig waren. +- €80,- voor 3
-Standaard Halogeen GU10 spots waarin ik een LED G10 kan plaatsen +- €10 voor 3 exclusief LED lamp.

Wat is de beste optie en waarom zijn de LED met ingebakken LED zo prijzig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:08
Zo duur is 80€ voor 3 toch niet. Voor 3 armaturen ben ik dat ook al bijna kwijt en dan steken er nog geen lampen in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij hadden bij ons thuis spots van 30 euro per stuk. En dan 16 stuks.
Deze lampjes pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40°
En aluminium inbouwspots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 12:05:
[...]
Ik heb zelf armaturen van Ikea (Rationell) in gebruik onder de keukenkastjes. Die zijn 'OK' (helaas niet meer dan dat). Op volle sterkte geven ze een best goede ~2700k lichtkleur. Echter, in gedimde toestand een zeer duidelijk waarneembare flicker.
Dat heb ik met een goedkope LED-strip van de Action als ik dim, maar die gebruik toch alleen maar voluit (is nl. niet zo sterk).
En één van de drie balken weigert nu geregeld dienst, door niet op aanraking te reageren, waardoor hij soms helemaal uit blijft of niet van lichtsterkte wil wisselen. Overigens zie ik datzelfde onrustige lichtbeeld bijvoorbeeld ook bij hun assortiment aan bad led armaturen (bv. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20250899/ of http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20255302/ )
Dat is inderdaad niet zo goed, al zie ik dit even los van geïntegreerde LED-armaturen. Iets dergelijks heb ik ook gezien bij een aanraakdimmer van een Ikea schemerlamp met E27 fitting. De oorzaak was daarin een losgeraakt draadje.
Verder loop ik dus geregeld, als ik toch bij de Praxis Megastore bij ons in de buurt naar binnen moet, ook even naar de licht afdeling om te zien of ze daar nog leuke nieuwe LED producten hebben hangen (bv. hun spullen van "Eglo". En daar word ik persoonlijk gewoon niet vrolijk van (dan heb ik het over de armaturen die ze ook daadwerkelijk van stroom hebben voorzien, over alles wat uit staat kan ik natuurlijk niet oordelen).
Zo'n Praxis is voor mij 5 min. fietsen en zonder concurrenten in de buurt. Toch ga ik liever naar de Gamma of Karwei want het assortiment van Praxis vind ik m.b.t. geïntegreerde LED niet echt om over naar huis te schrijven. Veel van wat er ligt heeft m.i. geen goede prijs/kwaliteitsverhouding.
De Philips armaturen waar ik over schreef (myLiving Denim) komen van de Gamma, en heeft Praxis om de een of andere reden niet in het assortiment.
OK, misschien zijn termen van mij als 'dieptriest' en zo wat gechargeerd, maar het geeft wel aan dat ik er nog niet overtuigend blij van kan worden. Granted, ook bij retrofit lichtbronnen moet je natuurlijk kaf van het koren scheiden. Maar een retrofit lamp is wat goedkoper om eens uit te proberen en hoef ik alleen in het armatuur te draaien om te zien of het wat is.
Da's waar, maar ook dat armatuur heb je ooit moeten kopen. En je hebt natuurlijk gewoon teruggaverecht op geïntegreerde LED armaturen.
Maar in ieder geval wel goed om te lezen dat er in ieder geval wel armaturen bestaan waar het wél onverdeeld goed is ;).
Dat is nog niet zeker. De specs van de Denim zijn met 690 lm en 15.000 uur levensduur erg conservatief. Maar de eerste blijkt in de praktijk dus reuze mee te vallen, en de tweede moet uiteraard nog blijken.
Blo0odyHell schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:26:
[...]

Ik heb 1 van de 4 al binnens huis geplaats en daar begint hij ook na enige tijd te flikkeren.
Dus de lamp is idd defect.
Als het binnen ook gebeurt kun je de installatie buiten ook wel uitsluiten, denk ik.
Ik heb toentertijd voor heel het huis tegelijk besteld. Dus van van dezelfde type lamp zit hier overal en nergens in. Maar het probleem komt alleen voor, onder de overkapping. Dus mij leek t logischer dat het probleem daar ligt.
Ik denk eerder aan iets dat buiten anders is dan binnen. Vocht en grote temperatuurwisselingen.
Dat kan nog steeds betekenen dat de lampen niet helemaal in orde waren, maar dat de extremere omstandigheden dat eerder aan het licht brachten en dat de lampen binnen nog gaan volgen.

In deze thread heb ik eerder gepost over twee afgedankte Ikea Ledares die ik had gevonden. Eén daarvan knipperde in een vast ritme, de andere wilde opgewarmd na uitschakelen niet meteen weer aan gaan.

Ik zou ermee terug gaan naar Ikea en onder garantie omruilen.

[ Voor 16% gewijzigd door jitter op 04-04-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door jitter op 04-04-2016 18:47 . Reden: verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
[...]

Als het binnen ook gebeurt kun je de installatie buiten ook wel uitsluiten, denk ik.

[...]

Ik denk eerder aan iets dat buiten anders is dan binnen. Vocht en grote temperatuurwisselingen.
Dat kan nog steeds betekenen dat de lampen niet helemaal in orde waren, maar dat de extremere omstandigheden dat eerder aan het licht brachten en dat de lampen binnen nog gaan volgen.

In deze thread heb ik eerder gepost over twee afgedankte Ikea Ledares die ik had gevonden. Eén daarvan knipperde in een vast ritme, de andere wilde opgewarmd na uitschakelen niet meteen weer aan gaan.

Ik zou ermee terug gaan naar Ikea en onder garantie omruilen.
Bedankt voor je reactie, ik ben benieuwd of er binnen korte tijd nog meer lampen gaan falen. Dat zou erg jammer zijn. Goedkoop is duurkoop? :(

Ik heb Ikea maar even een mailtje gestuurd, ik woon helaas een uur verwijderd van de dichtsbijzijnde Ikea vestiging.

(LEDARE
Led-lamp E27, globe, opaalwit
Lichtstroom: 400 lumen
Vermogen: 6.3 W
Aantal per verpakking: 2 st.
Artikelnummer: 902.909.72)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-09 09:40
Vandaag heb ik deze een Philips Lirio Bloq lamp gekocht voor in de gang. De lamp heeft R111 halogeen lampen en ik vraag mij af of ik deze kan vervangen door de Philips masterled? Ergens las ik dat dit problemen kan geven met de trafo(?) in de lamp. Iemand ideeën of ervaring?

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik ben op zoek naar een Rgbww led strip met IP67+ kwalificatie (oftewel RGB en Cold white en warm white). Nu zijn deze nogal lastig te vinden want de zoekfilter wordt al snel aangepast naar RGBW en daar ben ik dus niet naar op zoek want ik wil dus dual White.

Deze meeste shops op ebay bieden volgens hun omschrijving wel rgbww maar zijn alsnog maar 5 aderig... En bedoelen er dus eigenlijk mee warm White.

Weet iemand waar ik 6 aderige led strips vandaan kan halen oftewel RGBWW?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/sdnx2e.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door freestyler2 op 09-04-2016 21:46 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Big clive heeft een Ikea nittio led lamp open gemaakt YouTube: IKEA Nittio LED lamp teardown. goed gemaakt, maar bedroevend lage efficiëntie. Leuk om te zien weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blissard schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:22:
Big clive heeft een Ikea nittio led lamp open gemaakt YouTube: IKEA Nittio LED lamp teardown. goed gemaakt, maar bedroevend lage efficiëntie. Leuk om te zien weer.
Nooit geweten dat die lamp zo werkte. Ik heb ze laatst gezien bij de Ikea Delft en ik vond het leuke sfeerlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig. Ik zag die Nittio lamp laatst ook bij Ikea. Vind 'm ontzettend leuk.

Efficientie is idd niet geweldig, maar het is dan ook gewon leuk als sfeerlamp/orientatielampje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Ik heb in huis LED verlichting die op vaste tijden 'knippert' (in ieder geval in gedimde staat). Bloedvervelend vind ik het. Dit is met 2 verschillende dimmers getest, te weten de Fibaro dimmer 2 (triac) en Qubino (Mosfet). het heeft schijnbaar te maken met TF (toonfrequent) signalen waar de LED verlichting in kwestie (Philips WarmGlow 4w; GUI10 220v) gevoelig voor is. Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Googlen leert me dat ik andere LEDS zou kunnen proberen, maar om nu direct 52 net gekochte spotjes te gaan vervangen...

Tips, tricks, ervaringen of andere leds die ik kan proberen (bijv. 12v/24v leds?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:51
Jochemd13 schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:35:
[...]

Nooit geweten dat die lamp zo werkte. Ik heb ze laatst gezien bij de Ikea Delft en ik vond het leuke sfeerlampen.
Het is zo jammer dat als je die lamp in het zicht hebt, deze er totaal niet retro uitziet. Het ding heeft zo'n plastic uitstraling dat het er gelijk zo disney uitziet.

Hopelijk maken ze dit soort uitvoeringen uiteindelijk ook met lange laag brandende filaments. Die zijn er inmiddels ook, maar geen idee of die ook buigbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste lezers,

al een tijdje zoek ik tussen alle nieuwe verlichtingen naar een goede manier om het daglicht na te doen. Natuurlijk de daglichtlampen maar die zijn meer bedoeld als groeilampen voor planten. Ik zoek iets wat juist visueel erg goed is dus een zo breed mogelijk spectrum uitstraald.

Ik heb veel kunst in huis en ik houd mij bezig met edelstenen dus ik wil kleuren op een zo natuurlijk mogelijke wijze kunnen bekijken.

Nu kun je veel vinden over verlichting en het meten in lumen en nog wat van die dingen maar ik wil gewoon het spectrumdiagram van het licht van de betreffende lamp zien. En gek genoeg wordt dat er bijna nooit bij gezet, gewoon zo,n mooi diagrammetje met alle kleuren. Weet iemand waar ik die van verschillende lampen kan vinden?
In ieder geval tot nog toe geen lamp gevonden die hetzelfde kleurt als het zonlicht of zelfs maar als een gloeilamp of halogeenlamp ( die beide dicht bij het natuurlijke spectrum van de zon liggen).

groet van Peter-Paul en alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op maandag 11 april 2016 @ 09:25:
Ik heb in huis LED verlichting die op vaste tijden 'knippert' (in ieder geval in gedimde staat). Bloedvervelend vind ik het. Dit is met 2 verschillende dimmers getest, te weten de Fibaro dimmer 2 (triac) en Qubino (Mosfet). het heeft schijnbaar te maken met TF (toonfrequent) signalen waar de LED verlichting in kwestie (Philips WarmGlow 4w; GUI10 220v) gevoelig voor is. Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Googlen leert me dat ik andere LEDS zou kunnen proberen, maar om nu direct 52 net gekochte spotjes te gaan vervangen...

Tips, tricks, ervaringen of andere leds die ik kan proberen (bijv. 12v/24v leds?)
Toonfrequent sperfilter. Gewoon netfilter is waarschijnlijk niet afdoende.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 03:11:
Beste lezers,

al een tijdje zoek ik tussen alle nieuwe verlichtingen naar een goede manier om het daglicht na te doen. Natuurlijk de daglichtlampen maar die zijn meer bedoeld als groeilampen voor planten. Ik zoek iets wat juist visueel erg goed is dus een zo breed mogelijk spectrum uitstraald.

Ik heb veel kunst in huis en ik houd mij bezig met edelstenen dus ik wil kleuren op een zo natuurlijk mogelijke wijze kunnen bekijken.

Nu kun je veel vinden over verlichting en het meten in lumen en nog wat van die dingen maar ik wil gewoon het spectrumdiagram van het licht van de betreffende lamp zien. En gek genoeg wordt dat er bijna nooit bij gezet, gewoon zo,n mooi diagrammetje met alle kleuren. Weet iemand waar ik die van verschillende lampen kan vinden?
In ieder geval tot nog toe geen lamp gevonden die hetzelfde kleurt als het zonlicht of zelfs maar als een gloeilamp of halogeenlamp ( die beide dicht bij het natuurlijke spectrum van de zon liggen).

groet van Peter-Paul en alvast bedankt voor jullie reacties.
Er zijn wel fabrikanten die het spectrum van de lamp in een grafiekje weergeven. Kijk maar eens op de site van Philips, in de sectie voor zakelijke gebruikers.

Helaas is het benaderen van daglicht met kunstlicht nog niet zo eenvoudig. Met een lamp met dezelfde kleurtemperatuur ben je er nl. nog niet. Onze ogen hebben de eigenschap om zwak en fel licht van dezelfde kleurtemperatuur toch anders te ervaren als het gaat om de tint. Googelen maar eens op "Kruithof-curve".

[ Voor 75% gewijzigd door jitter op 12-04-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Iemand die wel eens een LED TL van 29 cm heeft aangeschaft? Liefst een Philips.

Ik zoek er zo een voor een lastig bereikbare buitenlamp. Iedere 1,5 jaar gaat de TL stuk en dat wordt ik best zat. Kan er echter geen vinden, grotere maten zijn er wel all over the place.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Nu online

Joepla

Da's de TL uitvoering inderdaad. En precies die zoek ik dus in LED.

[ Voor 8% gewijzigd door Joepla op 17-04-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
xces schreef op maandag 11 april 2016 @ 09:25:

Yep, same here.
Alhoewel het bij niet met spots optreed welke ik nog niet heb heb ik wel de ervaring met gloeilamp vervangers.

Dacht eerst dat het een storing was dan wel rf noise wat mijn kaku modules deed knipperen.
Na veel zoek,lees en uitproberen erachter gekomen dat bepaalde led (ik gebruik filament lampen) last hadden van de TF.
Werd er gek van, begon om 20uur tot middernacht en dan elk half uur 4 second knipperen.
De lampen die er het meeste last van hadden waren mijn Sencys 7w filament lampen.
En had daarvan een paar in de woonkamer.
Alle andere filament lampen welke ik gebruik van Pharox hadden hier niet zo zeer last.
Zo nu en dan wat flikkeren maar niet hinderlijk.
Totdat ik voor twee weken geleden bij de Hornbach Calex 4W 390lm filament die ook nog eens dimbaar waren zag liggen.
Voor de fun 1 meegenomen en getest, weg flikkering.
Jammer aan deze lampen is de kleur, ondanks dat het 2700k lampen geven deze lampen een meer geel achtige kleur af.
Desondanks heb ik nu meerdere aangeschaft om de hele huiskamer wel in de zelfde lumen kleur e krijgen.
Maar heb tot op heden nog geen geen flikkering meer meegemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.beekman.nl/parts/jpg3/50802760-v.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Siewert op 17-04-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepla schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:49:
Iemand die wel eens een LED TL van 29 cm heeft aangeschaft? Liefst een Philips.

Ik zoek er zo een voor een lastig bereikbare buitenlamp. Iedere 1,5 jaar gaat de TL stuk en dat wordt ik best zat. Kan er echter geen vinden, grotere maten zijn er wel all over the place.
Misschien zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Nu online

Joepla

Ja dat lijkt erop! Bedankt.
Even kijken of er ook aan particulieren geleverd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 17:02
Ik ben langzaamaan de kapotte lampen in huis aan het vervangen voor LED exemplaren. Nu zag ik vandaag dat diverse halogeen spots in mijn IKEA keuken de geest gegeven hebben. Een goed moment om ze te vervangen dus.

Echter lees ik veel problemen met het overstappen naar LED lampjes. Dit omdat de transformator van de oude halogeenspots over weg moest met een hoger wattage, iets wat de nieuwe leds niet nodig hebben.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/97563743/IMG_2596.JPG
Als ik er 1 af schroef staat dit op de achterkant. Geen minimaal wattage, wel een max.

Nu kom ik er niet helemaal achter of de transformator bij die spots zit ingebouwd of ergens achter mijn keukenkastjes is weg gewerkt. Het lijkt er tevens op dat er 11 spots op 1 netsnoer/voeding zitten. Iets wat volgens mij ook niet kan.
Mijn concrete vraag is of ik de 11 halogeen spots kan vervangen voor 11 led spots van 1,2 of 2,4W zonder een nieuwe transformator of dat ik alles moet ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
Ik heb laatst mijn keukenspots vervangen van 12V halogeen naar LED-lampjes. Er werd overal aangeraden ook de transformator te vervangen omdat die een veel zuiverdere spanning afgeeft en de LEDjes minder goed tegen pieken kunnen die je huidige transformator er niet uitfiltert. Uiteindelijk was die trafo maar 2 tientjes dus dat was me het geld wel waard om te voorkomen dat je dure LEDjes niet kapotgaan binnen 2 jaar.

-edit-
Ik heb ze bij deze shop besteld, hier ook wat meer info over trafo's: http://www.topledshop.nl/speciale-led-transformator.html

[ Voor 14% gewijzigd door Pimmeh op 19-04-2016 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31
Noxa schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:55:
Ik ben langzaamaan de kapotte lampen in huis aan het vervangen voor LED exemplaren. Nu zag ik vandaag dat diverse halogeen spots in mijn IKEA keuken de geest gegeven hebben. Een goed moment om ze te vervangen dus.

Echter lees ik veel problemen met het overstappen naar LED lampjes. Dit omdat de transformator van de oude halogeenspots over weg moest met een hoger wattage, iets wat de nieuwe leds niet nodig hebben.

[afbeelding]
Als ik er 1 af schroef staat dit op de achterkant. Geen minimaal wattage, wel een max.

Nu kom ik er niet helemaal achter of de transformator bij die spots zit ingebouwd of ergens achter mijn keukenkastjes is weg gewerkt. Het lijkt er tevens op dat er 11 spots op 1 netsnoer/voeding zitten. Iets wat volgens mij ook niet kan.
Mijn concrete vraag is of ik de 11 halogeen spots kan vervangen voor 11 led spots van 1,2 of 2,4W zonder een nieuwe transformator of dat ik alles moet ombouwen.
de basisbelasting is meestal maar 5W dus als je 1 halogeenlampje achterlaat kun je de rest gerust vervangen, dan kun je meteen proberen zonder die halogeen, werkt het dan is het ok anders idd een trafo kopen (tip:neem dan meteen een dimbare)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 13:16
Ik ben van plan om een LED strip te monteren over een lengte van 10 meter of langer.
Nu heb ik al een aantal strips via eBay besteld in het verleden en dat werkt prima voor onder het aanrecht, maar dit wordt denk ik een ander verhaal.
Wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen? Bij de strips die ik nu heb gaat een lengte van 10 meter sowieso niet werken omdat de weerstand in de strip dan veel te hoog wordt. Zijn er (betaalbare) strips die dit wel kunnen of is het bijvoorbeeld beter om ze te splitsen in stukken van 1 meter?

Het is de bedoeling om geleidelijk de TL verlichting te vervangen en een LED strip leek me wel een goed alternatief om over de hele lengte dezelfde hoeveelheid licht te hebben (wat met TL nu niet het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
technopeuter schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:21:
[...]

de basisbelasting is meestal maar 5W dus als je 1 halogeenlampje achterlaat kun je de rest gerust vervangen, dan kun je meteen proberen zonder die halogeen, werkt het dan is het ok anders idd een trafo kopen (tip:neem dan meteen een dimbare)
Kijk daar had ik niet aan gedacht. Thnx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noxa schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:46:
[...]

Kijk daar had ik niet aan gedacht. Thnx voor de tip.
Als ik google op jouw type armatuur vind ik foto's waarbij de armaturen zijn voorzien van netsnoeren. Dat samen met de aanduiding 220-240 V op het armatuur zelf doet mij vermoeden dat er een elektronische trafo in elk afzonderlijk armatuur zit.
Om daar zeker van te zijn raad ik je aan er eentje open te schroeven, want de aanwezigheid van allemaal aparte trafo's maakt e.e.a. wat lastiger als je wilt gaan voor een LED-driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
jitter schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:12:
[...]

Als ik google op jouw type armatuur vind ik foto's waarbij de armaturen zijn voorzien van netsnoeren. Dat samen met de aanduiding 220-240 V op het armatuur zelf doet mij vermoeden dat er een elektronische trafo in elk afzonderlijk armatuur zit.
Om daar zeker van te zijn raad ik je aan er eentje open te schroeven, want de aanwezigheid van allemaal aparte trafo's maakt e.e.a. wat lastiger als je wilt gaan voor een LED-driver.
Ok, dat zou jammer zijn. Zoals het nu hangt heeft 1 unit een netsnoer en is de rest gekoppeld. Ik heb die laatste (zonder netsnoer) los geschroefd en open gemaakt. Dit trof ik aan:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/97563743/IMG_2601.JPG

Mijn elektrotechnische kennis is echt van niveau kleuterschool dus geen idee wat dit betekent. My best guess is dat elke unit een afzonderlijke trafo heeft en dus minimaal 10w verlangt van de lampjes die er in gaan. Of als je ze schakelt (in mijn geval 4 stuks) dat er dan minimaal 40w aan lampjes in moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat van 10 tot 60w maar is eigenlijk alleen voor Halogeenlampen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noxa schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:52:
[...]

Ok, dat zou jammer zijn. Zoals het nu hangt heeft 1 unit een netsnoer en is de rest gekoppeld. Ik heb die laatste (zonder netsnoer) los geschroefd en open gemaakt. Dit trof ik aan:
[afbeelding]
Dit bevestigt mijn vermoeden, het gaat hier om koppelbare verlichting waarbij de 230 V van het lichtnet wordt doorgekoppeld. Elk armatuur heeft zo'n trafo.
Mijn elektrotechnische kennis is echt van niveau kleuterschool dus geen idee wat dit betekent. My best guess is dat elke unit een afzonderlijke trafo heeft en dus minimaal 10w verlangt van de lampjes die er in gaan.
Beide zijn m.i. correcte aannames. De trafo is gespecificeerd op 10-60 W, dus die zou ook 3x 20 W kunnen voeden, maar om te voorkomen dat het armatuur te heet wordt heeft Ikea ervoor gekozen om max. 3x 10 W toe te staan.
Of als je ze schakelt (in mijn geval 4 stuks) dat er dan minimaal 40w aan lampjes in moet?
Elk armatuur heeft zijn eigen trafo en elk armatuur moet dus minimaal 10 W aan belasting bieden aan de trafo.

Maar let even op: de uitgangsspanning van de trafo wordt gespecificeerd als "rms", en dat is wisselspanning. En dit kan best een grillig gevormde wisselspanning zijn omdat halogeenlampen daar niet gevoelig voor zijn, zolang de gemiddelde spanning maar rond de 12 V ligt.
Mijn advies zou zijn om de trafo's te vervangen voor geschikte LED-trafo's/-drivers/-voedingen of hoe je ze ook wil noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3xNix
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

@Noxa

Als het gewoon MR16 of MR11 lampjes zijn die in dit armatuur verwerkt zijn is het simpel te vervangen met LED.
Deze LED lampjes zullen "probleemloos" werken op 12VAC
3x 10-35Watt vervangers lijkt mij technisch gezien geen probleem.

Enige dat ik mis op deze trafo is de dimbaarheid - dus als je wilt dimmen is deze trafo waarschijnlijk niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Onwijs bedank bedankt voor jullie input heren!!

@3xNix, het zijn helaas G4 spots dus die vlieger gaat niet op.

@Jitter, ik ga even kijken of ik dat allemaal de moeite waard vind. Ik denk dat nieuwe units ophangen dan goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie nog wel wat mogelijkheden, als je geen bezwaar hebt tegen wat DIY en weet waar je mee bezig bent.
Maar dat houdt in dat je de huidige armaturen van 230 V naar 12 V modificeert, en dat is niet zonder gevaar i.v.m. stekkers en doorluskabels die nu voor 230 V bedoeld zijn (en er dus mee verwisseld zouden kunnen worden, kaboem!).

Door wat bedrading te veranderen zou je één halogeentrafo kunnen gaan gebruiken voor de hele set gekoppelde verlichting (goedkoopst). Of idem, maar dan met een 12 VDC adapter/constante spanning LED-driver (iets duurder). Maar zoals al gezegd: liever niet, dus.

En ik denk dat nieuwe lijstverlichting toch de beste oplossing is. Reftrofit LED-lampjes zijn vaak niet zo efficiënt als made for LED-armaturen en kunnen bovendien vooral voor dit soort kleine lampjes toch wat lomper uitvallen dan de halogeencapsules. Een mooi langwerpig LED-armatuur met op gelijke afstand geplaatste LED's geeft denk ik ook wel een egaler patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Gister bij Action voor een paar euro (ik dacht 3.99) 230v spots gehaald. 420 lumen meen ik, 5w, 2800K, niet-dimbaar. 3 stuks op de badkamer en ben tevreden :)

Voor woonkamer en inloopkast toch iets te koud denk ik, daar moet op zn minst 2700K. Ik vond ook de spreiding van t licht beter dan de gewone halogeenlampjes die ik had, ondanks de 38 graden hoek zoals op de verpakking.

edit: dit dus http://www.action.nl/lsc-...5w-cob-reflector-420lumen, edit2: niet dus eigenlijk want ik heb GU10.

[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 22-04-2016 11:27 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
In hoeverre heeft het al nut om bestaande werkende gloeilampen te vervangen door leds?

De meest gebruikte verlichting is bij mkij nog gloeilapen van een watt of 30. Is het kwa besparing op lange termijn nuttig om ze te vervangen terwijl ze nog werken of pas te vervangen als ze kapot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
PainkillA schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:26:
In hoeverre heeft het al nut om bestaande werkende gloeilampen te vervangen door leds?

De meest gebruikte verlichting is bij mkij nog gloeilapen van een watt of 30. Is het kwa besparing op lange termijn nuttig om ze te vervangen terwijl ze nog werken of pas te vervangen als ze kapot gaan?
Hele berekening heb ik niet, maar die zijn hier en daar te vinden.
Echter 3 lampjes erin was 150 W bij mij....en nu 15 W. Dat scheelt wel...al is het al voor mijn gevoel ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17

Ik had zelf de investering er binnen ongeveer 1 tot 1,5 jaar er alweer uit. In een ander draadje had iemand een handig klein excel-bestandje gemaakt waarmee je de terugverdientijd kon berekenen: https://github.com/ThinkP...led_terugverdientijd.xlsx

Hoe je 't Excel bestandje in moet vullen spreekt voor zich: vul de gele velden in, en je hebt zo door wat het kost en wanneer je de investering hebt terug verdient :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2023 08:36 . Reden: Link naar mijn Dropbox klopte niet meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Laatst online: 12:31

P_Tingen

omdat het KAN

joramoudenaarde schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:51:
[...]
Ik had zelf de investering er binnen ongeveer 1 tot 1,5 jaar er alweer uit. In een ander draadje had iemand een handig klein excel-bestandje gemaakt waarmee je de terugverdientijd kon berekenen: https://www.dropbox.com/s...erugverdientijd.xlsx?dl=1

Hoe je 't Excel bestandje in moet vullen spreekt voor zich: vul de gele velden in, en je hebt zo door wat het kost en wanneer je de investering hebt terug verdient :)
True, moeilijkste deel is om in te schatten hoe lang de lampen aan zijn per dag. Het scheelt nml nogal in de winter en zomer. Ik ben er maar mee opgehouden met uitrekenen. De aanname dat de kosten er binnen een redelijke tijd weer uit zijn vond ik goed genoeg.

[ Voor 2% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2017 13:18 . Reden: Link naar mijn Dropbox klopte niet meer ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!
joramoudenaarde schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:51:
[...]

Ik had zelf de investering er binnen ongeveer 1 tot 1,5 jaar er alweer uit. In een ander draadje had iemand een handig klein excel-bestandje gemaakt waarmee je de terugverdientijd kon berekenen: https://github.com/ThinkP...led_terugverdientijd.xlsx

Dat is mijn Excel bestand, goed om te zien dat hij daadwerkelijk gebruikt wordt! 8)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2023 08:36 . Reden: Dropbox > GitHub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17
Ahja, jij was de schuldige :P
Ik had het dropbox linkje gebookmarked, maar wist niet meer van wie/waar hij op Tweakers af kwam... maar ik heb 'm ook op m'n werk gebruikt om m'n werkgever achterover doen slaan. Met 100W gaslampen x héél veel, scheelt het echt bakken met geld per maand. Dus hij is zodra we gaan verbouwen ook om: bijna €2000 besparen in één jaar, alleen op de grote verlichting, exclusief de kleine verlichting. Dat tikt aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05

Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet gelijk al je gloeilampen wegdoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Nu online

Joepla

Op lange termijn is het eigenlijk altijd nuttig. Maar om nu een gloeilampje te vervangen op bv. je zolder dat max. 20 minuten per jaar brandt, je voelt wel aan dat hem dat niet gaat worden.

Buitenlampen, huiskamerlampen, e.d.: niet eens over nadenken, vandaag nog vervangen. Wel gaan voor kwaliteit, geen Chinese noname lampjes. Dat wordt behalve een grote kans op teleurstelling (of erger), meestal ook veel eerder vervangen dan je zou verwachten. Persoonlijk ga ik alleen voor Philips, sinds ze een paar jaar geleden besloten om hun exorbitant hoge prijzen los te laten. Maar er zijn meer goede fabrikanten ongetwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb in mijn planning een 'foutje' gemaakt woordoor ik 2 verdcillende typen led wil dimmen op 1 kring.
Het zou gaan om 5x6W GU10 en 3x 4W E27 led's. Is dat mogelijk opn1 dimmer? Volgens mij stuurt de dimmer zijn spanning uit en zou het niet migen uitmaken wat erachter zit.

Klopt mijn redenering? Of best alles hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou het eens zijn met je redenering. Wel kan het zo zijn dat de verschillende lampjes anders reageren waardoor de dimcurves misschien niet overeen komen. Zo zou bijv. het ene type lamp nog op 50% kunnen branden terwijl de andere al uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Nevermind, heb reeds gevonden wat ik zocht :)

[ Voor 124% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-05-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de lampjes naar led in de oude ikea FORMAT kast lampen? De oudere versie heeft vervangbare lampjes

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30260384/

deze dus:

http://i.marktplaats.com/...zToAAOSw1DtXEPX0/$_85.JPG

Ik kan nog niet echt vinden wat het type aansluiting is. Het lijkt op een GU10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Engineer Stewie schreef op maandag 02 mei 2016 @ 07:54:
Nevermind, heb reeds gevonden wat ik zocht :)
Ben benieuwd naar wat je hebt gevonden ;)

Kan je het hier niet melden? Of t.z.t. als je het ontvangen hebt een ervaring posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
eymey schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:30:
[...]

Ben benieuwd naar wat je hebt gevonden ;)

Kan je het hier niet melden? Of t.z.t. als je het ontvangen hebt een ervaring posten ;)
Ik zocht gewoon een koel witte E27 LED lamp maar vind die niet in 3500k, blijkbaar moet je dan naar 4000k kleurtemp :).
Mijn vriendin wil geen warmwitte verlichting in de keuken, dus vandaar allemaal nieuwe LED lampen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, dat snap ik.

Maar voor degenen die hier wellicht een keer op zoeken is het misschien handig om wat links te hebben naar de lampen die je hebt gevonden :).

Ik heb overigens bij Topledshop.nl ook wel eens een Gu10 lamp van 4000k geprobeerd. Op zich vond ik dat nog helemaal geen verkeerd licht geven. Maar had er op dat moment verder geen toepassing voor (in de meeste ruimtes zou ik graag -soms- 4000k of hoger hebben, maar meestal 2700k of lager :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
PainkillA schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:22:
heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de lampjes naar led in de oude ikea FORMAT kast lampen? De oudere versie heeft vervangbare lampjes

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30260384/

deze dus:

http://i.marktplaats.com/...zToAAOSw1DtXEPX0/$_85.JPG

Ik kan nog niet echt vinden wat het type aansluiting is. Het lijkt op een GU10
In de klassieke modellen zitten volgens mij ceramische G9 fittingen met 12 volt halogeen steeklampjes. Hiervoor zijn niet echt goede LED vervangers. De meeste modellen zijn ronde buisjes die het licht alleen naar voren schijnen wat voor dit armatuur niet handig is. Er zijn wel Chinese varianten maar die zijn meestal te groot waardoor ze niet in de behuizing passen. Je kan even rondneuzen op AliExpress, daar zijn wel een aantal redelijk betrouwbare varianten. Meestal lees je dit terug in de reviews bij het artikel.

Je kan ook het model hebben waarin de kleine 12 volt halogeenspotjes zitten met een GU4 steekfitting. Hierin passen Philips GU4 LED spotjes en werkt prima. Al vaker toegepast.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
eymey schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:15:
OK, dat snap ik.

Maar voor degenen die hier wellicht een keer op zoeken is het misschien handig om wat links te hebben naar de lampen die je hebt gevonden :).

Ik heb overigens bij Topledshop.nl ook wel eens een Gu10 lamp van 4000k geprobeerd. Op zich vond ik dat nog helemaal geen verkeerd licht geven. Maar had er op dat moment verder geen toepassing voor (in de meeste ruimtes zou ik graag -soms- 4000k of hoger hebben, maar meestal 2700k of lager :P ).
Ik zit momenteel in de verhuisfase naar mijn nieuwbouw en moet de verlichting dus nog compleet maken.
Als ik de woonkamer/keuken in orde heb zal ik de nodige linkjes naar de gevonden en gebruikte LED-lampen zeker plaatsen. Ben nog even opzoek naar een goede LED-strip en dan zijn we er zo wat denk ik.

Keuken en berging/technische ruimte zal koudwit licht worden, alle andere plaatsen warmwit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedoel je trouwens niet "neutraal wit" ? 4000k voelt misschien aan als 'koud', zeker met de lagere lumens. Maar ik ervaar het meer als "neutraalwit", of "gewoon wit" :).

Op zich zou ik, als onze keuken meer een aparte ruimte was geweest, daar ook wel gekozen hebben voor neutraal-wit, en dan het liefst ook met een CRI van >90 (bv. deze: http://www.topledshop.nl/...-GU10-dimbaar-CRI-90.html )

Maar we hebben slechts een bescheiden rijtjeshuisje, waarbij de keuken gewoon een geheel open verbinding heeft met de woonkamer.

En zeker 's avonds geven we toch de voorkeur aan warmwit in de ruimtes waar we zitten, of waar we zicht op hebben.

Het wordt tijd dat er goede verlichting komt die in de helderste stand goed neutraalwit licht afgeeft, en in gedimde stand 2200K :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bij ons is keuken/woonkamer ook 1 geheel hoor, maar vriendin wil 'neutraal' licht om in te werken. Onze afzuigkap heeft trouwens ook verlichting met kleurtemp 4000k.

Wij hebben het plan om warm witte sfeerverlichting te plaatsen (2 vloerlampen, 1 GU10 spot voor de schilderij, 2 LED-strips van ongeveer 4m en nog een LED-strip van 2m zodat de lampen in de keuken s'avonds niet aanmoeten (TV kijken dan).

Zijn die gegeven GU10 spots goed? Die zoek ik namelijk ook nog wel en deze prijs is veel beter als de Elix spotjes (die wel een zeer goed lichtbeeld hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij was de 4000k spot die ik destijds (2,5 jaar terug) probeerde nog geen CRI90, dus deze die ik nu link is een andere. Ik ken de kwaliteit van het licht van deze spot dus niet.

Dat zou je dus moeten uitproberen. Ze doen niet moeilijk over retourneren :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bon, Heb 5 witte (4000K) en 4 warmwitte (2700k) besteld om te testen. Indien niet goed stuur ik ze maar terug :D.

Heb nog de Elix en nog een andere warmwitte LED (op de kinderkamer). Zal er eens een vergelijk van proberen te maken eens ze binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
4000K is neutraal wit, ik noem het meestal 'gebroken wit' dat is meer herkenbaar.
3000K is gelig wit
2700K is gelig gloeilampen licht
<2200K is geel tot oranje.

Megaman en Philips hebben tegenwoordig dimbare LED lampen die voluit ca. 2700-3000K geven en wanneer je ze dimt gaan ze richting de 1800K neigend naar oranje. Dit oogt redelijk als een conventionele gloeidraad en doet het goed in een woonomgeving. Beter dan normale dimbare LED's die bij dimmen dezelfde kleur blijven en alleen minder fel gaan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:52

page404

Website says no

Theo74 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:14:
4000K is neutraal wit, ik noem het meestal 'gebroken wit' dat is meer herkenbaar.
3000K is gelig wit
2700K is gelig gloeilampen licht
<2200K is geel tot oranje.

Megaman en Philips hebben tegenwoordig dimbare LED lampen die voluit ca. 2700-3000K geven en wanneer je ze dimt gaan ze richting de 1800K neigend naar oranje. Dit oogt redelijk als een conventionele gloeidraad en doet het goed in een woonomgeving. Beter dan normale dimbare LED's die bij dimmen dezelfde kleur blijven en alleen minder fel gaan branden.
Zijn dat die LED-filamentlampen? Ik vind dat mooie lampjes. Ten eerste hebben ze een klassieke uitstraling zonder rare witte units of lelijk matglas, ten tweede geven ze nog sfeervol licht ook als je ze dimt. Ik heb ze bij de Hornbach gehaald en ook al bij andere winkels zien liggen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Megaman DimToWarm lampen zijn geen filementlampen. Dat zijn gewoon "witte units". Maar ze geven gedimd inderdaad een erg sfeervolle kleur. Hier heb ik er 3 van in E14 formaat en 1 in E27 formaat.

Ook de Philips "warmglow" lampen zijn geen filamentlampen, maar de kaarsmodellen hebben wel een aardig 'klassieke' uitstraling. Jammer genoeg vertonen ze, als je daar gevoelig voor bent, 'pwm flicker'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Er zijn overigens ook filament LED lampen in de kleur 1800-2200K die geven voluit al warm oranje/gelig licht en zijn in bepaalde uitvoeringen dimbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
eymey schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:43:
De Megaman DimToWarm lampen zijn geen filementlampen. Dat zijn gewoon "witte units". Maar ze geven gedimd inderdaad een erg sfeervolle kleur. Hier heb ik er 3 van in E14 formaat en 1 in E27 formaat.

Ook de Philips "warmglow" lampen zijn geen filamentlampen, maar de kaarsmodellen hebben wel een aardig 'klassieke' uitstraling. Jammer genoeg vertonen ze, als je daar gevoelig voor bent, 'pwm flicker'.
De Philips warmglow lampen hebben pwm flikkering en de Megaman niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In ieder geval de heldere E14 versie van Philips Warmglow, die we hier ook in gebruik hebben / hadden. Die is zowel met het blote oog voor mij zichtbaar, als ook camera, met name in gedimde toestand. Vanuit m'n ooghoeken, als ik beweeg, is er gewoon een soort stroboscoop-achtig effect.

Bij de E14 en E27 Megaman lampen is het iig niet met het blote oog zichtbaar, maar volgens mij ook niet met de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:02:
In ieder geval de heldere E14 versie van Philips Warmglow, die we hier ook in gebruik hebben / hadden. Die is zowel met het blote oog voor mij zichtbaar, als ook camera, met name in gedimde toestand. Vanuit m'n ooghoeken, als ik beweeg, is er gewoon een soort stroboscoop-achtig effect.

Bij de E14 en E27 Megaman lampen is het iig niet met het blote oog zichtbaar, maar volgens mij ook niet met de camera.
Bij de GU10 merk ik zelf en met camera niks van de flikkeringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
In de tuin willen we stenen bakken plaatsen waarin we beplanting willen doen. De stenen bakken worden ongeveer 4 meter lang, nu is de bedoeling om in het midden van deze bakken over de lengte ledstrips te plaatsen. Echter willen we ze wel in een profiel. Ik ben nu dus op zoek naar profielen die waterdicht zijn maar ook 4 meter lang.
Ik heb al ver zitten zoeken maar ik kan niets vinden. Weet iemand ze of hebben jullie misschien een ander briljant plan?

Thanks alvast!!

[ Voor 11% gewijzigd door JJnJ op 09-05-2016 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
eymey schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:06:

Op zich zou ik, als onze keuken meer een aparte ruimte was geweest, daar ook wel gekozen hebben voor neutraal-wit, en dan het liefst ook met een CRI van >90 (bv. deze: http://www.topledshop.nl/...-GU10-dimbaar-CRI-90.html )
Had 5 van deze lampen besteld en deze geven prima licht voor de keuken. Goede CRI, goede stralingshoek en bakken licht ongedimd. Ze zetten ons keukenblad extra in de 'verf' _/-\o_ .
We hebben op dezelfde kring ook 3 hanglampen en had OSRAM 4000k E27 lampen besteld hiervoor maar die zijn een pak geliger jammer genoeg. :(.

Heb dan maar 3 GU10 LED bijbesteld en een E27 naar GU10 adapter, vermoed dat het te fel gaat zijn zo dicht bij het keukenblad maar wi het toch proberen. E27 4000k lampen zijn namelijk niet makkelijk te vinden :O .

We hebben het dan over volgende setup (Niet letten op de ontbrekende afwerking...):
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7661/26322915114_a655593d77_z.jpg

Heb ook de 2700K versie gekocht voor de kinderkamer en ook deze zijn top. Geven zeker voldoende licht en dimmen zeer ver terug. Heb er zo 3 om 16m² te verlichten en dat is meer dan genoeg.

Heb voor de woonkamer volgende besteld:
https://www.ledshoponline...haloled-spot-dimbaar.html

Geven ook mooi en vooral zeer veel licht met een zeer brede stralingshoek. Eentje dimt niet goed terug (blijft op 50% hangen) terwijl de rest heel ver kan terugdimmen. Na contact met de winkel krijg ik een vervangend exemplaar, alvast top!.

[ Voor 7% gewijzigd door Engineer Stewie op 10-05-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk, dat zijn goede berichten!

Goed om te lezen dat die 4000K CRI>90 lampjes van Topledshop blijkbaar goed zijn! Was idd wel mooi geweest als ze die ook in E27 variant hadden gehad.

Overigens strakke keuken! _O_. Dat ie nog onafgewerkt is viel me in eerste instantie nog nieteens op.

Ik heb zelf op mijn werkkamer ook 4 normale 2700K GU10's van Topledshop en ook daar ben ik best tevreden mee. Heb nog niet gekeken hoe ze dimmen (niet echt nodig op die plek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag Iedereen,

Bij een online verlichting webshop heb ik Philips LED lamp ingekocht waar ik zelf zeer over te spreken ben. Deze 12V LED lamp geeft meer dan voldoende licht waardoor ik hem zelf graag altijd terug wil dimmen. Heeft iemand ervaring met dimmers en kan daardoor advies over welke dimmer ik het beste kan gebruiken?
Het gaat om de PHILIPS LEDSPOT LV D 10-50W 830 MR16 24D (MASTER).

Graag verneem ik van iemand een passend reactie.
Alvast bedankt.

Mvrg M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 19:18
eymey schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:02:

Ik klik uit nieuwsgierigheid op dit topic, maar het flikkeren (stroboscoop) effect is iets waar ik met mijn huidige LED lampen ook last van heb, gedimd of niet maakt op dit moment niet uit.

Heb je toevallig ook GU10 varianten van die Megaman lampen in gebruik met dezelfde ervaring? Dat zou voor mij anders toch een optie zijn om mijn huidige set te gaan vervangen.

Ik nam het tot noch toe maar voor lief, ondanks dat ik het af en toe gigantisch storend vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van de Megaman-variant van "dim to warm" heb ik nog geen ervaring met de Gu10 versies.

Echter, als je bij een webshop bestelt, dan heb je altijd retourrecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:06
Ik heb geen last van flikkerende led-lampen, maar wel van een zoemende dimmer.
lampen: Philips LEDspot MV DimTone 4-35W 827 40D GU10 (MASTER) (nu 7, straks 14 stuks)
dimmer: Jung 225NVDE

Ik vermoed dat de last nog te laag is. (ondanks dat de dimmer geschikt zou moeten zijn)
Overigens kan ik iedereen deze ledlampen aanbevelen, bij het dimmen geven de lampen warmer licht door de toevoeging van 1 gele led in het midden.

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 10-05-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:23:
Ik heb geen last van flikkerende led-lampen, maar wel van een zoemende dimmer.
lampen: Philips LEDspot MV DimTone 4-35W 827 40D GU10 (MASTER) (nu 7, straks 14 stuks)
dimmer: Jung 225NVDE

Ik vermoed dat de last nog te laag is. (ondanks dat de dimmer geschikt zou moeten zijn)
Overigens kan ik iedereen deze ledlampen aanbevelen, bij het dimmen geven de lampen warmer licht door de toevoeging van 1 gele led in het midden.
Wij hebben hier 16 Philips dimtone GU10 spots op 4 dimmers en die zoemen ook op een lage toon. De halogeendimmer zoemt harder.

Deze: pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40°

[ Voor 12% gewijzigd door Jochemd13 op 10-05-2016 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor degenen die zich interesseren in de levensduur van LED-verlichting:

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een als defect afgedankt Philips GU10 4 W LED-spotje dat vermoedelijk in september 2012 in het assortiment kwam en dat inmiddels ongetwijfeld al diverse keren is opgevolgd door een "nieuw" model. Het gaat om deze:
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c3/87/bb/c387bb1ad549dfe54716b0f769ad065e.jpg

Uiteraard heb ik hem uitgeprobeerd en vervolgens uit elkaar gesloopt. Daarbij kwam ik voor een verrassing te staan.

Hij werkt, maar af en toe even niet. Het zijn korte onderbrekingen die random optreden, soms een hele tijd niet, en soms snel achter elkaar of even wat langer. Er is geen pijl op te trekken. Het maakt niet uit of de lamp koud of warm is. Voor mijn gevoel blijft de lichtopbrengst achter bij wat ik van een 35 W halogeenvervanger zou verwachten. I.i.g. beduidend minder dan mijn Osram 50 W halogeenvervangers van ongeveer dezelfde leeftijd.

Ik zou dit gedrag een typische LED failure-mode willen noemen, maar dat weet ik nog niet zeker. Een meting moet dat nog uitwijzen.

Open slopen:
Eerst het lensje eruit gewipt, en dat was zo gepiept.
Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Philips%209290002243_1.jpg

Het eerste dat je ziet is het printplaatje met één grote LED. Dit moet een COB zijn met meerdere LED's onder de gele slurrie. De opdruk "6pin-via-200V" doet vermoeden dat er een behoorlijk hoge spanning op staat, en dat klopt. In werkelijkheid zo'n 180 VDC.

De lamp heeft een gespoten alu uitstraling, toch is de buitenkant in zijn geheel van kunststof. In het plastic gegoten zit wel een alu huls/kom waar het LED-printplaatje op zit. Deze alu huls is aan de buitenzijde geheel afgedekt met kunststof.

Twee schroefjes eruit en het bovenste deel komt los en laat één zijde van de driver-pcb zien:
Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Philips%209290002243_2.jpg

Opvallend is de tekst "Quasi-dc" dat net in de schaduw van het rechter schroefbusje valt. Hmm, wat wordt daarmee bedoeld?

Bij het eruit wippen breekt een draadje naar de contacten en kan ik de onderzijde zien:
Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Philips%209290002243_3.jpg

Dit is wat me verrast, Philips heeft een "capacitive dropper" gebruikt, iets dat ik helemaal niet verwacht zou hebben. Het is schering en inslag bij goedkope lampen die je via Fleabay e.d. koopt (kijk maar eens naar de teardowns op het youtube kanaal van bigclivedotcom, daarin legt hij ook de werking uit). Het werkt op zich wel en het is de goedkoopst mogelijke oplossing, maar het betere spul gebruikt doorgaans toch een switch mode power supply (SMPS) en driver-IC, zeker als de buitenzijde elektrisch geleidende onderdelen (alu) heeft. In dit geval is de buitenzijde van de lamp van kunststof, er is dus geen noodzaak voor een galvanische scheiding van het lichtnet.

De meeste Philips LED-lampen zijn behoorlijk goed als het gaat om het fenomeen "flicker". Het zal met een dergelijke voeding geen wonder zijn dat dat voor deze lamp niet geldt. Hoewel visueel niet storend te noemen laat een camera toch duidelijk heldere en donkere banden in het beeldscherm zien.

Wat betreft het random kort uitvallen, ik probeer te achterhalen of de oorzaak de LED of de voeding is. Ik monitor nou de voedingsspanning met een multimeter die me waarschuwt bij verandering. Uiteraard gedraagt de lamp zich op dit moment voorbeeldig, dus ik moet even geduld hebben.
Ik heb vermoedens dat het om de voeding zou kunnen gaan omdat het opgenomen vermogen beduidend lager ligt dan gespecificeerd (3,2 W i.p.v. 4 W).

Destijds werd deze lamp door Philips gespecificeerd op 25.000 uur, maar of die dat gehaald heeft? De printplaatjes verraden productiedata van weken 30 en 36 in 2012. Normaal duurt het even voordat alle onderdelen zijn samengevoegd en het product zich LED-lamp mag noemen. Deze lamp zou ergens in de loop van 2013 kunnen zijn verkocht. Zelfs als de lamp 24/7 aan zou zijn geweest is de kans dus vrij groot dat de 25.000 uur niet gehaald zijn. Een vroeguitvaller, of gaan we nu meer lampen van 2013 zien falen?
Wellicht dat Philips voor consumer verlichting niet voor niets nog maar 15.000 uur durft te specificeren.

Aanvulling: na een paar uurtjes in de vriezer heb ik het spotje opnieuw getest. De oorzaak blijkt toch in de LED zelf te zitten. De temperatuurschok hielp de oorzaak van het geknipper consequenter te worden en daaruit bleek dat de voeding niet weg valt, maar dat de LED stopt met stroom trekken.

Dit bracht ook nog een probleem aan het licht dat ik ontwerpfout zou willen noemen.
I.t.t. een "echte" driver is deze capacitive dropper direct afhankelijk van de stroom die door de LED wordt getrokken. Is die wat hoger, dan zakt de output, is die wat lager dan valt die dus wat hoger uit.
Nu dat de stroom van de LED af en toe volledig wegvalt loopt de uitgangsspanning op die momenten op tot boven de 300 V. De elco aan de uitgang van de voeding krijgt die spanning ook voor zijn kiezen, Aangezien deze maar tot 250 V is gespecificeerd is het niet denkbeeldig dat deze uiteindelijk uit elkaar was geklapt.
Ik had toch iets beter verwacht van Philips.

[ Voor 11% gewijzigd door jitter op 05-09-2016 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 16:07

rschwartnld

pensioen bereikt

Heb vandaag 3 led spots ontvangen welke de oude 50 watt spots met gu10 fitting vervangen op 230volt
Het betreft Sylvania RefLED Superia ES50 420lumen 5.5 watt vergelijkbaar met 60 watt spot volgens de omschrijving goed voor 50.000 uren met 5 jaar garantie
Weet iemand of dit een dochter bedrijf van Osram is of dat die sylvania lampen niet dezelfde zijn?
Was wel even wennen zeg wat een bom licht komt er van deze nieuwe led lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rschwartnld schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:26:
Heb vandaag 3 led spots ontvangen welke de oude 50 watt spots met gu10 fitting vervangen op 230volt
Het betreft Sylvania RefLED Superia ES50 420lumen 5.5 watt vergelijkbaar met 60 watt spot volgens de omschrijving goed voor 50.000 uren met 5 jaar garantie
Weet iemand of dit een dochter bedrijf van Osram is of dat die sylvania lampen niet dezelfde zijn?
Was wel even wennen zeg wat een bom licht komt er van deze nieuwe led lampen.
Osram Sylvania opereert onder die naam in Noord-Amerika, en het is een dochter van Osram. Maar de merknaam Sylvania is niet alleen door Osram in gebruik! Er is ook een tak die onder Havells Sylvania functioneert, een Indiaas bedrijf dat waarschijnlijk niet gelieerd is aan Osram.
Wellicht geven de kleine lettertjes op de verpakking uitsluitsel -> Edit: even gegoogeld op jouw type, Havells Sylvania is de producent.

Het gebruik van dezelfde merknaam (en zelfs huisstijl) door meerdere eigenaars komt overigens vaker voor. Denk bijv. aan Volvo, de auto-tak is van een andere eigenaar dan de tak die graafmachines en vrachtwagens maakt. Of onze multinational Philips, bijv. de consumer elektronica tak is enkele jaren geleden overgegaan naar de Amerikaanse gitarenbouwer Gibson.

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 19-05-2016 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 16:07

rschwartnld

pensioen bereikt

Ik heb nog even verder gekeken, het ziet er naar uit dat het nu feilo sylvania is geworden
Het chinees bedrijf feilo bezit nu 80% van het bedrijf
Ik heb op wikipedia getracht enkele sites te openen, maar helaas veel werken er niet (meer)
Het laatste wat ik heb kunnen achterhalen was dat ze hogere kwaliteit producten zouden gaan produceren.
Er zou een fabriek in erlangen en in belgie zijn van deze fabrikant.
Heb niet kunnen vinden of deze nog bestaan.
Overigens heb ik achteraf de verkeerde gekocht, ik was van plan een dimmer aan te schaffen.
Maar deze led lampen blijken niet dimbaar te zijn.
Ik lees dat er nogal wat problemen zijn met het dimmen van deze GU10 - 220 volt led lampen.
Overigens twijfel ik over de theoretische leeftijd van deze lampen
50.000 branduren zou mooi zijn maar of het echt haalbaar is .... ;)
Deze zouden langer moeten leven dan mijn persoontje nog rest :D

[ Voor 32% gewijzigd door rschwartnld op 19-05-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
En daar zit je dan met een kapotte, naar ik begrepen heb niet meer leverbare, inbouwspot :( Ik heb er zo'n 40 hangen en eentje lijkt de geest gegeven te hebben, dat wil zeggen:

-Hij brandt niet en het ledje knippert af en toe heel licht met een frequentie van ongeveer 1 flikkering / seconde
-Soms lukt het de lamp aan te krijgen door er tegen te tikken, soms lijkt ie dan helemaal dood zonder flikkering.
-Andere driver lost het probleem niet op.

Exacte type heb ik hier nu niet bij de hand maar het gaat om een Veroled die geplaatst is eind 2014

Veroled

Suggesties welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bszz schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:51:
En daar zit je dan met een kapotte, naar ik begrepen heb niet meer leverbare, inbouwspot :( Ik heb er zo'n 40 hangen en eentje lijkt de geest gegeven te hebben, dat wil zeggen:

-Hij brandt niet en het ledje knippert af en toe heel licht met een frequentie van ongeveer 1 flikkering / seconde
-Soms lukt het de lamp aan te krijgen door er tegen te tikken, soms lijkt ie dan helemaal dood zonder flikkering.
-Andere driver lost het probleem niet op.
Dan lijkt het erop dat de LED het begeven heeft. Ik begin steeds meer te denken dat dit willekeurig geknipper een typische LED failure mode is.
Hopelijk gaat het hier om een vroeguitvaller, daar heb je altijd kans op, en met een aantal als 40 stuks is de kans natuurlijk vrij groot.
Exacte type heb ik hier nu niet bij de hand maar het gaat om een Veroled die geplaatst is eind 2014

[afbeelding]
Lijkt nogal hierop.
Suggesties welkom
Garantie? Ze zijn aardig aan de prijs, en dan verwacht ik toch zeker twee jaar of zelfs meer garantie.

Bij het huidige model staat dat de LED-module geupgrade kan worden, en dat betekent dus dat die vervangbaar is. Hopelijk geldt dat ook voor jouw model.

[ Voor 12% gewijzigd door jitter op 19-05-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
jitter schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:37:
[...]

Dan lijkt het erop dat de LED het begeven heeft. Ik begin steeds meer te denken dat dit willekeurig geknipper een typische LED failure mode is.
Hopelijk gaat het hier om een vroeguitvaller, daar heb je altijd kans op, en met een aantal als 40 stuks is de kans natuurlijk vrij groot.

[...]

Lijkt nogal hierop.

[...]

Garantie? Ze zijn aardig aan de prijs, en dan verwacht ik toch zeker twee jaar of zelfs meer garantie.

Bij het huidige model staat dat de LED-module geupgrade kan worden, en dat betekent dus dat die vervangbaar is. Hopelijk geldt dat ook voor jouw model.
Thanks, ja normaal gesproken heb ik 5 jaar garantie, maar de leverancier is wat anders gaan doen :? Vaag verhaal en ik weet ook nog niet precies hoe de vork in de steel zit. Ik zal eens kijken of ik de led kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Philips LED lamp van mijn teardown van 15 mei reverse engineered:

Afbeeldingslocatie: https://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Image1.gif

L1 en R4 zaten onder krimpkousjes in de draadjes vanaf de fitting, alles rechts daarvan (m.u.v. de LED's) zitten op het printje in de voet van de lamp.

[ Voor 46% gewijzigd door jitter op 05-09-2016 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Ik heb wat input nodig mbt het in de tuin plaatsen van een ledstrip (liefst van Hue). Omdat het om een ledstrip voor binnen gaat moet de strip in een waterdicht profiel komen.

Verder wordt de strip geplaatst in de onderzijde van een nog te bouwen/metselen bak van zo'n 50/60cm hoog.

Hoe zouden jullie zo'n profiel erin verwerken? Ik wil het passief hebben, dus niet direct in het profiel kijken. Hoe kan ik de bak aan de kant van het licht het beste maken? Ik dacht aan een constructie met een soort naar binnen liggende rand aan de onderzijde...zodat ik het profiel op zijn kop in die richel kan verwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:23
GustavSan schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 12:43:
Ik heb wat input nodig mbt het in de tuin plaatsen van een ledstrip (liefst van Hue). Omdat het om een ledstrip voor binnen gaat moet de strip in een waterdicht profiel komen.

Verder wordt de strip geplaatst in de onderzijde van een nog te bouwen/metselen bak van zo'n 50/60cm hoog.

Hoe zouden jullie zo'n profiel erin verwerken? Ik wil het passief hebben, dus niet direct in het profiel kijken. Hoe kan ik de bak aan de kant van het licht het beste maken? Ik dacht aan een constructie met een soort naar binnen liggende rand aan de onderzijde...zodat ik het profiel op zijn kop in die richel kan verwerken...
Schuine profiel en naar buiten/beneden laten schijnen? http://www.ledlampendirec...19-5-meter-19-x-19mm.html
Waterdicht maken met siliconenkit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GustavSan schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 12:43:

Zoals in deze rechterfoto?
http://ledstrip-specialis...strip1-e1428479019471.jpg

Kan volgens mij gewoon met elk profiel, elke ledstripwinkel heeft wel advies voor een dergelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
eymey schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:30:
Kijk, dat zijn goede berichten!

Goed om te lezen dat die 4000K CRI>90 lampjes van Topledshop blijkbaar goed zijn! Was idd wel mooi geweest als ze die ook in E27 variant hadden gehad.

Overigens strakke keuken! _O_. Dat ie nog onafgewerkt is viel me in eerste instantie nog nieteens op.

Ik heb zelf op mijn werkkamer ook 4 normale 2700K GU10's van Topledshop en ook daar ben ik best tevreden mee. Heb nog niet gekeken hoe ze dimmen (niet echt nodig op die plek).
Heb de E27 Led's in de hanglampen vervangen door GU10 icm een E27 adapter en heb nu overal dezelfde kleur. Top leds.

Gebruikte LED lampen tot nu toe:
1) Keuken: http://www.topledshop.nl/...-GU10-dimbaar-CRI-90.html. 5x inbouwspot en 3x hanglamp
2) Zithoek: https://www.ledshoponline...haloled-spot-dimbaar.html. 4x inbouwspot, beetje offcenter (2x2). Deze geven echt een bak licht
3) Kinderkamer: http://www.topledshop.nl/...-GU10-dimbaar-CRI-90.html. 3x in kinderarmatuur

Ik heb overal gekozen voor lampen met een zeer brede stralingshoek en vrij hoog aantal lumen omdat ik geen 20 spots wou in de keuken/woonkamer. Ik heb een mooi lichtbeeld, behalve 2 donkere spots in het zitgedeelte maar die waren voorzien. Eens de sfeerverlichting (2x4m LED-strip en 2 vloerlampen) geplaatst is kunnen deze ook weggewerkt worden.
Wat mij betreft heb ik de GU10 lampen wel gevonden, ze zijn alle 3 zeer goed en dimmen zeer gelijkmatig en ver terug. Heb wel echte LED-dimmers in huis (Eltako EUD12d-uc).
Pagina: 1 ... 74 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)