Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:16
Iemand ervaring met LED spotjes zonder afschermkapje vooraan?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r4GKFTiQJ0FS7wk3nwDHnm8w/thumb.jpg (Afbeelding is uiteraard klikbaar)
Probleem is dus dat de spot met een metalen veer/clip in het armatuur vast klikt, en zoals je ziet heb je bij elk van de 12 LED's 6 soldeervlakken. Uiteraard is dit vragen voor kortsluiting, en dat wil ik uiteraard vermeiden.

Probleem 2 waar ik mee zit:
volgens mij zit er ergens een verliesstroom op de aarding. Ik had de lamp er toch ingestoken met de clip en na veel friemelen was ik zeker dat ik geen kortsluiting had. Echter ging de lamp af en toe zwak branden terwijl de schakelaar nog af stond.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zqM6xJ4cbdfWMQOu10soHX45/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uhyZV97shAqpmjy4eCKjFBoG/thumb.jpg

Dus nu vroeg ik me af wat de beste oplossing is hiervoor. Voorlopig bengelen de lampen nog wat aan het plafond. Ik was aan het denken richting haarlakken van de clips zodat ze geïsoleerd zijn?
Eventueel ook de lampen zelf haarlakken, maar dan vervalt de garantie natuurlijk en geen idee wat dat gaat geven voor de koeling van de LED's.
Iemand een ander idee? :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:37:
[...]

fototje kan misschien helpen... zeker dat het geen gu5.3 is ofzo?

--

Ik heb hier e14, 4watt led filament lampen in een luster... nu zei mijn broer dat hij er misselijk van werd... dat het precies voor hem 'flikkert'.. is dit een algemeen probleem met led filament of komt dat omdat het 'goedkopere' lampen zijn?
Dit verschilt van model tot model. Ik heb een filament 5,5W van de Hornbach die niet flikkert. De 2W versie van dezelfde fabrikant flikkert wel weer. Het is echt een kwestie van proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door weebl15 op 23-02-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Malantur schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:54:
Probleem is dus dat de spot met een metalen veer/clip in het armatuur vast klikt, en zoals je ziet heb je bij elk van de 12 LED's 6 soldeervlakken. Uiteraard is dit vragen voor kortsluiting, en dat wil ik uiteraard vermeiden.
Transparant stukje plastiek/plexiglas ervoor en klaar?
volgens mij zit er ergens een verliesstroom op de aarding. Ik had de lamp er toch ingestoken met de clip en na veel friemelen was ik zeker dat ik geen kortsluiting had. Echter ging de lamp af en toe zwak branden terwijl de schakelaar nog af stond.
Dat is normaal, gebeurt vaak. LED lampen hebben zo weinig vermogen nodig dat je al voldoende kan opwekken door inductie van andere leidingen die in de buurt liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-09 17:24
Ik heb maandag een paar G4 led lampen bij Topledshop besteld. Ik had al eerder deze 1.8W G4 en 2.5W G4 besteld, beide paste niet goed in 3 hoekige lampjes of de afzuigkap die ik in de keuken heb. Zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://www.deboled.nl/upload/Product/Large/G4_Keuken_opbouw_Chroom_Mat_04386_%281%29.jpg
Afgelopen weekend had ik nog een keer gekeken en het blijkt dat hier aluminium schaaltjes in zitten die het licht moeten reflecteren bij een halogeenlamp, voor LED heb je deze natuurlijk niet nodig, dus paste de 2.5W variant in een keer. Helaas kan ik de transformators niet vervangen, het is geschakeld als 2x 2 spotjes, dus heb ik nu in ieder geval maar 1 van de 2 lampjes vervangen door LED, door de minder mooie transformator leven ze misschien iets minder lang, maar dat is jammer dan.

In de afzuigkap had ik een vergelijkbaar probleem, maar daar heb ik nu deze 2W G4 (volgens de verpakking zelfs 2.2W) in gestopt, deze is wat kleiner en past wat beter, ook hier kan ik helaas de transformator niet vervangen, dus ook hier 1 van de 2 lampjes vervangen.

Alle 3 de led lampen geven mooi licht en redelijk vergelijkbaar met de 20W halogeen die er eerst in zat.

@Malantur, dat is dus de reden dat ik maar 1 van de 2 lampen per transformator heb vervangen, omdat de transformator anders niet de juiste combo van spanning / stroom kan en wil leveren. Kun jij misschien wel bij de transformator en de vervangen door een geschikte voor LED lampen?

[ Voor 12% gewijzigd door heintjeput op 23-02-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Iemand ervaring met LED spotjes zonder afschermkapje vooraan?
[afbeelding] (Afbeelding is uiteraard klikbaar)

Probleem 2 waar ik mee zit:
[afbeelding]
[afbeelding]

Dus nu vroeg ik me af wat de beste oplossing is hiervoor. Voorlopig bengelen de lampen nog wat aan het plafond. Ik was aan het denken richting haarlakken van de clips zodat ze geïsoleerd zijn?
Eventueel ook de lampen zelf haarlakken, maar dan vervalt de garantie natuurlijk en geen idee wat dat gaat geven voor de koeling van de LED's.
Iemand een ander idee? :)
Je kan een spray gebruiken, maar ik weet niet wat voor effect dat heeft op de LED.
Kan zijn dat er verkleuring optreed oid, of op langere termijn.
Spray zoals deze

Zelf zou ik een heel ander LED product kopen als vervanging van 50mm? spots, of MR16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Slonzo schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 17:35:
[...]

Transparant stukje plastiek/plexiglas ervoor en klaar?
De vraag is alleen waar vind ik dan dergelijke plexi van 35mm en niet te dik :/
3xNix schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:13:
[...]

Je kan een spray gebruiken, maar ik weet niet wat voor effect dat heeft op de LED.
Kan zijn dat er verkleuring optreed oid, of op langere termijn.
Spray zoals deze

Zelf zou ik een heel ander LED product kopen als vervanging van 50mm? spots, of MR16?
Helaas voor mij heb ik 35mm GU10 MR11 spots, en zoals eerder in dit topic aangehaald zijn die niet breed gezaaid. De enige die ik heb kunnen vinden is net die van Bailey.
Je link kan ik niet openen maar ik was ondertussen ook aan het denken om eens te testen met een folie a la vershoudfolie maar dan sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrN schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:43:
Ja het is echt GU10 die passen er ook in.
Wat is dan het probleem, de lengte?
Als ik bijv. kijk naar deze Osram GU10 halogeenlamp, dan zie ik dat die een lengte heeft van 55 mm.
Maar deze GU10 LED-spot van Philips meet ook 55 mm in lengte... zou die misschien passen?
En hier is een Calex dimbare LED-spot in eenzelfde glazen behuizing als een halogeenlamp, 58 mm lengte.
Komt het echt op een paar mm?
Dat flikkeren komt doordat de led lampen te weinig vermogen hebben,
Met vermogen heeft het niets te maken, wel met de kwaliteit van de driver in de lamp. Die kan nl. ook bij "zware" LED-lampen geflikker veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry als ik even heel erg voor de hand liggend ga zijn: wat te denken van deze lampjes vervangen door één van de velen met een plastic raampje voor de LED's?
Niet gaan lopen kloten met noodoplossingen om een paar € uit te sparen. En al helemaal niet als dit lampjes zijn die direct vanaf 230 V bedreven worden.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 24-02-2016 23:00 ]

• Malantur
jitter schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:47:
[...]

Wat is dan het probleem, de lengte?
Als ik bijv. kijk naar deze Osram GU10 halogeenlamp, dan zie ik dat die een lengte heeft van 55 mm.
Maar deze GU10 LED-spot van Philips meet ook 55 mm in lengte... zou die misschien passen?
En hier is een Calex dimbare LED-spot in eenzelfde glazen behuizing als een halogeenlamp, 58 mm lengte.
Komt het echt op een paar mm?
Zeker niet op de lengte, wel op de breedte. Het zijn standaard 230V spotjes met GU10 voet, maar dus 35mm breed. De lampen die ik gekocht heb zijn de enige die ik gevonden heb en gloednieuw 10 stuks dus ik ben ook niet van plan om ze al in de vuilbak te gooien...

Malantur schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 06:57:
[...]

Zeker niet op de lengte, wel op de breedte. Het zijn standaard 230V spotjes met GU10 voet, maar dus 35mm breed. De lampen die ik gekocht heb zijn de enige die ik gevonden heb en gloednieuw 10 stuks dus ik ben ook niet van plan om ze al in de vuilbak te gooien...
Je quote hier mijn antwoord op MrN zijn bericht, en die is eigenlijk niet relevant voor jouw vraag. Hij vraagt in zijn post ervoor nl. naar ondiepe lampen:
MrN schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:24:
Ik ben al tijden op zoek naar erg kleine GU10 lampen met klein bedoel ik ondiep voor in de keuken.

Heb al verschillende lampen geprobeerd maar de sluiting wil er niet meer op.

Weet iemand iets?
Let op de lamp moet dimbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Malantur schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 06:57:
In de vuilbak gooien hoeft misschien nog niet, maar een klein onderzoek is wel van belang hier.

Belangrijkste reden dat ik dit zeg is omdat het hier om een lamp gaat met blootgestelde contacten (LED-soldeervlakken). Als de driver in de lamp van het niet-geïsoleerde type is, dan is dit potentieel een heel gevaarlijke lamp, en zou niet in de EU verkocht mogen worden.

Kun je de driver nader bestuderen?

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Ik snap dat 1 op 1 vervangen het "makkelijkst" is, maar GU10 met open contacten...

Neem dan gewoon de gatmaat op - en bestel nieuwe armatuurtjes die hier in passen.
Dit is niet verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Eymey. Dank voor je reactie. Dat ik wellicht hoog van de toren blaas heeft een reden. Ik heb niet alleen veel geld besteed aan een uitgebreide KAKU installatie in mijn woning, maar na een verbouwing van mijn woning met vele inbouwspots ook aan diverse merken en typen dimbare GU10 LED spots die niet goed werken met KAKU. Zo kan ik bijvoorbeeld in mijn woonkamer nog altijd geen sfeerverlichting instellen; het blijft veel te licht zodat het alternatief is om de verlichting dan maar uit te doen en ouderwetse schemerlampjes neer te zetten.

Het gaat hier dus om GU10 LED spots, niet over andere dimbare LED lampen. Die doen het bij mij ook goed en daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb daarom vanzelfsprekend de fabrikant gevraagd om mij tenminste één merk/type GU10 LED spot te noemen die ik waar dan ook kan kopen en die werkt me hun product. Ik heb dat antwoord niet ontvangen. Wel een uitleg dat het moeilijk is, maar wat heb ik daar als klant aan? Als blijkt dat KAKU niet werkt met GU10 spots, benoem dit dan. Dan ben ik dan ook niet blij mee, maar weet tenminste wel waar ik aan toe ben. En als KAKU wel met tenminste één GU10 LED spot werkt, laat me dan svp weten welke.

Ik heb overigens ook van niemand van dit forum advies gehad welke GU10 LED spots ik dan wel kan gebruiken. Niet één!

Dat KAKU aan een of andere technische voorwaarde moet voldoen kan wel zijn, maar wat heb ik daar aan? Ik koop een product dat als dimmer verkocht word en die ik als dimmer wil gebruiken. Is dat zo vreemd? En zonder de beperking van GU10 spots en die beperking heeft KAKU blijkbaar wel. Of toch niet?

Toon mij mijn ongelijk en laat me weten welk merk/type GU10 spots werken en waar ik die kan kopen. Dat is het enige dat ik weten wil en dan wordt deze discussie geheel overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 19:47
GU10 retrofit LEDS zijn extreem moeilijk te dimmen aangezien ze niet met normale lineaire fase afsnijding werken, ergo met KAKU ga je nooit 1 GU10 LED goed kunnen dimmen.

Er is maar 1 domotica fabrikant die dat wel goed kan, digitalSTROM, deze laadt lamp specifieke dim profielen op de actor en dimt dan letterlijk wat de lamp kan.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvdgaag schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:58:
GU10 retrofit LEDS zijn extreem moeilijk te dimmen aangezien ze niet met normale lineaire fase afsnijding werken, ergo met KAKU ga je nooit 1 GU10 LED goed kunnen dimmen.
Ik ben wel benieuwd op welke gegevens je deze bewering baseert. Ik heb nl. pas een oudere generatie Osram 385 lm GU10 LED-spots en de huidige Ikea Ledare 400 lm GU10 LED-spots uitgeprobeerd op een aantal fasedimmers, en het dimbereik was daarop redelijk tot goed, afhankelijk van de dimmer.

Het werkingsprincipe is trouwens niet afhankelijk van de vorm van de lamp.
Er is maar 1 domotica fabrikant die dat wel goed kan, digitalSTROM, deze laadt lamp specifieke dim profielen op de actor en dimt dan letterlijk wat de lamp kan.
Ik kende digitalSTROM nog niet, ff door hun website gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
digitalSTROM lijkt me erg mooi spul. Vooral omdat ze ook allerlei snoerdimmers en zo hebben met hun digitalstrom protocol erin. Het lijkt mij, in theorie dan, een erg mooie combinatie van de voordelen van bedrade domotica (betrouwbaarder), zonder extra bedrading te hoeven trekken (waar normaal draadloos het wint).

Helaas zó duur dat ik het voorlopig niet snel zal aanschaffen... :{

Dan toch maar KAKU houden en in de toekomst wat Zwave spul. Hopelijk komen er wel snel zwave fabrikanten met dimmers die goed met led werken. Voor dimmers van Fibaro lijk je nog steeds bypass modules e.d. nodig te hebben.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
Mijn dimmers (geen kaku) kan je in fase-aansnijding forceren en dan dimt zowat elke GU10 dimbare LED-lamp wel goed. Vind het toch goed dimmen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
@Engineer Stewie:
Welke dimmers heb je als ik vragen mag? Ik krijg over 2 weken de sleutel tot ons nieuwe huis, en wil (wanneer ik met de verlichting begin), in één keer de bedrading, peertjes en dimmers goed regelen :)

Ik doe het nu ook met KaKu, wat voor de eettafellamp en theetafellamp (beide met 7-8 LED's er in), prima werkt. Maar voor de bovenverdieping zou ik wel graag wat GU10 inbouwspots willen maken én fatsoenlijk dimmen... LED's goed dimmen, vooral als je meerdere LED's in één lamp hebt zitten, is soms nog knap lastig in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb Eltako afstandsdimmers gestuurd door een 24V drukknop en kunnen gloeilampen, halogeenlampen, spaarlampen en LED-lampen dimmen. Niet toepasbaar in een klassieke installatie.

Eltako heeft wel een inbouwdimmer die combineerbaar is met klassieke schakeling, je moet de schakelaars wel vervangen door drukknoppen, veel drukknoppen werken gewoon op 230V ook (mijn kunnen 24V DC en 230V AC).
Minder fancy dan mijn versie (met digitale displays) maar kunnen exact hetzelfde.

http://mijneltako.be/inde...mid=18&vmcchk=1&Itemid=18

Zo zijn er wel meerdere dimmers van meerdere merken. Is vrij simpel aansluitwerk. Meerdere verschillende typen LED's op dezelfde kring laten zich volgens mij nooit goed dimmen.

*edit*
Ik zie dat de site de technische fiche naar de "UC" variant geeft, je moet de technische fiche van de EUD61NPN-230V hebben, de UC kan de drukknoppen op 24V hebben en dat is niet nodig in uw situatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Engineer Stewie op 01-03-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 09:48
Misschien lichtjes off topic (phun intended), maar in mijn huis dat ik gekocht heb staan sommige lichtknoppen .. "raar".. kent iemand een makkelijke (draadloze manier) om bv een lichtschakelaar draadloos te verplaatsen terwijl originele lichtschakelaar functioneel blijft?

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-03-2016 10:53 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 16:56
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:53:
Misschien lichtjes off topic (phun intended), maar in mijn huis dat ik gekocht heb staan sommige lichtknoppen .. "raar".. kent iemand een makkelijke (draadloze manier) om bv een lichtschakelaar draadloos te verplaatsen terwijl originele lichtschakelaar functioneel blijft?
KlikAanKlikUit?
Philips Hue?
Milight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Jochemd13 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:10:
[...]

KlikAanKlikUit?
Philips Hue?
Milight?
Klik aan klik uit kan niet werken met een hotelschakling..
philips hue.. 1 locatie is het een luster met 5 lampen, andere locatie is het een led paneel.
milight idem.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmask
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-12-2021
@joramoudenaarde:

Ik zou gewoon bij de aanschaf van je LED verlichting vragen welke dimmer er goed mee samen gaat... Als je het bij een bedrijf koopt dat een beetje snapt wat hij zelf verkoopt moet dit geen probleem zijn. Ik heb zelf een bedrijf in LED verlichting (voornamelijk aan zakelijke markt) en weet dat lang niet iedere LED lamp samen gaat met iedere LED dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:18:
[...]

Klik aan klik uit kan niet werken met een hotelschakling..
philips hue.. 1 locatie is het een luster met 5 lampen, andere locatie is het een led paneel.
milight idem.
KAKU kan weliswaar niet werken met een hotelschakeling, maar je kan er wel voor kiezen om die hotelschakeling gewoon helemaal niet meer te gebruiken. Want met de juiste combi van KAKU spullen kan je de functionaliteit van de hotelschakeling (namelijk op 2 plekken hetzelfde lichtpunt bedienen) prima repliceren.

Zoiets hebben wij thuis ook aan de hand gehad.

Aan ons lichtpunt op zolder zit een hotelschakeling. Schakelaar op zolder zelf en een schakelaar onderaan de trap naar de zolder. Echter, we wilden een kast op zolder plaatsen waar het lichtpunt geheel achter zou vallen. Ik wilde wel de kast helemaal tegen de muur, niet frezen om het lichtpunt te verplaatsen, etc. Dus lichtpunt en schakeldraden heb ik allemaal netjes afgedopt. Blindkapje over lichtpunt, kast er tegenaan, klaar.

Aan een andere voedingsbron op zolder (lees: stopcontact :P ) hangt nu een KAKU schakelaar met de nodige verlichting. En achter de bestaande wandschakelaren, die van de originele schakeldraden zijn losgekoppeld, hangen zenders waar de schakelaar op reageert.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Na een derde E27 lamp in een fitting te hebben gestopt waarna we niet tevreden waren over het lichtbeeld heb ik de oplossing gevonden: de lamp die goede lichtbeeld geeft was te wit en kon ik niet geler vinden - heb nu de lichtbol gewoon met een gele stift ingekleurd en nu geeft ie.. warmwit licht.

Ik had het eerst met rode stift geprobeerd: ik denk, dan wordt het vanzelf warmer, maar nee, werd gewoon 'achter-de-raam-zit-rood'. Mocht je daar naar op zoek zijn, ook een optie!

Waarom verkoopt Philips niet gewoon meer van die bolletjes met wat gele verf erop voor de kleur?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
NiGeLaToR schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:00:
Na een derde E27 lamp in een fitting te hebben gestopt waarna we niet tevreden waren over het lichtbeeld heb ik de oplossing gevonden: de lamp die goede lichtbeeld geeft was te wit en kon ik niet geler vinden - heb nu de lichtbol gewoon met een gele stift ingekleurd en nu geeft ie.. warmwit licht.

Ik had het eerst met rode stift geprobeerd: ik denk, dan wordt het vanzelf warmer, maar nee, werd gewoon 'achter-de-raam-zit-rood'. Mocht je daar naar op zoek zijn, ook een optie!

Waarom verkoopt Philips niet gewoon meer van die bolletjes met wat gele verf erop voor de kleur?
Tja Philips heeft op sommige lampen wel een soort van filter, alleen doet die dan niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Jochemd13 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:28:
[...]

Tja Philips heeft op sommige lampen wel een soort van filter, alleen doet die dan niet heel veel.
Nou ja, zal er geen blog aan wijdden maar met een setje viltstiften kom je een heel eind als de kleur je net niet aan staat :+ Oke, een ledstrip bijkleuren is wat meer werk, maar toch.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

heintjeput schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:47:
Ik heb maandag een paar G4 led lampen bij Topledshop besteld. Ik had al eerder deze 1.8W G4 en 2.5W G4 besteld, beide paste niet goed in 3 hoekige lampjes of de afzuigkap die ik in de keuken heb. Zoals deze
[afbeelding]
Afgelopen weekend had ik nog een keer gekeken en het blijkt dat hier aluminium schaaltjes in zitten die het licht moeten reflecteren bij een halogeenlamp, voor LED heb je deze natuurlijk niet nodig, dus paste de 2.5W variant in een keer. Helaas kan ik de transformators niet vervangen, het is geschakeld als 2x 2 spotjes, dus heb ik nu in ieder geval maar 1 van de 2 lampjes vervangen door LED, door de minder mooie transformator leven ze misschien iets minder lang, maar dat is jammer dan.
Ik heb bijna dezelfde driehoekjes (blijkbaar iets groter) waar halogeen in zat en die vervangen door de 1.8w led variant (ook via topledshop). Beide transformators vervangen door 1 nieuwe 12V led-geschikte transformator.

Morgen 2 inbouw dimmers vervangen zodat ik 10 gloeilamp-kaarsen kan vervangen door Led kaarsen. En dan nog 2 spots in de afzuigkap vervangen. En als toetje 2 spaar-buitenlampen vervangen door Led omdat de aanlooptijd te lang duurt.

Al met al verwacht ik nu 150 euro per jaar te besparen. Terugverdientijd zal dik een jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmask
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik mag uiteraard niet onze LED lampen gaan verkopen hier, maar zou ik ze wel weg mogen geven?
Vind het namelijk leuk om te lezen hoeveel jullie met LED bezig zijn en deze van redelijk kritisch commentaar voorzien ;)
Of zou ik eerst aan Tweakers moeten vragen? Ik zit na 2,5 jaar op Tweakers niet echt op een ban te wachten...
Wat ik hierboven lees heeft ieder zo zijn probleem met LED, zoals te witte kleur, verkeerde afmetingen of fittingen etc. Als ik een aantal daarvan probeer exact het goede product te leveren tegen bijv enkel verzendkosten, mag ik misschien positieve reacties weer op onze site vermelden... win-win situatie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee wat precies de regels zijn hiervoor en hoe ver je hierin mag gaan.

Maar je mag mij wel ene DM sturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Eymey,

Dat ik zo hoog van de toren blaas heeft een reden, nl een vermogen dat ik heb gespendeerd aan een zeer uitgebreide KAKU installatie in heel mijn woning. Na een verbouwing van mijn benedenverdieping met spot-armaturen werkt het LED dimsysteem m et deze GU10 spots (24 stuks) nog altijd niet ondanks de aankoop van een aantal GU10 spots (waaronder Philips). De spots dimmen een beetje en hoeveel % het is doet er niet toe, het is ruim onvoldoende om enige sfeerverlichting te creëren en daar is het dimmen toch onder andere om te doen.

Nu heb ik de vraag gesteld welk type GU10 LED spots ik dan kan kopen om het wel acceptabel te krijgen. KAKU kan niet eens één GU10 spot noemen en ook op dit forum heb ik van jullie niet één merk/type verkrijgbare GU10 spot gehoord dat werkt met de dimmers van KAKU. Ik accepteer commentaar op mijn vraag, maar geef dan a.u.b. een antwoord op mijn vraag. En niet dat andere (niet GU10) LED lampen wel werken, want dat is niet het probleem. Die werken en dimmen bij mij ook goed (ik heb, naast de GU10 spots ook 16 LED lampen in huis achter KAKU dimmers). Dat is niet de vraag. Het gaat om spots!

Als KAKU niet werkt met ook maar één GU10 spot, dan is KAKU niet geschikt/niet compatible voor GU10 spots. Maar zeg dat dan ook gewoon. En anders, bewijs het tegendeel door ook maar één merk/type GU10 LED spot te noemen. Ééntje maar..

Anders zit er niets anders op dan mijn nieuw gestucte plafonds maar weer te slopen en andere verlichting te monteren.

Of mijn KAKU installatie weg…

Begrijp je nu waarom ik zo teleurgesteld/boos ben?

NB. Ik had al eerder een reactie op dit forum geplaatst, maar die is om een mijn onbekende reden niet aangekomen/niet geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allemaal.

Om de een of andere reden kom ik geen vervolgpagina's zien van dit forum (had een bookmark van de pagina gemaakt en dan werkt dat niet merk ik nu. Na plaatsing van bovenstaande reactie kreeg ik wel de vervolgpagina's te zien. Ik ga ze nu eerst even doorlezen. Wellicht zijn er toch GU10 adviezen.

Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deathmask schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:00:
Ik mag uiteraard niet onze LED lampen gaan verkopen hier, maar zou ik ze wel weg mogen geven?
Vind het namelijk leuk om te lezen hoeveel jullie met LED bezig zijn en deze van redelijk kritisch commentaar voorzien ;)
Of zou ik eerst aan Tweakers moeten vragen? Ik zit na 2,5 jaar op Tweakers niet echt op een ban te wachten...
Wat ik hierboven lees heeft ieder zo zijn probleem met LED, zoals te witte kleur, verkeerde afmetingen of fittingen etc. Als ik een aantal daarvan probeer exact het goede product te leveren tegen bijv enkel verzendkosten, mag ik misschien positieve reacties weer op onze site vermelden... win-win situatie toch?
Bel anders even, of tik een mailtje:
http://tweakers.net/contact/

Hier op het forum is het een no-no.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Derrek1: Ik kan prima begrijpen dat het frustrerend is om geen compatible lamp te kunnen vinden.

Echter, de partijen waaorp je je woede richt en de toon waarop, inclusief je insinuaties richting een mogelijk zakelijk verband met KAKU, is volgens mij (en volgens meerderen hier) niet terecht.

Nogmaals: Het is algemeen bekend dat het bij LED verlichting behoorlijk 'hit or miss' is wat er aan dimmers wel of niet met bepaalde lampen werkt. Noch KAKU, noch wij hoeven iets te bewijzen. De producten van KAKU zijn prima in orde (wordt in jouw huis ook bewezen dmv. andere lampen), alleen niet in combinatie met alles wat er op de markt is. Andersom zijn GU10 lampen die niet met KAKU werken waarschijnlijk óók prima in orde, alleen niet met alle dimmers waaronder KAKU.

Zodra KAKU, of iemand hier, iets vindt wat compatible is, dan zal diegene het vast niet na laten om dat hier te vermelden. Maar als die informatie er nog niet is, dan is die informatie er gewoon nog niet.

Dat is dan ook het enige zinnige antwoord dat valt te geven op je vraag. Schijnbaar is GU10 een lastige fitting (vanwege de beperkte ruimte) om een fatsoenlijke LED driver in te bouwen.

Daaruit volgt trouwens ook dat KAKU nooit zal kunnen zeggen dat GU10 lampen per definitie niet compatible zouden kunnen zijn. Want er kan bij wijze van spreken morgen een lamp op de markt verschijnen die dat wél is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Ik snap ook nog altijd niet wat nou precies het struikelpunt is hierin.

Hoever dimmen de geteste lampen dan, en waarom is dit niet genoeg?
Waarom koop je dan niet een lager vermogen zodat je minder dimbereik nodig hebt.
Heb je last van brommen/knipperen bij gewenste dim niveau's of wil je dat ze warmer worden in een gedimde stand?

Details... details.

GU10 of E14/27 mag in principe niet uitmaken - zou nagenoeg de zelfde electronica in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
De elix GU10 spot die ik heb dimmen nochtans zéér ver terug zonder flikkeringen. Van max (550 lumen) naar heel flauw zonder flikkeringen en brommen. Ik heb mijn dimmer getest met 1 LED GU10 spot en zelfs dan werkt die perfect. Wat je wel hebt is dat ze na flauw dimmen ook gewoon uitvallen omdat de dimmer ogenschijnlijk verder kan dimmen dan de lamp.
Vind dat geen probleem en zal het minimum dimbereik van de dimmer zo instellen dat de lampen niet uitvallen. (Vooral omdat mijn vriendin dan van de wijs gebracht zal worden, denkende dat de lampen stuk zijn).

De Philips dimtone die ik heb getest werkt overigens ook prima maar ben geen fan van de veranderende kleurtemp bij laag dimbereik. Verder gaf deze weinig licht en had een zeer smalle lichthoek tov de Elix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar doet die het ook met KAKU dimmer? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hierbij mijn ervaring met de vervanging van EGLO G9 33W 230V door Philips CorePro LEDcapsuleMV 2.5-25W 827 G9 (2700K, 204 lumen, 81.6 lm/W, CRI 80) in melkglas. Het is een beetje koeler dan de EGLO, wat met moeite te zien is als je direct naast elkaar vergelijkt. De lichtsterkte is wat zwakker zoals verwacht (33W naar 25W equivalent), maar ruim voldoende voor de toepassing. De lenzen in de Philips geven mooi rondom licht. Deze LED is nog maar een jaar op de markt.

Het waren 4 stuks 33W, dus een besparing van 132W naar 10W = 122W. Reden voor vervanging was het defect van 2 EGLO lampen. Brandtijd een uur per dag. Toepassing: badkamer, boven 2 spiegels/wastafels.

Heeft iemand al goede ervaringen met GY6.35 12V 50W dimbaar LED voor bestaande halogeen armaturen? Zonder of met LED driver+ombouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:08:
NB. Ik had al eerder een reactie op dit forum geplaatst, maar die is om een mijn onbekende reden niet aangekomen/niet geplaatst.
Maar die is wel geplaatst, op maandag 29 februari 2016 16:41, zie hier.
eymey schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:30:
Echter, de partijen waaorp je je woede richt en de toon waarop, inclusief je insinuaties richting een mogelijk zakelijk verband met KAKU, is volgens mij (en volgens meerderen hier) niet terecht.
En dat was ook voor mij een reden om niet rechtstreeks op je bericht te reageren (en bovendien was die gericht aan eymey).

[ Voor 36% gewijzigd door jitter op 03-03-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
eymey schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:32:
Maar doet die het ook met KAKU dimmer? ;)
Wss niet, teken dat je KAKU best links laat liggen ivmGU10 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:46
deathmask schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:00:
Ik houd me aanbevolen en heb je een bericht gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Hoe werken die standaard goedkope Ebay led strip dimmers (voor enkele kleur strips)? Is dat gewoon met weerstand of zit er meer achter?

Zoals deze bijvoorbeeld:
http://www.ebay.nl/itm/DC...9c517d:g:H3sAAOSwu-BWOb3M

Is het dus eigenlijk gewoon een potmetertje?

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 04-03-2016 10:22 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
!null schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:20:
Hoe werken die standaard goedkope Ebay led strip dimmers (voor enkele kleur strips)? Is dat gewoon met weerstand of zit er meer achter?
Normaal met behulp van PWM

staat bv hier wel duidelijk in vermeld:
http://www.ebay.com/itm/D...7a4ff3:g:H8cAAOSwwPhWky2H

[ Voor 26% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-03-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:15:
[...]

Normaal met behulp van PWM

staat bv hier wel duidelijk in vermeld:
http://www.ebay.com/itm/D...7a4ff3:g:H8cAAOSwwPhWky2H
Ok, vermoedelijk is die andere dus ook al een PWM regelaartje, ondanks dat hij maar $2 kost.

Als ik persee een potmeter zou willen gebruiken, dan doe ik er waarschijnlijk verstandig aan om die potmeter een PWM boardje aan te laten sturen?

Ik begrijp dat potmeters wel een LED strip zouden kunnen laten dimmen, maar voor een LED strip wil je volgens mij alleen het bereik van 10V naar 12V controleren (dus niet naar 0V dimmen dat is zinloos). En daarnaast het probleem dat er vermogen over de potmeter gaat lopen. Die moet daar tegen kunnen, waardoor je geloof ik eerder bij van die oude lompe potmeters terecht komt. Normale compacte potmeter vind een paar Watt niet fijn.

(maar ik ben niet bepaald een electrotechneut dus ik kan het helemaal fout hebben :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 19:54
Engineer Stewie schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:43:
[...]

Ik heb 2 GU10 osram spotjes van 3,6watt achter een kaku dimmer zitten.

Werkt perfect. Ook bij 1 werkt het al, wel gaan ze iets flikkeren als je ze echt op minimaal zet, maar ik kan ze ver genoeg dimmen, in elk geval 50% schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Delph1900 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:41:
[...]
Over het resultaat ben ik zeer tevreden, de dimmers doen hun werk uitstekend en lampen geven een mooi zacht licht als ze gedimd worden. Bij de GU10 lampen zie ik weinig verschil met de 8 nog aanwezige GU10/50W halogeen lampen en ik heb besloten deze dan ook binnenkort te gaan vervangen voor dimtone's.

Bovenstaande is allemaal in de keuken gemonteerd en als alles straks vervangen is ga ik van een geïnstalleerd vermogen van 670W met Halogeen en gloeilampen naar een vermogen van 67,5W :*)
We zijn nu een paar weken verder en ik ben klaar met de ombouw van gloeilampen naar LED verlichting.
Er zijn in totaal 29 gloei/halogeen lampen met een totaal van 980W vervangen voor 120W aan LED verlichting.

Op de meeste plaatsen is er gebruik gemaakt van dimtone masterled's in GU10/E14 en E27 uitvoeringen welke gedimd worden door een 4 tal Eltako EUD61NPN-UC dimmers en 1 stuks OPUS 852.394 gloeilamp draai dimmer welke verrassend goed werkt met 6 stuks dimtone E14/4W masterleds.

Ik ben bijzonder tevreden over het gebruik van de dimtone's, zowel op volle sterkte als gedimd doen ze niet onder aan de gloei/halogeenlamp verlichting.

Ik wil iedereen die op dit forum iets geplaatst heeft bedanken omdat ze mij het laatste zetje en de kennis hebben gegeven om deze vervanging uit te voeren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Engineer Stewie schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:43:
In België laat je ze blijkbaar sowieso best links liggen... Had een aantal KAKU spulletjes besteld, blijkt dat die niet passen op stopcontacten met een aardingspen |:( Dus maar snel retour gestuurd.

Gemiste kans, KAKU ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Slonzo schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:45:
[...]

In België laat je ze blijkbaar sowieso best links liggen... Had een aantal KAKU spulletjes besteld, blijkt dat die niet passen op stopcontacten met een aardingspen |:( Dus maar snel retour gestuurd.

Gemiste kans, KAKU ;w
ah ? hoezo.. want wou KAKU bestellen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 21:04
Heb als laatste in m'n benedenverdieping de G4 lampjes in de afzuigkap vervangen door LED G4 lampjes (Megaman 1.2W, in principe prima ervaringen met dit merk). Alleen als ik de twee G4 lampjes erin steek flikkert de combinatie verschrikkelijk. Als ik 1 LED en 1 oud halogeen lampje erin stop dan flikkert het helemaal niet. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Aansluitend op de discussie hierboven over de KAKU dimmers icm LED GU10, ik vind het dimbereik wel redelijk i.c.m. Ikea GU10 400 Lm. Laagste dimstand vind ik precies genoeg voor sfeerlicht in de keuken. Moet ook zeggen dat ik lampen heb waar je niet direct in de lichtbron kijkt, dat scheelt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:03
T-mo-T schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:58:
Heb als laatste in m'n benedenverdieping de G4 lampjes in de afzuigkap vervangen door LED G4 lampjes (Megaman 1.2W, in principe prima ervaringen met dit merk). Alleen als ik de twee G4 lampjes erin steek flikkert de combinatie verschrikkelijk. Als ik 1 LED en 1 oud halogeen lampje erin stop dan flikkert het helemaal niet. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Aansluitend op de discussie hierboven over de KAKU dimmers icm LED GU10, ik vind het dimbereik wel redelijk i.c.m. Ikea GU10 400 Lm. Laagste dimstand vind ik precies genoeg voor sfeerlicht in de keuken. Moet ook zeggen dat ik lampen heb waar je niet direct in de lichtbron kijkt, dat scheelt ook.
De trafo in jouw afzuigkap is niet geschikt voor LED. Dan is de stroomafname te laag waardoor de lampen gaan knipperen. Met 1 halogeenlamp is de stroomafname wel goed waardoor de lampen dan wel goed blijven branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:53:
[...]

NL gebruikt dezelfde wandcontactdozen en stekers als o.a. Duitsland, officieel CEE7/3 en CEE 7/4 genaamd. Ook bekend als "Schuko" van Schutzkontakt.
B gebruikt denk ik de Franse variant: CEE7/5 en CEE7/6

Alleen de hybride CEE7/7 steker past op beiden, maar die zit kennelijk dus niet op KAKU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:40:
[...]

Ok, vermoedelijk is die andere dus ook al een PWM regelaartje, ondanks dat hij maar $2 kost.

Als ik persee een potmeter zou willen gebruiken, dan doe ik er waarschijnlijk verstandig aan om die potmeter een PWM boardje aan te laten sturen?

Ik begrijp dat potmeters wel een LED strip zouden kunnen laten dimmen, maar voor een LED strip wil je volgens mij alleen het bereik van 10V naar 12V controleren (dus niet naar 0V dimmen dat is zinloos). En daarnaast het probleem dat er vermogen over de potmeter gaat lopen. Die moet daar tegen kunnen, waardoor je geloof ik eerder bij van die oude lompe potmeters terecht komt. Normale compacte potmeter vind een paar Watt niet fijn.

(maar ik ben niet bepaald een electrotechneut dus ik kan het helemaal fout hebben :+ )
Een potmeter moet inderdaad het vermogen dat hij moet dissiperen kunnen verdragen anders gaat hij in rook op. Maar het is niet bepaald een efficiënte manier van dimmen. Dus ja, een PWM (of CCR) dimmer aansturen met een potmeter is een betere optie.

LED's dimmen bovendien bepaald niet lineair als je de spanning zou gaan variëren. Waar ze wel goed mee gedimd kunnen worden is pulsbreedtemodulatie (= PWM) of door een constante stroomregelaar (= CCR).
De eerste heeft als voordeel dat er weinig tot geen kleurverandering optreedt maar kan bij te lage frequenties zichtbaar flikkeren. De tweede heeft juist geen flicker maar kan wel een kleurverschuiving geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
T-mo-T schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:58:
Kun je op de trafo kijken wat de specificaties zijn? Ik vermoed dat het om een elektronische trafo gaat, en die hebben niet alleen een ondergrens voor het aan te sluiten vermogen, hun signaalvorm (AC) kan erg grillig zijn.

Elektronische halogeentrafo's zijn zo goedkoop mogelijk uitgevoerd en eigenlijk niet echt geschikt voor LED-lampen, maar (halogeen)gloeilampen hebben er geen problemen mee. Zie ook bijgevoegde video (vanaf ca. 2:20 voor de signaalvorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
@Jitter, waarom zet je niet alles in een bericht :)
Is wel wat handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Laatst vertelde ik over de filamentlampen die bij mijn vader vaak al na 2 maanden kapot gaan. Nu heb ik zelf ook last van een filamentlamp die aan het kapot gaan is: 1 van de 8 filamenten doet het niet meer. Het valt me op dat de lamp nu zo heet is: hij is te heet om vast te houden. Volgens mij was hij koeler, toen hij nog nieuw was. Voolopig hou ik het er op dat 8 filamenten net te veel van het goede is, daarom heb ik bij Albert Heijn filamentlampen gekocht met 6 filamenten (want deze week in de aanbieding), eens kijken hoe die het doen.

Verder heb ik een tijd geleden mini-corn lampjes gekocht waar de leds op een zwarte achtergrond zitten. Deze zijn inderdaad merkbaar minder heet dan de vorige generatie,

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Icekiller2k6 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:53:
Wat jitter zegt dus ;)
Er zit geen gaatje in KAKU's voor de aardingspen.
jitter schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:35:
NL gebruikt dezelfde wandcontactdozen en stekers als o.a. Duitsland, officieel CEE7/3 en CEE 7/4 genaamd. Ook bekend als "Schuko" van Schutzkontakt.
B gebruikt denk ik de Franse variant: CEE7/5 en CEE7/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Heeft iemand al goede ervaringen met GY6.35 12V 50W dimbaar LED voor bestaande halogeen armaturen? Zonder of met LED driver+ombouw?
Niemand? Bestaan er nog geen goede GY6.35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jochemd13 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 20:40:
@Jitter, waarom zet je niet alles in een bericht :)
Is wel wat handiger.
Soms doe ik dat, soms ben ik te lui... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:15:
[...]

Soms doe ik dat, soms ben ik te lui... ;)
En dat is niet de bedoeling. Als je binnen 24h iets hebt toe te voegen aan het topic dan dien je je bericht aan te passen (via de 'Wijzig' link rechtsboven in je post). Anders wordt het gezien als onnodig kicken, wat irritant is voor andere forumgebruikers... ("Hey, een nieuwe post! Oh nee, jitter wilde gewoon nog wat toevoegen }:| ") ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De filamentlamp waar ik het gisteren over had, is vandaag kapot gegaan. Het is er een uit een serie die ik minder dan een jaar geleden gekocht heb en hij was 5 uur per dag aan op een schakelklok. Hij is hooguit 1500 uur meegegaan dus (ik heb 3 dezelfde gekocht en nu zijn ze alle 3 kapot).

Ik vraag me af welk onderdeel er verouderd is, zodat de lamp nu veel heter werd dan toen hij nieuw was?

[ Voor 21% gewijzigd door aawe mwan op 06-03-2016 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aawe mwan schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:20:
Ik vraag me af welk onderdeel er verouderd is, zodat de lamp nu veel heter werd dan toen hij nieuw was?
Ik heb vaker met LED's te maken gehad die met die failure mode: eerst knipperen en dan voorgoed dood.
Mijn vermoeden is dat het één van de LED-filamenten is, maar als de lamp helemaal uit blijft, dan moeten de filamenten wel in serie staan, en voor een lamp met 8 filamenten lijkt me dat teveel.

Kun je de lamp nader onderzoeken?
ThinkPadd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:17:
[...]

[mbr]En dat is niet de bedoeling. Als je binnen 24h iets hebt toe te voegen aan het topic dan dien je je bericht aan te passen (via de 'Wijzig' link rechtsboven in je post). Anders wordt het gezien als onnodig kicken, wat irritant is voor andere forumgebruikers... ("Hey, een nieuwe post! Oh nee, jitter wilde gewoon nog wat toevoegen }:| ") ;)[/mbr]
Tot op bepaalde hoogte ben ik het hiermee eens, bijv. bij topics waar één specifiek detail wordt besproken en verder niets, dat ik soms te lui ben was niet de enige reden. Nu hebben we te maken met één groot topic met verschillende subtopics die min of meer met het hoofdtopic te maken hebben.Ik beantwoord dan een vraag over bijv. LED-filamenten liever in een aparte post van een antwoord op een vraag over dimmers i.c.m. LED-lampen.

Bovendien staat er nu onder mijn bericht: "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie. "

Ik interpreteerde dit dus als vrijblijvend en niet als dwingend.

En nog iets: nu staat er onder mijn bericht dat ik erg veel heb gewijzigd (voor deze edit al 70%), dat geeft m.i. een verkeerd beeld. Ik heb nog wel meer redenen, maar ik wil het hierbij laten.

[ Voor 77% gewijzigd door jitter op 06-03-2016 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik was er zelf niet bij toen het gebeurde, maar ik heb wel beelden van de beveiligingscamera. De lamp was ongeveer 10 minuten aan, toen heeft hij een paar keer geknipperd en binnen een minuut was het afgelopen.

In deze lamp staan 2 groepen in serie, elke groep bestaande uit 4 parallelle filamenten. Alle lampen die ik gezien heb met 8 filamenten waren zo opgebouwd.

Slechte kwaliteit filamenten zou kunnen, maar dan vind ik het nog steeds erg vreemd dat de lamp gisteren al te heet werd om vast te houden. Dat heb ik bij filamentlampen nog niet eerder gezien, normaal kan je ze gewoon losdraaien als ze branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je aanspraak maken op garantie?

Zo nee, dan zou ik het wel interessant vinden als je de lamp uit elkaar kunt halen.

Theoretisch zou ik me het volgende kunnen bedenken:

De driver is een constante stroombron en één filament sneuvelt "open circuit". Dit zorgt ervoor dat alle stroom nu door de overblijvende set filamenten wordt gestuurd. Die krijgen dus het dubbele van normaal worden dan erg heet en sneuvelen vervolgens.
of
De afvlakelco in de driver sneuvelt door veroudering waardoor er teveel rimpel op de spanning voor de driver staat. Deze failure mode ken ik van spaarlampen en zorgt ervoor dat de lamp gaat zoemen, tegelijkertijd wordt de elco zo heet dat de plastic huls gaat smelten.

Een "post mortem" of "autopsie" van de lamp brengt misschien iets aan het licht.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 06-03-2016 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

jitter schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 20:02:
[...]

Een potmeter moet inderdaad het vermogen dat hij moet dissiperen kunnen verdragen anders gaat hij in rook op. Maar het is niet bepaald een efficiënte manier van dimmen. Dus ja, een PWM (of CCR) dimmer aansturen met een potmeter is een betere optie.

LED's dimmen bovendien bepaald niet lineair als je de spanning zou gaan variëren. Waar ze wel goed mee gedimd kunnen worden is pulsbreedtemodulatie (= PWM) of door een constante stroomregelaar (= CCR).
De eerste heeft als voordeel dat er weinig tot geen kleurverandering optreedt maar kan bij te lage frequenties zichtbaar flikkeren. De tweede heeft juist geen flicker maar kan wel een kleurverschuiving geven.
Lijkt mij dat 12V strip niet te dimmen is met CCR, enkel met PWM.
PWM dimbare driver zou eventueel 1-10Volt gestuurd kunnen zijn middels een potmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijn twijfels of CCR niet op een LED-strip zou kunnen werken. Het al dan niet aanwezig zijn van serieweerstanden met de LED's lijkt me niet echt een probleem voor een stroombron, zolang je max. stroom maar overeenkomt wat de LED-strip voluit van een constante spanningsbron zou trekken.

De Wet van Ohm zegt ook dat spanning en stroom niet los van elkaar gezien kunnen worden.
U = I * R. Houd R constant en varieer U, dan varieert I evenredig mee en vice versa.

Als ik tijd heb ga ik mijn LED-strip aansluiten op een labvoeding die ik in CV and CC mode kan laten werken, en in CC mode kan ik dus een CCR simuleren door de stroom te verlagen. Als ik dat experiment gedaan heb laat ik meer weten...

[ Voor 14% gewijzigd door jitter op 14-03-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
CCR werkt prima op een ledstrip :)
Efficiëntie gaat bij dimmen dan fors omhoog (itt PWM dimmen), geen last van transmissielijn effecten (parasitaire capaciteit) bij lange strips en geen geknipper :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weekend 5050 ledstrips onder mijn keukenkastjes gemonteerd.
Omdat ik nog aluminiumstrips had liggen leek het mij een goed idee vanwege warmteafvoer en een mooi glad oppervlak om ze op die Alu-strips te plakken.
Zag er prima uit, mooi strak gemonteerd totdat ik de ledstrips aangezet had.
Geen idee dat aluminium zo uit kon zetten door een beetje warmte.
In plaats van een strak gezicht staan de aluminium strips nu bol tussen de schroeven als het licht een tijdje aan is, en weer strak als het uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simpel op te lossen door een extra gat naast elk schroefgat te boren en met behulp van een rattenstaart er sleufjes van te maken of te kiezen voor grote schroefkoppen en heel ruime gaten. Vervolgens de schroeven niet strak aandraaien, maar ca. een kwartslag terug. De uitzettingscoëfficiënt van aluminium is ca. 23 * 10-6 m/m K-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:49:
Efficiëntie gaat bij dimmen dan fors omhoog (itt PWM dimmen), geen last van transmissielijn effecten (parasitaire capaciteit) bij lange strips en geen geknipper :)
Dat was ook mijn aanname, en die wordt nu dus bevestigd.
Dat van die efficiëntie wist ik niet, maar kan ik bij mijn experiment ook meteen op letten. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Proton_ schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:49:
Ooh mijn excuses - ik wist niet dat dit mogelijk was, welke componenten heb je hier gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Een aantal labvoedingen :)
En in 2007 heb ik een Ambilight ding geklust aan de VGA poort met wat mosfets en opamps maar daar heb ik geen documentatie van, dus dat is niet gebeurd.

Welke COTS componenten dit kunnen weet ik ook niet helaas...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Alle hoop gevestigd op Jitter dan maar, om dit te bevestigen.
Volgens mij is een Constant Voltage strip niet Constant Current Regelbaar - dus blijft PWM over.

Als V onder drempel komt gaat strip gewoon uit, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:30

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:57:
Afgelopen weekend 5050 ledstrips onder mijn keukenkastjes gemonteerd.
Omdat ik nog aluminiumstrips had liggen leek het mij een goed idee vanwege warmteafvoer en een mooi glad oppervlak om ze op die Alu-strips te plakken.
Zag er prima uit, mooi strak gemonteerd totdat ik de ledstrips aangezet had.
Geen idee dat aluminium zo uit kon zetten door een beetje warmte.
In plaats van een strak gezicht staan de aluminium strips nu bol tussen de schroeven als het licht een tijdje aan is, en weer strak als het uit is.
Je hebt ook van die clips om de aluminium strip in te klikken. Zo heb ik het nu al een dik jaar bij mij in de keuken onder de kastjes; gaat perfect.

Zoals dit: http://www.ledlampendirec...pa-1707-wit-ral-9010.html
(je profiel moet uiteraard wel passen)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:23
Ik ben er over aan het nadenken inlezen over welke valkuilen er zijn mbt LED spots ipv halogeen

nu heb ik LED spots gevonden van osram , type Osram Parathom Advanced LED MR16 8,2 watt

wie heeft er met deze spots ervaring , en omdat ik deze ook op de badkamer wil hebben ,
kan dit wel ? .
en er is een elektronische trafo , waarvan ik niet weet wat de minimum belasting is en ik al gelezen heb dat er dan van overspanning sprake kan zijn , wat weer wals gevolg kan hebben dat de dure LED spots overlijden .

de meeste halogene spots zijn overigens 25 Watt .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3xNix schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:59:
Alle hoop gevestigd op Jitter dan maar, om dit te bevestigen.
Net uitgeprobeerd op een 12 V LED-strip onder mijn keukenkastjes, en CCR werkt prima.
Het dimbereik is traploos en werkt van helemaal aan tot vrijwel uit (minder dan de laagste stand van de PWM- dimmer). Wel moest ik eerst de PWM-dimmer eerst ertussen uit halen voordat CCR werkte, maar dat was verwacht.
Volgens mij is een Constant Voltage strip niet Constant Current Regelbaar - dus blijft PWM over.
Een LED-strip is gewoon een belasting en kan niet CV of CC zijn, maar een voeding kan dat wel zijn. Om de één of andere reden is men de voeding van LED's "drivers" gaan noemen, maar het zijn gewoon voedingen.
Een LED-strip is door zijn constructie met serieweerstanden geschikt voor een constante spanningsbron (mits van de juiste spanning). Een constante stroombron legt ook een spanning aan, maar die wordt aangepast aan de belasting zodat daar de stroom doorheen loopt waar die voeding op is ingesteld. Dat is ook de reden waarom een CC driver één waarde voor de stroom heeft met daarlangs het spanningsbereik waarin hij dat kan waarmaken (bijv. 350 mA, 23-42 VDC).
Als V onder drempel komt gaat strip gewoon uit, lijkt mij.
Yep, maar voordat die drempel bereikt is is de lichtopbrengst behoorlijk terug gelopen (tot bijna donker).

*

Voor de liefhebber wat meer details:

De LED-strip waar ik dit testje mee gedaan heb is een goedkoop geval van de Action met een simpele PWM-dimmer die in 10 stappen kan dimmen, de bijbehorende voeding is een standaard 12 V adapter (CV, dus).

Voor de test heb ik eerst de adapter vervangen door mijn labvoeding ingesteld op 12 V. Door de stroombegrenzing boven de stroomopname van de strip te zetten werkt deze in CV mode.

Voluit trekt mijn strip 1,4 A bij 12 V (16,8 W), op het meetpunt gaf hij 203 lx lichtsterkte.
In de 5e stap waren de waarden 0,46 A (5,5 W) en 68 lx.
In de 1e stap was dat 0,08 A (0,96 W) en 12 lx.

Daarna heb ik de dimmer tussen de voeding en de LED-strip uit gehaald en nogmaals gemeten.
Door het verlagen van de stroombegrenzing tot de opname van de LED-strip gaat de voeding in CC mode en verder verlagen resulteert dus in CCR dimmen.

Op 12 V trekt de strip 1,5 A (18 W) en geeft 216 lx (er gaat dus iets verloren in de dimmer).
Dezelfde lichtintensiteit van 68 lx als bij PWM bereik ik bij 0,36 A (er staat dan 9,1 V over de strip, 3,3 W).
In de laagste stand waar de strip nog net oplichtte was er 0,2 lx licht bij 0,03 A en 0,79 V (0,02 W).

Ik kan dus ook bevestigen dat Proton_'s opmerking over efficiency klopt.
De willekeurig gekozen dimstap die bij mij 68 lx gaf had bij PWM 5,5 W nodig terwijl er bij CCR maar 3,3 W van de voeding nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Kan ik CCR toepassen door boardjes aan te schaffen zoals dat met PWM kan? (ik ben niet zo'n electroheld)
Eerder werd de aansturing middels 0-10V genoemd. Is dat ook de gebruikelijke manier van aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misterpc schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:40:
Ik ben er over aan het nadenken inlezen over welke valkuilen er zijn mbt LED spots ipv halogeen

nu heb ik LED spots gevonden van osram , type Osram Parathom Advanced LED MR16 8,2 watt

wie heeft er met deze spots ervaring , en omdat ik deze ook op de badkamer wil hebben ,
kan dit wel ? .
en er is een elektronische trafo , waarvan ik niet weet wat de minimum belasting is en ik al gelezen heb dat er dan van overspanning sprake kan zijn , wat weer wals gevolg kan hebben dat de dure LED spots overlijden .

Geen ervaring met dat type spots, maar mijn advies is om in geval van twijfel de trafo te vervangen door een voor LED geschikt exemplaar. Kies er eentje die ruim zwaar genoeg is om de set lampen aan te sturen.

Dim je de halogeenverlichting en wil je dat ook kunnen met de LED lampen? Dan wordt het veel lastiger, daar kan ik weinig over zeggen behalve het volgende:
Niet alle combinaties dimmer/trafo/lamp leiden tot het gewenste resultaat.
Osram publiceert hier een lijst van dimmers i.c.m. een HTM-70 halogeentrafo op een aantal van hun dimbare MR16 LED-spots. Deze lijst is zeker niet uitputtend.

In mijn geval (nu 3 x 35 W 12 V halogeenspots op elektronische trafo) houd ik iig op de badkamer deze halogeenlampen aan. Deze maken te weinig branduren om door LED-spots te vervangen. Na 10 jaar is er amper slijtage van de gloeidraad zichtbaar.
Nog een reden: deze halogeenlampen hebben geen moeite met het vocht in de ruimte, en dat zou ik van de meeste LED-lampen niet durven zeggen. Vocht + elektronica gaat niet samen. Daar waar dat persé moet worden de printplaten met een speciale lak ("conformal coating") behandeld, maar dat is zeker niet het geval bij consumer spul als LED-lampen.
Een tijdje geleden heb ik in deze thread een link geplaatst naar Philips' garantievoorwaarden voor LED-lampen. Eén daarvan was dat in open armaturen de vochtigheid in de ruimte nooit boven 80% mocht uit komen, dat sluit een badkamer dus bij voorbaat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
!null schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:22:
Kan ik CCR toepassen door boardjes aan te schaffen zoals dat met PWM kan? (ik ben niet zo'n electroheld)
Eerder werd de aansturing middels 0-10V genoemd. Is dat ook de gebruikelijke manier van aansturen?
Als je echt heel veel ledstrips hebt kun je met deze aan de gang:
http://www.meanwell.com/w...search.aspx?prod=ELG-75-C
75 watt, per kanaal 1 :)

De hogere efficiëntie komt door de stroombegrenzingsweerstanden in de strip: bij PWM dissiperen die altijd hetzelfde (V²/R * duty cycle), maar bij CCR raak je daar maar een kwart kwijt bij 50% dimmen (I²R).

Een PWM driver kan voor dit doel vrij eenvoudig worden omgebouwd naar CCR door een spoel (afhankelijk van de PWM frequentie, meestal zal een paar mH wel voldoen) en een (fast recovery) vrijloopdiode toe te voegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 09-03-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Misterpc schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:40:

kan dit wel ? .

Als je 25Watt MR16 Halogeen spots wil vervangen met 8,2Watt LED is dat eigenlijk overkill.
50Watt vervangers waar 25Watt in zit - wel dimbaar maar LED dimmen is altijd tricky.
Zou eerder 4-6Watt ofwel 35Watt vervangers nemen in dit geval, of 25Watt vervangers niet dimbaar.

Dan het punt "Retrofit" lampen.
Deze MR16 lampen zijn specifiek ontworpen om te werken op bestaande techniek - hence retro fit.
Dat wil zeggen dat het heel waarschijnlijk is dat deze LED lampen werken op de Halogeen trafo's.

Minimale belasting (bijvoorbeeld 20Watt) van de halogeen trafo geld vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:02:
[...]

Als je echt heel veel ledstrips hebt kun je met deze aan de gang:
http://www.meanwell.com/w...search.aspx?prod=ELG-75-C
75 watt, per kanaal 1 :)
Link werkt niet, deze hopelijk wel.
Interessante driver, er zullen vast lichtere varianten van zijn...
De hogere efficiëntie komt door de stroombegrenzingsweerstanden in de strip: bij PWM dissiperen die altijd hetzelfde (V²/R * duty cycle), maar bij CCR raak je daar maar een kwart kwijt bij 50% dimmen (I²R).
Ah, dat verklaart de betere efficiency van CCR.
Een PWM driver kan voor dit doel vrij eenvoudig worden omgebouwd naar CCR door een spoel (afhankelijk van de PWM frequentie, meestal zal een paar mH wel voldoen) en een (fast recovery) vrijloopdiode toe te voegen.
Maak je zo niet eigenlijk een CVR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb een jaartje of 4,5 geleden wat G9-lampjes (4 W) met smd-leds rondom + aan het uiteinde, zodat je geen 'lichtgat' hebt. Gehaald voor in een armatuur in de keuken met 4 sockets. In de keuken is een bak licht nogal gewenst ;) Heb geen merk bij de hand, toentertijd gekocht bij leditlight:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/21e79b4.png

Daarvan is een halfjaartje terug 1 gaan flikkeren en daarna 50% minder licht gaan geven, en nu is nummer 2 aan de beurt (fase van het flikkeren). Waren niet goedkoop, 16 euro p/s oid (toen lastig te vinden). Baal wel, had toch wel verwacht dat ze wat langer mee zouden gaan. Ben dus huiverig om idem lampjes weer te gaan halen, want het houdt bij 2 of 3 jaar garantie op... Toch maar gokken op goedkopere? Had ook liever G10 gehad mgoed :P Iemand toevallig idem soort lampje in gebruik en al lekker lang plezier van? :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2Dutch schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:57:
Heb een jaartje of 4,5 geleden wat G9-lampjes (4 W) met smd-leds rondom + aan het uiteinde, zodat je geen 'lichtgat' hebt. Gehaald voor in een armatuur in de keuken met 4 sockets. In de keuken is een bak licht nogal gewenst ;) Heb geen merk bij de hand, toentertijd gekocht bij leditlight:

[afbeelding]

Daarvan is een halfjaartje terug 1 gaan flikkeren en daarna 50% minder licht gaan geven, en nu is nummer 2 aan de beurt (fase van het flikkeren). Waren niet goedkoop, 16 euro p/s oid (toen lastig te vinden). Baal wel, had toch wel verwacht dat ze wat langer mee zouden gaan.
Eerlijk gezegd vind ik 4-5 jaar voor een dergelijk lampje best lang, zeker voor de stand van de LED- techniek anno 2011 of 2012, en al helemaal i.c.m. geen noemenswaardige koeling!
Wat zijn de gegevens van die lamp (m.n. hoeveel lumen)?

Als je nu kijkt naar wat grote merken als Philips en Osram op de markt brengen, dan zie je ook dat ze in dat kleine formaat nog niet verder durven gaan dan een ~25 W equivalent.
Chinese websites staan echter vol met G9 lampen in alle soorten en maten, tegenwoordig ook met COB LED's en filamenten, voor belachelijk lage prijzen, maar ik ben nogal huiverig om 230 V spul daar vandaan te halen. En de specificaties zijn meer dan eens pure fantasie....
Ben dus huiverig om idem lampjes weer te gaan halen, want het houdt bij 2 of 3 jaar garantie op... Toch maar gokken op goedkopere? Had ook liever G10 gehad mgoed :P Iemand toevallig idem soort lampje in gebruik en al lekker lang plezier van? :)
Geen ervaring, maar ik meen dat de Action wel iets heeft liggen. Misschien niet de beste keus, maar wel goedkoop genoeg om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

jitter schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 07:41:
Eerlijk gezegd vind ik 4-5 jaar voor een dergelijk lampje best lang, zeker voor de stand van de LED- techniek anno 2011 of 2012, en al helemaal i.c.m. geen noemenswaardige koeling!
Wat zijn de gegevens van die lamp (m.n. hoeveel lumen)?

Als je nu kijkt naar wat grote merken als Philips en Osram op de markt brengen, dan zie je ook dat ze in dat kleine formaat nog niet verder durven gaan dan een ~25 W equivalent.
Had helemaal niet stilgestaan bij de koeling eigenlijk. We vonden hem wel een beetje spacey met die ledjes rondom en de missus was erg blij met de bak licht. De lamp is niet meer verkrijgbaar via leditlight, weet alleen dat het gaat om "4WATT vervangt 40Watt [YP7]", heb geen lumewaarde weten te vinden. Weet niet of 25W equivalent lampjes genoeg licht produceren voor vrouwlief, maar daar is maar 1 manier om achter te komen ;) Vind het ook niet erg om geld uit te geven, maar dan wil ik wel dat ze lekker lang meegaan.

Kom nooit bij de Action, maar zal vrouwlief eens inseinen :+
Dank voor de info & tips :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht je niet slagen bij de Action, dan misschien toch nog maar eens via webshops proberen. Heb even naar Leditlight gekeken, maar ik vind de prijzen daar toch wel erg hoog. Een ongeveer vergelijkbaar lampje moet je tegenwoordig toch zeker voor onder de € 10 kunnen krijgen. Bijv. als een willekeurig voorbeeld deze van € 9.

Edit: hmm... beide voorbeelden noemen 30-40 W als equivalent, maar 250 lm en 280 lm zit in werkelijkheid toch meer in de buurt van een 25 W equivalent. In dat geval is het misschien ook interessant om te kijken wat bijv. Conrad op G9 gebied heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door jitter op 11-03-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik zag laatst een filmpje op youtube waarbij iemand van LED scherm van defecte Laptops zijn eigen LED paneel maakte. Ik vermoed dat dit niet geschikt is voor ruimte verlichting maar het leek me toch leuk om te delen.

filmpje

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 13-03-2016 01:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@2Dutch

Ik heb een kleine review geschreven van een Philips G9.

Deze LED "capsule" geeft licht rondom via kleine lensjes. Als je de lamp op een plaatje ziet, lijkt alsof hij naar voren schijnt, maar dat is niet zo, de belichting lijkt op die van een standaard halogeen lamp.

Met 4 van zulke lampjes kun je wel toe in de keuken, bijvoorbeeld in een afzuigkap. Ze worden niet warm (lauw), en kunnen dus achter afgesloten glas.

Verkrijgbaar voor 9 euro bij de bouwmarkt (Karwei, Praxis, Gamma, Formido). Bij Gamma momenteel met voordeelpas € 6,74. Karwei geeft nog vandaag voor 1 lamp 20% korting. Praxis neemt ook zo'n kortingsbon aan van Karwei. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
vso schreef op zondag 13 maart 2016 @ 01:51:
Ik zag laatst een filmpje op youtube waarbij iemand van LED scherm van defecte Laptops zijn eigen LED paneel maakte. Ik vermoed dat dit niet geschikt is voor ruimte verlichting maar het leek me toch leuk om te delen.

filmpje
Inderdaad erg leuk! Maar het lijkt mij meer als daglicht simulatie dan echt hoofdverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 07:40

OmeJoyo

This is me

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:08:
Beste Eymey,

Dat ik zo hoog van de toren blaas heeft een reden, nl een vermogen dat ik heb gespendeerd aan een zeer uitgebreide KAKU installatie in heel mijn woning. Na een verbouwing van mijn benedenverdieping met spot-armaturen werkt het LED dimsysteem m et deze GU10 spots (24 stuks) nog altijd niet ondanks de aankoop van een aantal GU10 spots (waaronder Philips). De spots dimmen een beetje en hoeveel % het is doet er niet toe, het is ruim onvoldoende om enige sfeerverlichting te creëren en daar is het dimmen toch onder andere om te doen.

Nu heb ik de vraag gesteld welk type GU10 LED spots ik dan kan kopen om het wel acceptabel te krijgen. KAKU kan niet eens één GU10 spot noemen en ook op dit forum heb ik van jullie niet één merk/type verkrijgbare GU10 spot gehoord dat werkt met de dimmers van KAKU. Ik accepteer commentaar op mijn vraag, maar geef dan a.u.b. een antwoord op mijn vraag. En niet dat andere (niet GU10) LED lampen wel werken, want dat is niet het probleem. Die werken en dimmen bij mij ook goed (ik heb, naast de GU10 spots ook 16 LED lampen in huis achter KAKU dimmers). Dat is niet de vraag. Het gaat om spots!

Als KAKU niet werkt met ook maar één GU10 spot, dan is KAKU niet geschikt/niet compatible voor GU10 spots. Maar zeg dat dan ook gewoon. En anders, bewijs het tegendeel door ook maar één merk/type GU10 LED spot te noemen. Ééntje maar..

Anders zit er niets anders op dan mijn nieuw gestucte plafonds maar weer te slopen en andere verlichting te monteren.

Of mijn KAKU installatie weg…

Begrijp je nu waarom ik zo teleurgesteld/boos ben?

Ik heb hier overal KAKU dimmers met GU10. Heb onbekend merk, Ikea (oud model) en Kruidvat en alles werkt prima. Die van de kruidvat willen op een enkele stand wel eens knipperen maar iets meer of minder en het is weer weg. Ik kan me dus niet zo goed voorstellen dat je zoveel problemen hebt om een goed werkende situatie te creëren, maar dat maakt het voor jou niet minder vervelend. Hopelijk vind je snel iets wat voor jou ook werkt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nieuwe lampje aan het werk:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1g214k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/5wh4yc.jpg
6x 2watt LED power!
Zit 6x een Ikea G9 in. Heb wel het idee dat de RA waarde niet heel erg hoog is terwijl dat met een gespecificeerde 80 wel aardig zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
GoldenSample schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:33:
[...]

Nieuwe lampje aan het werk:
[afbeelding]
[afbeelding]
6x 2watt LED power!
Zit 6x een Ikea G9 in. Heb wel het idee dat de RA waarde niet heel erg hoog is terwijl dat met een gespecificeerde 80 wel aardig zou moeten zijn.
Gaaf gedaan! Deze sla ik op :-)
Hoe heb je deze lamp ongeveer gemaakt, daar ben ik wel benieuwd naar

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk84 op 16-03-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Luuk84 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:26:
[...]

Gaaf gedaan! Deze sla ik op :-)
Hoe heb je deze lamp ongeveer gemaakt, daar ben ik wel benieuwd naar
Dankje, echter gezien het een zelf financierende hobby moet worden en ik product ontwikkelaar (geen lampen maar technischer) als beroep heb verklapt ik niet mijn eigen verdienmodel.

Niet alles moet altijd maar gratis zijn namelijk. Een schilder vraag je ook niet of hij even voor kan doen hoe je zijn schilderij na kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
GoldenSample schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:41:
[...]

Dankje, echter gezien het een zelf financierende hobby moet worden en ik product ontwikkelaar (geen lampen maar technischer) als beroep heb verklapt ik niet mijn eigen verdienmodel.

Niet alles moet altijd maar gratis zijn namelijk. Een schilder vraag je ook niet of hij even voor kan doen hoe je zijn schilderij na kunt maken.
Ah dat wist ik niet, kon aan je post niet zien dat je hiermee geld wilde gaan verdienen. Succes met je project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Luuk84 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:43:
[...]

Ah dat wist ik niet, kon aan je post niet zien dat je hiermee geld wilde gaan verdienen. Succes met je project.
Met die insteek post ik t niet hoor (dat is gewoon trots) maar dat 'creatieve' zaken altijd maar gratis moeten zijn want 'dat doe je even' stuit me tegen de borst. Het idee zelf moet ook betaald worden. Anders ben je net als een chinees een imitatie product aan het maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:45:
[...]

Met die insteek post ik t niet hoor (dat is gewoon trots) maar dat 'creatieve' zaken altijd maar gratis moeten zijn want 'dat doe je even' stuit me tegen de borst. Het idee zelf moet ook betaald worden. Anders ben je net als een chinees een imitatie product aan het maken. :)
Betaling is niet altijd noodzakelijk. Het open source concept wordt met succes toegepast in creatief werk bij 3D printen bijvoorbeeld.

Dus je mag hier best geld mee verdienen, maar je mag het ook gratis delen volgens een bepaalde licentiemethode. Je kunt bijvoorbeeld bedingen dat namaken/aanpassen mag, maar dat er altijd een vermelding van de originele "auteur" moet zijn. Zodoende heb je erkenning voor je werk. Misschien krijg je er zelfs opdrachten door. Als je er hits mee scoort op Youtube kun je er ook op die manier geld mee verdienen.

Wat je ook doet, je mag er best trots op zijn, het ziet er fraai uit. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het ziet er optisch als een leuk product uit.
Maar er rijzen bij mij wel een paar technische vragen, ook m.b.t. veiligheid.

Ik vraag me af:
- hoe is de warmtehuishouding van de lampjes?
- hoe is de elektrische veiligheid?
- idem m.b.t. brandveiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:46

pmeter

Poes!

Gelet op de specifieke vragen, heb ik mijn reactie verplaatst naar een apart topic. Daarmee zijn eventuele antwoorden ook voor anderen beter terug te vinden.

[ Voor 128% gewijzigd door pmeter op 22-03-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Iemand hier een idee of er voor een led strip verlengkabels zijn tussen de controller en de strip? Wil nl de controller ergens wegwerken, dan 1,5m overbruggen om vanaf dat punt pas de strip de gebruiken. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:30

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat houdt je tegen om zelf een kabeltje te maken?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

2 linkerhanden. ;) :P

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Een soort universele verlengkabel :D
Werkt op alles, zelfs draadloos... indien nodig. ooh nee, bestaat niet.

Gebruikt je strip connectoren of poke-in contacten of moet je solderen - en je driver ook?
Heeft de leverancier van de strip niets?
Dan --> Bouwmarkt en knutselen.

Let hierbij wel op aanwijzing van de driver.
Het kan zijn dat deze een maximum draad lengte aangeeft voor de secondaire zijde.

[ Voor 18% gewijzigd door 3xNix op 24-03-2016 11:34 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)