Na het lezen van tientallen sites met onvoldoende informatie om het echt te begrijpen, hoop ik hier meer diepgaand inzicht te vinden voor mijzelf en iedereen die dit topic vindt.
In mijn nieuwe woning wil ik ledverlichting aanbrengen. Geen draadloze protocollen. Alles bedraad en laagstroom (denk. 12 - 36 V). De vloer is nu open en ik kan naar believen kabels trekken. Ik wil een aardig aantal led-strips (verschillende lengtes) en led chips (bijv. drie van 50 W) per groep dimbaar kunnen aansturen met zo min mogelijk centrale transformatoren bijvoorbeeld in de meterkast. Of ik dan moet gaan voor constant voltage of constant current is mij nog niet helder vanwege het volgende:
In mijn nieuwe woning wil ik ledverlichting aanbrengen. Geen draadloze protocollen. Alles bedraad en laagstroom (denk. 12 - 36 V). De vloer is nu open en ik kan naar believen kabels trekken. Ik wil een aardig aantal led-strips (verschillende lengtes) en led chips (bijv. drie van 50 W) per groep dimbaar kunnen aansturen met zo min mogelijk centrale transformatoren bijvoorbeeld in de meterkast. Of ik dan moet gaan voor constant voltage of constant current is mij nog niet helder vanwege het volgende:
- Als je bij een constant-current driver aan de potentiometer draait, varieer je dan de stroomsterkte (current) of juist het voltage? Ik vermoed dat de stroomsterkte constant is op de waarde die je instelt. En dat het voltage dan afhankelijk is van de ingestelde stroomsterkte in combinatie met de (lage) interne weerstand van de led, alles natuurlijk binnen de voltage-bandbreedte van de led-driver.
- Op een 12 volt led-strip past een contant voltage driver, omdat er telkens weerstanden in zijn opgenomen. Je schijnt een led-strip ook met een constant current driver te kunnen aansturen. Klopt dat? En moet de trafo dan 12 volt leveren, of is 36 volt ook toegestaan omdat de current begrensd is?
- In hoeverre kun je op één voeding meerdere onafhankelijke constant current-dimmers aansluiten? En kun je op die wijze één zware 36 volt trafo gebruiken voor al je leds met een ingangsspanning wisselend van 12 (strips) tot 36 volt (50 W chip)?
- Een constant voltage-driver met ingebouwde dimmer is als het goed is een PWM-dimmer. Op één voeding kun je een (en mogelijk meerdere onafhankelijke) PWM-dimmer(s) aansluiten. Maar op wat voor voeding? Eentje die 12 v AC (wisselstroom) levert? Of maakt een PWM-dimmer er zelf weer wisselstroom van, mogelijk zelfs op een veel hogere frequentie dan 50 Hz?
- Als je een PWM-driver gebruikt, leidt dat tot bijv. 50 Hz flikkeren of wordt dat uitgesloten door condensatoren of anderszins? Ik wil 'bijna onzichtbaar' knipperen voorkomen
- Is er eenvoudige elektronica te koop om een 50 W ledchip op een constant voltage voeding aan te sluiten? Of zal dat een weerstand of schakeling worden die heel heet wordt en de energiezuinigheid teniet doet?
- Is een digitaal aangestuurde dimmer altijd een PWM-dimmer, of kan je ook een constant current dimmer digitaal aansturen?
- Voor draadloos aansturen van dimmers vind ik heel veel informatie over protocollen zoals ZWave. Maar ik wil mijn dimmers bedraad digitaal aansturen. Althans, dat lijkt het meest betrouwbaar. Welke protocollen zijn er dan?
[ Voor 5% gewijzigd door pmeter op 22-03-2016 17:39 ]