Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.431 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
mouse86 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:40:
Kan mij iemand helpen adviseren. Ik zoek gu10 spots voor verlichting van de gang en de wc's. Ik twijfel tussen ikea ledare, Philips master of de reguliere philips. De master van philips is het duurste(€8,90), maar geeft lange garantie en veel langere brandtijd. Is dat het extra geld waard?

Ik wil in ieder geval 2700 als kleur temperatuur en 50 watt equivalent.

Heb hiervoor in mijn oude woning 12v spotjes gebruikt van China(wel de duurste Cree varianten). Werken na 3 jaar nog steeds uitstekend, het liefst nam ik ze mee naar mijn nieuwe woning. Maar in nieuwe woning wil ik voor 220v gaan omdat ik dan niet overal eerst een transformator hoef te plaatsen. Nu had ik eerst vanuit ebay / China 220v gu10 led spots gekocht, en van de 8 die ik heb gekocht zijn er binnen een uur 3 (letterlijk) uitgefikt. Dus die nooit meer.
Ik zit toevallig met hetzelfde vraagstuk. Zelf heb ik deze in gedachten: https://www.conrad.nl/nl/...houd-1-stuks-1374531.html. Gaat bij mij in de badkamer (2x GU10 50W nu) en de hal (3x GU10 50W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:35:
Hoe is bij jullie de levensduur van LED? De diodes zelf geloof ik wel, maar heb zo vaak led lampen die de geest geven (transformatortje stuk).
Tot nu toe werken alle LED-lampen die ik in gebruik heb nog gewoon. Een deel gebruik ik in portiekverlichting die ca. 5.000 u per jaar maakt (een mooie testopstelling!). Zelfs de vrij heet wordende Ikea Ledare 13 W / 1000 lm moet toch al zo'n 8000 uur hebben gedaan. Een paar Majestic 3 W / 250 lm kogellampjes zit aan de 20.000 uur.
Ben beetje lui/makkelijk met bonnetjes, maar heb aan de andere kant ook weinig zin om elke keer weer om garantie te moeten gaan. Nu is het voltage in ons huis een aantal jaar 245V geweest, maar dat valt binnen de 'normale' waarden waar de lampen tegen moeten kunnen.
Het is vooral de gloeilamp die daar minder goed tegen kan omdat die rechtstreeks aan het lichtnet zit. Een LED-lamp heeft een driver die wisselingen vrijwel geheel opvangt door zijn werkingsprincipe. Ik heb nog nooit een LED-lamp zwakker zien gaan branden als een grote verbruiker aan ging, gloeilampen juist altijd.
Philips houdt het het langst vol, maar daar heb ik er toch ook al 2 van die af en toe knipperen in een zelfde ornament met andere lampen die niet knipperen. Vervelend, want als ze geen 5+ jaar mee gaan dan zijn ze altijd duurder dan energie onzuinige lampen natuurlijk.
Niet mee eens...
Een gloeilamp van 60 W verbruikt in zijn levensduur van 1000 uur al € 12 à € 13 aan elektriciteit. Zeg met aanschaf zo'n € 15.
Een 9,5 W LED-lamp van € 15 aanschafprijs die maar 5000 uur zou meegaan (i.p.v. de beloofde 25.000 uur) kost omgerekend zo'n € 5 per 1000 uur... Dat is dus maar 1/3 van de gloeilamp, ook al doet ie maar 1/5 van wat er beloofd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
jitter schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:45:

Niet mee eens...
Een gloeilamp van 60 W verbruikt in zijn levensduur van 1000 uur al € 12 à € 13 aan elektriciteit. Zeg met aanschaf zo'n € 15.
Een 9,5 W LED-lamp van € 15 aanschafprijs die maar 5000 uur zou meegaan (i.p.v. de beloofde 25.000 uur) kost omgerekend zo'n € 5 per 1000 uur... Dat is dus maar 1/3 van de gloeilamp, ook al doet ie maar 1/5 van wat er beloofd werd.
Blijf ze ook gewoon kopen, alleen gaan de gloeilampen/halogeens hier in huis tot nu toe langer mee. Heb een maand terug gewoon een doos vol led lampen weg gegooid.

Zie overigens even naar boven ook iemand die niet veel geluk met met name chinese prullaria heeft gehad. Zal dat niet meer bestellen in ieder geval :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:02

Niet mee eens...
Mja, in mijn huidige keuken heb ik 1 TL-bak met 2x18W TL-lamp. Dus 36W en de hele keuken is goed verlicht. In mijn nieuw huis heb ik die vervangen diit 9*6W = 54W LED wat eigenlijk onzuiniger is. Weet niet hoelang een TL-lamp hoort te branden maar heb die in 7 jaar nog nooit moeten vervangen en die brandt toch zeer vaak (4-5h/dag).

Keukens zijn vergelijkbaar van grootte btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Engineer Stewie schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:00:
[...]

Mja, in mijn huidige keuken heb ik 1 TL-bak met 2x18W TL-lamp. Dus 36W en de hele keuken is goed verlicht. In mijn nieuw huis heb ik die vervangen diit 9*6W = 54W LED wat eigenlijk onzuiniger is. Weet niet hoelang een TL-lamp hoort te branden maar heb die in 7 jaar nog nooit moeten vervangen en die brandt toch zeer vaak (4-5h/dag).

10.000 h is toch redelijk normaal voor een TL-lamp. Als je een goed voorschakelapparaat hebt en ze niet al te vaak schakelt gaan ze vaak nog veel langer mee. Lichtopbrengst gaat wel dalen.

http://download.p4c.phili...0084023_pss_nl_nl_001.pdf

Levensduur tot 50% uitval met conventioneel VSA: 15.000 h
Levensduur tot 50% uitval met EVSA: 20.000 h

[ Voor 12% gewijzigd door weebl15 op 08-02-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Het is vooral de gloeilamp die daar minder goed tegen kan omdat die rechtstreeks aan het lichtnet zit. Een LED-lamp heeft een driver die wisselingen vrijwel geheel opvangt door zijn werkingsprincipe. Ik heb nog nooit een LED-lamp zwakker zien gaan branden als een grote verbruiker aan ging, gloeilampen juist altijd.
Ik heb inderdaad nog nooit mee gemaakt dat een LED lamp zwakker gaat branden als er een grote verbruiker aan ging. Aan de andere kant zit ik ook op een plek waar de netspanning aardig stabiel is.

Echter, bij lampen die sowieso al 'snel' schakelen zie ik ze af en toe wel heel even knipperen als ik bv. onze goedkope bovenstofzuiger aanzet :D. Overigens met name als de stofzuiger in een stopcontact op dezelfde groep (of zelfs direct of indirect op dezelfde 'las') als het lichtpunt van de ledlampen.

(de Miele stofzuiger die we beneden hebben heeft een soort 'soft start', daar gebeurt het niet ).

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 08-02-2016 09:20 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat betekent dat die stofzuiger een behoorlijke dip op het lichtnet maakt terwijl de motor aanloopt. Een dip die lang genoeg duurt en diep genoeg is om de afvlakelco's van de LED-lamp "leeg te trekken". E.e.a. hangt ook af van hoe scheutig of juist karig de fabrikant van de LED-lampen is met elco's.

Het maakt denk ik ook uit of de LED-lamp uit veel in serie geschakelde LED's bestaat en daardoor op een hoge spanning moet werken. Een LED-lamp kan ook uit parallel geschakelde strengen bestaan die daardoor op een lagere spanning werken.

Bij een lagere werkspanning van de LED's is er dus meer headroom t.o.v. de netspanning en zullen dips minder snel tot uitvallen kunnen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Ik heb onlangs een RGBWW ledstrip van 5 meter aangeschaft. Nu wil ik deze opdelen in 4 strips en deze centraal vanuit 1 punt voeden (milight controller). Nu heb ik de ledstrip van 5 meter al geknipt in de benodigde delen, alleen ben ik nu benieuwd hoe ik de ledstrips het best kan verbinden vanuit één punt. Om het te verduidelijken heb ik onderstaande afbeelding bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/b0k77gqh1/ledstrip.jpg

Welke koppelstukken kan hiervoor het beste gebruiken? Zijn dat deze: http://www.ledstripkoning...-stekker-met-kabel-15-cm/ ? Zodat ik deze aan elkaar moet solderen?

Of zijn er betere (kant-en-klaar) oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Engineer Stewie schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:00:
[...]

10.000 uur is gangbaar voor standaard TL-buizen op een conventioneel voorschakelapparaat (CVSA). 20.000 uur zou haalbaar moeten zijn op een elektronisch voorschakelapparaat (EVSA). Longlife buizen kunnen nog langer meegaan.

Bij het vermogen dat op een TL-buis staat gedrukt moet nog rekening gehouden worden met het volgende:
- het is het verbruik van uitsluitend de buis, dus zonder de verliezen in het VSA;
- het is het verbruik i.c.m. een CVSA, op een EVSA verbruikt de buis minder (bij evenveel licht).

Zelf gedane metingen bevestigen dit.
Op een CVSA was het totaal van een 36 W buis en het VSA ("systeemvermogen") zo'n 45 W.
Op een EVSA was het systeemvermogen met dezelfde buis 30-32 W.

Niet alleen heeft een EVSA lagere verliezen, ook de buis kan op de hogere frequentie met minder energie dezelfde lichtopbrengst geven. Als je huidige armatuur een magnetische ballast (= CVSA) heeft, dan zit je met het verbruik dus niet zoveel hoger dan je misschien dacht.

Overigens geldt bij TL-buizen hetzelfde als bij spaarlampen, n.l. dat veel cycli de levensduur flink kunnen verkorten, en weinig cycli juist verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mouse86 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:40:
Kan mij iemand helpen adviseren. Ik zoek gu10 spots voor verlichting van de gang en de wc's. Ik twijfel tussen ikea ledare, Philips master of de reguliere philips. De master van philips is het duurste(€8,90), maar geeft lange garantie en veel langere brandtijd. Is dat het extra geld waard?

Ik wil in ieder geval 2700 als kleur temperatuur en 50 watt equivalent.

Heb hiervoor in mijn oude woning 12v spotjes gebruikt van China(wel de duurste Cree varianten). Werken na 3 jaar nog steeds uitstekend, het liefst nam ik ze mee naar mijn nieuwe woning. Maar in nieuwe woning wil ik voor 220v gaan omdat ik dan niet overal eerst een transformator hoef te plaatsen. Nu had ik eerst vanuit ebay / China 220v gu10 led spots gekocht, en van de 8 die ik heb gekocht zijn er binnen een uur 3 (letterlijk) uitgefikt. Dus die nooit meer.
De goedkoopste van de drie (Ledare) die je noemt heeft op een paar belangrijke punten toch prima prestaties.
De Ledare heeft een betere kleurweergave (CRI 90) en hogere lichtopbrengst (400 lm) dan Philips en is met 25.000 uur levensduur toch ook niet snel stuk. Amper € 5.

De hogere CRI gaat ten koste van de efficiëntie en de Ledare is daarom wel de minst zuinige (6 W).

Voor een toilet zou ik overigens een (halogeen)gloeilamp blijven gebruiken vanwege het hoge aantal cycli i.c.m. weinig branduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jitter schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:32:
Voor een toilet zou ik overigens een (halogeen)gloeilamp blijven gebruiken vanwege het hoge aantal cycli i.c.m. weinig branduren.
Of gewoon een LED lamp met hoge rating voor aantal schakelcycli kopen. Ik heb bvb. Osram spots met een rating van 100k cycli...

Vind het overigens wel een beetje gek dat je bij grootte-ordes van 4 tot 6W nog naar 'zuinigheid/efficiëntie' (naast de lichtopbrengst dan) kijkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37
radem205 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:05:
Ik heb onlangs een RGBWW ledstrip van 5 meter aangeschaft. Nu wil ik deze opdelen in 4 strips en deze centraal vanuit 1 punt voeden (milight controller). Nu heb ik de ledstrip van 5 meter al geknipt in de benodigde delen, alleen ben ik nu benieuwd hoe ik de ledstrips het best kan verbinden vanuit één punt. Om het te verduidelijken heb ik onderstaande afbeelding bijgevoegd.

[afbeelding]

Welke koppelstukken kan hiervoor het beste gebruiken? Zijn dat deze: http://www.ledstripkoning...-stekker-met-kabel-15-cm/ ? Zodat ik deze aan elkaar moet solderen?

Of zijn er betere (kant-en-klaar) oplossingen?
Zelf gebruik ik deze dingen: http://nl.aliexpress.com/...4b-4ae3-879e-6a6959f8444a
Je klikt ze zo op de ledstrips en je kan ze makkelijk verbinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

jitter schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:32:
[...]
Een gloeilamp gaat op zo'n plaats -tig jaar mee en mijn redenering was dat een ledlamp het dan zou begeven omdat de elco uitgedroogd zou zijn.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slonzo schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:35:
[...]

Of gewoon een LED lamp met hoge rating voor aantal schakelcycli kopen. Ik heb bvb. Osram spots met een rating van 100k cycli...
Ik denk meer in terugverdientijd. Die is op een toilet misschien langer dan ik nog te gaan heb...
Vind het overigens wel een beetje gek dat je bij grootte-ordes van 4 tot 6W nog naar 'zuinigheid/efficiëntie' (naast de lichtopbrengst dan) kijkt. :+
Misschien moet je het anders bekijken: een lamp van 6 W verbruikt 50% meer dan een lamp van 4 W. ;)

Privé zou ik een 6 W lamp wel verkiezen boven een 4 W lamp als die beter licht geeft, dat tikt niet echt aan.

In de portiekverlichting die ik beheer zou 2 W per armatuur meer op jaarbasis 200 kWh meer verbruik betekenen, dan tikt het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Gisteren deze bestelling binnengekregen (21/1 besteld):
http://www.ebay.com/itm/221919552734
De Warm-White non-waterproof versie van amper 5 dollar.

Deze hangt nu op zolder boven het hobby-bureau, afgeknipt op een lengte van circa 3 meter.
Voor de voeding een "oude" schakelende 12V/max 3A laptopvoeding gebruikt.
Omdat er boven het bureau een draagbalk van het schuine dak zit hangt de strip grofweg een meter boven het werkblad waarbij het prima licht is. :)
De kleur is inderdaad redelijk warm-wit (eerder tussen warm-wit en wit in).

Het grappige is dat ze aan beide kanten van de strip al (korte) aansluitdraadjes hebben gemaakt, dus na doorknippen is het restant meteen weer bruikbaar!

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

]Ik ben op zoek naar GU10 LED spots die goed dimmen van ongeveer 5% tot 100% met de KlikaanKlikuit LED dimmers ACM-100 en AWMD-250.

Ik ben in mijn woning enkele jaren geleden overgestapt op KlikaanKlikuit systeem van voornamelijk dimmers samen met veen ICS1000. De installatie beviel me goed en ik had ook geen problemen.
Ruim een jaar geleden ben ik overgegaan naar LED verlichting in heel mijn woning. De oude KAKU-dimmers werkten echter niet met LED lampen en ik heb besloten om geleidelijk alle dimmers te vervangen door nieuwe KAKU dimmers die wel geschikt zouden moeten zijn voor LED lampen. Zo heb ik momenteel 4 x ACM-100 dimmer, 12 x AWMD-250 mini dimmer en 4 x ACD-200 (totaal 20 dimmers) en daarbij de ICS-1000 in gebruik.

Ik heb verschillende merken en typen E27 LED lampen en deze dimmen van 0% tot 100% bij elke dimmer.

Het dimmen van GU10 LED spots geeft mij tot nu toe veel problemen. Ik heb eerst een aantal GU10 dimbare LED spots uit de aanbieding bij de ALD aangeschaft en deze dimmen prima. Vervolgens heb ik een aantal GU10 LED spots aangeschaft via Webwinkels (de ALDI aanbieding was op), maar deze geven problemen met het dimmen. Ze dimmen van ongeveer 50% tot 100%. De ondergrens instelling van de KlikaanKlikuit dimmers staan volgens gebruiksaanwijzing op minimaal afgesteld. De een dimt iets beter dan de ander, maar het onder bereik van de dimmers is veel te weinig bij al deze LED spots. Gebruik ik een andere (niet draadloze) LED dimmer, dan doen de LED spots het wel goed. Er is ook nog een nieuwe ALDI aanbieding geweest voor GU10 LED spots en ook die heb ik aangeschaft. Deze zijn echter anders (alleen het doosje is hetzelfde) en ook deze dimmen onvoldoende.

Ik heb nu een doos met voor onbruikbare GU10 LED spots staan die niet compatible zijn met KlikaanKlikuit en een doos oude KlikaanKlikuit dimmers wat me inmiddels een vermogen heeft gekost en heb nu KlikaanKlikuit gevraagd om aan te geven welke LED-spots wel compatible zijn. Ik neem toch aan dat de fabrikant KlikaanKlikuit de dimmers zelf ook praktisch test bij de ontwikkeling en daarvoor lampen gebruikt.

Ik heb echter een ronduit teleurstellend antwoord van KlikaanKlikuit ontvangen. Ze kunnen niet één werkende GU10 LED spot noemen en verschuilen zich achter het feit dat er zoveel LED lampen zijn!! De conclusie luidt: zoek het maar uit.

Heeft iemand ervaring en kan mij GU10 LED spots adviseren die goed dimmen en (nog) leverbaar zijn?

Dank.
Derrek

Reactie KlikaanKlikuit:

Helaas kunnen wij geen advies geven over welke lampen van 0 tot 100% kunnen dimmen i.c.m. onze dimmers. Dit omdat het aanbod van LED-verlichting erg groot is en de doorloopsnelheid ook erg snel is.
Heeft u de ondergrens van deze dimmers wel eens ingesteld? U heeft namelijk zowel bij de ACM-100 als bij de AWMD-250 de mogelijkheid om de ondergrens wat lager te zetten zodat de lampen wel lager dimmen.

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 10-02-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weet iemand hoe de dimbare Philips Led GU10's zich verhouden tot de niet dimbare?
Heb in onze open keuken nu een viertal gu10 spots hangen. Deze gaan stuk voor stuk kapot nu, dus moet ze toch allemaal vervangen.
De reden dat ik het vraag; ik vind de niet-dimbare variant erg koud, ondanks de 2700k kleurtemperatuur.
Juist de huidige spots worden steeds warmer van kleur bij het dimmen, wat er gezellig uitziet. De led varianten die ik onlangs heb gekocht zijn leuk voor in de werkkamer oud, maar niet echt van het knusse soort.

Vraag me af of dat haalbaar is met de dimbare leds.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:41:
Weet iemand hoe de dimbare Philips Led GU10's zich verhouden tot de niet dimbare?
Heb in onze open keuken nu een viertal gu10 spots hangen. Deze gaan stuk voor stuk kapot nu, dus moet ze toch allemaal vervangen.
De reden dat ik het vraag; ik vind de niet-dimbare variant erg koud, ondanks de 2700k kleurtemperatuur.
Juist de huidige spots worden steeds warmer van kleur bij het dimmen, wat er gezellig uitziet. De led varianten die ik onlangs heb gekocht zijn leuk voor in de werkkamer oud, maar niet echt van het knusse soort.

Vraag me af of dat haalbaar is met de dimbare leds.
Denk dat voor jou de dim-to-glow bevalt...of hoe heten die precies? Die dimmen naar 2200K ofzo? :) Denk dat ik deze zelf ook veel ga toepassen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat zou inderdaad wat kunnen zijn. Zie dat die maar tot 35watt gaan. Heb er nu 4x50 in zitten. Zou weleens te weinig kunnen zijn als ik licht nodig heb.

edit: Hoewel ik zie dat 50watt halogeen ergens tussen de 300 en 350 lumen op zou moeten brengen, en deze led spot op 470 lumen zit... :?
edit2: Philips zegt zelf 305 lumen.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:57:
]knip
Reactie KlikaanKlikuit:

Helaas kunnen wij geen advies geven over welke lampen van 0 tot 100% kunnen dimmen i.c.m. onze dimmers. Dit omdat het aanbod van LED-verlichting erg groot is en de doorloopsnelheid ook erg snel is.
Heeft u de ondergrens van deze dimmers wel eens ingesteld? U heeft namelijk zowel bij de ACM-100 als bij de AWMD-250 de mogelijkheid om de ondergrens wat lager te zetten zodat de lampen wel lager dimmen.
KlikaanKlikuit geeft een hele realistische reactie.

KaKu moet voldoen aan een standaard, Fase aan of afsnijding / geschikt voor LED.
De ontwikkeling in LED gaat nog altijd zo hard dat bijna alle fabrikanten om de 4-6 maanden een nieuwe serie lampen uit brengen, het is onmogelijk en VEEL te duur een dergelijke lijst up-to-date te houden.
Ze kunnen aangeven compatibel te zijn met 90% van de lampen op de markt.

Fabrikanten van lampen zullen dit zelf moeten testen, deze zijn immers verantwoordelijk voor de nieuwe typen en kunnen mede door het uitbrengen van dergelijke lijsten potentiele klanten overhalen hun product te kopen.

Naast de lamp en de dimmer kan zelfs de installatie zelf een probleem vormen voor stabiel dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben het met 3xNix eens, het is voor een dimmerfabrikant ondoenlijk om te proberen de LED-lampfabrikanten bij te houden.

Maar eigenlijk is het een klein wonder dat LED's die op een lage gelijkspanning werken kunnen worden gedimd met een dimmer die zijn werk in de 230 V wisselspanning van het lichtnet doet.
Dat soort dimmers zijn een overblijfsel van het gloeilamptijdperk. Een gloeilamp werkte immers rechtsreeks aan 230 Vac en het was dus noodzakelijk om die 230 V op de een of andere manier te manipuleren. De manier waarop dat gebeurde is eigenlijk helemaal niet geschikt voor LED-lampen. Het is dankzij aangepaste elektronica in de LED driver toch redelijk goed mogelijk geworden, maar het gaat dus lang niet altijd vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:12:
Dat zou inderdaad wat kunnen zijn. Zie dat die maar tot 35watt gaan. Heb er nu 4x50 in zitten. Zou weleens te weinig kunnen zijn als ik licht nodig heb.

edit: Hoewel ik zie dat 50watt halogeen ergens tussen de 300 en 350 lumen op zou moeten brengen, en deze led spot op 470 lumen zit... :?
edit2: Philips zegt zelf 305 lumen.
In de Master serie heeft Philips wel een DimTone die equivalent is met 50 W (MAS LEDspotMV DimTone 4.5-50W GU10 40D). 385 lm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Over Dimtone gesproken....
Vandaag 6 stuks E14 peertjes gekocht.
Afbeeldingslocatie: http://www.retaillampen.nl/images/1444044386525b18a64e35f0ed6e57d980d4c59a5e.jpg
Dimmen prachtig als een traditionele gloeilamp.
Naar mijn mening de enige echt mooi dimmende led.
Dimt ook prima op een normale halogeen dimmer van Peha.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nice catch! Maar eens op zoek naar zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qua lichtkleur dimmen de WarmGlows erg mooi ja.

Toch blijf ik me hier ergeren aan de 'PWM flicker', waar de Megaman DimToWarm lampen geen last van hebben. Die laatste hebben wel net een wat minder 'natuurlijk' kleurtemperatuur verloop tijdens dimmen, maar iig wel een op het oog constantere lichtstroom.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dit zijn geen Warm glow lampen, maar de professionele lijn, Masterled.
Of er veel verschil tussen zit weet ik niet.
Bij CFL en TL verlichting zit er absoluut kwaliteitsverschil tussen professionele en consumenten lijn.

Ik dim ze niet via PWM, maar met tronic of triac.
Dimmers heb ik nog nooit hoeven te vervangen, zijn allemaal dimmers van 8 jaar en ouder. Geen geknipper of gebrom waar te nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 11-02-2016 06:01 ]

Oxellaar schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 23:30:
Ik dim ze niet via PWM, maar met tronic of triac.
Jij niet, maar de driver misschien wel.
De driver maakt de vertaalslag tussen de gedimde 230 Vac en de gelijkspanning die die aan de LED-module gaat leveren.

Als Philips heeft gekozen om de LED's middels PWM te dimmen, dan kunnen gevoelige mensen zoals eymey, maar ook ik, dat als storend ervaren, tenzij de frequentie hoog genoeg is. Maar hoge frequenties brengen weer andere uitdagingen met zich mee.

Technisch gezien is het ook mogelijk om de stroom te manipuleren door die constant te laten maar in hoogte te variëren. Dit kan niet flikkeren en zou zeker mijn voorkeur hebben boven PWM, maar het hangt er dus vanaf wat er door de fabrikant wordt toegepast in de driver van de lamp.

• Engineer Stewie
Ik was gisteren mijn trapleuning aan het nameten om een LED-strip in te plaatsen maar heb altijd over het hoofd gezien dat daar een bocht inzit. Nu had ik begrepen dat ik de LED-strip beter op een ALU profiel monteer om de hitte kwijt te raken. Worden LED-strips zo heet?

Een andere reden om een ALU profiel te plaatsen is een afdekkap, zoals je bovenaan zie moet ik de kabel nog helemaal naar de onderkant van de leuning brengen maar zonder afdekkap ga je dat altijd blijven zien.Al zou ik ook plaatselijk iets kunnen laten maken waar de kabels nog doorpassen in hetzelfde hout.
Maar de afdekkap zorgt volgens mij ook voor meer diffuus licht, of valt dat mee?
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

De plaats waar de strip komt is 2cm hoog en 3cm breed. De trapleuning is gekocht om een LED-strip in te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1689/24859349551_bfa7bfdd3c_z.jpg

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Engineer Stewie schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:56:
Ik was gisteren mijn trapleuning aan het nameten om een LED-strip in te plaatsen maar heb altijd over het hoofd gezien dat daar een bocht inzit. Nu had ik begrepen dat ik de LED-strip beter op een ALU profiel monteer om de hitte kwijt te raken. Worden LED-strips zo heet?
Ligt eraan hoeveel vermogen je er doorheen stuurt. Gezien het om accent verlichting gaat (neem ik aan), zul je denk ik geen hoog vermogen strip gebruiken en dan valt het wel mee.
Een andere reden om een ALU profiel te plaatsen is een afdekkap, zoals je bovenaan zie moet ik de kabel nog helemaal naar de onderkant van de leuning brengen maar zonder afdekkap ga je dat altijd blijven zien.Al zou ik ook plaatselijk iets kunnen laten maken waar de kabels nog doorpassen in hetzelfde hout.
Maar de afdekkap zorgt volgens mij ook voor meer diffuus licht, of valt dat mee?
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

De plaats waar de strip komt is 2cm hoog en 3cm breed. De trapleuning is gekocht om een LED-strip in te plaatsen.

[afbeelding]
Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe wil je die ledstrip nou hebben? Aan de achterkant (richting muur) of aan de onderkant? Lijkt me dat het in beide gevallen redelijk uit het zicht zit toch?
Wat wil je met die kabel? De stri nog op meerdere punten voeden?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:31

P_Tingen

omdat het KAN

mcDavid schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:30:
Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe wil je die ledstrip nou hebben? Aan de achterkant (richting muur) of aan de onderkant? Lijkt me dat het in beide gevallen redelijk uit het zicht zit toch?
Wat wil je met die kabel? De stri nog op meerdere punten voeden?
Richting muur gaat hem denk ik niet worden. Ik heb zelf een led strip aan de onderkant van mijn aanrechtkastjes en met zo'n strip een bocht om gaat gewoon niet; die strip (althans die ik heb) is daar te stug voor. Aan de onderkant van de trapleuning is denk ik de enige optie.

... en gaat over tot de orde van de dag

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Welke info zit er bij de strip die je heb gekocht of op het oog hebt.
De meeste moeten wel op aluminium gemonteerd worden i.v.m. levensduur e.d.

Trap is orientatie licht, je moet genoeg zien om niet op je plaat te gaan - gewoon een strip van 10meter met 300-400lm/meter lijkt mij meer dan genoeg.
Eventueel diffuus kapje zodat de licht-puntjes minder zichbaar zijn en het een geheel lijkt.
(omdat de muur dichtbij is en wit? zie je dan geen lichtpuntjes in de "reflectie")

Of je moet kiezen voor shortpitch - kortere afstand tussen LED's - kan dan misschien zonder diffuus kap.

2bij 3cm is meer dan voldoende ruimte, rail hoeft maar +/- 15mm breed en 12~20mm hoog te zijn.
Maar alles hangt af van de gekozen strip.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
P_Tingen schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:14:
[...]

Richting muur gaat hem denk ik niet worden. Ik heb zelf een led strip aan de onderkant van mijn aanrechtkastjes en met zo'n strip een bocht om gaat gewoon niet; die strip (althans die ik heb) is daar te stug voor. Aan de onderkant van de trapleuning is denk ik de enige optie.
Meestal kun je de strip wel een beetje vouwen om een (flauwe) bocht te maken. Of als je dat niet mooi vindt, knip je hem door en soldeer je er draadjes tussen in de juiste hoek. Ik denk dus dat het wel een optie is.

• Engineer Stewie
De strip is idd meer bedoelt als accent en minder als orientatie. Opzich is de trap voldoende verlicht om niet op je bek te gaan :). De lichtsterkte zal dus ergens tussen te 2 liggen.
De kabel boven wordt gewoon nog herlegd tot achtere de houten plaat zodat er bijna niets van te zien is. Uiteindelijke bedoeling is om dat deel af te dekken, als het kan met een diffuus kapje over de strip die doorloopt.
De strip komt allessinds parallel met de trapleuning en schijnt dus niet rechtstreeks op de muur.

Ik heb ondertussen deze LED-profielen gevonden, deze kunnen geplooid worden :
http://v-led.nl/led-profiel/flexibel/

De strip die ik wil gebruiken is wel een high power strip met 21W/meter en bijna 1500 Lumen maar zou die heel hard dimmen want 7500 lumen is belachelijk veel. Heb uit Quindor zijn blog begrepen dat dit heel goede strips zijn met dikke koperbanen (wat de warmtegeleiding ook te goede komt).
De strip is 1cm breed en de LED's zijn 1mm hoog. Totale dikte is dus 2 of 3mm vermoed ik.

Een andere optie is om misschien een alu profiel van 7mm hoog te nemen en die proberen te plooien. Mits een paar sleufjes in de zijkant kan dat lukken. Of er dan nog een kap opkan is iets anders. Dat is wel een must met een kleuter van 3 jaar in huis.

• Jochemd13
mcDavid schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:34:
[...]

Meestal kun je de strip wel een beetje vouwen om een (flauwe) bocht te maken. Of als je dat niet mooi vindt, knip je hem door en soldeer je er draadjes tussen in de juiste hoek. Ik denk dus dat het wel een optie is.
Zelf heb ik daar geen goede ervaringen mee ;(

Zelf probeerde ik altijd alle bochten gewoon met de ledstrip zelf te maken, terwijl er de meest onmogelijke bochten waren zodat de ledstrip maar overal omheen ging. Omdat dit er echt niet mooi uit zag heb ik later een grote hoeveelheid koppelstukken gekocht zodat ik die daarvoor mooi in de plaats kon gebruiken. En nu ben ik er nog steeds erg enthousiast over :)

• Jochemd13
jitter schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:33:
[...]

In de Master serie heeft Philips wel een DimTone die equivalent is met 50 W (MAS LEDspotMV DimTone 4.5-50W GU10 40D). 385 lm.
Zelf heb ik die GU10 spot ook en ik ben er erg enthousiast over.

Hij kan heel veel goed wit licht geven wat erg handig is in een grote keuken, maar kan dan ook weer een leuk sfeereffect geven als je het licht wat minder fel instelt. Ik vind zelf ook dat het een erg goede vervanging is voor normale halogeen 50W lampen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:31

P_Tingen

omdat het KAN

mcDavid schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:34:
[...]

Hmm, hangt van je strip af denk ik, want die ik heb valt niet mee te spotten. Is van het type "Immer gerade aus". Je kan hem een beetje verleggen maar een bocht van 90 graden moet je echt met een cirkel van 2 meter maken denk ik.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

Ik wil het armatuur boven de eettafel waar nu 5 x 40 W halogeenlampjes G9 inzitten nu toch eens vervangen door LED. Nu heeft Philips een 2,5W beschikbaar waar de meeste mensen enthusiast over zijn (kleur, geen flikkeren). Nu heb ik echter wel het probleem dat deze lampen achter een dimmer zitten, met een drukknopje welke je kan gebruiken om te dimmen (lang vasthouden) en aan of uit kunt schakelen. Standaard schakelen wij echter die hele lamp altijd aan en uit met de normale wandschakelaar.
Na een fractie van een seconde gaat dan die hele lamp meteen op volle sterkte aan, er wordt dan niet gedimd.

Zou ik zonder probleem zo'n LED lamp kunnen gebruiken? Hij is niet geschikt om te dimmen, maarja dat gebruiken we niet. Maar hij zal dus wel achter die dimmer zitten, die ik echt niet zomaar even kan verwijderen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:31
psy schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:52:
Ik wil het armatuur boven de eettafel waar nu 5 x 40 W halogeenlampjes G9 inzitten nu toch eens vervangen door LED. Nu heeft Philips een 2,5W beschikbaar waar de meeste mensen enthusiast over zijn (kleur, geen flikkeren). Nu heb ik echter wel het probleem dat deze lampen achter een dimmer zitten, met een drukknopje welke je kan gebruiken om te dimmen (lang vasthouden) en aan of uit kunt schakelen. Standaard schakelen wij echter die hele lamp altijd aan en uit met de normale wandschakelaar.
Na een fractie van een seconde gaat dan die hele lamp meteen op volle sterkte aan, er wordt dan niet gedimd.

Zou ik zonder probleem zo'n LED lamp kunnen gebruiken? Hij is niet geschikt om te dimmen, maarja dat gebruiken we niet. Maar hij zal dus wel achter die dimmer zitten, die ik echt niet zomaar even kan verwijderen.
Ik verwacht dat dit geen probleem moet zijn, of je moet lekstroom krijgen..
Je kan het beste het gewoon even proberen en terug sturen mocht het niet werken.

Zo heb ik hier ook allemaal led spotjes (gu10) met een halogeendimmer erachter zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Wss is die dimmer geen probleem. Desnoods kan je die ee even uitnemen en de draden gewoon doorverbinden en terug plaatsen.
Als je wago klemmetjes gebruikt is dat zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 07:42:
[...]

Jij niet, maar de driver misschien wel.
De driver maakt de vertaalslag tussen de gedimde 230 Vac en de gelijkspanning die die aan de LED-module gaat leveren.

Als Philips heeft gekozen om de LED's middels PWM te dimmen, dan kunnen gevoelige mensen zoals eymey, maar ook ik, dat als storend ervaren, tenzij de frequentie hoog genoeg is. Maar hoge frequenties brengen weer andere uitdagingen met zich mee.

Technisch gezien is het ook mogelijk om de stroom te manipuleren door die constant te laten maar in hoogte te variëren. Dit kan niet flikkeren en zou zeker mijn voorkeur hebben boven PWM, maar het hangt er dus vanaf wat er door de fabrikant wordt toegepast in de driver van de lamp.
Precies. Wat je zegt :)

De WG lamp die ik heb wordt ook met een 'gewone' dimmer gedimd (nou ja, een KAKU ACD-200). Die KAKU doet overduidelijk geen PWM, maar de driver in de WG dus wel.

Dat er aan PWM op een hogere frequentie, of sterkte regelen op de andere manier, uitdagingen kleven, daar ben ik van overtuigd. Maar het blijft wel apart dat Megaman het wel kan.

En stiekem valt het me ook een beetje tegen van een bedrijf als Philips. Maar ja, het Philips van nu is niet meer het Philips van vroeger (zeker niet op LED gebied).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Engineer Stewie schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:19:
De strip is idd meer bedoelt als accent en minder als orientatie. Opzich is de trap voldoende verlicht om niet op je bek te gaan :). De lichtsterkte zal dus ergens tussen te 2 liggen.
De kabel boven wordt gewoon nog herlegd tot achtere de houten plaat zodat er bijna niets van te zien is. Uiteindelijke bedoeling is om dat deel af te dekken, als het kan met een diffuus kapje over de strip die doorloopt.
De strip komt allessinds parallel met de trapleuning en schijnt dus niet rechtstreeks op de muur.

Ik heb ondertussen deze LED-profielen gevonden, deze kunnen geplooid worden :
http://v-led.nl/led-profiel/flexibel/

De strip die ik wil gebruiken is wel een high power strip met 21W/meter en bijna 1500 Lumen maar zou die heel hard dimmen want 7500 lumen is belachelijk veel. Heb uit Quindor zijn blog begrepen dat dit heel goede strips zijn met dikke koperbanen (wat de warmtegeleiding ook te goede komt).
De strip is 1cm breed en de LED's zijn 1mm hoog. Totale dikte is dus 2 of 3mm vermoed ik.

Een andere optie is om misschien een alu profiel van 7mm hoog te nemen en die proberen te plooien. Mits een paar sleufjes in de zijkant kan dat lukken. Of er dan nog een kap opkan is iets anders. Dat is wel een must met een kleuter van 3 jaar in huis.
Je kan ook een IP67 strip overwegen, deze zijn ook "aanraak veilig".
21W of 1500lm / meter vind ik echt overkill - daarbij zal je dan (waarschijnlijk) meerdere lengten moeten schakelen.
Dat weer inhoud dat je kleurverschil kan krijgen en dat zie je op een witte muur.

Ik zou dit iig nooit adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 12-09 15:17
Engineer Stewie schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:19:
De strip die ik wil gebruiken is wel een high power strip met 21W/meter en bijna 1500 Lumen maar zou die heel hard dimmen want 7500 lumen is belachelijk veel.
Ik zou niet 1500 lumen/meter gaan terugdimmen naar 300-400. De meeste dimmers werken met PWM en hoe verder je gaat dimmen, hoe duidelijker dat je het gaat zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.electronicproducts.com/images2/fajb_dimmable_LEDs_02_nov2011.gif

Waarom zou je zoveel lichtopbrengst uberhaupt willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
FunFair schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:21:
[...]

Ik zou niet 1500 lumen/meter gaan terugdimmen naar 300-400. De meeste dimmers werken met PWM en hoe verder je gaat dimmen, hoe duidelijker dat je het gaat zien.

[afbeelding]

Als je overal in je huis licht wilt hebben dan kan het wel een optie zijn om zoveel lumen te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Ik heb wel eens gehoord op een verjaardag (je weet hoe dat gaat) dat als je een led dimt nog net zoveel moet betalen als wanneer je hem voluit laat branden?

Ik heb verschillende halogeen dimmers in de woonkamer zitten met led lampen. Deze staan eigenlijk altijd minimaal aan (echt sfeer verlichting).

Klopt het zo dat je dan toch net zoveel betaald wanneer deze voluit zou branden? Beetje gek? Hoorde het een keertje op een verjaardag iemand zeggen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het mag bekend zijn dat op verjaardagen en borreltafels soms aardig in de ruimte wordt gekletst. Soms tot in het absurde toe. Erg veel klok en klepel verhalen, niet gehinderd door echte kennis van zaken en evenmin in staat om even logisch na te denken.

Net zoveel moet betalen zou betekenen net zoveel gebruiken. Toch dim je het licht, dus wordt er minder energie aan de lamp afgegeven. Dat zou als die persoon gelijk zou hebben betekenen dat die energie dan ergens anders moet verdwijnen, dus als dat niet in de lamp is, zou dat alleen maar in de dimmer moeten zijn. Welnu, als die dimmer een regelbare weerstand zou zijn, dan klopt dit voor een klein deel. Gevolg zou wel zijn dat dit in een straalkachel zou veranderen die z'n warmte helemaal niet kan afvoeren en daardoor in heel korte tijd zou verbranden, al dan niet gepaard met een stevige fik. Tenzij een regelweerstand van reusachtige afmetingen.

Dit kan natuurlijk niet en is daarom ook pertinent niet waar. Dimmers werken met faseaansnijding, faseafsnijding of pulsbreedteregeling op een hoge frequentie. En in alle gevallen registreert de verbruiksmeter van de energiemaatschappij dit wat verwacht mag worden correct. Niet voor niets heeft het destijds nogal lang geduurd voordat elektronische meters werden toegelaten als opvolgers van de ferrarismeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Techneut schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:26:
Het mag bekend zijn dat op verjaardagen en borreltafels soms aardig in de ruimte wordt gekletst. Soms tot in het absurde toe. Erg veel klok en klepel verhalen, niet gehinderd door echte kennis van zaken en evenmin in staat om even logisch na te denken.

Net zoveel moet betalen zou betekenen net zoveel gebruiken. Toch dim je het licht, dus wordt er minder energie aan de lamp afgegeven. Dat zou als die persoon gelijk zou hebben betekenen dat die energie dan ergens anders moet verdwijnen, dus als dat niet in de lamp is, zou dat alleen maar in de dimmer moeten zijn. Welnu, als die dimmer een regelbare weerstand zou zijn, dan klopt dit voor een klein deel. Gevolg zou wel zijn dat dit in een straalkachel zou veranderen die z'n warmte helemaal niet kan afvoeren en daardoor in heel korte tijd zou verbranden, al dan niet gepaard met een stevige fik. Tenzij een regelweerstand van reusachtige afmetingen.

Dit kan natuurlijk niet en is daarom ook pertinent niet waar. Dimmers werken met faseaansnijding, faseafsnijding of pulsbreedteregeling op een hoge frequentie. En in alle gevallen registreert de verbruiksmeter van de energiemaatschappij dit wat verwacht mag worden correct. Niet voor niets heeft het destijds nogal lang geduurd voordat elektronische meters werden toegelaten als opvolgers van de ferrarismeters.
Bedankt voor de reactie en uitleg! Ik vond het al een gek idee want inderdaad waar zou dan die energie moeten blijven :P

En inderdaad op de verjaardagen hoor ik soms allerlei lulverhalen rond gaan waarvan ik denk ''hoe kan dat nu in godsnaam, een beetje logisch nadenken...''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eymey schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:39:
[...]
En stiekem valt het me ook een beetje tegen van een bedrijf als Philips. Maar ja, het Philips van nu is niet meer het Philips van vroeger (zeker niet op LED gebied).
Philips is tegenwoordig nog vooral een merk, niet echt een fabrikant meer. Ik schat in dat het overgrote deel waar Philips op staat door OEM's ontworpen en gemaakt wordt, maar hetzelfde geldt voor de andere grote merken.

Toevallig ontdekte ik een paar dagen geleden een blog van iemand die net als ik erg op details let. In één van zijn teardowns van een defecte Philips Tornado 24 W spaarlamp ontcijfert hij uit de opdruk van de printplaat de werkelijke fabrikant.
Ik heb door de jaren heen diverse Philips Genie spaarlampen uit elkaar gehaald. Van buiten identiek, maar van binnen van zeker drie verschillende OEM's afkomstig (wat trouwens ook zonder open te slopen af te leiden is a.d.h.v. een klein logo op de voet).

Maar Osram doet het niet anders. In hetzelfde blog werd ontdekt dat ook Osram van verschillende OEM's gebruik maakt, waaronder eentje die ook voor Ikea lampen produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Toch is het niet zo, dat wanneer je 50% lichtsterke dimt, je ook 50% energie bespaart. De lichtsterkte loopt sneller terug dan het vermogen. Het rendement gaat dus omlaag.
Je kunt beter een lamp van minder vermogen gebruiken, dan een groot vermogen altijd sterk dimmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 12-02-2016 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, al zal het bij een LED-lamp minder erg zijn dan bij een gloeilamp die bij 50% dimmen misschien alleen nog maar warmte produceert en geen zichtbaar licht meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Oxellaar schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 23:14:
Toch is het niet zo, dat wanneer je 50% lichtsterke dimt, je ook 50% energie bespaart. De lichtsterkte loopt sneller terug dan het vermogen. Het rendement gaat dus omlaag.
Je kunt beter een lamp van minder vermogen gebruiken, dan een groot vermogen altijd sterk dimmen.
Daar komt ook nog de perceptie van lichtsterkte bij kijken, dus zelfs met 50% gedimde led-verlichting lijkt het niet 50% minder licht.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
FunFair schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:21:
[...]

[afbeelding]

Wil uiteraard geen 1500 lumen per meter. Dat gaat zwaar overkill zijn. Vandaar de dimmers, maar inderdaad is 70-80% dimmen wss geen goed idee.
Ik wil vooral zeer goede LED-strips met een goede CRI en een lange levensduur. Heb weinig zin om elke paar jaar een nieuwe strip te plaatsen.
De bedoeling is dat de LED-strip aangaat bij zonsondergang en uitgaat bij zonsopkomst, net zoals de tuinverlichting. Dus ze zal wel wat uren branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

@Engineer Stewie
Cool project om een LED strip onder je trap leuning te monteren! Ik ben precies hetzelfde van plan (Ik laat de trap fabrikant een sleuf frezen aan de onderkant van de leuning). Hiervoor ook leuning montage houders uitgezocht die niet aan de onderkant maar aan de zijkant van de leuning bevestigd worden.

Qua hitte was ik zelf van plan om de strip zo in de sleuf te plakken. Ik heb wat tests gedaan met mijn huidige strip en op 100% zijn ze binnen 20 seconden niet meer aan te raken maar bij het testen op 25% - 30% worden ze praktisch niet warm en geven ze nog steeds meer dan genoeg licht. Vervolgens regel ik in mijn Domotica pakket dat dit de maximale waarde is en verwacht ik dat ze heel lang mee blijven gaan.

Verder zijn LED kleur en CRI waardes inderdaad belangrijk. PWM kan een naar iets zijn maar als je het goed aanpakt hoeft het naar mijn mening geen probleem te zijn! Ik heb een eigen gebouwde LED dimmer via een microcontroller waarbij de PWM frequentie 1000Hz is. Dat betekend dat er altijd 1000 pulsen per seconden gebeuren en dat alleen de breedte van die puls varieert. Dit zorgt voor het dimmende effect, het is dus niet zo dat bij het verlagen van de licht intensiteit de hoeveelheid pulsen veranderd! Vervolgens heb ik 1023 dim waardes. Zelfs op dim waarde 2 (1023 is max) kan ik geen enkele flikkering zien en ook via een camera moet ik de sluitertijd richting de 1/1000 zetten om überhaupt het PWM effect te zien.

Dat betekend niet dat de LEDs niet letterlijk aan het knipperen zijn, dat doen ze wel degelijk. Maar door de hoge frequentie vervaagt het voor ons waarnemen. Daarom kwamen er vroeger 100Hz TV's uit, omdat 50Hz in je oog hoeken heel goed zichtbaar is. Met 1000Hz kun je het ook nog steeds waarnemen als je er naar op zoek gaat, 1 manier is een camera met een sluittijd van 1/1000 een andere manier is de de LED strip heel snel op en neer te bewegen terwijl je er recht in kijkt. Ik ontken dus het effect zeker niet, maar ik betwijfel dat iemand het kan zien op 1000Hz. Zelf gebruik ik LEDs ook alleen maar als indirecte en statische verlichting wat wederom het effect nog verder verminderd.

PWM geeft verder een 100% lineaire dim van de LEDs, het menselijk oog neemt dat echter anders weer waar tabellen voor zijn om zo de stappen voor het oog evenredig te maken. In mijn ervaring dimt het stroom verbruik evenredig mee met de dim waarde. Dim waarde 100 verbruikt ongeveer 10% van dim waarde 1023. Dim waarde 1023 is vol open en daarbij verdwijnen ook de PWM kippenringen. Ook is er bij PWM dimmen geeft kleur verandering zoals bijvoorbeeld wel het geval kan zijn bij voltage dimmen.

Mocht je willen weten wat ik gebruik (Qua strip, lampen en dimmers) dan kun je dat hier vinden!

[ Voor 10% gewijzigd door Quindor op 14-02-2016 02:18 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is van persoon tot persoon verschillend, maar hangt ook van de omstandigheden af (meer info in deze wiki).

Ik heb even met een scoop aan een goedkope LED-strip van de Action gemeten. Deze dimt in 10 stappen van laag naar voluit en elke stap lijkt visueel ongeveer evenveel verschil te geven. Als je de meting van de opgenomen stroom in een grafiek uitzet zie je geen lineaire maar een kwadratische curve ontstaan.
Ook de dutycycle vertoont een kwadratische curve. Dit is wsl. nodig om ons het idee te geven van ongeveer gelijke stappen.

Bij deze strip heb ik in alle gedimde stappen het idee dat er "iets niet klopt" aan wat ik zie. Ik zie niet zozeer geflikker, maar wel een stroboscopisch effect. Zo zie ik bij vegende bewegingen of beweging van mijn hoofd alles schoksgewijs voorbij komen. Niet fijn, de strip onder mijn keukenkastjes dim ik alleen als ik niet in de keuken ben.

De PWM-frequentie blijkt 240 Hz te zijn, voor mij dus te weinig. Maar bij ver dimmen (korte dutycycle) vind ik het erger dan bij weining dimmen (lange dutycycle).
Dat verklaart misschien ook waarom een LCD op 60 Hz geen geflikker geeft (even los gezien van de backlight), die pixels blijven gewoon "aan" tot ze moeten veranderen, dit i.t.t. een CRT waarbij de langs vliegende elektronenstraal de pixels even kort doet oplichten.

Ik denk dat ik toch eens ga experimenteren met een hogere frequentie PWM-dimmer...

Edit: off-topic als het gaat over LED-verlichting, maar on-topic als het gaat over geflikker. Onderstaande korte film over de werking van de filmprojector legt uit waar de bijnaam "flick" vandaan komt en wat men eraan deed om de "flicker" te verminderen.

[ Voor 9% gewijzigd door jitter op 14-02-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessant filmpje :-).

Hoe dan ook, als ik ooit nog wat met LED strips ga doen en wil dimmen, dan moet de PWM frequentie dus ook minimaal 1000 hz zijn.

Trouwens wat betreft bewegen van de ogen: ik heb naast slechtziendheid ook nog last van nystagmus, waarbij mn ogen nogal beweeglijk zijn. Dus juist dat stroboscopische effect heb ik wrs ook sneller.

Oh ja.... Ik was afgelopen dinsdag voor het eerst in heel lange tijd weer eens in theater Carre. De kroonluchters daar zijn ook allemaal van flikkerende leds voorzien.... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Nu is het zo dat de LED-strip bij mij in de hal komt, een plaats waar je niet echt blijft. Maar het liefst heb ik toch ook iets zonder geflikker. We zijn eindelijk van die CRT dingen vanaf :).
Want uiteindelijk moeten er ook LED-strips komen in de woonkamer en keuken.

Ik heb reeds PWM dimmers liggen maar daar staan geen specs bij.
Moest dat niet goed werken kan ik nog altijd zelf een PWM dimmer maken. Als Master in the electonics zou dat moeten kunnen :+ ). Al heb ik al in tijden niets meer ermee gedaan (al 10 jaar nietmeer...).
Maar ik heb als voorwaarde dat het schakelbaar moet zijn (dus spanning er compleet af) en een memory functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
SChief schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:11:
[...]

Ik zit toevallig met hetzelfde vraagstuk. Zelf heb ik deze in gedachten: https://www.conrad.nl/nl/...houd-1-stuks-1374531.html. Gaat bij mij in de badkamer (2x GU10 50W nu) en de hal (3x GU10 50W).
Ik heb dit weekend de ikea gu10 led spot gekocht van 6watt die 400 lumen geeft volgens de specificatie. Prijs is 6 euro per stuk. Ik heb ze er nu in bedrijf en vindt ze erg mooi. Heerlijk warme kleur.

Ik had getwijfeld over de Philips warm glow 50w maar dat is hem niet geworden omdat ze een stuk duurder zijn.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Ik heb na jaren afwachten een eerste poging gedaan om met LED aan de gang te gaan en had vijf stuks filament kaarsen in combinatie met een "speciale LED" draai dimmer aangeschaft.
Ondanks dat de leverancier de dimmer had getest in combinatie met de lampen was ik er niet stuk van, ook nog geprobeerd met een andere LED draai dimmer maar ook dit was geen succes, hierna de boel weer terug gestuurd. LED draai dimmers zijn het niet voor mij, maar wat dan?

Na dit forum flink te hebben doorgespit heb ik besloten om een ander project(je) op te starten en wil ik drie stuks GU10 dimtone's gaan aanschaffen in combinatie met een Eltako dimmer.

Nu heb ik de volgende vraag:
Heeft iemand ervaring met het in een inbouwdoos plaatsen van een Eltako EUD61NPN-UC dimmer en het op dezelfde doos plaatsen van een inbouw pulsdrukker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Geen ervaring met EUD61NPN-UC maar heb bij mij overal Eltako LED dimmers (centrale kast) en die werken feilloos.

Indien de 'AUTO' stand niet goed werkt met LED kan he 1 van de 3 dimcurves voor LED gebruiken. Aansluiten is poepsimpel. Ik zou wel voor niet te dikke drukknoppen kuezen, mijn zijn bv ruim 3cm dik wat weinig plaats over lazt maar er zijn er dunnere.
Proberen maar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:03:
Interessant filmpje :-).

Hoe dan ook, als ik ooit nog wat met LED strips ga doen en wil dimmen, dan moet de PWM frequentie dus ook minimaal 1000 hz zijn.

Trouwens wat betreft bewegen van de ogen: ik heb naast slechtziendheid ook nog last van nystagmus, waarbij mn ogen nogal beweeglijk zijn. Dus juist dat stroboscopische effect heb ik wrs ook sneller.

Oh ja.... Ik was afgelopen dinsdag voor het eerst in heel lange tijd weer eens in theater Carre. De kroonluchters daar zijn ook allemaal van flikkerende leds voorzien.... :{
Tja, ogen, mooie dingen maar ook gevoelig voor aandoeningen. Ik heb vanaf dat ik volwassen werd mouches volantes in mijn gezichtsveld, daarna kreeg ik ook wat kleine scotoma rondom mijn centrale visus. Oorzaak: nooit echt een sluitende diagnose gekregen, maar ik vermoed dat het iets met vasospasmes in het netvlies te maken heeft ("oogmigraine"). Niet onaannemelijk aangezien ik gevoelig kan zijn voor migraine aanvallen.

Of het met bovenstaande iets te maken heeft of niet weet ik niet, maar ik heb altijd visuele info snel kunnen verwerken. Ook tests waarbij je in korte tijd een groot aantal objecten moet tellen gingen me makkelijk af.
Ik twijfel of 1 kHz voor mij genoeg is. Ik link hier even terug naar november 2014 waar ik een scoop op het gedimde signaal van mijn fietslamp zette. In de gedimde stand werkt die met een PWM signaal van 1 kHz en een duty cycle van 50%. Toch kan ik nog steeds aan bijv. regendruppels die door de lichtstraal vallen zien dat het niet geheel vloeiend gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ha grappig, in die link reageer je toevallig ook op een post van mij :D.

Tsja.... mijn moeder had de 'pech' om juist toen ze in verwachting was van mij een Toxoplasmose infectie op te lopen. Die heeft bij mij voor m'n oogproblemen gezorgd, al sinds m'n geboorte. Links zie ik nog een % of 4 (ik heb nog wat perifeer zicht, detailzicht ontbreekt totaal). Rechts zie ik nog 18%. Daarnaast heb ik dus nystagmus. Die laatste wordt gelukkig gecompenseerd door m'n hersenen, maar het levert soms wel eens awkward blikken op bij mensen die me niet kennen.

Waarom het juist ook tot die gevoeligheid voor snel flikkeren heeft moeten leiden is me nog niet helemaal duidelijk, het zij zo.

Het gekke is: In de tijd van de 50 hz. beeldbuizen had ik wel m'n 'favorieten' qua TV's die het minst nonrustige beeld gaven. En omdat er niet beter voor handen was heb ik altijd prima naar die dingen kunnen kijken. Tot de eerste Philips 'matchline' 100 hz. TV's kwamen. Man, man, man, wat was ik onder de indruk. De reclameslogan "beeld dat staat als een dia" (of wat was het precies) kon ik direct "beamen". Sinds die tijd werd het alleen maar beter voor mij: 100 hz. TV's, computer-CRT's waar je de refreshrate op 120 hz. of hoger kon zetten bij hoge resoluties, LCD TV's, etc.

Maar sinds de LED z'n intrede doet, zowel bij verlichting als bij TV's en computer beeldschermen, met de bijbehorende kansen voor de fabrikanten om ze zo goedkoop mogelijk te vervaardigen, verandert de wereld langzaam in een levende 50 hz. TV :')

We kunnen alleen maar hopen dat de awareness hiervan langzaam maar zeker zal groeien, zowel bij fabrikanten als ook theaters/winkels/restaurants die overstappen op LED verlichting, etc. Ik zag laatst trouwens zelfs al op TV een programma, nota bene opgenomen in een studio, waar in een bepaald deel van het beeld het 'toneel' flikkerde door LED verlichting. Qua awareness schiet het dus nog niet echt op :X

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 15-02-2016 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:58:
We kunnen alleen maar hopen dat de awareness hiervan langzaam maar zeker zal groeien, zowel bij fabrikanten als ook theaters/winkels/restaurants die overstappen op LED verlichting, etc. Ik zag laatst trouwens zelfs al op TV een programma, nota bene opgenomen in een studio, waar in een bepaald deel van het beeld het 'toneel' flikkerde door LED verlichting. Qua awareness schiet het dus nog niet echt op :X
Toch zou flikkerende verlichting, m.n. voor cameramensen, helemaal geen onbekend fenomeen mogen zijn. In principe flikkeren nl. de meeste lichtbronnen, zelfs gloeilampen doen het in enige mate. En al voor de intrede van LED-verlichting is er onderzoek naar gedaan en zijn er grenzen bepaald voor hoe diep (modulatie) de flikkering kan zijn wil die onopgemerkt blijven.

Voor iPhone bezitters is er een app die het kan meten.

Ik denk overigens dat het nu meer gaat opvallen onder mensen die er geen of weinig last van hebben, want als je eenmaal weet waar je op moet letten, dan ga je het veel vaker merken. Ook gaat het meer mensen opvallen vanwege al die smartphones en camera's die het effect verraden...

De EU heeft al een heleboel parameters van (LED-)verlichting in verordeningen vastgelegd, maar geflikker is daar naar mijn weten nog geen onderdeel van. Als er genoeg mensen klagen zou dat wel eens een keer kunnen gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste 3xNix,

Je neemt het hier wel opvallend eenzijdig op voor KAKU (heb je binding met KAKU?). Het is een vraag over compatibiliteit van 2 aan elkaar gerelateerde producten van verschillende fabrikanten en zowel de leverancier van de dimmer als de lamp hebben verantwoordelijkheid jegens hun klanten met betrekking tot goede informatievoorziening met betrekking tot de praktische bruikbaarheid van hun producten. Het op de makt “gooien” van een product zonder ook maar één product te kunnen noemen waarmee de dimmer goed werkt is beneden peil.

De dimmer dimt overigens wel met de 5 (!) verschillende LED spots die ik inmiddels zelf maar getest heb (met een eenvoudige testopstelling van snoertje-dimmer-ledlamp (dus de laatste opmerking over de kwaliteit van de installatie snijdt hier geen hout), maar het dimbereik is ver onder de maat (daar gaat het hier om) zodat ik me af vraag of de dimmers kwalitatief wel goed genoeg zijn. En als, zoals beweerd, 90% van de lampen op de markt compatible zou zijn, dan strookt dat toch echt niet met mijn test van 0 op 5 (=0%).

En mocht dan toch 90% van de lampen (waaronder GU10 spots) compatible zijn, dan zou ik graag één GU10 LED spot op de markt willen weten (dat moet dan toch kunnen) die voldoende dimt. Dat is mijn vraag, dus ik ben benieuwd op de reactie(s).

Als vast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Derrek1: Met alle resperct, maar ik vind dat je hier toch wel behoorlijk hoog van de toren blaast.

Als eerste vind ook ik, net als @3xNix, dat KAKU gewoon een realistische reactie geeft. Dus nu werk ik er ook ineens? Meteen insinueren dat iemand die het voor een fabrikaknt opneemt er wel een binding mee zal hebben vind ik nogal een zwaktebod (maar dat is mijn mening).

Verder geeft hij helemaal niet aan dat in jouw geval de installatie niet zou deugen ofzo. Hij geeft alleen aan dat de installatie 1 van de vele factoren kan zijn die bepaalt of een lamp en dimmer wel of niet samen werken. En daar heeft hij gewoon gelijjk aan. En dat hoeft dan nieteens te maken te hebben met hoe de installatie is aangelegd ofzo, maar ook het daadwerkelijke voltage dat in een bepaalde woning gehaald wordt, om maar iets te noemen.

En waarom val je zo over die 90%? Noch KAKU, nog @3xnix heb ik ergens zien noemen dat ook echt 90% compatible is. @3xnix doet niet meer dan een gooi naar een percentage dat ze zouden -kunnen- geven (wat ze overigens nergens doen).

Jouw 0% zegt in ieder geval net zo weinig, als je niet ook echt meer lampen hebt uitgeprobeerd. Ik heb hier thuis AWMD250 en ACD-200. 95% van de dimbare ledlampen hier in huis doet het er prima mee. Hier, mijn anekdotische bewijs tegenover het jouwe.

En de ledlampen die permanent aan deze dimmers hangen (Philips Warmglow en Megaman DimToWarm) dimmen zeker meer dan 50%. Of het ook tot 5% gaat kan ik moeilijk inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:13:
Beste 3xNix,

Je neemt het hier wel opvallend eenzijdig op voor KAKU (heb je binding met KAKU?). Het is een vraag over compatibiliteit van 2 aan elkaar gerelateerde producten van verschillende fabrikanten en zowel de leverancier van de dimmer als de lamp hebben verantwoordelijkheid jegens hun klanten met betrekking tot goede informatievoorziening met betrekking tot de praktische bruikbaarheid van hun producten. Het op de makt “gooien” van een product zonder ook maar één product te kunnen noemen waarmee de dimmer goed werkt is beneden peil.

De dimmer dimt overigens wel met de 5 (!) verschillende LED spots die ik inmiddels zelf maar getest heb (met een eenvoudige testopstelling van snoertje-dimmer-ledlamp (dus de laatste opmerking over de kwaliteit van de installatie snijdt hier geen hout), maar het dimbereik is ver onder de maat (daar gaat het hier om) zodat ik me af vraag of de dimmers kwalitatief wel goed genoeg zijn. En als, zoals beweerd, 90% van de lampen op de markt compatible zou zijn, dan strookt dat toch echt niet met mijn test van 0 op 5 (=0%).

En mocht dan toch 90% van de lampen (waaronder GU10 spots) compatible zijn, dan zou ik graag één GU10 LED spot op de markt willen weten (dat moet dan toch kunnen) die voldoende dimt. Dat is mijn vraag, dus ik ben benieuwd op de reactie(s).

Als vast dank.
Nee sorry, heb geen relatie met KaKu maar werk wel in de verlichting sector.

Eigenlijk is de logica heel simpel:
Lamp fabrikanten willen lampen verkopen, KaKu wil dimmers verkopen.
Dimmers en dim technieken bestaan al langer dan de LED-retrofit lampen.
LED lamp fabrikanten geven aan dat deze op bestaande techniek moeten werken.

Bewijslast ligt dus bij de fabrikant van de lamp, niet van de dimmer.

Inhoudelijk kan ik niet reageren omdat er eigenlijk niets staat behalve - iets werkt niet op specifieke dimmer.

Kleine edit:
@Eymey, cheers :)

Verder vind ik 95% dim bereik eisen nogal hoog, in de markt is ongeveer >75% uitstekend en <60% slecht.

[ Voor 3% gewijzigd door 3xNix op 17-02-2016 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:13:
Het is een vraag over compatibiliteit van 2 aan elkaar gerelateerde producten van verschillende fabrikanten
Een fasedimmer is eigenlijk helemaal niet gerelateerd aan LED-verlichting, die is gerelateerd aan gloeilampen (ongeacht of daar op staat of die geschikt is voor LED!). In mijn ogen is de fasedimmer weinig geschikt voor een LED-lamp, toch heeft men vernuftig gebruik kunnen maken van elektronica om het, zo goed en zo kwaad als het kan, toch mogelijk te maken.
en zowel de leverancier van de dimmer als de lamp hebben verantwoordelijkheid jegens hun klanten met betrekking tot goede informatievoorziening met betrekking tot de praktische bruikbaarheid van hun producten.
Bekende merken als Osram en Philips hebben inderdaad lijsten met dimmers die ze getest hebben op hun producten (bijvoorbeeld deze). Deze lijsten zijn echter niet uitputtend en kunnen na pakweg 6 maanden weer verouderd zijn a.g.v. de huidige snelheid waarmee modellen elkaar opvolgen.
Het op de makt “gooien” van een product zonder ook maar één product te kunnen noemen waarmee de dimmer goed werkt is beneden peil.
Het is m.i. niet een kwestie van "kunnen" maar "willen". Als ik dimmerfabrikant zou zijn en elke 6 maanden steeds weer opnieuw duizenden lampen zou moeten testen, dan zou ik daar ook een beetje van terugdeinzen, al was het maar vanwege de kosten.
De dimmer dimt overigens wel met de 5 (!) verschillende LED spots die ik inmiddels zelf maar getest heb (met een eenvoudige testopstelling van snoertje-dimmer-ledlamp (dus de laatste opmerking over de kwaliteit van de installatie snijdt hier geen hout), maar het dimbereik is ver onder de maat (daar gaat het hier om) zodat ik me af vraag of de dimmers kwalitatief wel goed genoeg zijn.
Ik denk dat je nu wel begrepen hebt dat ik fasedimmers in het algemeen als niet zo geschikt beschouw, zeker als je onder het minimum aan te sluiten vermogen van de dimmer blijft. Dat kon bij gloeilampen al ongewenst gedrag veroorzaken, laat staan bij LED-lampen.
En als, zoals beweerd, 90% van de lampen op de markt compatible zou zijn, dan strookt dat toch echt niet met mijn test van 0 op 5 (=0%).

Wie beweert "90%" en wordt er bij die bewering ook een gegarandeerd dimbereik gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:58:
Om nog even terug te komen op geflikker...
Ik zat net mijn favoriete LED-lampen blog te bekijken en kwam daar een test tegen van 4 E14 LED-filamentlampen in kaarsvorm.

Zo grondig als Duitsers zijn gaat deze blogger bij zijn tests altijd in op het fenomeen "flicker" ("Flimmer" of "Flacker" in het Duits). Bij deze test diskwalificeert hij bij voorbaat 3 van de 4 lampen omdat ze veel teveel flikkeren. Alleen Philips weet het voor elkaar te krijgen om een driver in de E14 fitting te stoppen die de LED-filamenten vrijwel flikkervrij kan aansturen.

Hij voegt ook nog toe:
Schließlich ist bisher kaum erforscht, welche Auswirkungen Lichtflackern oder -Flimmern auch unterbewusst auf Geist und Körper haben können. Von diversen TV- und Videosignalen weiß man immerhin schon, dass sie bei fotosensitiver Epilepsie unter Umständen schwere Anfälle auslösen. Und selbst wenn die gesundheitlichen Folgen weniger dramatisch wären: Kann die jemand bis dato für stark flimmernde LED-Lampen völlig ausschließen? Sicher nicht, also gehen wir lieber kein unnötiges Risiko ein.
Vertaald:
"Tot nu toe is nauwelijks onderzocht welke onbewuste uitwerkingen knipperend of flikkerend licht op lichaam en geest kunnen hebben. Van diverse TV- en videosignalen weet men in ieder geval dat ze onder bepaalde omstandigheden bij fotogevoelige epilepsie zware aanvallen kunnen opwekken. Zelfs al zouden de gevolgen voor de gezondheid minder dramatisch zijn: kunnen die op dit moment bij sterk flikkerende LED-lampen helemaal uitgesloten worden? Zeker niet, vandaar dat we liever geen onnodig risico nemen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah.... altijd die duitsers weer! :+ _O_

Zo ook met fietsverlichting, waar in Duitsland ook altijd veel meer eisen aan worden gesteld.

Ik deel in ieder geval z'n mening van harte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 15:46
Check 't met de slo-mo functie van m'n telefoon. Heb inderdaad in een lamp G9 lampjes die dimbaar zijn maar zichtbaar flikkeren - prima te zien met slomo. Philips lampjes vertonen helemaal geen geknipper, hooguit zie ik wat lichte golfjes op 240fps - dat zijn dan ook de blijvers zeg maar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Sefyu
  • Niet online
Ik volg dit topic en het led-veld nu al een tijdje, vooral met het doel het één en ander aan led-verlichting te installeren in mijn huis (vooral sfeer- en kastverlichting).

Er lijkt alleen nergens echt een resource te zijn waar je overzichtelijk kan vinden wat aanraders (fabrikanten, typenummers, etc) zijn als het gaat om kosteneffectieve (Chinese) producten. In de Nederlandse shops die ik hier weleens geprezen zie worden in het kader van kwaliteit, betaal je al snel €35 voor 5 meter ledstrip, vijf tot tien keer zo duur als wat ik op AliExpress zie langskomen. Dat is mij veel te gortig voor simpele verlichting in een voorraadkast of langs de vloer.

Het zal natuurlijk best dat op AliExpress een hoop troep verkocht wordt, maar het kan toch niet anders dan dat er ook wat redelijk spul tussen zit? Hoe vind je dat? Zoek ik niet goed?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Slonzo schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:12:
[...]

Laat je even weten hoe die bevalt? Er valt weinig goeie info/ervaringen te vinden over G9 led lampen :)
Ik heb zo eentje om te testen. De lichtopbrengst kan beter, maar op zich bevalt 'ie redelijk goed. Maar ik denk dat er minstens even goede alternatieven te vinden zijn, aan een betere prijs.
Ok ze zijn binnen
http://www.miniinthebox.c...ac-220-240v_p2514456.html

- Warm wit? my ass .. het licht is nog witter dan wit.
- Tevens is de lichtopbrenst de helft van wat ik had verwacht.
- Bij verschillende dimniveau's knippert het licht heel hinderlijk
- Je verwacht en glaasje oid als je de foto ziet. im werkelijkheid is het glas wat je ziet een soort sileconenkit waar het geheel in is ingegoten.

gelijk er weer uit getrokken , dikke miskoop (voor sfeerverlichting)

Ik soldeer ze aan elkaar en ik stop ze in de oververhiite looplamp denk ik (was niet geschikt voor 100 watt :P )

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 18-02-2016 01:01 ]

Iperf

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Fish schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 00:58:
[...]

Ok ze zijn binnen
http://www.miniinthebox.c...ac-220-240v_p2514456.html

- Warm wit? my ass .. het licht is nog witter dan wit.
- Tevens is de lichtopbrenst de helft van wat ik had verwacht.
- Bij verschillende dimniveau's knippert het licht heel hinderlijk
- Je verwacht en glaasje oid als je de foto ziet. im werkelijkheid is het glas wat je ziet een soort sileconenkit waar het geheel in is ingegoten.

Ik soldeer ze aan elkaar en ik stop ze in de oververhiite looplamp denk ik (was niet geschikt voor 100 watt :P )
Ik heb deze ook besteld, samen met nog 2 andere G9 leds. Er bleek er maar 1 een beetje warm wit te zijn, prima voor in de badkamer. :) De rest (inclusief de hierboven genoemde) is gewoon koud wit en de lichtopbrengst is helaas niet helemaal wat ik er van verwacht had.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fish schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 00:58:
Okido, dat weten we dan ook weer. Afblijven dus.
Bedankt voor de feedback!

• Jochemd13
NiGeLaToR schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:24:
Check 't met de slo-mo functie van m'n telefoon. Heb inderdaad in een lamp G9 lampjes die dimbaar zijn maar zichtbaar flikkeren - prima te zien met slomo. Philips lampjes vertonen helemaal geen geknipper, hooguit zie ik wat lichte golfjes op 240fps - dat zijn dan ook de blijvers zeg maar.
Ik heb dat zelf ook geprobeerd met mijn telefoon bij Philips Dimtone GU10 spots en eigenlijk merkte ik daarmee helemaal niks.
Ik heb toen het beeld 10x vertraagt en toen was er zelfs nog niks te zien. Dus ik ben er wel blij mee :)
Probeer het eens met Philips E14 WG lampjes ;). Ik ben bang dat je daar toch wel geflikker gaat zien.....

Wel jammer want qua lichtkleur zijn de WG best mooi.

[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 18-02-2016 15:43 ]

Sefyu schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 00:50:

{zip}

Het zal natuurlijk best dat op AliExpress een hoop troep verkocht wordt, maar het kan toch niet anders dan dat er ook wat redelijk spul tussen zit? Hoe vind je dat? Zoek ik niet goed?
Vast wel mogelijk om iets redelijks te vinden, maar om er een database van aan te leggen is onbegonnen werk. Niet alleen is het aantaal aanbieders op AE ontelbaar, wie geeft je de garantie dat je als je nu bij aanbieder A product X koopt je bij de volgende bestelling nog precies hetzelfde krijgt?

Voor een dubbeltje op de eerste rang gaat natuurlijk niet zonder risico's te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door jitter op 18-02-2016 17:52 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:16

charrel

Cortisol4life..

Heeft iemand ervaringen met de Philips coraline led spots?
http://www.lighting.phili...ts/coreline-recessed-spot
2700k 11w en dimbaar, wil er eigenlijk 4 gebruiken als hoofdverlichting in een slaapkamer van 4m bij 5m.
Dat zou voldoende moeten zijn toch? Kan er weinig reviews of iets dergelijks over vinden.

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Het blijft apart hoe weinig informatie over PWM en dimmen met LEDs nog bekend is inderdaad. De theorie is er allemaal, maar er word door leverancier maar weinig over gecommuniceerd. In sommige branches is PWM überhaupt niet echt bruikbaar zoals foto/film.

Er is namelijk sinds enige tijd een prima alternatief en dat is in plaats van Constant Voltage met PWM dimming, Constant current te gebruiken. Die LEDs kunnen gedimmed worden zonder PWM ofwel, zonder flikkering. Als ik het goed begrijp is dat echter nog niet zo goed door gedrongen op de verkrijgbare AC verlichting?

In China is het in ieder geval hot and happening, zeker bij downlights. Je kunt dan ook niet 1 grote string meer maken met 1 driver maar je moet 1 driver per lamp gebruiken die je vervolgens met fase dimming omzet naar CCR LED dimming. Eigenlijk hetzelfde als een E14 lamp met daarin een driver.

Zelf heb ik mijn 1Khz LED dimmer en merk er dan niets meer van ondanks dat ik juist er zeer gevoelig voor ben (CRT's pik ik zo de refresh rate) en volgens opticien's ongeveer 180% zicht heb. Maar ik geloof prima dat veel mensen er ondanks de hoge frequentie alsnog gevoelig voor zijn, maar de oplossing is dan, zorg dat de LEDs die je toepast Constant Current zijn en niet Constant Voltage met PWM! Dat zal in veel gevallen echter wel duurder zijn. In de foto/film wereld is dat prima bekend in combinatie met de CRI waarde van de LEDs.

Hopelijk gaan fabrikanten opener zijn over de daadwerkelijke specificaties van de lampen in plaats van de typische 2700k-3200k (Ok, hij is dus 3100k en no way warm wit) en 600Lumen. CRI waarde is altijd belangrijk en voor velen dus ook wat voor type LED het is met wat voor type dimming.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quindor schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:13:
Het blijft apart hoe weinig informatie over PWM en dimmen met LEDs nog bekend is inderdaad. De theorie is er allemaal, maar er word door leverancier maar weinig over gecommuniceerd. In sommige branches is PWM überhaupt niet echt bruikbaar zoals foto/film.
Als je een beetje zoekt, dan blijkt dat het fenomeen "flicker" wel degelijk aandacht krijgt, alleen niet bij de grote massa.
Als een willekeurig voorbeeld verwijs ik even naar deze site. Als ik het goed begrijp kan PWM toch ook gebruikt worden i.c.m. video en film als de frequentie hoog genoeg is.
Onderstaande afbeelding komt van die site en laat zien dat het risico op flicker niet alleen samenhangt met de frequentie, maar ook met hoe diep (modulatie) die flicker is. Het verklaart voor mij ook waarom ik bij mijn fietslamp die op 1 kHz werkt toch effecten van PWM kan zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.xicato.com/sites/default/files/images/flicker-graph-thumb.jpg
Hopelijk gaan fabrikanten opener zijn over de daadwerkelijke specificaties van de lampen in plaats van de typische 2700k-3200k (Ok, hij is dus 3100k en no way warm wit) en 600Lumen. CRI waarde is altijd belangrijk en voor velen dus ook wat voor type LED het is met wat voor type dimming.
Bovenstaande opmerking wil ik even nuanceren:
Een CCT van 2700-3200 K heb ik nog nooit gezien op kwaliteitsproducten, maar het is schering en inslag als je rechtstreeks uit China importeert via één van de vele sites. Op kwaliteitsproducten staat maar één CCT, bijv. 2700 K, en hoewel die in tests niet altijd exact blijkt te kloppen (je hebt altijd wat spreiding) zit het er doorgaans niet ver langs.
Ik verwacht ook niet dat je op AliExpress enz. altijd krijgt wat er geadverteerd wordt. Ja, A-merken zijn een heel stuk duurder, maar in het Engels zeggen ze niet voor niets: "you get what you pay for"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Dit is voor mij dagelijkse kost, mensen die klagen over LED.

Het PWM verhaal heeft heel veel te maken met kosten, goedkope lampen verkopen veel beter dan duurdere lampen. Ontwikkelingen gaan snel dus voorraad mag je niet hebben en moet je producten maken die je makkelijk verkopen.

Nog geen % van de mensen weet genoeg van de techniek om juiste keuzen te kunnen maken.
En verdiept zich hier ook niet in, of laat zich niet adviseren.
Betekend dat 99%+ van de mensen de goedkoopste dimbare lamp koopt, of ze maar meeneemt tijdens de boodschappen omdat ze er toevallig tegen aan lopen.

LED hebben in huis is wel sexy, maar je moet natuurlijk wel kunnen vertellen dat het niets kost want we zijn toch Nederlanders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
DJ-Promo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:53:
Ik heb deze gekocht: https://www.kruidvat.nl/k...m-white-ledlamp/p/3549351
Zit er over na te denken er nog 2 te kopen. Dan heb ik voor 8euro 4 LED lampen inplaats van 42watt lampen. We hebben er 4 namelijk vrij veel aan. Dus dan is het snel terug verdient.
Zijn weer in de aanbieding bij Kruidvat! Heb nu voor alle E27 lampen (7) een LED gekocht van 4 euro per set. Die eerste 2 bevielen prima. Voor in de woonkamer heb ik een andere gekocht die lijkt op een spaarlamp maar is wel LED, deze was ook afgeprijst en nu 6euro per stuk. Gedaan omdat je die lamp nogal ziet zitten en ik het er wel mooi uit wil laten zien. Nu heb ik alleen nog 5 GU10 spotjes over waarvan 4 in de badkamer en 1 in de WC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
DJ-Promo schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:55:
[...]

Zijn weer in de aanbieding bij Kruidvat! Heb nu voor alle E27 lampen (7) een LED gekocht van 4 euro per set. Die eerste 2 bevielen prima. Voor in de woonkamer heb ik een andere gekocht die lijkt op een spaarlamp maar is wel LED, deze was ook afgeprijst en nu 6euro per stuk. Gedaan omdat je die lamp nogal ziet zitten en ik het er wel mooi uit wil laten zien. Nu heb ik alleen nog 5 GU10 spotjes over waarvan 4 in de badkamer en 1 in de WC.
Geeft deze niet heel veel licht?
Wij willen een 40w gloeilamp in het huis vervangen (de ledlampen voorraad was op ;( ) maar dat zou een goede vervanging zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
Welke bedoel je? Die design LED lamp die ik gekocht heb voor de woonkamer is 450lm en die andere zijn 470lm. Vind beide ongeveer evenveel licht geven als onze oude 40w gloeilampen. Ligt er een beetje aan wat voor soort lamp het is. Die platte dingen aan het plafond zie ik geen verschil maar een lamp waar ze open en bloot zitten vind ik ze iets minder licht geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
  • Laatst online: 12-09 07:50
Delph1900 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:06:
Nu heb ik de volgende vraag:
Heeft iemand ervaring met het in een inbouwdoos plaatsen van een Eltako EUD61NPN-UC dimmer en het op dezelfde doos plaatsen van een inbouw pulsdrukker?
Ik heb de knoop doorgehakt en gisteren 2 Eltako's bij de Technische Unie gehaald en omdat @Jochemd13 nogal lovend is over de dimtone's heb ik daar ook nog 3 masterled GU10 van 4,5W en twee masterled E27 van 9W bijgedaan. Om de boel te kunnen schakelen zijn er 2 GIRA pulsdrukkers gekocht

Het is mij uiteindelijk niet gelukt om de dimmer samen met de pulsdrukker in één inbouwdoos van 50mm te monteren, deze heb ik nu in de betreffende centraaldoos kunnen stoppen.

Over het resultaat ben ik zeer tevreden, de dimmers doen hun werk uitstekend en lampen geven een mooi zacht licht als ze gedimd worden. Bij de GU10 lampen zie ik weinig verschil met de 8 nog aanwezige GU10/50W halogeen lampen en ik heb besloten deze dan ook binnenkort te gaan vervangen voor dimtone's.

Bovenstaande is allemaal in de keuken gemonteerd en als alles straks vervangen is ga ik van een geïnstalleerd vermogen van 670W met Halogeen en gloeilampen naar een vermogen van 67,5W :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Delph1900 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:41:
[...]
als alles straks vervangen is ga ik van een geïnstalleerd vermogen van 670W met Halogeen en gloeilampen naar een vermogen van 67,5W :*)
En daarna moet je CV ter compensatie 600W meer stoken tijdens het stookseizoen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domosapiens schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:05:
[...]

En daarna moet je CV ter compensatie 600W meer stoken tijdens het stookseizoen ;)
:F

Bij lange na niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Domosapiens schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:05:
[...]

Ja, want een verwarmd plafond is wat je graag wil hebben... Lampen hangen meestal vrij hoog en verwarmen voornamelijk het plafond. Daarnaast is 600W een slok op een borrel als het gaat om verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap de redenering wel, lichtbronnen die veel warmte produceren voegen warmte toe aan de omgeving. Wet van Behoud van Energie enz. Warmte die de plaats inneemt van warmte van de CV (die overigens ook naar het plafond stijgt vanwege die voor deze toepassing verdomd lastige eigenschap dat warme lucht stijgt).

Maar waarom ik "bij lange na niet" antwoordde:
- de lichtbronnen draaien zelfs in de donkere dagen voor kerst minder uren dan de CV;
- je hebt waarschijnlijk nooit alle lampen tegelijk aan, maar waarschijnlijk wel alle radiatoren;
- voor een Joule energie van elektriciteit is voordat die in je woonkamer is gekomen "onderweg" heel veel energie verloren (omzetting, transport), er was veel meer nodig om hem te maken en is daardoor veel duurder dan een Joule afkomstig van gas.

[ Voor 11% gewijzigd door jitter op 20-02-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:57:
[...]

Ja, want een verwarmd plafond is wat je graag wil hebben... Lampen hangen meestal vrij hoog en verwarmen voornamelijk het plafond. Daarnaast is 600W een slok op een borrel als het gaat om verwarming.
Ik heb in mijn appartementje een kleine ketel die 24 kW aan warmte kan leveren. Daarop is 600 W (0,6 kW) dus inderdaad maar een fractie. Samen met de argumenten van mijn vorige mail is het uiteindelijk toch maar twijfelachtig of je het op je gasrekening kunt zien (een hele koude dag en het verschil is al vervlogen), terwijl je 670 W --> 67,5 W toch echt wel op je elektriciteitsrekening gaat zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
jitter schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:14:
[...]

Ik heb in mijn appartementje een kleine ketel die 24 kW aan warmte kan leveren. Daarop is 600 W (0,6 kW) dus inderdaad maar een fractie.
Die 24kW is wel voor warm water, tegenwoordig heb je voor verwarming geen al te hoge ketelvermogens meer nodig. Met <10kW moet je je ruimte wel warm krijgen hoor, zelfs bij -10°C.

Ik ben nu mijn gasketel aan het instellen terwijl ik er nog niet woon. Daar ik op koude dagen 2.5m³ gas (iets meer dan 20kWh) verbruik vermoed ik dat mijn 10kWh aan elektriciteitsverbruik (grootste deel is warmte) wel degelijk ga zien op de meter :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die 10kWh is alles totaal en niet alleen door verlichting gebruikt. Je hebt ook niet alle lampen de hele tijd branden. Sommige lampen staan nog geen uur per dag aan, anderen heb je 8h op een dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Universal Creations schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:34:
Die 10kWh is alles totaal en niet alleen door verlichting gebruikt. Je hebt ook niet alle lampen de hele tijd branden. Sommige lampen staan nog geen uur per dag aan, anderen heb je 8h op een dag aan.
Uiteraard, daar is koken/wassen/drogen/tv etc bij.
Bij ons brand er wel altijd wel ergens een lamp nodeloos (en dan ineens voor uren). Daar we bijna overal peertjes van 40W of 50W halogeenlampen hebben hangen kost dat wel wat (vooral tov milieu :+ ).

Daarom heb ik in onze nieuwbouw lampen op timers en alles-uit knoppen voorzien bij elke uitgang en boven in de gang. Zeer makkelijk, enkel die keer dat ik 5m hoog op de ladder stond en mijn vriendin haar vergiste van knop :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Samen met JvS ben ik op zoek naar een betrouwbare plek om LEDs te kopen. We zoeken warm wit, erg warm wit met hoge cri. En het moet zachtjes kunnen. Lijkt me een lastige opgave :). We hebben al het blog van Quindor gelezen en de LED strips die hij aanraadt is alleen in 120 LEDs per m te krijgen, lijkt mij teveel licht. Iemand een tip waar te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
Jag schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:58:
Samen met JvS ben ik op zoek naar een betrouwbare plek om LEDs te kopen. We zoeken warm wit, erg warm wit met hoge cri. En het moet zachtjes kunnen. Lijkt me een lastige opgave :). We hebben al het blog van Quindor gelezen en de LED strips die hij aanraadt is alleen in 120 LEDs per m te krijgen, lijkt mij teveel licht. Iemand een tip waar te zoeken?
Waarom niet beginnen bij IKEA en Philips lampen? Of wil je een strip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Mijn hele huis is al met Philips gu10 spotjes uitgerust, al dan niet dimtone. Maar ik wil in één hoek een strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Jag schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:58:
http://ledstrip-specialist.nl/
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:30

MrN

Ik ben al tijden op zoek naar erg kleine GU10 lampen met klein bedoel ik ondiep voor in de keuken.

Heb al verschillende lampen geprobeerd maar de sluiting wil er niet meer op.

Weet iemand iets?
Let op de lamp moet dimbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door MrN op 23-02-2016 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 09:06
MrN schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:24:
Ik ben al tijden op zoek naar erg kleine GU10 lampen met klein bedoel ik ondiep voor in de keuken.

Heb al verschillende lampen geprobeerd maar de sluiting wil er niet meer op.

Weet iemand iets?
Let op de lamp moet dimbaar zijn.
fototje kan misschien helpen... zeker dat het geen gu5.3 is ofzo?

--

Ik heb hier e14, 4watt led filament lampen in een luster... nu zei mijn broer dat hij er misselijk van werd... dat het precies voor hem 'flikkert'.. is dit een algemeen probleem met led filament of komt dat omdat het 'goedkopere' lampen zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Icekiller2k6 op 23-02-2016 09:38 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:30

MrN

Ja het is echt GU10 die passen er ook in.

Dat flikkeren komt doordat de led lampen te weinig vermogen hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 09:06
MrN schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:43:
Ja het is echt GU10 die passen er ook in.

Dat flikkeren komt doordat de led lampen te weinig vermogen hebben,
zou je dan even een foto kunnen bezorgen.. met ook een normale gu10 lamp erlangs?

Te weinig vermogen lijkt me raar, is gewoon 230v..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

E14 Filament lampen hebben minder ruimte voor electronica in de voet.
Dus is het lastiger de rimpel te verminderen.

Flikker kan dus optreden - zie ook eerdere post van Jitter met test
jitter schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:12:
[...]

Om nog even terug te komen op geflikker...
Ik zat net mijn favoriete LED-lampen blog te bekijken en kwam daar een test tegen van 4 E14 LED-filamentlampen in kaarsvorm.

Zo grondig als Duitsers zijn gaat deze blogger bij zijn tests altijd in op het fenomeen "flicker" ("Flimmer" of "Flacker" in het Duits). Bij deze test diskwalificeert hij bij voorbaat 3 van de 4 lampen omdat ze veel teveel flikkeren. Alleen Philips weet het voor elkaar te krijgen om een driver in de E14 fitting te stoppen die de LED-filamenten vrijwel flikkervrij kan aansturen.
Pagina: 1 ... 72 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)