Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.434 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

De gloeiende....
Van de 4 Philips MasterLED 4W spotjes is er al 1 kapot gegaan en onlangs gratis door Philips vervangen. Gaat nu een paar weken later de 2e kapot!!!
En een 3e lamp is al tijden af en toe aan het flikkeren.
Dus van de 4 lampen zijn er al 2 stuk, en 1 bijna. En dat in een open armatuur dus koeling kán het probleem gewoon niet zijn.

Philips :X ;w |:(

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BounceMeister schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:23:
Ik ben aan het kijken naar ledlampen die een warmere lichtkleur geven naarmate je ze meer dimt.
Van Philips zie ik echter twee op het oog gelijke lampen, maar toch verschillende specs.

Philips WarmGlow LED E27 9w / 60w EAN: 8718696481240
Philips Master LEDbulb 9-60W Dimtone E27 A60 CL EAN: 8718696481325

De "branduren" zijn resp 15.000 en 25.000 uren. Aangezien de prijs nagenoeg gelijk is, zou ik dan voor de master led gaan. De specs lijken verder identiek met 9W/60W, 806lm, 53mA etc.
Alleen geven die master leds óf minder licht, óf de specsheet klopt niet; er staat namelijk "Wattage Equivalent 40 W" bij. Ik gok dat de specsheet niet klopt, maar wilde toch even jullie idee hierover vragen.
Ik verwacht hetzelfde al jij, nl. dat de datasheet een tikfout heeft. De benaming van de Master LED is ook 9-60 W, waar de 9 slaat op het werkelijke verbruik en de 60 op het equivalent. Beiden hebben 806 lm lichtopbrengst welke ook volgens EU-reglementen als equivalent wordt beschouwd voor 60 W.

Gezien de gegevens vermoed ik dat beide lampen identiek zijn, ook al heeft de consumer-"variant" maar 15.000 branduren. Ik verdenk Philips er overigens al langer van zich in te dekken in de consumer markt door vrij magere branduren te specificeren (zie ook een paar van mijn posts terug m.b.t. Philips Denim). Of men houdt er rekening mee dat de consument er mogelijk wat minder netjes mee omgaat dan de pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Jochemd13 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:09:
Zelf heb ik voor Led altijd een Peha 431 HAN dimmer gebruikt, ben er na 6 maanden nog steeds tevreden over :)
Van dat merk had ik nog niet gehoord, maar ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat enkele dimmers het soms beter doen dan dubbele... jammer genoeg hadden wij een dubbele nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37
psy schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:13:
De gloeiende....
Van de 4 Philips MasterLED 4W spotjes is er al 1 kapot gegaan en onlangs gratis door Philips vervangen. Gaat nu een paar weken later de 2e kapot!!!
En een 3e lamp is al tijden af en toe aan het flikkeren.
Dus van de 4 lampen zijn er al 2 stuk, en 1 bijna. En dat in een open armatuur dus koeling kán het probleem gewoon niet zijn.

Philips :X ;w |:(
Ik denk dat het in dit geval eerder ligt aan iets anders.
Wat voor dimmer zit er op, of zit er geen dimmer op?
Welke Philips spot is het precies?
Wat voor armatuur is het?
Onder wat voor omstandigheden zitten de lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aawe mwan schreef op zondag 24 januari 2016 @ 16:17:
De lampen branden zeker langer dan bij mij en ze gaan ook vaker aan en uit, maar niet overdreven vaak.
Dan denk ik dat het aantal cycli hier niet de boosdoener is. Zou bij LED ook lang niet zo'n probleem moeten zijn als bij spaarlampen, daarbij kunnen veel cycli makkelijk de levensduur decimeren...
Als een lamp kapot gaat, dan gaat een filament flikkeren en meestal doet de lamp een paar dagen niets meer. Bij één van de kapotte lampen lijkt een filament doorgebroken (het gele spul is gescheurd). Bij een andere lamp viel me op dat er aan de binnenkant een druppel op het glas geplakt zit, van een heldere vloeistof. Ik heb me afgevraagd wat dat was, maar die zou natuurlijk uit een elco van de driver gelopen kunnen zijn.
Dit lijkt mij toch op oververhitting te duiden, zeker omdat het vooral de zwaardere lampen (8 en 6 W) zijn die eronder te lijden hebben. Ik zie ook in een paar posts hierboven dat de failure mode van "gewone" LED-lampen vergelijkbaar kan zijn (het gaan knipperen).
Ik heb me altijd afgevraagd hoe bedrijfszeker een LED-filament lamp kan zijn, zo zonder koellichaam. Daarbij heb ik aangenomen dat de hoge efficiëntie betekende dat er te weinig energie in warmte werd omgezet om tot thermische problemen te kunnen leiden, maar nou begin ik toch te twijfelen. Ik heb zelf alleen ervaring met een vrij lichte LED-filamentlamp.
Volgens mij staan er sinds kort zonnepanelen op het gebouw, maar de problemen met de lampen waren er al eerder. Wel hangt de parkeergarage in de kelder vol met TL. Het gebouw is nieuwbouw in het centrum, maar er staan een paar wat oudere bedrijfsgebouwen vlakbij. Is er misschien een manier waarop ik (zonder meetinstrumenten) kan zien of netvervuiling de oorzaak is?
TL-balken zouden geen probleem moeten zijn. Het bedrijf waar ik werk hangt vol met ouderwetse TL-bakken met magnetische ballasts en onze gevoelige (meet)apparatuur heeft er helemaal geen last van.
Nu zal de helft wel voorzien zijn van condensatoren om de arbeidsfactor van het geheel in de buurt van 1 te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexswart schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:16:
goedenavond,
thuis ben ik bezig om mijn verlichting te vervangen voor ledlampen.
ik kan alleen nog geen geschikte lampen vinden die in de buurt komen van een hallogeen of gloeilamp

ik heb nu al meerdere lampen geprobeerd maar toch hebben ze allemaal een groene gloed. dit is vooral goed te zien als de lamp in een kapje zit bij halogeen krijg je dan een mooie warme gele gloed maar met de ledlampen krijgt het een groene tint dit heb ik tot nu toe bij alle lampen ondervonden.
is heb 2 filament lampen uit China geprobeerd en een ledlamp van het merk voltolux

welke lampen raden jullie mij aan?
Van tests weet ik dat een groene of rose gloed bij goedkope LEDs kan optreden. Dat zou bij goede LED-lampen echter toch zeker niet het geval moeten zijn, het lijkt meestal hooguit wat witter.

Ik heb gisteren 6 W/400 lm LED-spotjes van Ikea uitgeprobeerd met een vrij hoge CRI van 90. Samen met een CCT van 2700 K deden deze niet onder voor de 50 W halogeenspotjes die er hingen. Naast elkaar zag je wel wat verschil, maar met alleen de LED-spotjes was je dat snel vergeten.
Veel van de Ikea LED-lampen hebben een vrij hoge kleurweergave (CRI) van 90 en samen met de zeer betaalbare prijs en goede garantie van 2 jaar zou ik die zeker aanbevelen.
Let wel, een hoge CRI is iets minder efficiënt. Ook vind ik dat Ikea een gat laat vallen in het assortiment door lampen te hebben van (o.a.) 200, 400, 600 en 1000 lm, maar geen 800 lm. En die laatste zit wel in de buurt van de veel gebruikte 60 W equivalent (806 lm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De "rustiek" filament 380lm 4W E27 Calex lamp bij de Kwantum voor 20 euro (aanbieding voor 10 euro, althans plaatselijk) schijnt erg prettig. Geen geflikker, en mooi goudgele kleur. Wellicht tikkie te geel, maar niet storend.

Ook de "spherical" filament 300lm 3W E27 Calex voor 7 euro is prettig. Iets feller naar de zijkanten toe, maar prima licht onder / schuin onder de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jochemd13 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:31:
[...]

Ik denk dat het in dit geval eerder ligt aan iets anders.
Wat voor dimmer zit er op, of zit er geen dimmer op?
Welke Philips spot is het precies?
Wat voor armatuur is het?
Onder wat voor omstandigheden zitten de lampen?
Geen dimmer
MasterLED 4W GU10 (http://pdfs.icecat.biz/pd...aNC45nKn0XpH0UhFB3CUz1Eil)
Badkamer, open armatuur, boven spiegels boven wastafel
Het vocht zou geen probleem mogen zijn. Sowieso is er continue afzuiging, maar volgens de spec mag het in een "damp" omgeving mits een open armatuur wordt gebruikt. En dat is zo. Heb ook wel eens gevoeld aan de lampjes als bijvoorbeeld het bad in gebruik was en er relatief veel vocht in de kamer was, maar ze voelen altijd kurkdroog.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je doelt denk ik op deze waarschuwing:
Only to apply in dry or damp locations and most of open fixtures with lamp-holders that offer sufficient space (10 mm free air space)
Ik vind je stelling enigszins discutabel. Ik reken een badkamer nl. niet tot een vochtige maar een natte ruimte omdat het daarin zo vochtig wordt dat waterdamp overal op condenseert, ook op en in de LED-lampen voordat die op temperatuur komen. Een vochtige ruimte is eerder een garage o.i.d.

Ik heb ook even Philips' garantievoorwaarden voor LED-lampen bekeken, en de volgende passage sluit gebruik in een badkamer in open armaturen eigenlijk uit:
de relatieve vochtigheid in de installatie is nooit hoger dan 80% relatieve luchtvochtigheid
Het is uiteraard niet noodzakelijkerwijs vocht dat in jouw situatie een probleem is, maar ik acht de kans wel redelijk groot. Minder bekend is dat LED's gevoelig zijn voor chemicaliën. Zo maken chloordampen op termijn de LED's gele fosforlaag zwart.

[ Voor 15% gewijzigd door jitter op 26-01-2016 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 07:50:
Je doelt denk ik op deze waarschuwing:
[...]
<knip>
Ik vind je stelling enigszins discutabel. Ik reken een badkamer nl. niet tot een vochtige maar een natte ruimte omdat het daarin zo vochtig wordt dat waterdamp overal op condenseert, ook op en in de LED-lampen voordat die op temperatuur komen. Een vochtige ruimte is eerder een garage o.i.d.
<knip>
Dat kun je wel vinden, maar het is alleen maar een kwestie van woordkeuze, meer niet.
De NEN1010, maakt enkel onderscheid in gewone ruimten, vochtige ruimten en tijdelijk vochtige ruimten. Hoe vreemd je het te oordelen naar je reactie misschien zult vinden, badkamers behoren tot de laatste categorie. Voor echt vochtige ruimten worden, zonder details te noemen, ook eisen gesteld aan schakelaars en wandcontactdozen die waterdicht dan wel druipwaterdicht moeten zijn. Vochtig en nat zijn gewoon synoniemen van elkaar.

Wat betreft uitvoering komt er naast bepaalde voorschriften of richtlijnen voornamelijk praktisch inzicht kijken. Dus met name ook richten op voldoende afvoer van condenswater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
psy schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:20:
Heb ook wel eens gevoeld aan de lampjes als bijvoorbeeld het bad in gebruik was en er relatief veel vocht in de kamer was, maar ze voelen altijd kurkdroog.
Stonden ze toen aan of uit? Want als ze aanstaan zal er geen water op condenseren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Universal Creations schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:34:
[...]
Stonden ze toen aan of uit? Want als ze aanstaan zal er geen water op condenseren.
Ze branden altijd als er iemand aanwezig is (er is geen raam/daglicht).
Er ontstaat alleen vocht op de spiegels onder de lampen als we de kinderen in bad stoppen. Als we hiermee klaar zijn maak ik zelf altijd het bad, de wastafels en de vloer weer schoon en is de condens alweer verdwenen mede omdat de afzuiging dan alles alweer heeft weggezogen. Al die tijd hebben de lampjes dus gebrand.
Dus de kans dat die lampjes "last" van condens zouden hebben acht ik bijzonder klein.

Overigens is die "kapotte" lamp weer gaan branden na 24 uur niets meer gedaan te hebben. Erg merkwaardig.

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 26-01-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:59
Je zou van Philips "master" LEDs toch wel iets meer mogen verwachten, lijkt me. Wij hebben er hier thuis een hele hoop van, alleen wel allemaal 230V bulbs/spots, en geen in de badkamer. Mijn overweging was dat het de hogere investering waard was om problemen te voorkomen. Ik heb hier wel eens 'ontplofte' no-name LEDs gezien.

In ieder geval sinds 2012 nog geen defecten gehad... hoop wel dat dat zo blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Terpen Tijn schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:29:
In ieder geval sinds 2012 nog geen defecten gehad... hoop wel dat dat zo blijft...
Ik kan mij hierbij aansluiten, sinds 2012 LED lampen in huis van o.a. Action(Calex?), IKEA, Philips en Prolight. Tot nu toe nog geen enkele LED lamp gehad die defect is geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
psy schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:53:
[...]

Ze branden altijd als er iemand aanwezig is (er is geen raam/daglicht).
Er ontstaat alleen vocht op de spiegels onder de lampen als we de kinderen in bad stoppen. Als we hiermee klaar zijn maak ik zelf altijd het bad, de wastafels en de vloer weer schoon en is de condens alweer verdwenen mede omdat de afzuiging dan alles alweer heeft weggezogen. Al die tijd hebben de lampjes dus gebrand.
Dus de kans dat die lampjes "last" van condens zouden hebben acht ik bijzonder klein.
De afzuiging heeft dan echt niet alle vocht uit de ruimte weggezogen. Zodra de lampjes vergenoeg afgekoeld zijn, kan er gewoon nog vocht op condenseren.
Overigens is die "kapotte" lamp weer gaan branden na 24 uur niets meer gedaan te hebben. Erg merkwaardig.
Zou dus ook makkelijk met vocht te maken kunnen hebben. Ik zeg niet dat het 100% zeker is, maar de kans is best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

weebl15 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:39:
[...]

Ik kan mij hierbij aansluiten, sinds 2012 LED lampen in huis van o.a. Action(Calex?), IKEA, Philips en Prolight. Tot nu toe nog geen enkele LED lamp gehad die defect is geraakt.
Ik wel helaas. Ik heb twee van die Pharox lampen teruggestuurd inmiddels.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
psy schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:20:
[...]

Geen dimmer
MasterLED 4W GU10 (http://pdfs.icecat.biz/pd...aNC45nKn0XpH0UhFB3CUz1Eil)
Badkamer, open armatuur, boven spiegels boven wastafel
Het vocht zou geen probleem mogen zijn. Sowieso is er continue afzuiging, maar volgens de spec mag het in een "damp" omgeving mits een open armatuur wordt gebruikt. En dat is zo. Heb ook wel eens gevoeld aan de lampjes als bijvoorbeeld het bad in gebruik was en er relatief veel vocht in de kamer was, maar ze voelen altijd kurkdroog.
Ik denk dat het in dat geval toch aan het vocht ligt. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk omdat er eigenlijk geen andere reden kan zijn. Het kan zijn ondanks dat hij droog aanvoelt dat het vocht er alsnog om een reden in gaat en dat hij daar niet helemaal goed op reageert.
Terpen Tijn schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:29:
Je zou van Philips "master" LEDs toch wel iets meer mogen verwachten, lijkt me. Wij hebben er hier thuis een hele hoop van, alleen wel allemaal 230V bulbs/spots, en geen in de badkamer. Mijn overweging was dat het de hogere investering waard was om problemen te voorkomen. Ik heb hier wel eens 'ontplofte' no-name LEDs gezien.

Zelf hebben wij thuis in de keuken 12 spots en dat zijn ook allemaal Philips (dimtone) lampen. De spots zijn allemaal open en ze gaan ook goed om met damp, als we bijvoorbeeld iets afgieten op het keukeneiland.
Ik ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Universal Creations schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:04:
[...]

De afzuiging heeft dan echt niet alle vocht uit de ruimte weggezogen. Zodra de lampjes vergenoeg afgekoeld zijn, kan er gewoon nog vocht op condenseren.

[...]

Zou dus ook makkelijk met vocht te maken kunnen hebben. Ik zeg niet dat het 100% zeker is, maar de kans is best groot.
Waar ik moeite mee heb bij die redenering, hoe waarschijnlijk is dat als de spiegels al helemaal condensvrij zijn?

Het is wel een nader testje waard. Ik zal komend weekend toch nog eens nauwgezet checken of er condens achteraf opkomt, maar ik heb er een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:29:
[...]
Dat kun je wel vinden, maar het is alleen maar een kwestie van woordkeuze, meer niet.
De NEN1010, maakt enkel onderscheid in gewone ruimten, vochtige ruimten en tijdelijk vochtige ruimten. Hoe vreemd je het te oordelen naar je reactie misschien zult vinden, badkamers behoren tot de laatste categorie. Voor echt vochtige ruimten worden, zonder details te noemen, ook eisen gesteld aan schakelaars en wandcontactdozen die waterdicht dan wel druipwaterdicht moeten zijn. Vochtig en nat zijn gewoon synoniemen van elkaar.

Wat betreft uitvoering komt er naast bepaalde voorschriften of richtlijnen voornamelijk praktisch inzicht kijken. Dus met name ook richten op voldoende afvoer van condenswater.
Ergens begrijp ik wel dat een badkamer als tijdelijk vochtig wordt beschouwd. Doorgaans is die niet de hele tijd in gebruik en de verwarming zorgt er wel voor dat alles weer opdroogt.

Maar de woordkeuze in Philips' garantievoorwaarden ("nooit hoger dan 80% relatieve luchtvochtigheid") is zeer bewust want m.i. kan daar in geen enkele badkamer aan voldaan worden. Zodra je condens ziet ben je er al overheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
psy schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:04:
Waar ik moeite mee heb bij die redenering, hoe waarschijnlijk is dat als de spiegels al helemaal condensvrij zijn?
De lampen zijn niet luchtdicht (tenzij ze een bepaalde ip-rating hebben die dat aangeeft), dus er kan makkelijk wat warme (vochtige) lucht achterblijven in de behuizing terwijl een blootgestelde spiegel netjes opdroogt door de luchtstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

jitter schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:06:
Dit lijkt mij toch op oververhitting te duiden, zeker omdat het vooral de zwaardere lampen (8 en 6 W) zijn die eronder te lijden hebben.
Als het probleem te maken heeft met de warmte, dan moet het ook met de oriëntatie te maken hebben: bij de lampen die ik gebruik met de voet naar beneden, meen ik te voelen dat de bovenkant van het glas heter wordt dan de zijkant.

Enfin, ik heb zo'n 800 lumen per lamp nodig, vandaar de 8W lampen.
Dus nu ben ik op zoek naar een alternatief met betere koeling.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aawe mwan schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:04:
[...]

Als het probleem te maken heeft met de warmte, dan moet het ook met de oriëntatie te maken hebben: bij de lampen die ik gebruik met de voet naar beneden, meen ik te voelen dat de bovenkant van het glas heter wordt dan de zijkant.
Voet naar boven was vooral een probleem voor spaarlampen en "conventionele" LED-lampen omdat het voorschakelapparaat/driver dan extra hittebelasting krijgt. Maar een LED-filamentlamp is een compleet andere aanpak, dus ik weet niet hoe het daarbij zit. Maar dat een filament uitvalsverschijnselen vertoont moet haast wel iets met warmte te maken hebben, anders zou je vader toevallig allemaal slechte exemplaren hebben en jij toevallig allemaal goede. Onwaarschijnlijk.
Enfin, ik heb zo'n 800 lumen per lamp nodig, vandaar de 8W lampen.
Dus nu ben ik op zoek naar een alternatief met betere koeling.
Grappig genoeg is een paar pagina's terug een teardown gelinkt van een nieuwe generatie LED-filament lamp. Die gaf èn veel licht en bleef toch vrij koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:46:
Ik heb onlangs een aantal E14 Ledare @ 400lm gemeten na een uurtje branden; daarvan werd de voet (het witte gedeelte, niet het stalen gedeelte) tussen de ~80 en ~85 graden. Veel te heet om vast te houden in ieder geval...
Slonzo schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:31:
Ik heb net een hoop Osram lampen in E14 en GU10 besteld. Die ga ik ook even meten, ben benieuwd of die minder warm worden.
Even terugkoppelen: de GU10 lampen heb ik nog niet kunnen testen, maar de E14 Osram LED Star Classic B40 6W 470lm 2700k lampen die ik gekocht heb, worden toch iets minder heet dan de Ikea Ledare E14 400lm lampen; gemiddeld zitten ze tussen ~72-76 graden ipv ~80-85. En dat terwijl ze meer licht geven: 470lm vs 400lm.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik deze in een andere aramatuur getest heb, dus ik ga het voor de zekerheid nog eens overdoen in dezelfde armatuur als de Ledares :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:28:
[...]
Grappig genoeg is een paar pagina's terug een teardown gelinkt van een nieuwe generatie LED-filament lamp. Die gaf èn veel licht en bleef toch vrij koel.
[video]
Qua koeling is zo'n lamp best geniaal, goede convectie. Zo'n filament lamp in de vorm van een ouderwetse gloeilamp waar glas omheen zit zal een stuk warmer worden denk ik.

Je hebt alleen wel snel dat er stof in dit model komt denk ik. Maarja dan zou je hem even met perslucht door kunnen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28
weebl15 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:39:
[...]

Ik heb helaas wel 2 ontplofte LED-lampen gehad, nieuw prijs in 2008 € 25,00 per stuk van een winkel die hier toen redelijk actief was.
Toen ik vroeg om garantieafhandeling, ging men moeilijk doen en vragen om de restanten op te sturen voor onderzoek en pas na 3 weken eventueel bericht krijgen of ik vervangende lampen zou krijgen voor mezelf de conclusie getrokken om niet meer dan maximaal € 10,00 per lamp uit te geven.

De eerste nieuwe LED-lampen bij de Ikea gekocht, verder ook Calex van Action, Kwantum, Leen Bakker en Van Cranenbroek en tot nu toe geen ontplofte lampen meer gehad. Wel een defecte, maar goed die heeft zijn levensduur meer dan volbracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
MadDog11 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:45:
[...]

Ik heb helaas wel 2 ontplofte LED-lampen gehad, nieuw prijs in 2008 € 25,00 per stuk van een winkel die hier toen redelijk actief was.
Toen ik vroeg om garantieafhandeling, ging men moeilijk doen en vragen om de restanten op te sturen voor onderzoek en pas na 3 weken eventueel bericht krijgen of ik vervangende lampen zou krijgen voor mezelf de conclusie getrokken om niet meer dan maximaal € 10,00 per lamp uit te geven.

De eerste nieuwe LED-lampen bij de Ikea gekocht, verder ook Calex van Action, Kwantum, Leen Bakker en Van Cranenbroek en tot nu toe geen ontplofte lampen meer gehad. Wel een defecte, maar goed die heeft zijn levensduur meer dan volbracht.
Ontploft?
Hoe is dat zo ver gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
MadDog11 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:45:
[...]

Nu je het zegt bedenk ik me dat ik loog. Ik heb ook een led lamp gehad die ontploft is. Het was een nieuwe lamp van ISY (media markt) die ik aan het indraaien was terwijl er nog stroom op de fitting stond. Deze is ontploft in mijn hand, een gat van 2cm diameter in de schroefdraad van de lamp. Dom dat ik stroom er niet af had gehaald maar gelukkig geen verwondingen aan overgehouden. Ik kreeg zonder moeite een nieuwe bij de MM. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zijn er ook ervaringen met LED panelen ?

Ik wil een verlaagd plafond bouwen en die panelen lijken me wel een betere oplossing dan strips.
en eventueel tips over Dimmers zou ook welkom zijn (huidge dimmers zorgen voor flikkering / uitval bij te lage stand)

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 27-01-2016 21:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

vso schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:33:

Ik wil een verlaagd plafond bouwen en die panelen lijken me wel een betere oplossing dan strips.
en eventueel tips over Dimmers zou ook welkom zijn (huidge dimmers zorgen voor flikkering / uitval bij te lage stand)
Is het niet makkelijker enkele downlighters te plaatsen dan?
evt. kantelbaar - heb je veel meer controlle over hoeveel licht waar en waarom.

Verder weinig zinnigs over te zeggen, verlichting is heel persoonlijk.
De één woont in een kantoor, de ander in een etalage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28
Jochemd13 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:18:
[...]

Ontploft?
Hoe is dat zo ver gekomen?
Geen idee, zaten gewoon in een Ikea halogeenspot rail , iets soortgelijks als deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90257190/ dus te warm na een 3 uur gebrand te hebben die avond denk ik van niet en 1e lamp was toen jaartje oud, andere ging paar maand later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
Wel vervelend dat dat kan. Ik zie dat wel als een nadeel van LED. Blijkbaar toch nog zo onvolwassen dat lampen kunnen ontploffen. Leuk dat je een gratis vervanging krijgt, maar een lamp moet niet (nooit dus) ontploffen.
Eigenlijk zou er een standaard terugroep actie moeten komen als lampen ontploffen. Nu kan een leverancier hier nog te nonchalant mee omgaan.

[ Voor 24% gewijzigd door blissard op 28-01-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blissard schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:50:
Wel vervelend dat dat kan. Ik zie dat wel als een nadeel van LED. Blijkbaar toch nog zo onvolwassen dat lampen kunnen ontploffen. Leuk dat je een gratis vervanging krijgt, maar een lamp moet niet (nooit dus) ontploffen.
Ik vind het niet terecht om dit op deze manier alleen op LED-verlichting te richten. Even afgezien van productiefouten en ongekeurde bagger van fleabay e.d. denk ik dat LED-verlichting wel eens tot de veiligste verlichting zou kunnen behoren die er is.

Gloeilampen werden heet. TL-buizen en spaarlampen bevatten kwik. Een hete halogeenlamp die in aanraking komt met waterdruppels spat uit elkaar. Hebben we het nog niet eens over hogedruk gasontladingslampen die pas echt kunnen ontploffen. En zo'n beetje alle conventionele lichtbronnen bevatten glas. Ben ik nog iets vergeten? Oh ja, UV, meer conventionele lichtbronnen dan je zou denken stralen kleine hoeveelheden UV-licht uit.

Niets van dit alles geldt voor LED's. Hooguit het gebruik van glas bij bijv. LED-filamentlampen (daar heb ik dan ook meteen twee van laten kapot vallen 8)7 ).

Wat ontploffen betreft, dat is me met LED-verlichting nog niet gebeurd. Wel een paar jaar geleden toen AH eco-halogeenlampen uit China haalde (nu gelukkig weer afkomstig van Philips Polen), toen draaide ik een lampje in, deed hem aan en de gaten brandden in de fitting, productiefoutje?

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 28-01-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Ik moet overigens zeggen dat ik ook niet heel slim bezig was, ik hoorde dat er iets los zat in de lamp. Desondanks draaide ik de lamp in terwijl er stroom op stond. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

vandaag gekocht bij de Aldi
12 ledspots gu 5.3 12V 7.1 W / 35W 3000k warm wit Ra >95 niet dimbaar 50X50 mm 36 / 800cd 345 lumen. uitvoering met 6 leds

deze lampen hebben dezelfde afmetingen als de oorspronkelijke halogeen lampen volgens de specs.
in de praktijk zijn ze een milimetertje langer.
ondanks dit minieme verschil past het nagenoeg perfect

mijn eerste ervaringen ermee een bak met licht vergeleken met de chinese prut die ik had en waarvan de helft het al had begeven.
ook de afmetingen van deze chinezen zijn veel groter (lees langer) dan de oorspronkelijke halogeenlampen

geeft een mooie kleur licht niet te blauw en ook niet te geel precies goed naar mijn smaak.

een prima aankoop op het eerste gezicht en ze kosten net geen 6 euro

fabrikantlink

http://www.leuchtenservic...77547/Products/550_04_013

[ Voor 7% gewijzigd door burnerchief op 28-01-2016 21:36 . Reden: link toegevoegd ]

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Jitter. Buiten alle problemen die je met andere lamptypes opnoemt, mogen LED lampen toch gewoon nooit ontploffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je stelt dat het ontploffen van lampen niet zou mogen, dan ben ik het met je eens. En daar vallen LED-lampen onder, maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor LED. Het was vooral de combinatie met het noemen van LED-verlichting als "onvolwassen" dat mij in het verkeerde keelsgat schoot.

Puur naar de LED's kijkend denk ik dat de failure mode daarvan goedaardig is, een ontploffende halogeenlamp schiet glassplinters rond (yep, ervaring mee), een LED zal hooguit een pluimpje rook laten zien.

Beschouw je de lamp als geheel, dus incl. driver, dan beschouw je ook meteen spaarlampen, adapters e.d. want een LED-driver, elektronisch voorschakelapparaat en een adapter (smps) verschillen qua werking weinig van elkaar. En ook daarvan zou je stellen dat ze nooit zouden mogen "ontploffen".

Hoe goed je ook je best doet, fouten zijn nooit helemaal uit te sluiten, maar als het ontploffen niet incidenteel maar structureel zou gebeuren, dan heb je of een seriefout in een batch, of een ontwerpfout. Uiteraard moeten beiden opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het 'ontploffen' van een LED lamp in de driver komt, zoals ik het zie, idd heel erg overeen met wat ik ook al meer dan eens met 'gewone' voedingsadapters heb mee gemaakt. Overigens steeds op het moment van in- en uitschakelen.

Ik heb het zelfs een keer mee gemaakt dat ik een stekkerdoos inschakelde, gewoon met z'n schakelaar, en dat de adapter van een Siemens DECT set met een knal de geest gaf. De bovenkap van de adapter vloog net langs mij heen.......

Zo lang de LED lamp goed geconstrueerd is zodat er, bij een defect, geen steekvlammen of vonken iets in de omgeving van de lamp kunnen aansteken maak ik me niet zo'n zorgen. Want dan kan je je zorgen maken over ieder electrisch apparaat in je huis, vooral alles met een schakelende voeding. Overigens, vorig jaar was er op een gegeven moment zo'n rapport over de veiligheid en documentatie bij in Nederland verkochte LED lampen. Volgens mij werd daar ook het aspect "brandveiligheid" mee genomen.

Overigens zelf gelukkig nog niet mee gemaakt dat een LED lamp op een spectaculaire manier overleed. Met halogeenspots en gloeilampen heb ik inderdaad veel gevaarlijker manieren van stuk gaan mee gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 29-01-2016 09:01 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

heeft niemand een LED paneel ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:11:
LED panelen worden vrijwel alleen in utiliteitsbouw gebruikt waar met systeemplafonds wordt gewerkt en zijn vervanger van de 600x600mm TL armaturen.

Doorgaans geven de LED panelen t.o.v. van hun TL tegenhanger meer licht en zien ze er esthetisch beter uit. Maar het is functioneel licht, dus het zal geen warme sfeer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Skyaero schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:58:
[...]

LED panelen worden vrijwel alleen in utiliteitsbouw gebruikt waar met systeemplafonds wordt gewerkt en zijn vervanger van de 600x600mm TL armaturen.

Doorgaans geven de LED panelen t.o.v. van hun TL tegenhanger meer licht en zien ze er esthetisch beter uit. Maar het is functioneel licht, dus het zal geen warme sfeer geven.
Dankje

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 19:09
heb eentje besteld.. 120x60.. maar nu werkt hij uiteraard niet zucht.. :) maar zeker een maatje kleiner gaan ;) beter onderschat hoe groot het paneel is.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ook nog wel goed om te vermelden: verlichting in de utiliteit heeft doorgaans hele andere stekkers dan de 'gewone' huiskamerstekker. Het kan dus zijn dat er een verkeerde stekker aan zit of dat er helemaal geen stekker aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Is gewoon een led driver met aan de ene kant 3 losse draden... gewoon aansluiten mbv waco's of lasklemmen

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

vso schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:11:
David Jones heeft ze en heeft er een paar video's over gemaakt die je op YouTube kunt vinden: "EEVblog LED panel" als zoektekst bijvoorbeeld. Of kende je die al?

[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 29-01-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 08:59:
Het 'ontploffen' van een LED lamp in de driver komt, zoals ik het zie, idd heel erg overeen met wat ik ook al meer dan eens met 'gewone' voedingsadapters heb mee gemaakt. Overigens steeds op het moment van in- en uitschakelen.

Ik heb het zelfs een keer mee gemaakt dat ik een stekkerdoos inschakelde, gewoon met z'n schakelaar, en dat de adapter van een Siemens DECT set met een knal de geest gaf. De bovenkap van de adapter vloog net langs mij heen.......
Echt ontploffen zoals je hier beschrijft heb ik nog niet meegemaakt, althans niet waar ik bij was.
Wel heb ik twee keer meegemaakt dat het defect gaan van een elco in een goedkope Ectron spaarlamp ervoor zorgde dat de 16 A zekeringautomaat de zaak afschakelde. Deze lampen hadden kennelijk niet de gebruikelijke zekering of fusible weerstand in serie met de ingang.

In geval van lekkende elco's ging dat defect gaan meestal geleidelijk, maar bij één Best Budget (Blokker) spaarlamp vond ik van een kleine elco het tonnetje ergens in de voet en was de folie gedeeltelijk uit elkaar geklapt. Deze lamp van € 2 had overigens zijn beloofde levensduur al ruimschoots overschreden.

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/_Dscn5910-1.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 30-01-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Deze lag bij de Ikea Amersfoort voor €6 in de bakken:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20249226/

Waarschijnlijk gaat ie er uit ter faveure van deze:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00257482/

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Erasmo schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:58:
Deze lag bij de Ikea Amersfoort voor €6 in de bakken:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20249226/

Waarschijnlijk gaat ie er uit ter faveure van deze:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00257482/
Ik vind die grote wel wat hebben qua esthetiek. Produceert wel veel hitte, hele bovenkant is loeiheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig... hier zitten wij ons druk te maken om al dan niet "ontploffende" lampen, en dan kom ik onderstaand filmpje tegen over een elektrisch verwarmde douchekop, ook wel bekend als "suicide shower".

Jeezz... je staat in een waterstraal verwarmd door een niet geïsoleerd verwarmingselement dat werkt op 220 V...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Clive heeft fantastische filmpjes. Haalt ook veel led lampen uit elkaar om de werking uit te leggen. Erg leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
weebl15 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:08:
[...]

Ik vind die grote wel wat hebben qua esthetiek. Produceert wel veel hitte, hele bovenkant is loeiheet.
Lijkt wel op een hele grote gloeilamp.
jitter schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:03:
Grappig... hier zitten wij ons druk te maken om al dan niet "ontploffende" lampen, en dan kom ik onderstaand filmpje tegen over een elektrisch verwarmde douchekop, ook wel bekend als "suicide shower".

Jeezz... je staat in een waterstraal verwarmd door een niet geïsoldeerd verwarmingselement dat werkt op 220 V...

[video]
[video]
Dat is wel heel erg gevaarlijk. Een of ander China product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, zo te zien vooral Zuid-Amerika.
Inmiddels op EEVBlog ook een onderwerp van discussie in deze thread...

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 30-01-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
burnerchief schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:30:
vandaag gekocht bij de Aldi
12 ledspots gu 5.3 12V 7.1 W / 35W 3000k warm wit Ra >95 niet dimbaar 50X50 mm 36 / 800cd 345 lumen. uitvoering met 6 leds

deze lampen hebben dezelfde afmetingen als de oorspronkelijke halogeen lampen volgens de specs.
in de praktijk zijn ze een milimetertje langer.
ondanks dit minieme verschil past het nagenoeg perfect

mijn eerste ervaringen ermee een bak met licht vergeleken met de chinese prut die ik had en waarvan de helft het al had begeven.
ook de afmetingen van deze chinezen zijn veel groter (lees langer) dan de oorspronkelijke halogeenlampen

geeft een mooie kleur licht niet te blauw en ook niet te geel precies goed naar mijn smaak.

een prima aankoop op het eerste gezicht en ze kosten net geen 6 euro

fabrikantlink

http://www.leuchtenservic...77547/Products/550_04_013
Deze had ik al verwacht, meestal komen ze zo'n beetje tegelijk of kort nadat ze bij Aldi in Duitsland liggen. Ik zag ze gisteren liggen.

Een Duitse blogger heeft ze getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een updeetje over de Philips myLiving Denim armaturen die ik vorig jaar juni in de centrale hallen van ons appartementsgebouw heb opgehangen.

Dit gebouw heeft twee dezelfde (in spiegelbeeld) hallen op de begane grond waar ik vorig jaar 6 Philips myLiving Denim armaturen van 8 W/690 lm heb opgehangen. Dit zijn niet-dimbare armaturen waarvan ik er twee heb gemodificeerd naar een lagere lichtopbrengst i.v.m. een veel kleiner te verlichten opppervlak.

Gisteren viel me in de hal waar ik dagelijks kom op dat de lichtkleur van de voluit brandende armaturen wat warmer is dan die van het armatuur dat gemodificeerd is. Ik kan me niet herinneren dat ik dit verschil eerder heb gezien. Ik vraag me dus af of dit een gevolg van veroudering is. Ik check vanavond het licht in de andere hal.
Terugval in lichtopbrengst en verschuiving van de lichtkleur is een bekend fenomeen bij LED en veel andere lampen, maar valt doorgaans pas op als een lamp wordt vervangen. Nu dat ik de lampen naast elkaar kan beoordelen zie ik een duidelijk verschil. De kleurstelling van de omgeving is overal hetzelfde, dus dat kan niet de reden zijn waarom het er licht anders uit ziet.

Ik vraag me dus af of de voluit brandende armaturen sneller zijn veranderd omdat deze warmer worden dan de gemodificeerde armaturen. Is dit een aannemelijke conclusie?

*

Voor de geïnteresseerden wat meer technische details:
Deze armaturen hebben 21 LED's die verdeeld zijn over 7 groepen van elk 3 aan elkaar parallel aangesloten LED's. De 7 groepen LED's staan met elkaar in serie en worden gevoed door een driver met constante stroomuitgang.

Bij de armaturen die ik heb gemodificeerd heb ik twee groepjes LED's d.m.v. kortsluiting op de pcb overbrugd. Het resultaat is dus dat er nog maar 5 groepen LED's oplichten. Doordat de driver van het constante stroombron type is, is de stroom door de nog wel werkende LED's dus niet veranderd (dit heb ik middels een meting geverifieerd).

Dit werkt perfect, al gaat het wel iets ten koste van de efficiency (maar dat was verwacht). Een voluit oplichtend armatuur heb ik gemeten op 8,5 W (81 lm/W), een gemodificeerd armatuur op 6,5 W (76 lm/W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:02
Quindor schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:43:

Je zult er dus een PWM dimmer tussen moeten zetten. Die hoeven echter niet heel groot of uitgebreid te zijn als je puur opzoek bent naar aan/uit op een bepaald niveau. Als je niet zelf aan de slag wilt en het bestuurbaar over WiFi wilt hebben is wellicht zoiets al genoeg? (Er staat niet specifiek bij dat deze via PWM dimt, maar ik kan me geen andere manier voorstellen, zeker met 256 niveaus)
Ik moet de LED-strip nog altijd bestellen (druk bezig met het finaliseren van het huis) maar heb reeds een aantal van deze LED controllers thuis. Ik heb 6 stuks, als je eens eentje wil testen wil ik gerust een exemplaar ter beschikking stellen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
vso schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:33:

Ok ik heb mn 120x60 cm led paneel hersteld ,deze is 60w en 4000k, vergeleken met 2x 18watt tl led buizen is het vooral van onder meer licht, maar heb indruk dat er overall minder licht verdeeld wordt in de ruimte.

FYI led paneel werkt niet zoals ik dacht, er zitten 2 stroken leds in de zijkant en deze worden verdeelt door plexi glas dat erop ligt. Als je er een pic van wilt.. laat ff weten dan up ik ze ergens.

[ Voor 14% gewijzigd door Icekiller2k6 op 31-01-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Engineer Stewie schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:53:
[...]

Ik moet de LED-strip nog altijd bestellen (druk bezig met het finaliseren van het huis) maar heb reeds een aantal van deze LED controllers thuis. Ik heb 6 stuks, als je eens eentje wil testen wil ik gerust een exemplaar ter beschikking stellen :+ .
Welke ledstrip wil je gaan kopen? Toch wel met Milight? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

weebl15 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:08:
[...]

Toevallig deze lamp vorige week gekocht voor €8,95 bij Ikea Amersfoort. Was afgeprijst en had inderdaad ook al het vermoeden dat deze eruit gaat. Prima lamp, produceert wel erg veel licht! (Eigenlijk iets te veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Jochemd13 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:39:
[...]

Welke ledstrip wil je gaan kopen? Toch wel met Milight? :)
De LED-strips waar Quindor gewag van maakt in zijn blog.Ik vertrouw op de testen die hij gedaan heeft.

En dan met deze LED controllers, dus geen milight. Als deze niet goed zouden werken kan ik nog altijd milight kopen. Deze zullen wel basic zijn maar als ik de sterkte kan instellen en ze hebben een auto memoryfunctie (wat ze hebben volgens de specs) is dit alles wat ik nodig heb.
Ik heb deze gekozen omdat die wel heel makkelijk weg te werken zijn :).

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_213843_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Hoe noemt dit precies? Mijn led paneel werkt namelijk op 40v en zou daar graag eentje voor hebben :)

Edit aha gewoon inline led dimmer dus :D

[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 31-01-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Icekiller2k6 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 21:41:
[...]

Hoe noemt dit precies? Mijn led paneel werkt namelijk op 40v en zou daar graag eentje voor hebben :)
Hier heb ik ze vandaan maar de controller gaat maar tot 24V (288W).
http://eud.dx.com/product...cs-844213843#.Vq5yKLxc1Bw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Icekiller2k6 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:34:
[...]

Ok ik heb mn 120x60 cm led paneel hersteld ,deze is 60w en 4000k, vergeleken met 2x 18watt tl led buizen is het vooral van onder meer licht, maar heb indruk dat er overall minder licht verdeeld wordt in de ruimte.

FYI led paneel werkt niet zoals ik dacht, er zitten 2 stroken leds in de zijkant en deze worden verdeelt door plexi glas dat erop ligt. Als je er een pic van wilt.. laat ff weten dan up ik ze ergens.
Ik was ginsteren bij de Hornbach(wateringen), daar hadden ze een kleine display staan en de medewerker wist te vertellen dat ze medio februari een nieuwe display kregen. Ik merkte hier wel enorm verschil tussen paneel A en B (en C+D)

Maar uit je post begrijp ik dat je ervaring nogal tegenvalt ? vergeleken met TL balken ?
maar ja uit de opbouw, zou mijn conclusie ook wezen dat ledstrips toch the way to go word.

Ik ben op zoek naar een systeem waarbij ik samen met "verlaagde plafonds" een gehele ruimte zeer goed kan verlichten.. maar ook kan dimmen naar nauwelijks verlicht.
Nu heb ik 2 Ikea Led peertjes (ledlare oid) en best tevreden .. afgezien dat ze met lampkap etc erg doorn in het oog zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Wat voor ruimte wil je verlichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ledverlichting bij Kruidvat in de aanbieding, deze keer de filament lampen (vanaf dinsdag!)

https://www.kruidvat.nl/a/2101/kruidvat-gloeilamp-1-1-gratis

[ Voor 6% gewijzigd door koelkast op 01-02-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Deze zullen niet dimbaar zijn neem ik aan?
Wel een mooie deal, bijna net zo goedkoop als in china bestellen. (en een stuk minder lang wachten)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
NovapaX schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:24:
Deze zullen niet dimbaar zijn neem ik aan?
Wel een mooie deal, bijna net zo goedkoop als in china bestellen. (en een stuk minder lang wachten)
Staat er helaas niet bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

koelkast schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:13:
Ledverlichting bij Kruidvat in de aanbieding, deze keer de filament lampen (vanaf dinsdag!)
De filamentlampen heb ik zondag al in de winkel zien staan. Ze hadden er niet zo veel, in het schap stond maar 1 laag die ongeveer half vol was. Ik heb geen lampen gezien met 6 of meer filamenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er komen a.s. donderdag weer wat LED-lampjes in de aanbieding bij Lidl. Erg weinig info in de advertentie, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
jitter schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:10:
Er komen a.s. donderdag weer wat LED-lampjes in de aanbieding bij Lidl. Erg weinig info in de advertentie, helaas...
Wel het volgende :)
Warmwit licht, 15.000 branduren
E27, E14, GU10 of GU5.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
jitter schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:10:
Volgens het energielabeltje erbij zouden ze 2kWh per 1000h verbruiken.
Dan zouden het 2W lampjes moeten zijn, dat is wel een beetje magertjes...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
sjimmie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 17:24:
[...]

Volgens het energielabeltje erbij zouden ze 2kWh per 1000h verbruiken.
Dan zouden het 2W lampjes moeten zijn, dat is wel een beetje magertjes...
Of rete efficiënt! :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over efficiënt gesproken... net een testje gelezen van de Osram 6 W LED-filamentlamp.
Deze belooft 806 lm bij 6 W (134 lm/W) maar deed volgens meting 895 lm bij 6,1 W (147 lm/W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
jitter schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:03:

Jeezz... je staat in een waterstraal verwarmd door een niet geïsoldeerd verwarmingselement dat werkt op 220 V...

[video]
[video]
Pfoe, hier heb ik 3 jaar terug 5 weken lang in afrika onder staan douchen.. als ik dat vooraf geweten had :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Heb hier al veel goeds gelezen over de philips masterled. Maar vraag mij af of 360 lumen per spot wel genoeg licht geeft.

Ik heb in de keuken 9 spots, voornamelijk boven het aanrecht en voor de al verlichte frigo. Dus daar zal dat wel snor zitten.

Maar in de zitruimte heb ik maar 4 geboorde inbouwspots spots die dan nog eens offcenter liggen. Ze zijn enkel geschikt voor GU10 lampen. Voor de rest is er een indirecte LED-strip, ambilight TV en 2 vloerlampen voorzien die bedient kunnen worden met de drukknoppen ie figuur.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1636/24494851390_862b1fe07b_b.jpg

De zitruimte gaat natuurlijk over in de eetruimte (zelfde afmeting) met daartussen een venster tot op de grond, daar komt een hanglamp die dezelfde stoffen kappen heeft als de vloerlampen (kleiner natuurlijk :p), de LED-strip zal daar ook gewoon doorlopen. Dan rechts van de eetruimte komt de keuken met 8+1 ingeboorde spots voor GU10 lampen. Hoofdzakelijk boven het aanrecht, 2 net voor de kolomkasten en 1 voor een schilderij tussen keuken en eetruimte.

Is in deze configuratie 360 lumen genoeg? Die philips lampen zijn niet zo duur (meer dan het helft goedkoper) ivm de elix spot die ik heb getest. Deze is dan wel weer gerate op 550 lumen...
Ik heb in totaal een 25 spotjes nodig (gang ook nog enz), dus dat scheelt gauw 300€... Het is crisis voor iedereen :+ .

Moet mss maar eens een paar van die philips kopen in 2700 en 3000k om te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:59
Moeilijk te zeggen @ hierboven. Want hoe licht je het wil hebben is sterk persoonlijjk, lijkt me.

Mijn grootste zorg zou zijn dat er in GU10 formaat misschien alleen spots te krijgen zijn, geen bulbs-- oftwel een lichtbundel met een kleine hoek (max 40 graden). Dat maakt het "overall" wel merkbaar donkerder in een ruimte, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

2 spotjes @ 360 lumen is (mijn inziens) erg weinig, zeker aangezien dit inderdaad gericht licht is ipv diffuus...

Je bent natuurlijk ook niet verplicht om overal dezelfde lampen te steken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Slonzo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:28:
2 spotjes @ 360 lumen is (mijn inziens) erg weinig, zeker aangezien dit inderdaad gericht licht is ipv diffuus...

Je bent natuurlijk ook niet verplicht om overal dezelfde lampen te steken ;)
Het zijn er 2 x 2 natuurlijk. Volgens degene die het lichtplan had opgemaakt voldoende.

Zou in de woonkamer de elixen kunnen hangen, die hebben een stralingshoek van 60° en 550 lumen. Heb er eentje getest en dat gaf redelijk wat licht. Natuurlijk naar de hoeken toe was het donker maar daarom zijn de vloerlampen voorzien natuurlijk. Teveel licht kan bij ons geen kwaad, we hebben immers alles dimbaar.
Verder worden ze ondersteund door een LED-strip.

De primaire functie van de zitruimte bij ons is TV kijken en wij hebben op dit moment ook nooit licht aan daar. Moesten we er geen lamp hebben zou dat 0 impact hebben. Zolang de eetruimte en de keuken maar goed verlicht zijn is het allemaal goed voor ons.

Ga straks eens wat lampjes bestellen en eens testen, heb er ook nog van sylvania gevonden en die zouden ook heel goed zijn (+zien eruit als een halogeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou in eerste instantie een geschikt aantal (drie of zo?) van de Ikea Ledare 6 W/400 lm GU10 spotjes uitproberen op verschillende plaatsen in je huis. Deze zijn goedkoop in aanschaf en geven toch best goed licht (en zijn dimbaar).

Mocht blijken dat hier en daar meer licht gewenst is, dan kan verder gezocht worden naar sterkere lampen, o.a. Verbatim heeft modellen die verder gaan dan de 50 W halogeen equivalent (~350 lm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Zelf heb ik deze GU10 spots
pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40°
Wij hebben hiervan 12 in de keuken en het geeft erg veel licht. Zeker aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, het zijn gewoon lampjes met een lichtopbrengst die terug gaat naar de vroege jaren van LED-verlichting... Waarom Lidl deze in hun tijdelijke assortiment heeft snap ik eigenlijk niet zo goed, alleen leuk voor als je op zoek bent naar lampjes met een lage lichtopbrengst.

GU10 spotje:

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Lidl%20GY10%201.5W%20105%20lm_.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Lidl%20GY10%201.5W%20105%20lm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

De volgende link heb ik in dit topic nog niet voorbij zien komen, wel een vergelijkbaar idee middels een excel.
http://www.hetledhuis.nl/led-besparing-calculator/

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
jitter schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:27:
[...]

Nee, het zijn gewoon lampjes met een lichtopbrengst die terug gaat naar de vroege jaren van LED-verlichting... Waarom Lidl deze in hun tijdelijke assortiment heeft snap ik eigenlijk niet zo goed, alleen leuk voor als je op zoek bent naar lampjes met een lage lichtopbrengst.

GU10 spotje:

[afbeelding]

[afbeelding]
105 lumen??
Nou ik vind het belachelijk dat dat nog verkocht wordt. Nu kopen juist veel mensen die dingen en blijken ze gewoon heel weinig licht te geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:31
Heeft er iemand hier ervaring met downlighters? Heb er vorige maand 11 gekocht voor onder mijn dakgoot van het huis. 9 zitten er al in gemonteerd, de rest moet de elektricien doen ivm de draden. (ik weet niet waar ze allemaal naar toe lopen).

Nu was ik er wel huiverig voor dat je deze lampen niet kunt vervangen. Ja; ze hebben een hele lange levensduur maar toch ben ik meer van het kunnen vervangen. Heb door mijn huis (in totaal 40 ledspots) vervangbare GU10 in het plafon zitten.

Zijn er hier Tweakers die op dit moment downlighters gebruiken, hoe doen jullie dit als jullie ze moeten gaan vervangen? Zijn ze dan nog wel in de zelfde maat verkrijgbaar? En vooral, de zelfde kleur. Of ben ik hier de enigste die hierover nadenkt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Jochemd13 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 09:53:
[...]

105 lumen??
Nou ik vind het belachelijk dat dat nog verkocht wordt. Nu kopen juist veel mensen die dingen en blijken ze gewoon heel weinig licht te geven....
Eigen schuld toch? Staat er duidelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zijn er ook LED's met een kleurtemperatuur kleiner dan 2700K?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
TKroon schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:02:
Zijn er ook LED's met een kleurtemperatuur kleiner dan 2700K?
Je bedoelt lager. Die zijn er zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:26

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Jordyz schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:52:
Heeft er iemand hier ervaring met downlighters? Heb er vorige maand 11 gekocht voor onder mijn dakgoot van het huis. 9 zitten er al in gemonteerd, de rest moet de elektricien doen ivm de draden. (ik weet niet waar ze allemaal naar toe lopen).

Nu was ik er wel huiverig voor dat je deze lampen niet kunt vervangen. Ja; ze hebben een hele lange levensduur maar toch ben ik meer van het kunnen vervangen. Heb door mijn huis (in totaal 40 ledspots) vervangbare GU10 in het plafon zitten.

Zijn er hier Tweakers die op dit moment downlighters gebruiken, hoe doen jullie dit als jullie ze moeten gaan vervangen? Zijn ze dan nog wel in de zelfde maat verkrijgbaar? En vooral, de zelfde kleur. Of ben ik hier de enigste die hierover nadenkt? :P
Ik heb een aantal GU10 inbouwspots (neem aan dat je die bedoeld) bij IKEA gehaald. Zijn IP54 dacht ik, kosten ca. EUR 8,- en doen het prima. Zit erover te denken om die ook buiten bij mijn garage-ingang te maken.
Ik wil alleen Philips dimbare LEDs, dus geen vaste lampjes.

Kwam er pas ook wat tegen bij Hornbach. Ongeveer even duur, maar iets minder hoge inbouwdiepte.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Joepla schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:10:
[...]

Ik heb een aantal GU10 inbouwspots (neem aan dat je die bedoeld) bij IKEA gehaald. Zijn IP54 dacht ik, kosten ca. EUR 8,- en doen het prima. Zit erover te denken om die ook buiten bij mijn garage-ingang te maken.
Ik wil alleen Philips dimbare LEDs, dus geen vaste lampjes.

Kwam er pas ook wat tegen bij Hornbach. Ongeveer even duur, maar iets minder hoge inbouwdiepte.
Ja inderdaad. GU10 heb ik hier vrijwel overal inzitten, badkamer, woonkamer slaapkamers enzovoort.
Echter wilde ik onder mijn dakgoot buiten een brede straalhoek omdat dit mooier staat (vind ik).

Downlighters zijn iets anders als GU10.

Afbeeldingslocatie: http://www.systeemplafond.nu/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/68e76e8e1f473fcb259fa7699022d9af/r/o/ronde_led-spot_zij_1_2_2_1_4_1_1.jpg

Dit is een ledpaneel die je niet kan vervangen maar wel heel lang mee gaan. Deze heb ik 11x gekocht voor buiten maar kun je dus niet vervangen mochten ze kapot gaan. Nu ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik heb ze namelijk er al erin zitten maar weet niet of er toevallig hier Tweakers zijn die er problemen mee heeft. En of zelfs al een keertje heeft moeten vervangen. Wat dan, want zijn die dan nog wel in dezelfde maat verkrijgbaar en in e zelfde kleur aangezien je ze dus niet kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
LSC van Action, 8watters zijn al 2 van stuk binnen drie-kwart jaar. Staan alleen savonds aan, elke dag. Ze geven maar een half jaar garantie erop. De lagere wattages doen het hier nog wel.

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 06-02-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jordyz schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:52:

Omdat ik geen downlighters heb neem ik als voorbeeld even de armaturen die ik in de centrale hal van ons flatgebouw heb gehangen, het idee is daarbij ongeveer hetzelfde omdat dit ook een armatuur is met geïntegreerde LED's

De driver in de foto zit normaal gesproken in een plastic behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Philips%20myLiving%20Denim%208%20W%20690%20lm.jpg

De LED-module zou gerepareerd kunnen worden door het vervangen van individuele LED's. Alternatief is als geheel vervangen, dit soort modules zijn nl. ook los te koop al zal de maatvoering niet exact hetzelfde zijn (maar wie weet wordt het ooit een standaard, bij professionele verlichting is men daar iig mee bezig). Als het niet precies past is ietsje meer creativiteit gevraagd.

De driver kan ook gerepareerd worden, meestal zijn het de elco's die de kortste levensduur hebben.
Mocht je een andere LED-module plaatsen, dat moet de bestaande driver ook vervangen worden als de module andere aansturing vraagt dan het origineel.

Bij downlighters ben je vanwege het kleinere formaat waarschijnlijk wel strakker gebonden aan afmetingen van vervangende onderdelen.

Goede kwaliteit LED's gaan langzaam defect. Als de lichtopbrengst terug is gelopen tot 70% zouden die als versleten beschouwd moeten worden.
Een slechte LED kan plots de geest geven, maar in veel gevallen zou die overbrugd kunnen worden (zoals bijv. in dit filmpje). Eén LED op velen mis je waarschijnlijk niet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die downlighter ook makkelijk te repararen zou zijn. Kun je er eentje open schroeven en een fotootje maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jochemd13 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 09:53:
[...]

105 lumen??
Is gewoon weinig, hopelijk weten mensen onderhand een beetje met lumen om te gaan. Op deze stond nl. geen gloeilamp equivalent.

Ik vind het nog steeds gek, zeker omdat ze pas nog spotjes in de aanbieding hadden die wel een goede lichtopbrengst hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje:
Ik heb Idual Funbo ledspotjes geplaatst ( 3 ledspotjes die met een afstandsbediening van kleur kunnen veranderen).
Bij het plaatsen van de spotjes is de kabel klem geraakt waardoor er 4 van de 7 draadjes over zijn. Ik heb nu geprobeerd om de kabeltjes terug aan elkaar te maken maar zonder resultaat.
Ik heb nu wel een basiskennis elektriciteit maar van ledverlichting ken ik niet zoveel. Valt zo'n kabel op een simpele manier te herstellen of moet ik het probleem elders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
jitter schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:07:
[...]

Omdat ik geen downlighters heb neem ik als voorbeeld even de armaturen die ik in de centrale hal van ons flatgebouw heb gehangen, het idee is daarbij ongeveer hetzelfde omdat dit ook een armatuur is met geïntegreerde LED's

De driver in de foto zit normaal gesproken in een plastic behuizing.

[afbeelding]

De LED-module zou gerepareerd kunnen worden door het vervangen van individuele LED's. Alternatief is als geheel vervangen, dit soort modules zijn nl. ook los te koop al zal de maatvoering niet exact hetzelfde zijn (maar wie weet wordt het ooit een standaard, bij professionele verlichting is men daar iig mee bezig). Als het niet precies past is ietsje meer creativiteit gevraagd.

De driver kan ook gerepareerd worden, meestal zijn het de elco's die de kortste levensduur hebben.
Mocht je een andere LED-module plaatsen, dat moet de bestaande driver ook vervangen worden als de module andere aansturing vraagt dan het origineel.

Bij downlighters ben je vanwege het kleinere formaat waarschijnlijk wel strakker gebonden aan afmetingen van vervangende onderdelen.

Goede kwaliteit LED's gaan langzaam defect. Als de lichtopbrengst terug is gelopen tot 70% zouden die als versleten beschouwd moeten worden.
Een slechte LED kan plots de geest geven, maar in veel gevallen zou die overbrugd kunnen worden (zoals bijv. in dit filmpje). Eén LED op velen mis je waarschijnlijk niet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die downlighter ook makkelijk te repararen zou zijn. Kun je er eentje open schroeven en een fotootje maken?
Inderdaad, precies hetzelfde als wat jij aan de wand hebt hangen heb ik kleiner in de dakgoot.

In theorie is het mogelijk om dat led paneeltje te vervangen. Het probleem waar je dan tegen aan loopt is dat het vaak niet dezelfde zal zijn.

Vorig jaar ben ik begonnen met mijn hele huis te gaan vervangen naar LED, want manman wat was die stroomrekening duur zeg.. Ik was van halogeen dat er altijd maar 1 standaard was. Geen verschillende modellen of merken. Toen ik overstapte naar LED had ik eerst een deel van me huis omgezet. Terug naar de winkel en ja hoor, die ledlampen waren niet meer verkrijgbaar. Dus was ik aangewezen op een andere LED lamp (gu10) met net een andere kleur en wattage. Waardoor ik nu verschillende LEDspotjes heb. Dus ben benieuwd als mijn ledspotje (gu10) over 5 jaar kapot gaat dat ik dan nog dezelfde kan halen in de winkel net zoals bij halogeen.

Downlighter heeft helemaal geen gu10 aansluiting of dergelijke, maar zo'n paneel net zoals in jouw lamp.

Ik had graag zo'n ding voor je open gedraaid maar zodra ik dat doe vervalt mijn garantie en mocht er ooit eentje minder gaan branden of zelfs niet meer kan ik hem niet omruilen. Als ik de winkel mag geloven dan zou dit er ongeveer hetzelfde eruit moeten zien als op jouw foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk had ik verwacht dat je LED-paneel de LED's aan de zijkant zou hebben zitten, en het glas dus aan de kopse kant verlicht. Big Clive sloopt er zo eentje in onderstaand filmpje uit elkaar.

Garantie vervalt alleen als ze kunnen aantonen dat je het armatuur hebt open gemaakt, zoals een verbroken warranty void if broken/removed sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb om te testen eens een Philips masterled gekocht maar dat gaat hem niet worden, de lichtbundel is te geconcentreerd. De kleurtemp was dan wel wat warmer maar kies dan toch voor de Elix.

Philips masterled 5,4W 2700K 40°
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1547/24572519080_0f7cff0078_z.jpg

Elix 6W 3200K 60°
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1557/24227322534_f0d49b4182_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

bij ibood vandaag een scherpe aanbieding van philips gu10 leds: www.ibood.com/home-living...aster-led-spots-gu10.html

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Engineer Stewie schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:50:
Ik heb om te testen eens een Philips masterled gekocht maar dat gaat hem niet worden, de lichtbundel is te geconcentreerd. De kleurtemp was dan wel wat warmer maar kies dan toch voor de Elix.

{snip}
60° vind ik een beetje een vreemde waarde, maar voor jouw toepassing zo te zien precies goed. Bij de spotjes met optieken zie je eerder 40°, en die zonder zitten meestal ruim boven de 100°. 3200 K is ook niet alledaags, het is eerder 2700 K, 3000 K en 4000 K. Maar als je verschillende kleurtemperaturen niet vlak langs elkaar plaatst, dan is mijn ervaring dat je dat door gewenning alleen nog gaat merken als je erop let.

Zo heb ik onder mijn keukenkastjes een LED-strip van de Action die als warmwit verkocht werd, maar eigenlijk vis noch vlees is. Die heeft een kleurtje dat je niet warmwit, maar ook niet koudwit (eigenlijk neutraal wit) zou noemen,... 3500 K of zo? In het begin stoorde ik me eraan, maar nu niet meer.

Ik heb moeite met het vinden van meer info over die Elix spotjes, zou je een link kunnen geven?

Voor de liefhebber van uitgebreide tests, teardowns, etc. met goede foto's: ik kwam toevallig bij deze site uit: http://goughlui.com. Een blog die heel veel met elektronica te maken heeft, waaronder ook de nodige (LED-)lampen. IMHO een kijkje waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJ^ schreef op zondag 07 februari 2016 @ 09:33:
bij ibood vandaag een scherpe aanbieding van philips gu10 leds: www.ibood.com/home-living...aster-led-spots-gu10.html
Voor degene die op zoek is naar een grote hoeveelheid leek me dit in eerste instantie wel interessant, maar na wat rekenwerk toch eigenlijk niet zo...

Ik vermoed dat het hier gaat om de vorige generatie, want met 4 W/ 275 lm wat minder efficiënt dan het huidige model met 3,5 W / 290 lm.

Over de levensduur van 35.000 uur verbruik je met de nieuwe lamp ongeveer € 3,60 minder aan elektriciteit.
De nieuwe generatie kun je hier krijgen voor € 7,97 incl. BTW. Duurder in aanschaf, maar onder de streep goedkoper dan de iBood aanbieding (want die is in aanschaf + extra verbruik meer dan € 9).
En 2700 K i.p.v. 3000 K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:16
Hoe is bij jullie de levensduur van LED? De diodes zelf geloof ik wel, maar heb zo vaak led lampen die de geest geven (transformatortje stuk). Ben beetje lui/makkelijk met bonnetjes, maar heb aan de andere kant ook weinig zin om elke keer weer om garantie te moeten gaan. Nu is het voltage in ons huis een aantal jaar 245V geweest, maar dat valt binnen de 'normale' waarden waar de lampen tegen moeten kunnen.

Philips houdt het het langst vol, maar daar heb ik er toch ook al 2 van die af en toe knipperen in een zelfde ornament met andere lampen die niet knipperen. Vervelend, want als ze geen 5+ jaar mee gaan dan zijn ze altijd duurder dan energie onzuinige lampen natuurlijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
Kan mij iemand helpen adviseren. Ik zoek gu10 spots voor verlichting van de gang en de wc's. Ik twijfel tussen ikea ledare, Philips master of de reguliere philips. De master van philips is het duurste(€8,90), maar geeft lange garantie en veel langere brandtijd. Is dat het extra geld waard?

Ik wil in ieder geval 2700 als kleur temperatuur en 50 watt equivalent.

Heb hiervoor in mijn oude woning 12v spotjes gebruikt van China(wel de duurste Cree varianten). Werken na 3 jaar nog steeds uitstekend, het liefst nam ik ze mee naar mijn nieuwe woning. Maar in nieuwe woning wil ik voor 220v gaan omdat ik dan niet overal eerst een transformator hoef te plaatsen. Nu had ik eerst vanuit ebay / China 220v gu10 led spots gekocht, en van de 8 die ik heb gekocht zijn er binnen een uur 3 (letterlijk) uitgefikt. Dus die nooit meer.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
jitter schreef op zondag 07 februari 2016 @ 09:55:

Ik heb moeite met het vinden van meer info over die Elix spotjes, zou je een link kunnen geven?
Het is idd heel moeilijk om info te vinden. Ik heb ze uit de elektriciteitsgroothandel waar ik mijn spullen heb gekocht voor het huis. Je ziet ze ook niet in doe het zelf zaken terwijl ze wel gefabriceerd worden in België.

Mijn ouders hebben al jaren gu10 lampen van elix en zijn daar tevreden van, zij hebben de 4000k variant. Elix is verkrijgbaar in 2700,3200,4000 en 6500K kleurtemp.

Kan alleen zeggen dat ze mooi gespreid licht geven en zeer mooi dimmen, ook als er maar eentje aangesloten is (dimmers zijn eltako afstandschakelaars).
Pagina: 1 ... 71 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)