Meer dan een jaar gelden heb ik wat
gemeten aan een goedkope 610 lm LED lamp van de Action. Ik vond toen dat het verschil in lichtopbrengst tussen warm en koud erg groot was, wat op een slechte warmteafvoer duidt.
Pas ontdekte ik dat ze bij de Action nu ook een
10 W/810 lm model hebben, en dat kon ik uiteraard niet laten liggen. Ik was benieuwd of deze ook weer zo'n verschil zou geven tussen koud en warm.
Toen deed ik een meting koud, na 30 min. en na enkele uren. Nu dus weer, en weer in dezelfde opstelling zodat vergelijking mogelijk is. Let even niet op de absolute waarden van de luxmeter, deze zijn alleen ter vergelijking.
Koud:
200 lx bij een verbruik van 10 W.
Na 30 min:
158 lx bij een verbruik van 8,7 W.
Na uren:
155 lx bij een verbruik van 8,6 W.
De arbeidsfactor is met 0,56 niet goed te noemen.
Ook bij deze lamp is het verschil in lichtopbrengst tussen koud en warm erg groot (22,5 %).
Ter vergelijking een oude maar redelijk goed geventileerde LED 806 lm LED-lamp van AH deed na dezelfde tijden 195, 180 en 178 lx.
Toch wordt de voet van de lamp minder heet dan zijn lichtere broertje. Die deed 99 °C, gemeten met een IR thermometer op het heetste punt. Deze werd hooguit 90 °C.
Dat deze procentueel toch verder terug valt duidt denk ik op een niet al te beste afvoer van de warmte van de LED naar de voet (hogere warmteweerstand). Dat zou wel eens nadelig kunnen zijn voor de levensduur van de LED's.
De kleur is met 2900 K nog warm wit maar doet toch best wel flets aan. De lamp is niet voor niets lekker goedkoop maar dus eigenlijk alleen OK voor in een hal of voor buiten.
Deze gaat tzt in portiekverlichting om te zien wat de levernsduur wordt. Zou die de beloofde 25.000 u halen?
Inmiddels ben ik er wel achter dat een hete LED-lamp minder zegt over de levensduur dan ik dacht. Ergens verdragen die de hitte toch beter dan je zou verwachten. De Ikea Ledare van 13 W die ik
errug heet vind worden en ik in september 2014 in portiekverlichting plaatste (ca. 5.000 u per jaar aan) doet het iig nog gewoon. Ook een set Action LED bolletjes van 3 W/250 lm die 24/7 aan zijn heb ik laatst uitgerekend dat tegen de 20.000 bedrijfsuren aan het lopen zijn.
Een hete LED-lamp heeft wel een nadelige invloed op de lichtopbrengst welke dus minder wordt als de lamp heter wordt. Zo viel me net op dat de 1000 lm Ledare goed opgewamd en deze 810 lm koud precies even fel zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
jitter op 13-01-2016 23:00
]