Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.465 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Ik was aan het kijken naar milight LED-strip controllers maar deze zijn wel echt heel klein en goedkoop. Zou dat goed werken? Want size wise is dat wel heel goed weg te werken en hebben een auto memory functie.
In wifi ben ik niet geïnteresseerd, ik heb voor een reden alles bekabeld in huis :+
Een MiLight dimmer kan het inderdaad ook. Dan heb je in ieder geval nog iets wat op afstand bestuurbaar is. Let wel op dat je dan iig een LAN bridge of een afstand bediening er nog bij moet hebben. Ook al is het maar om 1x in te stellen. Dus uiteindelijk is het wel iets duurder, maar wel uitbreidbaar kijkende naar de toekomst.

Ik heb de mini dimmers (waar ik de link naar stuurde) zelf nooit getest, maar wat ik er van gelezen heb werken ze goed.

Lol, ik ben juist alles op WiFi aan het bouwen met mijn eigen gebouwde WiFi PWM dimmer. ;)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
DJ-Promo schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:59:
Ik heb overal lampen aan het plafond hangen met 60watt Philips lampen erin.
Nu is er gisteren 1 kapot gegaan en mijn reserve lampjes zijn op.
Wil vanaf nu LED gaan gebruiken.
Nu dacht ik aan deze :

http://www.philips.nl/c-p/8718696478738/led-lamp/overzicht
of
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90290972/

Er hoeft niet gedimmed te worden. Iemand ervaringen met 1 van de 2?
Ik heb een jaar geleden al mijn lampen vervangen met LED lampen van de Action, werken prima en geven goed licht, zelfs de halogeen en G4 en G9 lampen in badkamer, keuken en afzuigkap, ik kon het gelijk terug zien in mijn jaarverbruik!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
HereIsTom schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 01:33:
[...]

Ik heb een jaar geleden al mijn lampen vervangen met LED lampen van de Action, werken prima en geven goed licht, zelfs de halogeen en G4 en G9 lampen in badkamer, keuken en afzuigkap, ik kon het gelijk terug zien in mijn jaarverbruik!
Mijn ervaring met Action lampen is ook goed. Let wel op de kleurtemperatuur. Ze hebben lampen met 2700K (gloeilamp) en 2900K (meer halogeenwit) kleurtemperatuur. Dit staat altijd netjes aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17
Wordt het niet eens tijd om de titel van het topic aan te passen? Verlichting van de toekomst? Bij de Kruidvat kun je al ledlampen kopen, lijkt me dat het al verlichting van vandaag de dag is.

Om maar even een semi-nuttige bijdrage te doen; Ik heb vrijwel alle gloeilampen in huis vervangen door ledlampen van de kruidvat en het bevalt me uitstekend. Zowel de ledlampen met grote fitting ter vervanging van 60W gloeilampen alsmede de peertjes met kleine fitting ter vervanging van 25Watt gloeilampen.

Heb nog twee of drie gloeilampen in huis (staan weinig aan en kort) en twee spaarlampen op de zolder die ik binnenkort ook maar vervang omdat ze weinig licht geven. Maar meteen die op zolder vervangen, had toch nog drie ledlampen beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 08-01-2016 22:23 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:53

bert pit

asdasd

Ik heb redelijk wat verlichting in huis en moet zeggen dat het er gezellig en warm uitziet. Als ik zie wat de totale besparing zou zijn heb ik veel interesse in LED. Dat is de reden dat ik diverse lampen heb gekocht, diverse merken en typen door elkaar. Helaas lijkt mijn vrouw er allergisch voor te zijn, ze heeft er een aversie tegen en ziet onnatuurlijke kleuren. Rood is geen rood, bruine kleuren zijn anders, en ze ziet soms een grijszweem. Ze ziet een groot verschil met halogeen.

Ik heb tests gelezen van de consumentenbond, zelfs een test van de Duitse consumenten organisatie gekocht, maar behalve het financieel voordeel (is evident) staat daar glashard in dat het klopt wat mijn vrouw ziet. Wel in de woonkamer maar niet in de badkamer en keuken. Belachelijk zullen de LED voorstanders zeggen.

Maar hoe kom ik aan een GU10 LED lamp die dezelfde uitstraling en kleur heeft als een GU10 halogeen van 35/50 watt?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een belangrijke indicator is de CRI (Color Rendering Index). Deze zegt zeker niet alles, maar wel een heleboel. Een Halogeenlamp of gloeilamp zal 100 halen. Een goede LED lamp moet zeker 80 of meer doen.

Als ik kijk naar ledlampen van medio 2008-2009, dan onderschrijf ik wat je vrouw ziet. En wellicht ook met sommige goedkope lampjes.

Maar met de gemiddelde Ikea of Philips ledlamp die wij hier in huis hebben ervaren noch ik zelf, noch mijn vriendin issues met onnatuurlijke kleuren,

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
NitroX infinity schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:13:
Wordt het niet eens tijd om de titel van het topic aan te passen? Verlichting van de toekomst? Bij de Kruidvat kun je al ledlampen kopen, lijkt me dat het al verlichting van vandaag de dag is.
Haha... ja het topic is ook al uit 2008, toen waren LED lampen nog erg duur en alleen bij speciaalzaken verkrijgbaar.
Ik heb een open keuken en om er savonds niet een donker gat van te maken heb ik bij de Action ook zo'n RGB LED strip met 150LEDs gehaald, deze heeft een zelfklevende strip zodat ik deze mooi aan de onderkant van de kastjes kon plakken, nu steeds een andere mood met de kleuren :*)

En over de kleur van de LED lampen hier van de Action, wij zien geen verschil, maar misschien zijn wij kleurenblind ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:51
bert pit schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 00:18:
Maar hoe kom ik aan een GU10 LED lamp die dezelfde uitstraling en kleur heeft als een GU10 halogeen van 35/50 watt?
Sommige mensen zijn gevoeliger voor lichtkleur dan andere. Ik ben er ook heel erg gevoelig voor en het is al snel niet goed wat mij betreft. De laatste jaren zijn de ledlampen echter wel veel beter geworden. Als je goed op halogeen lijkend licht wilt hebben kan ik je deze adviseren:
Philips 45729000 Master LedspotMV D 4-35W GU10 Warm wit 40° Ra90. (zijn er ook in 50W)

Onlangs heb ik er drie in de keuken opgehangen en ben er superblij mee (en dat zegt wat. ik ben echt een enorme zeikerd wat lichtkleur betreft). Ze geven veel licht, de spreiding van de bundel is mooi en de kleur is goed. Het geheim is nartuurlijk dat deze Ra(CRI)90 zijn. Let ook op de bundel van 40°. Er zijn veel spots met een bundel van 25° en dat is wat mij betreft veel te smal, dan krijg je echt zo een circel van licht met daarbuiten niets. Leuk voor uitlichten van een kunstwerk in een museum maar dat wil je niet in je woning.

Jammer genoeg is deze nog niet als dimtone leverbaar. Hij is wel dimbaar maar de kleur blijft dan hetzelfde maar in mijn geval hoeft hij niet gedimd te worden dus maakt dat niet uit.

Mij ideale ledlamp: 2700K, dimtone, Ra100. Bestaat nog niet maar komt vast ooit wel op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:34
geen hemelbestormend belangrijk probleem, maar ik heb een plafonnière in de keuken waar 2 E14 dwars in gaan. Als de lamp er in gaat schijnt dus ook een deel naar boven (richting plafond). Eigenlijk zou led ideaal zijn als dat in een straal van 40 graden naar beneden straalt.
Dacht dat dat type wel bestond (dus in dit geval stralend naar een zijkant) maar misschien vergis ik me (ivm schroeffitting). Iemand wel eens zoiets gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Heb je nog suggesties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:30
Iets simpels als: "Ervaringen met LED-verlichting"

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakandr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 21:39
ThinkPadd schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:39:
Die elektronische voedingen zijn aardig compact als je ziet wat voor vermogen ze kunnen leveren (vaak zo 120W). De truuk waardoor ze dat kunnen is volgens mij door een hoge schakelfrequentie te gebruiken (ergens in de kHz). De onderdeeltjes (diodes e.d.) op zo'n LED-lampje vinden dat niet leuk en fikken dan door.

Als je de trafo gewoon vervangt door een 12V voeding (van een oude router / TFT-scherm o.i.d.) dan gaat het prima.
Ik ben nu aan het testen met een draadgewonden labvoeding van 12 volt, 2 amp en met 5 lampjes van elk 3 watt er op branden ze inderdaad prima. Het enige waar ik me nog een beetje zorgen om maak is dat de lampjes best wel warm worden en het armatuur best krap is. In maak me niet zozeer zorgen om het armatuur (want daar zat natuurlijk al 20 watt aan halogeen vermogen in), maar meer dat de ledjes straks hun warmte niet meer kwijt kunnen en dan alsnog uitfikken.

Met zo'n voeding is er natuurlijk ook geen sprake van flikkering - het ding is natuurlijk al helemaal gelijkgericht. Is dat ook het geval bij die electronische led voedingen of krijg ik dan weer geknipper er voor in de plaats? Als dat zo is dan plaats ik er net zo lief een oude ledstripvoeding tussen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Universal Creations schreef op zondag 10 januari 2016 @ 00:27:
Iets simpels als: "Ervaringen met LED-verlichting"
Done.
Drakandr schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:54:
[...]
Met zo'n voeding is er natuurlijk ook geen sprake van flikkering - het ding is natuurlijk al helemaal gelijkgericht. Is dat ook het geval bij die electronische led voedingen of krijg ik dan weer geknipper er voor in de plaats? Als dat zo is dan plaats ik er net zo lief een oude laptopvoeding tussen :)
Geen idee eigenlijk, geen ervaring met LED-voedingen. Voor laagspannings LED's pak ik ook altijd gewoon een oude 12V voeding van een TFT-scherm ofzo, de rest van de LED's in huis is gelijk op 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:23
Is een nieuw topic niet beter?
We zitten nu met een topicstart uit 2008 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jochemd13 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:58:
[...]

Is een nieuw topic niet beter?
We zitten nu met een topicstart uit 2008 :P
Mag ook, als iemand zin heeft om er even wat tijd in te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Voor mijn nieuwbouw nieuwbouw huis ben ik op zoek naar de juiste manier om dit verlichten, hierbij kwam ik op Osram Lightify. Mijn eerste indruk is echt heel positief, het lijkt mij de perfecte manier om je huis te verlichten op de manier zoals je dat zelf wilt.

Nu ligt mijn prioriteit bij het voorbereiden van verlichting in de keuken, badkamer en toilet. en dit wil ik doen middels de downlight inbouwspots. Voor de keuken en toilet zijn deze spots geen probleem. De badkamer is in een ander verhaal. De spots hebben een IP20 classificatie mee gekregen. Niet bestendigd tegen welke vorm van water dan ook.

Het plafond in de badkamer wordt verlaagd waarbij 4 spots evenredig worden geplaatst. 1 van de 4 spots komt boven het ligbad, 1 direct boven de inloopdouche, en de andere 2 boven niet belangrijke (in de zin van IP gerelateerd) plaatsen in de badkamer. De spot boven het bad zal in mijn ogen uitgevoerd mogen worden met een downlight. de inloopdouche word denk ik een ander verhaal. de douche wordt d.m.v. een scheidingswand van boven tot onder gevormd. Een downlight met IP20 classificatie is denk ik een NO-GO in dit geval? of heeft iemand andere ervaringen?

EDIT: de site van Osram zelf vermeld IP23 classificatie, bescherming tegen verstuivend water. Dat zal toch wel genoeg moeten zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door detonated op 10-01-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
Hier kun je bijvoorbeeld e.e.a. vinden

https://ledworld.nl/badkamer-ip-waarden/

Zone 1; Alle armaturen die u hier gebruikt moeten ten eerste werken op max. 12V om de veiligheid te garanderen. De IP-bescherming moet minimaal IP67 zijn, het moet dus beschermd zijn tegen onderdompelen in water.
Zone 2; In deze zone is de waarschijnlijkheid van waterstralen aanwezig, dus moet de verlichting hier tegen bescherm zijn. U zult dus verlichting moeten plaatsen met een minimale IP-waarde van IP44.
Zone 3; Deze zone komt eigenlijk niet in aanraking met druppels water, maar kan wel met condens te maken krijgen. Een IP-waarde van IP21 is hier voldoende.

Dan denk ik dat je gewoon iP 21 kunt gebruiken behalve die boven het bad mogelijk.

[ Voor 56% gewijzigd door blissard op 10-01-2016 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
blissard schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:18:
Hier kun je bijvoorbeeld e.e.a. vinden

https://ledworld.nl/badkamer-ip-waarden/

Zone 1; Alle armaturen die u hier gebruikt moeten ten eerste werken op max. 12V om de veiligheid te garanderen. De IP-bescherming moet minimaal IP67 zijn, het moet dus beschermd zijn tegen onderdompelen in water.
Zone 2; In deze zone is de waarschijnlijkheid van waterstralen aanwezig, dus moet de verlichting hier tegen bescherm zijn. U zult dus verlichting moeten plaatsen met een minimale IP-waarde van IP44.
Zone 3; Deze zone komt eigenlijk niet in aanraking met druppels water, maar kan wel met condens te maken krijgen. Een IP-waarde van IP21 is hier voldoende.

Dan denk ik dat je gewoon iP 21 kunt gebruiken behalve die boven het bad mogelijk.
Ik neem aan dat je niet met de douchekop naar het plafond gaat richten :P

Maar als er jonge kinderen zijn zou ik wel volledig waterdichte nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Jochemd13 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:10:
[...]

Ik neem aan dat je niet met de douchekop naar het plafond gaat richten :P

Maar als er jonge kinderen zijn zou ik wel volledig waterdichte nemen.
Kinderen nog niet, maar dat is voor de toekomst wel iets om rekening mee te houden uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:05

Om maar even een semi-nuttige bijdrage te doen; Ik heb vrijwel alle gloeilampen in huis vervangen door ledlampen van de kruidvat en het bevalt me uitstekend. Zowel de ledlampen met grote fitting ter vervanging van 60W gloeilampen alsmede de peertjes met kleine fitting ter vervanging van 25Watt gloeilampen.

Heb nog twee of drie gloeilampen in huis (staan weinig aan en kort) en twee spaarlampen op de zolder die ik binnenkort ook maar vervang omdat ze weinig licht geven. Maar meteen die op zolder vervangen, had toch nog drie ledlampen beschikbaar.
Kreeg de tip voor Action lampen maar dit weekend niet kunnen kopen. Bedoel jij deze : https://www.kruidvat.nl/k...m-white-ledlamp/p/3549351 ? Die zijn nu wel heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kruidvat LED lampen zijn prima lampen. Ik heb Philips/Kruidvat kriskras door elkaar heen en je ziet geen verschil.

Alleen jammer dat van Kruidvat de dimbare flames er al een tijd niet meer zijn. Ik heb er 3 boven de eetkamer tafel nu en die bevallen erg goed.

Bedankt voor de tip trouwens, ik moet nog een paar lampen kopen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Motrax op 11-01-2016 09:14 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Gisteren heb ik ze gehaald. Prima licht! Geven zelfs iets meer licht als mijn oude Philips 42watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

DJ-Promo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:40:
Gisteren heb ik ze gehaald. Prima licht! Geven zelfs iets meer licht als mijn oude Philips 42watt.
Top!. Welke heb je nu gekocht?

Ik zag wel bij Kruidvat dat ze LED-lampen hebben met 2500K ipv 2700K. Die gaan tot 60 watt vervanging, wat best aardig is. Alleen qua kleur dus een beetje een gok, maar ik denk dat ik er 2 haal voor de lampen die nu te weinig licht geven. Daar zitten nu 2 Philips 12 watt spaarlampen in (530 lumen ofzo).

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Ik heb deze gekocht: https://www.kruidvat.nl/k...m-white-ledlamp/p/3549351
Zit er over na te denken er nog 2 te kopen. Dan heb ik voor 8euro 4 LED lampen inplaats van 42watt lampen. We hebben er 4 namelijk vrij veel aan. Dus dan is het snel terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Quindor schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:43:

Je zult er dus een PWM dimmer tussen moeten zetten. Die hoeven echter niet heel groot of uitgebreid te zijn als je puur opzoek bent naar aan/uit op een bepaald niveau. Als je niet zelf aan de slag wilt en het bestuurbaar over WiFi wilt hebben is wellicht zoiets al genoeg? (Er staat niet specifiek bij dat deze via PWM dimt, maar ik kan me geen andere manier voorstellen, zeker met 256 niveaus)
Ik heb er zo enkele aangeschaft en zal in de week eens 1 LED-Strip bestellen voor de trapleuning. Dan kan ik ze eens testen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Engineer Stewie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:46:
[...]

Ik heb er zo enkele aangeschaft en zal in de week eens 1 LED-Strip bestellen voor de trapleuning. Dan kan ik ze eens testen. :+
Ik ben benieuwd wat je vind van de licht kleur, ik ben persoonlijk al redelijk lang bezig met LED strips en vond het vaak maar matig qua licht. Super fel, qua geelheid/warm wit vaak slecht of groen of net niet en het licht wat er uiteindelijk uitkomt of als je het vergelijkt met een mooie lamp toch altijd minder. Met deze strips heb ik dat compleet niet en vind het licht, de kleur en reflecties ervan allemaal super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Quindor schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 17:21:
[...]

Ik ben benieuwd wat je vind van de licht kleur, ik ben persoonlijk al redelijk lang bezig met LED strips en vond het vaak maar matig qua licht. Super fel, qua geelheid/warm wit vaak slecht of groen of net niet en het licht wat er uiteindelijk uitkomt of als je het vergelijkt met een mooie lamp toch altijd minder. Met deze strips heb ik dat compleet niet en vind het licht, de kleur en reflecties ervan allemaal super!
Voor de trap ga ik een normaal warm witte nemen.
Voor de woonkamer twijfel ik voor de super warm witte maar ben bang dat het 'te geel' uitslaat. Moet er daar 3 hebben en das toch een dure gok haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Engineer Stewie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:19:
[...]

Voor de trap ga ik een normaal warm witte nemen.
Voor de woonkamer twijfel ik voor de super warm witte maar ben bang dat het 'te geel' uitslaat. Moet er daar 3 hebben en das toch een dure gok haha.
De super warm white is just niet geel. En belangrijker, het geeft ook geen vage gele waas door je kamer heen maar helder warm licht.

Waar normale LED strips steeds meer geel of zelfs groen worden zit in deze LED strip juist meer rood gemixed wat de warme kleur geeft. Een beetje zoals het spectrum van een normale gloeilamp ook was. Dat maakt ze voor mij ook zo mooi. Er geen geen hint van groen of blauw (wat deels het groen vaak maakt) te bekennen en het is mooi warm zacht licht.

Ik zou willen dat er ik er een betere foto van zou kunnen maken, maar ik weet niet zo goed hoe. Woon je toevallig ergens in Brabant? Je mag altijd een keertje langskomen om zelf een kijkje te nemen. Ik heb hier alle drie de varianten (2700K, 3000K en 4500K).

[ Voor 4% gewijzigd door Quindor op 12-01-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:21
Om nog eens even terug te komen op die 35mm GU10 MR11 led spotjes:
ik heb een Nederlandse fabrikant gevonden die zich naar eigen zeggen specialiseert in de gekke maten lampen. Ze hebben 1 lamp van 35mm in hun gamma: 2700K 180 lumen.
http://www.bailey.nl/nl-n...6w-2700k-120d-80100035457

Te koop voor ~8 euro:
http://www.lichtgoed.com/...-1-6w-2700k-35mm/new16579

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Long time no see...
... het voordeel van LED is ook meteen een nadeel, als je eenmaal over bent op LED hoef je voorlopig niets te vervangen.... heb het daardoor ff niet bijgehouden en zie dat er toch nog steeds vooruitgang in zit.

Ik krijg nu een vraag van mensen die hun GU10 halogeenspotjes dan toch eindelijk ook willen vervangen. Uiteraard moet het licht warm zijn en met een goede kleurweergave, en dan mogen ze ook nog niet te duur zijn.

Ik kom dan eigenlijk meteen uit bij de 6 W/400 lm Ledare van Ikea.
Deze hebben een CCT van 2700 K en een CRI van >90 en kosten € 5/stuk.

Goede keus?

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 13-01-2016 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
jitter schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:24:

Ik kom dan eigenlijk meteen uit bij de 6 W/400 lm Ledare van Ikea.
Deze hebben een CCT van 2700 K en een CRI van >90 en kosten € 5/stuk.

Goede keus?
Ze hebben wel een 'laag' Lumen (400) en een beperkte stralingshoek (36°).
Ik heb in de zithoek (4x4) maar 4 GU10 spots voorzien en vrees dat deze lampen daarvoor te weinig zijn als je eens iets aandachtiger wil doen. Waar de keuken staat heb ik 8 GU-10 spots voorzien dus daar zou dat nog uitkunnen vermoed ik.
Ik heb enkel een spot van Elix (COB led) getest met 3000k kleurtemp (voor keuken wel handig denk ik), 550 lumen en een stralingshoek van 60°. Enkel kosten die een klein vermogen a 25€/lamp.

Ik moet dus nog eens op zoek naar een goed alternatief tegen mei/juni :+ .
Quindor schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:08:
Ik zou willen dat er ik er een betere foto van zou kunnen maken, maar ik weet niet zo goed hoe. Woon je toevallig ergens in Brabant? Je mag altijd een keertje langskomen om zelf een kijkje te nemen. Ik heb hier alle drie de varianten (2700K, 3000K en 4500K).
Ik heb vooral naar de foto's gekeken bij de advertentie van de strips en daar lijkt die zo geel/oranje. Niet lelijk van kleur hoor maar weet niet of ik dat wil, maar wellicht is ook dat misleidend.

Afbeeldingslocatie: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1SiQyGXXXXXcwaXXXq6xXFXXXm/221277592/HTB1SiQyGXXXXXcwaXXXq6xXFXXXm.jpg

Goh, ik woon in Belgisch Limburg, maar als uw woonplaats Oss is, is dat niet zo heel gek ver. Zit er wel geregeld in de winter :+. Een Belg met een bedrijfswagen laat zich niet door wat kilometers afschrikken. Dus wil wel eens komen kijken vooraleer te bestellen maar dat doen we best via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Engineer Stewie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:41:
[...]

Ik heb in de zithoek (4x4) maar 4 GU10 spots voorzien en vrees dat deze lampen daarvoor te weinig zijn als je eens iets aandachtiger wil doen. Waar de keuken staat heb ik 8 GU-10 spots voorzien dus daar zou dat nog uitkunnen vermoed ik.
Ik heb enkel een spot van Elix (COB led) getest met 3000k kleurtemp (voor keuken wel handig denk ik), 550 lumen en een stralingshoek van 60°. Enkel kosten die een klein vermogen a 25€/lamp.

Philips Dimtone :)
pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik ken niks van lampen, maar is dat nog steeds niet te gebundeld?
Afstand aanrecht-plafond is maar een 1,6m en het is een wit composiet blad in een heel pure vorm. Felle reflecties door smalle lichtbundels is niet gewenst.

Heb voorlopig halogeen lampen ophangen in de vorm van een gewone gloeilamp en die zijn 42W (gloeilamp tegenhanger is 55W).
Verdere specs Ra >90, kleur is 2800K en 630 lumen. Dat is zo ongeveer wat ik nastreef want vind dit licht top.

Ik moet eerlijk bekennen dat met 1 op 2 spotlocaties aangesloten ik reeds voldoende licht heb, zowel in de keuken als de zitplaats, maar daarvoor heb ik alles met dimmers uitgevoerd. Als de keuken geïnstalleerd (eind volgende maand) is ga ik meer weten of de kleurtemp goed past bij de keuken maar ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wolly schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 18:39:
[...]

Het gaat om een ander model, de GU10 LED1218R6.

Van 9,99 voor 2,99

[afbeelding]
Nou mijn ervaring met bovenstaande (de LED1218R6)

De geur van verbrande elektronica hing in de woonkamer. De lamp brande niet meer en was nog lekker aan het nadampen, Een stuk koperdraad oid is door de behuizing heen gesmolten. c.a. anderhalf jaar geleden aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/DKr0l29zObinkITwJSYqkDlH/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/h268A24lnbJbVIoNgfWla0rt/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nSfbnZiWTub9FrYor8pS2xVw/full.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fish schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:30:
[...]

De geur van verbrande elektronica hing in de woonkamer. De lamp brande niet meer en was nog lekker aan het nadampen, Een stuk koperdraad oid is door de behuizing heen gesmolten. c.a. anderhalf jaar geleden aangeschaft.
Gevalletje klantenservice lijkt mij, hopelijk is het een incidentje anders durf ik ze niet eens meer aan te zetten bij mij thuis. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Wolly schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:26:
[...]

Gevalletje klantenservice lijkt mij, hopelijk is het een incidentje anders durf ik ze niet eens meer aan te zetten bij mij thuis. :'(
Lampen zijn meestal gemaakt van zelf-dovend materiaal, dus kans op ernstige problemen hiermee zijn geminimaliseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IKEA kennende krijg je zo een nieuwe mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Engineer Stewie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:41:
[...]

De spotjes die ik op het oog heb zijn bedoeld als vervanger voor "gewone" 50 W GU10 halogeenspotjes. Deze geven maar 330 lm licht, dus met 400 lm moet dat toch zeker merkbaar meer zijn, lijkt me. Mijn 385 lm Osram spotjes (eind 2013) vind ik iig duidelijk meer (maar ook wat witter) licht geven dan 50 W halogeen.
Stralingshoek is bij beiden zo'n 36-40°.

Dat een spotje schijnbaar minder licht geeft dan een rondomstraler komt vooral door de regelgeving. Bij een spot mag alleen het licht dat in een conus van 90° valt opgegeven worden als lichtopbrengst. Een deel van het licht valt daarbuiten en wordt dus niet meegeteld.

Een deel van de fabrikanten geeft alleen dat deel in de conus op, anderen geven ook de totale opbrengst, zoals bijv. in dit datablad van een willekeurige Verbatim. Deze geeft 400 lm licht in de conus en 420 lm totaal.
Als er maar één waarde wordt genoemd ga ik uit van het deel in de conus (in jargon "lichtstroom C90").

Wellicht interessant: Verbatim LED GU10 8.5W 2700K 590lm.
Nog wat meer licht (590/620 lm), 2700 K en zo rond de € 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fish schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:30:
[...]

Daar zeker mee terug gaan. Ikea doet niet moeilijk en bovendien krijg je dan waarschijnlijk de huidige variant mee die met 3 W/ 200 lm weer een stukje efficiënter is...

Off topic: Wel lastig, deze heet geen "Ledare", maar "Ryet". Ik moet dus afleren om bij Ikea op Ledare te zoeken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja formulier is al ingevuld foto's etc bla bla abl
Ik zoek overigens wel een dimbare ;)

Lekker tamme reactie, waarvoor maak ik dan allemaal foto's. verdorie
Hartelijk dank voor uw e-mail van 13-1-2016.

Onze verontschuldigingen voor de vervelende situatie.

IKEA ontvangt alle artikelen, reeds in de verpakking, rechtstreeks van de fabrikant. Ondanks onze kwaliteitscontrole kan het voorkomen dat een product niet aan de gestelde eisen voldoet.
De situatie die u omschrijft, betreuren wij uiteraard zeer.

IKEA biedt een ruiltermijn van 365 dagen en een garantie van minimaal 2 jaar op alle artikelen. Dit op vertoon van de originele kassabon.

Wij adviseren u daarom om met de ledlamp en de kassabon en/of pintransactie naar de Klantenservice in de vestiging te gaan, zodat de klacht kan worden bekeken.

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 82% gewijzigd door Fish op 13-01-2016 19:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:11:
[...]
Off topic: Wel lastig, deze heet geen "Ledare", maar "Ryet". Ik moet dus afleren om bij Ikea op Ledare te zoeken... ;)
Goed om te weten, thanks!
http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=ryet toch wel scherpe prijzen hoor, alle drie de modellen zijn twee stuks voor de prijs van één LEDARE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fish schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:48:
Ja formulier is al ingevuld foto's etc bla bla abl
Ik zoek overigens wel een dimbare ;)
Vraag dan maar om de 400 lm Ledare, want het ziet ernaar uit dat er geen dimbare 200 lm variant meer is (begrijpelijk, want dat is toch al weinig). Zo te zien zijn alle Ryets tot nu toe niet dimbaar.
Lekker tamme reactie, waarvoor maak ik dan allemaal foto's. verdorie
Hun reactie was waarschijnlijk sneller opgesteld dan jouw klacht... ongetwijfeld een van de standaard reacties die ze maar even hoeven te copy-pasten... ;) . Maar goed, dat doen ze allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer dan een jaar gelden heb ik wat gemeten aan een goedkope 610 lm LED lamp van de Action. Ik vond toen dat het verschil in lichtopbrengst tussen warm en koud erg groot was, wat op een slechte warmteafvoer duidt.

Pas ontdekte ik dat ze bij de Action nu ook een 10 W/810 lm model hebben, en dat kon ik uiteraard niet laten liggen. Ik was benieuwd of deze ook weer zo'n verschil zou geven tussen koud en warm.

Toen deed ik een meting koud, na 30 min. en na enkele uren. Nu dus weer, en weer in dezelfde opstelling zodat vergelijking mogelijk is. Let even niet op de absolute waarden van de luxmeter, deze zijn alleen ter vergelijking.

Koud:
200 lx bij een verbruik van 10 W.
Na 30 min:
158 lx bij een verbruik van 8,7 W.
Na uren:
155 lx bij een verbruik van 8,6 W.

De arbeidsfactor is met 0,56 niet goed te noemen.

Ook bij deze lamp is het verschil in lichtopbrengst tussen koud en warm erg groot (22,5 %).
Ter vergelijking een oude maar redelijk goed geventileerde LED 806 lm LED-lamp van AH deed na dezelfde tijden 195, 180 en 178 lx.
Toch wordt de voet van de lamp minder heet dan zijn lichtere broertje. Die deed 99 °C, gemeten met een IR thermometer op het heetste punt. Deze werd hooguit 90 °C.
Dat deze procentueel toch verder terug valt duidt denk ik op een niet al te beste afvoer van de warmte van de LED naar de voet (hogere warmteweerstand). Dat zou wel eens nadelig kunnen zijn voor de levensduur van de LED's.

De kleur is met 2900 K nog warm wit maar doet toch best wel flets aan. De lamp is niet voor niets lekker goedkoop maar dus eigenlijk alleen OK voor in een hal of voor buiten.

Deze gaat tzt in portiekverlichting om te zien wat de levernsduur wordt. Zou die de beloofde 25.000 u halen?

Inmiddels ben ik er wel achter dat een hete LED-lamp minder zegt over de levensduur dan ik dacht. Ergens verdragen die de hitte toch beter dan je zou verwachten. De Ikea Ledare van 13 W die ik errug heet vind worden en ik in september 2014 in portiekverlichting plaatste (ca. 5.000 u per jaar aan) doet het iig nog gewoon. Ook een set Action LED bolletjes van 3 W/250 lm die 24/7 aan zijn heb ik laatst uitgerekend dat tegen de 20.000 bedrijfsuren aan het lopen zijn.

Een hete LED-lamp heeft wel een nadelige invloed op de lichtopbrengst welke dus minder wordt als de lamp heter wordt. Zo viel me net op dat de 1000 lm Ledare goed opgewamd en deze 810 lm koud precies even fel zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 13-01-2016 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Is dat normaal voor een LED lamp, temperaturen à 80-100 graden? Ik heb onlangs een aantal E14 Ledare @ 400lm gemeten na een uurtje branden; daarvan werd de voet (het witte gedeelte, niet het stalen gedeelte) tussen de ~80 en ~85 graden. Veel te heet om vast te houden in ieder geval...

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 14-01-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Slonzo schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:46:
Is dat normaal voor een LED lamp, temperaturen à 80-100 graden? Ik heb onlangs een aantal E14 Ledare @ 400lm gemeten na een uurtje branden; daarvan werd de voet (het witte gedeelte, niet het stalen gedeelte) tussen de ~80 en ~85 graden. Veel te heet om vast te houden in ieder geval...
Waar zat de lamp in? Want dergelijke temperaturen zijn echt niet goed voor de gemiddelde ledlamp. De efficiëntie gaat daarnaast ook behoorlijk omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Universal Creations schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:52:
Waar zat de lamp in? Want dergelijke temperaturen zijn echt niet goed voor de gemiddelde ledlamp. De efficiëntie gaat daarnaast ook behoorlijk omlaag.
In een (open) plafondlamp, met de voet naar boven. Er zit een rooster rond de voet, dus ventilatie is zelfs mogelijk. Ik was van plan om ze ook in zoiets te gebruiken, maar met die temperaturen begin ik daar nu toch sterk aan te twijfelen...

Ik heb trouwens 5 lampen gemeten, en ze zaten allemaal op dezelfde temperatuur. Het is dus geen uitzondering.

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 14-01-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, ik heb zojuist een artikeltje gelezen waarin de auteur beweert dat het meten van de voet of buitenzijde van een LED-lamp eigenlijk zinloos is. Kort samengevat zegt hij dit:
Heat-sink surface temperature comparisons of LED bulbs is a completely bogus and misleading practice and should be rejected by building managers.
De uitleg die ze geven klink voor mij heel aannemelijk. Hoe goed een LED gekoeld wordt hangt af van hoe snel de warmte van het binnenste van de LED (junction) naar het koellichaam kan worden afgegeven en hoe snel die het weer kan afgeven aan de omgeving. Gaat dat eerste niet erg goed, dan neemt het koellichaam minder warmte op van de LED's en wordt het dus minder warm. Bij een andere lamp gaat het wel goed en wordt die voet dus heter (ervan uitgaande dat de lampen vergelijkbaar zijn qua vermogen, formaat e.d.).
Wij zijn geneigd te denken dat de lamp met de koelere voet het langste meegaat... maar vergeten ondertussen dat de LED's daarin een stuk heter worden omdat ze hun warmte niet snel genoeg kwijt kunnen.

Het meten van de temperatuur van de voet is dus eigenlijk weinig zinvol, je moet de temperatuur van de LED's zelf meten! En ja, dat is een stuk lastiger...

[ Voor 15% gewijzigd door jitter op 14-01-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jitter schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:42:
De uitleg die ze geven klink voor mij heel aannemelijk. Hoe goed een LED gekoeld wordt hangt af van hoe snel de warmte van het binnenste van de LED (junction) naar het koellichaam kan worden afgegeven en hoe snel die het weer kan afgeven aan de omgeving. Gaat dat eerste niet erg goed, dan neemt het koellichaam minder warmte op van de LED's en wordt het dus minder warm.
Dat is inderdaad erg plausibel; het is niet omdat het koellichaam niet warm wordt, dat de LED niet warm wordt.

Maar om het daar bij te laten, is wel heel kort door de bocht. Als het koellichaam namelijk >80 graden wordt, betekent dit dat het schakelcircuit het minstens even warm krijgt. De LED zelf kan misschien iets koeler zijn, maar de elco's in het schakelcircuit bvb. houden evenmin van hoge temperaturen... Dan kan je wel een LED hebben die nog altijd 25k branduren mee gaat, maar als de elco's hun levensduur zodanig verkort dat ze eruit klappen na x uur, is je LED lamp nog altijd voor de vuilbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slonzo schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:08:
[...]

In een (open) plafondlamp, met de voet naar boven. Er zit een rooster rond de voet, dus ventilatie is zelfs mogelijk. Ik was van plan om ze ook in zoiets te gebruiken, maar met die temperaturen begin ik daar nu toch sterk aan te twijfelen...

Ik heb trouwens 5 lampen gemeten, en ze zaten allemaal op dezelfde temperatuur. Het is dus geen uitzondering.
Gezien mijn post hierboven zou ik me er niet te druk om maken. LED-lampen die aan de buitenzijde heet worden doen in iig wat ze moeten doen: de warmte van de LED's afvoeren. Ook merkte ik gisteren nog op dat ik nog geen nadelige effecten heb gezien op de levensduur.

Ik heb in de loop van de tijd meerdere LED-lampen getest en de bevindingen hier gepost. Daarbij heb ik de warmst gemeten temperatuur van de voet (gemeten met een IR thermometer) geplaatst. Het is me nu duidelijk dat dat eigenlijk weinig zegt over hoe goed de LED's nou eigenlijk gekoeld worden.

Ik heb ook steeds de lichtopbrengst koud, na 30 min. en na uren vermeld. Het is de terugval van de lichtopbrengst tijdens het opwarmen die veel nuttigere info geeft. Is deze relatief groot, dan worden de LED's dus erg heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jitter schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:53:
[...]

Vraag dan maar om de 400 lm Ledare, want het ziet ernaar uit dat er geen dimbare 200 lm variant meer is (begrijpelijk, want dat is toch al weinig). Zo te zien zijn alle Ryets tot nu toe niet dimbaar.

[...]

Hun reactie was waarschijnlijk sneller opgesteld dan jouw klacht... ongetwijfeld een van de standaard reacties die ze maar even hoeven te copy-pasten... ;) . Maar goed, dat doen ze allemaal...
Ok maar even de zaak opengetrokken

De lamp is aan de binnenkant helemaal volgepomt met (ik neem aan) warmtegeleidende kit. Er zaten dus letterlijk splinters van soldeer in. Een beetje lijkend op het afval in een tinzuiger. en ja die heeft kortsluiting veroorzaakt en 2 weerstanden, of mischien wel meer opgeblazen.

binnenkant kit
tin
Brug met tin slinter
tin brug verwijderd
verbrande weerstand

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
jitter schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:02:
Gezien mijn post hierboven zou ik me er niet te druk om maken. LED-lampen die aan de buitenzijde heet worden doen in iig wat ze moeten doen: de warmte van de LED's afvoeren. Ook merkte ik gisteren nog op dat ik nog geen nadelige effecten heb gezien op de levensduur.
Als de buitenkant 100 graden is, dan is de binnenkant hoogstwaarschijnlijk nog heter (geleiding gaat neem ik even aan van binnen naar buiten en er moet altijd een temperatuurverschil zijn voor geleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Fish schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:18:
[...]

Ok maar even de zaak opengetrokken

De lamp is aan de binnenkant helemaal volgepomt met (ik neem aan) warmtegeleidende kit. Er zaten dus letterlijk splinters van soldeer in. Een beetje lijkend op het afval in een tinzuiger. en ja die heeft kortsluiting veroorzaakt en 2 weerstanden, of mischien wel meer opgeblazen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er lekker uit ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slonzo schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:58:
[...]

Dat is inderdaad erg plausibel; het is niet omdat het koellichaam niet warm wordt, dat de LED niet warm wordt.

Maar om het daar bij te laten, is wel heel kort door de bocht. Als het koellichaam namelijk >80 graden wordt, betekent dit dat het schakelcircuit het minstens even warm krijgt. De LED zelf kan misschien iets koeler zijn, maar de elco's in het schakelcircuit bvb. houden evenmin van hoge temperaturen... Dan kan je wel een LED hebben die nog altijd 25k branduren mee gaat, maar als de elco's hun levensduur zodanig verkort dat ze eruit klappen na x uur, is je LED lamp nog altijd voor de vuilbak.
Universal Creations schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:23:
[...]

Als de buitenkant 100 graden is, dan is de binnenkant hoogstwaarschijnlijk nog heter (geleiding gaat neem ik even aan van binnen naar buiten en er moet altijd een temperatuurverschil zijn voor geleiding).
Helemaal waar, maar in het artikeltje lag de focus puur op de LED's zelf, en het zou ook op kunnen gaan voor lampen met externe driver.

Wat betreft de levensduur van de driver, ik ben het helemaal eens met jullie opmerking en heb ook dezelfde opvatting. Maar praktijkervaring begint die opvatting wat te nuanceren.

In portiekverlichting heb ik een Ikea 13 W/1000 lm Ledare die ik in september 2014 getest heb en vervolgens geplaatst in portiekverlichting. Deze zal inmiddels zo'n 8.000 u hebben gedaan, en dat is al meer dan wat er voor veel elco's wordt gespecificeerd. Maar die specs zijn bij de temperatuur die op de elco staat, bijv. 125 °C. Stel dat het binnenste van de LED-lamp 80 °C wordt, dan zit je dus 45 °C onder die spec, en dat heeft een grote invloed op de levensduur. Die kan makkelijk meervouden worden van wat er gespecificeerd is.

Ook heb ik gemerkt dat ook al is het heetste punt van de lamp erg hoog (bijv. 100 °C) dat die een paar cm verderop misschien maar 60 of 70 °C is. De kans dat de elco's 100 °C worden acht ik dus vrij klein.

Ik ben overigens groot voorstander aan het worden van armaturen met vast ingebouwde LED. Daar zitten de LED's lekker ver uit elkaar op een printplaat met grote koperen vlakken en worden gevoed met een aparte driver. Als die al 60 °C worden, dan is dat heet. Ik heb ook gemerkt dat die behoorlijk wat efficiënter zijn dan retrofit LED-lampen omdat ze het licht de goede kant op stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jitter schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:52:
Maar praktijkervaring begint die opvatting wat te nuanceren.
Dat is dan toch bemoedigend :)

Ik heb net een hoop Osram lampen in E14 en GU10 besteld. Die ga ik ook even meten, ben benieuwd of die minder warm worden.
jitter schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:52:
Ik ben overigens groot voorstander aan het worden van armaturen met vast ingebouwde LED. Daar zitten de LED's lekker ver uit elkaar op een printplaat met grote koperen vlakken en worden gevoed met een aparte driver. Als die al 60 °C worden, dan is dat heet. Ik heb ook gemerkt dat die behoorlijk wat efficiënter zijn dan retrofit LED-lampen omdat ze het licht de goede kant op stralen.
Ik heb omgekeerde ervaring; de meeste armaturen met 'vaste' LEDs vind ik veel te weinig licht geven... Ik heb er een aantal gezien (allemaal Philips) en heb er zelf eentje hangen, maar de totale lumens vallen me bij allemaal nogal tegen. Het stoot me ook nogal tegen de borst dat er niets vervangbaar is, zowel ecologisch als voor de portemonee.

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 14-01-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook ik word nog niet echt 'wild' van het gemiddelde armatuur met ingebouwde LED dat ik tot nu toe tegen kom.

Ookal zie ik hier, door o.a. de zelfbouw-bijdragen van bijvoorbeeld @Quindor, dat je hele mooie oplossingen met LED kan bouwen en dat je het zelfs flicker-free kan krijgen ondanks dat je PWM gebruikt, bij de meeste commercieel verkrijgbare armaturen met LED ben ik dat streven naar kwaliteit en mooi licht nog niet vaak tegen gekomen.

Neem bv. de badkamerverlichting van Ikea, bv. de spiegelkastjes met ingebouwde ledverlichting aan de zijkanten: Het lichtbeeld is totaal niet rustig voor de ogen en het licht is vervelend groen-achtig (naar mijn mening). Zelf hebben we "rationell" led-lichtbakjes (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00206666/) onder de keukenkastjes en dat licht is dan wel weer OK (als je ze in de felste stand gebruikt, in gedimde stand flickert het enorm).

Mijn successrate bij het testen van fijne retrofit-ledlampen ligt een stuk hoger :).

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 14-01-2016 23:21 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slonzo schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:31:
[...]

Dat is dan toch bemoedigend :)

Ik heb net een hoop Osram lampen in E14 en GU10 besteld. Die ga ik ook even meten, ben benieuwd of die minder warm worden.
Ik heb verschillende Osram lampen in gebruik, de warmteafgifte daarvan vind ik niet opvallend anders dan bij andere merken.
Ik heb omgekeerde ervaring; de meeste armaturen met 'vaste' LEDs vind ik veel te weinig licht geven... Ik heb er een aantal gezien (allemaal Philips) en heb er zelf eentje hangen, maar de totale lumens vallen me bij allemaal nogal tegen.
In eerste instantie had ik ook mijn twijfels bij de specificatie van deze armaturen. Ook als je ze in de bouwmarkt te midden van felle omgevingsverlichting ziet hangen zijn ze weinig indrukwekkend.
Maar zomer vorig jaar heb ik in de hal van ons appartementsgebouw de armaturen vervangen door vast ingebouwde LED-armaturen van Philips (zie hier).

Deze op 690 lm gespecificeerde armaturen vervingen plafonnières met spaar- en retrofit LED-lampen van ca. 800 lm. en geven echt duidelijk meer licht. Mijn stellige vermoeden is dat de lichtopbrengst van de van ingebouwde LED-lampen netto is gespecificeerd, dus gemeten met kap geïnstalleerd terwijl je bij de retrofit LED-lamp die verliezen nog moet verrekenen. Dat heb ik bij de armaturen die wij gebruiken gemeten: met het plaatsen van de kap gaat er > 30% van de lichtintensiteit verloren.
Philips myLiving Denim: 8 W/690 lm = 86 lm/W.
9,5 W/806 lm retrofit - 30% = 59 lm/W.
Het stoot me ook nogal tegen de borst dat er niets vervangbaar is, zowel ecologisch als voor de portemonee.
Maar als je een DVD-speler van, zeg, € 99 koopt en die gaat kapot net buiten de garantie, dan laat je die denk ik toch ook niet repareren?

"Niets vervangbaar" is relatief. Als je bedoelt dat je niet even een nieuwe lichtbron kunt plaatsen, dan heb je gelijk. Maar de tijd dat een lichtbron maar heel kort (1.000 uur) meeging is voorbij. Het zou me zelfs niet verbazen dat bij normaal huiselijk gebruik een goede LED-lamp zo lang meegaat dat die nog niet kapot is als het armatuur wordt vervangen omdat hij qua styling niet meer van deze tijd is. Bij gemiddeld 3 uur per dag ga je met 25.000 uur toch al snel richting de 25 jaar...

In de pro wereld is men overigens bezig met standaardisering van LED-armaturen zodat LED-modules en -drivers tussen de merken vervangbaar worden. Daarvoor is het Zhaga Consortium opgericht.

Wat betreft de LED-armaturen in onze hal, zowel de LED-pcb als de driver zijn in een mum van tijd uit het armatuur gewipt (zitten alleen maar losjes geklemd). Deze zou ik vrij makkelijk kunnen repareren of vervangen door los in de handel verkrijgbare spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jitter schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 06:35:
Deze op 690 lm gespecificeerde armaturen vervingen plafonnières met spaar- en retrofit LED-lampen van ca. 800 lm. en geven echt duidelijk meer licht
Dat is natuurlijk allemaal erg subjectief. Kan best dat dat voldoet in een traphal, daar is de basisvereiste dat je ziet waar je loopt. Maar mijn eetplaats/living is 1 grote kamer, ongeveer 50m2, met 2 lichtpunten. 2 maal ~700 à 1000 lumen is daar echt veel te weinig voor mij, daar krijg ik mijn kamer niet mee uitgelicht. Leuk voor sfeerlicht, maar daar heb ik staanlampen voor... Misschien dat het voor iemand anders voldoet, maar als ik de plafondlamp aansteek, wil ik écht zien wat ik doe ;)
"Niets vervangbaar" is relatief. Als je bedoelt dat je niet even een nieuwe lichtbron kunt plaatsen, dan heb je gelijk. Maar de tijd dat een lichtbron maar heel kort (1.000 uur) meeging is voorbij. Het zou me zelfs niet verbazen dat bij normaal huiselijk gebruik een goede LED-lamp zo lang meegaat dat die nog niet kapot is als het armatuur wordt vervangen omdat hij qua styling niet meer van deze tijd is. Bij gemiddeld 3 uur per dag ga je met 25.000 uur toch al snel richting de 25 jaar...
Ik heb nu een armatuur met 4 LED spots. Als na de garantieperiode (van 5 jaar) 1 van de 4 spots kapot zou gaan, moet ik een nieuwe armatuur kopen. Dat vind ik zonde. 1 lamp vervangen zou me €5 kosten, een armatuur €110. Als ik elke 5 jaar een nieuwe armatuur zou moeten kopen, krijg de 'besparing' door LED een flinke deuk :)

Verder ben je inderdaad ook gebonden aan de lichtsterkte en kleurtemperatuur. Mijn voorkeuren durven in de loop der jaren al eens veranderen, ik wil dus ook de optie hebben om alles naar mijn zin te maken.
In de pro wereld is men overigens bezig met standaardisering van LED-armaturen zodat LED-modules en -drivers tussen de merken vervangbaar worden. Daarvoor is het Zhaga Consortium opgericht.
Als er gestandaardiseerde armaturen met vervangbare LEDmodules op de markt komen, spring ik meteen mee op de trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Slonzo schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:07:
[...]

Als er gestandaardiseerde armaturen met vervangbare LEDmodules op de markt komen, spring ik meteen mee op de trein!
Maar wat is precies vervangbaar, is dat zonder schroevendraaier of met?
Opzich zijn ze nu al vervangbaar, als je het armatuur open schroeft, de vraag is of je het zou willen.

Als een armatuur 10-20 jaar mee gaat met LED module, wil je dan niet een compleet nieuwe lamp?
Iets dat wel met z'n tijd mee is gegaan?

Heel waarschijnlijk dat je de technologie van toen niet eens meer kunt kopen.

Zoals bijvoorbeeld nieuwe keukens, erg mooi met LED-modulen e.d. maar als het stuk gaat kan je dit dan nog wel vervangen op termijn, of moet je er dan een nieuwe keuken bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slonzo schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:07:
[...]

Dat is natuurlijk allemaal erg subjectief. Kan best dat dat voldoet in een traphal, daar is de basisvereiste dat je ziet waar je loopt. Maar mijn eetplaats/living is 1 grote kamer, ongeveer 50m2, met 2 lichtpunten. 2 maal ~700 à 1000 lumen is daar echt veel te weinig voor mij, daar krijg ik mijn kamer niet mee uitgelicht. Leuk voor sfeerlicht, maar daar heb ik staanlampen voor... Misschien dat het voor iemand anders voldoet, maar als ik de plafondlamp aansteek, wil ik écht zien wat ik doe ;)
Uiteraard was de keus gevallen op dat armatuur vanwege o.a. het aantal lumen. Maar de vergelijking had ik gemaakt vooral om aan te geven dat je niet zonder meer kunt zeggen dat een retrofit LED-lamp feller zou zijn dan een vast ingebouwd LED-armatuur, ook al lijkt dat op papier wel zo te zijn.

Ik zag dat Philips ook fellere LED-armaturen heeft (o.a. een Ledino met 1500 lm), wellicht is dat beter geschikt is voor jouw toepassing.
[...]

Ik heb nu een armatuur met 4 LED spots. Als na de garantieperiode (van 5 jaar) 1 van de 4 spots kapot zou gaan, moet ik een nieuwe armatuur kopen. Dat vind ik zonde. 1 lamp vervangen zou me €5 kosten, een armatuur €110. Als ik elke 5 jaar een nieuwe armatuur zou moeten kopen, krijg de 'besparing' door LED een flinke deuk :)
Retrofit LED lampen die gericht licht geven (o.a. spotjes) maken m.i. beter gebruik van de eigenschappen van een LED. Daar denk ik niet dat het verschil zo groot is als bij plafonnières met opalen kap. Ik doelde eigenlijk op retrofit LED-lampen die een peertje moeten proberen te benaderen. Dat vind ik eigenlijk krengen. Ik maak een uitzondering voor LED-filament lampen, die vind ik dan wel weer OK, en ze zijn ook erg efficiënt.

Ik gebruik retrofit LED-peertjes alleen in een deel van de portiekverlichting en dan vooral als experiment (levensduur). In huis heb ik GU10 LED-spotjes, een LED-strip, vaste LED spotjes (Ikea Jansjö), en plafonnières met vast ingebouwde LED. Alleen in een hanglamp gebruik ik een "klassiek" LED-peertje.
Verder ben je inderdaad ook gebonden aan de lichtsterkte en kleurtemperatuur. Mijn voorkeuren durven in de loop der jaren al eens veranderen, ik wil dus ook de optie hebben om alles naar mijn zin te maken.
In dat geval zijn eenvoudig verwisselbare lichtbronnen natuurlijk wel het makkelijkst.
Mijn gevoel zegt wel dat dit eigenlijk alleen op de professionele markt gericht is en niet op de consumentenmarkt. Ik betwijfel of dat ook daarin doorsijpelt, maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3xNix schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:36:
Maar wat is precies vervangbaar, is dat zonder schroevendraaier of met?
Opzich zijn ze nu al vervangbaar, als je het armatuur open schroeft, de vraag is of je het zou willen.
Op de site van Zhaga staat een filmpje met wat voorbeelden en sommige modules hebben een soort van bajonet-sluiting, andere moet je vastzetten met schroefjes. Het idee is dat ook in LED-land een aantal zaken gestandaardiseerd wordt zodat je bijv. je Philips armatuur kunt voorzien van een ander merk LED-module als de oorspronkelijke Philips module einde levensduur is.
Als een armatuur 10-20 jaar mee gaat met LED module, wil je dan niet een compleet nieuwe lamp?
Iets dat wel met z'n tijd mee is gegaan?
Ja, dat is ook mijn opvatting voor consumer, maar in de pro wereld kunnen armaturen best wel eens veel uren maken. Met 24/7 bedrijf zit je toch al tegen de 9000 uren per jaar. Dan wil je niet elke 3-5 jaar complete armaturen moeten uitwisselen, maar gewoon net als nu met TL-buizen: "klik oude eruit, klik nieuwe erin."
Bovendien geldt in industriële verlichting "form follows function". In een fabriekshal is een armatuur vooral functioneel, niet mooi.
Heel waarschijnlijk dat je de technologie van toen niet eens meer kunt kopen.
Maar dat is dan ook juist het sterke punt van standaardisering. Het is niet alleen zo dat je merken onderling kunt mixen, het maakt ook het overstappen op nieuwe technologie makkelijker.
Stel je huidige module is einde levensduur en je armatuur kan nog jaren mee. Dan plaats je toch gewoon die nieuwe module? Dat gaat want de afmetingen en aansluitingen zijn hetzelfde. Vergelijk het maar met "klik oude TL-buis eruit, klik nieuwe LED-buis erin."
Zoals bijvoorbeeld nieuwe keukens, erg mooi met LED-modulen e.d. maar als het stuk gaat kan je dit dan nog wel vervangen op termijn, of moet je er dan een nieuwe keuken bij kopen.
Ik denk dat dit niet veel anders is dan als je TL-armatuur stuk ging, dan plaatste je toch ook gewoon een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je ziet ook wel van die LED-ringen die met magneetjes blijven hangen in de armatuur, bedoeld voor reparatie. Ik weet niet of je ze gewoonlijk met of zonder de "driver" koopt.
Hier zie je een verkoper heel creatief bezig.

[ Voor 34% gewijzigd door aawe mwan op 15-01-2016 22:36 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 00:08
aawe mwan schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:32:
Je ziet ook wel van die LED-ringen die met magneetjes blijven hangen in de armatuur, bedoeld voor reparatie. Ik weet niet of je ze gewoonlijk met of zonder de "driver" koopt.
Dat is best een slim idee om bestaande plafonnieres te retrofitten met LEDs :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Dat hebben ze inderdaad cool bedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het idee met magneetjes is er al een paar jaar, maar de uitvoering met concentrisch in elkaar vallende ringen om te spelen met lichtopbrengsten vind ik best een goede.

Als de Philips armaturen in onze hal kuren gaan vertonen, dan ga ik eens kijken wat de opties zijn (maar die zijn van kunststof, dus magneetjes zijn nutteloos). Vervangend materiaal (m.n. drivers) moet vanwege de veiligheid wel gekeurd (niet alleen CE) zijn, dus geen AliExpress e.d.

De LED-armaturen die er nu hangen worden door Philips op een heel erg magere 15.000 uur gespecificeerd. Maar het spul wordt zoveel minder warm dan retrofit LED-lampen met evenveel uren dat ik vermoed dat dat een heel voorzichtige spec van Philips is en het misschien wel eens veel langer wordt...

Er is overigens een in NL gevestigde webshop die voor veel voorkomende portiekarmaturen ombouwsetjes heeft die je op een vergelijkbare manier plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

jitter schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:04:

Maar dat is dan ook juist het sterke punt van standaardisering. Het is niet alleen zo dat je merken onderling kunt mixen, het maakt ook het overstappen op nieuwe technologie makkelijker.
Stel je huidige module is einde levensduur en je armatuur kan nog jaren mee. Dan plaats je toch gewoon die nieuwe module? Dat gaat want de afmetingen en aansluitingen zijn hetzelfde. Vergelijk het maar met "klik oude TL-buis eruit, klik nieuwe LED-buis erin."
Standaardisering is leuk, maar de technologie gaat zo snel dat de eerste standaarden alweer achterhaald zijn.
Armaturen worden gemaakt op een aantal lumen maar omdat de technologie zo hard gaat moet je toch veel veranderen aan je armatuur.
Bijv. Amperage en Voltage zijn veranderd dus ook weer andere driver nodig - bij behoudt van lumen.
Want er is wel voor de goedkoopste oplossing gekozen, ten koste van flexibiliteit.

LED oppervlak (LES) kan veranderd zijn, zodat je optiek ook aangepast moet worden.
enz...
jitter schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:04:

Ik denk dat dit niet veel anders is dan als je TL-armatuur stuk ging, dan plaatste je toch ook gewoon een nieuwe?
design LED verlichting, is toch heel wat anders dan een TL armatuur.
Stripjes die in een profiel in je hout zijn ingefrased of kleine ronde modules in de planken.

Natuurlijk is het allemaal mooi, maar kan je dat nog wel vervangen over 5-10 jaar?
Of zegt de keukenboer gewoon dood leuk dat de garantie van je keuken verlopen is en dat je zelf maar op zoek moet naar vervangers.
Natuurlijk kan je accepteren dat het licht niet meer werkt en anders een nieuwe keuken kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3xNix schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:53:
[...]

Standaardisering is leuk, maar de technologie gaat zo snel dat de eerste standaarden alweer achterhaald zijn.
Armaturen worden gemaakt op een aantal lumen maar omdat de technologie zo hard gaat moet je toch veel veranderen aan je armatuur.
Bijv. Amperage en Voltage zijn veranderd dus ook weer andere driver nodig - bij behoudt van lumen.
Want er is wel voor de goedkoopste oplossing gekozen, ten koste van flexibiliteit.

LED oppervlak (LES) kan veranderd zijn, zodat je optiek ook aangepast moet worden.
enz...
Ik heb me even kort verdiept in Zhaga, maar de punten die je nu aanhaalt zijn o.a. juist de dingen die men wil vermijden. Het is niet alleen maar gericht op kunnen mixen van merken en het ziet ernaar uit dat alle grote merken (die het geld hebben om de techniek verder te ontwikkelen) lid zijn van het consortium.
[...]

design LED verlichting, is toch heel wat anders dan een TL armatuur.
Stripjes die in een profiel in je hout zijn ingefrased of kleine ronde modules in de planken.

Natuurlijk is het allemaal mooi, maar kan je dat nog wel vervangen over 5-10 jaar?
Of zegt de keukenboer gewoon dood leuk dat de garantie van je keuken verlopen is en dat je zelf maar op zoek moet naar vervangers.
Natuurlijk kan je accepteren dat het licht niet meer werkt en anders een nieuwe keuken kopen?
Mijn ervaring met elektronica (zonder bewegende delen) is dat het òf snel en ruim binnen de garantie kapot gaat òf heel lang probleemloos zijn werk doet. Bijkopen van extra garantie is dan ook iets dat ik nooit doe.
Bij een beetje degelijke en goed ontworpen LED-verlichting zou het me niet verbazen dat de keuken sneller versleten is dan de verlichting, maar uiteraard moet de tijd dat leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig dat we het over keukens hebben... net voor een oude keuken die binnen nu en een paar jaar op de nominatie staat om vervangen te worden een nieuw TL-buisje gekocht voor in de lijstverlichting, gewoon ff snel in de bouwmarkt.
Het is die "vreemde" buis die met 16 W toch langer is dan het welbekende 18 W buisje (720 mm vs. 590 mm)... WTF! € 13?!

Ik wist wel dat ze altijd wat duurder waren dan de rest... maar da's toch wel erg duur... Kan het zijn dat de fabrikanten de prijzen van deze oude techniek aan het opschroeven zijn zodat de keus voor LED wat makkelijker gemaakt wordt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

jitter schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:01:
Grappig dat we het over keukens hebben... net voor een oude keuken die binnen nu en een paar jaar op de nominatie staat om vervangen te worden een nieuw TL-buisje gekocht voor in de lijstverlichting, gewoon ff snel in de bouwmarkt.
Het is die "vreemde" buis die met 16 W toch langer is dan het welbekende 18 W buisje (720 mm vs. 590 mm)... WTF! € 13?!

Ik wist wel dat ze altijd wat duurder waren dan de rest... maar da's toch wel erg duur... Kan het zijn dat de fabrikanten de prijzen van deze oude techniek aan het opschroeven zijn zodat de keus voor LED wat makkelijker gemaakt wordt??
€ 13,- is wel absurd imho, maar opzich wel te verklaren als het de 16Watt buis is.
Productie volume neemt af, apparte typen worden niet meer geproduceerd en stijgen flink in prijs.

18Watt buisje zal niet zo duur zijn, € 5,- o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er gu10 spotjes die heel zwak schijnen (niet dimbaar helaas). Heb tal geprobeerd, maar onder 150~200lm is zeldzaam. Als het even kan ook warm wit licht. Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Iemand ervaring met een G6 led lamp die meer dan 200lm uitstraalt? Ik heb een plaffonnaire waarbij een 40watt halogeen G6 lampje zit. Deze heb ik vervangen door een 200lm led G6 lampje, maar helaas geeft deze net iets te weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gisteren deze besteld 5x dimbaar voor de lamp boven de eettafel

http://www.miniinthebox.c...ac-220-240v_p2514456.html
Afbeeldingslocatie: http://miniimg1.rightinthebox.com/images/1500x1500/201412/ynggek1419387569633.jpg
Ben benieuwd

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 16-09 19:50
ik ben aan het kijken voor een led paneel van 120x60 72w.
Ik vraag me af of deze niet te sterk gaat zijn voor in de keuken.
De oppervlakte wat het zou moeten verlichten is 5 op 4 meter ongeveer.

iemand die zo een ledpaneel heeft in een leefruimte? Het zou tevens 6000k led paneel zijn

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik denk eraan om deze lampen aan te schaffen voor boven de eettafel: http://ledworld.nl/pharox...raden-dimbaar-106510.html

Nu wil ik er ook graag een dimmer op zetten. Nu heb ik mezelf al ingelezen en bijvoorbeeld uit dit verhaal blijkt dat de tweede optie volgens mij de beste is:
http://www.topledshop.nl/...iaal-voor-led-lampen.html

Die tweede optie is de trailing edge dimmer soort. Nu ben ik wat gaan zoeken naar dimmers en zie ik die info er vaak niet bij staan, dus weet ik nog altijd niet welke ik moet hebben! Heeft hier iemand een tip voor een dimmer die goed bij mijn gekozen lampen past? Belangrijkste criteria: geen geflikker van de lampen (hangen in de woonkamer, moet rustig licht afgeven, ook als ze gedimd worden) en geen gezoem.

Ik heb nu een gloeilampdimmer van Gira, die kan ik niet gebruiken denk ik? Is zeker 15 jaar oud.

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 22-01-2016 14:43 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:14:
Die tweede optie is de trailing edge dimmer soort. Nu ben ik wat gaan zoeken naar dimmers en zie ik die info er vaak niet bij staan, dus weet ik nog altijd niet welke ik moet hebben!
Inductieve lasten (L) vragen om faseaansnijding (leading edge). Capacitieve (C) lasten om faseafsnijding (trailing edge). Ohmse lasten (R) hebben geen bijzondere eisen.

De letters tussen haakjes, L, C en R, staan meestal vermeld bij een dimmer i.c.m. een driehoekvorming dim-symbooltje (links smal, rechts breed) en geven je zo aan waar ze voor geschikt zijn.

Elektronische drivers en voorschakelapparaten kun je zien als een capacitieve last (C), dus je dimmer moet daarvoor geschikt zijn.
Lampen met een hoge arbeidsfactor ("1" is het best) zijn overigens niet zo kritisch als die met een lage factor (Pharox zegt >0,9 bij de lamp waar je naar linkt).

Let ook even op dat niet alle dimmers met het juiste werkingsprincipe even geschikt zijn. Als de ondergrens van het aangesloten vermogen te hoog is kun je (maar dat hoeft niet persé) ook problemen krijgen.
Ik heb nu een gloeilampdimmer van Gira, die kan ik niet gebruiken denk ik? Is zeker 15 jaar oud.
Dat is hoogstwaarschijnlijk een leading edge dimmer want dat principe is het goedkoopst om te maken.
Die heeft waarschijnlijk ook nog een vrij hoog minimum aan te sluiten vermogen.

Ik zou overigens eerst de bestaande dimmer op de lamp uitproberen, best kans dat die gewoon werkt.

Ik heb laatst iets dergelijks met gloeilampdimmers geprobeerd op 1, 2 of 3 dimbare LED-spotjes van Osram. Deze dimden in alle combinaties correct en zonder flikkeren of zoemen e.d., ook al waren de dimmers helemaal niet gemaakt voor LED-verlichting. Eén dimmer ging bijna helemaal terug naar 0%, de andere bleef bij ca. 50% steken en wilde niet verder terug. Ik zou dus maar één dimmer hoeven te vervangen.

Er valt geen voorspelling te maken, het kan voor de Pharox helemaal anders uitvallen.

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 23-01-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icekiller2k6 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:43:
ik ben aan het kijken voor een led paneel van 120x60 72w.
Ik vraag me af of deze niet te sterk gaat zijn voor in de keuken.
De oppervlakte wat het zou moeten verlichten is 5 op 4 meter ongeveer.

iemand die zo een ledpaneel heeft in een leefruimte? Het zou tevens 6000k led paneel zijn
6000 K is voor onze begrippen erg koud wit licht. 2700 K is warm wit.
Ik heb een willekeurig 72 W LED-paneel opgezocht en met ca. 6000 lm is dat voor zo'n ruimte m.i. wel erg veel licht, ik zou dat eerder in een bedrijfskeuken verwachten dan in een huiselijke keuken.
Wat hangt er nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
jitter schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:54:
[...]

6000 K is voor onze begrippen erg koud wit licht. 2700 K is warm wit.
Ik heb een willekeurig 72 W LED-paneel opgezocht en met ca. 6000 lm is dat voor zo'n ruimte m.i. wel erg veel licht, ik zou dat eerder in een bedrijfskeuken verwachten dan in een huiselijke keuken.
Wat hangt er nu?
2x tl van osram, 120cm dacht 36w 2x

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ah, dat verklaart je keuze...

Een TL-buis straalt in een normaal armatuur ongeveer de helft van het licht de verkeerde kant op, en hoeveel daarvan nog terug komt hangt af van de aanwezigheid en kwaliteit van een reflector.
Op papier hebben die buizen samen meer lichtopbrengst dat het LED-paneel, maar in de praktijk zou het LED-paneel wel eens feller kunnen uitvallen.

De strooiing van het licht van het LED-paneel kan wel wat minder egaal zijn dat die van de TL-buizen. Dit laatste is mijn ervaring met plafonnières met vast ingebouwde LED t.o.v. die met een E27 fitting en spaarlamp en TL-armaturen zonder reflector, maar met LED-panelen heb ik nog niet gewerkt.

De 6000 K lijkt me nog steeds wat aan de erg koele kant, maar over smaken valt niet te twisten, natuurlijk...

[ Voor 16% gewijzigd door jitter op 24-01-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sinds een jaar ben ik fan van de led filamentlampen, maar ik ervaar een probleem: bij mijn bejaarde vader gaat meer dan de helft van de filamentlampen na ongeveer 2 maanden kapot, terwijl bij mij in huis in een jaar tijd nog geen enkele filamentlamp versleten is.

Er zijn natuurlijk een paar verschillen. Bij hem in huis is de temperatuur een paar graden hoger. Verder is het een andere provincie dus een ander elektriciteitsbedrijf. Ik gebruik alle lampen met de voet naar beneden en hij met de voet naar de zijkant.

Het gaat vooral om 8W lampen, maar er is ook al een 6W lamp kapot. Er is een 6W lamp die een jaar overleefd heeft, maar die geeft al duidelijk minder licht dan toen hij nog nieuw was. We gebruiken dezelfde lampen, van diverse merken.

Hoe kan het dat er zo'n groot verschil is in duurzaamheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:43

tozzke

aka tozzert

Woont jouw vader in de buurt van een bedrijventerrein misschien? Of ergens waar in de buurt een hoop netvervuilers (harmonische vervuiling) aanwezig zijn? Denk hierbij aan zonnepanelen (of andere soorten omvormers/frequentieregelaars), heel veel LCD monitoren, LED/TL-verlichting en computers.
Wij hebben bij een project het probleem gehad dat lampen om de haverklap kapot gingen, laptopadapters niets deden terwijl ze op een andere locatie prima werkten en meer van dat soort vage dingen. Achteraf bleek dat er veel netvervuiling aanwezig was en zijn er filters geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aawe mwan schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:45:
Sinds een jaar ben ik fan van de led filamentlampen, maar ik ervaar een probleem: bij mijn bejaarde vader gaat meer dan de helft van de filamentlampen na ongeveer 2 maanden kapot, terwijl bij mij in huis in een jaar tijd nog geen enkele filamentlamp versleten is.

Er zijn natuurlijk een paar verschillen. Bij hem in huis is de temperatuur een paar graden hoger. Verder is het een andere provincie dus een ander elektriciteitsbedrijf. Ik gebruik alle lampen met de voet naar beneden en hij met de voet naar de zijkant.

Het gaat vooral om 8W lampen, maar er is ook al een 6W lamp kapot. Er is een 6W lamp die een jaar overleefd heeft, maar die geeft al duidelijk minder licht dan toen hij nog nieuw was. We gebruiken dezelfde lampen, van diverse merken.

Hoe kan het dat er zo'n groot verschil is in duurzaamheid?
Interessant om te weten is wat er in de lamp kapot gaat. Is het de driver of zijn het de LED-filamenten?

Ik betwijfel zeer of het met de provincie te maken heeft, heel het elektriciteitsnet hangt aan elkaar.
Vooral voet omhoog kan een probleem zijn, opzij of omlaag niet zo.

Heeft je vader misschien ook de gewoonte om het licht altijd uit te doen in de ruimtes waar hij niet is? Zo, ja, dan is het aantal cycli wellicht ook van invloed op de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:10:
[...]
<knip>
Ik betwijfel zeer of het met de provincie te maken heeft, heel het elektriciteitsnet hangt aan elkaar.
Vooral voet omhoog kan een probleem zijn, opzij of omlaag niet zo.

Heeft je vader misschien ook de gewoonte om het licht altijd uit te doen in de ruimtes waar hij niet is? Zo, ja, dan is het aantal cycli wellicht ook van invloed op de levensduur.
Nee, met de provincie zal het niet te maken hebben. Inderdaad hangt het hele net in Europa aan elkaar, waardoor plaatselijke vervormingen niet meer waarneembaar zijn. Maar op veel kleinere schaal kan het per regio wel degelijk verschil maken. De opeenvolgende transformatoren tussen de internationale koppelnetten tot de plaatselijke kleine transformatorhuisjes hebben voor plaatselijke netvervuilingen een hoge drempel. Op de ultra hoge spanningen vind je er nauwelijks tot niets meer van terug. Met andere woorden, als je b.v. naast een fabriek woont met veel puntlasapparaten, dan heb je zeker kans op zo'n netvervuiling. Meer dan in een uitgesproken landelijk gebied.

Maar is zo'n netvervuiling vaak oorzaak van het veelvuldig eerder dan gemiddeld kapot gaan van LED-lampen? Zijn daar ervaringen over bekend?

En tenslotte die laatste zin, over gewoonten gesproken, waarom stap je over op LED, naar mijn idee vanwege energiebesparing. En daarvan zal niet veel van komen als je zo'n LED-lamp permanent laat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De lampen branden zeker langer dan bij mij en ze gaan ook vaker aan en uit, maar niet overdreven vaak.

Als een lamp kapot gaat, dan gaat een filament flikkeren en meestal doet de lamp een paar dagen niets meer. Bij één van de kapotte lampen lijkt een filament doorgebroken (het gele spul is gescheurd). Bij een andere lamp viel me op dat er aan de binnenkant een druppel op het glas geplakt zit, van een heldere vloeistof. Ik heb me afgevraagd wat dat was, maar die zou natuurlijk uit een elco van de driver gelopen kunnen zijn.

Volgens mij staan er sinds kort zonnepanelen op het gebouw, maar de problemen met de lampen waren er al eerder. Wel hangt de parkeergarage in de kelder vol met TL. Het gebouw is nieuwbouw in het centrum, maar er staan een paar wat oudere bedrijfsgebouwen vlakbij. Is er misschien een manier waarop ik (zonder meetinstrumenten) kan zien of netvervuiling de oorzaak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
aawe mwan schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:45:
We gebruiken dezelfde lampen, van diverse merken.
Dezelfde lampen, van diverse merken? Hoe moet ik dat precies interpreteren? Het is pas dezelfde lamp als ze van hetzelfde merk zijn toch?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Xander schreef op zondag 24 januari 2016 @ 16:20:
[...]

Dezelfde lampen, van diverse merken? Hoe moet ik dat precies interpreteren? Het is pas dezelfde lamp als ze van hetzelfde merk zijn toch?
Het gaat om meer dan 10 lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aawe mwan schreef op zondag 24 januari 2016 @ 16:17:
<knip>
Is er misschien een manier waarop ik (zonder meetinstrumenten) kan zien of netvervuiling de oorzaak is?
Nee, zonder speciale meetapparatuur (denk aan een net-analyzer) is dat niet mogelijk, hooguit extreem wisselende in- en uitschakeling van grote verbruikers door hinderlijk knipperen van de verlichting. Maar dat is wat anders dan door meting(en) aantoonbare vervorming.

Edit:
Echter het door zo'n meting aantonen van vervuiling bewijst natuurlijk niet die vervuiling de oorzaak is van eerder kapot gaan van lampen. Want dat was de vraag die werd gesteld. Het is best mogelijk dat dit helemaal niet het geval is. Tenzij dit door metingen allang duidelijk is aangetoond. B.v. doordat de elektronica er helemaal door gestoord raakt.

[ Voor 27% gewijzigd door Techneut op 24-01-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar ledlampen die een warmere lichtkleur geven naarmate je ze meer dimt.
Van Philips zie ik echter twee op het oog gelijke lampen, maar toch verschillende specs.

Philips WarmGlow LED E27 9w / 60w EAN: 8718696481240
Philips Master LEDbulb 9-60W Dimtone E27 A60 CL EAN: 8718696481325

De "branduren" zijn resp 15.000 en 25.000 uren. Aangezien de prijs nagenoeg gelijk is, zou ik dan voor de master led gaan. De specs lijken verder identiek met 9W/60W, 806lm, 53mA etc.
Alleen geven die master leds óf minder licht, óf de specsheet klopt niet; er staat namelijk "Wattage Equivalent 40 W" bij. Ik gok dat de specsheet niet klopt, maar wilde toch even jullie idee hierover vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Laatst online: 06:56
goedenavond,
thuis ben ik bezig om mijn verlichting te vervangen voor ledlampen.
ik kan alleen nog geen geschikte lampen vinden die in de buurt komen van een hallogeen of gloeilamp

ik heb nu al meerdere lampen geprobeerd maar toch hebben ze allemaal een groene gloed. dit is vooral goed te zien als de lamp in een kapje zit bij halogeen krijg je dan een mooie warme gele gloed maar met de ledlampen krijgt het een groene tint dit heb ik tot nu toe bij alle lampen ondervonden.
is heb 2 filament lampen uit China geprobeerd en een ledlamp van het merk voltolux

welke lampen raden jullie mij aan?

bij de Chinese lampen had ik nog een probleem.
ik dim de lampen thuis door middel van klik aan klikuit en heb hier een speciale leddimmer
(acd-200) als ik 1 filament lamp hier op aansluit dan kan ik de lamp dimmen en is er niks aan de hand.
zodra ik ze allebei aansluit dan gaan de lampen na ongeveer 20sec automatisch weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die groene gloed is niet onze ervaring. Geleidelijk sneuvelen de gloeilampen die we nog hebben (eerder gooien we ze niet weg) en vervangen ze door LED-lampen. Ik heb heel nadrukkelijk mijn vrouw ook gevraagd extra kritisch te kijken, want zij is wat kleuren betreft gevoeliger dan ik. Kleurnuances die ik hoegenaamd niet opmerk ziet zij wel. Maar geen van beiden merken wij zoiets op. Eerlijkgezegd merken we beiden geen verschil met de gloeilamp.
Verschillende lampen, zonder dimmers. Merkloze bij de Hema en Philips lampen. Al doen we ons uiterste best, we constateren totaal niets van een zweem van welke niet gewenste kleur dan ook. Gewoon warm wit en gewone gloeilampmodellen E27.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 24-01-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Na eerst veel spaarlampen te hebben gehad, ben ik over aan het gaan naar LED verlichting, maar heb daarbij ook wel de ervaring dat kleur wat anders uitpakt dan verwacht. Het ligt denk ik ook wel aan gewenning, ik heb zowel lampen van Ikea als Philips ingeschroefd en in het begin leek het ook wat groeniger te zijn dan de (Philips Tornado) spaarlampen. Nu merk ik daar niets meer van gelukkig.

Ik heb wel met LED filament lampen uit China een flinke domper gehad, had er twee besteld, maar eentje kwam (van binnen!) gebroken aan, de ander had een paarse gloed dat ook na een week gebruiken niet weg ging. Daarnaast veel last van flikkeren, daar ben ik al best gevoelig voor, dus uiteindelijk er maar weer uitgehaald.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Techneut schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:39:
Die groene gloed is niet onze ervaring. Geleidelijk sneuvelen de gloeilampen die we nog hebben (eerder gooien we ze niet weg) en vervangen ze door LED-lampen. Ik heb heel nadrukkelijk mijn vrouw ook gevraagd extra kritisch te kijken, want zij is wat kleuren betreft gevoeliger dan ik. Kleurnuances die ik hoegenaamd niet opmerk ziet zij wel. Maar geen van beiden merken wij zoiets op. Eerlijkgezegd merken we beiden geen verschil met de gloeilamp.
Verschillende lampen, zonder dimmers. Merkloze bij de Hema en Philips lampen. Al doen we ons uiterste best, we constateren totaal niets van een zweem van welke niet gewenste kleur dan ook. Gewoon warm wit en gewone gloeilampmodellen E27.
Ben je dan wel gevoelig? Ik merk het verschil tussen een gloeilamp en een LED lamp. Niet dat ik daar enige vorm van last van heb. Zolang het maar niet flikkert haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
yodeluxe schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:00:
Na eerst veel spaarlampen te hebben gehad, ben ik over aan het gaan naar LED verlichting, maar heb daarbij ook wel de ervaring dat kleur wat anders uitpakt dan verwacht. Het ligt denk ik ook wel aan gewenning, ik heb zowel lampen van Ikea als Philips ingeschroefd en in het begin leek het ook wat groeniger te zijn dan de (Philips Tornado) spaarlampen. Nu merk ik daar niets meer van gelukkig.

Ik heb wel met LED filament lampen uit China een flinke domper gehad, had er twee besteld, maar eentje kwam (van binnen!) gebroken aan, de ander had een paarse gloed dat ook na een week gebruiken niet weg ging. Daarnaast veel last van flikkeren, daar ben ik al best gevoelig voor, dus uiteindelijk er maar weer uitgehaald.
Heb laatst zes filaments hier bij de bouwmarkt besteld, ben er erg tevreden over.
Het licht is bijna 360 graden alle kanten op dat was bij de oude spaarlampen minder.
led
Merk Handson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Laat je even weten hoe die bevalt? Er valt weinig goeie info/ervaringen te vinden over G9 led lampen :)
Ik heb zo eentje om te testen. De lichtopbrengst kan beter, maar op zich bevalt 'ie redelijk goed. Maar ik denk dat er minstens even goede alternatieven te vinden zijn, aan een betere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Slonzo schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:12:
[...]

Laat je even weten hoe die bevalt? Er valt weinig goeie info/ervaringen te vinden over G9 led lampen :)
Ik heb zo eentje om te testen. De lichtopbrengst kan beter, maar op zich bevalt 'ie redelijk goed. Maar ik denk dat er minstens even goede alternatieven te vinden zijn, aan een betere prijs.
Ik had van die G9 lampjes gekocht om mee te testen. Voor mij is het niets.. knipperen (flickering) als een gek... geen ruimte voor elektronica.

Deze G4 lampjes die ik via aliexpress heb gekocht zijn wel een succes, goede lichtkleur en stralen bijna rondom. Creeert alleen wel een spot bij de punt. I.c.m. een goede 12V voeding, geen last van flickering.
http://nl.aliexpress.com/...ulb-Warm/32497215190.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Ik heb ook lang last gehad van geknipper bij het dimmen, maar ik had zelf (7) Osram ledjes in de ene lamp, en (8) no-name ledjes in de andere lamp. Bij mij was het probleem dat het totale vermogen van de leds teveel was voor de diverse dimmers die ik had geprobeerd. Echte led-dimmers gaan vaak maar tot 35W, en daar kwam ik boven met mijn peertjes. Uiteindelijk een gokje genomen en KaKu gekocht, en daar werkt het wel mee.

De Osram led's zijn van dit type:
https://www.installatieva...L21-7fzxMoCFQEFwwodfd4BKg

De andere van deze:
http://www.getled.nl/led-...-kaarslamp---3w-dim-2300k

(ik hoop trouwens wel dat er een fabrikant is die LED-dimmers maakt met een groter Wattage bereik. KaKu is leuk en ik ben er blij mee, maar het is makkelijker als het gewoon op de "ouderwetse" manier lukt) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Mja heb nu maar een 4000k 60w versie genomen.. als het tegenvalt dan maar omruilen... 2300k is voor ons veel te 'warm' omdat ik gewoon ben in de keuken de krant etc te lezen (lekker low tech :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Engineer Stewie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:17:
[...]

Ben je dan wel gevoelig? Ik merk het verschil tussen een gloeilamp en een LED lamp. Niet dat ik daar enige vorm van last van heb. Zolang het maar niet flikkert haha.
Best mogelijk dat Ik wat minder gevoelig ben, daarom vermeldde ik ook nadrukkelijk dat ik om het oordeel van mijn vrouw vroeg ("zie je echt geen kleurzweem die er niet in hoort of een ander verschil ten opzichte van eerst?"), want zij is juist zoals ik zei bijzonder opmerkzaam op heel geringe kleurverschillen, ze zou dit zeker weten hebben gemerkt. Maar niets van dit alles en ook mensen die even langs komen zien het hoegenaamd niet als we hen vragen. Ik benadruk nog wel even wat ik al vertelde, het is in alle gevallen het gewone ouderwetse gloeilampmodel, dus geen bijzondere modellen, strips etc. en ik heb er bij geen van alle een dimmer tussen, vermoedelijk ook een belangrijk aspect. Wij ervaren LED-lampen als veel positiever dan de tijdelijke voorloper, zijnde spaarlampen.

Edit:
Onderstaande reactie vond ik een uitstekend idee om dit ook even uit te proberen. Maar het leidde niet tot andere conclusies, ik had niet de minste moeite om die kleuren te onderscheiden. Niet met diverse echte weerstanden en ook niet met afbeeldingen op websites. Ik denk daarom ook dat het afhangt van het fabricaat. Is het misschien goedkope Chinese troep waar zo'n zweem wel (merkbaar) optreedt?

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 25-01-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
Volgens mij sterk afhankelijk van de merk en type en van het gebruik. Ik had een led lamp boven mij werktafel waarmee ik dus echt de kleur codering op weerstanden niet meer uit elkaar kon houden. Geel, groen en blauw was / leek allemaal eender. Halogeen lamp teruggezet -> geen probleem meer. Daarna vervangen ( probeerseltje) door een Philips ledlamp. -> ook geen probleem. Oude led lamp hangt nu in de hal -> ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

jitter schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 08:46:
[...]

Inductieve lasten (L) vragen om faseaansnijding (leading edge). Capacitieve (C) lasten om faseafsnijding (trailing edge). Ohmse lasten (R) hebben geen bijzondere eisen.

De letters tussen haakjes, L, C en R, staan meestal vermeld bij een dimmer i.c.m. een driehoekvorming dim-symbooltje (links smal, rechts breed) en geven je zo aan waar ze voor geschikt zijn.

Elektronische drivers en voorschakelapparaten kun je zien als een capacitieve last (C), dus je dimmer moet daarvoor geschikt zijn.
Lampen met een hoge arbeidsfactor ("1" is het best) zijn overigens niet zo kritisch als die met een lage factor (Pharox zegt >0,9 bij de lamp waar je naar linkt).

Let ook even op dat niet alle dimmers met het juiste werkingsprincipe even geschikt zijn. Als de ondergrens van het aangesloten vermogen te hoog is kun je (maar dat hoeft niet persé) ook problemen krijgen.

[...]

Dat is hoogstwaarschijnlijk een leading edge dimmer want dat principe is het goedkoopst om te maken.
Die heeft waarschijnlijk ook nog een vrij hoog minimum aan te sluiten vermogen.

Ik zou overigens eerst de bestaande dimmer op de lamp uitproberen, best kans dat die gewoon werkt.

Ik heb laatst iets dergelijks met gloeilampdimmers geprobeerd op 1, 2 of 3 dimbare LED-spotjes van Osram. Deze dimden in alle combinaties correct en zonder flikkeren of zoemen e.d., ook al waren de dimmers helemaal niet gemaakt voor LED-verlichting. Eén dimmer ging bijna helemaal terug naar 0%, de andere bleef bij ca. 50% steken en wilde niet verder terug. Ik zou dus maar één dimmer hoeven te vervangen.

Er valt geen voorspelling te maken, het kan voor de Pharox helemaal anders uitvallen.
Bedankt voor je heldere uitleg!

De huidige dimmer staat op: minimale spanning 60W. Dat gaat hem dus niet worden :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
joramoudenaarde schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:57:
Ik heb ook lang last gehad van geknipper bij het dimmen, maar ik had zelf (7) Osram ledjes in de ene lamp, en (8) no-name ledjes in de andere lamp. Bij mij was het probleem dat het totale vermogen van de leds teveel was voor de diverse dimmers die ik had geprobeerd. Echte led-dimmers gaan vaak maar tot 35W, en daar kwam ik boven met mijn peertjes. Uiteindelijk een gokje genomen en KaKu gekocht, en daar werkt het wel mee.

De Osram led's zijn van dit type:
https://www.installatieva...L21-7fzxMoCFQEFwwodfd4BKg

De andere van deze:
http://www.getled.nl/led-...-kaarslamp---3w-dim-2300k

(ik hoop trouwens wel dat er een fabrikant is die LED-dimmers maakt met een groter Wattage bereik. KaKu is leuk en ik ben er blij mee, maar het is makkelijker als het gewoon op de "ouderwetse" manier lukt) :)
Zelf heb ik voor Led altijd een Peha 431 HAN dimmer gebruikt, ben er na 6 maanden nog steeds tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Techneut schreef op zondag 24 januari 2016 @ 16:37:
[...]
Echter het door zo'n meting aantonen van vervuiling bewijst natuurlijk niet die vervuiling de oorzaak is van eerder kapot gaan van lampen. Want dat was de vraag die werd gesteld. Het is best mogelijk dat dit helemaal niet het geval is. Tenzij dit door metingen allang duidelijk is aangetoond. B.v. doordat de elektronica er helemaal door gestoord raakt.
De TV lijkt nergens last van te hebben. Wat ik misschien nog zou kunnen proberen is om een lamp van een filtertje te voorzien en dan te kijken of die het langer houdt dan de rest. Maar hoe ziet zo'n filter er uit? Ik ken alleen "iec netfilters", maar die kan je niet gemakkelijk in een armatuur schroeven en ik weet niet of dat het type filter is waar ik aan moet denken?

Pagina: 1 ... 70 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)