Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.402 views

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
strandbal schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 18:30:
Vervang dan je inbouwschakelaar door een bewegingsmelder, die bestaan ook ;)
Dat heb ik dus gedaan in het halletje waar onze trap uitkomt ... de schakelaar zit echt compleet verkeerd. Je kunt de verlichting in het halletje nergens aandoen zonder eerst door het donker te moeten. Werkt echt fantastisch, ik wil dit echt nooit meer missen ... alleen we hebben katten ... die 's nachts actief zijn :z ... klik ... :S.

... gecensureerd ...

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Kun je de poes 's nachts ook niet afzetten met een schakelaartje? :)
strandbal schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 18:30:
Vervang dan je inbouwschakelaar door een bewegingsmelder, die bestaan ook ;)
Conrad heeft blijkbaar een bewegingsmeldertje van 8 euro, maar gezien de prijs vrees ik dan inderdaad een beetje voor de leds. Als je voor de rest rondkijkt op het net is de normale prijs zowat tussen de 20 en de 50 euro (en hoger). Dan koop ik liever mijn ledspotje(s).
Reken daarbij dat een bewegingsmelder 24/24 h (een beetje) stroom verbruikt, het ganse jaar door (anders kan hij niet aanschakelen). :|

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Deze heb ik voor een krappe 16 euro gehaald:

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/6000_6999/6100/6100/6105/610551_BB_00_FB.EPS.jpg
Schakelvermogen (gloeilamp): 500 W
Tijdinstelling: 5 s - 8 min

Ik heb er 1x3W, 1x38 en 1x60 LEDs warm wit ledlampen inzitten ... ergens tussen de 8-12W, werkt nu 3/4 jaar en niets aan de hand.

... gecensureerd ...

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

con1

Energiefreak

hamsteg schreef op donderdag 25 september 2008 @ 19:47:
Deze heb ik voor een krappe 16 euro gehaald:

[afbeelding]
Schakelvermogen (gloeilamp): 500 W
Tijdinstelling: 5 s - 8 min

Ik heb er 1x3W, 1x38 en 1x60 LEDs warm wit ledlampen inzitten ... ergens tussen de 8-12W, werkt nu 3/4 jaar en niets aan de hand.
Dit is waarschijnlijk een schakelende melder middels een klein relais.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heeft iemand al eens gekeken wat zo'n bewegingssensor verbruikt? Ik heb al eens zitten kijken naar zo'n sensor, maar als je er verlichting van 4 watt mee schakelt (LED of SL) is het al gauw niet rendabel meer... Kan die lamp beter een keer overbodig branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Weet iemand misschien of deze dimmer http://www.led1.de/downloads/powerdimmer.pdf gewoon met 12v lampen werkt. Deze lamp http://www.leditlight.net...D=99940&articleID=2193195 wil ik namelijk dimmen, leditlight heeft wel een dimmer met afstandbediening maar ik wil een 0...10v dimmer ipv een afstandbediening. Ik kan wel allemaal dimmers vinden maar die is net zoals de bovenstaande voor leds in serie en de 12v leds moeten volgens mij parallel.
Of weet iemand misschien nog een pwm dimmer die aangestuurd kan worden met een 0..10v dimmer en waar een 12v output is.....

• mversluis
  • Laatst online: 10-09 21:48
@Thombias , deze lampen hebben wij ook verkocht. Ik ben er niet tevreden over en de kosten zijn te duur.
Daarnaast is het absoluut niet vergelijk naar met 40 watt ( eerder met 30-35 watt)

@RippyNL , volgens mij zijn deze dimmers speciaal bedoeld voor LED strips , en niet voor Mr16

Ik heb de MR16 op een wat duurdere versie dimmer van Hornbach ( touchdimmer serrie ) aangelosten en dat werkte gewoon goed.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Verwijderd

*Topic staat bij favorieten, zegt genoeg.

Zelf woon ik alleen in een vrij groot appartament van 93 vierkante meter met een woonkamer van 40 vierkante meter.
Ik heb onlangs de meterstanden door moeten geven en:
Electra: 2486 kWh
Gas: 515 kuub
Kosten 85 euro per maand en ik zal iets moeten bijbetalen en heb 3 jaar vast bij RWE, eerste jaar gehad.

Ik heb dus LED is huis en 2 LED lantaarns. De ene zit aan mijn sleutelhanger en de andere is een echte lantaarn die op 10 cm afstand de intensiteit van daglicht in hoogzomer bereikt. In de nacht verlicht ik er de hele kamer mee. Er zitten 6 vrij kleine leds in en het komt uit Hongarije. De multitool is hier nog niet gevonden.

Ik ben wel bang dat het hier om de zogenaamde opvoerleds gaat die maar 100 uur branden en dan dood zijn. Zo duur was hij niet (1344 Forint) = 6 a 7 euro, maar erg handig ding en zeer fijne grip.

Het lampje aan mijn sleutelbos is enkel, maar ook eenvenijnig lampje. Makkelijk bij het echte priegelwerk zonder meteen half blind te zijn.

Ik wil thuis deze winter gaan werken met colorized leds en dat is een lamp die allemaal kleuren laat zien. Dat lijkt me pas gaaf als je aan het gamen bent of als je erg rustig bent. Schijnt echt zuinig te zijn, maar ik gebruik al jaren spaarlampen.

Nu wil ik nog leds in mijn elektrische scooter, dat is pas mooi :) en als ik aan de onderkant rode leds bevestig lijkt het in de nacht net een zweefvoertuig (maakt ook bijna geen geluid, een elektrische bromscooter).

*Rogresalor ziet het helemaal zitten met leds :)
Met ledjes kun je de meest 'schitterende' dingen doen :Y

PS: De electrische scooter, airco en droger zijn grootafnemers. Ik ga de droger denk ik maar eens heel wat minder gebruiken. Heb zat ruimte in huis om de boel op te hangen :/ Minpuntje Rogresalor, maar ik heb wel het idee dat ik heel milieubewust bezig ben.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

con1

Energiefreak

mr Led failliet?

Vraag aan mr Led gesteld op 18 september met betrekking tot voeding van hun geleverde product, 24 september een reminder gestuurd.

Ik had 5 ledlampjes gekocht en daarna de vraag gesteld welke voeding hiervoor geschikt was, voorstel was een 12 Volts gelijkspanningvoeding of een stroomgestuurde voeding van Lumotech, 2 héél verschillende voedingen dus. Reden tot extra voorzichtigheid, zeker gezien het feit dat er al diverse leds bij mij zijn gesneuveld door wellicht verkeerde voedingen.

Mijn vraag was dan ook
"Hoewel ik een beetje electronica-achtergrond heb begrijpt ik het volgende niet.
Na wat huiswerk (bij Lumotech) ziet het er naar uit dat de lampjes die ik
inmiddels heb besteld (MR11-PL) in serie met de stroombron moeten staan.
In 1e situatie heb ik 2 lampjes en de 2e situatie 3 stuks.
Het vermogen van die lampjes is 2 Watt hetgeen betekent dat bij 12 Volt
een stroom loopt van 167 mA. Terwijl de constante stroombron van de
led-driver 350 mA is.
Hoe moet ik dat zien? Of mis ik iets?"

Daarna een reminder gestuurd en weer geen antwoord.

Ik vraag me dus af of mr Led nog bestaat. Wees dus voorzichtig met je bestellingen.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
mversluis schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:03:
@RippyNL , volgens mij zijn deze dimmers speciaal bedoeld voor LED strips , en niet voor Mr16

Ik heb de MR16 op een wat duurdere versie dimmer van Hornbach ( touchdimmer serrie ) aangelosten en dat werkte gewoon goed.
Kan je misschien iets meer informatie hierover geven? Hoe heb je het aangesloten en welk type dimmer precies.
Ik heb deze dimmers ook nog gevonden http://www.niikuled.eu/_M...r_12_Volt__E_art_186.html en http://www.niikuled.eu/RGB_dimmer__PWM___E_art_251.html die zijn volgens de site wel geschikt voor MR16. Als ze weer open zijn neem ik nog wel contact met ze op.
Beide pwm en het liefst heb ik 2 dimmers in 1 behuizing dus die rgb dimmer kan ik eventueel aanpassen naar 2 ipv 3 dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorian29 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:23:
Rode gordijnen? zie ik iets over het hoofd? xD
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben bezig stelselmatig het hele huis (waar dat verantwoord is) van LED's te voorzien.
Nu heb ik voor m'n slaapkamer een paar lamphouders met e14-fitting gekocht en enkele SMD-LED bollampen. Het lampkapje is echter zo krap dat het deel van de lamp met de voorschakeling niet in het kapje past.

Die bollampen heb ik intussen al in de badkamer gehangen, waar de kapjes iets ruimer zijn. Ik zou echter graag de kapjes op m'n slaapkamer houden en daarom zoek ik LED-spots/lampen met een héél smalle voet. Ik weet dat ze bestaan want dit heb ik al gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/photo/203206765/3X1W_JDR_E14_LED_bulb.jpg

(PS: afgebeelde lamp is met 3x1W Cree. 'k heb deze exacte uitvoering in GU10-formaat en dat bevalt uitstekend)
Ik vind echter totaal geen leverancier in Nederland of België die zo'n lampen verkoopt.
Heeft iemand een idee waar ik deze kan vinden?
Dank bij voorbaat.

EDIT: bestaan er adapters om van E14 naar GU10 te gaan?

mvg,
driesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
@RippyNL , ik ga hier nog even achter aan en laat je het weten ... Nu slapen

@driesel , Pm me even.

Ik heb deze lampen pas geleden als speciale order laten maken.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

potentiële newbie vraag:
Hoe stuur ik i.g.n. een PM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dan moet je PM, of betergezegd, Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gifDM aan hebben staan. Dat geld voor jullie beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, dit is vre-se-lijk offtopic, maar ik zie de DM functie nergens in MyTnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:26:
Hmm, dit is vre-se-lijk offtopic, maar ik zie de DM functie nergens in MyTnet.
Je hebt geen Forum (4e tab) - Direct message (3e sub tab)? Ik kan bij gallery inderdaad niets vinden, heb net even nagekeken maar: Forum - My React - Instellingen, zoek op DM. Hmm, mag mezelf geen PM sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 01-10-2008 15:42 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hamsteg schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:40:
[...]
Je hebt geen Forum (4e tab) - Direct message (3e sub tab)? Ik kan bij gallery inderdaad niets vinden, heb net even nagekeken maar: Forum - My React - Instellingen, zoek op DM. Hmm, mag mezelf geen PM sturen.
Ok, domme fout van me |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
@Driesel

Afbeeldingslocatie: http://www.mood-ledlight.nl/tmp/e14-gu10.jpg

weet niet of ze CE gekeurd zijn , en hoeveel ik er af moet nemen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 10:20

r.marijnissen

sapphire512mb

Ik zoek vooral moderne spotjes.

En vind led spotjes wel mooi.

Dus b.v in de keuken ipv 4x 50W spot dimbaar, 4x dimbare ledverlichting spot.
De gene die ik gezien heb hebben elk 16 leds, was van het merk massive.
Ze staan op deze link als een na laatste onderaan.
http://www.massive.nl/files/MMG/02%20-%20LED%20Indoor(1).pdf
Vierkante spots met elk 16 leds.

Maar ik twijfel erg of de licht opbrengst genoeg is.

Ook vraag ik me af of de blauwe gloed wel mooi is....
Ik heb een witte keuken lijkt dan heel je keuken dan niet lichtblauw al vind ik het ook wel strak staan.
Wel modern er dat willen we juist.

En wat voor dimmer heb je nu nodig? Dimmer voor halogeen spots op 12V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
r.marijnissen schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:14:

Ik heb een witte keuken lijkt dan heel je keuken dan niet lichtblauw al vind ik het ook wel strak staan.

De laatste eerst, de dimmer zul je bij dezelfde leverancier als je LED lampen moeten bespreken. Kijk even in de Start Post over dimmers dan weet je waarom.

Verder kan ik helaas kort zijn, deze 16 Leds geven niet voldoende verlichting (of je moet ze om de 30cm inbouwen. Ze staan ook vermeld als trapverlichting in de folder die jij aanhaalt. Wil je LEDs in de keuken? Kijk dan naar de websites uit de Start Post dan krijg je een goed idee. 3x1W High Power LED lampen of 36 5mm LEDs is toch echt absoluut minimum om ook nog wat te kunnen zien.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
r.marijnissen schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:14:

Ik heb een week terug 6 keer de 3x2 watt cree led lampen gekocht. Deze geven erg mooi licht en vergelijkbaar richting de 50watt halogeen spots. Binnenkomt komt leditlight als het goed is met een dimmer en die zet ik er dan later tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

/slightly offtopic:

Iemand de laatste tijd iets besteld bij leds-buy? Ik heb een order doorgegeven, een overzicht/bevestiging gekregen maar sindsdien (1week) niets meer gehoord. Ook niet betaald, maar toch..ik wil knutselen!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 17:24
Ik lees nu ondertussen al een paar maanden dit forum heel actief mee. Ik ben op dit moment druk bezig met het verbouwen in mijn nieuw aangekochte appartement. In de keuken komt een verlaagd plafond waar ik 6 cm inbouwruimte heb (van bovenkant gipsplaat tot betonnen plafond). Ik heb vandaag de massiv 230V halogeen inbouwspots eens staan bestuderen maar deze hebben 11 cm inbouwruimte nodig waar ik er maar 6 heb. Nu vroeg ik me af wat de afmetingen zijn van een GU10 en een MR16 fitting?

In de oude keuken zitten 12V halogeen spotjes van 10Watt deze geven ruim voldoende licht. Echter ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met de "SOLAROX® HighPower LED Spot warm white with Cree XR-E" en hoe deze zich verhoudt tot een normale halogeen lamp.

Daarnaast weet ik ook niet of de spots wel in standaard inbouw armaturen passen danwel waar ik passende armaturen kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
nl0pvm schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 18:22:
Ik lees nu ondertussen al een paar maanden dit forum heel actief mee. Ik ben op dit moment druk bezig met het verbouwen in mijn nieuw aangekochte appartement. In de keuken komt een verlaagd plafond waar ik 6 cm inbouwruimte heb (van bovenkant gipsplaat tot betonnen plafond). Ik heb vandaag de massiv 230V halogeen inbouwspots eens staan bestuderen maar deze hebben 11 cm inbouwruimte nodig waar ik er maar 6 heb. Nu vroeg ik me af wat de afmetingen zijn van een GU10 en een MR16 fitting?
Bij bepaalde inbouwspots is de hoogte van de lamp met nog de Gu10 fitting de maximale hoogte ... de lampen zitten tussen de 50/55mm dus dat zou precies kunnen passen. De lampen worden niet heet maar je moet wel zorgen voor luchtverplaatsingsmogelijkheden boven het verlaagde plafond, anders hoopt de warmte zich op en dat is negatief voor de levensduur van de lamp. M.a.w. lampen in een soort doos van 10x10x10cm stoppen is geen goed idee, of meteen bijna direct in contact met isolatie materiaal is ook niet handig.
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/thumb_UL_AR-MR16-STD-ALU_1.jpg
In de oude keuken zitten 12V halogeen spotjes van 10Watt deze geven ruim voldoende licht. Echter ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met de "SOLAROX® HighPower LED Spot warm white with Cree XR-E" en hoe deze zich verhoudt tot een normale halogeen lamp.
Die specifieke lamp heb ik niet maar dit soort lampen neigt richting de 25/30W vergelijkbare halogeen lampen te gaan. Als je in de sfeer van 10W wilt blijven raad ik eerder 18x5mm koud wit (>3400k) of 36x5mm warm/wit aan (2600-3200K).
Daarnaast weet ik ook niet of de spots wel in standaard inbouw armaturen passen danwel waar ik passende armaturen kan vinden.
De meeste 12V halogeen spotjes zijn volgens mij die Gu5.3 dingen, daarnaast heb je nog van de gekke dingen waar de pinnetjes er aan de zijkant van de lamp uitsteken, een paar probeersels staan in het vorige topic maar de bevindingen waren niet enthousiast te noemen. De Gu5.3 worden standaard ondersteund. Ik raad je aan eens door de web-winkels te lopen die genoemd zijn in de start post. Je krijgt een goede indruk wat mogelijk is en deze sites zien er over het algemeen goed uit (ieder met een compleet verschillende lay-out dus er zit er vast een bij die je voorkeur geniet).

[ Voor 12% gewijzigd door hamsteg op 05-10-2008 14:28 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heeft iemand toevallig enige tijd ervaring met de nieuwe Philips Livingcolors mini? Er zit een 7,5 watt ledmodule in. Ik wil graag 2 staande lampen vervangen (lelijk fel halogeen :r ) en ben op zoek naar goede verlichting voor mijn werkkamer zonder dat het saai wordt en vraag me af of iemand de genoemde lamp heeft of iets vergelijkbaars, zodat ik een idee heb van de hoeveelheid licht die ik er van kan verwachten?

Heb ze nog niet lokaal in de winkels gezien voor een demo, dus denk ik vraag het hier even :)

-update-
Mede ook omdat hier heel praktisch foto's worden getoond van alles, dat geeft een enorm goed beeld van de warmte/intensiteit van de leds :)

[ Voor 12% gewijzigd door 2Dutch op 06-10-2008 12:38 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energysaver
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 12:23
hamsteg schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 14:19:
[...]
Bij bepaalde inbouwspots is de hoogte van de lamp met nog de Gu10 fitting de maximale hoogte ... de lampen zitten tussen de 50/55mm dus dat zou precies kunnen passen. De lampen worden niet heet maar je moet wel zorgen voor luchtverplaatsingsmogelijkheden boven het verlaagde plafond, anders hoopt de warmte zich op en dat is negatief voor de levensduur van de lamp. M.a.w. lampen in een soort doos van 10x10x10cm stoppen is geen goed idee, of meteen bijna direct in contact met isolatie materiaal is ook niet handig.
[afbeelding]

[...]
Die specifieke lamp heb ik niet maar dit soort lampen neigt richting de 25/30W vergelijkbare halogeen lampen te gaan. Als je in de sfeer van 10W wilt blijven raad ik eerder 18x5mm koud wit (>3400k) of 36x5mm warm/wit aan (2600-3200K).

[...]
De meeste 12V halogeen spotjes zijn volgens mij die Gu5.3 dingen, daarnaast heb je nog van de gekke dingen waar de pinnetjes er aan de zijkant van de lamp uitsteken, een paar probeersels staan in het vorige topic maar de bevindingen waren niet enthousiast te noemen. De Gu5.3 worden standaard ondersteund. Ik raad je aan eens door de web-winkels te lopen die genoemd zijn in de start post. Je krijgt een goede indruk wat mogelijk is en deze sites zien er over het algemeen goed uit (ieder met een compleet verschillende lay-out dus er zit er vast een bij die je voorkeur geniet).
hamsteg schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 21:55:
Die isolatievraag ... ik heb net zelf dus een plafond in elkaar staan klussen met 5 spotjes.

Aangezien de spotjes 230V zijn en de aansluiting van de spotjes niet in een potje zijn weggewerkt (kan niet bij isolatie van 8 cm en spotjesdraad lengte van 15-20cm) maar hangen los, heb ik dus toch een straal aangehouden van 10 cm (20 doorsnede). Niet om de warmte maar in verband met brandgevaar. De spotjes zijn met een soort knijpcontact aangesloten op de harde 2.5mm 230V schakel en nul-draad en mocht het ooit gaan vonken (zo goed als onmogelijk maar toch) dan krijgt het niet meteen contact met de isolatie platen.

Bij 12V heb ik nooit vonken van enig belang gezien en zou volgens mij een paar cm vrije ruimte meer dan genoeg zijn, er is geen sprake van echte warmte ontwikkeling maar zorg wel dat de warmte zich niet kan ophopen als de spotruimte volledig gevuld is met isolatiemateriaal (dus wel weg kan, een luchtstroom heeft). 2cm beide kanten vrije ruimte zou meer dan genoeg moeten zijn.

Mijn mening ...
Hoe ver moet het isolatiemateriaal zitten van een ingebowde LED-lamp (12V en vervanger van 25W IRC halogeen) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een L.E.D. vraagje; Ik ben aan het zoeken maar kom nog niks tegen.

Zijn er infra rood leds die vooral bedoeld zijn om warmte te stralen, dus als verwarming?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 12-09 14:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

maratropa schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:25:
Zijn er infra rood leds die vooral bedoeld zijn om warmte te stralen, dus als verwarming?
Dat lijkt me erg stug, aangezien een van de pluspunten van een led de eigenschap is dat de omzetting van energie naar licht veel optimaler is dan die gloeilamp. Er is namelijk veel minder energie omgezet in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:24
sopsop schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:53:
[...]

Dat lijkt me erg stug, aangezien een van de pluspunten van een led de eigenschap is dat de omzetting van energie naar licht veel optimaler is dan die gloeilamp. Er is namelijk veel minder energie omgezet in warmte.
Dat zou ze nog steeds interessant maken voor infrarood-warmte, waar je niet geinteresseerd bent in convectie en het warm worden van de lamp zelf, maar enkel te verwarmen waar het op schijnt.
In sauna-cabines zie je het tegenwoordig al wel met infrarood, maar dat zijn nog geen leds denk ik.

Zelf ben ik hier ook wel in geinteresseerd, maar helaas ook nog geen hoog-vermogen infrarood leds gevonden.

Voordeel van stralingswarmte is dat je niet alle lucht eerst moet opwarmen, en dus sneller een gevoel van warmte hebt. Ook waar regelmatig de deur open gaat is dit voordelig. Ook vloerverwarming werkt bijvoorbeeld vooral door stralingswarmte, maar heeft dan weer als grote nadeel de lange opwarm/afkoeltijd. Met leds zou de temperatuur dan veel beter te regelen zijn.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
^ met smartypants hier boven, daarom dus.

Dus als iemand LED stralers voor warmte weet...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 18:21
Philips - Led-systemen en fiber optic - LED lampen - DecoLED kogel E27 - PH LEDDECOE27WWH
led lamp e27 230V 1W warmwit bollamp
100x51mm 50% lumenbehoud 6000u niet dimbaar
Lichtkleur: warm wit
Spanning: 230V AC
Fitting: e27
Vermogen: 1W
Afmetingen: ø51x100 mm

Kan iemand mij zeggen met hoeveel watt spaarlamp deze led lamp overeenkomt ?

Ben op zoek naar een led lamp die een spaarlamp van 9 watt kan vervangen voor mijn tuinverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Een 9W spaarlamp vervangen met een enkele LED-lamp is niet echt mogelijk. Zelfs 12x1W spots halen niet de hoeveelheid lumen van een 9W spaarlamp.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 18:21
Met welk type spaarlamp kan ik dan de opgenoemde Philips(bol) lamp vergelijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 09:24
Een 5W gloeilampje. Ik denk dat ze geeneens zulke kleine spaarlampen maken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
energysaver schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:25:
[...]

[...]

Hoe ver moet het isolatiemateriaal zitten van een ingebowde LED-lamp (12V en vervanger van 25W IRC halogeen) ?
Als die al een 25W lamp vervangt in een bestaand plafond dan is er niets aan de hand. Begin je nieuw ... dan is het ook voor mij gokken hoor .. ik zou zelf denk ik, bij 12V, een straal van 3-5 cm aanhouden. Een cirkel van 6-8 cm doorsnede zeg maar.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborit
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-03-2023
Ben van plan om in het kader van energiebesparing de halogeenspotjes in mijn gang te vervangen voor led(mr16) spotjes.
Hier hangen 2 slangen met elk 5 20W spotjes erin die toch wel het grootste deel van de dag branden, 200W dus in totaal.
Nu heb ik zitten lezen hier, in eerste instantie over de benodigde voeding, en het is mij niet helemaal duidelijk of ik andere voedingen moet kopen of dat ik de bestaande voedingen kan gebruiken, het minimale vermogen staat volgens mij niet vermeld.
Er staat:
M/N HT 3110
PRI: 220-240V~
50/60 Hz 0.49A
SEC:11.4V~
SELV
110 VA max

Het is van IKEA en is bedoeld voor 5 keer 20W lampjes dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
De lichtslang zoals eerder besproken heb ik ontvangen en geinstalleerd. Ik heb de foto met de oorspronkelijke lamp moeten bewerken zodat het meer op de oorspronkelijke lichtopbrengst lijkt. De andere foto's zijn niet bewerkt (met uitzondering van het watermerk). Alles is klikbaar voor een nog iets hogere resolutie.

Na gemartel en drie gemolde haakjes om de lichtslang te bevestigen (nog twee over) en het bevestigen van een dubbele schakelaar doet hij het dan. Na eerst onder de TL te hebben gewerkt en daarna alleen de lichtslang te hebben gezien, viel het licht in eerste instantie tegen. 's Avonds is het een stuk beter en er is nu licht over het hele aanrecht maar als je de TL lamp er bij aandoet lijkt het weer duidelijk minder.

We hebben besloten het een weekje alleen met de slang te doen. Het bevalt echt! Het licht schijnt alleen op het aanrechtblad, verder nergens op. De grond lijkt nagenoeg donker maar dan moet je maar niets laten vallen ;) We hebben er zelfs al een feest mee doorstaan zonder dat we het andere licht weer hebben aangedaan. Kijk en oordeel zelf:

Details: 4 meter 72 leds/m wit licht; heb van rechts naar links uitgerold en links de slang voor zo'n 60cm dubbel gelegd. Dit is op de foto minder zichtbaar maar er is wel degelijk een verschil als je echt aan het hakken en snijden bent. Het voordeel is ook dat ik bij de dubbele slang bijna nergens schaduw heb.
Afbeeldingslocatie: http://mxiuza.bay.livefilestore.com/y1p4Yq9zHHEp-A2b587puS9Gxi9nQe2Vju25yrMBh4j8XRGwiXVaOmKB5tEeIFDCwaatBB1ZzhBMCA/LED-SL-1S.jpg
De keuken met led.
Afbeeldingslocatie: http://mxiuza.bay.livefilestore.com/y1pWsc5CAFZBpgCPNwoHj_ZuEPt_Tu4v8D49zbe1orRGVhQ4Kp-n9Nc-dRZSS0k4PStpOegmZUogkY/LED-SL-2S.jpg
De keuken met TL.
Afbeeldingslocatie: http://mxiuza.bay.livefilestore.com/y1pmUZJWkPw3fvBiFTjPPERDVjgDhX98izLXfUQyoNKKNKJ8k7SKNm2PB091YMufz9un4oiqt0MW7I/LED-SL-3S.jpg
Zo ziet het licht eruit op het aanrechtblad.
Afbeeldingslocatie: http://mxiuza.bay.livefilestore.com/y1pedvH3CFlftS09CJ-CdDDQxbncSycOCYRZHToc-Ch2YfA2nEN0gHucX92-R_ipPxhirgtnSqQu2vu7wGNLDa9LQ/LED-SL-4S.jpg
Hetzelfde licht op wat bekende flessen.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 10-10-2008 12:27 . Reden: Details toegevoegd. ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Leuk idee. Vooral de betere verdeling over het blad lijkt me prettiger. Dit is de 2 mtr 72 warm-wit LED's neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
IJsbeer schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:03:
Leuk idee. Vooral de betere verdeling over het blad lijkt me prettiger. Dit is de 2 mtr 72 warm-wit LED's neem ik aan?
Details --> bij-in artikel gezet.

Vraag aan andere slang bezitters
: Zo nu en dan trilt het licht in de slang (heel snel aan uit), is dit normaal? Daarna brand het weer een poos stabiel maar ineens kan het ook weer even trillen. Ik ben bang dat ik binnenkort alles weer mag losschroeven en terug sturen naar de leverancier :(

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2Dutch schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:36:
Heeft iemand toevallig enige tijd ervaring met de nieuwe Philips Livingcolors mini? ...

Heb ze nog niet lokaal in de winkels gezien voor een demo, dus denk ik vraag het hier even :)
...
Ik heb die mini versie ook nog niet in het wild gespot, maar ik heb wel de grote bol.

demostand

Ik heb hier witte muren, en de ruimte waar de lamp zich bevind is ca. 4x6m, als lamp alleen is het niet voldoende voor een werkkamer (op rood na, maar daar moet je beroep dan wel naar zijn :+)

Ik vermoed dat die mini dan zeker te kort schiet, ook al neem je er twee. Die grote bollen zijn bedoelt als sfeerverlichting en die kleintjes om bepaalde punten te highlighten.

Overigens kun je die grote bol redelijk naar warm licht brengen met de afstandsbediening, en je kunt er makkelijk een boek bij lezen in geschetste ruimte, maar het houd niet over. Ik zou dus een klant kunnen zijn voor zo'n mini om bepaalde punten in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Demo setjes G4 lampen zijn besteld ( helaas had de fabriek een "mid autum vacation ") en duurde het bestellen allemaal wat langer.

Ik denk dat ze tussen nu en 3 weken wel binnen zullen zijn.
Het proefsetje zal 10 lampjes bevatten en die mensen die intresse hebben getoond voor testen ( waarvoor natuurlijk onze dank ) zal ik persoonlijk nog even benaderen.

Groeten Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:57:
[...]
Ik heb die mini versie ook nog niet in het wild gespot, maar ik heb wel de grote bol.
[video]
demostand
Ik heb hier witte muren, en de ruimte waar de lamp zich bevind is ca. 4x6m, als lamp alleen is het niet voldoende voor een werkkamer (op rood na, maar daar moet je beroep dan wel naar zijn :+)

Ik vermoed dat die mini dan zeker te kort schiet, ook al neem je er twee. Die grote bollen zijn bedoelt als sfeerverlichting en die kleintjes om bepaalde punten te highlighten.

Overigens kun je die grote bol redelijk naar warm licht brengen met de afstandsbediening, en je kunt er makkelijk een boek bij lezen in geschetste ruimte, maar het houd niet over. Ik zou dus een klant kunnen zijn voor zo'n mini om bepaalde punten in te vullen.
Rood licht..ja dan gaan de buren zich wel afvragen wat we in de avonduren bijklussen ja :+

An sich hoeft er geen bak licht uit te komen (daarvoor nemen we wel wat minders subtiels, bv om in de garderobekast te koekeloeren enzo,dat staat niet de hele dag aan) want ik ben voorstander van lekker donker / weinig licht in mijn werkkamer ;) De kamer is sowieso grijs met lichtgrijs, dus de kamer kan dan wel een beetje frisgroen of warm wit als accent gebruiken, dus inderdaad toch meer voor sfeer. In de woonkamer hebben we een mooie grote witte muur, dat is ook nog wel een kandidaat..we gaan t eens even bekijken binnenkort: als we er eentje scoren gaan we em gewoon overal testen :)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 13-10-2008 08:04 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag, ik ben nieuw op het forum en verdiep me sinds 2 weken in LED verlichting. Dit omdat het significante voordelen kan hebben voor mijn energierekening. Wie kan mij een overzichtje geven met de huidige aanbieders en hun beste lampen?

Heeft iemand trouwens ervaring met Luums? Ik kwam op hun website tijdens het surfen en had er nog niet eerder van gehoort of over gelezen. Ze leveren naar mijn weten niet aan consumenten, weet iemand toevallig of ze al in de winkel te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:09:
Goedendag, ik ben nieuw op het forum en verdiep me sinds 2 weken in LED verlichting. Dit omdat het significante voordelen kan hebben voor mijn energierekening. Wie kan mij een overzichtje geven met de huidige aanbieders en hun beste lampen?
LEDs, zijn te verkrijgen in de standaard lampvormen en ze komen dan ook in verschillende vormen en maten. Inbouw, ter vervanging van E27/E14 of Gu5.3/Gu10. Sommigen hebben een eigen regeling en kunnen direct in het 230V net, anderen zijn 12V en vereisen een speciale transformator/adapter. De basisvraag is dus wat wil je? Besef dat LED lampen niet altijd de ideale 1-op-1 vervangers zijn en dat soms meerdere LED lampen pas het gewenste eindresultaat geven. Een lichtplan is zeker aan te raden. Hierover is in de Topic Start (TS) meer info te vinden.

Voor een overzicht raad ik je aan in eens rond te neuzen bij de websites gegeven in de TS. Daar staat ook aangegeven dat je technische vragen kunst stellen (ook aan leveranciers die hier aanwezig zijn) maar dat aan- en verkoopvragen hier niet gewenst zijn (en middels een PM/DM kunnen).
Heeft iemand trouwens ervaring met Luums? Ik kwam op hun website tijdens het surfen en had er nog niet eerder van gehoort of over gelezen. Ze leveren naar mijn weten niet aan consumenten, weet iemand toevallig of ze al in de winkel te koop zijn?
Nogmaals, kijk eens bij de websites in de TS.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Besten,

Kan iemand mij adviseren over het aanleggen van een systeem met ledverlichting aan boord van een boot?
Ik heb een gestabiliseerde 12 V voeding. De bedoeling is om 4 stuks TL 8W armaturen te vervangen door een minstens gelijkwaardige Ledverlichting. Mijn bedoeling is om een dimbare warmwitte ledverlichting met een uittredingshoek van 120 graden te maken die (mogelijk met richtbare spotjes) dezelfde lichtopbrengst geeft als de 4x TL 8W.

Bij voorbaat dank voor de reacties en suggesties. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 12:45
Sneltoch: LEDs hebben ongeveer hetzelfde rendement als TL lampen(zodat je 8W TL licht door 8W aan LEDs kunt/moet vervangen) maar geven vanzelf gebundeld licht. Je zou daarom kunnen overwegen om de TL armaturen (die helaas niet dimbaar gemaakt kunnen worden) te houden voor wanneer een algemene verlichting nodig is en een aantal LED spots bij te zetten om stroom te besparen (meer gericht licht, dus is er sowieso minder vermogen nodig + dimbaar)
Als je ook halogeenspotjes in de boot hebt moet je die natuurlijk direct door LEDs vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Op deze site
http://www.bondbeterleefm...&key=1223710155&replies=9
spreekt iemand van storing van een digitale radio door leds.
Iemand hier al van gehoord of info hierover?
Binnen welke frequentieband moeten schakelende ledvoedingen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
Ik ga inmiddels bijna het dak in de carport maken. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat voor en hoeveel led spots te pakken.

Er werd me eerder aangeraden warm wit spots te pakken, maar ik neig toch naar helder wit omdat me dat juist wel een moderne uitstraling lijkt te geven. Het is een nieuwbouw huis. Ik kan nergens goed de verschillen zien tussen de kleuren.

Verder is de carport 6,40 m bij 3,40m. Ik dacht eerst aan 6 (2 rijen van 3) spots met 30 led's maar is dat wel voldoende? Wat is eigenlijk het grote verschil tussen 230V spots en 12V spots? Wat raden jullie aan? Ik weet dat 12V een fatsoenlijke led voeding nodig heeft ivm de minimale belasting. Ik ga liever voor 230V, kan er weer minder kapot gaan.

Verder steken de ledjes soms 2 milimeter uit aan de voorkant zag ik, kan ik deze wel in normale halogeen behuizing stoppen?

Ik stel veel vragen maar ik wil eigenlijk toch geen risico lopen. 10 spots kosten al snel 100 euro en als het dan niet fatsoenlijk werkt is het pijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
32db schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 08:32:
Op deze site
http://www.bondbeterleefm...&key=1223710155&replies=9
spreekt iemand van storing van een digitale radio door leds.
Iemand hier al van gehoord of info hierover?
Binnen welke frequentieband moeten schakelende ledvoedingen werken?
Volgens mij ligt dat meer aan de kwaliteit van de schakelende voeding of aan de kwaliteit van de digitale radio.
De frequentie waar een schakelende voeding op werkt ligt een heel eind af van de frequenties die voor digitale radio gebruikt worden.
Het kan zijn dat de harmonischen van de schakelende voeding tot in de digitale radio band reiken of dat er in de digitale radio ergens gedemoduleerd wordt tot een frequentie die in de buurt ligt van de schakelende voeding.

Misschien dat een simpel netfiltertje al helpt, anders een lc filter aan de uitgang.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Leuk, halogeen spotjes gehaald bij de Big Boss, maar jemig; 4x50Watt is niet niets, en de daarbij horende 208 graden per lampje. Daarom ben ik op zoek naar een alternatief voor deze GU10 spotjes. Is er iemand die ervaring met LED-spotjes met een GU10 voetje, en waar ze voor een goedkope prijs te vinden zijn ( of heeft ze zelf nog liggen )?

edit:
http://www.verlichtingkop..._info.php?products_id=304
Even vragen wat het wattage is, daarna toch maar eens te gok wagen.

edit 2:
Een spot met 20 leds is te vergelijken met een halogeen lamp van 10 watt, niet echt heel erg veel dus. Andere optie; een snoerdimmer tussen de spots?

[ Voor 32% gewijzigd door Tomfish op 18-10-2008 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
wiene schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 15:38:
Er werd me eerder aangeraden warm wit spots te pakken, maar ik neig toch naar helder wit omdat me dat juist wel een moderne uitstraling lijkt te geven. Het is een nieuwbouw huis. Ik kan nergens goed de verschillen zien tussen de kleuren.

Verder is de carport 6,40 m bij 3,40m. Ik dacht eerst aan 6 (2 rijen van 3) spots met 30 led's maar is dat wel voldoende? Wat is eigenlijk het grote verschil tussen 230V spots en 12V spots? Wat raden jullie aan? Ik weet dat 12V een fatsoenlijke led voeding nodig heeft ivm de minimale belasting. Ik ga liever voor 230V, kan er weer minder kapot gaan.
Vergelijk de K-waarden eens op Olino.org. Wit-wit kan erg (blauwig) wit overkomen soms.

Over hoeveelheid licht kan ik niet oordelen, want ik weet niet hoeveel je nodig hebt. Maar m.i. ga je niet ver lopen met 30led-spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enorme hoeveelheid info die je via dit topic en ook op de diverse internet sites kunt vergaren over ledverlichting vind ik geweldig. Toch heb ik het gevoel dat er iets ontbreekt nl. het fysiek kunnen bekijken van allerlei systemen, kleuren, kwaliteiten enz. Hiervoor zou ik graag een gespecialiseerde winkel ontdekken in de buurt van Breda/Tilburg om e.e.a. eens aan den lijve te bekijken. Kent iemand zo'n winkel waar je de "hardware" aan den lijve kunt beoordelen?
Bedankt alvast voor de tips. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
hamsteg schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:28:
[...]

Details --> bij-in artikel gezet.

Vraag aan andere slang bezitters
: Zo nu en dan trilt het licht in de slang (heel snel aan uit), is dit normaal? Daarna brand het weer een poos stabiel maar ineens kan het ook weer even trillen. Ik ben bang dat ik binnenkort alles weer mag losschroeven en terug sturen naar de leverancier :(
Hmmm, dat klinkt idd niet goed. Dat ervaar ik niet met de slang die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
wiene schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 15:38:
Ik ga inmiddels bijna het dak in de carport maken. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat voor en hoeveel led spots te pakken.

Verder steken de ledjes soms 2 milimeter uit aan de voorkant zag ik, kan ik deze wel in normale halogeen behuizing stoppen?

Ik stel veel vragen maar ik wil eigenlijk toch geen risico lopen. 10 spots kosten al snel 100 euro en als het dan niet fatsoenlijk werkt is het pijn geld.
Ik ben bang dat je volledig de plank gaat misslaan. Bij high power 3x1W zou je met 2 maal 3 stuks af kunnen ... krap. Die 30 LEDs zijn zeker te weinig. Ga voor de 38/48 of de 3x1W high power met 2 maal 4 stuks. De 5mm LEDs steken inderdaad wat uit .. so what? Het zijn de ronde puntjes van de LEDs daar zul je geen zere kop van krijgen als je daar tegen aanloopt ;)

Wit of warm wit? Bestel van beiden 1. De afvaller kun je vast wel elders gebruiken. Mijn advies mbt 12V of 230V? Ga voor 230V lampen met eigen regeling ... je kunt er altijd nog weer terug ...

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
hamsteg schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:46:
[...]

Ik ben bang dat je volledig de plank gaat misslaan. Bij high power 3x1W zou je met 2 maal 3 stuks af kunnen ... krap. Die 30 LEDs zijn zeker te weinig. Ga voor de 38/48 of de 3x1W high power met 2 maal 4 stuks. De 5mm LEDs steken inderdaad wat uit .. so what? Het zijn de ronde puntjes van de LEDs daar zul je geen zere kop van krijgen als je daar tegen aanloopt ;)

Wit of warm wit? Bestel van beiden 1. De afvaller kun je vast wel elders gebruiken. Mijn advies mbt 12V of 230V? Ga voor 230V lampen met eigen regeling ... je kunt er altijd nog weer terug ...
Er tegen aanlopen gaat sowieso niet gebeuren met 2,60m hoogte. Ik hoef overigens niet superveel licht te hebben onder de carport of zo hè. Denk dat normaal 6x25 watt halogeen voldoende zou zijn. Ik zou inderdaad 2 ledspots kunnen bestellen, denk niet dat ik hem ergens anders voor kan gebruiken voorlopig, die ik overhoud. Maar beter 10 euro meer uitgeven en dat het dan goed is. Van de andere kant is 10 euro toch ook wel weer 2 halogeen van 25watt tov led spots 4 uur per dag een jaar lang laten branden...Het is ook niet voor mezelf maar voor mijn vriendin. Jammer dat ik nergens kan kijken hoe het eruit ziet en hoeveel licht het geeft. In de lokale bouwmarkt hebben ze wel wat ledjes maar daar hangt zoveel licht in de toko dat ik echt niet kan zien hoeveel licht het geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisFRST
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-12-2024
net 3x1 watt en 1x3 watt besteld.

GU10

Ga er is mee testen en kijken wat waar het beste past.

(moet 3 spots in de slaapkamer vervangen en 3 spots voor wandarmaturen in de gang)

Misschien dat de 3x1 zelfs teveel is voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik ben even de weg kwijt qua led verlichting onder de carport. Heb al heel veel sites bekeken maar wil toch graag wat dingen duidelijk hebben alvorens proef spots te bestellen.

De ene zegt dat led spots met 30leds genoeg zijn de ander zegt 3x1 highpower leds. Ik heb net even uit de startpost van LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. de ervaringstabel bekeken voor de vervanging van halogeen.

Maar volgens mij is het beeld van de gemiddelde carport bij sommige tweakers wat verschillend. Mijn beeld is dat een carport van mijn omvang 6,3 bij 3,4 meter verlicht wordt met 6x25watt halogeen (buurman heeft dat en ziet er goed uit). Ik weet niet wat de stralingshoek van halogeen is dus ik kan ook niet zeggen dat ik dan met 6 led spots afkan of met 8 of 10. Maar ik weet zeker dat 50 watt halogeen spots veel te veel zijn, je carport is geen voetbalstadion.

Mijn beeld bij high power leds is dat ze voor binnen zijn om bijvoorbeeld 50 watt halogeen te vervangen en dus erg veel licht te creeëren, dat is dus niet de bedoeling. Mijn verwachting is dus dat die veel te veel licht zouden produceren.

Wat ik dus graag wil is gewoon zwak licht onder de carport net als de buurman. Voor een moderne uitstralling zou ik voor wil licht kunnen gaan. Ik wil graag wel het licht een beetje verdeelt dus als leds het licht bundelen dan ga ik liever voor meer led spots met minder vermogen zodat het licht verdeelder is.

Als iemand me duidelijk kan maken welke leds ik dan het beste kan pakken, en ook het verhaaltje met de stralingshoek wat kan toelichten dan ben ik heel erg blij.

Ik vind het ook raar dat ik niemand hoor over leds onder de carport aangezien dat toch een plaats is waar halogeen vaak lang brand op een avond. Ik heb in huis ook halogeen maar die staan bijna nooit aan en zijn dus niet interessant om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
wiene schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:36:
...
Mijn beeld bij high power leds is dat ze voor binnen zijn om bijvoorbeeld 50 watt halogeen te vervangen en dus erg veel licht te creeëren, dat is dus niet de bedoeling. Mijn verwachting is dus dat die veel te veel licht zouden produceren.
Kij daar ga je al de verkeerde kant op. De meeste 3x1W High Power leds halen krap de 35W vergelijking met halogeen. Er zijn een paar 3x2W die tegen de 45-50W vergelijk aanzitten.
Wat ik dus graag wil is gewoon zwak licht onder de carport net als de buurman. Voor een moderne uitstralling zou ik voor wil licht kunnen gaan. Ik wil graag wel het licht een beetje verdeelt dus als leds het licht bundelen dan ga ik liever voor meer led spots met minder vermogen zodat het licht verdeelder is.
...
De stralingshoek van halogeenspots zal tussen de 60 en 100o zitten schat ik zo snel in. Als je de juiste 38 of 3x1W bestelt zit je met de hoek rond de 40o. Hoe vertaalt zich dit? In mijn halletje hangt een amber geel spotje van 38 LEDs die een lichtcirkel geeft van 80cm (240 hoog), echter dit is een 30o variant dus bij de 38LEDs/40o moet dat rond de meter kunnen zijn. 38 LEDs zijn niet duur (in vergelijk met de 3x1W), dus 6 of 8 stuks maakt niet zo heel veel uit (misschien 1 of 2 op reserve?). De kleur heeft een kleine invloed ... warm-wit of TL-wit betekent dat de laatste iets meer opbrengst heeft en dan zou misschien 3x2x38LEDs wit voldoende zijn. TL-wit maakt echter wel een bouwlamp idee, niet echt prettig om naar te kijken.

Als ik het heb over warm-wit dan moet je denken aan licht dat vergelijkbaar is met een spaarlamp ... iets witter als een gloeidraadlamp maar zeker geen TL.

... MAAR ...

Je zult het zelf moeten zien. Koop een 38LEDs warm-wit en/of een 3x1W wit en beoordeel zelf. Gezien het doel zou ik blijven bij de 38LEDs omdat dit gewoon goedkoper is in aanschaf en verbruik. Ruwweg komt dit overeen met 20-25W. Er is ook een 60LEDs versie die heel misschien wel precies doet wat jij wil grotere spreiding van het licht, richting de 60o maar niet gericht licht. ik heb ze alle drie in 1 plafonlamp hangen, kom rustig langs (Overijssel).

edit:

Puur voor de kleur zou je eens bij de bouwmarkten kunnen kijken, die hebben 18LEDs wit wel in de schappen liggen en soms zelfs in hun demo plank. Niet kopen! de lichtopbrengst is belabberd.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 24-10-2008 15:17 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Kijk daar kan ik iets mee, vooral met de stralingshoeken. Ik weet wat een hoek is en het aantal graden, maar dat met die circkel van een meter daar ging het me om, met een hoogte van 2 meter 60, en dan bijvoorbeeld de 38 leds met 40 graden schat ik een circkel van 1,50 meter, misschien ietsje minder.

Bij onze lokale bouwmarkt hebben ze vrij veel leds, misschien ook wel warm witte alleen geen 38leds per peertje maar eerder 12 wat je zegt. Heb er al vaker naar zitten kijken maar nog niet echt serieus. Ga ze daar zeker niet kopen.

Overijssel is een beetje ver rijden vanuit limburg :P anders was ik misschien wel een keer komen kijken.

De 60 leds heb ik ook gezien in een webshop met de grote stralingshoek, echter hebben die vaak een grotere diameter.

Nog even een klein vraagje. Je zegt dat 38leds ruwweg overeenkomt met 20-25 watt. Dat geld dan neem ik aan binnen die straal van een meter? Dus als ik de lux zou meten in die circkel of onder een halogeen van die waarde is het ongeveer gelijk? Maar omdat een halogeen een grotere hoek heeft zou je dus minder halogeen als led spots nodig hebben? Begrijp ik het zo goed? Dus dan geeft een halogeen toch meer ligt alleen naar een grotere hoek?

Edit: overigens is dan de besparing van leds wel minder groot als ze je voorschotelen. Stel ik moet ipv 6x25=150 watt halogeen vervangen voor 10x3,8 watt = 38watt led licht dan is de besparing niet zo veel. Met 4 uur per dag kom ik dan op 112x4x356/1000=159 kWh per jaar. Bij energie voor 20 cent per kWh is dat dan ca. 32 euro. Dus na 3 jaar heb ik ze dan terugverdiend bij gelijkblijvende energieprijzen en een aanschafwaarde van 10x10euro. Nog niet slecht overigens maar wel wat anders als 10 euro per lamp per jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door wiene op 24-10-2008 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
wiene schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:32:
[...]
Nog even een klein vraagje. Je zegt dat 38leds ruwweg overeenkomt met 20-25 watt. Dat geld dan neem ik aan binnen die straal van een meter? Dus als ik de lux zou meten in die circkel of onder een halogeen van die waarde is het ongeveer gelijk? Maar omdat een halogeen een grotere hoek heeft zou je dus minder halogeen als led spots nodig hebben? Begrijp ik het zo goed? Dus dan geeft een halogeen toch meer ligt alleen naar een grotere hoek?
Ja, dat is voor mij wel de beleving. Halogeen geeft meer licht maar voor mij geeft halogeen vaak te veel aan licht.
Edit: overigens is dan de besparing van leds wel minder groot als ze je voorschotelen. Stel ik moet ipv 6x25=150 watt halogeen vervangen voor 10x3,8 watt = 38watt led licht dan is de besparing niet zo veel. Met 4 uur per dag kom ik dan op 112x4x356/1000=159 kWh per jaar. Bij energie voor 20 cent per kWh is dat dan ca. 32 euro. Dus na 3 jaar heb ik ze dan terugverdiend bij gelijkblijvende energieprijzen en een aanschafwaarde van 10x10euro. Nog niet slecht overigens maar wel wat anders als 10 euro per lamp per jaar.
Hmm, maximaal vier per rij zou genoeg zijn, omdat je een extra lamp inbouwt is er ook meer spreiding. Verder trekken de 38 LEDs tussen de 2.6-3.0 en is de hedendaagse electriciteitsprijs wel iets hoger hoor, incl. alle belastingen rond de 26 cent. --> reken..de..reken = Eur 47.83.

En zoals Jeroen Haringa zou zeggen, je doet het niet om het geld maar om het milieu 8)

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
hamsteg schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:11:

De stralingshoek van halogeenspots zal tussen de 60 en 100o zitten schat ik zo snel in. Als je de juiste 38 of 3x1W bestelt zit je met de hoek rond de 40o. Hoe vertaalt zich dit? In mijn halletje hangt een amber geel spotje van 38 LEDs die een lichtcirkel geeft van 80cm (240 hoog), echter dit is een 30o variant dus bij de 38LEDs/40o moet dat rond de meter kunnen zijn.
Ben je zeker van die stralingshoeken?
In het lampenoverzicht van Olino.org vind ik dat een halogeen 50W een stralingshoek heeft van 35°, een 3x1W Cree 20°, een 3x2W van leditlight 32°. Spotjes 38-leds zouden rond de 15° zitten.

En verder, op een of andere site vond ik dat een 30° spot een lichtcirkel geeft van 30cm op 0,5m, 55cm op 1m, 110cm op 2m en 160cm op 3m.
Voor een 45° spot zijn dat resp. 40, 85, 170 en 250cm.
Voor een 60° spot zijn dat resp. 58, 115, 230 en 350cm.
Op die manier kan je alle waarden berekenen met wat driehoeksmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
32db schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:54:
[...]

In het lampenoverzicht van Olino.org vind ik dat een halogeen 50W een stralingshoek heeft van 35°, een 3x1W Cree 20°, een 3x2W van leditlight 32°. Spotjes 38-leds zouden rond de 15° zitten.

En verder, op een of andere site vond ik dat een 30° spot een lichtcirkel geeft van 30cm op 0,5m, 55cm op 1m, 110cm op 2m en 160cm op 3m.
Klopt volgens mij ja. Ik zag ook bij de bouwmarkt dat een gewone halogeen spot een hoek van 40 graden licht geeft. Dus een ledspot van die orde is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

[...]

De halogeenspotjes zijn verkrijgbaar met verschillende stralingshoeken, ook 60° en 15°.

Overigens zijnde 3 x 2 CREE spots van LeditLight een redelijke vervanging van de 50W Halogeen 60° Ze geven iets minder licht, maar aanvaardbaar, zeker gelet op de energiebesparing. Ook de stralingshoek is redelijk (situatie 3 lichtpunten met 3 spots oud 450 W nu met LEDs 54 W)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
[...]

De stralingshoek kun je niet zomaar een getal voor nemen want net zo als auto heeft elke lamp zijn eigen karakteristiek. Gemiddeld genomen zitten de halogeenlampen van de Gamma's en Praxis's rond de 60o. Kijk ik op de website van Uniled dan zijn daar gewoon 3x1W 40o 38LEDs 40o te koop en dat klopt ook met mijn beleving (ik heb ze beiden). De 3x2W die jij aanhaalt is een narrow spot speciaal bedoeld voor het belichten van voorwerpen.
De waarden voor de 30o komen dus bijna exact overeen met wat in gemeld heb. Misschien wel handig dat ik bovenstaande tabel in de TS opneem ... ga ik doen.
edit:
is gebeurd

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Heeft iemand ervaring met de dioder spots van de ikea? Ik wil ze onder een boekenplank hangen die boven mijn draaitafels hangt. Op die manier wil ik die kunnen verlichten. Ze moeten dan dus wel een redelijke lichtopbrengst hebben, anders zie ik 's avonds te weinig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

gomaster schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 15:32:
Heeft iemand ervaring met de dioder spots van de ikea? Ik wil ze onder een boekenplank hangen die boven mijn draaitafels hangt. Op die manier wil ik die kunnen verlichten. Ze moeten dan dus wel een redelijke lichtopbrengst hebben, anders zie ik 's avonds te weinig ;).
Heb daar wat foto's van gezien in wat "show je buro" en "show je mediacenter" topics hier op GOT, ik vond de lichtopbrengst best behoorlijk voor wat ik zo zag maar ik ben een vrouw van weinig..err licht :+ Neus er eens rond, ik weet zeker dat je er nog een picje van vinden kan in die grote topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Als ik ze zie branden in de ikea, dan zou ik denken dat ze zullen voldoen voor wat je zegt. Wel nogal blauwig licht.
Maar ze hebben als nadeel dat de schakelaar na de transfo zit. De transfo blijft dus verbruiken met het licth uit, absoluut niet energie-vriendelijk. Ik heb Ikea daar al eens over aangeschreven, maar ik krijg geen enkel antwoord. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
hamsteg schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 08:54:
Kijk ik op de website van Uniled dan zijn daar gewoon ... 38LEDs 40o te koop en dat klopt ook met mijn beleving (ik heb ze beiden).
Ik ben al een tijd op zoek naar vervanging van twee 50W halogeens in een staande leeslamp (momenteel heb ik gewoon 1 halogeen verwijderd). De eerste foto geeft de situatie (gefotografeerd met flits). De tweede foto met de halogeens à 100%, de derde foto met de halogeens gedimd zoals als ik lees (nog altijd genoeg licht).
Heb je een idee welk effect die warmwitte 38-leds zouden geven qua lichthoeveelheid (1 stuk of 2 stuks, en zonder dimmer uiteraard)? Ik heb eens geprobeerd met één warmwitte 3x1W HP van leditlight. Die gaf zeker genoeg licht, maar waar die qua lichtkleur prima voldoet in de badkamer, vloog ik er in de living bijna mee buiten van mijn vrouw; veel te koel wit!

Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/436/img5064eq6.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/3476/img5066dw5.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/227/img5065iq5.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Hoe duurzaam zijn de nu verkijgbare leds eigenlijk? Ik lees toch links en rechts wat verhalen van leds die redelijk snel kapot zijn. Ik weet niet of ze misschien een brakke voeding gebruiken of zo. Heeft iemand al ledspots kapot gehad? 12V of 230V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
32db schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 10:12:
[...]
Heb je een idee welk effect die warmwitte 38-leds zouden geven qua lichthoeveelheid (1 stuk of 2 stuks, en zonder dimmer uiteraard)? Ik heb eens geprobeerd met één warmwitte 3x1W HP van leditlight. Die gaf zeker genoeg licht, maar waar die qua lichtkleur prima voldoet in de badkamer, vloog ik er in de living bijna mee buiten van mijn vrouw; veel te koel wit!
Daar moest ik even over nadenken ... ik heb in de werkkamer de 3x1W en de 38Warm-Wit naast elkaar hangen ... zal donderdag (ja eind weg) even proberen de verlichting op foto te vangen. Ik herinner mij ook nog de mogelijkheid om amber-geel te bestellen bij een shop, die heb ik op de overloop hangen omdat ik daar de warm-wit ook te koel vond.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 28-10-2008 16:09 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
wiene schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 12:50:
Hoe duurzaam zijn de nu verkijgbare leds eigenlijk? Ik lees toch links en rechts wat verhalen van leds die redelijk snel kapot zijn. Ik weet niet of ze misschien een brakke voeding gebruiken of zo. Heeft iemand al ledspots kapot gehad? 12V of 230V?
Ik heb twee defecten mogen mee maken (van de 22 LED lampen nu in mijn huis). Allen traden op binnen drie maand en daarna heb ik niets meer meegemaakt. De ene was een 230V 38 LEDs groen die voor de helft zomaar uitging en plotseling weer aan (als je een foto aan het maken bent om te laten zien aan de winkel), de ander een 12V 30 LEDs waar twee LEDjes na 5minuten vanzelf uitgingen en soms weer aan.

De beide lampen werd direct aangeboden door de webwinkels in TS om deze te vervangen. De 12V heb ik niet meer laten vervangen omdat ik daar nu een 230V armatuur in heb gehangen (ik vertrouwde de voeding ook niet) en daarvoor heb ik een korting van de lampprijs gekregen op de volgende levering. Koop altijd bij een gerenomeerde winkel die een jaar garantie geeft! Dit doen de Praxis's en Gama's dus niet !!!!

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Laatst online: 15:01

_PM

Ik heb 2x een 3x1w lampje kapot gehad (waren beide lampjes die nu niet meer verkocht worden maar door een nieuw type zijn vervangen).
edit: 230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Heb 4a5 jaar terug enkele led lampjes bij de conrad besteld, die zijn alleen overleden. Echter de duurdere lampen die ik nu in huis heb 6 keer 3x2 cree en 5 keer 3x1 doen het allemaal nog probleemloos. In beide gevallen hebben ze een speciale voeding voor de led lampen. 3x1 kan ik ook dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Ik heb sinds een jaar 8 spotjes 3x1W HP van leditlight in gebruik. Ze werken probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een paar weken een hoopje SMD-bollampen op 220 V hangen, op zowel E27 als E14 soket (7 stuks, waarvan 3 verschillende types/merken).
Een fenomeen dat mij al langer opvalt is dat bij alle lampen de temperatuur van de voeding (het gedeelte onder de bol dus) aardig oploopt. Lees: niet langer dan 3 seconden aan te raken zonder pijnscheut ;).

Is dit normaal bij dit soort lampen? Heeft iemand dezelfde ervaring ermee? Wat met de levensduur van de lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisFRST
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-12-2024
Zijn er ook GU10 spots die wijder gaan als 60° ?

de 1x3W CREE geeft wel mooi warm wit licht, maar het is echt een cirkel op de muur die je krijgt.

Zeker voor wandlichtjes geeft dit een heel vreemd effect.

In het geval van wandlichtjes, zou de buitenlens van spot opruwen zodat het licht wat diffuser wordt een oplossing zijn ? (Beetje licht mag verloren gaan, nu is het toch een spot op het plafond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
JorisFRST schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 10:37:
Zijn er ook GU10 spots die wijder gaan als 60° ?

de 1x3W CREE geeft wel mooi warm wit licht, maar het is echt een cirkel op de muur die je krijgt.

Zeker voor wandlichtjes geeft dit een heel vreemd effect.

In het geval van wandlichtjes, zou de buitenlens van spot opruwen zodat het licht wat diffuser wordt een oplossing zijn ? (Beetje licht mag verloren gaan, nu is het toch een spot op het plafond).
Wat misschien beter kan is eens kijken naar 60LEDs 3mm, deze geven een heel difuus licht maar komen niet verder als ergens tussen de 20 en 30W. Er zijn geen cirkels meer, zie voor foto's in het voorgaande topic.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
IKEA LED

Iemand hier bekent of de led strips van Ikea vast te zetten zijn op 1 kleur?
En onthoudt hij dit bij in en uitschakelen?

TP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:18

EntonoX

Team leider

tjerkpolle schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 13:37:
IKEA LED

Iemand hier bekent of de led strips van Ikea vast te zetten zijn op 1 kleur?
En onthoudt hij dit bij in en uitschakelen?

TP
Je kan kiezen bij ikea, of alleen witte led strip of multi-color strip. Bij de multicolor kun je kiezen met een drukknop tussen div. kleuren. Je kan het langzaam laten faden of snel. Als je hem uitzet en daarna weer aan onthoud hij de laatst gekozen stand/kleur.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Zoals beloofd even een foto van een 38LEDs en een 3x1W.
Afbeeldingslocatie: http://mxiuza.bay.livefilestore.com/y1pP3G_49GKboabmvyNVdew_6jovt6G4lWutGXG8JhSOft5BSgh0jZo7IdNQaAEfd-T1FMnGtnFJBE/IMG_1168.JPG
De linker is een 38 LEDs die in een kantelbaar frame zit en in een kleine hoek naar de camera gericht staat (nou ja, normaal gericht is op het bureau blad wat daar onder staat). De meer wit lijkende 3x1W zit in een vast frame.

[ Voor 32% gewijzigd door hamsteg op 01-11-2008 17:12 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:37
Zijn er al leds met een zogenaamde G9 fitting?

zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://dl.getdropbox.com/u/28951/g2-1.png

Afbeeldingslocatie: http://dl.getdropbox.com/u/28951/g9-2.png

Zie ook: http://www.litebulbs.co.u...gy-saving-light-bulb.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
G(u)9 bestaat nog steeds niet in LED variant. Ik heb de armaturen vervangen ... de lampjes zelf zijn namelijk ook niet sterk. Ik had ze op een houten wand zitten en met regelmaat, bij dichtdoen van de deur, versprong de lichtsterkte en waren de lampjes kaduk.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
Ik heb sinds gister 3 led lampen branden. 3x1W GU10 warm-wit: http://uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/221. Ik moet nog even wennen aan het licht, het is wel erg wit.
Weet iemand of dit Edison of Cree leds zijn? Ik heb begrepen dat Cree leds iets warmer qua kleur zijn, dan kan ik daar in de toekomst rekening mee houden.

[ Voor 3% gewijzigd door RunaR op 12-11-2008 16:51 ]

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ligt het trouwens aan mij of zijn die RGB power LED's erg duur?

Ik heb 1W per kleur RGB Leds nog niet goedkoper dan 12 euro kunnen vinden :S Alhoewel dat best meevalt eigenlijk, was eerst afgeschrikt door Conrad met hun 24 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:37
hamsteg schreef op woensdag 12 november 2008 @ 08:34:
G(u)9 bestaat nog steeds niet in LED variant. Ik heb de armaturen vervangen ... de lampjes zelf zijn namelijk ook niet sterk. Ik had ze op een houten wand zitten en met regelmaat, bij dichtdoen van de deur, versprong de lichtsterkte en waren de lampjes kaduk.
Helaas. het is voor twee bedlampjes. Denk niet dat ik daarvan de fitting kan veranderen.... te smal.

• EntonoX

EntonoX

Team leider

RunaR schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:51:
Ik heb sinds gister 3 led lampen branden. 3x1W GU10 warm-wit: http://uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/221. Ik moet nog even wennen aan het licht, het is wel erg wit.
Weet iemand of dit Edison of Cree leds zijn? Ik heb begrepen dat Cree leds iets warmer qua kleur zijn, dan kan ik daar in de toekomst rekening mee houden.
Klopt, ik heb hier meerdere kamers met 3x1W GU10 CREE spots. Het licht is in vergelijking met een halogeen witter. Aan de andere kant vindt ik persoonlijk dat je eigenlijk ziet hoe geel halogeen is! Ik moest er zelf ook aan wennen maar nu ik al een paar maanden alleen LED spots heb wil ik absoluut niet terug naar halogeen.

Als je wat meer naar halogeen wilt kun je ook 3x2W nemen, dit is nog iets warmer als de 3x1W, alleen kosten zijn ook hoger!

• RunaR
Ik stapte gister naar buiten en het was volle maan. Het licht uit mijn spots is vergelijkbaar met de kleur van de volle maan. Is dit echt het warm-wit wat power leds kunnen leveren?

• EntonoX

EntonoX

Team leider

RunaR schreef op donderdag 13 november 2008 @ 11:40:
Ik stapte gister naar buiten en het was volle maan. Het licht uit mijn spots is vergelijkbaar met de kleur van de volle maan. Is dit echt het warm-wit wat power leds kunnen leveren?
Nee, zoals ik zei kun je de 3x2W eens proberen. Deze zijn veel meer warm-wit dan de 3x1W spots. Ze zijn alleen nog erg duur. Kijk even bij leditlight op de site daar heb ik ze ook vandaan.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hamsteg schreef op woensdag 12 november 2008 @ 08:34:
Bij mij is er laatst zelfs een G9 lampje geëxplodeerd! Tijdens het aanzetten knalde hij uit elkaar. Het had zo'n kracht, dat het matglazen kelkje wat eromheen zit ook aan een kant openklapte. Gelukkig was dat niet richting m'n ogen. Overal lag glas.
Helaas hebben we heel veel van dit soort lampjes in huis. Er zijn nog geen LED vervangers die in deze (vaak) kleine armaturen passen.

• technopeuter
  • Laatst online: 14:45
maratropa schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:25:
Een L.E.D. vraagje; Ik ben aan het zoeken maar kom nog niks tegen.

Hiervoor is een traditionele gloeilamp veel efficienter. Een zgn "broedlamp" of "kuikenlamp" heeft een efficientie qua warmte van 95% ik heb er eentje liggen die maar 5W aan licht geeft en 100W aan warmte. en het ziet er erg mooi uit zo'n zacht oplichtende gloeidraad

Het zou onzinnig zijn om dit met een LED te doen.(te laag vermogen om te voelen.) of je praat over 100erden LEDs.

evt kijk eens in een kringloopwinkel, staan vast wel van die rode philipslampen, die zijn bedoelt als warmtelamp.

diskeltische lurker

• mversluis
Naar verwachting zullen de 1e dimbare ledlampen ( E27 , gu10 , Mr16 ) Q1 van 2009 op de markt gaan komen.

Er komt een stukje electronica in de lampen te zitten zodat deze gewoon kunnen werken met de traditionele dimmers.

Gisteren met een van de ontwikkelaars van deze producten gesproken.

To be continued
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Dat zou mooi zijn. Eigenlijk zat ik pas geleden ook al te denken waarom er geen DIM mogelijkheid in de led lampen zit. De behuizing is groot genoeg en wat nu in de led lamp zit is een simpel omvormertje. Met een beetje extra electronica moet dat toch makkelijk te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-08 15:44
mversluis schreef op donderdag 13 november 2008 @ 19:06:
Er komt een stukje electronica in de lampen te zitten zodat deze gewoon kunnen werken met de traditionele dimmers.
Deze volg ik niet helemaal.

Even voor mijn begrip. Wat ik altijd van de weking van een dimmer berepen had is dat deze een minimale belasting(Watt) nodig had om te werken. Of is dit alleen zo bij halogeen dimmers zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Weet iemand welke van deze 2 een betere kleur licht geeft? Ik verwacht zelf de edison, wat minder opbrengst, maar wellicht omdat ze juist meer voor de kleur zijn gegaan dan voor de opbrengst?

http://www.samenkopen.net/action_product/152449/61441 vs http://www.samenkopen.net/action_product/152449/672180

Het gaat om vervanging van 2 10watt halogeenlampjes boven het aanrecht. Ik had nog 2 warm witte hyperflux strips liggen, maar het "warm witte" licht daarvan was een soort van cremekleur met een groene tint. Dat licht boven een lichtbruin aanrechtblad ziet er echt heel vies uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Late reactie, maar misschien heb je er nog wat aan: ik heb zo'n setje (alleen wit) achter m'n beeldschermen geplakt, zodat de muur een beetje "backlight" heeft. Dat werkt wel aardig, en je zult ook vast wel een platenlabel of CD-hoesje kunnen lezen bij het licht, maar stel je verder van de lichtopbrengst niet te veel voor hoor... je moet ze haast wel gebruiken als indirect licht.

De schakelaar zit inderdaad *na* de voeding, echter, mijn Conrad energie-meter geeft in "aan"-stand 3.7W en in "uit"-stand wel zeker gewoon 0.0W aan. Nu kan dat ding bij zulke lage waarden niet volledig nauwkeurig meten (3.7W klopt wel met de specs overigens), maar bijna alle andere apparaten, zoals mobiele telefoonlader zonder last, beeldscherm op standby etc. geven toch wel 0.3W, 0.5W of dergelijke waarden.

Dus ik denk dat het meevalt, omdat het maximaal te leveren vermogen van deze voeding zo ontzettend laag is, dat het verlies zonder belasting blijkbaar echt te verwaarlozen valt. Ik kan er in ieder geval niet wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Ik heb op aanraden van Entonox toch maar een 3x2W Cree besteld. Wow, wat een verschil met de 3x1W Edison! De 3x1W is echt wit (ze zeggen rond de 3200K) en zwak. Het was gewoon geen prettig licht. De 3x2W Cree is lekker warm wit (2700K) en erg goed vergelijkbaar met een 50W halogeen. Ietsje zwakker en ietsje meer beige, maar dat zie je alleen als je ze direct naast elkaar zet. En zelfs dan is het verschil niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:01
En de spreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
De stralingshoek is vrij wel gelijk, ik heb het niet na gemeten. De bundel is wat egaler verdeeld, je ziet geen reflector effecten. Dus geen helderde verlichte gebieden binnen de bundel. Dat zie ik wel bij de halogeen lamp. De 3x2W Cree led komt bij www.leditlight.net vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

RunaR schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:40:
Ik heb op aanraden van Entonox toch maar een 3x2W Cree besteld. Wow, wat een verschil met de 3x1W Edison! De 3x1W is echt wit (ze zeggen rond de 3200K) en zwak. Het was gewoon geen prettig licht. De 3x2W Cree is lekker warm wit (2700K) en erg goed vergelijkbaar met een 50W halogeen. Ietsje zwakker en ietsje meer beige, maar dat zie je alleen als je ze direct naast elkaar zet. En zelfs dan is het verschil niet storend.
Zie je wel ;).

Enige nadeel is nog dat ze vrij prijzig zijn. Ik heb dan ook alleen de 3x2 in de werkkamer hangen. De rest is nog gewoon 3x1W voor de hal, slaapkamer enz.

Pagina: 1 2 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)