Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.404 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Hoewel dit het ervaringen topic is, kan ik niet echt een ander topic vinden waar ik mijn vraag kwijt kan en aangezien hier de ervaringsdeskundigen zitten...

Ik ga mijn badkamer verbouwen en nu lijkt het me mooi om hier LED verlichting in te (laten) zetten. Probleem is dat ik totaal geen idee of kennis heb van het product LED, het lijkt me gewoon mooi :)

Concrete vragen waar ik mee zit..

Hoeveel LED units zijn er nodig om een badkamer van 2 bij 2 goed te verlichten?
Punten van aandacht: Het bad en de spiegel..
heb ik bijvoorbeeld 3 LED's nodig boven de spiegel en is 1 ook genoeg?
Boven de douche lijkt me geen optie.
Warm licht

En wellicht verminder ik hiermee al heel veel opties.. ik wil graag dat alles dimbaar is.

Mocht iemand mij ook maar enigzins kunnen adviseren.... TIA!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had nog niet deelgenomen aan de discussies hier, dus heb ik eerst de topicstart gelezen. Ik kom daar één alinea tegen die niet helemaal klopt:
En toen kwamen er LED lampen! Waar gloeidraadlampen een lichtopbrengst uit electriciteit produceren van ongeveer 20%, zijn de laatste type LEDs veel effectiever en gaan richting de 80%. De niet-lichtopbrengst uit electriciteit gaat hoofdzakelijk verloren in warmte. Simpel vertaald: LED lampen worden niet heet, hooguit een beetje warm.
Was het maar waar die 20%! Bij echt 100% rendement kom je op wat ze in de verlichtingstechniek noemen op het "fotometrisch stralingsequivalent" en dat ligt op 680 lumen per watt. Waar een gewone gloeilamp hooguit 16 lumen per watt haalt, heeft deze dus maar een rendement van ca. 2,35%. Dat we dat merken door de hitte is al ruimschoots genoemd. Spaarlampen en LED's die een gemiddeld 5x zo hoog rendement hebben komen dan op ca. 80 lumen per watt.
Misschien is het reeds opgemerkt, maar bedoelt TS misschien met deze 20 en 80% niet lumen per watt? Dat komt nl. veel dichter bij de werkelijkheid. Van alle moderne verlichting zowel spaarlampen als LED's merken we gewoon dat ze ook nog knap warm worden, al is het dan niet zo gloeiend heet als gloeilampen, ze zitten dan ook nog lang niet op 80% laat staan een benadering van 100%.

En dan kom ik langs deze nogal uitvoerige omweg op de vraag van DeFeCt.
Misschien kun je een en ander eerst even uitproberen met gloeilampverlichting. Heb je een resultaat dat bevalt, dan deel je het vermogen door 5 en je hebt het benodigde vermogen voor de LED's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groepsaankoop organisatie (volg dit topic ook op zonstraal.net)

-Ik wil graag bij led it light nog een aankoop plaatsen voor 3*2 en/of 3*1 HPleds van CREE 2700K. (type fitting erbij vermelden) www.leditlight.net // http://www.hdcv.be // www.ledverlichtingshop.nl

- Indien amaturen moeten worden bijbesteld wil ik dit gerust erbij nemen (denk wel dat je een amatuur + fitting moet kopen)

- transfo's nodig --> vraagstelling naar leditlight is gebeurd, misschien anderen die hiervoor goede ervaringen hebben van type etc. Die mogen hun commentaren ook hier posten.

-Hiervoor wil ik gerust een samenaankoop organiseren voor de leden binnen België en Nederland.

-Even concreet, wie mee wil doen die meldt via pb het aantal lampen dat hij eventueel wil bestellen.

-Ik hou hier openbaar de deelnemers (nickname) bij met het aantal lampen dat hij eventueel wil bestellen.

==> Indien we dan een serieuze lijst hebben wil ik hierover met led it light gaan onderhandelen om zo de prijs te drukken.

==>Uiteraard wil ik wel dat het geld van de spots op voorhand wordt gestort op een nog nader te communiceren rekening.

==> Garantie : ik ben bereid om voor het storten een document aan ieder te bezorgen via mail, fax, briefwisseling dat de gelden die gestort worden zullen aangewend worden voor de aankoop van de spots + de verzendkosten die ten laste van de kopers zijn

==> Bij levering wordt een copij van het factuur bijgeleverd zodoende je kan zien dat er niet gesjoemeld is met de prijs. (verzendkosten kunnen variëren, afhalen kan mits afspraak ook)

Belangrijke Data om in het oog te houden..

Aanmelden kan tot 25 december
Betaling voor 10 januari
Plaatsen van bestelling op 15 januari.
Levering in periode van eind januari - midden februari. Af te spreken met leverancier

Garantie:

Onder het mom van een groepsaankoop moeten we er ook voor zorgen dat de garantie voor iedereen behouden blijft. Daarom zal de vraag ook gesteld worden aan LEDitLIGHT om als bijlage bij het algemene factuur een lijst met naam, adresgegevens + wat besteld is toetevoegen aan het factuur.

Wie ben ik..

Kurt Vermeiren een gewone particulier woonachtig te Brecht. Reden van deze aankoop is om electricteitsfactuur te doen dalen door kwaliteitsvolle alternatieven in mijn huis te installeren. Ik ben voorstander om LEDS te gebruiken. Met samenaankoop wil ik mijn en anderen hun kosten drukken. Het is niet de bedoeling om met deze groepsaankoop eigen winst te boeken, het is puur voor ieders belang. De moeite voor organisatie neem ik er graag bij. Het is een privaat initiatief en noch de moderators of zonstraal.net zijn hierin betrokken partij.

Belangrijke info : Bij een bestelling van 40 HPleds 3*2W Cree MR16 was de lever prijs 30€ incl. BTW of een besparing van 14% al. Bij een hoger aantal zouden we de prijs tot beneden de 28€ moeten kunnen laten zakken of een reductie van 20% en meer.

Lijst deelnemers...

kurtv 23 HPleds Cree 3*2W 2700K MR16 fitting 12V
tinnek 18 HPleds Cree 3*2W 2700K MR16 fitting 12V

LAATST GEWIJZIGD OP 24/11/08 OM AL MEER DUIDELIJKHEID TE SCHEPPEN OVER BIJKOMENDE VRAGEN DIE LEDEN GESTELD HEBBEN

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

EntonoX

Team leider

Gezamelijke inkoop houden ok, maar even twee aandachtspunten;

1) Zomaar vooraf geldstorten naar een user die nog maar 1 post op zijn naam heeft in dit forum en zich pas vandaag (23e) heeft geregistreerd vind ik niet echt betrouwbaar.

2) Ik zou graag eerst een prijslijst willen zien wat de kortingen zijn, je kan makkelijk vragen bij leditlight wat de korting is bij een aantal van 10, 100, 200 etc voor een specifieke lamp. Dit is voor ons gebruikers vele malen makkelijker om te beslissen of het wel voordelig is.

3) Garantie afhandeling loopt via? jou of leditlight, ook hier graag duidelijkheid.

4) misschien makkelijker om een actie te starten via inkoopacties.net of samekopen.net

Kortom, ik boor niet je plan in de grond maar mensen zijn erg op hun hoede voor oplichting e.d. vandaag de dag en zodra er "Eerst je geld" in beeld komt, gaan bij mij in iedergeval al wat alarm bellen rinkelen. Meeste mensen hebben goede ervaringen met leditlight hier qua service en levering en die relatie willen wij graag zo houden!

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt inderdaad dat ik nog maar 1 post hier heb.. ik kan je daar geen ongelijk in geven. Ik versta dat. Ik ben echter geen oplichter maar wil de prijs drukken. Als je eens gaat zoeken naar de australische website cutter dan zal je weten dat de leds die hier in België / Nederland verkocht worden toch met een ruime winstmarge is en dat dit de mensen afschrikt.

Ivm betalingszorgen heb ik een commitment gepost en dat vind ik is zeer belangrijk om na te komen. Ik ben bezig om een ondubbelzinnig document op te stellen zodoende dat de itenties die ik ga nemen correct zijn en niet verkeerdelijk bedoeld. Anderzijds is het ook zo dat ik niet voor 30 mensen ga voor schieten want dan kan het bedrag aardig oplopen en sommige zouden dan profiteren of leut aan hebben moest ik met een aantal lampen over blijven zitten. Ik hoop dat je dit ook begrijpt.

Wat betreft de relatie met LeditLight wil ik deze zeker niet schaden. Dat op zijn minst, ik wil ook nog spotjes kunnen kopen op termijn. De vragen die ik gesteld heb aan hen zijn telkens duidelijk beantwoord geweest en dat zou ik zelf ook zo in de toekomst willen houden. Ondertussen zijn er uiteraard ook anderen die zich spontaan hebben aangeboden om identieke lampen te leveren of zijn er andere posters die dezelfde lampen in andere winkels hebben zien geprijsd staan. Dus de goedkoopste voor dezelfde (niet minderwaardige) met de beste bulkprijs zal het halen. Ik reken hierbij wel dat LEDitLIGHT doet wat ze kunnen doen om dit van de concurrentie te halen.

Ik post vooral op bouwinfo.be onder de nickname monitron en recent ook op zonstraal fora onder kurtv op het klimaatenergiefora is het onder kurt vermeiren (heb trouwens hier ook al onder monitron dacht ik gepost, maar ben paswoord kwijt en mail is veranderd)

Prijslijsten zijn aangevraagd en verbeteringen aan de spotjes zijn doorgemaild.

Voor de sites inkoopacties en samenkoop moet je ook enkele maanden actief lid zijn en zelfs meegedaan hebben aan een actie. Dit was dus voor mij geen optie. Trouwens ik vind dat de fora daar geen goed beeld geven wat de werkelijke kost zou zijn. Daar wil ik na 25 december voor deze actie duidelijkheid in scheppen.

Ik hoop dat dit voldoende is om me hier te kunnen rechtvaardigen.

ZIE OOK WIJZIGINGEN IN POST BOVENAAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Kijk dat maakt het al veel duidelijker!

Ik zal eens kijken wat ik nog nodig heb, volgens mij zijn de enigste lampen die ik nog moet hebben de volgende;

- 4x 3X1W CREE GU10 Warm-wit. Deze mogen uiteraard ook 3x2W zijn dat ligt even aan de prijs.

Plaats deze maar bij de lijst, ik zou dan wel van te voren willen weten wat de kosten dan worden voor 3x1W of 3x2W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EntonoX,

Als je het aantal ook nog wil doorgeven dan steek is deze bij in de lijst en kan ik nadat ik prijs opgaven heb gekregen iedereen hierover berichten.

Ik heb prijsaanvragen lopen van 20stuk, 21stuks tot 30stuks, etc..

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Het gaat om 4 stuks. Dus de 3x1W CREE warm-wit of de 3x2W CREE Warm-wit met de fitting GU10, afhankelijk van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Lieve jongens en meisjes ...
Zoals in de topic start staat aangegeven gaarne bestellingen via PM/DM.

Het initiatief is goed maar gaarne "ik wil er ook 2" postings buiten het topic houden (en ook de voortgang op de bestelling). Achteraf melden wat het resultaat is, is natuurlijk wel informatief.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 25-11-2008 10:49 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.uploading.com/...pste_LEDJES_file.xls.html

een link met de voorlopig beste koop (inderdaad bij LEDitLight)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik quote mezelf maar even in de hoop dat iemand nog de moeite zou willen nemen om naar mijn vragen te kijken...
DeFeCt schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 21:28:
Hoewel dit het ervaringen topic is, kan ik niet echt een ander topic vinden waar ik mijn vraag kwijt kan en aangezien hier de ervaringsdeskundigen zitten...

Ik ga mijn badkamer verbouwen en nu lijkt het me mooi om hier LED verlichting in te (laten) zetten. Probleem is dat ik totaal geen idee of kennis heb van het product LED, het lijkt me gewoon mooi :)

Warm licht

En wellicht verminder ik hiermee al heel veel opties.. ik wil graag dat alles dimbaar is.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

DeFeCt schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:10:
Ik quote mezelf maar even in de hoop dat iemand nog de moeite zou willen nemen om naar mijn vragen te kijken...

[...]
Afmeting 2x2 zei je? En wat voor fitting heb je nu of ga je nemen? Als je bijvoorbeeld 2 GU10 spots neemt dan kun je gemakkelijk twee 3x1W CREE warm wit nemen, Hier creëer je al aardig wat licht mee. MR16 kan ook nog aangezien die lampen bijna hetzelfde zijn op de aansluiting na

Als je echte inbouwspots hebt die G4 of iets in die richting zijn dan zul je niet echt snel goede vervangers vinden. Ik weet dat er iemand in dit topic een G4 test houdt en daar kun je dan een aantal lampjes bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
[...]
Niet gezien sorry... mijn mening:

2x2 zou ik, met huidige ervaring minimaal 3 Gu10 spots neerzetten ... echter officieel mag in een badkamer (zeker bij zo'n kleine ruimte) alleen nog maar 12V gebruikt worden (transformator moet zoveel meter van verschillende punten geplaatst worden. ... ooit is hierover hier ergens een link gepost maar ik kan hem zosnel niet weervinden (iemand??)).

Persoonlijk zou ik 4 Spots doen, twee symetrisch boven de spiegel (38 LEDs, 40o 0,5 Warm Wit) en twee meer centraal; eentje misschien zelfs boven de douche/bad (en toilet?), dit zijn dan 3x1W HP. Je zou het waarschijnlijk ook met èèn 3x2W Cree afkunnen.

De twee symetrische spots boven de spiegel is een echte aanrader ... doordat spotjes in het algemeen vooruitstralen geeft bijvoorbeeld scheren een schaduw probleem als slechts 1 spot recht van voren schijnt ... je hebt niet overal goed licht. Ook vrouwen vinden bij het opmaken (=lees tutten :Y) ) fijn dat er van meerdere kanten licht komt. Gebruik hiervoor kantelbare inbouwspots (niet te combineren met de high power LEDs!!). Laat het licht wel van voren schijn ... inbouw 10-20cm van de wand en 30-50 cm uit elkaar... of plaats een armatuur vlak boven de spiegel.

[ Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 26-11-2008 10:30 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

EntonoX schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:52:
[...]
Afmeting 2x2 zei je? En wat voor fitting heb je nu of ga je nemen? r kun je dan een aantal lampjes bestellen.
Ik heb nog niks en zou me graag laten informeren...
hamsteg schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:19:
[...]
Niet gezien sorry... mijn mening:

Laat het licht wel van voren schijn ... inbouw 10-20cm van de wand en 30-50 cm uit elkaar... of plaats een armatuur vlak boven de spiegel.
Interessant, de lampen van voren laten schijnen is iets waar ik totaal niet over na had gedacht.. maar hoe moet ik dit voor me zien met inbouw? Of hebben we het dan echt over armaturen?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

quote:

Ik ga mijn badkamer verbouwen en nu lijkt het me mooi om hier LED verlichting in te (laten) zetten. Probleem is dat ik totaal geen idee of kennis heb van het product LED, het lijkt me gewoon mooi

Warm licht

Kon je niets met mijn advies dat ik je gaf? Staat direct onder je vraag. Het enige is, dat mijn antwoord begint met een ietwat off-topic verhaal. Misschien is het je daardoor niet opgevallen?
Enfin, mijn advies: Eerst uitproberen met gloeilampen totdat je ongeveer tevreden bent. Dan vermogen delen door 5 en je hebt in elk geval ongeveer het vermogen wat je nodig hebt. Kleur en modellen zul je uiteraard moeten bekijken, kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 09:00

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Techneut schreef op woensdag 26 november 2008 @ 14:09:
[...]
Kon je niets met mijn advies dat ik je gaf? Staat direct onder je vraag. Het enige is, dat mijn antwoord begint met een ietwat off-topic verhaal. Misschien is het je daardoor niet opgevallen?
Enfin, mijn advies: Eerst uitproberen met gloeilampen totdat je ongeveer tevreden bent. Dan vermogen delen door 5 en je hebt in elk geval ongeveer het vermogen wat je nodig hebt. Kleur en modellen zul je uiteraard moeten bekijken, kwestie van smaak.
Ik heb een gelijk soortige vraag, ik hem een plafond spot armatuur met 3x35watt gu10 halogeen lampjes. Uitgaande van jou advies kom ik uit op 3x een 35/5 = 7 watt ledlamp, die heb ik alleen nog nooit gezien. Is het een utopie voor mij om de halogeen lampjes te willen vervangen? Of heb ik toch nog ergens een ledlampje gemist die wel de gewenste licht opbrengst geeft. (Er wordt namelijk af en toe wel geadverteerd met 2 watt led lampjes die 35-40watt halogeen equivalent zijn)

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:21
djlinsen schreef op woensdag 26 november 2008 @ 14:29:
[...]

Ik heb een gelijk soortige vraag, ik hem een plafond spot armatuur met 3x35watt gu10 halogeen lampjes. Uitgaande van jou advies kom ik uit op 3x een 35/5 = 7 watt ledlamp, die heb ik alleen nog nooit gezien. Is het een utopie voor mij om de halogeen lampjes te willen vervangen? Of heb ik toch nog ergens een ledlampje gemist die wel de gewenste licht opbrengst geeft. (Er wordt namelijk af en toe wel geadverteerd met 2 watt led lampjes die 35-40watt halogeen equivalent zijn)
Als je dit topic doorleest wordt er enkele malen gesproken over goede 35W vervangers. bv 3x2W Cree (6W is toch bijna 7). Zeker het licht van de 2700K variant is bijna niet te onderscheiden van een 35W halogeen.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
DeFeCt schreef op woensdag 26 november 2008 @ 13:21:
Interessant, de lampen van voren laten schijnen is iets waar ik totaal niet over na had gedacht.. maar hoe moet ik dit voor me zien met inbouw? Of hebben we het dan echt over armaturen?
Inbouw:
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/thumb_UL_AR-MR16-KNT-ALU_2.JPG
Kantelbare plafandinbouw, let op alleen 38LEDs passen hierin!

Armatuur:
Zie http://www.massive.nl/files/MMG/01%20-%20Spots.pdf ... bladzijde 29 bijvoorbeeld kan ook heelgoed aan een wand geplaatst worden. Erger nog, de twee variant hangt bij ons boven de spiegel. De 38LEDs geven precies genoeg en niet te veel (=bouwlamp) aan licht.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft de 3*2W CREE lampen 2700K. Ik heb er hier enkele hangen in huis en ben van plan om er nog een heleboel aan te schaffen. Reden hiervoor is dat ze echt niet te onderscheiden zijn van 35W halogeen, evenveel lichtopbrengst hebben naar mijn mening toch..wel minder IR.

Wat nog intressant is aan de lampen van led it light bv is dat daar CREE ledjes gebruikt worden van 3*3W maar dat deze afgesteld worden op 3*2W omwille van de warmte ontwikkeling die deze lampen toch ong hebben. (zie eerrder in de topics een led zet ook nog een groot deel van energie om in warmte)

Moest ik U zijn dan zou ik een lampje van 3*2W uit testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 16:22:
Wat betreft de 3*2W CREE lampen 2700K. Ik heb er hier enkele hangen in huis en ben van plan om er nog een heleboel aan te schaffen. Reden hiervoor is dat ze echt niet te onderscheiden zijn van 35W halogeen, evenveel lichtopbrengst hebben naar mijn mening toch..wel minder IR.

Wat nog intressant is aan de lampen van led it light bv is dat daar CREE ledjes gebruikt worden van 3*3W maar dat deze afgesteld worden op 3*2W omwille van de warmte ontwikkeling die deze lampen toch ong hebben. (zie eerrder in de topics een led zet ook nog een groot deel van energie om in warmte)

Moest ik U zijn dan zou ik een lampje van 3*2W uit testen..
Hoe moet ik die minder IR zien / ervaren? Ik dacht dat infrarood niet zichtbaar was voor ons mensjes.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
TS aangepast, thanks !

... gecensureerd ...

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Warm licht
LeditLight raadde me een jaar geleden voor gebruik van zijn 3x1WHP aan: ca. 1 per m2. Ik monteerde 6 van die spots voor een badkamer van iets minder dan 6 m2, en het resultaat bevredigt me. Het aantal zal ook afhangen van de kleur van muren en vloer; donkerder vereist meer lichtsterkte (of lichtpunten).
Ik verdeelde de spots niet regelmatig over het plafond, maar zette ze waar nodig. Twee boven de lavabo, een boven de douche, een boven de uitstap van de douche, een aan de wasmachine aan de inkomdeur en een meer centraal. Tussen haakjes, u vindt een foto van mijn badkamer ergens op dit forum (einde 2007 of begin 2008 moet dat ongeveer zijn).
Bij gelegenheid ga ik toch eens experimenteren met vervanging van de twee 3x1HP boven de spiegel door twee 3x2HP; misschien toch beter, maar dat zal ik moeten ondervinden.
Qua lichtkleur, de warmwitte 3x1HP voldoen prima in de badkamer (maar dat zal ook weer van de muurkleur afhangen onderstel ik), Maar in de living zijn ze voor mij absoluut te cool (djlinsen, hangt het armatuur waarover je spreekt in de living?).
@ Hamsteg. Het gebruik van twee 38-leds boven de spiegel verwondert me wel. Geeft dat genoeg licht? Zoals ik hoger zei heb ik twee 3x1HP gemonteerd boven de spiegel, en ga ik ze om te proberen eens vervangen door 3x2HP. En al mijn HP-spots zitten in kantelbare armatuurtjes! Waarom zou dat niet passen? Andere armatuurtjes kiezen misschien?

@Hamsteg wat betreft de "Waarschuwing". 'Wat moet ik kopen"-vragen zijn op zich niet zo interessant, maar geven soms aanleiding tot interessante antwoorden (zoals dit onderwerp). :P

• IJsbeer
  • Niet online
EntonoX schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:52:

Als je echte inbouwspots hebt die G4 of iets in die richting zijn dan zul je niet echt snel goede vervangers vinden. Ik weet dat er iemand in dit topic een G4 test houdt en daar kun je dan een aantal lampjes bestellen.
Ik heb ze ondertussen wel getest en heb wat foto's. Mijn ervaring en de foto's zal ik nog ff melden.

Overigens kwam ik andere winkel tegen, die lijkt goedkoop te zijn (met oa GU10 3x2W Cree spots), iemand ervaring met deze winkel:
http://www.ledverlichting...w=subcategory&subcat_id=5

Ik vind ze nogal karig met informatie, wat mij niet echt vertrouwend overkomt. Iemand ervaring hiermee?

• djlinsen

djlinsen

... (djlinsen, hangt het armatuur waarover je spreekt in de living?).
De spots hangen in de keuken, slaapkamer en studeer kamer en zijn primair bedoelt als functioneel licht. Dus dat je goed kan zien wat je aan het doen bent(lezen, koken, kleding uitzoeken in de kast, etc). Voor de sfeer heb ik andere lampen in huis.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
32db schreef op donderdag 27 november 2008 @ 09:21:
@ Hamsteg. Het gebruik van twee 38-leds boven de spiegel verwondert me wel. Geeft dat genoeg licht? Zoals ik hoger zei heb ik twee 3x1HP gemonteerd boven de spiegel, en ga ik ze om te proberen eens vervangen door 3x2HP. En al mijn HP-spots zitten in kantelbare armatuurtjes! Waarom zou dat niet passen? Andere armatuurtjes kiezen misschien?
Het zou kunnen dat het afhangt van de armatuur maar die ik wilde hebben (zie foto) kunnen geen HPs aan, zegt Uniled (en klopt want heb ut stiekum ook geprobeerd).

De 38-ers geven een gespreider licht (40o) en daardoor geven de twee op pak-um-beet een meter effectief meer licht dan de 3x1HP met 35o. Achteraf had ik misschien zelfs beter de 60 0,3mm LEDs moeten nemen maar die komen niet in zo warm-wit terecht (de laatste die ik had was 3200K en net te koud voor gezichtsverlichting, en zo lijkbleek wil je jezelf 's ochtends ook niet in de spiegel zien :Z ). Kan wel eens een foto maken om het te laten zien.
@Hamsteg wat betreft de "Waarschuwing". 'Wat moet ik kopen"-vragen zijn op zich niet zo interessant, maar geven soms aanleiding tot interessante antwoorden (zoals dit onderwerp). :P
It wasn't me ... ik zie ook ineens zo'n extra lap text. Blijkbaar heeft iemand en Topic Report gemaakt. Aan en verkoop vragen zijn voor mij ook zeker interessant. Ik zal vragen of de eerste regel eruit kan.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 27-11-2008 10:02 ]

... gecensureerd ...

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Techneut schreef op woensdag 26 november 2008 @ 14:09:
[...]
Kon je niets met mijn advies dat ik je gaf?
Sorry, die had ik dan weer gemist :)
Dank allen voor jullie input, ik ben wel wat wijzer geworden.

Flickr

Verwijderd

foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 16:51 ]

• IJsbeer
  • Niet online
Ik heb een aantal G4 LED's uitgeprobeerd. Het gaat om het 'test-pakket' die hier is gepasseerd. De set bestaat uit 5 type lampjes, ieder wit en warm-witte variant.

Van links naar rechts:
1. 0.2 W
2. 0.2 W
3. 0.7 W
4. 1 W
5. 1.4 W

Afbeeldingslocatie: http://thejutenjulway.nl/images/IMGP3172.jpg

Bij onderstaande foto's: linkerlamp is een halogeen 10W, midden de wit en rechts de warm witte variant:
Lamp 1 en 2: Lichtopbrengst zeer miniem.

Afbeeldingslocatie: http://thejutenjulway.nl/images/IMGP3174.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thejutenjulway.nl/images/IMGP3175.jpg

De derde is redelijk vergelijkbaar met een 8W halogeenlamp. Kleur komt goed overeen met de halogeen.
Afbeeldingslocatie: http://thejutenjulway.nl/images/IMGP3176.jpg

De 4e viel erg tegen, ondanks dat het vermogen iets hoger was, was de lichtopbrengst een stuk minder, ongeveer vergelijkbaar met 6W. Kleur is ook een stukje kouder. Lamp oogt wel een stuk degelijker, doordat er een net plastic kapje omheen zit.
Afbeeldingslocatie: http://thejutenjulway.nl/images/IMGP3177.jpg

De laatste is redelijk goed vergelijkbaar met een 10W halogeen, qua lichtopbrengst en kleur. De halogenlamp is iets feller, maar ik heb het idee dat de spreiding van de LED weer iets groter is. Ik vond dit een volwaardig alternatief.
Afbeeldingslocatie: http://thejutenjulway.nl/images/IMGP3178.jpg

Als laaste nog een raad je plaatje: :)

Afbeeldingslocatie: http://thejutenjulway.nl/images/IMGP3179.jpg

Van links naar rechts:
Lampje 4, halogeen 10W, en 1.4W

Lampjes komen van Mood LedLight. Afhandeling erg netjes, lampjes degelijk verpakt en vlot verstuurd.

ps excuses voor de onscherpe foto's, ik kan gewoon niet overweg met dat kolere uitgebreide toestel van mijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Dus als ik het zo eens bekijk komt de 1.4W er het beste uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
EntonoX schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:34:
Dus als ik het zo eens bekijk komt de 1.4W er het beste uit?
Naar mijn idee is die het meest vergelijkbaar met de een G4 10W halogeenlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16

con1

Energiefreak

IJsbeer schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:41:
[...]

Naar mijn idee is die het meest vergelijkbaar met de een G4 10W halogeenlamp.
Wat voor een soort voeding gebruik je hiervoor?

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

Ik was van de week bij de karwei en daar zag ik een stel goedkope leds van philips liggen. Gewoon met een E27 fitting. Ze adverteerden met 8 jaar garantie, 1.5W : 40W en ze waren maar iets van 5.95.

Heeft er iemand ervaring met deze lampen?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 40W gloeilamp-equivalent en dan maar 1,5W led? Ik neem aan dat het het dan een clustertje van ca. 5 x 1,5W is? Dan klopt de verhouding van een factor 5 tenminste aardig die ook voor spaarlampen geldt.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 29-11-2008 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Ik ga er morgenochtend weer langs dus dan kan ik even kijken. Volgensmij stond er wel op de verpakking "X leds!!!" Maar dat kan ook een andere geweest zijn die ik in mijn handen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:25

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Die high power leds zijn allemaal wel leuk en aardig, maar als een 3x2W LED lamp al nodig is om aan de 40W halogeen te tippen, terwijl een 8W spaarlamp dat ook kan met vaak betere kleuren, vraag ik me af of we er wel zoveel energie mee gaan besparen?

Natuurlijk is het wel een tikje milieuvriendelijker zonder kwik en dergelijke, dat wel :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spockz schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 21:04:
Ik was van de week bij de karwei en daar zag ik een stel goedkope leds van philips liggen. Gewoon met een E27 fitting. Ze adverteerden met 8 jaar garantie, 1.5W : 40W en ze waren maar iets van 5.95.

Heeft er iemand ervaring met deze lampen?
Staat hij ook in de folder toevallig?

We hebben wel LED lampen van philips, maar dat zijn van die witte, of gekleurde (blauw, geel, rood, groen) in zo'n draaifitting (GU10).

En ook LED 'kaarsen', maar die zijn van ons eigen huismerk (Karwei)

We hebben ook nog andere LED lampen (1 en 2 Watt) in E14 (grote fitting) vorm.

Die zijn van een ander merk, XQ Power, of XG Power, weet niet precies (lichtgroen met witte verpakking)

Die zien er zo uit: klik voor plaatje

Die vind ik persoonlijk het beste, van de 2 Watt variant komt het meeste licht, in vergelijking met andere LED lampen.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
strandbal schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 20:25:
Die high power leds zijn allemaal wel leuk en aardig, maar als een 3x2W LED lamp al nodig is om aan de 40W halogeen te tippen, terwijl een 8W spaarlamp dat ook kan met vaak betere kleuren, vraag ik me af of we er wel zoveel energie mee gaan besparen?

Natuurlijk is het wel een tikje milieuvriendelijker zonder kwik en dergelijke, dat wel :)
De 3x2W Cree gaat wat mij betreft kwa kleurbeleving voorbij aan een spaarlamp van 8W. Daarbij zijn er weinig spaarlampen die Gu10 zijn. Ze zijn wat mij betreft niet te vergelijken en zijn beiden zeer goede alternatieven voor Gloeidraad lampen; ieder voor zijn eigen doel. Spaarlampen stralen meer "rondom", LED lampen stralen meer als "beam", gericht.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

ThinkPadd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 20:39:
[...]

Staat hij ook in de folder toevallig?

We hebben wel LED lampen van philips, maar dat zijn van die witte, of gekleurde (blauw, geel, rood, groen) in zo'n draaifitting (GU10).

En ook LED 'kaarsen', maar die zijn van ons eigen huismerk (Karwei)

We hebben ook nog andere LED lampen (1 en 2 Watt) in E14 (grote fitting) vorm.

Die zijn van een ander merk, XQ Power, of XG Power, weet niet precies (lichtgroen met witte verpakking)

Die zien er zo uit: klik voor plaatje

Die vind ik persoonlijk het beste, van de 2 Watt variant komt het meeste licht, in vergelijking met andere LED lampen.
Ik weet niet of hij ook in de folder staat. Maar het doosje was iets groter dan die van een (normale?) spaarlamp. En hij was ook lang niet bol zoals op dat plaatje. Ik ben vergeten te kijken naar dat ding de vorige keer. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ook minister Cramer is er nu van overtuigd dat LED-verlichting de toekomst heeft:
In 2012 zal er vrijwel zeker geen gloeilamp meer in de winkels liggen.
...
Doel van het besluit maandag is dat Europeanen voorlopig massaal overstappen op spaarlampen. Maar spaarlampen hebben ook een nadeel. Ze zitten vol giftige kwikdampen, waarschuwde de Europese Consumentenbond nog vorige week.

"We gaan daarom heel gauw naar led-lampen", zei Cramer daarop. "Ik denk dat we nog vijf à zeven jaar met spaarlampen werken. Dan zetten we de volgende stap naar de led's."
Volledig artikel op Nu.nl

[ Voor 7% gewijzigd door BamSlam_ op 04-12-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Heeft Cramer zelf in zijn huis alles in LED gezet?

Zoniet, dan moet ie niet zo hard zeuren. :o
LED is zeker wat beter, maar de schadelijke delen en giftige verbindingen dat in LED zit moet wat minder worden. En ook meer strenge controle op stomme LED producten die snel kapot gaan (zie andere topic over budget led producten) Dat levert zinloos afval op door ze niet goed te gebruiken. Nog steeds veel mensen denken dat LED ook werken als gewoon gloeilamp. En hier en daar denken mensen dat LED niet tegen stootje kunnen. De Nujij topic vliegt behoorlijk alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Off topic: Minister Cramer is niet een hij (dus ook geen ie) maar een zij. En het meervoud van LED is LED's.

LED's zijn halfgeleiderproducten en inherent aan alle halfgeleiders bevatten ze vergiften. Voorlopig weinig aan te doen, al zullen ze in laboratoria naarstig op zoek zijn naar mildere alternatieven. Maar dit problemen geldt voor alle electronica. Normaliter merkt de consument er niets van, tenzij hij of zij er bij afdanken uit nieuwsgierigheid in begint te slopen en onderdeeltjes door begint te zagen of om bij die LED-lampen te blijven als ze het niet meer doen in scherven stuk laat vallen. De schadelijke stoffen zitten nl. net als bij spaarlampen voor de consument veilig ingekapseld.
Voorlopig zullen alle electronicaproducten als ze worden afgedankt bij het gescheiden afval moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik heb meer een vraag hoe ik iets moet maken dan dat ik een vraag over spullen heb ;)
In me toekomstige keukentje (is idd niet zo groot ;) ) wil ik onder de keukenkastjes ook LED verlichting maken.
Nou heb ik hiervoor de losse led beschikbaar 10mm en de normale maat 5mm :? inclusief montage voetjes voor beide formaten. Ook heb ik weerstanden genoeg en voeding is ook geen probleem.

Maar nu komt het. Onder die kastjes is het gelijk vlak, dus geen koofje waar achter je iets kunt verstoppen ;)
Daarnaast is het hout van het kastje ook te dik voor een houdertje van de LED (tevens ook niet handig als je iets in het kastje wil zetten)
Dus het wordt opbouw onder het kastje. Maar ik kan me niets bedenken waarin ik het kan maken. Een K/P 25 gootje gaat niet werken ivm led hoogte/diepte icm een houdertje. En bij 10mm led's gaat het al helemaal niet passen omdat de LED al langer is dan het gootje hoog.

Dus hoe is dit op te lossen?
Ik zat zelf een beetje te denken aan een klein plafond onder het kastje te maken maar ik ben niet echt een timmerman om het netjes uit te drukken. Met een schroefmachine kan ik best goed overweg en solderen ook alleen echt ff netjes van hout in elkaar zetten is aan mij niet weg gelegd. (los van ikea producten want daar kan je weinig aan verkeerd doen).

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Mensen,
Ik heb met veel interesse deze topic gelezen over leds.
Zelf heb ik de laatste 2 jaar (sinds ik een nieuw huis heb) langzaam alle normale gloeilampen vervangen door spaarlampen.
Tevens sensoren of ik nog wel in de kamer ben, koelkast en wasmachine op verbruik gekocht(A++ dus).
Resultaat 396 euro terug in stroom rekening :)

Nu ben ik bezig dit bedrag in led-verlichting te stoppen, niet dat ik alles wil vervangen maar de GU10 spotjes bijvoorbeeld zou ik hiermee kunnen uitrusten (zitten nu Philips spaar types in).
Nu heb ik het 1 en ander aangeschaft dit zijn mijn ervaringen.

De 1e set van eBay waren koud wit, rond de 6000/7000 kelvin, exact de xenon verlichting van mijn auto, verschrikkelijk dus.
Hierna nog 5 andere zogenaamde warm licht led-spotjes gehad, de duurste 27 euro! Allemaal raar licht.

Nu heb ik een versie van een eBay seller die echt mooi warm en gezellig aan doet perfect voor de spot op de keuken.
Deze Gu10 led vervanger heeft 9 leds, ik ben zeer tevreden over de kleur, maar nog niet sterk genoeg, 30% er bij en ik ben tevreden.

Voor de tuin heb ik 2 spotjes rood en groen.

Echter heb ik ook een paar problemen, wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

1) de gezellige Ledlampen merk ? 9 leds.
Als ik de schakelaar (normale schakelaar in de muur die in het huis ingebouwd zit) uit zet blijven de ledjes vaag branden. (bij een andere gu10 ledlamp, bijvoorbeeld rood ook)
Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq214/led4sale/HPIM0498Small-1.jpg
Ledlamp aan, in het echt is het wat warmer dan hier op de foto.

Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq214/led4sale/HPIM0499Small.jpg
Foto recht in de spot.

Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq214/led4sale/HPIM0500Small.jpg
Foto recht in de spot als de schakelaar uit staat
Je zie de ledjes vaag branden.

2) Tuin verlichting zelfde laken en pak.
Verlichting wordt nu via zo'n draadloos doe het zelf systeempje met afstands bediening geregeld.
Led lamp Groen 12 leds zeer veel licht, bijna te veel.
Bij uitschakelen branden deze leds op 30%!
Zie de foto's:

Dit is de ledspot, de voedingsdraden zijn 220volt en gaan via 15 meter snoer naar de meterkast waar deze het stopcontact in gaan.
Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq214/led4sale/HPIM0503Small.jpg
Spot aan met flits

Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq214/led4sale/HPIM0504Small.jpg
Spot aan zonder flits

Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq214/led4sale/HPIM0507Small.jpg
Spot uit geschakeld met flits

Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq214/led4sale/HPIM0508Small.jpg
Spot uit geschakeld zonder Flits.
Je ziet duidelijk de leds branden, 3 meter verder op de muur nog te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq214/led4sale/HPIM0506Small.jpg
Foto schakelaar voor de Tuin:

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 05:07:
. . .Tevens sensoren of ik nog wel in de kamer ben. . .
. . .Als ik de schakelaar (normale schakelaar in de muur die in het huis ingebouwd zit) uit zet blijven de ledjes vaag branden. . .
. . . .Iemand hier ervaring mee?. . . .
Ik ben bezig mijn bewegingsmelders te vervangen door echte schakelende (met een ingebouwd relais).
Nu heb (had) ik triac-gestuurde en die leveren bij "uitstand" voldoende spanning om de leds te laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
@led4sale is het niet zo dat ze na 10 min wel helemaal uit zijn? Dan zou het namelijk met een condensator te maken kunnen hebben.
Wat je ook kunt proberen om dat geheel uit te sluiten. Zet de lamp aan. Doe hem weer uit en haal de lamp uit de fitting. Als die dan nog brand dan weet je in ieder geval dat het niet aan de toevoer ligt maar in de lamp zelf zit.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaasbram schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 21:53:
............
Dus hoe is dit op te lossen?
Ik zat zelf een beetje te denken aan een klein plafond onder het kastje te maken maar ik ben niet echt een timmerman om het netjes uit te drukken. Met een schroefmachine kan ik best goed overweg en solderen ook alleen echt ff netjes van hout in elkaar zetten is aan mij niet weg gelegd. (los van ikea producten want daar kan je weinig aan verkeerd doen).
Je moet niet de grote bouwmarkten hebben, want daar ben je verplicht om hele platen af te nemen. Gevolg is dat je met 80 tot 90% van het materiaal blijft zitten. Bovendien zijn ze niet allemaal in staat om een beetje precisiewerk te leveren (is althans mijn ervaring).
Zelf ben ik ook geen begenadigd meubelmaker, ik maak dan ook altijd bij zoiets een schetsje zodat ik precies weet wat ik nodig heb en daar ga ik mee naar een kleinere DHZ-zaak waar ze een uitermate goede houtbewerkingsmachines hebben. Daar zagen ze alles precies op maat. Meer materiaal hoef ik nooit af te nemen want andere klanten kopen ook dergelijke afgemeten hoeveelheid materiaal. Ze hebben daardoor zelden of nooit afval.

De eigenlijke uitvoering is natuurlijk een kwestie van eigen smaak en creativiteit. Voor onderin zo'n keukenkastje zou ik simpel aan het zelfde materiaal denken als die kastjes en dan heel eenvoudig één smal koofje die de verlichtingsarmaturen aan het gezicht onttrekt, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

hamsteg schreef op woensdag 03 december 2008 @ 08:09:
De 3x2W Cree gaat wat mij betreft kwa kleurbeleving voorbij aan een spaarlamp van 8W. Daarbij zijn er weinig spaarlampen die Gu10 zijn. Ze zijn wat mij betreft niet te vergelijken en zijn beiden zeer goede alternatieven voor Gloeidraad lampen; ieder voor zijn eigen doel. Spaarlampen stralen meer "rondom", LED lampen stralen meer als "beam", gericht.
Spaarlampen heb je ook in spotjes. bv Gu10 en ze zijn in de Belgische bouwmarkten steeds gemakkelijker verkrijgbaar. België is zo'n land dat continue achter zijn tijd staat zodat het al iets zegt over de verkrijgbaarheid.

Voor kleine stralingshoeken, zit je inderdaad bij de leds.

Spaarlampen zitten in de massaproductie, de prijzen zitten lager en geven voldoende licht om iets te verlichten zonder extra verlichtingspunten bij te plaatsen.

Momenteel (2008) heb je vermogenleds die 24 lumen per Watt doen of kleine leds die weinig licht geven, maar 44 lumen per Watt doen. Over 5 à 7 jaar kan 50 lumen per Watt (de gemiddeld spaarlamp van tegenwoordig haalt dit, van 230V tot licht) door leds overtuigend overtroffen worden. Dan wordt de overstap naar leds interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.cree.com/products/pdf/XLampMC-E.pdf

zoveel jaren zullen we niet moete wachten op sterkere leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rapture schreef op zondag 07 december 2008 @ 12:22:
............
Momenteel (2008) heb je vermogenleds die 24 lumen per Watt doen of kleine leds die weinig licht geven, maar 44 lumen per Watt doen. Over 5 à 7 jaar kan 50 lumen per Watt (de gemiddeld spaarlamp van tegenwoordig haalt dit, van 230V tot licht) door leds overtuigend overtroffen worden. Dan wordt de overstap naar leds interessanter.
Geen spectaculaire getallen, waarschijnlijk een leesfoutje van je. De gemiddelde gloeilamp die eigenlijk een electrische kachel is met een beetje licht als bijproduct haalt 16 lumen per watt, de gemiddelde spaarlamp 80 lumen per watt, factor van ongeveer 5 dus. Op dit moment zitten LED's daar niet zo erg ver van af.

Ik heb het een aantal keren overgelezen, maar ik snap niet wat je bedoelt met de zin met ".....van 230V tot licht".

Edit:
Misschien is het bij zo'n bericht als dit zinvol een paar cijfers te vermelden om aan te geven dat we met alle nieuwe ontwikkelingen, hoe hoopvol ook, nog zeer ver van het ideaal af zitten.
In de verlichtingstechniek heeft men ooit de lumen afgeleid van de lichtsterkte van de kaars. Dat houdt in dat de lumen niet een synoniem is van de lichtopbrengst in procenten (sommigen schijnen dat nl. te denken, kwam ik kortgeleden achter). Integendeel, bij 100% rendement heb je maar liefst 680 lumen per watt (gedefinieerd op één bepaalde lichtkleur, maar dat even terzijde).
Gewone gloeilampen zitten dus met hun 16 lumen per watt nog maar op 2,35% rendement en de gemiddelde spaarlamp met 80 lumen per watt op ca.12,8%.

[ Voor 28% gewijzigd door Techneut op 07-12-2008 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Eindelijk weer eens besloten om het Led verhaal op te pakken, vanavond 10 smd spotjes aangeschaft en nu maar hopen dat er geen een sneuvelt anders wordt het wel heel duur.
Nu bij LedLine, hopende op een goede nazorg. Als een en ander operationeel is zal ik weer foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Techneut schreef op zondag 07 december 2008 @ 17:02:
Geen spectaculaire getallen, waarschijnlijk een leesfoutje van je. De gemiddelde gloeilamp die eigenlijk een electrische kachel is met een beetje licht als bijproduct haalt 16 lumen per watt, de gemiddelde spaarlamp 80 lumen per watt, factor van ongeveer 5 dus. Op dit moment zitten LED's daar niet zo erg ver van af.
Naast getallen van een wikipedia-artikel kom ik een lampentest tegen. Met de gemiddelde spaarlamp bedoel ik de gemiddelde spaarlamp dat je in de bouwmarkten kan kopen. De 11W exemplaren geven 550 tot 600 lumen.

Je hebt speciale uitschieters die 79 lumen per Watt halen, maar dat is geen massaproductielamp dat gemakkelijk te verkrijgen is. Net zoals het huis van de toekomst vol toekomstmuziek zit, terwijl je in de gemiddelde huishouden weinig domotica tegenkomt en de gemiddelde koelkast zal niet vertellen dat product x bijna op is.
Ik heb het een aantal keren overgelezen, maar ik snap niet wat je bedoelt met de zin met ".....van 230V tot licht".
Je zet 230V op een spaarlamp, je meet het vermogen aan het net en je meet de hoeveelheid licht dat de lamp geeft.

Je mag dan met een prachtige led beginnen met 100+ lumen per Watt (bij 3,xx V). Je zet een voeding eraan om de lamp op 12V aan te sluiten, dan heb je een hoop kabels en een "transfo" (schakelende voeding) voor halogeenlampen. De "transfo" is berekend op bv minstens 40W aan lampjes, onderbelaste "transfo" heeft een vaag rendement. Een waslijst aan verliezen, hou je niet veel lumen per Watt over.

Vandaar zegt het aantal lumen per Watt van losse ledjes weinig. Hetzelfde verhaal als de zuinige Intel Atom met de onzuinige chipset. Atom is niet interessant, als er geen goedkope en verkrijgbare bordje komt dat een Athlon 64 2000+ overtuigend kan verslaan. Het moment dat Atom-bordjes (US15W chipset) die 1/3 van de Athlon 64 2000+ aan vermogen nodig heeft in massaproductie gaat, dan wordt Atom interessant.

Laat de led-lamp die de spaarlamp overtuigend kan verslaan maar komen. En liefst niet merkbaar duurder dan 5 euro. Bij voorkeur 500 lumen uit 1 lamp ipv een rij lampen. Of toch maar wat jaartjes wachten? Net zoals de TFT-prijzen ook wat jaartjes nodig had om naar de huidige te laten dalen. De huidige tft-prijzen zijn goed in staat om de CRT uit de Benelux-markt te cijferen. Ook de spaarlamp was vroeger duur.

Ledlampen zitten voornamelijk in de nichemarkt van de spots. Dat is een andere wereld dan lampen die rondom stralen. Dan kunnen we over de verliezen van een reflector spreken.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 10-12-2008 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 10 december 2008 @ 02:27:
Laat de led-lamp die de spaarlamp overtuigend kan verslaan maar komen. En liefst niet merkbaar duurder dan 5 euro. Bij voorkeur 500 lumen uit 1 lamp ipv een rij lampen. Of toch maar wat jaartjes wachten? Net zoals de TFT-prijzen ook wat jaartjes nodig had om naar de huidige te laten dalen. De huidige tft-prijzen zijn goed in staat om de CRT uit de Benelux-markt te cijferen. Ook de spaarlamp was vroeger duur.
Het is een illusie te denken dat 1 LED lamp ooit een spaarlamp kan verslaan. Zoals al vaker aangegeven in dit topic zal dat nooit het geval zijn, de karakteristieken voorkomen dit. Spotjes zijn met 3x1W of 3x2W heel goed te vervangen maar alle rondom stralers zijn niet 1-op-1 te vervangen. De bollampen waar LEDs in zitten blijven stuk voor stuk ver, heel ver, achter bij de spaarlamp alternatieven. Wil je toch met LEDs verder dan zul je echt met een goed lichtplan om de hoek moeten komen. Lichtslangen als secundair licht en spots voor primair licht. Je zult dan echt een paar spots naast elkaar moeten zetten ... net zo als dat dat nu ook gebeurd met de halogeen lampen.
Ledlampen zitten voornamelijk in de nichemarkt van de spots. Dat is een andere wereld dan lampen die rondom stralen. Dan kunnen we over de verliezen van een reflector spreken.
Ik denk niet zo zeer in de nichemark als wel in de early adaptors phase. Pas in het laatste jaar zie je goede alternatieven voor 35-50W halogeen lampen. Een bollamp zal nooit door LEDs worden vervangen dat kun je met halogeen lampen ook niet. Een bollamp kun je op zijn beurt weer niet vegelijken met een TL ... elke lamp heeft bepaalde karakteristieken. Voor spotjes kunnen LEDs prima vervangers zijn, er zijn er ook een paar maar deze wereld is nog lang niet uitgekristalliseerd (gelukkig reed de eerste auto ook 1 op 2 en niet 1 op 20 dus nog genoeg ruimte voor verbetering). LED-lichtslangen vind ik zelfs een verrijking voor het het licht genre.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rapture schreef op woensdag 10 december 2008 @ 02:27:
[...]
Naast getallen van een wikipedia-artikel kom ik een lampentest tegen. Met de gemiddelde spaarlamp bedoel ik de gemiddelde spaarlamp dat je in de bouwmarkten kan kopen. De 11W exemplaren geven 550 tot 600 lumen.
Heel goed mogelijk dat de huidige cijfers van spaarlampen (soms) wat geflateerd zijn, maar in de bouwmarkten staat wel het vermogen op de doosjes met daarnaast het gloeilamp-equivalent. En dat laatste is wel steeds het 5-voudige van het eerste. Dit zou dan volgens jou bedrog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Nou, het gaat er weer stevig aan toe in de reacties op het artikel op de front page over hoe Europa gloeilampen en zelfs halogeenlampen wil uitfaseren ten voordele van LEDs.

Laat ze maar doen; ik ben erg tevreden over mijn CREE 3x2W lampjes. Ze voldoen perfect aan de verwachtingen: zelfde lichtkleur als halogeen en een lichtopbrengst ergens tussen 35W en 50W halogeen in. Voor de geïnteresseerden hier een paar side-by-side foto's halogeen vs LED.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Verwijderd

TaXan,

die foto's zijn een zeer goede illustratie van het verschil tussen de twee lampen. Een berekening leert mij dat 95% winst zich in de electriciteitscomsumptie zich vertaald en maar 5% voor de aanschaf van led's tov halogeen. Met het feit dat in 2016 er enkel nog leds zouden worden verdeeld binnen europa moet dit nog naar beneden kunnen gaan. Maar waarom wachten en nu nog geen leds kopen. Na 2 jaar heb je de meer investering er al terug uit.

To all,

Vermits discussies en promotie van de groepsaankoop verboden zijn dienen we dit te regelen via DM. Dus wie intresse heeft in zulke zaken mail me of zend me een direct message. Ik doe het beheer van de groepsaankoop en kan iedereen meer informatie bezorgen hieromtrent. Er werden 2 documenten opgesteld die alles zouden moeten verklaren, dit conform één van mijn postings eerder hier op het forum.

Mvg Kurt

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2008 08:44 ]

• nl0pvm
  • Laatst online: 10-09 17:24
Ik vroeg me af wat de exacte afmetingen zijn van die 3x2 watt Cree. Ik zit namelijk met een zeer beperkte inbouwdiepte/hoogte.

Verwijderd

MR16 3*2W CREE inbouwdiepte 48mm en diameter van 50mm
GU10 3*2W CREE inbouwdiepte 55mm en diameter van 50mm

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 09:24
Ik vraag me af of het wel verstandig is om die spotjes in zo'n kleine ruimte te plaatsen. Warmte is bij halogeen geen probleem, bij LED's wel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Wij hebben hier allemaal gaten van 82mm op 200mm door de betonnen fundering geboord. Hier is die vrije ruimte voldoende om de warmte af te geven zonder dat ze echt te warm worden. Metingen met infraroodmeter toonden immers bij ons hier aan dat de warme niet zoveel meer was dan met een spot. 'k zal eens zien of ik boekje met cijfertjes hier bij de hand heb en anders post ik het wel eens.

Mvg Kurt

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:03:
Wij hebben hier allemaal gaten van 82mm op 200mm door de betonnen fundering geboord. Hier is die vrije ruimte voldoende om de warmte af te geven zonder dat ze echt te warm worden. Metingen met infraroodmeter toonden immers bij ons hier aan dat de warme niet zoveel meer was dan met een spot. 'k zal eens zien of ik boekje met cijfertjes hier bij de hand heb en anders post ik het wel eens.

Mvg Kurt
Met dergelijke gaten heb je wel voldoende ruimte denk ik. Het beton kan natuurlijk ook aardig de warmte afvoeren. Een halogeenspot wordt doorgaans een stuk warmer dan een LED-spot, maar die werkt dan ook op warmte i.t.t. een LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Laatst online: 10-09 17:24
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:53:
MR16 3*2W CREE inbouwdiepte 48mm en diameter van 50mm
GU10 3*2W CREE inbouwdiepte 55mm en diameter van 50mm
Is die inbouwdiepte inclusief of exclusief connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
nl0pvm schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:58:
[...]

Is die inbouwdiepte inclusief of exclusief connector?
Exclusief; net nagemeten met mijn GU10's: 50mm diameter en in totaal 60mm hoog.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Laatst online: 04-09 08:21
Hallo,

Ik ben aan het kijken om de 2 * 150 watt lamp hier in de woonkamer te vervangen door LED's.
Om dat te doen, was ik van plan om 20 LED's te kopen van 1 watt per stuk. Samen met 2 LED drivers.

Het gaat om deze LED's: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13612
En deze drivers: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13691

Samen voor ongeveer 50 euro.

Deze LED's wil ik dan zelf op een aantal RVS strips* zetten waardoor ze regelmatig verdeelt worden over een oppervlakte van ca. 6 m2
De strips wil ik verder afwerken met hout en verven in de kleur van het plafond.
* De RVS strips zijn ook voor de koeling van de LED's

Wat denken jullie van dit plan? Is dit genoeg licht? Zal de kleur gaan bevallen?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met 20 LED's van 1 watt per stuk kom je op een LED-vermogen van 20W, en een gloeilamp-equivalent van ongeveer 5 keer die 20W = 100W. En dat voor vervanging van 2 x 150W gloeilampen?
Veel meer dan die factor 5 zit er voorlopig nog niet in, is dit desondanks toch voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Techneut schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:21:
Met 20 LED's van 1 watt per stuk kom je op een LED-vermogen van 20W, en een gloeilamp-equivalent van ongeveer 5 keer die 20W = 100W. En dat voor vervanging van 2 x 150W gloeilampen?
Veel meer dan die factor 5 zit er voorlopig nog niet in, is dit desondanks toch voldoende?
Als je het zo zegt zijn 20 LED's misschien nog wel wat te weinig. De 2* 150 watt lamp is nu trouwens wel meestal tot het minimum gedimt, want anders krijg je zeker het bouwlamp-effect. Verder is de 2*150 watt wel indirect licht (schijnt tegen het plafond) en zullen de LED's direct licht zijn. (schijnen naar beneden)

Misschien is 3 * 10 LED's wel wat? met 2 schakelaars die 2 * 10 en 1 * 10 schakelen? Dan kan ik ook direct de LED's een beetje dimmen

Kosten voor 30 LED's + 3 drivers: ongeveer 70 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
Zijn er nou eindelijk al LED TL buizen te krijgen in de standaardmaatvoeringen?
Blijf hier ieder jaar 4x TL van 60 cm vervangen in het badkamermeubel. Krijg daar behoorlijk het heen en weer van :/
Een jaartje geleden ben ik op zoek geweest naar een mogelijkheid om deze armaturen te vervangen voor LED verlichting, maar toen was het nog niet op de markt. De shops die genoemd zijn in de topic start, leveren ze ook niet. Weet iemand dat, of het al bestaat, en zo ja waar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ieder jaar klopt sowieso niet. Dan is je ballast ook niet goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:48:
Blijf hier ieder jaar 4x TL van 60 cm vervangen in het badkamermeubel. Krijg daar behoorlijk het heen en weer van :/
Een jaartje geleden ben ik op zoek geweest naar een mogelijkheid om deze armaturen te vervangen voor LED verlichting, maar toen was het nog niet op de markt. De shops die genoemd zijn in de topic start, leveren ze ook niet. Weet iemand dat, of het al bestaat, en zo ja waar? :)
Waarom wil je TL door LED vervangen? Design of rendement?
Een TL overtref je voorlopig nl. nog nagenoeg niet qua rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
ThinkPadd schreef op zondag 14 december 2008 @ 12:05:
Ieder jaar klopt sowieso niet. Dan is je ballast ook niet goed denk ik.
Zijn TL's die eigenlijk gebruikt worden als gloeilamp. Veelvuldig aan/uit. Iedere keer als je de badkamer op loopt eigenlijk. Ik denk dat dat de reden is.
Maar wat bedoel je met "ballast"?
Techneut schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:24:
[...]
Waarom wil je TL door LED vervangen? Design of rendement?
Een TL overtref je voorlopig nl. nog nagenoeg niet qua rendement.
Gewoon om bovenstaande reden. Ik ga er van uit dat die veel langer mee gaan bij mijn gebruikswijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Zijn er al LED vervangers voor de 35 W G5.3 halogeen spotjes met een hoek van 60°? Het maximum dat ik gevonden heb is 45°, maar dat is me te weinig. Ik heb twee plafond armaturen met elk 3 spotjes die de kamer enigzins egaal belichten. Een kleinere hoek geeft donkere plekken. :|

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met een elektronisch voorschakelapparaat ("ballast") kan dat. Dat is 1 van de laatste verbeteringen om de spaarlamp helemaal bruikbaar te houden.
Vraag

Heeft het aantal ontstekingen een invloed op de levensduur van de lampen DULUX EL?

Antwoord

De levensduur van spaarlampen wordt slechts beïnvloed door het aantal ontstekingen als u conventionele voorschakelapparaten gebruikt.
De lampen DULUX EL LONGLIFE zijn uitgerust met een elektronisch voorschakelapparaat dat ingebouwd is in de E27-lampvoet. Dankzij het precies afgestelde elektronische systeem voor een warme ontsteking kunnen de lampen met precisie ontstoken worden, zonder iets te beschadigen. U kunt de lampen DULUX EL LONGLIFE dus even vaak ontsteken als gloeilampen, als u maar 2 minuten wacht voor u ze opnieuw ontsteekt na het uitschakelen, zodat de ingebouwde thermische weerstand kan afkoelen.
De lampen DULUX EL LONGLIFE werden tijdens onze testen meer dan 500 000 keer ontstoken. U kunt deze lampen dus overal in uw huis gebruiken, zonder erom bezorgd te zijn dat hun levensduur verkort door het aantal ontstekingen.
http://www.osram.nl/osram_bx/NL/FAQ/Spaarlampen/index.html
Voor meer uitleg zie: Wikipedia: Voorschakelapparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Laatst online: 03-09 22:10
Ik zat er aan te denken om zelf wat led-lampjes her en der verstopt in de tuin neer te zetten. Geen 90 euro dure armaturen, maar simpel snoertje met een ledje.... zijn er nog bijzondere dingen waar ik aan moet denken ? (afgezien van het feit dat het wellicht een beetje spatwaterdicht afgemonteerd dient te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan,

Leditlight hebben spots met een hoek van 50°C, deze bieden we ook aan via de groepsactie.

Mvg Kurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wazzup105 schreef op zondag 14 december 2008 @ 17:06:
Ik zat er aan te denken om zelf wat led-lampjes her en der verstopt in de tuin neer te zetten. Geen 90 euro dure armaturen, maar simpel snoertje met een ledje.... zijn er nog bijzondere dingen waar ik aan moet denken ? (afgezien van het feit dat het wellicht een beetje spatwaterdicht afgemonteerd dient te worden).
Behalve spatwaterdicht de veiligheid in het algemeen. Voor tuinverlichting zou ik daarom voor een lage spanning kiezen (12V zijn ze dan meende ik?) en de transformator binnenshuis. Meer zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
UltraSub schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:48:
http://www.olino.org/arti...ichtsartikel_lampmetingen ... Sectie TL verlichting. Ze komen door de bank zeer goed door de testen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Techneut schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:21:
Om nog even op mijn eigen probleem terug te komen:

Volgens Wikipedia: Lux is de gemiddelde woonkamer verlicht met 50 lux.
50 lux is 50 lumen per m2

Het stuk dat ik wil verlichten is 10.5 m2
De leds waar ik het over had geven 50 lumen af, dus met 10 van die LED's zit ik behoorlijk in de buurt van het gemiddelde.
Omdat ik wel hou van een wat lichtere woonkamer en omdat ik de claims van de fabrikanten met een korreltje zout neem, lijkt me 20 LED's een mooi startpunt. Dan kan ik ook nog 1 driver uitzetten voor een filmkijk-mode oid.

Nou nog maar eens kijken hoe ik een paypal account moet openen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 17:25:
ericplan,

Leditlight hebben spots met een hoek van 50°C, deze bieden we ook aan via de groepsactie.

Mvg Kurt
Ik heb er 3 besteld, de gu10 versie bevalt goed.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Dit is een ervaringen topic, geen marktplaats.

[ Voor 89% gewijzigd door _ferry_ op 23-12-2008 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Laatst online: 08-09 14:47
Ik lees al een poosje hier op dit forum mee.
Ik ben ook op zoek naar alternatieven voor de halogeen spots.

Binnenkort beginnen wij met de nieuwbouw van onze woning. Hier zijn op een aantal plekken halogeen spotjes voorzien.

Bijv. in de erker (als sfeerverlichting) maar ook boven het aanrecht als werkverlichting.
Graag zou ik ook de verlichtingssterkte willen regelen (dimbaar).

Nu ben ik wel een dimbare sets tegen gekomen:

http://www.mrled.nl/compo...com_virtuemart/Itemid,26/

http://www.installand.nl/...o-luxor-led-inbouwspot-nw

Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er andere / betere alternatieven?

TP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Die van installand zijn 'natuurlijk wit', zetten wel netjes de kleur erbij 3500K, dat is mij veel te klinisch. Ter vergelijking een gloeilamp is ongeveer 2900K en een halogeen 2700K.
(overigens zijn er genoeg zaken die 3500K als warm wit durven te verkopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb al heel wat winkels afgezocht.
Maar kaarsje lampjes met een kleine fitting en ook nog dimbaar bestaan zeker nog niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op maandag 15 december 2008 @ 17:31:
[...]

Ik heb er 3 besteld, de gu10 versie bevalt goed.
Vandaag de MR 16 versie ontvangen, geplaatst en snel weer eruit gehaald. In één armatuur verzorgde de voeding een flinke, zeer hoorbare, pieptoon, bovendien waren 2 van de drie aan het knipperen. In het andere armatuur (ook met Osram halogeentrafo) ging het geknipper verder, gelukkig zonder piep, maar viel me de lichtopbrengst tegen, terwijl ze een 35W lamp vervangen.
Ik ga verder maar op zoek naar een compleet armatuur, waar de componenten op elkaar zijn afgestemd. En Led it Light krijgt een mailtje of ze willen ruilen voor een gu10 versie

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Dit is een ervaringen topic, geen marktplaats.

[ Voor 94% gewijzigd door _ferry_ op 23-12-2008 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strokealpha
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-03 22:36
Al enige tijd verlichten wij binnen en buiten het huis met led verlichting. We wonen in een gemiddelde eensgezinstussenwoning. Als wij alle lichtknopje aan zetten (zowel binnen als buiten) zitten we op een totaal verbruik van 115 Watt
Buiten staan 7 zuiltjes met elk een 1 watt powerled. In mijn werkplaatsje een aangepast TL-Armatuur met 2 x 60 cm led-tl-lampen van elk 7.4 watt welke ruim voldoende licht geven voor de ongeveer 10 vierkante meter vloeroppervlak. De keuken is voorzien van een omgebouwde hangende tl-armatuur met 2x 90cm tl-led-lampen van elk 11 watt. Boven de bar/tafel hangt een omgebouwde tl-tube voorzien van een 8 watt ledstrip (1 meter), terwijl boven de kookplaat een omgebouwde tl-armatuur (plm 40 cm) werd voorzien van een eigengemaakte ledstrip (5 watt) Verlichting buiten is warmwit, de andere verlichting tot zover is helder wit zonder blauwzweem.

Dan de woonkamer: 1 vierarmige lamp met ledspots van elk 1.5W en een duospot met ook ledspots van 1.5 wat. 3 stuks schemerlamp ook met elk 1.5W en hetzelfde wattage voor de vitrinekast (spot)
Hier alles in warmwit behalve mijn led bureaulamp. Deze is voorzien van 21 helder witte leds.

De hal: Hier hangt een orginele led hanglamp met 180 witte leds (plm 10 watt)
Het halletje bij toilet en trap opgang is voorzien van een plaffoniere met een 2 watt witte ledlamp.
Het toilet wordt verlicht door een melkglazen hanglamp waarin een 2 watt witte ledlamp aanwezig is (Ruim voldoende licht om ook op die plek een krantje te lezen)

De overloop: Ook voorzien van hetzelfde soort lamp als genoemd bij het toilet 2Watt wit
Douche/Badkamer: 2 stuks Plaffonieres 1x 1.5 watt warm wit en 1 x 3 watt warm wit
3 slaapkamers met in totaal 10Watt warm wit verlichting
Tenslotte de vliering welke is voorzien van een 9Watt spaarlamp(!!) omdat we daar zelden komen.

Vooral de genoemde tl-led-buizen zijn een schitterende oplossing voor wie een fatsoenlijk verlichte werkplek wil hebben.

De buitenverlichting met de 1Watt leds is eigen knutselwerk: Van oude gloeilampen de schroefdraad gebruikt om de leds in te monteren, zodat de bestaande zuiltjes niet aangepast behoefden te worden.
De zuiltjes stonden en staan parallel geschakeld. Dit is ondervangen met een speciale converter/stroombron welke aan max 12 powerleds 350mA elk levert.

Op dit moment gebruiken we wat meer stroom door de kerstverlichting: 3 LED lichtslangen buiten van elk 15 meter (de andere buitenverlichting wordt niet gebruikt nu) Kerstboom is voorzien van 200 LED's Langs de ramen strengen met LED's (totaal 300 stuks) en 3 fiberglas kerstboompjes waarvan de halogeenlamp is vervangen door powerleds.

Gedacht wordt aan het idee wat eerder in dit topic werd genoemd: een lichtslang gebruiken voor het verlichten van 1 wand in de woonkamer. Omdat de lichtslangen die we bezitten wit licht geven zal ik eerst een proefopstelling maken: de wand waar deze verlichting zou moeten komen is n.l. zelf ook al wit.......

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Zojuist de nieuwe Calex 1.6 Watt lamp (E12 fitting, 230V) direct vergeleken met de Bisli 28LED lampen.
Ben blij dat de Calex aanzienlijk warmer licht geven, en mooiere spreiding.
inmiddels oa geplaatst op toilet, overloop, entree, leeslamp bij uplight, bureaulamp.

Hieronder een foto van het verschil tussen de Calex en Bisli.
Afbeeldingslocatie: http://www.niels-thijssen.nl/e107_images/newspost_images/calex-bisli.jpg

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
Ik heb vandaag een aantal LED lampen gekocht ter vervanging van een aantal gloei en spaarlampen. Er viel me echter iets vreemds op. Ik heb op twee plaatsen in het huis met verschillende types LED lampen het rare probleem dat de lamp een klein beetje licht geeft terwijl de lichtschakelaar uit staat. De lampen werken verder prima. Kan iemand dat verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fase en nul probleem.

Kijk of je de fase en nul (bruine en blauwe draad) kunt omdraaien in de schakelaar / fitting.

Bij een schakelaar en fitting is het waarschijnlijk blauw/zwarte draad, of bruin/zwarte

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2008 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
Op 1 van de lampen zat een halogeenlamp, ik had al wel geprobeerd om het lampje er precies andersom in te doen, echter hielp dat niet Of zou dat ook niet de oplossing zijn? De andere lamp heeft een gewone grote fitting, dus zou ik even de hele lamp los moeten halen om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
In het kader van energieverbruik komt een vraag bovendrijven om onze op een na grootste slurpers (gemeten) aan te pakken: 2x Ikea Jokel 150W halogeen dimbaar (gemeten stroomverbruik meestal tussen 70 a 100W).

Heeft iemand ervaring met LEDs in staande lampen met glazen kap, evt. met ombouw van trafo, etc.? Doel is om het grootste deel via het plafond en de muur te verspreiden en een klein deel door het glas direct naar de omgeving. Als ik het topic zo lees en bij o.a. conrad gekeken heb dan zie ik op zich wel ledverlichting met de juiste fitting (E27, 38 leds, hoek tot zo'n 60graden), maar dan blijft dus het probleem van de dimbaarheid, de uitstraalhoek; evenals de onduidelijkheid over hoeveel licht die leds geven in vergelijking tot de max 150W halogeen.

Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Rukapul schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 23:37:
In het kader van energieverbruik komt een vraag bovendrijven om onze op een na grootste slurpers (gemeten) aan te pakken: 2x Ikea Jokel 150W halogeen dimbaar (gemeten stroomverbruik meestal tussen 70 a 100W).

Heeft iemand ervaring met LEDs in staande lampen met glazen kap, evt. met ombouw van trafo, etc.? Doel is om het grootste deel via het plafond en de muur te verspreiden en een klein deel door het glas direct naar de omgeving. Als ik het topic zo lees en bij o.a. conrad gekeken heb dan zie ik op zich wel ledverlichting met de juiste fitting (E27, 38 leds, hoek tot zo'n 60graden), maar dan blijft dus het probleem van de dimbaarheid, de uitstraalhoek; evenals de onduidelijkheid over hoeveel licht die leds geven in vergelijking tot de max 150W halogeen.

Ervaringen?
Je hebt dan al snel 30W aan LED verlichting nodig van de laatste generatie highpower leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strokealpha
Ik heb vandaag een aantal LED lampen gekocht ter vervanging van een aantal gloei en spaarlampen. Er viel me echter iets vreemds op. Ik heb op twee plaatsen in het huis met verschillende types LED lampen het rare probleem dat de lamp een klein beetje licht geeft terwijl de lichtschakelaar uit staat. De lampen werken verder prima. Kan iemand dat verklaren?
Fase/nul probleem ?? Hoezo ? Als de spanning onderbroken is d.m.v. een schakelaar mag je toch aannemen dat de lekstroom zo goed als nihil is. Bij mij treedt het verschijnsel van het "nagloeien" bij de meeste leds ook op. De led-tl-buizen hebben het verschijnsel overgens niet

Ik heb het vage vermoeden dat het "nagloeien" wordt veroorzaakt door de aanwezige fosfor in sommige ledtypen.

[ Voor 7% gewijzigd door strokealpha op 28-12-2008 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
strokealpha schreef op zondag 28 december 2008 @ 03:39:
[...]
Bij mij treedt het verschijnsel van het "nagloeien" bij de meeste leds ook op.
Is er ook sprake van nagloeien als de lamp nog niet aan heeft gestaan? Het inschroeven met de lichtschakelaar uit leverde al meteen die gloed op. Op twee verschillende plekken met twee verschillende LED lampen van twee verschillende merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij nagloeien zijn er een paar aspecten die eigenlijk helemaal niet moeilijk zijn:
Voor dat nagloeien is maar een uiterst gering stroompje nodig. Het kan dan ook gemakkelijk een capacitief stroompje zijn, het is immers wisselspanning waarop alles is aangesloten. Dat fase nul probleem is daarbij beslist niet uit de lucht gegrepen. Bij vaste lampen aan het plafond zit altijd de schakelaar in de fasedraad, maar bij lampen die op een stopcontact zitten is fase of nul uiteraard een kwestie van fifty-fifty. Vrij grote kans dus dat de fasedraad op de lamp blijft zitten en de nuldraad onderbroken. En dat aangesloten blijven van de fasedraad leidt per definitie tot z.g. parasitaire capacitieve stromen. Heel gering, maar toch vaak waarneembaar.
Bij gloeilampen merk je daar niets van, ook al is het er wel, maar bij LED's, spaarlampen en TL-buizen treedt dat "nagloeien" heel gemakkelijk op.

Voor de niet technici onder ons: Uiteindelijk berust de werking van de spanningszoeker ook op dit principe, ook daar is het "slechts" een uiterst nauwelijks waarneembaar capacitief stroompje dat het lampje doet oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rukapul schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 23:37:
Ik heb dezelfde lamp hier staan en er gewoon een Megaman dimbare spaarlamp van 11W in gezet. Werkt prima. :) Wellicht gaat dit je sneller helpen dan de zoektocht naar een led oplossing.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
Techneut schreef op zondag 28 december 2008 @ 12:08:
Bij nagloeien zijn er een paar aspecten die eigenlijk helemaal niet moeilijk zijn:
Voor dat nagloeien is maar een uiterst gering stroompje nodig. Het kan dan ook gemakkelijk een capacitief stroompje zijn, het is immers wisselspanning waarop alles is aangesloten. Dat fase nul probleem is daarbij beslist niet uit de lucht gegrepen. Bij vaste lampen aan het plafond zit altijd de schakelaar in de fasedraad, maar bij lampen die op een stopcontact zitten is fase of nul uiteraard een kwestie van fifty-fifty. Vrij grote kans dus dat de fasedraad op de lamp blijft zitten en de nuldraad onderbroken. En dat aangesloten blijven van de fasedraad leidt per definitie tot z.g. parasitaire capacitieve stromen. Heel gering, maar toch vaak waarneembaar.
Bij gloeilampen merk je daar niets van, ook al is het er wel, maar bij LED's, spaarlampen en TL-buizen treedt dat "nagloeien" heel gemakkelijk op.
Inmiddels even bezig geweest met testen. Het omdraaien van de fase (bruin) en nul (blauw) heeft geen enkel effect. Een andere LED lamp van hetzelfde type geeft ook een gloed. Allebei deze lampen gloeien niet op een ander lichtpunt (schemerlamp). Het lijkt wel of meerdere lichtpunten in dezelfde groep dit gloei effect geven. Raadselachtig, maar misschien weet iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Arro schreef op zondag 28 december 2008 @ 16:00:
[...]

Inmiddels even bezig geweest met testen. Het omdraaien van de fase (bruin) en nul (blauw) heeft geen enkel effect. Een andere LED lamp van hetzelfde type geeft ook een gloed. Allebei deze lampen gloeien niet op een ander lichtpunt (schemerlamp). Het lijkt wel of meerdere lichtpunten in dezelfde groep dit gloei effect geven. Raadselachtig, maar misschien weet iemand raad?
Dubbelpolige schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het blijft een kwestie van een heel lage stroom, die zo laag is dat hij bij gloeilampen hoegenaamd niet wordt opgemerkt. Dat fase- en nul verhaal voegde ik alleen toe omdat dit soms wel eens een rol speelt en dat het aanroeren ervan door een ander forumlid op dit topic beslist niet berust op fantasie. Ook al is dit niet per definitie de oorzaak.

Niettemin, ook al blijft de exacte oorzaak voorlopig nog gissen, op de een of andere manier ontstaat vermoedelijk toch een kleine capacitieve stroom. Te denken valt daarbij aan capacitieve overdracht van dicht bij elkaar liggende draden. Dit kan bijvoorbeeld optreden als de lampdraad samen met de fasedraad in een relatief lange buis ligt. De condensator die de twee per definitie samen vormen zal dan bij voldoende lengte genoeg capaciteit hebben om het verschijnsel te veroorzaken. En dat zou dan mogelijk verklaren dat het bij het ene lichtpunt wel optreedt (merkbaar is) en bij het andere niet.

Wellicht overbodig om te vermelden, maar het mag duidelijk zijn dat het verwisselen van de beide draadjes op de fitting van de lamp nooit effect zal hebben. Wat ik bedoelde was dat de schakelaar bij voorkeur in de fasedraad moet zitten. Zit je op een stopcontact, dan kan soms het omdraaien van de stekker het probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
32db schreef op zondag 28 december 2008 @ 17:11:
[...]

Dubbelpolige schakelaar?
Ja, dat zal de oplossing zijn aangezien ik het anders ook niet meer weet.
Techneut schreef op zondag 28 december 2008 @ 17:33:
Wellicht overbodig om te vermelden, maar het mag duidelijk zijn dat het verwisselen van de beide draadjes op de fitting van de lamp nooit effect zal hebben. Wat ik bedoelde was dat de schakelaar bij voorkeur in de fasedraad moet zitten. Zit je op een stopcontact, dan kan soms het omdraaien van de stekker het probleem oplossen.
De schakelaar zit (zoals het volgens mij hoort) ook op de fase aansluiting. De dubbelpolige schakelaar zal het probleem (lees:ongemak) hopelijk oplossen.

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strokealpha
De schakelaar zit (zoals het volgens mij hoort) ook op de fase aansluiting. De dubbelpolige schakelaar zal het probleem (lees:ongemak) hopelijk oplossen.
Ik heb persoonlijk dat nagloeien nooit als hinderlijk ervaren.
Mag ik vragen waarom u dit WEL hinderlijk vindt ?
Pagina: 1 ... 3 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)