Toon posts:

LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 252.390 views sinds 30-01-2008

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:52
LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen.
Het onderwerp
Vanuit het Duurzame Energie topic ben ik op zoek gegaan naar besparingen om mijn electriciteitsverbruik naar beneden te krijgen, of simpel gezegd de WAT-ten moeten naar beneden. Na het meeste sluipverbruik te hebben geminimaliseerd, ga je opzoek naar de grote gebruikers en hun alternatieven. Naar verluid komt rond de 30-40% van je totale verbruik voort uit verlichting in al zijn aspecten. Op mijn zoektocht door het huis kwam ik 20 halogeen spots tegen van 50W en 15 normale bol/kaars lampen. De laatste heb ik min of meer geoptimaliseerd door gebruik te maken van spaarlampen. Het nadeel van spaarlampen is echter dat ze niet snel op stoom zijn en er geen Gu10 oplossingen zijn.

En toen kwamen er LED lampen! Waar gloeidraadlampen een lichtopbrengst uit electriciteit produceren van ongeveer 20%, zijn de laatste type LEDs veel effectiever en gaan richting de 80%. De niet-lichtopbrengst uit electriciteit gaat hoofdzakelijk verloren in warmte. Simpel vertaald: LED lampen worden niet heet, hooguit een beetje warm.

De LED techniek is net uit de kinderschoenen en de markt groeit al enorm. Ik heb er al een aantal in de handen gehad en heb ook al een aantal miskopen gedaan. De kwaliteit verschilt enorm tussen gekozen oplossingen en de verschillende merken.

Een extra voordeel van LEDs is de mogelijkheid om gekleurd licht te krijgen en dus meer accenten in de woning aan te brengen. Een nadeel kan zijn dat LED in de basis niet dimbaar zijn (niet met een goedkoop AC-snoerdimmertje. Je zult de DC-voedingsspanning met PWM moeten aansturen, dan kun je een LED traploos dimmen).

In dit topic wil ik graag LED ervaringen verzamelen en misschien kunnen we elkaar behoeden voor miskopen.
Begrippen
LED geschiedenis
LED's zijn geen lampen in de klassieke zin van het woord. Ze bevatten geen gloeidraad en werken niet zoals fluorescentielampen of TL-lampen. LED's - afkorting voor lichtgevende diodes - zijn elektronische componenten die rechtstreeks licht uitzenden. LEDs kunnen uit verschillende materialen worden opgebouwd. De structuur van een LED hebben invloed op golflengte en doorlaatspanning waardoor verschillende kleuren mogelijk zijn.

Voor 2000 werden LEDs in kleine toepassingen als knoppen, afstandbedieningen en controle verlichten gebruikt . Sinds 2000 zijn nieuwe ontwikkelingen in staat om Hogehelderheidsleds te ontwikkelen; deze nieuwe ontwikkeling maakt het mogelijk om echt bruikbare verlichting te maken.

Vergelijken
Waar gloeidraadlampen relatief gezien makkelijk met elkaar te vergelijken waren door Watt verbruik, zijn de LEDs minder makkelijk onder te brengen in een eenvoudige vergelijkingstabel. De volgende begrippen spelen bij LEDs een belangrijke rol:
  • Watt - Totaal van alle uitstraling inclusief de niet zichtbare (bijv.: warmte of beter infrarood).
  • lm - Hoeveelheid zichtbaar licht dat in totaal wordt uitgestraald.
  • Cd - De lichtsterkte gezien bekeken vanuit één punt aan het oppervlak.
  • Hoek - De hoek waarmee wordt uitgestraald.
  • lx - lichtststerkte (lux) vanuit één punt gemeten op één meter.
De laatste vier staan allemaal met elkaar in relatie en en zouden te berekenen zijn als je de andere drie hebt. Waar lux de mooiste eenheid zou zijn om mee te vergelijken, zijn niet alle fabrikanten duidelijk en eerlijk in hun specificaties. Truuks die worden uitgehaald zijn:
  1. terugrekenen naar Watt eenheid. Bij LEDs die meestal minder als een Watt verbruiken zal dus de lux zomaar hoger liggen.
  2. lux waarde opschrijven maar niet gemeten hebben op één meter maar bijvoorbeeld 40cm.
  3. lmx waarde geven (huh, lmx ?).
  4. Alleen een lm, Cd of Hoek waarde geven waardoor je nooit de lx waarde kunt berekeken/inschatten.
Middels dit forum kunnen we elkaar behoeden voor de truuks.

Let op
Het spiegelen van LED lampen aan gloeidraad lampen op basis van W(ats) is eigenlijk verkeerd. Gloeidraad lampen stralen altijd alle kanten op en W notaties waren daardoor min of meer onderling vergelijkbaar. Omdat bij LED lampen naast de lichtsterkte een tweede dimensie er bij komt, de hoek waarin uitgestraald wordt, zal geleerd moeten worden deze beiden mee te nemen.

Positie LED in de verlichtingsmogelijkheden
De modernste superfelle witte leds van 5mm doorsnee leveren een lichtstroom van 18 lumen. Deze leds verbruiken ca. 0,35W en leveren daarmee 51 Lumen per Watt. Een moderne spaarlamp van 15W levert met gemak 55-60 Lumen per Watt en is daarmee efficienter dan de modernste led. TL-buizen zijn nog beter met ca. 70 Lumen per Watt en natriumlampen (straatverlichting) leveren zelfs 120-200 Lumen per Watt. Een led verslaat dus wel de ouderwetse gloeilamp, die maar 17 Lumen per Watt levert en ook de halogeenspot (ca. 20 Lumen per Watt), maar niet de moderne spaarlampen.bron: WikiMedia - LED
Kosten
Even een simpel voorbeeld, een armatuur dat in elke kamer kan hangen. Stel je hebt een armatuur met 5 x 50 W halogeen (=250W totaal). Op een gemiddelde avond laat je die 4 uur branden, dan kom je precies op 1 kwh per dag. Afhankelijk van je gekozen tariefstructuur zal dit liggen tussen de 18 en 24 cent (incl. btw/netheffing en milieuheffingen). Voor de berekening ga ik uit van 21 cent.

Voor Halogeen bedragen de energiekosten op jaarbasis van 300 dagen (365 minus vakanties, bezoekjes bij de buren etc.) (4h*5x50W*)/1kwh*€0.21= €0.21 per dag en op jaarbasis €63.00. Kosten voor deze spotjes €3 uur voor 4000 uur, of teruggerekend op jaarbasis 5*(4*300/4000h)*(€3.00) = €4.50. Totale kosten: €76.50 op jaarbasis (€15.30 per lamp).

Stel dat er Spaarlampvervangers zouden bestaan en kijk ik naar de 11 W lampen van IKEA die kosten per twee 5.95. Energie verbruik is 5x4hx11W = 220W dus €0.0462 per dag, op jaarbasis €13.86. Lampkosten zijn 5*(4*300/6000h)*(€3.00) = €3.00. Totale kosten: €16.86 op jaarbasis (€3.372 per lamp).

High Power Spot LED, 3 leds van 1W. Kosten voor deze lampen €26 voor 3 wat. Dus kosten electriciteit 4hx5x3w/1000*0.21=0.0126 per dag, op jaarbasis €3.78.Lampkosten zijn 5*(4h*300d/20,000)*(€26.00) = €7.80. Totale kosten: €11,58 op jaarbasis voor vijf spots (€2.30 per lamp).

Voor LED vervangers, 38 ledsWarm-Wit €13.00. Verbruik 1.7-2.3 W, Zeg 2.0 W. Dus kosten electriciteit 5x4hx2W = €0.0084 per dag, op jaarbasis €2.52. Lampkosten zijn 5*(4*300/20,000)*(€13.00) = €3.90. Totale kosten: €6,42 op jaarbasis (€1.284 per lamp).

De vergelijking is niet helemaal eerlijk. Voor directe verlichting is LED een goede vervanger, voor indirecte verlichting heb je meerdere punten nodig en gaan de totale kosten omhoog. Omgekeerd zie je duidelijk de LED prijzen dalen dus ik verwacht dat ergens halvewege 2008 de kosten wel goedkoper zijn in vergelijk met de spaarlamp ondanks extra benodigde LED verlichting voor sfeer. Een goed lichtplan is dan zeker nodig (zie ook Femme in "[LED] Prijs/kwaliteit").
Als je gaat posten
Ervaringen zijn subjectief, en dat mag.

Probeer de ervaring wel objectief weer te geven. Geen haleluja of gevloek, geen bedrijven neersabelen. Let er ook op dat reclame maken verboden is, omdat je ervaringen deelt moet je merk en type natuurlijk noemen maar niet in vet, cursief of op een andere manier er speciaal uitgelichten.

Probeer bij het posten van ervaringen bij de lamp in ieder geval de volgende items te vermelden (als mogelijk):
  • Merk & type
  • Fitting
  • Vervangt welk Wattage gloeidraadlamp
  • Aantal LEDs
  • Kleur
  • Hoek van uitstralen
  • Watt
  • Lm
  • Cd
  • Lx
  • Je oordeel in cijfers 1-10. [was: --, -, +/-,+,++. door verbeteringen strenger geworden. Formule: 1..5 * 1.33+5.]
Je zou de table hieronder weergegeven kunnen gebruiken als afsluiting van je posting.
Links / Websites
Verder zijn er een heleboel shops, toch zijn er maar een paar op het net die de moeite waard zijn:

Overzicht Ervaringen
Overzicht is gesorteerd op fitting, beoordeling en eventueel aangevuld met andere lampen.
Merk/TypeFittingVerv*# LedsKleurHoekWattLmCdLx=
LedNed LN-E14 CL24E142524w-Wit3201W6
OsramE1425 18Wit3600.752
Philips 799746E14259Wit3201W2
MegamanE1425 ESL/CCFLw-Wit?51808
PhilipsE1440 CCFL?w-Wit?83458
30 Leds w-wit UniLedGu5.33030w-Wit151.1 - 1.67
30 Leds w-wit UniLedGu103030w-Wit151.1 - 1.66
38 Leds w-wit UniLedGu104038w-Wit25-301.7 - 2.37
High Power 3x1 UniledGu10503w-Wit30+3x18
60 LEDs Lumia.be wwGu105060w-Wit35+1.5W8
48 LEDs Lumia.be wwGu105048w-Wit301.2W7
Led1.deGU105038w-Wit352.31205017007
HQGU105021Wit20/253.25

Door op het beoordelingscijfer te klikken kom je bij de gedetaileerde beoordeling uit.

[Voor 52% gewijzigd door hamsteg op 09-04-2008 16:20]

• hamsteg
Mijn eerste ervaringen met de LED verlichting om stevig te gaan besparen (met 20 x 50 W halogeenspots in huis). Ik heb zowel halogeen vervangers als peertjes besteld. De LED peertjes vallen enorm tegen maar ik ben bezig met de winkel om te kijken naar vervangers. Hierover later meer.

Een impressie van de Gu10 fitting reflectie spots. Bij mijn bed heb ik zo'n spot die eigenlijk iets te fel is, een mooi probeerobject. Na lang zoeken heb ik de volgende tabel gevonden voor reflectie spots ...
edit:
aangepast n.a.v. eigen metingen: hamsteg in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --..."

38-40 leds50 40 W
28-32 leds40 30 W
18-22 leds30 20 W
9 leds15 -20 W

Er zij natuurlijk meerdere factoren die een exacte vergelijking onmogelijk maken maar het is een leuk handvat. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de 18 Leds Gu10 van Besli verbruik ongeveer 0.8-1.0 W. Doel was om tot een vergelijking te komen van een 30W halogeen lamp. Om maar bij het einde te beginnen: ik had warm-wit moeten bestellen, misschien wel geel.

Drie foto's die iets vergroot kunnen worden door erop te klikken. De eerste is de 50W halogeen, de tweede de 18 Leds met zelfde instellingen en de laatste foto is meer zoals ik het zie en ervaar; wel minder licht maar nog ruim voldoende. Ik denk dat de camera behoorlijke problemen heeft met het hel witte licht (white balance adjustments helpen niet ondanks dat ikzelf de Focus en Shutter instel).

http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/iGu10-50W.jpghttp://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/iGu10-18L.jpghttp://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/iGu10-18Lb.jpg

Conclusie: Ondanks mijn eigen fout om puur wit te bestellen valt de lichtopbrengst helemaal niet tegen. Ik heb drie van deze spotjes in de slaapkamer en ga ze nu alle drie vervangen voor warm-wit 30 Leds (Merk xxxx <-- wordt later ge-update). Een winst in verbruik dus van 95-98% of 147 Wats minder in de slaapkamer. Ik ga voor iets meer leds omdat tussen puur wit en warm-wit wel enig mindere lichtopbrengst zit. Update volt als deze leds binnen zijn.

Overzicht Ervaring
Besli - 63420Gu1030W18Wit+/- 15<1W+/-
Orgineel was 50W maar ik ging uit van 30W doel omdat 50W iets te veel was.

Evaluatie over vervanging 25W peertjes volgt. Ik ben er wel achter dat er veel troep op de markt is.

[Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 27-04-2007 13:16]

• Mammon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 15:57
zie ook de Led FAQ

//edit: link verbeterd

[Voor 18% gewijzigd door Mammon op 20-04-2007 14:34]

• hamsteg
Toegevoegd in TS. Thnx.

[Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 20-04-2007 14:39]

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 12:44
hamsteg schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 14:19:

De modernste superfelle witte leds van 5mm doorsnee leveren een lichtstroom van 18 lumen. Deze leds verbruiken ca. 0,35W en leveren daarmee 51 Lumen per Watt
Inmiddels zit de Luxeon Rebel op meer dan 70 lm per Watt en de Seoul Z-LED P4 geeft zelfs 100lm bij 1 Watt.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 20:50
Echt geweldig dat deze dingen zoveel energie besparen.
Raar dat ze nog niet zoveel voorkomen in het wild.
Als je ergens led verlichting ziet is het altijd te duur...
Terwijl leds vrij goedkoop zijn :/

/edit
Kan je zomaar de fitting van lampen vervangen en ze klaarmaken voor leds?

[Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 20-04-2007 16:55]

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 07:54
tuulijk kan dat niet, teminst niet "even" je lampen werken op 230 volt wisselspanning. leds hoe je ze ook schakelt werken op gelijkspanning. voltage kan je wel enigzins regelen door er of veel of weinig in serie te zetten

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:35

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zie ook: Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ...

Het voordeel van led (sfeer)verlichting lijkt mij dat je de sfeer heel makkelijk kunt aanpassen door de kleur te varieren. Ik zie dat dat nog nergens is genoemd.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:51
Ik heb vorig jaar bij Conrad 4 Osram LED-lampen besteld, het waren lampen met 18 5mm-LEDs en en E14-fitting en een vermogen van 0,75W. Mijn ervaringen daarmee waren niet positief.

Ten eerste viel het licht mij tegen. Ze gaven weinig licht wat ook nog eens zeer nauw gebundeld was en grootste minpunt vond ik de lichtkleur. Die was blauwig, koud en kil.

Ten tweede de levensduur. Al snel begonnen individuele LEDs kapot te gaan en het duurde maar een maand voordat één lamp het helemaal niet meer deed. Binnen maanden waren alle vier de lampen volledig kapot. Ik wil geloven dat dit incidenteel is, maar van een merk als Osram én een zogenaamd betrouwbare technologie als LEDs had ik meer verwacht.

Ik vond het maar een bar slechte besteding van mijn € 60, want dat kostten ze met zijn vieren.

In plaats van de 4 LED-spotjes heb ik nu 4 spaarlampspotjes van de Ikea van elk 7W, à €5. De geven veel meer licht en vooral een veel gezelliger licht.

Naar mijn mening is LED-verlichting op dit moment nog niet optimaal voor woonkamerverlichting. Op dit moment ben je veel beter af met spaarlampen. Maar de ontwikkelingen gaan hard, wie weet over een jaartje of zo....

Mijn oordeel: --

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:28

Nakebod

Nope.

Ikzelf heb een tijd terug hier in huis een paar lampen vervangen, en vooral die op mijn slaapkamer.

Op mijn slaapkamer:
3x 50 watt GU10 lampen boven mijn bureau.
1x 40 watt plafondlamp
1x 25 watt nachtkastlampje.

Vooral de 3x50 watt zijn slurpers, gezien die veel aanstaan. Want, bureau = pc plek. :+
Dus als test, misschien een beetje dure test :+ 3 GU10 ledlampen gehaald.
Dit waren HQ GU1020LHQ lampen.
3.2 Watt per stuk, 21 led's. Witte kleur. Ik geloof dat deze een spreiding hadden van 20 of 25 graden. Dus best wel laag.
Nouwja, wit.. zeer helder wit :+
Zelfs zo wit dat het meer blauwig lijkt dan wit. Dit was niet echt fijn werken, plus dat het minder licht gaf dan gehoopt, heb ik wat extra rondgekeken naar vervangers.

Weer half op de gok 3 nieuwe gekocht (Daar gaat je financiële besparing op het aantal watt :P)
En wel de volgende: LED1.de® MEGA Spot II GU10 warm white - 120 Lumen
2.3 watt, 38 ultra bright leds, warm white, met een verspreiding van 35 graden.
Een hele verbetering t.o.v. die andere lampen.
Toegegeven, lichtopbrengst is minder dan die 50 watt lampen, maar ik hoef geen extra lampen erbij aan te doen wil ik goed licht hebben.

En, volgens een energiemeter die ik hier heb liggen, verbruiken die 3 lampen samen nog géén 1 watt, ondanks de specs dus 2.3 per stuk max zeggen.

Verder heb ik ook wat non-led lampen in huis gehaald, meeste van Philips.
Ik weet dat je waarschijnlijk meer over LED lampen wilt praten, maar toch leuk als vergelijking.
Een paar warm witte en een paar flame kleurige lampen, allemaal 40 watt per stuk voorheen, nu vervangen voor 8 watt lampen.
Ik weet niet precies welke techniek de Philips Softtone gebruikt, maar het zal zeer waarschijnlijk een CCFL soort zijn.
Vergeleken met de LED lampen, ben ik naar mijn idee zelfs iets vooruit gegaan qua lichtopbrengst.
En dat met ~32 watt per lamp minder!

Daarnaast nog een 25 watt nachtlampje vervangen voor een Megaman Candle Light Classic, 5 watt.
Ook een CCFL basis, alleen noemen ze het ESL. Of misschien is het wel totaal iets anders.
Lichtopbrengst is voor die lamp prima, vooral voor zijn doel.

Dus, waar ik voorheen met alles aan op een verbruik van 215 watt kwam, zit ik nu maximaal (Even van de specs uitgaand) op 19.9 watt.

En daarbij hebben de lampen een geschatte levensduur van 8 jaar.

Goed, om het verhaal (zo) compleet (mogelijk) te maken:

HQGU105021Wit20/253.2-/+
Led1.deGU105038Warm Wit352.3120501700++
PhilipsE1440 CCFL?Warm Wit?8345++
MegamanE1425 ESL/CCFLWarm Wit?5180++

Misschien kan ik vanavond even proberen wat foto's te maken, met de normale 50 watt GU10's, de witte, en de warm witte erin. Maar volgens mij komt het aardig overeen met hamsteg's foto's.

Editje:
Donker genoeg, foto tijd!
Had alleen de camera ff wat stiller moeten houden :+

http://www.xs4all.nl/~nakebod/LED/
Aan de filename is wel af te leiden welke lamp er nu inzit :P
Op de foto's vind ik de witte er wel mooier uit zien dan in het echt.
En warm wit lijkt veel geler.
Dus eigenlijk heb je niets aan de foto's omdat ze eigenlijk een andere indruk geven dan de werkelijkheid is :D Maar dat zal ook wel te maken hebben met mijn geweldige camera instellingen :+

[Voor 6% gewijzigd door Nakebod op 20-04-2007 22:44]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• hamsteg
Gaaf een paar leuke ervaringen alweer. Ik hoop deze week ook E14 ervaringen te posten. Hoplijk zijn deze beter dan die van CanonG1. Mooie foto's BTW Nakebod, vooral die drie in een foto geeft een goed beeld.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 13:19
Interessant topic, deze ga ik volgen :) Ben altijd wel fan geweest van leds, maar heb het nog niet grootschalig toegepast (als in: lampen vervangen door leds). Is het een idee om de ervaringen in de openingspost op te nemen als een tabel, met daarin een kort linkje naar de volledige post?

Casemods: miXture, Cubeleon

• Nakebod

Nakebod

Nope.

hamsteg schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 21:54:
Mooie foto's BTW Nakebod, vooral die drie in een foto geeft een goed beeld.
Vond ik zelf ook wel goed om ze zo te posten :)
Ondanks dus dat het kleurverschil op de foto vrij extreem is, geen idee of dat beter op een foto te krijgen is.

Heb nu als ander testje, nu ik toch bezig was :+ links en rechts een Led1.de lamp zitten, en in het midden die van HQ. Moet zeggen, ook niet geheel verkeerd.
Die HQ lamp is wit, en daardoor iets feller, niet direct door lichtopbrengst, maar wel qua kleur.
En gezien die boven mijn toetsenbord hangt komt meer licht wel goed uit. (Ookal heeft die zelf al verlichting :+)

• hamsteg
@brinkdinges, dat was inderdaad mijn idee, vandaar het voorstel voor de tabel aan het einde van de posting :) Als er wat body is dan zal ik daarmee beginnen.

[Voor 22% gewijzigd door hamsteg op 22-04-2007 12:39]

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ik zie er al 5 ingevuld :P Dus er is al wat in te vullen :D
Is eigenlijk de "cd" waarde hetzelfde als "cm"? Dat staat namelijk op http://www.led1.de/shop/p...c67b88b2108099207405ed425 (Hopen dat die link nog werkt :+) anders even naar www.led1.de en dan op de New Megabright klikken, en dan op LED1.de® MEGA Spot II GU10 warm white - 120 Lumen.

Bij de specs staat: Brightness: 1700Lux/50cm (about 125 Lumen)
Maar in de WIKI vind ik niets terug over CM, dus misschien dat de 50 die ik bij CD heb ingevuld niet hetzelfde is.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04-2022

madwizard

Missionary to the word of ska

Als ik zo de foto's en gegevens van hamsteg en Nakebod bekijk hebben ze beiden wel een stuk minder lichtopbrengst, is dat niet storend? Foto's zijn altijd wat lastig te beoordelen maar mijn indruk met de LEDs ten opzichte van de gloeilampen is toch dat je opeens half in het donker zit. Net zoals je het merkt als je altijd een 50W lampje hebt gehad en er opeens een 25W lampje in zit. Ook als je naar de gegevens kijkt:
hamsteg:
30W halogeen (eigenlijk 50W) naar 1W LED. Dat is inderdaad 97% stroomwinst maar het gaat er natuurlijk ook om wat het verschil in licht is. Er zijn helaas geen specs van de LEDs maar stel dat het hele goede zijn van 60 lm/W dan heb je 60lm aan licht. Halogeen is ongeveer 20lm/W dus dat zou 600lm zijn voor 30W. Is toch opeens maar een tiende van de lichtopbrengst. Ik weet niet precies hoe je zo'n verschil ervaart maar het lijkt me toch wel een flink verschil maken. Die van Nakebod: Led1.de is 120lm. 50W (halogeen?) is 1000lm. Ook al iets meer dan een tiende.

Voor een tiende van de lichtopbrengst vind ik het overigens nog best aardig licht geven, misschien dat het gele licht hier ook mee te maken heeft maar ik denk dat ik me zelf erg zou storen aan het verschil. Maar ben wel benieuwd hoe jullie dat ervaren?

Ik heb zelf wat Luxeon Rebels gevonden, ze zijn echt klein :)
http://img256.imageshack.us/img256/374/rebelft1.jpg

Hier komt bij 700mA (2,2W) 95 lumen per stuk uit (dit zijn niet de efficiëntste uit de serie). 5 stuks zou dus ongeveer een 25W halogeen vervangen. Er komt een berg licht uit maar helaas kan ik dat niet op de foto zetten omdat ze zonder koeling binnen een paar seconden heet worden.

www.madwizard.org

• Nakebod

Nakebod

Nope.

omfg, die zijn idd erg klein _O_
95 lumen is nog best veel voor zo een klein dingetje :D

Maar persoonlijk ervaar ik het volgende:
De helder witte vond ik storend. Omdat het naar mijn idee te blauw van kleur was.
Misschien leuk als je een vitrine kast hebt die je wilt verlichten, maar niet als normaal licht.
Het gaf ook een ongezellig gevoel. En ik vond dat de omgeving donkerder leek als ik achter de pc zat. Een beetje lastig uit te leggen, maar het keek gewoon niet fijn.

De warmwitte zijn zoals vermeld wel minder fel, maar met slechts 3 lampen aan ervaar ik het niet als "te weinig" of als storend.
TV kijken gaat prima, zonder in een donker gat te kijken. PC gebruik gaat ook prima, de omgeving is voldoende verlicht, wat die witte leds dus niet/veel minder hadden) Boeken lezen gaat ook prima, naar mijn idee zelfs iets beter dan met de fellere 50 watt lampen.

Nu zeg ik er wel bij: Deze LED verlichting vind ik niet echt geschikt voor grotere kamers.
Mijn slaapkamer is iets van 4x5 meter en daar is het prima te doen.
Zou je dit in een grotere ruimte doen, heb je aanzienlijk meer lampen nodig (Logisch.. maar dan bedoel ik wat je nodig hebt + nog een ruim aantal extra), gezien de spreiding vrij laag is, en je gok ik wel de hele kamer goed wilt verlichten.
Op mijn slaapkamer maakt het niet uit dat de muur achter mij minder verlicht is, daar kom ik toch nooit :+

Nog even wat interessante topics:
Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ...
LED verlichting goedkoper?, even een berekening!
[LED] Prijs/kwaliteit en dan met name: Femme in "[LED] Prijs/kwaliteit" dat geeft een goed beeld hoe een woonkamer er uit kan zien als je het goed aanpakt. (En het geld ervoor hebt.)

• hamsteg
madwizard schreef op zondag 22 april 2007 @ 14:04:
Als ik zo de foto's en gegevens van hamsteg en Nakebod bekijk hebben ze beiden wel een stuk minder lichtopbrengst, is dat niet storend?
Dit was hier een bewuste keuze. Als ik 's nachts een keer licht nodig ben heb ik geen bouwlamp nodig. Ik zocht een vervanger van rond de 30W. Ik heb nu echter ook een 38 leds in bestelling staan en die zou vergelijkbaar moeten zijn met 50W. Ik post de resultaten wel als deze binnen is.

Heb een kostentabel in TS toegevoegd, heeft iemand even tijd om deze na te kijken?

Links toegevoegd in TS en overzicht aangemaakt.

• hamsteg
Mijn bestellingen zijn verstuurd ... E14 24 leds peer, 2 x 28 leds w.wit Gu10 en 1 x 38 leds w wit en 1 x Gu5.3 w wit 28 leds. Impressies volgen !

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ben benieuwd naar die E14.
Als ik zo naar mijn Gu10's kijk, denk ik dat peertjes het momenteel nét niet zijn.
Denk dat je ook wel redelijk wat verschil ziet tussen die 28 en 38 led Gu10.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
offtopic-posts weggehaald, kijk voortaan ff in de FAQ of de search ipv er hier het topic mee te vervuilen

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• hamsteg
Twee pakketjes aangekomen vandaag. Ik begin maar even met de E14 peertjes.

Uit een vorige bestelling had ik de Philips 799746 White. Deze zijn dus een absolute ramp. We hadden een hoek waarin twee 25W gloeidraad lampjes zaten die met een dimmer ergens tussen de 35 en 40W gezamelijk zaten te slurpen van het net. Ik wil geen nederlands product te kort doen maar deze voldoen gewoon echt niet. Accent verlichting noemmen ze het, nou het accent moet wel zowat op de lamp zelf staan want anders zie je het niet. Zie ook impressie links.

Via LedNed heb vervolgens een bestelling gedaan voor een E14 18leds maar door problemen werd dit een 24 leds voor dezelfde prijs (en gelukkig maar want ...). Perfect! Het licht is gelijk aan de verlichting zoals wij die op de dimmer hadden (dus niet gezamelijk 50W maar zeg gezamelijk 40W). Als sfeerverlichting vind ik deze goed voldoen.
edit:
Ze hebben een heel licht groenige gloed, niet zo erg als op de foto maar wel waarneembaar

Links kun je de inhoud van het schilderij niet zien, rechts wel (in ieder geval als we in de kamer zitten). Beide foto's zijn onder gelijke condities geschoten. Het nadeel van lampen fotograferen is dat de lichtpunten te helder zijn (licht naar zich toe trekken) waardoor de rest wat te donkelijk lijkt. In werkelijkheid zien wij gewoon de peertjes zitten en is alles iets egaler kwa belichting, op de foto zie je dat helaas niet helemaal goed. Ik geef geen maximale beoordeling omdat ter vervanging van 2x25W het licht net iets te weinig kan zijn, zeker bij niet-witte muren. Bij ons persoonlijk wel een ++.

http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/E14-9-24.jpg

Overzicht Ervaring
Philips 799746E1425W9Wit3201W--
LedNed LN-E14 CL24 wwE1425W24w-Wit3201W+

[Voor 18% gewijzigd door hamsteg op 29-04-2007 14:07. Reden: Figuur toegevoegd + Groene gloed.]

• hamsteg
Het tweede doosje, spots Gu10 en Gu5.3 beiden direct op 230V.

Ik zal meteen de resultaten gewoon laten zien. Heb net zoals eerder een aantal shots genomen. Ook deze is aan te klikken voor een iets groter beeld:
http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/iGu10-50w-18-30-38.jpg

Van links naar rechts:
  1. 50W Halogeen
  2. 18 Leds wit, Besli - 63420 (zie eerdere posting)
  3. 30 Leds w-wit, uniled.nl
  4. 38 Leds w-wit, uniled.nl
Ik heb de plaatjes hier en daar iets bewerkt om meer richting de werkelijke sfeer te komen. Ik moet zeggen dat de eerder getoonde tabel voor halogeen reflectie spots versus aantal gebruikte leds in de lamp niet helemaal klopt. Ik heb de tabel aangepast.

Conclusies.
  1. Voor bij het bed was de 50 halogeen te zwaar en voldoet de 30 Leds w-wit versie perfect. Zie echter wel punt 3.
  2. De 38 leds versie benaderd de 40W halogeen en ik heb er eentje nu in een plafonlamp hangen die te fel was. Hij bevalt mij maar zie punt 3.
  3. Bovengenoemde lampen voldoen goed in mijn situaties omdat wij hoofdzakelijk witte muren hebben. Besef dat in vergelijking tot de halogeen lampen de hoek van straling bij de gebruikte LEDs ongeveer de helft minder is (15grd ipv.30). Of anders uitgelegd: de lamp bij ons op de overloop geeft op een hoogte van 240cm een lichtcircel van 50-60 cm bij gebruik van LEDs en een dikke meter bij gebruik van halogeen. Door de witte muren weerkaatst er veel licht en is het bij ons geen probleem, bij donkere muren kunnen deze spots wel eens te weinig licht geven.
De Gu5.3 hangt bij ons boven de wasbak en voldoet daar voor de volle 100%, wel is het zo dat bovengenoemd punt 3 hier ook van toepassing is en dat als deze lamp als enig aan is, de achterkant van de badkamer duidelijk minder verlicht is.

Overzicht Ervaring
Geen ++ omdat dan de hoek minimaal naar 25 graden moet en/of de lichtspreiding onvoldoende kan zijn in bepaalde ruimten.
30 Leds w-wit UniLedGu5.330W30w-Wit151.1 - 1.6W+
30 Leds w-wit UniLedGu1030W30w-Wit151.1 - 1.6W+
38 Leds w-wit UniLedGu1040W38w-Wit25-301.7 - 2.3+

De slaapkamer is nu uitgerust met twee 30Leds w-wit lampen, ik ga nu met de 38 leds ervaringen verder uitbreiden in huis en een paar 3/4 spots halogeenverlichting vervangen.

[Voor 17% gewijzigd door hamsteg op 06-05-2007 12:58. Reden: Correctie: 38 leds 15grd--> 25-30grd]

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Succes.

[Voor 65% gewijzigd door ikweetniks op 29-04-2007 14:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 217435

Klein, handig, en zeer nuttig, die LED's.. Ik denk dat LED's een grote rol zullen gaan spelen op gebied van allerlei verlichtingen...

Het millieu-vriendelijkste zou zijn als ze gebruik maken van 'groene stroom' .. 2 vliegen in één klap :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 200449

Hartstikke leuk en goed dat er eens ervaringen uitgewisseld worden!!!

We willen alleen een paar kleine opmerkingen maken:
- De lichthoek van onze spots is geen 15 graden, maar 30 graden.
- Een spot met 38 'Ultra-bright' Leds haalt nooit 1700 lux en 120 lumen. Wat wil 1700 lux zeggen? Op wat voor afstand is dat gemeten en hoever van het middelpunt af?
Ter vergelijking haalt een High Power Spot met 3*1Watt warm wit van diverse fabrikanten de volgende waardes:

- Luxeon: 3* 25 Lumen, 312 lux@1m
- Edison: 3*35 Lumen, 445 lux@1m
- Cree: Ongeveer gelijk aan Edison

Dus hoe kan het zijn dat een simpele Led-spot met 38 Leds dan 120 lumen zou kunnen halen, dat ligt meer in de orde van 36 lumen voor warm wit en 58 lumen voor wit....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
De heren van www.olino.org doen veel metingen aan (led)lampen:

http://www.olino.org/articles/category/ledlampen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 19:51
aaah, ik ga dit topic ook volgen.

waar ik nu mijn afstudeeronderzoek doe zijn ze op de afdeling ook bezig om een chirurgische kijklamp te ontwikkelen obv een led die dus door een klein gaatje in de huis de buikholte in kan bij laproscopische operaties.

wat ik laats begreep zijn er erg sterke leds op komst. heb er zelf niet zo heel veel ervaring mee. maar heb wel zitten babbelen met degene die dit onderzoek doet. en die was erg enthousiast.
komen geregeld mensen langs van seol semiconducter geloof ik.

als ik wat interessants tegenkom dan laat ik het jullie weten.

had overigens zelf al in gedachte om led lampjes als halogeen vervangers te gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

@ uniled.nl:
Ik neem aan dat de reactie over de Ultra-bright half voor mij bedoeld was?
Wat kan ik er over zeggen.
Ik heb alleen de specificaties van led1.de overgenomen :)
Het enige wat ik daarvan weet is dat het op 50 cm was (Brightness: 1700Lux/50cm (about 125 Lumen))

Verder heb ik er ook geen verstand van, dus of de waardes kloppen met wat ze zeggen, geen idee.
Als ik die link van CanonG1 zo bekijk ga je wel twijfelen aan de correctheid daarvan :D

Ik zie wel steeds meer lampen met slechts 1-5 LED's erin, die volgens de specificaties niet eens zo slecht zijn.
Waarom heb ik er dan 38? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

Hoi Nakebod,

We zagen de gegevens staan en vonden ze niet echt kloppen voor spots met 38 leds, dus vandaar..

Een High Power Spot met 3*1Watt High Power Leds is echt veel krachtiger qua verlichting dan spot met tot 38 leds en die halen die waardes al niet. Ook is de lichtkleur veel mooier en de lichtspreiding veel groter. Zulk soort spots heeft veel meer de toekomst en die zouden eens aan de test toegevoegd moeten worden om te zien wat daarvan de mogelijkheden zijn!!

Het aantal Leds zegt natuurlijk niet altijd alles, want er zijn ook verschillende soorten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 07:54
Anoniem: 200449 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 11:16:
Een High Power Spot met 3*1Watt High Power Leds is echt veel krachtiger qua verlichting dan spot met tot 38 leds en die halen die waardes al niet. Ook is de lichtkleur veel mooier en de lichtspreiding veel groter. Zulk soort spots heeft veel meer de toekomst en die zouden eens aan de test toegevoegd moeten worden om te zien wat daarvan de mogelijkheden zijn!!
Ik zou zeggen wie houd je tegen!! Schrijf zelf een reviewtje of stel wat samples beschikbaar
uniled.nl Op onze website vindt u alles op het gebied van Led-verlichting en ook nog eens tegen de ALLERLAAGSTE prijzen.
ALLERLAAGST? vergelijk dit en dit eens

[Voor 23% gewijzigd door bazzzzzz op 06-05-2007 12:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
Leuk om te zien dat ook leveranciers hier aanwezig zijn! Laten we gezamelijk de LED lampen promoten (en dus niet elkaar afz.j.en).

De 38 leds, 15grd in de door mij gegeven specificatie is inderdaad fout (en gecorrigeerd in het overzicht). Het ligt in de buurt van de 25-30grd. Is reeds gecorrigeerd. De lichtspreiding is echter nog niet te vergelijken met een "normale" halogeen dus de de algemene '+'-en blijven staan. Let wel dat ik persoonlijk nog steeds vind dat ze ++ zijn; op de overloop van maximaal 100cm breed, 3 halogeen spots en die wordt door deze leds ruim voldoende belicht (het is er nu zelfs gezelliger dan de 50 watt die daarvoor er in zaten).

Ik heb van uniled.nl een voorstel gekregen om voor weinig een High Power Spot te testen en te houden. Ik ben nu even mijn plannen aan het doorrekenen want het kost mij toch weer meer als geplanned.

Het nadeel is natuurlijk de aanschafprijs. Er staat geschreven dat deze lamp een zeer lange levensduur heeft, laat ik eens positief zijn en dit inschatten als 20.000 uur. Alles even doorberekend naar de in de start post genoemde armatuur van 5 lampen (om te kunnen vergelijken). Kosten voor deze lampen €26 voor 3 wat. Dus kosten electriciteit 4hx5x3w/1000*0.21=0.0126 per dag, op jaarbasis €3.78.Lampkosten zijn 5*(4h*300d/20,000)*(€26.00) = €7.80. Totale kosten: €11,58 op jaarbasis voor vijf spots (€2.30 per lamp over krap 17 jaar). Tegenover de 38 led lamp met kosten €1.284 is dit een euro per lamp duurder. Is het euro-tje per jaar, verschil in hoofdzakelijk aanschafprijs, de moeite waard doordat de verlichting zoveel beter is? De onderzoeker in mij ... })

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

@uniled.nl, handig verwerkt als gebruikersnaam ;) en in de tag maar noem de bedrijfsnaam svp niet in je postings (is nog niet gebeurd) en geen reclame. Dit om sluiting / moderatie door moderators van dit topic te voorkomen. Het is juist leuk dat gebruikers en verkopers hier aan de zelfde tafel zitten.

[Voor 28% gewijzigd door hamsteg op 06-05-2007 16:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
TS is aangepast. Links toegevoegd die genoemd zijn en kostenberekening uitgebreid en een foutje verbeterd.

Hou zo nu en dan ook de TS in de gaten deze probeer ik met regelmaat te updaten met nieuwe info zodat er 1 punt is waar je veel info kunt halen zonder alle posts door te hoeven lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Hier een paar high-power 5-LED lampen:
http://www.leds.de/index.php?cat=c19_LED-spots---light.html

http://www.leds.de/images/product_images/info_images/7101020021.jpg

[Voor 29% gewijzigd door Microkid op 06-05-2007 23:19]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
Naast uniled.nl (hofleverancier) en nedled.nl heb ik ook nog contact met een Belgisch bedrijf lumia.be. Deze kwam met leuk nieuws:
Bij de Gu10-38 is warm wit weer bijgevoegd. Gu10-48 wordt dit weekend bijgevoegd, en één week later heel waarschijnlijk ook de GU10-60.
Ik ben zeer benieuwd naar de prijzen, op het web wordt gesuggereerd dat de 48leds versie richting de 50W gaat (wat die 60 leds versie dan doet ?). De vraag is ook of dit nog 5mm leds zijn of 3mm ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Heel interessant al die led lampen, maar waar ik me vreselijk aan irriteer is dat ze er niet bij zetten met wat voor een traditionele lamp zo'n ledlamp te vergelijken is. Bijv die Gu10-38. Is dat vergelijkbaar met een 30W lamp? 40W? 60? Geen idee. Zo wordt het wel lastig zoeken en vergelijken. Een goede site zou dat er imho toch bij moeten zetten, net zoals ze dat bij spaarlampen vaak doen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Die info mis je idd veel.
En bij het ene merk geeft een 24 LED veel meer licht dan een 32 LED van de concurent, dus ook daar kan je totaal niet op aan.

Bij mijn Philips lampen stond het er wel bij, is dan wel geen LED, maar ze zetten het er wel netjes bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
Microkid schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:29:
Heel interessant al die led lampen, maar waar ik me vreselijk aan irriteer is dat ze er niet bij zetten met wat voor een traditionele lamp zo'n ledlamp te vergelijken is. Bijv die Gu10-38. Is dat vergelijkbaar met een 30W lamp? 40W? 60? Geen idee. Zo wordt het wel lastig zoeken en vergelijken. Een goede site zou dat er imho toch bij moeten zetten, net zoals ze dat bij spaarlampen vaak doen.
Klopt! erg vervelend, ik heb een eigen tabel gemaakt in een eerdere posting, zie hier. Als je echt van licht houdt is deze tabel misschien nog wel te positief en mag je er nogmaals 5W aftrekken.

Waar gloeidraaid lampen in het wild omzich heen stralen, doen LEDs dit gericht bijna als een laser. Alleen een vergelijking met Wat-ten heeft geen zin meer. Je zou eigenlijk Lm (totaal licht) en Lx (lichtsterkte op 1 meter) en de hoek van uitstraling moeten weten. Leg dat maar eens uit aan een gewone lampkoper ... en ik heb daar op zaterdagochtend ook geen zin in ;) ... er is helaas geen simpel eenduidig handvat dat voor alle LED-lampen te gebruiken is.

Daarom dit topic, kunnen we in ieder geval elkaars ervaringen gebruiken.

[Voor 25% gewijzigd door hamsteg op 09-05-2007 19:38]

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

erg interessant topic, ik ben zelf een tijdje terug ook op zoek gegaan naar LED spots ipv halogeen. Ik liep daarbij echter tegen een probleem aan: ik gebruik nu een dimmer en 2x 50w halogeen spots (GU10 fitting), dat werkt prima. Echter, ik heb een tijdje terug twee goedkope LED spots (merk heb ik niet kunnen ontdekken) gekocht, maar het eerste wat de afzonderlijke LEDjes deden i.c.m. mijn dimmer was uitvallen, hoe langer ik ze liet branden hoe meer er mee ophielden. Nu werken er nog maar een paar van de oorspronkelijk 18 LEDs per spot.

Nu vermoed ik dat ik gewoon erg slechte LED spots heb gekocht (goedkoop is duurkoop?) en dat dit niet met m'n dimmer te maken heeft. Ik heb reeds advies gevraagd bij een online verlichtings/LED shop, die wisten me te vertellen dat de LED spots niet gedimd kunnen worden, maar wel zullen werken als de dimmer 'voluit' staat.

Wat zijn jullie ervaringen met LED spots en dimmers, werkt dat of is dat juist niet goed voor je LEDjes?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

LED's kan je inderdaad niet dimmen (zie ook openings post). Je zal dus die dimmer ertussen uit moeten halen, omdat ie zelfs in volle stand nog wel wat van zich laat merken.

• JeroenH
LED's kun je prima dimmen, alleen niet met een goedkoop AC-snoerdimmertje. Je zult de DC-voedingsspanning met PWM moeten aansturen, dan kun je een LED traploos dimmen. Voltage variëren werkt minder goed.

High Power Spots in serie zetten en een LED-driver toepassen met een constante stroom van 350mA (voor 1 Watt High Power Leds) of 700mA (voor 3 Watt High Power Leds).

Deze LED-drivers kunnen ook de stroom pulseren (PWM).

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

hartelijk dank voor uw reacties :) ik heb inderdaad een simpele, goedkope dimmer, maar denken jullie dat de LEDs kapot gaan hierdoor?

ik ga binnenkort op zoek naar twee goede GU10 LED spots, dit topic zal me ongetwijfeld helpen in m'n keuze!

• hamsteg
Test met Gu10 3 leds High Power lamp komt eraan ... pakketje ligt thuis (hoop ik).

• JeroenH
jeroen__online schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:53:
hartelijk dank voor uw reacties :) ik heb inderdaad een simpele, goedkope dimmer, maar denken jullie dat de LEDs kapot gaan hierdoor?
Dat is best mogelijk, afhankelijk van hoe je LED-voeding opgebouwd is. Die goedkope dimmertjes werken met fase-aansnijding. Als je voeding een transformator bevat zal die op die snelle fase-wisselingen reageren en mogelijk sterke spanningspieken op de uitgang vertonen. Als de rest van de voeding die pieken er niet uitfiltert kunnen die je LEDs bereiken.

Het is niet met zekerheid gesteld dat deze hoge spanningspieken je LEDs slopen, de meeste LEDs overlijden aan oververhitting, maar het zal zeker niet goed voor ze zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
Nou dat waren weer een paar LED lampen. De kinderkamer is volledig aangekleed met LEDs nu. In de 4x50W plafon heb ik nu twee High Power 3x1W en twee 38 LED lampen zitten. Ziet er goed uit!

De High Power 3x1W zijn aangeraden door uniled.nl en na wikken en weken en nog een kleine onderhandeling van de totaal prijs heb ik weer budget getrokken en ze toch genomen.

http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/3HPLico.jpgKlik maar.

Van links naar rechts: 30 Leds, 38 Leds, 3x1W High Power Leds, Halogeen 50W. De High Power Leds lijken op deze reportage toch minder als de 50W maar dat is 95% de foto zelf en niet de werkelijkheid. Dit komt waarschijnlijk omdat mijn camera het focus punt vlak onder de lamp had en deze lamp ietsje langer is en omdat deze camera nog steeds minder goed met witter licht om kan gaan onder gelijke condities.

Deze High Power 3x1W LED lamp komt zeker weten het dichtste bij de benadering van een normale halogeen lamp. De lichtintensiteit maar ook de lichtspreiding zijn goed, bijna 100% vergelijkbaar. Toch is er een inieminie maar-tje. De lamp is warm wit maar komt iets witter door als de LED lampen. Zeker niet zo wit als een TL lamp hoor en in de plafon armatuur valt het minder op omdat ik daar 2 HighP om 2x38 heb zitten maar als je ze alleen in een lamp hebt zitten. Goede vervangers (!) dus ++ maar wel met een klein minnetje, de kleur mag nog heel iets warmer.

Bij ons is deze lamp dus een succes. Is deze lamp de 13 Eur extra waard t.o.v. de 38 leds? Ja dat denk ik wel maar hangt ook af van waar je de lamp wilt toepassen. Daar waar spreiding van licht belangrijk is zou ik zeker 'Ja' zeggen. Daar waar je in kleinere ruimtes zit zou ik toch zeker ook de 38 LEDs (48 LEDs komt eraan) overwegen. Zou je moeten overwegen vanuit de gloeidraad lamp dan verdient deze lamp zich bij normaal woonkamergebruik binnen 2 a 3 jaar terug door besparing op energie en de duurzaamheid van de lamp ... daarna beginnen de besparingen van rond de 40 Eur per jaar ... is dat het waard (?) ik denk het zeker.

Overzicht Ervaring
High Power 3x1W uniled.nlGu1050W3w-Wit30+3x1W++

Tot nu toe bespaard: 540W aan halogeen en vervangen voor 27W LED verlichting. Sommige lampen branden echt de hele avond. Ik kijk met belangstelling naar de verschillen de komende maanden in energie verbruik. Het is bijna jammer dat het zomer wordt ;)

[Voor 54% gewijzigd door hamsteg op 12-05-2007 08:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Psychostase
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
hamsteg schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:28:
De High Power 3x1W zijn aangeraden door uniled.nl en na wikken en weken en nog een kleine onderhandeling van de totaal prijs heb ik weer budget getrokken en ze toch genomen.
Hallo hamsteg,

Ben je nog steeds tevreden met de High Power 3x1W van uniled?
Ik heb namelijk bij Luxeon powerleds gehoord dat de levenduur tegenviel.
Werken alle High Power 3x1W nog steeds goed bij jouw?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 09:43
Ik zie hierboven sterke spots, maar als je het klein wilt houden kun je het prima zelf maken, het enigste nadeel is dat het vaak superlicht (tl-achtig) van kleur is.

Ik heb iig wat lopen testen met wat LEDs die ik nog had liggen, 2/3e geel en 1/3e wit doet het vrij goed als gloeilampvervanger :)
Het is dan behoorlijk gelig licht (idem als in de posts hierboven), maar geweldig als sfeerverlichting.

1/3e geel en 2/3e wit is leuk als leeslamp-achtig iets, bijvoorbeeld in plaats van een halogeen bureaulamp (niet die superfelle, maar gelige-halogeenlampen)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 20:11

Sponge

Serious Game Developer

Ik vroeg me af of er ook LED vervanging beschikbaar is voor de simpele halogeen lampjes, die je in bureaulampen e.d. vind. Ik kan namelijk niet zo iets vinden. Het leek mij namelijk interessant om zo iets eens te proberen als alternatief :)

http://img.kelkoo.com/nl/medium/055/852/00114015699628637135804894103672348852055.jpg
(zoiets dus)

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Volgens mij is er nog niets voor halogeen te krijgen.
Hebben hier ook een paar tl-halogeen lampen, die verbruiken nogal veel, maar heb daar nog niets anders voor gezien, helaas.
Komt vast wel, alleen denk niet op al te korte termijn.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 20:11

Sponge

Serious Game Developer

Jammer, leek mij juist ideaal om mee te beginnen :). Ik heb toch wat twijfels namelijk over licht opbrengst e.d. Maar goed, als er eens een gloeilamp kapot gaat (of een spot), probeer ik het dan wel ;).

• hamsteg
Psychostase schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:39:
[...]

Hallo hamsteg,

Ben je nog steeds tevreden met de High Power 3x1W van uniled?
Ik heb namelijk bij Luxeon powerleds gehoord dat de levenduur tegenviel.
Werken alle High Power 3x1W nog steeds goed bij jouw?
(na vakantie van een dikke week:) Yep, maar ze zijn nog niet intensief gebruikt. Duurt nog 4 mnd ;) Gaan ze binnen het jaar kapot dan sta ik weer bij de leverancier op de stoep. De constructie geeft aan dat ze toch nog redelijk warm willen worden. Mijn armatuur is helemaal open dus ik verwacht geen problemen maar in een gesloten iets kan ik mij indenken dat ze toch te warm worden met alle gevolgen vandien. Heb nog niet gekeken maar de 48 leds versie zou dan wel eens een uitkomst kunnen zijn als de levenduur werkelijk niet gegarrandeerd wordt ... uniled.nl?

De huidige discussie over gloeidraadlampen vind ik toppie !!! Weg met die dingen (daar waar het kan). Subsidieer ontwikkeling van LED lampen zeker die G9 (zie foto Sponge). LED lampen hebben drie grote voordelen t.o.v.spaarlampen:
  1. Geen opwarmtijd tot maximale lichtintensiteit
  2. Nog weer zuiniger (50-70% tov de spaarlamp)
  3. Meer kleur variaties
Zo'n 240V G9 moet toch niet zo moeilijk zijn ... ik denk alleen dat men de regeling niet zo klein kan krijgen. Maar als ik echter kijk naar de Gu10 dan zit de regeling in 1.5 cm doorsnede ... koeling zal het hoofdprobleem zijn denk ik ... Meeste lampen waar ik ze in heb zitten zou wel een drie tot vijf centimeter lengte kunnen hebben en 1 a 1.5 cm doorsnede ... twee high power leds moeten daar toch wel in te bouwen zijn met passieve koeling? Het zal nog steeds wel te heet worden ...

[Voor 19% gewijzigd door hamsteg op 24-05-2007 16:06]

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-05 23:04
CanonG1 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 09:10:
LED's kun je prima dimmen, alleen niet met een goedkoop AC-snoerdimmertje. Je zult de DC-voedingsspanning met PWM moeten aansturen, dan kun je een LED traploos dimmen. Voltage variëren werkt minder goed.
Waar kun je deze dimmers kopen en hoe kan ik zien of de huidige dimmer niet voldoet? (ben een leek). Ik heb op 1 dimmer 8 (of 4) 50 watt Halogeen lampen met GU10 aansluiting direct op 230 volt. De dimmers die ik heb zijn kwalitatief goede dimmers (maken geen geluid en kan ze ook uit zetten door er op te klikken).

• _PM
  • Laatst online: 02-06 14:04
Kan je halogeen dimmers gebruiken? (b.v. degene die voor electronische transformatoren gemaakt zijn?)

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 15:46

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

jantje.vlaam schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:17:
[...]
Waar kun je deze dimmers kopen en hoe kan ik zien of de huidige dimmer niet voldoet? (ben een leek). Ik heb op 1 dimmer 8 (of 4) 50 watt Halogeen lampen met GU10 aansluiting direct op 230 volt. De dimmers die ik heb zijn kwalitatief goede dimmers (maken geen geluid en kan ze ook uit zetten door er op te klikken).
Kwaliteit zegt nix, het ligt namelijk niet aan de dimmer maar aan de leds, die branden pas bij een bepaalde spanning, dus je kan wel gaan dimmen maar dat lever je niets op. Je moet zoeken op pwm dimmers of halogeen dimmers (voor gelijkspanning zijn deze vaak pwm)
_PM schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:31:
Kan je halogeen dimmers gebruiken? (b.v. degene die voor electronische transformatoren gemaakt zijn?)
Zoals hierboven, hangt er vanaf of het pwm gestuurd is. Pwm geeft geen constante spanning maar steeds kleine pulsjes, hoe langer deze pulsen duren hoe feller het licht. normale dimmers zwakken de stroom vaak af.

kan zijn dat ik een paar keer stroom/spanning door elkaar heb, was ff snelle post :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

High Power Leds dimmen gaat prima met PWM.
Het hoeft niet de spanning te zijn die gepulseerd wordt, het kan ook de stroom zijn die gepulseerd wordt. :)

Op deze manier kun je met een simpele pulsschakelaar heel eenvoudig het systeem dimmen.
Een korte puls zorgt voor aan/uit van het systeem en inhouden zorgt ervoor dat de High Power Leds van minst fel tot felst gaan branden en weer terug. Dit gaat echt van bijna helemaal uit tot 100% zonder dat het licht gaat 'schokken' of flikkeren, dat werkt echt erg mooi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
De Gu10 48 en 60 leds versies zijn te vinden op lumia.be. Helaas zetten ze hier geen lumen en hoek bij ... waarom dit toch steeds verstoppen (3x1W HPLED staat het wel bij). Of ze laten kansen liggen of ze weten dat het prodcut tegenvalt ...

Op dit moment durf ik mijn vrouw even niet meer aan te kijken. We hebben de gehele 2e etage op 5 Gu10 na vervangen (tot volle tevredenheid). Ik heb de Groene 38 Leds versie ook binnen (dank aan uniled) en die bevalt goed, kleurtjes doen het goed bij mijn vrouw dus misschien toch nu even wat nieuws doordrukken >:) Ik moet nu zelf nog een extra schakeldraad zien te trekken zodat ik deze groene apart kan aan en uit zetten in het armatuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Groene leds.. ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet :D
Voorlopig koop ik iig niets, gezien ik er maar 3 nodig heb, en ik 6 lampen heb :+
Dus dat is goed voor heel veel branduren als het goed is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
Ok, geen groene leds maar leds die groen licht geven :9 Groen wordt gezien als een rustige kleur en voor een kinderkamer natuurlijk helemaal te gek! Ik moet zeggen dat zo op het eerste oog de kleur mij ook niet tegenvalt ik kan ze nu alleen in combinatie met de rest van de verlichting testen maar er volgt nog een impressie. In combinatie met twee 3x1W High Power en 1 38 LEDs lamp is de verlichting ruim voldoende, van de groene leds :P komt meer licht vanaf als ik verwacht had. Op deze manier kunnen we 's nachts even kijken of het kindje slaapt zonder een 3x1W High Power op zijn gezicht te zetten.

[Voor 28% gewijzigd door hamsteg op 05-06-2007 12:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
offtopic:
Nakebod schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:29:Trying is the first step to failure.
Not trying results in no history.

[Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 05-06-2007 12:17]

• hamsteg
Geleend van CanonG1 uit duurzaam energie topic:

De besparing door gloeilampen zou voor de consumentenmarkt maar een besparing geven van 0.4% en dus geen rol spelen. Het eerste wat mij toen al in het oog sprong was het woordje consumentenmarkt ... en de niet-consumenten markt dan? CanonG1 was weer eens aan het struinen en vond dit artikel: http://www.olino.org/arti.../gloeilampenverbod_nuttig.

Inderdaad is de besparing veel meer dan de voorgestelde 0.4%, meer een dikke 5% of 5.1 G kWh. Het doet je toch weer afvragen welk machtig instituut de publike opinie zo weet te bespelen dan de normale burger zich tegen dit soort besparingen weet te mobiliseren (kijk reacties in telegraaf en AD on-line). Zelfs bij slechts een besparing van 0.4% zie ik het al als winst. Nog een 10 tal meer van dit soort relatief eenvoudige besparingen en we hebben een kolencentrale minder nodig i.p.v. meer.

BTW ik heb contact gehad met lumia.be en die zijn nu met hun leverancier in onderhandeling om lumen en hoek informatie te krijgen voor op hun web-site ... kijken wat gaat worden, de actie vind ik in ieder geval positief.

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-06 00:02
Ik heb vorige week eens wat ge-experimenteerd met de halogeen plafond schijnwerpers (lampen zou een understatement zijn) die samen een kleine 1000kWh/j gebruiken.

Zie Energie besparende projecten in huis 2 op olino voor een voorbeeld van het type waar ik het over heb.

Helaas heb ik tot nu toe nog geen vervanging kunnen vinden die in de buurt komen van het 'gezellige' 'floodlight' dat deze schijnwerpers (gedimmt) verspreiden.

Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van dit soort verlichting ?

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Kijk eens op de site van www.megaman.nl naar de dimbare lampen, kleur "Romantic Flame".
http://www.megaman.nl/meg...php?page=9&doProd=&type=5

• stuffie123
  • Laatst online: 20-05 13:44
Ik snap iets niet hamsteg. Je vergelijkt een 38LED lamp met een 40 watt halogeen. Ik heb hier een 38LED lamp (GU 10 warm wit, van conrad.nl), maar ik vind hem eerder vergelijkbaar met een 10 watt halogeen.

• hamsteg
stuffie123 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:04:
Ik snap iets niet hamsteg. Je vergelijkt een 38LED lamp met een 40 watt halogeen. Ik heb hier een 38LED lamp (GU 10 warm wit, van conrad.nl), maar ik vind hem eerder vergelijkbaar met een 10 watt halogeen.
Het probleem zit het niet hoofdzakelijk in de lichtopbrengst (is minder als 50W waar tegen vergeleken wordt) maar duidelijk in de hoek. Bij deze lamp kan ik zonder problemen een boek lezen maar alleen als ik in de cirkel van het licht blijf. Het is waar de halogeenspots duidelijk nog beter zijn, ze stralen alle kanten op. Deze opmerkingen staan ook bij de beoordeling van de 38Leds lamp --> snellink. Dat de 40W misschien te hoog is en iets lager ligt kan in mijn enthousiasme wel iets te hoog zijn ingeschat ... vergeet niet dat zoals in de review staat aangegeven de lampen bij mij perfect voldoen.

Het spiegelen aan Watten is eigenlijk verkeerd, gloeidraad lampen stralen altijd alle kanten op en W notaties waren daardoor min of meer onderling vergelijkbaar. Omdat bij LED lampen een tweede dimensie er bij komt, de hoek waarin uitgestraald wordt, is het alleen focussen op lumen (of bij gloeidraad lampen W) niet reëel. Afzetten tegen Halogeen Watten is daarom eigenlijk niet mogelijk en verschilt van situatie tot situatie waar de lamp vervangen wordt.

Hoek en lumen zijn belangrijk om LED lampen te kunnen vergelijken. Fabrikanten geven deze echter nog niet standaard op bij LED lampen en klanten zullen dit ook nog niet zomaar gebruiken omdat ze nu in twee dimensies moeten gaan denken. Halogeen lampen stralen tussen de 60-90 graden uit, daar kan op dit moment nog geen LED lamp tegenop. De High Power Leds komen echt heel dicht bij, zeg 98% waar ik zelf de kleur nog net iets te veel aan de witte kant vind ondanks dat dit een warm-witte versie is.

[Voor 22% gewijzigd door hamsteg op 15-06-2007 12:02]

• stuffie123
Ja, ik weet het, als je recht in die 38LED kijkt, dan is tie misschien net zo fel als een 40 watt halogeen. Geeft een laserpen net zo veel licht als een 100 watt lamp? Misschien, ligt er aan waar je kijkt... Dit om even het uiterste te noemen, en misschien ook meteen de reden waarom ze liever geen vergelijking geven. Toch kijk ik liever naar het gevoel. En mijn gevoel zegt: nee, dit ding is niet vergelijkbaar met een 40 watter. Met 2 38LED lampen heb ik een stuk minder licht in mijn kamer dan 2 40 Watt halogeen lampen.

Trouwens, ik heb vandaag een nieuwe gadget binnengekregen. Een Fenix zaklamp met de nieuwe CREE LED. Met 2 penlights schijn ik die 38LED helemaal de grond in. 135 lumen.. Wat een verschil met mijn oude maglite AA...

8)

• hamsteg
Ja, gewoon heel eerlijk zijnde zijn de LED lampen nog niet helemaal daar waar ze zijn moeten ... maar ik blijf positief, bij ons thuis voldoen ze op de plekken waar ik ze heb willen inzetten naar volle tevredenheid.

Er staan weer een groot aantal verbeteringen aan te komen op LED gebied.
  • Met twee weken zou er een warmere witte kleur voor de High Power Spots 3*1Watt (ongeveer 2700K). Die wil ik zeker testen.
  • Bij een leverancier waar ik contact mee heb, hebben ze testen gedaan met CREE leds in de High Power Spots, maar ze zien geen toegevoegde waarde van deze dure Leds. De lichtopbrengst isgelijk of zelfs iets minder dan de EDISON leds en de leds zijn behoorlijkwat duurder. Zelf hadden ze daar iets meer van verwacht.
  • Alle High Power Spots gaan ze ook in (koud) wit aanbieden, delichtopbrengst is 165 lumen tov 105 lumen voor de warm witte versie. Dit is echt een enorm verschil in lichtopbrengst en deze lampen zijn bijzondergeschikt voor de zakelijke markt.
  • Met betrekking tot lichtspreiding hebben ze een futuristisch model gloeilamp ontvangen (nog geen foto) met 3 High PowerLeds verwerkt erin. Deze lamp heeft een bijzonder breed gespreidelichtbundel, maar de lampen zien er niet echt mooi uit.
  • Een eerder gehoorde klacht over dimbaarheid zou geen probleem meer moeten zijn er zouden in hun assortiment nu Perfect dimbare High Power Led-verlichting in diverse uitvoeringen bestraan,
  • High Power Spots PAR met 7*1Watt Leds.
  • LED-lichtslangen flexibel (plat model) deze zijn erg veelbelovend en door de flexibiliteit opveel plaatsen inzetbaar. De omvormer zit in de bekabeling verwerkt,waardoor het allemaal heel praktisch in gebruik is.
De markt is volop in beweging. Ik ga zeker de warmere high power leds proberen. Als early adopters zal ik vast nog wel een bok schieten by aankoop van LED lampen (heb de 60 leds variant ook besteld ben alleen bang dat de lichtopbrengst niet veel beter is als de 38). Mijn ervaringen worden nu door mijn familie en vrienden gevolgd en heel langzaam stappen zij ook over ... mijn ervaringe behoedt hun zeker voor grote miskopen.

Een belangrijke winst die levranciers kunnen scoren is in mijn ogen het publiceren van lumen en de hoek. De meeste winkeliers die ik heb gesproken willen dit wel aangeven maar hebben zelf (net zo als ik) geen meetinstallaties.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met LivingColors van Philips?

http://www.lighting.philips.com/microsite/living_colors/

Deze lamp kan 16 miljoen kleuren weergeven middels 4 LEDs. Ik vind het design erg mooi.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Geen directe ervaring. Wat ik wel weet is dat je het niet moet zien als primaire verlichting. Daar is de lichtopbrengst te laag voor. Het is beter geschikt om sfeer te creeëren, bijv in een hoekje of achter de TV ofzo.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 12:24:
Geen directe ervaring. Wat ik wel weet is dat je het niet moet zien als primaire verlichting. Daar is de lichtopbrengst te laag voor. Het is beter geschikt om sfeer te creeëren, bijv in een hoekje of achter de TV ofzo.
Sfeerverlichting is doorgaans al wat er brand bij mij thuis. Plus de lamp waar ik op dat moment bezig ben. Bureau, eettafel, etc. Bovendien kun je geloof ik tot 6 van deze lampen gelijk schakelen met de afstandsbediening. Das toch een hele sloot licht hoor.

• madmoon
  • Laatst online: 11-02 13:15
MR16 LED spots bv 2Watt zijn deze er ook in de uitvoering dat ik ze kan dimmen met mijn bestaande dimmer??
mijn keuken bestaat uit 6x 50watt halogeen,
als ik deze wil vervangen voor leds spot wil ik ze wel kunnen dimmen
zonderte de bedrading om te gooien.
Dus halogeen lamp eruit, LED spot erin.
Is dit mogenlijk, want dat is nog wat mij tegenhoud..

• JeroenH
Nee.

De bedrading kun je laten zitten, je zult een andere voeding/dimmer moeten aanschaffen. En iets anders: als je van 6x50W halogeen naar 6x2W LED gaat zul je er flink op achteruit gaan in hoeveelheid licht (en waarschijnlijk ook in kwaliteit van licht, maar dat hangt af van de LED in kwestie).

[Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2007 14:06]

• hamsteg
CanonG1 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 14:05:
[...]

Nee.

De bedrading kun je laten zitten, je zult een andere voeding/dimmer moeten aanschaffen. En iets anders: als je van 6x50W halogeen naar 6x2W LED gaat zul je er flink op achteruit gaan in hoeveelheid licht (en waarschijnlijk ook in kwaliteit van licht, maar dat hangt af van de LED in kwestie).
Er wordt gezegd dat binnenkort dimbare High Power Led-verlichting op de markt komt ... een tweede vraag is natuurlijk of je deze dimbare lampen ook nog in serie op 1 dimmer kunt zetten. Maar je praat dan wel even over een investering zeg ... de normale High Power leds gaan tegen de 25 over de toonbank, dimbaar zal nog wel even extra worden ... gok 27.50 keer 6 ... misschien krijg je wel een ietsie pietsie korten dus we ronden het geheel af of EUR 160 inclusief verzendkosten ... omgekeerd, kijkende naar de besparing over vijf jaar:
Halogeen lampen : 5 jaar * 365dagen * 3uur * 300W = EUR 410.63 (0.25 Cent per kWh). Puur de lampen kosten per 6 ook nog eens EUR 20.00. = 430.63
LED verlichting: 5 jaar * 365 dagen * 3 uur * 20W = EUR 27.38, de lampen ingeschat op 160 = 187,38 totaal

De investering waard als ze gemiddeld 3 uur per dag branden!

[Voor 17% gewijzigd door hamsteg op 16-06-2007 15:03]

• JeroenH
hamsteg schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 14:53:
De investering waard als ze gemiddeld 3 uur per dag branden!
Alleen als de hoeveelheid licht en de lichtkwaliteit vergelijkbaar zijn...

• stuffie123
Met die futuristische LED lamp bedoel je waarschijnlijk de Pharox.

Zie http://www.oxxio.nl/Oxxio/Thuis/Producten/Lamp/LampInfo

Ben ook wel benieuwd of dat wat is...

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 19:40
Ik heb vandaag een LED zaklamp gekocht, er zitten 4 bright witte LEDjes in en hij schijnt behoorlijk goed. Nu nog zien hoelang de 2 'D' battarijen meegaan

• hamsteg
CanonG1 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:45:
[...]
Alleen als de hoeveelheid licht en de lichtkwaliteit vergelijkbaar zijn...
Yep, nog twee weken wachten en dan weet ik op de nieuwe High Power Spots een gezonde warme kleur geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

stuffie123 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:25:
Met die futuristische LED lamp bedoel je waarschijnlijk de Pharox.

Zie http://www.oxxio.nl/Oxxio/Thuis/Producten/Lamp/LampInfo

Ben ook wel benieuwd of dat wat is...
Kwam laatst een review tegen waar ze geloof ik niet zo enthousiast waren.

[Voor 13% gewijzigd door Microkid op 17-06-2007 00:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stuffie123
Ja, ik heb deze:

http://www.megaman.nl/megaman/index.php?page=36

gelezen, maar vertrouw het voor geen meter. Een spaarlampenfabrikant die LED lampen zit af te kraken. Dat neem je toch niet serieus?

Spaarlampen gaan er uit, LED lampen gaan het worden, das gewoon een feit. Er moet hier en daar alleen nog een beetje worden verbeterd. Dwz: kleur, hoek, intensiteit, dimbaarheid, prijs, uiterlijk, toepasbaarheid, etc. Maar ze zijn er bijna, dat zie je gewoon, want ik heb er ook al 2 en ik gebruik ze gewoon iedere dag een paar uur. No complaints.

Het belangrijkste voordeel (naast minder watjes) t.o.v. spaarlampen vind ik dat ze meteen op volle sterkte branden.

[Voor 63% gewijzigd door stuffie123 op 17-06-2007 09:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
stuffie123 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 09:30:
Er moet hier en daar alleen nog een beetje worden verbeterd.
Naar mijn mening moet er nog veel verbeterd worden. Ik heb zelf LED-lampen gehad maar ik vond het licht weinig, nauw gebundeld, lelijk en koud in vergelijking met spaarlampen. Helemaal als je kijkt naar de prijs. Verder is de efficiency nu nog lager dan die van spaarlampen (wel hoger dan gloeilampen maar da's niet zo moelijk). Natuurlijk: de ontwikkelingen gaan hard en ik zie een grote rol weggelegd voor LED-verlichting, maar op dit moment ben je echt beter af met spaarlampen.

Geef het nog even 1 à 2 jaar en dan kan het helemaal anders liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stuffie123
Ben het niet met je eens canong1, ik denk dat je gewoon de verkeerde LED lampen hebt gekocht. Er zijn al hele goede LED lampen verkrijgbaar, waaronder bijvoorbeeld deze:

http://www.uniled.nl/?p=p...-E27-230V-High-Power-3x1W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
stuffie123 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 09:47:
Ben het niet met je eens canong1,
Dat mag, daarvoor zijn dit soort forums bij uitstek geschikt ;)
ik denk dat je gewoon de verkeerde LED lampen hebt gekocht. Er zijn al hele goede LED lampen verkrijgbaar, waaronder bijvoorbeeld deze:

http://www.uniled.nl/?p=p...-E27-230V-High-Power-3x1W
Het ziet er aardig uit, maar drie opmerkingen:

- Eerst in het echt zien hoe hoeveelheid licht is, de kleur van het licht is, etc. Aan plaatjes heb je niets om licht te beoordelen heb ik al gemerkt.
- Ik wil metingen zien aan hoeveel lumen per Watt. Wedden dat dat nog steeds lager is dan van een goede spaarlamp? Eigenlijk zouden deze jongens hem eens onder handen moeten nemen.
- Duuuuur!!! Hier heb ik 5 goede spaarlampen voor (nog meer als je cheapo's koopt). Dat zou niet zo erg zijn als de lamp efficiënter zou zijn dan een spaarlamp, maar dat is volgens mij dus niet zo.

Zie je dat ze bij de LED-gloeilampen niet opgeven "komt overeen met een xx Watt gloeilamp"? Dat komt omdat het zo lullig staat als je moet melden "komt overeen met een 20 Watt gloeilamp".

[Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 17-06-2007 10:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

CanonG1 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 10:09:
Het ziet er aardig uit, maar drie opmerkingen:

- Eerst in het echt zien hoe hoeveelheid licht is, de kleur van het licht is, etc. Aan plaatjes heb je niets om licht te beoordelen heb ik al gemerkt.
- Ik wil metingen zien aan hoeveel lumen per Watt. Wedden dat dat nog steeds lager is dan van een goede spaarlamp? Eigenlijk zouden deze jongens hem eens onder handen moeten nemen.
- Duuuuur!!! Hier heb ik 5 goede spaarlampen voor (nog meer als je cheapo's koopt). Dat zou niet zo erg zijn als de lamp efficiënter zou zijn dan een spaarlamp, maar dat is volgens mij dus niet zo.
Leuk om al die reacties te lezen. De lichtkleur voor de warm witte High Power Spots wordt verder verbeterd, resultaat is er binnen twee weken. Zodra deze binnen zijn, zullen we eens contact opnemen om ze te laten testen.
De lichtopbrengst voor wit is: 165 lumen (3*55) en voor warm wit: 105 lumen (3*35).
Zie je dat ze bij de LED-gloeilampen niet opgeven "komt overeen met een xx Watt gloeilamp"? Dat komt omdat het zo lullig staat als je moet melden "komt overeen met een 20 Watt gloeilamp".
De lichtopbrengsten van dit soort gloeilampen zijn niet bijster hoog, dat klopt. Maar deze lichtopbrengst is alweer een stuk hoger omdat er hier 36 Leds in gemonteerd zitten. Het gaat niet bij iedereen direct om een hoge lichtopbrengst, je kunt ze op de raarste plaatsen terugvinden, zo ook binnenkort in de kleur rood voor op de wallen :*) bijvoorbeeld.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 200449 op 17-06-2007 11:01]

• tnimble
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 14:17
Ik zou graag lampen thuis willen vervangen door spaar of LED lampen maar tot op heden vind ik geen enkele mogelijk. Nu zijn spaarlampen al best een tijd op de markt dus je zou verwachten dat er meer producten op de markt komen maar helaas.

Zolang er geen goede producten op de markt zien die dimbaar zijn blijft helaas de keus aan gloeilampen. Ik heb zo'n 25 exemplaren in fittingen B15, E14 en E27 van tussen de 5 en 30W die ik zou willen vervangen.

Waarom is het nu toch zo moeilijk om dimbare LED lampen te produceren. LEDs zijn een van de meest makkelijk dimbare lichtbronnen die er bestaan. Gooi de voorschakel elektronica uit die lampvoeten in het armatuur monteer je een LED driver met 1-10V aansluiting of deze leg je ergens op het plafond. Bij TL en halogeen verlichting is dit heel normaal. Bij spaarlampen kan dit niet echt omdat deze 4 aansluitingen hebben ipv 2 en dus niet in bestaande fittingen passen.

• hamsteg
Met name de bol-lampen krijgt men nog niet in de vingers.

Je ziet bij de Gu10 fittingen (halogeen met die puntjes die een 30grd gedraaid moeten worden) een aantal redelijke en hopelijke binnenkort met doorslaggevende vervangingsmogelijkheden komen er aan. Het voordeel van Gu10 is dat dit reflector lampen zijn, lampen die in princiepe maar één kant op stralen alhoewel de hoek van uitstraling nog met regelmaat tegenvalt. LEDs stralen ook maar één kant op dus de eerste successen voor LED-lampen zullen volgens mij op deze lampen gescored worden.

De bollampen (E14/E27) zijn gewoon nog slecht. Ik heb er thuis 2 paar gehad, het eerste paar van Philips viel gewoon enorm tegen. Het tweede paar werkt bij ons omdat we deze lampen altijd al wel gedimd hadden maar ze komen zeker niet boven de 15-20 W uit in vergelijking met normale gloeidraad lampen. Als ik eerlijk moet zijn, zal dit nog wel zeker een jaar of twee duren. LED lampen zijn een soort laser lampen, ze stralen goed 1 richting op. Bij een bollamp wil je tussen de 180 en 360 graden licht hebben, dat is nu met LEDs nog niet goed te realiseren. De markt zit hier niet stil maar een goede oplossing is nog niet gevonden. Spaarlampen zijn hier voorlopig de enige optie.

• tnimble
idd. Maar de vele jaren dat er spaarlampen op de markt zijn zijn daar ook maar nkele modellen (met speciale fittingen) die dimbaar zijn. Nu is het bij een spaarlamp niet mogelijk om het voorschakelapaaraat in het armatuur te plaatsen zonder de speciale meerpolie fitting te hebben. Maar met enige inspanning is het wel mogelijk om de elektronica in de lamp voet zo te maken dat deze tegen het afsneiden van de fase kan en de periode gebruikt om zijneigen dimwaarde in te stellen. Zijn deze lampen er nee. Alleen enkele modellen die je met gepruts door snel aan en uit doen kunt schakelen tussen 4 licht niveaus. Net zoals de voorschakel elektronica voor de huidige LED lampen niet tegen fase aansneiding kunnen.

De nu nog lage opbrengst van de LED lampen is voor de meeste lampen geen probleem. 15-20W voor een schemer of wandlampje is prima zo ook voor de meeste andere type sfeer verluchting. Voor je lees en basis verlichting is dit natuurlijk een ander verhaal.

Maar ik heb weinig zin om voor bijna 20 euro per lamp lampen te kopen, deze open te maken, de elektronica er uit solderen en weer dicht te maken. Daarna zou je ze zo achter een Osram Optronic OT DIM 10-24 UNV1, Philips Xitanium 25W DIM indoor, enz. kunnen plaatsen.

• stuffie123
Ik wil een LED lamp met ingebouwde miniatuurschakelaartjes voor intensititeit (30, 70, 150, 400 lumen), kleur (2000, 2500, 3000, 4000K) en hoek (30, 90, 150, 270 graden). Kan dat effe geregeld worden?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

hamsteg schreef op maandag 18 juni 2007 @ 13:32:
Met name de bol-lampen krijgt men nog niet in de vingers.
LED lampen zijn een soort laser lampen, ze stralen goed 1 richting op. Bij een bollamp wil je tussen de 180 en 360 graden licht hebben, dat is nu met LEDs nog niet goed te realiseren. De markt zit hier niet stil maar een goede oplossing is nog niet gevonden. Spaarlampen zijn hier voorlopig de enige optie.
Terwijl het in principe niet zo moeilijk zou moeten zijn: men neme een golfballetje en plak deze bijna helemaal vol met witte en gele high-intensity leds. Dat geheel weer in een E27 bol-lamp en klaar is kees: warm licht met weinig verbruik. Daarom zal die Pharox lamp van Oxxio met z'n 10 ledjes natuurlijk ook niet zoveel licht geven.

• tnimble
Opzich zou je het zo kunnen doen. Met een led of 108 kom je al een heel eind om een mooie dekking te geven en genoeg licht. Door nog iets van een lens er tussen te plaatsen die aan de buitenkant voor terug vallend licht reflecteert kom je nog een heel eind verder.

Ovg heb ik net even door het huis gelopen. Het zijn er zelf nog meer dan ik dacht als er goed dimbare led lampen bestaan kan ik 37 gloeilampen vervangen. Als je voor het gemak gemiddeld 15 wat per lampje neem maakt dat 555W wat je kunt terug brengen naar rond de 100 watt totaal. Dat scheelt toch tot een factor 5 in vrbruik!

• hamsteg
Koeling is dan het probleem Eén van die 108 LEDs worden in hun uppie niet zo heel warm maar met zijn 108-en wordt het toch een ander feest ... en hoe ga je al die aansluitingen / bedrading regelen. Ik heb nog nooit een 3D print gezien, alles met draden zal niet passen wil je de lamp ook nog in een armatuur kunnen draaien.

• tnimble
Warmte kan idd een probleem zijn. ipv een platik bol als drager meer iets van een alu bol.

Aansluiten is niet zo'n probleem als je multischip LEDs op drager er voor gebruikt. Onderstaande heeft reeds een openingshoek van 120 graden. Monteer er hier 4 van en je hebt een aardige lamp. Zal alleen best duur worden. Deze Osram LED chip LE W E2A kost zo'n 40 euro per chip.

http://tnimble.nl/electronics/led.jpg

• JeroenH

• madmoon
  • Laatst online: 11-02 13:15
CanonG1 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 14:05:
[...]

Nee.

bestaat er dam een LED dimmer die je in de muur zet (Gira/Peha)
of werkt elke electrische dimmer?
het klopt toch dat een dimmer voor bv 12v halogeen
de frequentie afkapt? en een soort van PWM dimmer hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Er zijn speciale Led-systemen die je kunt dimmen met een pulsschakelaar.
Een pulsschakelaar is hetzelfde als een gewone aan/uit-schakelaar (maak-contact), echter de pulsschakelaar maakt enkel verbinding zolang de knop wordt ingehouden.

Met behulp van deze pulsschakelaar kun je het systeem dimmen:
- Korte druk op de knop -> Systeem aan
- Knop inhouden -> High Power Leds gaan dimmen. Vervolgens, zodra ze bijna uitzijn gaat de lichtsterkte weer omhoog totdat de volle lichtsterkte weer bereikt is. Indien de knop nog steeds ingehouden wordt, gaat het systeem weer dimmen en zo is de cirkel rond.
- Korte druk op de knop -> Systeem dooft langzaam uit.

Het systeem onthoudt de laatste ingestelde lichtsterkte en zal de volgende keer deze weer direct overnemen zodra het systeem wordt ingeschakeld.

Wat het systeem in feite doet is de stroom (350mA) pulseren en zo de Leds dimmen.

Elke leverancier van schakelmateriaal (Busch Jaeger enz.) heeft wel pulsschakelaars in het assortiment.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tnimble
Elke fabrikant heeft ook 1-10V dimmers deze werken via een draaiknop of 1 of meerdere tip toetsen of een aanraakvlak. Achter deze dimmer sluit je een LED driver, een halogeen trafo of TL EVSA (elektronischvoorschakelapparaat) aan met 1-10V ingang. Werkt perfect, alleen jammer bij LEDs alleen voor de LED spots toepasbaar.

Zo'n LED driver is b.v. Osram Optronic OT DIM 10-24 UNV1. Dit is vergelijkbaar als een transformator voor LED verlichting maar heeft een extra aansluiting om te kunnen dimmen.

Deze wil ik zelf ook graag gebruiken en aansluiten op het domotica systeem. Echter heb ik het probleem dat bijna alle lampen geen spots zijn en deze ook zeker niet ga vervangen door spots. Dus moet wachten opdat leveranciers met meer typen LED lampen op de markt komen.

• hamsteg
Nou, ontvangen hoor Gu10 48 LEDs en 60 LEDs. Het nemen van de foto's is altijd weer een feest.

http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDlightsI.jpgClickable.

Getest van boven naar onder:
  1. 30 LEDs eerder getest uniled.nl
  2. 38 LEDs eerder getest uniled.nl
  3. 48 LEDs nu getest van lumia.be
  4. 60 LEDs nu getest van lumia.be
  5. 3xHP LEDs eerder getest uniled.nl <-- refrentie
  6. 50W halogeen
Zoals aangegeven heb ik de white balance ingesteld op de 3xHP LEDs. Dit betekent dat als de intensiteit zwakker wordt, de kleur meer naar bruin lijkt te gaan. Nou zijn de eerste twee LED lampen ook wat warmer van kleur maar zo erg als deze foto impliceert weer niet.

Deze keer als extra heb ik de diameter op de muur van het helle licht gemeten (ook omdat menigeen zich hierop verkijkt), de afstand vanuit de spot tot het centrum was 120cm.
  1. 60cm
  2. 70cm
  3. 70cm
  4. 110cm
  5. 110cm (een tweede heldere ring van 70cm)
  6. 110cm
Kort door de bocht, ondanks dat de kleur in de foto iets witter is als in werkelijkheid zie ik geen meerwaarde om van 38 naar 48 LEDs te gaan. De intensiteit is iets waarneembaar beter maar de hoek verandert niet. Meer een kwestie van kleursmaak (en ik vind de iets geliger/bruine variant mooier).

De verassing vind ik de 60 LEDs variant. Dit zijn 3mm LEDs en de spreiding van het licht is echt fantastisch! Net zo als de halogeen of 3xHP een lichtcircel doorsnede van 110 cm. De lichtintensiteit is, natuurlijk, nog minder als de duurdere 3xHP of de halogeen lamp maar wint van alle andere lampen op basis van zijn brede hoek. Er is geen harde overgang van lichtbundel naar schaduw. Deze lamp kan echt zelfstandig zijn werk doen waar geen super hoge intensiteit gewenst is. Alles is gewoon heel goed zichtbaar. Verassend!

Overzicht Ervaring
48 LEDs Lumia.be wwGu1050W48w-Wit301.2W7
60 LEDs Lumia.be wwGu1050W60w-Wit35+1.5W8

[Voor 14% gewijzigd door hamsteg op 01-07-2007 15:02]

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

hamsteg schreef op maandag 25 juni 2007 @ 23:35:
Nou, ontvangen hoor Gu10 48 LEDs en 60 LEDs. Het nemen van de foto's is altijd weer een feest.
[...]
erg interessant! ik ben nog steeds aan het twijfelen welke GU10 spots ik zal gaan kopen als vervanging voor m'n halogeen spots, dit is een erg mooie vergelijking! :Y

• JeroenH
In de Gamma-folder (download duurt even) van deze week staat een LED-lamp. Pagina 13, rechtsonderaan. 15 LEDs, 1 Watt, € 5,-

• hamsteg
Zeker niet duur ... dit kan leuk zijn !

Let wel op, de ervaring uit mijn laatste post toont over het algemeen nog steeds bij dit soort LEDs aan dat "meer is beter" (voor zowel intensiteit en hoek). Het lijkt erop dat dit ook een helwitte insteek is (TL-lamp wit). Heb je een goede toepassing dan gewoon proberen, vijf Euro doet je geen pijn.

Des-al-niet-er-min weer een break-through ... de doe-het-zelf heeft een eerste zet gedaan!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 20:34

EntonoX

CBR1000F

CanonG1 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:52:
In de Gamma-folder (download duurt even) van deze week staat een LED-lamp. Pagina 13, rechtsonderaan. 15 LEDs, 1 Watt, € 5,-
Nou ik heb de proef op de som genomen en heb er 3 gekocht, ze gaan ook direct alle 3 retour :( ik had geen hoge verwachtingen van deze leds maar dit is echt helemaal niks. Het licht is blauw en maar 16 lumen.
Als ik het vergelijk in een donkere kamer is mijn telefoonverlichting van mn D900 even sterk, echt geen aanrader. Tevens is het een soort Cool white / blauw achtig licht ook niet mooi dus!

Ik heb ook het idee dat de gamma weer een graantje mee pikt van de LED gekte en dus deze troep op de markt dumpt. Alle bovenstaande foto`s zijn 10x beter dan het licht wat deze geven.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee