Toon posts:

LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 252.308 views sinds 30-01-2008

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-03 08:07

mux

99% efficient!

heeft iemand dit gelezen op die nu.nl link van canong1:
De politiek zet steeds meer in op het gebruik van energiezuinige lampen in een poging om de opwarming van de aarde tegen te gaan.
hihi... Knap. Hoe doe je dat ook alweer?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:06
ssj3gohan schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:26:hihi... Knap. Hoe doe je dat ook alweer?
Ah joh dat weet je toch wel >:) LED lampen zetten maar 20% om in warmte en gloeidraad lampen 80%. Een duidelijke afname van de warmte 8)

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-03 09:21

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

ssj3gohan schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:26:
heeft iemand dit gelezen op die nu.nl link van canong1:
[...]
hihi... Knap. Hoe doe je dat ook alweer?
Hehe, heb je de rest ook gelezen:
592 miljoen euro in contanten
Right... in contanten :| word flink wat koffertjes heen en weer slepen
Bij deze techniek gaat minder energie verloren doordat het licht wordt doorgegeven door een chip in plaats van door verhitting van een gloeidraad
Een chip? ik heb wat gemist in de led ontwikkeling..

• mux

mux

99% efficient!

Dat ook, maar ik vond het vooral heel grappig hoe ze het voor elkaar krijgen dat je letterlijk dit schema af moet lopen:

1) Koop LED-lampen
2) Opwarming van de aarde wordt tegengegaan! Feest! 8)7

Maar we kennen het algemene probleem wel van interviewers zonder enige verstand van zaken die de woorden van een expert op volkomen domme manier weten op te schrijven.... :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

even nieuwsgierig, heeft er iemand al LED vervangers voor TL buizen gezien (dus LED ipv TL) "insteekmodules" anders moet ik een nieuwe kap voor mijn aquarium bouwen en dan ga ik in 1 keer een stap verder.

hoe weet ik of een PMW of PWM module in mijn halogeen lamp dimmer zit ? (waaraan herken ik zo'n ding?) ook heb ik een normale dimmer in de woonkamer voor mijn lampen .. die moet ik ook vervangen en dit soort info staat niet bepaald op verpakkingen bij de gamma etc ..
teminste ik kan toch bepaalde Halogeen dimmers gebruiken als ik het goed in dit topic gelezen heb.

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

iemand ervaring met

http://www.vego.nl/led-lamp/spaarlampen.htm DORs spaarlamp/dimbaar

deze led verlichting kan je dimmen door je lichtknopje ff snel aan/uit te doen .. ipv een "dure" dimmer
afgezien van de kleur lijkt me dit wel ideaal door het huis heen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

vso schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:50:
even nieuwsgierig, heeft er iemand al LED vervangers voor TL buizen gezien (dus LED ipv TL) "insteekmodules" anders moet ik een nieuwe kap voor mijn aquarium bouwen en dan ga ik in 1 keer een stap verder.

hoe weet ik of een PMW of PWM module in mijn halogeen lamp dimmer zit ? (waaraan herken ik zo'n ding?) ook heb ik een normale dimmer in de woonkamer voor mijn lampen .. die moet ik ook vervangen en dit soort info staat niet bepaald op verpakkingen bij de gamma etc ..
teminste ik kan toch bepaalde Halogeen dimmers gebruiken als ik het goed in dit topic gelezen heb.
Heb ze eens gezien op een tuinbouw beurs, daar stonden 2 bedrijven die het eea met led verlichting deden, en 1 van de 2 had ze, 50% kans dat het deze was: www.enthoventechniek.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
Nu de LEDs langzaam aan beter en serieus worden heb ik de beoordeling aangepast (strenger). Met name by de Gu10 fittingen beginnen de LEDs een goede vervanger te worden.

De --,-,+/-.+,++ beoordeling heb ik omgezet naar een cijfer beoordeling waarbij de formule gebruikt is: [1..5] * 1.33 + 1. Met andere woorden een ++ beoordeling wordt nu maximaal een 8. Alleen als de gloeidraad/halogeen LED vervanger echt 100% gelijk is kan een 10 gescored worden.

De 48 en 60 beoordelingen zijn toegevoegd en nog steeds staat de 3xHP LED bovenaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 13:21

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

wat zijn, in een keuken, de best bruikbare ledlampen bij bijv uniled?
ik wil er een stuk of 8 bestellen, maar ik wil niet later tot de conclusie komen dat het toch niks is

• tnimble
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 14:17
Nakebod schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 18:12:
...
Daarnaast nog een 25 watt nachtlampje vervangen voor een Megaman Candle Light Classic, 5 watt.
Ook een CCFL basis, alleen noemen ze het ESL. Of misschien is het wel totaal iets anders.
Lichtopbrengst is voor die lamp prima, vooral voor zijn doel.
ESL staat voor Energy Saving Lamp alle FL, CFL, CCFL en LED valt daar dus onder. De Megaman lamp is hoogstwaarschijnlijk een CFL of CCFL lamp. Gezien het vermogen en aantal Km van deze lamp zal het een CFL zijn.

[Voor 7% gewijzigd door tnimble op 04-07-2007 09:25]

• hamsteg
sander817 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:55:
wat zijn, in een keuken, de best bruikbare ledlampen bij bijv uniled?
ik wil er een stuk of 8 bestellen, maar ik wil niet later tot de conclusie komen dat het toch niks is
Een beetje een vreemde vraag. Waar hangen de lampen, hoe moeten ze worden gebruikt? Bij de LED lampen maken alleen de Gu10 (Gu5.3) echte stappen als het gaat om vervangende verlichting. Deze reflectie spots zie je niet vaak terug in een keuken omdat 50W halogeen daar vaak te zwaar is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hamsteg
Zo, projekt kinderkamer is voor mij klaar (de inrichting met toeters en bellen is niet mijn feestje) dus ik heb maar even drie foto's geschoten om een totaal beeld te krijgen van wat LED lampen kunnen. Alle ruimten zijn verlicht met Gu10 Spot verlichting en in kompleet donker gemaakt. Het heeft wel enige moeite gekost om de juiste foto's te schieten om ook een correct beeld te krijgen van de kleur en lichtintensiteit. De foto's zijn een beetje vaag omdat de meesten rond de S15 /F6.0 geschoten zijn en ik op die hoogte geen standaard heb. In beide overzichtsfoto's kun je nog net de plafoniere zien zitten met de LED lampen.
http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDkamer4i.jpg
Clickable.

Zoals je hier kunt zien zijn de linker en rechter sport de 3HP spots, de naar voren gerichte is een amber gele 38LEDs en de naar achteren gerichte is een 38LEDs groen. De groene kleur in dit geweld van wit vind ik echt gaaf.
http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDkamerGroeni.jpg
Clickable.

De plafoniere heb ik iets aangepast waardoor met een dubbele schakelaar alleen de groene LED lamp, alleen de drie "witte" lampen en natuurlijk beiden tegelijkertijd aan kunnen. De zachte groene lamp biedt ons straks de mogelijkheid om te spieken zonder een bouwlamp-effect te krijgen bij het activeren van alle vier spots.
http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDhal3i.jpg
Clickable.

Met name deze foto is helaas niet helemaal scherp. De zwarte rand aan de bovenkant is van de deurpost van de ruimte van waaruit ik de foto gemaakt heb. Hij is bewust zichtbaar zodat je nog net de LEDlampen weer ziet. De hal/overloop voor de verschillende slaapkamers bevat alleen maar 3 38Leds Gu10s. Deze LEDs zijn amber en kleuren bij ons in combinatie met de donkerbruine vloerbedekking heel mooi (in werkelijkheid is het nog iets witter maar dit was het beste wat ik kon "vangen").

Samengevat zijn deze twee ruimten alleen teruggebracht van 350W (7x50) naar 12W (5x1.2 en 2x3). Voor verlichting die veel gebruikt wordt, ok'e kinderkamer nog drie maand wachten, een behoorlijke besparing. Voor ons gevoel leveren wij niet in op lichtkwaliteit. Afwachten wat de rekening staks gaat zeggen maar met een kind zal het geheel alleen maar toenemen ;)

[Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 09-07-2007 13:04]

• hamsteg
Even nog weer over wat sites gestruind maar weinig nieuwe ontwikkelingen op dit moment. In de TS heb ik wat links bijgewerkt m.b.t. web-shops die de moeite waard zijn. Er is veel bagger en winkels die alleen maar lampen aanbieden die de moeite niet waard zijn om uberhaupt serieus genomen te worden als vervangende verlichting (lees: <30 LEDs zoals bijv. die 15 LEDs Gamma verlichting).

[Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 12-07-2007 13:25]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-04 15:22
Leg je je kind met een speciale reden in groen licht? Groeit-ie dan harder of zo? (grapje!)

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• hamsteg
Wilde altijd al een hulkje :)

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 17:10
Dus toch GAMMALED's ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 21:36
Weet iemand in de buurt van Rotterdam een zaak waar LED verlichting staat opgesteld?
Ik ben nml van plan om een deel van de verlichting in mijn huis te vervangen door LED verlichting.
Om te beginnen mijn werkkamer en slaapkamer. Dus paar spots + bureaulamp.
Ik zou graag eerst het licht willen zien voordat ik overga tot aanschaf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Badger schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:23:
Weet iemand in de buurt van Rotterdam een zaak waar LED verlichting staat opgesteld?
Ik ben nml van plan om een deel van de verlichting in mijn huis te vervangen door LED verlichting.
same here .. alleen hoeft niet te beperken tot buurt van rotje knor .. ik wil zien .. internet aanschaf is leuk .. maaruh zien doet meer .. vind

Tja vanalles

• hamsteg
Badger schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:23:
Yep, en dat lukt dus helaas niet omdat de meeste goede LED lamp winkels zijn web-winkels (zie TS). Hier hebben ze veel keuze en de nieuwste lampen (minimaal 38 LEDs, of de betere High Powers) maar nergens een bezoekadres. Anders kom je uit bij de bouwmarkten die heel voorzichtig met 7-16 LED spots aan komen zetten en die zijn toch minder (zeg maar rustig niet geschikt) en helemaal geen 3HPs (3 High Power LEDs).

Ik heb dus twee miskopen gedaan ... de bollamp peertjes van Philips en de 18 Leds echt wit ... de eerste geeft geen licht de tweede is gewoon geen mooie kleur en veel te smalle hoek van licht uitstraling.

Mag bij mij rustig langkomen, Rijssen-Holten dus iets te ver weg voor sommigen en het is pas om 23:00 voldoende donker voor een oordeel. De foto's die ik hier geplaatst heb geven een redelijk goede indruk (en zijn vaak nog iets te donker).

Als je het risico durft te lopen voor €12-16 per lamp wees dan wel voorzichtig (als ze bevallen zijn ze in no-time terugverdiend). Koop er eerst gewoon een paar die je voor je gevoel worst-case ergens op zolder weg kunt zetten. Koop altijd warm-wit; Ik heb alleen ervaring met Lumia en UniLed. De eerste is in kleurstelling iets witter (niet zo wit als TL-verlichting hoor) en de tweede is iets geler (persoonlijk houden wij daar iets meer van maar kunnen bij gekleurde muren wel eens verkeerd uitvallen). Beiden hebben helaas geen winkel (maar dan moet je ze eigenlijk nog in het donker zien).
Of Kryptonite straling, gedonder met zo'n Supermanneke moeten we niet hebben :)

[Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 16-07-2007 10:13]

• stuffie123
En vooral niet boos maken...

[Voor 172% gewijzigd door stuffie123 op 16-07-2007 10:08]

• JeroenH
En een grote lading overhemden inslaan...

• stuffie123
Misschien wel interessant om ook eens te onderzoeken. Ik was dit weekend op zoek naar een lamp voor in de (e27) lamp buiten aan het tuinhuisje. Nu ben ik ook zo iemand die altijd zoekt naar de beste lamp met zo min mogelijk watjes, maar dat viel in dit geval toch tegen. Ik twijfelde over een 5W spaarlamp, want volgens mij doen die dingen het niet bij -20. Een LEDlamp kon ook niet, want er is nog geen goede die rondom straalt. Uiteindelijk maar gekozen voor een 15 Watt gloeilamp van een eurootje. Hoefde niet zo fel, was maar voor orientatie.

En terwijl ik dit zit te typen hoor ik op de radio reclame over co2ok.nl :|

• JeroenH
stuffie123 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 10:29:
Ik twijfelde over een 5W spaarlamp, want volgens mij doen die dingen het niet bij -20.
Als ik om mij heen kijk dan zie ik bij de opritten hier in de buurt vele spaarlampen, ook in armaturen waarin de temperatuur vrijwel gelijk moet zijn aan de omgevingstemperatuur. Ik vermoed dus dat het met moderne spaarlampen geen groot probleem meer is. Misschien dat het wat langer duurt voordat hij op lichtsterkte is, maar dat boeit voor zo'n toepassing toch niet echt. Je kunt het natuurlijk eenvoudig testen, voor €3 of zo heb je een spaarlamp en weet je het (OK, je moet wel wachten tot er -20 is, kon nog wel eens even duren).

• knirfie244
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-03 14:46
hamsteg schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 08:25:
[...]
Ah joh dat weet je toch wel >:) LED lampen zetten maar 20% om in warmte en gloeidraad lampen 80%. Een duidelijke afname van de warmte 8)
_O-
Probeer maar eens iets van 97% (gloeilamp) en 85% (LED) omzet in warmte...

• hamsteg
knirfie244 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 13:15: _O-
Probeer maar eens iets van 97% (gloeilamp) en 85% (LED) omzet in warmte...
Die 97% wil ik geloven maar die 87% niet. Hangt even af welke LED je gebruikt (de HP worden wel warm) maar de "normale" 3/5mm leds kan ik na een uurtje branden zonder een centje pijn uit het armatuur draaien, doe ik dat bij een halogeen lamp dan heb ik het eerste half jaar geen vingerafdrukken meer. De High Power LEDs willen inderdaad wel warm worden maar 87%?
edit:
Kan artikel niet terug vinden waar de percentages stonden

[Voor 6% gewijzigd door hamsteg op 16-07-2007 14:25]

• JeroenH
Zo onrelastisch is dat niet. Spaarlampen zijn over het algemeen 4 à 5 keer zo efficiënt als gloeilampen, dus 97% -> 88-85% verlies aan warmte. LEDs zijn minder efficiënt dan spaarlampen, het verlies aan warmte zal dus op zo'n 90% of liggen.

• hamsteg
Op Wikipedia staat inderdaad iets meer info op dit gebied:
Een monochromatische led, vooral een rode, kan bijzonder efficiënt zijn (tot wel 50% van de elektrische energie wordt omgezet in licht). Het loont heel duidelijk om zulke leds te gebruiken om gloeilampen in rode verkeerslichten te vervangen: de gloeilamp heeft een totaal rendement van wit licht van zo'n 5 procent, en zelfs daarvan wordt maar een klein deel gebruikt (het grootste deel wordt tegengehouden door het rode glasfilter). Ook de beperkte openingshoek van een led komt hier van pas. Het rendement van een witte led is veel kleiner dan dat van een rode led: een witte led is opgebouwd uit een blauwe led (rendement daarvan is al lager dan voor een rode) waarvan een gedeelte van het licht wordt opgevangen door een fosfor die het, met een belangrijk energieverlies, omzet in geel licht. Het geel in combinatie met blauw geeft een witte indruk. Witte leds zijn door dit principe niet of nauwelijks efficiënter dan grote gloeilampen (van zo'n 100 watt).
Bron: wikipedia

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-03 13:52
Volgens mij gaat dit alleen op voor de eenvoudige witte leds, die je in de el cheapo spotjes aantreft (de 18 leds voor 220v type's) Voor luxeon leds gaat dit imho niet op. Iets lager in het wikipedia stukje staat ook:
De ouderwetse gloeilamp: 17 Lumen per Watt
De halogeenspot: ca. 20 Lumen per Watt
De modernste (2006) superfelle witte leds (5mm): 51 Lumen per Watt
Een moderne spaarlamp (15W): 55-60 Lumen per Watt
TL-buizen: ca. 70 Lumen per Watt
Natriumlampen (straatverlichting): 120-200 Lumen per Watt.
de spaarlamp levert dus iets meer licht, maar niet zo ontzettend veel meer. Ik weet niet hoe het ondertussen is gesteld, maar de ontwikkelingen gaan hard. Daarnaast bevatten spaarlampen nog altijd kwik, hetgeen niet erg goed is voor het milieu (hoewel led's volgens mij ook een aantal stoffen bevatten die je beter niet kan nuttigen).

daaronder nog :
december 2006: Nichia komt in met een bericht dat zij een witte led hebben ontwikkeld die 150 lumen per watt levert

dus al met al lijkt het geheel niet met elkaar in overeenstemming.

nb: ik vraag me af of ze bij een TL buis verliezen van simpele (niet electronische) voorschakelapparaten meenemen. De verhouding komt dan wel anders te liggen, lijkt me.

Hanging on to the rollercoaster of life

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik ga eens wat bestellen

samen met mijn partner hebben we de knoop doorgehakt om overal in het huis led te plaatsen
onze enige vrees is dat de led lampen te weinig rond om licht geven.

de osram dot it was bedoelt voor camping gebruik maar het geeft te weinig licht rondom ..
het hoeft niet veel licht te zijn maar wel "breed" verstraalt .

keuken is 1 van de weinige locaties waar we eigenlijk veel licht wensen. de rest hoeft niet super sterk

Tja vanalles

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

opschuren, dan stralen de alle kanten op ;)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-03 13:52
Ik was gisteren bij Ikea, daar hadden ze (nieuw?) RGB led stripjes. Je krijgt dan 4 LED stripjes van ieder 28 cm, met een controller en een adapter. Kosten: 49 euro. Met de controller kan je de set instellen op 1 vaste kleur, een continu wisselende kleur of een geleidelijk in elkaar overgaande kleur.

Ik heb deze samen met een vierkante matglazen lamp gekocht (was 12,95) Thuis gekomen heb ik de stripjes rechtop om een oude CD cakebox middensteuntje heen gezet, en de lamp er omheen gezet. Ik heb dus nu een soort van RGB moodlight, instelbaar op een aantal verschillende kleuren of langzaam overvloeiend van kleur naar kleur.

Met de 4 led stripjes heb je in ieder geval genoeg licht om hem als schemerlamp te gebruiken, maar wanneer je hem op bijv wit zet, zie je toch, als je goed kijkt, door het matglas dat het is opgebouwd uit meerdere kleuren. Ik vindt het persoonlijk niet echt storend, en ik ben erg tevreden met het eindresultaat. :)
Ze hebben overigens ook 4 stripjes met witte leds, met adapter enz. voor 29,95.

link van de stripjes

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70115564

[Voor 5% gewijzigd door elhopo op 18-07-2007 09:25]

Hanging on to the rollercoaster of life

• hamsteg
vso schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:05:
ik ga eens wat bestellen
...
Leuk! Als je wilt deel ook je ervaringen met ons.

Hoe enthousiast ook, ik wil je wel even waarschuwen niet te veel ineens te bestellen. Al hoewel de normale LED reflectie lampen nu onder €15 de deur uitgaan zou het zonde zijn als ze je niet bevallen ... en misschien wil je nog even wachten? Ik hoop eind deze maand, begin volgende maand nieuwe 3HPs te krijgen die nog iets warmer van kleur zijn. Bedenk dat deze markt nog steeds volop in ontwikkeling is en dat eigenlijk alleen de reflectiespots op dit moment een duidelijke voortgang boeken (maar er ook nog niet helemaal zijn).

Als je plafonieres hebt waar meerdere lampen ingaan meng ze dan, dus bijv 2x3HP (#5) en 2x38LEDs warm-wit (#2).

http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDlightsI.jpg
^^^ Clickable ^^^
  1. 30 LEDs uniled.nl
  2. 38 LEDs uniled.nl
  3. 48 LEDs lumia.be
  4. 60 LEDs lumia.be
  5. 3xHP LEDs uniled.nl <-- refrentie
  6. 50W halogeen
Volledige test

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-03 15:16
>> Spaarlampen zijn over het algemeen 4 à 5 keer zo efficiënt als gloeilampen, dus 97% -> 88-85% verlies aan warmte. LEDs zijn minder efficiënt dan spaarlampen, het verlies aan warmte zal dus op zo'n 90% of liggen.

Je kunt bekende gegevens over lumens/Watt vrij eenvoudig omrekenen naar efficiency in procenten. Als volgt:

Als je 1W aan electrische energie volledig omzet in licht, krijg je -afhankelijk van de kleur- maximaal zo'n 600 lumen (voor groen). Als je het omzet in wit licht, zit je aan maximaal zo'n 300 lm/w.

Als we nu kijken naar getallen voor bijvoorbeeld een gloeilamp, bijvoorbeeld zo'n 15 lm/w, dan is dit slecht (15/300) = ongeveer 5% efficient. 95% wordt dus in warmte omgezet.

Een (witte) LED die 50 lm/w levert, komt dus tot zo'n 50/300 = 16% efficiency. Ook deze zet dus nog altijd 84% van de electrische energie om in warmte.

Een andere kleine opmerking - in laboratorium condities worden wel eens getallen geclaimd tot wel 150 lm/W, waarmee je aan 50% efficiency zou komen. VOor het gemak wordt er dan niet bij gezegd dat deze waarden alleen gehaald worden als je slechts 1mW verstookt! Bij normale vermogens (~1W per LED) zakt die 150 al snel in tot 50...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hamsteg schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 08:44:
[...]
Leuk! Als je wilt deel ook je ervaringen met ons.
(na)tuurlijk deel ik ze
Hoe enthousiast ook, ik wil je wel even waarschuwen niet te veel ineens te bestellen. Al hoewel de normale LED reflectie lampen nu onder €15 de deur uitgaan zou het zonde zijn als ze je niet bevallen ... en misschien wil je nog even wachten? Ik hoop eind deze maand, begin volgende maand nieuwe 3HPs te krijgen die nog iets warmer van kleur zijn. Bedenk dat deze markt nog steeds volop in ontwikkeling is en dat eigenlijk alleen de reflectiespots op dit moment een duidelijke voortgang boeken (maar er ook nog niet helemaal zijn).

Als je plafonieres hebt waar meerdere lampen ingaan meng ze dan, dus bijv 2x3HP (#5) en 2x38LEDs warm-wit (#2).
hoewel geld in deze denk ik redelijk makkelijk terug verdient is 5w of minder(led) versus 60 w (gloeilamp) tja .. dan is de keuze niet zo moeilijk
mijn "angst" is dat ik zeer gefocust licht of te zwak krijg voor het doel.

keuken moet gewoon goed verlicht worden met 1 bolletje, als het niet met led gaat dan spaarlamp.

in de douche hangen 5 mini hallogeen spots (vorige bewoner heeft ze opgehangen) en ik zie geen reden om daar ander licht neer te hangen. maar daar zou ik graag ook even veel licht terug plaatsen door led (gezien de natteboel)

in de gang hangen 3 hallogeen lampen die 35w per stuk zijn ze zijn relatief even duur als een led vervanger. alleen de besparing zal meer zijn.

de slaapkamer is veel licht prettig, alhoewel we het alleen gebruiken indien noodzakelijk anders gebruiken we de 10 leds burealamp (gekocht bij makro)
deze verbruikt uit 1w en aan 3w (uit verbruik vind ik dan maar jammer ga daar een keer een schakelaar tussen mikken ofzo .. wat overgens wel een beetje offtopic is dat een wattmetertje kopen best wel ogen opent.

de woonkamer en andere kamers tja twist puntje daar wil ik gewoon redelijk licht niet super fel maar ook niet te donker. en zeker niet gefocust licht maar breed verstraalt
BartS12 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 08:48:
>> Spaarlampen zijn over het algemeen 4 à 5 keer zo efficiënt als gloeilampen, dus 97% -> 88-85% verlies aan warmte. LEDs zijn minder efficiënt dan spaarlampen, het verlies aan warmte zal dus op zo'n 90% of liggen.
Ik denk dat je vergelijking niet helemaal eerlijk/fair is.

De basis is kijk je per LED of kijk je naar de hoeveelheid LED's die nodig zijn om een hoeveelheid lumen te breiken.

Stel dat je een vergelijking maakt met spaarlamp, gloeilamp en LED(s) en zet de basis eens op x aantal lumen/candela. + stralingshoek

Stel ik ga uit van een 60w gloeilamp (normaal peertje) aan lumen+stralingshoek produceert. De tegenhanger in spaarlamp is redelijk simpel gevonden. Maar LED's tja hoeveel heb je nodig van welke kwaliteit om het zelfde aantal lumen en stralingshoek te bereiken. Maar stel dat je dat gevonden hebt.

Dan ga je na hoeveel Watt verbruikt word en hoeveel verlies (warmte) je nu eigenlijk hebt.
de levensduur onder HTK(Huis Tuin en Keuken) gebruik omstandigheden is.

Per saldo zal het de LED's denk ik toch winnen

ps wat ik zeer kwalijk vind is de niet dimbaarheid van spaar/led lampen

[Voor 27% gewijzigd door vso op 18-07-2007 15:04]

Tja vanalles

• hamsteg
Cool !
mijn "angst" is dat ik zeer gefocust licht of te zwak krijg voor het doel.
Yep dat is ook een gevaar dat beneden de 38 LEDs gewoon de waarheid is en gelijk of boven de 38 LEDs een beetje van de situatie afhangt. Dat is een belangrijke reden waarom ik twee 3HP en twee 38 LEDs in één lamp heb gecombineerd (kleur was de andere reden). De 60 LEDs heeft een fantastische spreiding maar is tov de 3HP zwakker (zie foto).
keuken moet gewoon goed verlicht worden met 1 bolletje, als het niet met led gaat dan spaarlamp.
Dat wordt dan een spaarlamp, bolletjes-LED-lampen 2x woordwaarde? doen het gewoon nog niet goed.

• JeroenH
vso schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:50:
Ik denk dat je vergelijking niet helemaal eerlijk/fair is.

De basis is kijk je per LED of kijk je naar de hoeveelheid LED's die nodig zijn om een hoeveelheid lumen te breiken.
Nee, het belangrijke getal waar het om gaat is lumen per Watt (een soort kilometer per liter bij je auto zeg maar). Op dit moment (lees die drie woorden goed) zijn spaarlampen de lampen met de hoogste lumen per Watt, daarna witte LEDs, daarna halogeenlampen en pas helemaal onderaan gloeilampen.

In LEDs (maar ook in spaarlampen, vergeet dat niet) zit veel ontwikkeling dus de kans is goed dat er met één of twee jaar tijd wel goede LED-lampen te koop zijn die de gloeilamp kunnen vervangen met een efficiëntie die even goed of beter is als van een spaarlamp. Tot die tijd is de spaarlamp (of andere fluorescentielampen zoals TL-buis) de beste keus als je doel is efficiënte verlichting te plaatsen.
ps wat ik zeer kwalijk vind is de niet dimbaarheid van spaar/led lampen
Dat geldt niet voor iedereen, ik vind het geen bezwaar. Ik heb de verlichting in onze woonkamer slim opgesteld zodat we het door het in- en uitschakelen van lampen kunnen maken van "romantisch" tot "we zijn de afstandbediening kwijt". ;)

• Chiron
  • Laatst online: 30-03 17:00

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Zo, net via inkoopactie 3 E27 3x1W spots binnen gehad (18,50 per stuk :X), het licht wat eraf komt is qua kleur goed, wel ongeveer te vergelijken met een halogeenlampje :) prima vervanger voor de 2 25 watt gloeilampspotjes die er eerst in zaten.

Het enige nadeel is misschien dat ze ontzettend gefocust zijn, maar dat kan ook aan de behuizing liggen waar ze nu in zitten. Als sfeerverlichting voldoet het in ieder geval prima, het is wel even de truc om een goeie plek te vinden om de lamp op te richten.

Verder heb ik wel dat het geheel echt gloeiend heet wordt, het lampje is nadat ie een tijdje gebrand heeft niet met blote handen aan te pakken (aan de alu koelribben dus). Ik hoop dat dat goed gaat op de lange duur :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Anoniem: 226983

Spam weggehaald.

[Voor 97% gewijzigd door naftebakje op 20-07-2007 22:16]

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 16:35
Dit topic heeft me inspiratie gegeven!
Ik heb 33 stuks 3x1 HP ledspots besteld (Gu10, 230V). Bedoeling is om de hele benedenverdieping met LED's te verlichten. Later zouden 2de en 3de verdieping kunnen volgen (als het meevalt), kelder en zolder wil ik verlichten met spaarlampen. 'K zou graag op het einde van de rit geen gloeidraad meer in huis hebben (behalve het lampje van de koelkast, microgolf en oven ;) ).

Het verloop zal ik zeker in dit topic blijven posten. Voor de geïnterresseerden, ik heb ze gekocht via http://www.leditlight.net. (ben via dit topic op deze webwinkel gekomen).

Als de verbouwing eenmaal (zo goed als) afgerond is, ik verwacht over een dikke maand, wil ik me gerust kandidaat stellen als "kijkadres". (Ik woon wel in Antwerpen, België). Kunnen mensen die nog aan het twijfelen zijn gerust eens komen kijken...

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04

Nakebod

Nope.

33 stuks, dat is nogal wat :D
Grote investering ook, voor een, naar mijn idee, toch nog een beginnende techniek.
Ik ben maar klein begonnen, omdat ik verwacht dat binnen een jaar of 2 de lichtopbrengts wel een stuk beter zal zijn, en vooral de prijs lager is.

Had je eerst al 33 GU10 lampen, of, omdat het LED's zijn, schaf je er meer aan? 33 klinkt namelijk best veel :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 16:35
Nakebod schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 10:28:
33 stuks, dat is nogal wat :D
Grote investering ook, voor een, naar mijn idee, toch nog een beginnende techniek.
Ik ben maar klein begonnen, omdat ik verwacht dat binnen een jaar of 2 de lichtopbrengts wel een stuk beter zal zijn, en vooral de prijs lager is.

Had je eerst al 33 GU10 lampen, of, omdat het LED's zijn, schaf je er meer aan? 33 klinkt namelijk best veel :P
33 stuks zijn er inderdaad heel wat, flinke hap uit m'n budget ook ;)
Ik heb net een huis gekocht en ben dit aan het verbouwen. De benedenverdieping is eigenlijk één grote ruimte (open keuken en eetruimte) van 11m op 3.8m. Hier heb ik spotjes ingebouwd in het plafond, om de 80 cm, in twee rijen (plus extra boven het aanrecht). Zo kom je al snel aan dat getal.

Sowieso wil ik liever wat meer lichtpunten die minder sterk branden, dan een paar zeer felle lichtpunten, zo heb je in je ruimte minder "gevlekt" licht (egaler verspreid). De 3x1 HP ledlampjes voldoen daar perfect voor...
Nakebod schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 10:28:
Het is inderdaad een zware investering, maar als ik nog 2 jaar moet wachten op een prijsdaling ben ik duurder af! (Ik vervang geen verlichting, ik plaats nieuwe, zodoende zou ik eerst andere lampen moeten kopen.) Ook uit het verbruik heb ik op die 2 jaar een flink stuk terugverdiend (als ik vergelijk met 20W halogeen, 660W vs. 99W

Ik zag trouwens dat er een nieuwe High Power led op de markt is: 3x2 HP (heb ik bij Led It Light zien staan.) Ziet er een stevig beestje uit! Zou een 50W vervanger zijn.

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Hmm, klinkt geinig zo een verbouwing :)

Heb net ook nog even een armatuur gehaald voor 2 GU10 lampen, gezien ik er nog 3 over had van mijn 1e aankoop.
Kan ik de hoek die ik eigenlijk altijd al had willen verlichten nu ook echt verlichten :)

Zit alleen nog een beetje te twijfelen hoe ik het doe.
Had eerst 3x een fel witte lamp, en daarna 3x een warmwit.
Daarvan gebruik ik nu 2x warmwit, en 1x fel wit in het midden.

Nu denk ik dat ik in de andere hoek 2x felwit ga doen, omdat ik denk dat daar een mix van 2 kleuren niet mooi gaat zijn.
Maar goed, zodra die lamp hangt, ik denk dit weekend, zal ik wat testen, + foto's ervan maken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb zojuist voor de gang decolight van philips gehaald (10,-) bij een bouwmarkt keten filiaal. kleur geel. moet zeggen dat het wel een enorme achteruitgang is op wat ik eerst had (kwa licht) 35w hallogeen en ze zijn zeer gefocused. mijn vriendin moet ze nog zien. dus het kan zijn dat we 1 vervangen door een hallogeen of allemaal terug, wit/blauw/groen tja dat zal het niet worden. wellicht dat we nog naar een meer leds variant gaan (dit is ~20 leds?) nu was de 35w al wel teveel licht maar dit is denk ik nog net te weinig.

de rest hebben we besloten om tijdelijk spaarlampen over te stappen behalve de woonkamer daar gaan we verder voor zoeken. de Bureau led lamp (20 led) heb ik een extra draad met schakelaar tussen gedaan zodat uit echt uit is en geen 1 wat sluip verbruik door de transformator gebruikt wordt

Tja vanalles

EFL schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:20:
[...]
Ik zag trouwens dat er een nieuwe High Power led op de markt is: 3x2 HP (heb ik bij Led It Light zien staan.) Ziet er een stevig beestje uit! Zou een 50W vervanger zijn.
Ja dat klopt wij verkopen nu veel de 3x1 watt luxeon spots deze werken met phillips
powerleds hetgeen wel al een stuk feller dan de chinese powerleds maar wij vonden het wel
eens tijd worden voor een 50W vervanger dus hebben een led-lamp laten ontwikkelen met 3x2 watt leds,(ofwel 6 watt x 55 lumen = 300+ lumen)
Echter omdat de 2 watt powerleds veel warmte geven en hij betaalbaar moet blijven
hebben we wel een extra koelrib moeten toevoegen dus... led wel op!! de spot is dus niet geschikt voor inbouwspots, wel voor de normale armaturen

ik zal volgende week ter vergelijking wel een paar foto’s posten gemaakrt in 1 ruimte
om jullie duidelijk het verschil te laten zien tussen alle verschillende ledspots
die momenteel op de markt zijn zoals:

ledspot met 5mm leds ( 2 en 3,6 watt),
ledspot 1x3 watt powerled
ledspot 3x1 watt powerled
ledspot 3x2 watt powerled

Verder zou ik graag een advies achterlaten voor mensen die opzoek zijn naar
Led lampen om hun miskopen te besparen, op veel sites word vermeld
Dat een 2 of 3 watt ledlamp met 5mm leds een 50 watt halogeenspot kan vervangen
Trap hier a.u.b niet in, vraa voor u wat besteld altijd naar technische gegevens
zoals hoeveel lumen per Watt de gebruikte leds leveren en wat de lichtsterkte is na 5.000 brand-uren.

Veel gebruikte leds komen uit China en in dit land richten ze zig meer op goedkoop
Dan op kwaliteit, deze leds verliezen na 1000 uur al 30% van hun lichtsterkte
De betere leds komen uit Taiwan en de USA en geven na 5.000 uur nog 95% van de
originele sterkte, weet dus wat u koopt want dit word vaak niet vermeld bij de online winkels!

[Voor 2% gewijzigd door een moderator op 21-07-2007 17:26. Reden: groeten weggehaald]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 226983 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:47:
[...]

Ja dat klopt wij verkopen nu veel de 3x1 watt luxeon spots deze werken met phillips
powerleds hetgeen wel al een stuk feller dan de chinese powerleds maar wij vonden het wel
eens tijd worden voor een 50W vervanger dus hebben een led-lamp laten ontwikkelen met 3x2 watt leds,(ofwel 6 watt x 55 lumen = 300+ lumen)
Echter omdat de 2 watt powerleds veel warmte geven en hij betaalbaar moet blijven
hebben we wel een extra koelrib moeten toevoegen dus... led wel op!! de spot is dus niet geschikt voor inbouwspots, wel voor de normale armaturen

ik zal volgende week ter vergelijking wel een paar foto’s posten gemaakrt in 1 ruimte
om jullie duidelijk het verschil te laten zien tussen alle verschillende ledspots
die momenteel op de markt zijn zoals:

ledspot met 5mm leds ( 2 en 3,6 watt),
ledspot 1x3 watt powerled
ledspot 3x1 watt powerled
ledspot 3x2 watt powerled

Verder zou ik graag een advies achterlaten voor mensen die opzoek zijn naar
Led lampen om hun miskopen te besparen, op veel sites word vermeld
Dat een 2 of 3 watt ledlamp met 5mm leds een 50 watt halogeenspot kan vervangen
Trap hier a.u.b niet in, vraa voor u wat besteld altijd naar technische gegevens
zoals hoeveel lumen per Watt de gebruikte leds leveren en wat de lichtsterkte is na 5.000 brand-uren.

Veel gebruikte leds komen uit China en in dit land richten ze zig meer op goedkoop
Dan op kwaliteit, deze leds verliezen na 1000 uur al 30% van hun lichtsterkte
De betere leds komen uit Taiwan en de USA en geven na 5.000 uur nog 95% van de
originele sterkte, weet dus wat u koopt want dit word vaak niet vermeld bij de online winkels!
hmm dus ik kan hem niet in mijn inbouw meuk zetten die 35 w vervangers wel ?, overgens is jullie site wel krap aan asortiment maar wel goed beschreven v.d licht opbrengst ten opzichte van de gloeilamp/spaarlamp _/-\o_ _/-\o_

kunnen jullie niet inbouw/opbouw dimmers voor led's verkopen ? en wat vaak een probleem is met de led lampen is (afgezien van de licht opbrengst) is dat ze niet in de standaard plafond fitting passen (als ze wel passen zijn ze te klein/te weinig licht)

of een eigen plafond unit ontwerpen die veel licht opbrengt ;) >:) ik zou werken met een set van x aantal leds (5stuks bv ) die vervangbaar zijn van de lamp dus 5leds units in een 40 led unit lamp opzo gaat er 1 of 5 stuk hoef je niet de hele unit/lamp te vervangen .. (klant vriendelijk)

Tja vanalles

hmm dus ik kan hem niet in mijn inbouw meuk zetten die 35 w vervangers wel ?, overgens is jullie site wel krap aan asortiment maar wel goed beschreven v.d licht opbrengst ten opzichte van de concurrentie
Op internet zijn inderdaad veel sites die een overvloed aan modellen aanbieden,
ons assortiment is gekozen uit meer dan 100 modellen en 20 fabrieken, wij hebben alleen
de best geteste led-lampen in de internet winkel en dit is ook heel bewust gedaan
om zo duidelijk mogelijke en goede producten aan te bieden in een markt waat veel onduidelijkheid heerst.
kunnen jullie niet inbouw/opbouw dimmers voor led's verkopen ? en wat vaak een probleem is met de led lampen is (afgezien van de licht opbrengst) is dat ze niet in de standaard plafond fitting passen (als ze wel passen zijn ze te klein/te weinig licht)
Eind volgende maand verwelkomen wij een nieuwe lamp die in alle standaard
inbouwarmaturen past, Het gaat om een model met 1x5 watt powerled (5x45 lumen = 220 lumen)
Dimmers zouden wij wel kunnen verkopen, echter is niet iedereen zo technies en komt het
Wattage wat geleverd word door een voeding gebruikt voor 12 volt ledlampen zeer nauw en gaan
ze bij een verkeerde stroom heel snel stuk, omdat wij 1 jaar garantie geven op de lampen
is het niet haalbaar zulke kwetsbare lampen te verkopen.
Of een eigen plafond unit ontwerpen die veel licht opbrengt ;) >:)
Ik ben blij dat hier interesse voor is want dit is mogelijk! We hebben vorige maand voor een
grote klant vaste 12v inbouw spots op maat gemaakt met 3x 3 watt powerleds.
(Totaal 9 watt x 45 lumen = 405 lumen)
Deze zullen wij binnenkort ook op onze site aanbieden voor +- 45 euro.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 226983 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 19:56:
Op internet zijn inderdaad veel sites die een overvloed aan modellen aanbieden,
ons assortiment is gekozen uit meer dan 100 modellen en 20 fabrieken, wij hebben alleen
de best geteste led-lampen in de internet winkel en dit is ook heel bewust gedaan
om zo duidelijk mogelijke en goede producten aan te bieden in een markt waat veel onduidelijkheid heerst.
bedoelde dat jullie als 1 van de weinigen erbij zetten met welk type gloeilamp het te vergelijken valt (90% van wat ik gezien heb doet het niet) Dit spoort mij aan aanschaf te doen op jullie site voor mij is de hoeveelheid licht opbrengst, afmetingen of deze wel in de gekozen houder past.

nadeel vind ik weer dat jullie zo weinig hebben en weinig kleuren etc ..
Eind volgende maand verwelkomen wij een nieuwe lamp die in alle standaard
inbouwarmaturen past, Het gaat om een model met 1x5 watt powerled (5x45 lumen = 220 lumen)
dit is dan weer jammer mij zegt lumen geen hol namelijk (als techneut kan je het uitzoeken tuurlijk) maar voor een leek is een vergelijking staat wel prettig ..

wat een verkoop iets zou zijn is gloeilampen van laag naar hoog van boven naar beneden onder elkaar in watt met daar tegen over een lumen staaf en "klikbare" gedeeltes van de beschikbare led tegenhangers zodat je meteen weet welke producten te koop zijn. (ook voor spaarlamp/hallogeen?)

overgens "mis" ik vritrinespotjes vervangers en andere vittingen guxx
Dimmers zouden wij wel kunnen verkopen, echter is niet iedereen zo technies en komt het
Wattage wat geleverd word door een voeding gebruikt voor 12 volt ledlampen zeer nauw en gaan
ze bij een verkeerde stroom heel snel stuk, omdat wij 1 jaar garantie geven op de lampen
is het niet haalbaar zulke kwetsbare lampen te verkopen.
elke doe het zelver kan wel een dimmer aansluiten (in/opbouw he?) wat ik begrijp van led dimmen is dat je eigenlijk niet dimt maar de tijd tussen stroom pulsen verhoogt waardoor led's meer gaan "flitsen" waardoor de illusie onstaat van dimmend licht. dit is dus anders dan een gloeilamp dimmer die dimt door een regelbare weerstand (of heb ik het nu fout?)
het gaat dus niet om de 12 volt maar 230v dimmen.
Ik ben blij dat hier interesse voor is want dit is mogelijk! We hebben vorige maand voor een
grote klant vaste 12v inbouw spots op maat gemaakt met 3x 3 watt powerleds.
(Totaal 9 watt x 45 lumen = 405 lumen)
Deze zullen wij binnenkort ook op onze site aanbieden voor +- 45 euro.
ik zoek dus een optie om mijn ruimte(s) zeg maar kamers .. te verlichten eventueel te dimmen maar dan van zeer helder tot zeer "romanties"

weet je wat gaaf is .. ? een lcd (webcam) gebruiken om je centrale lamp aan te sturen moet redelijk goedkoop te produceren zijn .. ambilight techniek .. meet de gemiddelde hoeveelheid kleur en geef dat ook weer .. draagt nog meer bij aan je thuis bios effect (zonder dure ambilight tv)

Tja vanalles

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Zoals beloofd, wat nieuwe pics van "oude" lampen die ik dus over had.
http://www.xs4all.nl/~nakebod/LED/
Namen van de foto's van vandaag beginnen met achter_ en 2 met muur_

Heb geprobeerd de naam een beetje te beschrijven wat je ziet, zover dat gelukt is :+
Mijn uiteindelijke keuze is om gebruik te maken van 2x GU10 van led.de, de fel witte dus.
Ook een beetje omdat ik er daar nog 2 van had, en van warm wit nog maar 1.

Uiteindelijk geeft 2x 50 watt wel het mooiste resultaat, zoals ook wel te zien is op de foto's.
Maar ja, 100 watt v.s. ~3 watt... :X
En samen met de 3 lampen die ik al had, en die 2 nu in de andere hoek, heb ik meer dan genoeg licht voor op de slaapkamer.
Alles aan is te zien op alles_aan_2x_hq_3x_led.de.jpg

Wat opvalt aan de foto's, kijkend naar de boekenkast, dat alles erg donker is op de foto's.
In het echt is het uiteraard niet zo donker.

Moet toch eens leren hoe ik goede foto's moet maken in een niet-daglicht omgeving :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-03 11:50
Ik wil graag inhaken op de posts van vso. Ik heb een aantal gloei- en halogeenlampen (230V) die ik graag wil vervangen door LED-lampen. De gloeilampen worden gedimd door een eenvoudige wanddoosdimmer. Ik ben dus op zoek naar een inbouw dimmer die dmv PWM (of iets soortgelijks) dimt en waarmee ik dus de LED-lampen kan dimmen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 200449

Je hebt nog steeds een extra unit en speciale bijbehorende spots nodig om Led-verlichting te kunnen dimmen. Door middel van een eenvoudige pulsschakelaar (aan wanneer ingedrukt en uit wanneer losgelaten), kunnen Led-systemen eenvoudig in lichtsterkte geregeld worden en dit werkt perfect.

Led-verlichting is niet eenvoudig te vergelijken met normale 'halogeen' verlichting, de lichthoek is vele malen kleiner en daarom is de vergelijking nooit eerlijk en dus ook niet te maken.

Indien het gaat om het aantal lumen uit een spot die in een normaal formaat (50mm) armatuur past: wij kunnen gaan tot 490 lumen bij warm wit licht in een normaal armatuur. Dit is dan ook meer gericht op de professionele en zakelijke sector, maar de interesse wordt ook steeds groter uit de particuliere sector.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Ik weet dat de meeste led spots een kleinere hoek hebben dan halogeen, maar men zit niet stil en er zij ook ledspots met een stralingshoek van 60 graden en een behoorlijke lichtopbrengst.

Er bestaan trouwens ook dimmers voor ventilatoren. Zijn deze ook geschikt?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 200449 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:59:
Je hebt nog steeds een extra unit en speciale bijbehorende spots nodig om Led-verlichting te kunnen dimmen. Door middel van een eenvoudige pulsschakelaar (aan wanneer ingedrukt en uit wanneer losgelaten), kunnen Led-systemen eenvoudig in lichtsterkte geregeld worden en dit werkt perfect.
gemaks halve vergeet je dat zo'n systeem wel even 200 euro's kost en dit vind ik teveel geld voor zo'n "simpel" systeem.

wat we zoeken (ook universal creations dus) is een dimmer die je inplaats van je huidige schakelaar/dimmer plaatst als inbouw/opbouw module (die je in de bouwmarkt kan kopen)

ik vind het gewoon onzin dat je "speciale" meuk nodig hebt anders dan een speciale in/opbouw dimmer. laten we er wel vanuit gaan dat ik alleen LED lampen in de schakeling gebruik en niet gloeilamp/hallogeen of spaarlamp (wellicht dat het wel zou werken ?)
Led-verlichting is niet eenvoudig te vergelijken met normale 'halogeen' verlichting, de lichthoek is vele malen kleiner en daarom is de vergelijking nooit eerlijk en dus ook niet te maken.
het is altijd makkelijk om je tekst te quoten waar aan je refereert.
als consument wil je een "vergelijking" maken zodat je de voor/nadelen weet.

van 35w halogeen verlichting naar ~1w led verlichting had ik wel wat licht terugval verwacht maar zoveel als ik nu gezien heb pff wel even donker hoor (ik had wel iets verwacht maar zoveel)

Tja vanalles

• hamsteg
vso schreef op maandag 23 juli 2007 @ 07:29:
van 35w halogeen verlichting naar ~1w led verlichting had ik wel wat licht terugval verwacht maar zoveel als ik nu gezien heb pff wel even donker hoor (ik had wel iets verwacht maar zoveel)
Welke LED lamp heb jij het dan over? de 3x1W High Power zijn goede vervangers voor 35W (ook de 48+LED lampen doen het wel goed). Voor 35W wel, voor 50W is het nog geen alternatief.

[Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 23-07-2007 08:09]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hamsteg schreef op maandag 23 juli 2007 @ 08:08:
[...]
Welke LED lamp heb jij het dan over? de 3x1W High Power zijn goede vervangers voor 35W (ook de 48+LED lampen doen het wel goed). Voor 35W wel, voor 50W is het nog geen alternatief.
ik heb het over de "decolight" modellen van philips ~20 LED's

ik had ze gehaald als test, me vriendin vond ze wel leuk en mooi dus ze blijven ..(als het aan mij lag had ik andere gehaald)

ik kwam overgens deze site tegen http://www.led-tech.de/ met o.a gu10 spotjes op afstands bediening :D leuk .. de duitsers zijn wat verder zo te zien met led verlichting

[Voor 15% gewijzigd door vso op 23-07-2007 08:55]

Tja vanalles

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 17:02
Zijn er GoT'ers die geëxperimenteerd hebben met leds in de vloer of in de plint? Volgens mij kun je op die manier bijv. heel mooi je hal verlichten.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• hamsteg
M.u.v. als het om high power LEDs gaat, zie ook eerdere posting maar alles onder de 38 LEDs is in mijn ogen [no filter]bagger van de eerste plank[/no filter]. Accentverlichting noemen ze het, nou een speldeknop kun je er mee verlichten maar meer ook niet.

Mijn ervaringen tot nu toe levert ongeveer het volgende rijtje op:
38 LEDs kun je door de bank genomen vergelijken met 20W,
48 LEDs met 25W,
60 LEDs ook rond de 25W maar mooi gespreid licht.

Pas met High Power LEDs kom je boven de 30W vergelijking uit.

Edit, @VSO:
Die Spot-Einheit ist durch die Verwendung von Luxeon Marken-LEDs extrem hell. Der silbernen Frontteil beinhaltet einen IR-Empfänger für die optionale Fernbedienung mit der Sie bequem auch mehrere Einheiten fernsteuern können!
De zijn alleen RGB lampen dus niet bijv. puur warm-wit en er staat werkelijk niets over het aantal Lumen. Een leuk idee maar veel weinig info en voor €45 vind ik dat wel heel veel geld. Daarbij gaan deze lampen dus nooit "uit" en verbruiken ze dus ook W(atten) als ze geen licht geven, waarschijnlijk ergens tussen de 3-8W.

[Voor 32% gewijzigd door hamsteg op 23-07-2007 09:16]

• tnimble
vso schreef op maandag 23 juli 2007 @ 07:29:
[...]
gemaks halve vergeet je dat zo'n systeem wel even 200 euro's kost en dit vind ik teveel geld voor zo'n "simpel" systeem.

wat we zoeken (ook universal creations dus) is een dimmer die je inplaats van je huidige schakelaar/dimmer plaatst als inbouw/opbouw module (die je in de bouwmarkt kan kopen)

ik vind het gewoon onzin dat je "speciale" meuk nodig hebt anders dan een speciale in/opbouw dimmer. laten we er wel vanuit gaan dat ik alleen LED lampen in de schakeling gebruik en niet gloeilamp/hallogeen of spaarlamp (wellicht dat het wel zou werken ?)
Je komt dan op de dimmers voor TL en spaarlampen (in speciale fitting) uit. Alle fabrikanten van schakel materiaal voorkopen 1-10V dimmers. o.a. Philips en Osram produceren naast EVSA's voor TL en spaarlampen ook modules voor 12V LED verlichting.

De 1-10V dimmer komt ipv de gloei of halogeenlamp dimmer. De dimmer heeft een 230V aansluiting die aan en uit schakelet hierop sluit je de transformator van je LED verlichting aan. Tussen de 12V reansformator en de LEDs plaats je de module. Deze heeft 2 aansluitingen die je ook op de dimmer aansluit.

Via de dimmer schakel je de verlichting van de 230V zodat je geen sluipverbruik hebt (zoals bij andere systemen als b.v. DALI en DMX wel het geval is). Aghankelijk van de stand van de dimmer wordt een signaal van 1 tot 10V aan de module gegeveb. Deze dimt via PWM de LED verlichting. 10V = 100% 1V = ca 30%.

Net zo goedkoop als een gloeilamp dimmer zul je niets kunnen vinden.

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Yohan schreef op maandag 23 juli 2007 @ 09:02:
Zijn er GoT'ers die geëxperimenteerd hebben met leds in de vloer of in de plint? Volgens mij kun je op die manier bijv. heel mooi je hal verlichten.
Kijk eens in de startpost :Y)
Klein projectje van Femme, Femme in "[LED] Prijs/kwaliteit"
^ Zijn meer foto's van te vinden, zo even geen link bij de hand van die foto's

En algemeen:
Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ...

• Universal Creations
Dit is een reactie op tnimble

Maar dat is een AC-DC systeem, waar enorm veel voor te vinden is. Maar dan heb je dus een trafo nodig. Wat vso en ik zoeken is een AC-AC dimmer. Ik heb zelf nog een oude ventilatordimmer liggen voor 230V, maar ik denk dat die 50Hz als max heeft en binnen die 50Hz pulsen weglaat om te kunnen dimmen. Ik zal deze binnenkort eens gaan testen.

[Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 23-07-2007 10:06]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 13:19
universal creations schreef op maandag 23 juli 2007 @ 10:05:

Maar dat is een AC-DC systeem, waar enorm veel voor te vinden is. Maar dan heb je dus een trafo nodig. Wat vso en ik zoeken is een AC-AC dimmer. Ik heb zelf nog een oude ventilatordimmer liggen voor 230V, maar ik denk dat die 50Hz als max heeft en binnen die 50Hz pulsen weglaat om te kunnen dimmen. Ik zal deze binnenkort eens gaan testen.
In plaats van 'Dit is een reactie op tnimble' kun je ook quoten :) Dan weet iedereen gelijk over welke post het gaat en hoeven ze het niet terug te zoeken. Eventueel kort je de gequote post wat in, als die erg lang is of je maar op een klein deel ervan reageert.

Casemods: miXture, Cubeleon

• Universal Creations
brinkdinges schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:04:
[...]

In plaats van 'Dit is een reactie op tnimble' kun je ook quoten :) Dan weet iedereen gelijk over welke post het gaat en hoeven ze het niet terug te zoeken. Eventueel kort je de gequote post wat in, als die erg lang is of je maar op een klein deel ervan reageert.
Ik weet hoe dat werkt, maar ik had mijn reactie meteen na tnimble gepland. Toen ik mijn reactie plaatste bleek er al een reactie tussen te staan en heb toen maar even erbij geplaatst waarop ik reageerde.
Mijn excuses voor het veroorzaakte ongemak, ook al stond de reactie heel erg dicht bij de oorspronkelijke post en vind ik dit gewoon mierenneukerij.

Anoniem: 73026

[/quote]

Had je eerst al 33 GU10 lampen, of, omdat het LED's zijn, schaf je er meer aan? 33 klinkt namelijk best veel

[quote]

Ik heb de helft van de verbouwing er al opzitten. In het huis zitten nu ongeveer 60 ledspotjes 8)
Als ik klaar ben zitten er +- 80 tot 100 led lampen in. In de woonkamer hangen 25 ledspotjes (15x 5mm ledjes per spot) en je kan er s'avonds gewoon een boek bij lezen. Alle leds zijn 12 volt zodat ik l8 een zonnepaneel kan hangen die een accu kan laden zonder een omvormer. Als iemand twijfelt over de aanschaf mag men altijd even een kijkje komen nemen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tnimble schreef op maandag 23 juli 2007 @ 09:59:
Je komt dan op de dimmers voor TL en spaarlampen (in speciale fitting) uit. Alle fabrikanten van schakel materiaal voorkopen 1-10V dimmers. o.a. Philips en Osram produceren naast EVSA's voor TL en spaarlampen ook modules voor 12V LED verlichting.

De 1-10V dimmer komt ipv de gloei of halogeenlamp dimmer. De dimmer heeft een 230V aansluiting die aan en uit schakelet hierop sluit je de transformator van je LED verlichting aan. Tussen de 12V reansformator en de LEDs plaats je de module. Deze heeft 2 aansluitingen die je ook op de dimmer aansluit.

Via de dimmer schakel je de verlichting van de 230V zodat je geen sluipverbruik hebt (zoals bij andere systemen als b.v. DALI en DMX wel het geval is). Aghankelijk van de stand van de dimmer wordt een signaal van 1 tot 10V aan de module gegeveb. Deze dimt via PWM de LED verlichting. 10V = 100% 1V = ca 30%.
leg het nog eens uit maar dan in iets andere taal verduidelijkt met illustraties svp want ik snap er geen jotta van, waarschijnlijk bedoel je .. dat er wel iets is wat we zoeken alleen je moet het anders toepassen ?
Net zo goedkoop als een gloeilamp dimmer zul je niets kunnen vinden.
en dat maakt wat precies uit ??? hmm ik geef meer geld uit door te investeren in nieuwe techniek en andere verlichting maar zou dan niet willen investeren in ... ? :+

de in of opbouw dimmer is gewenst zodat je niet remote nummer 20 in je huis krijgt of lelijke kastjes /draadjes moet gaan weg werken >:)
hamsteg schreef op maandag 23 juli 2007 @ 09:04:
M.u.v. als het om high power LEDs gaat, [censuur/edit bij vso ;)] alles onder de 38 LEDs is in mijn ogen [no filter]bagger van de eerste plank[/no filter]. Accentverlichting noemen ze het, nou een speldeknop kun je er mee verlichten maar meer ook niet.
die deco light van mij geeft weinig licht maar ja waar heb je nu veel licht nodig? ik hou ook van veel licht echter ik heb ook met mijn vriendin te maken die niet veel licht nodig heeft.
ze is het kaarslicht type en ik ben de ruige dodo die de kaars vervangt door een bouwlamp zodat ik teminste me boekie kan lezen. (ff extreem natuurlijk ;) )

Even serieus besparen doe je niet door totaal over gaan op LED maar bewust gebruik te maken van licht in zijn algemeen. en je kan best combinaties maken. ipv dimbare lampen meer spots die verdeelt zitten over meerdere schakelaars.
De zijn alleen RGB lampen dus niet bijv. puur warm-wit en er staat werkelijk niets over het aantal Lumen. Een leuk idee maar veel weinig info en voor €45 vind ik dat wel heel veel geld. Daarbij gaan deze lampen dus nooit "uit" en verbruiken ze dus ook W(atten) als ze geen licht geven, waarschijnlijk ergens tussen de 3-8W.
de uit en echt uit kan je beinvloeden door je licht schakelaar te behouden of er 1 tussen te plaatsen.
overgens sluip verbruik is meestal 1w of minder (bij goeie apparatuur) en wat is acceptabel ? sluip verbruik vind ik acceptabel als dat betekend dat ik wat lui-er kan zijn, of dat mijn vissen niet ondersteboven drijven vanwege te koud/warm water.
Overgens on topic ze zijn wel duur ja zag ze in BE bij Plan-IT winkel staan voor 200 tot 300 euro .. 3 units het is vrij prijzig voor een beetje licht. (spelde knop verlichting ...)

Tja vanalles

• Chiron
  • Laatst online: 30-03 17:00

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Hmm na een tijdje beginnen mijn ledlampen even uit en weer aan te gaan :( Ligt dat aan een gare stroomvoorziening (ik merk wel vaker dat 'gewone' gloeilampen ook even dimmen, net alsof er een spanningsdip is) of worden ze simpelweg te heet :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• hamsteg
vso schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:57:... [censuur/edit bij vso ;)]...
Gaan we links naar messages in dit topic ook al censureren? LOL

• JeroenH
Anoniem: 73026 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:42:
[/quote]
zodat ik l8 een zonnepaneel kan hangen die een accu kan laden zonder een omvormer.
Oef... is dat wijs? Er zit een verschil in de gemiddelde opbrengst van zomer en winter van ongeveer een factor 10. Anders gezegd: 's Zomers produceer je dan veel meer dan je op kunt maken, en 's winters kom je te kort. Dit wordt nog verergerd doordat je 's winters je verlichting veel meer aanhebt. Daarbij is het laden van een loodaccu ook maar 80-90% efficiënt waardoor er ook energie verloren gaat. Accu's hebben ook niet het eeuweige leven, ze moeten elke 5-10 jaar vervangen worden. Als laatste geeft een 12V-leiding bij gelijk vermogen veel meer verlies dan een 230V-leiding. Dus niet met accu's gaan klooien, dat is geld (en energie) weggooien.

Zonnestroompanelen komen het best tot hun recht als ze met een netgekoppelde omvormer op het elektriciteitsnet aangesloten zijn. Alle energie wordt dan gebruikt, er gaat niets verloren en 's winters pak je het automatisch uit het net.

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-04 14:20
Effe off-topic, sorry...

heb hier met veel interesse het topic gevolgd en ga mijn nieuwbouw zoveel mogelijk uitvoeren met LED GU10 spotjes...

Als eerste test heb ik een paar GU10/230V 60 leds en 3x1 Watt Led 230V besteld bij lumia.be

Dit was verleden week, tot dusver enkel een orderbevestiging gehad, maar bij navraag via e-mail blijft elke reactie uit???

Iemand ervaringen met lumia.be en hoe snel ze meestal zijn?

Thanks,
Nick

• hamsteg
Mijn ervaring is goed ... altijd directe response. Reageren normaal gesproken goed op emails ... vakantieperiode? Mijn bestellingen hier waren netjes volgens afspraak (maar twee dagen later door Belgische post) binnen. Afhandeling van betaling door banken duurt 5 dagen dus het kan zijn dat daar een oorzaak ligt?

BTW het is niet off-topic. Het doel van dit topic is (m)e(l)kaar behoeden voor verkeerde aankopen. Een mogelijke rotte verkoper melden is ook elkaar verder helpen! Doe echter wel aan hoor en wederhoor, niet schelden zonder de oorzaak te weten (niet dat je dat gedaan hebt maar we moeten hier geen scheld-maar-raak-postings krijgen, uiteindelijk zijn we een technisch topic).

edit:
Heb even na gekeken, drie mailings, allemaal binnen 24 uur behandeld.

[Voor 31% gewijzigd door hamsteg op 24-07-2007 08:51]

• tnimble
vso schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:57:
leg het nog eens uit maar dan in iets andere taal verduidelijkt met illustraties svp want ik snap er geen jotta van, waarschijnlijk bedoel je .. dat er wel iets is wat we zoeken alleen je moet het anders toepassen ?
b.v. van osram de OT DIM UNV1.
https://www.myosram.com/sap/its/mimes/zisaglobal/99/asp/omd/cz_ecz_030.asp?bildId=46480&Path=produktbild%5Cbg-blue%5C&res=midres&typ=jpg

http://tnimble.nl/electronics/1-10v_LED.gif
en dat maakt wat precies uit ??? hmm ik geef meer geld uit door te investeren in nieuwe techniek en andere verlichting maar zou dan niet willen investeren in ... ? :+
Wat mij betreft mag het ook wat meer kosten maar hierboven werd al aangegeven dat de dim oplossing met zo'n apart kastje erg duur is. :)
de in of opbouw dimmer is gewenst zodat je niet remote nummer 20 in je huis krijgt of lelijke kastjes /draadjes moet gaan weg werken >:)
:) Is sowieso een trend om bij elk elktisch systeem weer een door de fabrikant zelf bedacht oplsooing er bij te krijgen zodat ge inderdaad met 20 afstandbedienen omt te zitten. Ik heb een domotica systeem en moet some erg doorzoeken naar b.v. een zonwering voor in een dakraam die niet met een door hun bedacht afstandbediening werkt maar gewoon een aansluitklem heeft waar of een schakelaar op kan of een domotica schakelactor.

• tnimble
universal creations schreef op maandag 23 juli 2007 @ 10:05:

Maar dan heb je 2 problemen.
- Je werkt maar met 50Hz de PWM systemen werken op een frequentie die vele malen hoger is om zivhtbaar knipperen te voorkomen.
- De wissel spanning led lampen hebben een klein stukje elektronica in zich om de spanning gelijk te richten die moet er tegen kunnen en niet tijdens het gelijkrichten en stabilseren van de spanning naar de voor de LED benodigde 2 a 4 volt nog steeds jouw PWM signaal door te geven.

Je kan het alrijd proberen maar of het ook goed gaat werken?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tnimble schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:20:
[...]

Maar dan heb je 2 problemen.
- Je werkt maar met 50Hz de PWM systemen werken op een frequentie die vele malen hoger is om zivhtbaar knipperen te voorkomen.
- De wissel spanning led lampen hebben een klein stukje elektronica in zich om de spanning gelijk te richten die moet er tegen kunnen en niet tijdens het gelijkrichten en stabilseren van de spanning naar de voor de LED benodigde 2 a 4 volt nog steeds jouw PWM signaal door te geven.

Je kan het alrijd proberen maar of het ook goed gaat werken?
we zoeken iets waar dat al inzit m.a.w geen zelf bouw maar kant en klaar (customer ready)

Tja vanalles

Anoniem: 73026

CanonG1 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 22:02:
[...]

Oef... is dat wijs? Er zit een verschil in de gemiddelde opbrengst van zomer en winter van ongeveer een factor 10. Anders gezegd: 's Zomers produceer je dan veel meer dan je op kunt maken, en 's winters kom je te kort. Dit wordt nog verergerd doordat je 's winters je verlichting veel meer aanhebt. Daarbij is het laden van een loodaccu ook maar 80-90% efficiënt waardoor er ook energie verloren gaat. Accu's hebben ook niet het eeuweige leven, ze moeten elke 5-10 jaar vervangen worden. Als laatste geeft een 12V-leiding bij gelijk vermogen veel meer verlies dan een 230V-leiding. Dus niet met accu's gaan klooien, dat is geld (en energie) weggooien.

Zonnestroompanelen komen het best tot hun recht als ze met een netgekoppelde omvormer op het elektriciteitsnet aangesloten zijn. Alle energie wordt dan gebruikt, er gaat niets verloren en 's winters pak je het automatisch uit het net.
Thankz.. :) Heb je me idd voor een fout behoed. Eigenlijk ook logisch .

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik had een idee maar vanwege diverse reden heb ik er maar een apart topic van gemaakt
\[haalbaar?]ethernet ledlampen via POE in je huis

Tja vanalles

universal creations schreef op zondag 22 juli 2007 @ 22:45:
Ik weet dat de meeste led spots een kleinere hoek hebben dan halogeen, maar men zit niet stil en er zij ook ledspots met een stralingshoek van 60 graden en een behoorlijke lichtopbrengst.
Onse leverancier levert al wel ledlampen met 7x1 Watt powerledspots en 1x9 watt,
deze hebben een hoek van 60 graden en vervangen 50 watt halogeen, ook passen
ze in inbouw armaturen. echter deze zouden verkoop op +-40 euro euro komen!

zouden jullie dat er voor over hebben?
ik heb het gevoel dat er bij Nederlanders wel een zekere grens licht bij duurzaamheid :P

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ik persoonlijk niet.
Vond die ~15 euro die ik nu per lamp kwijt was al mooi zat :)

Nu staat er op jullie site wel een mooi kostenoverzicht dingetje, en zie je wel dat je redelijk dure lampen kan aanschaffen voordat je pas echt meer kwijt bent aan LED lampen dan aan normale lampen.

Alleen ik denk dat het gevoel sneller meespeelt. 40 euro voor een LED lamp, terwijl een normale lamp hooguit 2/3 euro kost.

• Universal Creations
Anoniem: 226983 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:53:
[...]

Onse leverancier levert al wel ledlampen met 7x1 Watt powerledspots en 1x9 watt,
deze hebben een hoek van 60 graden en vervangen 50 watt halogeen, ook passen
ze in inbouw armaturen. echter deze zouden verkoop op +-40 euro euro komen!

zouden jullie dat er voor over hebben?
ik heb het gevoel dat er bij Nederlanders wel een zekere grens licht bij duurzaamheid :P
Ik heb het gezien op de site van jullie leverancier. Stonden nog meer mooie oplossingen op, maar helaas geen prijzen (is ook vrij logisch voor een groothandel).
Ik heb hier een staande lamp die omhoog straalt met een 300W halogeenlamp, maar daar wil ik eigenlijk heel graag vanaf. Zoals we hem 's avonds gebruiken, ligt het verbruik op zo'n 80-100W en dat gaat flink in de papieren zitten op den duur.
Dus ja, ik heb 40 euro wel over voor een goede LED lamp (of meerdere), mits ze goed gedimd kunnen worden.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nakebod schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:24:
Ik persoonlijk niet.
Vond die ~15 euro die ik nu per lamp kwijt was al mooi zat :)

Nu staat er op jullie site wel een mooi kostenoverzicht dingetje, en zie je wel dat je redelijk dure lampen kan aanschaffen voordat je pas echt meer kwijt bent aan LED lampen dan aan normale lampen.

Alleen ik denk dat het gevoel sneller meespeelt. 40 euro voor een LED lamp, terwijl een normale lamp hooguit 2/3 euro kost.
40,- vind ik duur ik schat dat er 30 euro winst op gemaakt word als het niet meer is.

Ik vind het niet erg om veel geld neer te leggen als dat uiteindelijk ook besparing op mijn portomonee oplevert, maar 7x1w of 1x9w komt redelijk dicht in de buurt van een spaar lamp

Daarnaast hij is niet dimbaar/meerdere kleuren of andere wannahave gehalte

Laat ik het anders verwoorden, als jij elk lampje in mijn huis zou kunnen vervangen door een led counterpart dan zou ik er best geld voor over hebben

Als mijn gloeilampen (e27,e14, gu10 gu??, tl buis en andere verlichtings elementjes (koelkast/afzuigkap verlichting) en aquarium TL + dimmers en VSA vervangen zouden kunnen worden. Wat nu zeg 200,- nieuwwaarde (dus aanschaf prijs) kost (minus armituur en bedrading)
maar dan in led 400,- met de zelfde licht opbrengst tja dan zou ik nu zo het geld neerleggen.
Wetend dat ik de 400,- in 1 a 2 jaar eruit heb.

Tja vanalles

• hamsteg
Anoniem: 226983 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:53:
[...]
Tja, wat is echter €40 ten opzicht van de besparing? Gewoon wiskunden vertelt het volgende verhaal; Ik ga er even van uit dat deze lamp ook in de buurt van de 5000-10000 uur komt? Halogeen 4k uur (€ 3.50), spaarlamp 6k (€ 7.00) uur en LED 10k uur (€ 40.00).

Goed gaan we uit van vijf jaar dan neem ik twee situaties:
1. Sfeer verlichting (noot: neem je dan deze lamp? maar goed) 2 uur gemiddeld per dag, 3650 uur (komt overeen met verlichting die in de zomer niet of nauwelijks brand en in de winter alleen 's avonds).
2. Basisverlichting, 4 uur gemiddeld per dag (7300), in de zomer 's avonds laat en in de winter vanaf thuiskomst tot naar bed gaan.

Sfeerverlichtingskosten:
Halogeen: € 03.19 + ((3650h * 50W)/1000) * € 0.22 = € 03.19 + € 40.15 = € 43.342
LED 9W: € 40.00 + ((3650h * 9W)/1000) * € 0.22 = € 40.00 + € 7.22 = € 47.223
Spaarlamp 14W: €4.25 + ((3650h * 14W)/1000) * € 0.22 = € 4.25 + € 11.24 = € 15.491

Basisverlichtingskosten:
Halogeen: € 06.39 + ((7300h * 50W)/1000) * € 0.22 = € 25.55 + € 80.30 = € 86.683
LED 9W: € 40.00 + ((7300h * 9W)/1000) * € 0.22 = € 40.00 + € 14.45 = € 54.452
Spaarlamp 14W:€ 8.52 + ((7300h * 14W)/1000) * € 0.22 = € 8.25 + €22.48 = € 30.731

Een goed verkoopverhaal moet de initiële LED kosten wel kunnen verantwoorden bij intesief gebruik t.o.v. halogeen: Kosten over 5 jr bij intesief gebruik 35% minder kosten, energie besparing 80% t.o.v. halogeen.

De initiële kosten van deze LED lampen zijn echter wel te hoog t.o.v. een spaarlamp. Een spaarlamp t.o.v. een halogeen lamp produceert bij intensief gebruik:65% minder kosten en 72% energie besparing.

Ik zou inderdaad gaan voor de spaarlamp en niet voor deze LED lamp. De energiebesparing t.o.v. de kosten is gewoon te gering (en ik ga vaak echt wel voor de energie winst).

Note: hier is gekeken naar 1 lamp. In armaturen kun je combineren. Vaak zijn halogeen lampen ook een beetje overkil voor de situatie en kun je ook met minder af. Bovenstaande is dus geen betoog om geen LEDs te gebruiken maar wel een betoog om gezond verstand te gebruiken. Bijv. in een kleine hal met een armatuur voor drie lampen zouden lampen 48LEDs meer dan voldoende licht kunnen opbrengen t.o.v. 3x50W(of 35W) halogeen, gezond verstand dus.

Belangrijke (gemaks)voordelen van LED t.o.v. de spaarlamp: direct op lichtsterkte en kennen meer kleurvariaten ...

[Voor 14% gewijzigd door hamsteg op 25-07-2007 12:50]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 13:19
Ik heb m'n moeder zover gekregen dat we wat led-lampen gaan gebruiken, dus ik ga dit topic nog even doorspitten binnenkort ;) Onze ganglamp staat wel erg vaak aan, maar meestal niet meer dan een minuut. Voor die spaarlamp ga ik dus maar eens een andere locatie zoeken.

Casemods: miXture, Cubeleon

• JeroenH
hamsteg schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:37:
Sfeerverlichtingskosten:
Halogeen: € 03.19 + ((3650h * 50W)/1000) * € 0.22 = € 03.19 + € 40.15 = € 43.342
Spaarlamp 14W: €4.25 + ((3650h * 14W)/1000) * € 0.22 = € 4.25 + € 11.24 = € 15.491

Basisverlichtingskosten:
Halogeen: € 06.39 + ((7300h * 50W)/1000) * € 0.22 = € 25.55 + € 80.30 = € 86.683
Spaarlamp 14W:€ 8.52 + ((7300h * 14W)/1000) * € 0.22 = € 8.25 + €22.48 = € 30.731
Duidelijke berekening. Het maakt ook goed duidelijk hoe groot de financiële voorsprong is van de spaarlamp, even afgezien van de andere eigenschappen. Deze berekening zouden we periodiek eens moeten maken (halfjaarlijkse of zo) en dan kijken hoe e.e.a. wijzigt.

• hamsteg
Nemen we dan ook nog even mee de op dit moment meest verkochte en meer realistische 3HP LED verlichting (á € 23.00 ) ... Verder zouden de lampkosten gewoon de naar boven afgeronde aanschafkosten moeten zijn (1.8lamp=2 lampen)... dus:

Sfeerverlichtingskosten (2uur gemiddeld/5jr):
Halogeen: € 03.50 + ((3650h * 50W)/1000) * € 0.22 = € 03.50 + € 40.15 = € 43.653
LED 9W: € 40.00 + ((3650h * 9W)/1000) * € 0.22 = € 40.00 + € 7.22 = € 47.224
LED 3HP: €23.00 + ((3650h * 3W)/1000) * € 0.22 = €23.00 + € 2.41 = € 25.412<-- 35W vergelijk, geen 50W
Spaarlamp 14W: €7.00 + ((3650h * 14W)/1000) * € 0.22 = € 7.00+ € 11.24 = € 18.241

Basisverlichtingskosten (4uur gemiddeld/5jr):
Halogeen: € 07.00 + ((7300h * 50W)/1000) * € 0.22 = € 7.00 + € 80.30 = € 87.304
LED 9W: € 40.00 + ((7300h * 9W)/1000) * € 0.22 = € 40.00 + € 14.45 = € 54.453
LED 3HP: €23.00 + ((73000h * 3W)/1000) * € 0.22 = €23.00 + € 4.81 = € 27.811<-- 35W vergelijk, geen 50W
Spaarlamp 14W:€ 14.00 + ((7300h * 14W)/1000) * € 0.22 = € 14.00 + €22.48 = € 36.482

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zijn die led's van de samenkopen actie goed? Deze: http://samenkopen.net/action_product/408888/423308

Die zijn niet zo heel duur, en lijken mij wel aardig geschikt. Ik heb nu 3x 20watt halogeen, en dat is meer dan genoeg licht. Dus dat ze wat minder licht geven zou geen ramp zijn.

http://tweakers.net/ext/f/c2ce6cc3a07840c81bdf0c5f57e00519/thumb.jpg
Er zit al veel LED sfeerverlichting op mijn kamer, dus dan zijn die 20watt halogeenlampen opeens zo fel dat je de rest niet meer ziet ;)

[Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 25-07-2007 15:25]

• JeroenH
Leuke berekening, maar van de lange levensduur van LEDs ben ik nog niet overtuigd. Bij spaarlampen ben ik dat wél, uit de praktijk.

• hamsteg
_ferry_ schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:24:
Zijn die led's van de samenkopen actie goed?
Moeilijk te zeggen maar zeker niet duur!
60 lm zou inderdaad in de buurt van die 20W moeten komen (aan de onderkant). Het probleem is wel dat 3200k behoorlijk wit is ...ik hoop binnenkort een 2700k 3x1W HP te krijgen. Boven de 3000k zit je duidelijk witter in vergelijking met halogeen licht. 3800-4400k is geloof ik steriel wit TL.

[Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 25-07-2007 15:50]

• hamsteg
CanonG1 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:36:
Leuke berekening, maar van de lange levensduur van LEDs ben ik nog niet overtuigd. Bij spaarlampen ben ik dat wél, uit de praktijk.
Dat zegt één van de grote early-adaptors van PV-systemen? Toen was ook niet alles bekend wat je nu weet ... in vergelijking met jouw PV systemen is dit maar een mini-gokje.

BTW begrijp met niet verkeerd, ik kijk met respect en veel interesse naar je vorderingen/ervaringen op dit gebied! _/-\o_ en ben het ook eens dat je een gezonde afweging moet maken tegen in ieder geval de spaarlamp.

[Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 25-07-2007 15:51]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee :)
Dat ze wat wit zijn is niet zo'n ramp. Pas als het buiten donker wordt hoeft mijn kamerverlichting aan, in de schemer geeft de sfeerverlichting nog voldoende licht. Als de spots daar nog wat normaal "werklicht" aan toe voegen is het prima :)
Ik doe ook nog 2x RBG powerleds (3x1watt) ergens monteren, waarschijnlijk in een ikea spotje ofzo, zodat ik ze kan richten.

• JeroenH
hamsteg schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:47:
Dat zegt één van de grote early-adaptors van PV-systemen? Toen was ook niet alles bekend wat je nu weet ... in vergelijking met jouw PV systemen is dit maar een mini-gokje.
Dat ligt anders... Het mono-/polykristallijne zonnestroompaneel is technisch gezien een uitgerijpt product waarvan de levensduur vrij nauwkeurig bekend is. De enige gok die ik doe is financieel; en dat is afhankelijk van hoe de kWh-prijs zich de komende 30 jaar ontwikkelt. LED-verlichting staat in de kinderschoenen en wat ik tot dusver gezien heb stelt mij teleur. Begrijp me niet verkeerd: ik zie een grote toekomst voor LEDs, maar nog niet in 2007.
BTW begrijp met niet verkeerd, ik kijk met respect en veel interesse naar je vorderingen/ervaringen op dit gebied! _/-\o_ en ben het ook eens dat je een gezonde afweging moet maken tegen in ieder geval de spaarlamp.
Precies. Ik zie in forums zoals dit een soort 'fascinatie' voor de LED-lamp waar ik met mijn hoofd niet bij kan. Hij is duurder dan de spaarlamp (ook TOC), is minder efficiënt, geeft alleen gebundeld licht en geeft vaak een vervelende lichtkleur. Waarom oh waarom zijn mensen zo gefascineerd door LED-lampen? Ik snap het echt niet... Een spaarlamp is goedkoop, efficiënt en geeft mooi licht. Wat wil je nog meer? (<- rethorisch ;))

[Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 25-07-2007 16:27]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

universal creations schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:33:
Ik heb het gezien op de site van jullie leverancier. Stonden nog meer mooie oplossingen op, maar helaas geen prijzen (is ook vrij logisch voor een groothandel).
Ik heb hier een staande lamp die omhoog straalt met een 300W halogeenlamp, maar daar wil ik eigenlijk heel graag vanaf. Zoals we hem 's avonds gebruiken, ligt het verbruik op zo'n 80-100W en dat gaat flink in de papieren zitten op den duur.
Dus ja, ik heb 40 euro wel over voor een goede LED lamp (of meerdere), mits ze goed gedimd kunnen worden.
Mijn staande hallogeen verbruikt 119W gedimt (laagste stand) en 250W (vol aan) lampen uit = er geen sluip verbruik (handig zo'n verbruik meter _/-\o_ )
CanonG1 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:36:
Je staat er waarschijnlijk niet bij stil maar je Infrarood afstands bediening, het "waaklichtje" van tv, VHS recorder of Floppy drive, CD-rom en netwerk switches doen het nog steeds en dat is allemaal LED 99% kans dat je elektronica van je apparaat zelf het begeeft dan de led. Of te wel je bent je niet bewust van het bewijs uit de praktijk of je wil het niet zien. ;)
CanonG1 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 16:26:
Precies. Ik zie in forums zoals dit een soort 'fascinatie' voor de LED-lamp waar ik met mijn hoofd niet bij kan. Hij is duurder dan de spaarlamp (ook TOC), is minder efficiënt, geeft alleen gebundeld licht en geeft vaak een vervelende lichtkleur. Waarom oh waarom zijn mensen zo gefascineerd door LED-lampen? Ik snap het echt niet... Een spaarlamp is goedkoop, efficiënt en geeft mooi licht. Wat wil je nog meer? (<- rethorisch ;))
Duurder als een spaarlamp TOC valt te betwisten, als ruimtelijke verlichting is het inderdaad nog niet zo geschikt je zal meer LED lampen moeten aanschaffen, om het zelfde licht nivo te bereiken op dit moment. zeker het nadelige "gefocust" licht is daar de oorzaak van. in de praktijk.

Theoretisch is het echter een heel ander verhaal, je kan met x aantal leds goed verspreid over de ruimte en juiste kleur balans, samen met de bij behorende elektronica veel goedkoper uit zijn,
Waarom ? omdat per saldo LED vanwege zijn groote beter verspreidbaar is over een oppervlakte,
samen met zijn minimale verbruik kan niks ertegen op. (maar ik zie niemand zijn eigen lamp in elkaar solderen, uitgezonderd een aantal gekken ;))
hamsteg schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:37:
Sfeerverlichtingskosten:

Basisverlichtingskosten:
In deze berekening wordt niet de inflatie van de elektra kosten meegenomen, ook niet omdat je eigenlijk al bewust bezig bent met je electra verbruik dat je waarschijnlijk al over aan het stappen bent of overgestapt naar randapparatuur die ook minder verbruikt.

Ik heb zelf bv mijn E klasse vriezer, vervangen door een AA+ model, CRT monitoren/tv vervangen door TFT en mijn pc's vallen in standby moment dat ik er geen gebruik van maak. (het helpt ook te schrikken van je elektra rekening)

[Voor 3% gewijzigd door vso op 25-07-2007 17:21]

Tja vanalles

• JeroenH
vso schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 17:19:
Je staat er waarschijnlijk niet bij stil maar je Infrarood afstands bediening, het "waaklichtje" van tv, VHS recorder of Floppy drive, CD-rom en netwerk switches doen het nog steeds en dat is allemaal LED 99% kans dat je elektronica van je apparaat zelf het begeeft dan de led. Of te wel je bent je niet bewust van het bewijs uit de praktijk of je wil het niet zien. ;)
Dat zijn LEDs die a) niet zo hard gepusht worden als de LEDs die nu verkocht worden voor verlichtingsdoeleinden en b) over het algemeen (in elk geval in ons huishouden) niet zo veel uren maken. Vooral de eerste factor zal het verschil maken vermoed ik.
(maar ik zie niemand zijn eigen lamp in elkaar solderen, uitgezonderd een aantal gekken ;))
Mijn tijd kost ook geld :), dat maakt een zelfgesoldeerde LEDlamp dus nog veel duurder.
In deze berekening wordt niet de inflatie van de elektra kosten meegenomen, ook niet omdat je eigenlijk al bewust bezig bent met je electra verbruik dat je waarschijnlijk al over aan het stappen bent of overgestapt naar randapparatuur die ook minder verbruikt.
Klopt!
Ik heb zelf bv mijn E klasse vriezer, vervangen door een AA+ model, CRT monitoren/tv vervangen door TFT en mijn pc's vallen in standby moment dat ik er geen gebruik van maak. (het helpt ook te schrikken van je elektra rekening)
Dat zal je flink gescheeld hebben op je elektriciteitsrekening!

Begrijp me niet verkeerd, ik wil LED-verlichting niet afkraken en ik zie zeer grote mogelijkheden voor de toekomst. Maar ik zie op zoveel plekken een soort ongebreideld enthousiasme wat denk ik nog niet waargemaakt kan worden door de huidige LED-verlichting. Het is zo jammer als mensen tientallen euro's uitgeven aan een beginnende technologie en het valt tegen... geld waarvoor je vele spaarlampen had kunnen kopen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ach, ik heb gewoon leds omdat het zo mooi is, niet zozeer vanwege de besparing. Geen spaarlamp die qua kleur instelbaar is ;)

Nouja, die led spotjes IPV 3x20watt halogeen wel een beetje gekozen voor de besparing. Omdat het licht wat ik nu daarvan heb meer is dan nodig.

• hamsteg
CanonG1 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:33:
Het is zo jammer als mensen tientallen euro's uitgeven aan een beginnende technologie en het valt tegen... geld waarvoor je vele spaarlampen had kunnen kopen.
Deels mee eens maar ook mee oneens. Door lui zoals ons Tweakers worden er vaak toch als eerste de nieuwe dingen tot ons genomen. Zonder Tweakers-types zou de VHS, DVD, XBox 360 of zelfs de IPhone misschien nooit doorgebroken zijn (en de eerste units waren me daar gammel) ... omgekeerd de MiniDisk is ook enthousisast gepromoot maar alleen onder een selectieve groep geluid-liefhebbers aangeslagen. Zolang het gezonde verstand maar aanwezig is mag iemand van mij super enthousiast zijn (zet hem op _ferry_ :*), laat ook even het resultaat zien).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hamsteg schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:26:
[...]
Deels mee eens maar ook mee oneens. Door lui zoals ons Tweakers worden er vaak toch als eerste de nieuwe dingen tot ons genomen. Zonder Tweakers-types zou de VHS, DVD, XBox 360 of selfs de IPhone misschien nooit doorgebroken zijn (en de eerste units waren me daar gammel) ... omgekeerd de MiniDisk is ook enthousisast gepromoot maar alleen onder een selectieve groep geluid-liefhebbers aangeslagen. Zolang het gezonde verstand maar aanwezig is mag iemand van mij super enthousiast zijn (zet hem op _ferry_ :*), laat ook even het resultaat zien).
Led en Led verlichting tja .. het blijft LED, de consument zal niet massaal dit produkt gaan kopen, zolang buurman niet positief is en of kan zijn. Met andere woorden nu kies je echt bewust voor dit produkt.

Als consument zal men het een zak intresseren welk lichtbron er aangeschaft wordt, er moet een ruimte verlicht worden, dimbaar ja/nee en hoe ziet de lamp er zelf uit. Welk licht producerend middel er in gaat .. Who cares ?. Tenzij je net zoals ik een keer heftig schrikt van je elektra rekening.

Tja vanalles

• mux

mux

99% efficient!

Verhaaltje hierboven over hoe lang andere LEDs wel niet meegaan: dat klopt! Een LEDje voor je afstandsbediening kan prima 50.000 branduren mee. Maar dat komt omdat rood en infrarood de eerste LEDs waren die er bestonden en zodanig al echt helemaal uitgeëvolueerd zijn - ze kunnen niet beter. Witte LEDs echter, en zeker de high-powervarianten, hebben een bedroevende halfwaardetijd en slechte verlichtingseigenschappen als je ze vergelijkt met de al langer bestaande technologieën. Het is echt een kwestie van tijd voordat ze ook beter worden dan spaarlampen.

Verder moet op elke high-power LED een torenhoge royalty worden betaald aan (ik dacht) philips, de patenthouder. Chemisch en productietechnisch kan de prijs nog wel omlaag naar sub-spaarlampniveau (niet verwonderlijk; er zit nauwelijks wat in in tegenstelling tot een ubercomplexe spaarlamp). Allemaal een kwestie van tijd. Over tien jaar zitten we ongetwijfeld met verlichtingswaardige LEDs ook op het ontwikkelingsniveau van waar nu groen, rood zit. Ondertussen zijn LEDs vooral heel leuk soldeermateriaal.

Ohja, edit: om te schrikken van je elektrarekening moet je wel begrijpen wat erop staat. Werkelijk iedereen die ik (buiten tweakers.net om) over zijn energierekening hoor praten heeft geen flauw idee van orde van grootte. Ze verwisselen kubieke meters gas met kilowatturen, doen er gerust een factor tien of honderd bij, zeggen als vuistregel dat hun huis 10 kW verbruikt en dat een auto dus gemiddeld minder gebruikt zolang je hem maar minder dan 2 uur per dag gebruikt.... Bewustwording begint bij kennis over waar je je bewust over moet worden. Nu is het enige dat mensen horen 'LEDs zijn beter, en godverdomme fucking duur'.

[Voor 22% gewijzigd door mux op 26-07-2007 09:26]

Tja om maar een voorbeeld te noemen
een roetfilter kost 1000 euro, en daar rij je echt niet zuiniger door
Los van het fijt dat ook Powerled-lampen wel veel langer meegaan dan halogeen en
dat die 25 euro per lamp zich binnen 2 jaar financieel gezien terug heeft verdient
Is de reden dat IK led-lampen gebruik en verkoop omdat ze veel beter zijn voor het milieu
LED-Lampen zijn 100% milieu vriendelijk en bevatten GEEN schadelijke stoffen of gassen!

Dat kun je van een spaarlamp niet zeggen, die moet je als hij defect is
eigenlijk inleveren bij het klein chemies afval, echter dat weet bijna niemand
en iedereen gooit ze dus gewoon in de vuilnisbak, en waar gaat dat heen? de vuilverbranding!
Wisten jullie wel eens dat op een spaarlamp net zoals met andere schadelijke producten zoals
Koelkasten en TVs een verwijdings bijdrage zit, ja ze zijn goedkoop en besparen geld
maar milieu vriendelijk? nee!

Je kunt er lang en breed over zeuren dat led-lampen duur zijn en dat het over 10 jaar goedkoper
zal zijn, echter moeder-aarde kan het NU goed gebruiken als we met zijn allen wat minder
energie gaan consumeren, de grootste verantwoording licht hier bij de bedrijven
maar met een paar led-lampen i.p.v gloeilampen spaar je wel mooi een paar bomen per jaar,
en dat tientallen jaren lang zonder het milieu te vervuilen met kapotte giftige lampen!!!

Ik ben 20 jaar oud en ik heb van mijn spaarcenten geen auto of scooter gekocht...
Nee ik ben een bedrijf begonnen in deze milieu vriendelijke lampen.
En ik vind investering in led-lampen zeker de moeite waard!

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 226983 op 27-07-2007 00:26]

• mux

mux

99% efficient!

Heb je helemaal gelijk in, maar houd wel het perspectief in de gaten; je redt evenveel milieu door je spaarlampen netjes te recyclen en bespaart daarmee nog meer boompjes (!??!?) als in CO2-uitstoot (voor wie dat belangrijk is). Door kunststof kozijnen te nemen bespaar je het milieu nog 10x beter doordat je geen (vreselijke!) verf hoeft te smeren elke vijf jaar. Door op V&A je hardware te kopen (recycling!) ipv nieuw aan te schaffen bespaar je zo mogelijk nog eens vijfhonderd bomen, hoe je dat ook wilt kwantificeren, want kijk eens hoe de fabricagetechnieken in Taiwan en China eruit zien.

En: _/-\o_ @ no car. Dat is iets dat écht levensjaren scheelt :)

• tnimble
LEDs zijn niet 100% milieu vriendelijk met de nieuwe ROHS en WEEE richtlijnen zijn wel lood en kwik behoorlijk uit de productie en recycling gehaald maar er zitten nog steeds veel giftige stoffen in halfgeleiders.

Bij kunstof kozijnen bespaar je wel de kap van bomen en verf (je kunt ook veel milieu vriendelijkere verf gebruiken en met een kwaliteits verf ook niet elke 5 jaar maar 10 of zelfs 15 jaar). Een houten kozijn kan je van FSC hout gebruiken en oud hout is goed te recyclen en bruikbaar als biomassa. Wat ook vaak vergeten word dat de CO2 die ontstaat bij het verbranden van hout om b.v. elektriciteit op te wekken ook vrij komt als je de boom had laten staan als hij aan het eind van zijn leven is. Wat natuurlijk overmatige houtkap en niet terug platen van een jongere boom niet goed praat.

Kunststof kozijnen zijn ook zeker milieu belastend het zijn nu eenmaal aardolie producten waarbij het raffineren en produceren van de polymeren bakken met energie vraagt en er zeer veel giftige stoffen worden gebruik als methyleendifenyldi-isocyanaat en verscheidene chloor verbindingen. Het recyclen van kunstoffen is vaak ook thermisch recyclen wat even zoveel betekt als verbranden.

Om op LEDs terug te komen de behuizing en lens is ook aardolie producten waar hetzelfde voor geldt.

Dat zijn vaak dingen die even vergeten worden. Wat is dan beter een LED, spaarlamp of gloeilamp?!? Als je alleen kijkt naar de CO2 uitstoot, zoals bij de vergelijken gedaan word, en je daarin zelfs beperkt tot de uitstoot van CO2 van de energiecentrale voor het laten branden van de lamp. Hoe eerlijk is de vergelijk dan? Vooral als vrijwel iedereen uit onwetendheid en luiheid een kapotte spaarlamp in de vuilbak gooit en zo alle kwik, fosfor en andere narigheden in de lucht brengt?

Moeten we dan maar voor alles gloeilampen gebruiken wat dat is alleen wat silica, koper, ijzer of wolfraam, tin, koolstof, natrium en zilver wat allemaal vrij onschuldige stoffen zijn en ook vrij in de natuur voorkomen? Nee want we verbruiken veel te veel elektriciteit en verbranden daarmee veel kolen, olie en gas.

Dan is een spaar-, TL- (type 8 en 5) of natriumlamp zeer geschikt op dit moment mits op de juiste plaats toegepast en als hij op verantwoorde wijze word weggedaan.

LED verlichting kan daar zeker een goede plaats innemen voor al de plekken waar het bruikbaarder is. Zelfs een LED lamp van 40 euro kan daar goed een rol in spelen het gaat immers niet om geld op te kunnen pochen. Een LED lamp van 40 euro die geen voordelen heeft boven een andere lmap heeft echter weinig zin. Als deze dimbaar is en redelijk rondom straalt heeft hij iets voor op b.v. een spaarlamp. Je betaalt dan wel meer voor die lamp maar daar krijg je dan ook die extra functie voor terug.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-03 20:32
tnimble schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:44:
Vooral als vrijwel iedereen uit onwetendheid en luiheid een kapotte spaarlamp in de vuilbak gooit en zo alle kwik, fosfor en andere narigheden in de lucht brengt?
Niet vergeten dat bij de electriciteitsproductie voor normale lampen er meer kwik vrijkomt dan er in een spaarlamp zit voor dezelfde duur. Dus zelfs als iedereen zijn spaarlampen gewoon weggooit, komt er minder kwik vrij dan wanneer je ze niet gebruikt.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• tnimble
Jiriki schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:58:
[...]

Niet vergeten dat bij de electriciteitsproductie voor normale lampen er meer kwik vrijkomt dan er in een spaarlamp zit voor dezelfde duur. Dus zelfs als iedereen zijn spaarlampen gewoon weggooit, komt er minder kwik vrij dan wanneer je ze niet gebruikt.
Valt nog te bezien en je houd nog geen rekening met het vele malen hogere energie verbruik bij de productie van de spaarlamp. ovg gaat het niet alleen om kwik. En nog belangrijker sluit de kolen en olie gestookte centralen nu eens en vervang deze door meer vriendelijkere centrales ipv er juist meer van te willen bij bouwen en laat de kerncentralen open en mischien nog 1 of 2 bij. Niet dat dat zo lekker is maar beter dan een kolen centrale. En het is nu ook weer niet zo dat we niets met kern afval kunnen doen en dat we daar miljoenen jaren mee opgescheept zitten. Ook daar is nog veel n te doen en zelfs energie uit te halen. Ondertussen goed door zetten met besparen van energie, al die kolen, olie en gas centralen zo snel mogelijk dicht, investeren in zonne en wind energie en meer onderzoek steken in kernfusiecentrales ipv kernsplijtcentrales..

• JeroenH
tnimble schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 16:44:
Valt nog te bezien en je houd nog geen rekening met het vele malen hogere energie verbruik bij de productie van de spaarlamp.
Ah! Eindelijk iemand die daar iets over lijkt te weten. Heb jij betrouwbare informatie over het energieverbruik tijdens de productie van spaar/gloei/LEDlampen? Ik ben daar al tijden naar op zoek.

• mux

mux

99% efficient!

CanonG1 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:03:
[...]

Ah! Eindelijk iemand die daar iets over lijkt te weten. Heb jij betrouwbare informatie over het energieverbruik tijdens de productie van spaar/gloei/LEDlampen? Ik ben daar al tijden naar op zoek.
Bij zulke massaal gemaakte producten is er een makkelijke vuistregel: over het algemeen is de prijs ca. 50% winst/andere economische zaken en de rest is vrijwel volledig brandstof (immers, ijzererts kost zoveel als de brandstof om het te minen, etc.). Daarbij kun je ruwweg tweemaal de marktprijs van ruwe olie gebruiken als energie-equivalent. Ik zal eens de prof waarvan ik dit had gehoord vragen hoe het precies zat, maar in ieder geval komt het erop neer: voor massageproduceerde zaken waarbij weinig tot geen menselijke arbeid nodig is betaal je voornamelijk, direct of indirect, energieverbruik.

Goed voorbeeld is een processor: die kost ca. 25 dollar om te produceren als de leercurve voorbij is, dus dat geeft goed aan wat een gigantische energievreter chips zijn in productie. (overigens: water schijnt daar ook een significante kostenpost te zijn)

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee