Hmmm tja, maar ik probeer er al een tijd lang achter te komen hoeveel energie spaarlampen kosten tijdens hun productieproces. Niemand schijnt daar onderzoek naar gedaan te hebben. Ik wil het vooral kunnen vergelijken met gloeilampen, en - waarom niet - LEDlampen. Ik verwacht dat de totale energie van de productie en het verbruik bij de spaarlamp het laagst is per lumen het laagst is, maar ik zou dat graag zeker weten. Of anders aangetoond zien dat een ander alternatief een nog lager energieverbruik heeft.ssj3gohan schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:31:
Bij zulke massaal gemaakte producten is er een makkelijke vuistregel: over het algemeen is de prijs ca. 50% winst/andere economische zaken en de rest is vrijwel volledig brandstof
Oh, en over gevaarlijke stoffen in spaarlampen: dat is een strohalm waar tegenstanders van spaarlampen zich aan vastklampen. Ten eerste moet je spaarlampen recyclen (maar geldt dat niet voor vrijwel alles? In een ECHT duurzame maatschappij kan er geen afval zijn) en dan kan het kwik gewoon hergebruikt worden. Ten tweede gaan spaarlampen erg lang mee en zit er zeer weinig kwik in waardoor het maar om weinig kwik gaat. En ten derde, het is al gezegd, komt bij de productie van elektriciteit met steenkool ook kwik in de atmosfeer. Welnu, waar heb je je kwik het liefst: verpakt in glazen buisjes die gerecycled kunnen worden? Of in de vrije natuur waar het zich opstapelt in de voedselketen en uiteindelijk op je bord terechtkomt?
In 99% van de bedrijfspanden hangen TL-buizen waar ook kwik in zit. In totale hoeveelheid is dat vele malen meer dan in woningen in spaarlampen zou kunnen zitten (TL-buizen hebben een groter volume dan een spaarlamp en er zijn er simpelweg veel meer). Hoor je daar iemand over? Nee! Omdat het simpelweg geen probleem is.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet