LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 256.880 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45
ssj3gohan schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:31:
Bij zulke massaal gemaakte producten is er een makkelijke vuistregel: over het algemeen is de prijs ca. 50% winst/andere economische zaken en de rest is vrijwel volledig brandstof
Hmmm tja, maar ik probeer er al een tijd lang achter te komen hoeveel energie spaarlampen kosten tijdens hun productieproces. Niemand schijnt daar onderzoek naar gedaan te hebben. Ik wil het vooral kunnen vergelijken met gloeilampen, en - waarom niet - LEDlampen. Ik verwacht dat de totale energie van de productie en het verbruik bij de spaarlamp het laagst is per lumen het laagst is, maar ik zou dat graag zeker weten. Of anders aangetoond zien dat een ander alternatief een nog lager energieverbruik heeft.

Oh, en over gevaarlijke stoffen in spaarlampen: dat is een strohalm waar tegenstanders van spaarlampen zich aan vastklampen. Ten eerste moet je spaarlampen recyclen (maar geldt dat niet voor vrijwel alles? In een ECHT duurzame maatschappij kan er geen afval zijn) en dan kan het kwik gewoon hergebruikt worden. Ten tweede gaan spaarlampen erg lang mee en zit er zeer weinig kwik in waardoor het maar om weinig kwik gaat. En ten derde, het is al gezegd, komt bij de productie van elektriciteit met steenkool ook kwik in de atmosfeer. Welnu, waar heb je je kwik het liefst: verpakt in glazen buisjes die gerecycled kunnen worden? Of in de vrije natuur waar het zich opstapelt in de voedselketen en uiteindelijk op je bord terechtkomt?

In 99% van de bedrijfspanden hangen TL-buizen waar ook kwik in zit. In totale hoeveelheid is dat vele malen meer dan in woningen in spaarlampen zou kunnen zitten (TL-buizen hebben een groter volume dan een spaarlamp en er zijn er simpelweg veel meer). Hoor je daar iemand over? Nee! Omdat het simpelweg geen probleem is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
ssj3gohan schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:31:
[...]

Bij zulke massaal gemaakte producten is er een makkelijke vuistregel: over het algemeen is de prijs ca. 50% winst/andere economische zaken en de rest is vrijwel volledig brandstof (immers, ijzererts kost zoveel als de brandstof om het te minen, etc.). Daarbij kun je ruwweg tweemaal de marktprijs van ruwe olie gebruiken als energie-equivalent. Ik zal eens de prof waarvan ik dit had gehoord vragen hoe het precies zat, maar in ieder geval komt het erop neer: voor massageproduceerde zaken waarbij weinig tot geen menselijke arbeid nodig is betaal je voornamelijk, direct of indirect, energieverbruik.

Goed voorbeeld is een processor: die kost ca. 25 dollar om te produceren als de leercurve voorbij is, dus dat geeft goed aan wat een gigantische energievreter chips zijn in productie. (overigens: water schijnt daar ook een significante kostenpost te zijn)
Dat klopt inderdaad allemaal grofweg. Je bent alleen nog 1 factor vergeten, de kosten voor afval afvoeren deze zijn ook niet gering. Deze regel gaan niet op voor producten die et nieuw zijn maar daar zijn ook modellen voor maar is wel moeilijker omdat dit ook nogal markt gestuurt is "wat geeft de gek er voor".

Het geldt overig eens ook voor massa geproduceerde zaken die voor een deel of grootdeel met de hand gemaakt worden waneer de productie naar een lage loonland gaat. Waar de aandelen van afval afvoer en kosten voor koel en spoel water veel lager zijn. Er zijn zelfs bedrijven die daar winsten uit weten te halen. Zo is een paar jaar geleden b.v. gebleken dat c***c*** hun zwaar vervuilde spoel water verkochten aan locale boeren als vloeibare mest stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
CanonG1 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:42:
[...]

Hmmm tja, maar ik probeer er al een tijd lang achter te komen hoeveel energie spaarlampen kosten tijdens hun productieproces. Niemand schijnt daar onderzoek naar gedaan te hebben. Ik wil het vooral kunnen vergelijken met gloeilampen, en - waarom niet - LEDlampen. Ik verwacht dat de totale energie van de productie en het verbruik bij de spaarlamp het laagst is per lumen het laagst is, maar ik zou dat graag zeker weten. Of anders aangetoond zien dat een ander alternatief een nog lager energieverbruik heeft.
Daar kun je de prijs van een spaarlamp van een gemiddeld wattage tegen over de prijs van een gemiddelde watage gloeilamp nemen en daar ongeveer 50% van de prijs voor energie rekenen. De vergelijk is natuurlijk alleen eerlijk als een goede spaarlamp en een goede gloelamp wordt genomen. b.v. van philips, osram of general electric. Allen maken goede kwaliteits lampen en maken deze al wat langer.

Voor LED kun je dit helaas niet doen omdat deze voornamelijk uit onderzoekskosten en kosten voor opzetten van productielijnen bestaat.
Oh, en over gevaarlijke stoffen in spaarlampen: dat is een strohalm waar tegenstanders van spaarlampen zich aan vastklampen. Ten eerste moet je spaarlampen recyclen (maar geldt dat niet voor vrijwel alles? In een ECHT duurzame maatschappij kan er geen afval zijn) en dan kan het kwik gewoon hergebruikt worden.
Helaas is dat niet het geval ignorance viert hoogtij en de meesten doen maar wat. Vaak uit echte onwetendheid maar ook omdat men onwetend wil zijn.
Ten tweede gaan spaarlampen erg lang mee en zit er zeer weinig kwik in waardoor het maar om weinig kwik gaat. En ten derde, het is al gezegd, komt bij de productie van elektriciteit met steenkool ook kwik in de atmosfeer.
Zo snel mogelijk sluiten, liever gister dan moren, maar de agenda lijkt vooralsnog eerder tegen gestelt te zijn.
Welnu, waar heb je je kwik het liefst: verpakt in glazen buisjes die gerecycled kunnen worden? Of in de vrije natuur waar het zich opstapelt in de voedselketen en uiteindelijk op je bord terechtkomt?
Daar kwam ik onlang achter. Die met kwik en fosfor gevulde ampullen worden door sommigen zeer gewaardeerd. Er bestaan wedstrijden TL buis kooi vechten. Hoe triest kun je zijn om elkaar te verwonden met glas en te vergiftigen met zware metalen, en dat daar ook nog eens massa's mensen naar willen kijken en daar grof geld voor geven
In 99% van de bedrijfspanden hangen TL-buizen waar ook kwik in zit. In totale hoeveelheid is dat vele malen meer dan in woningen in spaarlampen zou kunnen zitten (TL-buizen hebben een groter volume dan een spaarlamp en er zijn er simpelweg veel meer). Hoor je daar iemand over? Nee! Omdat het simpelweg geen probleem is.
Alle TL-buzien zit kwik in, gelukkig heeft Philips al een tijd geleden (nog zelf voor de hele ROHS en WEEE) buizen op de markt gebracht met minder kwik damp. Helaas hange er nog op heel vel plekken de oude dikke TL buizen als deze snel vervangen voorden door de dunne (liefst de 5 en niet de 8) scheelt dat al heel veel energie gezien het ernorme aantal dat er bij elkaar wereld wijd aan TL buizen hangt. Op mijn wek zijn ze nu net om en zijn alle oude armaturen vervangen door hoogfrequent T8. Alleen komt natuurlijk de afdeling interne inkoop die de goedkoopste uitzoekt waardoor je reeds ziet dat er na en half jaar buizen zichtbaar in licht beginnen af te nemen vooral tijdens het starten zie je goed dat er plekken in de buizen zitten die donker paars kleuren ipv licht blauw zoals toen ze nieuw waren duurt ongeveer 10 minuten voordat die plekken licht blauw licht geven. Ik heb thuis ook hoogfrequent T8 met philips EVSA (dimbaar) en philips buizen hangen op de werkplek deze branden iets minder vaak maar hangen er nu een jaar of 4 en hbben dit effect totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
CanonG1 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:42:
Oh, en over gevaarlijke stoffen in spaarlampen: dat is een strohalm waar tegenstanders van spaarlampen zich aan vastklampen. Ten eerste moet je spaarlampen recyclen (maar geldt dat niet voor vrijwel alles? In een ECHT duurzame maatschappij kan er geen afval zijn) en dan kan het kwik gewoon hergebruikt worden.
Niet alleen kwik, maar ook de ballast kan hergebruikt worden. Nog een reden om te recyclen dus :)

Hier trouwens het plaatje voor de vergelijking:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4a/Vergleich_der_quecksilberemission_Dutch_text.svg/578px-Vergleich_der_quecksilberemission_Dutch_text.svg.png

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
Jiriki schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 23:24:
[...]

Niet alleen kwik, maar ook de ballast kan hergebruikt worden. Nog een reden om te recyclen dus :)
Het gals, de koperen lampvoet(en), het tin van de solderingn, ....
Hier trouwens het plaatje voor de vergelijking:

[afbeelding]
Interrestant, referentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

kunnen we ontopic gaan ? over LED en verlichting :) of het wat is niet de milieu bewust zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:30
Onzettende leuke discusie dit en zal het zeker blijven volgen. , Wat ik nog heel erg mis zijn de ervaringen over de RGB leds , en de sturing van dr R - G -B ....want volgens mij kan je er onzettende leuke dingen uithalen als je bv RGB en witte power leds afwisselt.

Zoals bij ...--> http://www.thevospad.com/index.htm

Heeft iemand trouwens ervaring met http://www.superbrightleds.com/specs/RGB-2_specs.htm

Ik hoor het graag ,

Groeten Marco

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226983

We laten de boel hier niet doodbloeden toch !

Zoals beloofd, de foto’s van de verschillende LEDspots momenteel op de markt.
Natuurlijk is er meer dan dit, echter het geeft een goede vergelijking qua lichtsterkte
Voor mensen die geen ervaring hebben met LED-Spots.

kleuren moet je niet krieties op zijn! Mijn camera maakte het helaas allemaal net iets bruiner
maar ik heb niks aan de foto’s veranderd omdat dit een vertekend beeld zou kunnen opleveren.

Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/mdkeizer/overzicht-ledspots2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

die powerleds zien er wel aantrekkelijk uit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:36

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Anoniem: 226983 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 23:04:
We laten de boel hier niet doodbloeden toch !
Tuurlijk niet, maar in komkommertijd gaan tweakers niet onnodig posten ... 8)
edit:
Zonnebril pas niet helemaal als ik naar juli terugkijk
Zoals beloofd, de foto’s van de verschillende LEDspots momenteel op de markt.
Natuurlijk is er meer dan dit, echter het geeft een goede vergelijking qua lichtsterkte
Voor mensen die geen ervaring hebben met LED-Spots.

kleuren moet je niet krieties op zijn! Mijn camera maakte het helaas allemaal net iets bruiner
maar ik heb niks aan de foto’s veranderd omdat dit een vertekend beeld zou kunnen opleveren.

[afbeelding]
Schitterende foto's! _/-\o_

Klopt ook helemaal met mijn beleving en eerdere foto's. Mocht je ooit nog tijd hebben om een 3mm 60LEDs lamp te krijgen maak dan even dezelfde foto. Het is mijn ervaring dat deze geen "ring" van licht geeft en ik wil hem dan wel eens zien in jouw opstelling. Woon je in het oosten, breng ik er wel eentje even langs (maar wil hem wel terug, kan hem niet meer missen).

Die 20LEDs is duidelijk ongeschikt voor alles. De ander 5mm 36 en hoger zijn geschik als gerichte verlichting en daarna komen powerleds die inderdaad vergelijkbaar beginnnen te worden met 50W halogeen. De 6W is mij bijna te fel ... en is toch 88% besparing.

Deze opstelling gaat uit van 1 spot, wil je meer verspreid licht dan kun je ook een opstelling nemen met meerdere lampen en combinaties van verschillende LED lampen.

Ik ben nu een halfjaar heel doelgericht bezig met het doorvoeren van besparingen zonder echt in te moeten leveren op levensgenot. Ondanks dat ik een 24/7 server heb draaien lijkt het verbruik met 200Kw naar beneden te gaan ... mijn tag legt wel uit waarom ;) (enne, ondanks dat het sluipverbruik een klein getalletje is, is dit de grootste besparing!).

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 03-08-2007 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hamsteg schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 08:31:
[...]

Mocht je ooit nog tijd hebben om een 3mm 60LEDs lamp te krijgen maak dan even dezelfde foto. Het is mijn ervaring dat deze geen "ring" van licht geeft en ik wil hem dan wel eens zien in jouw opstelling.
Deze heb ik wel, dit is een 60 led 3.0 watt lamp
deze komen qua licht overeen met de 36 led 3,6 watt alleen en iets grotere stralingshoek
dus deze heb ik niet op de foto gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toevallig ook nog zo'n plaatje met een 20watt halogeen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28

Nakebod

Nope.

Damn die PowerLeds zijn toch wel stoer :)

Wist wel dat er verschil in zat maar dat het zo groot was :D
3 LED's met 6 watt is nog altijd minder dan 36 LED's van 3.6 watt waarvan je er veel meer nodig hebt om "hetzelfde" resultaat te krijgen :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauws79
  • Laatst online: 22-12-2023
Spreek je bij die powerleds over luxeons of zit ik daarmee verkeerd? Ik weet dat het
in 't andere topic ('t rgb project) al is besproken maar zit ik goed dat de luxeons niet
zo mooi mengen als 'losse leds' ? Stoere foto's trouwens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mauws79 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 22:59:
Spreek je bij die powerleds over luxeons of zit ik daarmee verkeerd? Ik weet dat het
in 't andere topic ('t rgb project) al is besproken maar zit ik goed dat de luxeons niet
zo mooi mengen als 'losse leds' ? Stoere foto's trouwens ...
Ik zal jullie ook even het verschil uitlechen tussen de verschillende warm-witte powerleds
Meest verkocht zijn Luxeon, Edison China, Edson Taiwan, en Cree 8)

Normale 5mm led - 15 lumen per watt - lichtsterkte na 5.000 uur 70% - Levensduur 70.000 uur
Luxeon (phillips) - 25 lumen per watt - lichtsterkte na 5.000 uur 90% - Levensduur 30.000 uur
Edison uit China - 35 lumen per watt - lichtsterkte na 5.000 uur 70% - Levensduur 30.000 uur
Edison uit Taiwan - 45 lumen per watt - lichtsterkte na 5.000 uur 90% - Levensduur 50.000 uur
Cree (uit amerika) - 50 lumen per watt - lichtsterkte na 5.000 uur 90% - Levensduur 20.000 uur

deze ledspots komen van www.leditlight.net en alle lampen die daar worden verkocht
hebben edison power-leds uit taiwan, dit omdat deze na een langere tijd nog steeds veel licht
geven, de spots zijn wel wat duurder (24 euro terwijl je ook wel powerledspots ziet voor 20 euro)

echter dan heb je wel goede kwalietijd want met led-lampen blijkt altijd maar weer:
goedkoop :) = duurkoop! :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 226983 op 04-08-2007 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200449

mversluis schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 21:33:
Onzettende leuke discusie dit en zal het zeker blijven volgen. , Wat ik nog heel erg mis zijn de ervaringen over de RGB leds , en de sturing van dr R - G -B ....want volgens mij kan je er onzettende leuke dingen uithalen als je bv RGB en witte power leds afwisselt.

Zoals bij ...--> http://www.thevospad.com/index.htm

Heeft iemand trouwens ervaring met http://www.superbrightleds.com/specs/RGB-2_specs.htm

Ik hoor het graag ,

Groeten Marco
Wij hebben ervaring met diverse RGB-systemen, zulk soort strips kunnen we eventueel ook leveren. Onze Trio High Power Spots halen 140 lumen en zijn krachtiger dan de meeste High Power Spots. Ze kunnen ook diverse (warm) witte tinten genereren en zijn eenvoudig te bedienen met de afstandbediening. De lichtspreiding is erg goed en de complete sets zijn zeer eenvoudig te installeren met behulp van de stekker-verbindingen.
Kijk hier maar eens voor meer informatie: http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/127

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 200449 op 17-03-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

* Merk & type
Ledsee
* Fitting
MR16
* Vervangt welk Wattage gloeidraadlamp
20watt halogeen
* Aantal LEDs
1
* Kleur
w-wit 3200k
* Hoek van uitstralen
45 graden
* Watt
3
* Lm
60
* Je oordeel in cijfers 1-10.
6,5

Ze vervangen de 3 halogeenspotjes op mijn kamer. Die waren best fel, aangezien ik normaalgesproken alleen led verlichting aan heb. Zodra ik dan de halogeenlampen aandeed verdween het effect daarvan nogal.
Daarom heb ik deze led's aangeschaft. Ze kosten 11€ excl. verzending, en dat is dus niet eens zo duur. De hoeveelheid licht is dan ook wel minder dan bij de halogeenlampen van 20watt. zoals op onderstaande foto's is te zien. Maar voor het uitlichten van mijn stereo + kast voldoen ze. Daarom wat minder geschikt als echte vervanger, maar prima geschikt als spotjes om iets uit te lichten, de kleur is ook prima, eigenlijk gewoon vergelijkbaar met halogeenlicht.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ce3861e927fbad7c050f0802f322414d/thumb.jpg
Zonder licht

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6ee31ed72726008b37a79a85b669e532/thumb.jpg
led

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/98a2547440ef9e933ea5f548e13de209/thumb.jpg
halogeen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c2ce6cc3a07840c81bdf0c5f57e00519/thumb.jpg
De rest van de kamer, foto op een ander tijdstip gemaakt. De spotjes zitten in de lamp in het midden van het plafond, de led's links gaan overigens binnenkort vervangen worden, de zwarte plaat van de sterrenhemel wil ik daar doortrekken, en dan komen de leds erop gemonteerd, zoals nu ook bij de sterrenhemel is. In de plaat komen dan weer 2 RGB 3watt led's die recht naar beneden stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Damn, ziet er geinig uit zo een sterrenhemel dingetje :)
Ook wel mooi zo een rode rand met blauw. (Of zijn dat weer geen LED's? :P)
Hoewel de blauwe lampen wel iets te fel direct naast de sterrenhemel schijnen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, ze zijn vrij fel, maar dat is natuurlijk instelbaar. :) En op full power geeft het de kamer een goede sfeerverlichting (al is blauw dan wel erg freaky :P ) Maar binnenkort heb ik daar dus de 2 RGB spotjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_ferry_ schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:12:
Ja, ze zijn vrij fel, maar dat is natuurlijk instelbaar. :) En op full power geeft het de kamer een goede sfeerverlichting (al is blauw dan wel erg freaky :P )
Vet cooooool !!!

Je inspireerd me, ik ga mijn kamer ook maar eens verbouwen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Da's mooi om te horen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 08:01

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb hier nu 2 soorten MR16 GX5.3 LEDs-pots 'draaien':

Van de Conrad - 2,5W (4,3W) - 8000k warm white - €35 excl. porto
Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/m/5000_5999/5700/5740/5744/574462_LB_00_FB.EPS.jpg

Van led-shop24.de - 4W - 3000k warm white - €25 excl. porto
Afbeeldingslocatie: http://www.led-shop24.de/assets/big/quadluxx_mr16_300_warmweiss.jpg

Enkele opmerkingen over deze spots:
• Beide spots zijn nog niet echt licht-intensief (in vergelijk met 20W halogeen).
• Ze hebben beide een mooie spreiding.
• De duitse spot heeft een gele ring aan de rand van de bundel. De Conrad-spot heeft een kleur-egale bundel.
• De 'kleinere' spot van Conrad is krachtiger in het centrum van de bundel.

Conclusie: Ook de 4W-MR16-spots zijn nog geen vergelijk met conventioneel 20W halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jfeelders schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 00:39:

Conclusie: Ook de 4W-MR16-spots zijn nog geen vergelijk met conventioneel 20W halogeen.
Probeer eens een 3x1 watt LEDspot

3 en 4 watt leds produceren 30 lumen per wat warm licht, terwijl 1 watt edison leds
tot wel 45 lumen per watt aan licht geven, je hebt dus 50% meer lichtopbrengst
Bovendien hebben deze spots 3 lenzen waardoor het licht VEEL beter word verdeeld.

(zie overzicht foto die ik ergens halverwege deze pagina heb geplaatst)

Wij verkopen momenteel geen MR16 (deze komen over 2 weken)
Maar de Gu10 3x1 Vervangt zeker wel 20/30 watt halogeenspots !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Die nieuwe 3x2W spots, hoeveel lumen geven die? Ik zoek nog wel vervangers voor 50W halogeen maar er zijn eigenlijk geen LED spots die dit kunnen vervangen. Ze claimen allemaal zo'n beetje 50W halogeen te vervangen maar meestal slaat dit nergens op. Ook die 3x2W klinkt mij nog weinig voor 50W. Volgens wikipedia is halogeen zo'n 16-20 lm/W (weet niet hoe nauwkeurig dit is), voor 50W dus toch minimaal 800 lumen. 800/6W =133 lm/W. Dat moeten dan wel hele goede LEDs zijn, ze bestaan vast wel maar of ze ook in die spot zitten.. Ik heb 2x 50W als hoofdverlichting van m'n kamer en eigenlijk is dat al net voldoende. Het is dus geen optie er op achteruit te gaan met LEDs.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
madwizard schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:50:
Die nieuwe 3x2W spots, hoeveel lumen geven die? Ik zoek nog wel vervangers voor 50W halogeen maar er zijn eigenlijk geen LED spots die dit kunnen vervangen. Ze claimen allemaal zo'n beetje 50W halogeen te vervangen maar meestal slaat dit nergens op. Ook die 3x2W klinkt mij nog weinig voor 50W. Volgens wikipedia is halogeen zo'n 16-20 lm/W (weet niet hoe nauwkeurig dit is), voor 50W dus toch minimaal 800 lumen. 800/6W =133 lm/W. Dat moeten dan wel hele goede LEDs zijn, ze bestaan vast wel maar of ze ook in die spot zitten.. Ik heb 2x 50W als hoofdverlichting van m'n kamer en eigenlijk is dat al net voldoende. Het is dus geen optie er op achteruit te gaan met LEDs.
Zie Anoniem: 226983 in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --..." (post aantal artikelen omhoog). Die 3x2 doen het uitstekend alleen is de hoek nog steeds een uitdaging, de duurdere hebben wel mooi lenzen waardoor de hoek groter is. Kwa lumen, zie aantal posts lager ergens rond de 45 per W. IDe hoek zal de grootste negatieve factor zijn. Als je nu al vindt dat je verlichting aan de krappe kant is, dan moet je dit niet proberen. Je zult meteen al negatief zijn of plaats een derde spot erbij. 18W tegenover 100W :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Die foto's had ik wel gezien ja maar zonder vergelijking met echte 50W halogeen is het lastig inschatten hoe het eruit ziet. Het hangt ook erg af van hoe de foto's genomen zijn, meeste camera's compenseren zelf het licht ook nog eens. edit: zie dat er wel een vast diafragma gebruikt werd, dat scheelt natuurlijk :).
45 lm/W zou dan inderdaad zo'n 18W nodig zijn voor 50W halogeen, of 3 LED spots per 50W halogeen. Niet echt een vervanger dan.

Totaal zou dan 6 spots zijn. Ze zitten nu in een plafondlamp met 2 houders dus dat gaat niet lukken. Er zat 35W in en dat vond ik echt te weinig dus dat heb ik een keer vervangen, al mag het er officieel niet in. Meeste is metaal dus het ziet er niet uit alsof het gaat smelten of stuk gaat, dat heb ik met een plastic houder wel eens gehad. Zou wel beter zijn als er LEDs in zaten voor de warmte.

[ Voor 9% gewijzigd door madwizard op 10-08-2007 11:33 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
madwizard schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:28:
Die foto's had ik wel gezien ja maar zonder vergelijking met echte 50W halogeen is het lastig inschatten hoe het eruit ziet. Het hangt ook erg af van hoe de foto's genomen zijn, meeste camera's compenseren zelf het licht ook nog eens. edit: zie dat er wel een vast diafragma gebruikt werd, dat scheelt natuurlijk :).
45 lm/W zou dan inderdaad zo'n 18W nodig zijn voor 50W halogeen, of 3 LED spots per 50W halogeen. Niet echt een vervanger dan.

Totaal zou dan 6 spots zijn. Ze zitten nu in een plafondlamp met 2 houders dus dat gaat niet lukken. Er zat 35W in en dat vond ik echt te weinig dus dat heb ik een keer vervangen, al mag het er officieel niet in. Meeste is metaal dus het ziet er niet uit alsof het gaat smelten of stuk gaat, dat heb ik met een plastic houder wel eens gehad. Zou wel beter zijn als er LEDs in zaten voor de warmte.
Je moet je ook weer niet blind staren op de lumen. Met 6 HP lampen krijg jij een bouwlamp effect in je kamer, geloof mij maar. Uiteindelijk gaat het hoofdzakelijk om de Lux & Hoek. De Lux is bij de HP Leds goed in orde, de hoek bij de duurdere varianten meer dan acceptabel (maar nog net minder dan halogeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

madwizard schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:50:
Die nieuwe 3x2W spots, hoeveel lumen geven die? Ik zoek nog wel vervangers voor 50W halogeen maar er zijn eigenlijk geen LED spots die dit kunnen vervangen. Ze claimen allemaal zo'n beetje 50W halogeen te vervangen maar meestal slaat dit nergens op. Ook die 3x2W klinkt mij nog weinig voor 50W.
Ja klopt ook wel een beetje hoor,

Een gemiddelde 50 watt halogeen spot is zoon 450 Lumen

De 3x2 Watt is 6x50 lumen = 300 lumen
Het is dus niet 100% gelijk, maar het kom zo dicht in de buurt dat je kan zeggen
dat het 50 Watt halogeen vervangt (in vergelijking tot watt onze conculegaas aanbieden)

Maar... als je 100% hetzelfde licht wil kan dit wel want begin oktober lanceren wij
een nieuw product, dit zijn vast inbouwspot met 3x3 Watt leds
(die in hetzelfde gat past als normale inbouw spots)

Deze gaan wij leveren met
EDISON LEDs warm-wit 3200K (9x40 Lumen = 315 Lumen) vervangt 40/50 watt halogeen
CREE LEDs warm-wit 4000K (9x60 Lumen = 540 Lumen) vervangt 50/60 watt halogeen
CREE LEDs koud-wit 6000K (9x80 Lumen = 720 Lumen) vervangt 70/80 watt halogeen

Kosten zullen tussen de 35 en 55 euro zijn per spot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Mja misschien is lux & hoek beter, maar het aantal lumen is denk ik wel een aardige inschatting. 6 HP geeft misschien veel licht maar 100W halogeen is ook veel licht. Ook in je eigen test zie je bij de laatste 2 (3xHP en 50W halogeen) een flink verschil. Voor een lampje naast je bed geen probleem maar als het je bureau moet verlichten kan het net het verschil maken. Ik denk dat het vergelijkbaar is met 35W tegen 50W. En dan heb je al 3 van die spots nodig tegen 1 halogeen spot.
Misschien toch maar een spaarlamp achtig iets, maar die gaan ook maar tot zo'n 11W in spot formaat.
Anoniem: 226983 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:48:
Een gemiddelde 50 watt halogeen spot is zoon 450 Lumen
Dat zit wel flink onder wat wikipedia zegt voor kleine spots, maar goed ik zou geen idee hebben wat klopt, hoeft natuurlijk niet betrouwbaar te zijn.
De 3x2 Watt is 6x50 lumen = 300 lumen
Het is dus niet 100% gelijk, maar het kom zo dicht in de buurt dat je kan zeggen
dat het 50 Watt halogeen vervangt (in vergelijking tot watt onze conculegaas aanbieden)
Als je alles in verhouding neemt zou dat vergelijkbaar zijn met 33W (35W dichtste bij). Ook klopt dat wel de foto's van hamsteg, wat ook 3x2W was als losse spots.
Maar... als je 100% hetzelfde licht wil kan dit wel want begin oktober lanceren wij
een nieuw product, dit zijn vast inbouwspot met 3x3 Watt leds
Dat is wel interessant, het moet echt minimaal hetzelfde licht zijn, die 3x2W lijkt naar mijn idee meer op 35W en dat was geen succes met halogeen.

Is het aantal watt van die LEDs trouwens echt wat er door de LED gebruikt wordt alles wat door de lamp (inclusief elektronica) verbruikt wordt?

[ Voor 47% gewijzigd door madwizard op 10-08-2007 12:00 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Zie mijn eerdere posting en de laaste van DRAGONFLY 1 lamp bij plaatsen en je bent op gelijk niveau.
Is het aantal watt van die LEDs trouwens echt wat er door de LED gebruikt wordt alles wat door de lamp (inclusief elektronica) verbruikt wordt?
Vaak zelfs minder. Die 3x1 verbruikt op mijn meter 2.8 (nu kan de meter natuurlijk onnaukwurig zijn). Ook andere tests wijzen vaak uit dat men naar boven heeft afgerond (=eerlijke marketing, compliment).

[ Voor 66% gewijzigd door hamsteg op 10-08-2007 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Aan de ene kant eerlijk, aan de andere kant gaat het aantal lm/W over de LED, niet over het totale verbruik. Bij gewone lampen is dat gelijk omdat er geen elektronica in zit, maar bij LEDs niet natuurlijk. Ik weet niet wat voor elektronica daar meestal in zit maar het zal niet 100% efficient zijn, daar verlies je dus ook weer op. En als de 3W dan ook nog eens 2.8W verbruikt, blijft er nog minder over voor de LED zelf.

Het hangt er natuurlijk af hoe je lm/W definieert maar als je uitgaat van de LEDs die erin zitten is dit niet helemaal eerlijk over het totale verbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door madwizard op 10-08-2007 13:29 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
madwizard schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:28:
maar als je uitgaat van de LEDs die erin zitten is dit niet helemaal eerlijk over het totale verbruik.
Voor een eerlijke meting moet je natuurlijk uitgaan van het volledige elektriciteitsverbruik van de gehele lamp. Bij een spaarlamp reken je toch ook het voorschakelapparaat mee?

Het lastige is natuurlijk dat LEDs over het algemeen 'los' verkocht worden, dus zonder voedingselektronica. Omdat de leverancier niet weet wat voor voeding iemand gaat gebruiken kan hij niet uitrekenen wat het totale rendement is. Maar daarom is het wel zo dat je niet zomaar kunt rekenen met lm/W als je alleen het vermogen van de LED zonder voeding weet. Je zou een gefundeerde aanname kunnen doen. bijvoorbeeld dat een voeding gemiddeld 80% efficiënt is of zo en daarmee rekenen. Maar daarmee doe je dus een schatting, geen meting.

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 10-08-2007 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

CanonG1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:48:
Voor een eerlijke meting moet je natuurlijk uitgaan van het volledige elektriciteitsverbruik van de gehele lamp. Bij een spaarlamp reken je toch ook het voorschakelapparaat mee?
Mee eens, maar ik vermoed dat het aantal lm/W vaak gewoon van de LED zelf overgenomen wordt. Als er 45lm/W LEDs in zitten maar de voeding is 80% efficient zou het eigenlijk 36lm/W zijn, maar ik denk dat veel fabrikanten er dan gewoon 45lm/W op zetten.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

madwizard schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:28:
Aan de ene kant eerlijk, aan de andere kant gaat het aantal lm/W over de LED, niet over het totale verbruik. Bij gewone lampen is dat gelijk omdat er geen elektronica in zit, maar bij LEDs niet natuurlijk. Ik weet niet wat voor elektronica daar meestal in zit maar het zal niet 100% efficient zijn, daar verlies je dus ook weer op. En als de 3W dan ook nog eens 2.8W verbruikt, blijft er nog minder over voor de LED zelf.
Wat men noemt een 1 watt powerled die 40 lumen per wat produceert
is eigenlijk een 1.2 watt led die 40 lumen per watt produceert op 1.2 watt

Alleen worden ze afgesteld op 1,0 watt omdat dit de levens duur en het rendement
verbeterd, daarom is het werkelijke lumen per watt van een powerledspot groter
dan het officiële lumen per watt. Echt veel elektronica zit er niet in een led-lamp,
een paar weerstandjes en die verbruiken per ledlamp gemiddeld 2% van het opgenomen vermogen.

Bij een TL of Spaarlamp verbruikt het voorschakel apparaat 25% van het wattage
wat op een TL staat, een TL van 36 watt verbruikt in een complete armatuur zoon 45 watt
Spaarlampen zijn een product op zichzelf en daarom moeten ze ook het werkelijke
opgenomen vermogen aangeven op de verpakking.
In theorie produceert een spaarlamp 50/60 lumen per watt,

Echter een spaarlamp van 7 watt is maar 250 Lumen !!!! (terwijl 7x50 toch echt 350 is)
Dit komt omdat heel veel energie verloren gaat door de voorschakel aperatuur en dit
Vergeten mensen vaak

echter ik heb een spaarlamp van 7 watt van phillips
vergeleken met de SMD ledlamp van 2,5 watt (ledlamp met bolletje) en de lichtopbrengst
van de SMD ledlamp van 2,3 watt is hoger dan van de 7 watt spaarlamp!
Ook de lichtopbrengst van de 7 watt Gu10 spaarlampen is lager dan die van de
3x1 watt powerledspot.... terwijl in theorie de spaarlamp 55 lumen per wat is
en de ledlamp maar 45 lumen per watt,

Lumen per watt zegt dus lang niet alles over de lichtopbrengst van een lamp!
En tegenover de Wedipica fans, sorry maar wedipica is gemaakt door amateurs,
Het is een open encyclopedie en als ik wil kan ik van die 400 lumen nu ook 200 maken
Of 1000… who cares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83292

vso schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 17:19:
(maar ik zie niemand zijn eigen lamp in elkaar solderen, uitgezonderd een aantal gekken ;))

[...]
[/sub]
Hier een gek die dat gedaan heeft. Ik vond in de schuur nog een experimenteerbordje en 16 felle witte leds. Omdat deze toch alleen maar stof lagen te verzamelen heb ik er een lampje van gemaakt.

Ik ben best tevreden over de lichtopbrengst, het is meer dan ik had verwacht! Het is wel extreem hard licht, erg koud. Ik heb nog geprobeerd om er een paar fel gele leds tussen te doen, maar die hadden een kleine stralingshoek, waardoor je gele stippen zag in het licht.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadhouse.com/fileuploads/344/344260f947cf93afd90491fa1f38427e3c58c7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadhouse.com/fileuploads/344/344267a2031c1f4ab4aa1effdf863395af953b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadhouse.com/fileuploads/344/3442664e4a3c58a4d9233278823c77f938bebd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Anoniem: 226983 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:39:Lumen per watt zegt dus lang niet alles over de lichtopbrengst van een lamp!
En tegenover de Wedipica fans, sorry maar wedipica is gemaakt door amateurs,
Het is een open encyclopedie en als ik wil kan ik van die 400 lumen nu ook 200 maken
Of 1000… who cares
Ik begin onze libelle leuk te vinden :> toe aan weekend? 100% met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
:P

Dat m'n 900e post er dan zo een moet zijn :X

[ Voor 20% gewijzigd door brinkdinges op 10-08-2007 22:49 ]

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 17:33

EFL

Anoniem: 83292 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:49:
[...]

Hier een gek die dat gedaan heeft. Ik vond in de schuur nog een experimenteerbordje en 16 felle witte leds. Omdat deze toch alleen maar stof lagen te verzamelen heb ik er een lampje van gemaakt.

Ik ben best tevreden over de lichtopbrengst, het is meer dan ik had verwacht! Het is wel extreem hard licht, erg koud. Ik heb nog geprobeerd om er een paar fel gele leds tussen te doen, maar die hadden een kleine stralingshoek, waardoor je gele stippen zag in het licht.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Netjes!
Heb ik ook eens gedaan, 24 witte, 24 rode, 24 groene en 24 blauwe led's op een printplaatje, PWM gestuurd.
Heb ik lang gebruikt als sfeerverlichting, maar heeft na de verhuis nog geen nieuwe plaats gekregen.
http://users.skynet.be/EFL/lamp/lamp02.jpg (bovenste eurocard)
http://users.skynet.be/EFL/lamp/lamp03.jpg (onderste eurocard)
(en ja, ik ben ontzettend slecht in ordelijk werken 8)7 )

Ondertussen staat hier bij mij thuis een doos met 33 3X1 HP Ledspots te wachten, maar 'k lig nu al een week met griep in m'n bed dus die moeten nog even wachten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EFL schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:37:
[...]
Ondertussen staat hier bij mij thuis een doos met 33 3X1 HP Ledspots te wachten, maar 'k lig nu al een week met griep in m'n bed dus die moeten nog even wachten ;(
Wat vervelend om te horen.... Beterschap! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 226983 op 12-08-2007 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229745

Ik ben al een tijdje bezig alle verlichting die per dag wat langer
aanstaat, te vervangen door LED-lampen.
Hierbij heb ik mede gebruik gemaakt van de ervaringen zoals ze
op dit forum gemeld zijn.
Omdat ik voornamelijk 12-volts halogeenverlichting had met bij-
behorende armaturen en rails heb ik besloten de infrastructuur zo te
laten om het geheel niet te kostbaar en arbeidsintensief te maken.
Halogeenspotjes van 20 watt zijn vervangen door 38-leds-lampen en
powerspots van 3x1 watt in GU5.3 fitting en door door 15-leds-lampen
in GU4 fitting. Bij elkaar zo’n 60 stuks.
Mijn ervaringen zijn:
Ik gebruikte veel 10” halogeenspotjes (kleine hoek, zeer gericht) vooral
om schilderijen etc te belichten. De vervangende ledlampen geven wel
ook zulk gericht licht, maar minder, ook in het midden van de bundel.
Alleen de powerspots van 3x1 watt geven vergelijkbare intensiteit, in het
midden van de bundel meer dan een 20 watt halogeenspot.
Ik gebruik de led-lampen alleen voor sfeerlicht, belichting van schilderijen
etc. De omgeving wordt minder verlicht dan bij halogeen.
Voor werk en leeslicht is de ontwikkeling van de led-lampen m.i. nog niet
ver genoeg. Ik heb wel een 48-leds bureaulamp welke op een vlak van
40x40 cm voldoende leeslicht geeft.
Maar, omdat mijn drijfveer voornamelijk de energiebesparing (uit milieu-
oogpunt) was en ik vond dat ik veel teveel energieverslindende lichtpunten
had, die ik overigens wel nodig vond, heb ik mijn doel redelijk bereikt.
Ik neem genoegen met minder “algemeen” licht en dat is al gewonnen.
Maar nu komt de vraag: ik heb gebruik gemaakt van de transformators van
mijn halogeenlampen met dien verstande dat ik alleen ringkern/gewonden
trafo’s (niet elektronisch) heb gebruikt waarbij ik ernaar gekeken heb dat
de belasting groter is dan de ondergrens die op de trafo staat aangegeven.
Dit is niet de meest energiezuinige manier (GU10, op 220V is beter) want
de trafo wordt warm en dat kost dus ook energie.
Ik ben gaan meten en kom tot zeer verschillende resultaten.
Een rail met 13 38-leds-lampen vraagt 41 watt van een trafo met ondergrens
van 20 watt. Dat lijkt mij te veel. Die led-lampen vragen gemiddeld 13x2watt
Een situatie met een 38-leds-lamp en twee 15-leds-lampen (ca 3,5 watt) vraagt
van een trafo (12V en 1A:12W ) ca 9 watt.
Dat lijkt mij teveel. En als ik toch op de watjes wil letten is dit relevant.
Daarnaast heb ik een rail met 12 38-leds-lampen die maar 22 watt vraagt.

Kan iemand deze verschillen verklaren?

Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 12:55
Hallo Peter,

De eerste vraag die ik zou hebben is hoe je hebt gemeten: een transformator heeft altijd een zeker reactief vermogen (stroom die door de transformator loopt maar netto geen energie verbruikt, cos-phi rond de 0). Veel simpele verbruiksmeters kunnen geen cos-phi meten, en zien dus niet het verschil tussen reactief en actief vermogen.
Verder kan het natuurlijk dat je gewoon slechte/onefficiente transformatoren hebt. Een goede (magnetische of elektronische) transformator verbruikt veel minder actief vermogen dan een slechte/goedkope...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 229745 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 10:01:
Maar, omdat mijn drijfveer voornamelijk de energiebesparing (uit milieu-
oogpunt) was
Tip: kijk dan liever naar spaarlampen. Die geven meer lm/watt (meer licht per opgenomen vermogen) dan LED-verlichting. Ze zijn er inmiddels zelfs in dimbare versies. Als laatste zijn ze ook nog eens goedkoper dan LEDlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De elektronische zijn sowieso efficienter afaik. Lekker klein, worden niet zo warm en hebben een stabiele spanning. Ikzelf heb 2 oude laptop voedingen voor de led's. Met 4A kun je daar aardig wat aan hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ls470 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:33:
Hallo Peter,

De eerste vraag die ik zou hebben is hoe je hebt gemeten: een transformator heeft altijd een zeker reactief vermogen (stroom die door de transformator loopt maar netto geen energie verbruikt, cos-phi rond de 0). Veel simpele verbruiksmeters kunnen geen cos-phi meten, en zien dus niet het verschil tussen reactief en actief vermogen.
Verder kan het natuurlijk dat je gewoon slechte/onefficiente transformatoren hebt. Een goede (magnetische of elektronische) transformator verbruikt veel minder actief vermogen dan een slechte/goedkope...
Hallo ls470.

Bedankt voor de reaktie.
Het is een, waarschijnlijk goedkope, vermogensmeter van Conrad.
Maar bij andere trafo's en verdere apparatuur, geeft ie wel globaal
aan wat ik "verwacht" dat er verbruikt wordt in watt's.
Dus dat is dan mijn uitgangspunt.
Maar het kan inderdaad zo zijn dat mijn "overgebleven" halogeen-
trafos niet zo goed zijn. Ik heb er nog meer (ook elektronische waarvan
ik gelezen heb dat je ze niet kunt gebruiken voor led-lampen) en zal maar
eens wat gaan experimenteren.

Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:41:
[...]

Tip: kijk dan liever naar spaarlampen. Die geven meer lm/watt (meer licht per opgenomen vermogen) dan LED-verlichting. Ze zijn er inmiddels zelfs in dimbare versies. Als laatste zijn ze ook nog eens goedkoper dan LEDlampen.
Hallo Jeroen.

Je hebt gelijk. Maar die passen niet in mijn armaturen, zijn geen 12-volt en geven
geen "gericht" licht.
Verder heb ik op alle andere plekken in mijn huis en tuin spaarlampen.
Het blijft een compromis....

Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_ferry_ schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:42:
De elektronische zijn sowieso efficienter afaik. Lekker klein, worden niet zo warm en hebben een stabiele spanning. Ikzelf heb 2 oude laptop voedingen voor de led's. Met 4A kun je daar aardig wat aan hangen :)
Hallo Ferry.

Ik heb al eens een paar elektronische trafo's geprobeerd maar die gingen nogal
hard brommen.
Of moeten het speciale led-trafo's zijn?

Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:41:
[...]

Tip: kijk dan liever naar spaarlampen. Die geven meer lm/watt (meer licht per opgenomen vermogen) dan LED-verlichting.
8)7 Dat valt me van je tegen, hij doet het voor het milleu
Een spaarlampen zijn op besparend stroomverbruik na zeer slecht het milleu

Gu10 3x1 Watt powerledspots geeft ook nog eens VEEL MEER LICHT dan de
Gu10 7 watt spaarlamp van phillips.... als je me niet geloofd, test het zelf.

Ik moet zeggen ik stond hiervan versteld, want en theorie produceren
de spots ze hetzelfde lumen per watt (40/50) maar in praktijk blijkt dat anders te zijn

Bovendien gaan ledlampen 10x langer mee dus denk niet dat je met spaarlampen
op de langere termijn goedkoper uit bent, 10x nieuwe kopen + 10x milieu vervuiling :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 226983 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:10:
8)7 Dat valt me van je tegen, hij doet het voor het milleu
Een spaarlampen zijn op besparend stroomverbruik na zeer slecht het milleu
Kun je mij dat aantonen uit een objectieve bron? Want daar zoek ik nog informatie over.
Gu10 3x1 Watt powerledspots geeft ook nog eens VEEL MEER LICHT dan de
Gu10 7 watt spaarlamp van phillips.... als je me niet geloofd, test het zelf.

Ik moet zeggen ik stond hiervan versteld, want en theorie produceren
de spots ze hetzelfde lumen per watt (40/50) maar in praktijk blijkt dat anders te zijn
Ah, maar met spots hebben LEDs het natuurlijke voordeel dat ze gericht licht geven, terwijl spaarlampen juist op hun best zijn bij rondstraaltoepassingen. Puur netto bekeken in lm/W zijn spaarlampen efficiënter dan witte LEDs.
Bovendien gaan ledlampen 10x langer mee dus denk niet dat je met spaarlampen
op de langere termijn goedkoper uit bent, 10x nieuwe kopen + 10x milieu vervuiling :'(
Ook dat zou ik graag aangetoond willen zien. Mijn ervaringen (zowel eigen als van anderen) met LED-verlichting zijn op dit moment niet van dien aard dat ik een groot vertrouwen heb in de levensduur van LEDverlichting. Ik heb meerdere spaarlampen van inmiddels 10+ jaar oud hangen die het nog prima doen. Dus die vergelijking laat ik graag aan de praktijk over.

-edit-

Oh, en voor de volledigheid: ik ben echt niet 'tegen' LEDs of zo, ze hebben zeker hun toepassingen en doordat de ontwikkelingen hard gaan voorzie ik een goede toekomst voor LEDs. Maar ik vind de jubelstemming die ik nu bemerk rondom LEDs niet verstandig. Ze zijn minder efficiënt, dat wordt nog wel eens verzwegen, en dat vind ik geen goede zaak. Bekijk ook de vele metingen aan LEDlampen op www.olino.org, die behoeven verder geen commentaar.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 15-08-2007 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:41:
[...]
Ah, maar met spots hebben LEDs het natuurlijke voordeel dat ze gericht licht geven, terwijl spaarlampen juist op hun best zijn bij rondstraaltoepassingen. Puur netto bekeken in lm/W zijn spaarlampen efficiënter dan witte LEDs.
[...]
Ja als je het vergelijkt met die 5mm ledjes die in veel poeplampen
worden aangeboden op internet wel, maar met GOEDE ledlampen echt niet....
Spaarlampen zijn gemiddeld 50 lumen per watt

CREE EXRE 6000K = 80 lumen per watt
LUXEON REBEL 8000K = 92 lumen per watt

[...]
CanonG1 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:41:
Kun je mij dat aantonen uit een objectieve bron? Want daar zoek ik nog informatie over.
[...]
http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/1989/spaarlampen_slecht_voor_milieu_-_geen_sprake_van_energiebesparing

Spaarlampen sparen weliswaar stroom, maar bij de fabricage wordt veel meer energie en materialen gebruikt dan bij gloeilampen. De onderdelen voor spaarlampen worden in lage lonen landen gemaakt en bij de winning van de grondstoffen gaan mensenlevens verloren, ook kinderen, namelijk bij het winnen van Tantal in Afrika. Het vervoer van de grondstoffen en onderdelen gaat over de hele wereld en kost daarom ook extra energie.

De industrie verdient miljarden aan de handel in spaarlampen, veel meer dan aan gloeilampen. Onder het mom van 'energie sparen' laten milieuorganisaties en overheden zich lijmen. Over de hoogfrequente straling van spaarlampen, die risico's voor de gezondheid met zich meebrengt, wordt helemaal met geen woord gerept. Zoals gewoonlijk, als het erom gaat grof geld te verdienen.

De elektronica en de buis van een spaarlamp zijn chemisch afval en moeten als zodanig afgevoerd en behandeld worden. De buis bevat 5 milligram kwikzilver, een zwaar vergif. Voor de fabricage van de elektronica bestaan strenge regels, maar niet in de lage lonen landen waar ze vervaardigd wordt.

Spaarlampen geven niet alleen licht en warmte af, maar ook een aanzienlijk deel hoogfrequente straling, vergelijkbaar met die van lange- en middengolf radiozenders. De straling, tussen 43 en 51 KHz is gemoduleerd met 100 Hz pulsen. Op het tafelblad onder een spaarlamp is de sterkte ongeveer gelijk aan die van de radiozender Beromünster op 2 kilometer afstand (namelijk 1,5 tot 2,5 V/m). Terwijl die radiozender vanwege gezondheidsproblemen nu van omwonenden is ontmanteld.

Ook het 50 Hz elektrische veld van spaarlampen is sterker dan van gloeilampen.

Kortom, geen sprake van energiebesparing, maar extra milieuvervuiling, meer slachtoffers en een ramp voor elektromagnetisch overgevoelige mensen. tegenwoordig is iederen moe!!!
Het is te hopen dat kabinet en Tweede Kamer tot bezinning komen,
voordat ze werkelijk een verbod op gloeilampen instellen.

deze tekst is vertaald, originele bericht:
http://gigaherz.ch/pages/...energiesparlampen1187.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 226983 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:25:

CREE EXRE 6000K = 80 lumen per watt
LUXEON REBEL 8000K = 92 lumen per watt
Dat is mooi... maar is dat wel eerlijk gemeten? Dus incl. voorschakelapparaat en zo? Leen maar eens een paar van die LEDs uit aan www.olino.org, die doen eerlijke metingen. Ik ben erg benieuwd wat er dan uitkomt, want bij hun metingen komt er steevast uit dat de opgaven van de fabrikanten veel te hoog zijn. En zoals gezegd ben ik nog niet overtuigd van de levensduur...
Hallo, hallo, hallo: had je het woord objectief even gemist? Ik ken deze site wel, en ze hebben woord objectief niet echt hoog in het vaandel staan. Ik dacht meer aan iets van een meetinstituut of een universiteit of zo, niet een zelfbenoemd clubje die UMTS-masten lelijk vindt en daarom allerlei redenen verzint om daar tegen te zijn.

Maar goed, dit gaat wel erg offtopic zo.

-edit-

Ik ben trouwens serieus geïnteresseerd in echte metingen aan de LED-lampen die je noemt. Is er een manier om ze door te laten meten door de mannen van www.olino.org? Het zou voor alle partijen nuttig zijn: jij hebt daadwerkelijke metingen om mee te werken, olino heeft wat aanvulling op hun meetdatabase en op het forum hebben we stof tot praten :) Ik heb een dimbare Megaman spaarlamp die ik naar ze op ga sturen om door te laten meten.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 15-08-2007 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:52:
[...]
Hallo, hallo, hallo: had je het woord objectief even gemist? Ik ken deze site wel, en ze hebben woord objectief niet echt hoog in het vaandel staan. Ik dacht meer aan iets van een meetinstituut of een universiteit of zo
Zoals je onderaan kan zien is de bron een Duitse site
die dit heeft gemeten met professionele aperatuur, of die betrouwbaar is weet ik niet
maar hoe je het wend of keert spaarlampen zijn gewoon echt niet goed voor het milieu,
ze zijn goed voor onze portemonnee en voor die van de mensen die ze maken.
en das alles wat ik nog over die kutlampen ga zeggen :P ik zweer het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@Dragonfly123
Je verkooppraatje klinkt wel goed, maar de technische onderbouwing mis ik volledig. Je komt met Lumens aanzetten waarvan je weet dat niet kunnen kloppen. Dat Seoul Semi conductor met een 240 lumen uit 1 led aankomt zetten bij een aansturing op 1A is een iets andere manier van de Led gebruiken dan dat ik in de woonkamer wil gebruiken. Aan die 240 Lumen komen ze namelijk door een fractie van een seconde de led aan te sturen terwijl die ook nog op een enorm koelblok is geplakt waardoor dat die niet warmer wordt dan de omgeving. 240 lumen ga je zelf dus zo ie zo al nooit halen en dat zelfde geldt ook voor de lagere aansturingen op bijv 350 ma.
Ook verlies je op z'n minst 10% van je lumens in de lenzen.

"De 3x2 Watt is 6x50 lumen = 300 lumen"
Uitermate opmerkelijke rekensom, want iedereen weet toch dat als je een led 2x zo hoog aanstuurd niet 2x zoveel licht gaat geven?

Op het gebied van brandduur ben ik bang dat het ook niet zo mooi is als je het voorspiegelt. Een spaarlamp gaat volgens Wiki 6000 tot 10000 uur mee. Een hoogvermogens led is na 5000 uur al een heleboel van z'n lichtopbrengst kwijt. En om die 5000 uur te halen moet je de led wel netjes koud houden. Dat is het volgende punt waar ik m'n twijfel over heb. Ik heb hier voor me een Edison 8 KLC liggen (210 lumen @ 1A), op een ster geplakt op een stuk aluminium met 2 TO-220 koelblokjes. Op 650 mA loopt de temperatuur al op naar 45 graden. Dan heb ik m'n twijfel hoe je 9 Watt aan warmte in een 3x 3W kwijt wilt gaan raken in bijv een MR16 behuizing. De boel moet gloeien heet worden of je stuurt de leds helemaal niet op 3W aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
Anoniem: 226983 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:25:
De elektronica en de buis van een spaarlamp zijn chemisch afval en moeten als zodanig afgevoerd en behandeld worden. De buis bevat 5 milligram kwikzilver, een zwaar vergif. Voor de fabricage van de elektronica bestaan strenge regels, maar niet in de lage lonen landen waar ze vervaardigd wordt.
Dat het zwaar giftig is, is niet van belang. Mensen moeten gewoon netjes hun afval dumpen op de juiste plek en niet gewoon in de vuilnisbak gooien. Overigens zitten in gloeilampen ook giftige stoffen, maar aangezien je 10x zoveel gloeilampen als spaarlampen nodig hebt in een mensenleven zijn SL's toch in het voordeel (stond laatst in dit topic geloof ik nog zo'n mooi grafiekje).
Spaarlampen geven niet alleen licht en warmte af, maar ook een aanzienlijk deel hoogfrequente straling, vergelijkbaar met die van lange- en middengolf radiozenders. De straling, tussen 43 en 51 KHz is gemoduleerd met 100 Hz pulsen. Op het tafelblad onder een spaarlamp is de sterkte ongeveer gelijk aan die van de radiozender Beromünster op 2 kilometer afstand (namelijk 1,5 tot 2,5 V/m). Terwijl die radiozender vanwege gezondheidsproblemen nu van omwonenden is ontmanteld.

Ook het 50 Hz elektrische veld van spaarlampen is sterker dan van gloeilampen.
Enorme onzin dit stukje over straling van spaarlampen. Als het ook maar een heel klein beetje invloed op het menselijk functioneren dan hadden miljoenen mensen al lang klachten moeten hebben. Want ongeveer boven iedere werk/studeerplek hangen de nodige TL-balken.
Kortom, geen sprake van energiebesparing, maar extra milieuvervuiling, meer slachtoffers en een ramp voor elektromagnetisch overgevoelige mensen. tegenwoordig is iederen moe!!!
Het is te hopen dat kabinet en Tweede Kamer tot bezinning komen,
voordat ze werkelijk een verbod op gloeilampen instellen.

deze tekst is vertaald, originele bericht:
http://gigaherz.ch/pages/...energiesparlampen1187.php
De oorspronkelijk tekst is van een Zwitserse tegenstander van alles wat met EM-straling te maken heeft: 1 pot nat dus.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote][b]furby-killer [/b]schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 17:35:
@Dragonfly123
"De 3x2 Watt is 6x50 lumen = 300 lumen"
Uitermate opmerkelijke rekensom, want iedereen weet toch dat als je een led 2x zo hoog aanstuurd niet 2x zoveel licht gaat geven?

Dragonfly:
Het zijn 2 watt leds met hetzelfde lm/w rendament en niet 1 watt leds op 2 watt aangestuurd

Furby-killer:
Op het gebied van brandduur ben ik bang dat het ook niet zo mooi is als je het voorspiegelt. Een spaarlamp gaat volgens Wiki 6000 tot 10000 uur mee. Een hoogvermogens led is na 5000 uur al een heleboel van z'n lichtopbrengst kwijt.

Dragonfly:
Een spraarlamp is naar 1000 uur nog maar 70-75% van zijn originele lichtsterkte
De edison 1w Taiwan powerleds de wij gebruiken geven na 5.000 uur nog 90-95%

En je vraag over de 3x3 Watt ledspots

Zoals eerder vermeld, de leds zijn eigenlijk 3,6 watt
Om de temperatuur goed te houden worden aangestuurd op 3,0 watt per stuk

En om de warmte af te lijden zit ook nog een koelblok aan, maar dit zie je niet als hij is ingebouwd
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/LEDITLIGHT/images/donwlightmini.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adembaba
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-01-2022
Wij hebben in ons woonkamer 15*50W hallogeenlampen(GU10). 1x3, 2x3 en 2x3
Uiteraard is dat overkill voor ons. Meestal staat er maar 1x3 of 2x3 aan. Maar 6*50W is nog steeds veel te veel. Als ze allemaal aanstaan is het 15*50W=750W :o
Als ik het vervang door HP Ledlampen = 15*3W = 45W
Een grote besparing dus.

ik wou ze vervangen door deze.
http://www.mijnwebwinkel....ID=49502&articleID=751515

Ik wil enkel geen probleem hebben(knipperingen of andere problemen), dus waar moet ik naar uitkijken? Volt of zo?
Zijn deze led-lampen dimbaar?

ps
ik weet het, de verkoper van die site is hier ook lid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

adembaba schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 19:18:
ik wou ze vervangen door deze.
http://www.mijnwebwinkel....ID=49502&articleID=751515

Ik wil enkel geen probleem hebben(knipperingen of andere problemen), dus waar moet ik naar uitkijken? Volt of zo?
Zijn deze led-lampen dimbaar?
Zommige HP ledspots hebben en zoemend geluid, dat is heel irritant,
Ik weet niet hoe dit komt maar ik denk dat het aan de transformator in de lamp licht.
De ledspots waar jij het nu over hebt zijn geluidsloos

knipperen doen ledlampen niet, dit is iets voor TL... een led doet het of doet het niet.
Gu10 230v ledlampen kun je helaas niet dimmen, Mr16 12v ledlampen ook niet
(dit komt omdat de elektronica in de led-lamp zich automaties aanpast)
Verder moet je bij de aanschaf van led-lampen letten op 1 ding, de leds!!!
Er zijn veel HP leds in omloop, goede en slechte...weet dus wat je koopt

Sommige HP ledspots hebben ook en zoemend geluid, dat is heel irritant,
Ik weet niet hoe dit komt maar ik denk dat het aan de transformator in de lamp licht.
De ledspots waar jij het nu over hebt zijn geluidsloos

knipperen doen ledlampen niet, dit is iets voor TL... een led doet het of doet het niet.
Gu10 230v ledlampen kun je helaas niet dimmen, Mr16 12v ledlampen ook niet
(dit komt omdat de elektronica in de led-lamp zich automaties aanpast)

Ik denk dat het een hele verbetering zal zijn, want 750 watt aan licht is inderdaad
veel te veel, deze spotjes geven ongeveer de helft aan licht dus kun je gebruik maken
van al je armaturen ipv maar een paar aan te doen
Ledlampen zijn ook veel beter richtbaar omdat ze niet een stralings hoek hebben
50 graden, halogeen heeft +-70 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
adembaba schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 19:18:ps
ik weet het, de verkoper van die site is hier ook lid....
Gelukkig lijkt die verkoper iemand met verstand van zaken en brengt hij enorm veel in. We sparen hem niet in opbouwende vragen ;)

Jammer dat die andere verkoper (ja er zijn er meer en je herkent hem aan zijn naam) de laatste tijd een beetje rustig is. Weet ook het e.e.a.. Ook zij hebben kwaliteitsspul (high-grade Edison Leds) en er staat daar weer een bestelling uit voor 2 HP3x1W.

Beiden hebben verstand van zaken en zolang ze niet al te opzichting reclame maken denk ik dat we zeer veel van ze kunnen leren d:)b .

@DRAGONFLY123, bovenstaande heeft een aantal paragrafen dubbel.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 15-08-2007 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
furby-killer schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 17:35:
@Dragonfly123
Je verkooppraatje klinkt wel goed, maar de technische onderbouwing mis ik volledig. Je komt met Lumens aanzetten waarvan je weet dat niet kunnen kloppen.
Jammer dat je zo dit topic in komt en meteen deze toon zet. Een eerste keer er van uitgaan dat het misschien een foutje is, komt vriendelijker over. Iemand met kennis aan de verkoopkant, kan in dit topic geen kwaad en echte reclame wordt niet geduld. Het leuke is namelijk dat zij onze input weer meenemen naar fabrikant. Iedereen hier weet dat het een dunne lijn is tussen nieuwe innovatieve LED producten en de plaatjes op hun website (er zijn meerdere verkopers actief) maar deze markt is nieuw en elkaar voorthelpen kan geen kwaad.

Een beetje respect voor elkaar dus graag.

Kritische vragen stellen dat mag en moet daarom dit forum want openheid over de LED producten zal de huidige onduidelijkheid verkleinen en daardoor innovatie en acceptatie misschien vergroten. Er komt een dag dat CanonG1 van mij een lamp krijgt en over de streep gaat LOL (ja, we zijn blij met je relativerende input!).

[ Voor 14% gewijzigd door hamsteg op 15-08-2007 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hamsteg schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:08:
Er komt een dag dat CanonG1 van mij een lamp krijgt en over de streep gaat LOL .
Gimme! :P (Maar dan stuur ik 'm eerst op naar olino.org voor objectieve metingen!)

Dragonfly: Ik denk het goed is als je overweegt één of meerdere lampen even uit te lenen aan de heren van Olino. Ze doen objectieve metingen, en vergelijken veel LED- en spaarlampen met elkaar. Het lijkt mij nuttig en eerlijk. Wat denk je er van? Je kunt ze zelf mailen, maar als je wilt kan ik ook contact voor je leggen, ik spreek ze nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Eindelijk er staat een 3x1W test. E27 3x1W Cree LEDs. Lux en lumen vallen tegen van deze lamp ... Gu10 test met Edison LEDs ? Die naast een vergelijkbare spaarlamp testen ...

[ Voor 17% gewijzigd door hamsteg op 15-08-2007 22:14 ]

Anoniem: 200449

hamsteg schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:12:
Eindelijk er staat een 3x1W test. E27 3x1W Cree LEDs. Lux en lumen vallen tegen van deze lamp ... Gu10 test met Edison LEDs ? Die naast een vergelijkbare spaarlamp testen ...
Zoals ik je al eens had laten weten, wij hebben die spots ook getest met CREE Leds en het grote verschil in lichtopbrengst wat zo beweerd wordt, viel ons erg tegen. Wij vonden deze spots niet krachtiger dan de Edison's en daarnaast zijn ze heel wat duurder. Wel was de lichtkleur iets mooier van deze spots, maar dat is persoonlijk.

Ik weet dat ik hier geen reclame mag maken, maar ik wil dat balletje wel eens opgooien: hier wordt veel gediscussieerd over de levensduur van dit soort spots. Heeft nooit iemand overwogen om een systeem te gaan gebruiken dat bestaat uit een driver (@350mA) en daarop High Power Spots aangesloten? Dit soort systemen lijken mij veel beter te zijn (stroomsturing voor 1W Leds @350mA) en hebben ook veel meer kans op een langere levensduur. Daarnaast biedt het mogelijkheden tot dimmen (via de driver) en de spots hebben zeer weinig inbouwdiepte nodig (spots zijn nog geen 2cm dik).

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/templates/img/UL_KT-12-TRIO-3-WW_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/templates/img/UL_KT-12-TRIO-3-WW_3.jpg

Tuurlijk zijn er ook nadelen, zo staan alle spots in serie ipv parallel en het is minder eenvoudig om dit later aan te leggen.

Om dan over hoge lichtopbrengsten te beginnen: dit soort systemen zijn er ook met 3*3Watt High Power Leds (Luxeon), deze spots zijn voorzien van grote koelribben op de achterzijde. De lichtopbrengst hiervan is echt enorm goed, maar ze zijn dan ook niet echt goedkoop.

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/templates/img/UL_KT-12-TRIOP-9-WW_2.jpg

Was zeer benieuwd of iemand al ooit geexperimenteerd heeft met niet-standaard spots....

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zelf nu 2x 3watt RGB led's op een chromoflex controller. Die heeft 3 ingebouwde stroombronnen. Hij wordt best warm, maar de led's zelf zitten op een soort van northbridge koelblokje, en die worden maar lauw warm.
Maar er komt IIG veel licht vanaf :9 Stukken meer dan de 3watt warm witte led's die ik heb. Maar de kleur is dan ook minder mooi wit, en met een lens ervoor heb je geen witte vlek maar 3 kleuren naast elkaar. Dus ik moet nog even verzinnen wat ik ermee ga doen :P Wellicht in een matglas lamp bouwen die dan dus leuk van kleur veranderd.

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-06 23:25
Ik ben helemaal into LED. Ik moet LED verlichting hebben, nomather wat het kost :)

Nu wil ik voor de overloop een nieuwe lamp gaan kopen. Ik zit te denken aan een rails met een stuk of 4/5 spots. Eentje moet gewoon normaal licht geven (warm wit ofzo) en de rest gekleurd. Ik heb ervaring met 38LED warm wit, maar lees van hamsteg dat die 60LED's toch ook wel erg mooi zijn. En misschien is 3x1 watt ook wel wat. geen idee. Hebben jullie nog adviezen? Is er nog een verschil in verbruik/gebruik tussen GU10 en 12V (opstartvertraging 12V? energieverlies trafo?).

Oja, op de site van lumia staan verschillende kleuren, waarvan ook "wit", "amber wit" en "daylight wit". Wat is nou precies het verschil hiertussen? Welke heb jij gebruikt hamsteg?

Anoniem: 229876

ok er werd mij aanbevolen om het hierin te posten.

Ik zag op de website van vanderled ( www.vanderled.com ) dat ze een forever light (vervanger van gloeilamp) aanbieden dat evenveel schijnt als een gloeilamp en maar 3 watt verbruikt met een levensduur van 100.000 uur..

Ze bieden ook een tl aan van 50.000 uur. Zijn er alternatieven voor deze producten of is dit DE alternatief?

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
stuffie123 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 10:48:
Ik ben helemaal into LED. Ik moet LED verlichting hebben, nomather wat het kost :)

Nu wil ik voor de overloop een nieuwe lamp gaan kopen. Ik zit te denken aan een rails met een stuk of 4/5 spots. Eentje moet gewoon normaal licht geven (warm wit ofzo) en de rest gekleurd. Ik heb ervaring met 38LED warm wit, maar lees van hamsteg dat die 60LED's toch ook wel erg mooi zijn. En misschien is 3x1 watt ook wel wat. geen idee. Hebben jullie nog adviezen? Is er nog een verschil in verbruik/gebruik tussen GU10 en 12V (opstartvertraging 12V? energieverlies trafo?).

Oja, op de site van lumia staan verschillende kleuren, waarvan ook "wit", "amber wit" en "daylight wit". Wat is nou precies het verschil hiertussen? Welke heb jij gebruikt hamsteg?
amber wit is heel zacht, daylight wit is dan weer een stapje witter (een wat oudere spaarlamp) en wit is TL wit. de 3x1 zijn bij mij warm-wit (andere leverancier, ik gok daylight wit), de 5mm LEDs zijn allen bij mij amber. Amber is wat geler, bijna met een heel licht bruine tint, is ook een beetje boel moeilijk te vangen op een foto. Wij hebben een donkerbruine vloer (zie foto's eerder) en kleurt fantastisch, de ruimte is klein 3*1.5M en daar voldoen de 3x38 amber uitstekend. Wij zijn ook geen bouwlamp fanaten dus dat speelt zeker mee.

De 3mm 60 heb ik daylight wit en schijnt op een grijze vloerbedekking, weer een goed keuze maar wel bij mij thuis. De laatste zit ook weer in een 3xGu10 spot en daarin zitten de 60, 48 en 38 een ruimte van 3x2 te verlichten. De 60 staat op het gezicht gericht als je door die gang loopt en is door zijn meer brede straling zachter, niet verblindend. De 38 gebruik ik gericht op een muur om het witte van de andere twee lampen uit de ruimte te halen.

• stuffie123
@johnvdwild:
Haha, een hele rits led in een TL buis. Ziet er grappig uit. Maar wat een knullige website die vanderled.nl. En wat bedoelen ze met "kosten per kilo watt uur" ? Moet dit niet "kosten per kilo-uur" zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door stuffie123 op 16-08-2007 13:39 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Anoniem: 229876 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:23:
ok er werd mij aanbevolen om het hierin te posten.

Ik zag op de website van vanderled ( www.vanderled.com ) dat ze een forever light (vervanger van gloeilamp) aanbieden dat evenveel schijnt als een gloeilamp en maar 3 watt verbruikt met een levensduur van 100.000 uur..

Ze bieden ook een tl aan van 50.000 uur. Zijn er alternatieven voor deze producten of is dit DE alternatief?
150 en zelf 500 Lumen!? Dat kan nooit ... die forever light lampen. Het lijken me gewoon LEDs en neem dan even de tijd om dit topic door te lezen.

De ontwikkelingen gaan razend snel en alngzaam beginnen bepaalde typen lampen (eigenlijk alleen reflectiespots) heel voorzichtig de stijd aan te gaan met de gloeidraad lampen. In kleine ruimten of gerichte punten kunnen ze goed dienst doen maar als standaard licht vervanger nog zeker niet.

Wat ik wel cool vindt, zijn die TL buizen, moet je kijken (is zeker niet bedoeld als reclame!!):
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderled.com/products/ledlonglight.jpg
Dat kostenplaatje snap ik ook niet. 8W, 1 uurtje * 365 dagen * € 0.22 = € 0.65. Wat betekent die €1.04 dan?

[ Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 16-08-2007 13:56 ]

• stuffie123
Ik denk dat ze bedoelen "kosten per 1000 uur", dus 8000 uur = 1,04. Alleen nemen ze dan wel 13 cent per kilowattuur en dat is echt te weinig.

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 10:23
Iets zegt me dat de rekenmachine van vanderled 't niet helemaal goed doet:

Forever Light 5 Watt = 500 lumen, 100 lm/W dus
Led Long Light 120, 15W = 3300 lumen, 220 lm/W dus (!!)

Dat lijkt me gezien de informatie op wikipedia en olino.org (bv dit overzicht), ietwat onwaarschijnlijk. (Hoger dan 79 lm/W hebben ze bij olino nog niet gevonden) Ik heb via het contact formulier aan vanderled voorgesteld om eens wat exemplaren ter test op te sturen naar olino, als meer mensen van hier dat doen gebeurd het misschien nog ook :)

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ben benieuwd.. ik zag vandaag in de folder bij de lidl LED's in de aanbieding:
http://www.lidl.nl/nl/hom...c.o.20070820.p.LED-lampen

Ben niet echt van plan nieuwe lampen te kopen, dus dat ga ik ook zeker niet doen, maar ben wel benieuwd wat de kwaliteit van die lidl lampen is.
Ik verwacht er niet al te veel van iig, en mogelijk veel mensen die teleurgesteld zijn in de lichtopbrengst (Ze hebben zich totaal niet verdiept erin), en daarom in de toekomst tegen iedereen vertellen hoe k*t LED's wel niet zijn.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

18 led's is niet echt veel, ik heb hier 2 zaklampen met elk 9 led's, maar die gaan het laaaangggg niet halen bij de 3watt led's die 2x zoveel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Nakebod schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:08:
Ben benieuwd.. ik zag vandaag in de folder bij de lidl LED's in de aanbieding:
http://www.lidl.nl/nl/hom...c.o.20070820.p.LED-lampen

Ben niet echt van plan nieuwe lampen te kopen, dus dat ga ik ook zeker niet doen, maar ben wel benieuwd wat de kwaliteit van die lidl lampen is.
Ik verwacht er niet al te veel van iig, en mogelijk veel mensen die teleurgesteld zijn in de lichtopbrengst (Ze hebben zich totaal niet verdiept erin), en daarom in de toekomst tegen iedereen vertellen hoe k*t LED's wel niet zijn.
Niet doen! Lees SVP even dit topic door, echt. De snelle samenvatting: <38 [3|5] mm LEDs een ramp. Waarschijnlijk ook nog eens heel wit licht dus de eerste TL kleuren.

Kan iemand mij b.t.w uitleggen wat het nut is van UV bescherming, zie advertentie ?

Wil je het dan nog echt dan kijk eens bij de winkels in de start post ... ik heb gisteren nog aanbiedingen (=opruimingen) gezien van 18 LED lampen voor rond de € 4.95. De echte LED winkels willen niet voor niets van deze lampen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Correct, 18 is te weinig.
Die 21 LED die ik heb zijn ook vrij zwak an sich. Wel leuk als eerste experiment, maar nu zal ik dat soort LED's zeker niet meer kopen, zou nu voor de HP's gaan.

Maar ik ben bang dat door dit soort "stunt" prijzen van de lidl de algemene doorbraak van goede LED's wel eens langer kan gaan duren, omdat die lampen gaan tegenvallen. En een beetje consument heeft dan de redenatie: Deze LED's zijn k*t, dus alles is k*t. Dus verkopen de betere kwaliteits lampen niet.

En die UV bescherming snap ik ook niet nee... Of zijn die LED's zo slecht dat ze UV uitstralen, en dat ze die weer tegen zichzelf beschermen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
Ik was 2 weken terug in frankrijk op vakantie, en daar hadden ze dezelfde lampen in de winkel liggen voor 4,99. ipv 6,99 Worden wij nederlanders nu genomen???

Ik las een stukje terug dat LED lampen niet knipperen, maar dat klopt niet. Dit ligt aan de voeding die er voor staat. Wanneer je bijv een GU10 dmv een brugcel en een weerstand aan 230 v hangt knippert deze echt wel. Wanneer je hier een goede condensator tussen zet, zal hij niet meer knipperen. Deze kosten natuurlijk geld, en dus wordt dit volgens mij alleen bij de duurdere lampjes gedaan, of wordt daar iig een zwaardere condensator gebruikt.

Volgens mij kan je het zo zien: goedkope lampjes gebruiken goedkope electronica, kleine condensators, enz. duurdere lampjes worden wat fatsoenlijker in elkaar gezet, zodat de componenten wat beter op elkaar zijn afgestemd, wat een langere levensduur als resultaat geeft.

ik heb overigens eens bij een handelaar een goedkoop opengemaakt LED spotje en een duurder opengemaakt LED spotje gezien, en inderdaad, die goedkope zit met stukjes tape enzo in elkaar. de duurdere heeft wat betere componenten en zit gewoon degelijker in elkaar.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Nakebod schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:04:
Correct, 18 is te weinig.
Die 21 LED die ik heb zijn ook vrij zwak an sich. Wel leuk als eerste experiment, maar nu zal ik dat soort LED's zeker niet meer kopen, zou nu voor de HP's gaan
Die 48 en 60 geven voor bepaalde punten wel heel mooi licht. Selectief zijn ze goed te gebruiken, de HPs zijn namelijk wel heel fel en als ze te laag hangen of naar beneden gericht zijn kunnen ze behoorlijk verblinden (=praktijk ervaring). Voor spots die licht in het zichtveld stralen gebruik ik liever de 3|5 mm LEDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 17:52
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit topic. Ik ben blij dat dit draadje bestaat, want na een aantal maanden op internet zoeken naar ledlampen gaf ik het ongeveer op: er zijn zeer veel sites, maar onvoldoende duidelijkheid en objectiviteit over wat de lichtopbrengst en kwaliteit van ledlampen zijn. En jullie zijn er ook vast tegenaan gelopen hoeveel verschillende sites er zijn en (chinese) fabrikanten!! De nederlandse lampenwinkels en bouwmarkten (ook de betere) geven helaas nog geen thuis. Zelfs niet de electronicaspecialisten, zoals Stuut en Bruin in Den Haag. Ze verkopen alleen de "ouderwetsche" leds, zoals verwerkt in de philips decoleds. Deze zijn dus absoluut geen vervanger van halogeenlampen!

Nu kom ik naar mijn vraag: na het hele forum te hebben gelezen zie ik dat er op dit moment een keuze is gemaakt bij sommigen voor 3x1 W HP warmwitte leds als vervanging van GU10 halogeenspots. Olino test deze niet specifiek (wel andere koud-witte). Wat me opviel op de de site van Olino is dat de SMD 2,3W, 36 LED's (warmwit) als het meest efficient zijn getest (45 l/W). Olino noemt deze ledlampen 40W halogeenlamp vervangers. Echter, ik zie ook in een tabel dat de lichtsterkte in candela 1/16e van een 50W halogeenlamp is! (108 cd tegen 1600cd).

Stel dat ik iets niet snap, en dat het klopt dat de 36 SMD led een 40W vervanger is. Is deze lamp dan de "killer-app" ? Want de prijs is vergelijkbaar met de HP leds... Of zijn de 3x1 W leds toch beter? En blijft de de lichtintensiteit van powerleds langer op sterkte dan van de normalere leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Laatst online: 14-02-2022
Proficiat voor deze topic. Zeer interessant.
Maar practisch blijf ik een beetje in het onzekere over iets schijnbaar vanzelfsprekends. Hoeveel licht heb je eigenlijk nodig?
Een van de volgende weken wordt mijn badkamer gerenoveerd, en klassiek had ik een viertal halogeenspotjes 50W/230V gepland. Geen idee wat het resultaat zou zijn, maar eventueel kon er nog altijd een dimmer tussen.
Maar na lezen van deze topic kom ik eigenlijk tot de conclusie dat alles voor me openligt. Ik kan voor ledspotjes kiezen en de plaats en het aantal van de spotjes (in het vals plafond) bepalen op basis van de karakteristieken van de lichtbronnen.
Maar kan iemand me op basis van zijn ervaring/kennis vertellen wat ik nodig heb qua aantal, soort en sterkte? Hoe bepaal ik dat? En zijn er beperkingen/voorzieningen voor in een verlaagd (gyproc)plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
De belangrijkste vragen kun jij alleen zelf beantwoorden 32db, welkom btw (oltk ook!).

Hoe groot is de badkamer? Waar moeten minimaal lichtpunten komen. boven de spiegel, boven deBdouche, heb je een bad, wil je eentje boven de toiletpot? Vragen, vragen. Hoe minder lichtpunten hoe zwaarder de lamp, hoe meer lichtpunten dan zou ik voor minder zware lampen kiezen (en deelschakelaars gebruiken). Eerst een lichtplan maken en bij boven de 35W zijn er nog geen LED oplossingen die betaalbaar zijn.

Laten we voor zo'n ruimte uitgaan dat die goed verlicht moet worden. Dat betekent eigenlijk alleen maar High Power lichtspots. De 3x1W zijn redelijk goed betaalbaar (+-35W) en bij 4 en meer stuks moet je toch maar even je onderhandelingsvaardigheden 3x woordwaard van stal halen. Ze gaan voor 22.95 over de toonbank dus dat moet naar de 100 kunnen.

Heb vandaag weer twee 3x1HP LEDs binnengekregen ... het kan mijn gevoel zijn maar deze lijken een tintje geler en ze doen het fantastsich! Vergelijkbaar met 35W halogeen. Nog vier Gu10 spots en 4 G9 spot te gaan... die laatsten die zouden als vervanger zeer welkom zijn want die krengen die worden echt heet en zijn nu de echte slurpers ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oltk schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:07:
Stel dat ik iets niet snap, en dat het klopt dat de 36 SMD led een 40W vervanger is. Is deze lamp dan de "killer-app" ? Want de prijs is vergelijkbaar met de HP leds... Of zijn de 3x1 W leds toch beter? En blijft de de lichtintensiteit van powerleds langer op sterkte dan van de normalere leds?
Licht opbrengst van de 2,3 watt is gelijk aan de 3,0 watt HP
(dan wel de 3x1 watt verzie) Hij heeft dus een iets hoger rendement,
bijde spots komen overeen met +-30Watt halogeen

Maar de lichtkleur van de powerleds is gewoon veel mooier veel warmer
(bijna gelijk aan halogeen)

De SMD led lampen waar je het over hebt zijn witter en neigen als je goed kijkt
een beetje naar rood/groen. Ja ik ben weer die “verkoper” die zijn huiswerk goed
heeft gedaan hahahaha, Ik zal jullie even uitleggen hoe ze aan dit hoge rendement komen O-) :

Dit komt omdat de fabrikant een alternatieve manier van warm-wit licht gebruikt
ze nemen 30 koutwitte leds (vandaar het hoge rendement) en plaatsten daar bij
6 rode leds zo lijkt het uiteindelijk warm-wit, maar het is meer geel/groen/rood achting

---
Voor de badkamer, je moet uitgaan van 1 stuk 3x1HP ledspot per m2
Dan heb je hem perfect verlicht zonder overkill.... groote badkamer?
v.a. 10 stuks ikke maakken voorr jouwe special price...
( maar daarvoor moet je maar even mailen via de webwinkel )
---

En voor alle onlino fans, oke ik zal er volgende week een paar spots heensturen
Lijkt me wel intresant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Ik ben bezig met verbouwen van mijn nieuwe huisje.
Nu wil ik hier graag gebruik gaan maken van Led verlichting op de zolder / slaapkamer.
(1 gedeelte... met scheidingswand)

De zolder is ook echt open tot de nok van het dak. Zo'n 3 meter hoog.
bij de muren zo'n 80 cm en vanaf daar loopt er dus een schuin dak tot in de nok.

Dit schuine dak (zoals bijna alles overigens) word gebroken wit van kleur, en ik wil dit gaan verlichten met led's.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik hiervoor wil gaan gebruiken, maar ben bezig met het verzamelen van test exemplaren.

1 ding weet ik wel zeker, en dat is dat er een mooie controller moet komen.
de functie's van looplicht en flash enzo maken me niet zoveel uit.
Wat ik wel fijn vindt is dat ik met 1 druk op de knop mijn lichtkleur danwel de sterkte kan aanpassen.

De controller die tot nu toe het meest in de buurt komt is de volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.led-tech.de/images/products/resized/LT-1001-1178269558.jpg

En hieronder de (duitse) specificaties van de controller:

die technischen Daten:
- Kanäle: 3
- Status-LEDs: 4
- 16.000.000 Farben
- PWM: 150Hz (kein Flimmern!)
- Input: 7-30V Gleichspannung
- Output: Entspricht dem Input
- Funktionsweise: Gemeinsame Anode
- Abmessungen (LxBxH): 110x111x25mm
- Farbverläufe ab Werk: 1
- Farbverläufe mit Fernbedienung: 4
- Verlaufgeschwindigkeit ab Werk: 1
- Verlaufgeschwindigkeit mit FB: 10
- Anschluss Netzteil: Schraubklemmen
- Anschluss Ausgänge: Schraubklemmen
- Max. Belastbarkeit pro Kanal: 10A
- Max. LED-Versorgungsspannung: 30V Gleichspannung
- Max. Verbraucherbelastbarkeit in Summe: 16A über Schraubklemme

Het is duits, maar denk dat het wel duidelijk is :-)

Tevens nog voor 5.90 een extra afstandsbediening:
(goedkoper dan alleen de verzendkosten van 14.90 al dus maar direct 1 op reserver bestellen)
Afbeeldingslocatie: http://www.led-tech.de/images/products/resized/LT-1002-1177167604.jpg

En direct een snoertje om de IR ontvanger in een wat centralere posititie in de kamer te plaatsen terwijl de kabels weggewerkt blijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.led-tech.de/images/products/resized/LT-1003-1178288100.jpg

Dat ik die wil ben ik vrij zeker van, of iemand moet een soortgelijke (liefst in nederland) kunnen vinden.

Dan wil ik daarop uiteraard led's gaan aansluiten...
echter deze keuze heb ik nog totaal niet kunnen maken.

In deze pdf staat het aansluite schema. Hierin spreken ze van POWERLINE KSQ 350 mA LT-889.
Ik heb geen idee wat dit is, en waar dit voor dient.
Iemand die me uit de brand kan helpen?

Dan als laatste... waaruit ik ga kiezen om aan te sluiten:

de led's uit deze advertentie:
advertentie op marktplaats
Indien deze verwijderd is even zoeken op "led module verlichting"

Wellicht worden het deze led strips van inkoopacties.net

Of zal ik gaan voor losse led's en hier gewoon een groot aantal van te gebruiken.

Liefst wil ik de verlichting ook als normale verlichting kunnen gebruiken echter ik heb mijn post gesteld op zo'n 200 euro. (waarvan 100 euro al naar de controller gaat denk ik)

Dus mocht dat niet kunnen en het enkel voor sfeerverlichting kan zorgen is dat geen probleem.

Dan als laatste had ik nog het idee om netwerk kabel (cat 5) te gebruikn als aanvoer voor de lichtjes.
Good idea? of bad idea? qua stroom denk ik dat het wel moet kunnen? alles is direct netjes weggewerkt en handig qua kleuren.

Graag jullie ideeen over dit toekomstige project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zommige HP ledspots hebben en zoemend geluid, dat is heel irritant,
Het is gewoon de schakelende voeding die je kan horen als die niet niet zo is ontworpen dat hij stil is voor 't menselijk oor.

Straling die van een schakelende voeding afkomt is echt niet schadelijk voor ons. Net zo min als dat straling van een GSM of UMTS antenne schadelijk kan zijn. De golflengte in combinatie met het veel te lage energie niveau kan echt geen cel kapot krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

inderdaad die http://www.vanderled.com/ site is niet echt duidelijk en mooi, wel intressant is de TL vervanger hoewel me dit meer voor een aquarium intressant lijkt. (wegens de licht richting) een TL straalt rondom en bij een Aquarium wil je het neerwaarts gericht hebben.

wat ik intresant vind is iets wat ik eerder gepost had
http://gathering.tweakers...pdate_message/28448577/0/
Afbeeldingslocatie: http://www.aquaphoenix.com/hardware/ledlamp/images-small/touchpad_interface_overview.jpg

de maker heeft het dimbaar en kleur regeling toegevoegd (de rest is leuk maar bijzaak voor dit topic)

minder dan 20 leds (1 watt deco licht van philips bv) geven zo weinig licht dat je het decoeffect niet eens kan toepassen in een iets heldere bv met 40 w lamp ofzo in een kamer van 4mx4m

hoewel de DotIt van osram met 3 leds (3x AAA batterij gevoed) zeer vel en zeer gericht zijn. ze zouden als fiets verlichting/zaklamp niet eens slecht zijn. nadeel is dat ze niet over batterijvervanging hebben nagedacht. Schroevenkoppen zitten op de zelfde kant als de dubbelzijdige tape ( dus je verwoest de plek en mogelijk omgeving bij het loshalen om de batterijen te vervangen

Led verlichting in NL is schaars inderdaad. in Belgie (plan IT/Brico in Antwerpen (direct naast de metropolis vergader centrum in antwerpen) daar zag ik laatst veel meer LED verlichting te koop staan.

Duitsland doet er ook meer aan dan volgens mij.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Ik wil tussendoor nog effe kwijt dat ik het schandalig vind dat er standaard 50 Watt bij GU10 lampen worden verkocht. Zo koop je bv bij de IKEA een hanglamp met 5 GU10 spots van 50 Watt. Totaal 250 Watt. Ook vind ik het schandalig dat minder dan 25 watt GU10 halogeen niet bestaat! Ik heb niet echt het idee dat fabrikanten mee willen werken aan een schoner milieu. Het zou veel beter zijn als ze bv 15 Watt halogeen meeleveren, die je dan eventueel zelf kunt vervangen voor meer. Ik vind dat de politiek hier echt wat aan moet doen.

Zo ik heb gezegd :)

[ Voor 13% gewijzigd door stuffie123 op 20-08-2007 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Mijn eerste LED lamp (2 x 38LED warm wit):

Afbeeldingslocatie: http://www.komweg.nl/troep/P4214336.JPG

Coole wand he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Chill :D startrek zeker ? :D wie hefet die (geschilderd)? Met zoveel detail is dat toch een print zeker ? --> we gaan compleet offtopic.. dus we gaan verder met leds.
Moest je zo sommige zaken nog accenturen met leds, dat zou helemaal te gek zijn :D (kleurenleds dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stuffie123 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 12:04:
IKEA

Ik vind dat de politiek hier echt wat aan moet doen.
De Ikea levert wat de markt (=wij) wil. De politiek zijn wij. De markt zijn wij. Het ligt aan ons, ben ik bang...

(En met wij bedoel ik dan: Nederland/Europa/de wereld als geheel)

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 20-08-2007 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
stuffie123 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 12:10:
Mijn eerste LED lamp (2 x 38LED warm wit):

[afbeelding]

Coole wand he?
Maar eh, moeten die lampen dan jusit niet op de ster en nevel gericht zijn? Ach natuurlijk niet, jij koopt nog een rode en een groene led om dat te doen en een blauwe gericht op Voyager. >:)

Mooie wand!

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 20-08-2007 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
CanonG1 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 13:10:
[...]
De Ikea levert wat de markt (=wij) wil. De politiek zijn wij. De markt zijn wij. Het ligt aan ons, ben ik bang...
(En met wij bedoel ik dan: Nederland/Europa/de wereld als geheel)
hmm, maar als ze de armaturen zonder lampen leveren en de lampen gewoon in het schap ernaast leggen, heb je wel keuze, nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Het is fotobehang (origineel is 800x600, dus zoveel detail is er niet). Wat de LEDS betreft, nee, ik heb geen spots die op de muur schijnen, maar dat wil ik ook niet. Sommige dingen zijn zo mooi, dat je geen licht nodig hebt om het te zien... Oei, ik word poetisch...
CanonG1 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 13:10:
De Ikea levert wat de markt (=wij) wil.
In de lamp die aan de muur hangt zaten van origine 2x50 Watt halogeen lampen. Ik ben me kapot geschrokken van het licht dat dat gaf. Ik behoor blijkbaar niet bij de markt.

[ Voor 10% gewijzigd door stuffie123 op 20-08-2007 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stuffie123 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 13:54:
Ik behoor blijkbaar niet bij de markt.
Ah, maar dat kan natuurlijk. Ik behoor ook niet bij die markt. Daarom specificeerde ik ook nadrukkelijk de definitie van 'wij' :)

Pas vooral op met roepen van zaken als 'de politiek zou daar eens iets aan moeten doen'. Vergeet nooit dat wij die mensen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een vraag die me in dit topic beter op zijn plaats lijkt dan in de grote aanbiedingen-topics:
Bij de Lidl zijn deze week Led-lampen in de aanbieding: http://www.lidl.nl/nl/hom...c.o.20070820.p.LED-lampen

Kent iemand deze lampen en kan iemand aangeven of dit iets is? Ik ben op zoek naar vervanging van 3 35W GU10 spots. De vervanging mag wel iets minder licht geven, want dit is nog behoorlijk fel. Dus vergelijkbaar met 25 of 30 W is prima. Zouden deze 18-led lampen hier goed voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Mijn moeder heeft 3 GU5.3 lampen gekocht bij de lidl, maar het bleek een verkeerde fitting te zijn voor haar. Ik zal er eentje testen, als het bevalt koop ik er 1 bij voor mn armatuur van 4. Als hij niet bevalt breng ik er 2 terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
niemand een mening over mijn ideen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
KifArU schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 21:35:
Een vraag die me in dit topic beter op zijn plaats lijkt dan in de grote aanbiedingen-topics:
Bij de Lidl zijn deze week Led-lampen in de aanbieding: http://www.lidl.nl/nl/hom...c.o.20070820.p.LED-lampen

Kent iemand deze lampen en kan iemand aangeven of dit iets is? Ik ben op zoek naar vervanging van 3 35W GU10 spots. De vervanging mag wel iets minder licht geven, want dit is nog behoorlijk fel. Dus vergelijkbaar met 25 of 30 W is prima. Zouden deze 18-led lampen hier goed voor zijn?
Zie 16 augustus 2007 20:08, allang beoordeeld en afblijven dus, slechte reclame voor de LEDs. CTRL -F op de laatste pagina had dit naar boven kunnen toveren. Advies als je aan de LED wil is de 3x1W High Power spots die vergelijkbaar licht geven van 30W(-35W) met een iets smallere lichtbundel.

@jackel7007, het ziet er stuiter gaaf uit alleen ... ik heb hier geen verstand van. Het enig dat ik wel weet is dat als je aan zo iets begint dat je echt een goed lichtplan moet hebben ... zie ook Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ....

[ Voor 6% gewijzigd door hamsteg op 21-08-2007 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
Anoniem: 200449 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 08:40:
[...]
Ik weet dat ik hier geen reclame mag maken, maar ik wil dat balletje wel eens opgooien: hier wordt veel gediscussieerd over de levensduur van dit soort spots. Heeft nooit iemand overwogen om een systeem te gaan gebruiken dat bestaat uit een driver (@350mA) en daarop High Power Spots aangesloten? Dit soort systemen lijken mij veel beter te zijn (stroomsturing voor 1W Leds @350mA) en hebben ook veel meer kans op een langere levensduur. Daarnaast biedt het mogelijkheden tot dimmen (via de driver) en de spots hebben zeer weinig inbouwdiepte nodig (spots zijn nog geen 2cm dik).

[afbeelding]

[afbeelding]

Tuurlijk zijn er ook nadelen, zo staan alle spots in serie ipv parallel en het is minder eenvoudig om dit later aan te leggen.

Om dan over hoge lichtopbrengsten te beginnen: dit soort systemen zijn er ook met 3*3Watt High Power Leds (Luxeon), deze spots zijn voorzien van grote koelribben op de achterzijde. De lichtopbrengst hiervan is echt enorm goed, maar ze zijn dan ook niet echt goedkoop.

[afbeelding]

Was zeer benieuwd of iemand al ooit geexperimenteerd heeft met niet-standaard spots....
toon volledige bericht
Ik wil al heel lang zo'n systeem gaan inbouwen maar het gene waar ze ingebouwd moeten worden is door omstandigheden nog niet af. Daarom heb ik het nogsteeds uitgestelt want om nu het systeem los uit te testen en dan in de kast te leggen totdat ik ze kan inbouwen vind ik wat ver gaan. Zeker omdat er straks betere LEDs zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Anoniem: 226983 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 10:51:
[...]
---
Voor de badkamer, je moet uitgaan van 1 stuk 3x1HP ledspot per m2
Dan heb je hem perfect verlicht zonder overkill.... groote badkamer?
v.a. 10 stuks ikke maakken voorr jouwe special price...
( maar daarvoor moet je maar even mailen via de webwinkel )
---
Da's eindelijk duidelijke info! Eén 3x1HP ledspot per m2!

Maarre ..., het is een badkamer, geen badzaal. >:)
Nee, de afmetingen zijn 3,26m x 1,77m en 2,66m hoog. Van de hoogte gaat nog zo'n 10 à 15 cm af van het vals plafond. Oppervlakte is dus 5,77 m2.
Er komt een douche, een lavabo op een kastje, twee hoge kasten en een wasmachine.

Volgens u zou de zaak dus mooi verlicht zijn met 6 spotjes 3x1HP/230V, waarvan ik er twee boven de lavabo zou plaatsen en de overige vier verdeeld over het plafond. Of denk je dat één boven de lavabo voldoende is?
Boven de douche lijkt me niet ideaal, want die wordt met een heldere doorkijkwand en met een spot erboven sta je dan precies in een etagère! :P

Het toilet is een aparte (kleine) ruimte (1,70m x 0,80m, 2,27m hoog). Hier zeker ook ledlicht, gezien meer kortstondig aan/uit! Eén spotje zal wat mager zijn, denk ik? Twee dus. Eén boven het toilet, en een boven de handenwasser.

Samen dus acht spotjes 230V.
Ook special price voorr me voorr acht stukz ... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

32db schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:55:
[...]

Da's eindelijk duidelijke info! Eén 3x1HP ledspot per m2!

Maarre ..., het is een badkamer, geen badzaal. >:)
Nee, de afmetingen zijn 3,26m x 1,77m en 2,66m hoog. Oppervlakte is dus 5,77 m2.
Er komt een douche, een lavabo op een kastje, twee hoge kasten en een wasmachine.

Het toilet is een aparte (kleine) ruimte (1,70m x 0,80m, 2,27m hoog). Hier zeker ook ledlicht, gezien meer kortstondig aan/uit! Eén spotje zal wat mager zijn, denk ik? Twee dus.
6 voor de badkamer lijkt mij goed, mijn badkamer is 220x300cm en ik heb ook 6 spots
Dan heb je het gezellig en ben je geen dimmer meer nodig.
De warm-witte Gu10 3x1W ledspots zijn het beste qua lichtkleur en lichtsterkte.
Prijsje voor 8 stuks? doen we 20 euro per stuk (ipv 23,95) mail maar ff naar info@leditlight.net

Ik weet niet of je buiten in de tuin/voor het huis ook een lamp hebt met E27 Gloeilamp...
want iedereen heeft het wel over spotjes maar er zijn ook hele goede led bollampen die
gloeilampen kunnen vervangen, en vaak branden die buitenlapen aardig wat uur in de week!
De 36SMD led-bol bijvoorbeeld die wij verkopen is even vel als 35 Watt gloeilampen
en verbruikt maar 2,3 watt. Ideaal voor bewegings melders enzv.
Dit zijn trouwens tot nu toe de enige echt goede led-bollen die ik in mijn handen heb gehad…
zijn er ook nog mensen die ervaring hebben met led-bollen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Anoniem: 226983 schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:06:
[...]zijn er ook nog mensen die ervaring hebben met led-bollen???
Alleen maar slechte ervaringen als je peertjes als led-bollampen wilt tellen. 1 komplete miskoop van Philips (9LEDs), 1 bijna miskoop (9LEDs ook een bekend merk) en 1 die 3/4 voldoet (een taiwan product). De laatste gebruik ik nog steeds en door er twee te gebruiken is het probleem weer opgelost maar viel wel tegen.

Tot nu toe nam ik alleen reflectie spots serieus als gloeidraad vervangers.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 21-08-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
jackel7007 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 20:15:
Nu wil ik hier graag gebruik gaan maken van Led verlichting op de zolder / slaapkamer.

1 ding weet ik wel zeker, en dat is dat er een mooie controller moet komen.
de functie's van looplicht en flash enzo maken me niet zoveel uit.
Wat ik wel fijn vindt is dat ik met 1 druk op de knop mijn lichtkleur danwel de sterkte kan aanpassen.
...
Kijk hier eens:
http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/rgbcont.htm
Ik heb het artikel maar kruiselings gelezen, maar voor de prijs van die duitse controller maak ik er volgens deze bouwbeschrijving waarschijnlijk een kleine tien. Alleen weet ik nog niet hoe de zaak bediend wordt.
Laat solderen en componenten kopen u niet afschrikken, da's gemakkelijk geleerd met wat begeleiding. Ge moet alleen eens nakijken of de print te verkrijgen is.

Edit: Hoe noemt men dat, iemand blij maken met een dode mus?
Het is een bouwkit, te bestellen in Groot Brittanië. Het schema en de chip laten ze niet los dus.
Maar misschien toch een alternatief voor uw controller?

[ Voor 11% gewijzigd door 32db op 21-08-2007 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
hamsteg schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 08:18:
[...]
Zie 16 augustus 2007 20:08, allang beoordeeld en afblijven dus, slechte reclame voor de LEDs. CTRL -F op de laatste pagina had dit naar boven kunnen toveren. Advies als je aan de LED wil is de 3x1W High Power spots die vergelijkbaar licht geven van 30W(-35W) met een iets smallere lichtbundel.
Bedankt hiervoor :) Ik heb ze vandaag alledrie teruggebracht, zonder er eentje open te maken en 7 euro te verspillen.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.