LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 258.330 views sinds 30-01-2008

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-04 22:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Mijn eerste ervaringen met de LED verlichting om stevig te gaan besparen (met 20 x 50 W halogeenspots in huis). Ik heb zowel halogeen vervangers als peertjes besteld. De LED peertjes vallen enorm tegen maar ik ben bezig met de winkel om te kijken naar vervangers. Hierover later meer.

Een impressie van de Gu10 fitting reflectie spots. Bij mijn bed heb ik zo'n spot die eigenlijk iets te fel is, een mooi probeerobject. Na lang zoeken heb ik de volgende tabel gevonden voor reflectie spots ...
edit:
aangepast n.a.v. eigen metingen: hamsteg in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --..."

38-40 leds50 40 W
28-32 leds40 30 W
18-22 leds30 20 W
9 leds15 -20 W

Er zij natuurlijk meerdere factoren die een exacte vergelijking onmogelijk maken maar het is een leuk handvat. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de 18 Leds Gu10 van Besli verbruik ongeveer 0.8-1.0 W. Doel was om tot een vergelijking te komen van een 30W halogeen lamp. Om maar bij het einde te beginnen: ik had warm-wit moeten bestellen, misschien wel geel.

Drie foto's die iets vergroot kunnen worden door erop te klikken. De eerste is de 50W halogeen, de tweede de 18 Leds met zelfde instellingen en de laatste foto is meer zoals ik het zie en ervaar; wel minder licht maar nog ruim voldoende. Ik denk dat de camera behoorlijke problemen heeft met het hel witte licht (white balance adjustments helpen niet ondanks dat ikzelf de Focus en Shutter instel).

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/iGu10-50W.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/iGu10-18L.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/iGu10-18Lb.jpg

Conclusie: Ondanks mijn eigen fout om puur wit te bestellen valt de lichtopbrengst helemaal niet tegen. Ik heb drie van deze spotjes in de slaapkamer en ga ze nu alle drie vervangen voor warm-wit 30 Leds (Merk xxxx <-- wordt later ge-update). Een winst in verbruik dus van 95-98% of 147 Wats minder in de slaapkamer. Ik ga voor iets meer leds omdat tussen puur wit en warm-wit wel enig mindere lichtopbrengst zit. Update volt als deze leds binnen zijn.

Overzicht Ervaring
Merk/TypeFittingVerv*# LedsKleurHoekWattLmCdLx=
Besli - 63420Gu1030W18Wit+/- 15<1W+/-
Orgineel was 50W maar ik ging uit van 30W doel omdat 50W iets te veel was.

Evaluatie over vervanging 25W peertjes volgt. Ik ben er wel achter dat er veel troep op de markt is.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 27-04-2007 13:16 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Als ik zo de foto's en gegevens van hamsteg en Nakebod bekijk hebben ze beiden wel een stuk minder lichtopbrengst, is dat niet storend? Foto's zijn altijd wat lastig te beoordelen maar mijn indruk met de LEDs ten opzichte van de gloeilampen is toch dat je opeens half in het donker zit. Net zoals je het merkt als je altijd een 50W lampje hebt gehad en er opeens een 25W lampje in zit. Ook als je naar de gegevens kijkt:
hamsteg:
30W halogeen (eigenlijk 50W) naar 1W LED. Dat is inderdaad 97% stroomwinst maar het gaat er natuurlijk ook om wat het verschil in licht is. Er zijn helaas geen specs van de LEDs maar stel dat het hele goede zijn van 60 lm/W dan heb je 60lm aan licht. Halogeen is ongeveer 20lm/W dus dat zou 600lm zijn voor 30W. Is toch opeens maar een tiende van de lichtopbrengst. Ik weet niet precies hoe je zo'n verschil ervaart maar het lijkt me toch wel een flink verschil maken. Die van Nakebod: Led1.de is 120lm. 50W (halogeen?) is 1000lm. Ook al iets meer dan een tiende.

Voor een tiende van de lichtopbrengst vind ik het overigens nog best aardig licht geven, misschien dat het gele licht hier ook mee te maken heeft maar ik denk dat ik me zelf erg zou storen aan het verschil. Maar ben wel benieuwd hoe jullie dat ervaren?

Ik heb zelf wat Luxeon Rebels gevonden, ze zijn echt klein :)
Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/374/rebelft1.jpg

Hier komt bij 700mA (2,2W) 95 lumen per stuk uit (dit zijn niet de efficiëntste uit de serie). 5 stuks zou dus ongeveer een 25W halogeen vervangen. Er komt een berg licht uit maar helaas kan ik dat niet op de foto zetten omdat ze zonder koeling binnen een paar seconden heet worden.

www.madwizard.org

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Twee pakketjes aangekomen vandaag. Ik begin maar even met de E14 peertjes.

Uit een vorige bestelling had ik de Philips 799746 White. Deze zijn dus een absolute ramp. We hadden een hoek waarin twee 25W gloeidraad lampjes zaten die met een dimmer ergens tussen de 35 en 40W gezamelijk zaten te slurpen van het net. Ik wil geen nederlands product te kort doen maar deze voldoen gewoon echt niet. Accent verlichting noemmen ze het, nou het accent moet wel zowat op de lamp zelf staan want anders zie je het niet. Zie ook impressie links.

Via LedNed heb vervolgens een bestelling gedaan voor een E14 18leds maar door problemen werd dit een 24 leds voor dezelfde prijs (en gelukkig maar want ...). Perfect! Het licht is gelijk aan de verlichting zoals wij die op de dimmer hadden (dus niet gezamelijk 50W maar zeg gezamelijk 40W). Als sfeerverlichting vind ik deze goed voldoen.
edit:
Ze hebben een heel licht groenige gloed, niet zo erg als op de foto maar wel waarneembaar

Links kun je de inhoud van het schilderij niet zien, rechts wel (in ieder geval als we in de kamer zitten). Beide foto's zijn onder gelijke condities geschoten. Het nadeel van lampen fotograferen is dat de lichtpunten te helder zijn (licht naar zich toe trekken) waardoor de rest wat te donkelijk lijkt. In werkelijkheid zien wij gewoon de peertjes zitten en is alles iets egaler kwa belichting, op de foto zie je dat helaas niet helemaal goed. Ik geef geen maximale beoordeling omdat ter vervanging van 2x25W het licht net iets te weinig kan zijn, zeker bij niet-witte muren. Bij ons persoonlijk wel een ++.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/E14-9-24.jpg

Overzicht Ervaring
Philips 799746E1425W9Wit3201W--
LedNed LN-E14 CL24 wwE1425W24w-Wit3201W+

[ Voor 18% gewijzigd door hamsteg op 29-04-2007 14:07 . Reden: Figuur toegevoegd + Groene gloed. ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Het tweede doosje, spots Gu10 en Gu5.3 beiden direct op 230V.

Ik zal meteen de resultaten gewoon laten zien. Heb net zoals eerder een aantal shots genomen. Ook deze is aan te klikken voor een iets groter beeld:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/iGu10-50w-18-30-38.jpg

Van links naar rechts:
  1. 50W Halogeen
  2. 18 Leds wit, Besli - 63420 (zie eerdere posting)
  3. 30 Leds w-wit, uniled.nl
  4. 38 Leds w-wit, uniled.nl
Ik heb de plaatjes hier en daar iets bewerkt om meer richting de werkelijke sfeer te komen. Ik moet zeggen dat de eerder getoonde tabel voor halogeen reflectie spots versus aantal gebruikte leds in de lamp niet helemaal klopt. Ik heb de tabel aangepast.

Conclusies.
  1. Voor bij het bed was de 50 halogeen te zwaar en voldoet de 30 Leds w-wit versie perfect. Zie echter wel punt 3.
  2. De 38 leds versie benaderd de 40W halogeen en ik heb er eentje nu in een plafonlamp hangen die te fel was. Hij bevalt mij maar zie punt 3.
  3. Bovengenoemde lampen voldoen goed in mijn situaties omdat wij hoofdzakelijk witte muren hebben. Besef dat in vergelijking tot de halogeen lampen de hoek van straling bij de gebruikte LEDs ongeveer de helft minder is (15grd ipv.30). Of anders uitgelegd: de lamp bij ons op de overloop geeft op een hoogte van 240cm een lichtcircel van 50-60 cm bij gebruik van LEDs en een dikke meter bij gebruik van halogeen. Door de witte muren weerkaatst er veel licht en is het bij ons geen probleem, bij donkere muren kunnen deze spots wel eens te weinig licht geven.
De Gu5.3 hangt bij ons boven de wasbak en voldoet daar voor de volle 100%, wel is het zo dat bovengenoemd punt 3 hier ook van toepassing is en dat als deze lamp als enig aan is, de achterkant van de badkamer duidelijk minder verlicht is.

Overzicht Ervaring
Geen ++ omdat dan de hoek minimaal naar 25 graden moet en/of de lichtspreiding onvoldoende kan zijn in bepaalde ruimten.
30 Leds w-wit UniLedGu5.330W30w-Wit151.1 - 1.6W+
30 Leds w-wit UniLedGu1030W30w-Wit151.1 - 1.6W+
38 Leds w-wit UniLedGu1040W38w-Wit25-301.7 - 2.3+

De slaapkamer is nu uitgerust met twee 30Leds w-wit lampen, ik ga nu met de 38 leds ervaringen verder uitbreiden in huis en een paar 3/4 spots halogeenverlichting vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door hamsteg op 06-05-2007 12:58 . Reden: Correctie: 38 leds 15grd--> 25-30grd ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hier een paar high-power 5-LED lampen:
http://www.leds.de/index.php?cat=c19_LED-spots---light.html

Afbeeldingslocatie: http://www.leds.de/images/product_images/info_images/7101020021.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 06-05-2007 23:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Nou dat waren weer een paar LED lampen. De kinderkamer is volledig aangekleed met LEDs nu. In de 4x50W plafon heb ik nu twee High Power 3x1W en twee 38 LED lampen zitten. Ziet er goed uit!

De High Power 3x1W zijn aangeraden door uniled.nl en na wikken en weken en nog een kleine onderhandeling van de totaal prijs heb ik weer budget getrokken en ze toch genomen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/3HPLico.jpgKlik maar.

Van links naar rechts: 30 Leds, 38 Leds, 3x1W High Power Leds, Halogeen 50W. De High Power Leds lijken op deze reportage toch minder als de 50W maar dat is 95% de foto zelf en niet de werkelijkheid. Dit komt waarschijnlijk omdat mijn camera het focus punt vlak onder de lamp had en deze lamp ietsje langer is en omdat deze camera nog steeds minder goed met witter licht om kan gaan onder gelijke condities.

Deze High Power 3x1W LED lamp komt zeker weten het dichtste bij de benadering van een normale halogeen lamp. De lichtintensiteit maar ook de lichtspreiding zijn goed, bijna 100% vergelijkbaar. Toch is er een inieminie maar-tje. De lamp is warm wit maar komt iets witter door als de LED lampen. Zeker niet zo wit als een TL lamp hoor en in de plafon armatuur valt het minder op omdat ik daar 2 HighP om 2x38 heb zitten maar als je ze alleen in een lamp hebt zitten. Goede vervangers (!) dus ++ maar wel met een klein minnetje, de kleur mag nog heel iets warmer.

Bij ons is deze lamp dus een succes. Is deze lamp de 13 Eur extra waard t.o.v. de 38 leds? Ja dat denk ik wel maar hangt ook af van waar je de lamp wilt toepassen. Daar waar spreiding van licht belangrijk is zou ik zeker 'Ja' zeggen. Daar waar je in kleinere ruimtes zit zou ik toch zeker ook de 38 LEDs (48 LEDs komt eraan) overwegen. Zou je moeten overwegen vanuit de gloeidraad lamp dan verdient deze lamp zich bij normaal woonkamergebruik binnen 2 a 3 jaar terug door besparing op energie en de duurzaamheid van de lamp ... daarna beginnen de besparingen van rond de 40 Eur per jaar ... is dat het waard (?) ik denk het zeker.

Overzicht Ervaring
High Power 3x1W uniled.nlGu1050W3w-Wit30+3x1W++

Tot nu toe bespaard: 540W aan halogeen en vervangen voor 27W LED verlichting. Sommige lampen branden echt de hele avond. Ik kijk met belangstelling naar de verschillen de komende maanden in energie verbruik. Het is bijna jammer dat het zomer wordt ;)

[ Voor 54% gewijzigd door hamsteg op 12-05-2007 08:49 ]

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-04 22:40

Sponge

Serious Game Developer

Ik vroeg me af of er ook LED vervanging beschikbaar is voor de simpele halogeen lampjes, die je in bureaulampen e.d. vind. Ik kan namelijk niet zo iets vinden. Het leek mij namelijk interessant om zo iets eens te proberen als alternatief :)

Afbeeldingslocatie: http://img.kelkoo.com/nl/medium/055/852/00114015699628637135804894103672348852055.jpg
(zoiets dus)

• tnimble
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Warmte kan idd een probleem zijn. ipv een platik bol als drager meer iets van een alu bol.

Aansluiten is niet zo'n probleem als je multischip LEDs op drager er voor gebruikt. Onderstaande heeft reeds een openingshoek van 120 graden. Monteer er hier 4 van en je hebt een aardige lamp. Zal alleen best duur worden. Deze Osram LED chip LE W E2A kost zo'n 40 euro per chip.

Afbeeldingslocatie: http://tnimble.nl/electronics/led.jpg

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Nou, ontvangen hoor Gu10 48 LEDs en 60 LEDs. Het nemen van de foto's is altijd weer een feest.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDlightsI.jpgClickable.

Getest van boven naar onder:
  1. 30 LEDs eerder getest uniled.nl
  2. 38 LEDs eerder getest uniled.nl
  3. 48 LEDs nu getest van lumia.be
  4. 60 LEDs nu getest van lumia.be
  5. 3xHP LEDs eerder getest uniled.nl <-- refrentie
  6. 50W halogeen
Zoals aangegeven heb ik de white balance ingesteld op de 3xHP LEDs. Dit betekent dat als de intensiteit zwakker wordt, de kleur meer naar bruin lijkt te gaan. Nou zijn de eerste twee LED lampen ook wat warmer van kleur maar zo erg als deze foto impliceert weer niet.

Deze keer als extra heb ik de diameter op de muur van het helle licht gemeten (ook omdat menigeen zich hierop verkijkt), de afstand vanuit de spot tot het centrum was 120cm.
  1. 60cm
  2. 70cm
  3. 70cm
  4. 110cm
  5. 110cm (een tweede heldere ring van 70cm)
  6. 110cm
Kort door de bocht, ondanks dat de kleur in de foto iets witter is als in werkelijkheid zie ik geen meerwaarde om van 38 naar 48 LEDs te gaan. De intensiteit is iets waarneembaar beter maar de hoek verandert niet. Meer een kwestie van kleursmaak (en ik vind de iets geliger/bruine variant mooier).

De verassing vind ik de 60 LEDs variant. Dit zijn 3mm LEDs en de spreiding van het licht is echt fantastisch! Net zo als de halogeen of 3xHP een lichtcircel doorsnede van 110 cm. De lichtintensiteit is, natuurlijk, nog minder als de duurdere 3xHP of de halogeen lamp maar wint van alle andere lampen op basis van zijn brede hoek. Er is geen harde overgang van lichtbundel naar schaduw. Deze lamp kan echt zelfstandig zijn werk doen waar geen super hoge intensiteit gewenst is. Alles is gewoon heel goed zichtbaar. Verassend!

Overzicht Ervaring
48 LEDs Lumia.be wwGu1050W48w-Wit301.2W7
60 LEDs Lumia.be wwGu1050W60w-Wit35+1.5W8

[ Voor 14% gewijzigd door hamsteg op 01-07-2007 15:02 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Zo, projekt kinderkamer is voor mij klaar (de inrichting met toeters en bellen is niet mijn feestje) dus ik heb maar even drie foto's geschoten om een totaal beeld te krijgen van wat LED lampen kunnen. Alle ruimten zijn verlicht met Gu10 Spot verlichting en in kompleet donker gemaakt. Het heeft wel enige moeite gekost om de juiste foto's te schieten om ook een correct beeld te krijgen van de kleur en lichtintensiteit. De foto's zijn een beetje vaag omdat de meesten rond de S15 /F6.0 geschoten zijn en ik op die hoogte geen standaard heb. In beide overzichtsfoto's kun je nog net de plafoniere zien zitten met de LED lampen.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDkamer4i.jpg
Clickable.

Zoals je hier kunt zien zijn de linker en rechter sport de 3HP spots, de naar voren gerichte is een amber gele 38LEDs en de naar achteren gerichte is een 38LEDs groen. De groene kleur in dit geweld van wit vind ik echt gaaf.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDkamerGroeni.jpg
Clickable.

De plafoniere heb ik iets aangepast waardoor met een dubbele schakelaar alleen de groene LED lamp, alleen de drie "witte" lampen en natuurlijk beiden tegelijkertijd aan kunnen. De zachte groene lamp biedt ons straks de mogelijkheid om te spieken zonder een bouwlamp-effect te krijgen bij het activeren van alle vier spots.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDhal3i.jpg
Clickable.

Met name deze foto is helaas niet helemaal scherp. De zwarte rand aan de bovenkant is van de deurpost van de ruimte van waaruit ik de foto gemaakt heb. Hij is bewust zichtbaar zodat je nog net de LEDlampen weer ziet. De hal/overloop voor de verschillende slaapkamers bevat alleen maar 3 38Leds Gu10s. Deze LEDs zijn amber en kleuren bij ons in combinatie met de donkerbruine vloerbedekking heel mooi (in werkelijkheid is het nog iets witter maar dit was het beste wat ik kon "vangen").

Samengevat zijn deze twee ruimten alleen teruggebracht van 350W (7x50) naar 12W (5x1.2 en 2x3). Voor verlichting die veel gebruikt wordt, ok'e kinderkamer nog drie maand wachten, een behoorlijke besparing. Voor ons gevoel leveren wij niet in op lichtkwaliteit. Afwachten wat de rekening staks gaat zeggen maar met een kind zal het geheel alleen maar toenemen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 09-07-2007 13:04 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:05:
ik ga eens wat bestellen
...
Leuk! Als je wilt deel ook je ervaringen met ons.

Hoe enthousiast ook, ik wil je wel even waarschuwen niet te veel ineens te bestellen. Al hoewel de normale LED reflectie lampen nu onder €15 de deur uitgaan zou het zonde zijn als ze je niet bevallen ... en misschien wil je nog even wachten? Ik hoop eind deze maand, begin volgende maand nieuwe 3HPs te krijgen die nog iets warmer van kleur zijn. Bedenk dat deze markt nog steeds volop in ontwikkeling is en dat eigenlijk alleen de reflectiespots op dit moment een duidelijke voortgang boeken (maar er ook nog niet helemaal zijn).

Als je plafonieres hebt waar meerdere lampen ingaan meng ze dan, dus bijv 2x3HP (#5) en 2x38LEDs warm-wit (#2).

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDlightsI.jpg
^^^ Clickable ^^^
  1. 30 LEDs uniled.nl
  2. 38 LEDs uniled.nl
  3. 48 LEDs lumia.be
  4. 60 LEDs lumia.be
  5. 3xHP LEDs uniled.nl <-- refrentie
  6. 50W halogeen
Volledige test

• tnimble
vso schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:57:
leg het nog eens uit maar dan in iets andere taal verduidelijkt met illustraties svp want ik snap er geen jotta van, waarschijnlijk bedoel je .. dat er wel iets is wat we zoeken alleen je moet het anders toepassen ?
b.v. van osram de OT DIM UNV1.
Afbeeldingslocatie: https://www.myosram.com/sap/its/mimes/zisaglobal/99/asp/omd/cz_ecz_030.asp?bildId=46480&Path=produktbild%5Cbg-blue%5C&res=midres&typ=jpg

Afbeeldingslocatie: http://tnimble.nl/electronics/1-10v_LED.gif
en dat maakt wat precies uit ??? hmm ik geef meer geld uit door te investeren in nieuwe techniek en andere verlichting maar zou dan niet willen investeren in ... ? :+
Wat mij betreft mag het ook wat meer kosten maar hierboven werd al aangegeven dat de dim oplossing met zo'n apart kastje erg duur is. :)
de in of opbouw dimmer is gewenst zodat je niet remote nummer 20 in je huis krijgt of lelijke kastjes /draadjes moet gaan weg werken >:)
:) Is sowieso een trend om bij elk elktisch systeem weer een door de fabrikant zelf bedacht oplsooing er bij te krijgen zodat ge inderdaad met 20 afstandbedienen omt te zitten. Ik heb een domotica systeem en moet some erg doorzoeken naar b.v. een zonwering voor in een dakraam die niet met een door hun bedacht afstandbediening werkt maar gewoon een aansluitklem heeft waar of een schakelaar op kan of een domotica schakelactor.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zijn die led's van de samenkopen actie goed? Deze: http://samenkopen.net/action_product/408888/423308

Die zijn niet zo heel duur, en lijken mij wel aardig geschikt. Ik heb nu 3x 20watt halogeen, en dat is meer dan genoeg licht. Dus dat ze wat minder licht geven zou geen ramp zijn.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c2ce6cc3a07840c81bdf0c5f57e00519/thumb.jpg
Er zit al veel LED sfeerverlichting op mijn kamer, dus dan zijn die 20watt halogeenlampen opeens zo fel dat je de rest niet meer ziet ;)

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 25-07-2007 15:25 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-03 22:52
CanonG1 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:42:
Oh, en over gevaarlijke stoffen in spaarlampen: dat is een strohalm waar tegenstanders van spaarlampen zich aan vastklampen. Ten eerste moet je spaarlampen recyclen (maar geldt dat niet voor vrijwel alles? In een ECHT duurzame maatschappij kan er geen afval zijn) en dan kan het kwik gewoon hergebruikt worden.
Niet alleen kwik, maar ook de ballast kan hergebruikt worden. Nog een reden om te recyclen dus :)

Hier trouwens het plaatje voor de vergelijking:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4a/Vergleich_der_quecksilberemission_Dutch_text.svg/578px-Vergleich_der_quecksilberemission_Dutch_text.svg.png

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

We laten de boel hier niet doodbloeden toch !

Zoals beloofd, de foto’s van de verschillende LEDspots momenteel op de markt.
Natuurlijk is er meer dan dit, echter het geeft een goede vergelijking qua lichtsterkte
Voor mensen die geen ervaring hebben met LED-Spots.

kleuren moet je niet krieties op zijn! Mijn camera maakte het helaas allemaal net iets bruiner
maar ik heb niks aan de foto’s veranderd omdat dit een vertekend beeld zou kunnen opleveren.

Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/mdkeizer/overzicht-ledspots2.jpg

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

* Merk & type
Ledsee
* Fitting
MR16
* Vervangt welk Wattage gloeidraadlamp
20watt halogeen
* Aantal LEDs
1
* Kleur
w-wit 3200k
* Hoek van uitstralen
45 graden
* Watt
3
* Lm
60
* Je oordeel in cijfers 1-10.
6,5

Ze vervangen de 3 halogeenspotjes op mijn kamer. Die waren best fel, aangezien ik normaalgesproken alleen led verlichting aan heb. Zodra ik dan de halogeenlampen aandeed verdween het effect daarvan nogal.
Daarom heb ik deze led's aangeschaft. Ze kosten 11€ excl. verzending, en dat is dus niet eens zo duur. De hoeveelheid licht is dan ook wel minder dan bij de halogeenlampen van 20watt. zoals op onderstaande foto's is te zien. Maar voor het uitlichten van mijn stereo + kast voldoen ze. Daarom wat minder geschikt als echte vervanger, maar prima geschikt als spotjes om iets uit te lichten, de kleur is ook prima, eigenlijk gewoon vergelijkbaar met halogeenlicht.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ce3861e927fbad7c050f0802f322414d/thumb.jpg
Zonder licht

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6ee31ed72726008b37a79a85b669e532/thumb.jpg
led

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/98a2547440ef9e933ea5f548e13de209/thumb.jpg
halogeen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c2ce6cc3a07840c81bdf0c5f57e00519/thumb.jpg
De rest van de kamer, foto op een ander tijdstip gemaakt. De spotjes zitten in de lamp in het midden van het plafond, de led's links gaan overigens binnenkort vervangen worden, de zwarte plaat van de sterrenhemel wil ik daar doortrekken, en dan komen de leds erop gemonteerd, zoals nu ook bij de sterrenhemel is. In de plaat komen dan weer 2 RGB 3watt led's die recht naar beneden stralen.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:41

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb hier nu 2 soorten MR16 GX5.3 LEDs-pots 'draaien':

Van de Conrad - 2,5W (4,3W) - 8000k warm white - €35 excl. porto
Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/m/5000_5999/5700/5740/5744/574462_LB_00_FB.EPS.jpg

Van led-shop24.de - 4W - 3000k warm white - €25 excl. porto
Afbeeldingslocatie: http://www.led-shop24.de/assets/big/quadluxx_mr16_300_warmweiss.jpg

Enkele opmerkingen over deze spots:
• Beide spots zijn nog niet echt licht-intensief (in vergelijk met 20W halogeen).
• Ze hebben beide een mooie spreiding.
• De duitse spot heeft een gele ring aan de rand van de bundel. De Conrad-spot heeft een kleur-egale bundel.
• De 'kleinere' spot van Conrad is krachtiger in het centrum van de bundel.

Conclusie: Ook de 4W-MR16-spots zijn nog geen vergelijk met conventioneel 20W halogeen.

Verwijderd

vso schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 17:19:
(maar ik zie niemand zijn eigen lamp in elkaar solderen, uitgezonderd een aantal gekken ;))

[...]
[/sub]
Hier een gek die dat gedaan heeft. Ik vond in de schuur nog een experimenteerbordje en 16 felle witte leds. Omdat deze toch alleen maar stof lagen te verzamelen heb ik er een lampje van gemaakt.

Ik ben best tevreden over de lichtopbrengst, het is meer dan ik had verwacht! Het is wel extreem hard licht, erg koud. Ik heb nog geprobeerd om er een paar fel gele leds tussen te doen, maar die hadden een kleine stralingshoek, waardoor je gele stippen zag in het licht.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadhouse.com/fileuploads/344/344260f947cf93afd90491fa1f38427e3c58c7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadhouse.com/fileuploads/344/344267a2031c1f4ab4aa1effdf863395af953b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadhouse.com/fileuploads/344/3442664e4a3c58a4d9233278823c77f938bebd.jpg

Verwijderd

[quote][b]furby-killer [/b]schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 17:35:
@Dragonfly123
"De 3x2 Watt is 6x50 lumen = 300 lumen"
Uitermate opmerkelijke rekensom, want iedereen weet toch dat als je een led 2x zo hoog aanstuurd niet 2x zoveel licht gaat geven?

Dragonfly:
Het zijn 2 watt leds met hetzelfde lm/w rendament en niet 1 watt leds op 2 watt aangestuurd

Furby-killer:
Op het gebied van brandduur ben ik bang dat het ook niet zo mooi is als je het voorspiegelt. Een spaarlamp gaat volgens Wiki 6000 tot 10000 uur mee. Een hoogvermogens led is na 5000 uur al een heleboel van z'n lichtopbrengst kwijt.

Dragonfly:
Een spraarlamp is naar 1000 uur nog maar 70-75% van zijn originele lichtsterkte
De edison 1w Taiwan powerleds de wij gebruiken geven na 5.000 uur nog 90-95%

En je vraag over de 3x3 Watt ledspots

Zoals eerder vermeld, de leds zijn eigenlijk 3,6 watt
Om de temperatuur goed te houden worden aangestuurd op 3,0 watt per stuk

En om de warmte af te lijden zit ook nog een koelblok aan, maar dit zie je niet als hij is ingebouwd
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/LEDITLIGHT/images/donwlightmini.jpg

Verwijderd

hamsteg schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:12:
Eindelijk er staat een 3x1W test. E27 3x1W Cree LEDs. Lux en lumen vallen tegen van deze lamp ... Gu10 test met Edison LEDs ? Die naast een vergelijkbare spaarlamp testen ...
Zoals ik je al eens had laten weten, wij hebben die spots ook getest met CREE Leds en het grote verschil in lichtopbrengst wat zo beweerd wordt, viel ons erg tegen. Wij vonden deze spots niet krachtiger dan de Edison's en daarnaast zijn ze heel wat duurder. Wel was de lichtkleur iets mooier van deze spots, maar dat is persoonlijk.

Ik weet dat ik hier geen reclame mag maken, maar ik wil dat balletje wel eens opgooien: hier wordt veel gediscussieerd over de levensduur van dit soort spots. Heeft nooit iemand overwogen om een systeem te gaan gebruiken dat bestaat uit een driver (@350mA) en daarop High Power Spots aangesloten? Dit soort systemen lijken mij veel beter te zijn (stroomsturing voor 1W Leds @350mA) en hebben ook veel meer kans op een langere levensduur. Daarnaast biedt het mogelijkheden tot dimmen (via de driver) en de spots hebben zeer weinig inbouwdiepte nodig (spots zijn nog geen 2cm dik).

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/templates/img/UL_KT-12-TRIO-3-WW_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/templates/img/UL_KT-12-TRIO-3-WW_3.jpg

Tuurlijk zijn er ook nadelen, zo staan alle spots in serie ipv parallel en het is minder eenvoudig om dit later aan te leggen.

Om dan over hoge lichtopbrengsten te beginnen: dit soort systemen zijn er ook met 3*3Watt High Power Leds (Luxeon), deze spots zijn voorzien van grote koelribben op de achterzijde. De lichtopbrengst hiervan is echt enorm goed, maar ze zijn dan ook niet echt goedkoop.

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/templates/img/UL_KT-12-TRIOP-9-WW_2.jpg

Was zeer benieuwd of iemand al ooit geexperimenteerd heeft met niet-standaard spots....

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:23:
ok er werd mij aanbevolen om het hierin te posten.

Ik zag op de website van vanderled ( www.vanderled.com ) dat ze een forever light (vervanger van gloeilamp) aanbieden dat evenveel schijnt als een gloeilamp en maar 3 watt verbruikt met een levensduur van 100.000 uur..

Ze bieden ook een tl aan van 50.000 uur. Zijn er alternatieven voor deze producten of is dit DE alternatief?
150 en zelf 500 Lumen!? Dat kan nooit ... die forever light lampen. Het lijken me gewoon LEDs en neem dan even de tijd om dit topic door te lezen.

De ontwikkelingen gaan razend snel en alngzaam beginnen bepaalde typen lampen (eigenlijk alleen reflectiespots) heel voorzichtig de stijd aan te gaan met de gloeidraad lampen. In kleine ruimten of gerichte punten kunnen ze goed dienst doen maar als standaard licht vervanger nog zeker niet.

Wat ik wel cool vindt, zijn die TL buizen, moet je kijken (is zeker niet bedoeld als reclame!!):
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderled.com/products/ledlonglight.jpg
Dat kostenplaatje snap ik ook niet. 8W, 1 uurtje * 365 dagen * € 0.22 = € 0.65. Wat betekent die €1.04 dan?

[ Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 16-08-2007 13:56 ]

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 22:30
Ik ben bezig met verbouwen van mijn nieuwe huisje.
Nu wil ik hier graag gebruik gaan maken van Led verlichting op de zolder / slaapkamer.
(1 gedeelte... met scheidingswand)

De zolder is ook echt open tot de nok van het dak. Zo'n 3 meter hoog.
bij de muren zo'n 80 cm en vanaf daar loopt er dus een schuin dak tot in de nok.

Dit schuine dak (zoals bijna alles overigens) word gebroken wit van kleur, en ik wil dit gaan verlichten met led's.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik hiervoor wil gaan gebruiken, maar ben bezig met het verzamelen van test exemplaren.

1 ding weet ik wel zeker, en dat is dat er een mooie controller moet komen.
de functie's van looplicht en flash enzo maken me niet zoveel uit.
Wat ik wel fijn vindt is dat ik met 1 druk op de knop mijn lichtkleur danwel de sterkte kan aanpassen.

De controller die tot nu toe het meest in de buurt komt is de volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.led-tech.de/images/products/resized/LT-1001-1178269558.jpg

En hieronder de (duitse) specificaties van de controller:

die technischen Daten:
- Kanäle: 3
- Status-LEDs: 4
- 16.000.000 Farben
- PWM: 150Hz (kein Flimmern!)
- Input: 7-30V Gleichspannung
- Output: Entspricht dem Input
- Funktionsweise: Gemeinsame Anode
- Abmessungen (LxBxH): 110x111x25mm
- Farbverläufe ab Werk: 1
- Farbverläufe mit Fernbedienung: 4
- Verlaufgeschwindigkeit ab Werk: 1
- Verlaufgeschwindigkeit mit FB: 10
- Anschluss Netzteil: Schraubklemmen
- Anschluss Ausgänge: Schraubklemmen
- Max. Belastbarkeit pro Kanal: 10A
- Max. LED-Versorgungsspannung: 30V Gleichspannung
- Max. Verbraucherbelastbarkeit in Summe: 16A über Schraubklemme

Het is duits, maar denk dat het wel duidelijk is :-)

Tevens nog voor 5.90 een extra afstandsbediening:
(goedkoper dan alleen de verzendkosten van 14.90 al dus maar direct 1 op reserver bestellen)
Afbeeldingslocatie: http://www.led-tech.de/images/products/resized/LT-1002-1177167604.jpg

En direct een snoertje om de IR ontvanger in een wat centralere posititie in de kamer te plaatsen terwijl de kabels weggewerkt blijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.led-tech.de/images/products/resized/LT-1003-1178288100.jpg

Dat ik die wil ben ik vrij zeker van, of iemand moet een soortgelijke (liefst in nederland) kunnen vinden.

Dan wil ik daarop uiteraard led's gaan aansluiten...
echter deze keuze heb ik nog totaal niet kunnen maken.

In deze pdf staat het aansluite schema. Hierin spreken ze van POWERLINE KSQ 350 mA LT-889.
Ik heb geen idee wat dit is, en waar dit voor dient.
Iemand die me uit de brand kan helpen?

Dan als laatste... waaruit ik ga kiezen om aan te sluiten:

de led's uit deze advertentie:
advertentie op marktplaats
Indien deze verwijderd is even zoeken op "led module verlichting"

Wellicht worden het deze led strips van inkoopacties.net

Of zal ik gaan voor losse led's en hier gewoon een groot aantal van te gebruiken.

Liefst wil ik de verlichting ook als normale verlichting kunnen gebruiken echter ik heb mijn post gesteld op zo'n 200 euro. (waarvan 100 euro al naar de controller gaat denk ik)

Dus mocht dat niet kunnen en het enkel voor sfeerverlichting kan zorgen is dat geen probleem.

Dan als laatste had ik nog het idee om netwerk kabel (cat 5) te gebruikn als aanvoer voor de lichtjes.
Good idea? of bad idea? qua stroom denk ik dat het wel moet kunnen? alles is direct netjes weggewerkt en handig qua kleuren.

Graag jullie ideeen over dit toekomstige project.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

inderdaad die http://www.vanderled.com/ site is niet echt duidelijk en mooi, wel intressant is de TL vervanger hoewel me dit meer voor een aquarium intressant lijkt. (wegens de licht richting) een TL straalt rondom en bij een Aquarium wil je het neerwaarts gericht hebben.

wat ik intresant vind is iets wat ik eerder gepost had
http://gathering.tweakers...pdate_message/28448577/0/
Afbeeldingslocatie: http://www.aquaphoenix.com/hardware/ledlamp/images-small/touchpad_interface_overview.jpg

de maker heeft het dimbaar en kleur regeling toegevoegd (de rest is leuk maar bijzaak voor dit topic)

minder dan 20 leds (1 watt deco licht van philips bv) geven zo weinig licht dat je het decoeffect niet eens kan toepassen in een iets heldere bv met 40 w lamp ofzo in een kamer van 4mx4m

hoewel de DotIt van osram met 3 leds (3x AAA batterij gevoed) zeer vel en zeer gericht zijn. ze zouden als fiets verlichting/zaklamp niet eens slecht zijn. nadeel is dat ze niet over batterijvervanging hebben nagedacht. Schroevenkoppen zitten op de zelfde kant als de dubbelzijdige tape ( dus je verwoest de plek en mogelijk omgeving bij het loshalen om de batterijen te vervangen

Led verlichting in NL is schaars inderdaad. in Belgie (plan IT/Brico in Antwerpen (direct naast de metropolis vergader centrum in antwerpen) daar zag ik laatst veel meer LED verlichting te koop staan.

Duitsland doet er ook meer aan dan volgens mij.

Tja vanalles

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41
Mijn eerste LED lamp (2 x 38LED warm wit):

Afbeeldingslocatie: http://www.komweg.nl/troep/P4214336.JPG

Coole wand he?

Verwijderd

jackel7007 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 23:25:
niemand een mening over mijn ideen ? :)
Als je het echt Mooi wil hebben?

Ken je de Philips Living Collors lamp?
150 euro met een afstand bediening echt vet ding Ik kreeg van mijn leverancier gister dit aangeboden,

Een Spot met 5 Watt RGB kleuren led erin.
Meer dan 250 kleuren kun je maken + de Strekte van het licht instellen (dimmen)
Tot maximaal 5 Meter afstand te bedienen D.m.v de Aftands bediening
Lichsterkete Maxmaal 100 Lumen (Wit)

Ze kosten 49 euro per stuk incl. BTW
Afstand bediening 14,95 euro (meerdere spots met 1 afstand bediening te bedienen)

Leverbaar in 230V Gu10 / E27 of 12V MR16

Is dit misschien wat voor jouw?

Afbeeldingslocatie: http://img518.imageshack.us/img518/5576/5wattrgbleditlightba3.jpg

Verwijderd

tnimble schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:18:
@Dragonfly
Die LED-bollen kun je daar een paar vergelijkings fotos van posten? Zouden deze er ook al zijn om achter een driver te plaatsen?
Achter een driver? hoe bedoel je...

Fotos? Goed plan! wouw ik al doen dus ik zal vanavond eens even watt pics maken,
ik heb ledbollen liggen met 20 / 36 / 60 5mm leds en SMD ledbollen met 36 SMD leds...

@Jackall, tja op ebay is alles goedkoper... alleen heb je dan geen garantie…
Maar als je goedkoop wil verkoopen we nog een heel mooie 7 kleuren sfeerlampjes die
langzaam van kleur veranderd, maar 15 euri :p

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/LEDITLIGHT/article505232.jpg

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.linelite.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/8120e6a35bb118cbb1b751f330df1bbf.gif

Alles kan!
Dit systeem leveren wij aan discotheken en Theaters enzv. het bestaat uit:

Een controller met afstandsbediening.. 4 kanalen, kan 100 lampen per kanaal aanturen.
MR16 12 volt spots - 5 watt RGB... passen in elke armatuur/inbouwspot

op grotere schaal zoals gebouw/ruimte/trap verlichting
kun je hiermee echt meesterlijke effecten bereiken

voorbeeld.. een rustig net barretje O-)
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/1208/bar1pm8.jpg

Hetzelfde barretje 0,1 seconden later :P
Afbeeldingslocatie: http://img154.imageshack.us/img154/5831/bar2fs1.jpg

Verwijderd

nauw... er zijn wel meer dan 200 verschillende merken leds
De bekendste zijn: EDISON CHINA, EDISON TAIWAN, OSRAM, CREE, LUXEON, SEOUL
Maar ook bedrijven als Sony en Panasonic zijn bezig met power leds...

Jongens ik heb net even wat vergelijking’s foto’s gemaakt van LED-Bollen
De 1e is een 18 Leds bol 1,8 Watt die ik een keer via internet heb gekocht
De 2e is een 36 Leds bol 3,0 Watt die ik van 1 van mijn leveranciers heb
De 3e is de 36 SMD ledlamp die wij heel veel verkopen (zie voor info)
De 4e is een 6 Watt spaarlamp (bollamp) van de gamma

Ik had niet gedacht dat het verschil zo groot was,
Voor de duidelijkheid: Deze foto’s zijn met een vaste sluitertijd gemaakt van 1,5
seconden en zijn niet bewerkt.

Afbeeldingslocatie: http://img167.imageshack.us/img167/2020/afbeelding6im8.jpg

• tnimble
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:00:
[...]

Wij hebben ook diverse (dimbare) drivers in het assortiment, alleen hebben we ze niet los op de website vermeld staan, alleen als complete sets in combinatie met de Mono, Duo of Trio spots.
Misschien toch wel interessant om ook alle onderdelen, spots en kabelsets ook los aan te gaan bieden....
Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/yes_new.gif Die had ik al een tijde geleden gezien. Het enig is dat bij de (alle?) setjes staat dat de dimmer met een pulsdrukker werkt. Deze op die site werken met of een 1-10V systeem of via een simpel draaipotmetertje. Je kunt dus deze zowel in een domotica instalatie toepassen als in een gewoene instalatie waar je alleen je oude draaidimmer vervangt voor de potmeter versie en alle bedienings gemak daarvan behoud.

@DragonFly: Die LED bollen 36 SMD leds die zien er langer uit dan een gewoon gloeipeertje of lijkt dat maar zo. Heb je er wel eens eentje opengemaakt om te zien hoe ze die leds er in zetten?

• ledlamp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09-2022
Ik heb ook onlangs twee ledlampen besteld, met een enkele Cree led..
De kwaliteit viel mij zwaar tegen, om nog maar niet te spreken over de veiligheid...

Als elektronicus kijk je uiteraard eerst wat er binnenin zit, je weet soms niet wat je ziet.
Bij de 60° ledlamp kon ik geen transformator ontdekken, dit houd dus in dat de led direct aan het lichtnet hangt!! Er waren alleen twee spoelen aanwezig, met een stukje elektronica.
De isolatie en kruipafstanden waren minder dan 3mm! Dit is erg onveilig, zeker met een metalen buitenkant.
Bij de andere ledlamp was het beter, maar hier was de kruipweg ook minder dan 3mm, dit is niet gewenst.
Nou weet ik wel dat je de lamp normaal niet aanraakt, maar het zal je maar gebeuren.

Daarnaast hoorde je bij deze twee een iritante brom/pieptoon. Geen aanbeveling dus, hoewel de licht kleur en hoeveelheid wel goed waren.

Overzicht Ervaring
Merk/TypeFittingVerv*# LedsKleurHoekWattLmCdLxGeluid=Prijs
BLF101-WWLCGU10/230V25W1W-Wit60°1W32piept---16,95
BLF105-WWLTCGU10/230V40W1W-Wit40°4W200piept-23,95

Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/2497/blf101wwlcspoelyz0.jpg
Ledlamp met alleen maar twee spoelen...

Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/5620/blf105wwltctrafolm4.jpg
Ledlamp met transformator

Ik zal binnenkort nog meer foto's plaatsen van andere ledlampen die ik nog heb liggen.

Het zou ook leuk zijn als meer mensen foto's van de binnenkant posten.

Echter denk wel om de veiligheid! Zorg dat je de lamp weer veilig in elkaar krijgt!
Je loopt het risico dat dit niet lukt en dan is de lamp afgeschreven :'( Je weet dan wel hoe de binnenkant eruit ziet en of het betrouwbaar is.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@Ledlamp, in een geschakelde voeding hoeft helemaal geen trafo te zitten. Waar zit nu nog een voeding in die werkt met een trafo, dan een gelijkrichter en dat afvlakken? Bijna alles is schakelend, waar je een heel aantal oplossing terug vind.
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/2497/blf101wwlcspoelyz0.jpg
Op de bovenstaande foto zie ik wel wat meer dan 2 spoelen. Ik kan lang niet alles zien op de foto, maar ik zie een stuk meer dan 2 spoelen. Zo zie ik ook 2 condensatoren en een diode. Een HV ledje aan de 230 hangen geeft een felle lichtflits en dan is 't over. Ik zie hier het gevaar echt niet in dat het compact is. Je moet gewoon met je tengels van electronica afblijven als je niet weet wat je doet. Je kan jezelf ook omzeep helpen met een 400V elco uit bijv een TV-voeding of gewoon door je vingers in de fitting van een gloeilamp te steken als er spanning op staat.

@Stuffie, de huidige powerleds (Cree XR-E, Luxeon Rebel, Edison KLC-8 enz) kunnen maximaal op 3,8W aangestuurd worden. Maar je moet de boel wel koel houden, want als de led 70 graden wordt neemt de lichtintensiteit behoorlijk af net als de levensduur van de led. Je kan de leds aansturen op een paar mW tot het maximum van 3,8W. Het verhaal van MrDummy klopt niet, hij haalt een aantal zaken door elkaar heen (o.a. forward Voltage en gedissipeerde vermogen). Een HV led wil je gewoon alleen met een geschakelde voeding aansturen, anders gaat je hogere rendement netzo hard weer verloren. Bovendien krijg je dan ook extra warmte ontwikkeling waar je ook al niet op zit te wachten bij LEDs. Een 1 Watt led aansturen op 3 Watt kan wel, maar efficient is 't niet en goed voor de levensduur is 't ook niet. Als je 2x keer zoveel stroom door een led stuurt komt er niet 2x zoveel licht uit, maar meestal maar iets van 1,75 keer zoveel licht.

@32DB, voor een ledlamp zit ook gewoon een schakelende voeding die kan inteferen met andere aparatuur zoals je draadloze muis en toetsenbord. Als je 1 van beide (lamp of toetsenbord dus) vervangt door een ander model is 't probleem waarschijnlijk over.

• ledlamp
furby-killer schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:47:
@Ledlamp, in een geschakelde voeding hoeft helemaal geen trafo te zitten. Waar zit nu nog een voeding in die werkt met een trafo, dan een gelijkrichter en dat afvlakken? Bijna alles is schakelend, waar je een heel aantal oplossing terug vind.
-knip
Ik heb even een close up gemaakt van de voeding van de onveilige ledlamp.
Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/5699/blf101wwlctotog6.jpg

In een schakelende voeding zit altijd een spoel of een transformator, zonder deze werkt het niet.
Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/725/lnk306bim3.gif
Een voorbeeld schema van hoe een ongeisoleerde schakelende voeding eruit kan zien, die met de juiste onderdelen ook te gebruiken is voor een led. Echter zonder goede isolatie is deze levensgevaarlijk!
De uitgang is bijna direkt verbonden met het lichtnet.
Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/1065/lnk564vs7.gif
Dit type wordt veel gebruikt in netadapters, en is wel veilig. Deze kan wel gebruikt worden voor een ledlamp met metalen buitenkant. De trafo zorgt hier voor de scheiding van het lichtnet.
De prijs van dit soort konverters zou minder dan 1 $ zijn in grote aantallen. Dus waarom onveilig als het ook goed kan, voor misschien 10 cent meer...

Wil elektronica aan de veiligheids norm voldoen, dan moet er een minimale hoeveelheid isolatie aanwezig zijn, met voldoende kruipafstand. Dit omdat door vuil en stof er een geleidend pad kan ontstaan op den duur. Waardoor de metalen buitenkant onder spanning komt te staan.

• ledlamp
@furby-killer
By het bovenste schema hangt de return met een diode aan het net. Ook als de weerstand eruit fikt kun je nog steeds onder spanning te komen staan. Door een storing in de schakeling is het wel degelijk mogelijk dat er een geleidend pad gevormd wordt, naar de metalen buitenkant. Zie volgend voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/3730/mrdp36cp3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/4984/mrdp36ledsxa4.jpg
Glazen bol verwijderd, hier is duidelijk te zien dat er 36 leds in zitten, waarvan 9 rode.
Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/5755/mrdp36spoelix8.jpg
Zo hoort de binnenkant eruit te zien. Er lijkt een trafo in te zitten..
Afbeeldingslocatie: http://img212.imageshack.us/img212/6236/zwartmrdp36yt3.jpg
Dit exemplaar had een produktie fout. De zekering in de groepenkast vloog eruit. Het draadje aan de binnenkant is voor een deel verdampt. De hele onderkant is zwart van de metaaldamp en roet.
Afbeeldingslocatie: http://img103.imageshack.us/img103/7122/printmrdp36cro1.jpg
Een tin spetter was de boosdoener (rode cirkel).

Met de bovenste ledlamp dacht ik eindelijk een echte lampvervanger gevonden te hebben, maar helaas. Ze zijn er nog niet, de lamp ziet er wel mooi uit. De glazen bol zit ook erg goed vastgelijmd.
Ik had hiervan meteen 3 stuks besteld. De eerste twee lampen gaven mooi wit licht toen ze nieuw waren.
Ik heb er eentje al een tijdje op de gang los in een fitting hangen. Deze is waarschijnlijk te warm geworden. Het metaal wordt een graad of 50. Dit heeft denk ik de witte leds gesloopt, de kleur is nu erg aan de rode kant. Niet meer mooi warm wit.
Toen ik de laatste wilde aansluiten gaf de lamp een licht plop geluid, waarna de zekering in de meterkast het ook niet meer deed. Nader onderzoek leerde dat het een produktie fout betrof. Kennelijk worden de lampen niet getest in de fabriek.
Het viel mij hier ook op, dat de leds ook hier direkt aan het net hangen met een schakelende regelaar.
Ook geen veilige lamp dus. Alles is wel goed dichtgelijmd en ingegoten, behalve de leds.

Een andere led lamp die ik ook nog had is de Optiled. Deze geeft alleen erg weinig licht en de kleur is aan de paarse kant. Elektrisch en mechanisch is dit wel de beste tot nog toe. Deze zoemt wel weer irritant.
Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/796/optiledslensuk5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img235.imageshack.us/img235/5521/optiledbji8.jpg

Overzicht Ervaring
Merk/TypeFittingVerv*#LedsKleurHoekWattLmCdLxGeluid=Prijs
MR-DP36E2725W36W-Wit180°2,3W-geen-+25,00
OptiledE2715W1Wit1W-piept+28,95

De veiligheid van led lampen is nog ver te zoeken, je kunt dit helaas niet aan de buitenkant zien. Het CE label stelt niet veel voor, een VDE of KemaKeur wel. Helaas heb ik deze keurlabels nog nergens gezien. Ik denk ook dat veel lampen deze test niet halen.
Enigste oplossing is denk ik een dikke droge rubberen handschoen aantrekken en geen andere metalen objekten aanraken zoals bijv. een alu trap.
Zie ook een uitreksel van de NEN3544 van de Elektuur over elektrische veiligheid. Waar apparatuur aan hoort te voldoen.

Mijn ervaringen met ledlampen zijn tot nu toe niet erg positief.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:42

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sylvania Hi-Spot 50 40W wil ik vervangen door een Paulmann ESL R50 7W E14 Kaltweiss wegens hoge energieverbruik en kleurtemperatuur mag een stuk kouder zijn zodat de calibratie van schermen niet op hol slaat.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/lampentest/sylvania_hi-spot_50.jpgAfbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/lampentest/paulmann_esl.jpg

De test met volgende instellingen: ISO 800, 1/80, f/4 en 1 stop pushing.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/lampentest/sylvania_hi-spot_50_test.jpgAfbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/lampentest/paulmann_esl_test.jpg

De LED R50 weiss 1W E14 past jammer genoeg niet in de fitting wegens te brede basis. Deze ga ik ergens anders in mijn studentenkamer ophangen.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/lampentest/paulmann_led.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 26-09-2007 18:49 ]

• on4cet
  • Laatst online: 21-11-2024
Beste,

Ik heb al eens wat inlichtingen ingewonnen bij dragonfly, maar heb nog volgende vragen, waarbij ik dacht ze ineens maar hier te stellen omwille van het grotere publiek ... Ik ben van plan van led-spots (of lampen) te installeren in m'n ACAPULCO grondspots van Massive ... (geef de naam even in in een zoekrobot en je ziet ook foto's) ... Ik moet het nog eens goed nameten hoe groot de diameter van de lamp mag zijn opdat ze er nog zou inpassen, maar normaal zitten daar gewoon staaf-spaarlampjes in ...
Afbeeldingslocatie: http://www.brico.be/cat2006/preview/3305.jpg

Er zit een metalen (alu) reflector in, die rondom de lamp gebogen zit, en vandaar heb ik de vraag, als ik daar bv. een 3x1 watt HP led-spot in stop, heeft die reflector dan nog zin, wetende dat de spot zelf een diameter van 17,5cm heeft, en het spotglas dan vermoedelijk toch nog een 10cm is, zou zo'n spot dan gewoon hetzelfde effect hebben als een spaarlamp met de ingebouwde reflector ?

Ook is m'n vraag, hoeveel licht heb ik nodig om zo'n grondspot tot z'n recht te laten komen ? Normaal mag daar tot maximum 20 watt spaarlamp in gemonteerd worden.

Verdere vragen zal ik zo snel mogelijk beantwoorden, en ik dank jullie alvast voor de aandacht ...

Mvg,

Bart

PS. Het gaat om 12 grondspots (de oprit is 4,27 meter breed en 13 tal meter diep, er zouden aan elke kant 4 spots komen, de rest verdeeld over de andere padjes, en recht voor de voordeur)

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025

EFL

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:17:
Zijn er niet nog meer mensen met foto’s?
er zijn toch aardig wat mensen op dit topic actief die ledlampen bij ons hebben besteld
Dus pak die camera erbij! ;) dan kunnen we lekker met zijn allen leuk kijken en vergelijken.
Owkee dan... ;)

Gekocht: 3x1W Gu10 ledspots 33 stuks
bedoeling is om hiermee de gelijksvloers (eetkamer, keuken en badkamer) te verlichten. Enkel in de badkamer zijn de spots nog niet geïnstalleerd omdat ik daar de bekabeling nog moet vernieuwen.

In de keuken en eetkamer is het licht ruim voldoende. Je kan vlot lezen en details zien, net als bij ander licht. Echter, mijn ervaring is dat ledlicht anders 'aanvoelt'. Het schijnt fel direct op voorwerpen, maar wordt weinig verstrooid. Voor indirect licht vindt ik het dus minder geschikt. Om dit op te lossen heb ik in de eetkamer 3 spaarlampspotjes (7 Watt, IKEA) geïnstalleerd die op de muren schijnen als sfeerverlichting. (Zo'n 7 Watt spaarlampspotje geeft trouwens heel wat minder licht als een 3 Watt ledspot!)

Maar goed, kijk zelf maar eens! Ik heb de foto's zo getracht te trekken dat ze de werkelijke hoeveelheid licht weergeven... De spaarlampjes staan nog niet op deze foto's op, het zijn dus enkel led's die je ziet.

Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd35/EFL001/001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd35/EFL001/002.jpg

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Errug mooi ...

Afbeeldingslocatie: http://www.mr2.nl/forum/smilies/smilie_jumping.gif

Na aanleiding van een eerdere posting ... (geen zin om te zoeken maar die foto met dat blauwe licht) en deze denk ik dat je LED verlichting gewoon niet mag vergelijken met standaard verlichting. Je hebt gewoon meer lichtpunten nodig en ik denk dit dit altijd zo zal blijven omdat LEDs alleen maar vooruit stralen als een laser en niet rondom.

Een goed lichtplan is dus gewoonweg belangrijk ... ga straks een werkkamer inrichten en wat denk je ? Het plafond krijgt gaten voor spots en hele mooie LED lampen (ook een een paar in kleur).

Waar heb je de spots met Gu10 fitting vandaan?

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025

EFL

hamsteg schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:01:
[...]

Een goed lichtplan is dus gewoonweg belangrijk ... ga straks een werkkamer inrichten en wat denk je ? Het plafond krijgt gaten voor spots en hele mooie LED lampen (ook een een paar in kleur).

Waar heb je de spots met Gu10 fitting vandaan?
Als het je zou kunnen helpen: hier is mijn lichtplan:
(klik voor groter, photobucket)
Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd35/EFL001/huisspotjeszonderlijn.jpg
(van links naar rechts: eerste ruimte is de keuken, volgende smalle stuk is het hogere plafond met de hangende lampen, inham middenrechtsboven is de draaitrap.)
Persoonlijk zou ik de spotjes niet verder van de muren vandaan zetten (op plan staat 126cm, is in werkelijkheid 120 geworden) omdat anders je muren te donker worden (geeft een donker gevoel). Ook zou ik de spotjes niet verder dan 80, ten hoogste 90 centimeter uit elkaar zetten omdat je anders lichtzuilen krijgt ipv doorlopende verlichting.

De Gu10 3x1 Watt ledspots komen van Led It Light.

• stuffie123
Ik heb 4 gekleurde GU10 60LED lampen binnen van lumia.be. Best geinig. Die dingen geven inderdaad genoeg licht en ook best wel gespreid. Kost wat en het heeft even geduurd (levertijd 1 maand), maar ben er wel blij mee. 1 - 1.6 Watt staat er op de doos. In de lamp zaten 5x50 Watt en nu 4x1 Watt. Dus ik ben van 250 Watt naar 4 Watt gegaan :*)

1 lamp mis ik nog, er is een verkeerde geleverd, maar dat komt vast wel goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.komweg.nl/troep/GU10kleur.jpg

Verwijderd

EFL schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 00:47:
[...]Gekocht: 3x1W Gu10 ledspots 33 stuks
bedoeling is om hiermee de gelijksvloers (eetkamer, keuken en badkamer) te verlichten. Enkel in de badkamer zijn de spots nog niet geïnstalleerd omdat ik daar de bekabeling nog moet vernieuwen.
Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd35/EFL001/002.jpg
Wow, dat ziet er echt geweldig uit, proficiat mijn vriend! 8)
Ik wist niet dat je een ruimte zo mooi kon verlichten met onze led-spots :o

Voor de andere mensjes hier, ik heb weer wat leuks aan de site toegevoegd,
Een E27 bol met 6 Watt led, deze geeft GEGARANDEERD even veel lichts als een
60 watt gloeilamp, echt een mooi ding.. heb hem bij mij op de gang hangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article955174.jpg

En een nieuwe Gu10 ledspot met maarliefst 7x1 Watt leds, wat deze bijzonder
Maakt is dat de diameter net zoals een halogeen spot 50mm is, hij past dus in alle
bestaande inbouw armaturen.

Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article955185.jpg

Bijde zijn nu uit voorraad leverbaar, Foto’s van lichtopbrengst van vergelijking met
bestaande lampen zal ik binnenkort wel maken maar ga dit weekend eerst verhuizen
naar een nieuw appartement, uiteraart komt ook daar ook alleen maar led verlichting in _/-\o_

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 12:14

Yotta

01101010 01111010

Ok, misschien makkelijk om de foto's en het bericht van Femme hier te plaatsen. Scheelt een hoop geklik :D

Vraag me af hoe het er naar bijna 2 jaar uitziet.

--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst op dinsdag 08 november 2005 00:50
--------------------------------------------------------------------------------
Hier zijn wat pics van mijn door leds verlichte woonkamer. Het is nog niet helemaal af en de kleuren zoals je die hier ziet zijn in werkelijkheid minder roze. Het licht uit de lichtkoof is in werkelijkheid oranje van kleur. Het is nogal lastig om het in een foto weer te geven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c71eef12de599c10bc3eaec24292d8a8/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4e78c21164584891db03152558c165f1/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f9b6edcf10449905cb44cdfba04ee953/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0a79e54f292dac2d1ebae1436f6717f8/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b585c864221ae425ca3deed9e083f1be/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/567e064224b1e04d196a38362e365f72/full.jpg

In de lichtkoof liggen led slangen in vijf kleuren (rood, geel, wit, blauw en groen). Op de meeste foto's hierboven zijn de gele en rode slangen ingeschakeld. In de vloer bevinden zich aan de ene kant zes Luxeon 1W 3300K spots en aan de andere kant (keuken) vier van deze spots. Verder aan het plafond een Luxeon 1W 3300K GU10-lamp en een GU10-lamp met "warmwitte" leds. In de lichtbakken bevinden zich om de 1,25m een Luxeon 1W 3300K MR16-spot met aan weerszijde daarvan MR16-spots met gele leds. De leds zijn via X10 op afstand bedienbaar zodat er verschillende lichtprogramma's gekozen kunnen worden.

Overloop:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/18442d036678b1d538bdf0af9ddb2c3d/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ef4e891b544c3faefe5acbe7de2318c4/full.jpg

Hier heb ik zeven Luxeon 1W 3300K spots in de vloer gebruikt, vier Luxeon 1W 3300K GU10-lampen aan de muur en een GU10-lamp met gele leds aan het plafond. De trafo voor de vloetspots is in een doos in de muur verwerkt. Op die doos zit een kapje dat je in de bovenstaande foto zichtbaar is recht onder de schakelaar aan de muur, net boven de plint. In de muur zijn extra leidingen verwerkt om alle verlichting via de schakelaar aan en uit te kunnen zetten (bij oplevering kon die schakelaar alleen het lichtpunt in het plafond bedienen).

Ik schat het verbruik van de lichtopstelling in de woonkamer op minder dan 50 watt en de overloop op enkele watts. Het energieverbruik van de vloerspots is volgens m'n Volcraft 3000 veel minder dan 1W per stuk.

De ledslangen zijn afkomstig van mooispul.com. De meeste andere leds komen van led-shop24.de.

0110101001111010

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:15

Nakebod

Nope.

Toch lastig als je de SG niet inkunt dan :P
In de vloer heeft Femme dit soort LED's:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/66668/full.jpg
En hij heeft ze van www.Led-shop24.de (Category LUXEON-MiniSpots)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Staat er nog gewoon tussen, ziet u maar! de 36 led spot 3,6 watt kun je vergelijken
met de 60 led 3,0 watt spotjes die je op internet vind, ik heb ze wel liggen stelt niet veel voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 22:43 ]

• stuffie123
Ik krijg net mijn 60LED warm wit binnen, dezelfde die HAMSTEG heeft getest (er was een verkeerde geleverd). Ik ben het helemaal met hem eens: zeer goede spreiding van het licht en voldoende voor een halletje. Nu is mijn lamp compleet. Grappig is dat de gekleurde 60LED lampen 1-1.6W zjn en de witte 60LED (amber warm white) 1.5-2.4. Foto is overdag genomen, zonder flits. Het lijkt wat donker, maar ik heb de sluitertijd wat korter gezet, wegens gebrek aan statief.

Afbeeldingslocatie: http://www.komweg.nl/troep/GU10kleur-1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door stuffie123 op 19-10-2007 16:05 ]

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49

con1

Energiefreak

Afbeeldingslocatie: http://www.sat4all.com/upload//1446835-halogeen-LEDtoilet.JPGMijn eerste ervaring.

Ik had in het toilet 2 x 20 Watt halogeen en nu 2 x 38Led warmwit.
Duidelijk minder lichtopbrengst maar op een toilet geen bezwaar. Wel achter een standaard bewegingsmelder met daarna een halogeentrafo waarbij de ledlampen na enkele seconden beginnen te knipperen met een frequentie van 0.25, dus 1 keer per 4 seconden ongeveer. Wie weet daar de oorzaak van?

HG CC

[ Voor 3% gewijzigd door con1 op 19-10-2007 23:10 ]

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

• con1

con1

Energiefreak

Nogmaals de vraag: weet iemand leuke kleine (niet standaard 230V) schakelaars? Met 7 LED lampen straks in de werkkamer wil ik in drie/vier groepen kunnen schakelen ... Vier van die grote 230V schakelaars gaat mij net een stap te ver.
Bij de electronica-grootgrutter in Rotterdam kun je miniatuur schakelaars kopen.
Afmeting blokje 7.8x13mm, totale hoogte 37.5mm, hoogte hendel 15mm

Ik zou dan wel kiezen voor een 12 Volts-systeem. Bij 230Volt moet je 1,5mm2 schakeldraden gebruiken en bij 4 groepen betekend dat 4x1,5 en 1x2,5mm2 in een buis en dat valt niet mee.
Zeker niet als je 4 schakelaars in één inbouwdoos moet verwerken, dan kun je beter met soepel 0,8 aan de gang gaan. Wat betreft de stromen is dat geen enkel probleem en je hoeft ook niet aan de zware eisen te voldoen.

Afbeeldingslocatie: http://www.dbrivierenland.nl/overige_docs/downloads/schakelaar.jpg

HG CC

[ Voor 10% gewijzigd door con1 op 20-10-2007 15:08 . Reden: Plaatje toegevoegd, maatvoering toegevoegd. ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Toch even weer bij Conrad gekeken ... misschien toch een oplossing gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/jpeg-m/CE/7000_7999/7000/7020/7024/702459_BB_00_FB.EPS.jpgDRUKSCHAKELAAR ZW/ZW 2POL - Bestelnr. 702446-89 -
Prijs 4.31 EUR

Beschermd tegen stof en water conform IP 65. 16 (4) A, 250 V~, 2-polig, T 125° C, met rubberen afdichting, platte steekaansluiti ngen 6,3 mm, inbouwmaat 25 mm Ø. Voor wanddikten van 0,7 - 2,5 mm. Beschermd tegen stof en water conform IP 65.

Als ik nu een gewone lichtschakelaar neem met daaronder alleen een afdekplaatje met daarin vier van die schakelaars dan zou het toch goed moeten gaan. Volgens mij "onthouden" deze schakelaars hun laatste stand (moet ik even navragen want de nummers van dit artikel kloppen ook niet met de omschrijving, druk ik op schakelaar dan krijg ik druktoets en omgekeerd). Het zou dan alsvolgt worden:
Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1p4qtg2oDyNsxH4Nt_X-ZWz1refh22McISxjhBl8xcvymrI_OWD3BqT5o6lyLTCp_3_zSx0lGnR6Y
edit:
2x1 Hp moet zijn 3x1 HP

Verwijderd

Zoals beloofd volgen hier 2 foto's van de nieuwe High Power lampen met de CREE XR-E Leds:

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL-BL-230-E27-60-3x1W_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL-BL-230-E27-60-3x1W_3.jpg

Verwijderd

Hey,
ik heb een luster met 8 halogeen insteeklapjes van 12V 10W...
Zo: Afbeeldingslocatie: http://www.lichtpaleis.nl/winkel/images/halsteek.JPG
Graag zou ik deze lampjes vervangen door Leds om het verbruik wat te minderen...
Hoe ga ik juist te werk?
Zijn deze halogeentjes DC of AC?

Greetz,
SkyFlyerke

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:22
Ik heb gisteren een Philips Living Colors lamp gekocht. Maar dat dat is mooi spul zeg! Het variëren van de kleuren is echt heel mooi en hij kan ook wit licht geven. Het opgenomen vermogen varieert tussen de 2 en de 12,5W en na uitschakelen heeft hij een sluipverbruik van 0,5W (ongeveer 4,5kWh/jaar ofwel ongeveer € 1 per jaar bij de huidige kosten van een kWh). Die gaat erg mooi staan in ons nieuwe huis.

Afbeeldingslocatie: http://www.9viesduchat.com/pub/2007%20printemps/livingcolors.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

CanonG1 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:00:
[...]

Damn, dat is nog best een groot verschil... misschien haal ik er morgen nog wel één dan.
Waarom niet gewoon zo'n lampje?

http://www.samenkopen.net/action_products/376263

In combinatie met een Ikea lamp heb je een erg gaaf effect voor wenig geld.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/22591_PE104676_S3.jpg

Ik heb deze set hier nu staan en het werkt prima. Met de IR afstandsbediening is de lamp in de "vaas" tot op +/- 4 meter prima te besturen.

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Mijn nieuwe badkamer met zes 3x1 HP spotjes van leditlight.

Afbeeldingslocatie: http://img45.imageshack.us/img45/1233/57842553ud8.jpg

De spotjes zijn niet evenredig verdeeld over het plafond, maar geplaatst waar licht nodig is.
De algemene verlichting is goed, misschien iets minder dan blijkt uit de foto. Typisch lijkt me het sterk spel van licht en schaduw en de relatieve donkerte tegen het plafond. Dit lijkt me veel meer uitgesproken dan met halogeenspots. Wel mooi. De spotjes zijn warmwit, maar de kleur is in practijk toch koeler dan verwacht, maar goed voor een badkamer.
De verlichting aan de douche is zeer goed, maar boven de lavabo moet nog iets veranderen; de gezichtsverlichting als je voor de spiegel staat voldoet nog niet. Nog een spotje bij of een andere soort spot? Iemand ervaring?

Afbeeldingslocatie: http://img114.imageshack.us/img114/5720/98055039lp2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img337.imageshack.us/img337/8693/60631351hf2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img337.imageshack.us/img337/3162/64616611ev7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img110.imageshack.us/img110/5726/86268867kr2.jpg

En het toilet met twee van dezelfde 3x1 HP spotjes. Dit is moeilijker te fotograveren met mijn cameraatje.
Het resultaat is nog beter dan de badkamer. Door het lagere plafond valt de schaduw bovenaan meer op. Ook hier weer een levendig spel van schaduwen.
Het spotje boven de wc zou nog een tiental cm verder naar de achtermuur verplaatst moeten worden, want nu geeft het een hinderlijke schaduw van je hoofd boven de pot (voor de mannen). Dus nieuw schijfje uit het gyproc zagen, en het uitgezaagde schijfje met wat knauf in het oude gat plaatsen, bijwerken, even schilderen en opgelost.

Als eerste experiment met leds vind ik het project wel zeer geslaagd.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van de week even 2 foto's gemaakt bij een testopstelling voor led verlichting in de tuinbouw. Benieuwd wat de toekomst daarin gaat brengen, sommige vinden het geweldig, andere vinden het niets.
Collega gaf namelijk een paar belangrijke punten:
- lager rendement, normaal gebruikt men namelijk een soort gasontladingslampen zoals je ook langs de weg ziet.
- hogere prijs, nieuw = duur
- geen PAR groeilicht, alleen rood, blauw, groen etc.

Eigenlijk zouden ze dus LED's moeten ontwikkelen die PAR licht geven IPV 1 van de standaard kleuren.

Maargoed, 2 foto's, aanklikbaar voor groot formaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/84664e83818704469e35b8e262dfd0c3/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2378d27ba59015959fa8d5eb7a3d3a95/thumb.jpg
Om de 7 rode zat er 1 kleine blauwe, het geheel is watergekoeld, ik denk niet zozeer vanwege de enorme warmte, maar meer om het lekker klein te houden, en er zeker van te zijn dat de led's niet te warm worden, dat komt de levensduur immers niet ten goede. Zoals je bij de rode goed kunt zien zijn het een aantal vlakken van leds, in elk vlak zaten denk ik iets van 15 SMD leds.

Kwam pas ook een oude catalogus ergens tegen van www.lagotronics.com. Geen spam, maar daar vind je echt mooie led projecten _o_ :9 Wel duur, als je kijkt dat sommige dingen heel makkelijk zelf te bouwen zijn, maar het is wel mooi ter inspiratie :)

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 03-11-2007 10:15 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-04 14:28

player-x

Disruptive by design

Hi ben van plan om zo een kleine 12V led bar te koopen en aan de onderkant van mijn monitor te plaatsen, omdat hoe wel een heel goed toetsen bord heb is het lezen van de toetsen soms erg lastig s'avonds van wegen de reflectie van het licht van de monitor

Heb zo een klein TL lampje voor de vakantie en die onder mijn monitor geplaatst en kan dan wel goed de letter op de toetsen lezen

zat te denken om zo een led-bar te koopen alleen vroeg ik me af of ik die kan dimmen met zo een fan regelaar de bar verbruikt 12V/3W, werkt dat ?

Hier op de foto kan je zien hoe moeilijk het is om de toetsen te lezen.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/old/reviews/000181-00.jpg

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

Prachtig topic. Ik heb ook wat LED Gu10's besteld en ik ben heel erg benieuwd.

Een vraag die ik wel een paar keer in dit topic langs heb zien komen, maar nog geen antwoord voor gezien heb: hoe zit het nou met deze lampjes: Afbeeldingslocatie: http://www.lichtpaleis.nl/winkel/images/halsteek.JPG

Die zitten bij mij in de gang (kroonluchter) en in de keuken (verlichting onder de kastjes).

Zijn daar nog goeie milieuvriendelijke alternatieven voor?

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-04 14:28

player-x

Disruptive by design

Techneut schreef op zondag 04 november 2007 @ 18:44:
Mag dan heel modern zijn zo'n zwart toetsenbord, maar om exact deze reden hebben wij met beide PC's de we hebben teruggegrepen naar een wit toetsenbord. Niks stroomverbruikende extra lampjes, alle toetsen zijn goed zichtbaar, zonder welke extra verlichting dan ook.
edit:
Kies je hier toch uitdrukkelijk voor, als het LED-lampjes zijn, dan kan daar uiteraard een dimmer tussen.
Kan ik zo een regellaartje gebruiken ?
Afbeeldingslocatie: http://www.duiverman.nl/upload/images/fan_mate_2_medium_16825.jpg
Dan die lamp in de gang van Vin, hoeveel branduren maakt deze?
Ik bedoel hiermee dat je het paard niet achter de wagen moet spannen. Doorgaans brandt zo'n lampje maar af en toe, b.v. als er iemand bij de deur is. Gezien het dan geringe verbruik is vervanging door een dure spaarlamp nogal zinloos.
Soms verneem je van mensen die in dergelijke ruimten wel een spaarlamp plaatsen, dat ze hem vanwege het geringe energieverbruik continu laten branden. Per saldo realiseren ze dan zich niet dat het jaarverbruik hoger is dan dat af en toe brandende gloeilampje.
Had het zelfde probleem in mijn hal en heb daar een mooie oplossing voor bedacht.

Heb een IR schakel sensor in de hal geplaatst en na de gelijk-richter heb ik een condensator geplaatst die laat het licht in fade en uit fade. (+/- 1 sec naar 100% licht sterkte)
Werkt heel mooi en is niet duur en bespaard stroom
Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/6780/lampschemasm1.jpg

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• con1

con1

Energiefreak

Afbeeldingslocatie: http://www.dbrivierenland.nl/overige_docs/downloads/dimmer1.jpgVolgens mij zijn ze wel degelijk te dimmen, ik twijfel nog steeds of ik het middels PWM ga doen met een PIC of met een 555. Voorlopig heb ik bijgaand schema uitgewerkt tot een printje met 2 dimmers erop.

Nogmaals ik ben er nog niet helemaal uit, denk dat ik eerst de schakelingen ga uitproberen om vervolgens een keus te maken.

Let op, de schakeling is in de basis van Rob Hamerling.

HG CC

[ Voor 25% gewijzigd door con1 op 06-11-2007 20:20 ]

• stuffie123
Haha, ze hebben nu ook al 78LED.. het moet niet gekker worden...

Afbeeldingslocatie: http://www.komweg.nl/troep/s_446.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door stuffie123 op 12-11-2007 16:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:04:
De andere oplossing 2, met dimbare spots zou dan een driver/voeding vereisen zoals de "OSRAM Optronic OT 18/200-240/350 DIM" zoals eerder aangehaald door anderen. Mijn vragen omtrent deze opstelling is of deze driver/voeding per spot nodig is of als je één kunt gebruiken voor meerdere spots en hoe dat in zijn werk gaat. Verder vroeg ik mij dan ook af waar ik LED lampen kan vinden op 350mA ipv de zoveel aangehaald 12V spots zoals de HP 3x1W. In ieder geval veronderstel ik moet de dimmer vervangen worden & moeten alle transfos voor de spots ervan tussen gehaald worden.
Onze standaard driver (350mA) kan maximaal 2 Trio High Power Spots (3*1Watt) dimmen, deze kunnen 7..10 stuks aan elkaar worden gekoppeld om zo grotere groepen te kunnen dimmen.
Daarnaast is er een driver die maximaal 6 (of 9) Trio spots kan dimmen.
Ook kunnen bijvoorbeeld de Mono (1*1Watt) of Duo (2*1Watt) High Power Spots op deze deze driver worden aangesloten.

Zie hier een afbeelding van de Mono Spot (slechts 16mm hoog):
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-MONO-1-WW_3.jpg

Zie hier een afbeelding van de Duo Spot (slechts 17mm hoog, inclusief armatuur):
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-DUO-2-WW_7.jpg

Zie hier een afbeelding van de Trio Spot (slechts 16mm hoog):
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-TRIO-3-WW_5.jpg

Zie volgende link voor de complete sets van drivers, bekabeling en Mono, Duo en Trio spots:
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/cat/82

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Leuk:

http://edition.cnn.com/20...n.christmas.ap/index.html

Afbeeldingslocatie: http://i.l.cnn.net/cnn/2007/TECH/science/11/21/green.christmas.ap/art.green.christmas.ap.jpg
NEW YORK (AP) -- The Rockefeller Center Christmas tree is going "greener" -- with energy-saving lights replacing old-fashioned bulbs on the towering evergreen this year.

The Rockefeller Center Christmas tree will be covered with 30,000 multicolored light-emitting diodes, or LEDs.

... KNIP ...
Using the energy-efficient LEDs to replace incandescent bulbs will reduce the display's electricity consumption from 3,510 to 1,297 kilowatt hours per day. The daily savings is equal to the amount of electricity consumed by a typical 2,000-square-foot house in a month.
Duh, alleen de besparing per dag komt in de buurt van mijn JAARverbruik. Ligt hun jaarverbruik van een normaal gezin dan ergens tussen de 10-15kW? Rare jongens die Amerikanen.

[ Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 22-11-2007 13:31 ]

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-04 17:57
interessante stof!

Ikzelf ben fervent fietser en wil graag ook in het donker kunnen fietsen.
Omdat je met 30+ KMPH rijdt wil je graag ver van te voren zien wat er op je pad komt
Tijd voor een leuk projectje dacht ik
Zo gezegd zo gedaan!

Ik heb dus 3 Luxeon k2 leds gekocht in de kleur fel wit omdat dit het hoogste aantal lumen per watt geeft.
Tevens heb ik er een stroomregelaar bij gekocht, daarme kan ik schakelen tussen 350-500-750-1000 milli ampere

Momenteel ben ik aan het testen en achter een ding ben ik wel gekomen
Hitte hitte en nog eens hitte .
Die dingen geven een heleboel warmte af zeg! ( op 1000 milli ampere )
Ik heb dus problemen met het koelen van deze leds.

Ik moet wel zeggen dat het vresselijk veel licht geeft , echt niet normaal.
Wat ik aan jullie wil vragen is of deze warmte ontwikkeling normaal is of doe ik iets fout?
Ik weet dat 1000milli ampere erg veel stroom is maar volgens de datasheet kunnen die dingen zelfs 1500milli amps aan

De onderdelen
10 2950 NIMH batterijen , lekkere hoge cappaciteit
3 luxeon k2 leds
Een printje dat de stroom kan regelen
3 lenzen

Afbeeldingslocatie: http://extreemfm.com/1.jpg

Testing 123
Auch!.... heet!!!... heet!!!!
Zoals jullie kunnen zien dacht ik dat het kleine koelichaampje voldoende was.
Ik moest echter een stevig koelichaam erbij pakken om alles onder controle te kunnen houden.

Afbeeldingslocatie: http://extreemfm.com/2.jpg

overview
Afbeeldingslocatie: http://extreemfm.com/3.jpg

Detail
Afbeeldingslocatie: http://extreemfm.com/4.jpg

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-04 17:57
Redfoxone schreef op woensdag 28 november 2007 @ 07:02:
@F16

Mag ik vragen waar je de leds, driver en lenzen vandaan hebt.

Dat die led's stevig gekoeld moeten worden en warm worden is volgends mij wel normaal.
In de led lampen zitten ook flinke koel blokken.
Het spulletje heb ik hier vandaan http://stores.ebay.de/luxleds
zwahiel schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:52:
Probeer anders die Luxons direct op je koellichaam te doen. ipv een transfer oplossing. Ook willen koellichamen van koper ook beter werken. Misschien een kleine fan, maar dan trekt je voeding denk ik niet zo.
Ik denk dat ik de stroom gewoon wat lager zet , zo vresselijk veel licht heb ik nou ook weer niet nodig en heeft een positieve weerslag op de tijd dat de batterijen meegaan!
Ik ging er in de eerste instantie vanuit dat ik niet zo vresselijk veel koeling nodig zou hebben anders had ik wel een koelichaam van een passief gekoelde pentium 2 gepakt ofzo

Probleem is dat bij het monteren en solderen van de leds er een pootje van een van de leds is afgebroken , ik ben huiverig om de boel lost te gaan halen!, het was ook maar een expiriment dus de volgende keer weet ik waar ik op moet letten!

Mijn voeding kan heus nog wel 100 MA voor een fan ofzo geven maar het moet gewoon klein en compact blijven , het moet immers gemonteerd worden op mijn mooie carbon racefiets :)

koper is IDD ook een goede oplossing , geleidt de warmte beter maar ik heb geen koper en ik was niet van plan om daar ook weer geld in te steken
32db schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:23:
Of heel hard fietsen i.p.v. een fan :+

Heb je koelpasta gebruikt tussen de profielen? Dat scheelt ook een flinke slok op een borrel.
HAHAHAHAHA
ja das waar maar weet je dat je gedachte helemaal niet zo gek is .
Fietsen aan gem 30-35 KMPH met deze temparaturen zal zeer veel schelen , dat is duidelijk!

Tussen de leds en het kleine koelprofiel zit arctic silver
En tussen het kleine en grote profiel zit standaard koelpasta .

Verschil tussen leds @ 750 milli amps aan en uit in mijn zolderkamertje
Afbeeldingslocatie: http://www.extreemfm.com/5.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.extreemfm.com/6.jpg

Verwijderd

RSP schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:21:
Ik ben al redelijk wat websites af geweest, maar het is wat lastig om te ontdekken wat ik precies nodig heb. We gaan straks met ons bedrijfje verhuizen naar een nieuw kantoor. Hiervoor willen we de plafonds verlichten met RGB leds die gedurende de dag van kleur veranderen (langzaam dus, je moet d'r niet knettergek van worden.) Het is een flink oppervlakte (totaal ~175m2).

Ik kom "washers", "spots", "controllers" en allemaal andere onzin tegen, maar geen website kan me vertellen hoeveel ik nou nodig heb om alles goed te kunnen verlichten. Is er iemand die me in de juiste richting kan wijzen? de volgende producten lijken me zelf een goede kandidaat;

http://alenco.nl/ (Floodspot)

http://uniled.nl/?p=produ...me=Spot-Multi-Color-(RGB) (beide setjes)

http://www.led4ushop.nl/N...d4ushop.nl/N_art_141.html

Ons budget is zo'n 1000 tot 1250 euro. Dat lijkt ook nogal uit te maken met die LED lights ;)
Wij hebben enkel ervaringen met onze eigen sets. Deze zijn helemaal compleet met alle toebehoren erbij en je kunt maximaal zo'n 9 spots op 1 driver aansluiten. Daarnaast kun je (zonder extra toebehoren) maximaal 7 drivers aan elkaar koppelen. Dus in het meest uitgebreide geval kunnen 63 spots synchroon en automatisch van kleur veranderen met behulp van 1 afstandbediening.

De Trio RGB spots hebben een zeer goede lichtopbrengst, deze is vergelijkbaar met ongeveer 35 Watt aan verlichting (afhankelijk van actieve kleur uiteraard), dus deze komt overeen met een 3*1Watt High Power Spot.
De lichtspreiding is echter beter, dus je bestrijkt een groter oppervlakte met deze spots, ongeveer 2 vierkante meter per spot is uitstekend belicht bij een normale plafond-hoogte, daarnaast heb je behoorlijk wat strooilicht eromheen, zie afbeelding voor een foto van de verdeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL_KT-12-TRIO-3-RGB_8.jpg

De projectie is langs een muur en de spot bevindt zich aan de onderzijde, dus door het verschil in afstanden tot alle punten is de lichtintensiteit niet overal 100% gelijk. Met een projectie vanuit het plafond naar beneden is de verdeling wel gelijkmatig.

De Trio RGB spots leveren ook een aantal zeer mooie warm witte lichtkleuren, dus als je de kleuren beu bent, dan kunnen ze ook 'normaal' licht weergeven en kun je met de afstandbediening (+ en -) de kleurtint licht bijregelen.

Het automatisch programma is instelbaar qua tijd, van enkele secondes per cyclus tot ongeveer 1 minuut (geloof ik), dus dan gaat het verloop heel langzaam, de licht-overgangen gaan heel soepel en geleidelijk in elkaar over, dit is in ieder geval heel wat beter dan bij de standaard 5Watt RGB spots.

De spots passen in elk standaard armatuur (doorsnede 50mm) en de inbouwdiepte is slechts 20mm.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2007 14:28 ]

Verwijderd

Stephan224 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 19:43:
Weet iemand nog een goede webshop waar je complete LED arrays of strips kan kopen? Ik wil graag van die dingen hebben maar zie het niet zitten om zelf een rpintplaat te solderen.

Tips zijn welkom! ;)
Er zijn diverse mogelijkheden, zie onderstaande. Verder hebben we ook nog 1 demo-model van een vaste strip van 40cm met warm witte LEDs, overgebleven uit een project.

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL_KT-12-STRIP-40-WW_1.jpg

LED-Strip-SMD-flexibel

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL-SL-230-4W-2M-W_1%5B1%5D.jpg

LED-lichtslang 72 LEDs/meter Warm wit

Verwijderd

Hoi,

na een namiddagje deze toppic lezen ben ik al heel iets wijzer geworden maar nog niet helemaal door verschillende meningen natuurlijk vandaar nog een paar vraagjes. Ik zou graag spotjes (inbouw) in mijn plafond hebben in mijn gang. Welke neem ik best en klopt de redenering die ik hier gevonden heb om 1 spot te nemen per m²? Warmwit is het kleur waar ik het dichtste naar neig natuurlijk maar ik weet niet als ik best 38led spot neem of een 3X1 high power led.

Wanneer ik de gang boven afgewerkt heb, was ik er nog niet zo mee bezig om LEDs te nemen. Nu hangen daar hallogeenspots en die zou ik graag vervangen door LEDs. De fitting is HZ4? Is deze dezelfde als GU4?
Om nog eens terug te keren op deze vraag, Ook in mijn keuken zitten deze lampjes. Heeft iemand ervaring met deze lampjes van HMK shop?
Afbeeldingslocatie: http://www.hmk.nl/IMAGES/Images/verlichting/LED_LAMP-14.jpg
Ook heb ik er nog gevonden die volgens mij passen in een andere shop.
High power of 12LED capsule.
Afbeeldingslocatie: http://www.led-line.nl/contents/media/g4%20stift.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.led-line.nl/contents/media/g4%20capsule.jpg

Als laatste kan ik maar zeggen dat k hier veel toffe dingen gezien (en gelezen) heb. 8)

• mamu
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb met veel interesse dit forum gelezen. Ook ik zat met het probleem dat de ledlampen nergens in een winkel te bekijken zijn en is een ledlamp al gauw een dure gok. Na dit forum uitgebreid gelezen en de verschillende webwinkels bekeken te hebben heb ik 3 ledspots bij mrled.nl besteld. De halogeen vervanger GU10, 230V, 2.3W, 36 smdleds, warm wit. Die moesten in het Ikea armatuur op de kamer van mijn dochter. Daar zat 3x 35W halogeen in. 105W vond ik veel te veel voor die kamer. Ik was aangenaam verrast door de kleur temperatuur, de lichtspreiding en de lichtopbrengst. De 3 ledspots voldoen prima op de kamer. Ondanks dat het niet meevalt om dit in een foto te vangen heb ik dit toch geprobeerd. Zie de foto’s. Bij het maken van de foto’s heb ik maar 1 lamp in het armatuur gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.mulders/halogeenspot.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.mulders/ledspot.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.mulders/armatuur.jpg
We waren zo tevreden over het resultaat dat ik ook led lampen in het armatuur bij onze eettafel wilde proberen. Omdat ik deze ledspots niet met een E14 fitting kon vinden heb ik het armatuur naar GU10 omgebouwd. Over dit resultaat zijn we ook zeer tevreden. Het led licht is duidelijk minder aanwezig dan het halogeen licht en geeft dus een veel rustiger beeld. De hoeveelheid licht is voldoende. Het verschil in energieverbruik is ook aangenaam 2x 2.3W ipv 2x 40W. In maart gaan we met onze badkamer aan de gang en wil ik deze ledspots ook gaan gebruiken. De badkamerboer was ook aangenaam verrast door de ledspot die ik hem liet zien. Zij gaan ook kijken of ze de lampen in de showroom kunnen toepassen ipv de vele 50W halogeen spots die daar hangen.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Xiqum schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 21:36:
Ik ben behoorlijk 'nieuw' in het led gebeuren maar wou toch even reageren en tevens mijn eigen vraag op de post hierboven plaatsen.
Ik wil graag mijn 2x 2 halogeen (45w) spots vervangen, nu noem jij hierboven de 60LEDs lampen hiervan heb ik je review ook gelezen maar nu vraag ik me af hoe de kleur is, het lijkt mij nogal vrij wit en kaal? Of zit ik er dan ver naast?

Ik wil namelijk die 2x 2 halogeen spots (45w) dan waarschijnlijk gaan vervangen door 2 x 2 60LEDs lampen. Of misschien zelfs 2x 3 60LEDs lampen (tot.6 verdeeld over 2 armaturen) om de eventuele mindere lichtopbrengst wat te compenseren. Lijkt jullie dit een goed idee?
Vele aspectens zijn van belang ... en niet te vergeten natuurlijk de eigen beleving. Smaak is een moeilijk iets ;) Eerst even wat gevoelsgetallen uit een eerdere post:

18 LEDs = ongeveer 10-12W
36 LEDs = ongeveer 20-25W
48/60 LEDs = ongeveer 25-30W
3x1W High Power = ongeveer 35W
3x2W HP = ongeveer 40W

Bij de eerste twee (16&36) is de spreiding van het licht niet groot en komt dus alleen tot zijn recht in kleine ruimten (hal, overloop of als bedlampje). In een armatuur van drie kun je 3mx2m met trapgaten goed verlichten. Zie volledige test hier, iets te donker gefotografeerd resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDhal3i.jpg
Clickable.

Er zijn nu 36LEDs met 40o, die zijn echt super goed, zal vanavond mijn badkamerlamp even posten met die 40o LEDs. De 48 en 60 hebben een nog iets bredere spreiding. Deze heb ik in de hal beneden zitten. De kleur van de 60 is vrij wit, zo wit als een doorzichtige bollamp. In een armatuur van 3 heb ik 1x60, 1x48 en 1x36 amber wit zitten. Met zijn drieen een goed resultaat. Ik zal ook hier eens een foto van maken.

Foto 36LEDs 40o badkamerlamp amber geel/wit.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/badkameri.jpg
Clickable.

Foto 48, 60 en 36 Amber wit hal (komt iets groenig over maar is meer wit/geel)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/hali.jpg
Clickable.

(foto's uit de losse pols dus zijn niet scherp met deze sluitertijd van F2.0 NR3, goed het gaat om de kleur)

Terug naar de vraag ... vrij wit? Vond ik wel maar door in een armatuur meerdere lampsoorten te combineren naar eigen smaak en inzicht kun je behoorlijk mixen en naar je smaak afstemmen. Het vervangen van die twee lampen van 45W wordt nog wel een uitdaging. Je zult minimaal naar een armatuur van drie moeten, vier is aan te raden. Kijk op eerder genoemde link eens naar de vier armatuur, in werkelijkheid iets witter en de ruimte meer lichtvullend maar een zeer goede benadering:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/LEDkamer4i.jpg
Clickable.

Opmerking 1: Alle foto's die hier gepost worden in dit topic, daarbij lijkt de verlichting krap, niet ruimte vullend en soms zelfs donker. Dit komt omdat de meeste camera's (en de fotograaf) niet het licht echt kunnen "vangen". Een lichtpunt lijkt alles naar zich toe te trekken waardoor de omgeving donkerder wordt ... in werkelijkheid is het resultaat nog wel een factor mooier.
Opmerking 2: De meeste foto's hier hebben een witte muur, hierop reflecteert licht. Resultaten op gekleurde muren kunnen compleet anders zijn!

Beantwoordt dit je vraag een beetje?

[ Voor 12% gewijzigd door hamsteg op 13-01-2008 20:36 . Reden: Foto's toegevoegd ]

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik wil een bureau gaan ontwerpen, en ik wil hierin ook wat licht in verwerken,

iemand tips, toepassingen of andere ideeen hiervoor?

Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/9329/bureaube7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/336/bureau2nr2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/9577/bureau3xj9.jpg

wss gaat het iets worden met led strips, maar wat of hoe, moet ik nog uitdenken

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb de leds inmiddels binnen en gemonteerd. Het zijn er uiteindelijk 7 geworden. Ik vind dat er voldoende licht van af komt. Ze doen in mijn ogen niet eens zoveel onder voor de 50W halogeens die er eerst tijdelijk in hebben gezeten. De kleur "amber warm white" lijkt ook erg op de halogeen kleur. Al met al erg tevreden over het effect.

Het enige is: er lijkt toch behoorlijk wat kleurverschil en/of intensiteitsverschil te zitten tussen sommige leds, met name de led in de hoek lijkt veel geler. Op de foto zie je dat minder goed dan in het echt. Is dit normaal? Of moet ik dit lampje terugsturen?

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2029/2202761475_4fa8b08470.jpg?v=0
KopjeThee schreef op zondag 06 januari 2008 @ 09:01:
Ik had hier een nieuw topic geopend, maar ik denk dat ik mijn vraag nog beter hier kwijt kan.

Het komt er op neer dat ik een kleine werkkamer (3,5x2,5meter) wil verlichten met wat spotjes (6 of zo), die op +/- 2,6meter hangen. Nu zat ik te kijken naar LED verlichting. Het buroblad krijg nog een aparte verlichting, dus er hoeven geen grote tl balken te komen, lijkt me.

Wat ik zoek voor de werkkamer is:
- Warm wit / amber gekleurde led spotjes
- Voldoende lichtopbrengst
- Dimbaar is niet nodig (wel leuk, maar ik vermoed dat dat wel erg lastig wordt)
- Redelijk grote hoek bereik (zoveel mogelijk vergelijkbaar met halogeen)

Na wat rondkijken op dit topic kwam ik tot het volgende:
60 LEDs van Lumia.be. Ik zag op de website dat deze ook in Amber wit verkrijgbaar zijn. Van deze zou ik er graag 5 of 6 willen plaatsen.

Denken jullie dat ik dan iets heel erg fout doe? Veel te kort of veel te veel licht bijvoorbeeld?

• Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-03 17:43
.hans schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:14:
Ik ben nieuw in het LED gebeuren, maar ik zou graag in verband met het leggen van een nieuwe vloer willen weten of er ook een soort kant en klare oplossing is die past in vloerdelen van 12mm dik.

Ik had zelf de spots van leds-buy (http://www.leds-buy.nl/led-spots-vloerspots-c-53_111.html) gevonden maar deze blijken 18mm diep te zijn dus dat gaan niet passen.

Ik ben nu op zoek naar een alternatief, dus als iemand hier iets weet dan hou ik me aanbevolen ;)
Afbeeldingslocatie: http://webshop.meetthefuture.be/images/FL.jpg
Afbeeldingslocatie: http://webshop.meetthefuture.be/imagemagic.php?img=images/MLS.jpg

Ik heb zelf de bovenste in mijn vloer liggen.

http://webshop.meetthefuture.be

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En ik heb de onderste 10 stuks in mijn 8mm dikke laminaatvloer liggen :)
Gekocht bij led-shop24.de

Afbeeldingslocatie: http://www.foxke.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1246&g2_serialNumber=1

2 ledjes zijn ook wat geler dan de rest, maar verder bevallen ze prima :)

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 19:56:

Om nog eens terug te keren op deze vraag, Ook in mijn keuken zitten deze lampjes. Heeft iemand ervaring met deze lampjes van HMK shop?
[afbeelding]
Ook heb ik er nog gevonden die volgens mij passen in een andere shop.
High power of 12LED capsule.
[afbeelding]
[afbeelding]

Als laatste kan ik maar zeggen dat k hier veel toffe dingen gezien (en gelezen) heb. 8)
Ik ben ook op zoek naar (5 stuks) G4 Led lampjes om in een hanglamp te plaatsen. De tweede LEDjes die je noemt, zijn overigens ook (duurder) vekrijgbaar bij Conrad, een alternatief zijn deze van €7,50/stuk :

Afbeeldingslocatie: http://www.luminoutdoor.com/b_179.gif

HMK shop had ik ook gevonden, maar een korte Google leverde dit op: http://forum.trosradar.nl...701520bed5938272e9aefdc54 http://forum.fok.nl/topic/843799
Da's wel jammer, want ze verkopen 10 stuks GU10 LED lampen voor 24 euro, die kon ik ook wel goed gebruiken.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Indien je vandaag nog bestelt;

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/sap/its/mimes/zcop_nl2/99/cms/banner/homepagebanner_carnaval.jpg

Verwijderd

Christiaan schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:23:
[...]

Dank voor de tip. Ik heb toevallig vandaag 2 GU10 spots van je ontvangen. De 30 led versie is helemaal wat ik zocht. Dat is wel echt warm wit. De twee spots van MrLed waren toch echt te wit (voor de term 'warm wit').

Nu nog G4 leds
We hebben wel complete 'keuken' spots, eventueel kunnen we de printplaat ook los leveren (welke is voorzien van de pinnen die passen in deze fittingen):
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL-SP-12-SMD-9_1.jpg

Zie volgende link:
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/216

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 22:18 ]

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Heb net twee G4 sokkel leds besteld bij Tuinenwinkel.nl. Geen idee wat de opbrengst is, dus het is een beetje een gok. Helaas wel vrij duur door de verzendkosten (20 euro voor slechts 2 G4 leds).

Heeft iemand ervaring met dit soort G4 spots?
Afbeeldingslocatie: http://www.led-line.nl/contents/media/g4%20capsule.jpg

De lichtopbrengst lijkt me hier een stuk groter.

[ Voor 17% gewijzigd door Christiaan op 02-02-2008 22:07 ]

• tnimble
De ene type LED kan best heel erg veel blauw en of groen licht geven en de andere type niet.

Er zijn net op olino 2 lampen geplaatst.
LedLightEurope Down-Light 7W Warmwit en LedLightEurope ball-led met 3 leds

De bovenste geeft redelijkwat blauw licht en een heleboel groen geel licht. De onderste lamp geeft juist weinig blauw en geel een beetje naar oranje licht.

Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/images/articles/LLE_E27_Down-light_7w_ww_spectrum_small.png

Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/images/articles/LLE_E27_New_pw_ball_3L_spectrum_small.png

Verwijderd

ik heb vandaag me ledjes binne gekrege :)

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/1935/dscf2800yi9.jpg

kleiner dan ik verwachte, maarja
na een beetje solderen en monteren was ik al klaar na een middagje!

Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/2743/dscf2813rj9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/4109/dscf2817iu9.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:52:
Zijn er tegenwoordig wel led lampen verkrijgbaar die een ruimte "compleet" kunnen verlichten
zoals halogeen lampen en gloeilampen??
Ja hoor, bijvoorbeeld deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-TRIODC-3x3WW_1.JPG

Zie volgende link voor meer info over deze (dimbare) spot:
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/218

Zie volgende link voor alle produkten uit deze serie:
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/cat/109

Er is ook een spot te leveren met 5*3Watt High Power LEDs, die is helemaal fantastisch qua lichtopbrengst, lichtkleur en lichtspreiding, maar de 3*3Watt is ook al een zeer krachtige spot.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Len

Leeg

Ik heb in mijn huis een mooie koof in de woonkamer. Dit was al gemaakt door de vorige eigenaars. Maar ik heb zo het idee dat als we heb gebruiken de kw/u meter mach 1 gaat draaien.

De vorige bewoners hadden een verbruik bij de nuon van ongevver 280 per maand. Ik gebruik die sfeer verlichting van de koof niet, bij normaal gebruik heb ik bij elkaar 4 ikea spaarlampen aan. Mijn verbruik zit nu geloof ik bij 170 euro per maand.

De verlichting van de koof bestaat uit Osram Linestra lampen. Hou je vast, alleen in de woonkamer:

15x 120W
5x 60W
5x 35W

Een totaal van 2275W.

Hier moet toch wel een besparing te halen zijn! ;) De lampen geven behoorlijk geel licht. Ook de muur is gelig. Echt witte leds wil ik er niet in. Het is nu te dimmen, maar dat is niet echt nodig.
De lengte van de koof is bijna 20 meter.

De koof:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PP9KJbqIQtEPBYk4AZRVeHNO/full.jpg

Het wordt zeer heet in de koof en het plastic gootje is al aan het desintegreren ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qXehFzlNpTeZpQTxHlNDb7RS/thumb.jpg

De keuze is volgens mij tussen:

LED-Lichtslang Flexibel 36 LEDs/meter Warm Wit
en
LED-Lichtslang Flexibel 72 LEDs/meter Warm Wit

Het gaat natuurlijk om de lichtsterkte, dat moet je toch echt zelf zien. Daarom denk ik eraan om een stuk van 2 meter te kopen van de 72 LED's slang. Als het niet bevalt (nog te donker/licht of verkeerde kleur) dan hang ik het boven mijn kledingkast.

Is het mogelijk om er een soort inbouw dimmer voor te kopen? En zijn lengtes van 20 meter mogelijk?

De keuken heeft ook nog indirecte verlichting maar dat is een stuk minder lang. En dat is fase II van Len's energie besparingen plan ;)

Free Tibet

• Len
  • Nu online

Len

Leeg

Yesss vandaag de LED-slang binnen gekregen. (Bij de buren, maar die waren gelukkig thuis)

Ik heb de slang meteen in de koof opgehangen. Ik zag meteen al dat ze bijna niet onderdoen voor de oude lampen.
Bij het ophangen heb ik even 1 van de oude lampen eruit gehaald. Bij het weer terugsteken was het natuurlijk kapot ... :(

De foto's van links naar rechts, van boven naar beneden:

1e foto - Alles aan. Oude lampen en de led's. (leds zien er op de foto groenig uit, maar dat is irl niet echt zo, de oude lampen zijn toch echt wat geler en de leds gewoon witter)

2e foto - Oude lampen aan. Midden in de koof is de defecte lamp :/

3e foto - Alles uit! jaja

4e foto - Alleen de leds.

Even afwachten wat m'n vriendin ervan vindt. Nog een voordeel t.o.v. de oude verlichting, het is stil ;Y) De oude gloeibuizen maakt toch wat herrie: Gezoem en tikken van de warmte.

LEDS
LED + Oude verlichtingOude verlichtingAlles UIT
LED

Free Tibet

• Len
  • Nu online

Len

Leeg

IJsbeer schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 20:10:
LED's lijken idd wat groenig! Maar de TL's wel erg wit, hoe zou je de kleur omschrijven?
En zijn dit nu de 72 LED's of de 36?
Het is de 72 LED's versie (alhoewel ik het niet geteld heb ;))

De originele verlichting zijn geen TL's maar lange gloei lampen.

Afbeeldingslocatie: http://www.brinklicht.nl/shop/img/250p/L062313924.jpg

De kleur is echt ZEER warm wit. Ik heb ook niet de verwachting dat ik dit ooit met led's kan krijgen.

Free Tibet

• Len
  • Nu online

Len

Leeg

Ik kom er nu achter dat ik misschien de slang "op z'n kop" in de koof had. Maarja, geen zin op het weer terug te hangen. Het ligt nu achter de TV op m'n kast. Ook een best leuk gezicht :D

Nog ff sparen en dan ga ik toch die 20 meter bestellen denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z36Gff0YP96C2JAnuCZCf5v2/full.jpg

Free Tibet

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Zag laatst toevallig dit in een karwei krantje. De efficiëntie van LED lampen wordt nogal eens overdreven maar 7x efficiënter dan een spaarlamp? :X
Afbeeldingslocatie: http://img380.imageshack.us/img380/8100/lampendl8.jpg

www.madwizard.org

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
FYI. In aanvulling op een andere post die ik eerder heb gedaan... Een foto met hetzelfde type led lampjes, maar dan in een aantal andere kleuren (rood, geel, en groen). Ik heb deze lampjes even geleend van een collega. Er was geen andere lichtbron en ik heb geprobeerd de foto zodanig te maken dat het beeld overeenkwam met mijn "lichtbeleving".

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3270/2330991015_ec2a969ec7.jpg

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:20:
[...]
Heeft iemand ervaring met desze lampjes, ze komen over als replacements for normale spaarlampen
Ben net terug van de Karwei in Leusden, waar 3 van de 4 lampen in werking te zien waren.

De eerste twee lampen van links (de "gloei" en de "kaars") geven mooi, warm, wit licht. Een heeeel klein beetje neigt het richting groen. Maar zeker geschikt als vervanging van gloeilampen. De eerste is voor 3 Euro meer ook leverbaar in een versie met sensor.

De 3e van links bevat 4 powerleds en verbruikt 4 watt, volgens de verpakking (dus niet 2 watt, zoals vermeld in de advertentie). Deze geeft kil wit licht.

De PAR-lamp was wel verkrijgbaar, maar niet werkend opgesteld.

Afbeeldingslocatie: http://img380.imageshack.us/img380/8100/lampendl8.jpg

• Holelotof1
  • Laatst online: 02-10-2025
Beste tweakers.
Na veel inspiratie opgedaan te hebben in dit forum/op deze site (en met name "Huis verlicht met maximaal 200 Watt) is het me gelukt om mijn hele appartement te voorzien van LED verlichting (Ok: behalve mijn WC, Douche en afzuigkap dan). In totaal blijf ik beneden de 200 Watt, huiskamer = 80 Watt, hal + slaapkamers = 26 Watt, balkon = 10 Watt plus de 3 gewone lampjes < 200 Watt.
Graag deel ik mijn ervaringen (looks, specs, installatie RGB lampen en computergestuurde RGB LED-strips) alhier. Posten met plaatjes is nieuw voor me vandaar dit voorproefje:

Afbeeldingslocatie: http://img340.imageshack.us/img340/1984/overviewalloon2rp4.jpg

De rest volgt dus, niet direct, kost me wat tijd maar heb 1 vraag:
De benodigde spullen heb ik aangeschaft bij 2 webshops welke nog niet in de inleiding (bij Links / Websites) genoemd zijn, zonder hun toelichting en service was het me niet gelukt. Kan ik die websites gewoon noemen? Er zijn ook dealers actief in dit forum dus dacht waarom niet?

Edit: Oh ja, kan ik ook filmpjes plaatsen? Daar alle kleuren apart in te stellen zijn en te programmeren zullen de effecten beter overkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Holelotof1 op 15-03-2008 18:23 ]

• Holelotof1
Appartement verlicht met maximaal 200 Watt.
Deel 1: Vervangen conventionele verlichting door LED.

Mijn 10 x PAR 30 spots hangen al jaren in de woonkamer (Dank: Jerry & Flashlight) en waren gevuld met 60 Watt lampen. Het verwisselen van kleur was toen een kwestie van verwisselen kleurfilter. Eerst wilde ik de PAR 30's bevestigen aan een truss (zoals je die in theaters en disco's ziet) maar die zijn groot, lomp en duur. Alles moest liefst in chroom en de oplossing was simpel: de dikste CV buis (25 mm) met bijbehorende CV bevestigingsbout. Gaten boren in de CV buis, elektrische bekabeling erin, kroonsteentje erbij, boutje erdoor en bevestigen PAR 30 geeft als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/3607/partf9.jpg

Nu vond ik 10 x 60 Watt zonde van de energie en vond, na inspiratie opgedaan te hebben in dit forum en googelen, de volgende RGB spots met afstandsbediening:

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/3959/rgblede27pv7.jpg

* American DJ hoog vermogen LED lamp RGB E27 a EUR 34,95

Algemeen:
Deze LED lamp van American DJ is een hoog vermogen LED lamp met E27 fitting die gebruikt kan worden voor het snel vervangen van normale halogeen lampen. Deze LED lamp bespaart enorm veel op de energiekosten en met de bijbehorende afstandbediening kies je razendsnel je favoriete kleur of programma.

Specificaties:
- duurzaam en energiezuining
- temperatur: 0 tot 50 graden
- 10.000 uur levensduur
- RGB kleuren mixing met afstandbediening
- infrarood sensor voor kleurenwisseling op de lamp
- 16 verschillende kleuren
- draadloze afstandbediening niet inbegrepen
- diverse ingebouwde programma's
- 2 verschillende dim functies
- E27 gloeilamp fitting
- input 100-240V / 50/60 HZ
- stroomverbruik: 5W
- lengte 100 mm
- diameter 49 mm

* American DJ LED afstandbediening a EUR 6,95

Algemeen:
Door middel van deze afstandsbediending wordt het besturen van hoogvermogen LED lampen nog gemakkelijker. Verschillende functies kunnen er bestuurd worden zoals dim, strobe etc.

Specificaties:
- bestuurd kleuren, overgangstijd, strobefuntie, dimfunctie en standaard programma's
- geschikt voor de 12 volt en E27 uitvoering
- wordt geleverd inclusief batterij
- makkelijk klein formaat

Bron: http://www.bax-shop.nl/led-lampen/bekijk-alle-producten.html

Het vervangen van een gewone (E27 fitting) lamp door zo'n LED lamp is uiteraard simpel. Na aanschaf van een tweetal lampen was het resultaat erg goed. De lichtopbrengst van de 5 Watt LED spot was beter en het licht helderder dan de 60 Watt spot (met kleurfilter). Leuke bijkomstigheid is het kunnen veranderen van de kleur dmv de afstandsbediening. Oranje geeft een goede sfeer als er eters zijn en gewoon wit licht is wel prettig als je een krantje leest. Als je de gewone aan/uit lichtschakelaar gebruikt gaat het laatst gekozen kleurtje aan dus je hebt de afstandsbediening alleen nodig 'om te spelen'.

Ik besloot al mijn PAR 30 spots van een RGB spot te voorzien, de bestelling bij www.bax-shop.nl verliep soepel en snel (Logisch: ze zitten bij de laatste 3 genomineerden voor de Thuiswinkel Awards 2008).

10 x 60 Watt in de woonkamer is nu dus vervangen door 10 x 5 Watt.

In de slaapkamer en gang hangen ook PAR 30 spots enkele daarvan zijn gevuld met een goedkope witte 3 Watt (18 LEDs) lamp met daarvoor een kleurfilter (de lichtopbrengst is matig maar veel licht is in de gang niet nodig). Totaal van de verlichting aldaar is 26 Watt.

Voor het balkon heb ik de "Buitenlamp Darwin" van de Gamma aangeschaft, de specs ben ik ff kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/7851/darwinyi5.jpg

De buitenlamp geeft licht maar de lichtopbrengst is matig. Zou daar wel wat (waterdichte) RGB LED spots willen maar de PAR 30 spots in de woonkamer kan ik makkelijk naar buiten richten en dat is voorlopig wel prima.

Tot zover (het qua implementatie makkelijkste gedeelte) deel 1, de installatie van SMD LED strip en het uiteindelijke totaal resultaat volgt later in deel 2.

• Holelotof1
Appartement verlicht met maximaal 200 Watt.
Deel 2: Installatie SMD LED strip.

Na het vervangen van de conventionele verlichting door LED (zie deel 1) wilde ik nog een stapje verder gaan: een "Living Colors Room" leek me wel wat. Op internet vond ik wat LED toepassingen voor bedrijven en kwam uiteindelijk uit op RGB SMD LED strip. Ik had hierbij de voorwaarde dat de kleur makkelijk aan te passen moest zijn en het een muur goed kan uitlichten.

De montage moest gaan plaatsvinden op een reeds eerder aangelegde wandgoot (voor het wegwerken van de geluidskabels van mijn thuisbioscoop). Wandgoten zijn groot en lomp en bedacht dat geleiderails voor schuifdeuren wel een oplossing zou zijn, het werd het volgende profiel: Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/8756/alugootzz5.th.jpg

Nadat mijn vragen (kan het allemaal wel wat ik wil, welke voeding is er nodig, hoe zit het met de aansluitdraden, welke afstandbediening kan ik gebruiken) via e-mail en telefoon werden beantwoord
besloot ik de volgende bestelling bij www.ledtuning.nl te plaatsen:

* 5 x LED strip Full-color, RGB (12V, 30 LED's per mtr) (LS12RGB30I13) a EUR 37,50 per meter
Inleiding:
Alle kleuren kunnen gemaakt worden door Rood, Groen en Blauw afzonderlijk te regelen (Common-Anode). De strip kan per 3 LEDs op maat geknipt worden (per 100mm). Uitermate flexibel, nauwe bochten mogelijk. Het is goed bestand tegen schokken en vibraties. Eenvoudige installatie, heeft zelfklevende tape. Belangrijke energiebesparing. De LED-strips kunnen verlengd worden door ze met elkaar door te verbinden m.b.v. de soldeerpunten, waar de voeding door gaat.

Technische gegevens:
- Kleur licht: Full-color, Rood, Groen, Blauw (Common-Anode)
- Licht Intensiteit (F): Rood: 9 ~ 11 lm/meter
- Groen: 10 ~ 12 lm/meter
- Blauw: 8 ~ 10 lm/meter
- Openingshoek (2θ1/2): 120 °
- Piek Golflengte (λP): Rood: 620 ~ 635 nm, typisch 630 nm
- Groen: 520 ~ 530 nm, typisch 525 nm
- Blauw: 460 ~ 470 nm, typisch 565 nm
- CIE-diagram coördinaten: Rood: X:0.708 Y:0.292 (1931 CIE norm)
- Groen: X:0.114 Y:0.826 (1931 CIE norm)
- Blauw: X:0.136 Y:0.040 (1931 CIE norm)
- Lengte: Per meter of op specificatie (Prijs per meter!)
- Lengte per segment: 100mm (kan per segment op maat geknipt worden)
- Lengte per haspel: 5 m
- Aantal LED’s: 30 LED’s/meter
- Werkspanning (V): 12 V
- Werkstroom (A): Red: 0.18 A/meter
- Green: 0.14 A/meter
- Blue: 0.16 A/meter
- Total (RGB): 0.48 A/meter
- Max. lengte: 7 meter
- Breedte: 8 mm
- Dikte: 2.1 ~ 2.3 mm
- Min. buig radius: 10 mm
- Gewicht: 20 gram/meter
- Opslagtemperatuur (TSTG): -40 ~ +100 °C
- Bedrijfstemperatuur (TOPR): -40 ~ +80 °C
- Soldeervoorwaarden (TSOL): Max. 10 Sec. @ 260 °C
- Levensduur: 30.000 uur
- RoHS richtlijn: Voldoet aan RoHS 2002/95/EC

Opmerking:
Knippen per 3 LEDs op de markeringen (iedere 100mm). Afgeknipte delen kunnen weer worden gebruikt, de verbindingen kunnen gemaakt worden op de gereserveerde aansluitingen. Max. 10 Sec. en 260 °C. De minimum buigradius is 1cm. Let op voor beschadigingen tijdens montage.

* 1 x 12V/24V 3x2.5A Chromoflex RGB-Controller met IR ontvanger [LC24V25A3C7] a EUR 47.50

Inleiding:
Chromoflex is een excellente full-colour controller en was ontworpen voor gebruik met RGB LED strips. Het kan tot 16 miljoen verschillende kleuren genereren met 3 kanalen. Daarom is het de ideale controller voor allerlei soorten geavanceerde lichteffecten, deco en ontspannings verlichting. Chromoflex heeft verschillende ingebouwde effecten, van rustige kleurverandering, tot en met show effecten. Externe drukknoppen, DIP switches of PC software kan worden gebruikt om de modulen aan te sturen. Tot max. 30 controllers kunnen samen in een network aangesloten worden. Het complete network kan bediend worden met standaard drukknoppen of (erg handig) met een infrarood afstandsbediening.

Inhoud:
Elke Chromoflex wordt verstuurd met een korte beschrijving, een connector voor de voeding en een connector voor de netwerkinterface, een korte aansluiting (kabeltje) voor het aansluiten van 4 externe
drukknoppen en IR ontvanger. De connectorkabel naar een PC (RS232) is als een appart item beschikbaar of kan gemakkelijk zelf gemaakt worden (zie software documentatie). De Infrarood-Afstandsbediening is een optionele accessoire. De IR ontvanger wordt meegeleverd met de controller.

Software / verdere informatie:
Verschillende Chromoflex modulen kunnen aangesloten worden in een netwerk. Voor programering is de software "Chromoflex Editor" vrij voor download beschikbaar van de Internet site (adres staat aan het eind in de beschrijving). Een COM-poort (RS232) of een standaard USB/RS232 converter is nodig.

Voorgeprogrammeerde effecten (8 stuks):
- Standaard kleur verandering, kleur verandert elke 5-60 seconden, standaard = 2.5 seconden.
- Langzame (heel zachte) kleur verandering elke 30-180 seconden, standaard = 10 seconden.
- Random veranderende kleuren "Blob"
- Gedefinieerde kleur verandering door gebruiker. (kan veranderd worden d.m.v. "Chromoflex Editor" software voor PC, standaard is rood-groen-blauw)
- Random veranderende kleuren "LSD"
- Simulatie van een vuur "Fire"
- Simulatie van een onweersstorm met lichtflitsen ("Flash")
- Random gekleurde flitsen ("Burst")

Als je je eigen kleur veranderingen wilt programeren, dan kan dit heel gemakkelijk met de gratis software voor PC "Chromoflex Editor". Deze software kan gratis worden gedownload van de Internet site. De 8 effecten kunnen geselecteerd worden met 4 druknoppen. Met elke knop kan twee effecten gekozen worden.

Werkspanning: 12V/24V.
Uitgangsstroom: max. 2.5A / kanaal (3 kanalen).
Gewicht: 95 grams.
Afmetingen LxBxH: 96x51x34mm

* 1 x Voeding 12V 5A 60W (PS12V5A60W0) a EUR 24.90

Bron: http://www.ledtuning.nl/c...?cPath=91&products_id=295

Nu moest de 5 meter LED strip in stukken geknipt worden (kan om de 10 cm) en dus was een goed lichtplan nodig:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/1303/lichtplanplussoldeeractxm3.jpg

Na het eerst testen of het goed zou gaan werken met (goede kwaliteit CAT 5) patchkabel ben ik aan het solderen gegaan, het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/5417/ledstripmetbekabelingrd2.jpg

Na het aanzetten bleek echter dat sommige gedeeltes het niet deden, vreemd genoeg lag dat niet aan de soldeerpunten maar waarschijnlijk ben ik wat te ruig omgegaan met de LED strip en is deze te scherp gebogen geweest. De eerste 10 cm van een bepaald segment werkte en de achterliggende 90 cm niet. Na storingszoeken (los solderen en voeding aan de andere kant aansluiten) bleek die 90 cm het gewoon te doen. De voeding komt echter vanuit 1 kant dus is dit opgelost door 'een bypass', zie de extra blauw/witte aansluitdraden in de hoek:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/461/hoekuitic2.jpg

Als de strip aanstaat is het donker en zie je gelukkig niets meer van 'de bypass':
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/2435/hoekaanpd9.jpg

Na het aanleggen van een RS232 verbinding tussen mijn PC en de Chromoflex kan ik de strip elke kleur geven die ik wil: Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/7939/chromoflexswub6.th.jpg

Ook kan ik een standaard Philips (RC5 code) afstandsbediening gebruiken en zelfs mijn telefoon (via
programma IRremote) om dit licht aan of uit te doen of elke kleur te geven die ik wil.

Het eindresultaat is een Living Colors Room:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/2245/eindresultaatblauwzm2.jpg

Het is niet elke dag feest dus gewone verlichting is ook wel fijn:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/9875/eindresultaatwitmw2.jpg

Maar ben een beetje kleurenblind en ga toch voor:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/4711/eindresultaat1pd8.jpg

Op de website van de leverancier is het stroomverbuik van deze gadget makkelijk na te gaan:
Werkspanning in Volts = 12 V
Stroom per meter in Amps = 0.48 A
Totale stroom in Amps = 2.4 A
Totaal vermogen LED-strip = 28.8 W

Voordat ik aan de bevestiging van de SMD LED strip begon dacht ik dat het nodig zou zijn een extra aluminium strip (met dubbelzijdig plakband) aan de wandgoot te bevestigen zodat je niet direct in de LEDs zou kunnen kijken. Dit bleek uiteindelijk niet nodig, de LEDs op de strip stralen recht naar beneden en de strip is dimbaar. Het effect is erg geslaagd, mijn kamer lijkt zelfs groter geworden.

Samengevat heb je wel wat technische kennis en geduld nodig om met SMD LED strip aan de slag te gaan, het is nog niet 'voor het grote publiek'. Het is ook niet goedkoop, dus schaf wat RGB spots of een LivingColor lamp aan als je geen hobbyist bent.

Met dank aan alle tweakers die me inspiratie hebben gegeven en de twee webshops voor hun hulp en tips. Hoop dat mijn informatie en ervaringen jullie ook weer verder helpen. Als er nog vragen of opmerkingen zijn: ik blijf dit forum volgen want ben er van overtuigd dat LED licht de verlichting van de toekomst is.

Voor de liefhebber: in een filmpje zijn de te maken effecten goed te zien, ik ben klaar voor het geven van m'n volgende feestje:
http://img532.imageshack....teninactieconvertejh5.flv

Edit: Oh ja, en wie wil weten hoe LEDjes worden gemaakt gaat naar:
http://www.ledtuning.nl/index_site.php?Name=ledfun_NL

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 13:44

Metro2002

Memento mori

Nou ben terug van de karwei, heb 1 E27 lamp gekocht uit de aanbieding (die overigens best duur was :X ) en 3 halogeen spots GU10 , helaas hadden ze geen 3 dezelfde meer maar das alleen maar mooi om te experimenteren :P ik heb 2 Karwei eigen merk spots en 1 Philips blue.

Die karwei dingen geven mooi gelig licht alleen HEEL weinig dus dat zijn geen blijvertjes, die philips geeft meer licht maar is erg kil, soort TL licht.
De E27 bulblamp geeft prima licht, ongeveer vergelijkbaar met een 40w gloeilamp en redelijk goed difuus, alleen jammer van de prijs (bijna 20 euro!). Die karwei spots kostten 7 euro en de philips kost 9,95.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3417.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3418.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3419.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3422.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3423.jpg

Kortom: gematigd postitief, de bulb bevalt goed maar de spots geven me te weinig licht dus daar komen nog andere voor. Ik ben wel van plan de rest van het huis ook te gaan verlichten met LEDs, het mooie is dat ik van indirect licht hou en nu ook al mijn woonkamerverlichting via indirecte verlichting heb dus hoef relatief weinig aan te passen :)

Het mooiste is natuurlijk het verbruik: die geven 1 watt dus 3 watt in totaal in de badkamer :o en die bulb in de keuken is 4 watt. Dat maakt natuurlijk veel goed als je op zoek bent nara minimaal verbruik :9

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 18-03-2008 18:45 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 13:44

Metro2002

Memento mori

heb zojuist ook nog led lampen gehaald voor in de woonkamer maar dat is niet echt een succes:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3424.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3425.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3426.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3428.jpg

ter vergelijking een 5tal 25w gloeilampen ernaast:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3429.jpg

in de slaapkamer is het prima te doen:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3427.jpg

Voor in de woonkamer zijn 4 x 1w led lampen helaas te weinig -O-
(dit waren gamma eigen merk E14 led lampen)

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Het heeft even geduurd. Mijn project werkkamer is bijna bevroren na de komst van zo'n klein kruimeltje. Maar gelukkig begint er weer lucht te ontstaan en heeft de kersverse papa ook weer zin.

Een stuk van de schuur ben ik aan het ombouwen tot werkkamer. Vorig jaar September heeft een aannemer de garage met 3 meter verlengd, heb ik vervolgens 3(!) tussenmuren uit de garage gesloopt om er vervolgens slechts eentje voor terug te zetten. De vorige bewoner had een praktijk met verschillende kleine kamertjes (3x1.5m). De ene tussenmuur scheidt de werkkamer van de schuur. Deze is extra geïsoleerd enzo en nu ben ik begonnen top-down met de afwerking.

Dat er LEDs in zouden komen was vooraf besloten. Vier LEDs voor de kamer verlichting en eentje boven het toetsenbord. De vier zijn fixed behuizing, de toetsenbord led is in een kantelbare behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1p4qtg2oDyNsxvjZ70sGT66GQacvMwby2mAV4IYD6PI1VqQnSIlfzI8d4qxwTQWyBRu1ZCOGuqqXE
Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1p4qtg2oDyNsz5vaxM8Ghj3vp_AMrno-bGhDjcvPMN3KEM5YTkKfjLVkEmac7p6tTDuzWezWNllVY

De toetsenbord LED lijkt sterker te zijn op deze foto's maar dat komt doordat de montage van de lamp meer uit het plafond komt om te kunnen kantelen. Ook is de toetsenbord LED een 36 LEDs variant en zijn de overigen 3x1W. Als het af is zal ik nog eens een foto maken.

PS. Foto's zijn zonder flits genomen en benaderen de werkelijkheid behoorlijk goed.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 25-03-2008 11:34 ]

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
Voor in ons nieuwe huis ben ik ook eens aan het kijken voor LED verlichting :
- In de trap http://www.dmlights.be/nl...ight/Hela/DL+3040811.html Afbeeldingslocatie: http://dmlights.be/img_all/large_deltalight_hela_dl-3040811.jpg

-Sterrenhemel in de kamer van de kinderen: 12mm mdf 300x225 4 ledsnoeren zoals deze :

http://cgi.ebay.com.au/ws...geName=ADME:X:AAQ:AU:1123

Afbeeldingslocatie: http://www.kingseller.com/caiguangqian3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kingseller.com/caiguangqian1.jpg

Fibres zijn een 4-6cm lang 30-40 per led lamp 100 led op 1 snoer (ga die wel niet allemaal gebruiken :-) )

Dan als spots, ik heb er hier al 4 uitgeprobeerd :

philips deco led 1w 3lumen volgens de site

alsook 1.5 w en rgb kleurenveranderende 1.5w deco led lampen allen voor gu10

Alledrie komt er amper licht uit , enkel voor heel kleine oppervlakte te verlichten.

Dan massive 1.5W led lamp Is al beter, In vergelijking met de gewone 25watt halogeen spots ongeveer de helft van het licht .

http://www.prismaecat.lig...ight/Details.aspx?fh_eds=ß&fh_location=//prof/nl_NL/categories<{fepplg}/countries>{nl_NL}/status>{act}/categories<{c_0002fepplg_75_ep01}/categories<{c_0102fepplg_2310_ep01lssl}/categories<{c_0032fepplg_2420_ep01lret}/categories<{f_0032fepplg_2420_phl_ledlamp}&fh_reftheme=nl_NL_promo_75141014,seeall,//prof/nl_NL/categories<{fepplg}/countries>{nl_NL}/status>{act}/categories<{c_0002fepplg_75_ep01}/categories<{c_0102fepplg_2310_ep01lssl}/categories<{c_0032fepplg_2420_ep01lret}&fh_refview=lister&fh_secondid=929000170402_2&fh_start_index=0&left_nav=nl_nl&tab=specs

http://www.prismaecat.lig...&family=&&left_nav=nl_nl&

Nog te proberen :

http://www.led1.de/shop/p...=led-spots-gu10-c-107_120

Sockel: GU10
Spannung: 230V AC
Farbe: warmweiß
Leistungsaufnahme: 2,3Watt
Abstrahlwinkel: 35°
Helligkeit: 1700Lux/50cm (entspricht etwa 125 Lumen)

Als die 30-40 keer zoveel licht geeft als die philips zal dat meer dan genoeg zijn denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door k995 op 16-04-2008 11:59 ]

• Len
  • Nu online

Len

Leeg

Len schreef op woensdag 16 april 2008 @ 22:50:
[...]

Vreemd, ik heb net mijn ledslang van je binnen, en de lichtkleur is witter dan de oude warm-wit. Ik vind het een eind killer en juist minder sfeervol.

Maarja ik ben nu moe en ga eerst ff lekker maffen.
Ik heb even een foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qS1RO1eq0imcRCuJwuPOTvBR/full.jpg

die nieuwe slang is de bovenste, dat is toch niet echt sfeervoller te noemen? :o

Free Tibet

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:48:
We willen onze trap gaan verlichten met een ledlichtslang.
Gaat deze genoeg licht geven, we zouden geen andere verlichting in de hal willen voorzien.
De LED-lichtslangen geven niet voldoende licht om als hoofd-verlichting te kunnen dienen, het is meer sfeer/accent-verlichting.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:48:
Dan willen we ook nog led spots voorzien in de badkamer, boven de spiegel.
Gaan deze genoeg licht geven om je gezicht in detail te kunnen bekijken in de spiegel?
(vind mijn vrouw vooral belangrijk ;-) , ze heeft een beetje schrik dat ze niet helder genoeg schijnen en/of rare kleur gaan geven.)
Hiervoor zijn weinig LED-spots echt geschikt.
Wij hebben hiervoor bijvoorbeeld twee echte geschikte mogelijkheden:

Optie 1: Spot GU5.3/MR16 Trio Power Warm wit:
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL-SP-12-GU5-3x1W_TRIO_1(1).jpg

http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/251

Optie 2: Spot Trio Power 3*3W Warm wit:
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-TRIODC-3x3WW_1(1).JPG

http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/260

Beide types spots zijn 50mm doorsnede en passen dus in een normaal armatuur.
Beide types spots kunnen met een speciale dimmer worden gedimd of uiteraard gewoon met een aan/uit-schakelaar worden geschakeld.

Verwijderd

Wow, ik was hier al een tijdje niet geweest maar dit
topic gaat zeker de goede kant op, wat een bron van informatie! :)

Vond het wel even leuk om mede te delen dat we sinds afgelopen maand
een nieuwe 3x2 Watt spot hebben geïntroduceerd. Deze 3x2Watt spots heeft CREE LEDs
en een extra warme lichtkleur van 2700K, de stralingshoek is ook verbeterd van 30 naar 50 graden

Dit is de 1e ledspot die echt zeer warm licht uitstraalt.
Hij geeft +-400Lumen aan licht en is zowel qua lichtkleur als qua lichtopbrengst
niet te onderscheiden van 35Watt halogeen spots.
Groot voordeel is dat hij even groot is als de 3x1Watt spots en dan ook
in alle standaard armaturen past.

Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article1931840.jpg

Meer nieuws? ja!
De MR16 variant van deze nieuwe ledlamp is dimbaar!
Hier leveren wij ook een dimmer voor incl. afstandsbediening zodat
u het licht vanuit uw stoel kunt dimmen.

Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article1936002.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 17:14 ]

Verwijderd

Een echte aanrader is deze spot:

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL-SP-12-GU4-1W-CREE_0.jpg

Dit spotje geeft echt zeer veel licht en is zeer compact, voor afmetingen zie:

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL-SP-12-GU4-1W-CREE_1(2).jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 12:11 ]

Verwijderd

Dat zijn de enige 2 types spots die 35mm zijn en direct op 12Volt functioneren.

Een andere mogelijkheid is de Mono High Power Spot, deze is uiterst compact, geeft ook behoorlijk veel en zeker mooi licht en is eventueel dimbaar (afhankelijk van de gekozen besturing). Deze spots werken op 350mA, dus moeten achter een driver worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-MONO-1-WW_3.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 12:11 ]

Verwijderd

Verder misschien wel interessant:

Ik ben sinds 3 weken bezig in ons nieuwe (bestaande) huis en dat wordt ook grotendeels voorzien van LED-verlichting. Achter in de kamer heb ik alvast 4 Trio High Power Spots 3*3Watt geplaatst met dimbare drivers.

De drivers worden perfect gedimd met 1 dimmer (0..10Volt) die er exact hetzelfde uit ziet als een normale dimmer. Daarnaast heb ik een extra schakelaar geplaatst om 2 van de 4 spots uit te kunnen schakelen om 's avonds enkel de 2 achterste aan te laten staan (extra energie-zuinig :)) om enkel de tuindeuren lichtjes te verlichten.
Indien alle 4 de spots aanstaan, dan worden ze alle vier gedimd, worden 2 spots uitgeschakeld, dan zijn de 2 die branden gewoon nog te dimmen!

Deze spots geven zoveel licht, dat het echt wel fijn is dat ze te dimmen zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-TRIO-WF-3x3WW_3(1).JPG

Deze spots gebruik ik er voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-TRIODC-3x3WW_1(2).JPG

Ook de gehele keuken en wc worden hiermee verlicht, er komen SMD-LED-spots in triangles onder de keukenkastjes en de spiegelverlichting op de badkamer wordt gemaakt met een flexibele LED-strip gevoedt door batterijen (vergeten een doos achter de spiegel te plaatsen en de badkamer is reeds getegeld 8)7 ).
Verder komen o.a. buiten onder het afdak 3*1Watt High Power spots te hangen en de tuinlampen aan de schuttingen worden voorzien van High Power lampen met 3*1Watt CREE LEDs.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 12:12 ]

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:52
Ik heb een vraag, ik wil over een paar maanden de gloeilamp op mijn computerkamer vervangen door 3 ledspots maar ik zit te twijfelen welke ik het beste kan nemen.

Dit is de kamer, de zwarte stip is waar de spots komen te hangen
(gewoon een 230v aansluiting in het plafond dus):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GbnMOfFaUMXAekyTT9FZkSiK/full.gif
Het 3,70m gedeelte zijn ramen, hier staat niets voor en hoeft dus ook geen spot op gericht te worden.
Het belangrijkste gedeelte is de 3,50m muur en de hoek van die muur met de 2,70 muur; daar staat de computer en nog wat ander spul. Hier wil ik 2 spots op gericht hebben, de derde spot wil ik richten op de rechter muur (2,70m).

Ik zit te twijfelen tussen de volgende twee:
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/39
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/222

De vraag is dus, welke kan ik het beste nemen? (Of zijn er nog andere LEDs die het overwegen waard zijn?)

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 30-05-2008 23:46 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:27:
@NitroX: Ik vind die 3x1W HP spots wel wat licht geven hoor. In mijn ervaring komen ze overeen met ongeveer 25W-30W halogeenspots, dus 3 ervan geven wel al wat licht. Het is ook een beetje te zien hoeveel licht je gewend bent en wat je juist wil (hoeveel W is de gloeilamp momenteel?).
Het nadeel is dat het licht vanuit 1 punt komt. In kleine ruimten kan dit werken ... als ik naar de tekening kijk zit je wel aan je max hoor ... een optie is bijv.:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/5000_5999/5700/5700/5701/570172_BB_02_FB.EPS.jpg

Hier kun je het licht beter verdelen over de ruimte en de investering ligt 20-30 Eur. Het mooiste is het om de spots in het plafont te monteren ... 4 a 5 zijn dan een mooie investering.

[ Voor 30% gewijzigd door hamsteg op 04-06-2008 21:08 ]

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.