@furby-killer
By het bovenste schema hangt de return met een diode aan het net. Ook als de weerstand eruit fikt kun je nog steeds onder spanning te komen staan. Door een storing in de schakeling is het wel degelijk mogelijk dat er een geleidend pad gevormd wordt, naar de metalen buitenkant. Zie volgend voorbeeld:

Glazen bol verwijderd, hier is duidelijk te zien dat er 36 leds in zitten, waarvan 9 rode.

Zo hoort de binnenkant eruit te zien. Er lijkt een trafo in te zitten..

Dit exemplaar had een produktie fout. De zekering in de groepenkast vloog eruit. Het draadje aan de binnenkant is voor een deel verdampt. De hele onderkant is zwart van de metaaldamp en roet.

Een tin spetter was de boosdoener (rode cirkel).
Met de bovenste ledlamp dacht ik eindelijk een echte lampvervanger gevonden te hebben, maar helaas. Ze zijn er nog niet, de lamp ziet er wel mooi uit. De glazen bol zit ook erg goed vastgelijmd.
Ik had hiervan meteen 3 stuks besteld. De eerste twee lampen gaven mooi wit licht toen ze nieuw waren.
Ik heb er eentje al een tijdje op de gang los in een fitting hangen. Deze is waarschijnlijk te warm geworden. Het metaal wordt een graad of 50. Dit heeft denk ik de witte leds gesloopt, de kleur is nu erg aan de rode kant. Niet meer mooi warm wit.
Toen ik de laatste wilde aansluiten gaf de lamp een licht plop geluid, waarna de zekering in de meterkast het ook niet meer deed. Nader onderzoek leerde dat het een produktie fout betrof. Kennelijk worden de lampen niet getest in de fabriek.
Het viel mij hier ook op, dat de leds ook hier direkt aan het net hangen met een schakelende regelaar.
Ook geen veilige lamp dus. Alles is wel goed dichtgelijmd en ingegoten, behalve de leds.
Een andere led lamp die ik ook nog had is de Optiled. Deze geeft alleen erg weinig licht en de kleur is aan de paarse kant. Elektrisch en mechanisch is dit wel de beste tot nog toe. Deze zoemt wel weer irritant.
Overzicht Ervaring
Merk/Type | Fitting | Verv* | #Leds | Kleur | Hoek | Watt | Lm | Cd | Lx | Geluid | = | Prijs |
---|
MR-DP36 | E27 | 25W | 36 | W-Wit | 180° | 2,3W | - | | | geen | -+ | 25,00 |
Optiled | E27 | 15W | 1 | Wit | 4° | 1W | - | | | piept | + | 28,95 |
De veiligheid van led lampen is nog ver te zoeken, je kunt dit helaas niet aan de buitenkant zien. Het CE label stelt niet veel voor, een VDE of KemaKeur wel. Helaas heb ik deze keurlabels nog nergens gezien. Ik denk ook dat veel lampen deze test niet halen.
Enigste oplossing is denk ik een dikke droge rubberen handschoen aantrekken en geen andere metalen objekten aanraken zoals bijv. een alu trap.
Zie ook een uitreksel van de
NEN3544 van de Elektuur over elektrische veiligheid. Waar apparatuur aan hoort te voldoen.
Mijn ervaringen met ledlampen zijn tot nu toe niet erg positief.