CiP Cubeleon |
Update: de kast is klaar en de uiteindelijke foto's zijn in deze post te vinden! Hey allemaal Mijn naam is Peter Brinkhuis, en omdat mijn eerste casemod af was, ben ik begonnen met een nieuwe. Ik ben al lang met het ontwerp bezig, ook toen ik nog met de vorige kast bezig was. Voordat ik echt met ontwerpen kon beginnen, moest ik kiezen wat voor kast ik nam. Ik zat te twijfelen tussen een normale kast, een custom HTPC of een kubus. Aangezien ik geen mooie kast kon vinden en ik eigenlijk niet eens veel aan een htpc zou hebben, heb ik gekozen voor een kubus. Nu zullen veel mensen denken, dat is al zo vaak gedaan, dat is afgezaagd onderhand. Hierbij komt een uitspraak in de signature van een Casejunkies-moderator, Uzuri, van pas: Het lijkt mij leuk om een kubus te maken, dus ga ik dat ook doen De buitenkant en het frame worden compleet van aluminium. Een deel van de onderdelen heb ik al ontworpen, een groot deel ook nog niet. Bij mn vorige kast had ik alles van tevoren bedacht, en dat is niet altijd een voordeel geweest. |
Hardware |
Alvast een lijstje met hardware, zoals je ziet nog lang niet compleet Specs: Amd socket 939 mobo, Atx of E-atx Skt 939 processor 2x 512mb geheugen Videokaart unknown Minstens 4 Sata harde schijven, misschien meer Slot-in dvd of dvd/rw Er komt waterkoeling in. Ik ga geen kant en klaar setje kopen, ookal wordt dit mijn eerste ervaring met waterkoeling. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen. |
De eerste werkzaamheden |
Nu eerst de pics van wat ik het eerste heb gedaan Dit zijn de aluminium kokers die ik bij de bouwmarkt heb laten zagen. Ze zijn 20x20mm breed, 1,5mm dik en 310, 330 en 370mm lang. Nouja, dat waren de maten die ik besteld had. Ze bleken allemaal 4mm te kort te zijn, en dat bleken naderhand precies de maten te zijn die ik nodig had ![]() ![]() Dit is het hoekprofiel wat ik ga gebruiken om de kokers te verbinden. Het is 50x50x3mm profiel. Ik heb het alvast een beetje gepolijst omdat het hierna in stukken wordt gezaagd en ik dan moeilijker kan poetsen: ![]() Bij mn vaders werk hebben we een heel aantal stukjes hoekprofiel gezaagd. Nu is het allemaal mooi recht, in tegenstelling tot wanneer ik het met de hand zou hebben gedaan ![]() Om straks alle hoekprofieltjes per stuk af te meten en af te tekenen leek me teveel werk. Daarom heb ik een malletje voor het aftekenen gemaakt: ![]() Na een flink aantal uurtjes aftekenen, boren en schroefdraad tappen krijg je dit resultaat. Het is in elkaar gezet met M4x10 imbusboutjes: ![]() En na nog meer werken heb je een kubus ![]() Voor de pci sloten heb ik een oude AT-kast van de straat gehaald en daarvan alleen het rackje bewaard ![]() En nu met 6 sloten: ![]() Die rare afstandhoudertjes zijn er ook afgehaald. Ik heb trouwens nog geen idee of het ga gebruiken. Misschien ga ik wel zelf wat maken als dat mooier is. |
[ Voor 97% gewijzigd door brinkdinges op 20-12-2009 21:21 ]
Casemod: Cubeleon