Toon posts:

[LED] Prijs/kwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 15.711 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 13:16
Ik ben al een tijdje aan het denken om de verlichting in huis te vervangen door LED lichten.

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken maar ik vind niet echt een degelijk antwoord.

In het algemeen: geven LED's genoeg licht om een degelijke vervanger te zijn. Ik denk eraan ze vooral te gebruiken als sfeerverlichting en halogeen voor werkplaatsen. Ik word gemakkelijk ziek van TL-buizen (vooral 's morgen) dus die gebruik ik niet en spaarlampen zijn gewoon kleine TL-buizen dus die wil ik niet. Ik heb graag veel licht (ook al is het sfeerverlichting) en ik denk eraan mijn muren gewoon wit te maken en dan constant een sfeerverlichting ertegen te laten schijnen.

Een mogelijkheid zou zijn om alle spotjes te vervangen door LED-spotjes, maar ik weet opnieuw niet wat ik er voor nodig heb noch heb ik er ervaring mee.

Kunnen LED's wat ik wil. Zo'n 3m omhoog (of naar beneden) een redelijke zachte verlichting geven en hoeveel of hoe zwaar moeten mijn led's dan zijn. Heeft iemand een idee hoe het vermogen, de hoek, lux- en lumenwaarden vertalen naar oppervlakte?

Zijn Luxeon LED's echt zo geweldig? En blijkbaar kan ik geen kant-en-klare lampen kopen, maar een soort van LEGO-opbouw. Dat is niet zo'n probleem maar ik heb geen idee hoe ik oa. koeling gemakkelijk kan dimensioneren. Uit mijn elektronicakennis weet ik dat LED's 10 jaar meegaan maar bij hoge verwarming (Luxeon's zijn 1-5W) niet zo heel erg lang ;)

Blijkbaar zijn die Luxeon's vooral voor bedrijven die het integreren in hun opbouw maar ik heb nog niet veel informatie gevonden voor dhz.

Het andere is de prijs. Ik heb Luxeon LED strips gezien voor $140 :o waar dan 6x 1W LED's op zitten en een driver. Ik kan zelf stroombronnen maken, dat is geen probleem. Maar waar kan ik in hemelsnaam degelijke LED lampen krijgen (6-24 led's) die redelijk wat licht geven tegen een redelijke prijs. Wat is het goedkoopste om hier aan te geraken of welke optie zou een goede vervanging zijn.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-03 15:34
Er zwerft hier al ergens een topic hierover, over een gotter die zijn huis helemaal met led wou doen/heeft gedaan.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 22:33
Geven LED's voldoende licht om een vervanger te zijn? Ja, maar je hebt er wel VEEL van nodig. Even rekenen: een 50W halogeenspotje geeft zo'n 900 lumen. Een warm white 1W luxeon LED geeft zo'n 20 lumen. Om de zelfde lichtopbrengst als de 50W halogeenspot te halen, heb je 45 1W luxeons nodig.

Je schrijft dat je "ziek wordt" van TL-licht. Enig idee of het door de flikkering komt, of door de kleurweergave? De kleurweergave van warmwitte LED's is namelijk niet echt beter dan dat van warmwitte TL buizen.

Met een goed elektronisch voorschakelapparaat gaan TL-buizen niet meer flikkeren, en het rendement is pakken beter dan bij gebruik van LED's. Spaarlampen hebben trouwens ook gewoon een elektronisch voorschakelapparaat en flikkeren nauwelijks.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:24
Luxeon's zijn prachtige LED's, ik zou ze alleen niet gebruiken voor huis verlichting :P

@subsonik: Een luxeon heeft dan ook wel een stralingshoek van 100 graden ofzo, terwijl je halogeenspot het moet doen met een graad of 15 ;)
En welke malloot gebruikt 50W halogeenspots in z'n huis 8)7 als je het mij vraagt is 50W zware overkill voor thuis gebruik :)

[Voor 63% gewijzigd door MewBie op 28-07-2006 00:45]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• subsonik
Dat valt dik tegen, want lumen geeft weer hoeveel licht (flux) de lichtbron in totaal maakt, ongeacht de stralingshoek :) Je verwart met cd (candela) denk ik.

Halogeenspots van 50W zijn imo geen overkill, bij mij in de keuken hangt er zelfs 4x50W :)

• MewBie
Dat is dan waarschijnlijk boven het aanrecht ;)
Maar dat is dan ook gelijk de enigste plek waar je veel licht wilt hebben.
Ik doelde dan ook meer op ruimtes als de woonkamer. :)

Ik heb in mijn slaapkamer 3x20 hangen en dat is meer dan genoeg, en echt een kleine slaapkamer heb ik niet.

*beeeeep*

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
De link van Resistor werkt niet. maar om eens wat inspiratie op te doen kun je eens op de site van The vospad kijken. Een heel appartement volledig verlicht door LEDs.
Overigens vind ik $140 voor een LED array vrij veel. Op led-lightbulbs.co.uk vind ik hele andere prijzen.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De link van Resistor werkt wel, maar dat is een Stuffis Generalis topic. Dan kun je idd een foutmelding krijgen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Guru Evi
Zoiets a-la vospad zou ik inderdaad willen doen. Maar wat zijn de kosten daarvan?

Ik zoek eigenlijk de beste prijs/kwaliteit LED assembly die toch redelijk wat verlicht of flexibiliteit biedt maar toch niet teveel kost. En ik heb al een paar keer gelezen van bepaalde mensen dat LED's meer verbruiken dan TL/spaarlampen, maar ik denk dat dit toch verkeerd is. Een LED gebruikt maximum 1W, 5W extremis terwijl een TL 15W gebruikt en een spaarlamp ook >7W.

Ik kan niet tegen TL vanwege het geflikker en de bleke kleur. Ik vind een geconcentreerd halogeenspotje dan veel beter. Ik heb liefst indirect of licht gekleurd licht maar voor mijn werkvlakken geconcentreerd en veel licht.

Ik zit nog met redelijk wat ideen rond te spelen, misschien bouw ik wel een testomgeving maar wat ik nu zoek is: degelijke prijs, goede lichtsterkte/verspreiding, goede inbouwmogelijkheden (zoals houders voor in de muur, in het plafond), mogelijkheid voor te dimmen (gaat niet echt met TL of spaarlampen). Ik ga dit ook willen aansturen door een Epia of microcontroller maar daar vind ik al redelijk wat informatie over.

Hmmm. Dit stond bij de Google-Ads: http://www.superbrightleds.com - iemand ervaring met de producten die ze daar verkopen?

[Voor 8% gewijzigd door Guru Evi op 28-07-2006 15:36]

• subsonik
Guru Evi schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:27:
(...) En ik heb al een paar keer gelezen van bepaalde mensen dat LED's meer verbruiken dan TL/spaarlampen, maar ik denk dat dit toch verkeerd is. Een LED gebruikt maximum 1W, 5W extremis terwijl een TL 15W gebruikt en een spaarlamp ook >7W.
Waarom denk je dat dat verkeerd is? Ja een LED verbruikt inderdaad minder, maar je krijgt ook een pak minder licht. Efficiënte van een LED is vergelijkbaar met halogeenlicht, voor het stroomverbruik moet je dus niet naar LED's gaan kijken. Voor de kleurweergave ook al niet, niks kan tegen halogeen op wat dat betreft.

Nog even ter vergelijking: een Osram Dulux S lampje van 11 W, warm white, geeft 900 lumen licht. Da's dus even veel licht als 45 warm white luxeon stars (45W), of een 50W halogeenlampje, of een 75W gloeilamp.

Imho moet je echt eens naar spaarlampen kijken. Licht van LED's is niet aangenamer. Bovendien heb je tegenwoordig best leuke spaarlamp-armaturen (ook spots), het enige wat ontbreekt is de pats-factor.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 23:48

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

subsonik schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:23:
[...]

Waarom denk je dat dat verkeerd is? Ja een LED verbruikt inderdaad minder, maar je krijgt ook een pak minder licht. Efficiënte van een LED is vergelijkbaar met halogeenlicht, voor het stroomverbruik moet je dus niet naar LED's gaan kijken. Voor de kleurweergave ook al niet, niks kan tegen halogeen op wat dat betreft.

Nog even ter vergelijking: een Osram Dulux S lampje van 11 W, warm white, geeft 900 lumen licht. Da's dus even veel licht als 45 warm white luxeon stars (45W), of een 50W halogeenlampje, of een 75W gloeilamp.

Imho moet je echt eens naar spaarlampen kijken. Licht van LED's is niet aangenamer. Bovendien heb je tegenwoordig best leuke spaarlamp-armaturen (ook spots), het enige wat ontbreekt is de pats-factor.
Uhm, sorry hoor, maar volgensmij is een luxeon altijd nog 120 lumen(5watt), 80lumen(3watt) en 45lumen(1watt) en dus effectiever dan een halogeen lamp/spot.

In de regel zijn halogeen lampen 15 lumen/watt, led's komen in de buurt van 25 lumen/watt en deze luxeons al 45 lumen/watt.

Voor 900 lumen heb je dus óf 8x5Watt óf 11x3watt óf 20x1watt. Het 11Watt lampje wat jij laat zien is gewoon een spaarlamp en die zijn inderdaad effectiever, halogeen echter niet. Daarnaast hebben die dezelfde koude kleur.

Vergeleken gewoon halogeen is het wél stukken effectiever, helaas zal je er in korte termijn niet veel van merken, pas in langer termijn zie je het effect ervan.

Voor de kleur kan je het zeker doen met led's, warmwitte luxeons bijv zijn zeer plezier om naar te kijken en geven een rustgevende kleur. Daarnaast zou je ook RGB, 2 luxeons kunnen nemen en de kleur exact afstemmen op wat jij wil. Kan er alle kanten mee op, worden stukken minder warm(zeer goed voor vitrine bijv) en zijn erg klein.

Momenteel is de ontwikkeling nog in volle gang dus voor puur verlichting zou ik het nog even niet doen. De efficiëntie is bijv het afgelopen halfjaar met 50% toegenomen(luxeons).

Appeltaart is lekker!

• subsonik
LED-Maniak schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 02:09:
[...]
Uhm, sorry hoor, maar volgensmij is een luxeon altijd nog 120 lumen(5watt), 80lumen(3watt) en 45lumen(1watt) en dus effectiever dan een halogeen lamp/spot.
Die waarden zijn voor 5500K luxeons, lijkt mij niet dat je daarmee een leefruimte wil verlichten. De warm white 3300K luxeons halen slechts 20lm/watt.

• LED-Maniak

LED-Maniak

subsonik schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 02:38:
[...]

Die waarden zijn voor 5500K luxeons, lijkt mij niet dat je daarmee een leefruimte wil verlichten. De warm white 3300K luxeons halen slechts 20lm/watt.
Uiteraard, ik doe dan ook de vergelijking met de spaarlamp die in die post wordt aangehaald. Die is neem ik aan ook gewoon 5500 Kelvin.

Alsnog is warmwit dan efficiënter dan halogeen(20 vs 10~15lumen/watt).
Met 5500K luxeons en een amber luxeon kan je trouwens een best aardige kleur maken dat goed efficiënt is.

[Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 29-07-2006 02:54]

Appeltaart is lekker!

• subsonik
Spaarlampen kan je zowel in koud wit als warm wit krijgen. Consumer spaarlampen zijn steeds warmwit! Ik heb overigens mijn twijfels bij de kleur van een 5500K luxeon gecombineerd met een amber luxeon. Ik heb het nog nooit irl gezien, maar het zou mij sterk verwonderen mocht dat qua kleurweergave zelfs maar in de buurt komen van halogeen :) 'k Heb hier zelf een RGB CCFL array liggen, waarmee ik elke mogelijke kleur kan maken. Het warmwit dat ik daar uit haal is qua kleurweergave nog steeds bagger.

Je bent wat pessimistisch over het rendement van halogeen, een waarde die ik in een datasheet vond, was 900lm voor 50W (=18lm/W). Luxeon's lijken dus meer rendement te hebben.

Om de efficiëntie van halogeen en LED's te vergelijken moeten we wel even de voeding meerekenen. Een beetje halogeentransfo heeft 95% rendement. Voor LED's heb je echter DC nodig, een écht goede DC-voeding heeft 85% rendement. Bovendien moet je voor een LED een stroombegrenzingsweerstand hebben, als je hem heel zuinig dimensioneert kom je op een totaal rendement van nog geen 75%. Eindresultaat: halogeen toch weer zuiniger dan Luxeon ;)

Maar goed... bottom line: warmwitte luxeon LED's zijn op dit moment ongeveer even efficiënt als laagspanning halogeenlicht. Spaarlampen zijn nog steeds minstens een factor 4 zuiniger.

Anoniem: 62695

het rendement van de leds hangt af van het spectrum dat je wil bekomen, rode leds zijn het zuinigst, op de laatste plaats komen de blauwe leds. (kortste golflengte)
Witte leds zijn eigenlijk geen witte leds, maar ze doen hetzelfde als tl lampen: een fosfor zet de oorspronkelijk golflengte om in een breed spectrum (wit licht). Daardoor hebben ze het laagste rendement.

Nu die stroombegrenzing is inderdaad niet zuinig met weerstanden (60%) maar een combinatie van Bipolaire Transistoren en FET brengt dit naar 90%. AC-DC komt ook aan 80% ongeveer.

Dus neem opbrengst witte led voor 20% => 10-14% lichtopbrengst. Dit is meer dan lampen (5%), ik neem aan dat halogeen iets van 20% is? Tl 30-40%.

Wel moet je rekenen dat je led veel langer meegaat, en daar we redelijk ongevoelig zijn voor blauw kan daar ook op bespaard worden bij RGB wit licht. (barco steekt bv 2rood 2groen voor 1 blauw)

De meerwaarde van led zit hem vooral in de kleine afmeting, laag voltage, schok/waterbestendigheid, lange levensduur, kan als sensor ingezet worden (bv aan uit schakelaar), redelijk hoog rendement als slechts 1 kleur nodig is en de kleine uitstralingshoek (wel achterwaarste straling)
Leds dienen dus gebruikt te worden in speciale omstandigheden en waar de kostprijs om iemand te betalen om een lamp te vervangen zeer hoog is. (dikwijls kost een lamp vervangen 5-10keer meer dan de lamp zelf, en aan 15cent/kwh krijgt een bedrijf 1 werkuur of 133kWh....)

Ik zou dit niet gebruiken voor verlichting, enkel voor de fun factor. bv tegels die oplichten als je erop stapt lijkt mij wel leuk :D, ook een creatief idee is dit: http://www.global.yamaha.com/design/tenori-on/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
subsonik schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 03:14:

Halogeenspots van 50W zijn imo geen overkill, bij mij in de keuken hangt er zelfs 4x50W :)
Ik vind de hoeveelheid licht die 50W spots op 230 Volt geven tegen vallen vergeleken
bij 20W spotjes op 12 volt... het is niet dramatisch veel meer licht...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 17:24
Ook op www.barthelme.de staat een berg led verlichting.
Ook als vervanging van gloeilampen in normale fittingen.

Misschien heb je er wat aan.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 21:48
Ik heb 8 maanden geleden bij Conrad 4 witte LED-lampen gekocht, 230V, E14-fitting, 0,75W, merk Osram. Elke lamp heeft 18 LEDs van 5mm.

Een paar observaties:

- Het geeft weinig licht
- Het geeft een zeer nauwe bundel
- Het geeft een koud, blauw-achtig licht
- Al snel begonnen er individuele LEDs kapot te gaan.
- Binnen 5 maanden waren ze allemaal kapot
- Prijzig, ongeveer € 14 per stuk als ik het me goed herinner

Ik heb ze vervangen door 5W spaarlampspotjes van de Ikea en dat bevalt een stuk beter, op alle punten ben ik vele malen meer tevreden dan over de LEDs.

- Veel meer licht, uiteraard ook hoger opgenomen vermogen
- Een veel wijdere bundel
- Het licht is veel warmer, gezelliger
- Mijn hele huis hangt vol met Ikea spaarlampen, de oudste zijn nu een jaar of 3 oud, er is er nog geen één kapot gegaan
- Stuk minder duur, € 5 per stuk

LED-verlichting? Grappig en het ziet er high-tech uit, maar IMO is het nog niet klaar voor het echte werk. Spaarlampen zijn een stuk efficiënter dan LEDs. LED's gebruiken dan wel weinig, maar je krijgt er per Watt ook veel minder licht voor terug.

[Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 30-07-2006 12:56. Reden: Zpelvauten]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MewBie
bouwfraude schreef op zondag 30 juli 2006 @ 11:50:
[...]

Ik vind de hoeveelheid licht die 50W spots op 230 Volt geven tegen vallen vergeleken
bij 20W spotjes op 12 volt... het is niet dramatisch veel meer licht...
Ik heb dan inderdaad 20W op 12V, ik ben er eerlijk gezegd blindelings van uit gegaan dat 50W op 230V veel meer licht geeft :X

*beeeeep*

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06-2022
CanonG1 schreef op zondag 30 juli 2006 @ 12:37:
Ik heb 8 maanden geleden bij Conrad 4 witte LED-lampen gekocht, 230V, E14-fitting, 0,75W, merk Osram. Elke lamp heeft 18 LEDs van 5mm.

Een paar observaties:

- Het geeft weinig licht
- Het geeft een zeer nauwe bundel
- Het geeft een koud, blauw-achtig licht
- Al snel begonnen er individuele LEDs kapot te gaan.
- Binnen 5 maanden waren ze allemaal kapot
- Prijzig, ongeveer € 14 per stuk als ik het me goed herinner

...
Dat valt me erg tegen. Aan de hand van de vele stroombesparingsdisucssies (huis vol LEDs en 'Zonnepanelen geplaatst'), zat ik ook te denken om wat halogeenlampen te vervangen door LEDs. Die van de Conrad leken me ook wel wat, gezien de lange gebruiksduur.
Als ze, volgens jou, al zo snel kapot gaan, dan schaf ik ook maar spaarlampen aan ipv LEDs.

Wat zou volgens jou de oorzaak kunnen zijn dat je LEDs al snel kapot gingen? Deed je de lampen erg vaak aan en uit voor een korte tijd, of stonden ze juist vaak uren achterelkaar te branden?

• JeroenH
Vlugge Japie schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:40:
Wat zou volgens jou de oorzaak kunnen zijn dat je LEDs al snel kapot gingen? Deed je de lampen erg vaak aan en uit voor een korte tijd, of stonden ze juist vaak uren achterelkaar te branden?
Ze hingen in de woonkamer, dus ze brandden meestal meerdere uren achter elkaar. Dat zou bij LEDs trouwens niet zoveel uit mogen maken. Als ik het uit mijn hoofd zeg werd voor die Osram LED-lampen een gebruiksduur van 50000 uur opgegeven, dat hebben ze dus bij lange na niet gehaald, ik denk maar een paar honderd uur.

Over de oorzaak heb ik geen idee, het is niet alsof onze netspanning van slechte kwaliteit is of zo, andere apparaten hebben totaal geen last. De lampen hingen ook in open armaturen, voldoende koeling dus. Blijft over de mogelijkheid dat het gewoon slecht lampen waren. Ik hoop voor 'het produkt LED-lamp' dat het om een slechte batch ging, als alle lampen van dit type dit gedrag vertonen geeft Osram de LED-lamp een slechte naam.

[Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 31-07-2006 14:53. Reden: Oorzaakspeculatie toegevoegd]

• Guru Evi
Als je LED lampjes na 5 maand kapot zijn, dan denk ik dat er iets verkeerd is met de koeling. Ze branden inderdaad snel uit als ze warm worden. Daarom dat er overal een heatsink moet op komen (zeker op de 1-5W luxeon's). Ik zou ze terugbrengen in ieder geval, ze zouden een levensduur van minimum 5 jaar moeten hebben in alle omstandigheden.

Een ander voordeel van LED's is dat ze koud zijn. Ik heb als klein ventje mijn vingers een paar keer verbrand aan halogeenlampen (in een vitrine bijvoorbeeld). Vooral bij sfeerverlichting (laag tegen of in de vloer) is dat een voordeel. Daar ik een nieuwsgierig hondje heb en soms wel mensen op bezoek komen met kleineren denk ik dat dit een groot voordeel brengt.

Ik ga zowiezo halogeenverlichting gebruiken voor mijn werkplaatsen, gecombineerd met LED's indien ik er niet in bezig ben. Ik heb graag een sterke lichtstraal tijdens het solderen of eten maken. 's Avonds met een vriendin eten of bij de TV zitten/liggen heb ik niet echt een halogeen nodig maar indirect of zwakker licht.

[Voor 6% gewijzigd door Guru Evi op 31-07-2006 15:23]

Anoniem: 184026

Kijk eens bij www.pearl.de. Daar heb je vervangings LED-lampen voor alle aansluitingen. Dus voor 12 tot en met 230 V. En is verschillende aantal LED-lampjes. Ik heb geen aandelen daar. Maar via een kennis in Duitsland een paar keer wat gekocht. En moet zeggen prima kwaliteit

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:00
Dat stuk gaan van enkele LED lampjes is mij ook al hier en daar opgevallen.
Zelfs bij profesioneel gebruik als hulp lampen bij (fiets)verkeerslichten.
Maar ook op de demo display in winkels zie je vaak rare verschijnselen.
Hier ook dus enkele LED lampjes uit maar bv ook onrustig lichtbeeld.

De lange garantie tijd die je schijnt te hebben is wel leuk maar het één keer ergens hoog monteren is voorlopig niet mogelijk.
LED lampen als verlichten zitten imo nog met kinderziektes.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Guru Evi
Wel, ik heb ondertussen deze site ook gevonden:

http://www.wiedamark.com. Daar vind ik alle soorten van LED lichtjes maar ook een reeks die via DMX gestuurd wordt zonder al te hoge kosten, nl. de ColorMist series.

Er staat ook andere leuke informatie op die site zoals tips om in te richten etc.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-03 10:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Leds kun je prima gebruiken voor sfeerverlichting maar je moet er wel rekening mee houden dat je er erg veel nodig hebt, dat je de juiste soort moet uitzoeken en dat het bakken met geld kost. Als je streven niet anders is dan het simuleren van warmwit halogeenlicht kun je beter je toevlucht zoeken tot spaarlampen. Er spaarlampen die een prima warmwitte kleur geven en als dat nog niet voldoende is helpt een filter zoals een warmwitte lampenkap (of bakpapier, wat ik hier op twee plekken heb toegepast :) ) erg goed.

Leds zijn erg goed in het produceren van gekleurd licht en kunnen vanwege hun compacte formaat op plekken gebruikt worden waar halogeen en spaarlampen geen kans maken. Voorbeeld zijn koofverlichting met gekleurde leds en led-vloerverlichting.

Het voordeel van toepassing in de huiskamer is dat je 's avonds in principe niet erg veel licht nodig hebt. Een gezellige sfeer creeër je vaak juist door relatief weinig licht te gebruiken en accenten op bepaalde plekken te leggen. Leds zijn hier uitstekend voor geschikt vanwege hun relatief lage lichtopbrengst (per lamp) en de nauwe lichtbundel van veel led-lampen.

Als je echt goed leds wilt kunnen inpassen zul je dat op grote schaal moeten doen met een goed uitgedokterd "lichtplan". Zomaar ergens een MR16- of GU10-lampje inkwakken zet weinig zoden aan de dijk. Als je alles op leds wilt doen en je MR16 of GU10-spots wilt gebruiken zul je er rekening mee moeten houden dat je meer spots nodig hebt dan met halogeen. Dit vertaalt zich ook weer naar hogere kosten. Als je het goed aanpakt kan het resultaat wel erg spectaculair zijn.

Wat betreft warmwitte spots heb ik de beste ervaring met de 4W Luxeon-spots van Led-bulbs.com. Ik heb een aantal van deze GU10-lampjes die een zeer mooi warmwit licht produceren. Dit licht is mooier dan van de 1W en 3W warmwitte Luxeon-leds die ik op andere plekken heb gebruikt. De 1W en 3W leds hebben warme kleurmening van gele en rode leds nodig om een echt warm kleurbeeld te produceren. Ik ben van plan om mijn 3W MR16 Luxeon-spots te vervangen door de nieuwe 4W exemplaren.

Hier wat pics van mijn setup toen het meubilair net in mijn woonkamer was geïnstalleerd:

• Guru Evi
Blijkbaar is het leiden (of is het lijden) van een site als Tweakers toch wel een goede inkomstenbron ;)

Bedankt voor je foto's. Dit is inderdaad wat ik wil doen. Ik ben ondertussen al afgestapt van het witte-led-voor-verlichting idee. Ik heb graag VEEL wit licht en ik denk dat tot nu toe enkel halogeenlampen voldoen aan mijn eisen.

Zoals ik al gezegd heb, spaarlampen zijn voor mij te depressief qua lichtopbrengst en dus het witte-led-idee ga ik laten vallen. Ik heb onlangs even een led-zaklamp zitten testen en het is inderdaad niet wat ik zou willen voor een werkoppervlakte. Ik ga binnenkort eens naar een club in Syracuse welke volledige ingericht is met LED-verlichting om ideetjes op te doen en te zien hoe ze het gedaan hebben.

Heb je je lichtplan zelf uitgedacht of laten doen? Indien je het zelf gedaan hebt: heb je enkele tips hoe het (goed) te doen of waar ik van moet oppassen. Ik ben van plan te "schilderen" met licht alsook de mood te automatiseren. Ik heb al gedacht om die DMX systemen te gebruiken (qua universeel te zijn) maar ik wil ook wel verder kijken dan dat daar ik denk dat DMX misschien een beetje overkill is (ik wil geen flitsende disco maken van mijn huis alhoewel het niet mis zou zijn op een feestje).

Qua kosten ben ik van plan ongeveer $10.000 uit te geven aan het hermodeleren van muren en plafond in een alleenstaande woonst (1 verdieping, 2 slaapkamers, 1 badkamer, keuken, living en salon alsook een portiek en een oprit). Dit moet dan zorgen voor het hout, de verlichting en het inbouwen van automatisatie (schakelaars, relais en dimmers). Voor de centrale en een geluidssysteem heb ik al de meeste hardware, maar ik ben nog aan het twijfelen tussen de verschillende communicatiesystemen (Aanschaffen van goedkope X10, duurdere X10Pro, DIY met Dallas 1-wire,...).

Ik heb ook al zitten prutsen met software voor stemherkenning en bluetooth om dingen uit te voeren maar ik doe graag dingen zelf dus dat is gratis. Het probleem is dat de beste technieken (zoals bluetooth) niet ver reiken of allemaal binnen een bepaalde band liggen (433MHz en 2,4GHz zijn al zo overbezet thuis).

Dit zijn wel nog plannen allemaal, het eigenlijke uitvoeren ervan is een andere zaak. Vooral werk, liefdesleven en andere dingen komen er nog tussen. Waarschijnlijk kan ik beginnen binnen 6-12 maand.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-03 06:48

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Heeft iemand ervaring met de GU5.3 hoge output LED-lampen van Conrad?
http://www1.nl2.conrad.com/m/5000_5999/5700/5740/5744/574438_LB_00_FB.EPS.jpg
1W Wit - €19,95
http://www1.nl2.conrad.com/m/5000_5999/5700/5700/5705/570577_BB_01_FB.EPS.jpg
3W Wit - €22,95

Ik heb hier al wel een 18-LEDs GU5.3 lampje als test, maar de lichtopbrengst en kleurtemperatuur vallen me zeer tegen. Daarom ga ik een stapje omhoog. Ik wil de lampjes gaan gebruiken voor verlichting in de hal waar 4 plafond-armaturen zitten.

• JeroenH
jfeelders schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:42:
Dat zou ik ook wel willen weten. Waarschijnlijk zitten hier Luxeon(-achtige) LED's in, die zijn van betere kwaliteit dan die cheapo 5mm-LEDjes die in array-lampjes worden gebruikt. Ze zijn redelijk prijzig, maar als de lichtopbrengst en de levensduur in orde zijn kan dat het waard zijn. Ik neem echter een beetje afwachtende houding aan, ik verwacht dat de lichtopbrengst per Watt i.v.g. spaarlampen nog steeds laag zal zijn en ook bij de lichtkleur en levensduur zet ik nog vraagtekens.

Maar wie weet is het fantastisch goed spul, dan wil ik het ook wel.

Anoniem: 62695

CanonG1 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 15:34:
[...]

Dat zou ik ook wel willen weten. Waarschijnlijk zitten hier Luxeon(-achtige) LED's in, die zijn van betere kwaliteit dan die cheapo 5mm-LEDjes die in array-lampjes worden gebruikt. Ze zijn redelijk prijzig, maar als de lichtopbrengst en de levensduur in orde zijn kan dat het waard zijn. Ik neem echter een beetje afwachtende houding aan, ik verwacht dat de lichtopbrengst per Watt i.v.g. spaarlampen nog steeds laag zal zijn en ook bij de lichtkleur en levensduur zet ik nog vraagtekens.

Intelligente opmerking, ik dacht dat TL buizen ongeveer 100lumen/W zijn nu volgens dit artikel http://www.optics.org/opt...echnology&articleId=25181 zouden deze al dit jaar gemaakt worden. 130 lumen prototype (zie artikel) is getoond. Wel nog wit @6000K dus niet het warme (6500K) licht dat we willen maar bon.

Maar idd er beginnen meer en meer vragen te rijzen over de houdbaarheid van deze leds, het blijven maar halfgeleiders en de meeste witte leds zijn UV leds met coating. (net als TL) maar deze zou niet zo lang meegaan op leds...
Nuja, gezien witte leds geen plekken achterlaten op het plafond (vloer) als halogeen denk ik wel dat het de moeite waard wordt om in 2007-2008 nieuwe huizen met leds te laten inrichten.

• LED-Maniak

LED-Maniak

CanonG1 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 15:34:
[...]

Zijn mooie spots. Zitten inderdaad luxeon led's in. Als ze van de laatste generatie luxeons zijn(hogere opbrengst, grotere levensduur) dan is het zeker in orde. Zeker in vergelijking met het formaat.

Om het tegen spaarlampen op te nemen, nee, dat lukt ze niet. Maar omdat ze zo klein zijn, zijn ze wel overal mooi in te bouwen.

Appeltaart is lekker!

Anoniem: 200449

jfeelders schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:42:

Ik heb hier al wel een 18-LEDs GU5.3 lampje als test, maar de lichtopbrengst en kleurtemperatuur vallen me zeer tegen. Daarom ga ik een stapje omhoog. Ik wil de lampjes gaan gebruiken voor verlichting in de hal waar 4 plafond-armaturen zitten.
Mag ik vragen welke kleurtemperatuur je dan hebt, want warm witte leds geven in mijn ogen een prettige lichtkleur. 18 leds is qua lichtopbrengst niet geweldig.
Eventueel kun je ook voor een tussenstap kiezen, bijvoorbeeld 30 of 38 leds in de kleur warm wit.

• jfeelders

jfeelders

Kijk ook even hier. Ik heb onlangs 2x 2,5W aangeschaft en verslag gedaan. Deze Luxeon LED's zijn al wat beter maar nu moet het vermogen nog omhoog. Een Duitse handel heeft 4W LED-lampen en een andere Duitse handel heef binnenkort ook 5-Watters.

Die 18-LEDs lampjes kan je gerust vergeten. Verkeerde kleur en geen lichtopbrengst.

jfeelders schreef op maandag 11 december 2006 @ 07:47:
Kijk ook even hier. Ik heb onlangs 2x 2,5W aangeschaft en verslag gedaan. Deze Luxeon LED's zijn al wat beter maar nu moet het vermogen nog omhoog. Een Duitse handel heeft 4W LED-lampen en een andere Duitse handel heef binnenkort ook 5-Watters.

Die 18-LEDs lampjes kan je gerust vergeten. Verkeerde kleur en geen lichtopbrengst.
Deze lampen bieden wij ook aan, maar die zitten toch een prijsklasse hoger.

• jfeelders

jfeelders

Uniled, heb je de mogelijkheid een vergelijkende foto te plaatsen met een MR16 20W halogeenlampje en een 5W Luxeon-LEDlampje? Met de huidige prijzen ben ik een beetje huiverig geworden zomaar wat lampjes te kopen en er dan achter te komen dat het vermogen nog niet aan mijn eisen voldoet...

• JeroenH
In het ledenblad van windturbine-coöperatie de Windvogel stond een interessant stuk over LED-verlichting. Hier de laatste alinea:
De aankondiging dat de Pharox-lamp, in tegenstelling tot spaarlampen en halogeenlampen, 'wél natuurlijk warm licht geeft', nodigt uit tot een thuistest. op drie plekken is de lamp een paar dagen uitgeprobeerd; in een schemerlamp in de huiskamer, boven de keukentafel, waar regelmatig wordt gegeten, en als leeslamp in de werkkamer. De Pharox moet een gloeilamp van 40 watt kunnen vervangen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de lamp boven de keukentafel en de leeslamp normaal 60 watt bevatten, die in de huiskamer is wel 40 watt. Maar ook bij die laatste is de lichtopbrengst van de led-lamp beduidend minder. Lezen is niet echt plezierig bij deze lamp. Het beloofde warme licht valt ook tegen, te kil nog. De familie is het er over eens: geen lamp voor de sfeer of het lezen. Voorlopig dus een lamp voor plekken waar je alleen maar even hoeft te zien wat je doet.
Ik zou zo'n lamp wel eens willen zien, maar ik heb er geen € 30 voor over Of eigenlijk: € 120, want je moet er vier tegelijk kopen. Dat laatste laat het mij lijken alsof de fabrikant zelf geen vertrouwen heeft in het produkt, het komt op mij over alsof hij er zoveel mogelijk wil slijten voordat duidelijk wordt dat de lamp de beloftes niet waar kan maken. Maar hopelijk heb ik dat mis.

jfeelders schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 12:24:
Uniled, heb je de mogelijkheid een vergelijkende foto te plaatsen met een MR16 20W halogeenlampje en een 5W Luxeon-LEDlampje? Met de huidige prijzen ben ik een beetje huiverig geworden zomaar wat lampjes te kopen en er dan achter te komen dat het vermogen nog niet aan mijn eisen voldoet...
Nog niet, we hebben er een aantal besteld en we hebben foto's aangevraagd, maar het is nu erg rustig ivm de feestdagen.
We hebben wel het vertrouwen dat het dezelfde kwaliteit is als de 'normale' led-produkten.

Het is zeer begrijpelijk dat je zoveel geld niet zomaar uitgeeft voor verlichting, aan de andere kant is het voor ons haast onmogelijk om de hoeveelheid licht te beschrijven, waardoor je de beslissing kunt maken of de lichtopbrengst voldoende is of niet.....

Zo gauw we foto's hebben, laten we er hier een paar zien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee