Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• trm0001
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-03-2016

trm0001

Mr. Spareparts

@TD-er:

Volgens het linkje dat ik gaf:
Wikipedia: Schakelende voeding

""Voordelen:
Hoog rendement, door weinig verliezen in strooiveld en warmte.
Geen "bromeffecten" in audio-apparatuur.
Veel lager gewicht
Goedkoper
kleinere afmetingen""

Zijn de schakelende voedingen voordeliger om te maken, maar wellicht dat het zo weinig scheelt dat een trafo blokje soms nog voordeliger te maken valt ?

@TLer:

Volgens hetzelfde linkje (hierboven) hebben schakelende voedingen allemaal ook een klein trafo blokje:

C - Transformator (rood omlijst)

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Ik heb ook een afzuiging die met zo'n 3 standenschakelaar werkt en me ook afgevraagd of ie op de laagste stand uit staat of niet..

Zo'n ding dus, hoe kom je er t makkelijkst achter hoe dat zit? T'zit helemaal in de muur gebouwd zegmaar :{

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Mijn besparing op elektra begint onderhand best groot te worden. Eind van de week ga ik een 15 jaar oude vriezer vervangen en een extra ronde doen langs de standby apparaten. Mijn streven is om rond de 1600KWh op jaarbasis uit te komen. Aangezien ik een plat dak heb wil ik ook zonnepanelen gaan aanschaffen om praktisch neutraal uit te komen.

Al met al geen slechte besparing tot op heden :)

De rode lijn is het verbruik van vorig jaar:

Fietsbel wijzigde deze reactie 06-05-2015 01:35 (9%)

39

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:35

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Lol hierboven

Als mijn vrouw overdag weg is en ik gewoon werken is het dagverbruik een 4kWh maximaal en dan is er nog wel een vaatwasser aangeweest of zo en zeker het koffie apparaat, in de avond tv aan, koken met afzuiger enz.
10 zit je niet zomaar aan, dan heb je een actieve wasvrouw met oude droger of heel fors sluipverbruik.

Cv/vloerverwarming pompen aanwezig? Mechanische ventilatie?, elektrische badkamervloer verwarming? Oude koelkast die bijna continue draait? Aquaria?
Om een paar voorbeeldjes te geven.

Rol-Co wijzigde deze reactie 07-05-2015 18:19 (8%)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Vandaag de 15 jaar oude vriezer de deur uit gedaan, weer een mooie besparing :)

Helaas kan mijn energiemeter kan geen waardes onder de 5 watt lezen en kan ik het verbruik van mijn beltransformator niet zien. De beltrafo is oud, ik denk zo'n 20 jaar, heeft het nut om deze te vervangen? Verbruikt zo'n transformator alleen als men drukt op de bel of kent deze ook sluipverbruik?

Fietsbel wijzigde deze reactie 07-05-2015 22:01 (8%)

39

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12:02

BertV

R-L48

STROOM
recente aanpassing;
+ 50 liter boiler vervangen door HR-ketel
+ 1986 Gaskachel-pomp getrokken
+ Spaarlampen door LED
+ Was op zolder drogen ipv waterpompdroger

GAS
- Nog steeds te laag ingeschat door voorheen 10 jaar bibberen
+ HR++ glas
+ gevel en zolder isolatie

Met dit lage stroomverbruik hebben zonnepanelen geen zin. (?)

BertV wijzigde deze reactie 08-05-2015 12:37 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
hneel schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 22:14:
....Hoeveel hij dan verbruikt weet ik niet (ik kan alleen de totale groep meten en hij zit ingebouwd).....
Zoals boven gezegd zit er waarschijnlijk een plaatje in de koelkast en in de vriezer waarop staat hoeveel Watt hij verstookt terwijl hij actief staat te koelen.

Dat ziet er zo uit:

Het zat links naast de groente lade verborgen........

Bij mijn koel-vries combinatie is dat dus blijkbaar 130 Watt ipv 65 Watt.
Wel verbruikt hij gemiddeld dus 65 Watt continu bij de helft van de tijd aan.

65 X 24 = 1,56 kWh per dag X 365 = 570 kWh per jaar = 128 euro per jaar.

Dit betreft een koelvries combinatie met het grootste vriesgedeelte dat ik kon vinden: 114 Liter A+
De meest koelvries combinaties hebben een veel kleiner vriesgedeelte: +/- 75 Liter.

Tegenwoordig hebben de Liebherr koelvries combinaties het grootste vriesgedeelte.

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

Beide Samsungs zijn ws wel groter dan mijn budget indesit maar hebben ook een 60% koelkast 40% vriezer verhouding. Mijn Indesit en een enkele Liebherr hebben nog een 50/50 formaat voor koelen en vriezen.

Vergelijkbaar 50/50 maat model:

Het type dat ik hier heb staan heeft 4 vrieslades.

Ik heb nl niet zo veel koelruimte nodig maar wel veel vriesruimte.
Een aparte vrieskist erbij kopen zag ik niet zitten dus was dit de beste keuze.

Opmerkelijk genoeg klopt er vrij weinig van die 130Watt tijdens koelen waar ik eerder melding van maakte en wat ook op het plaatje staat. Via de Youless en Bidgely blijkt dat hij tijdens koelen eerder 60 tot 70 Watt verbruikt dan 130 Watt. Waar dat grote verschil vandaan komt is mij een raadsel. Hij heeft maar 1 compressor en die staat of aan of uit.

Koelkast uit: minimaal verbruik in de nacht: 50 Watt

Koelkast aan: minimaal verbruik in de nacht + koelkast: 120 Watt

120 - 50 = 70 Watt ipv 130 Watt.

Toch maar eens de BrennenStuhl ertussen hangen om te kijken wat het nou exact is........ :F

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03-10 19:14

JayPe

Ondertitel

Nou, toch eens proberen, gezien de lijst van Bram hier boven scheelt t niet veel:

Sluipverbruik probeer ik te minimaliseren, maar 't aantal apparaten in huis is nogal groot.

Gezin: 2 jonge kinderen van 2 en 5. Die van 5 gaat naar school en 3 dagen BSO, de kleinste 3 dagen naar het KDV. De overige dagen zijn ze thuis. Door omstandigheden is mijn ega vrijwel altijd thuis, maar ze is op de waterkoker, wasmachine en wasdroger na geen groot gebruiker van energie: niet radio of TV verslaafd ofzo.
's avonds staat de TV wel veel aan, en in het weekend mogen de kids graag een filmpje kijken. Laptop gebruik ik vrijwel dagelijks (in de avond, zoals nu). Op accu, welke 's nachts weer aan de lader gaat.

Per soort / categorie

Audio/Video::
- TV/Audio hoek: Zit een Blokker-aan-uitschakelaar tussen; standby 0 Watt. Handbediend, maar zeer consequent in gebruik. Schakelt TV, DVD speler en reciever.

Modem/Netwerk:
- UPC Technicolor modem (8,3 Watt - 24/7 ) - JayPe in "Serieus elektriciteit besparen" €16,75
- NetGear 8 poorts switch (? Watt - 24/7)
- 2x Gramofon - Gramofon's als range-extender en soort 'Sonos' (? Watt - 24/7)

PC's::
- 2x Laptop van paar jaar oud (ThinkPad W520 en T420): Adapters ( 90W en 170W ) zitten continu ingeplugd: het gemeten verbruik is bij opgeladen accu / niet aangesloten laptop ? 24/7
W520 is een beste slurper, als je max gebruikt: 170 Watt. Maar in praktijk is 't slechts 40 Watt, want veel meer dan office, film en surfen doe ik er niet mee. Ben geen gamer.
Mijn ego d'r T420 idem: surf, e-mail en youtube.

- 1x Zuinige-Server-Topic PC: Windows 8.1 Pro met Intel DesktopBoard + SeaSonic + PicoPSU = 15 Watt Idle, 24/7 aan want o.a. Crashplan server voor familie en vrienden. Ook draait er een Mediaserver ( Serviio) een MySQL database + scriptje voor SmartMeterDashboard. 's nachts uitzetten vind ik lastig: hoe laat dan, en hoe laat weer aan? Juist omdat de grote data-transfers in de nacht plaats vinden (om bandbreedte voor overdag te sparen).

- Printer: Achter een countdown timer. Staat nog geen 2x per maand aan. 10 Watt idle sluipverbruik naar 0 Watt teruggebracht.

Witgoed::
- Koelkast Ikea A++ 2 jaar oud. A+++ was mij te kostbaar.

- Vrieskast 'B-merk met B-label' 10 jaar oud. Staat is een koele kelder welke meestal zo'n 15 graden is in winter, en 20 graden hoog zomer.

Koelkast en vriezer draaien 24/7. Vriezer gaat niet zo vaak open, koelkast heel erg regelmatig. Vriezer heeft was last van ijsvorming, ook zijn er al wat klepjes van de lades zijn afgebroken. Kan beter, maar tja, TVT is best hoog volgens mij.

- Vaatwasser: 2 jaar oude Miele - Niet op energielabel uitgezocht - Label onbekend. Weet dat het geen A+++ label was, want die was veel duurder.
Draait dagelijks in de nacht het eco-programma. Dagelijks ook ram-vol.

- Wasdroger: 4 jaar oude Miele warmtepomp A(+?) label.
Draait wekelijks een keer of 2-3. Kinderkleertjes, handdoeken. Tere was gaat op de waslijn

- Wasmachine: 10 jaar oude Miele - Niet op energielabel uitgezocht - Label onbekend
Draait wekelijks een keer of 4-5. Wasjes draaien meestal op 30/40 graden. Handdoeken op 60, en zo eens in de zoveel tijd (zeg 2x per jaar) een kookwas om de machine en afvoer schoon te houden ( zeepkoek )

- Waterkoker: Kleine 1 Liter Kenwood: uitgezocht op formaat: compact en kleine waterinhoud is geen probleem voor de thee drinkende ega. Elke dag meerdere keren

- Koffiezetapparaat: Technivorm uit jaar kruik, voor ik zei de gek. 1 keer per dag 2 bakkies. Senseo is geen koffie, en een handmatige Espresso machine heb ik wel maar bleek te veel werk en is in onbruik geraakt.

Adapters::

- Telefoonlader: 1 adapter die met een paar splitters 2 telefoons en 1 tablet kan laden. Verbruik gemeten: nihil als er niets aanhangt, of de telefoons vol zijn. Telefoons liggen er standaard 's nachts aan.

- Babyfoon ouder + baby unit: 24/7 aan: 2x Adapter.

- Kruimelzuiger: Laadstation adapter 24/7 ( Zuigertje staat er altijd op: geen optie wegens ega ).

-Wekkers zijn afgeschaft: De jongste is standaard rond 6 en 6:30 wakker, en als 't tegenzit ook al een aantal keer gedurende de nacht. De tijd willen we dus vooral niet weten 's nachts,en 's ochtens opstaan hebben we helaas ook geen wekker voor nodig. Overigens gaat 't om een Wake-up light (Philips) en een wekkerradio met tijdsprojectie en digitale tuner (ook van Philips), beiden zonder stroom.

-Bedlampjes: Ikea Led-spotjes.

Verwarming/ Ventilatie / Warm/Koud water

- CV - combi ketel: Nefit Ecomline. 9,75 Watt idle, circa 70 Watt pompend ( JayPe in "Serieus elektriciteit besparen" )

Pomp is geschakeld, Verbruik nooit gemeten, maar zeker niet nihil: elektrische sturing, elektrische ontsteking, elektrische regelklep tussen CV en tapwater, elektrische aanzuig ventilator etc. Bouwjaar 1999, dus niet heel jong maar wel hoog rendement.

Combi ketel hangt er nu 3 jaar. Voorheen elektrische close-in boiler en elektrische 80 liter boiler op zolder. Tweedehands aangeschaft voor prikkie, oude CV ketel was exact zelfde, maar dan zonder tap-water. Van elektrisch naar gasverwarmt tapwater heeft een besparing van ongeveer 3000 (!!!!!) kWh op jaarbasis opgeleverd. van 7250 kWh/jaar naar circa 3500 kWh/jaar

- Centrale afzuiging: Oude afzuigbox die met tijdschakelaar een paar uur per dag draait: douche en washok worden afgezogen rond douche-tijden ( s ochtends, 's avonds ). Laagste stand.

- vochtgeregelde afzuiging Douche: Bij hoge relatieve RV directe afzuiging van douche

- stank afzuiging WC: lichtschakelaar met start-vertraging en naloop

Verlichting::
- Geen gloeilamp meer in huis.
- Overal spaarlamp of LED-lamp (Groot blauw-geel-woonwarenhuis LED lampen).

Kelder, Garage = TL-buizen. Branden vrijwel nooit, maar als, dan moet 't goed verlicht zijn.

Keuken: Werkbladverlichting TL, hanglamp LED, Spots LED

Woonkamer, hal, gang, slaapkamers, WC, bijkeuken: LED-peer, LED spot, LED, pitjes. Hier en daar nog een oude spaarlamp,..

----------------------------------------------------
Energie invoer:

Greenchoice met een aansluiting met slimme meter
Heb hoog en laag tarief teller, maar heb gekozen voor een vast tarief: voorheen deed de vaatwasser het standaard 's nachts, en draaiden we de wasjes in het weekend. Nu mijn ega doordeweeks ook altijd thuis is, is dat niet meer haalbaar, handig dan wel gewenst.

Zonnepanelen 940Wp opgesteld op platdak. Jaaropbrengst ongeveer 600 a 700 kWh (hoop ik)

Jaarverbruik: streven onder de 3000 kWh afrekenen (na salderen).

Typische maand doet ongeveer 310 kWh aan verbruik:

Opwekking: ongeveer 11 kWh uitvoer gehad ( dus verbruik + opwekking = uitvoer )

Typische dag (vandaag)

Vannacht de vaatwasser ( circa 1,5 kWh ) tussen 0 en 1 )
Vanochtend de wasmachine aan ( circa 2 kWh ) tussen 8 en 9
Vanavond de wasdroger rond 18 uur

Rest is verlichting, tv, waterkoker, koffiezetapparaat, magnetron wellicht. afzuigkap.

--------------------------------

Waar kan ik nog op besparen?

De apparaten die 's nachts uit kunnen betreffen eigenlijk alleen kleine verbruikers, zoals de adapter voor de kruimelzuiger: tijdklokje kost ook weer wat stroom. schiet dus niet echt op. De server wellicht? Zou in principe circa 6 uur per dag uit kunnen. Maar brengt dat echt besparing, t.o.v. het gemak?

De vrieskast zou vervangen kunnen worden, maar extra zonnepanelen lijken mij vooralsnog een leukere investering. Echter, wringt dan weer: beter wat meer besparen ten opzichte van zelf opwekken en weer deels verspillen.

JayPe wijzigde deze reactie 29-05-2015 17:23 (4%)

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• JayPe

JayPe

Ondertitel

quote:
Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:58:
Zo, er ligt een compleet huishouden van JayPe op het forum :P

Wat mij opvalt is het lage verbruik op 7 en 14 maart, 14 maart was er weinig zon dus die dag heb je een duidelijke weergave van het verbruik.

19 maart ga je opeens door het dak met je verbruik, ik zou me op dit soort pieken en dalen concentreren.
7 en 14 maart: beiden zaterdag. Waarschijnlijk waren we niet thuis. Vrijdagavond t/m zaterdagavond van huis = nul verbruik. 19maart: Waarschijnlijk wasmachine + droger + vaatwasser.
quote:
Het meeste betaal je voor gas en dat is niet zichtbaar in het verhaal.
Met isolatie en verstandig ventileren (let op vochtigheid in huis) kan je het gasverbruik verminderen.
Isolatie: Afgelopen voorjaar is er glaswol de spouw in gegaan. Ventilatie gebeurd voornamelijk 's nachts: dan staat 't slaapkamerraam open. Stoken doen we op aardgas, maar verwarmen doen we voornamelijk de woonkamer. Slaapkamers verwarmen we niet.
quote:
drielp schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 00:26:
[...]

Ik vermoed dat de modem/netwerkspul (en misschien de ventilatie) een aardig deel van je energierekening vormen. Ik zou dit toch een keertje meten. Een verbruik van 3700 kWh is niet echt weinig
Netwerk en modemspul heb ik al eens gemeten, ik heb een VoltCraft EnergyLogger van 60 euro ofzo. Die is vrij betrouwbaar ( Volgens Mux ) en geeft ook realistischer waarden dan mijn energiemetertje uit de ramsch. Had 't niet bij de hand gisteren, maar goed: Ik zal de waarden eens verzamelen.

Onze magnetron kan gelukkig wel zonder klokje ( eco-modus op d'n Sharp ), maar d'n Boretti kan niet zonder stroom op 't klokje. Is ook niet zo erg, want klokje gebruik ik ook elke dag even om te zien of de kids al naar school moeten: Goed in 't zicht.
quote:
De Nefit Ecomline hangt hier ook en heeft 10 watt nodig om niets te doen. Het verbruik tijdens verbruik heb ik nooit gemeten, maar het is geen zuinige ketel. Als dat ding ook nog een 25 liter boiler heeft, reken dan ook nog een 10 m3 gas per maand voor het warm houden van het tapwater. Ik ben mede daardoor overgegaan naar een simpele 50liter boiler voor warm water bij. Die kost ongeveer 100 kWh in de maand. Zonder eboiler is ons verbruik 170 kWh in de maand. (2000 kWh per jaar). De CV-ketel hangt er nog wel, maar doet niet meer mee.
Volgens mij doet de Ecomline zo'n 70 watt bij stoken/verwarmen.

De pomp staat in 'na-loop' stand: 1 keer per dag start de boel sowieso een keer op, en de pomp draait na elke verwarmsessie nog een half uurtje na (ofzo). Dat is al beter dan 24/7.

Grappig. Onze elektrische 80 liter boiler vloog er juist uit, vanwege z'n verbruik. Uit het jaar kruik en hing op de on-geisoleerde zolder. Met 2 kleine kids is 't noodzaak altijd warm water te hebben voor een douche, dus altijd aan ( niet dag/nacht tarief geregeld zoals vóórdat er kinderen waren ). Stookte best veel kWh weg: ruim 3000kWh per jaar minder sinds de combi ketel hangt en de 10 liter close-in + 80 liter Daalderop afgesloten zijn.

Ik lees het gasverbruik ook uit, al zijn dat slechts uur waarden, maar het warmhouden van tapwater valt mij erg mee:'s nachts staat ie ook gewoon aan, en zie ik maar zelden dat ie 's nachts heeft moeten bij stoken.
Afgelopen 24 uur:

Zie dat ik en mijn ega 's ochtends een douche plukken, de kids 's avonds rond 7 uur naar bed gaan ( wastafel). Koken op gas rond 17:00 en 18:00u . De verwarming gaat 's ochtends aan op 18,5 graad, tot 's avonds 22:00u. Daar buiten gaat de temp op 16 graden ( eco stand ). Ergens rond 4 uur 's nachts heeft ie wat gas verstookt: of huisverwarming (maar zo koud was het niet vannacht) of tapwater op temperatuur houden: Denk tapwater dus. (Kan ook nog zijn dat iemand 's nachts naar de WC is gegaan en de handen heeft gewassen met de mengkraan op warm.) Dat kleine beetje stoken 's nachts kan ik ook uitzetten, maar dan moet ie 's ochtends dus bij stoken (want voorraad vat verder afgekoeld) en lever ik comfort in ('s nachts
quote:
Het verbruik wordt gecompenseerd met 5365 Wp aan zonnepanelen en dat lukt best aardig.
(Even off-topic voor het juiste kader: het gasverbruik ligt hier op zo'n 35 tot 40 m3 per jaar, alleen voor koken. Verwarming gaat met een houtkachel)
Verwarming gaat hier niet met een houtkachel. Kan ik beroepsmatig niet verantwoorden; hoewel hout natuurlijk lijkt, zijn de afgassen zeker niet milieuvriendelijk. Ook woon ik niet vrij (afstand buren < 200 meter) om mijn buren niet tot last te zijn.

Zonnepanelen heb ik onvoldoende ruimte voor om mijn verbruik volledig te dekken. Zou graag 5 of 6 236 Wp panelen op 't dak leggen, maar waarschijnlijk past dat net niet, en is het economisch niet verstandig qua tvt en toekomst perspectief ( ben nog geen 70 jaar ofzo, maar mijn persoonlijke, financiële toekomst is wellicht niet zo rooskleurig, waardoor ik op dit moment geen lange termijn investeringen aan durf )
quote:
trm0001 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 02:35:
@ Jaype:

Die B label vrieskist kan je ws het meeste en makkelijkst op besparen.
Deze combineren tot een groot model koelvries combi met 1 compressor is het beste advies.
Dat verbruiks verschil in euro en kwh's kan flink oplopen per jaar.
Vrieskast staat in de kelder. De koelkast (met vriesvakje) in de keuken. De kast wordt veel gebruikt voor voorraad en bewaren van restjes en doen we regelmatig aan "vooruit koken". Een combi gaat 'm niet worden. Maar een mooie nieuwe kast zie ik nog wel gebeuren. Ook een stuk goedkoper dan zonnepanelen.

TL;DR: ik zal mijn lijstje apparatuur weer eens doormeten, en zo een beter beeld geven van wat nu wanneer elektriek verstookt. Gas besparen zie ik ook wel zitten, maar of ik de ketel kan tunen???

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:51
He, wat een leuk topic :)

Sinds 30 april liggen er bij ons zonnepanelen op het dak en dat is samengegaan met het plaatsen van een slimme meter. Daardoor nu een overvloed aan automatische informatie van ons energieverbruik. Duidelijk tijd om eens te gaan kijken naar sluipverbruik.

Dit is een staatje van een willekeurige dag (maar waarbij ik wel het uurverbruik 's nachts kan laten zien):

's Nachts (en ook overdag uiteraard) draaien er een HP microserver, de Ziggo modem en Netgear router. Daarnaast twee wekkerradio's, 1 lamp(je) bij mijn zoontje en een webcam die als babyfoon dienst doet. Daarnaast de volgende apparaten op standy: koel/vries combinatie (A++), klokje magnetron en klokje oven, TV (staat echter ook wel eens helemaal uit) en receiver (met actieve netwerkinterface). Samen lijkt dit zo'n 130W per uur te trekken.
Is denk ik best redelijk en op termijn gaan het lampje en de babyfoon wel uit. TV zouden we wat vaker helemaal uit kunnen zetten (we hebben een Philips met een echter uitknop :) )

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Aanvulling op deze post: JayPe in "Serieus elektriciteit besparen"

UPC (Ziggo) Technicolor modem. TC7200.U

Zie het verbruik: 8,3 Watt. Vanaf 't insteken van de stekker loopt t van 4 Watt vrij snel naar 8 Watt op. Bootsequence is niet te herkennen ( tijdens het starten van het modem lopen er wat procedures zoals het maken van verbinding naar buiten en het aanschakelen van Wifi) dus booten heeft geen specifiek piek of dalverbruik. Nadat de Wifi verbinding weer beschikbaar was heb ik via speedtest.net een paar keer achterelkaar een test uitgevoerd: maximale doorvoersnelheid getest, en even niets gedaan.. Geen duidelijke pieken of dalen onder last of idle.

Ergo, ik ga uit van 8,3 Watt 24/7 ( x 8760 = 72 kWh/jaar * 0,23 euro cent) = € 16,75 / jaar

Next up: De CV ketel

Nefit EcomLine HRC-V 30 (modulerende ketel, stook 30 kW aardgas )

Ga de energylogger er eens tussen zetten, om zo het sluipverbruikt, het verbruik tijdens warmte vraag te achterhalen... Idle is het meest interessant, want heel de dag doet ie voornamelijk niets,..

JayPe wijzigde deze reactie 28-05-2015 23:30 (19%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Aanvulling op deze post: JayPe in "Serieus elektriciteit besparen"

Zie hier boven: Gasverbruik ( er is niet gekookt, dus al het gas moet wel zijn verbruikt door de CV ketel voor ofwel warm tapwater ofwel huisverwarming.

Om iedereen en mijzelf gelijk maar een klein beetje gerust te stellen: trekt nog geen 10 Watt in rust, en de powerfactor nadert ook nog eens 1.

De Nefit EcomLine HRC 30V uitgevoerd met UBA 4000 ( Universele Brander Automaat 4000 )

Nefit Ecomline HRC 30V
Nefit HR-kombiketel 29,9 kW vermogen vertikale uitvoering.
Boiler 25 ltr onder ketel geplaatst.

Idle: 9,75 Watt
Start branden: 100 Watt
modulerende: 90 Watt
Pomp in naloop ( niet branden ): 69 Watt

Maximaal gemeten piek: 108 Watt.

's ochtends spring ik en onder de douche, en wordt t huis opgewarmt, dus dat is lastig bekijken: is het alleen tapwater verwarmen, of ook pompen? Nu, de pomp draait altijd, want tapwater wordt ook gewoon verwarmt door rondpompen, alleen is het circuit dat verwarmt wordt kleiner,regeling via driewegklep in de ketel.

Ik heb dus geen 24uurs meting gedaan van het complete verbruik, maar ben voornamelijk geintresseerd in het idle verbruik. Dit is (vrijwel?) niet aan te passen, maar zou zeker wel een factor kunnen voor het moment van vervanging van de ketel. Nu valt het mij gelukkig mee: minder dan 10 Watt, nog steeds 'te veel' voor niets doen, maar toch.

Ik vermoed dat het verloop van rond 7:45 tot 8:00u te maken heeft met douchen: Ik was vanochtend rijkelijk laat, en ben rond die tijd gaan douchen. Om 8 uur begint het programma van huisverwarming. Daar heeft ie even voor nodig, waarna de pomp nog even blijft doordraaien.
Rond 10:15u zie ik weet het piekerige verbruik van rond 7:45u. Navraag bij mijn ega: jup rond die tijd stond zij onder de douche.

Nu is het zo dat de ketel zelf natuurlijk veel meer energie in de vorm van gas verstookt dan energie in de vorm van elektriciteit verbruikt, maar zonder stroom doet de CV ketel dus niets. En als ie niets doet, verbruikt ie ook stroom. Net zoals dat internetmodem, en de adapter van de kruimelzuiger.

Nextup: UPC/Ziggo Technicolor TC7200.U met uitgeschakelde wifi voor Aardvark doormeten. Maar dan moet ik eerst wel even mijn laptop voorzien van een UTP kabeltje. :-)

JayPe wijzigde deze reactie 29-05-2015 17:24 (23%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

@Aardvark:

Zie hier: Géén enkel effect.

Voor de meting Wifi uitgeschakeld. Het wifi lampje gaat uit en de SSID is inderdaad niet meer te vinden. mobieltje is ineens naarstig opzoek naar bereik.

Voltcraft logger geplaatst, verbruik loopt op van 0 naar 8 Watt ( tijdens de boot en het maken van connectie met de wijkcentrale kan/mag je verwachten dat er wat fluctuatie op treedt ) en voila: stabiel afgenomen voltagen van circa 8 Watt.

Dit blijft 8 Watt. Speedtest uitgevoerd om m in iedergeval iets te laten doen, Daarna 2,4 Ghz wifi aan gezet: lampje voor wifi gaat weer aan, even een minuutje wachten.. dan 5 Ghz aangezet ( waarbij de 2,4 Ghz automatisch wordt gedisabled helaas), en weer even gewacht. Verbruik is zo strak als een bos uien.

Overigens: gisteren was het verbruik 8.3 Watt,. ongeveer. De variatie van .3 Watt noem ik meetfout. Denk dat bij dit soort verbruiken de exactheid sowieso met een korreltje zout moet worden genomen. Vandaar ook dat ik meer waarde hecht aan de grafiek ansich ( strakke lijn, ook bij in- en uit-schakelen van de wifi ) dan aan het exacte getal gerapporteerd door de logger.

Nog meer generieke apparaten waarvan u wilt weten wat het verbruik in idle is? :Z

JayPe wijzigde deze reactie 29-05-2015 22:27 (22%)
Reden: Toevoeging overwegen meting vandaag vs meting gisteren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Kan de discussie nu weer over elektriciteit besparen gaan? Gas besparen is een deurtje verder

Laatst een FLIR One gekocht en het huis maar eens doorgeweest.

Kwam wel wat interessante dingen tegen, waaronder deze adapter:

Is een adapter die aan m'n printerserver (HP JetDirect 175x) hangt. Volgens mij is de adapter afkomstig van een Linksys WRT54GL router. Binnnenkort maar even langs de kringloopwinkel, kijken of ik een schakelende voeding (SMPS) kan vinden, die is vast een stuk zuiniger. Deze zit al in een KlikAanKlikUit stekker die door m'n domotica wordt uitgezet als we slapen/van huis zijn.

Ziggo modem (Ubee EVW321B) is ook een heethoofd:

Echter doet hij toch 'maar' 7,6W heb ik al eens gemeten

ThinkPad wijzigde deze reactie 01-06-2015 14:11 (76%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-10 21:59
quote:
MdO82 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:32:
We hebben hier een mechanische afzuiger zitten.
Deze heeft een perilex stekker erop zitten

Nu wil ik het verbruik eens meten van deze afzuiging.
Zou het mogelijk zijn om tijdelijk een normale stekker hier te zetten?
[...]
Ik heb laatst ook even de klep er af gehaald, en daar staat het vrij mooi in hier, zonder dat je wat hoeft te meten:

Dit is een AC fan uit '96, en ik vind eerlijk gezegd dat hij nog best zuinig is. Ik weet niet of hij standaard op standje I of II staat, maar op II verbruik hij €40 aan stroom per jaar waardoor de TVT van een DC fan van €300, zelfs als die niets zou verbruiken, al >7 jaar is.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:29
Ik ben zo af een toe weer eens aan het kijken waar er te besparen valt hier in huis.
Nu heb ik weer een "slachtoffer" gevonden, maar weet zo gauw niet hoe ik dit het beste op kan lossen.

Dit is een stopcontact in mijn meterkast de bovenste stekker is van de NAS.
Nu heb ik op de onderste stekker een stekkerdoos zitten met daaraan een Dect telefoon, een Fritzbox ivm cheapconnect en een switch.
's nacht wordt dit niet gebruikt en in geval van nood pakken we onze telefoonlijn van ziggo (modem draait toch altijd).

Nu wilde ik een schakelaar zetten op de witte stekker ivm de apparatuur die 's nachts niet gebruikt wordt.
Echter jullie snappen het probleem wellicht, een tijdschakelaar gaat niet lukken omdat ik hiervoor geen ruimte heb.
De zwarte stekker van de NAS zit dan in de weg.

Overigens gaat de NAS al uit om 2300 tot 800 uur maar ik wil dit ook geregeld hebben voor de overige apparaten.

Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken ?

Nu wil ik dit in de toekomst vervangen door een PSU, maar ik weet niet of je dan softwarematig net zoals bij de NAS de stroom eraf kan halen.

2250 WP Zuid PVoutput

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
quote:
francoski schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:41:
[...]
Wat verbruiken jullie als je niet thuis bent?
Hier bijna hetzelfde, net geen 2kWh.

Dit was een dag uit onze vakantie:

(Grafiek gemaakt door PVoutput + dit script).

Baseload van 60W met daarbovenop de regelmatig terugkerende pieken van de koelvriescombinatie die aanslaat.

De baseload is o.a. NAS (15W), modem (7,6W), switch (?), router (?), UPS (4W), magnetron (4W), CV-ketel (11W). En nog een tiental KaKu plugs, in totaal ook zo'n 5W denk ik. Verder nog wat dingen die ik niet in beeld heb, beltrafo, oplader hier en daar. Maar ik probeer het sluipverbruik zoveel mogelijk te killen iig.
Sinds kort een Raspberry Pi draaien voor wat dingetjes en toen kon ik mooi zien dat de baseload met zo'n 4W omhoog ging.

ThinkPad wijzigde deze reactie 08-08-2015 13:38 (47%)

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:37

Notna

Where are you?®

quote:
francoski schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:41:
Vakantie is een ideaal moment om het sluipverbruik te meten. Ik zit in de vakantie op 1,8kWh per dag. Daarbij staat de koelvriescombi op 8 graden, router Nas ventilagie en raspberry aan, TV en zulke dingen staan echt uit. Verder 's nachts buitenverlichting aan van ruim 15 watt. Het viel me eerst tegen toen ik de jaarprijs uitrekend, maar als je bedenkt dat de koelkast gewoon aanstaat is het best netjes volgens mij.

Wat verbruiken jullie als je niet thuis bent?
Dit was in de mei vakantie:

Laagste verbruik wat ik heb is 30 Watt, pieken van 2100 Watt. Dat is overigens de close in boiler die aanslaat, al die hoge pieken. De pieken naar de 210 watt zijn als de vrieskist en de koel/vries combi aanslaan. Voor de rest stond alleen de router. UPC modem en Horizonbox (energieverburik: laag stand) aan. Ow en 2 lampen die van ~20.30 tot 23.00 brandde @ totaal 15 Watt).

Bij de volgende vakantie moet ik die boiler eens uitzetten als ik er niet ben. Nogal nodeloos stroom verbruiken als je er 7 dagen niet bent :P

Notna wijzigde deze reactie 27-07-2015 14:04 (4%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• tyfoon_2
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 23:41
Nu ik op vakantie ben kan ik weer eens goed kijken naar mijn sluimer verbruik. Dat is behoorlijk maar als ik alles op een rijtjes zet verklaarbaar mn door server 24/7, 7 Sonos apparaten, close in boiler en side by side ijskast/diepvries die aan staan, is dat geen verrassing.

Kan iemand me helpen verklaren waarom ik de pieken heb a) richting 2500 watt en b) de schommeling tussen ca 220watt en 290watt die continue terugkomen? p.s. de verhoging tussen ca. 20:00 en 24:00 is verlichting die aan gaat ivm beveiliging.

tyfoon_2 wijzigde deze reactie 08-08-2015 13:26 (14%)

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10:41
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:35:
Die golfjes die je tussen 14u en 16u & 6u en 8u dat is je koelkast, zo ziet het er bij mij ook uit: ThinkPad in "Serieus elektriciteit besparen"
Koelkastcompressor gebruikt 70W - 90W tijdens draaien.
Ok, die pieken heb ik ook. Ik had al een vermoeden dat het de ijskast was maar vond 'm best nog wel vaak aanslaan...elk uur en een beetje...

Ik heb nog wel wat te gaan. 150 W continu in ruststand... :-(

Donate ETH

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:37

Notna

Where are you?®

quote:
Dennahz schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:00:
Na jaren uitstellen heb ik nu toch echt besloten om de YouLess te kopen, want volgens onze vrienden van de energiemaatschappij verbruiken wij meer dan vooraf gepland en zouden we moeten bijbetalen aan het eind van het jaar.

Nu ben ik altijd nogal zuinig met energieverbruik, maar met 2 kinderen is het soms lastig om echt zuinig te leven. Wat bij ons nogal vaak aanstaat zijn de Xbox (One) en de TV. Een combinatie die toch al goed is voor 200-250W (~4-6u per dag). We gebruiken dit vooral voor Netflix/YouTube -> ik wil hiervoor een energiezuiniger systeem hebben zoals de Chromecast. De One gebruikt iets van 75W tijdens het kijken van Netflix, dus da's een behoorlijk gulzige jongen.

Ook heb ik sinds begin van 't jaar eindelijk weer een fatsoenlijke desktop die regelmatig aanstaat wat ook weer voor meer verbruik zorgt.

Maar goed, besparen op comfort is ook weer zoiets, dus wil ik vooral het sluipverbruik aanpakken. Voordat ik hier aan ga beginnen wil ik dus de YouLess aanschaffen en een maandje laten monitoren, zodat ik echt het verschil kan zien. Zonder deze data is het gewoon puur willekeur en weet je nou niet echt wat je bespaard hebt.

Wat we 24/7 hebben draaien:

- Koelkast/vries-combinatie (A++)
- Een wat oudere vriezer, zou moeten kijken welke klasse deze in valt, mag vervangen worden indien nodig.
- NAS (Synology DS212j met 2 WD schijven) - staat 24/7 aan, maar kan wellicht s'nachts wel uit. Overdag gebruik ik hem voor het streamen van muziek. Moest blijken dat dit ding ook veel energie zuipt (Ik geloof dat hij iets van 18-20W verbruikt, maar weet niet precies of hij ooit echt op de zuinige stand springt als ik hem niet gebruik, dan kan ik altijd muziek op m'n werklaptop zetten en op die manier muziek luisteren.
- Modem + DigiCorder (Internet + TV) - ook geen idee hoeveel het verbruik hiervan is.
- HR-ketel

En verder vast nog wel wat losse dingetjes als een wekker en andere dingen die in de stroom zitten op te laden (lampjes voor de kinderen, etc.). Ik verwacht ook niet dat het verbruik van die dingen erg hoog is, maar schijn bedriegt soms...

Anyway, ik zal jullie op de hoogte houden van m'n bespaar-avontuur, volgens mij is er nog best ruimte voor verbetering zonder dat ik ruzie krijg met m'n wederhelft :Y)

Behoorlijk lang verhaal geworden....
Tip: koop dan ook meteen een energielogger/mete die je op een $random stekker kan zetten om te kijken wat die verbruikt. Een Youless geeft vooral inzicht in het verbruik hier en nu + het totaal van X timeframe, maar zal je niet laten zien wélk product nu het meeste verbruikt. Dat kan je alleen met eerder genoemde :Y

Overigens moet het prima te doen zijn, zelfs met kinderen. Toevallig gisteren mijn meterstanden mogen doorgeven aan de NUON (contractjaar was weer voorbij) en dit is de eindstand (21-09-14 tot 21-09-2015)

Dat is met de volgende samenstelling:

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 6 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Success er mee iig, het is een leuke reis die je gaat maken :Y. Ik heb sinds vorige week nog wat veranderingen door weten te voeren en mijn idle laag verbruik is 35W :D Gemiddeld (als ik de pieken van de koelkast enz. meeneem) zit ik op iets van 100W - 120W :Y

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Dennahz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-10 12:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Denk dat het besparen hier vooral gaat zitten in de TV (LCD van 5j oud - 170W max volgens specs + XONE die altijd samen aanstaan -> vervangen door smarttv van 50-70W en je bespaard echt veel op jaarbasis) en het toch minder gebruik maken van de droger (en dus meer was gaan ophangen). Ja, het duurt wat langer en het is iets minder makkelijk, maar die droger kost klauwen met geld.

Ben zelf ook wel voor apparaten vervangen als ze versleten zijn, maar aan de andere kant: als het zoveel bespaard op jaarbasis (zeker de tv e.d. gebruiken we toch een paar uur per dag, zeker in het weekend), kan het volgens mij al aardig snel uit.

Ook valt het me op dat er elk uur wel een verhoging is.

Nu kan het best zijn dat de vriezer bijv aanslaat, maar elk uur? Hmm... morgen de boel maar eens uit de stroom halen en kijken waar het probleem ligt.

Dennahz wijzigde deze reactie 07-10-2015 22:00 (16%)

Twitter

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09:40
quote:
Dennahz schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:58:
Nu kan het best zijn dat de vriezer bijv aanslaat, maar elk uur? Hmm... morgen de boel maar eens uit de stroom halen en kijken waar het probleem ligt.
Hier een grafiek waarbij ik onze koelkast + vriezer even omkaderd heb:

Rood = Koelkast (elke 55 minuten voor 13 minuten 54W)
Groen = Vriezer (elke 112 minuten voor 35 minuten 85W)

Allebei een zeer consequent en dus voorspelbaar verbruik. :)
Als je deze 2 eruit zou filteren houdt je een vrij vlakke (maar helaas nog vrij hoge :X) lijn over. :)

Limiteer je range maar eens van 9:00 tot 14:00 uur; dan wordt het stuk hiertussen een stuk duidelijker (de Y-as schaalt dan mee zodat deze op max. een paar honderd i.p.v. paar duizend Watt zit)

SmiGueL wijzigde deze reactie 07-10-2015 23:46 (26%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10-09 18:11
Als de omvormers uit staan (niet voldoende zonlicht), dan zouden ze niet veel meer dan 1 Watt hoeven te trekken. De Wattson is toch net zoals een Youless, een die pulsjes test van de hoofdmeter? Of is het er een die met klemmen op de leidingen zit?

Maar goed, 2 omvormers op 1 groep is om heel andere redenen geen goed idee.
Stel er is een storing/kortsluiting in een ander apparaat op dezelfde groep, dan kan er een stroom lopen die veel hoger is dan je zou verwachten gelet op de zekering/schakelautomaat.

Stel je hebt een omvormer van 2000 Watt (net geen 8 Ampère) op een groep van 16A, dan kan er een kortsluitstroom van 24A lopen. Bij 2 omvormers op diezelfde groep is dat nog een stuk hoger.

Daarom mag je omvormers van >500 Watt niet op een groep zetten waarop ook andere apparaten zitten.

Edit:
Ik zie dat die Wattson gebruik maakt van deze klemmen:

Dergelijke klemmen zijn ongeschikt om verbruikers te meten die fase aansnijden.
Grote kans dat je omvormers heel kort een redelijke puls geven op je net.
In dat geval is het werkelijk verbruik een heel stuk minder.
Kortom, meet de omvormers eens op een losse meter met daarbij een ouderwetse gloeilamp.
Grote kans dat het erbij prikken van de omvormer dan een fractie extra belasting geeft.

TD-er wijzigde deze reactie 17-10-2015 00:14 (24%)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• dominicr
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 29-08 16:08
Ter vergelijking, dit is het verbruik in de warmste maand hier in Florida. Dat 'lekkere' warme weer is niet zo lekker voor je portefeuille.

• MdO82
Vandaag eens tijd gehad om eens te kijken wat het huis verbruikt als alles uit is :)

Sinds kort heb ik een slimme meter hangen die ik al uitlees via domoticz.
Echter wat ik aflees klopt niet altijd omdat er ook zonnepanelen op het dak liggen.
Dus er wordt al wat verbruikt wat opgewekt wordt.

Dus het uitlezen via domoticz was helaas geen optie.

Wat ik nu heb gedaan is alles uitgezet in de meterkast.
Behalve de groep van het modem/router, raspberry, Fritzbox (voor telefonie) switch en dect oplaadstation.

Dan kwam ik uit op ongeveer 7W :P

Natuurlijk helemaal niet hoe je het moet meten wat het huis verbruikt, want dat was alleen de meterkast ;)

Goed gaan we verder.
Toen 1 voor 1 de groepen ingeschakeld.

In totaal kom ik met alles erop en eraan op ongeveer 37W.

Wat er dan allemaal draait is:
- Modem Ziggo
- Switch / Fritzbox
- Oplader dect toestel
- Raspberry
- NAS
- Dect-toestellen
- Wekker slaapkamer
- Klokje radio
- Centrale afzuiging
- Koel en vriescombi
- CV
- Access-point woonkamer en zolder.

Nu alleen nog eens achterhalen wat er 's nachts telkens bezig is.
We draaien 's nachts regelmatig de vaatwasser, maar die heeft vannacht niet gedraaid ;)
Binnenkort eens op jacht :D

2250 WP Zuid PVoutput

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:00
Hey mensen, ik ben vandaag wat geschrokken van onze jaarnota van Eneco.. Zodra onze buren thuis zijn ga ik vragen of ik hun jaarnota mag vergelijken (gelijke woning - nieuwbouw eind 2013 opgeleverd).

Om een beeld te schetsen:
2-onder-1 Kap woning.
Gehele woning vloerverwarming (1e en 2e etage / Zolder geen)
Stoken doen we weinig voor zover ik weet (thermostaat ingesteld op 17.5 graden en het was gisteravond nog 22 graden binnen en ondanks het mooie weer was het buiten toch echt kouder)

Nieuwe keuken (2013) en 1 oude koelkast die wanneer het buiten koud blijf uitgaat, deze is zo'n 8 jaar oud denk ik.

"Aparte" Apparaten in huis:
Ventilatiewarmtepomp
Projector
Quooker Fusion
"Amerikaanse" koelkast (no-frost)
Elektrische oven (90cm breed)

Nog te controleren op verbruik (8/9 jaar oud):
Wasmachine
Condensdroger (gebruiken we in de koude dagen voor handdoeken e.d, warme dagen hangen we zoveel mogelijk op).

We zijn met 2 personen, wel beide onregelmatig werk dus een hoger dan gemiddeld verbruik is wel te verwachten. Echter verwacht ik geen 3 keer zo hoog verbruik dan gemiddeld...:

Totaal vorige periode (wat wij al veel vonden):
GAS: 1063 M3
STROOM: 2975 kWh

Totaal deze periode (waar ik dus wat van schrok):
GAS: 759 M3 *minder dus*
STROOM: 5686 kWh *bijna het dubbele als voorgaande periode...*

Zit even op Toon te kijken en op dit moment geeft hij vrij constant 450W aan. Heb echter niet echt een idee van wat "normaal" constant verbruik is in een woning.

Ik heb 10 groepen, 1 daarvan zit de "oude" koelkast op welke buiten in het tuinhuis staat. Daarnaast heb ik een schemerschakelaar met een LED lamp aangesloten. Wanneer ik de groep buiten uitschakel zakt het naar 330W. Koelkasten verbruiken naar mijn weten ong. 100W, hij is wat ouder dus 120W lijkt mij wel logisch. 330W over (constant) zou dus van de apparaten moeten komen die nog aangesloten zijn / aan staan... iMac / Modem / Router / Switch / (2* in warme tijden)(beide no-frost) Koelkast(en) / Quooker / Ventilatiewarmtepomp / wat LED verlichting... + Standby zooi.

Wellicht kan iemand me op de goede weg helpen of wellicht weet iemand waar ik het beste kan zoeken?

Voor de duidelijkheid, het is niet niet te doen om 100 euro op jaarbasis te besparen... leuk natuurlijk als dat kan... maar ik mag 1.056,46€ bijbetalen.. dus het is eerder 100 euro per maand...

Thalaron wijzigde deze reactie 10-11-2015 12:14 (6%)

D3 Profile - <GoT>Narada#2663

• Thalaron
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 november 2015 @ 00:17:
Fijne koelkast :P
Ter vergelijking, ik heb een A+ model met 2 compressors die ieder 50W verbruiken en in rust 0,7W.
Per jaar zal dat 200kWh zijn en iets van 500wH per dag.
Een ventilatie wp slaat aan als de boiler leeg is, eenmaal opgewarmd zal hij af en toe bijwarmen.
Ik heb specs gezien van een 200l model dat ruim 4u nodig heeft om de boiler op te warmen.
Het is de vraag hoeveel je eigenlijk met de wp bespaart als je een deel gas vervangt voor stroom.
Achteraf gezien verbruikt die inderdaad redelijk wat, aan de andere kant heb ik hiermee wel veel gebruiksgemak. Vriezer en koeling bij elkaar in de keuken met ruime inhoud. Koud water en ijs (blokjes/crushed) wanneer ik wil. Luxe mag best wat kosten natuurlijk.

Ik zal die VentilatieWarmtePomp ook maar eens goed in de gaten gaan houden... ding is bedoeld om te besparen maar dan moet die niet meer geld kosten dan opleveren natuurlijk :X
quote:
Krisp schreef op woensdag 11 november 2015 @ 07:46:
[...]

Ik meen dat je nog een aantal koelkasten/vriezers hebt staan, waaronder een oude. Ik zet mijn geld daar op in. :) Die warmtepomp is leuk, maar bespaart je ook gas (in principe). Anderzijds hangt het wel af van het werkingsprincipe in hoeverre 400W redelijk is.
Heb 1 koel/vriescombi in het tuinhuisje staan, deze had ik eerder op de dag al uitgeschakeld. Dus hier lag het niet bij die stand van 630Watt. De enige andere koeling is de Amerikaanse koelkast van Whirlpool in de keuken.
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 11 november 2015 @ 08:29:
Hebben we het wel over een warmtepomp (soort airco, maar dan voor verwarmen, met buitenunit met compressor erin etc.)? Ik krijg het idee dat Thalaron een ventilatiebox met warmteterugwinning bedoelt omdat hij het steeds over 'ventilatie' en 'douchen' heeft. En omdat er ook wordt gesproken over een CV-ketel die aanwezig is.
Ik heb voor de duidelijkheid Inventum ventilatiewarmtepomp ecolution 50 v6.0 op de zolder hangen.

Volgens mij kan ik die ECO Pump Switch Vloerverwarming Pompschakelaar dus niet gebruiken?
:/
quote:
Oilman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:03:
Dit ding heeft een zomer en een winterstand, Het zou mij niets verbazen als dit de grote verbruiker is.
Toch de handleiding maar eens opzoeken om te kijken of het hier mee te maken kan hebben.
quote:
Oilman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:03:
Laat de TV maar lekker met rust, ik neem toch niet aan dat die 12 uur per dag aan staat?
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:45:
[...]
De TV gaat ook sneller dan je denkt hoor. Het laagste verbruik wat hij heeft gemeten is 180W. Bij mij thuis staat de TV soms zo'n 6 uur op een dag aan (vaak van 17:00 - 23:00), dat is dan ook al 1kWh. Bij elke dag TV kijken is dat 394 kWh, of 86,7 euro per jaar. Een LED-TV die maar 35W gebruikt (kan m'n 48" LED wel eens meten voor je, volgens mij lag het verbruik ergens in dat gebied) kost maar 16,8 euro per jaar en scheelt dus zo'n 70 euro aan stroom op jaarbasis. Kun je je voorschotbedrag al met 6 euro verlagen :+. Helaas moet de TV wel gekocht worden, dus de terugverdientijd valt vrij slecht uit (ik kom op zo'n ~6,2 jaar).

Voor het berekenen van het verbruik bij x branduren, jaarverbruik, terugverdientijd e.d. heb ik een Excel-document gebouwd. Deze stond al in de topicstart om de terugverdientijd van LED-lampen te berekenen, maar is in dit geval ook wel handig.
TV staat wellicht geen 12 uur per dag aan... maar stel: Ik heb een avonddienst en kijk zeg een goede film van 2 uur na mijn dienst en nog wat overige meuk (zeg even 3 uur op die dag) en mijn vrouw komt om 17:00 uur thuis en zet hem aan tot 22:00 uur... dat zou al 8 uur zijn. Wanneer ik een vroege dienst heb en zij een avonddienst zal dit hoger zijn (we kijken beide veel films en vooral series). Gemiddeld genomen zal de TV in elk geval een stuk meer aan staan dan gemiddeld het geval is...

Thalaron wijzigde deze reactie 11-11-2015 11:49 (30%)

• Thalaron
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:53:
[...]

Wat is dan die regelaar die je in Thalaron in "Serieus elektriciteit besparen" noemt en die 12W trekt? Ik ging er vanuit dat er een pomp op de verdeler zat, maar volgens mij is dit niet het geval?
Maak eens een foto van je vloerverwarming-verdeler (dat ding met die oranje/rode leidingen eraan, links op je laatste foto).

Zie overigens ook de edit van m'n vorige bericht. Je wilt wat te snel nu. Begin eens met in kaart brengen wat je hebt en hoe alles werkt. Systematisch werken ;) Als je van de hak-op-de-tak maar vanalles doet dan krijg je het nooit inzichtelijk.
Die verdeler regelt eigenlijk alleen of de slaapkamers wel/niet gestookt moeten worden (omdat anders de slaapkamers nogal warm werden wanneer de de BGG wilden stoken.

En door dat bij te betalen bedrag was/ben ik even in standje "rennen" blijven hangen. Maar goed...
De VentilatieWarmtePomp is ong. een half jaar geleden vervangen omdat deze een behoorlijk kabaal maakte. Het viel ons altijd wel op, echter dachten we dat dit "normaal" was totdat we bij de buren op bezoek gingen en helemaal niets hoorde...

Mogelijk staat er iets anders ingesteld wat een (deel van) de oorzaak zou kunnen zijn. Zo'n zelfde apparaat hing immers voor de vervanging ook al op zolder. Ik herinner me net dat de buren iets verkeerd ingesteld hadden gekregen waardoor de vloerverwarming (ook in de warme maanden) constant bezig was en aan het stoken was. Niet dat ik dit vermoeden heb omdat bij hun toen de vloer behoorlijk warm was en de vloer hier koel aanvoelt. Maar als die unit verkeerd afgesteld staat met een opgegeven max. van 400Watt zou het al een boel kunnen verklaren.

• MdO82
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:12:
[...]

Niet gekocht, had nog wat liggen. Bij m'n WRT54GL zat een dergelijke trafo: plaatje. Die was zwaar, zat een echte trafo in. Die adapter heb ik vervangen door een SMPS-voeding, zoiets. Die is veel lichter, maar kon wel hetzelfde vermogen leveren (12V 1,5A dacht ik). Die voeding wordt een stuk minder warm en is daardoor een stuk efficiënter volgens mij.
Dan had ik het verkeerd gelezen ;)
Maar in ieder geval even in de grabbelton gekeken en kwam nog een andere adapter tegen in de doos.

2250 WP Zuid PVoutput

• degroot
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Sinds vorige week ook een slimme meter! Gelijk een pi aangekoppeld.
Nu verbruik ik snachts op het laagste moment zon 96 Watt.
Dan staan de volgende apparaten AAN:

- Babyfoon op slaapkamer en Beneden
- Baby Camera
- Ziggo Router ( in bridge modus )
- Asus RT66AC
- Koelkast
- Vriezer
- 2 opladers iphone , Philips wakeup light
- Ventilatie
- VVW pomp , maar daar zit thermostaat op en verbruikt al echt minimaal energie
- Raspberry Pi aan slimme meter

Volgende staat dan in standby:
- TV Meubel ( tv, decoder , appletv , harmony hub , home cinema ) trekt zon 4 Watt.
- Synology ds125j

Volgende staat UIT:
- iMac 21,5
- Printer
- 2.1 Logitech set

Toch zie ik snachts pieken naar bijna 300 Watt.
Dat zou dan van de apparaten moeten komen die aan staan. Zou dat de vriezer en koelkast zijn die aanslaan?

www.degroot-it.nl

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Zo, de kerstboom staat weer:

:X * ThinkPad vlucht gauw uit dit topic.

2x snoer met 768 micro-gloeilampjes (clusterverlichting) a 50W per stuk.
Als die kapot zijn toch maar voor LED gaan denk ik :X

Ga nog wel even een rule maken in m'n domoticasysteem zodat het alleen bij schemer & beweging in de kamer aan staat. Hele dag laten branden is beetje teveel van het goeie met dit verbruik.

ThinkPad wijzigde deze reactie 06-12-2015 12:57 (17%)

• TD-er
Voor wat betreft de schaduw met de panelen zou je kunnen kijken of toevoegen van een paar optimizers nog een optie is.
Als het een paar panelen betreft, kan het toevoegen van een paar welgemikte optimizers een wereld van verschil maken.
Micro omvormers zijn weer een slag duurder en waarschijnlijk overkill.
Om je een ideetje te geven van het effect van optimizers, heb ik toevallig vandaag een schetsje gemaakt voor op m'n blog:

En de Ikea-lampen zijn ook redelijk goed geprijsd.
Ik heb van de week een doosje met 2 E27 peertjes die 1000 Lumen per stuk doen gehaald voor 12 euro. (dus 6 euro per lamp)
Ik heb zelf als motto om geen Chinese spullen te halen die je in het stopcontact moet steken. (Chinese spullen via de welbekende webshops dus)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Maar jullie hebben natuurlijk gelijk, meten is weten. Ik zal 'm er eens uithalen en er een stekker aan zetten zodat 'ie aan de pluswise kan.

l'art pour l'art

• Siewert308SW
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 20-10 20:36
Goedemorgen deze goed morgen.
Winter wil nog niet echt opschieten, scheelt weer gas verbruik ;-)
Ben sinds 1 jaar bezig met Domotica en dan niet een ab-tje met een kaku module maar zoals de meeste van jullie.
Lekker een beetje tweaken met een Raspi en scriptjes en heel veel modules.
Ook een DIY Tuin irrigatie in elkaar geknutseld om mijn tuin/borders netjes van water te voorzien zonder dat ik alles moet doen en kijken of er wel water nodig is ;-)
Nooit kaas van gegeten en met beperkte middelen een heel eind komen met als idee dat ik van dat alles niks wil zien, geen kabels, slangen ect ect.
Moet dan nog de meterkast opruimen maar eerst zien of de huidige YouLess opstelling bevalt en werkt. ;-)

Opgegeven moment ergens oktober langzaam aan eens ons energieverbruik gaan bijhouden.
Nou letten wij niet echt op ons verbruik maar grootverbruikers zijn wij ook niet.
Afgelopen jaar wel wat meer gaan verbruiken omdat ik zelf wat meer thuis was 's avonds en ander werk waardoor er echt elke dag wel twee keer door mij gedoucht moest worden.
Maar dat terzijde, ons verbruik het afgelopen jaar met een gezin van twee volwassenen en een kind van 11 was:

Electra: 3120 kWh
Gas: 1834 m3

Toch netjes als ik de gemiddelde hoeveelheden hier zie voorbij komen.
En dat in een huis van 1976 met wel dubbele beglazing maar geen up to date isolatie.
En de kachel altijd op 20 als we thuis zijn.
Nu is die al 2jaar geleden vervangen en nat het lezen van Thinkpad zijn thread over het cv tunen ben ik nieuwsgierig geworden en zal me daar in het nieuwe jaar eens in verdiepen.

Ik ben lampjesgeil en mag graag in en om het huis verlichting hebben.
Tis sfeervol, geeft charme (zeker hier in de buurt) en hier in het hoge noorden is het al donker genoeg.
Nou was ik mij ervan bewust dat de lampen die ik gebruikte geen bouwlampen hoefden te zijn maar toch alles bij elkaar wat het meeste brand telt wel aardig op.
Had alles al wel eens vervangen door Halogeen/Gloeilampen want LED durfde ik niet aan te beginnen.
Was bang dat het de sfeer qua licht kleur niet te goed kwam en de meeste LED lampen niet echt lekker dimbaar waren met de KAKU ACM modules.
Totdat ik ineens LED lampen van Pharox zag liggen in de bouwmarkt.
Welke wel verrekte veel op de normale gloeilamp leek.
Dus een gekocht en getest, viel niet tegen, liet zich dimmen en de kleur was goed.
Langzaam alle lampen gaan vervangen voor dit merk en type, en dan ook langzaam aan want de ze behoorlijk aan de prijs.
Maar goed, een simpel rekensommetje leerde mij dat voor al in de winter er behoorlijk wat voordeel was te behalen met verlichting naar LED te switchen wat dus het meeste brand.

Mijn uitgangspunt in energiebesparing is dat ik niet wil inleveren op comfort.
En met de huidige middelen moet dat te doen zijn.

Oude Situatie:

Tuin voor:
4x 28w in de border dmv mini lantaarn lamp
1x 28w hang lantaarn voordeur

Tuin achter:
3x 28w hanglantaarns

Woonkamer:
2x 28w wand lampen
1x 28w stalamp
1x 28w schemerlamp
2x 40 eettafellamp (brand ook de hele avond ivm laptops aan tafel)

totaal toch 416w wat in de winter minimaal 5 á 6uur brand

Nieuwe Situatie:

Tuin voor:
4x 6w in de border dmv mini lantaarn lamp
1x 3w hang lantaarn voordeur

Tuin achter:
3x 3w hanglantaarns

Woonkamer:
2x 6w wand lampen
1x 6w stalamp
1x 6w schemerlamp
2x 6 eettafellamp (brand ook de hele avond ivm laptops aan tafel)

In de nieuwe situatie dus 72w en dus een verschil van 344w.
Das best een groot verschil en comfort is het zelfde gebleven :9
En hieruit zou dus een grote besparing aan het einde van 2016 te zien moeten zijn.
Inmiddels zijn alle lampen in huis vervangen door LED maar die zijn niet noemenswaardig aangezien die niet zo heel lang branden op de dag op de slaapkamer van mijn dochter na dan ;-)

Zoals eerder vermeld dos ik alles met de Raspberry.
Waarop ik domoticz heb staan en aangezien ik van comfort houd laat ik die alles doen.
En moet zeggen naar behoren en heb zover ik weet misschien een paar keer een lichtknop ingedrukt.
Maakt niet uit welk vertrek maar alles gaat automatisch aan/uit zonder ook maar 10min te lang te branden als er niemand is.
Enige knop welke het meest gebruikt word is de uit knop van de plee.
Tja, de schijt 10min ander 3 dus daar valt geen rekening mee te houden in domotica of je moet al een sensor plaatsen die lichaam- hitte ziet.

Goed, dan kom je op een punt dat je best bereid bent om de meterstanden te gaan bijhouden.
Ken mezelf en dat gaat miss 2 maanden goed en daarna verwaarloosd dat.
Is/was dus geen optie om dat met de hand te doen totdat ik las over de YouLess.
Dacht heb een Raspberry met Domoticz en dus die kan dat mooi voor mij gaan doen.
Kan ik gelijk mijn sluipverbruik eens bekijken.
Dus vorige week een aangeschaft.
Nu hebben wij nog een hele oude analoge kWh meter dus hoopte op een makkelijke fit.
Helaas, ben 4 dagen bezig geweest met uitlijnen.

Inmiddels denk ik dat ie redelijk stabiel draait na wat uitleg van de YouLess support omtrent de lichtwaardes en aanpassen daarvan.
Waardes die ik voorbij zie komen zijn denkbaar dus we zullen zien de komende tijd.
Ik weet dat een betrouwbaar beeld in deze periode onmogelijk is ivm alle kerst lampen in en om het huis en de kerstboom.
Die krikken het dagelijks kWh aardig omhoog, dus vanaf Januari kunnen we echt beginnen met meten.
Heb ik mooi de tijd om alle sluipverbruikers te checken.

Blijkt dat er helemaal niet zoveel te checken valt.
Op twee apparaten na dan.
De Horizon Mediabox in de woonkamer die op middle standby staat en trekt toch nog bijna 30w en daar gisteren een standbykiller tussen gezet.
Zelfde geld voor de audio hoek van mijn dochter die 's nachts ook nog 15w trok en dus ook een standbykiller heeft gekregen.

Heb nu net twee nachten kunnen zien wat het sluipverbruik is en moet zeggen dat met wat ik soms hier zie voorbij komen mij niet tegenviel.
Ik gebruik nu 's nachts nog maar tussen 54 en 58watt.
Met om het uur twee piekjes van de vriezer en koeling die uitschieten naar 150w dan wel 220w.
Onderstaande screenshot laat mooi mijn nacht verbruik zien en omstreeks 7uur is de vrouw wakker en gaat de laptop en waterkoker aan ;-)
Kijk niet naar het totaalverbruik van de voorgaande dagen want daar klopt geen meter van ivm het instellen van de YouLess.
Deze nacht en vandaag kan ik pas redelijk gaan bijhouden en gemeten.

En dan staan de volgende apparaten aan/standby:
25x 0,5w aan KaKu modules
1x 12w COAX versterker
1x 15w Ziggo Cisco EPC3928AD modem/router
2x 0,8w Develo DUO 500 Powerline adapters voor de raspberry in de meterkast
1x 2w action 220v deurbel
2x 1w klokje magnetron en oven
2x 2w adapter voor Raspbery, RFXtrx433e en wallmounted tablet (Youless power van de Raspberry USB)
2x 2w wekkers
1x Watt onbekend voor de C.V maar zie wel de Watt met 15w tot 50w verspringen als de kachel aan gaat, zal de pomp wel zijn. (Heb geen vloerverwaring)

Zonder die twee standby killers was mijn sluipverbruik 45w hoger.
En van bovenstaande apparaten kan ik dus niks killen.
COAX versterker kan niet want dan heb ik geen telefoon/netwerk meer net zoals de modem en dan heeft mijn Raspberry niks meer te doen en de YouLess kan zijn data ook niet meer kwijt.
WiFi module op de Raspberry is geen optie, teveel storing en die locatie is qua bereik voor de RFXTRX433e het beste, andere locatie is er neit want dan kan ik de bovenverdieping niet meer bedienen.
Dat er nog 25x 0,5w standby staat aan KaKu modules neem ik voor lief.
Das dan weer comfort dat je ergens komt en de verlichting word geschakeld naar scenes die je vooraf hebt ingesteld.
Maar goed, sluipverbruik is laten we zeggen max 60w continue en zou mij dus 121 euro per jaar gaan kosten.
Belangrijkste is dat de grootverbruikers zijn gekilled dan wel zijn gehalveerd in verbruik zoals de verlichting.
Die in de oude situatie ongeveer €209 per jaar koste en nu €36
En dus een besparing van zeker €173 op jaarbasis alleen al aan de verlichting van de tuin en woonkamer.

We gaan het de komende maanden zien wat het verbruik word.
Ben benieuwd, we verbruikten al niet al te veel dus een mega besparing ziet er niet in.
Maar alle kleine beetjes helpen, niet waar?
Op dit moment is de baseload overdag bij iemand thuis zonder T.V 112w en met T.V rond de 230w
En 's avonds met alle kerst verlichting rond de 500 á 600w
Afgelopen avond even getest zonder alle kerst verlichting dan kom op een 320w.

Laat de Youless nu met rest om een goede meting te kunnen doen.
Maar zoals vermeld had er wel 4dagen voor nodig om hem installeren.
Mijn oude analoge meter en de YouLess zijn niet echt dikke maatjes.
Glas spiegelt veel, zit ver van het draaiwiel af en zit in de kelder kast waardoor er als er iemand in de meterkast komt veel lichtinval op de meter voorkomt.
Ook de LED van the UTP uitgang veroorzaakte rare metingen.
Heb deze met zwart isolatietape afgeplakt.
Heb een provisorisch een omhulsel om de kWh meter gezet om licht inval te voorkomen.
En de YouLess 90 graden gedraaid op de meter, zoals omschreven in de beschrijving werkt niet want dan ziet geen pulse voorbij komen.
Veel gespeeld met de lichtwaarde input en uit eindelijk gelukt maar easy fit was het niet.

Keep you posted...

My Domoticz scripts: GitHub

• Siewert308SW
Thx all for the tips...
Zal eens kijken of ik mijn voordeel er mee kan doen. d:)b

Kleine update en let the game begin ;-)
Bijna 24uur een stabiele meting kunnen doen.
Met normale waardes over een gehele dag van zeg maar 00:00uur tot aan 21:30.
Enige die roet in het eten gooit is de kerstverlichting, who cares its xmas ;-)

Toch mooi om te zien het dag ritme eruit ziet op een dag als vandaag en wat de verschillende devices in huis hun invloed hebben op je verbruik.

0:15 tot 6:15 - Geen activiteit 's nachts en een baseload van 58w
6:15 Beste piek van de waterkoker en 400w continue verbruik door T.V, Laptop en Kerstboom
7:30 geen activiteit meer en baseload is weer 58w om het uur een lichtpiek van de koeling of vriezer
9:15 tot 14:15 iemand thuis en alleen de laptop aan en een baseload van 168w met twee pieken van 1500w van de senseo en zie dat er een niet geregistreerd staat om 9:15
14:15 niemand meer thuis en de baseload zak mooi naar 58w
16:20 niemand thuis maar schemersensor activeert de kerstverlichting in de vensterbank ;-) baseload is 150w
16:40 Schemersensor activeert de tuinverlichting en de baseload incl kerstverlichting is nu 280w
19:45 iedereen komt thuis, Dikke piek van 3000w van de waterkoker en Senseo
T'v, twee laptops, kerstboom alle woonkamer verlichting ect gaat ook automatisch aan.
Baseload is nu incl tuin, kerstverlichting buiten, woonkamer ect ongeveer 650w

Toch wel een verschil met de voorgaande dagen waar ik ruim boven de 11kWh uit kwam, maar das incl klooien met de YouLess.
Zal vandaag uitkomen op 5kWh, gok ik.

5x365=1.825kWh per jaar
Das dus incl kerstverlichting dik 1.300kWh minder dan vorig jaar.
Weet dat het maar een dag en er vandaag geen wasjes en een droger heeft aangestaan maar wat een beetje led verlichting kan doen.
Bedoel zelf incl onzuinige kerstverlichting minder stroom verbruiken dan in de oude situatie met gloeilampen.

We gaan het de komende weken, maanden zien.
Als er ook grootverbruikers zijn gebruikt en dan een redelijk gemiddelde kunt berekenen...

• art
  • Niet online
quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:57:
Om het goed te meten moet je dan eigenlijk even een kleine testopstelling maken: <knip>
Gedaan volgens de hier inderdaad al vaker besproken methode, en je hebt gelijk hoor. Plugwise geeft 1 á 2 Watt (helaas rondt plugwise af op hele Watts), de Voltcraft Energy Logger 3500 meet 1,6 á 1,8 Watt, en de el cheapo Ectron uit de onderste lade 2 á 3 Watt.
Hoe dan ook: Dat valt dan weer mee. Als die 7 Watt had geklopt had ik iets in elkaar geknutseld met met oplaadbare batterijen of een trekbel.
Het betreft trouwens deze trafo:

l'art pour l'art

• oeps
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20-10 17:04
Voor wie het weten wil:
Verbruik van 3 apparaten waar ik ruim een jaar de voltcraft energy count 3000 op heb gehad.

Vloerverwarmingspomp
Je kunt uiteraard mooi de seizoenen en de echt koude periodes zien. Pomp zit onder de vloer in een luik, merk/type is nu even te lastig te noteren :)
Jaarverbruik vloerverwarmingspomp

Quooker
Qua gebruik uiteraard best constant. De dagen dat we ons helemaal lam zuipen aan thee of kilo's pasta eten haalje er zo uit 8) Totaal per jaar is het interessantste denk ik.
Jaarverbruik Quooker

Koel- vriescombinatie
Je ziet het seizoen, of meer hoe warm het in huis is en leefpatroon. Het laatste hobbeltje na 15 januari 2016 is het ontdooien (toen het even vroor zodat de spullen naar buiten konden) en vriesgedeelte weer koud moest worden. Stelt dus niets voor aan extra verbruik.
http://tweakers.net/ext/f/wFb4IXMbWdotSSp54d6RWyIB/thumb.png

• trm0001

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
TD-er schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 00:23:
Voor wat betreft de vaatwasser zou je ook een klik-aan-klik-uit ontvanger kunnen plaatsen.
Maar dan moet je wel je vaatwasser op een stopcontact hebben zitten en voldoende ruimte om 'm te plaatsen.
Of je moet in de meterkast kijken of je daar een draadloze schakelaar ertussen kunt zetten. (aangenomen dat de vaatwasser z'n eigen groep heeft)

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van dergelijke apparaten via een schakelaar te bedienen. Die trekschakelaars van een wasmachine zou nog wel kunnen, want die zijn ervoor gemaakt om grote vermogens goed te schakelen in een natte ruimte, maar andere schakelaars zou je al snel te licht kunnen hebben.
En als het een niet heel oude vaatwasser is, zonder klok, dan mag 'ie niet meer dan een halve Watt in stand-by trekken, dus is de potentiële besparing minimaal.

Oh en nog vergeten... Als 'ie niet zo zuinig is, kun je waarschijnlijk meer besparen door een nieuwe te kopen :)
De vaatwasser zit op een eigen groep met een eigen stopcontact, dus dat is destijds goed geregeld.

Ik ben me er ook bewust van dat het schakelen van grote vermogens apparaten bij voorkeur moet gebeuren met daarvoor gespecificeerde schakelaars, zoals o.a. een trek schakelaar.
Er komt nog bij dat de keuken net als de badkamer een ruimte is met stromend water, maw nog een reden voor een extra veilige trekschakelaar.
Alleen moet het touwtje dan wel omhoog op de een of andere manier terwijl de trekschakelaar natuurlijk normaal geplaatst dient te zijn (touwtje opening onder).

Die klik aan klik uit schakelaars zijn ook geschikt voor hoog vermogen ?

Wisselen van de vaatwasser is nu iig niet aan de orde.
Ik ben al een tijd ziek en kan dergelijke klussen nu niet aan.
Wel ga ik er zuinig mee om door hem gunstig te gebruiken, hij draait altijd helemaal vol etc.
quote:
T-MOB schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 01:18:
[...]

Die 4.5 watt zou best kunnen kloppen hoor. In de audio-wereld zetten ze rustig 40W op een versterker als deze gedurende 10ms die 40 watt kan leveren ( en dan vaak ook nog bij het afspelen van onmogelijke pieptoon). Over een seconde of wat gemeten met "echt" geluid kom je dan nooit op 40w gemiddeld. Als er echt 40w aan geluid(senergie) uit zou komen dan zou je soundbar ergens tussen een machinegeweer en een propellorjet uit moeten komen qua herrie. Wat dat betreft zijn stereoinstallaties eigenlijk hopeloos inefficient.
De philips soundbar heeft naast een fantasie opgegeven muziek vermogen specificatie ook nog een totaal vermogen specificatie van 40 Watt:

Ook word hij erg warm wat niet overeenkomt met slechts 4,5 Watt.

trm0001 wijzigde deze reactie 11-02-2016 01:44 (22%)

• Siewert308SW
quote:
Vinniiee schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:02:
Wat is jullie verbruik per dag/nacht ongeveer? Ik had hier al een berichtje gepost, maar waarschijnlijk kan het beter hier (deels althans).
Moeilijk te bepalen, ene dag is de andere niet.
De ene dag geen vaatwasser, oven,magnetron, droger of wasmachine en een totaal verbruik van 3kWh
De andere dag een wasdag en ff klussen en het verbruik knalt over de 12kWh per dag.
Maar gemiddeld per week zitten we tussen de 6,5 en 7 tot 8 kWh per dag.
Grootste verbruiker 's avonds is toch wel de TV en Horizon Mediabox totaal 180W voor x aantal uren.
's Nachts zeg maar van omstreeks 23:00 tot opstaan 6:30 een totaal verbruik van ongeveer 0,6 kWh
's Nachts en werken overdag een gemiddeld verbruik van bijna 2kWh.
Dus grootste verbruik gemiddeld 5kWh is echt 's avonds.
Sinds dit jaar met een Youless echt aan het bekijken wat we verbruiken en sinds dit jaar alle lampen vervangen door led.
Vorige jaar 3300kWh verbruikt (3 pers) en zou als ik een gemiddelde neem van nu 7,6kWh op ongeveer 2750kWh uitkomen dit jaar.
Zal wel lager uitvallen van zomers minder verlichting, cv pomp minder nodig, en minder thuis icm camping ect

Siewert308SW wijzigde deze reactie 16-02-2016 21:22 (3%)

• TD-er
Als je op de een of andere manier je verbruik in huis kunt visualiseren in een grafiek. Bijvoorbeeld met een slimme meter, of een Youless/Wattcher, dan kun je heel makkelijk afleiden hoe vaak je een piek van je boiler voorbij ziet komen en hoe lang een piek duurt bij welk vermogen.
Zo kun je zelfs bij warm water verbruik nog vrij nauwkeurig bepalen wat het idle-verbruik is.
In mijn geval is het een piek van 2.5 minuut a 2000 Watt, 5 a 6x per etmaal.

Dus ruwweg zo'n 90 uur (5400 minuten) a 2000 Watt per jaar = 180 kWh.
Dat is dus 35 euro (19 ct/kWh) per jaar.

Als je door isolatie het aantal keer opwarmen per etmaal kunt verminderen is dat dus pure winst. Echter die 35 euro is wel een absolute bovengrens van maximaal te behalen besparing per jaar.

• assje
  • Laatst online: 12:59
Sinds enige tijd heb ik een slimme meter, Domoticz en zonnepanelen.

Nu lijkt mijn sluipverbruik mij best prima in orde te zijn maar valt me wel iets op:

Het sluipverbruik is dus ca. 120W maar daar komt steeds om het uur een uur 80W bij, dan dus de vraag wat dit is.

De enige logische verklaring die ik kan bedenken is de koel/vriescombinatie, is het normaal dat het verbruik daarvan er zo uit ziet? Lijkt mij vreemd dat de koelkast steeds een uur inschakelt en dan weer een uur uitschakelt?

Belangrijkste zaken die ingeschakelt/aangesloten zijn:
- Mechanische ventilatie (wil ik nog vervangen voor zuinig model)
- Raspberry Pi & Router + WIFI versterker
- Omvormer zonnepanelen
- Oplader twee telefoons en elektrische tandenborstel
- Stand by 2x TV&KPN kastje + Receiver (HTPC = uit maar wel aangesloten)
- Vaatwasser / wasmachine (maar die draaiden niet in deze nacht)
- Led verlichting keukenkastjes (permanent aan)
- EL Piano/PC/Monitor boven stand-by

Op zich valt die 120/200W me helemaal niet tegen, alleen de invloed van de koelkast is wel groot en valt me op? (er vanuit gaande dat die het is). Het is een inbouw koel/vries combi uit 2011 details zou ik na moeten kijken.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Koelkast ziet er bij mij zo uit 's nachts:

90W trekt hij bij mij. Met dit warme weer en daardoor warm in huis (25 - 26 graden) draait hij dan vaak een 35 min. aaneengesloten.

Die stand-by zaken zoals KPN-kastjes, keukenkastverlichting, elektrische piano e.d. zou ik tijdschakelaars tussenzetten. Zal bij elkaar toch weer 20-30W ofzo schelen.

• assje
  • Laatst online: 12:59
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:23:
Koelkast ziet er bij mij zo uit 's nachts:
[afbeelding]
90W trekt hij bij mij. Met dit warme weer en daardoor warm in huis (25 - 26 graden) draait hij dan vaak een 35 min. aaneengesloten.

Die stand-by zaken zoals KPN-kastjes, keukenkastverlichting, elektrische piano e.d. zou ik tijdschakelaars tussenzetten. Zal bij elkaar toch weer 20-30W ofzo schelen.
Ok dit is dus wel een normaal beeld voor een koelkast, realiseerde me niet dat een koelkast zo'n grove aan/uit regeling is.

Over verdere reductie van sluipverbruik denk ik nog wel na maar heeft geen hoge prioriteit aangezien mijn energieproductie flink hoger is dan het verbruik. Vervangen van de mechanische ventilatie voor een gelijkstroommodel zou als het goed is ook nog een flinke reductie moeten zijn.

Verbruik en productie tot nu toe:

assje wijzigde deze reactie 28-07-2016 10:34 (12%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:35

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Hier ook, een koelkast en een vriezer, geen combi.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

137 kWh/a electraverbruik cv-ketel AWB 2HR 28.02 WT 16 jaar oud (12/2000)
met plaatje voor seizoensverloop 2015-2016 (cv+sww 3 pers.)
pomp stand 1 = 35 W (alleen pomp!)/ stand-by = 9 W
ventilator @8 kW (minimum) = 11 W, dus bij std. cv-bedrijf ca. 55W
CV-ketel jaarenergieplaatje 2015/16

dunklefaser wijzigde deze reactie 29-07-2016 11:52 (9%)
Reden: totaal vermogen bij std. cv-bedrijf

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• JunkO
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-10 16:12
quote:
hesselbeertje schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:59:
Dat is een Label-A pomp, dus pompschakelaar is niet nodig.
Dat is goed om te horen, bedankt! :)
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:17:
[...]

Heeft hij een led display net als mij yonos? Dan staat er hoeveel W hij atm verbruikt.
Hier nog wat info
http://www.wilo.nl/pompen...oepassingen/#.V9uqC3hUerU
Hij heeft geen led display, hierbij een foto:

Ik wil binnenkort een energiemeter aanschaffen dus zal dan eens kijken wat hij verbruikt.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• JunkO
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-10 16:12
Ik heb een vraag die indirect te maken heeft met energie besparen en waarvan ik denk dat iemand in dit topic mij wel mee kan helpen. Voor ons luchtcirculatiesysteem gebruiken we een Zehnder Comfofan S met een Chrono RF aansturing in de woonkamer. Deze bevat o.a. een weekprogramma en diverse instellingsmogelijkheden. In het kader van energie besparen wil ik hiermee aan de slag gaan.

Het gaat om dit model:

Nu het probleem; ik heb hier geen handleiding bij gekregen en na lang zoeken op het web is het enige dat ik kan vinden een zeer beknopte PDF met een opsomming van de functies. Geen echter handleiding dus.

http://www.zehnder.nl/pro...hnder-bediening-chrono-rf

Er zijn ongetwijfeld meer mensen die deze unit hebben en wél over een handleiding beschikken. Iemand die deze kan uploaden of mij kan vertellen waar ik deze kan downloaden? d:)b

JunkO wijzigde deze reactie 26-10-2016 16:27 (3%)

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• degroot
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Mijn inspanning m.b.t. electriciteit besparen zijn ook op de jaarrekening duidelijk zichtbaar :)
Ik heb dan alleen het "laaghangend fruit" aangepakt. Het finetunen zoals modems/routers en tv-meubel compleet uit ipv standby heb ik nog niet gedaan. Maar ik ben met dit resultaat al ontzettend tevreden!

degroot wijzigde deze reactie 22-11-2016 07:07 (13%)

www.degroot-it.nl

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:55

thido

Tilburg

Omdat iedereen wel graag foto's ziet (de stroomvoorziening hangt er in beide gevallen bij in de buurt ;-))

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online
quote:
MdO82 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:38:
[...]

Dan doe je het echt niet slecht.
Wij verbruiken jaarlijks rond de 4.250 kWh
Dit is na het opletten naar het verbruik gezakt naar ongeveer 3.750

Moet dan wel zeggen dat wij hier altijd thuis zijn.
Dat scheelt wellicht ook een stuk
Nou ja, zelf ben (was tot nu) ik iedere vrijdag thuis (hele dag TV aan - ik moet geluid om me heen hebben!) en mijn vrouw is ook alweer maanden thuis (zwangerschap en -verlof). Vraag me echt af waar het dan in zit. Kleiner huis misschien (minder lampen)? Zuiniger apparaten?

Dit is 2016. Als ik dan januari (344 kWh) en februari (voor het gemak ook 344 kWh) bijtel en voor maart en april 200 kWh schat, dan zitten we op 3.027 kWh. En dat is dan nog ruim geschat.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online
quote:
thido schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:17:
[...]

Ik zie ook een tabje "teruglevering"
Is er bij deze grafiek rekening gehouden met alles wat er voor de meter is verbruikt?
Kan nogal eens wat schelen op jaarbasis ;-)
We leveren niks terug. :) Helaas...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11:23
Jaren geleden heb ik hier gepost met het bericht dat ik jaarlijks ~25 MWh elektriciteit verstookte. Terecht werdt ik gek verklaard :+ Het betreft een volledig elektrisch huis dus dat verklaard het hoge gebruik toch al enigszins...

Vele investeringen gedaan zoals zonnepanelen, zonneboiler, elektrische verwarming vervangen door warmtepompen, LEDs waar mogelijk en bovendien een beter beleid! Daarnaast zijn we vooral uitgegaan een economisch standpunt, het moet wat opleveren! Daarom zoveel mogelijk verschoven van het dure dagtarief naar nachttarief en uitsluitend nachttarief (dat laatste is iets belgisch waarbij je energie enkel in de nacht krijgt aan ongeveer de halve prijs maar enkel voor sanitair & verwarming mag dienen). Daarmee is er de laatste 5 jaar een besparing gekomen van gemiddeld jaarlijks 10%. Ondanks dat de energie tarieven enorm gestegen zijn in België de laatste jaren heb ik ongeveer 60% kunnen besparen deels door de switch naar goedkopere energie en deels door de duurzame investeringen. Lang verhaal kort kijk maar naar de grafiek die toch mooie evoluties vertoont!

Die 12,5 MWh ligt nog zeer hoog natuurlijk en daarbovenop komt nog de productie van de zonnepanelen (die wel enigszins tegenvalt) ... Echter zijn er bepaalde luxe items die we niet willen opgeven maar die wel zeer veel energie vreten. Zo is er een vijver die jaarlijks 1 MWh opeet maar wel een zuinigere pomp heeft gekregen. Zo is er een jacuzzi die een paar MWh opeet maar zoveel mogelijk verwarmd wordt met de zonneboiler. Zo is er een server die 1,2 MWh opeet maar onmisbaar is. Ook is er sinds kort een waterpomp die al mijn waterverbruik zelf in kan voorzien, dit verbruikt weliswaar veel energie maar bespaart 1000 euro op de waterfactuur.

De meeste wegen van makkelijke opbrengsten zijn nu helaas wel bewandeld...
Toch ben ik nog met enkele projectjes bezig:
-> Boiler enkel verwarmen op bepaalde uren en automatisch uitschakelen bij bepaalde temperatuur via raspberry pi om zo warmteverlies te minimaliseren .
-> Server upgraden naar een zuinigere variant.
-> Experimenteren met een raspberry pi die fungeert als thermostaat voor de warmtepompen.
-> Kookeiland vervangen door inductie (zou zuiniger moeten zijn)

Btw sinds 2012 zijn we overgestapt op een volledig groen abonnement, dus we beperken onze schade zoveel als maar kan :)

• MdO82
quote:
hesselbeertje schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:56:
Wie heeft je dat verteld? Een verkoper van dimmers zeker....

https://static.webshopapp...mmer-lijst-master-led.pdf

Deze lijst is voor de Master serie, de 2247 staat aardig groen gekleurd!
|:( 8)7 |:( 8)7 ik haal nu zelf de cijfertjes door elkaar :(
Even een foto ervan gemaakt

Ik heb dus de 2247U

MdO82 wijzigde deze reactie 10-03-2017 20:28 (7%)

2250 WP Zuid PVoutput

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
mddd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:10:
[...]

Dank voor het advies. Ik heb die gelukkig niet, het is een 7490.

@dunklefaser Ook dank. Klinkt alsof de precisie inderdaad is wat ik er van hoop :) Ik heb intussen een (Duitstalige) pagina gevonden met info, er is inderdaad een http api waarmee je die informatie uit de Fritzbox kunt halen. Ik ga daar dan wel eens mee aan de slag :)
Een voorbeeld voor meetgegevens bij laag vermogen - precisie en accuraatheid;
A-label vloerverwarmingspomp met display ("6 W") + tercal-pompschakelaar (met ingeschakeld display):
meting laag vermogen
Pomp (auto modus) + schakelaar "aan" = 6,79 W
Schakelaar "uit" = 0,78 W
De meetgegevens heb ik met een CONRAD Energy Monitor 3000 gecheckt - geen afwijkingen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Om er nog even een praktijkvoorbeeld in te gooien: mechanische ventilatie.

Ik ben onlangs verhuisd naar een rijtjeswoning uit 1998. Op zolder hing een Stork CML ventilatiebox.
Omdat ik door dit topic al bewust was gemaakt dat dit vaak stroomvreters zijn, heb ik m'n ogen open gehouden op Marktplaats en kon ik goedkoop aan een Itho Ecofan (545-5036) komen.

De Itho hangt al weer een paar weken te snorren, maar toen ik de Stork ventilatiebox tegenkwam in de schuur wou ik toch eens meten wat nou de daadwerkelijke gerealiseerde besparing is.

Zojuist even e.e.a. gemeten en dit zijn de resultaten:

De Stork CML gebruikt dus veel meer stroom dan de Itho. Hij zuigt echter ook wat harder, daarom zijn de standen niet 1:1 te vergelijken.

De verbruiksmeter (Cresta RCE-1106) gaf overigens met de Itho aangesloten dermate lage verbruikswaarden aan dat ik een gloeilamp van 53W parallel heb aangesloten op de verbruiksmeter. Van het totaal gemeten verbruik heb ik daarna die 53W af gehaald zodat alleen het verbruik van de Itho overbleef Luchtsnelheid is gemeten met een HoldPeak 866-B anemometer, zie ook Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Terugverdientijd vind ik lastig om wat over te zeggen, ligt er erg aan hoeveel draaiuren op welke stand de unit bij jou thuis heeft. Maar ik denk dat het wel bruikbare informatie is voor iemand die twijfelt om zijn ventilatieunit te vervangen. Bij mij was geluid overigens ook een motivatie voor vervanging, de Stork was niet al te stil meer en had een hinderlijke fluittoon. De Itho is een stuk stiller.

Overigens nog een disclaimer: Bij de Itho kun je de minimale en maximale snelheid instellen met twee potmeters. Omdat mijn unit tweedehands is, weet ik dus niet of hiermee gerotzooid is. Het staat nog op de planning om de luchtsnelheid per stand een keer bij een kennis met dezelfde Itho unit te meten om dit uit te sluiten.

ThinkPad wijzigde deze reactie 28-03-2019 08:49 (37%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
@Speedy-Andre Bedankt voor de tip, er staat inderdaad ook een plaatje van in de handleiding:

Bij mij stonden ze allebei naar linksonder (acht uur), zowel hoog als laag op de minimale stand dus. Heb ze nu allebei horizontaal gezet. Je kunt ze beiden ongeveer 220° verstellen, heb ze dus maar een heel klein beetje omhoog hoeven verstellen om op horizontaal uit te komen. Qua stroomverbruik en luchtsnelheid dus ook amper/geen verschil:

ThinkPad wijzigde deze reactie 15-03-2017 21:28 (4%)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Heeft iemand een site waar een overzicht is van het gebruik van energiebesparende hulpmiddelen?

Van die standby killer stekkerdozen lees ik dat deze vaak zelf net zoveel gebruiken als dat de apparatuur die in stand-by zijn (>10watt)

Ik wil vooral weten of het nut heeft om dit soort bewegingsmelders te laten kopen

Voor verlichting de wc, gang en overloop wel handig, want die worden constant vergeten om uit te zetten

Maar als ze constant meer verbruiken dan de ledverlichting daar...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

Is Gek op... :)

Ok, al langere tijd was/is de SetTopBox van KPN(/XS4ALL/Telfort/NLE etc.) mij een doorn in het oog. Of je nou TV kijkt of niet, dat ding snoept continue 6 á 7 watt uit de muur.

Tijdje geleden uit China een Power-over-Ethernet splitter gekocht die het 48V PoE omzet naar 12V DC:

Vandaag post uit China en na het omsolderen van het stekkertje hem eindelijk kunnen plaatsen:

Voordeel hierbij is dat ik de STB nu in- en uit kan schakelen door simpelweg mijn PoE switch te vertellen of hij spanning moet leveren of niet op de desbetreffende poort. Opstarten van het kastje duurt sinds de laatste update gelukkig ook een stuk korter.

In ga nu een on/off switch maken voor in mijn Home Assistant en ga natuurlijk ook een tijdklok erop zetten zodat hij doordeweeks van 1:00 tot 17:00 uit staat, er is dan toch niemand thuis.

Kosten? €3,04 8)7 _/-\o_

TVT uitgaande van 7 watt * (minimaal) 80uur per week, paar maandjes gok ik? 8) :+

www.google.nl

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@!null De TERCAL 11E pompschakelaar gebruikt 0,85 W.
Een aktueel verbruiksplaatje (door lage verwarmingsvraag valt de pomp tussendoor gewoon stil):
TERCAL 11E + autoadapt A-labelpomp
En het aktuele jaarverbruik (Antares 25/60-180 + TERCAL 11E):
jaarverbruik A-labelpomp + TERCAL 11E

Ik gebruik Fritz!DECT 200 stopcontacten om verbruik te meten en te schakelen.
Verbruiksmetingen zijn op 100 mW exact en precies.

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Nu online
Sindskort lees ik mijn p1 poort uit in Domoticz, om mijn energieverbruik inzichtelijk te krijgen en te kunnen gaan besparen.

Nu is ons verbruik al vrij laag, vorig jaar zaten we op 1780kwh met twee volwassenen en een klein kind (tel ik maar niet mee in verbruik).

Ik kan alleen maar niet de onderstaande nachtelijke pieken verklaren. Verbruik gaan dan ‘s nachts schommelend van 100 watt naar 250 watt. Ben al (overdag) met een meter door het huis geweest om te kijken waar het aan kon liggen, maar geen resultaat. Iemand suggesties waar ik moet kijken?

http://i65.tinypic.com/316b0oh.jpg

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20-10 22:40

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
Rgerr schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:45:
[...]

Zou het zo simpel zijn? Is 150 watt normaal voor een A+ koelvries combinatie?
Kijk,
Dit zijn mijn hele grote A++(+)vrieskist in de garage en mijn 23jaar oude onzuinige koel/vries combi in de keuken

Koelkast
http://i66.tinypic.com/2dcig6r.jpg

Vriezer
http://i63.tinypic.com/iop5sl.jpg

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Een plaatje van ons verbruik de afgelopen tijd.

Je ziet dat er een duidelijke daling is. Zodanig dat we inmiddels over de afgelopen 12 maanden een overschot hebben van onze zonnestroom (okee, zonnige zomer heeft ook meegeholpen maar de daling van verbruik is net zo belangrijk).

2 jaar geleden zaten we op een jaarverbruik van 3500 kWh, nu is dat even boven de 3000 kWh.

Ik heb niet zo heel veel veranderd. Ons gedrag is eigenlijk gelijk gebleven, maar:

- led lampen overal
Maakt niet zo heel veel uit maar is makkelijk te doen.

- Mac mini server en NAS wat langer in slaapstand elke nacht
Wanneer beiden aanstaan gebruiken ze ongeveer 25W

- Nieuwe koelkast
Een zuinige gekozen. Maakt in absolute getallen niet super veel uit maar waarom niet.

Maar de echte winst zit in:

- Nieuwe vaatwasser
- Nieuwe warmtepompdroger

De apparaten die warmte maken zijn (uiteraard, zou ik zeggen) de grote verbruikers. De vaatwasser draait elke dag, de droger minimaal 1x per 2 dagen. Vergeleken met de oudere modellen scheelt het echt serieus in het verbruik, in de orde van 30-40 % minder verbruik. Dat zet dus zoden aan de dijk!

Het is allemaal logisch maar ik dacht ik laat het resultaat eens zien. Optimaliseren in de marge is leuk, maar een grote klap maken is leuker :) Als je voor pakweg 150 euro meer een veel zuiniger apparaat kunt kopen is het de moeite waard, ook in geld gerekend.

mddd wijzigde deze reactie 06-09-2018 11:46 (3%)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Pathogen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:43:
Et voilá, de Quooker-discussie perfect samengevat :Y Onderbuikgevoel gebood mij te zeggen dat het wellicht wel uitkon bij alleen aanzetten rond etenstijd, maar blijkbaar is ook dat geen significante verbetering.
Ik heb nu een week de boel aan de logging hangen, stroomverbruik valt mij erg mee. Ik zit op gemiddeld 0,6 kWh per dag.

(29/9 even negeren, toen was de logging nog maar net aangesloten).

Fabrieksopgave van het ding (Inventum Q5) is 526 kWh, hoe ze daar dan bij komen :? Misschien op de heetste stand en meerdere keren per dag volledig leegtappen? We gebruiken hem alleen om na het eten een pan ofzo schoon te maken en soms even handen wassen met warm water (meestal met koud eigenlijk).

Heb er zojuist een tijdschakelaar tussen gezet die hem alleen tussen 17:00 en 19:00 stroom geeft. Ik ben heel benieuwd naar aankomend weekend wat dan de meetresultaten zijn. En natuurlijk of we er qua comfort iets van gaan merken.

ThinkPad wijzigde deze reactie 05-10-2018 23:37 (20%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
En zoals beloofd bij deze de conclusie. ( @Burgerman @EWK @loyske @Pathogen )

Allereerst de meetgegevens:

Tijdens de 24/7 periode is er in een week 3,4 kWh verbruikt door de boiler, gemiddeld 0,56 kWh per dag. Met tijdschakelaar ertussen was het 2,8 kWh totaal en 0,38 kWh per dag.

Op jaarbasis is de besparing tussen 33 - 68 kWh per jaar (afhankelijk of ik reken met weekverbruik * 52 of daggemiddelde * 365). Dat is respectievelijk €7,33 / € 14,96 bij €0,22 per kWh.

Ik heb één keer gehad (op zaterdag) dat ik een sopje wilde maken en de boiler te gauw leeg was. De avond ervoor had ik (na 19u, dus boiler kon niet meer opwarmen vanwege tijdschakelaar) net wat pannen afgewassen. Verder geen hinder ondervonden van de tijdschakelaar.

Voor mij is het de moeite niet waard, zeker omdat je ook nog een tijdschakelaar moet aanschaffen (de goedkope modellen kunnen geen >2000W schakelen. Ik heb eentje van Lidl voor €4,99 die 3500W mag schakelen), je klokprogramma bij elke omschakeling zomer/wintertijd weer kan bijstellen en meest belangrijke: kans hebt dat het warme water 'op' is wat de WAF aanzienlijk zal verlagen ;)

Ik heb de boel dus weer afgekoppeld en 24/7 aangesloten :)

Wel een meevaller dat het verbruik flink lager uitvalt dan wat de specs aangeven. Ik kom met wat doorrekenen op ~205 kWh per jaar (24/7 aangesloten), terwijl de specs het over 526 kWh hebben!
Maar dat zal ook aan de usecase liggen, misschien wordt hij in de test dagelijks (meerdere malen) leeggetapt op de heetste preset.

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-10-2018 22:58 (31%)

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11:01
Leuk topic. Energie besparen in en rond de woning is een van mijn hobby's :)

Huidige cijfers:
- elektriciteit: 1300kWh/jaar (geen pv)
- aardgas: 500m³ (voor vloerverwarming 400m³ en warm water 100m³)

Bij de verbouwing van mijn woning al op een paar zaken gelet:
- zo goed mogelijk isoleren, compact (rijwoning, 140m² opp)
- CV ketel optimaal plaatsen, dicht bij keuken en badkamer voor zo kort mogelijke leidingen.
- alles-uit schakelaar voor de verlichting aan de voordeur en in de slaapkamer (uitgevoerd met teleruptoren)
- drukregelaar na de hoofdkraan leidingwater. +5 bar uit de kraan heeft geen nut, 2 à 3 bar is goed genoeg (op gelijkvloers)

Ik moet ook zeggen dat we in vergelijking met anderen relatief sober wonen op technologisch gebied (ik zit overdag al genoeg in de techniek met zijn bijhorende problemen)
- geen vaatwasser, geen droogkast.
- internet dmv 4G-modem (enkel wat surfen, e-mail met klein laptopje)
- geen televisie

Wel: combi koelkast/vriezer A+ 280kWh/j , oven 2000W, inductiekookplaat. Mijn vriendin kookt redelijk veel en uitgebreid. Wasmachine is nu reeds iets van een 10j oud maar werkt nog goed(gezin van 3).

Ik ben niet van plan om toestellen te vervangen die nog goed werken. Als er dan toch ooit eens iets kapotgaat dan zal dit natuurlijk vervangen worden door een zo zuinig mogelijk model.

Waar ik zelf niet aan gedacht heb bij de verbouwing is het elektrisch verbruik van de cv ketel, dat valt mij toch echt op.
Er zit een pomp in de ketel en een pomp bij de vv-verdeler met daartussen een evenwichtsfles. Dus om te verwarmen moeten er twee pompen draaien.
De vv-pomp is 45W (stand 2) en op de pomp in de ketel staat er 80W op het kenplaatje! Daarom programmeer ik tijdsblokken in de thermostaat zodat die niet 24/7 draaien.

Als de cv-ketel ooit eens moet vervangen worden, waarschijnlijk door een warmtepomp, dan ga ik toch goed letten op welke pompen er in zitten.

https://tweakers.net/ext/f/K5lYGZwy506xspUiIqbRn135/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/3nAWEadUj2tyv1dPPDAsiQ3U/thumb.jpg

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12:02

BertV

R-L48

sluipverbruik is vrijwel te verwaarlozen; modem, op tijdschakelaar voor de nacht, zo'n 3 watt stand-by overdag, CV 2,5 watt en af en toe de koelkast die aanslaat, tafelmodel A+++.

Je ziet hier een iets hoger verbruik in de winter.
Dat is vooral de pomp van de CV.

BertV wijzigde deze reactie 28-11-2018 14:36 (63%)

• art
  • Niet online
Meten is weten. Hier is het verbruik per dag van mijn Mediabox sinds de jaarwisseling: 12,07 kWh.Hij staat elke dag een paar uur aan.

http://www.gerla.nl/images/kabelbox_januari_2019.jpg

In 'eco' standby is het verbruik verwaarloosbaar. Nadeel is dat hij twee minuten nodig heeft om op te starten en we daardoor steeds het begin van het nieuws missen ;(

Ter vergelijking het gedrag tijdens onze vakantie:

http://www.gerla.nl/images/kabelbox_oktober_2018.jpg

Hij wordt wel elke dag even wakker en gebruikt in die tien dagen 189 Wh.

l'art pour l'art

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:08

ericplan

5180 Wp PV

hjs schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 07:43:
kwam vanmorgen deze tegen, ook leuk verbruik door elektrische vloerverwarming.
Geen elektrische vloerverwarming en toch warme voeten. Dankzij onze nieuwe benedenburen. De vloer van de badkamer tikt ruim 23 graden aan! Het zijn huurders, geen idee of de huurprijs “all in” is.
https://tweakers.net/ext/f/nsXX7HuxQgpOdQU9nDMEuDR5/thumb.jpg

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 17-10 07:49
Ik moet eens naar mijn sluipverbruik gaan kijken.
Hierbij een overzichtje van afgelopen nacht. Nogal wisselende waardes die niet erg constant zijn.

01:00 180 Watt
01:30 230 Watt
02:00 336 Watt
02:30 240 Watt
03:00 216 Watt
03:30 264 Watt
04:00 228 Watt

Plaatje:

Ik heb dus een slimme meter kan het "live" monitoren hoewel de P1 poort volgens mij om de 20 seconden een update geeft.

Wat is een beetje een betrouwbare Watt meter zodat ik verschillende devices eens kan monitoren.

Flappie wijzigde deze reactie 06-05-2019 15:13 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Wekker met een stekker? Geen denken aan.

Deze voldoet prima, destijds van de IKEA en geen idee of ze er nog zijn:

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:13
ThinkPad schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:31:
[...]

Leuk succesverhaal :)

Het 'laaghangende fruit' heb je nu geplukt, die 60W is nu het lastige deel.
Kan vanalles zijn, maar groot deel zal in bijv. CV-ketel, ventilatiebox zitten. Daarna router, modem, wifi-accespoints e.d. Ten slotte een hoop kleine dingetjes zoals deurbeltrafo, bewegingssensor buitenlamp (ik heb er eentje gezien die 3W pakt in rust 8)7 ) etc. etc.
Die laatste 60W (af en toe piekjes naar 120W) is inderdaad wat lastig.
De pieken naar 1.500W tot 2.000W kan ik ook nog niet plaatsen, wellicht dat dat de keuken boiler is.

Dingen die ik zo even kan opnoemen zijn:
- Glasvezel converter (T-mobile thuis)
- Modem
- Acces point
- Switch
- IP Camera
- Synology NAS
- CV Ketel
- Warmwater boiler (keuken)
- Koelkast (incl vriezer)
- Magnetron
- Druppellader

Heb 2 extra Neo CoolCam Z-wave PowerPlugs gekocht, om die laatste paar apparaten in kaart te brengen qua verbruik. Dus dat moet te doen zijn.

JustinoFTW wijzigde deze reactie 16-05-2019 15:28 (13%)

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
Ik heb sinds kort een slimme meter en heb daar gelijk een Pi aan gehangen om te meten wat mijn sluipverbruik is.
Dit is de grafiek als "alles" uit staat:

p1 meter

Precies elk uur gaat ie van +/- 44W naar 145W.
Dit is wat er aan staat:

- koelkast/vriezer (A+ maar vol ijs :X )
- CV HR Intergas
- T-mobile modem
- Apple Airport Extreme router
- 2x powerline adapters

"uit" in het stopcontact:
- Oude 32inch tv + Apple TV
- Computer hoek met: oude mac en desktop pc + monitor
- AEG droger en wasmachine (die laatste doet gewoon 10W als die uit staat)

Ik verdenk de koelkast/vriezer alleen daar is lastig mijn losse watt meter tussen te plaatsen. De tv hoek en computer hoek moeten echt weer achter een schakelaar, zodat het echt uit is.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik weet niet anders dan dat een dergelijk patroon in verbruik normaal is :S

A++ koelvriescombo hier trouwens.

Raven wijzigde deze reactie 08-08-2019 16:16 (9%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Peutpeut schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:15:
[...]

Ik vind het ook aardig veel inderdaad. Ik vermoed dat het sluipverbruik aan de hoge kant is, wat ik me zo kan bedenken wordt dat nu veroorzaakt door:
- PC-hoek (3x monitor, 1x PC, NAS, speakerset, ethernet switch)
- TV-hoek (TV, xbox, digitale TV-ontvanger, ethernet switch, speakerset)
- Koelkast keuken
- Kokend water kraan
- Koelkast schuur
- Diepvries op zolder (in de zomer kneiterwarm op zolder)
- wasmachine
- droger
- Meterkast (modem, ethernet switch)
- 5 tal dimmers met een lampje erin die ook altijd zoemen
- Accespoint
- Tweetal sensoren voor lampen buiten

Daar kan een hoop van af lijkt mij. En dan vergeet ik vast nog het eea. :)
Ik zou me m.n. op oudere? apparatuur focussen welke 24 uur/365 dagen aanstaat.
Kandidaten? Oudere (dubbele?) koelkast afdanken, diepvries van zolder naar schuur? (scheelt waarschijnlijk >40% verbruik), 3 ethernetswitches -> 2 ethernetswitches (of 's nachts één uitzetten?), kokend water kraan 's nachts helemaal uit?
Maar vooral de diverse apparaten (dimmers, koelkasten, kokend water kraan etc.) met een energiemeter per apparaat checken (minimaal 24 uur)
Voorbeeld voor een A+ diepvries (208 l) in een berging (seizoensinvloed - temperatuur)
Verbruik diepvries GKEA 245 optima

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20-10 23:49
MikeyMan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:32:
[...]

Vind vooral het hard aan en uitschakelen niet lekker klinken. Veel van die handmatige schakelaars willen nog weleens vonken. Inderdaad, wat @BertV zegt, vind het niet zo lekker voor de elektronica.

Maar wat je zegt; tussen 0:00 en 6:00 zou al een besparing van 25% betekenen. Das natuurlijk de moeite waard.
Ik heb hier al jaren draadloze schakelaars van de Action er tussen zitten, alle audio/video uit als we weg en naar bed zijn.
Alle G lampjes zijn ook vervangen door LED en de WTW trekken we zomers de stekker eruit, dan hebben we toch alle ramen open.
Alleen het modem zit er nog in i.v.m. telefoon, verder natuurlijk koelkast en vriezer A+++.
Dan ziet het verbruik er zo uit als we 24 uur niet thuis zijn;

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Van de week eindelijk al m'n Gosund SP1 en SP111 gesoldeerd en voorzien van Tasmota.
Deze heb ik strategisch ingezet om allerlei dingen te meten..

De NAS + netwerkapparatuur(incl POE apparatuur als webcams) vreten het meeste stroom. 200W gemiddeld. "Helaas" kan daar niet op bespaard worden. De prijs van luxe dan maar.

Dat de (japanse) wc's zoveel stroom verbruikten wist ik niet. Die heb ik maar gelijk gescheduled.

kmf wijzigde deze reactie 21-10-2019 09:51 (11%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True