Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 36 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.264 views

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ArcticWolf
Nee, zeker met salderen is inkopen of verkopen dezelfde prijs.
En het afbouwen daarvan gaat dermate langzaam dat het voor de berekening helemaal niet uitmaakt.
Bovendien is de gelijktijdigheid van solar en warmtepomp bedroevend.
Je kunt dan beter aandelen in een windpark nemen :)
Zonnepanelen zijn met of zonder warmtepomp een even goed idee ;)

Datapunt: mijn 6 kW HT warmtepomp was ca €3500 inkoop ex subsidie.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 01-01-2022 21:02 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Rofdof schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:32:
[...]

Ik zou eens een berekening laten maken. Kun je panelen plaatsen?
Kan volgens mij max 12-14 panelen plaatsen.

• Figo112
Proton_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:43:
@Figo112 zonnepanelen hebben niets met een warmtepomp/gasloos te maken :)
Maak ff en eigen topic (in DED) als je serieus advies wil.
Volgens mij ooit wel die vraag gesteld conclusie was dat het te duur was om volledig gasvrij te zijn. Begrijp niet waar jullie die prijzen van 3500 euro halen. Daar heb je toch geen volledige warmtepomp voor? Is dat zo een hybride systeem? Of moet die nog geinstalleerd worden waarbij je op een totaalprijs van 20k komt?

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
ArcticWolf schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Tuurlijk wel, zonder stroom kan je die warmtepomp niet draaien?

Een collega van mij heeft een gasloos huis, heeft toch minstens 24 panelen en een fikse batterij nodig om die HT warmtepomp draaiende te houden.

Kan vast goedkoper dan 50k, maar een HT pomp en batterij zijn toch al ca. 35.000 euro.
Heeft ie zeker voor minimaal 15k batterijen gekocht

• Proton_

Proton_

Team Welles

Figo112 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:11:
Volgens mij ooit wel die vraag gesteld conclusie was dat het te duur was om volledig gasvrij te zijn. Begrijp niet waar jullie die prijzen van 3500 euro halen. Daar heb je toch geen volledige warmtepomp voor? Is dat zo een hybride systeem? Of moet die nog geinstalleerd worden waarbij je op een totaalprijs van 20k komt?
Dat is alleen de warmtepomp, als software developer heb ik alle skills om hem zelf te installeren. Veel minder moeilijk of gevaarlijk als een gasketel :)
Er kwam nog wel wat klein spul bij (thermostaat, leidingwerk etc) en voor tapwater had ik al een boiler staan (daar kreeg ik destijds geld op toe, niet representatief). Meer details: zie sig.

Maar het geeft je een idee van de bandbreedte van kosten en dat bedragen voor iedereen anders zijn, afhankelijk van de uitgangssituatie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:40

de Peer

under peer review

ArcticWolf schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Tuurlijk wel, zonder stroom kan je die warmtepomp niet draaien?
Er komt gewoon stroom uit het stopcontact bij mij. Neem aan bij jou ook?

• Figo112
Proton_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Dat is alleen de warmtepomp, als software developer heb ik alle skills om hem zelf te installeren. Veel minder moeilijk of gevaarlijk als een gasketel :)
Er kwam nog wel wat klein spul bij (thermostaat, leidingwerk etc) en voor tapwater had ik al een boiler staan (daar kreeg ik destijds geld op toe, niet representatief). Meer details: zie sig.

Maar het geeft je een idee van de bandbreedte van kosten en dat bedragen voor iedereen anders zijn, afhankelijk van de uitgangssituatie.
Maar om welke waterpomp hebben we het dan nu? Bedoel je zo een hybride waarbij je altijd nog gas nodig hebt? Ik neem aan dat je niet de volledigr warmtepomp bedoeld waarbij je helemaal geen gas meer nodig hebt

• de Peer

de Peer

under peer review

Figo112 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:11:
[...]

Een airco heb je voor 1500 euro.

Een lucht water warmtepomp ook voor 1500 euro. Exclusief montage, maar dat is erg eenvoudig. Kun je goed zelf doen. En anders zou iemand daar geen duizenden euro's voor mogen vragen

• Figo112
de Peer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:26:
[...]

Een airco heb je voor 1500 euro.

Een lucht water warmtepomp ook voor 1500 euro. Exclusief montage, maar dat is erg eenvoudig. Kun je goed zelf doen. En anders zou iemand daar geen duizenden euro's voor mogen vragen
Dus je zegt dat ik met een airco van 1500 euro en een luchtwatet warmte pomp geen gas aansluiting meer nodig heb? Dan zou je dus voor max 5k incl installatie klaar moeten zijn?

• de Peer

de Peer

under peer review

Figo112 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Even serieus, ik heb een woning uit 2002 met een a label. Verbruik gas is ongeveer 1300 kuu
per jaar wat kan ik volgens jou doen om van het gas af te komen? Hoeveel zou ik bijv. Moeten investeren om helemaal van het gas af te gaan?
Ik was daar 2000 euro voor kwijt door alles zelf te monteren. Als je het laat doen is het aan de aannemer of hij daar duizend of vijfduizend voor vraagt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Figo112 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Dus je zegt dat ik met een airco van 1500 euro en een luchtwatet warmte pomp geen gas aansluiting meer nodig heb? Dan zou je dus voor max 5k incl installatie klaar moeten zijn?
Ja, makkelijk. Zeker als je zelf wat kunt doen

Open maar een topic in het duurzaamheid forum hier op tweakers voor het advies. Of lees de bestaande topics door. Velen gingen u voor

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 01-01-2022 21:31 ]

• Figo112
de Peer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Open maar een topic in het duurzaamheid forum hier op tweakers voor het advies. Of lees de bestaande topics door. Velen gingen u voor
Wat verbruik je eigenlijk dan als stroom om bijv 1300 kuub verbruik te realiseren?

• de Peer

de Peer

under peer review

Figo112 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Wat verbruik je eigenlijk dan als stroom om bijv 1300 kuub verbruik te realiseren?
Denk zo'n 2800 kwh

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
RemcoDelft schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:50:
Er valt wel wat voor te zeggen: opslag van energie kost geld, en het net als opslag gebruiken moet ook betaald worden. Nu wordt het door iedereen gedragen, en de kosten ervan zullen niet afnemen.
Ja dat is misschien ook wel zo. Wat in ieder geval zo is: De hoogte van de belasting hoeft niet in verhouding te staan tot hetgeen waar deze zogenaamd voor wordt geïnd. Wat zeg ik, hij hoeft überhaupt niet te worden gebruikt waarvoor hij zogenaamd zou worden geïnd :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Mikrubluk
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09-2022
Goedenavond,

(Ex) klant van Fenor en zal overgenomen worden door Budget Energie. Zal de tarieven eind van deze week uiterlijk krijgen, in de tussentijd ben ik aan het kijken voor een andere energie leverancier.

De enige goede aanbieding die ik tot nu toe kan vinden is van Cool Blue Energie, echter kan je daar pas vanaf april terecht. Dus dan zit ik sowieso nog een paar maanden vast aan Budget Energie.

Zijn er mensen die nog een andere tip hebben voor een voordelige leverancier?

Alvast bedankt.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:06
Mikrubluk schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:48:
Goedenavond,

(Ex) klant van Fenor en zal overgenomen worden door Budget Energie. Zal de tarieven eind van deze week uiterlijk krijgen, in de tussentijd ben ik aan het kijken voor een andere energie leverancier.

De enige goede aanbieding die ik tot nu toe kan vinden is van Cool Blue Energie, echter kan je daar pas vanaf april terecht. Dus dan zit ik sowieso nog een paar maanden vast aan Budget Energie.

Zijn er mensen die nog een andere tip hebben voor een voordelige leverancier?

Alvast bedankt.
Frank Energie ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Figo112 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:26:
[...]
Maar om welke waterpomp hebben we het dan nu? Bedoel je zo een hybride waarbij je altijd nog gas nodig hebt? Ik neem aan dat je niet de volledigr warmtepomp bedoeld waarbij je helemaal geen gas meer nodig hebt
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Volledig gasloos huis nu. De warmtepomp zit via de kruipruimte direct op de hoofdleidingen aangesloten, er is geen binnenunit, buffervat of andere dure complexe dingen nodig. Dat kan natuurlijk niet bij iedereen zo.
De warmtepomp kan tot -15°C buiten water van 65°C maken zonder hulpverwarming (tot -25, 55 graden.)
Random webshop heeft hem voor €3952 :)

• Mikrubluk
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-09-2022
Wow, dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn? 0.29 cent per kWh en 1.40 euro voor een M3 gas.

En je kan elk moment stoppen zonder boete etc.

Zijn meer mensen hier bekend mee?

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:29
Mikrubluk schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:17:
[...]

Wow, dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn? 0.29 cent per kWh en 1.40 euro voor een M3 gas.

En je kan elk moment stoppen zonder boete etc.

Zijn meer mensen hier bekend mee?
Ze noemen een gemiddelde gasprijs, maar als die in de winter hoog is, en in de zomer laag betaal je veel meer, omdat je in de wintermaanden een circa 10 keer zo hoog verbruik hebt.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@Mikrubluk Het is wel elke dag weer andere prijzen voor gas he, dus het kan heel snel veranderen van laag naar hoog. Stroom zelfs per uur. Het zijn inkoopprijzen met een kleine opslag. Maar die inkoopprijzen waren in december nu eenmaal erg hoog, terwijl je op dat moment met een lang lopend vast contract zeer waarschijnlijk nog aan een lagere prijs zat.

Je kan bij zo'n leverancier op de lange termijn in principe gemiddeld de laagste tarieven betalen (zo'n piek als nu is uitzonderlijk en heb je normaal niet elke winter), maar je moet er wel tegen kunnen dat bij plotselinge stijgingen je veel meer gaat betalen, en dat natuurlijk ook kunnen betalen. ;)

Lees als je wilt overstappen naar een andere leverancier even het topic over overstappen naar een andere energieleverancier.

Dit soort flexcontracten worden aangeboden door Frank Energy, Easy Energy, Mijn Domein Energie, ANWB Energy, Zonneplan etc.

Lees bijv even vanaf:
Cap in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

en

Cap in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

etc.

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 01-01-2022 22:32 ]

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Figo112 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Beste Figo112,
Als ik je kon sturen zou ik het doen. Ga hier eens neuzen Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Je haalt hier heel veel info vandaan om je huis te verwarmen met een warmtepomp.
Zeer deskundige mensen op dit forum kunnen je informeren.
Ga hier eens lezen en er gaat een wereld voor je open wat er mogelijk is. Ook mijn start was op dit forum en ben nu meer dan blij met mijn warmtepomp.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• arnnold
Ik verbruikte 2021 2766 Kwh
Laagste COP februari 2021 3,96 toen was het koude maand
Hoogste COP december 5,8 Meer dan tevreden. Draai WAR met af en toe shift gebruik, of de deur even open.Temperatuur dag en nacht 20/21 graden. Vloerverwarming beneden. Slaap verdieping staan radiatoren al 50 jaar uit. Zolder 19 graden ongeveer. Radiator kranen standje 2/3
Huis 1971 tussenwoning. Spouwmuur vulling is inmiddels opgelost en niet na geïsoleerd. Vind ik te duur, Krijg het nu ook warm. Was formaldehyde troep uit de jaren '70
Zonnepanelen opbrengst 2021 3500 Kw. Kom nog een beetje tekort. Komen nog 5 panelen van 480 op mijn schuur. Ik denk dat ik dan een aardige dekking heb.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:51
de Peer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Heb je wat links naar deze topics?

Ik overweeg een lucht/lucht watmtepomp. Plaatsing zou heel eenvoudig zijn maar mijn belangrijkste vraag die nog open staat: hoe pak je het koeltechnische aspect aan? Leidingen aansluiten, afregeling?

• Proton_

Proton_

Team Welles

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
Even een korte vraag: iemand enig idee waarom ik nu bij Vattenfall ongeveer 20 cent de kWh betaal per 1 januari (met een onbepaald blijven loont 25%) maar bij een nieuw onbepaald contract per 3 januari je meer dan 40 cent betaald? Je zou toch verwachten dat de prijzen per 1 januari (halfjaarlijks) toch hetzelfde zijn bij bestaande contracten en nieuwe contracten. Oftewel het nieuwe contract zou dan rond de 25 cent de kWh moeten zitten. Zou het treiteren van nieuwe variabele contractanten zijn oid?

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 03-01-2022 01:04 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Roos79
  • Laatst online: 16:56
@Jim423 Normaal ging dat ook wel zo maar nu de markt is ontploft niet meer.
Ik zat bv al 20 jaar bij een dezelfde met steeds nieuwe aanbieding
Alleen nu liep contract af en ging ik verdubbelen zo ongeveer.
Gelukkig op tijd overgestapt naar een ander met goed aanbod.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-11 20:06
@Jim423 Ik zit bij engie. Mijn contract van 2 jaar loopt komende 15 januari af.
Nu heb ik op 23 december een screendump gemaakt van "Mijn overeenkomst" in de Engie app.
Tarieven stroom:
Normaaltarief €0,22903
Daltarief €0,21024

Nu staat er ineens:
Normaaltarief €0,16007
Daltarief €0,14128

Vermindering energiebelasting is van €558,56 veranderd naar €824,77.

Het lijkt me dat er iets mis gaat bij Engie, want mijn 2 jarig contract is nog niet afgelopen, en een nieuw contract of variabel (modelcontract) tegen lagere prijzen lijkt me ook niet reëel.
Zijn er meer Engie klanten die hetzelfde zien?

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 07:38
DjAntoon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:18:
Nu heb ik op 23 december een screendump gemaakt van "Mijn overeenkomst" in de Engie app.
Tarieven stroom:
Normaaltarief €0,22903
Daltarief €0,21024

Nu staat er ineens:
Normaaltarief €0,16007
Daltarief €0,14128

Het lijkt me dat er iets mis gaat bij Engie, want mijn 2 jarig contract is nog niet afgelopen, en een nieuw contract of variabel (modelcontract) tegen lagere prijzen lijkt me ook niet reëel.
Zal een foutje zijn, ik zie die prijzen nu ook. (Via IOS die je omleidt naar de app)
0,16291 piektarief
0,14353 daltarief

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14
DjAntoon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:18:
Tarieven stroom:
Normaaltarief €0,22903
Daltarief €0,21024

Nu staat er ineens:
Normaaltarief €0,16007
Daltarief €0,14128

Belasting op electriciteit is verlaagd vanaf 1 januari.

- De teruggave van de energiebelasting (heffingskorting) gaat omhoog van 560 euro naar 790 euro.
- Het belastingtarief op stroom gaat met 8,4 cent per kWh omlaag, inclusief btw.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:19
Dat is niet fout. Op 1 januari beginnen weer nieuwe belastingregels voor 2022.
Door de paniek op de markt is er natuurlijk een flinke gemiddelde korting gegund aan alle inwoners van NL mbt belastingen op energie. Die zijn nu gewoon verwerkt.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-11 20:06
SidewalkSuper schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:23:
Dat is niet fout. Op 1 januari beginnen weer nieuwe belastingregels voor 2022.
Door de paniek op de markt is er natuurlijk een flinke gemiddelde korting gegund aan alle inwoners van NL mbt belastingen op energie. Die zijn nu gewoon verwerkt.
Jammer dat ik er maar 2 weken van kan genieten...
Hoe gaan ze dat verrekenen?
Want dat zou betekenen dat ze de stand oudjaarsavond moeten weten, nou kunnen ze dat in mijn geval ook omdat ik een slimme meter heb. Maar gaan ze dat echt zo doen?

In mijn specifieke geval maakt het niets uit, ik gebruik na salderen nauwelijks stroom, ik verwacht onder de 300kWh over een jaar. (Vorig jaar nog 800kWh in de min)

[ Voor 12% gewijzigd door DjAntoon op 03-01-2022 11:32 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

DjAntoon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:30:
[...]

die belastingregels gelden voor elk energiecontract, dus ook voor de nieuwe.

• FrankoNL
  • Laatst online: 13-11 21:37
Ik lees net de nieuwe tarieven voor de stadsverwarming van Eneco. Zijn ze volstrekt geschift daar?

Oke, ik weet "dat het mag" dus de werkelijke schuld ligt bij de wetgever die er, wederom, niet in slaagt om de consument met stadsverwarming te beschermen ,aar toch vind ik dit echt volstrekt asociaal. Ik ga van 25 euro per gj in 2021 naar 43 euro per gj in 2022. Dat is wat mij betreft je reinste misbruik maken van je machtspositie, want de kosten zijn niet meer in verhouding met de opbrengsten. Het zal me niks verbazen als ze zo een deel van de kosten proberen te dekken die ze hebben door mensen met een "goedkoop" gascontract voor een paar jaar.

Ik kan natuurlijk nergens heen en eneco wijst met het vingertje naar de ACM. Je hebt wat mij betreft ook nog zoiets als een morele plicht als energiemaatschappij.

Zodra ik verhuis naar een nieuwe woning, hopelijk zonder stadverwarming, komt Eneco er bij mij in ieder geval nooit meer in.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Wat als ik het duurste 3-jarige contract af sluit, en over drie weken 15kW-piek zonnepanelen in de tuin leg...
Mag dat?

10000 kWh overproductie tegen 50 cent, heb ik de kosten binnen anderhalf jaar terug...

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
DjAntoon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Hoe gaan ze dat verrekenen?
Want dat zou betekenen dat ze de stand oudjaarsavond moeten weten, nou kunnen ze dat in mijn geval ook omdat ik een slimme meter heb. Maar gaan ze dat echt zo doen?

In mijn specifieke geval maakt het niets uit, ik gebruik na salderen nauwelijks stroom, ik verwacht onder de 300kWh over een jaar. (Vorig jaar nog 800kWh in de min)
Met een slimme meter doen ze dat ja. Lezen ze gewoon de waarden uit, krijg je 2 aparte facturen in je eindrekening (ingang tot 31 december, 1 januari tot einde). Heb ik al vaker gezien.

Voor een domme meter geen idee eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 03-01-2022 14:30 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
Ik lees net de nieuwe tarieven voor de stadsverwarming van Eneco. Zijn ze volstrekt geschift daar?

Oke, ik weet "dat het mag" dus de werkelijke schuld ligt bij de wetgever die er, wederom, niet in slaagt om de consument met stadsverwarming te beschermen ,aar toch vind ik dit echt volstrekt asociaal. Ik ga van 25 euro per gj in 2021 naar 43 euro per gj in 2022. Dat is wat mij betreft je reinste misbruik maken van je machtspositie, want de kosten zijn niet meer in verhouding met de opbrengsten. Het zal me niks verbazen als ze zo een deel van de kosten proberen te dekken die ze hebben door mensen met een "goedkoop" gascontract voor een paar jaar.

Ik kan natuurlijk nergens heen en eneco wijst met het vingertje naar de ACM. Je hebt wat mij betreft ook nog zoiets als een morele plicht als energiemaatschappij.

Zodra ik verhuis naar een nieuwe woning, hopelijk zonder stadverwarming, komt Eneco er bij mij in ieder geval nooit meer in.
Je kunt altijd nog overwegen je af te laten sluiten (lastig maar niet onmogeljk) en op de warmtepomp over te stappen.

• FrankoNL
de Peer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Je kunt altijd nog overwegen je af te laten sluiten (lastig maar niet onmogeljk) en op de warmtepomp over te stappen.
Uiteraard wederom tegen exorbitante kosten.

• de Peer

de Peer

under peer review

boxlessness schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
Wat als ik het duurste 3-jarige contract af sluit, en over drie weken 15kW-piek zonnepanelen in de tuin leg...
Mag dat?

10000 kWh overproductie tegen 50 cent, heb ik de kosten binnen anderhalf jaar terug...
3 jarige contracten bieden de meesten om die reden niet aan toch? (ik zocht die namelijk ook).
Ik heb mijn huidige contract opengebroken en ga volgende maand extra zonnepanelen bij leggen. mijn terugverdientijd is 8 maanden geloof ik doordat ik ze zelf leg.

• de Peer

de Peer

under peer review

FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:34:
[...]

maximaal 2.893,67 euro volgens consuwijzer. Valt mee? Nog 20 jaar zo door blijven gaan is véél duurder.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:06
boxlessness schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
Mag dat?

Ja, dat mag. Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom een Energieleverancier daar bezwaar tegen zou hebben.
Je moet alleen je maandtermijn (per direct) verlagen.

the older I get, the better I was...

• boxlessness
de Peer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:34:
[...]

3 jarige contracten bieden de meesten om die reden niet aan toch? (ik zocht die namelijk ook).
Ik heb mijn huidige contract opengebroken en ga volgende maand extra zonnepanelen bij leggen. mijn terugverdientijd is 8 maanden geloof ik doordat ik ze zelf leg.
Ik "roep maar wat" wat betreft dat 3-jarige contract. Kan me idd voorstellen dat ze dat nu niet doen.

Ik zal de vrouw eens lief aan kijken of we het spaarpotje aan kunnen breken. Over twee maanden komt er al 4.5kW-piek op het dak. Dat laat ik doen ivm met de bijbehorende dakrenovatie.
En dan heb ik nog 2 vrije 25A fases die ik vol kan benutten.

• FrankoNL
de Peer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:42:
[...]

maximaal 2.893,67 euro volgens consuwijzer. Valt mee? Nog 20 jaar zo door blijven gaan is véél duurder.
Dan ben ik hopelijk allang uit deze woning weg en nooit meer bij eneco in ieder geval. :+

• de Peer

de Peer

under peer review

boxlessness schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Ik "roep maar wat" wat betreft dat 3-jarige contract. Kan me idd voorstellen dat ze dat nu niet doen.

Ik zal de vrouw eens lief aan kijken of we het spaarpotje aan kunnen breken. Over twee maanden komt er al 4.5kW-piek op het dak. Dat laat ik doen ivm met de bijbehorende dakrenovatie.
En dan heb ik nog 2 vrije 25A fases die ik vol kan benutten.
Zeker als het je 1e installatie is, is dit het uitgelezen moment om maximaal je dak vol te leggen. In no-time terug verdiend en maximale btw teruggave (dat is bij een 2e installatie wat lastiger). Absolute no-brainer. Desnoods geld lenen voor de rest.

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:12

1 troost, die verhoging is niet om de gasklanten te compenseren. Ik zit bij Ennatuurlijk en die leveren geen gas en uitsluitend warmtenetten en die hebben een vergelijkbare verhoging doorgevoerd per GJ (van ongeveer 23 naar 43 euro).

Het enige gas dat betrokken is bij Ennatuurlijk is om eventueel bij te stoken voor hun warmtenetten maar direct gas leveren aan consumenten doen zij niet. Ook zij hebben dus een dergelijke verhoging doorgevoerd per GJ.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-11 09:28

Wimo.

Shake and Bake!

Heb mijn voorschot maar op 400 euro gezet. Dit schiet lekker op zo..
Wimo. schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:37:
[...]

Max - 0.5% waarschijnlijk. "we hebben er alles aan gedaan"
" Daarom hebben we er alles aan gedaan om ons warmtetarief zo laag mogelijk te houden."

Verassing :+

[ Voor 11% gewijzigd door Wimo. op 03-01-2022 15:03 ]

• boxlessness
de Peer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Helaas gaat 8mnd het hier niet worden, omdat ik (zeker op maaiveld hoogte) nogal wat obstakels heb en dus met micro's of solaredge moet werken. Geen van de andere daken hier is geschikt om NU panelen op te leggen. Ik neig naar micro's omdat ik dan meer flexibiliteit heb waar ik ze neer leg want ik heb ook nergens een plakkaat aan tuin vrij waar ik 24+ panelen kwijt kan.

• Cap
  • Niet online

Cap

Hopelijk is het een schrale troost dat velen met een gewone gasaansluiting die einde contract zijn of een onbepaalde tijd contract hebben in hetzelfde schuitje zitten. De prijzen zijn verdubbeld (of meer) ten opzichte van mid vorig jaar. Dus in die zin ben je niet slechter af.

• FrankoNL
Cap schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Hopelijk is het een schrale troost dat velen met een gewone gasaansluiting die einde contract zijn of een onbepaalde tijd contract hebben in hetzelfde schuitje zitten. De prijzen zijn verdubbeld (of meer) ten opzichte van mid vorig jaar. Dus in die zin ben je niet slechter af.
Is natuurlijk ook zo, al kan je e.e.a ook met een warmtepomp regelen. Wat mij betreft wel volstrekt bezopen is, is dat ik moet betalen voor een verhoging van de gasprijs ... terwijl ik al van het gas af ben en dus geen gas gebruik 8)7.

Daar komt bij dat gasgebruikers "vroeger" vaak goedkoper uit waren dan stadswarmte omdat ze welkomskortingen kregen, of bij een prijsvechter zaten. Dus ik betaal al jaren teveel en nu nog eens een keer 72 procent hoger.

Nee, lekker systeem. :+

[ Voor 16% gewijzigd door FrankoNL op 03-01-2022 15:43 ]

• Cap
  • Niet online

Cap

@FrankoNL
Tuurlijk is het een vervelend systeem maar punt is wel dat heel veel huishoudens in hetzelfde schuitje zitten, tenzij ze een heel goed geïsoleerde woning hebben / heel zuinig leven. Dat is dan toch een soort van troost. Niet alleen de warmtenet afnemers zijn de pineut maar de halve bevolking.

Wat betreft het overstappen op een warmtepomp argument:

Voor een deel van de mensen zal het zeker een optie zijn.

Maar minimaal de helft van de huizen kan je niet zomaar op een warmtepomp aansluiten natuurlijk. Heel veel pre 1980 huizen, vooroorlogse huizen of erger, pre 1920 huizen zonder spouwmuur. Ga dat maar eens isoleren en de verwarming zo aanpassen dat je dan voldoende hebt aan een warmtepomp. Muren, bodem, dak, radiatoren eruit, vloeren open, vloerverwarming erin, nieuwe vloeren erop...

Je zit met de huidige prijzen incl arbeid dan zo aan 50k voor dak, vloer, muren en beglazing. Of meer als je huis wat groter is of de situatie ongunstig is. Ga je naar nieuwe kozijnen en triple glas reken dan nog maar op 50k erbij. Om nog maar te zwijgen over wanneer het dan kan gebeuren ("rekent u op eind dit jaar / begin volgend jaar").

En zie die warmtepomp ook maar snel te regelen, zeker met installatie. En niet schrikken hoeveel dat laatste in deze tijd gaat kosten.

Als je huis er redelijk geschikt voor is, je twee rechterhanden hebt, genoeg cash op de bank en handig bent in het vinden van de juiste aanbieding en aanvragen van subsidie... ja dan is een warmtepomp best een goed idee.

Maar dat gaat voor heel veel mensen niet op. :P

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 03-01-2022 15:51 ]

• FrankoNL
Cap schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:40:
@FrankoNL
Tuurlijk is het een vervelend systeem maar punt is wel dat heel veel huishoudens in hetzelfde schuitje zitten, tenzij ze een heel goed geïsoleerde woning hebben / heel zuinig leven. Dat is dan toch een soort van troost. Niet alleen de warmtenet afnemers zijn de pineut maar de halve bevolking.

Ik zie dat je het al weggehaald hebt maar wat betreft het overstappen op een warmtepomp argument:

Voor een deel van de mensen zal het zeker een optie zijn.

Maar minimaal de helft van de huizen kan je niet zomaar op een warmtepomp aansluiten natuurlijk. Heel veel pre 1980 huizen, vooroorlogse huizen en pre 1920 huizen zonder spouwmuur. Ga dat maar eens isoleren en de verwarming zo aanpassen dat je dan voldoende hebt aan een warmtepomp.

Je zit met de huidige prijzen incl arbeid dan zo aan 50k voor dak, vloer, muren en beglazing. Ga je naar nieuwe kozijnen en triple glas reken dan nog maar op 50k erbij. Om nog maar te zwijgen over wanneer het dan kan gebeuren ("rekent u op eind dit jaar / begin volgend jaar").

En zie die pomp ook maar snel te regelen, zeker met installatie. En niet schrikken hoeveel dat laatste in deze tijd gaat kosten.

:P
Helemaal mee eens dat de halve bevolking in het zelfde schuitje zit hoor .. alleen snap ik niet waarom de mensen die al van het gas af zijn, wat toch de wens van de overheid is, alsnog moeten boeten voor de gasprijs. Dat is gewoon heel raar.

• Cap
  • Niet online

Cap

De overheid heeft het niet voor het zeggen wat betreft de gasprijzen, het is een markt.

Ze kunnen alleen de belastingen erop verlagen / de heffingskorting verhogen. Dat hebben ze nu 1x gedaan. Als het nog erger wordt gaan ze misschien nog wel een keer aan de knoppen draaien. Wie zal het zeggen.

• FrankoNL
Cap schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:46:
De overheid heeft het niet voor het zeggen wat betreft de gasprijzen, het is een markt.

Ze kunnen alleen de belastingen erop verlagen / de heffingskorting verhogen. Dat hebben ze nu 1x gedaan. Als het nog erger wordt gaan ze misschien nog wel een keer aan de knoppen draaien. Wie zal het zeggen.
Eens. Dat is ook niet raar, zo werkt een markt. De koppeling tussen stadwarmte en gas is wel raar.

• Cap
  • Niet online

Cap

Op het eerste gezicht misschien wel.

Ik weet alleen niet wat er zou gebeuren als het niet gekoppeld was. Dan ligt het maar net aan waar die stadswarmte vandaan komt of de prijs ook sterk stijgt of niet. Kan juist niet sterk stijgen. Of net zo sterk. Maar ook sterker als je pech hebt. :(

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:11
Warmtewet is een lachertje. Er staat een maximaal bedrag gedefinieerd, maar de energiemaatschappijen berekenen altijd dat maximale bedrag door.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Eens. Dat is ook niet raar, zo werkt een markt. De koppeling tussen stadwarmte en gas is wel raar.
Omdat gas veelal gebruikt wordt ter ondersteuning van warmtenetten/stadswarmte. Puur de rest warmte van industrie/afval/groene bronnen is vaak niet voldoende.

Kijk voor de grap eens op de site van Vattenfal (https://www.vattenfall.nl...tadsverwarming/warmtenet/) en kijk hoeveel "hulpcentrales" op gas draaien.

Zo is de elektriciteitsprijs indirect ook gekoppeld aan de gasprijs, omdat veel elektriciteit wordt opgewekt met gas.

• FrankoNL
Caayn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:53:
[...]
Omdat gas veelal gebruikt wordt ter ondersteuning van warmtenetten/stadswarmte. Puur de rest warmte van industrie/afval/groene bronnen is vaak niet voldoende.

Kijk voor de grap eens op de site van Vattenfal (https://www.vattenfall.nl...tadsverwarming/warmtenet/) en kijk hoeveel "hulpcentrales" op gas draaien.

Zo is de elektriciteitsprijs indirect ook gekoppeld aan de gasprijs, omdat veel elektriciteit wordt opgewekt met gas.
Eerlijk is eerlijk, eneco weet het wel goed te framen. Zij vinden dat hun tarieven maar 43 procent zijn gestegen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6r4Ny8loJT9G1dEO-eVe_dRxTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wbep3t2zcATuoP6kOqtyJlg2.jpg?f=fotoalbum_large

• Cap
  • Niet online

Cap

FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Eerlijk is eerlijk, eneco weet het wel goed te framen. Zij vinden dat hun tarieven maar 43 procent zijn gestegen :+

[Afbeelding]
Ja dat is zo'n onzin, die hogere heffingskorting is een sigaar uit andermans doos, namelijk de regering. Daar hebben zij zelf helemaal NIETS mee te maken.

Straks gaan ze ook nog tegen ons zeggen: ja maar in uw geval is de rekening maar 15% gestegen omdat uw verbruik zo enorm omlaag gegaan is, u heeft immers vloerisolatie en HR glas genomen?

De tarieven die zij berekenen zijn wel degelijk enorm gestegen.

Daarom moet je dus ook altijd naar de kale leverprijs kijken zonder energiebelasting, ODE, btw.
Gewoon de prijs die ze vragen voor de levering van 1 eenheid gas of stroom. Anders niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 03-01-2022 16:16 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]
Het valt mij nog wel mee met hun uitleg, ze hadden ook de algemene heffingskorting kunnen meenemen in hun berekening. Dan had je gewoon significant minder hoeven betalen! :+

Hier mag ik gelukkig nog wachten op de vaststelling van de tarieven. Wel warmte opnemen maar geen idee wat het gaat ksoten. Super prettig.

[ Voor 9% gewijzigd door Napo op 03-01-2022 16:17 ]

• Cap
  • Niet online

Cap

@Napo maar die gaan dan als het goed is niet met terugwerkende kracht in maar pas op het moment dat ze bekend gemaakt worden. Want anders lijkt het me wettelijk niet echt houdbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 03-01-2022 16:19 ]

• Napo
  • Niet online
Cap schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:19:
@Napo maar die gaan dan als het goed is niet met terugwerkende kracht in maar pas op het moment dat ze bekend gemaakt worden. Want anders lijkt het me wettelijk niet echt houdbaar.
Het is sowieso een bijzondere situatie. Enerzijds zeggen ze op hun site:
Wanneer zijn jullie tarieven voor 2022 bekend?
We stellen onze tarieven eind van het jaar vast, nadat ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de maximale tarieven bekend heeft gemaakt. Hierover word je in januari geïnformeerd.
en anderzijds
Tariefswijzigingen conform het bepaalde in de Warmtewet treden in werking op 1 januari van het jaar waarop zij betrekking hebben en worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds bestaande overeenkomsten.
De interpretatie van "zo spoedig mogelijk" is bijzonder. Communicatie is voor het einde van het jaar voor te bereiden en zodra de tarieven vastgesteld zijn is het enkel het uitzenden van de communicatie. Dat daar dan nog meer dan een week overheen gaat blijft bijzonder. Vorig jaar duurde het tot 15 januari. Uiteindelijk maakt het weinig uit voor het verbruik maar het blijft storend dat communicatie niet tijdig is.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wimo. schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:57:
Heb mijn voorschot maar op 400 euro gezet. Dit schiet lekker op zo..
Je kan het beter op een spaarrekening zetten. Als je energiemaatschappij failliet gaat ben je in principe alles wat je al betaald hebt (maar nog niet geleverd) kwijt.

• Tjidory
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-11 23:33
JeroenE schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:45:
[...]
Je kan het beter op een spaarrekening zetten. Als je energiemaatschappij failliet gaat ben je in principe alles wat je al betaald hebt (maar nog niet geleverd) kwijt.
Ditto, je kan dit beter intern opzij zetten deze tijden dan bij de energiemaatschappij. Ik heb zelf mijn maandelijkse bedrag op z'n laagst mogelijk gezet. Mocht deze omvallen dan ben ik het in ieder geval niet kwijt.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:18
Toch mooi, lang geleden dat ik zo weinig betaald heb voor mijn stroom met de belastingverlaging.18,29cent per kWh, dat is 6cent minder dan de deal van Oxxio vorig jaar.

Gas verbruik van 1200m3 is de stijging van te overzien ook gelukkig.

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
En vandaag de gasprijs weer bijna 20% erbij, het is bijna niet meer te volgen hoe en waarom. Tja… 8)7

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De gasprijs is weer ‘laag’ dus er kon weer wel wat lucht in gepompt worden. Logisch dat het weer stijgt :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:29
Ik heb een 3-jarig contract die t/m maart 2023 loopt bij Vandebron.Al weken kan ik mijn tarieven niet meer inzien in het persoonlijke portaal.
Ook op Twitter melden meerdere klanten soortgelijke problemen.

Vandaag contact gehad met Vandebron over deze issue. Aangezien ik de nieuwe tarieven, naar aanleiding v/d overheidsmaatregelen nodig heb voor mijn laadpaal provider.
Bizar genoeg willen en/of kunnen ze de tarieven niet met mij delen, want de nieuwe tarieven worden op dit moment "berekend"…. Het kan zelfs nog wel een aantal dagen duren voor dat alles is doorgerekend. Vervolgens zullen alle klanten persoonlijk een e-mail krijgen.

Mis ik hier iets…? Dit is toch geen rocket sience? Naar mijn mening zouden de tarieven vanaf 1 januari al lang berekend en dus bekend moeten zijn? Uiteraard kan ik het e.e.a. zelf terugrekenen op basis van mijn contract. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat ik bij mijn energieleverancier zou moeten kunnen inzien welke actuele tarieven zij aan mij doorberekenen...

• FrankoNL
Oculus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:51:
Ik heb een 3-jarig contract die t/m maart 2023 loopt bij Vandebron.Al weken kan ik mijn tarieven niet meer inzien in het persoonlijke portaal.

Vandaag contact gehad met Vandebron over deze issue. Aangezien ik de nieuwe tarieven, naar aanleiding v/d overheidsmaatregelen nodig heb voor mijn laadpaal provider.
Bizar genoeg willen en/of kunnen ze de tarieven niet met mij delen, want de nieuwe tarieven worden op dit moment "berekend"…. Het kan zelfs nog wel een aantal dagen duren voor dat alles is doorgerekend. Vervolgens zullen alle klanten persoonlijk een e-mail krijgen.

Mis ik hier iets…? Dit is toch geen rocket sience? Naar mijn mening zouden de tarieven vanaf 1 januari al lang berekend en dus bekend moeten zijn? Uiteraard kan ik het e.e.a. zelf terugrekenen op basis van mijn contract. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat ik bij mijn energieleverancier zou moeten kunnen inzien welke actuele tarieven zij aan mij doorberekenen...
Als je een contract voor 3 jaar heb, dan rekenen ze toch de tarieven vanaf moment afsluiten?

• Cap
  • Niet online

Cap

On a lighter note met al deze prijsellende: vannacht zowaar leuke stroomtarieven gehad met mijn uurcontract: tussen 0:00 en 6:00 was het tarief 0 euro per kWh. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyyem5J8HQ-bR-eWNQJR6jNIrqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jF7aZxblwl2NeVwRXDfUupSY.png?f=fotoalbum_large

Het was Martien Visser trouwens ook opgevallen:

https://twitter.com/BM_Visser/status/1477927210480721921

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

JeroenE schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:45:
[...]
Dit is bij ennatuurlijk... Daar ben ik niet zo bang voor.

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:29
FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Als je een contract voor 3 jaar heb, dan rekenen ze toch de tarieven vanaf moment afsluiten?
Klopt. Maar de Energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie en
Klimaattransitie
tarieven zijn wel veranderd vanaf 2022. En dat zorgt ervoor dat je onderaan de streep een ander tarief betaald vanaf 01-02-2022 t.o.v. 2021.

• arnnold
FrankoNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:34:
[...]

en jou stuur ik ook naar het warmtepomp forum :) :) _/-\o_

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:03
Cap schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:41:
On a lighter note met al deze prijsellende: vannacht zowaar leuke stroomtarieven gehad met mijn uurcontract: tussen 0:00 en 6:00 was het tarief 0 euro per kWh. :P

[Afbeelding]

Komt daar niet nog 15cent belasting per kwh op? dus €0,00 = €0,15

• Cap
  • Niet online

Cap

@menzo het zijn inkooptarieven, dus ja. En nog 0.8 cent inkoopkosten.
Maar de energiebelasting + ODE op stroom is in 2022 geen 15 cent maar 8,1 cent. :)

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
Oculus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:51:

Ik heb precies hetzelfde, al loopt mijn 3-jarig contract oktober 2022 af. Het rare is dat als je naar de verbruikspagina gaat en die op kosten zet, dat het erop lijkt alsof de tarieven daar al wel zijn herberekend op basis van de nieuwe belastingtarieven.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:51
Cap schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:41:

[Afbeelding]

Het kan toch niet anders dan dat dit de goedkoopste prijsformule is? Want de risicopremie blijft in je eigen zak.
Van zodra ik in België deze mogelijkheid krijg ga ik hier ook voor.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wozmro schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:55:
[...]
Want de risicopremie blijft in je eigen zak in je eigen verzekeringspotje.
FTFY.
Meer risico nemen = meer buffer aanhouden.
Een persoonlijk faillissement is immers ingrijpender dan een leveranciers-faillissement.
Je hebt gezien dat de prijzen zomaar maanden lang x5-x10 kunnen, en dan is dit nog mild (zie Texas vorig jaar).

• Cap
  • Niet online

Cap

Wozmro schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Het kan toch niet anders dan dat dit de goedkoopste prijsformule is? Want de risicopremie blijft in je eigen zak.
Van zodra ik in België deze mogelijkheid krijg ga ik hier ook voor.
Dat ligt er maar net aan hoe hoog de inkoopopslag van de prijsformule is t.o.v. de opslag die een willekeurige andere aanbieder op dat moment aanbiedt. :P

En bij deze formule moet je eigenlijk altijd opletten wanneer op de dag het laagste tarief is, of tenminste zorgen dat je je energieverslindende bezigheden niet gedurende de dure piekuren doet (auto opladen, taart bakken, 90 graden was draaien, etc). Meestal vallen die ergens tussen 7 en 10 en tussen 16 en 19 uur.

Je weet de prijzen voor de komende dag in ieder geval de middag van tevoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 04-01-2022 10:38 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Wat is je punt?

kWh prijs is met 132% omhoog gegaan (€0,21 -> €0,49), en de gas prijs 152% (€0,75 -> €1,89).

Lijkt me schappelijk om dan de stadsverwarming "maar" 72% omhoog te gooien?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Napo
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Wat is je punt?

kWh prijs is met 132% omhoog gegaan (€0,21 -> €0,49), en de gas prijs 152% (€0,75 -> €1,89).

Wellicht het volgende?
De warmtetarieven mogen volgend jaar maximaal met 67 procent stijgen. Dat heeft Autoriteit Consument en Markt (ACM) vastgesteld. Omdat de gasprijs hoog is, stijgen de maximumtarieven automatisch mee. Maar de ACM waarschuwt warmteleveranciers om niet aan het maximale tarief te gaan zitten.
Punt is wel dat het dan gaat over de max van vorig jaar naar max van dit jaar lijkt eht, niet dat je van een lager dan maximaal tarief nu niet naar het maximale tarief kan gaan met daarbij dus effectief meer dan een 67% stijging.

[ Voor 13% gewijzigd door Napo op 04-01-2022 11:44 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Wat is je punt?

Wel apart dat de maximum stijging van het warmte tarief op 67% is vastgesteld...
https://nos.nl/artikel/24...ximaal-67-procent-stijgen

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf dat gaat over totale kosten, niet alleen over de variabele :)

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

[...]

Wat is je punt?

Zou ook schappelijk zijn als er een keuze was tussen een jaar vastzetten in de wintermaanden op een extreme piek v.s. variabel en wat meer flexibiliteit. Maar die luxe heb je niet bij een monopolist.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 22:31
Wellicht was/is de paniek groter dan de feitelijke impact?

Ik zit naar overzichten op de energiemarkt te kijken en zie een paar dingen:
- er is meerdere winters een flinke piek geweest, kort, maar krachtig:
https://www.plus500.com/n...zpANDs6OT05OTg9fw%3D%3DEE
- momenteel zijn de tarieven nog redelijk hoog, maar geen factor 2 of meer. Toch zie ik energie leveranciers hun klanten in ene 2-3 x zoveel vragen voor energie? Dat is wel extreem risico afwentelen op je klanten.

Dus waar zit hem de paniek in? Geopolitiek vanuit Rusland?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:28:
Wellicht was/is de paniek groter dan de feitelijke impact?

Ik zit naar overzichten op de energiemarkt te kijken en zie een paar dingen:
- er is meerdere winters een flinke piek geweest, kort, maar krachtig:
https://www.plus500.com/n...zpANDs6OT05OTg9fw%3D%3DEE
Dat is Amerikaans aardgas en geeft een heel ander beeld dan de Europese energiemarkt ;)

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Dat is Amerikaans aardgas en geeft een heel ander beeld dan de Europese energiemarkt ;)
Ja ik zag Corne van Zeijl het ook melden: gas prijzen zijn erg aan het dalen, ik kan zijn bericht alleen niet vinden.

Andere gassoorten, andere beurzen, allemaal zelfde verhaal? Welke beurs wordt 'ons' gas dan verhandeld?

https://www.beursgorilla....Henry-Hub-Rollover-1.aspx

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• ArcticWolf
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Ja ik zag Corne van Zeijl het ook melden: gas prijzen zijn erg aan het dalen, ik kan zijn bericht alleen niet vinden.

Andere gassoorten, andere beurzen, allemaal zelfde verhaal? Welke beurs wordt 'ons' gas dan verhandeld?

https://www.beursgorilla....Henry-Hub-Rollover-1.aspx
Dutch TTF:

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5303640

Verwijderd

Pas een keer of 20 voorbijgekomen hier

Nederlands gas

• NiGeLaToR
Bepaald niet enorm gedaald nog idd. Interessant. Thx.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:06
die ook... :P

the older I get, the better I was...

• Cap
  • Niet online

Cap

De vraag is wat enorm is en ten opzichte van wat. :P

T.o.v. de paniekpiek voor kerst wat mij betreft "enorm" gedaald.

Vergelijk je het met de prijs van eind sep tot begin dec dan "ongeveer" hetzelfde.

Vergelijk je het met de eerste helft van 2021 dan "flink" gestegen.

Verwijderd

Cap schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:15:
De vraag is wat enorm is en ten opzichte van wat. :P

T.o.v. de paniekpiek voor kerst wat mij betreft "enorm" gedaald.

Vergelijk je het met de prijs van eind sep tot begin dec dan "ongeveer" hetzelfde.

Vergelijk je het met de eerste helft van 2021 dan "flink" gestegen.
Het is nu ongeveer 5x zo duur als het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar.
En 8x zo duur als Amerikaanse gas.

Maar inderdaad, ongeveer de helft van de prijs net voor de kerstdagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2022 15:23 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-11 11:20
Sorry; verkeerde forum.

[ Voor 95% gewijzigd door cville op 04-01-2022 19:45 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:47
Mijn contract loopt eind deze maand helaas ook af. Ik zit te twijfelen tussen een variabel contract bij een grote leverancier (bijv. Vattenfall) en energiefrank.

Vattenfall kost mij nu zo'n 340 euro per maand (t.o.v. 160 euro nu :( ) en energiefrank schat op jaarbasis 270 euro per maand.

Ik heb hiervoor altijd een vast contract gehad van 1 jaar. Weet iemand hoe variabel de tarieven tegenwoordig zijn bij Vattenfall? Hoe vaak verandert dit over het algemeen? :)

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
@belly89, pff wat een verhoging zeg! Ik hoop dat op de lange termijn de prijzen weer omlaag gaan. Ik heb dan nu wel een drie jarig contract t/m 30-09-2024 met 91 cent per m3 gas (ook bij Vattenfall), dus voorlopig voel ik nog niet de pijn.

[ Voor 6% gewijzigd door witterholt op 05-01-2022 13:27 ]

• Superbeagle
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

belly89 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:58:
Mijn contract loopt eind deze maand helaas ook af. Ik zit te twijfelen tussen een variabel contract bij een grote leverancier (bijv. Vattenfall) en energiefrank.

Vattenfall kost mij nu zo'n 340 euro per maand (t.o.v. 160 euro nu :( ) en energiefrank schat op jaarbasis 270 euro per maand.

Ik heb hiervoor altijd een vast contract gehad van 1 jaar. Weet iemand hoe variabel de tarieven tegenwoordig zijn bij Vattenfall? Hoe vaak verandert dit over het algemeen? :)
Onderaan deze pagina in het kader vind je een link naar de Overstappen topic.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:55

Dark

who tweaked the light?

Ik schrok van mijn nieuwe tarieven, gas 102% omhoog van 0,72079 naar 1,45696 , stroom piek 67% omhoog van 0,1933 naar 0,32385 en dal 50% omhoog van 0,17776 naar 0,26798 (inc. energiebelasting en opslag)

Maar als ik het hier zo lees de laatste paar pagina's valt dat nog allemaal wel mee?

Pfft blij dat ik afgelopen jaar flink geisoleerd heb en pv heb geplaatst. Hopelijk daalt het snel weer, dan ga ik of overstappen of om een nieuw tarief vragen.

• ArcticWolf
  • Niet online
De hevige protesten in Kazachstan begonnen vanwege een, inmiddels ingetrokken, verdubbeling van de gasprijs. President Kassym-Jomart Tokayev kondigde de noodtoestand af en schakelde de hulp in van een door Rusland geleid militair bondgenootschap (CSTO). Donderdag komen de eerste Russische veiligheidstroepen aan in het land.
https://www.msn.com/nl-nl...r-AASu9Dg?ocid=entnewsntp

:X

Heftig.. zo snel zal het hier niet lopen, maar als het gas op is in Europa, wat dan?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:27
ArcticWolf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:35:
[...]

https://www.msn.com/nl-nl...r-AASu9Dg?ocid=entnewsntp

:X

Heftig.. zo snel zal het hier niet lopen, maar als het gas op is in Europa, wat dan?
Nou ja, uiteindelijk is het in NL nog wel mogelijk om veel industrie af te schalen. We kunnen ook de gaskraan in Groningen opentrekken als het moet.

Maar het raakt ooit op, dus we moeten als de wiederweerga isoleren, isoleren en warmtepompen installeren.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• de Peer

de Peer

under peer review

Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:44:
[...]

We kunnen ook de gaskraan in Groningen opentrekken als het moet.
Nou dan ben je wel minimaal een half jaar verder volgens mij, voordat je dat weer op volle kracht hebt draaien. Dus daar heb je voor deze winter niets meer aan.

• Cap
  • Niet online

Cap

Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Nou ja, uiteindelijk is het in NL nog wel mogelijk om veel industrie af te schalen. We kunnen ook de gaskraan in Groningen opentrekken als het moet.

Maar het raakt ooit op, dus we moeten als de wiederweerga isoleren, isoleren en warmtepompen installeren.
En niet te vergeten, voor een flink deel vd Nederlanders: gedrag. Dat we als samenleving allemaal meer opletten op ons verbruik, niet onnodig verspillen, nadenken of erg verspillende "hobby's" wel zo belangrijk zijn, slimme keuzes maken.

Daarom sta ik ook een beetje dubbel in de politiek nu weer op de agenda gezette oplossingen (?) als kernenergie. Het is vaak gedreven door het idee dat we daarmee in al onze energiehonger kunnen voorzien. Maar uiteindelijk komt elke vorm van energieopwekking (fossiel, kern, zon, wind) met een prijs. Landschappelijk, ecologisch, veiligheidstechnisch, en/of de erfenis waar je toekomstige generaties mee opzadelt.

Ja, zoeken naar oplossingen is goed maar niet als het doel daarmee is om een vrijbrief te hebben om veel te (blijven) verbruiken met als enige doel business ('groei') as usual. Zolang energieopwekking zonder nadelen nog niet bestaat (en zal het ooit? ;)) blijft een belangrijke component dus ons gedrag.
Pagina: 1 ... 36 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4