Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 37 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.264 views

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben toch wel een stukje blij met het "variabele" tarief wat Eneco mij heeft gegeven deze maand voor gas:

Normaaltarief € 1,24901 per m3
Vaste leveringskosten € 5,99 per maand
Netbeheerkosten € 16,68 per maand

Als ik nu naar Vattenfal kijk...

Normaaltarief € 1,993862 per m³

Echt niet gezond deze tarieven.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ook bij United Consumers lijkt het (gezien de omstandigheden) nog binnen de perken te blijven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwX661S0qKSM7ICNjajbxrqoIL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bP2IzYcj75HXrnqvT3b3M4n1.png?f=user_large

Al zijn er natuurlijk nog wel de "kleine lettertjes" 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgOkB9uoNkyAdko8EYXBxCK7aoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fJozgKLLstoZdW4miE3Bk98e.png?f=user_large

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Vorkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:57:
Ik ben toch wel een stukje blij met het "variabele" tarief wat Eneco mij heeft gegeven deze maand voor gas:

Normaaltarief € 1,24901 per m3
Netbeheerkosten € 16,68 per maand

Ik zit ook bij Eneco variabel, maar ik heb nog 86 cent en verandert pas in Mei, hoe kan dat bij jou nu al?

Electriciteit is nu 16 cent.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Ik zit ook bij Eneco variabel, maar ik heb nog 86 cent en verandert pas in Mei, hoe kan dat bij jou nu al?

Electriciteit is nu 16 cent.
Mijn contract verliep in december en ik heb de gok moeten nemen, ik heb dus geen actie ondernomen.,

Dit zijn nu mijn kosten van Eneco voor stroom.
Leveringskosten voor stroom
Normaaltarie f€ 0,28995 per kWh
Daltarief € 0,23286 per kWh
Terugleververgoeding- € 0,17233 per kWh
Netbeheerkosten € 22,97 per maand
Vermindering energiebelasting - € 824,77 per jaar

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Vorkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Mijn contract verliep in december en ik heb de gok moeten nemen, ik heb dus geen actie ondernomen.,

Dit zijn nu mijn kosten van Eneco voor stroom.

[...]
Rare constructies met dat variabel en vast, je wordt hoe dan ook genaaid, dacht als je variabel neemt dat je dan nu gewoon geluk hebt, maar over 2 weken weer pech kan hebben. Iedereen heeft dus een persoonlijk tarief afhankelijk van wanneer je het hebt afgesloten.

Teruglevering is bij mij weer maar 8 cent, maar levering 16,8 cent.

Jij krijgt nog meer voor je teruglevering dan ik betaal voor levering :D

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 06-01-2022 11:36 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Vorkie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:57:

Hmm als ik inlog bij "Mijn Vattenfall" krijg ik € 1,258787 te zien, toch wel iets anders dan 1,99

edit:
Variabel contract, net verhuisd dus zit even vast aan variabel tot er duidelijkheid is op de markt.

[ Voor 14% gewijzigd door Suicyder op 06-01-2022 11:48 ]

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56

krouwen

Hardware Enthusiast

Mijn nieuwe variabele gastarief bij United Consumers geldig tot 1 juli 2022 is maar € 1,22517 totaal (kale prijs 0,56282. Dat valt me heel erg mee.

Hoe kan dat? :?

----

Gas met Variabel onbepaalde tijd, Exclusief heffingen, Inclusief heffingen*
Gastarief (per m3), € 0,56282, € 1,22517

Specificatie tarief inclusief heffingen:
Gas:€ 0,56282
Energiebelasting:€ 0,36322
ODE:€ 0,08650
btw 21%:€ 0,21263

Vaste leveringskosten (p/mnd) € 6,27
Netbeheerderkosten Liander (p/mnd) € 16,69

EDIT: ik zie nu zelfde bericht van Batilan, vraag blijft: hoe kan dit relatief meevallen?

[ Voor 8% gewijzigd door krouwen op 06-01-2022 11:50 ]

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Er wordt door leveranciers een onderscheid gemaakt tussen bestaande klanten, die of al variabel hebben of ivm aflopend vast contract over gaan naar variabel, en nieuwe klanten. Dat is niet verboden, maar wel verwarrend.

Mijn inschatting is dat men bij de inkoop van energie voor bestaande klanten al eerder gunstige termijn contracten heeft kunnen afsluiten. Voor nieuwe klanten wil men blijkbaar die "voorraad" aan gunstige contracten niet gebruiken of ze moeten echt nu inkopen tegen hogere kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door pdukers op 06-01-2022 11:59 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@hierboven misschien kunnen jullie naar het andere topic, dan blijft deze ontopic...

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:55:
[...]

En niet te vergeten, voor een flink deel vd Nederlanders: gedrag. Dat we als samenleving allemaal meer opletten op ons verbruik, niet onnodig verspillen, nadenken of erg verspillende "hobby's" wel zo belangrijk zijn, slimme keuzes maken.

Daarom sta ik ook een beetje dubbel in de politiek nu weer op de agenda gezette oplossingen (?) als kernenergie. Het is vaak gedreven door het idee dat we daarmee in al onze energiehonger kunnen voorzien. Maar uiteindelijk komt elke vorm van energieopwekking (fossiel, kern, zon, wind) met een prijs. Landschappelijk, ecologisch, veiligheidstechnisch, en/of de erfenis waar je toekomstige generaties mee opzadelt.

Ja, zoeken naar oplossingen is goed maar niet als het doel daarmee is om een vrijbrief te hebben om veel te (blijven) verbruiken met als enige doel business ('groei') as usual. Zolang energieopwekking zonder nadelen nog niet bestaat (en zal het ooit? ;)) blijft een belangrijke component dus ons gedrag.
Daar heb je ook wel een punt inderdaad. Echter volgens mij neemt iedereen langzaam maar zeker wel stappen tot een beter energieklimaat (ook de politiek), deze crisis is puur politiek veroorzaakt.

Apparaten worden elk jaar energie zuiniger etc.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:27
ArcticWolf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:59:
@hierboven misschien kunnen jullie naar het andere topic, dan blijft deze ontopic...

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

[...]

Daar heb je ook wel een punt inderdaad. Echter volgens mij neemt iedereen langzaam maar zeker wel stappen tot een beter energieklimaat (ook de politiek), deze crisis is puur politiek veroorzaakt.

Apparaten worden elk jaar energie zuiniger etc.
Ik raad je aan om ook even in het klimaattopic te kijken.

De enige oplossing is te stoppen met deze groei van de economie. Wij als westerse samenleving zullen anders moeten gaan denken over bezit, veel ecologischer leven en dit betekent auto's verbannen (yes really), vlees en zuivel verbieden, openbaar vervoer uitbreiden. Vluchten verbieden. We zitten in een gigantische crisis, over 5 jaar kan een gedeelte van NL al onder water staan, mochten deze feedback loops aanhouden.

Als we dit niet doen, dan gaan er miljarden mensen dood.

Zie ook wat deze professor die bij het IPPC te zeggen heeft:

Het is een inconvenient truth, maar we zullen echt naar boven moeten gaan kijken. #dontlookup

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ander topic

[ Voor 94% gewijzigd door Wolly op 06-01-2022 12:23 ]

• Ecological
Wolly schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Is dat uit een RIVM model gekomen? /s
https://www.sciencenews.o...-collapse-climate-5-years

Deze glestjer alleen al zou voor 65cm zeelevel stijging zorgen. Dit is genoeg om een (bepaald) gebied van NL onder water te zetten. Maar New York zou hier veel meer problemen mee hebben. Ik wilde alleen aangeven, de klimaat en ecologische problemen zijn niet iets voor 2100. Het speelt nu.

Door het loskomen van methaan, komt er ook een feedback loop, waardoor de aarde alleen maar meer opwarmt.

Maar goed, ik moet nog even wachten tot ik in het klimaat-topic mag posten, en ik wil dit topic niet vervuilen, dus DM me maar als je videos van verschillende wetenschappers wilt hebben of aanbevelingen voor boeken.

Je mag ook kiezen om voor de #dontlookup methode te gaan, dan heb ik het tenminste geprobeerd.

Maar goed, nogmaals. Isoleer, isoleer, isoleer je huis om zo min mogelijk kosten te hebben. Olie en gas zal wellicht met een economische crash goedkoper worden, doch komt peak oil eraan waardoor energie in elke model duurder zal worden tot we kernfusie hebben (als dat op tijd komt).

Carl Sagan, 1 van de beste wetenschappers (RIP) die het in 1986 heel duidelijk uitlegt:

En Jeremy Rifkin in 2008, die meer over de finance kant praat:

[ Voor 5% gewijzigd door Ecological op 06-01-2022 12:40 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:34
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Nou ja, uiteindelijk is het in NL nog wel mogelijk om veel industrie af te schalen. We kunnen ook de gaskraan in Groningen opentrekken als het moet.

Maar het raakt ooit op, dus we moeten als de wiederweerga isoleren, isoleren en warmtepompen installeren.
Dat het gas opraakt gaan wij niet meer meemaken. Jouw kinderen ook niet.
Zo'n haast is er niet om alles geforceerd te willen veranderen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Trichoglossus dat mag ik hopen, als we het in de fik blijven steken tot Slochteren echt helemaal op is zijn we dommer dan ik dacht :)

Keep it in the ground, dan raakt het nooit op.
Ik heb de komende tien jaar genoeg aan 900 gram propaan.

Maar waar jouw opmerking vandaan komt dat er geen haast bij is... die mag je uitleggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Trichoglossus
Proton_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:54:
@Trichoglossus dat mag ik hopen, als we het in de fik blijven steken tot Slochteren echt helemaal op is zijn we dommer dan ik dacht :)

Keep it in the ground, dan raakt het nooit op.
Ik heb de komende tien jaar genoeg aan 900 gram propaan.

Maar waar jouw opmerking vandaan komt dat er geen haast bij is... die mag je uitleggen.
Geen overdreven haast. Het is niet alsof het gas over een paar op is en we in de kou zitten.
All electric is ook (nog) geen optie.
Gas an sich is niet zo duur, alleen die belastingen etc er over maken het in Nederland idioot duur.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Trichoglossus
We willen klaar zijn met de transitie voordat we voor een voldongen feit staan, dus zijn er nu al stappen nodig. Er moet immers een boel gebeuren.
Ben je bekend met de Transitievisie Warmte van je gemeente?
Of anders gesteld, zie je de noodzaak van een energietransitie voor Nederland, en indien ja, welk tijdspad zou jij aanhouden?
Indien nee... dan roept dat zoveel vragen op dat het ook niet meer zijdelings in dit topic past :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Trichoglossus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Geen overdreven haast. Het is niet alsof het gas over een paar op is en we in de kou zitten.
All electric is ook (nog) geen optie.
Gas an sich is niet zo duur, alleen die belastingen etc er over maken het in Nederland idioot duur.
Momenteel is gas voor velen wel best duur, al snel tegen een euro per kuub zonder belastingen. Er zijn zat mensen die dan op een echte winterdag meer 25 euro per dag wegstoken, zonder energiebelastingen en btw. Dat is veel meer dan de avondmaaltijd voor het hele gezin en kan lang niet iedereen opbrengen.

• Ecological
Trichoglossus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Dat het gas opraakt gaan wij niet meer meemaken. Jouw kinderen ook niet.
Zo'n haast is er niet om alles geforceerd te willen veranderen.
Ik lees graag een bron hiervoor.

Ik heb mijn best gedaan om met meerdere bronnen te komen. Moeten we dan geopolitiek afhankelijk van Rusland blijven, of waar halen we de komende jaren ons gas vandaan?

Ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk op te schrijven, je mag best een beetje je best doen om de materie te snappen voor je met one-liners komt.

P.S: gas is nog eigenlijk hartstikke goedkoop als je de klimaatschade meeberekend.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Nou ja, uiteindelijk is het in NL nog wel mogelijk om veel industrie af te schalen. We kunnen ook de gaskraan in Groningen opentrekken als het moet.

Maar het raakt ooit op, dus we moeten als de wiederweerga isoleren, isoleren en warmtepompen installeren.
Als je samen een goed inkomen hebt is dat geen probleem. Maar stel je hebt een jaren 60 huis en netto 2,5k. Zelfs met subsidies word het gewoon kut.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:48
https://www.nu.nl/binnenl...as-nodig-als-gedacht.html

Groningse gaskraan weer open: dit jaar bijna dubbel zoveel gas nodig als gedacht

Dit 'gasjaar' (van oktober 2021 tot en met september 2022) wordt waarschijnlijk bijna dubbel zoveel gas gewonnen uit het Groningerveld als eerst verwacht. Waar het ministerie van Economische Zaken eerst uitging van 3,9 miljard kubieke meter, komt de winning door omstandigheden uit op maximaal 7,6 miljard kuub, volgens berekeningen van netbeheerder GTS.

Het nieuwe kabinet bepaalt vóór 1 april hoeveel gas er definitief uit het Groningenveld moet komen in het laatste gasjaar dat er gewonnen wordt. Het ministerie van Economische Zaken heeft de Tweede Kamer op de hoogte gesteld van de veel hogere verwachte gaswinning.

Een van de oorzaken is dat de stikstoffabriek in Zuidbroek pas later open kan. Die fabriek is nodig om gas uit het buitenland om te vormen naar gas dat door Nederlandse huishoudens kan worden gebruikt, zogeheten laagcalorisch gas. Gronings gas is zelf al laagcalorisch.

Daarnaast neemt de gasvraag uit Duitsland fors toe, zo meldt het ministerie in een verklaring. "Onlangs heeft Duitsland aangegeven 1,1 miljard kuub meer nodig te hebben uit Groningen om in zijn energiebehoefte te voorzien. Dat komt doordat energiebesparende maatregelen in Duitsland minder effectief blijken dan verwacht."

Ook wint Duitsland zelf minder laagcalorisch gas dan normaal. Daardoor zijn de Duitse gasopslagen minder goed gevuld dan normaal. Demissionair minister Stef Blok van Economische Zaken heeft "zijn grote zorgen geuit" over de hoge vraag uit Duitsland.

Volgens het ministerie ligt de afbouw nog wel op schema. Als er geen onverwacht strenge winters komen, kan de gaskraan medio 2022 officieel dicht.

[ Voor 119% gewijzigd door Stinger_Ventura op 06-01-2022 20:35 ]

American Express vraagbaak

• Trichoglossus
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:48:
[...]

Ik lees graag een bron hiervoor.

Ik heb mijn best gedaan om met meerdere bronnen te komen. Moeten we dan geopolitiek afhankelijk van Rusland blijven, of waar halen we de komende jaren ons gas vandaan?

Ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk op te schrijven, je mag best een beetje je best doen om de materie te snappen voor je met one-liners komt.

P.S: gas is nog eigenlijk hartstikke goedkoop als je de klimaatschade meeberekend.
Ik ben al 20 jaar werkzaam in de wereld van de (o.a.) gas.

Verder heb ik geen interesse om nog verder te reageren op je postings.. Het lijkt net alsof de plaat blijft hangen. Je zit net 2 maanden op dit forum, en ik hoor je alleen maar roepen over isoleren isoleren isoleren, windmolens etc.

• Rofdof
Suicyder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Hmm als ik inlog bij "Mijn Vattenfall" krijg ik € 1,258787 te zien, toch wel iets anders dan 1,99

edit:
Variabel contract, net verhuisd dus zit even vast aan variabel tot er duidelijkheid is op de markt.
Vattenfall heeft heel veel nieuwe welkom klanten erbij gekregen en daarna dat foutje met je contracten die nog af te sluiten waren. Vattenfall was tot 2 weken geleden een van de goedkopere.

Mijn theorie is dat Vattenfall zoveel nieuwe contracten heeft gekregen dat hun ingekochte tarieven op zijn en nu dus zulke extreme bedragen vragen omdat ze ff geen nieuwe klanten willen. Das puur mijn onderbuik btw.

Verwijderd

Trichoglossus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Ik ben al 20 jaar werkzaam in de wereld van de (o.a.) gas.

Verder heb ik geen interesse om nog verder te reageren op je postings.. Het lijkt net alsof de plaat blijft hangen. Je zit net 2 maanden op dit forum, en ik hoor je alleen maar roepen over isoleren isoleren isoleren, windmolens etc.
Het wordt wel steeds moeilijker en duurder om gas te ontginnen, zodat men steeds vaker moet 'fracken', wat nog meer nadelen heeft, terwijl zon en wind nog steeds in prijs blijven dalen. Mijn huidige gasketel is gegarandeerd mijn laatste, hierna komt er een warmtepomp.

• Rofdof
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Ik raad je aan om ook even in het klimaattopic te kijken.

De enige oplossing is te stoppen met deze groei van de economie. Wij als westerse samenleving zullen anders moeten gaan denken over bezit, veel ecologischer leven en dit betekent auto's verbannen (yes really), vlees en zuivel verbieden, openbaar vervoer uitbreiden. Vluchten verbieden. We zitten in een gigantische crisis, over 5 jaar kan een gedeelte van NL al onder water staan, mochten deze feedback loops aanhouden.

Als we dit niet doen, dan gaan er miljarden mensen dood.

Zie ook wat deze professor die bij het IPPC te zeggen heeft:

[Twitter]

Het is een inconvenient truth, maar we zullen echt naar boven moeten gaan kijken. #dontlookup
Je vergeet het doorfokken als konijnen in sommige delen van de wereld. Dat naast idd onze consumptie gedrag.

Maar hier worden er per huis tienduizenden euro’s geïnvesteerd in duurzaamheid met relatief weinig impact. Wat als Afrika ons welvaartsniveau gaat bereiken. Wil je in ontwikkelingslanden groei verbieden?

Verwijderd

Rofdof schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Je vergeet het doorfokken als konijnen in sommige delen van de wereld. Dat naast idd onze consumptie gedrag.
10 zwarte konijnen stoten minder uit dan 1 wit konijn.
Maar hier worden er per huis tienduizenden euro’s geïnvesteerd in duurzaamheid met relatief weinig impact.
Dankzij onze renovatie verbruiken we nu 1/6 gas van een gemiddeld gezin (huis van 41 jaar) en de meeste investeringen verdien je terug (behalve nieuwe ramen + HR-glas, dat is moeilijker). Daarnaast zal er op alle vlakken verandering moeten komen, dus ook in ons transport, voedsel, industrie,...
Wat als Afrika ons welvaartsniveau gaat bereiken. Wil je in ontwikkelingslanden groei verbieden?
Zij kunnen leren uit onze fouten en bvb. fossiele brandstoffen overslaan door meteen zonnepanelen te installeren, of door niet 7x per week vlees te eten, of door hun maatschappij niet volledig rond de auto in te richten. Of dat gaat gebeuren is een andere vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2022 19:36 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

• Rofdof
Verwijderd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:34:
[...]
10 zwarte konijnen stoten minder uit dan 1 wit konijn.

[...]
Dankzij onze renovatie verbruiken we nu 1/6 gas van een gemiddeld gezin (huis van 41 jaar) en de meeste investeringen verdien je terug (behalve nieuwe ramen + HR-glas, dat is moeilijker). Daarnaast zal er op alle vlakken verandering moeten komen, dus ook in ons transport, voedsel, industrie,...

[...]
Zij kunnen leren uit onze fouten en bvb. fossiele brandstoffen overslaan door meteen zonnepanelen te installeren, of door niet 7x per week vlees te eten, of door hun maatschappij niet volledig rond de auto in te richten. Of dat gaat gebeuren is een andere vraag.
Wij hebben in 2018 ons jaren 70 ouderlijkhuis ook flink onder handen genomen. Vloer, muur isolatie. Renovatie dakplaten. Wtw hybride ketel, vloerverwarming en Java’s. Nieuw glas, 22 pv panelen. 30 komen er nog bij dit jaar.

Alles zelf gedaan of in eigen beheer maar dan praat je nog over tienduizenden euro’s die een modaal gezin niet zo kan ophoesten.

In ontwikkelingslanden zie ik dat niet zo snel gebeuren. Die willen ook ons welvaartsniveau, en geef ze eens ongelijk. Dat zal echt ontzettend veel meer van onze aarde verlangen zelfs als je rekening houdt met allerlei mooie eco oplossingen.

• Wolly
  • Niet online
Er is meer gas uit Groningen nodig dit jaar, zegt het ministerie van Economische Zaken. Duitsland heeft meer gas nodig om in zijn energiebehoefte te voorzien doordat energiebesparende maatregelen daar minder effectief zijn dan verwacht, aldus het ministerie.

De Duitsers hebben Nederland gevraagd dat gas te leveren. Ze hebben 1,1 miljard kuub gas nodig, terwijl er in totaal het komende gasjaar (1 oktober 2021 tot 30 september) 2022) nog maar 3,9 miljard kuub uit de Groningse bodem zou worden gehaald. Dat wordt maximaal 7,6 miljard kuub, mits het niet extreem koud wordt.
https://nos.nl/l/2412178

Duitsers hebben zeker betere contracten gesloten dan Nederland :|

• Ecological
Binnenkort zal ik daar ook te vinden zijn. Ik ben nog nieuw.

*off-topic*
Blijf wel on-topic aub.

[ Voor 71% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2022 10:10 ]

• Cap
  • Niet online

Cap

Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:48:
[...]

Absoluut, maar voor de korte-termijn portemonnee van de gemiddelde aardbewoner ligt dat heel anders. ;)

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10 20:00
Volgens mij denken wij veel te zwart/wit of in tunnelvisie, want de logica mis ik een beetje. We stoppen met onze eigen goudmijn in het Noorden, en tegelijk hebben wij geen backup-plan? Want je weet dat Rusland spelletjes gaat spelen in ruil voor dat gas. Dat vind ik echt een plan van niks en getuigt van geen visie. Ik vind het niet erg om te stoppen met het Groninger gasveld, tenzij je een sterk plan hebt waar je de komende jaren heen wilt. Maar dat hebben we dus niet....

Ik snap wel dat je in de verre toekomst gas-loos wilt zijn en c02 neutraal, etc etc. Want de hele wereld ligt hierom te drammen, dus ik begrijp dat wij ook uiteindelijk mee moeten.

Maar tegelijkertijd heb je nog altijd veel gas nodig de komende jaren. Niet alleen om de bevolking te voorzien in de energie transitie, maar ook om de bedrijven de jump start te geven na de corona en de economie daarmee draaiende te houden.

Het is een feit dat we 1 van de grootste gasvelden ter wereld onder de provincie Groningen hebben liggen; en het is naar mijn inziens een doodzonde dat hier de stekker uitgaat.

Je zet gewoon even eenmalig 50 miljard aan de kant om alles en iedereen uit te kopen in dat deel van de goudmijn provincie (dat is even een slordige aanname); en gaan met die banaan en alles full throttle hardcore leegpompen daar.

Je kunt de hele bevolking/bedrijven voorzien van gas (wat veel gas import bespaart) en je bent niet afhankelijk van politieke spelletjes uit Rusland en wellicht kun je er nog extra aan verdienen door overtollige gas te verkopen/exporteren. De rust keert terug en iedereen kan even aan de slag zonder torenhoge kosten.

Terugkomende op ''de betere aarde''..... Parallel daaraan maak je een lange termijn plan dat je dus over gaat op alternatieve bronnen. Je onderzoekt kernenergie, bouw van mij part een hoop kerncentrales erbij of researcht andere gas alternatieven en implementeert die.

Dán heb je pas een visie en dan heb je pas een goed plan. En als dat is gelukt, dan pas trek je de stekker uit het veld in Groningen.

Maar wat wij nu aan het doen zijn is puur amateurisme.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Wolly schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:47:
[...]

https://nos.nl/l/2412178

Duitsers hebben zeker betere contracten gesloten dan Nederland :|
Ik las het, klinkt tamelijk bizar. Wij betalen de hoofdprijs voor gas (uit Rusland) en verkopen dan wat in onze eigen bodem zit aan de buren?????

• Cap
  • Niet online

Cap

Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:55:
Volgens mij denken wij veel te zwart/wit of in tunnelvisie, want de logica mis ik een beetje. We stoppen met onze eigen goudmijn in het Noorden, en tegelijk hebben wij geen backup-plan?
We stoppen helemaal niet, DL wil meer van ons gas en we halen dus het dubbele van wat afgesproken is uit de Groningse grond. Bovendien is onze stikstoffabriek niet af dus voorlopig lusten we het buitenlandse gas nog niet, dus er moet nog meer gas uit de Groningse grond komen.

En tja, die goudmijn, zo denkt menig westerling of zuiderling erover, maar menig Groninger waarvan de grond onder zijn wegzakt en zijn huis kapot trilt vast niet. Als we de huizen op de veengronden van de westerlingen slopen dan hebben we ook een goudmijn: afgraven die grond en als turf opstoken. :P

De échte goudmijn is om uiteindelijk niet meer afhankelijk te zijn van fossiel gas.

PS: ik ben westerling. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 21:09 ]

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
Gaat de gasprijs hierdoor nou omlaag of omhoog? We hebben zelf gas tekort en zijn afhankelijk van Rusland en geven het aan Duitsland. 8)7 Het is niet meer te volgen

[ Voor 60% gewijzigd door Hoi1966 op 06-01-2022 21:14 ]

• Ecological
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MEV_yD5ZPbCgFkJKQznQHJGnes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUNldXnuufXdN6D3ippac1af.jpg?f=fotoalbum_large

Doet me ook een beetje denken aan deze afbeelding, met 8 miljard mensen kunnen we helaas niet alles meer veroorloven. Dus laten we vooral genieten van de dingen in het leven die echt gelukkig maken.

• Cap
  • Niet online

Cap

Hoi1966 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:11:
Gaat de gasprijs hierdoor nou omlaag of omhoog? We hebben zelf gas tekort en zijn afhankelijk van Rusland en geven het aan Duitsland. 8)7 Het is niet meer te volgen
Beetje vragen naar bekende weg, glazen bol.

Het is een factor in de prijs. Als we besluiten niet / alleen voor DL op te pompen gaat de prijs niet omlaag. Als we ook voor onszelf omhoogpompen gaat de prijs (tijdelijk) minder omhoog / misschien omlaag.

• Hoi1966
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Beetje vragen naar bekende weg, glazen bol.

Het is een factor in de prijs. Als we besluiten niet / alleen voor DL op te pompen gaat de prijs niet omlaag. Als we ook voor onszelf omhoogpompen gaat de prijs (tijdelijk) minder omhoog / misschien omlaag.
Je kan het toch niet maken om alleen voor Duitsland te pompen met al die schade die het misschien oplevert voor de Groningers

• Cap
  • Niet online

Cap

Weet niet hoe het contractueel zit, misschien moet je wel.

Maar NL snapt ook dat dit erg gevoelig ligt, dus:

"Blok heeft zijn Duitse collega met klem gevraagd alle mogelijke maatregelen te nemen in de hoop dat het extra gas niet nodig is."

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:12
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:25:

"Blok heeft zijn Duitse collega met klem gevraagd alle mogelijke maatregelen te nemen in de hoop dat het extra gas niet nodig is."
Alsof die dat niet al doen...

• Hoi1966

Ze laten het niet voor niets uitlekken, dan kan men zich voorbereiden.

• Silent Thunder
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:07:
[...]

We stoppen helemaal niet, DL wil meer van ons gas en we halen dus het dubbele van wat afgesproken is uit de Groningse grond.
Dat vind ik nog erger om te horen. We willen zo graag de Groningers ontzien dus we trekken de stekker eruit, maar als een ander land erom vraag dan is het opeens van ''oh shit klopt, we hadden nog zo'n duur contract/verplichting met Duitsland waar we moeilijk onderuit komen. Oke fuck het Noorden, laten we weer gaan pompen.''

Dat laat alleen maar zien dat wij totaal geen visie hebben waar we heen willen; en enkel handelen in paniekvoetbal en dag tot dag -nadenken.
[...]

En tja, die goudmijn, zo denkt menig westerling of zuiderling erover, maar menig Groninger waarvan de grond onder zijn wegzakt en zijn huis kapot trilt vast niet.
Nee klopt, maar daarom had men al moeten beginnen met het uitkopen van iedereen en alles. Elk huishouden in dat gebied een andere woning elders in de provincie. Dan behoud je je Grönnen roots maar je hebt geen last van bevingen en dan kan er worden doorgegaan met onze mining activiteiten.

Ik weet dat dat ethisch/moraal misschien discutabel is (klinkt een beetje als dat kolonisten de grond van de indianen afpakken) maar als je een goed plan maakt en goed voor iedereen zorgt is dat vele malen beter dan de alternatieven van nu. Want veel mensen zitten nu nog altijd met een puin-huis, want de afhandeling is zo slecht vanuit de overheid. Dus waarom is dat zoveel beter wat we nu doen?
In mijn plan had je tenminste goed voor iedereen gezorgd.

De échte goudmijn is om uiteindelijk niet meer afhankelijk te zijn van fossiel gas.
Dat schrijf ik ook in mijn vorige post dat ik dat ook wil.

Maar we hebben nu toch geen plan? We trekken opeens de stekker uit onze traditionele goudmijn en dan halen we onze schouders op wat er moet gebeuren. ''Misschien dit, misschien dat...''

Ondertussen moeten we uit pure wanhoop maar gas gaan kopen uit landen die zich kapot lachen. Dat is toch geen plan? Daarom zeg ik ga gewoon door en maak eerst eens een goed plan en trek dan de stekker eruit als je die alternatieve goudmijn hebt..

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25
Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:55:
Ik snap wel dat je in de verre toekomst gas-loos wilt zijn en c02 neutraal, etc etc. Want de hele wereld ligt hierom te drammen, dus ik begrijp dat wij ook uiteindelijk mee moeten.

Maar tegelijkertijd heb je nog altijd veel gas nodig de komende jaren. Niet alleen om de bevolking te voorzien in de energie transitie, maar ook om de bedrijven de jump start te geven na de corona en de economie daarmee draaiende te houden.
In 1965 waarschuwde een Amerikaanse adviescommissie hun president het broeikaseffect serieus te nemen. In de jaren '70 verschenen de eerste echt alarmerende rapporten.

Bij het opruimen van de zolder kwam mijn pa onlangs een artikel uit Intermediair tegen over warmtepompen, de werking daarvan en waarom we die nodig gingen hebben. Jaartal: 1976.

Het probleem is, dat we al letterlijk meer dan 50 jaar lang elk willekeurig excuus aangrijpen om maar zo lang mogelijk uit te stellen.

Het exceptionalisme dat spreekt uit je post is overigens ook afgezien daarvan ronduit stuitend. Laat de rest van de wereld het maar aanpakken, waarom zouden wij, een van de rijkere landen ter wereld, als eerste een vinger uitsteken?

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:40

Kan Blok dan niet gelijk aan zijn Duitse collega vragen of wij het Zwarte Woud mogen kappen voor onze biomassacentrales? ;)

• Silent Thunder
Wilke schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Het exceptionalisme dat spreekt uit je post is overigens ook afgezien daarvan ronduit stuitend. Laat de rest van de wereld het maar aanpakken, waarom zouden wij, een van de rijkere landen ter wereld, als eerste een vinger uitsteken?
Ik denk dat je mij niet snapt.

Ik ben het grotendeels ook eens met jullie.

Ik vind gas ook een smerige energie bron en ik wordt ook warm van al die mooie huis ontwerpen waar alles netjes electrisch is en zonder gas aansluiting. Gas is ook gevaarlijker met het oog op explosie-gevaar, dus ik ben overtuigd van de voordelen. Laat daar geen misverstand over verstaan. Misschien vroeger niet, maar tegenwoordig wel.

Ik zeg alleen maar dat wij nu een plan hebben wat iemand uit groep 1 heeft bedacht en nergens op slaat.

Ik wil er alleen maar voor pleiten dat we onze economie draaiende houden, de bevolking ontzien van torenhoge kosten en een beetje zelfstandig blijven.

Daarom zeg ik: ga even door met onze traditionele goudmijn puur om ons zelf te beschermen.

En ga dan ook parallel eraan keihard aan de slag om alternatieve energie bronnen te researchen en te implementeren. Dit is onze kans om iets moois te ontwikkelen en aan de wereld te laten zien.

Want zoals ik al eerder zei: het plan van nu is totaal visie loos.

• Ecological
Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Ik denk dat je mij niet snapt.

Ik ben het grotendeels ook eens met jullie.

Ik vind gas ook een smerige energie bron en ik wordt ook warm van al die mooie huis ontwerpen waar alles netjes electrisch is en zonder gas aansluiting. Gas is ook gevaarlijker met het oog op explosie-gevaar, dus ik ben overtuigd van de voordelen. Laat daar geen misverstand over verstaan. Misschien vroeger niet, maar tegenwoordig wel.

Ik zeg alleen maar dat wij nu een plan hebben wat iemand uit groep 1 heeft bedacht en nergens op slaat.

Ik wil er alleen maar voor pleiten dat we onze economie draaiende houden, de bevolking ontzien van torenhoge kosten en een beetje zelfstandig blijven.

Daarom zeg ik: ga even door met onze traditionele goudmijn puur om ons zelf te beschermen.

En ga dan ook parallel eraan keihard aan de slag om alternatieve energie bronnen te researchen en te implementeren. Dit is onze kans om iets moois te ontwikkelen en aan de wereld te laten zien.

Mooi dat je tot inkeer bent gekomen, want wat je nu zegt (ik heb je eerdere post nog even opnieuw gelezen) is totaal wat anders dan wat je 2 posts geleden zei.

Overigens zijn grenzen ook gewoon een sociaal construct en arbitraire lijntjes op de kaart, dus ik zal overigens pleiten om ook een beetje solidair te zijn.

Laten we vooral het vermogen van de Oranjes e.d. gebruiken om elk huis in NL energiezuinig te maken. We hebben de techniek en het vermogen.

Laat de rijken solidair zijn, uiteindelijk is het ook in hun voordeel dat wij (de plebs) gelukkig zijn met wat we hebben. https://www.vice.com/nl/a...rijk?utm_source=vicefbned

• Silent Thunder
Ecological schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:01:
[...]

Mooi dat je tot inkeer bent gekomen, want wat je nu zegt (ik heb je eerdere post nog even opnieuw gelezen) is totaal wat anders dan wat je 2 posts geleden zei
Ik ben niet tot inkeer gekomen, want mijn visie is hetzelfde.

Misschien gewoon een kwestie van interpretatie. In mijn eerste post omschreef ik het misschien wat ''harder'' maar ik sta erachter: keihard ermee doorgaan om onze bevolking en economie te ontzien en zelfstandigheid te behouden; en tegelijkertijd iets moois ontwikkelen voor de toekomst.

• Cap
  • Niet online

Cap

Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:31:
[...]

Maar we hebben nu toch geen plan? We trekken opeens de stekker uit onze traditionele goudmijn en dan halen we onze schouders op wat er moet gebeuren. ''Misschien dit, misschien dat...''

Ondertussen moeten we uit pure wanhoop maar gas gaan kopen uit landen die zich kapot lachen. Dat is toch geen plan? Daarom zeg ik ga gewoon door en maak eerst eens een goed plan en trek dan de stekker eruit als je die alternatieve goudmijn hebt..
Het vervelende is dat dit, tekorten en stijgende prijzen, waarschijnlijk is wat er wel móet gebeuren voordat 'we' de ernst van de situatie inzien en ernaar gaan handelen.

Op het moment dat 'we' onszelf blijven ontzien door een hypotheek te nemen op de toekomst en (zodra de prijzen stijgen of minder binnenkomt uit het buitenland) al het gas wat we nodig hebben te blijven oppompen dan komt dat moment pas jaren later, als de situatie nóg ernstiger is. Waar het aan doet denken is de situatie met stikstof, met die mooie PAS plannen waardoor we door konden gaan met teveel uitstoot doordat we dat later wel een keer zouden compenseren. Jaja...

Het puntje moet bij het paaltje komen dan schieten we pas in actie om écht wat te veranderen. Althans, ik kan me niet aan die indruk onttrekken.

Edit: ik lees het nu pas maar wat @Wilke hierboven zegt sluit er perfect op aan. :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 22:23 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25
Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:41:

Ok, dat laatste heb je zeker gelijk in. De "visie" is nu eigenlijk heel simpel: vroeg of laat gaan er doden vallen bij een aardbeving en dit moet niet rechtstreeks op overheidsbeleid vast te pinnen zijn, want dat geeft problemen. Dat wordt lastig als we nu gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is. Dus we gaan wel zo lang mogelijk door, maar handenwringend over "geen andere mogelijkheid", "stikstof-installatie is (conveniently) nog niet af", enz.

Voor de mensen die het geld en de kunde hebben om terugverdien-sommetjes te maken, zijn de huidige prijzen in elk geval wel een mooie schop onder onze kont. Alleen wel jammer dat er voorbij je eigen huis nog zoveel meer moet gebeuren, en dat het iedereen die deze mogelijkheden niet heeft, nog veel harder gaat raken.

• Silent Thunder
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Het vervelende is dat dit, tekorten en stijgende prijzen, waarschijnlijk is wat er wel móet gebeuren voordat 'we' de ernst van de situatie inzien en ernaar gaan handelen.

Het puntje moet bij het paaltje komen dan schieten we pas in actie om écht wat te veranderen. Althans, ik kan me niet aan die indruk onttrekken.
Ja daar heb je gelijk in en daar erger ik mij ook aan.

Dat heeft alles te maken met het korte termijn plannen van de overheid. Het is altijd een paar jaar hier en een paar jaar daar en dan maken de partijen onderling weer ruzie en moeten er deals worden gesloten tussen verschillende fracties omdat men het er niet unaniem over eens word.. en dan heb je nog niks bereikt. Want dan krijg je alleen maar halve plannen, want elke partij moet weer een beetje kunnen winnen. Dat is dus niet een plan wat het beste is voor NL, maar dat zijn gewoon spelletjes.

De reden dat sommige landen het zo stabiel en goed doen is omdat de politiek daar jarenlang met dezelfde visie door kan gaan. Want iedereen is het met elkaar eens en niemand dwarsboomt elkaar. Kijk maar eens naar Zweden en Noorwegen.

Ze zeggen: we gaan dit en dit doen en dat gebeurt ook. Dat gebeurd in NL steeds minder en minder...

Ik weet ook dat mijn plan en visie een beetje utopie is, maar ik vind het gewoon zo jammer dat wij er een puinhoop van maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Silent Thunder op 06-01-2022 22:38 ]

Rofdof schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:42:
[...]

Wij hebben in 2018 ons jaren 70 ouderlijkhuis ook flink onder handen genomen. Vloer, muur isolatie. Renovatie dakplaten. Wtw hybride ketel, vloerverwarming en Java’s. Nieuw glas, 22 pv panelen. 30 komen er nog bij dit jaar.

Alles zelf gedaan of in eigen beheer maar dan praat je nog over tienduizenden euro’s die een modaal gezin niet zo kan ophoesten.
Een huis waar 22+30 zonnepanelen geplaatst kunnen worden is een flink bovenmodaal huis.

Op het modale jaren 70 rijtjeshuis van mijn ouders passen 8 panelen aan de noordkant. Misschien net 3 aan de zuidkant, onder de voet van de dakkapel en 1 op het platte dak van de dakkapel. Als je huis zoveel groter is dan waar een doorsnee modaal gezin woont, dan is het logisch dat de kosten ook fors hoger zijn.

Kijk ik naar mijn vorige huis, dan is dat voor ca. 25.000 euro verduurzaamd van G-label naar A+. Met een (iets onder) modaal salaris verwezenlijkt, dankzij een duurzaamheidslening.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:51
Silent Thunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:32:
[...]

Ja daar heb je gelijk in en daar erger ik mij ook aan.

Dat heeft alles te maken met het korte termijn plannen van de overheid. Het is altijd een paar jaar hier en een paar jaar daar en dan maken de partijen onderling weer ruzie en moeten er deals worden gesloten tussen verschillende fracties omdat men het er niet unaniem over eens word.. en dan heb je nog niks bereikt. Want dan krijg je alleen maar halve plannen, want elke partij moet weer een beetje kunnen winnen. Dat is dus niet een plan wat het beste is voor NL, maar dat zijn gewoon spelletjes.

De reden dat sommige landen het zo stabiel en goed doen is omdat de politiek daar jarenlang met dezelfde visie door kan gaan. Want iedereen is het met elkaar eens en niemand dwarsboomt elkaar. Kijk maar eens naar Zweden en Noorwegen.

Ze zeggen: we gaan dit en dit doen en dat gebeurt ook. Dat gebeurd in NL steeds minder en minder...

Ik weet ook dat mijn plan en visie een beetje utopie is, maar ik vind het gewoon zo jammer dat wij er een puinhoop van maken.
Dat geloof je toch zelf niet? In andere landen is er net evenveel gezeik en gezeur als overal, ook in de Scandinavische landen. In Nederland zit je er gewoon veel dichter met je neus op en komt het daardoor veel meer binnen.

Ik vind dat we moeten stoppen van telkens naar de politiek te kijken voor de ’visie’ en de oplossingen. Politici zijn in de eerste plaats volgers die zo goed mogelijk trachten in te schatten wat er leeft in de maatschappij en daarop trachten in te spelen. Deels uit eigenbelang maar ook omdat ze hun zinvolle bijdrage willen leveren aan de samenleving net als de meeste mensen.
En ja dat gaat langzaam, met ups en downs, en met stommiteiten.

Als je geen of weinig last wil hebben van hoge energieprijzen dan moet je manieren bedenken om je leven zodanig in te richten dat je zo weinig mogelijk energie nodig hebt.

Als je daar geen zin in hebt dan zijn de energieprijzen waarschijnlijk nog niet hoog genoeg.

• Silent Thunder
Wozmro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Dat geloof je toch zelf niet? In andere landen is er net evenveel gezeik en gezeur als overal, ook in de Scandinavische landen. In Nederland zit je er gewoon veel dichter met je neus op en komt het daardoor veel meer binnen.
In die landen is er een veel grotere homogene samenstelling onder de bevolking. Dat heeft als voordeel dat er bij besluitvorming veel meer dezelfde gedachtes rondgaan. Bij ons is alles versplintert, we liggen vaak mijlenver uit elkaar. Het is niet samen werken maar tegenwerken
Wozmro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Als je geen of weinig last wil hebben van hoge energieprijzen dan moet je manieren bedenken om je leven zodanig in te richten dat je zo weinig mogelijk energie nodig hebt.

Als je daar geen zin in hebt dan zijn de energieprijzen waarschijnlijk nog niet hoog genoeg.
Dat vind ik ook weer zo'n opmerking om alles goed te praten.
Ik ben het wel met je eens dat wij zelf moeten blijven nadenken over hoe het beter kan.

En daar hoort een goede overheid bij. Die legt de goede fundering voor ons, en dan kunnen we aan de slag. Als hun al een klote weg maken, dan weet je zeker dat wij er met hobbels overheen gaan..

Stel je hebt een overheid die zegt: f*ck rusland wij hebben jou niet nodig we gaan lekker zelf door en we maken dadelijk zo iets moois en innovatiefs voor de toekomst dat we vervolgens 100 jaar vooruit kunnen als jullie gas op is (ff overdreven gezegd hé). En dan ook gewoon de komende 10 jaar onafgebroken aan dat plan werken zonder politieke ruzies maar eensgezind aan het doel werken.

Dan hebben wij als volk ook een trots van wow, als hun het kunnen... dan gaan wij er ook voor.

Dat motiveert!

Ik kan je zeggen dat dat veel meer inspireert onder een bevolking dan die kleuterklas wat nu in de Tweede Kamer zit.

[ Voor 58% gewijzigd door Silent Thunder op 06-01-2022 23:22 ]

• Wolly
  • Niet online

Het ligt zelfs zo gevoelig dat ze het pas op de laatste werkbare dag voor de installatie van een nieuw kabinet durfden te melden.

Oftewel: Het interesseert ze geen bal en gooien de shit over de schutting.

Verwijderd

Niet helemaal ontopic, maar de paniek over de gasprijs is groter dan de paniek over het klimaat (meer reacties in dit topic), en dat in een rijk land. Ik weet dat de transitie moeilijk is, maar het is toch een indicatie dat men de portemonnee belangrijker vindt dan het klimaat/ecosystemen/... Dat zal ons op langere termijn nochtans veel meer geld kosten... Misschien moeten we ons geld wat meer in isolatie en warmtepompen steken in plaats van in vliegreizen, dure auto's en spullen?

Edit: isolatie, zonnepanelen en warmtepomp kan je nochtans ook terugverdienen en 'winst' op maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2022 09:57 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:28
@Verwijderd het zou onze houding moeten zijn inderdaad, maar helaas is dat niet het geval. Zonnepanelen, elektrisch rijden, warmtepompen en isolatie omdat we zo bezorgd zijn om het klimaat? Misschien een heel klein gedeelte, maar het gros doet het alleen voor de portemonnee. Ik ben zelf niet anders moet ik toegeven. Want mensen die allerlei maatregelen nemen in huis "voor het milieu" en ondertussen elk jaar naar Bali op vakantie gaan kan je ook niet serieus nemen.

Verwijderd

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:29:
@Verwijderd het zou onze houding moeten zijn inderdaad, maar helaas is dat niet het geval. Zonnepanelen, elektrisch rijden, warmtepompen en isolatie omdat we zo bezorgd zijn om het klimaat? Misschien een heel klein gedeelte, maar het gros doet het alleen voor de portemonnee. Ik ben zelf niet anders moet ik toegeven. Want mensen die allerlei maatregelen nemen in huis "voor het milieu" en ondertussen elk jaar naar Bali op vakantie gaan kan je ook niet serieus nemen.
Isolatie, zonnepanelen en warmtepomp kan je terugverdienen. Dat kan je dus ook voor de portemonnee doen. Maar dat is net zoals met het klimaat niet populair, want lange termijn, en mensen zijn niet goed in langetermijndenken.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:29:
Precies dat ja.

Ik verwacht dat vliegen wel duurder gaat worden. In ieder geval die hele goedkope vluchten zullen wel verdwijnen. Nu vlieg ik erg weinig, in ieder geval voor vakantie dus het raakt mij ook niet zo hard maar daar zal ook wat aan moeten gebeuren.

Ik heb zojuist mijn jaarafrekening ingezien en toch nog een behoorlijke besparing in verbruik weten te realiseren op gasverbruik ondanks dat ik het afgelopen jaar geen extra besparende maatregelen heb kunnen doorvoeren en veel heb thuisgewerkt.

Een kleine 10% minder gas verbruikt in vergelijk met het jaar ervoor. Dat alleen vanwege temperatuur net wat lager in te stellen, een dik vest aan te trekken en deuren van kamer naar de gang dicht te houden. Het lijkt futiel maar alle kleine beetjes helpen.

Er zullen nog maatregelen genomen worden om verder te isoleren maar de investeringen die daarvoor gedaan moeten worden zijn fors.

• Wozmro
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:47:
Niet helemaal ontopic, maar de paniek over de gasprijs is groter dan de paniek over het klimaat (meer reacties in dit topic), en dat in een rijk land. Ik weet dat de transitie moeilijk is, maar het is toch een indicatie dat men de portemonnee belangrijker vindt dan het klimaat/ecosystemen/... Dat zal ons op langere termijn nochtans veel meer geld kosten... Misschien moeten we ons geld wat meer in isolatie en warmtepompen steken in plaats van in vliegreizen, dure auto's en spullen?

Edit: isolatie, zonnepanelen en warmtepomp kan je nochtans ook terugverdienen en 'winst' op maken.
Isolatie en warmtepompen hebben ook een milieu impact. Dat mag geen excuus zijn om dan maar niets te doen maar ook hier kunnen we stellen: hoe minder je er van nodig hebt hoe beter.

Ik ben zelf concreet aan het nadenken over het volgen van een opleiding koeltechniek om dan eventueel op termijn warmtepompen/airco's te gaan plaatsen, onderhouden, herstellen.

Ik werk nu al 20j in een technisch knelpuntberoep dus ik heb geen recht op opleidingssubsidies en dergelijke. Ik zie het als een eigen investering, inspelen op de evoluties. Dan koop ik maar wat minder iPhones en televisies, die ik eigenlijk toch al niet ging kopen :)

• Superbeagle
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

Ik heb een nieuwbouw passiefhuis van hout, optimaal georiënteerd, het beetje benodigd warmte haal ik uit de bodem met een w/w warmtepomp, het dak staat vol panelen… Waar ligt dat huis? In Utopia.

Ik woon in een fijne buurt en heb een jaren 70 woning, waar al veel is nageïsoleerd. Overal hangen led-lampen en zuinige apparatuur. Enkel het dak nog, en dan kan ik gaan nadenken over een warmtepomp.

Het kost allemaal geld, veel geld en tijd. Maar ik heb het er wel voor over voor een betere toekomst.

Dat geld moet ergens vandaan komen, en als ik het deels bij elkaar kan (be)sparen door op dit moment over te stappen naar de voor mij economisch meest gunstige energieleverancier dan doe ik dat en help anderen zoveel als mogelijk daarin, anders zijn we dieven van onze eigen portemonnees.

Ik schaak dus op meerdere borden tegelijk. De een gericht op de korte termijn en de ander op de lange, maar ze zijn in mijn ogen wel met elkaar verbonden daar waar jij een dualistisch kijk erop nahoudt.

Wat ik stiekem hoop is dat de vele bezoekers in het Overstappen topic juist door de hoge energietarieven bewuster worden van hun eigen energieverbruik en de duurzame besparingsopties.

PS Jouw edit doet wel afbreuk aan jouw verhaal.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 18:40
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:38:
Isolatie, zonnepanelen en warmtepomp kan je terugverdienen. Dat kan je dus ook voor de portemonnee doen. Maar dat is net zoals met het klimaat niet populair, want lange termijn, en mensen zijn niet goed in langetermijndenken.
Dat is niet helemaal waar. We zijn doorgaans prima in langetermijndenken, dat vergt maar geringe inspanning. Ook nu, we zien het allemaal ruim van tevoren aankomen! De crux zit hem in de korte termijn willen/durven/kunnen opgeven voor die lange termijn, dat is wat er bij de systemen die we met z'n allen hebben gebouwd niet in wil (want die hebben we naar ons eigen beeld geschapen :P).

Dat Pietje Puk niet aan de warmtepomp wil omdat Pietje het allemaal niet zo goed snapt of gewoon de pietermannen niet heeft in de portemonnee is te overleven, als de maatschappij Pietje maar op weg wil helpen. Maar de maatschappij zit zelf vast, en dat is niet te overleven. Eerst de zondvloed, dan de bootjes.

Afgeven op Pietje Puk gaat overigens ook niet helpen. Pietje is ook maar een mens. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Ecological
MneoreJ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:03:
[...]

Dat is niet helemaal waar. We zijn doorgaans prima in langetermijndenken, dat vergt maar geringe inspanning. Ook nu, we zien het allemaal ruim van tevoren aankomen! De crux zit hem in de korte termijn willen/durven/kunnen opgeven voor die lange termijn, dat is wat er bij de systemen die we met z'n allen hebben gebouwd niet in wil (want die hebben we naar ons eigen beeld geschapen :P).

Dat Pietje Puk niet aan de warmtepomp wil omdat Pietje het allemaal niet zo goed snapt of gewoon de pietermannen niet heeft in de portemonnee is te overleven, als de maatschappij Pietje maar op weg wil helpen. Maar de maatschappij zit zelf vast, en dat is niet te overleven. Eerst de zondvloed, dan de bootjes.

Afgeven op Pietje Puk gaat overigens ook niet helpen. Pietje is ook maar een mens. :P
In het boek: Don't even think about it: Why our brains are wired to ignore climate change wordt er onomstotelijk bewezen dat wij doorgaans totaal niet prima zijn in langetermijn denken. Of als je niet een heel boek wil lezen (het boek is overigens geweldig) dan hier een artikel: https://www.psychologytod...n-long-term-and-heres-why of nog 1: https://www.technologyrev...rm-vs-long-term-thinking/

Ik denk niet dat je het gelijk eens met me bent, want dat is ook mens-eigen. De mens wil niet het argument winnen, maar gewoon "winnen".

[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 07-01-2022 12:18 ]

Verwijderd

Wozmro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Isolatie en warmtepompen hebben ook een milieu impact. Dat mag geen excuus zijn om dan maar niets te doen maar ook hier kunnen we stellen: hoe minder je er van nodig hebt hoe beter.
Isolatie verdient zichzelf ook terug op vlak van milieu-impact. Een warmtepomp plaats je best als je gasketel aan vervanging toe is. Ik heb nu een HR-ketel van 10 jaar, maar overweeg stilaan om over te stappen.
Superbeagle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik woon in een fijne buurt en heb een jaren 70 woning, waar al veel is nageïsoleerd. Overal hangen led-lampen en zuinige apparatuur. Enkel het dak nog, en dan kan ik gaan nadenken over een warmtepomp.
Je zou met het dak moeten beginnen, daar ontsnapt de meeste warmte.
Ik schaak dus op meerdere borden tegelijk. De een gericht op de korte termijn en de ander op de lange, maar ze zijn in mijn ogen wel met elkaar verbonden daar waar jij een dualistisch kijk erop nahoudt.
Hoezo? Ik kijk op lange én korte termijn. Momenteel ben ik bij een energieleverancier die enkel windmolens heeft en die is ook de goedkoopste in de lijst. Nu nog wachten tot ik een warmtepomp heb en dan kijken hoeveel panelen ik moet leggen, ook afhankelijk van hoe de gas- en elektricteitsprijzen evolueren. Ik probeer mijn hart links maar mijn portemonnee rechts te houden :)
PS Jouw edit doet wel afbreuk aan jouw verhaal.
Ik had meteen onderscheid moeten maken tussen financiële winst op korte en op lange termijn, waar de meeste mensen toch voor de korte termijn gaan. Maar ik snap ook wel dat een reisje nu leuker is dan isolatie plaatsen waardoor je later een grotere reis kan maken (liefst niet per vliegtuig ;) )
Gedoemd om te verspillen?

• MneoreJ
Ecological schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:17:
Ik denk niet dat je het gelijk eens met me bent, want dat is ook mens-eigen. De mens wil niet het argument winnen, maar gewoon "winnen".
Ha! Dat is een hele mooie om gelijk al het gras onder 's mens voeten vandaan te maaien. "Je gaat het vast met me oneens zijn, maar dat komt omdat ik gelijk heb". :P

Ik denk dat het vooral om een nuanceverschil gaat. Wat ik bedoel te zeggen is dat "we" als collectief op zich wel degelijk zien wat er aan de hand is. Anders schreven we immers ook niet zulke boeken, en hadden we geen mensen in dit topic die zich erover druk maakten, etc. Als je kijkt naar de wetenschap die we als gehele mensheid opgebouwd hebben dan doen we het qua begrip van het probleem vrij goed. OK, we weten ook nog een hoop niet, maar dat het sowieso verkeerd gaat is vrij helder.

Dat vertaalt zich alleen niet naar actie, en dat heeft inderdaad allerlei hele interessante psychologische redenen. Bestuderen hoe dat dan zit, en waarom we die inzichten maar niet vertaald krijgen naar collectieve systemen die onze individuele beslissingen beter kunnen kanaliseren, is dan ook iets waar we meer moeite in zouden moeten steken. Daar dieper op ingaan is dan wel zeker weer OT voor dit draadje.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Ecological
MneoreJ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Dat vertaalt zich alleen niet naar actie, en dat heeft inderdaad allerlei hele interessante psychologische redenen. Bestuderen hoe dat dan zit, en waarom we die inzichten maar niet vertaald krijgen naar collectieve systemen die onze individuele beslissingen beter kunnen kanaliseren, is dan ook iets waar we meer moeite in zouden moeten steken. Daar dieper op ingaan is dan wel zeker weer OT voor dit draadje.
Daar gaat het hele boek dat ook over, lezen dus ;)

• MneoreJ
Ecological schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:34:
Daar gaat het hele boek dat ook over, lezen dus ;)
Jaja, komt op de lijst, don't worry. :P Er staat nog wel meer op de leeslijst met betrekking tot hoe ons brein functioneert, je kunt niet alles tegelijk...

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:27:
[...]
Je zou met het dak moeten beginnen, daar ontsnapt de meeste warmte.
Had gekund. We hebben echter bewust de keuze gemaakt om de leefruimtes eerst aan te pakken. Het geld groeit ons niet op de rug. Comfort is namelijk ook een criterium en we hadden weinig zin in een geïsoleerde zolder als opslagruimte om vervolgens op een koude vloer rond te lopen beneden.
[...]
Hoezo? Ik kijk op lange én korte termijn. Momenteel ben ik bij een energieleverancier die enkel windmolens heeft en die is ook de goedkoopste in de lijst. Nu nog wachten tot ik een warmtepomp heb en dan kijken hoeveel panelen ik moet leggen, ook afhankelijk van hoe de gas- en elektricteitsprijzen evolueren. Ik probeer mijn hart links maar mijn portemonnee rechts te houden :)
Waar het mij om ging is dat je enkel op basis van het feit ‘er is meer activiteit in het Overstappen topic dan deze’ de conclusie trekt ‘dat impliceert dat men meer begaan is met de eigen portemonnee dan met het klimaat’. Die logica kan ik niet volgen.
[...]
Ik had meteen onderscheid moeten maken tussen financiële winst op korte en op lange termijn, waar de meeste mensen toch voor de korte termijn gaan. Maar ik snap ook wel dat een reisje nu leuker is dan isolatie plaatsen waardoor je later een grotere reis kan maken (liefst niet per vliegtuig ;) )
Gedoemd om te verspillen?
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Verwijderd

Superbeagle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:00:

[...]

Waar het mij om ging is dat je enkel op basis van het feit ‘er is meer activiteit in het Overstappen topic dan deze’ de conclusie trekt ‘dat impliceert dat men meer begaan is met de eigen portemonnee dan met het klimaat’. Die logica kan ik niet volgen.
Ik had het over het klimaat-topic. Daarnaast moet je op Google Trends eens de populariteit van klimaatverandering en bvb. Kardashian vergelijken. Of views op Youtube. Zijn dat geen goede graadmeters om te zien wat de gemiddelde mens echt bezig houdt? Als het de mensheid menens was, dan waren we in de jaren 90 al in actie geschoten, maar ik zie zelfs vandaag nog steeds protest als bvb. een school het 'aandurft' om 1 dag per week geen vlees op het menu te zetten, en dat heeft zelfs niet eens financiële gevolgen.
[...]

Heb je het artikel gelezen? Het is geen verwijt, maar een wetenschappelijke-biologische-evolutionaire vaststelling.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2022 13:22 ]

• Ecological
Superbeagle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Had gekund. We hebben echter bewust de keuze gemaakt om de leefruimtes eerst aan te pakken. Het geld groeit ons niet op de rug. Comfort is namelijk ook een criterium en we hadden weinig zin in een geïsoleerde zolder als opslagruimte om vervolgens op een koude vloer rond te lopen beneden.

[...]

[...]

1. Het geld groeit ons eigenlijk wel op de rug, als er maar politieke wil is.
2. Die logica is er wel echt hoor, ik weet niet alleen hoe we hem duidelijker voor je kunnen maken.
3. Cyberblizzard is al jaren 1 van de meest actiefste mensen over ecologische problemen op dit forum, dit spreekwoord past hier dus niet.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:30
Gasprijs zakt weer. (2 weken geleden nog €189,- per megawattuur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgPBm5sIqo1bz2BtO4qXPmIclnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5jaHZ0dxdAiG8sgJrmvhmYtn.jpg?f=user_large

• Indoubt

Indoubt

Ecological schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:45:
[...]

1. Het geld groeit ons eigenlijk wel op de rug, als er maar politieke wil is.
2. Die logica is er wel echt hoor, ik weet niet alleen hoe we hem duidelijker voor je kunnen maken.
3. Cyberblizzard is al jaren 1 van de meest actiefste mensen over ecologische problemen op dit forum, dit spreekwoord past hier dus niet.
Het kan wel zo zijn dat de ECB geld bij drukt maar ik heb er niks an want het is voor mij niet beschikbaar. Ik heb er niets aan, bij mij moet alles komen uit wat ik kan sparen. Dan gaat het niet zo hard.

Een duurzaamheidslening, als ik die al kan krijgen, maakt het alleen maar duurder want er worden allerlei eisen aan gesteld die het duur maken (duurder dan nodig en iets zelf doen mag niet) en die moet uiteindelijk wel gewoon terug worden betaald.

Wat dat betreft zou er wel eens mogen worden gekeken naar wat meer laagdrempelige initiatieven.
-------------
Mijn nieuwe maandbedrag gaat 1€ omlaag :) , maar dat komt omdat ik minder energie ben gaan gebruiken. prijzen per eenheid stijgen wel fors

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:17:
[...]
Ik had het over het klimaat-topic. Daarnaast moet je op Google Trends eens de populariteit van klimaatverandering en bvb. Kardashian vergelijken. Of views op Youtube. Zijn dat geen goede graadmeters om te zien wat de gemiddelde mens echt bezig houdt? Als het de mensheid menens was, dan waren we in de jaren 90 al in actie geschoten, maar ik zie zelfs vandaag nog steeds protest als bvb. een school het 'aandurft' om 1 dag per week geen vlees op het menu te zetten, en dat heeft zelfs niet eens financiële gevolgen.
Mijn fout. Ik was in de veronderstelling dat je het Overstappen topic en het Paniek topic met elkaar vergeleek. Maar als we ons beperken tot de populatie op dit forum, waar het volgens mij om ging, weet ik niet of je het zo stellig kunt poneren.
[...]
Heb je het artikel gelezen? Het is geen verwijt, maar een wetenschappelijke-biologische-evolutionaire vaststelling.
Ik had het diagonaal doorgenomen. Veel van die concepten waren mij al bekend en ben ik volstrekt mee eens. Het is vooral een hoopgevend artikel dat we niet gedoemd zijn, mits we onze hersens gebruiken.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Zolang het geen ‘helicoptergeld’ is groeit het mij niet op de rug.
Het onderwerp is nu actueel, dus wordt er veel over gesproken. Daaruit volgt niet automatisch dat men zijn portemonnee belangrijker vindt dan het klimaat. Ook al zou die laatste waar zijn.
Desondanks kiest hij ook voor de goedkoopste energieleverancier die hij kan vinden op basis van zijn norm, en let hij, naast het klimaat, ook op zijn portemonnee. Je kunt dus ook begaan zijn met het klimaat èn je portemonnee. En dat kan mogelijk ook gelden voor de bezoekers van dit topic, alleen dat weten we niet.

Verwijderd

Hoe veel geld gaat het klimaat/ecosysteem ons dan kosten op langere termijn?

Verwijderd

Superbeagle schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:06:

[...]

Desondanks kiest hij ook voor de goedkoopste energieleverancier die hij kan vinden op basis van zijn norm, en let hij, naast het klimaat, ook op zijn portemonnee. Je kunt dus ook begaan zijn met het klimaat èn je portemonnee. En dat kan mogelijk ook gelden voor de bezoekers van dit topic, alleen dat weten we niet.
Enkele jaren geleden was het niet de goedkoopste, toen vond ik vooral dat het 100% hernieuwbaar moest zijn (niet enkel op papier), maar omdat windenergie steeds goedkoper wordt is het nu de goedkoopste, terwijl windturbines op zee intussen ook zonder subsidies kunnen draaien.

Hernieuwbaar wordt ook relatief goedkoper omdat fossiel duurder wordt, deels door CO2-heffingen. Uiteindelijk zal je dus een shift zien van fossiel naar hernieuwbaar om financiële redenen. Uit ideologische overwegingen gaan slechts weinigen hun gedrag aanpassen.

Ik denk dat ik ergens 50/50 zit, financieel/ideologisch. Ik heb ook enkele procenten intrest opgegeven door mijn spaargeld naar de duurzaamste bank te verhuizen, maar intussen is het bijna overal 0% :)

We zijn de voorbije decennia heel verwend geweest, alles was goedkoper dan gewenst omdat externe kosten amper meegeteld werden en vandaag zijn er nog steeds veel fossiele subsidies. Stoppen met boven onze stand te leven zal moeilijk worden, maar als we het slim aanpakken kunnen we onze welvaart behouden en tegelijk ons welzijn laten stijgen: https://docs.google.com/d...C7tzOI_k/edit?usp=sharing
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Ik heb hier geantwoord: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:55
Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:18:
De kristallen bol van het University College London komt op 37 tot 51% van het bruto wereldproduct in 2100, wat me eigenlijk nog erg meevalt.

• Wozmro
Ik vind dat idee van kosten raar. De ene zijn kosten zijn toch de andere zijn inkomsten?
Of wordt er een vergelijking gemaakt met een ingebeelde samenleving waarin er geen klimaatproblemen zijn en we rustig kunnen verder doen zoals we nu bezig zijn?

Er zal bakken geld verdient worden met alle rommel die we al gemaakt hebben op te ruimen en met manieren bedenken en uitvoeren om het beter te doen dan nu.

En nee, niet enkel de 'elite' zal daar van profiteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Wozmro op 07-01-2022 17:37 ]

Verwijderd

Wozmro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:35:
Ik vind dat idee van kosten raar. De ene zijn kosten zijn toch de andere zijn inkomsten?
Of wordt er een vergelijking gemaakt met een ingebeelde samenleving waarin er geen klimaatproblemen zijn en we rustig kunnen verder doen zoals we nu bezig zijn?

Er zal bakken geld verdient worden met alle rommel die we al gemaakt hebben op te ruimen en met manieren bedenken en uitvoeren om het beter te doen dan nu.

En nee, niet enkel de 'elite' zal daar van profiteren.
Anders hier verder: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik dacht even dat ik in de duurzame kroeg was beland met alle lange termijn bespiegelingen en psychologische analyses, terwijl ik dit topic ben gaan volgen om het spektakel van de paniek op de energiemarkt een beetje mee te krijgen :+

Verwijderd

de paniek voor deze winter lijkt te stabiliseren, maar termijnmarkten maken zich steeds meer zorgen over de komende winter en zelfs zomer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKgfNs8tL2lEKrJO352naFVNo3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k1losAzHcIMCsWMRzz8Gbwro.png?f=user_large

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zijn het ‘zorgen’ of wordt er gewoon keihard gespeculeerd?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Indoubt

Indoubt

Glashelder schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:42:
Zijn het ‘zorgen’ of wordt er gewoon keihard gespeculeerd?
Futures zijn verwachtingen, Speculatie speelt altijd een rol maar als je een "dure" future koopt en de prjs zakt in dan verlies je flink. De verwachting is dus dat het nog duurder verkocht kan worden, zelfs als er speculatie in het spel is.

Kortom, het maakt eigenlijk niet uit hoe je het noemt.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14
Indoubt schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Futures zijn verwachtingen, Speculatie speelt altijd een rol maar als je een "dure" future koopt en de prjs zakt in dan verlies je flink. De verwachting is dus dat het nog duurder verkocht kan worden, zelfs als er speculatie in het spel is.

Kortom, het maakt eigenlijk niet uit hoe je het noemt.
De vraag is of de futures gekocht worden door energiebedrijven die het gas weer afzetten bij bedrijven en consumenten. Of worden ze gekocht door speculanten, die enkel speculeren op een stijging van de futures en ze dus later weer willen door verkopen.

Daarnaast zijn futures ook geen verwachtingen. Het zijn financiële producten die je nu kan kopen, en waar je in de toekomst iets voor geleverd krijgt. Er spreekt hooguit een verwachting uit, maar zijn niet per definitie verwachtingen.

Energiebedrijven kunnen nu langdurige contracten afsluiten met consumenten/bedrijven en nu futures kopen, dan is hun risico afgedekt. Dat de futures prijs dan later weer zakt, maakt niet uit voor ze. Ze verliezen dan niet flink.

Sorry, je post slaat echt nergens op. Tenzij je denkt dat er echt alleen maar speculanten op de futures markt zitten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Verwijderd

Het is de best guesstimate van mensen die er (groot) financieel belang bij hebben om het zo correct mogelijk in te schatten.

Toekomst voorspellen is notoir moeilijk, maar hier heb je meer aan dan verwachtingen van zogenaamde experts.

• Indoubt

Indoubt

evleerdam schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:32:
[...]

De vraag is of de futures gekocht worden door energiebedrijven die het gas weer afzetten bij bedrijven en consumenten. Of worden ze gekocht door speculanten, die enkel speculeren op een stijging van de futures en ze dus later weer willen door verkopen.

Daarnaast zijn futures ook geen verwachtingen. Het zijn financiële producten die je nu kan kopen, en waar je in de toekomst iets voor geleverd krijgt. Er spreekt hooguit een verwachting uit, maar zijn niet per definitie verwachtingen.

Energiebedrijven kunnen nu langdurige contracten afsluiten met consumenten/bedrijven en nu futures kopen, dan is hun risico afgedekt. Dat de futures prijs dan later weer zakt, maakt niet uit voor ze. Ze verliezen dan niet flink.

Sorry, je post slaat echt nergens op. Tenzij je denkt dat er echt alleen maar speculanten op de futures markt zitten.
Je hebt gelijk in de zin dat het voor energieleveranciers minder uitmaakt maar mijn post ging inderdaad om het speculatieve effect. Of er dan een verwachting uit spreekt of dat het een verwachting is is dan weinig relevant.

Edit: ik weet wel iets van futures, een bescheiden deel van mijn portefeuille is in futures en ik handel daar ook in, ik ben zeker geen expert maar wel opgeleid in advanced financial management op post master niveau.

Het kan natuurlijk zo zijn dat jij je dagelijks professioneel met het handelen in futures op grote schaal bezig houdt maar anders lijkt mijn, weliswaar zeer korte, omschrijving behoorlijk accuraat.

Nochtans zitten de echte specialisten in futures elders.

[ Voor 16% gewijzigd door Indoubt op 08-01-2022 16:19 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
evleerdam schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Elke kuub gas wordt vele malen verhandeld voordat het je CV-ketel bereikt.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14
Indoubt schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Je hebt gelijk in de zin dat het voor energieleveranciers minder uitmaakt maar mijn post ging inderdaad om het speculatieve effect. Of er dan een verwachting uit spreekt of dat het een verwachting is is dan weinig relevant.

Edit: ik weet wel iets van futures, een bescheiden deel van mijn portefeuille is in futures en ik handel daar ook in, ik ben zeker geen expert maar wel opgeleid in advanced financial management op post master niveau.

Het kan natuurlijk zo zijn dat jij je dagelijks professioneel met het handelen in futures op grote schaal bezig houdt maar anders lijkt mijn, weliswaar zeer korte, omschrijving behoorlijk accuraat.

Nochtans zitten de echte specialisten in futures elders.
Als je enkel het speculatieve deel bespreekt, ok prima. Maar een future is natuurlijk meer dan dat.

En je opleiding of dat je zelf in futures handelt geloof ik. Als het maar niet in fysieke futures is dan.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:19
Startdatum afbouw salderingsregeling zonnepanelen niet haalbaar, ambtenaren adviseren 1 jaar uitstel
Startdatum afbouw salderingsregeling zonnepanelen niet haalbaar, ambtenaren adviseren 1 jaar uitstel
De startdatum voor de afbouw van de salderingsregeling voor zonnepanelen is niet meer haalbaar en moet 1 jaar uitgesteld worden tot 1 januari 2024. Dat adviseren ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken.

Het directoraat-generaal Klimaat en Energie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat schrijft aan de kersverse klimaatminister Rob Jetten het jaar uitstel noodzaak is vanwege de benodigde voorbereidingstijd door netbeheerders, energieleveranciers en de toezichthouder Agentschap Telecom.
Leuk nieuws voor de mensen met panelen

• Proton_

Proton_

Team Welles

@SidewalkSuper ik weet nog topics uit 2015/2016 waarin er van panelen werd afgezien vanwege het dreigende afschaffen van salderen :')
Zwabberbeleid dient een doel en salderen houdt PV klein (ook mijn standpunt sinds 2015 :X )

• cryptapix
  • Laatst online: 22:10
Off-topic: interessant bericht uit de toekomst! Is morgen gepubliceerd.
Proton_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:26:
@SidewalkSuper ik weet nog topics uit 2015/2016 waarin er van panelen werd afgezien vanwege het dreigende afschaffen van salderen :')
Zwabberbeleid dient een doel en salderen houdt PV klein (ook mijn standpunt sinds 2015 :X )
Het beleid is al lang duidelijk en eenduidig. De pijn zit hem in het feit dat nog niet in alle panden meters zijn geplaatst met een apart telwerk voor terugleveren. Een tekortkoming van de netbeheerders. De wetgeving moet voor iedereen dezelfde uitwerking hebben. Zolang er nog mensen met een analoge terugdraaiende meter zijn, is die gelijke uitwerking er niet. Want de terugdraaiende meter saldeert al van zichzelf. Maar je kan hem niet meer aanvragen bij je netbeheerder.

Afschaffing van salderen betekent, zolang niet alle meters vervangen zijn, simpelweg dat Jan met zijn digitale meter niet meer kan salderen, maar buurman Piet die nog een analoge meter heeft wel kan salderen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ivow85 en precies de wet die dat moet regelen, wordt elke keer uitgesteld :)
Nu is een digitale meter vrijwillig, zolang de ferraris niet is afgekeurd.
Met de wijziging wordt een meter met teruglevertelwerk verplicht en is de ferraris houden geen optie meer.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Proton_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:10:
@Ivow85 en precies de wet die dat moet regelen, wordt elke keer uitgesteld :)
Nu is een digitale meter vrijwillig, zolang de ferraris niet is afgekeurd.
Met de wijziging wordt een meter met teruglevertelwerk verplicht en is de ferraris houden geen optie meer.
Maar zolang het kan houden we de vertrouwde ferraris. :)

• the noise
  • Laatst online: 22:01
Adriaan71 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Maar zolang het kan houden we de vertrouwde ferraris. :)
Mijn plan ook. Maar als ik m'n zonnepanelen ga aanmelden wat dan? Ik kom over enkele maanden op het punt dat ik meer terug lever dan Greenchoice verwacht.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:49
the noise schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Mijn plan ook. Maar als ik m'n zonnepanelen ga aanmelden wat dan? Ik kom over enkele maanden op het punt dat ik meer terug lever dan Greenchoice verwacht.
Rekensommetje maken 😉 Denk je hem te kunnen houden tot in de periode dat de afbouw start? Of wordt wisseling verplicht, dan maakt het niet uit. En gaat Greenchoice niet bij een negatieve telstand de leververgoeding gewoon betalen? Net als bij een digitale meter?
Als je echt uit opties bent kan je ook nog elektrisch affakkelen: elektrisch kacheltje aan en overtollige kWh’tjes verbranden 😛

Snap wel dat het eerlijker zo is van de overheid, digitale bemetering eerst stimuleren en dan de laggards laten profiteren als de afbouwregeling start. Tegelijkertijd het was wel duidelijk en goed voor de duurzaamheid om dit in gang te zetten.

Voor ons fijn een jaar extra want hebben ze nog geen jaar liggen en gedimensioneerd op de elektrische auto dus zonder salderen wordt het best uitdagend om de terugverdientijd niet hard te laten oplopen. Maar als je naar het grotere plaatje kijkt is het minder verstandig.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
the noise schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Ik heb het ook aangemeld mijn panelen. En nog steeds de oude meter .

Heb 20 panelen eigen en heb nu een maandbedrag van 11,65€ per maand. En geen gas.

Niks aan de hand. Ze kunnen je het nog niet verplichten.

• the noise
  • Laatst online: 22:01
Banjy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Rekensommetje maken 😉 Denk je hem te kunnen houden tot in de periode dat de afbouw start? Of wordt wisseling verplicht, dan maakt het niet uit. En gaat Greenchoice niet bij een negatieve telstand de leververgoeding gewoon betalen? Net als bij een digitale meter?
Er wordt best vaak 'gedreigd' zoals dat nacht/dalstroom zou vervallen. Uiteindelijk schakelt ie nog steeds na een half jaar. Maar better safe than sorry.
Adriaan71 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:37:
[...]

Ik heb het ook aangemeld mijn panelen. En nog steeds de oude meter .

Heb 20 panelen eigen en heb nu een maandbedrag van 11,65€ per maand. En geen gas.

Niks aan de hand. Ze kunnen je het nog niet verplichten.
Ah, het kan dus wel. Dank je.

Er zijn dus best wat verschillende verhalen vanuit instanties en betrokkenen om je een beetje bang te maken. Waar ik niet op zit te wachten is dat Greenchoice niet zou willen terug betalen ivm mijn oude draaischijfmeter.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
the noise schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:31:
Er zijn dus best wat verschillende verhalen vanuit instanties en betrokkenen om je een beetje bang te maken. Waar ik niet op zit te wachten is dat Greenchoice niet zou willen terug betalen ivm mijn oude draaischijfmeter.
Dat gaat onder de nieuwe wet dus wel gewoon gebeuren.

En terecht overigens, want anders is het een aanslag op het gelijkheidsbeginsel in de energiewet.

[ Voor 11% gewijzigd door Skyaero op 11-01-2022 10:18 ]

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:19
Precies dat, ik snap mensen ook niet zo goed die zo standvastig de meter weigeren om deze reden. Ja, je redenatie klopt, maar je moet er wettelijk straks aan geloven, dus waarom zo moeilijk doen denk ik dan.

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 18:35
SidewalkSuper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:08:
Precies dat, ik snap mensen ook niet zo goed die zo standvastig de meter weigeren om deze reden. Ja, je redenatie klopt, maar je moet er wettelijk straks aan geloven, dus waarom zo moeilijk doen denk ik dan.
Zolang het wettelijk nog niet verplicht is staat het men vrij om de oude meter te gebruiken met de bijkomende voor en nadelen....

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
SidewalkSuper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:08:
Er is een makkelijke manier om de draaischijfmeter te doen stoppen met draaien. Kan me voorstellen met deze energie prijzen dat sommigen erg standvastig zijn om die draaischijfmeter te houden. Ik zelf heb een digitale meter trouwens. Ben er erg blij mee vooral omdat je op afstand die goed kan uitlezen. Weet je ongeveer waar het sluipverbruik zit. In mijn geval is het de diepvriezer en de koelkast. Zijn al meer dan 20 jaar oud. Tijd voor vervanging.
Pagina: 1 ... 37 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4