Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 38 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.263 views

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:52
Nixo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Zolang het wettelijk nog niet verplicht is staat het men vrij om de oude meter te gebruiken met de bijkomende voor en nadelen....
Ik hou de oude meter zolang het kan. Als de wet er is dan prima. Wat mij een beetje tegen staat is dat nu je bij energieafname wel diverse heffingen aan je broek hebt maar als producent dat niet krijgt. Ik lever 100% groene stroom, mooi toch?

EDIT
En zojuist was Stedin hier om de meterstand op te nemen. De App accepteerde de stand niet, dus hij is nu met een foto tevreden. Gevraagd of zonnepanelen relevant zijn, maar dat maakt hem/Stedin niets uit.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:19
Nixo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Zolang het wettelijk nog niet verplicht is staat het men vrij om de oude meter te gebruiken met de bijkomende voor en nadelen....
De kern van mijn bericht is dus juist dat het prima is dat men het niet verplicht is, maar dat ik niet zo goed de standvastigheid begrijp. :)

• the noise
SidewalkSuper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:43:
[...]

De kern van mijn bericht is dus juist dat het prima is dat men het niet verplicht is, maar dat ik niet zo goed de standvastigheid begrijp. :)
Zie mij dan maar als een standvastige :-)
Aan de ene kant heb ik er geen goed gevoel bij dat overheid en bedrijven alles van je willen&moeten weten. Ik weet wel; alles is dan met 2 maten want ik gebruik ook Gmail maar je snapt mijn punt.
Andere kant is dat terug leveren voor mij nu prima gaat economisch gezien. Prima in de achteruit.
Als de wet veranderd dan is het zo, dan is zelf slimmer verbruik afstemmen de kunst.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:19
the noise schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Zie mij dan maar als een standvastige :-)
Aan de ene kant heb ik er geen goed gevoel bij dat overheid en bedrijven alles van je willen&moeten weten. Ik weet wel; alles is dan met 2 maten want ik gebruik ook Gmail maar je snapt mijn punt.
Andere kant is dat terug leveren voor mij nu prima gaat economisch gezien. Prima in de achteruit.
Als de wet veranderd dan is het zo, dan is zelf slimmer verbruik afstemmen de kunst.
Jij gaat als ik het goed begrijp de oude meter ook houden als de wet het verplicht voor teruglevering?
Ik had verwacht dat dan iedereen wel zou omgaan, maar dit is natuurlijk ook nog een variant.

edit:

Ah ja, excuus beetje offtopic inmiddels ja

[ Voor 9% gewijzigd door SidewalkSuper op 11-01-2022 13:11 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SidewalkSuper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Jij gaat als ik het goed begrijp de oude meter ook houden als de wet het verplicht voor teruglevering?
Ik had verwacht dat dan iedereen wel zou omgaan, maar dit is natuurlijk ook nog een variant.
Ik verwacht eigenlijk wel dat je gewoon afgesloten wordt als je niet meewerkt. Of er worden hoge boetes opgelegd zodat het voordeel teniet gedaan wordt :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Nee, hij geeft juist aan dat ie dan wel om gaat en dan zelf maar slimmer met het gebruik van zn elektra om moet gaan. Ik gok dus bv de wasmachine/droger overdag aan als de zonnepanelen ook leveren en dus niet snachts.

• the noise
[...]

Nee hoor, dat schrijf ik niet :)
Zodra het bij wet geregeld is dan lijkt het me logisch. Maar tot die tijd niet.
Op dit moment heeft ruim 89 procent van de kleinverbruikers al een geschikte meetinrichting. De overige kleinverbruikers krijgen vanaf begin 2021 door de netbeheerders een geschikte meetinrichting aangeboden, op dit moment is de kleinverbruiker niet verplicht deze meter te accepteren. Het directoraat-generaal hierover: ‘Slechts circa 20 procent van de aangeschreven kleinverbruikers gaat dan ook maar in op het aanbod tot meterwissel. Na inwerkingtreding van de wet krijgt de netbeheerder 2 jaar de tijd om een geschikte meetinrichting aan te bieden, waarbij de kleinverbruiker wél verplicht is deze te accepteren. Omdat er 2 jaar nodig is om alle kleinverbruikers die nu nog niet in het bezit zijn van een geschikte meter deze aan te bieden, zal een deel van de kleinverbruikers op de (voorgenomen) startdatum van de afbouw van de salderingsregeling nog niet in het bezit zijn van een geschikte meetinrichting. Naar verwachting zal daarom een deel van de kleinverbruikers na de startdatum van de afbouw nog kunnen salderen, totdat ook zij een geschikte meetinrichting hebben gekregen. Om deze groep zo klein mogelijk te houden, is spoedige inwerkingtreding wenselijk.’
Maar laat deze dwarsligger maar verder, back on topic ;)

EDIT
Wat toolkist schrijft. Kijk; wil je in de energietransitie stappen maken dan is nu transport een probleem. Probeer dat dan te voorkomen als het kan. Dus zelf op de juiste momenten verbruiken of opslaan. Bij het bedrijf van mijn familie is er veel warm water nodig. De insteek is dat ook slim te maken door eerst de eigen energie daarbij te gebruiken. Hoewel de bestaande leverancier zo'n insteek blijkbaar een beetje eng lijkt te vinden. Nogal onbekend terrein hoewel het gaat over een substantieel verbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door the noise op 11-01-2022 13:12 ]

Verwijderd

Heeft iemand nog ergens het linkje waarbij je de financiële gezondheid kon bekijken van de verschillende energie leveranciers?

Edit, gevonden. Alleen is de vraag of je hier nog wel wat aan hebt gezien die van 2019 is.
https://cloudfront.consum...-2019-watermarked-rvl.pdf

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2022 00:03 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:08
Ik vind de retail marges op gas momenteel extreem.

Futures feb doen zo'n 100 euro per MWh. Dat is 103 m3, met andere woorden een kuub gas kost wholesale ongeveer 0.97 euro.

Tel daarbij zo'n 54 cent aan belasting en bij gemiddeld verbruik van 1500 m3/jaar zo'n 14 cent aan netbeheer. Dan kom ik op 1.65. BTW erbij en het is 2 euro.

Sommige bedrijven (waaronder grote spelers zoals Eneco en Engie) zitten met hun variable retail prijs boven de 2.70. Dat vind ik nogal extreem.

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-11 17:39
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:21:
Sommige bedrijven (waaronder grote spelers zoals Eneco en Engie) zitten met hun variable retail prijs boven de 2.70. Dat vind ik nogal extreem.
Bedrijven die bezig zijn met bedrijf zijn, dus geld verdienen. Óók in zulke onzekere tijden. Niets nieuws.

Het zal je wellicht verbazen hoeveel marge er op allerlei dagelijkse producten zitten, en daar doen we niet zo moeilijk over :9

Zal mij niks verbazen dat er hogere marges nu gerekend worden omdat de markt heel volatiel is gebleken de afgelopen maanden, dus jezelf als bedrijf goed indekken om niet om te vallen bij nog meer volatiliteit.

Desalniettemin zijn het natuurlijk extreme prijzen nu, in vergelijking met vorig jaar. Lullig als je nu op zoek bent.

[ Voor 24% gewijzigd door JorzoR op 12-01-2022 10:49 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Futures feb doen zo'n 100 euro per MWh. Dat is 103 m3, met andere woorden een kuub gas kost wholesale ongeveer 0.97 euro.

Tel daarbij zo'n 54 cent aan belasting en bij gemiddeld verbruik van 1500 m3/jaar zo'n 14 cent aan netbeheer. Dan kom ik op 1.65. BTW erbij en het is 2 euro.

Never waste a good crisis :+

Absoluut waar, zelfs als ze nu voor een nieuwe klant moeten inkopen is het niet zo duur. Aan de andere kant valt het voor bestaande klanten erg mee. Ik zit al jaren bij Vattenfal (en daarvoor bij Eneco) en ik heb juist mijn jaarafrekening gehad en nieuwe tarieven. Nu ben ik al een redelijke tijd op variabele tarieven (maar geen dagtarieven of zo) en ik ga iets van 15% omhoog en dat vooral door gas. Aangezien ik het afgelopen jaar 16% minder gas heb verbruikt en 4% minder stroom als het jaar daarvoor wijzigt mijn maandbedrag nauwelijks.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:02:
Heeft iemand nog ergens het linkje waarbij je de financiële gezondheid kon bekijken van de verschillende energie leveranciers?

Edit, gevonden. Alleen is de vraag of je hier nog wel wat aan hebt gezien die van 2019 is.
Zegt toch wel opvallend veel. 3* van de 7 bedrijven die failliet zijn gegaan/vergunning hebben verloren staan in dat rapport. En allen zaten ze in de slechtste schaal (slechte solvabiliteit/niet transparant). Andere bedrijven die daar in zaten: Huismerk Energie (bestaat die nog?), DGB, en Energie van Ons

*Naked, Allure en Fenor

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:22
Indoubt schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Never waste a good crisis :+

Absoluut waar, zelfs als ze nu voor een nieuwe klant moeten inkopen is het niet zo duur. Aan de andere kant valt het voor bestaande klanten erg mee. Ik zit al jaren bij Vattenfal (en daarvoor bij Eneco) en ik heb juist mijn jaarafrekening gehad en nieuwe tarieven. Nu ben ik al een redelijke tijd op variabele tarieven (maar geen dagtarieven of zo) en ik ga iets van 15% omhoog en dat vooral door gas. Aangezien ik het afgelopen jaar 16% minder gas heb verbruikt en 4% minder stroom als het jaar daarvoor wijzigt mijn maandbedrag nauwelijks.
Eneco is ook in handen van gemeentes, en het is ook gewoon een NUTS-voorziening.

Al vermoed ik eigenlijk zelf wel dat ze die hoge marges aanhouden om zich in te dekken, als de prijs toch weer verdubbelt dan hebben ze ook een probleem.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25
Ecological schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:58:
Al vermoed ik eigenlijk zelf wel dat ze die hoge marges aanhouden om zich in te dekken, als de prijs toch weer verdubbelt dan hebben ze ook een probleem.
Daar geloof ik niets van, ze kunnen toch gewoon futures kopen tegen een nu bekende prijs voor het verwachte moment van levering? Op hun schaal zijn de onzekerheden daar echt niet zo groot.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
Wilke schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Daar geloof ik niets van, ze kunnen toch gewoon futures kopen tegen een nu bekende prijs voor het verwachte moment van levering? Op hun schaal zijn de onzekerheden daar echt niet zo groot.
Moet je wel in je glazen bol zien hoeveel je nodig hebt. Pluimverwachtingen waarbij je extremen negeert laten al een spreiding zien van 10 graden celcius over twee weken. Succes met futures voor maart, april of zelfs oktober.

Het gaat trouwens best hard omhoog de laatste dagen. Mijn variabele greenchoice-tarieven zijn op 1 januari ingegaan (1.43 gas en 0.26/0.32 stroom). Als je nu afsluit betaal je meer dan 33% meer (2.05 en 0.47). Misschien dat leveranciers met nieuwe tarieven ook financiele dekking zoeken voor lopende contracten die met (te) lage tarieven zijn afgesloten.

Regeren is vooruitschuiven

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:45:
[...]
Het gaat trouwens best hard omhoog de laatste dagen. Mijn variabele greenchoice-tarieven zijn op 1 januari ingegaan (1.43 gas en 0.26/0.32 stroom). Als je nu afsluit betaal je meer dan 33% meer (2.05 en 0.47). Misschien dat leveranciers met nieuwe tarieven ook financiele dekking zoeken voor lopende contracten die met (te) lage tarieven zijn afgesloten.
De onderpanden worden ook steeds hoger. Daarvoor heb je wel liquide middelen nodig.
Uniper moest bijv even 11 miljard bijleggen

https://fd.nl/bedrijfslev...stert-energieleveranciers

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-11 20:06
Ik begrijp dat de ferraris meter gebruikers hier op 1 januari de meterstanden vastgelegd hebben op een manier dat het rechtsgeldig is?
Want nu de energiebelasting met iets van 6 a 7 eurocent gezakt is per kWh wil je toch wel dat bedrag terugkrijgen bij je afrekening. Mijn Afrekening (met slimme meter) is niet op 1 januari, maar de leverancier weet precies wat ik op 1 januari gebruikt heb. (Ik ook) En kan dat straks verrekenen.

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:40
Artikel is van oktober 2021, solvabiliteit met de jaarcijfers van 2020.
https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

• mjl
  • Laatst online: 13-11 12:32

mjl

Ugh

T-MOB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:45:
[...]

Moet je wel in je glazen bol zien hoeveel je nodig hebt. Pluimverwachtingen waarbij je extremen negeert laten al een spreiding zien van 10 graden celcius over twee weken. Succes met futures voor maart, april of zelfs oktober.

0.47 stroom is heel netjes, ik lees net dat Oxxio bij mij het dubbele gaat rekenen. Nou maakt me dat nu niet uit, eind van de maand liggen de zonnepanelen er op, maar wel erg extreem en ik zou dan beter benzine kunnen tanken dan op stroom rijden!

Ik laat het even zo, goedkoper dan wat ik nu voor de kiezen krijg kan ik niet vinden op dit moment, en ik kan maandelijks opzeggen zodra de prijzen weer ‘genormaliseerd’ zijn.

-------

• t_captain
mjl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]

0.47 stroom is heel netjes, ik lees net dat Oxxio bij mij het dubbele gaat rekenen. Nou maakt me dat nu niet uit, eind van de maand liggen de zonnepanelen er op, maar wel erg extreem en ik zou dan beter benzine kunnen tanken dan op stroom rijden!

Ik laat het even zo, goedkoper dan wat ik nu voor de kiezen krijg kan ik niet vinden op dit moment, en ik kan maandelijks opzeggen zodra de prijzen weer ‘genormaliseerd’ zijn.
Ik ben ook blij met de geplande verduurzaming. Hier komen 14 zonnepanelen erbij en een hybride warmtepomp. Ik hoop >1000 m3 gas te gaan besparen en ook nog wat stroom.

De eerste string van 8 zonnepanelen wordt morgen geinstalleerd.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mjl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Wacht even, Oxxio gaat je >90 eurocent per kWh rekenen? :o :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:43
vincent_1971 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Er is een makkelijke manier om de draaischijfmeter te doen stoppen met draaien. Kan me voorstellen met deze energie prijzen dat sommigen erg standvastig zijn om die draaischijfmeter te houden. Ik zelf heb een digitale meter trouwens. Ben er erg blij mee vooral omdat je op afstand die goed kan uitlezen. Weet je ongeveer waar het sluipverbruik zit. In mijn geval is het de diepvriezer en de koelkast. Zijn al meer dan 20 jaar oud. Tijd voor vervanging.
Zo'n draaischijfmeter is niet voor iedereen een optie. Als je aanspraak wil maken op de vervanger van de salderingsregeling voor zonnepanelen, moet je namelijk een digitale meter hebben.

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ecological schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Eneco is ook in handen van gemeentes, en het is ook gewoon een NUTS-voorziening.

Eneco is verkocht aan Japanse bedrijven. Stedin is wel in handen van gemeenten maar dat is de netbeheerder.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

fisherman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Zo'n draaischijfmeter is niet voor iedereen een optie. Als je aanspraak wil maken op de vervanger van de salderingsregeling voor zonnepanelen, moet je namelijk een digitale meter hebben.
Die vervanger gaat mogelijk pas in op 1 jan 2024. Dus kan nog even ;).

Hoi!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik heb eind december mijn energietarieven voor 3 jaar vastgezet bij Vattenfall voor € 5,99 per maand en € 0,244166 per kWh. Ik dacht, laat ik eens kijken wat de prijzen zijn bij EDF (de energiemaatschappij van ons vakantiehuisje in Frankrijk). Daar betaal ik momenteel € 10,50 per maand en € 0,1558 per kWh. Ik kan ook overstappen op dal/piek en dan betaal ik € 11,12 per maand en € 0,1360 / € 0,1821 per kWh.

Geen gezeur, geen paniek, geen verschil met vorig jaar. |:(

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RichieB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:56:
Ik heb eind december mijn energietarieven voor 3 jaar vastgezet bij Vattenfall voor € 5,99 per maand en € 0,244166 per kWh. Ik dacht, laat ik eens kijken wat de prijzen zijn bij EDF (de energiemaatschappij van ons vakantiehuisje in Frankrijk). Daar betaal ik momenteel € 10,50 per maand en € 0,1558 per kWh. Ik kan ook overstappen op dal/piek en dan betaal ik € 11,12 per maand en € 0,1360 / € 0,1821 per kWh.

Wat is daar bijzonder aan dan?
Frankrijk maakt niet 60 tot 70% van hun stroom op basis van aardgas zoals Nederland.
In 2020, nuclear power made up the largest potion of electricity generation, at around 78%.
Daardoor zal hun stroomprijs idd niet van de gasprijs af hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 12-01-2022 17:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:31
Deze morgen op de nationale Belgische radio een evaluatie van de huidige energieprijzen.

Er vielen woorden als 'slachting', 'ongezien',... Sommige gezinnen zouden voor gas&elek tot 5400€/j moeten betalen.

Klonk toch echt wel nogal dramatisch.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe groot zal de kans eigenlijk zijn dat energiemaatschappijen in de zomermaanden de variabele tarieven massaal flink gaan verlagen?

Mijn contract loopt half februari af en heb een aanbod voor 0,45/0,39 /kWh en 1,73 voor gas. Ik gebruik nauwelijks gas (150 m3 afgelopen jaar) en door de zonnepanelen ook maar zo’n 1700 kWh stroom. Ik vrees zonder vast contract straks de hoofdprijs te betalen vanaf half februari en dan nauwelijks wat terug te krijgen in de zomermaanden omdat dan de elektraprijzen ineens laag zijn ;)

• t_captain
Ik moet helaas in februari verlengen. De prijzen zijn momenteel wel extreem. Ook opmerkelijk: de meesten bieden geen 2 of 3 jaar vast aan, veel bedrijven bieden niet via vergelijkers aan en de verschillen tussen prijzen zijn 10x hoger dan normaal.

Zo zou een jaarcontract bij Innova 470 euro per maand kosten (opv verbruik vóór de verduurzaming) en bij EnergieDirect boven de 600. Zulke verschillen zijn niet normaal.

Mijn strategie is om in februari naar variabel te gaan, de diplomatieke banden met Rusland te versterken en daarna opnieuw vast te klikken.

Want in die gasprijs zit een onbalans tussen vraag en aanbod, versterkt door een te lage voorraad, maar ook een heleboel speculatie. Commodities worden tegenwoordig tientallen keren verhandeld voordat ze één keer verbruikt worden.

Mijn gok is dat de vraag/aanbod tegen het eind van de winter normaliseert en de speculatieve component kan omslaan van positief naar negatief.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Glashelder schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:48:
Hoe groot zal de kans eigenlijk zijn dat energiemaatschappijen in de zomermaanden de variabele tarieven massaal flink gaan verlagen?

Mijn contract loopt half februari af en heb een aanbod voor 0,45/0,39 /kWh en 1,73 voor gas. Ik gebruik nauwelijks gas (150 m3 afgelopen jaar) en door de zonnepanelen ook maar zo’n 1700 kWh stroom. Ik vrees zonder vast contract straks de hoofdprijs te betalen vanaf half februari en dan nauwelijks wat terug te krijgen in de zomermaanden omdat dan de elektraprijzen ineens laag zijn ;)
Als ik iets geleerd heb deze winter is dat de prijs gebaseerd is op de prijs van het moment en dus minder op de verwachting. ergo het is waarschijnlijk geen slecht idee om in de zomer een gas contract af te sluiten.
Als je overschot hebt moet je dus in de winter Electra contract afsluiten.
Heb je verbuik moet je ook in de zomer afsluiten omdat je dan alles weg saldeerd en alleen betaald voor de extra kWh's
Ik heb afgelopen week een contract afgesloten ik kom van 22 cent en 11 cent terug leveren (contract open gebroken)
ik krijg nu 54 cent en 45 cent terug leveren. dus je snapt ik heb overproductie.. maar man man wat een bedragen en vooral echt gekte een bootje (druppel op gloeiende plaat) draaid om op de oceaan en/of een nieuws bericht dat er extra gas wordt gepompt (voor duitsland) zorgt voor een behoorlijke daling, pure speculatie 8)7 onee, marktwerking O-)

Verwijderd

RichieB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:56:

Apart, want de marktprijzen van stroom in Frankrijk zijn veel en veel hoger. Net zo hoog als in Nederland namelijk ;)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:10:
[...]

Apart, want de marktprijzen van stroom in Frankrijk zijn veel en veel hoger. Net zo hoog als in Nederland namelijk ;)
Heel interessant want ik betaal al jaren in Frankrijk 4 a 5 cent per kWh minder dan in Nederland. Nu is het verschil zo’n 20 a 30 cent per kWh.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 18:40

In het kader van de zorgplicht die de ACM heeft naar consumenten toe, en hun verantwoordelijkheid voor wat betreft het afleveren van vergunningen aan bedrijven voor levering, publiceren zij elk jaar een up-to-date overzicht met de solvabiliteit van alle leveranciers. Hiervoor hoef je niet te gaan graven bij derde partijen die die moeite moeten doen...

Oh wacht nee sorry, ik zat weer gewoon hardop te dagdromen over een wereld waarin dingen wel zinvol zijn. Mijn oprechte excuses. :/

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• ArcticWolf
  • Niet online

Futures zijn niet hetzelfde als de spotmarkt he... Als jij over een maand of 2 klant wilt worden dan krijg je hele andere tarieven te zien. Als je NU klant wilt worden dan betaal je spotmarkt prijs (en die is echt hoog).

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Verwijderd

ArcticWolf schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Futures zijn niet hetzelfde als de spotmarkt he... Als jij over een maand of 2 klant wilt worden dan krijg je hele andere tarieven te zien. Als je NU klant wilt worden dan betaal je spotmarkt prijs (en die is echt hoog).
Beetje apart dat voor jaarcontracten alleen naar de spotprijs van vandaag wordt gekeken?

PS:
De spotprijs is niet hoger dan de termijnprijs voor februari/maart....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2022 20:11 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Beetje apart dat voor jaarcontracten alleen naar de spotprijs van vandaag wordt gekeken?
Dat komt door alle faillissementen. Er is letterlijk geen goedkoop contract meer te krijgen vanwege al die mensen die z.s.m. nieuwe contracten zijn aangegaan.
Je kan als bedrijf geen rekening houden met tienduizenden overstappers terwijl het er normaal maar een paar honderd / duizend zijn.
Omdat er zoveel zijn overgestapt is letterlijk/figuurlijk het gas "op".

Verwijderd

Las dacht ik vandaag dat er juist veel minder overstappers dan normaal zijn.

Het probleem voor leveranciers is denk ik dat het risico op voortijdig stoppen door consumenten als prijzen onverhoopt kelderen te groot is. Ze kopen nu duur in voor een jaar en als klanten dan massaal weglopen (tegen kleine) boete zitten de leveranciers met grote dure en onverkoopbare voorraden.

Plus de hoge volatiliteit werkt natuurlijk ook niet echt mee (zie ook FD artikel over margin calls).

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:14:
Las dacht ik vandaag dat er juist veel minder overstappers dan normaal zijn.

Het probleem voor leveranciers is denk ik dat het risico op voortijdig stoppen door consumenten als prijzen onverhoopt kelderen te groot is. Ze kopen nu duur in voor een jaar en als klanten dan massaal weglopen (tegen kleine) boete zitten de leveranciers met grote dure en onverkoopbare voorraden.

Plus de hoge volatiliteit werkt natuurlijk ook niet echt mee (zie ook FD artikel over margin calls).
Het zijn dan ook geen overstappers, maar we zitten nu al richting de 200.000 aansluitingen die failliet zijn gegaan.
Maar wat je zegt over de hoge volatiliteit klopt natuurlijk wel.

Ik zit zelf bij Engie, maar hun hele website is nu zo ingericht dat je geen contract kan/wilt afsluiten... dat zegt eigenlijk genoeg. Als je als bedrijf geen nieuwe klanten wilt, is er iets goed mis met het hele systeem.

Verwijderd

Die overstapboete is een (bijna) gratis optie voor klanten.

Ik heb zelf ook een 3 jaar contract afgesloten, maar mijn kosten van overstappen zijn minder dan 0,5ct per kwh op jaarbasis. Mochten prijzen (fors) dalen zal ik zeker overstappen en mijn vorige leverancier met hun dure voorraad laten zitten.

Dit werkt nu niet echt in het voordeel van nieuwe klanten want als leverancier heb je hier geen zin in.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:31
Als ik sommige tarieven voorbij zie komen ben ik blij dat ik niks gedaan heb. Ik heb nu variabel tarief van Vattenfall met 10% "vasteklantenkorting". Stroom is €0,244 per kWh en voor gas betaal ik €1,26 per m³.

• t_captain
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:04:
[...]

Als ik iets geleerd heb deze winter is dat de prijs gebaseerd is op de prijs van het moment en dus minder op de verwachting. ergo het is waarschijnlijk geen slecht idee om in de zomer een gas contract af te sluiten.
Als je overschot hebt moet je dus in de winter Electra contract afsluiten.
Heb je verbuik moet je ook in de zomer afsluiten omdat je dan alles weg saldeerd en alleen betaald voor de extra kWh's
Ik heb afgelopen week een contract afgesloten ik kom van 22 cent en 11 cent terug leveren (contract open gebroken)
ik krijg nu 54 cent en 45 cent terug leveren. dus je snapt ik heb overproductie.. maar man man wat een bedragen en vooral echt gekte een bootje (druppel op gloeiende plaat) draaid om op de oceaan en/of een nieuws bericht dat er extra gas wordt gepompt (voor duitsland) zorgt voor een behoorlijke daling, pure speculatie 8)7 onee, marktwerking O-)
Voor 50 cent/kWh kun je een aggregaar op rode diesel laten terugleveren :D

Gas is helemaal extreem. 1 kuub is duurder dan een liter benzine. Met Nederlandse accijns. Let alone stookolie.

• t_captain
O88088 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:25:
Als ik sommige tarieven voorbij zie komen ben ik blij dat ik niks gedaan heb. Ik heb nu variabel tarief van Vattenfall met 10% "vasteklantenkorting". Stroom is €0,244 per kWh en voor gas betaal ik €1,26 per m³.
Nemen ze voor die 10% extra ook nieuwe klanten aan? Want 1.26 /90% is veel beter dan de 2.23 die Energiedirect nu op de site heeft staan.

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:43
Ik zit nu bij energie direct. 9 februari vervalt mijn contract en stap ik over op variable. De prijs voor gas die ik kreeg was 2,23. Erg flink (betaal nu 0,75).

Na een uitgebreid onderzoek (iets van 7 partijen gebeld) krijg ik overal hetzelfde te horen, boven de twee euro voor gas en rond de 0,50 cent voor stroom.

Kortom, ik zou van 315 euro per maand naar 600-700 euro per maand gaan.

Energie direct maakt geen onderscheid voor vaste of nieuwe klanten.

Ga nu overstappen naar PowerPeers. Zij konden mij nog een variable (maandelijks opzegbaar) prijs geven van 0,32 voor stroom en 1,55 voor gas. Geschatte maand bedrag 470 euro per maand.

Coolblue had ook een aantrekkelijke aanbieding (0,42 stroom en 2.02 gas). Bij Coolblue kan je nu al een vast contract voor één jaar aangaan die 1 april in gaat, zij verwachten lagere prijzen vanaf dan. Ik zou dan op een maand bedrag van 440 euro komen.

Kortom, flinke stijging voor mij, circa 1800 euro per jaar voor hetzelfde verbruik.

Hopelijk kan ergens deze zomer het weer voor schappelijker bedrag vast zetten voor een tijdje. Tot die tijd, zet ik de kachel lager, stook ik meer met hout en let ik meer op mijn energie verbruik. Ben ook zonnepanelen aan het onderzoeken.

Verbruik overigens 6000 kWh en 2500 m3 gas.

[ Voor 12% gewijzigd door Vecodo op 12-01-2022 21:02 ]

• t_captain
ArcticWolf schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:11:
[...]

Dat komt door alle faillissementen. Er is letterlijk geen goedkoop contract meer te krijgen vanwege al die mensen die z.s.m. nieuwe contracten zijn aangegaan.
Je kan als bedrijf geen rekening houden met tienduizenden overstappers terwijl het er normaal maar een paar honderd / duizend zijn.
Omdat er zoveel zijn overgestapt is letterlijk/figuurlijk het gas "op".
Ik denk dat ze gewoon fouten hebben gemaakt met het inkopen.

In de bankwereld geldt een heel oud gezegde: “leen lang, leen kort uit”. Het idee is dat je dan niet in liquiditeitsproblemen kan komen als de gemiddelde uitstaande vordering korter is dan de gemiddelde uitstaande schuld.

Iets soortgelijks met hedgen van gasprijzen. Als ene nieuwe klant voor 3 jaar gas wil kopen, moet je in de inkoop eigenlijk ook een hedge kopen om dit volume 3 kaar vast te leggen.

Of je kunt inkopen op de spotmarkt (gemiddeld hoeskoper dan een lange hedge) en genieten van de extra winst. Totdat het fout gaat. Dat is mijn theorie.

• Wozmro
Leveranciers proberen ook te anticiperen op de klanten die binnenkort de eindafrekening niet zullen kunnen betalen en een afbetalingsplan zullen vragen.

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:04:
[...]
Ik denk dat ze gewoon fouten hebben gemaakt met het inkopen.

In de bankwereld geldt een heel oud gezegde: “leen lang, leen kort uit”. Het idee is dat je dan niet in liquiditeitsproblemen kan komen als de gemiddelde uitstaande vordering korter is dan de gemiddelde uitstaande schuld.
Precies het tegenovergestelde van wat banken doen. :?

• DjAntoon
Vecodo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:59:

Kortom, ik zou van 315 euro per maand naar 600-700 euro per maand gaan.

Hopelijk kan ergens deze zomer het weer voor schappelijker bedrag vast zetten voor een tijdje. Tot die tijd, zet ik de kachel lager, stook ik meer met hout en let ik meer op mijn energie verbruik. Ben ook zonnepanelen aan het onderzoeken.

Verbruik overigens 6000 kWh en 2500 m3 gas.
Oeps €315 is ook wel veel.
Hout stoken als je het zoals velen voor €100,- de kuub in moet kopen schiet ook niet op. Pellets is nog wel interessant maar ook die prijzen schieten omhoog (moeten gedroogd worden met gas. ;) )

Die zonnepanelen hoef je niet te onderzoeken, met zulk verbruik moet je zorgen dat ze er in april op liggen.

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:04:
[...]
Iets soortgelijks met hedgen van gasprijzen. Als ene nieuwe klant voor 3 jaar gas wil kopen, moet je in de inkoop eigenlijk ook een hedge kopen om dit volume 3 kaar vast te leggen.
En hoeveel gaat die klant dan gebruiken? Dat hangt af van het weer.

Als het kouder dan gemiddeld is, kom je tekort en zijn juist de spotprijzen waar je bij moet kopen hoog.

Als het warmer dan gemiddeld is, heb je over en dat kan je dan tegen afbraakprijzen op de spotmarkt verkopen.

Hedging is nog niet zo eenvoudig.

En dat is nog afgezien van het feit dat het afhangt van hoeveel je concurrenten hedgen en of die al dan niet met betere aanbiedingen jouw klanten wegkapen.

• Vecodo
DjAntoon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Oeps €315 is ook wel veel.
Hout stoken als je het zoals velen voor €100,- de kuub in moet kopen schiet ook niet op. Pellets is nog wel interessant maar ook die prijzen schieten omhoog (moeten gedroogd worden met gas. ;) )

Die zonnepanelen hoef je niet te onderzoeken, met zulk verbruik moet je zorgen dat ze er in april op liggen.
Tja, vrijstaand huis van meer dan 100 jaar kost nu eenmaal aardig wat om te verwarmen (ondanks allerlei isolatie maatregelen). Stroom kunnen we zeker netter mee omgaan.

Heb wat offertes aangevraagd, hopelijk kunnen we het regelen voor April, lijkt als die bedrijven het ook erg druk hebben nu.

• DjAntoon
Vecodo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Tja, vrijstaand huis van meer dan 100 jaar kost nu eenmaal aardig wat om te verwarmen (ondanks allerlei isolatie maatregelen). Stroom kunnen we zeker netter mee omgaan.

Heb wat offertes aangevraagd, hopelijk kunnen we het regelen voor April, lijkt als die bedrijven het ook erg druk hebben nu.
Ik ken het, vroeger branden we onze borstharen eraf en stond het ijs op de rug bij wijze van spreken. Je kon ook tussen het kozijn en de muur naar buiten kijken...

Als je veel ruimte op je dak hebt (oude boerderij?) zoveel zonnepanelen erop gooien als je kunt betalen, dat verdient zich nu gewoon terug. (Misschien wel een andere leverancier zoeken)

• Vecodo
DjAntoon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Ik ken het, vroeger branden we onze borstharen eraf en stond het ijs op de rug bij wijze van spreken. Je kon ook tussen het kozijn en de muur naar buiten kijken...

Als je veel ruimte op je dak hebt (oude boerderij?) zoveel zonnepanelen erop gooien als je kunt betalen, dat verdient zich nu gewoon terug. (Misschien wel een andere leverancier zoeken)
Heb een plat dak van 60 vierkante meter, die wil ik
Nu helemaal volgooien, het schuine dak wil ik nog even afwachten want binnen kort dakkapellen plaatsen.

Vind een oud huis super sfeervol, maar als ik zie hoe energie zuinig mijn maat zijn nieuwbouw huis (0 op de meter aanpak) en constante goed te controleren warmte, soms wel eens het idee om toch naar nieuwbouw te kijken 🤣.

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Precies het tegenovergestelde van wat banken doen. :?
Precies hetzelfde maar dan andersom omdat je niet het gas maar de euro’s moet tellen.

zoals al is opgemerkt, hedgen is moeilijk. En je kunt er kostbare fouten in maken. Het gaat om heel veel geld (je omzet). Dan kunnen die fouten je de kop kosten.

Soms is het nog eenvoudiger.
De eerste leveranciers vielen al om
voordat er uberhaupt koud weer was geweest. Die hadden gewoon te weinig geld in kas. Aan het begin van het stookseizoen moet je bankrekening namelijk op de piek staan met alle zomer-voorschotten waar veel meer geïncasseerd is dan geleverd.

• Cap
  • Niet online

Cap

Vecodo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:59:

Ga nu overstappen naar PowerPeers. Zij konden mij nog een variable (maandelijks opzegbaar) prijs geven van 0,32 voor stroom en 1,55 voor gas. Geschatte maand bedrag 470 euro per maand.
Kan je even aangeven wat voor variabel contract dit precies is (naam product) en wanneer je dit hebt afgesloten?

Het modelcontract (op zijn minst halfjaarlijks nieuwe tarieven) op de site geeft namelijk de volgende prijs:

stroom € 0.425548
gas € 1.994951

Of heb je het over kale prijzen zonder energiebelasting/ODE?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se9rBCKZaLERJbs_Kj5STQbLl1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0xXTJmosdgUOy55ZYs3gSI78.png?f=fotoalbum_large

• Vecodo
Cap schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Kan je even aangeven wat voor variabel contract dit precies is (naam product) en wanneer je dit hebt afgesloten?

Het modelcontract (op zijn minst halfjaarlijks nieuwe tarieven) op de site geeft namelijk de volgende prijs:

stroom € 0.425548
gas € 1.994951

Of heb je het over kale prijzen zonder energiebelasting/ODE?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ze27AccR2clMuQsDLFga6_vI8js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mXeAsE6dNaCcYzfatc8JotT.jpg?f=fotoalbum_large

Here you go!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Vecodo Dank je, iets duurder dus, bijna 0,33 voor stroom en ruim 1,58 voor gas maar nog steeds 'goedkoop'. :)

Is het modelcontract? En je hebt dus 10 jan dit contract afgesloten?

Gewoon via de site, https://www.powerpeers.nl/groene-energie/ ?

Zo ja dan denk ik dat je net voor de tariefsverhoging hebt afgesloten.
Probeer het nu eens voor de gein op dezelfde manier en kijk welke tarieven je krijgt.

Of heb je een speciaal product afgesloten dat niet op de site staat?

• Vecodo
Cap schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:22:
@Vecodo Dank je, iets duurder dus, bijna 0,33 voor stroom en ruim 1,58 voor gas maar nog steeds 'goedkoop'. :)

Is het modelcontract? En je hebt dus 10 jan dit contract afgesloten?

Gewoon via de site, https://www.powerpeers.nl/groene-energie/ ?

Zo ja dan denk ik dat je net voor de tariefsverhoging hebt afgesloten.
Probeer het nu eens voor de gein op dezelfde manier en kijk welke tarieven je krijgt.

Of heb je een speciaal product afgesloten dat niet op de site staat?
Paar cent duurder, maar Nog altijd goedkoper dan de 2,23 van energie direct en de 2,77 van Eneco.

Had ze een mail gestuurd, kreeg dit voorstel met de opmerking dat ik die middag moest beslissen want dag later gingen de tarieven omhoog (vandaag dus). Prima klanten service van ze. Ik blijf nu even variable en hopelijk gaat rond april/mei de prijzen om laag (zoals Coolblue nu aanbiedt vanaf 1 april) en dan zie ik wel weer naar wie ik overstap.

Maar ondanks de overheid hebben we het hier over prijzen die niet iedereen zo maar even kan ophoesten.

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Precies hetzelfde maar dan andersom omdat je niet het gas maar de euro’s moet tellen.
Ik bedoelde dat banken over het algemeen kort geld aantrekken en dat lang wegzetten. Dat is hun functie en verdienmodel.

• DjAntoon
Vecodo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:56:
[...]
Heb een plat dak van 60 vierkante meter, die wil ik
Nu helemaal volgooien, het schuine dak wil ik nog even afwachten want binnen kort dakkapellen plaatsen.
Kijk ook eens in het zonnepanelen topic, maar een eerste advies leg het op oost west gericht, als dat past met schaduw etc.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

j4y

twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:04:
[...]

ik krijg nu 54 cent en 45 cent terug leveren.
Waar?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:33

twain4me

eneco maar ze zijn weer gezakt gisteren was het meen ik 31 cent

• mjl

mjl

Ugh

Glashelder schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Wacht even, Oxxio gaat je >90 eurocent per kWh rekenen? :o :o
Nee sorry, ik verwoorde het verkeerd en had niet goed gekeken in eerste instantie ik dacht dat ik 20ct betaalde en naar iets van 45 ging... maar mijn prijs/kWh gaat 3x omhoog (3,15x om precies te zijn). Kom net iets lager uit dan die 45ct maar had blijkbaar een prijs van 13ct per kWh, had ik die nou maar 5 jaar vast gezet .... Meeste van de verhoging zit in de accijns!

Aan de anderekant: Een hoger tarief is gunstig met overproductie van zonnepanelen (zolang we nog salderen), zodra die er op zitten komende maand en de gasprijs weer wat normaler is gaan zoeken naar een leverancier met hoge energie prijs en lage gasprijs ;)

Gas komt bij mij nu op 1,44 euro per m3 na wat zoekwerk ook niet gek tov de aanbieidingen voor een 1 jaar contract bij andere leveranciers. Die zitten niet lager dan 1,90 euro per m3.

-------

• mjl

mjl

Ugh

Aport, bij oxxio is de energiebelasing bij 24ct 11,4 ct per kwh ... als ze dat bij jou gaan rekenen komende maand dan zit je zo tegen de 40ct, voor mij goedkoper om aan de zaak voor 36ct te laden met de auto.

-------

Verwijderd

mjl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Kom net iets lager uit dan die 45ct maar had blijkbaar een prijs van 13ct per kWh, had ik die nou maar 5 jaar vast gezet .... Meeste van de verhoging zit in de accijns!
a) de energiebelasting was meer dan 15ct en is verlaagd naar 8ct.

Dus 13ct vorig jaar is onmogelijk en de verhoging zit juist niet in de "accijns".

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mjl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:37:
Nee sorry, ik verwoorde het verkeerd ik dacht dat ik 20ct betaalde en naar iets van 45 ging... maar mijn prijs/kWh gaat 3x omhoog (3,15x om precies te zijn). Kom net iets lager uit dan die 45ct maar had blijkbaar een prijs van 13ct per kWh, had ik die nou maar 5 jaar vast gezet .... Meeste van de verhoging zit in de accijns!
De belasting/opslagen kan je niet vastzetten. Voor zover ik weet rekent iedere energieleverancier die gewoon door. Het zou ook enorm dom zijn als ze dat niet zouden doen. Tot dit jaar ging dat immers alleen maar omhoog. Maar dit jaar is het juist omlaag gegaan van (ongeveer) 15 cent naar (ongeveer) 8 cent.

Is die 13 cent niet exclusief belastingen en was je eerst dus in totaal iets van 28 cent per kWh kwijt?

• mjl

mjl

Ugh

t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:50:
Ik moet helaas in februari verlengen. De prijzen zijn momenteel wel extreem. Ook opmerkelijk: de meesten bieden geen 2 of 3 jaar vast aan, veel bedrijven bieden niet via vergelijkers aan en de verschillen tussen prijzen zijn 10x hoger dan normaal.

Zo zou een jaarcontract bij Innova 470 euro per maand kosten (opv verbruik vóór de verduurzaming) en bij EnergieDirect boven de 600. Zulke verschillen zijn niet normaal.

Mijn strategie is om in februari naar variabel te gaan, de diplomatieke banden met Rusland te versterken en daarna opnieuw vast te klikken.

Want in die gasprijs zit een onbalans tussen vraag en aanbod, versterkt door een te lage voorraad, maar ook een heleboel speculatie. Commodities worden tegenwoordig tientallen keren verhandeld voordat ze één keer verbruikt worden.

Mijn gok is dat de vraag/aanbod tegen het eind van de winter normaliseert en de speculatieve component kan omslaan van positief naar negatief.
Je moet niet verlengen maar mag verlengen, je kan het door laten lopen en dan is het maandelijks opzegbaar, ik neem aan dat het dan een variabel tarief wordt. Je kan dan oversappen zodra je denkt dat het verstandig is qua prijzen.

-------

• t_captain
Dat is ook mijn idee.

• mjl

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:44:
[...]

a) de energiebelasting was meer dan 15ct en is verlaagd naar 8ct.

Dus 13ct vorig jaar is onmogelijk en de verhoging zit juist niet in de "accijns".
Ik vond het ook erg laag afgelopen jaar, de accijns was iets van 4 ct en is nu 11 ct volgens de dame in de chat.

Het bericht voor de prijs vanaf 16 jan voor normaal tarief:

Leveringstarief: 0.24242 euro/kWh
Energiebelasting: 0.11408 euro per kWh
opslag duurzaame energie: 0.03630 euro per kWh

Enige informatie in de app van Oxxio is dat het 0.12435 euro per kWh was, volgens de chat was dat inclusief alle belastingen en opslagen, maar ik vermoed toch ex belasting en opslagen gezien het bedrag. Zou dan op ~ 19 ct zitten tot 16 jan.

Gister de meterstanden doorgeven, eens zien wat er op de afrekening staat straks.

-------

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nu eindelijk ook hier de tarieven van 2022 bekend

Vaste kosten per maand van €52,58 naar €54,43. Die stijging is goed te overzien

De variabele kosten zijn wat minder gunstig.
Ruimteverwarming per GJ van €25,51 naar €48,56 (+90%)
Opwarming Tapwater per m3 van €4,82 naar €9,16 (+90%)
Levering Tapwater per m3 van €0,89 naar €0,91

Gelukkig is de stijging beperkt gebleven :+

Wat overigens voor een gemiddeld huishouden binnen de ranges valt (34GJ + vaste kosten = +~54%)

[ Voor 11% gewijzigd door Napo op 13-01-2022 11:37 ]

• JeroenE
  • Niet online
mjl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:04:
Ik vond het ook erg laag afgelopen jaar, de accijns was iets van 4 ct en is nu 11 ct volgens de dame in de chat.
Die mevrouw heeft ongelijk; het is juist precies andersom!
Energiebelasting: 0.11408 euro per kWh
Dat is het tarief uit 2021 inclusief 21% BTW. In 2022 is het 0,04452 per kWh. Dat kan je gewoon opzoeken bij de belastingdienst op deze pagina. Zoek naar de tabel "Belasting op elektriciteit" en tel er 21% BTW bij op.
opslag duurzaame energie: 0.03630 euro per kWh
Dat is ook het tarief van vorig jaar, dit jaar is het 0,03691. Zie de tabel "Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) op elektriciteit".

In beide gevallen trouwens tot 10k kWh per jaar, daarna wordt het weer anders.

Ik vind het wel slordig dat een energieleverancier foutieve informatie aan jou verstrekt. Het is ook niet alsof dit pas gisteren bekend is geworden.

De prijzen die je noemt lijken inclusief BTW te zijn en zouden onder de 40 cent blijven (jij had het eerder over 45 cent). Aangezien ze de verlaging niet hebben meegerekend klopt dat ook niet. Je prijs inclusief alles zal dus eerder iets van 32 cent worden.

Ervan uitgaand dat je eerst 12,435 cent exclusief opslagen (wel inclusief BTW) betaalde ga je dus in totaal van 27,47 naar 32,38 cent. Dat is alsnog bijna 20% meer, maar dat is wel heel wat anders dan 3,15 keer duurder. Als de belasting niet was verlaagd was het zo'n 45% duurder geworden.

Maar je energieleverancier zelf heeft de prijs dus wel (bijna) verdubbeld; van 12,435 naar 24,242 cent is een stijging van 95%.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

JeroenE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:47:
[...]
De belasting/opslagen kan je niet vastzetten. Voor zover ik weet rekent iedere energieleverancier die gewoon door. Het zou ook enorm dom zijn als ze dat niet zouden doen. Tot dit jaar ging dat immers alleen maar omhoog. Maar dit jaar is het juist omlaag gegaan van (ongeveer) 15 cent naar (ongeveer) 8 cent.

Is die 13 cent niet exclusief belastingen en was je eerst dus in totaal iets van 28 cent per kWh kwijt?
Ik ging idd van 24 nogwat naar 16,8 cent vanaf dit jaar, dus dat is exact die 7 cent verlaging.

Gas ging van 84 naar 86 cent.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Vecodo
DjAntoon schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Kijk ook eens in het zonnepanelen topic, maar een eerste advies leg het op oost west gericht, als dat past met schaduw etc.
Binnen 3 weken heb ik zonnepanelen met een geschatte opbrengst van 3200 KwH.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Paniekmaatregelen in Frankrijk:

https://www.bloomberg.com...on-french-power-price-cap
The increase in electricity bills for households and very small businesses will be capped at 4% this year, when including 8 billion euros of tax cuts on electricity consumption, Le Maire said. Without the moves, prices would rise by 35% from Feb. 1.

Rivals of Paris-based EDF, which are already entitled by law to buy 100 terawatt-hours of the energy giant’s annual power output at a steep discount to current market prices, will be given the opportunity to buy another 20 terawatt-hours cheaply, Le Maire told Le Parisien. That will cost EDF between 7.7 billion euros and 8.4 billion euros, depending on market prices, the minister said.

Verwijderd

Tsja, dat is het voordeel als de grootste producent staatseigendom is. Kan je prijzen opleggen.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:22:
Tsja, dat is het voordeel als de grootste producent staatseigendom is. Kan je prijzen opleggen.
Niet 100%. EDF is beursgenoteerd en de Franse staat is veruit de grootste aandeelhouder.
French State (including Epic Bpifrance) 83.88%
Institutional & Individual shareholders (excluding employees) 14.77%
Employee shareholding 1.32%
Treasuary shares 0.03%
https://www.edf.fr/en/the...f-share/capital-structure

Deze maatregel zal dan toch echt via een of andere wet moeten. Je kunt het nl. bijna "onteigening" noemen.

Verwijderd

pdukers schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Deze maatregel zal dan toch echt via een of andere wet moeten. Je kunt het nl. bijna "onteigening" noemen.
Het is ook via een wet. Aandeel vandaag -20%.

Frans kapitalisme ;)

Aandeel noteerde ooit 80 euro (in 2007) en nu dus 8 euro en een beetje.

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 20:43
Ik begin het langzamerhand toch wel zorgelijk te vinden dat de overheid na een aantal maanden in deze 'energiecrisis' nog steeds zo onzichtbaar lijkt te zijn op dit onderwerp. Ja, er is besloten om de energiebelasting te verlagen en gemeenten krijgen extra budget voor het geven van energieadviezen etc. aan minima, maar dat lijkt de problemen op de korte termijn toch niet echt op te lossen. Met de huidige energiemarkt kan het zo maar voorkomen dat je 2 of 3 keer zo veel gaat betalen voor je energie als voorgaande jaren. Ik kan me zomaar voorstellen dat niet iedereen even 100-200-300+ euro per maand extra op de plank heeft liggen om dat te financieren, zeker niet de gezinnen met magere salarissen en slecht geïsoleerde woningen.

Daarom heb ik ook echt het idee dat de overheid met het invoeren van marktwerking in sectoren die absoluut essentieel zijn voor ons dagelijks bestaan een groot deel van zijn invloed heeft weggegooid en het verder niet zo lijkt te interesseren. Dat de energieprijzen nu zo hoog zijn is een gegeven, daar kunnen we op korte termijn wellicht niet meteen iets aan doen, maar de manier waarop we die lasten verdelen is toch echt een politieke keuze. En keer op keer komen de mensen die het toch al niet zo breed hebben in de verdrukking. Bah.

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:04

The.Terminator

Un boer met bier

Giel1 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:12:
Ik begin het langzamerhand toch wel zorgelijk te vinden dat de overheid na een aantal maanden in deze 'energiecrisis' nog steeds zo onzichtbaar lijkt te zijn op dit onderwerp. Ja, er is besloten om de energiebelasting te verlagen en gemeenten krijgen extra budget voor het geven van energieadviezen etc. aan minima, maar dat lijkt de problemen op de korte termijn toch niet echt op te lossen. Met de huidige energiemarkt kan het zo maar voorkomen dat je 2 of 3 keer zo veel gaat betalen voor je energie als voorgaande jaren. Ik kan me zomaar voorstellen dat niet iedereen even 100-200-300+ euro per maand extra op de plank heeft liggen om dat te financieren, zeker niet de gezinnen met magere salarissen en slecht geïsoleerde woningen.

Daarom heb ik ook echt het idee dat de overheid met het invoeren van marktwerking in sectoren die absoluut essentieel zijn voor ons dagelijks bestaan een groot deel van zijn invloed heeft weggegooid en het verder niet zo lijkt te interesseren. Dat de energieprijzen nu zo hoog zijn is een gegeven, daar kunnen we op korte termijn wellicht niet meteen iets aan doen, maar de manier waarop we die lasten verdelen is toch echt een politieke keuze. En keer op keer komen de mensen die het toch al niet zo breed hebben in de verdrukking. Bah.
Idd, dat vind ik ook heel vreemd.
Bij de talkshows (ongeacht wat je er van vind) ook minimaal aandacht. Alleen Corona, woningnood maar over dit weinig tot niets. Terwijl dit niet alleen de minima kan raken, maar zoals je aangaf ook de midden inkomens met banen die minder hebben.

• Ecological

Dit is de liberale mindset en een dogma die continue terugkomt bij de rechtste partijen die aan de macht zijn. We laten de "markt" zijn werk doen. Dit is waarom we ook een woningcrisis hebben, een energiecrisis en eigenlijk ook een zorgcrisis.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Verwijderd

Ecological schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Dit is de liberale mindset en een dogma die continue terugkomt bij de rechtste partijen die aan de macht zijn. We laten de "markt" zijn werk doen. Dit is waarom we ook een woningcrisis hebben, een energiecrisis en eigenlijk ook een zorgcrisis.
Tuurlijk, want centraal geleide economieën zijn een groot succes.

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 20:43
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Nee dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen denk ik zo. Ik heb zelf ook totaal geen probleem met het vrije markt-principe, maar wél bij essentiële voorzieningen zoals energie maar bv. ook huisvesting en zorg. Dan heb je juist een sterke overheid nodig die bij kan sturen als dat nodig is. Nu durft de overheid dat keer op keer niet omdat ze bang zijn om de markt te verstoren of bedrijven tegen zich in het harnas te jagen. Terwijl we nu met de woningcrisis zien dat er veel bedrijven zijn die hiervan profiteren terwijl burgers geen huisvesting kunnen vinden voor een acceptabel bedrag. Of dat zorgverzekeraars bepalen welke behandelingen of medicijnen we mogen krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Giel1 op 14-01-2022 12:31 ]

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 10:08
Giel1 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Nee dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen denk ik zo. Ik heb zelf ook totaal geen probleem met het vrije markt-principe, maar wél bij essentiële voorzieningen zoals energie maar bv. ook huisvesting en zorg. Dan heb je juist een sterke overheid nodig die bij kan sturen als dat nodig is. Nu durft de overheid dat keer op keer niet omdat ze bang zijn om de markt te verstoren of bedrijven tegen zich in het harnas te jagen. Terwijl we nu met de woningcrisis zien dat er veel bedrijven zijn die hiervan profiteren terwijl burgers geen huisvesting kunnen vinden voor een acceptabel bedrag. Of dat zorgverzekeraars bepalen welke behandelingen of medicijnen we mogen krijgen.
Ik ben voornamelijk blij dat we niet 20% ambtenaren hebben zoals in Frankrijk met alle gevolgen van dien. In het bedrijfsleven zit al genoeg inefficiëntie. Wel problematisch dat financiële prikkels niet vaak tot verlichte bedrijfsvoering leidt, ook vergunning systemen en net beheerders met hun monopolieen vertragen innovatie.

[ Voor 8% gewijzigd door EnderQ op 14-01-2022 12:41 ]

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-11 17:39

Al heel wat jaar is het standpunt uit Den Haag: we moeten van het gas af. Allerlei beleid is daar dus op gefocussed. Dat gas hier zo duur is, is gewoonweg een direct gevolg van overheidsbeleid (minus de kale prijs voor energie natuurlijk). Dat het zo duur is, dwingt het mensen ook meer om te isoleren en van het gas af te gaan. Precies wat de overheid wilt.

Alsof de overheid hier ineens de redder gaat spelen? Ik reken er niet op. We hebben al gezien dat met allerlei probleemdossiers de overheid laat, traag, half of helemaal niet reageert. Red jezelf :+

• Wozmro
Ik ben ook niet tegen vrije markt maar tegelijk moet de overheid (=samenleving) wel een kader afspreken waarbinnen de vrij markt kan functioneren.

Dat is zeker niet altijd nadelig voor de markt. Een gelijk speelveld is essentieel.

Als een gemiddeld gezin 100€ extra per maand moet uitgeven aan energie dan kan ze die 100€ niet uitgeven aan iets anders met mogelijk meer meerwaarde.

Het is een moeilijke discussie: energie mag niet te duur zijn want het is inderdaad redelijk basis. Maar het mag ook niet te goedkoop zijn want dan wordt er mee gesmost.

Een mogelijk voorstel zou kunnen zijn: hoe meer je verbruikt hoe duurder het wordt. (Nu is het eerder omgekeerd.)

Bijvoorbeeld*:
0 - 5000kWh = goedkope prijs
5000 - 10.000kWh = iets duurder
10.000 - ... = Duur

* Concrete parameters zijn te overleggen met alle stakeholders.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:25

Er is een plan , marktwerking dus hoeft het huidige kabinet niets meer te ondernemen want dat is volgens de gekozen ideologische richting niet nodig.

Overigens met je eens dat de markten veel meer aan regels gebonden moeten worden om uitwassen te voorkomen en zeker bij zaken die een eerste levensbehoefte zijn.

Maar van dit kabinet hoef je niets te verwachten. Buiten een doekje voor het bloeden.

Dan hadden we anders moeten stemmen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

[...]
Valse tegenstelling :)
De geschiedenis staat vol met marktmanipulatie.
Je mag best kritisch zijn naar onze marktmeesters zonder in extremen te vervallen.
Het zou zelfs gezond zijn om te doen :)
Dat je eerste reflex is de kritiek te ridiculiseren zegt een heleboel.
Zou je wat nuance aan willen brengen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ecological
[...]

Daar pleit ik niet ook niet voor, er is meer dan een USSR-systeem of de vrije markt.

Eigenlijk bestaat de vrije markt ook helemaal niet. Sommige goede boeken om daar meer over te lezen zijn:

The Shock Doctrine
The Human Planet

Nagenoeg elke markt is gedomineerd door een paar grote spelers. Het kapitaal zal het namelijk altijd winnen van kleine spelers. Een meneer met een grote baard heeft daar ook weleens een goed boek over geschreven eind 19e eeuw.

Enfin, het sociaal construct van de vrije market is inherent een dogma, we hebben elkaar aangepraat dat dit het enige systeem is dat werkt, zonder echte alternatieven te verkennen.

Deze crisis is ook inherent aan het systeem waar in vastzitten. In plaats van dat de politiek heeft gekozen voor een strategie waar we onafhankelijk zijn van onze grote buur Rusland en ingezet op duurzame huizen, afschaffen van zware industrie, hebben we het allemaal aan de markt overgelaten.

Dat is (overduidelijk) een fout geweest, maar het laat ook goed zien waarom centraal geleide staten hebben gefaald. We moeten daarom terug naar degrowth, meer autonomie in gemeenschappen en binnen de footprint van onze planeet leven, want dat doen we nu niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azW8GRPHPNsfRkyVopMs-ZKVHTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LksohffMbUBOye2GjzLIdcB7.png?f=user_large

Meer kijkvoer;

• Cap
  • Niet online

Cap

Wozmro schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:58:

Een mogelijk voorstel zou kunnen zijn: hoe meer je verbruikt hoe duurder het wordt. (Nu is het eerder omgekeerd.)

Bijvoorbeeld*:
10.000 - ... = Duur

Exact, mijn grote ergernis. Grootverbruikers (industrie, bedrijven) betalen veel minder energiebelasting en ODE: tot ruim 12x minder voor gas en tot ruim 62x (!) minder voor stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8cvWd6U_sEhL1sLzHpyn820EjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mkVeg0jpvCkzTkdPswMk4FKP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQdvRN35NlzyG6NiMcZvzdAN4Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k4837kRpsszWRQGydRwwElR3.png?f=fotoalbum_large

In plaats van 'de vervuiler betaalt' is het 'de (grootste) vervuiler betaalt (bijna) niet(s)'.

Het is typerend voor deze samenleving. Het verbaast me dat daar al die jaren zelden tot nooit discussie over is.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

Cap schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:50:
[...]
Het is typerend voor deze samenleving. Het verbaast me dat daar al die jaren zelden tot nooit discussie over is.
Die is er wel, maar vooral in landen die meer slagkracht hebben tegen grootverbruikers, en de EU heeft er dan ook een mening over.
https://www.gazprom-energ...giebelastingen-hervormen/
https://ec.europa.eu/comm...r/detail/nl/qanda_21_3662
Het brede scala aan nationale vrijstellingen en verlagingen bevordert de facto het gebruik van fossiele brandstoffen in de EU en draagt bij tot de versnippering van de eengemaakte EU-markt. Bij die vrijstellingen wordt geen rekening gehouden met het milieueffect van de brandstoffen waarop zij van toepassing zijn.
Energieproducten en elektriciteit worden verdeeld in algemene categorieën per type, die worden gerangschikt op basis van energie-inhoud en milieuprestaties. Op die manier zal het nieuwe systeem waarborgen dat de vervuilendste brandstoffen het zwaarst worden belast. De lidstaten moeten die rangschikking overnemen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DjAntoon
[...]

Exact, mijn grote ergernis. Grootverbruikers (industrie, bedrijven) betalen veel minder energiebelasting en ODE: tot ruim 12x minder voor gas en tot ruim 62x (!) minder voor stroom.

In plaats van 'de vervuiler betaalt' is het 'de (grootste) vervuiler betaalt (bijna) niet(s)'.

Hmm, dan zou een gemeentelijk energiebedrijf (zoals er vroeger waren) interessant zijn. Dus de gemeente rekend af als grootverbruiker en wij betalen een kleinere marge. Moet natuurlijk wel het netbeheer naar de gemeente, die daar dan best iets voor mogen rekenen...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar is geen discussie over omdat dat een strategische beslissing is.

Tenzij je binnenkort wil worden geconfronteerd met het feit dat naast de ballen op het hakblok voor het gas uit Rusland we ook met de ballen op het hakblok liggen voor bijvoorbeeld staal en aluminium e.d. uit dat soort discutabele landen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Essentiële nutsvoorzieningen en marktwerking is bijna altijd een uitdaging. Misschien dat het kan met voldoende regelgeving en controle maar het blijft altijd een moeilijk verhaal.

Als het iets is wat je niet perse nodig hebt of waar er goedwerkende concurrentie is dan is het misschien mogelijk maar er zijn tal van voorbeelden waar het niet goed werkt. Meest prangende recente voorbeeld wat me te binnen schiet is de geprivatiseerde watervoorziening in Engeland. Inmiddels is er flink geld uitgekeerd aan de aandeelhouders (ik meen iets van 60 miljard pond) en is er bijna niets geïnvesteerd en wordt o.a. het rioolwater ongezuiverd direct de rivieren en zeeën ingepompt. De Engelse regering heeft pas een wet aangenomen dat dat mag (was toch al deels de praktijk) sinds ze uit de EU zijn gestapt.

Even wat anders: mijn nieuwe gas tarief is bekend en blijft nog net onder de 1,3€ per kuub. Dat is een flinke verhoging (van of 0,8€) maar wel veel minder als je soms hier ziet. Ik zit wel al jaren bij dezelfde maatschappij met een variabel contract.

Vroeger werden die prijzen 2 of 3 keer per jaar vastgesteld. Dat zal nu wel anders zijn. Ik heb gezocht maar kan niet vinden wat dit nu gaat worden.

Weet iemand of dit is vastgelegd en zo jaar waar of moet ik maar gewoon afwachten

• Wozmro
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Persoonlijk vind ik dat je een onderscheid moet maken tussen energieverbruik van woningen en deze van bedrijven.

Voor bedrijven is energie een onkost die ze inrekenen in hun product of dienst die ze leveren. Als alle bedrijven evenveel/weinig moeten betalen voor hun energie dan is diegene die het meest efficiënt omgaat met energie de uiteindelijke winnaar (even in de veronderstelling dat de andere parameters gelijk zijn).
Omwille van de concurrentie hebben ze al een intrensieke motivatie om kritisch naar hun energieverbruik te kijken.

Maar dan mag het niet zo zijn dat het ene bedrijf energiesubsidies ontvangt en het andere niet. Daar zit je dan weer met het belang van het gelijke speelveld.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:27
Wozmro schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:58:
....

Bijvoorbeeld*:
10.000 - ... = Duur

Dat is voor elektra natuurlijk al. We krijgen al jaren korting op de energiebelasting zodat een gemiddeld gebruiker relatief weinig betaald en een groot verbruiker meer.
Belastingvermindering energiebelasting
Per elektriciteitsaansluiting geldt een belastingvermindering. U krijgt deze belastingvermindering omdat de Belastingdienst een deel van het energieverbruik als basisbehoefte ziet. Over dat deel betaalt u geen belasting.
Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting 2013-2021

Jaar Tarief
2013 € 318,62
2014 € 318,62
2015 € 311,84
2016 € 310,81
2017 € 308,54
2018 € 308,54
2019 € 257,54
2020 € 435,68
2021 € 461,62
2022 € 681,63

Bron de Rijksoverheid

[ Voor 24% gewijzigd door TLer op 14-01-2022 17:14 ]

• JeroenE
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:02:
Vroeger werden die prijzen 2 of 3 keer per jaar vastgesteld. Dat zal nu wel anders zijn. Ik heb gezocht maar kan niet vinden wat dit nu gaat worden.
Dat soort informatie staat toch gewoon in je contract dan wel de voorwaarden? Maar dat de meeste dit voorheen maar 2 keer per jaar deden was volgens mij meer een gebruik dan ergens contractueel vastgelegd. Er waren al andere bedrijven die het bijvoorbeeld 4 keer per jaar deden.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:29
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

10.000.000 niet zakelijk. Waarom bestaat die categorie uberhaupt? Zijn die mensen er?
Zenomyscus schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:45:
[...]

10.000.000 niet zakelijk. Waarom bestaat die categorie uberhaupt? Zijn die mensen er?
Mensen als in de consument niet. Verenigingen kunnen een behoorlijk verbruik hebben. Een grote sportclub waar elke avond de lichtmasten van een aantal velden branden ivm trainingen bijvoorbeeld tikt aardig aan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:11

franssie

Save the albatross

YakuzA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:02:
[...]

Daar is geen discussie over omdat dat een strategische beslissing is.

Tenzij je binnenkort wil worden geconfronteerd met het feit dat naast de ballen op het hakblok voor het gas uit Rusland we ook met de ballen op het hakblok liggen voor bijvoorbeeld staal en aluminium e.d. uit dat soort discutabele landen.
Voor strategische goederen is dat te verkopen, maar sierplanten? En dat staal en Alu van TaTa - is dat strategisch of gewoon zeer vervuilend en een baanmachine, net zoals de luchtvaart waar tot 5 jaar geleden geen discussie over mogelijk was?
Strategisch of niet, de burger betaald de kosten voor veel producten die worden geëxporteerd
Zou NL een zelfvoorzienend eiland zijn dan was dit allemaal niet zo scheef gegroeid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ecological
Ivow85 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:05:
[...]

Mensen als in de consument niet. Verenigingen kunnen een behoorlijk verbruik hebben. Een grote sportclub waar elke avond de lichtmasten van een aantal velden branden ivm trainingen bijvoorbeeld tikt aardig aan.
Maar de huidige prijs die zet ze er ook niet aan om de lichten te verduurzamen natuurlijk :)

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:56
Ecological schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Maar de huidige prijs die zet ze er ook niet aan om de lichten te verduurzamen natuurlijk :)
Van welk geld? Velen hebben de contributie opgezegd door alle coronamaatregelen en subsidie is ook ver te zoeken met dit soort zaken helaas…
Ecological schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Ook met energiezuinige LED verlichting gaat het al snel om ca 1500 Watt per 'lichtpunt'. Elk
buitensportveld heeft minimaal 4 van zulke lichtpunten, maar voor sporten met grotere velden 6 tot 8 lichtunits per veld. Stel dat het veld 4 avonden per week gebruikt wordt voor trainingen en er geen wedstrijden in het donker gespeeld worden, dan zit je snel op 600 branduren per winterseizoen op basis van 4 lichtunits. Das voor één veldje met wat trainingen bij een klein clubje 3600kWh. Minimaal.

Bij een grotere club (voetbal, hockey oid) zijn er normaal 5 avonden per week trainingen op vele velden. En worden er op zaterdag al wedstrijden gespeeld voordat in de winter de zon opkomt en gaat het wedstrijdschema op zaterdag en zondag door tot na zonsondergang. Dan ga je naar 1000 of meer branduren per seizoen. Keer 8 units per veld. Keer 6 velden of nog meer.
En dan nog een kantine, kleedkamers, bar met allerlei (semi-)professionele horeca-apparatuur.

Dat kan echt over duizelingwekkende hoeveelheden energie gaan, voor een niet-commerciële afnemer.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1 ... 38 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4