Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 39 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.262 views

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
TLer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Dat is voor elektra natuurlijk al. We krijgen al jaren korting op de energiebelasting zodat een gemiddeld gebruiker relatief weinig betaald en een groot verbruiker meer.

[...]

Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting 2013-2021

Jaar Tarief
2013 € 318,62
2014 € 318,62
2015 € 311,84
2016 € 310,81
2017 € 308,54
2018 € 308,54
2019 € 257,54
2020 € 435,68
2021 € 461,62
2022 € 681,63

Bron de Rijksoverheid
In België hebben we dit niet. Wel een sociaal tarief voor mensen met laag inkomen, ondertussen iets van 1 miljoen gezinnen hebben dit.

Goed dat het er is maar naar mijn mening toch een tikkeltje paternalistisch. Kan eenvoudiger.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Vroeger waren de enige afnemers van Sovjet gas dat netjes de rekening betaalde in $ gesitueerd in West Europa. Inmiddels gaan er pijpleidingen China in en die betalen ook met $.

En Nederland wekt zijn stoom nog steeds op met aardgas.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
YangWenli schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:52:
Vroeger waren de enige afnemers van Sovjet gas dat netjes de rekening betaalde in $ gesitueerd in West Europa. Inmiddels gaan er pijpleidingen China in en die betalen ook met $.

En Nederland wekt zijn stoom nog steeds op met aardgas.
Bedoel je opwekken van stroom via stoom in een aardgascenrale?

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 16-01-2022 09:36 ]

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 18:40
Ik heb zojuist mijn nieuwe termijnbedrag ontvangen van Powerpeers. Dit ligt in lijn met wat ik zelf heb uitgerekend dankzij de eenmalige verlaging van de energiebelasting, maar niet met wat ik zou verwachten dat ze gingen doen... Ik moet nu per maand namelijk € -21,26 gaan betalen :P... kortom, ik krijg voorlopig terug. Voor sommige mensen misschien gesneden koek, maar ik lever geen stroom terug, dus toch wat merkwaardig. Men neemt alvast een voorschot op het teveel aan voorschot.

Dat termijnbedrag blijft toch maar een stom ding. Kon ik ergens op het lijntje tekenen om helemaal niets te hoeven betalen tot ik aan het eind van het jaar gewoon de factuur op de mat kreeg, dan deed ik dat. Helaas is dat voor het gros van Nederland teveel financiële verantwoordelijkheid, blijkbaar, waardoor we mensen in bescherming moeten nemen. Tot de leverancier failliet gaat, dan werkt dat ineens weer averechts.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Bij mijn leverancier zijn er de opties: maandelijks, per kwartaal, jaarlijks. Ik betaal nu per kwartaal.

Met de komst van de digitale meters zal het ook mogelijk worden om maandelijks te betalen wat je effectief verbruikt hebt zoals bij telecom.

Nadeel is dan dat december/januari dure maanden zijn.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

MneoreJ schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:09:
Ik heb zojuist mijn nieuwe termijnbedrag ontvangen van Powerpeers. Dit ligt in lijn met wat ik zelf heb uitgerekend dankzij de eenmalige verlaging van de energiebelasting, maar niet met wat ik zou verwachten dat ze gingen doen... I
Waarom niet? Die heffingskorting betaalt Powerpeers niet maar de staat, Powerpeers vangt dat dus van hen. Die moet dat aan jou doorberekenen.

• MneoreJ
Cap schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:16:
Waarom niet? Die heffingskorting betaalt Powerpeers niet maar de staat, Powerpeers vangt dat dus van hen. Die moet dat aan jou doorberekenen.
Ja, uiteraard. Alleen had ik niet gedacht dat ze dit daadwerkelijk gingen doen met een negatief termijnbedrag, maar gewoon verrekenen aan het eind (jaarcontract) met tot die tijd een minimaal termijnbedrag. Ik kan normaal ook niet op de bonnefooi het termijnbedrag op 0 zetten of zo (laat staan lager, natuurlijk).

Linksom of rechtsom komt het op hetzelfde neer, natuurlijk. Voor mij is het alleen maar gunstiger.

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 17-01-2022 20:19 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• MneoreJ
Wozmro schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:13:
Bij mijn leverancier zijn er de opties: maandelijks, per kwartaal, jaarlijks. Ik betaal nu per kwartaal.

Met de komst van de digitale meters zal het ook mogelijk worden om maandelijks te betalen wat je effectief verbruikt hebt zoals bij telecom.

Nadeel is dan dat december/januari dure maanden zijn.
Bij mij niet -- mijn stroomverbruik is redelijk constant en voor de rest is er stadsverarming, en die verarmt mij ook gelijkmatig zolang dat nog niet automatisch uitgelezen wordt. :P (Geen idee of ze daar nog plannen voor hebben -- ik neem aan van wel, maar ik heb er nog niets van gehoord of gezien, alleen voor stroom en gas.)

[ Voor 10% gewijzigd door MneoreJ op 17-01-2022 20:32 ]

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:56
MneoreJ schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:31:
[...]

Bij mij niet -- mijn stroomverbruik is redelijk constant en voor de rest is er stadsverarming, en die verarmt mij ook gelijkmatig zolang dat nog niet automatisch uitgelezen wordt. :P (Geen idee of ze daar nog plannen voor hebben -- ik neem aan van wel, maar ik heb er nog niets van gehoord of gezien, alleen voor stroom en gas.)
Stadsverwarming zal je wel betalen lijkt me?
Is er een vereniging van eigenaren oid actief en betaal je daar wat voor?

• MneoreJ
Roos79 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:59:
Stadsverwarming zal je wel betalen lijkt me?
Is er een vereniging van eigenaren oid actief en betaal je daar wat voor?
Huurhuis, geen VVE. En ja, natuurlijk betaal ik stadsverwarming (verreweg het grootste deel van de energierekening), maar dat gaat via Eneco (met een niet-automatische warmtemeter dus, standen zelf doorgeven). Dat ik nu voor stroom geld terugkrijg betekent dan ook niet dat ik gratis energie heb, helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 18-01-2022 12:34 ]

• Roos79
  • Laatst online: 16:56
MneoreJ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Huurhuis, geen VVE. En ja, natuurlijk betaal ik stadsverwarming (verreweg het grootste deel van de energierekening), maar dat gaat via Eneco (met een niet-automatische warmtemeter dus, standen zelf doorgeven). Dat ik nu voor stroom geld terugkrijg betekent dan ook niet dat ik gratis energie heb, helaas.
Zo deed je het wel een beetje overkomen maar je geeft dus zelf standen door en betaald voor gebruik.

• MneoreJ
Roos79 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:56:
Zo deed je het wel een beetje overkomen maar je geeft dus zelf standen door en betaald voor gebruik.
Ja, zoals iedereen in Nederland. Met "verarmt mij gelijkmatig" bedoelde ik dat ik hetzelfde per maand betaal omdat de standen per jaar doorgegeven worden. Voor mij zijn december en januari dus geen dure maanden, ook niet als ik stroom per maand zou gaan betalen. Nu is alles weer helder, hoop ik. :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Iemand enig idee wat Duitsland betaalt voor Nederlands aardgas?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RemcoDelft schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:43:
Iemand enig idee wat Duitsland betaalt voor Nederlands aardgas?
Ongetwijfeld te weinig :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat vrees ik ook. Nederland is heel goed in het weggeven van ons eigen aardgas met langetermijncontracten, maar erg slecht in het vastleggen van leveringszekerheid voor onszelf.
Kunnen we geen energieheffing en duurzaamheidstoeslag toepassen op het aardgas wat naar het buitenland gaat? Het is toch raar dat buitenlanders minder betalen voor ons eigen gas dan Nederlanders?

• MneoreJ
RemcoDelft schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:42:
Dat vrees ik ook. Nederland is heel goed in het weggeven van ons eigen aardgas met langetermijncontracten, maar erg slecht in het vastleggen van leveringszekerheid voor onszelf.
Kunnen we geen energieheffing en duurzaamheidstoeslag toepassen op het aardgas wat naar het buitenland gaat? Het is toch raar dat buitenlanders minder betalen voor ons eigen gas dan Nederlanders?
Je vraagt wat de prijs is, krijgt geen (serieus) antwoord maar vraagt vervolgens waarom we te weinig rekenen?

Is het dus inderdaad zo dat we die heffingen en toeslagen niet rekenen? Wat Duitsland betaalt is op zich een interessante vraag, maar met aannames werken lijkt me niet zinvol.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
De nieuwe Duitse bondskanselier heeft een grote mond opgezet tijdens haar bezoek in Moskou. Dus dat Nederlandse gas hebben ze nog wel even nodig.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YangWenli schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:00:
[...]

De nieuwe Duitse bondskanselier heeft een grote mond opgezet tijdens haar bezoek in Moskou. Dus dat Nederlandse gas hebben ze nog wel even nodig.
Kerncentrales weer aanzwengelen en Duitsland heeft het gas niet meer nodig O-)

PSN

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:41
YangWenli schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:00:
[...]

Herr Scholtz meinen sie? :+

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:06
YakuzA schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:21:
[...]

Kerncentrales weer aanzwengelen en Duitsland heeft het gas niet meer nodig O-)
Juist Duitsland is hun inwoners subsidie aan het geven om juist op gas aan te sluiten...

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-11 22:21
MneoreJ schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:09:
Ik heb zojuist mijn nieuwe termijnbedrag ontvangen van Powerpeers. Dit ligt in lijn met wat ik zelf heb uitgerekend dankzij de eenmalige verlaging van de energiebelasting, maar niet met wat ik zou verwachten dat ze gingen doen... Ik moet nu per maand namelijk € -21,26 gaan betalen :P... kortom, ik krijg voorlopig terug. Voor sommige mensen misschien gesneden koek, maar ik lever geen stroom terug, dus toch wat merkwaardig. Men neemt alvast een voorschot op het teveel aan voorschot.

Dat termijnbedrag blijft toch maar een stom ding. Kon ik ergens op het lijntje tekenen om helemaal niets te hoeven betalen tot ik aan het eind van het jaar gewoon de factuur op de mat kreeg, dan deed ik dat. Helaas is dat voor het gros van Nederland teveel financiële verantwoordelijkheid, blijkbaar, waardoor we mensen in bescherming moeten nemen. Tot de leverancier failliet gaat, dan werkt dat ineens weer averechts.
Bij mij precies andersom terwijl ik ook bij powerpeers zit. Ik heb vaste tarieven (staan vast t/m april) maar het termijnbedrag hebben zij eenzijdig verhoogd van €60.- naar €150,- per maand...! Deze €150 is nu eenmalig afgeschreven. Vervolgens kijk ik op de website, hebben zij zonder verdere mededeling het termijnbedrag teruggeschroefd naar €29.-

Wazige lui, zelf het termijnbedrag maar weer even aangepast.

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
Is er in algemene zin iets te zeggen over wat verstandig is om te doen rondom al dan niet overstappen?

Heb een contract met vaste tarieven dat eind februari afloopt (en dan automatisch maandelijks dus variabele tarieven hanteert).

Kan ik dat beter doen en dus even ‘laten lopen’ met het voordeel dat ik wanneer ik wil per maand weg kan? Of naar een andere aanbieder met wederom een vast tarief van 1 jaar?

Ik snap dat veel afhangt van specifieke tarieven maar ben op zoek naar een meer algemene duiding - als die er natuurlijk is.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

cs-tweak schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:09:
Is er in algemene zin iets te zeggen over wat verstandig is om te doen rondom al dan niet overstappen?

Heb een contract met vaste tarieven dat eind februari afloopt (en dan automatisch maandelijks dus variabele tarieven hanteert).

Kan ik dat beter doen en dus even ‘laten lopen’ met het voordeel dat ik wanneer ik wil per maand weg kan? Of naar een andere aanbieder met wederom een vast tarief van 1 jaar?

Ik snap dat veel afhangt van specifieke tarieven maar ben op zoek naar een meer algemene duiding - als die er natuurlijk is.
Ligt ook aan je situatie.

Ik heb nu 5750wp aan zonnepanelen en binnenkort wordt dat uitgebreid naar 8000wp. Daarmee wek ik meer op dan ik verbruik, dus ik vind die hoge terugleververgoeding wel aantrekkelijk. Elektra zet ik dus een jaar vast.

Gas laat ik gewoon variabel doorlopen. Dan kan ik er vanaf wanneer ik wil en voor elektra wordt ik niet genaaid met een hoog tarief nu en een laag tarief in de zomer :Y)

Jaar contract afkopen is doorgaans ook niet zo duur, 50 euro geloof ik? Maar niemand kan in de toekomst kijken. Volgens mij had niemand hier verwacht dat de hoge prijzen zo lang aan zouden houden. Wellicht duurt het nog wel jaren..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:51
Wanneer wordt de (verhoogde) energiebelasting teruggave verrekend? Bij de jaarnota over 2022 van je energieleverancier? Ik heb trouwens voor het eerst drie jaar vast gezet, krijg je dan pas aan het eind van die drie jaren een eindnota?

Ik zou in theorie mijn maandbedrag alvast met ca. €30 kunnen verlagen? Kan natuurlijk altijd, maar ik heb liever 12 maanden een lagere maandtermijn dan ineens (gemiddeld) €400 terug aan het eind van het jaar.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:34
TheDeuce schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:22:
Wanneer wordt de (verhoogde) energiebelasting teruggave verrekend? Bij de jaarnota over 2022 van je energieleverancier? Ik heb trouwens voor het eerst drie jaar vast gezet, krijg je dan pas aan het eind van die drie jaren een eindnota?

Ik zou in theorie mijn maandbedrag alvast met ca. €30 kunnen verlagen? Kan natuurlijk altijd, maar ik heb liever 12 maanden een lagere maandtermijn dan ineens (gemiddeld) €400 terug aan het eind van het jaar.
Verrekend op je jaarrekening. Ook bij een 3 jarig contract krijg je een jaarrekening, 3x dus.

Ja, je kan je maandbedrag met dat bedrag verlagen. Als je dat niet doet krijg je het pas terug na je jaarrekening.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
cs-tweak schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:09:

Ik ben paar maanden geleden bij Vattenfall naar variabel gegaan. Mijn tarieven zijn nu veel lager als wat ik heb gezien dat ik kan krijgen met overstappen. Maar goed, geen garantie voor jouw situatie natuurlijk.

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Dit zijn de tarieven van vorig week vrijdag. Bizar hoor.. Vele gaan dit niet kunnen betalen. Wast 100 miljoen keer hier gezegd.

Sommige hadden het hier over dat de prijs van gas in de zomermaanden kan gaan dalen. Maar de daling kan dit jaar misschien niet zo groot zijn onder het mom dat de energie bedrijven zich kunnen indekken voor de prijs stijgingen voor aankomend winter. Meer personen die hetzelfde denken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gh5NEK4yZQIjkv_xVrocAXYta84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ILRh7fQ4gaC61E8RSefvgmNx.png?f=user_large

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:38
MrJames schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:22:
Dit zijn de tarieven van vorig week vrijdag. Bizar hoor.. Vele gaan dit niet kunnen betalen. Wast 100 miljoen keer hier gezegd.

Sommige hadden het hier over dat de prijs van gas in de zomermaanden kan gaan dalen. Maar de daling kan dit jaar misschien niet zo groot zijn onder het mom dat de energie bedrijven zich kunnen indekken voor de prijs stijgingen voor aankomend winter. Meer personen die hetzelfde denken?

[Afbeelding]
Ik zit nu op 600 euro in de maand. De helft is nog steeds belasting en BTW, procentueel stijgt dat zo lekker mee.

Als ik het goed begrijp houdt Duitsland de nieuwe pijplijn tegen welke prijsdempend kan werken EN willen ze nu gas uit Groningen. Nee, dat ik het even begrijp dan ..

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 21-01-2022 22:39 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Tsja, de andere optie is om afhankelijk te zijn van de grillen van Putin... Die pijpleiding (Nord stream 2) zal niet veel helpen als we de kant van Oekraine kiezen, want dan gaat de pijp aan de andere kant gewoon dicht...

Nee, gas wordt voorlopig niet meer goedkoop. Ik zie de prijzen deze zomer niet dalen tbh. Baal zelf dat ik niet het Essent 3 jaar contract heb gepakt. Achter het net gevist doordat ik had gedacht dat die wel tot de kerstdagen bleef...

Energie maakt ons verslaafd en daarmee afhankelijk. Afhankelijk van regime's waar we het niet mee eens zijn. Ik werd er meer dan 10 jaar geleden al op gewezen tijdens de studie, wetende dat dit moment zou komen. Wat is belangrijker, onze verslaving, of onze normen en waarden?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
GENETX schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:08:
Tsja, de andere optie is om afhankelijk te zijn van de grillen van Putin... Die pijpleiding (Nord stream 2) zal niet veel helpen als we de kant van Oekraine kiezen, want dan gaat de pijp aan de andere kant gewoon dicht...

Nee, gas wordt voorlopig niet meer goedkoop. Ik zie de prijzen deze zomer niet dalen tbh. Baal zelf dat ik niet het Essent 3 jaar contract heb gepakt. Achter het net gevist doordat ik had gedacht dat die wel tot de kerstdagen bleef...

Energie maakt ons verslaafd en daarmee afhankelijk. Afhankelijk van regime's waar we het niet mee eens zijn. Ik werd er meer dan 10 jaar geleden al op bewezen tijdens de studie, wetende dat dit moment zou komen. Wat is belangrijker, onze verslaving, of onze normen en waarden?
En dat niet alleen, ook een leefbare aarde. We zitten al op een kritieke grens.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:26
MrJames schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:22:

[Afbeelding]
The fuck... is dat incl. alles of kaal tarief?

Nu hebben wij zonnepanelen die in principe ons gehele verbruik afdekken maar toch. Ik hoop echt dat mijn provider niet gaat omvallen want ondanks dat wij een laag gasverbruik hebben (historisch gemiddelde circa 700-750 m3 per jaar) zou ik dat wel gaan voelen denk ik zo...

Kale tarieven voor ons tot 02-04-2024 (bij Pure Energie);
GAS:
Enkel € 0,27543 per m3

STROOM:
Normaal € 0,07875 per kwh
Dal € 0,06510 per kwh
Teruglevering € 0,10527

Momenteel met een termijnbedrag van 68 euro is de verwachting volgens het overzicht dat ik bij de eindafrekening (in april 2022) € 14 moet bijlappen... Totaal € 921 aan verwachte kosten voor een jaar...

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 22-01-2022 10:16 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Proton_
  • Laatst online: 17:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

pennywiser schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:32:
[...]
Als ik het goed begrijp houdt Duitsland de nieuwe pijplijn tegen welke prijsdempend kan werken EN willen ze nu gas uit Groningen. Nee, dat ik het even begrijp dan ..
Waar heb je dit vandaan?
Ze willen gas uit Groningen omdat dat stuk netwerk laagcalorisch is (dus ongeschikt voor Russisch gas) en minister Kamp de stikstofbijmengfabriek vertraagde.
NS2 is alleen politiek relevant, technisch niet. De bestaande pijpleidingen worden al niet gebruikt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• pennywiser
Proton_ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Waar heb je dit vandaan?
Ze willen gas uit Groningen omdat dat stuk netwerk laagcalorisch is (dus ongeschikt voor Russisch gas) en minister Kamp de stikstofbijmengfabriek vertraagde.
NS2 is alleen politiek relevant, technisch niet. De bestaande pijpleidingen worden al niet gebruikt.
Gewoon uit het nieuws, feitelijk klopt het wat ik zeg. Dat van Kamp wist ik inderdaad niet. Zeer kwalijk.

https://nos.nl/artikel/24...en-gasprijs-schiet-omhoog

https://www.volkskrant.nl...s-schiet-omhoog~bee3bbdb/

https://www.bnnvara.nl/ze...-nord-stream-2-medio-2022

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 22-01-2022 11:06 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@pennywiser die details zijn wel belangrijk :)
Je suggereert een verband dat er niet is.

Ook als ze zwichten voor NS2 zullen ze om technische redenen extra groningengas nodig hebben.
En met NS2 erbij is er geen enkele garantie dat Gazprom meer gas op de markt brengt, wanneer schaarste het doel is.

Je zou ook kunnen zeggen dat, gezien onze verplichtingen, de schaarste in ons voordeel werkt. Er is nu immers veel meer winstmarge om terug te geven aan de Groningers. (Ik weet dat het geen financieel probleem is, maar goed, je kan dan nog iets uit een rotsituatie halen.)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• pennywiser
Proton_ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:14:
@pennywiser die details zijn wel belangrijk :)
Je suggereert een verband dat er niet is.

Ook als ze zwichten voor NS2 zullen ze om technische redenen extra groningengas nodig hebben.
En met NS2 erbij is er geen enkele garantie dat Gazprom meer gas op de markt brengt, wanneer schaarste het doel is.

Je zou ook kunnen zeggen dat, gezien onze verplichtingen, de schaarste in ons voordeel werkt. Er is nu immers veel meer winstmarge om terug te geven aan de Groningers. (Ik weet dat het geen financieel probleem is, maar goed, je kan dan nog iets uit een rotsituatie halen.)
Je hebt gelijk natuurlijk en ik reageer een beetje primair, ik ben gewoon enorm verontwaardigd over de prijzen haha :). Maar intussen is er ook zoiets als een moreel verband, maar ja zo zal het wel niet werken.

• Cap
  • Niet online

Cap

Proton_ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:48:
[...]

OT rant: weer zo'n VVD-er die de samenleving enorm veel schade heeft aangedaan (naast recent o.a. Blok, Wiebes, van Nieuwenhuizen, Dekker en natuurlijk teflon-Rutte). Je vraagt je echt af waarom mensen nog steeds massaal VVD blijven stemmen.

• pennywiser
Cap schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:19:
[...]

OT rant: weer zo'n VVD-er die de samenleving enorm veel schade heeft aangedaan (naast recent o.a. Blok, Wiebes, van Nieuwenhuizen, Dekker en natuurlijk teflon-Rutte). Je vraagt je echt af waarom mensen nog steeds massaal VVD blijven stemmen.
Ik vermoed dat geen enkele partij dit ook maar een haar beter had gedaan.

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Cap schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Euhm, nogal logisch dat de meeste “fouten” door kabinetspartijen zijn toe te rekenen. De overige partijen zaten niet in het kabinet.

Volgens jouw denkwijze zou een GroenLinkser het dus beter doen, aangezien die partijen in het recente verleden niet op een fout te betrappen zijn. Nogal wiedes als je je continu schuilhoudt in de oppositie. Schreeuwen tegen het beleid, maar zelf weinig bijdragen of verantwoordelijkheid pakken imo.

• Cap
  • Niet online

Cap

Cai schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Volgens jouw denkwijze zou een GroenLinkser het dus beter doen, aangezien die partijen in het recente verleden niet op een fout te betrappen zijn. Nogal wiedes als je je continu schuilhoudt in de oppositie. Schreeuwen tegen het beleid, maar zelf weinig bijdragen of verantwoordelijkheid pakken imo.
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het me verbaast dat deze partij nog steeds niet is afgerekend op hun aantoonbare wanprestatie op essentiële terreinen terwijl zij daar echt járenlang van aan het hoofd van hebben gestaan. Dat staat los van of / wat andere partijen eventueel beter zouden hebben gedaan, dat is immers een theoretische excercitie.

Maar OT, move on. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 22-01-2022 11:46 ]

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
pennywiser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Ik vermoed dat geen enkele partij dit ook maar een haar beter had gedaan.
buiten dat is geen enkele andere partij tot nu toe capabel om met een fatsoenlijk MP te komen ipv Rutte. Zoals ik het nu zie is zijn opvolger de volgende beste kandidaat.

• pennywiser
Wat is overigens niet begrijp is dat er geen nieuws is om wat het maatschappelijk effect is van de hoge energieprijzen. Dit moet wel leiden tot meer wanbetalers, schulden, persoonlijke ellende. Ik denk dat de bereidheid tot betalen nogal gedaald is. Als minima een rekening van 500 euro p/m krijgen, wat is dan op dit moment wat er gebeurt.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:29
Johan Bogle schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:51:
[...]
buiten dat is geen enkele andere partij tot nu toe capabel om met een fatsoenlijk MP te komen ipv Rutte. Zoals ik het nu zie is zijn opvolger de volgende beste kandidaat.
Misschien kunnen we dit soort nonsens beter bespreken in het politieke topic :)

De landelijke Nederlandse politiek 2022

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

pennywiser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:01:
Wat is overigens niet begrijp is dat er geen nieuws is om wat het maatschappelijk effect is van de hoge energieprijzen. Dit moet wel leiden tot meer wanbetalers, schulden, persoonlijke ellende. Ik denk dat de bereidheid tot betalen nogal gedaald is. Als minima een rekening van 500 euro p/m krijgen, wat is dan op dit moment wat er gebeurt.
Omdat dat gebeurden rond The Voice veel beter scoort.

(Zonder het te willen bagatelliseren overigens :r )

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Thalaron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:13:
[...]

T

Kale tarieven voor ons tot 02-04-2024 (bij Pure Energie);
GAS:
Enkel € 0,27543 per m3

STROOM:
Normaal € 0,07875 per kwh
Dal € 0,06510 per kwh
Teruglevering € 0,10527

Momenteel met een termijnbedrag van 68 euro is de verwachting volgens het overzicht dat ik bij de eindafrekening (in april 2022) € 14 moet bijlappen... Totaal € 921 aan verwachte kosten voor een jaar...
niet om het een of ander, maar als Pure Energie ong. €1,20 per kuub gas moet bijleggen, vrees ik voor je dat deze toko niet heel lang gaat bestaan. Het klinkt uiteraard wel leuk, maar als (zodra) ze failliet zijn, betaal je bij Vattenvall de absolute hoofdprijs.

• Karel Knip
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-01-2022
Wat is overigens niet begrijp is dat er geen nieuws is om wat het maatschappelijk effect is van de hoge energieprijzen.
Dat is niet zo gek. Als NOS/RTL/Volkskrant-activisten kritisch zouden gaan worden, dan lopen ze kans overgeslagen te worden wanneer er weer een scoop gelekt gaat worden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gedeeltelijk omdat dat voor het grootste deel nog moet komen.

Veel mensen hebben jaarcontracten en degenen met variabel krijgen veelal pas vanaf deze maand te maken met een veranderd voorschot.

Verder heb ik daar zeker wel al meerdere nieuwsberichten over langs zien komen de laatste weken/maanden.

PSN

• pennywiser
YakuzA schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:44:
[...]

Gedeeltelijk omdat dat voor het grootste deel nog moet komen.

Veel mensen hebben jaarcontracten en degenen met variabel krijgen veelal pas vanaf deze maand te maken met een veranderd voorschot.

Verder heb ik daar zeker wel al meerdere nieuwsberichten over langs zien komen de laatste weken/maanden.
Dacht ik ook al inderdaad. Problemen beginnen pas na 3 maand of langer van deze rekeningen. Klopt er is zeker wel over geschreven, maar ik denk dat veel kwetsbare groepen hiermee in problemen gaan komen met een felheid die mogelijk in de buurt gaat komen van de toeslagen affaire, als dit langere tijd aanhoudt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pennywiser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Dacht ik ook al inderdaad. Problemen beginnen pas na 3 maand of langer van deze rekeningen. Klopt er is zeker wel over geschreven, maar ik denk dat veel kwetsbare groepen hiermee in problemen gaan komen met een felheid die mogelijk in de buurt gaat komen van de toeslagen affaire, als dit langere tijd aanhoudt.
Met voorschotten omlaag zetten naar een nivo dat wel te betalen is kunnen ze het nog uitstellen tot de jaarafrekening, maar de problemen gaan zeker komen.

PSN

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:26

Nicap

Tsssk....

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:04:
[...]

niet om het een of ander, maar als Pure Energie ong. €1,20 per kuub gas moet bijleggen, vrees ik voor je dat deze toko niet heel lang gaat bestaan. Het klinkt uiteraard wel leuk, maar als (zodra) ze failliet zijn, betaal je bij Vattenvall de absolute hoofdprijs.
Dat hoeft natuurlijk niet. Nieuwe klanten betalen ook mee aan het lage tarief wat hij heeft natuurlijk. Zo werkt dat bij Vattenfall net zo. Die is dan wel groter, maar heeft ook meer klanten die ook zo,n laag tarief nog hebben.
Ook daar betalen “nieuwe” klanten mee aan het lage tarief wat een ander heeft.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:16
Nou ik weet niet op welke zenders jij afstemt of welke kranten je leest, maar het afgelopen half jaar wordt je doodgegooid met artikelen en reportages over bijstandsmoeders etc die de energierekening vrezen. Die heb ik veelvuldig zien langskomen bij NRC, Volkskrant, NOS journaal etc.

• pennywiser
Citroentjuh schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Nou ik weet niet op welke zenders jij afstemt of welke kranten je leest, maar het afgelopen half jaar wordt je doodgegooid met artikelen en reportages over bijstandsmoeders etc die de energierekening vrezen. Die heb ik veelvuldig zien langskomen bij NRC, Volkskrant, NOS journaal etc.
Ook over het maatschappelijk effect waar ik het over had, of alleen over het feit dat dat prijzen hoog zijn, Putin dit, Duitsland dat, ipv het effect ervan op de mensen in Nederland? Ik heb het niet veel aandacht daarvoor gezien nog. Kan zeker ook aan mij liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 22-01-2022 15:19 ]

• pennywiser
YakuzA schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:51:
[...]

Met voorschotten omlaag zetten naar een nivo dat wel te betalen is kunnen ze het nog uitstellen tot de jaarafrekening, maar de problemen gaan zeker komen.
Precies, de problemen gaan echt nog wel komen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Denk dat 99% van de mensen in de bijstand “gewoon” een variabel contract hebben bij de grote energie maatschappijen. Daar zijn de variabele tarieven wel gestegen, maar niet absurd. De problemen zullen vooral komen bij mensen die jaarlijks overstappen. Die zijn op tweakers natuurlijk oververtegenwoordigd, maar er is een reden waarom mensen in de bijstand zitten. Dat is niet omdat ze goede financiële planning doen, elk jaar zorg verzekering en energie contracten controleren

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:39
Z___Z schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:20:
Denk dat 99% van de mensen in de bijstand “gewoon” een variabel contract hebben bij de grote energie maatschappijen. Daar zijn de variabele tarieven wel gestegen, maar niet absurd. De problemen zullen vooral komen bij mensen die jaarlijks overstappen. Die zijn op tweakers natuurlijk oververtegenwoordigd, maar er is een reden waarom mensen in de bijstand zitten. Dat is niet omdat ze goede financiële planning doen, elk jaar zorg verzekering en energie contracten controleren
https://www.businessinsid...1-jaar-vast-januari-2022/

Niet absurd gestegen?

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:26
[...]

Dat begrijp ik ook goed en ik houd mijn hart dan ook vast (bij wijze van spreken). Maar veel kan ik er niet echt aan doen nu lijkt mij. Overstappen geeft direct dat effect…

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

[...]

Een slimme energieleverancier hoeft helemaal niet zo veel bij te leggen. Die slimme leverancier biedt gascontracten aan voor de op een zeker moment geldende marktprijzen + winst- en risico opslag. Zodra een klant zo'n contract 'koopt', zorgt een slimme energieleverancier er voor dat hij minstens alvast 80 a 90% van het te verwachten gasverbruik voor dat contract op de termijnmarkt inkoopt. Alleen op het beetje wat ze bewust "te weinig" hebben ingekocht, moet dan misschien wat worden bijgelegd. Vervelend voor de winstmarges, maar niet zo'n ramp als je hier schetst.

Een aantal leveranciers die niet zo slim waren (en daarmee feitelijk volop speculeerden met geld van klanten) zijn inmiddels al wel omgevallen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 08:23

Sebje

Makelaartje

Hmm,

Zojuist de tarieven gekregen van mijn leverancier. Ben niet ontevreden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty5aTvWuCKAm8_tH_QQJKZ3XIDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJ5UzAJmIot0ScTE8dzuRn2S.jpg?f=fotoalbum_large

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:40
Sebje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:05:
Hmm,

[Afbeelding]
Blijkbaar wil Oxxio klanten vasthouden/werven, je bent niet de enige die deze mooie tarieven kreeg. plaspvd in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sebje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:05:
Hmm,

Die wil ik ook! Waar kan ik me inschrijven? :+

Mooie Plaatjes   

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ivow85 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:43:
[...]
Een slimme energieleverancier hoeft helemaal niet zo veel bij te leggen. Die slimme leverancier biedt gascontracten aan voor de op een zeker moment geldende marktprijzen + winst- en risico opslag. Zodra een klant zo'n contract 'koopt', zorgt een slimme energieleverancier er voor dat hij minstens alvast 80 a 90% van het te verwachten gasverbruik voor dat contract op de termijnmarkt inkoopt. Alleen op het beetje wat ze bewust "te weinig" hebben ingekocht, moet dan misschien wat worden bijgelegd. Vervelend voor de winstmarges, maar niet zo'n ramp als je hier schetst.

Een aantal leveranciers die niet zo slim waren (en daarmee feitelijk volop speculeerden met geld van klanten) zijn inmiddels al wel omgevallen.
Kleinere leveranciers kunnen niet 3 jaar vooruit inkopen/vastleggen op de inkoopmarkt.

PSN

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:36

SomerenV

It's something!

Z___Z schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:20:
Ik denk dat er ook genoeg in de bijstand zitten die er weinig aan kunnen doen. Zelf heb een klote-periode gehad van een paar maanden nadat ik net op mezelf was gaan wonen. Weinig buffer, contract op werk niet verlengd, eigen klussen lieten te lang op zich wachten. Zodra je één rekening niet kunt betalen op tijd krijg je een verhoging. Grote kans dat je die ook niet kunt betalen, of je kunt die wel betalen maar kunt daardoor een andere rekening niet betalen dus krijg je daar een verhoging over. Voor je het weet heb je ergens een betalingsachterstand, loopt de huur al een maand achter en gaat het vrij snel van kwaad naar erger. Nou heb ik gelukkig ouders waar ik op terug kon vallen (die financieel ook gewoon prima zitten), maar je kunt vrij rap naar rockbottom zinken als het even iets meer tegenzit dan je had gehoopt.

Bovenstaande is wellicht wat offtopic, maar ik geloof best dat er aardig wat mensen zijn die echt hard geraakt worden door de hoge energieprijzen en dat kan gewoon echt hard van kwaad naar erger gaan. Vergeet niet dat Nederland een nogal levendige markt kent rondom schulden. Alles wordt daarbij steeds duurder terwijl lonen bij lange na niet zo hard stijgen. Steeds meer mensen ook die gewoon fulltime werken maar alsnog het gevoel hebben in armoede te zitten, zelfs zonder schulden, puur omdat veel zaken tegenwoordig zo idioot duur zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 23-01-2022 16:19 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:39
SomerenV schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:17:

Vergeet niet dat Nederland een nogal levendige markt kent rondom schulden.
Kan je dit misschien toelichten? Bedoel je hoge hypotheken of ook persoonlijke leningen etc?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GioStyle schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:18:
[...]

Kan je dit misschien toelichten? Bedoel je hoge hypotheken of ook persoonlijke leningen etc?
Schuldhulpverlening, coaching, deurwaardeurs, gerechtsdeurwaarders.

Follow the money heeft er een mooi dossier over. Het woord schulden kan hier beter vervangen worden door betalingsachterstanden. En betalingsachterstanden zijn gewoon een business waar heel veel partijen heel veel geld aan verdienen.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:00
[...]
Pure Energie geeft overigens aan bij de top te horen qua solvabiliteit en uit te kijken naar het nieuwe rapport van de consumentenbond (op basis van cijfers van ACM vermoed ik) over solvabiliteit van energieleveranciers. De oude is alweer uit 2019 op basis van cijfers uit 2018 en blijkbaar zijn ze nu weer bezig met een nieuwe versie.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:37

HollovVpo1nt

I like gadgets

HollovVpo1nt schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:57:
En ach, hoe erg is het je thermostaatje wat lager te zetten en om met een wat dikkere trui en warme sloffen rond te lopen.
Antwoord: niet erg :).

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-11 09:26
Iemand ervaring met een contract met dagprijzen? Zag dat zonneplan dit nu aanbied.. nu natuurlijk een best risico maar als de prijzen dalen heb je ook weer gelijk voordeel..

https://www.zonneplan.nl/energie

Voor € 6,25 (stroom) en € 6,25 (gas) per maand krijg je stroom tegen uurprijzen en gas tegen dagprijzen via de Zonneplan app.

Bij Zonneplan krijg je gas tegen dagprijzen op basis van de TTF Day-Ahead gasmarkt. Een dagprijs voor gas loopt altijd vanaf 06:00 uur - 06:00 uur. Bovenop deze prijs komt een handling fee van € 0,03 per m3 en € 0,02 transportkosten per m3.

[ Voor 49% gewijzigd door TQAirstrike op 24-01-2022 14:03 ]

www.instagram.com/thomas.bartelds

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 18:35
TQAirstrike schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:02:
Iemand ervaring met een contract met dagprijzen? Zag dat zonneplan dit nu aanbied.. nu natuurlijk een best risico maar als de prijzen dalen heb je ook weer gelijk voordeel..

Voor € 6,25 (stroom) en € 6,25 (gas) per maand krijg je stroom tegen uurprijzen en gas tegen dagprijzen via de Zonneplan app.

Bij Zonneplan krijg je gas tegen dagprijzen op basis van de TTF Day-Ahead gasmarkt. Een dagprijs voor gas loopt altijd vanaf 06:00 uur - 06:00 uur. Bovenop deze prijs komt een handling fee van € 0,03 per m3 en € 0,02 transportkosten per m3.
Geen ervaring mee, maar het klinkt best interessant, vooral als de gasprijzen weer gaan dalen!
Al gaat je teruglevering ook waarschijnlijk minder opleveren.... (al is dat een vermoeden)

• Proton_

Proton_

Team Welles

@TQAirstrike
Voor elektra is dat leuk, daar is gedrag een grote factor en er is elke week wel een uurtje waarin je goedkoop kan wassen.
Voor gas geldt dat veel minder. Als het gaat vriezen moet je stoken, punt.
En dat is nou niet echt het moment van lage day-ahead prijzen...
Elektra kan je hedgen en verplaatsen met PV en accu's (ook EV), gas niet.
Nu hoef je gas en elektra niet bij dezelfde leverancier te halen, dus je kan het beste van beide doen :)
Er is een heel topic met day-ahead ervaringen, Frank, ANWB en Easy Energy doen dit al langer.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
dragon2 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:56:
[...]

Ik krijg hopelijk in Jan 2022 airco in de woonkamer. Was eigenlijk nu, maar de gemeente schiet niet op met vergunning :(

Ik krijg:
Set wandmodel Perfera 2,5kW FTXM25R + RXM25R

Geen flauw idee of dit een 'goede' is? Ik heb er geen fluit verstand van, en ik krijg deze ook letterlijk van m'n ouders voor m'n verjaardag O+

Geen zonnepanelen hier helaas, met mijn Tweakers elec verbruik ahem zou dat wel flink helpen. Maar, woningbouw werkt niet mee... Jaren 40 huis, karakteristieke 2 onder 1 kapper.
De vergunning is eindelijk binnen. Morgen wordt m'n airco geplaatst. Maar die vergunning kost 627, 10 euro zie ik vandaag 👀

Is dat niet een beetje boel geld voor 1 simpele split airco met buitenunit aan de achterzijde?

Leges bouwactiviteit eur 237, 60
Leges Welstand 50,00
Leges betref. geluidbelasting op gevels 339,50 (!!)

De originele aanvraag was op zich goed, alleen kwamen ze steeds na weken met een vraag: foto gehele achtergevel (vraag die dan meteen), specifieke specs buitenunit (idem), buitenunit mocht niet op 1m hoog maar moet op de grond dus nw tekening, aanpassen buitenleiding want die moet recht lopen ipv 1 hoek erin (voor beide geldt: WAAROM het is mijn achtertuin, er is 1 buur die die unit en leiding kan zien als ze uit haar raam gaat hangen 😐 dit was het plasje van de welstandscommissie), en toen de kicker: binnen 5 dagen een geluidsrapportage, in coronatijd, anders vergunning niet ontvankelijk 😡

Totale doorlooptijd vergunning werd zo erg lang, als je al weet dat je een specifiek soort specs wil en een overzichtsfoto, waarom dat niet direct opde checklist gezet maar pas vragen na 7 of 8 weken? Lekker inefficiënt. Ik heb de plaatsingsafspraak 2x moeten verzetten vanwege deze traagheid :|
En als je al weet dat je een geluidsrapportage wil, zet dat er dan direct bij, want nu wordt de vergunning op het allerlaatste moment ineens meer dan 3x zo duur dan verwacht 😡 als je die rapportage al kan laten doen zo snel (en anders mag je betalen en opnieuw beginnen).

Man, ik ben er zelf te braaf voor maar ik snap nu dat mensen hun airco('s) dus gewoon zonder vergunning plaatsen ja 8)7

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:12

en @Nixo
het grote day ahead energie prijzen topic.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dragon2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:30:
[...]

De vergunning is eindelijk binnen. Morgen wordt m'n airco geplaatst. Maar die vergunning kost 627, 10 euro zie ik vandaag 👀

Is dat niet een beetje boel geld voor 1 simpele split airco met buitenunit aan de achterzijde?

Leges Welstand 50,00

De originele aanvraag was op zich goed, alleen kwamen ze steeds na weken met een vraag: foto gehele achtergevel (vraag die dan meteen), specifieke specs buitenunit (idem), buitenunit mocht niet op 1m hoog maar moet op de grond dus nw tekening, aanpassen buitenleiding want die moet recht lopen ipv 1 hoek erin (voor beide geldt: WAAROM het is mijn achtertuin, er is 1 buur die die unit en leiding kan zien als ze uit haar raam gaat hangen 😐 dit was het plasje van de welstandscommissie), en toen de kicker: binnen 5 dagen een geluidsrapportage, in coronatijd, anders vergunning niet ontvankelijk 😡

Totale doorlooptijd vergunning werd zo erg lang, als je al weet dat je een specifiek soort specs wil en een overzichtsfoto, waarom dat niet direct opde checklist gezet maar pas vragen na 7 of 8 weken? Lekker inefficiënt. Ik heb de plaatsingsafspraak 2x moeten verzetten vanwege deze traagheid :|
En als je al weet dat je een geluidsrapportage wil, zet dat er dan direct bij, want nu wordt de vergunning op het allerlaatste moment ineens meer dan 3x zo duur dan verwacht 😡 als je die rapportage al kan laten doen zo snel (en anders mag je betalen en opnieuw beginnen).

Man, ik ben er zelf te braaf voor maar ik snap nu dat mensen hun airco('s) dus gewoon zonder vergunning plaatsen ja 8)7
Gemeente heeft niks te zeggen over objecten die jij in je tuin op de grond zet. Ze hebben pas wat te zeggen zodra het object aan je muur hangt.

Omdat zogenaamd het volume van het bouwobject toeneemt :') Als je het mij vraagt is het misbruik van recht.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:16
[...]

Leges Welstand 50,00

Begrijp ik het hou goed dat jij een vergunning hebt aangevraagd om een airco buitenunit in je achtertuin te plaatsen?
Waarom dat dan? Zelfs in je voortuin mag dat tot 1m hoogte toch vergunningsvrij?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:36
Vergunning aanvragen voor een airco moet alleen in uitzonderlijke situaties. In het zicht straatzijde op een monument bijvoorbeeld. Volgens mij was het in dit geval echt niet nodig geweest.

[ Voor 36% gewijzigd door Dennisdn op 24-01-2022 17:57 ]

• dragon2
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Begrijp ik het hou goed dat jij een vergunning hebt aangevraagd om een airco buitenunit in je achtertuin te plaatsen?
Waarom dat dan? Zelfs in je voortuin mag dat tot 1m hoogte toch vergunningsvrij?
Dennisdn schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:55:
Vergunning aanvragen voor een airco moet alleen in uitzonderlijke situaties. In het zicht straatzijde op een monument bijvoorbeeld. Volgens mij was het in dit geval echt niet nodig geweest.
Moest volgens de omgevingscheck, en moest ook van de woningbouw.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 24-01-2022 18:03 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:04

Voor gas betaal je toch transport/netbeheer per dag in plaats van per m3? Ik meen ongeveer 50 cent/dag.

TTF DA staat nu op ongeveer 100 euro/MWh. Met belasting en heffing ODE erbij kom je rond de 1.55 uit per kuub. Plus de 5 cent die ze erop leggen is 1.60.

Klopt dit? Want volgens mij moet er nog BTW op de TTF prijs.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:16
dragon2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:01:
Moest volgens de omgevingscheck, en moest ook van de woningbouw.
Die heb ik eens ingevuld (voor de postcode 6512 AA 1), maar in de lijst op https://www.omgevingsloke...checken/WerkzaamhedenWABO kan ik echt niets vinden wat ook maar iets lijkt op het plaatsen van een buitenunit van een L/L of L/W warmtepomp. Ik blijf het een sterk verhaal vinden dat je een vergunning moet aanvragen om iets in je achtertuin te mogen plaatsen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• dragon2
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:50:
[...]

Die heb ik eens ingevuld (voor de postcode 6512 AA 1), maar in de lijst op https://www.omgevingsloke...checken/WerkzaamhedenWABO kan ik echt niets vinden wat ook maar iets lijkt op het plaatsen van een buitenunit van een L/L of L/W warmtepomp. Ik blijf het een sterk verhaal vinden dat je een vergunning moet aanvragen om iets in je achtertuin te mogen plaatsen.
Het moet onder 'bijgebouw'. Zoals iemand hierboven zei, omdat je huisoppervlak 0,5m2 groter wordt (😡 7(8)7 ).

Dat is in sommige gemeentes idd anders/beter opgelost ja, vaak zolang het in de achtertuin is en om 1 unit gaat mag het vergunningvrij. Maar hier dus niet helaas, mijn vader zei ook dat bij hen in de buurt in Nijmegen de airco vergunningen ook zeer regelmatig langskomen in de 'vergunningen in je buurt' email.
Het zal wellicht ook te maken hebben met de nieuwe geluidsregels per 1 april 2021? Kan zijn dat als ik daarvoor airco had geregeld ik die vergunning niet nodig had gehad (tenzij wb piept). Maar dat weet ik niet zeker; ik woon hier pas sinds Jan 2021.

Aan de andere kant ben ik ook wel weer blij dat er iemand oplet: mijn vorige woning had buurman een beunhaas resonerende airco vlak onder mijn raam gezet 'want dat kon niet anders' op het mega grote platte dak 😡 en de andere buren hadden hem wat verder weg maar gaf ook best herrie. Lastig slapen dan als het warm is kan ik je zeggen 😡

En 2 straten van m'n ouders vandaan staat een buitenunit vol in het zicht pal naast de voordeur. Dat is toch geen gezicht...

Maar ik vond ze dus wel (dure en trage) miepers. Het gaat nota bene om een nieuwe unit dus behoorlijk stil, in m'n achtertuin, meters van beide erfgrenzen en 20m van de achtergrens, geïnstalleerd door erkend bedrijf, en dan nog miepen dat hij niet op 1m hoog mag (kwam mij nl beter uit) en dat er toch eigenlijk wel een kast omheen moet (ja daag, betalen zij die dan??).

De airco is een kado van m'n ouders, werd alleen iets duurder kado dan de bedoeling was zo 😐

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:50:
[...]

Voor gas betaal je toch transport/netbeheer per dag in plaats van per m3? Ik meen ongeveer 50 cent/dag.

TTF DA staat nu op ongeveer 100 euro/MWh. Met belasting en heffing ODE erbij kom je rond de 1.55 uit per kuub. Plus de 5 cent die ze erop leggen is 1.60.

Klopt dit? Want volgens mij moet er nog BTW op de TTF prijs.
Staat dat die 5 cent/m3 toch handling fee is? Waarschijnlijk van de beurs zelf...

Die transport/beheerkosten van 50 cent zijn voor Gasunie en Stedin/Liander etc.

En dan 50 cent belasting/ODE. Kom je idd op ca. 1,60 euro/m3 excl. winst.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• MneoreJ
Wow, Eneco ook weer goed bezig hier. Ik krijg alvast een dreigmail dat ik me maar moet "voorbereiden" op de komende jaarafrekening. Ze hebben namelijk "berekend" hoe dat voor mij uit gaat pakken en ik moet in februari rekenen op zo'n 399 euro bijbetaling! (Maar geen nood, een betalingsregeling is mogelijk.)

Nu is dit volkomen onmogelijk; ik neem daar alleen warmte af en mijn (heel lage) verbruik is niet veranderd. De verbruikskosten zijn weliswaar gestegen (met 40%) en de verlaging op de energiebelasting zit er dus niet bij (want dat gaat via stroom) maar dan nog zou ik 5 keer meer verbruikt moeten hebben dan normaal 8)7

Ik gooi het er maar op dat dit gedaan is met een of andere schatting op basis van standaardwaardes (want de warmtemeter is niet slim). Het kan niet gebaseerd zijn op mijn verbruik van de afgelopen jaren, want dat was redelijk constant. Maar even schrikken is zoiets natuurlijk wel.

Mocht de afrekening straks toch 400 euro hoger uitvallen dan hebben ze wat uit te leggen...

• Cap
  • Niet online

Cap

MneoreJ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:43:
Wow, Eneco ook weer goed bezig hier. Ik krijg alvast een dreigmail dat ik me maar moet "voorbereiden" op de komende jaarafrekening. Ze hebben namelijk "berekend" hoe dat voor mij uit gaat pakken en ik moet in februari rekenen op zo'n 399 euro bijbetaling! (Maar geen nood, een betalingsregeling is mogelijk.)

Nu is dit volkomen onmogelijk; ik neem daar alleen warmte af en mijn (heel lage) verbruik is niet veranderd. De verbruikskosten zijn weliswaar gestegen (met 40%) en de verlaging op de energiebelasting zit er dus niet bij (want dat gaat via stroom) maar dan nog zou ik 5 keer meer verbruikt moeten hebben dan normaal 8)7

Ik gooi het er maar op dat dit gedaan is met een of andere schatting op basis van standaardwaardes (want de warmtemeter is niet slim). Het kan niet gebaseerd zijn op mijn verbruik van de afgelopen jaren, want dat was redelijk constant. Maar even schrikken is zoiets natuurlijk wel.

Mocht de afrekening straks toch 400 euro hoger uitvallen dan hebben ze wat uit te leggen...
Je kan als je je verbruik al weet toch simpel houden?

Je pakt je meterstanden en tarieven van (okt)/nov/dec en rekent ff je leverkosten voor die periode uit.
Dan kijk je op je factuur wat je maandelijks aan variabele leverkosten betaalde en je weet het verschil.

Zelfde verhaal voor januari.

Dan is het geen gissen maar weet je het gewoon. Of mis ik iets?

• MneoreJ
@Cap Het leest alsof je denkt dat ik niet weet wat ik moet gaan betalen? Dat weet ik natuurlijk wel en heb ik ook al uitgerekend.

Het was alleen verbazend/schrikbarend dat Eneco daar blijkbaar een heel ander beeld bij had en mij zelfs al meende te moeten waarschuwen dat ik een hoop bij zou moeten gaan betalen. Dan ga je toch heel even twijfelen. (Meterstanden per maand hou ik trouwens niet bij -- Eneco ook niet. Dat gaat per jaar.)

[ Voor 11% gewijzigd door MneoreJ op 25-01-2022 19:38 ]

• Cap
  • Niet online

Cap

Maar als je al hebt uitgerekend wat je precies hebt verbruikt en dus moet betalen dan wéét je toch al dat de rekening niet "400 euro of hoger uit hoeft te vallen" en hoef je toch ook niet te schrikken? Vandaar dat het net ff anders op me over kwam. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 25-01-2022 20:27 ]

• MneoreJ
Cap schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:25:
Maar als je al hebt uitgerekend wat je precies hebt verbruikt en dus moet betalen dan wéét je toch al dat de rekening niet "400 euro of hoger uit hoeft te vallen" en hoef je toch ook niet te schrikken? Vandaar dat het net ff anders op me over kwam. ;)
Tja, ik vond het wel passen in het "prijzen door het dak" topic. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als een bedrijf tegen mij zegt "reken zeer binnenkort op een gepeperde factuur", in dikke letters met rode achtergrond, is mijn eerste reactie niet "haha, zal wel, ik weet toch al dat jullie dat niet gaan doen". Wellicht is dat een gebrek aan zelfvertrouwen. :+

• Cap
  • Niet online

Cap

Past ook prima in het topic. ;)

Als ik het zelf echt al heb uitgerekend en mijn meterstanden dus ook weet dan word ik niet zenuwachtig nee. :P

[ Voor 64% gewijzigd door Cap op 25-01-2022 20:35 ]

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:56
Mijn huidige contract (Oxxio) loopt 1 maart af, voor 1 februari dus een andere afsluiten zodat we op 1 maart direct van start kunnen met een nieuwe aanbieder. Gezien de huidige prijzen had ik bedacht om eerst naar een aanbieder te gaan welke werkt met dagprijzen zoals FrankEnergie en EasyEnergy.

Maakt het daarin nog uit welke aanbieder ik kies? Is er 1 beter dan de ander?
Het zou wel mooi zijn als ik de prijzen in Home Assistant kan laden zodat ik op die manier weer het verbruik+kosten kan bijhouden.

• dragon2
  • Niet online
[...]

Leges Welstand 50,00

Hah. Even een ontzettend geldbesparend telefoontje gepleegd:

Die 'Leges betref. geluidbelasting op gevels 339,50' bleek een *foutje*. Mevrouw S. van de omgevingsdienst had een vinkje verkeerd gezet :( Bedoeld voor 'grote projecten', niet voor 1 airco.

We moeten volgens haar nu bezwaar aantekenen, en haar noemen want ze weet ervan.
Dus we geven aan dat u, mevrouw S., een foutief vinkje heeft gezet? Eh nee, dat was niet de bedoeling, alleen "Mevrouw S. weet ervan". Ja tis goed ... :z

Die rapportage zelf kost normaal honderden euros als je dat bij een extern bedrijf laat doen. Gelukkig heeft onze airo installateur die rapportage gemaakt, maar anders was onze rekening dus honderden euros extra geweest. En als we het *niet* hadden kunnen regelen binnen 5 dagen in coronatijd dan was de vergunning niet ontvankelijk verklaard, en waren we dus tegen de 300 euro kwijt geweest voor niks.

En dat ze het niet wist, m'n neus :| ze heeft een poos aan de telefoon gehangen met onze zeer verbaasde airco installateur, wat ze nu precies wilde, en waarom. Maar NU is het ineens 'een foutje'.

Muts :X

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
Robbie T schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:24:
Mijn huidige contract (Oxxio) loopt 1 maart af, voor 1 februari dus een andere afsluiten zodat we op 1 maart direct van start kunnen met een nieuwe aanbieder. Gezien de huidige prijzen had ik bedacht om eerst naar een aanbieder te gaan welke werkt met dagprijzen zoals FrankEnergie en EasyEnergy.

Het zou wel mooi zijn als ik de prijzen in Home Assistant kan laden zodat ik op die manier weer het verbruik+kosten kan bijhouden.
Ik zit op dit moment bij FrankEnergie en ben er helemaal content mee. Alleen werkt de app niet helemaal top op dit moment, maar er komt een update aan. En over EasyEnergie kan ik niks zeggen.

• Cap
  • Niet online

Cap

Gezien de huidige prijzen had ik bedacht om eerst naar een aanbieder te gaan welke werkt met dagprijzen zoals FrankEnergie en EasyEnergy.

In de basis maakt het al iets uit, want de tarieven zijn niet precies hetzelfde. Ga zelf maar na (hint: "inkoopvergoeding" / "inkoopkosten").

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:10

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Er is een HA integratie (in ontwikkeling) voor Frank.

https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:34
Ik dacht dat het hier in Nederland heftig aan toe ging, bij onze zuiderburen lijkt het nog extremer.

Daar krijgt Paula van Gaele gewoon een factuurtje van ruim 2 miljoen euro :+
https://www.hln.be/binnen...-is-niet-alleen~a2cae085/

- knip -

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik had deze al geplaatst in het overstap topic maar hier is hij beter op z'n plek:

Hieronder een samenvatting in de Nieuwskamer over de afsluiting van Nordstream 2 gasleiding als een van de mogelijke sancties voor Rusland ivm het conflict rond Oekraïne, plus het benoemen van de Europese afhankelijkheid van Russisch gas (36%). Mocht de sanctie uitgevoerd dan zijn de opties gaskraan in Groningen open draaien, gas van de Noren of gas binnenvaren vanuit bijv de VS, maar dat zal er niet goedkoper op worden.

[YouTube: Nieuwskamer]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:51

Tazzios

..

Hier staan ze vergeleken tibber lijkt het goedkoopst maar levert geen gas;

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:10

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Tazzios schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Hier staan ze vergeleken tibber lijkt het goedkoopst maar levert geen gas;
En Tibber levert nog niet in Nederland

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor degenen die al een ZonderGas abo hebben afgesloten... lukt het jullie om in te loggen op de website of in de app? Ik krijg telkens de foutmelding "Inloggen mislukt, probeer opnieuw!"

Nvm, blijkbaar het verkeerde wachtwoord opgeslagen in m'n password-manager

[ Voor 17% gewijzigd door Smultie op 30-01-2022 08:23 ]

• onetime
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:58:
[...] Heb ze ook nog maar 2 jaar, maar ben daar niet echt bang voor, energie is energie en dat is wat waard. Ik gebruik alle stroom nu, terugleveren doe ik niet aan, wil er nog wel 20 bij hehe.
Begrijp je wel dat je waarschijnlijk wel teruglevert, maar door salderen geen jaar-overschot hebt?
Of heb je een "slimme-meter" en die geeft op de teruglever tellers echt -nul- aan?
CyberMania schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 06:50:
[...] Ik weet niet hoor maar als je in de bijstand zit is 26 euro per maand meer al praktisch onmogelijk te verwerken in een budget. Of dacht je dat iedereen in Nederland een baan heeft? [...]
Ik ben "van nature" zuinig. Ik probeer ook erg met het milieu rekening te houden. Dus ik trek eerst een trui aan, voordat de verwarming aan gaat. (nagenoeg niet dus, er komt genoeg warmte van de andere zaken in huis) (ik heb nog meegemaakt dat er aan de binnenkant van mijn slaapkamerraam 2cm ijs zat, het jaar van de -24C0) En met die trui aan is 15C0 voor mij genoeg. Als mensen dat eens doen in plaats van onder alle omstandigheden 21C0 in huis willen hebben gaat het al veel beter. Scheelt bakken.
(warmer ivm ziekte is wat anders...) En ja, sorry, maar waar niet is verliest de keizer zijn rechten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
fonsoy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:56:
[...] De stroom wordt overdag opgewekt als die niet nodig is en voor de volle mep verkocht aan het net. Zodat je die 's avonds weer kunt gebruiken. Een moment dat een centrale op duur gas dus aangeslingerd wordt om die stroom op te wekken.
De doelstelling is om de prijs omlaag te krijgen, en waar die overdag laag genoeg is is die in de avond flink hoog.

De overheid vraagt geen energiebelasting voor het verplaatsen van de overschotten naar anderen en ook geen energiebelasting voor het verbruiken van het overschot weer terug naar de gebruiker. Dit is per saldo dus een subsidie.
[...]
Of ik begrijp jou niet goed, of jij begrijpt iets niet:
Die anderen betalen gewoon energiebelasting over de elders opgewekte zonnestroom.
Je eigen stroom is terecht belasting vrij.

Ik zie wel ruimte voor kwartierprijzen voor consumenten. Moet er wel goede kwartier informatie beschikbaar zijn.
Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:32:
[...] Goh , je zou maar eens een simpel baantje hebben en met hard werken net rond kunnen komen. Maar helaas geen geld voor zonnepanelen of een warmtepomp...
Punt is dat je dan helemaal geen geld hebt om ze niet te hebben . . . Zie dat maar eens duidelijk te maken. Daar is die duurzaamheids lening voor.
JDx schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:04:
[...] Als je uit gaat van extreem slechte isolatie, dus laten we zeggen dat je in een partytent woont. Dan kan diegene 2000 euro uitgeven aan een warmtepomp, maar dat schiet niet op.
Dat bespaart nog het meest omdat een warmtepomp goedkoper in het gebruik is dan gas.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
Mektheb schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:01:
[...] Hmmm.
Maar hoog is relatief toch?. ik stook alleen in de winter en niet beneden de 21,5.
Omdat ik liever lekker warm heb, en wij douchen relatief lang.

Snap dat daar nog wel wat te winnen is maar de vraag is waarom?
Ik heb het liever comfortabel en betaal daar voor dan dat ik moet kniepen en een dubbele trui en vest aan moet.
Laat ik het zo zeggen bij 7/10 mensen waar ik kom staat de verwarming op 20 graden.
Dan heb ik het echt serieus koud.
Kleed je aan voor je van huis gaat?

Ik kijk naar milieu en gas verbruik. Gas moet er op dit adres uit. Gewoon een trui helpt. Binnenkort meer isoleren en een warmtepomp. Nu kachel tot 150 en een trui en een vest.

Waarom? Heb je kinderen of zal het jouw tijd wel duren?

• onetime
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:51:
[...] Nee en ja. Bij gelijke druk is de hoeveelheid energie om een kuub lucht van 19 naar 20 graden te verwarmen gelijk aan de energie van 20 naar 21. Dus dat is lineair.

Ja, omdat de effectiviteit van je radiatoren bepaald wordt door het verschil tussen de temperatuur van de radiator en de temperatuur van je ruimte.

En de belangrijkste factor is het aantal 'graaddagen' bij een bepaalde verwarmingstemperatuur. Er zijn in Nederland véél dagen waarop de temperatuur 17 graden of hoger is; op die dagen hoef je per definitie niet te verwarmen als je de thermostaat op 17 hebt staan. Er zijn een stuk minder dagen waarop de temperatuur 21 graden of hoger is, dus als dat je ingestelde ruimtetemperatuur is, ben je vaker aan het verwarmen en daarmee dus meer aan het verstoken.

TL;DR: de natuurkundige relatie is nagenoeg lineair, maar het effect op je energierekening is een stuk beter.
Je vergeet de omstandigheden mee te nemen.
- Bij een omgevings temperatuur van 18 opwarmen van 19 naar 20 kost minder dan:
- bij een omgevings temperatuur van 16 opwarmen van 18 naar 19. Meer verlies.

• onetime
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:11:
[...] Ik heb een jaren 30 huis en al verschillende aanpassingen gedaan waarvan ik 100% zeker weet dat ik die niet terug ga verdienen (maar wel heb gedaan vanwege het comfort). En sommige aanpassingen die al door de vorige bewoners gedaan zijn leveren zelfs vooral problemen en kosten op (spouwmuurisolatie en daardoor vochtproblemen...).

Elke situatie is anders en voor sommigen kan het helemaal niet kostenneutraal. Leuk dat je dat ziet als je huiswerk niet gedaan hebben, maar misschien moet je eens wat verder kijken dan je eigen situatie. In mijn huis is een warmtepomp dan ook inderdaad te duur zijn, zal niet renderen en zelfs gewoon niet werken. En dat is bepaald door iemand die warmtepompen plaatst en dus elke mogelijke optie zou bedenken om het wel te laten werken.

Bovenstaande wil niet zeggen dat ik het huis niet aan het verduurzamen ben, maar kostenneutraal gaat het hem echt niet worden. Het enige wat ik kostenneutraal heb kunnen doen zijn de zonnepanelen.
In ieder huis met voldoende warmte vraag zal een warmtepomp om te verwarmen renderen. Voor jou lijkt een airco een goed idee. Goedkoop. In voor en na seizoen ga je daar al flink mee besparen. Kijk maar hoe ver je komt.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
onetime schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Je vergeet de omstandigheden mee te nemen.
- Bij een omgevings temperatuur van 18 opwarmen van 19 naar 20 kost minder dan:
- bij een omgevings temperatuur van 16 opwarmen van 18 naar 19. Meer verlies.
elke graden warmer kost 5% meer energie kun je ongeveer van uitgaan.
Pagina: 1 ... 39 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4